Vuorotteluvapaa alkaa!!!!!!

sisuka

Oon ikionnellinen...vuorotteluvapaa alkaa 1.4.!!
Työpaikan paineet ja ahdistus helpottaa ja tämä likka pistää henkisesti itsensä kuntoon.;)
..Täytyy pitää silmät auki ja katsoa mitä kaikkea tämä elämä tuo tullessaan....no rahaa ei tule ovista ja ikkunoista, mutta omaa mielenterveyttä ei raha korvaa!
Suosittelen kaikille mahdollisuuksiensa mukaa, ottakaa tarvittaessa TIMEOUT töistä.....Ehkäpä työt paluu töihin on sitten joskus erilaista, kun ottanut pikkasen etäisyyttä......

29

9327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös mulle, kiitos..

      oon menossa huomenna kysymään, olisko mulla mahdollisuutta päästä myös.. oon 17-vuotiaasta asti tätä työtä, täytän tänä vuonna 27.. ja mä olen niin KYLLÄSTYNYT!!!! jos sais edes jonkinlaisen inspiraation työhön ja edes pikkuisen alkais tuntea työniloa.. vaihtaisin työpaikkaa, mutta se on melko hankalaa näin pienellä paikkakunnalla, enkä kuitenkaan haluaisi menettää vuosilomia yms.. täytyy siis yrittää tätä keinoa..

    • puolestasi

      Hurjasti toivotan rentouttavaa vuorotteluvapaata! Oot onnenpekka. Itsellä vielä 3 v odoteltava ja aherrettava. ulkomaille aion suunnata sitten kun vuoroni koittaa..etelä-Eurooppaan vuodeksi.

      • sisuka

        Ihanaa kun löytyy ihmisiä, jotka osaavat iloita toisen puolesta...toivotan sulle voimia jaksaa vielä muutama vuosi, sitten pääset kohti unelmaasi... :)


    • vvv

      Jep, mulla alkaa myös kesällä, ja olen täysin samaa mieltä. Mielenterveyttä ei korvata rahalla! Sen verran se raha kuitenkin kiinnostaa, mutta en ole löytänyt kunnon vastausta. Jos jää kesälomalta vapaalle onko oikeutettu lomarahaan? Ja miten lomaa kertyy esim. kesää 2008 ajatellen? Vuorotteluvapaa ajoittuisi jaksolle heinäkuu-tammikuu.

      • sisuka

        Jos jäät suoraan lomalta ilman että palaat hetkeksi töihin, niin et saa lomaltapaluurahaa...tietääkseni lomapäiviä ei kerry vuorottelun aikana....mutta kuten sanottu tämä ei ole aivan 100% tieto...ihanaa, että pääset lomalle....olen iloinen puolestasi!!!


      • Minä Myös :)
        sisuka kirjoitti:

        Jos jäät suoraan lomalta ilman että palaat hetkeksi töihin, niin et saa lomaltapaluurahaa...tietääkseni lomapäiviä ei kerry vuorottelun aikana....mutta kuten sanottu tämä ei ole aivan 100% tieto...ihanaa, että pääset lomalle....olen iloinen puolestasi!!!

        Onnittelut "kohtalotoverille"! ;)
        Itse jään myös 1.4. alkaen vuorotteluvapaalle vuodeksi :) :) :)


        Terveisin: 10 päivää jäljellä...


      • sisuka
        Minä Myös :) kirjoitti:

        Onnittelut "kohtalotoverille"! ;)
        Itse jään myös 1.4. alkaen vuorotteluvapaalle vuodeksi :) :) :)


        Terveisin: 10 päivää jäljellä...

        Terve kohtalotoveri! Nautitaan oikein kunnolla elämästä...kerranhan täällä vaan ollaan.... :)


      • lomat

        Vuorotteluvapaalta ei kerry lomaa.
        Jos jäät vapaalle suoraan kesälomalta, niin lomaraha maksetaan vasta sitten kun palaat töihin.
        Jos et palaa, niin lomarahat jää saamatta.


      • äpi
        lomat kirjoitti:

        Vuorotteluvapaalta ei kerry lomaa.
        Jos jäät vapaalle suoraan kesälomalta, niin lomaraha maksetaan vasta sitten kun palaat töihin.
        Jos et palaa, niin lomarahat jää saamatta.

        Haen juuri vuodeksi v.vapaalle. Kuopukseni aloittaa koulun erityisryhmässä (hahmottamishäiriöitä) ja nyt jos koskaan kouluiässä lapsi tarvii äitiään! samalla saan itse vapaata nämä kouluajat ja kuntoilla selkäni kuntoon (loukkasin sen perslennosta puoli vuotta sitten...)En tarvitse etelän lomia vaan aikaa olla kotona lasteni kanssa, nukkua pitkiä päikkäreitä ja olla vaan...sitten virkeänä takaisin töihin, paikkaan jossa viihdyn myös hyvin!!
        tv. yh-äiti, kaikkensa antanut muille jo 11 vuotta..;)


    • vuorotteluvapaalla oleva

      Hei! pisti silmään, että vuorotteluvapaasi alkaa 1.4. niin minullakin!! onneksi olkoon meille molemmille. Nyt en vielä oikeen tajua, että se vapaa tosissaan alkaa. Suunnitelmia on ; tietysti pää pitää saada kuntoon..liikkua paljon,laihtua, lukea, olla lasten kanssa jne. tietysti täytyy alkuun siivoilla kotona ja esim.heittää laatikosta turhat paperit pois..
      Aika ei saa mennä esim telkkarin töllötykseen tai netissä surffailuun eikä liikaa nukkumiseen! Mitä suunnitelmia sinulla?

    • saikku

      Hei

      itse jäin kaksi kuukautta sitten sapatille. kesähän tässä mennee helposti vaan lomaillessa :) muidenkin ollessa ja naatiskellen kaikesta mitä mieleen juolahtaa. itse kaoottisena työsuotrittajana ja perheettömänä pelkäänkin aikaa elokuusta eteenpäin. mitä tehdä... tämä vetäisy kun oli täysin tälläisen suoritasuorita ihmisen tapoja vastaan...

      nyt "huudankin"apuja teiltä ideoiksi, mitä kannattaisi tehdä tai minkälaisia omia kokemuksia teillä on. kaikki ideat on lämmöllä vastaanotettuja :D

      Toivotan myös muille pyörästä tauolle hypänneille ihanaa vuotta, ja perheellisille ihania hetkiä omien lapsien kanssa (itse perheestä jossa äiti ja isä olivat aina töissä ja niitä vuosia ei takaisin saa...) ja meille perheettömille... parhaita hetkiä itsemme kanssa

    • mrs vapailija

      Olen nyt kesälomalla ja 13.8. alkaen jään v-vapaalle vuodeksi. Omat suunnitelmani ovat seuraavat:
      - syksyllä teen isosti kaikenlaista pihatyötä ja kunnostusta ennen talven tuloa
      - myös kodin perusteellinen siivous ja kaappien läpikäynti
      - teatteria, taidenäyttelyä vaikka keskellä viikkoa - yleensä ei jaksa eli kulttuuria kulttuuria..
      - "perinnejoulu" omassa kodissa .. kerrankin saa ajan kanssa väsätä :)
      - mieheni aloittaa vv:n tammikuun alussa ja heti loppiaisen jälkeen lähdemme kuudeksi viikoksi Australiaan lomailemaan ja sukuloimaan - tätä odotan jo nyt innolla!! Piipahdamme myös Uudessa Seelannissa
      - sieltä palattuamme oleilua kotona.. ja keittiöremontti
      - maalis-/huhtikuussa hiihtämään Lappiin
      - toukokuussa Italiaan ystävien kanssa; olemme vuokranneet talon kahdeksi viikoksi

      Että näin täällä :)

    • pååpet

      Kuulostaapa hyvältä Vapailijan suunnitelmat :) muista rentoutua kans.
      Minä olen jäämässä syyskuussa, mutta en säästänyt rahaa etukäteen joten kerään sieniä, mustikoita yms yms jotta saan talvella herkullisia ruokia. Jos tulee suotuisa talvi niin pääsen myös pilkille. Opettelen olemaan ilman maitoa, pakostakin, koska tod näk ei rahat riitä sitä ostamaan. Olenko tyhmä kun jään vuorotteluvapaalle vaikka rahasta tekee noin tiukkaa? Omasta mielestäni en. Viimeiset kaksi vuotta töissä on ollut liiankin rankkaa ja terveyteni on suorastaan romahtanut. Uskon että ihminen pärjää vähemmällä, suuri osa on vaan tottunut kulutusjuhlaan.

      • Onnellinen köyhä

        Onnittelut. Oikean päätöksen olet tehnyt. Minun vapaavuoteni on jo päättymässä. Nauttinut olen kovasti. En ole matkustellut ulkomailla ja muutenkin karsinut menojani. Oikein terveellinen valinta tässä kulutus yhteiskunnassa. Vähemmälläkin pärjää.

        Kirjastot tarjoaa ilmaisia palveluja. Ulkoilla jaksaa, kun työ ei rasita. Kaikkiin tapahtumiin ja rientoihin ehtii ja nukkua saa kylliksi. Unen laatu on parantunut huomattavasti.

        Päätin vapaalle jäädessäni, että tv:tä en töllötä yömyöhäseen ja aamulla nousen suht ajoissa ylös, että terve rytmi elämässä säilyy. Hyvin olen pärjännyt senkin asian kanssa. Laatuaikaa aivan itselle, se jos mikä on rahaakin kalliimpaa ja nautinnollista.

        Toivon oikein sydämeni pohjasta asti, että vapaa tuottaa sinullekin iloa ja laatua elämään. Jos vielä kirjoittelisit jonkun kerran vapaan aikana kuulumisiasi. Olisi hauska tietää, kuinka hurisee.


      • nipsu12
        Onnellinen köyhä kirjoitti:

        Onnittelut. Oikean päätöksen olet tehnyt. Minun vapaavuoteni on jo päättymässä. Nauttinut olen kovasti. En ole matkustellut ulkomailla ja muutenkin karsinut menojani. Oikein terveellinen valinta tässä kulutus yhteiskunnassa. Vähemmälläkin pärjää.

        Kirjastot tarjoaa ilmaisia palveluja. Ulkoilla jaksaa, kun työ ei rasita. Kaikkiin tapahtumiin ja rientoihin ehtii ja nukkua saa kylliksi. Unen laatu on parantunut huomattavasti.

        Päätin vapaalle jäädessäni, että tv:tä en töllötä yömyöhäseen ja aamulla nousen suht ajoissa ylös, että terve rytmi elämässä säilyy. Hyvin olen pärjännyt senkin asian kanssa. Laatuaikaa aivan itselle, se jos mikä on rahaakin kalliimpaa ja nautinnollista.

        Toivon oikein sydämeni pohjasta asti, että vapaa tuottaa sinullekin iloa ja laatua elämään. Jos vielä kirjoittelisit jonkun kerran vapaan aikana kuulumisiasi. Olisi hauska tietää, kuinka hurisee.

        Kuulostaa ihanalta sinun ja kaikkien muidenkin vapaalle jäävien "uusi" elämä! Itse olen myös harkinnut vuorotteluvapaata, mutta en ole uskaltanut. Pelottaa taloudellisen tilanteen takia. Olen tehnyt töitä samalle työnantajalle jo lähes 30v., mielestäni olisi aika hetken hengähtää.
        Kuinkahan pienellä varoitusajalla vapaan voi aloittaa? Riittääkö 2kk tai 3kk?


      • hoi-ta-ja
        nipsu12 kirjoitti:

        Kuulostaa ihanalta sinun ja kaikkien muidenkin vapaalle jäävien "uusi" elämä! Itse olen myös harkinnut vuorotteluvapaata, mutta en ole uskaltanut. Pelottaa taloudellisen tilanteen takia. Olen tehnyt töitä samalle työnantajalle jo lähes 30v., mielestäni olisi aika hetken hengähtää.
        Kuinkahan pienellä varoitusajalla vapaan voi aloittaa? Riittääkö 2kk tai 3kk?

        Sinulle tarvitaan sijainen, sen takia kannattaa ajoissa puhua työantajalle. Netistä löydät hyvät ohjeet vapaalle jäämiseen. Koska sinulla on yli 25 vuotta työhistoriaa, tulet saamaan 80% ansiosidonnaisesta korvauksena. Sen korvauksen määrän voi karkeasti arvioida, että se on noin puolet siitä mitä normaalisti saat palkkaa käteen. Tässä on nyt yli puoli vuotta kitkuteltu ja pärjätty. Pikkuisen kannattaisi olla säästössä ylimääräisiin menoihin, se helpottaa elämistä. Ei hirveitä määriä, mutta pieni hätävara.


    • Lapindorka

      Kyllä vuorotteluvapaalle kannattaa jäädä.Itse olin vuoden vapaalla ja kyllähän se aikas tiukkaa on rahallisesti,mutta kyllä kannatti.Liksaa jää noin puolet normaalista kuukausiliksasta ja jos ei kummosia menoja ole niin kyllä pärjää.Olin lapissa 3kk ja ellen olisi ottanut vuorotteluvapaata niin en olisi ikinä päässyt sinne niin pitkäksi aikaa.Harmi vain että 5 vuotta on taas odotettava ennen kuin uudestaan pääsee taas lomailemaan

    • NautiElämästä

      Olen ollut vuorotteluvapaalla 3 kertaa ja aion anoa uudelleen 2,5 vuoden päästä :)
      Nauti elämänlaadusta viis rahasta :)

    • miten lie

      Hallitusohjelmaan on kirjattu mm. vapaan rahoituksen uudistaminen, joten hallituskauden lopulla tai sen jälkeen edut todennäköisesti vähintäänkin heikkenevät, voi tulla tiettyjä ehtoja vapaan käytölle (esim. vain opiskeluun, omaisen hoitoon tms.) jne ...

    • Nipsu12

      Nyt sitten olen jäämässä vuorotteluvapaalle marraskuun alusta:) Vielä siihen liittyvä paperisota tuntuu tosi hässäkältä - mitä ja minne pitää lähettää -. Vuoden meinaan olla. Vähän pelottaa, mutta samalla tuntuu ihanalle päästä vähäksi aikaa pois tästä tavoitteiden oravanpyörästä. Odotan, että koivuista putoaa lehdet ja pääsen tekemään risukransseja ym..

    • Kesti

      Tervehdys kaikille!

      Olin 2 vuotta sitten kesällä vuorotteluvapaalla 3kk. Se oli yksi elämäni parhaista päätöksistä! Nautin joka päivä olostani ja sain levätä hyvin työnpaineista. En varmaankaan jaksaisi tässä työssä ilman tuota taukoa.

      Nyt odotan taas seuraavaa vuorotteluvapaata ja sitten olen puoli vuotta pois työstä!

      Kesäterveisin, Susanna

    • jonssu1

      Vuorotteluvapaata kuukausi takana ja 9 kk edessä. Voi tätä ihanuutta, aamuisin pitää ihan miettiä että mikäs päivä tänään on ja mitähän sitä tekisi vai tekisikö mitään. Ulkoilla ainakin pitää kolmesti päivässä, eipä ole niskat eikä selkä kipuillut kun liikkuu enemmän. SIlmät ei ole väsyneet ainaisesta näyttöpäätetyöstä ja päänsärky, mitä se on?
      Olen ollut työssä 30 vuotta ja nyt tämä pitkä vapaa työstä. Aluksi pelotti että miten sitä saa aikansa kulumaan, mutta viikot suorastaan lentää. Rahaa tulee nettona puolet siitä mitä sai palkkana. Riittää, kun ei tarvitse juuri muutakuin ruuan. Hyvin yksinkertaista elämää siis. En hanki ostamalla hyvää olo,a vaan ajan kanssa luonnosta ja fyysisestä työstä nauttien.

      • asxasxxaxa

        Miten tuolla voi elää, asumiskulut muut menot joita ylläpidät työstä
        saatavalla palkalla?


    • ruusu-67

      Se on totta että, raha ei omaa mielenterveyttä eikä muutakaan terveyttä korvaa. Itse suunnittelen myöskin vuoden irtiottoa sosiaalipsykiatrisesta kuntoutus työstäni. Vuorotteluvapaa tähän oiva ratkaisu. Vuorotteluvapaan korvaus ei ole päätä huimaava, mutta eiköhän pienemmälläkin rahalla tule toimeen ja onneksi säästötiliini voi tuvautua. Vapauttava ajatus, että voi tehdä mitä lystää tai olla tekemättä :) Kivaa vuorotteluvapaata sinulle :) !

    • asxxxaaxx

      TIMEOUT=Ei rahaa.

      Miten tuo toimii, vuokraan jo menee kaikki että miten voi olla
      vuorotteluvapaalla???

      • oma asunto tai KELA

        Vuokralla asuminen on huono juttu pitemmän päälle. Kannattaa hankkia oma asunto, niin lainan lyhennys loppuu aikanaan ja sitten on varaa jäädä vaikka vuorotteluvapaalle.

        Mutta voithan kysäistä KELA:sta, paljonko saisit asumistukea jos jäisit vuorotteluvapaalle.


    • Ei työstressiä

      Täällä vuorotteluvapaalla oleva yh-äiti. Olen 10 kuukautta vapaalla, alkoi elokuussa. Olen säästänyt vapaata varten kolme vuotta eli se on yksi keino selviytyä tulojen putoamisesta. Tietysti riippuu siitä, mitkä ne tulot alunperin ovat eli pystyykö niistä säästämään ja paljonko sitten se vuorottelukorvaus on.

      Oletan myös saavani asumistukea, päätöstä Kelalta en ole vielä saanut. Mutta keväällä kyselin asumistuesta ja sanoivat minun sitä saavan. Jos on vain lyhyen aikaa (olikohan alle 6kk) vuorotteluvapaalla sitä ei saa.

    • ankara arki

      Itse palaamassa työhön vuoden vuorottelulta. Koville otti saada sijainen, mutta viime tipassa asiat ratkesi parhain päin.
      Muutimme vuoden aikana uuteen kotiin ja sain olla kotiäitinä mukana alakoululaisteni arjessa. Hyväntekeväisyysjuttuja, jotka lähellä sydäntä, ehdin kanssa puuhata. Ihana vuosi ollut, ei ole ollut kiire minnekään...

      Nyt taas alkaa kiireinen, stressaava työ, kaukana kotoa, erossa muusta perheestä. todellinen oravanpyörä, saa nähdä kauanko jaksan.

    • minä vaan

      juu just suunnitelmissa hakea..on niin väsy olotila ..ei jaksa...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe