Mitä kuuluu Suomen kulttuuriin?

bidrali

Millainen on Suomen kulttuuri ja mitä siihen mielestäsi/puolisosi mielestä kuuluu?

Tällainen aihe tuli mieleen kun täällä on paljon puhetta muista kulttuureista. On helppo alkaa ryhmittelemään mitä kuuluu esim. muslimimaiden kulttuuriin mutta sitten kun pitäisi alkaa luetella niitä asioita mitkä erityisesti ovat pohjoismaalaista kulttuuria tai vielä paremmin suomalaista kulttuuria, niin onko niitä edes, paitsi sauna;D

Ruoka on oleellinen osa kulttuuria, siinä missä uskontokin ja aika tavalla Suomen kulttuuripöytään kuuluu ruisleipä ja maitotuotteet.

Ihmisten käytöskulttuuriin kuuluu tietty itsenäisyys, itsepäisyys, rehellisyys, vieraskoreus ja turhia höpisemättömyys (vaikka small talk onkin jo aika tuttu käsitteenä käytännössä siihen ei juuri törmää;D)

Tässä nyt vain osa näitä toivottavasti tulisi kommenttia ja syntyisi keskustelua mutta ei kinastelua;D
Samalla voisi miettiä, mitkä ovat yhtenäisiä länsimaisen kulttuurin ominaisuuksia, esim. sananvapauden lisäksi.

80

11702

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mielestäni Suomessa korostetaan vahvasti induvidualismia. Minä, minä ja vielä kerran minä itse. Ja tämä koskee erityisesti minua itseäni.

      Jos vertaan omaa ajatusmaailmaani vaimoni tai ulkomaalaisten tuttavieni tapaan ajatella, minä olen itsekäs. Muualla korostetaan yhteisöllisyyttä. Niin perheen, suvun, kylä- tai työyhteisön ja lopulta koko maan yhteisöllisyyttä.

      Harvassa paikassa niin ylpeästi julistetaan, että olen oman onneni seppä. Mutta kun minä mielestäni olen. Vaimo on enemmän kohtalouskoinen tai jakaa kiitosta menestyksestään muille. Toisaalta sosialistinen sosiaaliturvamme luo meille tähänkin mahdollisuuden. Melkoinen paradoksi.

      • kalexis

        Kysyjä väittää avauksessaan ensin, että Suomessa ei ole mitään suomalaista kulttuuria paitsi sauna, mutta sitten luetteloi samaan hengenvetoon kokonaisen liudan tyypillisiä suomalaiseen kulttuuriin kuuluvia muotoja.
        Kuten itsepäisyys, rehellisyys, tyhjänpuhuminen, ruoka, jne jne..
        Olisikohan syytä perehtyä ensin asioihin ennen kuin tulee tänne esiintymään.


      • Anonyymi
        kalexis kirjoitti:

        Kysyjä väittää avauksessaan ensin, että Suomessa ei ole mitään suomalaista kulttuuria paitsi sauna, mutta sitten luetteloi samaan hengenvetoon kokonaisen liudan tyypillisiä suomalaiseen kulttuuriin kuuluvia muotoja.
        Kuten itsepäisyys, rehellisyys, tyhjänpuhuminen, ruoka, jne jne..
        Olisikohan syytä perehtyä ensin asioihin ennen kuin tulee tänne esiintymään.

        Netissä voi lukea (Googleta)

        Suomen perinneatlas


    • joku

      ruoasta olen sama mieltä chiracin berlucunin kanssan! että sellaisia mössöja en viitti anta ees koiralle esim mämmi,joululaatikkot hyi., viinan käyttö /juoputtelu,verkkarit,korkeaverotus
      hyvät puolet: rehellisuus,lainkunnioittaminen,puhtaus,sauna,luonto, valtion tehokkuutta

    • mariouma

      Kaikissa kulttuureissa on omat plussansa ja miinuksensa. Tässä listaa minun ja mieheni aatteista:

      Korkean koulutuksen tärkeys
      Ihmisten työllistymisestä huolehtiminen
      Sosiaaliturva, joka takaa kaikille tarvittaessa turvatun elämän
      Vanhuksista huolehtiminen
      Hygienian korkea taso
      Miesten ja naisten välisen tasa-arvon tiedostaminen ja sen jatkuva kehittäminen


      -Alkoholin liika kulutus
      -Nuorten päihteiden käyttö ja liian varhainen seksielämän aloittaminen
      -Yksilötasolla ilmenevä eristäytyminen yhteiskunnasta
      -Materialismi (esiintyy periaatteessa kaikissa hyvinvointi valtioissa)


      Tässä mitä tuli äkkiseltään ajatelleeksi. Lisää varmasti löytyy kumpaankin kategoriaan. Mukavaa illanjatkoa :o)


      sydämellä ღ´¯Mªяî¯`ღ

      • näitä

        Perinteinen"suo,kuokka ja jussi"sisua piisaa jos uskaltaa käyttää.
        Varsinkin näillä naisilla jotka päätyvät moku suhteeseen on havaittavissa tätä perinteistä suomalaista,hyväksi havaittua sisua.
        Ja se ilmenee positiivella tavalla.
        Taas nämä ilmiöt,joita ulkomaalaiset pitävät huonona suomalaisissa,kuin esim.baareissa istuskeleminen,juominen,irtosuhteet,nehän eivät kuulu perinteiseen suomalaiseen kulttuuriin,vaan ovat lieveilmiöitä ja ongelmia,joita esiintyy joka maassa.
        Hyvät perinteet,niitähän tulisia vaalia ja näin antaa suomestakin kaunis kuva maailmalle ja se ei tarkoita ongelmien peittelyä.


      • sinulla on

        Sinulla on kauniisti laadittu profiili:)
        Ja komea on kultasikin:)

        Onnea elämäänne,suokoon Jumala teille kaikkea hyvää ja rakkautta yllinkyllin:)


      • kulttuurista

        Siis sanotko, onko hyvin hoidettu vanhus, kun se makaa vanhainkodissa yksinään???
        EI OLE!
        Mieheni maassa vanhukset hoidetaan kotona eikä hylätä yksin vanhainkotiin.

        Tasa-arvo ei ole aina niin hyvä asia, kuitenkin nainen on nainen ja mies on mies. Ja tämä tasa-arvo touhu on tehnyt meidän suominaisista miehiä.

        Hygienia, siis mieheni maassa pestään itseä enemmän kuin täällä Suomessa. Suomessa on kyllä todella hyvät mahdollisuudet peseytyä jos vain haluaa.

        Nuorten alkoholi ja muut, se on ihan ongelma ympäri Europpaa, ei siis ainoastaan Suomessa. Ja huom. Venäjä, Viro ja muut. Et voi sanoa että nuorten juominen kuuluu kulttuuriin tai seksi aloittaminen nuorena. huh huh..

        Kerro nyt kuitenkin miehellesi, ettei noi nuorten touhut ole Suomalaista kulttuuria!!!


      • mariouma
        kulttuurista kirjoitti:

        Siis sanotko, onko hyvin hoidettu vanhus, kun se makaa vanhainkodissa yksinään???
        EI OLE!
        Mieheni maassa vanhukset hoidetaan kotona eikä hylätä yksin vanhainkotiin.

        Tasa-arvo ei ole aina niin hyvä asia, kuitenkin nainen on nainen ja mies on mies. Ja tämä tasa-arvo touhu on tehnyt meidän suominaisista miehiä.

        Hygienia, siis mieheni maassa pestään itseä enemmän kuin täällä Suomessa. Suomessa on kyllä todella hyvät mahdollisuudet peseytyä jos vain haluaa.

        Nuorten alkoholi ja muut, se on ihan ongelma ympäri Europpaa, ei siis ainoastaan Suomessa. Ja huom. Venäjä, Viro ja muut. Et voi sanoa että nuorten juominen kuuluu kulttuuriin tai seksi aloittaminen nuorena. huh huh..

        Kerro nyt kuitenkin miehellesi, ettei noi nuorten touhut ole Suomalaista kulttuuria!!!

        Tarkoitin sitä, että vanhuksia ei jätetä heitteille tai yksinään kotiinsa ilman apua. Vanhainkodeissa on reilusti henkilökuntaa, jotka pitävät huolta vanhusten fyysisistä kuin myös henkisistä tarpeista. Koko ajan koulutetaan myös lisää osaavia työntekijöitä huolehtimaan ikääntyvästä väestöstä. Mikään "henkinen apu" ei tietenkään korvaa oman perheen tukea, mutta vanhuksista kuitenkin pidetään hyvää huolta.

        Tasa-arvolla tarkoitin sitä, että naisilla on yhtäläiset mahdollisuudet kouluttautua ja tehdä työtä, niinkuin miehilläkin. Heillä on äänioikeus, ja mahdollisuus vaikuttaa muutoksiin yhteiskunnassa. Kuinka monessa maassa on esimerkiksi naispresidentti? Se, että nainen pärjää ilman miehen apua eri asioissa, ei tee hänestä miestä. Jos mies esimerkiksi on koti-isä, niin onko hän silloin ikäänkuin nainen?

        Hygienian korkealla tasolla tarkoitin puhdasta luontoa, vettä ja esimerkiksi terveydenhoito palveluita (sairaala, hammaslääkäri jne). Olen itse puolustanut esimerkiksi muslimien oman hygienian huolehtimista, enkä yritäkään tätä kieltää. Mutta en siis puhunut henkilökohtaisesta hygienista ja peseytymis tottumuksista, vaan maan hygienian tasosta.

        Niinkuin materialismiin viitatessani mainitsin, että se on verrattavissa muuhunkin maailmaan, niin sama olisi kai pitänyt mainita tuon nuorten päihteiden käytön ja seksin aloittamisen kohdalla. En ole niin tarkkaan selvillä muista maista, mutta suomalaisten nuorten päihteiden käytöstä on tilastoja, jotka puhuvat puolestaan. Saman voi nähdä myös omin silmin, jos viitsii ottaa selvää.

        Toivottavasti tämä hiukan selvensi aikaisempaa kirjoitustani. Hyvää päivänjatkoa!


      • mariouma
        sinulla on kirjoitti:

        Sinulla on kauniisti laadittu profiili:)
        Ja komea on kultasikin:)

        Onnea elämäänne,suokoon Jumala teille kaikkea hyvää ja rakkautta yllinkyllin:)

        Kiitos paljon positiivisesta viestäsi, ja kehuistasi :-) Tälläisiä viestejä on aina mukavaa lukea, ja ne saavat hyvälle mielelle. Kiitos vielä, ja paljon kaikkea hyvää myös sinulle :o)


      • kulttuurista
        kulttuurista kirjoitti:

        Siis sanotko, onko hyvin hoidettu vanhus, kun se makaa vanhainkodissa yksinään???
        EI OLE!
        Mieheni maassa vanhukset hoidetaan kotona eikä hylätä yksin vanhainkotiin.

        Tasa-arvo ei ole aina niin hyvä asia, kuitenkin nainen on nainen ja mies on mies. Ja tämä tasa-arvo touhu on tehnyt meidän suominaisista miehiä.

        Hygienia, siis mieheni maassa pestään itseä enemmän kuin täällä Suomessa. Suomessa on kyllä todella hyvät mahdollisuudet peseytyä jos vain haluaa.

        Nuorten alkoholi ja muut, se on ihan ongelma ympäri Europpaa, ei siis ainoastaan Suomessa. Ja huom. Venäjä, Viro ja muut. Et voi sanoa että nuorten juominen kuuluu kulttuuriin tai seksi aloittaminen nuorena. huh huh..

        Kerro nyt kuitenkin miehellesi, ettei noi nuorten touhut ole Suomalaista kulttuuria!!!

        mutta kulttuuria on myös tapakulttuuri, ei pelkästään korkeakulttuuri, kuten kirjallisuus. Ja väittäisin kyllä että suomalaiseen kulttuuriin, tapakulttuuriin, siihen miten yleensä toimitaan, kuuluu kova juominen ja melko nuorena alkava seksielämä. En tarkoita, etteikö siitä olisi poikkeuksia, mutta kyllä se vaikuttaa olevan aika vallalla olevaa. Ja nämä muun muassa ovat syitä, joiden takia mies sanoo, että lapset on sitten kasvatettava hänen maassaan, jossa rappio ei ole yhtä laajalle levinnyttä.


      • takaisin...
        mariouma kirjoitti:

        Tarkoitin sitä, että vanhuksia ei jätetä heitteille tai yksinään kotiinsa ilman apua. Vanhainkodeissa on reilusti henkilökuntaa, jotka pitävät huolta vanhusten fyysisistä kuin myös henkisistä tarpeista. Koko ajan koulutetaan myös lisää osaavia työntekijöitä huolehtimaan ikääntyvästä väestöstä. Mikään "henkinen apu" ei tietenkään korvaa oman perheen tukea, mutta vanhuksista kuitenkin pidetään hyvää huolta.

        Tasa-arvolla tarkoitin sitä, että naisilla on yhtäläiset mahdollisuudet kouluttautua ja tehdä työtä, niinkuin miehilläkin. Heillä on äänioikeus, ja mahdollisuus vaikuttaa muutoksiin yhteiskunnassa. Kuinka monessa maassa on esimerkiksi naispresidentti? Se, että nainen pärjää ilman miehen apua eri asioissa, ei tee hänestä miestä. Jos mies esimerkiksi on koti-isä, niin onko hän silloin ikäänkuin nainen?

        Hygienian korkealla tasolla tarkoitin puhdasta luontoa, vettä ja esimerkiksi terveydenhoito palveluita (sairaala, hammaslääkäri jne). Olen itse puolustanut esimerkiksi muslimien oman hygienian huolehtimista, enkä yritäkään tätä kieltää. Mutta en siis puhunut henkilökohtaisesta hygienista ja peseytymis tottumuksista, vaan maan hygienian tasosta.

        Niinkuin materialismiin viitatessani mainitsin, että se on verrattavissa muuhunkin maailmaan, niin sama olisi kai pitänyt mainita tuon nuorten päihteiden käytön ja seksin aloittamisen kohdalla. En ole niin tarkkaan selvillä muista maista, mutta suomalaisten nuorten päihteiden käytöstä on tilastoja, jotka puhuvat puolestaan. Saman voi nähdä myös omin silmin, jos viitsii ottaa selvää.

        Toivottavasti tämä hiukan selvensi aikaisempaa kirjoitustani. Hyvää päivänjatkoa!

        Voi voi, oletko ollut koskaan töissä tai yleensä käynyt vanhainkodissa? Siellä on jatkuva pula työntekijöistä, ja vanhus on kyllä aika heiteillä siellä ollessaan. Eli en ainakaan sanoisi että Suomessa huolehditaan vanhuksista, enkä pistä tätä syytä työntekijöiden piikkiin.

        Minun oma käsitys, tasa-arvo touhuista on menty liian pitkälle, jos pidät siitä on ihan oma asiasi. Mutta kyllä suomalaiset naiset on aika miehekkäitä. Miksi suomalaiset miehet hakevat naisia esim. Thaimaasta? Miksi suomalaiset naiset menevaät naimisiin muslimien kanssa? Ehkä siksi että olemme hukassa koko tasa-arvo touhujen takia.

        Ja tarkoitin, että Suomen kulttuuriin ei minun mielestä kuulu nuorten alkoholin käyttö, vai mainostatko tätä kun keskustelet ulkomaalaisten kanssa Suomen kulttuurista. Se on ongelma ja paha sellainen.

        Muualla Euroopassa on ihan sama ongelma, luulisin että varmaan itsekkin tiedät, vai seuraatko yleensä maailaman uutisia ja dokumentteja? Vai matkustatko yleensä Suomesta lainkaan muualle?


      • puhutaan..
        kulttuurista kirjoitti:

        mutta kulttuuria on myös tapakulttuuri, ei pelkästään korkeakulttuuri, kuten kirjallisuus. Ja väittäisin kyllä että suomalaiseen kulttuuriin, tapakulttuuriin, siihen miten yleensä toimitaan, kuuluu kova juominen ja melko nuorena alkava seksielämä. En tarkoita, etteikö siitä olisi poikkeuksia, mutta kyllä se vaikuttaa olevan aika vallalla olevaa. Ja nämä muun muassa ovat syitä, joiden takia mies sanoo, että lapset on sitten kasvatettava hänen maassaan, jossa rappio ei ole yhtä laajalle levinnyttä.

        Oletko sokea? Luuletko että Suomi on ainoa maa jossa lapsilla on huonot oltavat? Et ole tainnut käydä ulkomailla koskaan!

        Jos sinun kulttuurin näkemys on vain suomalaisten kova juominen? Et ole tainnut tutustua omaan kotimaahasi.

        Mistä maasta miehesi on? Kerro!


      • mariouma
        takaisin... kirjoitti:

        Voi voi, oletko ollut koskaan töissä tai yleensä käynyt vanhainkodissa? Siellä on jatkuva pula työntekijöistä, ja vanhus on kyllä aika heiteillä siellä ollessaan. Eli en ainakaan sanoisi että Suomessa huolehditaan vanhuksista, enkä pistä tätä syytä työntekijöiden piikkiin.

        Minun oma käsitys, tasa-arvo touhuista on menty liian pitkälle, jos pidät siitä on ihan oma asiasi. Mutta kyllä suomalaiset naiset on aika miehekkäitä. Miksi suomalaiset miehet hakevat naisia esim. Thaimaasta? Miksi suomalaiset naiset menevaät naimisiin muslimien kanssa? Ehkä siksi että olemme hukassa koko tasa-arvo touhujen takia.

        Ja tarkoitin, että Suomen kulttuuriin ei minun mielestä kuulu nuorten alkoholin käyttö, vai mainostatko tätä kun keskustelet ulkomaalaisten kanssa Suomen kulttuurista. Se on ongelma ja paha sellainen.

        Muualla Euroopassa on ihan sama ongelma, luulisin että varmaan itsekkin tiedät, vai seuraatko yleensä maailaman uutisia ja dokumentteja? Vai matkustatko yleensä Suomesta lainkaan muualle?

        Kyllä, olen "ollut" töissä ja olen käynyt vanhainkodissa. En tiedä vanhushuollon työntekijöiden tarkkaa määrää, mutta heitä tosiaan koulutetaan koko ajan lisää. En sitten tiedä olisiko se parempi, ettei vanhainkoteja olisi ollenkaan. Jospa kaikki vanhukset vain asuisivat yksin kotonaan, koska kaikilla ei edes ole omaisia, jotka heistä huolehtisivat. Ja monet omaiset eivät yksinkertaisesti halua ottaa harteilleen vanhuksen kokopäiväistä hoitamista.

        "Mutta kyllä suomalaiset naiset on aika miehekkäitä. Miksi suomalaiset miehet hakevat naisia esim. Thaimaasta? Miksi suomalaiset naiset menevaät naimisiin muslimien kanssa? Ehkä siksi että olemme hukassa koko tasa-arvo touhujen takia."

        Voi tässä väitteessäsi olla jotain perää, mutta en silti menisi yleistämään sitä koko kansaan. Mokusuhteille voi olla monta syytä: vaihtelun halu, eksotiikan viehätys, uuden kokeileminen, muille "näyttäminen" jne. Tai sitten yksinkertaisesti se, että sitä vain sattui rakastumaaan ulkomaalaiseen; sellaistakin tapahtuu :-D

        "Minun oma käsitys, tasa-arvo touhuista on menty liian pitkälle"

        Missä suhteessa ollaan menty liian pitkälle? Siinäkö, että naisilla on samat oikeudet kuin miehillä? Eikö nainen ansaitse samoja mahdollisuuksia kuin mies? Kun miettii naisen asemaa esimerkiksi Intiassa, jossa tyttövauvat on pakko tappaa koska ne ovat tyttöjä, niin kyllä minä ainakin olen kiitollinen "suomalaisesta" tasa-arvosta.

        "Ja tarkoitin, että Suomen kulttuuriin ei minun mielestä kuulu nuorten alkoholin käyttö, vai mainostatko tätä kun keskustelet ulkomaalaisten kanssa Suomen kulttuurista. Se on ongelma ja paha sellainen."

        En mainosta tätä asiaa ollenkaan, koska se tiedetään jo entuudestaan. En sitä paitsi juuri puhu muiden ulkomaalaisten kanssa, mitä nyt mieheni ja hänen perheensä kanssa. Tosiasia vain on se, että nuoret aloittavat päihteiden käytön ja seksielämän hyvin nuorina.

        "Muualla Euroopassa on ihan sama ongelma, luulisin että varmaan itsekkin tiedät, vai seuraatko yleensä maailaman uutisia ja dokumentteja? Vai matkustatko yleensä Suomesta lainkaan muualle?"

        Et näköjään lukenut viestiäni kunnolla. Tässä poiminta siitä, mitä kirjoitin: Niinkuin materialismiin viitatessani mainitsin, että se on verrattavissa muuhunkin maailmaan, niin sama olisi kai pitänyt mainita tuon nuorten päihteiden käytön ja seksin aloittamisen kohdalla.

        Eli en missään vaiheessa väittänyt, että tämä on vain Suomen ongelma, vaan myös monessa muussa maassa on sama tilanne. Joka tapauksessa kyseessä on mielestäni vakava asia, johon pitäisi puuttua. Onkin sitten eri asia mitä voidaan tehdä, kun nuoret ovat oppineet tapansa vanhemmiltaan ja yhteiskunnalta. Alkoholibisnes on ikävä kyllä niin tuottava ja taloudellisesti merkittävä, että taidetaan olla umpikujassa sen suhteen, vai?

        Toivottavasti nyt ymmärsit pointtini. Jään odottamaan vastaustasi.


      • .....
        puhutaan.. kirjoitti:

        Oletko sokea? Luuletko että Suomi on ainoa maa jossa lapsilla on huonot oltavat? Et ole tainnut käydä ulkomailla koskaan!

        Jos sinun kulttuurin näkemys on vain suomalaisten kova juominen? Et ole tainnut tutustua omaan kotimaahasi.

        Mistä maasta miehesi on? Kerro!

        Ihan turhaan sinä siinä yrität selitellä, sillä vain tietyissä maissa alkoholi on suuri ongelma. Erityisen huono tilanne, niin aikuisten kuin nuortenkin osalta, on tutkitusti Irlannissa, Suomessa, Britanniassa ja Tanskassa.

        http://www.iht.com/articles/ap/2007/03/14/europe/EU-GEN-EU-Binge-Drinking.php

        "BRUSSELS, Belgium: Binge drinking across Europe continues to be a problem in Ireland, Britain, Finland and Denmark, according to a European Union survey on alcohol consumption released Wednesday.

        [...]

        The poll found that 34 percent of Irish people questioned saying they "usually" binge drink, followed by Finland, where 27 percent of respondents said they did the same. Britain was third with 24 percent and Denmark fourth with 23 percent.

        Much lower levels of alcohol were consumed in Italy and Greece, where only 2 percent of those asked said they binge drink."

        Kuten jo sanottu, nuorten kohdalla tilanne on aivan sama.
        http://www.espad.org


        "Jos sinun kulttuurin näkemys on vain suomalaisten kova juominen?"

        Vastaan, vaikka et minulta kysynytkään. Eihän täällä kukaan ole väittänytkään, että Suomessa ei olisi mitään muuta kulttuuria, kuin humalahakuinen alkoholikulttuuri.


      • lue kunnolla
        ..... kirjoitti:

        Ihan turhaan sinä siinä yrität selitellä, sillä vain tietyissä maissa alkoholi on suuri ongelma. Erityisen huono tilanne, niin aikuisten kuin nuortenkin osalta, on tutkitusti Irlannissa, Suomessa, Britanniassa ja Tanskassa.

        http://www.iht.com/articles/ap/2007/03/14/europe/EU-GEN-EU-Binge-Drinking.php

        "BRUSSELS, Belgium: Binge drinking across Europe continues to be a problem in Ireland, Britain, Finland and Denmark, according to a European Union survey on alcohol consumption released Wednesday.

        [...]

        The poll found that 34 percent of Irish people questioned saying they "usually" binge drink, followed by Finland, where 27 percent of respondents said they did the same. Britain was third with 24 percent and Denmark fourth with 23 percent.

        Much lower levels of alcohol were consumed in Italy and Greece, where only 2 percent of those asked said they binge drink."

        Kuten jo sanottu, nuorten kohdalla tilanne on aivan sama.
        http://www.espad.org


        "Jos sinun kulttuurin näkemys on vain suomalaisten kova juominen?"

        Vastaan, vaikka et minulta kysynytkään. Eihän täällä kukaan ole väittänytkään, että Suomessa ei olisi mitään muuta kulttuuria, kuin humalahakuinen alkoholikulttuuri.

        Siis mikä oli pointtis minulle? Kyllä se alkoholi on ongelma myös muissa Euroopan maissa. Sekä todella pössyttely pohjois Afrikan maissa. Eiöhän noi kaikki mainitsemasi maat ole juuri Euroopassa?
        Sanoin myös Baltian maat, koska jos tunnet ollenkaan Venäjää tai Viroa, on myös näissä maissa alkoholi ongelmana.

        Miksi vastaat kysymykseen, jos ei ole edes sinulle esitetty??? Yritin vain todella sanoa, ette alkoholi oli Suomen kulttuuria siinä kuin muissa maissakaan.


      • selvennystä
        mariouma kirjoitti:

        Kyllä, olen "ollut" töissä ja olen käynyt vanhainkodissa. En tiedä vanhushuollon työntekijöiden tarkkaa määrää, mutta heitä tosiaan koulutetaan koko ajan lisää. En sitten tiedä olisiko se parempi, ettei vanhainkoteja olisi ollenkaan. Jospa kaikki vanhukset vain asuisivat yksin kotonaan, koska kaikilla ei edes ole omaisia, jotka heistä huolehtisivat. Ja monet omaiset eivät yksinkertaisesti halua ottaa harteilleen vanhuksen kokopäiväistä hoitamista.

        "Mutta kyllä suomalaiset naiset on aika miehekkäitä. Miksi suomalaiset miehet hakevat naisia esim. Thaimaasta? Miksi suomalaiset naiset menevaät naimisiin muslimien kanssa? Ehkä siksi että olemme hukassa koko tasa-arvo touhujen takia."

        Voi tässä väitteessäsi olla jotain perää, mutta en silti menisi yleistämään sitä koko kansaan. Mokusuhteille voi olla monta syytä: vaihtelun halu, eksotiikan viehätys, uuden kokeileminen, muille "näyttäminen" jne. Tai sitten yksinkertaisesti se, että sitä vain sattui rakastumaaan ulkomaalaiseen; sellaistakin tapahtuu :-D

        "Minun oma käsitys, tasa-arvo touhuista on menty liian pitkälle"

        Missä suhteessa ollaan menty liian pitkälle? Siinäkö, että naisilla on samat oikeudet kuin miehillä? Eikö nainen ansaitse samoja mahdollisuuksia kuin mies? Kun miettii naisen asemaa esimerkiksi Intiassa, jossa tyttövauvat on pakko tappaa koska ne ovat tyttöjä, niin kyllä minä ainakin olen kiitollinen "suomalaisesta" tasa-arvosta.

        "Ja tarkoitin, että Suomen kulttuuriin ei minun mielestä kuulu nuorten alkoholin käyttö, vai mainostatko tätä kun keskustelet ulkomaalaisten kanssa Suomen kulttuurista. Se on ongelma ja paha sellainen."

        En mainosta tätä asiaa ollenkaan, koska se tiedetään jo entuudestaan. En sitä paitsi juuri puhu muiden ulkomaalaisten kanssa, mitä nyt mieheni ja hänen perheensä kanssa. Tosiasia vain on se, että nuoret aloittavat päihteiden käytön ja seksielämän hyvin nuorina.

        "Muualla Euroopassa on ihan sama ongelma, luulisin että varmaan itsekkin tiedät, vai seuraatko yleensä maailaman uutisia ja dokumentteja? Vai matkustatko yleensä Suomesta lainkaan muualle?"

        Et näköjään lukenut viestiäni kunnolla. Tässä poiminta siitä, mitä kirjoitin: Niinkuin materialismiin viitatessani mainitsin, että se on verrattavissa muuhunkin maailmaan, niin sama olisi kai pitänyt mainita tuon nuorten päihteiden käytön ja seksin aloittamisen kohdalla.

        Eli en missään vaiheessa väittänyt, että tämä on vain Suomen ongelma, vaan myös monessa muussa maassa on sama tilanne. Joka tapauksessa kyseessä on mielestäni vakava asia, johon pitäisi puuttua. Onkin sitten eri asia mitä voidaan tehdä, kun nuoret ovat oppineet tapansa vanhemmiltaan ja yhteiskunnalta. Alkoholibisnes on ikävä kyllä niin tuottava ja taloudellisesti merkittävä, että taidetaan olla umpikujassa sen suhteen, vai?

        Toivottavasti nyt ymmärsit pointtini. Jään odottamaan vastaustasi.

        Kyllä todella vanhainkodeissa on ongelmia, henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, vanhukset yksin peteissä kusen ja paskan keskellä. Onko sulla tähän ongelmaan ainoa ratkaisu että on vanhainkoteja tai ei sitten ollenkaan. Haluaisin parannuksia vanhusten hoitoon, en lopettaa vanhaikotja, haloo... Siis kumpi on parempi vaihtoehto, hoitaa vanhus itse kotona tai hyljätä yksin vanhainkotiin. Sanoisin, että on ok jos vanhuksella ei ole omaisia niin hyvä jos on vanhainkoti hänen kaltaisilleen, mutta monella on perhettä ja vanhus unohdetaan vanhainkotiin, siis parannusta omaishoitoon.

        Haluan itse ainakin, että mieheni kohtelee minua naisena, koska olen nainen. Haluan olla nainen, enkä äijämäinen nainen, kiroileva, viina lutkuttava, puhelee kuin tukkijätkä jne. Tai että mun pitäisi koko aika esittää että olen niin itsenäinen nainen etten koskaan tarvitse miehen apua.

        Haluaisin että vaimo voisi jäädä hoitamaan kotia ja lapsia, eikä painaa töitä 8 tuntia päivässä ja tulla väsyneenä kotiin. Tai sitten ainakin äidit voisi tehdä 4 tuntisia päiviä, olisi aikaa myös perheelle enemmän. Ja palkka kuitenkin kunnollinen tai miehelle maksettaisiin kahden henkilön palkka. Lapset on heitteillä Suomessa, koska naiset haluavat töihin ja on myöskin pakko mennä. Kotiäitejä ei arvosteta vaan yhteikunta moittii heti laiskoiksi ja työtävieroksuviksi hylkiöiksi heitä, jos haluavat hoitaa kotia.

        Huomaa kyllä että olet aika nuori.

        Materialismistä en ole puhunut mitään, mutta olet oikeassa ja olen samaa mieltä, sitä on joka puolella maailmaa.

        Todella pitäisi puuttua nuorten alkoholin käyttöön sekä seksiin. Mutta onhan noi kaikki ongelmat myös television ansiota. Koska kun käyn mieheni kotimaassa, huomaan kun nuoret katselevat amerikkalaisia sarjoja, ja he kuvittelvat, että elämä on juuri saippuaoopperaa. Mieheni maassa on elämä samanlaista nyt kuin Suomessa oli joskus muutama kymmenen vuotta sitten.

        Eikä mun tarvi kantaa kauppakasseja, onhan minulla mies ja voimakkaampi, eli ei minun tarvitse esittää olevani voimakas suomalainen nainen joka ei tarvitse apua ainakaan mieheltä. Tämä loppu oli heitto siitä että olen NAINEN.


      • bidrali
        takaisin... kirjoitti:

        Voi voi, oletko ollut koskaan töissä tai yleensä käynyt vanhainkodissa? Siellä on jatkuva pula työntekijöistä, ja vanhus on kyllä aika heiteillä siellä ollessaan. Eli en ainakaan sanoisi että Suomessa huolehditaan vanhuksista, enkä pistä tätä syytä työntekijöiden piikkiin.

        Minun oma käsitys, tasa-arvo touhuista on menty liian pitkälle, jos pidät siitä on ihan oma asiasi. Mutta kyllä suomalaiset naiset on aika miehekkäitä. Miksi suomalaiset miehet hakevat naisia esim. Thaimaasta? Miksi suomalaiset naiset menevaät naimisiin muslimien kanssa? Ehkä siksi että olemme hukassa koko tasa-arvo touhujen takia.

        Ja tarkoitin, että Suomen kulttuuriin ei minun mielestä kuulu nuorten alkoholin käyttö, vai mainostatko tätä kun keskustelet ulkomaalaisten kanssa Suomen kulttuurista. Se on ongelma ja paha sellainen.

        Muualla Euroopassa on ihan sama ongelma, luulisin että varmaan itsekkin tiedät, vai seuraatko yleensä maailaman uutisia ja dokumentteja? Vai matkustatko yleensä Suomesta lainkaan muualle?

        "Ja tarkoitin, että Suomen kulttuuriin ei minun mielestä kuulu nuorten alkoholin käyttö, vai mainostatko tätä kun keskustelet ulkomaalaisten kanssa Suomen kulttuurista. Se on ongelma ja paha sellainen."


        Jep, en nyt ottanut tätä juomis ja seksi asiaa alku tekstissäni puheeksi, koska arvasin meidän pääsevän jossain vaiheessa tästäkin keskustelemaan.

        Varsinaisesti viinalla lotrailu ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Valitettavasti monet tutut ovat silti sitä mieltä, että kyllä se vaan kuuluu siinä, missä irtosuhteet ja varhain aloitettu seksielämä;D No ainahan tähän voi sitten heitää, että teillä sitten on nämä itsemurha- terroristiiskut ja kivittämiset ihan kulttuuri juttuja vai;D
        Tuttujen mielestä esim. suomalaisiin ei juuri voi tutustua vapaa-ajalla muualla kuin baarissa. Minä tietysti yritän oikoa käsityksiä parhaani mukaan mutta aina on joku suomalainen, joka kokee tarpeelliseksi valistaa ulkomaalaisia
        Suomalaisesta viinakulttuurista...

        Esimerkiksi kun vein mieheni meille kotiin näytille ensimmäistä kertaa, niin isä oli heti saunan jälkeen tarjoamassa kossua... hmm, yritä siinä sitten selittää ettei tämä nyt ole mikään Suomen kulttuuri... Kyllä se mies otti kohteliaasti yhden lasillisen ja keskusteli sitten isän kanssa miesten juttuja ja intoituivat pohtimaan mm. Egyptin pyramidien rakentamista, en ole koskaan ajatellut, että isää edes kiinnostaisi muut kulttuurit tai historia mutta näköjään en tunne isääni;D

        Seksistä taas... jos ei tutustu muualla suomalaisiin kuin paikoissa, joihin väki on hakeutunut pariutumis ja ryyppäämis tarkoituksessa niin eipä ihme, jos kulttuuri käsitys vähän kieroutuu...

        Tasa-arvo on hyvä asia, tasapäistäminen ei.
        Naisten kuuluu saada vaikuttaa yhteiskunnassa mutta naisten valitseminen hallinnollisiin tehtäviin vain sukupuolisen syrjinnän ehkäisemiseksi menee ehkä vähän liiallisuuksiin...
        Jokaisen edustajan pitäisi päästä hyville sijoille omilla avuillaan ilman mitään kiintiötä... no asioista voi olla eri mieltä... kyllä minua ainakin v***ttaisi, jos tietäisin olevani valittu johonkin virkaan vain säälistä kun olen nainen;D

        Vaikka monissa muissa maissa perusasiatkin ovat niin ja näin silti vanhuksista pidetään parempaa huolta, osa syynä tähän ovat perheiden suuri koko ja jonkin lainen vanhusten kunnioittamis tarve.
        Suomessa vanhuksista halutaan päästä aika äkkiä eroon, vanhainkodeista saa aina kuulla kauhutarinoita miten vanhukset ovat siellä heitteillä ja mummot makaavat huonot housuissa toista päivää henkilöpulan takia. Tätä ei minunkaan mieheni ymmärrä... hänen äitinsä (liekö jopa mummoani vanhempi, yli 70 ainakin) asuu omassa kodissaan, palvelijoiden ja muiden sukulaisten kanssa. Nähdäkseni hän voi suhtteellisen hyvin ikäänsä nähden ja rukoilee joka päivä (oma mummoni ei voi enää polvistua matolle, vaikka muuten on liikunnallinen ihminen ja pirteä, hän on kylläkin vasta alle 70 mutta ukin hoitaminen on vienyt paljon voimia, en haluaisi hänen joutuvan vanhainkotiin vaikka ukki kyllä joutaakin, olkoon se rangaistus kaikesta pahasta mitä hän mummolle on tehnyt:O). Mies kyllä kertoi hänellä olevan kaikenlaista kremppaa ja vesipöhöä tms. mutta se kuuluu ikään asian pointti oli se, että hänellä on koko katras siellä kun taas mummollani ei ole kuin raihnainen ukki ja isäni. Mummo voisi vielä matkustaa tai elää normaalisti mutta ukkia ei voi jättää yksin kotiin eikä ilmeisesti isäkään suostu tekemään kaikkea mitä mummo tekee...
        Koti hoitaja käy silloin tällöin. Monilla vanhuksilla on asiat vielä huonommin...

        Toisaalta jos taas verrataan niihin esm. Bangladeshin vanhuksiin joilla ei ole ollenkaan omaisia Suomen yksnäisillä vanhuksillakin menee todella hyvin, heidän ei tarvitse kerjätä rahaa ruokaan tai asua kadulla (toivottavasti asia on näin tiedän kyllä vanhojakin ihmisiä, jotka asuvat kadulla mutta he ovat valinneet sen tavallaan itse alkamalla juoda liikaa)

        Sanottakoon että Suomessa on näennäisesti kaikki hyvin mutta pinnan alle mentäessä on vielä paljon parantamisen varaa, kun taas muissa maissa asiat on päältä katsaottunakin päin persettä (no ei kaikki mutta aika moni;D)


      • mariouma
        selvennystä kirjoitti:

        Kyllä todella vanhainkodeissa on ongelmia, henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, vanhukset yksin peteissä kusen ja paskan keskellä. Onko sulla tähän ongelmaan ainoa ratkaisu että on vanhainkoteja tai ei sitten ollenkaan. Haluaisin parannuksia vanhusten hoitoon, en lopettaa vanhaikotja, haloo... Siis kumpi on parempi vaihtoehto, hoitaa vanhus itse kotona tai hyljätä yksin vanhainkotiin. Sanoisin, että on ok jos vanhuksella ei ole omaisia niin hyvä jos on vanhainkoti hänen kaltaisilleen, mutta monella on perhettä ja vanhus unohdetaan vanhainkotiin, siis parannusta omaishoitoon.

        Haluan itse ainakin, että mieheni kohtelee minua naisena, koska olen nainen. Haluan olla nainen, enkä äijämäinen nainen, kiroileva, viina lutkuttava, puhelee kuin tukkijätkä jne. Tai että mun pitäisi koko aika esittää että olen niin itsenäinen nainen etten koskaan tarvitse miehen apua.

        Haluaisin että vaimo voisi jäädä hoitamaan kotia ja lapsia, eikä painaa töitä 8 tuntia päivässä ja tulla väsyneenä kotiin. Tai sitten ainakin äidit voisi tehdä 4 tuntisia päiviä, olisi aikaa myös perheelle enemmän. Ja palkka kuitenkin kunnollinen tai miehelle maksettaisiin kahden henkilön palkka. Lapset on heitteillä Suomessa, koska naiset haluavat töihin ja on myöskin pakko mennä. Kotiäitejä ei arvosteta vaan yhteikunta moittii heti laiskoiksi ja työtävieroksuviksi hylkiöiksi heitä, jos haluavat hoitaa kotia.

        Huomaa kyllä että olet aika nuori.

        Materialismistä en ole puhunut mitään, mutta olet oikeassa ja olen samaa mieltä, sitä on joka puolella maailmaa.

        Todella pitäisi puuttua nuorten alkoholin käyttöön sekä seksiin. Mutta onhan noi kaikki ongelmat myös television ansiota. Koska kun käyn mieheni kotimaassa, huomaan kun nuoret katselevat amerikkalaisia sarjoja, ja he kuvittelvat, että elämä on juuri saippuaoopperaa. Mieheni maassa on elämä samanlaista nyt kuin Suomessa oli joskus muutama kymmenen vuotta sitten.

        Eikä mun tarvi kantaa kauppakasseja, onhan minulla mies ja voimakkaampi, eli ei minun tarvitse esittää olevani voimakas suomalainen nainen joka ei tarvitse apua ainakaan mieheltä. Tämä loppu oli heitto siitä että olen NAINEN.

        "Onko sulla tähän ongelmaan ainoa ratkaisu että on vanhainkoteja tai ei sitten ollenkaan."

        En todellakaan tarkoittanut, että se on joko tai. Kirjoitin vain realistisesti, sillä tosiasia on, että monet suomalaiset eivät halua olla omaishoitajia. Se, onko tämä itsekästä vai ei, onkin sitten ihan toinen asia. Minäkin haluaisin parannusta vanhusten hoitoon, jos se jäi sinulta jotenkin epäselväksi.

        "Haluan itse ainakin, että mieheni kohtelee minua naisena, koska olen nainen. Haluan olla nainen, enkä äijämäinen nainen, kiroileva, viina lutkuttava, puhelee kuin tukkijätkä jne. Tai että mun pitäisi koko aika esittää että olen niin itsenäinen nainen etten koskaan tarvitse miehen apua."

        Tottakai sinulla on oikeus olla nainen, niinkuin meillä kaikilla on. Se on jokaisen oma valinta miten käyttäytyy ja toimii, mutta on myös katsojasta kiinni millaisena hän toisen näkee. Minä en mielestäni ole äijämäinen, en kiroile enkä juo viinaa. Annan mielellään mieheni tehdä miehisiä hommia (remontointi yms.), mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö itsekin osaisi niitä tarvittaessa tehdä.

        "Haluaisin että vaimo voisi jäädä hoitamaan kotia ja lapsia, eikä painaa töitä 8 tuntia päivässä ja tulla väsyneenä kotiin. Tai sitten ainakin äidit voisi tehdä 4 tuntisia päiviä, olisi aikaa myös perheelle enemmän."

        Se olisikin ihanteellista, että kaikki naiset voisivat valita jäävätkö he kotiäideiksi vai eivät. Monelle joka haluaa jäädä kotiin lasten kanssa, ei kuitenkaan ole siihen varaa. Toiset taas haluavat luoda uraa, jolloin lapset jäävät "heitteille".

        "Kotiäitejä ei arvosteta vaan yhteikunta moittii heti laiskoiksi ja työtävieroksuviksi hylkiöiksi heitä, jos haluavat hoitaa kotia."

        Tässä asiassa olen hyvin samoilla linjoilla kanssasi.

        "Todella pitäisi puuttua nuorten alkoholin käyttöön sekä seksiin. Mutta onhan noi kaikki ongelmat myös television ansiota."

        Tottakai televisiolla ja medialla on suuri vaikutus siihen, mistä nuoret ottavat oppia. Mutta vanhempien antama esimerkki vaikuttaa myös paljon, ja siksi heidänkin kannattaisi tarkastella omaa käyttäytymistään ja tekemistään. Joka tapauksessa toivon, että asialle voitaisiin tehdä jotain, ennen kuin tilanne pahenee.

        Hienoa, että olet ja tunnet olevasi nainen, joka haluaa ottaa apua vastaan mieheltä. Minä olen tässä suhteessa samanlainen. Mutta silti minussa piilee feministi, kun ajattelen niitä miljoonia muita naisia, jotka elävät todella vaikeissa olosuhteissa, ja joita pidetään arvottomina vain sen takia, että he ovat naisia. Siksi olen niin kiitollinen siitä, että itselläni on asiat niin paljon paremmin, ja osaan todella antaa sille arvoa.

        Hyvää päivänjatkoa sinulle!


      • Iippo
        sinulla on kirjoitti:

        Sinulla on kauniisti laadittu profiili:)
        Ja komea on kultasikin:)

        Onnea elämäänne,suokoon Jumala teille kaikkea hyvää ja rakkautta yllinkyllin:)

        "Ja komea on kultasikin:)"

        Juuri sen näköinen kuin lähiaikoina esim. Oulussa etsintäkuulutetut ovatkin.


      • vastata tuohon..
        puhutaan.. kirjoitti:

        Oletko sokea? Luuletko että Suomi on ainoa maa jossa lapsilla on huonot oltavat? Et ole tainnut käydä ulkomailla koskaan!

        Jos sinun kulttuurin näkemys on vain suomalaisten kova juominen? Et ole tainnut tutustua omaan kotimaahasi.

        Mistä maasta miehesi on? Kerro!

        En oikeastaan väittänyt että lapsilla on huonot oltavat, mitä nyt aloittavat paheensa liian aikaisin. Ja juu, en ole koskaan käynyt ulkomailla. Euroopan ulkopuolellakin vain pari kertaa.

        Olen tutustunut melko moneen ikätoveriini ja monet juovat paljon enemmän alkoholia kuin olisi heille hyväksi. Samoin olen kulkenut viikonloppuisin erinäisissä kaupunkikeskuksissa ja kylläpä vain siellä humaltuneita näkyy paljon, liian paljon, sanoisin.

        Enkä viitsi tässä nyt avautua siitä, minkämaalainen mieheni on, kun nuo näkemykset ovat omiani, jo paljon ennen mokusuhdetta. En minäkään tuollaista lapsilleni toivo, itse en vain olisi niin radikaali että muuttaisin maasta pois, vaan uskon kasvatuksen ihmeelliseen voimaan.

        Jaa niin, en minä sitä mieltä ole että nuo paheet ovat Suomen koko kulttuuri, ei lainkaan, ei edes koko tapakulttuuri.


      • aika samalla linjalla
        mariouma kirjoitti:

        "Onko sulla tähän ongelmaan ainoa ratkaisu että on vanhainkoteja tai ei sitten ollenkaan."

        En todellakaan tarkoittanut, että se on joko tai. Kirjoitin vain realistisesti, sillä tosiasia on, että monet suomalaiset eivät halua olla omaishoitajia. Se, onko tämä itsekästä vai ei, onkin sitten ihan toinen asia. Minäkin haluaisin parannusta vanhusten hoitoon, jos se jäi sinulta jotenkin epäselväksi.

        "Haluan itse ainakin, että mieheni kohtelee minua naisena, koska olen nainen. Haluan olla nainen, enkä äijämäinen nainen, kiroileva, viina lutkuttava, puhelee kuin tukkijätkä jne. Tai että mun pitäisi koko aika esittää että olen niin itsenäinen nainen etten koskaan tarvitse miehen apua."

        Tottakai sinulla on oikeus olla nainen, niinkuin meillä kaikilla on. Se on jokaisen oma valinta miten käyttäytyy ja toimii, mutta on myös katsojasta kiinni millaisena hän toisen näkee. Minä en mielestäni ole äijämäinen, en kiroile enkä juo viinaa. Annan mielellään mieheni tehdä miehisiä hommia (remontointi yms.), mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö itsekin osaisi niitä tarvittaessa tehdä.

        "Haluaisin että vaimo voisi jäädä hoitamaan kotia ja lapsia, eikä painaa töitä 8 tuntia päivässä ja tulla väsyneenä kotiin. Tai sitten ainakin äidit voisi tehdä 4 tuntisia päiviä, olisi aikaa myös perheelle enemmän."

        Se olisikin ihanteellista, että kaikki naiset voisivat valita jäävätkö he kotiäideiksi vai eivät. Monelle joka haluaa jäädä kotiin lasten kanssa, ei kuitenkaan ole siihen varaa. Toiset taas haluavat luoda uraa, jolloin lapset jäävät "heitteille".

        "Kotiäitejä ei arvosteta vaan yhteikunta moittii heti laiskoiksi ja työtävieroksuviksi hylkiöiksi heitä, jos haluavat hoitaa kotia."

        Tässä asiassa olen hyvin samoilla linjoilla kanssasi.

        "Todella pitäisi puuttua nuorten alkoholin käyttöön sekä seksiin. Mutta onhan noi kaikki ongelmat myös television ansiota."

        Tottakai televisiolla ja medialla on suuri vaikutus siihen, mistä nuoret ottavat oppia. Mutta vanhempien antama esimerkki vaikuttaa myös paljon, ja siksi heidänkin kannattaisi tarkastella omaa käyttäytymistään ja tekemistään. Joka tapauksessa toivon, että asialle voitaisiin tehdä jotain, ennen kuin tilanne pahenee.

        Hienoa, että olet ja tunnet olevasi nainen, joka haluaa ottaa apua vastaan mieheltä. Minä olen tässä suhteessa samanlainen. Mutta silti minussa piilee feministi, kun ajattelen niitä miljoonia muita naisia, jotka elävät todella vaikeissa olosuhteissa, ja joita pidetään arvottomina vain sen takia, että he ovat naisia. Siksi olen niin kiitollinen siitä, että itselläni on asiat niin paljon paremmin, ja osaan todella antaa sille arvoa.

        Hyvää päivänjatkoa sinulle!

        No, taidamme olla kuitenkin jokseenkin samoilla linjoilla asioista!

        Nainen haluan todella olla, ja osaan kyllä itsekkin remontoida, koska työskentelen rakennusalalla, eli siis kun tulen kotiin, mies saa tehdä kaikki miesten työt eli en tee mitää mikä koskee porakonetta tms. No, tämä on minun valinta, ja todella pyydän apua kun tarvitsen. En tiedä johtuuko minun ammatinvalinnasta, mutta jokseenkin kypsää katsella miesmäisiä naisia.

        On totta, että on paljon naisia jotka on alistettu, mutta en nyt tarkoittanut että elämä pitäsi olla tuollaista nöyryytystä. Tarkoitin vain tätä Suomen tasa-arvo touhuja!

        Hyvää yötä ja kauniita unia!


      • Yksilönvapausjees
        puhutaan.. kirjoitti:

        Oletko sokea? Luuletko että Suomi on ainoa maa jossa lapsilla on huonot oltavat? Et ole tainnut käydä ulkomailla koskaan!

        Jos sinun kulttuurin näkemys on vain suomalaisten kova juominen? Et ole tainnut tutustua omaan kotimaahasi.

        Mistä maasta miehesi on? Kerro!

        Vapaa päihtyminen ja seksi kuuluu individualismiin, oikeastaan emansipaatiota vanhakantaiseksi koetusta, ulkopuolelta sanellusta yhteisökurista. Ei se liity erityisesti suomalaisuuteen, vaan länsimaiseen kehitysvaiheeseen. Kaupallisuus suosii tätä, koska nuori on nälkäinen elämyksille ja kuluttaa eniten. Vapaaehtoista itsekuria kyllä harjoitetaan nytkin, esim. kuntoilussa ja opiskelussa.
        Oikeastaan puhtaasti vanha suomalainen kulttuuri elää enää vain populaation geeneissä eli mielenlaadussa. Jussikin tässä meni jo musuiksi kun mm. yle ja hs hehkui jotain musujuhlaa. Vanhoista tuntuu ehkä pahalta tapojen muutos, nuoret ei välitä (kun eivät ymmärrä ongelmaa).


      • Hauskaailmanviinaakin
        kulttuurista kirjoitti:

        Siis sanotko, onko hyvin hoidettu vanhus, kun se makaa vanhainkodissa yksinään???
        EI OLE!
        Mieheni maassa vanhukset hoidetaan kotona eikä hylätä yksin vanhainkotiin.

        Tasa-arvo ei ole aina niin hyvä asia, kuitenkin nainen on nainen ja mies on mies. Ja tämä tasa-arvo touhu on tehnyt meidän suominaisista miehiä.

        Hygienia, siis mieheni maassa pestään itseä enemmän kuin täällä Suomessa. Suomessa on kyllä todella hyvät mahdollisuudet peseytyä jos vain haluaa.

        Nuorten alkoholi ja muut, se on ihan ongelma ympäri Europpaa, ei siis ainoastaan Suomessa. Ja huom. Venäjä, Viro ja muut. Et voi sanoa että nuorten juominen kuuluu kulttuuriin tai seksi aloittaminen nuorena. huh huh..

        Kerro nyt kuitenkin miehellesi, ettei noi nuorten touhut ole Suomalaista kulttuuria!!!

        Pitäisikö naisilta urheilu kieltää, koska sehän on aika miehistä? Islam on alusta asti sallinut ne samat oikeudet mitä miehillä on ollut pitkään. Vai vertaatko naisia kenties vammaisiin tai lapsiin?

        Islam arvostaa suuresti naista ja hänen rooliaan, musliminainen saa päättää itseään koskevista asioista, jopa omasta omaisuudestaan, ei edes mies tai isä saa niistä päättää! Haluatko sinä miehesi päättävän näistä asioista?

        Suomessa pitäisi korostaa uskontoa enemmän, sillä uskoisin että tuolloin moni nainen jäiai kotiin hoitamaan pieniä lapsia. Ihmisistä tulisi yhteisöllisempiä, perhekeskeisempiä ja auttavaisempia.

        Uskonnollisissa yhteisöissä nainen on paljon vapaampi kuin niiden jlkopuolella. Naiselle ei aseta paineita kuinka pitäisi olla isot rinnat ja paljasta pintaa, se kaunis ja kokematon nainen saa suurella todennäköisyydellä töitä kuin ruma ja kokenut mitä taas länsimaalainen kulttuuri aiheuttaa.

        Suomalaisten pitäisi ottaa oppia islamista alkoholinkäytön suhteen. Hauskaakin voi olla ilman viinaa. Nykyään häissäkin pitää ryypätä pienten lasten nähden. Muslimit taas juhlivat ruokapöydän ääressä teetä juoden ja jutellen, lapset tanssivat ja leikkivät ja koko suku on koolla


      • Naisenvapaus
        selvennystä kirjoitti:

        Kyllä todella vanhainkodeissa on ongelmia, henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, vanhukset yksin peteissä kusen ja paskan keskellä. Onko sulla tähän ongelmaan ainoa ratkaisu että on vanhainkoteja tai ei sitten ollenkaan. Haluaisin parannuksia vanhusten hoitoon, en lopettaa vanhaikotja, haloo... Siis kumpi on parempi vaihtoehto, hoitaa vanhus itse kotona tai hyljätä yksin vanhainkotiin. Sanoisin, että on ok jos vanhuksella ei ole omaisia niin hyvä jos on vanhainkoti hänen kaltaisilleen, mutta monella on perhettä ja vanhus unohdetaan vanhainkotiin, siis parannusta omaishoitoon.

        Haluan itse ainakin, että mieheni kohtelee minua naisena, koska olen nainen. Haluan olla nainen, enkä äijämäinen nainen, kiroileva, viina lutkuttava, puhelee kuin tukkijätkä jne. Tai että mun pitäisi koko aika esittää että olen niin itsenäinen nainen etten koskaan tarvitse miehen apua.

        Haluaisin että vaimo voisi jäädä hoitamaan kotia ja lapsia, eikä painaa töitä 8 tuntia päivässä ja tulla väsyneenä kotiin. Tai sitten ainakin äidit voisi tehdä 4 tuntisia päiviä, olisi aikaa myös perheelle enemmän. Ja palkka kuitenkin kunnollinen tai miehelle maksettaisiin kahden henkilön palkka. Lapset on heitteillä Suomessa, koska naiset haluavat töihin ja on myöskin pakko mennä. Kotiäitejä ei arvosteta vaan yhteikunta moittii heti laiskoiksi ja työtävieroksuviksi hylkiöiksi heitä, jos haluavat hoitaa kotia.

        Huomaa kyllä että olet aika nuori.

        Materialismistä en ole puhunut mitään, mutta olet oikeassa ja olen samaa mieltä, sitä on joka puolella maailmaa.

        Todella pitäisi puuttua nuorten alkoholin käyttöön sekä seksiin. Mutta onhan noi kaikki ongelmat myös television ansiota. Koska kun käyn mieheni kotimaassa, huomaan kun nuoret katselevat amerikkalaisia sarjoja, ja he kuvittelvat, että elämä on juuri saippuaoopperaa. Mieheni maassa on elämä samanlaista nyt kuin Suomessa oli joskus muutama kymmenen vuotta sitten.

        Eikä mun tarvi kantaa kauppakasseja, onhan minulla mies ja voimakkaampi, eli ei minun tarvitse esittää olevani voimakas suomalainen nainen joka ei tarvitse apua ainakaan mieheltä. Tämä loppu oli heitto siitä että olen NAINEN.

        Kyllä oma mies kohtelee minua naisena ja niin minä haluankin. Mieheni on todellinen herrasmies, hän avaa oven ja kantaa raskaat kauppakassit . En itse ymmärrä mikä hinku naisilla on päästä palomieheksi tai poliisiksi ja alkaa hankkimaan suuret lihakset, yök. Sehän on raskasta ja riskialtista työtä, juuri siksi se on miesten hommaa. Olen onnellinen kun saan olla nainen ja rukoilen Jumalalle kiitoksesta kun miehet ja naiset ovat erilaisia. Se erilaisuus ei estä mua äänestämästä, vaikuttamasta eikä vaikuta mitenkään älyllisyyteen.


    • whin

      Suomalainen kulttuuri on niin nuori, ettei se ole kerennyt kehittyä. Nykyään saa vaikutteita niin helposti muista. Olen monesti pohtinut, mikä on suomalaista kulttuuria tai mikä ylipäätään on kulttuuria, koska mies niin vahvasti pitää kiinni omista juuristaan. Tahtoisin osata arvostaa samalla lailla omaa kulttuuriani, mutta en oikein tiedä mitä se on...

      perus turvallinen maa!

      Ilman ruisleipää ja maitoa en selviä! Ulkomailla alkaa maidonpuutteesta tulla vierotuoireita :)

      Katoava perinne voisi olla lavatanssit! Tangomarkkinat ja oopperajuhlat. ja heinäladot...
      Käytöksestä olen hieman eri mieltä. Maaseudulla ihmiset on tosi ystävällisiä ja avoimia. Autetaan toista ilman palkkaa. Huomaa selvän eron, jos joku on asunut ikänsä maatilalla -hän on lempeä luonteeltaan, rehellinen ja pyyteetön. Tämäkin on katoava luonnonvara...harmi.

      Porotalous taitaa olla meille aika tyypillistä pohjoisessa. Hirvimetsällä käynti samaten. Metsänantimien hyväksikäyttö on ollut aina tehokasta...mustikka,lakka, puolukka, sienet, omenat, perunat, lantut, porkkanat...

      Varmaan joulunvietto on perinteikäs. Tosin uskonnollinen juhla, jota meillä ei ole vietetty. Ja juhannushan kuuluu perinteisiin. Moniko vielä tekee juhannussalon? Alkoholikulttuuri on kyllä pilannut perinteisen juhannuksen ja vapun ja oikeastaan kaikki juhläpyhät ja lomat... :(

      kerranki hyvä aihe!!!

      • Hmmmmmmm

        Ei Suomessa mikään erityisen nuori kulttuuri ole. Ellei sitten laske kulttuuriksi pelkästään länsimaista, kristillistä kulttuuria.


      • whin
        Hmmmmmmm kirjoitti:

        Ei Suomessa mikään erityisen nuori kulttuuri ole. Ellei sitten laske kulttuuriksi pelkästään länsimaista, kristillistä kulttuuria.

        koko suomenvaltio ei edes ole kovin vanha...
        mietitäänkö ruotsin alaista kulttuuria vaiko venäjän? ja miten ne ovat vaikuttaneet suomalaiseen kulttuuriin?


      • Hmmmmmm...
        whin kirjoitti:

        koko suomenvaltio ei edes ole kovin vanha...
        mietitäänkö ruotsin alaista kulttuuria vaiko venäjän? ja miten ne ovat vaikuttaneet suomalaiseen kulttuuriin?

        Jaa no sit Norjassakin on nuori kulttuuri, sehän on valtiona vain 10 vuotta Suomea vanhempi. Puola taas on modernina valtiona Suomea nuorempi, suorastaan juniori. Samoin nuoria valtioita ovat Tsekki, Slovakia, Belgia, Italia jne. jne. Kreikka on valtiona vain sata vuotta Suomea vanhempi, demokratiana taas vain muutaman kymmentä vuotta vanha.

        Sit voidaan mennä hedelmällisen puolikuun alueelle. Iran, Irak, Egypti, Israel, Jordania jne. Kaikki Suomea nuorempia valtioina - kaikki myös entisiä siirtomaita tai protektoraatteja.

        Tai sit olisi se helpompi tie, eli lähtisit perehtymään Suomen ja maailman historiaan. ;)


      • whin
        Hmmmmmm... kirjoitti:

        Jaa no sit Norjassakin on nuori kulttuuri, sehän on valtiona vain 10 vuotta Suomea vanhempi. Puola taas on modernina valtiona Suomea nuorempi, suorastaan juniori. Samoin nuoria valtioita ovat Tsekki, Slovakia, Belgia, Italia jne. jne. Kreikka on valtiona vain sata vuotta Suomea vanhempi, demokratiana taas vain muutaman kymmentä vuotta vanha.

        Sit voidaan mennä hedelmällisen puolikuun alueelle. Iran, Irak, Egypti, Israel, Jordania jne. Kaikki Suomea nuorempia valtioina - kaikki myös entisiä siirtomaita tai protektoraatteja.

        Tai sit olisi se helpompi tie, eli lähtisit perehtymään Suomen ja maailman historiaan. ;)

        mikä on kulttuuria ja suomalaista sellaista. sitä kait tässä kysyttiin? kulttuurille on vaikea vetää rajoja. Mikä sinun mielestäsi Hmmmmmm... ?


      • Hmmmmmm...
        whin kirjoitti:

        mikä on kulttuuria ja suomalaista sellaista. sitä kait tässä kysyttiin? kulttuurille on vaikea vetää rajoja. Mikä sinun mielestäsi Hmmmmmm... ?

        Suomalaista kulttuuria vanhimmillaan on kai Kalevala...

        Yhtä vaikea on tehdä yhteenvetoja muista kulttuureista. Mitä on esim. irakilainen kulttuuri? Tai tunisialainen kulttuuri, mitä se on? Entä belgialainen kulttuuri (onko sellaista?).

        Pointtini oli vaan se, ettei suomalainen kulttuuri (oli se sitten mitä tahansa) ole mitenkään erityisen nuori. Tyypillinen harhaluulo. Suomalaisia on hillunut omituisen kielensä kanssa näillä tienoin jo tuhansia vuosia.


      • Kulttuuripossu
        Hmmmmmm... kirjoitti:

        Suomalaista kulttuuria vanhimmillaan on kai Kalevala...

        Yhtä vaikea on tehdä yhteenvetoja muista kulttuureista. Mitä on esim. irakilainen kulttuuri? Tai tunisialainen kulttuuri, mitä se on? Entä belgialainen kulttuuri (onko sellaista?).

        Pointtini oli vaan se, ettei suomalainen kulttuuri (oli se sitten mitä tahansa) ole mitenkään erityisen nuori. Tyypillinen harhaluulo. Suomalaisia on hillunut omituisen kielensä kanssa näillä tienoin jo tuhansia vuosia.

        Ensinnakin, valtion ialla ei ole mitaan tekemista kulttuurin ian kanssa, sen varmaan itsekin tiedat. Totuus on se, etta Suomella on nuori kulttuuri verrattuna moniin muihin kulttuureihin, joita ei muuten edes voi jakaa nykyisten valtioiden nimien alle. Toinen totuus on myos se, etta niinkin harvaan asutussa maassa kuin Suomi, ei ole mahdollista saavuttaa mitaan kovin yhtenaista kuvaa "kulttuurista". Kulttuuri on kuitenkin yhteisojen yhteisia asioita ja tapoja, ja jos lahin naapuri on kymmenien kilometrien paassa tai jos kylapahasessa asustaa noin sata ihmista, ei voitane puhua -Suomalaisesta- kulttuurista.

        Kalevalaa ei hyvalla tahdollakaan voi kutsua yhdeksi vanhimmista suomalaisen kulttuurin esimerkeista. Suomeen oltiin vakipakolla luomassa kulttuuria kun Eliaksen planttu matkusteli ympariinsa kirjaamassa ylos muka suurta tarinaa. Todellisuudessa Lonnrotin poika taiteili itse osan tarinoista, muutteli niita ja lisaili omiaan ja lopulta loi Kalevalan ihan itse. Se ei siis ole mikaan oikea kansalliseepos sinallaan.

        Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa. Suurin osa ihmisista ei myoskaan ymmartanyt toisiaan koska he puhuivat eri kielta. Viela sodan aikaan kun Karjalaiset evakot tulivat pohjanmaalle, eivat saman kansan edustajat kunnolla osanneet kommunikoida silla murteet (kielet) olivat niin erilaiset.


      • Hmmmmmmmm
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Ensinnakin, valtion ialla ei ole mitaan tekemista kulttuurin ian kanssa, sen varmaan itsekin tiedat. Totuus on se, etta Suomella on nuori kulttuuri verrattuna moniin muihin kulttuureihin, joita ei muuten edes voi jakaa nykyisten valtioiden nimien alle. Toinen totuus on myos se, etta niinkin harvaan asutussa maassa kuin Suomi, ei ole mahdollista saavuttaa mitaan kovin yhtenaista kuvaa "kulttuurista". Kulttuuri on kuitenkin yhteisojen yhteisia asioita ja tapoja, ja jos lahin naapuri on kymmenien kilometrien paassa tai jos kylapahasessa asustaa noin sata ihmista, ei voitane puhua -Suomalaisesta- kulttuurista.

        Kalevalaa ei hyvalla tahdollakaan voi kutsua yhdeksi vanhimmista suomalaisen kulttuurin esimerkeista. Suomeen oltiin vakipakolla luomassa kulttuuria kun Eliaksen planttu matkusteli ympariinsa kirjaamassa ylos muka suurta tarinaa. Todellisuudessa Lonnrotin poika taiteili itse osan tarinoista, muutteli niita ja lisaili omiaan ja lopulta loi Kalevalan ihan itse. Se ei siis ole mikaan oikea kansalliseepos sinallaan.

        Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa. Suurin osa ihmisista ei myoskaan ymmartanyt toisiaan koska he puhuivat eri kielta. Viela sodan aikaan kun Karjalaiset evakot tulivat pohjanmaalle, eivat saman kansan edustajat kunnolla osanneet kommunikoida silla murteet (kielet) olivat niin erilaiset.

        Mistä moinen aggressiivisuus? Noh, korjataanpa nyt kuitenkin joitain väärinkäsityksiäsi.

        Puhut kulttuurin iästä. Halusit tai et, suomalainen kulttuuri (ja Suomen kieli) on tuhansia vuosia vanhaa. Tälle et yksinkertaisesti mitään voi, vaikka näköjään haluaisit (miksi ihmeessä?). Jos taas et laske suomalaisia "kyläpahasia" kulttuuriksi, olisi mielenkiintoista tietää miksi et.

        Kalevalan toki kokosi Lönnrot, mutta itse tarinat ovat (taas kerran) tuhansia vuosia vanhoja ja osa Suomen folklorea. Tästä ei yksinkertaisesti ole nykyään mitään epäilystä, ei Suomessa eikä ulkomailla. Sori taas.

        "Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa."

        Ei, vaan suomalaiset todellakin ovat asuneet kielensä kanssa Suomen maaperässä tuhansia vuosia. Totta kai kieli on ajan saatossa muuttunut, mutta niin muuttuvat kaikki kielet. Kehotan sinuakin tutustumaan Suomen ja suomen kielen historiaan, eikä yleishistoriankaan tuntemus varmaan pahitteeksi olisi. ;) Esim. Wikipedia auttaa tässä.

        Erityisesti haluaisin kuulla, miksi pidät esim. belgialaisia ja puolalaisia merkittävämpinä kulttuurikansoina kuin suomalaisia. :-D


      • whin
        Hmmmmmmmm kirjoitti:

        Mistä moinen aggressiivisuus? Noh, korjataanpa nyt kuitenkin joitain väärinkäsityksiäsi.

        Puhut kulttuurin iästä. Halusit tai et, suomalainen kulttuuri (ja Suomen kieli) on tuhansia vuosia vanhaa. Tälle et yksinkertaisesti mitään voi, vaikka näköjään haluaisit (miksi ihmeessä?). Jos taas et laske suomalaisia "kyläpahasia" kulttuuriksi, olisi mielenkiintoista tietää miksi et.

        Kalevalan toki kokosi Lönnrot, mutta itse tarinat ovat (taas kerran) tuhansia vuosia vanhoja ja osa Suomen folklorea. Tästä ei yksinkertaisesti ole nykyään mitään epäilystä, ei Suomessa eikä ulkomailla. Sori taas.

        "Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa."

        Ei, vaan suomalaiset todellakin ovat asuneet kielensä kanssa Suomen maaperässä tuhansia vuosia. Totta kai kieli on ajan saatossa muuttunut, mutta niin muuttuvat kaikki kielet. Kehotan sinuakin tutustumaan Suomen ja suomen kielen historiaan, eikä yleishistoriankaan tuntemus varmaan pahitteeksi olisi. ;) Esim. Wikipedia auttaa tässä.

        Erityisesti haluaisin kuulla, miksi pidät esim. belgialaisia ja puolalaisia merkittävämpinä kulttuurikansoina kuin suomalaisia. :-D

        siis suomalaiseen kulttuuriin kuuluu pienet kyläpahaset kylmässä ja pimeässä erämaassa?
        Tästä johtuen melankolisuus ja muutenkin vaitonaisuus ja itsekseen murehtiminen. Yksinäisyys, alakulo ja puskakännit, sisäsiittoisuus jne.

        Minusta nuo on aika negatiivisia juttuja, miten asiat voisi nähdä positiivisemmin? eihän tuollaisia juttuja viitsisi ulkomaalaisille mainostaa...


      • tulkittu
        whin kirjoitti:

        siis suomalaiseen kulttuuriin kuuluu pienet kyläpahaset kylmässä ja pimeässä erämaassa?
        Tästä johtuen melankolisuus ja muutenkin vaitonaisuus ja itsekseen murehtiminen. Yksinäisyys, alakulo ja puskakännit, sisäsiittoisuus jne.

        Minusta nuo on aika negatiivisia juttuja, miten asiat voisi nähdä positiivisemmin? eihän tuollaisia juttuja viitsisi ulkomaalaisille mainostaa...

        Ei täällä "kyläpahakulttuurista" ole muut puhuneet kuin tuo yksi huonolla itsetunnolla varustettu mokunainen. Tähänhän sinäkin tietenkin tartuit, mistäköhän syystä. ;)


      • whin
        tulkittu kirjoitti:

        Ei täällä "kyläpahakulttuurista" ole muut puhuneet kuin tuo yksi huonolla itsetunnolla varustettu mokunainen. Tähänhän sinäkin tietenkin tartuit, mistäköhän syystä. ;)

        miksi joku näkee asian niin negatiivisena? ja miten siitä voisi saada positiivisemman?

        Totuushan on, ettei täällä mitään suurkaupunkeja edelleenkään ole ja ihmiset asuvat kovin kaukana toisistaan. Tosin se ei kulttuurin muodostumiselle ole mikään este.

        Haikuja harvemmin luetaan Helsingissä. Eli mitkä kulttuurin tavat ovat säilyneet parhaiten?


      • Hmmmmmm...
        whin kirjoitti:

        miksi joku näkee asian niin negatiivisena? ja miten siitä voisi saada positiivisemman?

        Totuushan on, ettei täällä mitään suurkaupunkeja edelleenkään ole ja ihmiset asuvat kovin kaukana toisistaan. Tosin se ei kulttuurin muodostumiselle ole mikään este.

        Haikuja harvemmin luetaan Helsingissä. Eli mitkä kulttuurin tavat ovat säilyneet parhaiten?

        Jotenkin oletan, että mielestäsi Tukholma ja Kööpenhamina ovat mielestäsi aitoja "suurkaupunkeja" ja Ruotsissa ihmiset eivät asu kaukana toisistaan. ;)


      • whin
        Hmmmmmm... kirjoitti:

        Jotenkin oletan, että mielestäsi Tukholma ja Kööpenhamina ovat mielestäsi aitoja "suurkaupunkeja" ja Ruotsissa ihmiset eivät asu kaukana toisistaan. ;)

        miksi teilaat kaikki pohdinnat, etkä juurikaan esitä parempia vaihtoehtoja? saatikka puolusta näkemystäsi selittämällä faktoja mielipiteistäsi...
        Ok, jos kirjoitit kalevalasta, mikä siinä on kulttuuria? muuta kuin sana kalevala? (en ole lukenut, enkä nyt mene lukemaan)
        Kalevala korut esim. ovat perinteikkäitä, kauniita.

        nyt loppu tämä vääntö.


      • Kulttuuripossu
        Hmmmmmmmm kirjoitti:

        Mistä moinen aggressiivisuus? Noh, korjataanpa nyt kuitenkin joitain väärinkäsityksiäsi.

        Puhut kulttuurin iästä. Halusit tai et, suomalainen kulttuuri (ja Suomen kieli) on tuhansia vuosia vanhaa. Tälle et yksinkertaisesti mitään voi, vaikka näköjään haluaisit (miksi ihmeessä?). Jos taas et laske suomalaisia "kyläpahasia" kulttuuriksi, olisi mielenkiintoista tietää miksi et.

        Kalevalan toki kokosi Lönnrot, mutta itse tarinat ovat (taas kerran) tuhansia vuosia vanhoja ja osa Suomen folklorea. Tästä ei yksinkertaisesti ole nykyään mitään epäilystä, ei Suomessa eikä ulkomailla. Sori taas.

        "Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa."

        Ei, vaan suomalaiset todellakin ovat asuneet kielensä kanssa Suomen maaperässä tuhansia vuosia. Totta kai kieli on ajan saatossa muuttunut, mutta niin muuttuvat kaikki kielet. Kehotan sinuakin tutustumaan Suomen ja suomen kielen historiaan, eikä yleishistoriankaan tuntemus varmaan pahitteeksi olisi. ;) Esim. Wikipedia auttaa tässä.

        Erityisesti haluaisin kuulla, miksi pidät esim. belgialaisia ja puolalaisia merkittävämpinä kulttuurikansoina kuin suomalaisia. :-D

        Aggressiivisuus? Ehka projisoit oman mielenalasi muiden sanoihin.

        Mielestani kylapahasissa itsessaan voi olla oma kulttuurinsa, mutta sita ei suin surminkaan voi kutsua -suomalaiseksi- kulttuuriksi. Milla sina perustelet etta suomalainen kulttuuri on tuhansia vuosia vanhaa ("halusit tai et"??). Koska itsekaan et tunnu pysyvan maaritelmissasi, on mielenkiintoista lukea vaitteitasi joissa ei ole paljon totuudenpohjaa.

        Puhutaanko siis siita, etta Suomessa on ollut asutusta tuhansia vuosia? Sopiiko se suomalaisen kulttuurin maaritelmaan? Mita tarkoitat kulttuurilla ja etenkin suomalaisella kulttuurilla?

        Ilmeisesti kuvittelet olleesi Lonnrotin matkassa keraamassa "tuhansia vuosia vanhoja" tarinoita. Onkin aika jannaa, etta Eliaksen itsensa kirjoittamatkin tarinat ovat mielestasi tuhansia vuosia vanhoja, kun itse ukkoparka eli vain muutaman kymmenen vuotta. Tokihan on niin, etta aina kun on ihmisolentoja, heilla on myos tarinoita. Mutta onko se folklorea tai suurta kulttuuriperimaa, ei olekaan niin itsestaanselvaa.

        Ehka kulttuuriksi pitaisi kutsua aikaa, jolloin kulttuuri koko ajatuksena tunnettiin. Sehan ei siis itsessaan ole maariteltyna ajatuksena tuhansia vuosia vanha Suomessa(naemma sinun lempisanontasi). Itse asiassa kaikki kielet eivat ole muuttuneet yhta radikaalisti kuin suomi. Nykykielessa on niin paljon lainasanoja, ja ne ovat tulleet kulttuurin kehittymisen myota. Siina vaiheessa kun Suomeen alettiin luomalla luoda kulttuuria (ah, niin ylevaa kansallisromantiikkaa), suomen kieli muuttui myos.

        Ehka sinulla on kasitys siita, miksi vaitat etta belgialaiset tai puolalaiset olisivat merkittavampaa kulttuurikansaa kuin suomalaiset. Mina en ole koskaan vaittanyt niin. Ja tiedoksesi, suomalainen kulttuuri on erityisen hienoa, kielemme aivan uskomattoman kaunis ja uniikki, mutta siitakin huolimatta, nuoria ilmioita, kaikkinensa.


      • kuule.........
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Aggressiivisuus? Ehka projisoit oman mielenalasi muiden sanoihin.

        Mielestani kylapahasissa itsessaan voi olla oma kulttuurinsa, mutta sita ei suin surminkaan voi kutsua -suomalaiseksi- kulttuuriksi. Milla sina perustelet etta suomalainen kulttuuri on tuhansia vuosia vanhaa ("halusit tai et"??). Koska itsekaan et tunnu pysyvan maaritelmissasi, on mielenkiintoista lukea vaitteitasi joissa ei ole paljon totuudenpohjaa.

        Puhutaanko siis siita, etta Suomessa on ollut asutusta tuhansia vuosia? Sopiiko se suomalaisen kulttuurin maaritelmaan? Mita tarkoitat kulttuurilla ja etenkin suomalaisella kulttuurilla?

        Ilmeisesti kuvittelet olleesi Lonnrotin matkassa keraamassa "tuhansia vuosia vanhoja" tarinoita. Onkin aika jannaa, etta Eliaksen itsensa kirjoittamatkin tarinat ovat mielestasi tuhansia vuosia vanhoja, kun itse ukkoparka eli vain muutaman kymmenen vuotta. Tokihan on niin, etta aina kun on ihmisolentoja, heilla on myos tarinoita. Mutta onko se folklorea tai suurta kulttuuriperimaa, ei olekaan niin itsestaanselvaa.

        Ehka kulttuuriksi pitaisi kutsua aikaa, jolloin kulttuuri koko ajatuksena tunnettiin. Sehan ei siis itsessaan ole maariteltyna ajatuksena tuhansia vuosia vanha Suomessa(naemma sinun lempisanontasi). Itse asiassa kaikki kielet eivat ole muuttuneet yhta radikaalisti kuin suomi. Nykykielessa on niin paljon lainasanoja, ja ne ovat tulleet kulttuurin kehittymisen myota. Siina vaiheessa kun Suomeen alettiin luomalla luoda kulttuuria (ah, niin ylevaa kansallisromantiikkaa), suomen kieli muuttui myos.

        Ehka sinulla on kasitys siita, miksi vaitat etta belgialaiset tai puolalaiset olisivat merkittavampaa kulttuurikansaa kuin suomalaiset. Mina en ole koskaan vaittanyt niin. Ja tiedoksesi, suomalainen kulttuuri on erityisen hienoa, kielemme aivan uskomattoman kaunis ja uniikki, mutta siitakin huolimatta, nuoria ilmioita, kaikkinensa.

        Koitapa nyt perustella, että millä helvatun ilveellä suomen kieli olisi jotenkin "nuori". Kun kielitieteilijöiden mukaan kyseessä saattaa olla elävistä kielistä yksi vanhimmista.

        Ja kerro nyt sitten samalla sekin, MIHIN muihin kulttuureihin verrattuna suomalainen kulttuuri olisi nuori. Ja miten itse määrittelet kulttuurin.

        Tää on kyllä huvittava palsta!! :-D


      • Kulttuuripossu
        kuule......... kirjoitti:

        Koitapa nyt perustella, että millä helvatun ilveellä suomen kieli olisi jotenkin "nuori". Kun kielitieteilijöiden mukaan kyseessä saattaa olla elävistä kielistä yksi vanhimmista.

        Ja kerro nyt sitten samalla sekin, MIHIN muihin kulttuureihin verrattuna suomalainen kulttuuri olisi nuori. Ja miten itse määrittelet kulttuurin.

        Tää on kyllä huvittava palsta!! :-D

        Esimerkiksi Puola on ollut yksi Euroopan suurvalloista jo silloin kun Suomessa viela asusteltiin harvakseen ja jos jonkinlaista kulttuurintynkaa ylipaataan oli olemassa, se rajoittui pariin hulluun kylaan. Yleensahan ihan piskuinen ja mitaton valtio ilman sivistyneita immeisia ja yhteista kulttuuria ei pystyisi olemaan vaikkapa...suurvalta!

        Kulttuuri on kulttuuria kun sita voi kulttuuriksi kutsua tavalla jolla kulttuuri maaritellaan.

        Jos meilla kerran on ihan tuhansia vuosia vanha kulttuuri, niin missa se nakyy? Kuinka monta merkittavaa kulttuurista perintokalua meilla on? Kalevala? Kirjoitettu hiukkapikka myohemmin kuin aika moni muu kansalliseepos. Mita muuta? Kuinka monta suomalaista merkittavaa ihmista tiedat? Mita me olemme keksineet naiden tuhansien kulttuurin vuosien aikana? Ja kuka kielitieteilija vaittaa etta suomi -saattaa- olla yksi vanhimmista kielista. Et kai sentaan koeta pistaa meita vaikkapa kreikan tai kiinan rinnalle?


      • juma...
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Esimerkiksi Puola on ollut yksi Euroopan suurvalloista jo silloin kun Suomessa viela asusteltiin harvakseen ja jos jonkinlaista kulttuurintynkaa ylipaataan oli olemassa, se rajoittui pariin hulluun kylaan. Yleensahan ihan piskuinen ja mitaton valtio ilman sivistyneita immeisia ja yhteista kulttuuria ei pystyisi olemaan vaikkapa...suurvalta!

        Kulttuuri on kulttuuria kun sita voi kulttuuriksi kutsua tavalla jolla kulttuuri maaritellaan.

        Jos meilla kerran on ihan tuhansia vuosia vanha kulttuuri, niin missa se nakyy? Kuinka monta merkittavaa kulttuurista perintokalua meilla on? Kalevala? Kirjoitettu hiukkapikka myohemmin kuin aika moni muu kansalliseepos. Mita muuta? Kuinka monta suomalaista merkittavaa ihmista tiedat? Mita me olemme keksineet naiden tuhansien kulttuurin vuosien aikana? Ja kuka kielitieteilija vaittaa etta suomi -saattaa- olla yksi vanhimmista kielista. Et kai sentaan koeta pistaa meita vaikkapa kreikan tai kiinan rinnalle?

        Jaaha, sinä siis näet kulttuurina koon. Koittaisit nyt lukea sitä historiaa, ihan oikeasti... Voisit havaita, ettei Puolan ja Suomen tarinat toisistaan juurikaan eroa, mitä nyt Suomi on pienempi ja syrjemmässä. Ja tällä ei taas ole mitään tekemistä kulttuurin kanssa.

        Kielestä: voi että kun sun pitäisi lukea asioista ennen kuin lähdet höpöttämään! :( Koita vaikka sitä Wikipedia. Proto-suomea puhuttiin jo 1500 eKr. Kreikasta on ensimmäiset todisteet pari sataa vuotta aiemmin.

        Ja mitä suomalaiset ovat keksineet? Et kai ole tosissasi... Suomalaiset ovat tehneet pieneksi kansaksi aivan helvetin paljon keksintöjä! Vaikka nyt tuo kännykkä! :-D Perehdy myös Kansallismuseon kokoelmiin vaikkapa pronssikauden Suomesta! Turun linnassakin on mielenkiintoinen pysyvä arkeologinen näyttely Suomen historiasta.

        Please please PLEASE, LUE, OPI, PEREHDY ennen kuin tulet esittämään moisia hölmöjä väitteitä. :( Älä anna oman huonon itsetuntosi sokaista sinua tosiasioilta!


      • Kulttuuripossu
        juma... kirjoitti:

        Jaaha, sinä siis näet kulttuurina koon. Koittaisit nyt lukea sitä historiaa, ihan oikeasti... Voisit havaita, ettei Puolan ja Suomen tarinat toisistaan juurikaan eroa, mitä nyt Suomi on pienempi ja syrjemmässä. Ja tällä ei taas ole mitään tekemistä kulttuurin kanssa.

        Kielestä: voi että kun sun pitäisi lukea asioista ennen kuin lähdet höpöttämään! :( Koita vaikka sitä Wikipedia. Proto-suomea puhuttiin jo 1500 eKr. Kreikasta on ensimmäiset todisteet pari sataa vuotta aiemmin.

        Ja mitä suomalaiset ovat keksineet? Et kai ole tosissasi... Suomalaiset ovat tehneet pieneksi kansaksi aivan helvetin paljon keksintöjä! Vaikka nyt tuo kännykkä! :-D Perehdy myös Kansallismuseon kokoelmiin vaikkapa pronssikauden Suomesta! Turun linnassakin on mielenkiintoinen pysyvä arkeologinen näyttely Suomen historiasta.

        Please please PLEASE, LUE, OPI, PEREHDY ennen kuin tulet esittämään moisia hölmöjä väitteitä. :( Älä anna oman huonon itsetuntosi sokaista sinua tosiasioilta!

        :D Suomen ja Puolan tarinat eivat toisistaan juurikaan eroa, sanoit.

        Suomi on lahes yhta vanha kieli kuin kreikka! :D

        Kannykka keksintona! :D

        Voi voi... Ala tosiaan anna huonon itsetuntosi sokaista sinua argumentoimaan noin huonosti. Sina et tietaakseni kirjoittanut historiaa vaikka niin kovasti yritatkin.


      • tosi...
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        :D Suomen ja Puolan tarinat eivat toisistaan juurikaan eroa, sanoit.

        Suomi on lahes yhta vanha kieli kuin kreikka! :D

        Kannykka keksintona! :D

        Voi voi... Ala tosiaan anna huonon itsetuntosi sokaista sinua argumentoimaan noin huonosti. Sina et tietaakseni kirjoittanut historiaa vaikka niin kovasti yritatkin.

        OK, no kerropa minulle nyt niistä merkittävistä puolalaisista keksinnöistä. ;)

        Ja tiedoksesi, suomen kieli ihan aikuisten oikeasti ON yksi vanhimmista Euroopan säilyneistä kielistä. Sori vaan. Mutta eipä sulta näköjään vasta-argumentteja tullutkaan, joten otan tämän merkkinä siitä että sinulla meni sormi suuhun. :-D


      • Kulttuuripossu
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        :D Suomen ja Puolan tarinat eivat toisistaan juurikaan eroa, sanoit.

        Suomi on lahes yhta vanha kieli kuin kreikka! :D

        Kannykka keksintona! :D

        Voi voi... Ala tosiaan anna huonon itsetuntosi sokaista sinua argumentoimaan noin huonosti. Sina et tietaakseni kirjoittanut historiaa vaikka niin kovasti yritatkin.

        Ilmeisesti olet saanut kaiken tietosi sinulle luotettavimmasta lahteesta, WIKIPEDIASTA, jota niin kovasti mainostat ja johon niin kiven kovaan haluat uskoa. Et kuitenkaan liene mikaan historiantutkija (toivottavasti, silla tutkimuksesi olisivat yksisilmaisia ja suppeita) ja ehka ei kannattaisi uskoa etta vaikkapa WIKIPEDIASTA loytyy kaikki tarvittava tieto, jolla voi sitten patea ja jankuttaa samoja vaitteita joilla ei ole kunnon perusteluja.


      • kuule......
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Ilmeisesti olet saanut kaiken tietosi sinulle luotettavimmasta lahteesta, WIKIPEDIASTA, jota niin kovasti mainostat ja johon niin kiven kovaan haluat uskoa. Et kuitenkaan liene mikaan historiantutkija (toivottavasti, silla tutkimuksesi olisivat yksisilmaisia ja suppeita) ja ehka ei kannattaisi uskoa etta vaikkapa WIKIPEDIASTA loytyy kaikki tarvittava tieto, jolla voi sitten patea ja jankuttaa samoja vaitteita joilla ei ole kunnon perusteluja.

        Minä olen lukenut suomalais-ugrilaisten kielten historiaa, tiedän mistä puhun. Googlaa itse ihan mistä haluat, tai lue perustekstejä suomen kieliopista, niin löydät ihan samat tiedot. En ymmärrä, miksi tämä päivänselvä asia tuottaa sinulle näin kovaa tuskaa... Miksi sinulle on tärkeää, että suomen kieli EI olisi yksi vanhimmista elävistä Euroopan kielistä?

        Niin, ja odotan vielä valaistusta niistä kuuluisista puolalaisista keksinnöistä. ;-D Mitään muitakin perusteita et ole väitteillesi pystynyt esittämään, muuta kuin "eipäs ole." Melko lapsellista touhua...


      • Kulttuuripossu
        tosi... kirjoitti:

        OK, no kerropa minulle nyt niistä merkittävistä puolalaisista keksinnöistä. ;)

        Ja tiedoksesi, suomen kieli ihan aikuisten oikeasti ON yksi vanhimmista Euroopan säilyneistä kielistä. Sori vaan. Mutta eipä sulta näköjään vasta-argumentteja tullutkaan, joten otan tämän merkkinä siitä että sinulla meni sormi suuhun. :-D

        Niin. Ehka jopa rakastamasi wikipedia olisi voinut sinua valaista (vai olisiko, epailen?)etta esimerkiksi Kopernikus, tahtitieteilija, oli puolalainen. Kerrohan, kuinka monta merkittavaa suomalaista, esimerkiksi tahtitieteilijaa, tiedat, ja puhutaan nyt vahan vanhemmasta kulttuurin ajasta kuin vaikka muutaman vuosikymmenen aikajaksosta.

        Niin, jos vaikka perustelisit omat vaitteesi edes joskus, voisimme saada hedelmallisempaa keskustelua aikaiseksi. Sinun tyylisihan on vain: "Kuule, ihan oikeasti, oikeasti! Se on niin kuin mina sanon! Ihan oikeesti!!"


      • Kulttuuripossu
        kuule...... kirjoitti:

        Minä olen lukenut suomalais-ugrilaisten kielten historiaa, tiedän mistä puhun. Googlaa itse ihan mistä haluat, tai lue perustekstejä suomen kieliopista, niin löydät ihan samat tiedot. En ymmärrä, miksi tämä päivänselvä asia tuottaa sinulle näin kovaa tuskaa... Miksi sinulle on tärkeää, että suomen kieli EI olisi yksi vanhimmista elävistä Euroopan kielistä?

        Niin, ja odotan vielä valaistusta niistä kuuluisista puolalaisista keksinnöistä. ;-D Mitään muitakin perusteita et ole väitteillesi pystynyt esittämään, muuta kuin "eipäs ole." Melko lapsellista touhua...

        Olet lukenut suomalais-ugrilaisten kielten historiaa... Wikipediasta just asken viis minuuttia sitten ja nyt tiedat asiasta kaiken. :D

        Hyva niin.


      • Soomineitsyt
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Olet lukenut suomalais-ugrilaisten kielten historiaa... Wikipediasta just asken viis minuuttia sitten ja nyt tiedat asiasta kaiken. :D

        Hyva niin.

        Hei hei, riita poikki!


        "Onko totta, että suomi on maailman vanhin kieli?"
        Tämmöistäkin joskus kysytään. Kaikki kielethän muuttuvat koko ajan, mutta suomi on sanojen äännerakenteen kannalta ja joissakin suhteissa varsin konservatiivinen; se on saanut "kielitieteellisen pakastimen" arvonimen säilyttämällä esimerkiksi monien indoeurooppalaisten lainasanojen äänneasun hyvin lähellä alkuperäistä.

        Itse asiassa suomen yleiskieli on muuten varsin nuori, kiteytetty suunnilleen nykyiseen muotoonsa eri murteiden aineksia yhdistellen vasta viime vuosisadalla."


      • juma......
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Niin. Ehka jopa rakastamasi wikipedia olisi voinut sinua valaista (vai olisiko, epailen?)etta esimerkiksi Kopernikus, tahtitieteilija, oli puolalainen. Kerrohan, kuinka monta merkittavaa suomalaista, esimerkiksi tahtitieteilijaa, tiedat, ja puhutaan nyt vahan vanhemmasta kulttuurin ajasta kuin vaikka muutaman vuosikymmenen aikajaksosta.

        Niin, jos vaikka perustelisit omat vaitteesi edes joskus, voisimme saada hedelmallisempaa keskustelua aikaiseksi. Sinun tyylisihan on vain: "Kuule, ihan oikeasti, oikeasti! Se on niin kuin mina sanon! Ihan oikeesti!!"

        Jos sinun käsityksesi Puolan kulttuurin hienommuudesta perustuu yhteen Kopernikukseen, niin melko heikoilla jäillä liikut... Sanopa muuten joku toinen kuuluisa puolalainen? ;) Niin, ja kerropa nyt vielä miksi se Belgia on Suomea kehittyneempi kulttuurina. :-D

        Ei minulla ole mitään puolalaisia vastaan, mutta älä nyt hyvä ihminen kuvittele että he olisivat aivan eri planeelta kuin suomalaiset! Ja mitä loppujen mitä helvatun merkitystä on jostain kulttuurista tulleiden kuuluisten henkilöiden määrällä, jos kulttuurin iästä puhutaan! Non sequitur!

        Hauskaa kuitenkin, että pikku hiljaa ymmärrät olla vänkäämättä edes siitä suomen kielen historiasta.


      • Soomineitsyt
        Soomineitsyt kirjoitti:

        Hei hei, riita poikki!


        "Onko totta, että suomi on maailman vanhin kieli?"
        Tämmöistäkin joskus kysytään. Kaikki kielethän muuttuvat koko ajan, mutta suomi on sanojen äännerakenteen kannalta ja joissakin suhteissa varsin konservatiivinen; se on saanut "kielitieteellisen pakastimen" arvonimen säilyttämällä esimerkiksi monien indoeurooppalaisten lainasanojen äänneasun hyvin lähellä alkuperäistä.

        Itse asiassa suomen yleiskieli on muuten varsin nuori, kiteytetty suunnilleen nykyiseen muotoonsa eri murteiden aineksia yhdistellen vasta viime vuosisadalla."

        Oppikaa, penskat.


        "Mikä on maailman vanhin kieli?
        Vanhimman kielen nimeäminen ei ole yksiselitteinen tehtävä, sillä kaikilla maailman kielillä on samat juuret ja ne ovat siten yhtä vanhoja. Poikkeuksena ovat jotkin uudet kielet, kuten kreolikielet, jotka ovat muodostuneet kahden kielen sekoituksesta. Jos asiaa tarkastellaan siltä kannalta, mikä nykyään elävistä kielistä on vähiten muuttunut, voidaan ehkä sanskritia pitää vanhimpana. Sanskrit on Intian kirjallisuuden klassinen kieli, joka on säilynyt lähes nykyisessä muodossaan noin 4 000 vuotta. Sanskritia käytetään uskonnollisissa menoissa, ja jokapäiväisessä elämässä sitä puhuu yhä noin 6 000 ihmistä. Sen käyttö on jopa onnistuttu elvyttämään uudelleen muutamissa kylissä. Se on yksi Intian virallisista kielistä ja siihen luodaan uudissanoja nykyajan tarpeisiin. Sanskritin ohella toinen ikivanha, yhä käytössä oleva uskonnon kieli on Egyptissä puhuttu 2 000 vuotta vanha kopti. Euroopan kielistä vanhimpana pidetään baskia. Se on ilmeisesti suoraa perua kivikauden Euroopassa puhutusta kielestä ja siten ainoa, joka ei ole tullut Eurooppaan Aasiasta. Myös latina on hyvin vanha, noin 2 500 vuotta, ja se on muuttunut poikkeuksellisen vähän. Yleensä kielet kehittyvät koko ajan, ja jo yhden sukupolven aikana tapahtuu huomattavia muutoksia. Kielitieteilijät arvioivat, että kieli voi jo 600 vuodessa muuttua niin, että käytännössä on kyse uudesta kielestä. Sillä tavoin esimerkiksi muinaispohjoismaisesta kielestä ovat muodostuneet norja, ruotsi ja tanska. Kieli saattaa myös joskus kokea renessanssin. Esimerkiksi heprea oli jo lähes kuollut jokapäiväisenä kielenä, mutta kun Israelin valtio perustettiin, siitä tehtiin maan virallinen kieli."


      • Kulttuuripossu
        juma...... kirjoitti:

        Jos sinun käsityksesi Puolan kulttuurin hienommuudesta perustuu yhteen Kopernikukseen, niin melko heikoilla jäillä liikut... Sanopa muuten joku toinen kuuluisa puolalainen? ;) Niin, ja kerropa nyt vielä miksi se Belgia on Suomea kehittyneempi kulttuurina. :-D

        Ei minulla ole mitään puolalaisia vastaan, mutta älä nyt hyvä ihminen kuvittele että he olisivat aivan eri planeelta kuin suomalaiset! Ja mitä loppujen mitä helvatun merkitystä on jostain kulttuurista tulleiden kuuluisten henkilöiden määrällä, jos kulttuurin iästä puhutaan! Non sequitur!

        Hauskaa kuitenkin, että pikku hiljaa ymmärrät olla vänkäämättä edes siitä suomen kielen historiasta.

        Et liene kovin hyva lukemaan ja ymmartamaan? Vedat aikamoisia johtopaatoksia liipasimenherkkyydella. Ei tuolla tavalla argumentoida.

        Toinen kuuluisa puolalainen? Etkos ole jo kaynyt googlettamassa?! :) Sinun vaivojasi saastaakseni kerron etta muun muassa Chopin, saveltaja, on puolalainen.

        Kuuluisat ihmiset eivat yksistaan kulttuuria korosta, ei ainakaan heidan numeraalinen maaransa. Mutta eikos kulttuurin yksi osa ole sivistys, tietoisuus, henkilot, jotka edustavat kulttuuria, kansaa, ihmisia, tapoja, oppimista. Meilla ei ole edes Kopernikusta.

        Suomen kieli on nuori kieli, siita ei voida olla kuin eri mielta.


      • kuule...
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Et liene kovin hyva lukemaan ja ymmartamaan? Vedat aikamoisia johtopaatoksia liipasimenherkkyydella. Ei tuolla tavalla argumentoida.

        Toinen kuuluisa puolalainen? Etkos ole jo kaynyt googlettamassa?! :) Sinun vaivojasi saastaakseni kerron etta muun muassa Chopin, saveltaja, on puolalainen.

        Kuuluisat ihmiset eivat yksistaan kulttuuria korosta, ei ainakaan heidan numeraalinen maaransa. Mutta eikos kulttuurin yksi osa ole sivistys, tietoisuus, henkilot, jotka edustavat kulttuuria, kansaa, ihmisia, tapoja, oppimista. Meilla ei ole edes Kopernikusta.

        Suomen kieli on nuori kieli, siita ei voida olla kuin eri mielta.

        Arvasin että Chopinhan sieltä tulee (minulta Siberius), mutta nyt tulee paha: kerro KOLMAS kuuluisa puolalainen. :-D

        "Meilla ei ole edes Kopernikusta."

        Voi äiti, koita nyt jo hankkia apua tuolle huonolle itsetunnollesi... Suomesta on kokoonsa nähden tullut hyvin kuuluisia ihmisiä!

        Oikeasti, olet niin hukassa tän asian kanssa etten voi kuin nauraa. :) Nimenomaan argumentointi ei ole vahvoja puoliasi (vihje: toisen argumenttia ei kumota sanomalla "eipäs ole"). ;)

        "Suomen kieli on nuori kieli, siita ei voida olla kuin eri mielta."

        Tämä ei valitettavasti ole mielipidekysymys. :) Mutta sinulla on nyt loistava tilaisuus osoittaa argumentointikykysi ja esittää todisteet siitä, että suomi on itse asiassa nuori kieli. Odotan mielenkiinnolla. :-D


      • liioittelua
        Kulttuuripossu kirjoitti:

        Ensinnakin, valtion ialla ei ole mitaan tekemista kulttuurin ian kanssa, sen varmaan itsekin tiedat. Totuus on se, etta Suomella on nuori kulttuuri verrattuna moniin muihin kulttuureihin, joita ei muuten edes voi jakaa nykyisten valtioiden nimien alle. Toinen totuus on myos se, etta niinkin harvaan asutussa maassa kuin Suomi, ei ole mahdollista saavuttaa mitaan kovin yhtenaista kuvaa "kulttuurista". Kulttuuri on kuitenkin yhteisojen yhteisia asioita ja tapoja, ja jos lahin naapuri on kymmenien kilometrien paassa tai jos kylapahasessa asustaa noin sata ihmista, ei voitane puhua -Suomalaisesta- kulttuurista.

        Kalevalaa ei hyvalla tahdollakaan voi kutsua yhdeksi vanhimmista suomalaisen kulttuurin esimerkeista. Suomeen oltiin vakipakolla luomassa kulttuuria kun Eliaksen planttu matkusteli ympariinsa kirjaamassa ylos muka suurta tarinaa. Todellisuudessa Lonnrotin poika taiteili itse osan tarinoista, muutteli niita ja lisaili omiaan ja lopulta loi Kalevalan ihan itse. Se ei siis ole mikaan oikea kansalliseepos sinallaan.

        Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa. Suurin osa ihmisista ei myoskaan ymmartanyt toisiaan koska he puhuivat eri kielta. Viela sodan aikaan kun Karjalaiset evakot tulivat pohjanmaalle, eivat saman kansan edustajat kunnolla osanneet kommunikoida silla murteet (kielet) olivat niin erilaiset.

        "Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa."

        Suomi asutettiin 10 000 vuotta sitten.

        "Suurin osa ihmisista ei myoskaan ymmartanyt toisiaan koska he puhuivat eri kielta. Viela sodan aikaan kun Karjalaiset evakot tulivat pohjanmaalle, eivat saman kansan edustajat kunnolla osanneet kommunikoida silla murteet (kielet) olivat niin erilaiset."

        Ranskassa vallankumouksen aikaan valtaosa ranskalaisista ei puhunut ranskaa. Vielä viime vuosisadan alkupuolella iso osa ranskalaisista ei puhunut ranskaa äidinkielenään, vaan esimerkiksi bretonia tai oksitaniaa. Ko. kielet tukahdutettiin ja ranskasta tehtiin väkisin ja keinotekoisesti valtakieli. Onko ranska siis nuori kulttuuri?
        Ja kysessä olivat todellakin eri kielet, eivät eri murteet kuten esimerkkitapauksessasi.


      • bidrali

        Hmm, Suomi on ollut aika lailla muiden maiden hallinnassa ja tämä on osalattan antanut varsinaiseen Suomen kulttuuriin (mitensen ikinä sitten visi sanallisesti määritellä) omat piirteensä.
        Tässä juteltiin taas miehen kanssa vähän kulttuuri aihetta sivuten (tosin hihat meinasi palaa kun mies veti taas viinan juonnit ja irtoseksit suomen kulttuuriin kuuluviksi ja alkoi verrata miten hyvin heillä on asiat, jassoo;D). Tulipahan mieleen että voiko esim Bangladeshin kulttuurista sanoa mitään, mikä on heidän oma juttunsa ja mikä taas yleisempää islamilaisissa maissa ja ylipäätään aasiassa. Intian vaikutus on ollut kova kulttuurin kehittymiseen ja monet perinne ruuatkin ovat ihan samaa...


      • dfgdsgggggggggggsdf
        Hmmmmmmmm kirjoitti:

        Mistä moinen aggressiivisuus? Noh, korjataanpa nyt kuitenkin joitain väärinkäsityksiäsi.

        Puhut kulttuurin iästä. Halusit tai et, suomalainen kulttuuri (ja Suomen kieli) on tuhansia vuosia vanhaa. Tälle et yksinkertaisesti mitään voi, vaikka näköjään haluaisit (miksi ihmeessä?). Jos taas et laske suomalaisia "kyläpahasia" kulttuuriksi, olisi mielenkiintoista tietää miksi et.

        Kalevalan toki kokosi Lönnrot, mutta itse tarinat ovat (taas kerran) tuhansia vuosia vanhoja ja osa Suomen folklorea. Tästä ei yksinkertaisesti ole nykyään mitään epäilystä, ei Suomessa eikä ulkomailla. Sori taas.

        "Sanoit etta suomalaisia on hillunut omituisen kielensa kanssa Suomen maaperalla jo tuhansia vuosia. Tuhannet vuodet lienevat liioittelua, mutta joka tapauksessa, muutama ihminen pohjoisen perukoilla ei viela luo kulttuurin kehtoa."

        Ei, vaan suomalaiset todellakin ovat asuneet kielensä kanssa Suomen maaperässä tuhansia vuosia. Totta kai kieli on ajan saatossa muuttunut, mutta niin muuttuvat kaikki kielet. Kehotan sinuakin tutustumaan Suomen ja suomen kielen historiaan, eikä yleishistoriankaan tuntemus varmaan pahitteeksi olisi. ;) Esim. Wikipedia auttaa tässä.

        Erityisesti haluaisin kuulla, miksi pidät esim. belgialaisia ja puolalaisia merkittävämpinä kulttuurikansoina kuin suomalaisia. :-D

        Kas tuolle vasta väittelijällesi on joku ranta gigolo kertonut tulevansa niin vanhasta kulttuurista, että Suomi ei ole yhtään mitään sen rinnalla. Tyypillinen suomalainen plösö pullero maatiais lookilla varustettu lyllerö akka huonoine itsetuntoineen on vain omaksunut miehensä opit ja kertoo nyt niitä sinulle.


      • Anonyymi
        Soomineitsyt kirjoitti:

        Oppikaa, penskat.


        "Mikä on maailman vanhin kieli?
        Vanhimman kielen nimeäminen ei ole yksiselitteinen tehtävä, sillä kaikilla maailman kielillä on samat juuret ja ne ovat siten yhtä vanhoja. Poikkeuksena ovat jotkin uudet kielet, kuten kreolikielet, jotka ovat muodostuneet kahden kielen sekoituksesta. Jos asiaa tarkastellaan siltä kannalta, mikä nykyään elävistä kielistä on vähiten muuttunut, voidaan ehkä sanskritia pitää vanhimpana. Sanskrit on Intian kirjallisuuden klassinen kieli, joka on säilynyt lähes nykyisessä muodossaan noin 4 000 vuotta. Sanskritia käytetään uskonnollisissa menoissa, ja jokapäiväisessä elämässä sitä puhuu yhä noin 6 000 ihmistä. Sen käyttö on jopa onnistuttu elvyttämään uudelleen muutamissa kylissä. Se on yksi Intian virallisista kielistä ja siihen luodaan uudissanoja nykyajan tarpeisiin. Sanskritin ohella toinen ikivanha, yhä käytössä oleva uskonnon kieli on Egyptissä puhuttu 2 000 vuotta vanha kopti. Euroopan kielistä vanhimpana pidetään baskia. Se on ilmeisesti suoraa perua kivikauden Euroopassa puhutusta kielestä ja siten ainoa, joka ei ole tullut Eurooppaan Aasiasta. Myös latina on hyvin vanha, noin 2 500 vuotta, ja se on muuttunut poikkeuksellisen vähän. Yleensä kielet kehittyvät koko ajan, ja jo yhden sukupolven aikana tapahtuu huomattavia muutoksia. Kielitieteilijät arvioivat, että kieli voi jo 600 vuodessa muuttua niin, että käytännössä on kyse uudesta kielestä. Sillä tavoin esimerkiksi muinaispohjoismaisesta kielestä ovat muodostuneet norja, ruotsi ja tanska. Kieli saattaa myös joskus kokea renessanssin. Esimerkiksi heprea oli jo lähes kuollut jokapäiväisenä kielenä, mutta kun Israelin valtio perustettiin, siitä tehtiin maan virallinen kieli."

        10 vanhinta kieltä, joita edelleen puhutaan maailmalla – ja suomen kieli on yksi niistä

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/10-vanhinta-kielta-joita-edelleen-puhutaan-maailmalla-ja-suomen-kieli-on-yksi-niista/5941982


    • määritellä

      mitä kulttuurilla tarkoitetaan.
      Korkeakulttuuriako - oopperaa ja sinfoniaa, vai jokapäiväistä elämäntapaa, vai jotakin muuta.

      Suomalaiseen elämänmuotoon kuuluu ainakin sukupuolten tasa-arvo, korkea koulutus, sosiaaliturva, puhtaan luonnon arvostaminen, korruption puute.

      Keksittekö lisää vai alammeko keskustella suomalisesta musiikista?

      • vaikeaksi

        Oman kulttuurin määrittely tuntuu olevan paljon vaikeampaa kuin toisten. Eipä täällä paljoa mietitä kun jo osataan kertoa vaikkapa arabeista ja turkkilaisista just millaisia ovat ja kulttuuri siinä mukana. Kun puhutaan omasta alkaa pohdinta...mielenkiintoista.


    • Suominainen

      Kuuluu itsekkyys.

      • whin

        "Itsekkyyden - tässä tapauksessa erotettuna johdonmukaisesta kaikkimullejaheti -egoismista - ei välttämättä tarvitse merkitä kategorista 'oma etu muiden edun edelle' -ajattelua. Terve itsekkyys, jota epäilemättä esiintyy enemmän tai vähemmän jokaisessa ihmislajin yksilössä, voi toimia eettisesti laadukkaan ajattelun luonnollisena selkänojana ja turvaverkkona - tai sitten näennäiseettisyys voi toimia itsekkyyden hyveelliseksi naamioituneena legitimoijana."

        http://www.helsinki.fi/jarj/rapi/itsekkyy.html


      • millä perusteella

        moista väität?


    • whin

      Suomi oli kolmas maa maailmassa, jossa naiset saivat valtiollisen äänioikeuden, toinen jossa naiset saivat vaalikelpoisuuden ja ensimmäinen jossa naiset toimivat kansanedustajina. Eli kulttuuriin kuuluu naisen oikeudet olla itsenäinen ja tehdä päätöksiä. Ja sitä jopa oletetaan jokaisen haluavan.

      Suomen kulttuurin vahvuuksia ovat suuri luovuuspääoma, korkeatasoinen alojen koulutus ja tutkimus, vahva teknologiaosaaminen, kulttuurin hyvä kotimainen infrastruktuuri, toimivat kotimarkkinat sekä korkealaatuinen tuotanto.

      Mutta mitä se on noin niinkuin tavikselle?
      Tavallista elämää, joka on meille niin itsestäänselvyys, ettemme osaa sitä arvostaa. Mielestäni tärkein juttu on VAPAUS!

      http://www.finlit.fi/kra/aineistot.htm
      Kokoelmat sisältävät suullista perinnettä, kansanmusiikkia, kansatieteellisiä kuvauksia ja elämäkertoja ja muistitietoa.

      • Anonyymi

        Yleinen ja yhtäläinen äänioikeus toteutettiin Suomessa valtiollisella tasolla vuonna 1906 samassa yhteydessä kun säätyvaltiopäivät korvattiin eduskunnalla. Tuolloin naiset ja myös suurin osa miespuolista väestöä saivat ensi kertaa äänioikeuden ja äänioikeutettujen määrä kymmenkertaistui.


      • Anonyymi

        Myös suomalaiset miehet saivat samaan aikaan äänioikeuden Suomessa.


    • muuta paitsi

      HK:n sininen, mämmi ja karjalanpiirakat.

    • ei ole enemmälti

      korkeakulttuuria sivuttu...
      Yksi asia, joka Suomen kulttuurista puhuttaessa kannattaisi muistaa, on se, että Suomi on aina ollut ja on edelleenkin rajamaata. Idän ja lännen raja kulkee Suomen halki suunnilleen Pähkinäsaaren rauhan rajaa myöten.
      Suomen läpi on kulkenut muitakin rajoja: valkoisen ja punaisen Suomen raja noudatteli valkovuokon levinnäisyysrajaa, ja etelässä ja lännessä tulee vastaan paikoitellen kieliraja.
      Nämä vastakkainasettelut ovat olleet osaltaan muovaamassa kulttuuriamme.
      Ruotsalaisia emme ole, venäläisiä meistä ei tule, olkaamme siis suomalaisia. Ja lisäisin vielä, että eurokansalaisuuskaan ei kovasti houkuta.

      • kyse

        Aloittajahan määritteli aiheen juuri palstalle sopivaksi. Se oli fiksusti tehty:)Pysytään siis niissä rajoissa.


    • 853

      Suomalainen tapakulttuuri koostuu mielipiteiden vaihdosta. Se on tapakulttuuria, jossa toinen pyritään saada alempaan asemaan kaikissa mahdollisissa tilanteissa. Tasa-arvo keskustelut lisättynä tähän sopppaan tuottavat painereaktioita molemmilla sukupuolilla ottaa mallikkaasti oppia invidualistisistä ihanteista. Paineen purkaantuessa ei pohdita mikä johti tilanteeseen vaan osoitellaan sormilla. Se on alhaisuuteen pohjautuva alistetun kansakunnan kulttuuri, joka vakuuttelee itselleen sen tärkeydestä mailmassamme. T.Suomalainen teologian professori

    • onpa_kultti_kerrakseen

      Joidenkin suomalaisten mielestä aitoa suomalaiskulttuuria on: istua ventovieraiden kera saunassa kikkelit paljaana, puhumattomuus, viinan juonti humalaan saakka, naisten hakkaaminen jne väkivalta yleensä.

      • Anonyymi

        Höpö höpö


    • ChinaDragon

      Suomalainen kulttuuri kai perustuu nykyisin demokratiaan ja tasa-arvoon. Mielipiteiden ilmaisuvapauteen. Demokraattisten päätösten mukanaan tuoma korkea koulutustaso on jalostanut ihmiset sellaisiksi mitä olemme. Sosiaaliturvan mukanaan tuoma turvallinen, elintasoa jollain tapaa turvaava elämäntapa on luonut pohjan myös tarpeettomille Jeesuksille jotka pitävät muita kansoja parempina vaikka heillä ei olisi samoja saavutuksia mitä pienellä kansallamme on. Sisu, sauna, kuokka ja Jussi. Raadollista mutta kylmään pohjolaan on AINA kuulunut myös alkoholi. Ruotsalaiset rahvaat joivat jo keskiajalla 6 litraa olutta päivässä, se oli silloin hyvinvoivan henkilön etuisuus. Alkoholi ei siis ole kuulunut vain meille, viikingit ja muut pohjolan poijjaat ovat sitä runsain mitoin juoneet jo satoja vuosia. Rankka työ ja rankat huvit, niin kai se täällä kylmässä pohjolassa on aina mennyt. Toki nykyisin on myös paljon niitä jotka pääsevät elämässään todella helpolla mutta valittavat maasta joka sen mahdollistaa?

    • Jadajasa

      Sauna leipä uskonto

    • taktak

      Saimaa ja tuhannet järvet, saaret ja veneet, torit ja marjat, valkoiset yöt ja revontulet, Finnair ja idästä länteen iso portti, ylioppilaslakit ja yliopistot, metsät ja Euroopan metsäinstituutti/EFI, luterilaiset messut ja laulava kansa, hyvät tiet ja isot kaupat...Kalevala, Sibelius, Akseli Gallen-Kallela, Eino Leino, Nightwish...potkukelkka ja Jopo, hiihtäminen ja Koli, sauna ja joulupukki, kahvi ja kermakakku, muumipeikot ja karjalanpiirakat....

    • trecdmx

      Puolisoni suusta voi kuulla esim. seuraavat asiat Suomesta ja Suomen kultuurista:

      - Puhdas luonto ja kierrättäminen. Vaikka niin moni suomalainen kokee, ettei erityisemmin lajittele jätteitään tai ole erityisen ympäristöystävällinen (siis aktiivisesti), niin täällä on kuitenkin jokin sisäänrakennettu velvollisuudentunto ympäristön huolehtimisesta ja roskaamisen välttämisestä.

      - Rehellisyys ja suorapuheisuus. Eli silloin harvoin kun se suu avataan ja asioista puhutaan kunnolla, niistä puhutaan niiden oikeilla nimillä ja oma mielipide esitetään rehellisesti sellaisena kuin se itse koetaan. Tällä tarkoitetaan siis sellaisen ylenpalttisen kohteliaisuuden poisjättämistä. Monissa kulttuureissa, myös siis puolisoni, pyritään viimeiseen asti ennen kaikkea miellyttämään vastauksella vastapuolta, vaikka sitten vähän värittämällä omia lauseita ja mielipiteitä. Tätä ei moni meikäläinen edes huomaa tai arvosta, mutta pääosin rehellisyys ja suomalaisille ominainen "töksäyttely" jokapäiväisessä kanssakäymisessä onkin ihan hyvä juttu.

      - No se sauna! Sen kirjoittamattomat säännöt ja ujon kansan yhtäkkinen vapautuminen vaatteista:D

      - Itsenäistyminen nuorella iällä. Muutetaan nuorena pois kotoa ja osataan tehdä paljon asioita itsenäisesti jo nuorena aikuisena. Virastoissa asioiminen ja laskujen hoitaminen ym. opitaan kotoa ja siihen kannustetaan jo teininä. (thumbs up:D)

      - Apua on hankala pyytää, eli tämä ns. pärjäämiskulttuuri. Puolisostani tuntui alkuaikoina hassulta, että täällä kehuskellaan sillä, mitä on saanut yksin tai itse tekemällä aikaiseksi, mahdollisimman vähällä avulla. Naapurin pyytäminen maalaustalkoisiin? Eeeei, kyllä mä pärjään, ei tartte auttaa kun meillä on aika pieni talokin....

      - Säännöt ja lait ja ne kirjoittamattomat säännöt. Vaikka sääntöjä on paljon, turhiakin sellaisia, ne pitävät kuitenkin osaltaan yhteiskuntaa kasassa. Täällä kunnioitetaan sääntöjä, vaikka niitä ei aina osattaisi perustella. Se takaa kuitenkin sen, että täällä voi kokea sellaista arkista turvallisuudentunnetta, johon ei suomalaisena edes normaalisti kiinnitä huomiota.

      - Järjetön kahvinkulutus. Need I say more...

    • Anonyymi

      Kotitehtävä😜

    • Anonyymi

      10 vanhinta kieltä, joita edelleen puhutaan maailmalla – ja suomen kieli on yksi niistä

      Mtv

    • Anonyymi

      "Suomalaiset ja askenaasijuutalaiset ovat erityisryhmiä"

      ”Meillä on muihin maihin verrattuna tiettyjä etuja, joita tutkijat ovat osanneet hyödyntää. Yksi asia on väestön geneettinen ainutlaatuisuus. Suomalaiset ovat askenaasijuutalaisten tavoin oma pieni väestöryhmänsä, jolla on oma luokka kansainvälisissä geneettisissä tietokannoissa”, Palotie selittää.

      Geneettisissä tietokannoissa maailman väestö on jaettu kahdeksaan luokkaan: afrikkalaiset, latinot, eurooppalaiset poissulkien suomalaiset, askenaasijuutalaiset, itä-aasialaiset, suomalaiset, etelä-aasialaiset ja muut.

      Lääketieteensäätiö

      Geenitieto avaa uuden ulottuvuuden – suomalaisilla on erityisasema alan tutkimuksessa

      Hesari 16.11.2020

    • Anonyymi

      Kyllähän meillä perinteisesti suku on läheisiä ainakin pikkuserkkuihin tai pitemmällekin ja perhe suvun ohella hyvin tärkeä. Itseä nuorempaa sinutellaan ja vanhempaa teititellään. Vieraille laitetaan ainakin seitsemää sorttia tarjolle ruokaa ja myöskin kulttuuriimme kuuluu herkästi kaiken maailman asioista jutustelu ventovieraidenkin kanssa. Näin hellästi lueteltuna

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe