Miksi kirkko on vastatuulessa?

PenttiNaumanen

Tälläkin palstalla näytti olevan kehotuksia erota kirkosta. Miksi?
Mihin ne ihmiset, jotka luopuvat kulttuurinsa juurista, oikein ankkuroivat perimmäiset ajatuksensa?
Yhtäkkinen päätös erota kirkon yhteydestä voi merkitä ihmismielelle muutakin kuin vain tunteen siitä, että tulipahan tehtyä.
En ole kovin kirkollinen henkilö, joskus kuluu vuosia ettei kirkkoon ole asiaa, mutta se ei saa minua eroamaan sen yhteydestä.
Olen aidosti kiinnostunut maallistumiskehityksen käyttövoimasta, mikä se sitten lieneekään.

20

822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eronnut v-06

      tyrvään evlut-kirkosta silloin kun ensimmäiset naispappeutta vastustavat riitasoinnut alkoivat nousta näkyviin.
      Aikoinaan nuorimmaiseni lapseni siunasi maan lepoon naispappi ja voi, miten se tuntui niin hyvältä. Siinä oli inhimillisyyttä mihin en ole koskaan ennen enkä sen jälkeen törmännyt. Minulla on ollut niin hyvä mieli siitä, että olen saanut oppia tuntemaan sen toisenkin puolen hautaustoimituksesta.
      Ja silloin kun joku munat jalkojen välissä kulkeva yksilö tekee päätöksen kieltäytyä työskentelemästä yhdessä yhtä aikaa alttarilla naispapin kanssa, minun vähäiset lanttini, kirkollisveroni, alkoivat kulkeutua hyväntekeväisyyten naisten aseman parantamiseksi.
      Sillä aina viime vuoteen(2006) minun kirkollisveromarkkani ja euroni on seurakunnalle kelvannut ilman niitä kallisarvoisia killuttimia.
      Voin käydä edelleen joulukirkossa hyvillä mielin niinkuin tähänkin asti. Hautajaisiin voi mennä kuka tahansa ja häihin pääsen kutsuttuna. Hautapaikkani jälkeläiseni joutuvat maksamaan, kuulunpa seurakuntaan tahi en.
      Uskon omalla tavallani Jumalaan mutta usko Jumalaan on sinänsä ilmaista.

      • PenttiNaumanen

        Omakohtainen päätös sitoo toisinaan myös muita, kuten lapsia jne. Tämä ei tietenkään poista sitä vapauden tunnetta, että toteutan omaa päätösvaltaani. Pahimmillaan saatan jopa alistaa.
        Olen jäävi puolustelemaan "killuttimia", tuskin tekisin sitä muutenkaan vain siksi, että olen itsekin miespuolinen henkilö. Asiat ratkaiskoot.
        Ihmetystä herättää aate, jonka mukaan asioita pitää kiintiöidä ja ratkaista sukupuolen mukaan. On oltava naispappeja, naisjohtajia, naissotilaita, naisnyrkkeilijöitä....
        Miksi ei puhuta miessiivoojista, mieskuljettajista (junat, rekat, lentokoneet jne.), miesisistä ja miesäideistä? Miesäiti nimitystä voisi käyttää esimerkiksi koti-isästä.
        Asettamalla miehen ja naisen vastakkain eikä samalle puolelle etsimme ilmeisesti jotakin, mutta mitä?
        Koko tässä esittämäni ajatusrakennelma on kovin kaukana aloituspuheenvuorostani. Tämä onkin vastaus nimimerkki eronnut v-06 kirjoitukseen.


      • täti-monika
        PenttiNaumanen kirjoitti:

        Omakohtainen päätös sitoo toisinaan myös muita, kuten lapsia jne. Tämä ei tietenkään poista sitä vapauden tunnetta, että toteutan omaa päätösvaltaani. Pahimmillaan saatan jopa alistaa.
        Olen jäävi puolustelemaan "killuttimia", tuskin tekisin sitä muutenkaan vain siksi, että olen itsekin miespuolinen henkilö. Asiat ratkaiskoot.
        Ihmetystä herättää aate, jonka mukaan asioita pitää kiintiöidä ja ratkaista sukupuolen mukaan. On oltava naispappeja, naisjohtajia, naissotilaita, naisnyrkkeilijöitä....
        Miksi ei puhuta miessiivoojista, mieskuljettajista (junat, rekat, lentokoneet jne.), miesisistä ja miesäideistä? Miesäiti nimitystä voisi käyttää esimerkiksi koti-isästä.
        Asettamalla miehen ja naisen vastakkain eikä samalle puolelle etsimme ilmeisesti jotakin, mutta mitä?
        Koko tässä esittämäni ajatusrakennelma on kovin kaukana aloituspuheenvuorostani. Tämä onkin vastaus nimimerkki eronnut v-06 kirjoitukseen.

        sitoo vain minua itseäni.
        Lapseni kuuluvat edelleen seurakuntaan ja yhdet rippijuhlat on juhlittu kirkosta eroamiseni jälkeen.
        Toiset on edessä kolmen vuoden päästä. Ratkaisu koskee vain minua ei lapsiani. Täysi-ikäiseksi tultuaan lapseni ovat vapaita tekemään omia päätöksiään. Täysi-ikäistä lapsistani kaksi kuuluu kirkkoon ja yksi on eronnut kirkon jäsenyydestä.
        Ja mitä tulee aikaan minun jälkeeni. Hautauslaki muuttui jokunen vuosi sitten niin, että maksu hautapaikasta on aina samansuuruinen, kuuluipa kirkkoon tai ei.
        Ei pitäisi tehdä kiintiöidä asioita tai puhua nais-se ja se. Mutta kun täällä tyrväällä sitä ajatusta toteuttaa eräs hengenmies niin miksi minulta se ajatustapa olisi kielletty. Aika ja maailma muuttuu. Pitäisi pappienkin elää siinä mukana. Kaukana takanapäin on se ajattelutapa, että nainen vaietkoon seurakunnassa.


      • täti-monika
        PenttiNaumanen kirjoitti:

        Omakohtainen päätös sitoo toisinaan myös muita, kuten lapsia jne. Tämä ei tietenkään poista sitä vapauden tunnetta, että toteutan omaa päätösvaltaani. Pahimmillaan saatan jopa alistaa.
        Olen jäävi puolustelemaan "killuttimia", tuskin tekisin sitä muutenkaan vain siksi, että olen itsekin miespuolinen henkilö. Asiat ratkaiskoot.
        Ihmetystä herättää aate, jonka mukaan asioita pitää kiintiöidä ja ratkaista sukupuolen mukaan. On oltava naispappeja, naisjohtajia, naissotilaita, naisnyrkkeilijöitä....
        Miksi ei puhuta miessiivoojista, mieskuljettajista (junat, rekat, lentokoneet jne.), miesisistä ja miesäideistä? Miesäiti nimitystä voisi käyttää esimerkiksi koti-isästä.
        Asettamalla miehen ja naisen vastakkain eikä samalle puolelle etsimme ilmeisesti jotakin, mutta mitä?
        Koko tässä esittämäni ajatusrakennelma on kovin kaukana aloituspuheenvuorostani. Tämä onkin vastaus nimimerkki eronnut v-06 kirjoitukseen.

        keksin eilen illalla uuden ja hyvän nimimerkin jota nyt käytin. Olen kuitenkin tuo samainen eronnut-06.


      • PenttiNaumanen
        täti-monika kirjoitti:

        sitoo vain minua itseäni.
        Lapseni kuuluvat edelleen seurakuntaan ja yhdet rippijuhlat on juhlittu kirkosta eroamiseni jälkeen.
        Toiset on edessä kolmen vuoden päästä. Ratkaisu koskee vain minua ei lapsiani. Täysi-ikäiseksi tultuaan lapseni ovat vapaita tekemään omia päätöksiään. Täysi-ikäistä lapsistani kaksi kuuluu kirkkoon ja yksi on eronnut kirkon jäsenyydestä.
        Ja mitä tulee aikaan minun jälkeeni. Hautauslaki muuttui jokunen vuosi sitten niin, että maksu hautapaikasta on aina samansuuruinen, kuuluipa kirkkoon tai ei.
        Ei pitäisi tehdä kiintiöidä asioita tai puhua nais-se ja se. Mutta kun täällä tyrväällä sitä ajatusta toteuttaa eräs hengenmies niin miksi minulta se ajatustapa olisi kielletty. Aika ja maailma muuttuu. Pitäisi pappienkin elää siinä mukana. Kaukana takanapäin on se ajattelutapa, että nainen vaietkoon seurakunnassa.

        Toivottavasti et saanut sitä käsitystä, että jotenkin arvostelin taikka tuomitsin aikaisemmassa kirjoituksessasi esille tuomiasi asioita koettaen naulata ne kiinni juuri sinuun.
        Jos tällainen käsitys syntyi, pyydän anteeksi, se ei ollut tarkoitukseni. Yritin sanoa sitä, että mielestäni vasta nainen ja mies yhdessä ovat yksi.
        Olen väärä ihminen riitelemään asiasta.
        Moni muukin kiltti ihminen on. Etsipä vaikka googlen avulla sellainen henkilö kuin Stefan Einhorn ja katso mitä hän sanoo kiltteydestä.


      • PenttiNaumanen
        täti-monika kirjoitti:

        keksin eilen illalla uuden ja hyvän nimimerkin jota nyt käytin. Olen kuitenkin tuo samainen eronnut-06.

        Kaikki hyvin ja hyvää päivänjatkoa.

        Terveisin

        Pentti Naumanen
        Ahlainen


      • lue.ja.tiedät.syyn
        PenttiNaumanen kirjoitti:

        Kaikki hyvin ja hyvää päivänjatkoa.

        Terveisin

        Pentti Naumanen
        Ahlainen

        TEE NÄIN !!! Kirjoita Googleen : Piispa Kari Mäkinen mv lehti.


      • suomi.mamuille
        lue.ja.tiedät.syyn kirjoitti:

        TEE NÄIN !!! Kirjoita Googleen : Piispa Kari Mäkinen mv lehti.

        Kari Mäkinen on pettänyt suomen kansan ! Hylännyt tyystin, ja pettänyt sekä maansa että oman uskonsa.


      • menetettymaa
        lue.ja.tiedät.syyn kirjoitti:

        TEE NÄIN !!! Kirjoita Googleen : Piispa Kari Mäkinen mv lehti.

        Kari mäkinen on juudas. Paljonko säästää kongreettisesti kun eroaa kirkosta?


      • suomalaiset.vähemmistö
        lue.ja.tiedät.syyn kirjoitti:

        TEE NÄIN !!! Kirjoita Googleen : Piispa Kari Mäkinen mv lehti.

        TEHKÄÄ OIKEASTI NÄIN, KATSOKAA MITÄ LÖYTYY !!!


      • juoppo-piispa
        lue.ja.tiedät.syyn kirjoitti:

        TEE NÄIN !!! Kirjoita Googleen : Piispa Kari Mäkinen mv lehti.

        Kari Mäkinen on järkyttävä petturi, ja juudas.


    • Lalleri666

      Ei kannata kuulua kirkkoihin. Eroamalla säästää ison summan joka vuosi eikä tue pappien ahneutta....!!!

    • Viinavetoinen-kirkko

      Sanoisin että kirkon ylimpien ihmisten, eli Arkkipiispan ja piispojen lisääntynyt alkoholinkäyttö on yksi syy, miksi suomalaiset vieroksuvat nykymuotoista Ev.Lut. kirkkoa.
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016061821695674_uu.shtml

      Jos meilläkin olisi Islamin uskonto Suomessa valtionuskontona, niin Arkkipiispa Kari Mäkisen olisi pakko lopettaa viinan juomisensa.

      Viinaa juovalta muslimi-Karilta leikattaisiin ensin käsi poikki, ja toisessa vaiheessa kurkku auki, jos ei Alkossa käynti vaan alkas loppua.

      • Lalleri666

        Islam on täyttä paskaa kuten muutkin uskonnot.


      • karimäkinen.islam

        PIISPA Kari mäkinen on nykyään ISLAMIN asialla, ja islamin lähettiläs. Samoin kun Lesbo-piispa Irja askola. He puolustavat ja hyysäävät islamisti-mamuja, mutta vähät välittävät suomalaisten hädästä ja köyhyydestä. Tässä on hyvä syy erota kirkosta. Ja se Homouden ylistys Nykykirkossa ! YÖK !!


      • juudas-sipilä

        Irja Askola on viinan turvottama Maanpetturi.


    • Kirkolle-armoa

      > Arkkipiispan ja piispojen lisääntynyt alkoholinkäyttö on yksi syy,
      > miksi suomalaiset vieroksuvat nykymuotoista Ev.Lut. kirkkoa.

      Tätä nykyistä Kirkon uutta suuntautuneisuutta ei pidä moittia ja arvostella. Se kannattaa ottaa vaan realiteettina, että nykyaikaisen Kirkon toimenkuvaan kuuluvat mietojen kirkkoviinien ohella myös väkevät alkoholijuomat. On selvää että perke-lettä ja sielunvihollista ei millään vissyvesillä nykyaikana enää taltuteta.

      Aikoinaan Suomessa ministerit saivat ostaa alkoholia Alkosta reilulla -80% alennuksella. Ministeriviinojen asiaa perusteltiin sillä että ministerit joutuvat niin usein kestitsemään ulkomaisia vieraita.

      Evankelisen kirkon Arkkipiispalle ja piispoille pitäisi järjestää samanlainen ministeriviinojen osto-oikeus. Kirkon luottokortilta veloitetaan reilusti alennettua hintaaa Alkon kassalta silloin, kun ostaja sanoo että juomat menee yhteiseen hyvään, ja kirkolliseen pyhään tarkoitukseen, pahojen henkien poistamiseen.

      • mahdollisuustekeevarkaan

        Minkä vitun takia pitää olla pöydät täynnä viinaa jos on joku palaveri ! Meijän kylällä on kyläyhdistyksen kokous . Sinne pitää kans saada sitä ale viinaa.


      • Eduskunnan-pullat

        Minua suorastaan vi-tuttaa katsella aina Eduskunnan syyskauden ja kevätkauden avajaisia ja päättäjäisiä. Niillä on siellä aina helvatanmoiset kaakkutarjoilut ja wienerleipien ja sokerileivosten hörsöt notkuvilla pöytillä esillä.

        Olin aikaisemmin suomalaisessa pörssifirmassa töissä, ja siellä oli yksinkertaisena periaatteena että oman väen palavereihin firma ei kustanna mitään kahveja eikä varsinkaan leivoksia. Firman tarjoilut on varattu ainoastaan tilaisuuksiin joissa on asiakkaita mukana.

        Syynä oli se, että verottaja ei hyväksynyt firman henkilökunnan sisäisten palavereiden tarjoilukustannuksia.

        Miksi sitten Eduskunta keskittää itse itseänsä, noissa sisäisissä palavereissa? Aina on helkkarinmoiset tarjoilut esillä joka TV-sessiossa.

        Mitenkä Verottaja ja Eduskunnan tilintarkastajat hyväksyvät nuo jatkuvat, ilmaiset wienerleipätarjoilut Eduskunnassa? Samat verolainsäädännöt niitäkin pitäisi koskea.


      • KOK.vie.nahatkin.selästä

        Artokin siellä eduskunnassa vaan turpoaa, ja kyykyttää köyhiä ja kärsiviä :(


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe