Syöpä / hieronta

Käykö

Miten olette kuulleet tai teitä on neuvottu? Saako ottaa hierontahoitoja kun sairastaa syöpää? Onko eri syopälajeissa eroja tässä mielessä?

37

10665

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ettei saa

      käydä hierojalla hoitojen aikana

    • eikä...

      mielellään ikinä enää syövän paranemisen jälkeenkään. Jos elimistöön on jäänyt yksikin syöpäsolu ( niinkuin todennäköisesti onkin ) niin syöpäsolu voi hieronnan seurauksena aktivoitua, lähteä liikenteeseen ja aiheuttaa etäispesäkkeen.

      • Anonyymi

        Liikuntaa tosin suositellaan.
        Kai liikuntakin saa syöpäsolut liikkeelle?


    • ^^^^

      mikäli kysymys on syöpää sairastavan saattohoidosta. Missään muussa tapauksessa ei saa, syövän leviämisen ja aktivoitumisen vuoksi!

      • alkoi pelottaa

        Mistä tätä tietoa onsaatavilla? Ei minulle ole sitä kerrottu. Hieronnassaolen käynyt ja usein. Rintasyöpäleikattu, sädetetty ja sytostoitu.


    • IhmeSopa

      sanottu että saa hieroa,kun ei ole levinnyt kunhan ei leikatun puolen kättä hiero. Minusta tuntuu että tämäkin asia on hyvin tapauskohtainen.

      • Anonyymi

        Lymfastringejä hierottiin tosi rajusti ihan lääkärissä, jotta saatiin poikki.
        Käskettiin kotona jatkaa.


    • Emmaliina*

      Suomessa hierotaan, minuakin on hierottu muutaman kerran. Virossa kylpylän lääkäri kielsi rintasypäpotilaana ylävartalon hieronnan viideksi vuodeksi samoin parafiinihoidon. Sähkö- ja savi hoidot kielsi kokonaan. Noudatan varmasti hänen neuvoja.

      • muumiäiti

        ensimmäisen kerran tästä kuulin!...aloin miettiä kuinka minta kertaa olenkaan fysikaalista hoitoa saanut syksyllä.pelottaa!


      • hierota

        minulle on ainakin kolmesti sanottu, ettei hieronta tule kysymykseenkään. Leikatun puolen käsi turpoaa ja on jäykkä, mutta hieronta on kiellettyä ( näin on minulle sanottu sekä sairaalassa että terveyskeskuksessa!)


      • suositteli
        hierota kirjoitti:

        minulle on ainakin kolmesti sanottu, ettei hieronta tule kysymykseenkään. Leikatun puolen käsi turpoaa ja on jäykkä, mutta hieronta on kiellettyä ( näin on minulle sanottu sekä sairaalassa että terveyskeskuksessa!)

        minulle lymfahierontaa turvonneeseen käteen? mennäkö vai eikö mennä, leikkauksesta aikaa vuosi..


      • ;:)
        suositteli kirjoitti:

        minulle lymfahierontaa turvonneeseen käteen? mennäkö vai eikö mennä, leikkauksesta aikaa vuosi..

        Lymfahoito on ihan eri juttu. Tottakai voit mennä, se on ainoa hoito siihen hoitohihan lisäksi :) Minä aloitin myös lymfan lääkärin lähetteellä kun turvotusta leikatun puolen kädessä.


      • Anonyymi
        ;:) kirjoitti:

        Lymfahoito on ihan eri juttu. Tottakai voit mennä, se on ainoa hoito siihen hoitohihan lisäksi :) Minä aloitin myös lymfan lääkärin lähetteellä kun turvotusta leikatun puolen kädessä.

        Ja sekö ei saa soluja liikkeelle?


    • ei oo totta

      No voi luoja sentään, eikö mitään saa enää tehdä kun on JOSKUS sairastanut syövän??? Olen sairastanut rintasyövän, sytot saanut ja sädetetty ja hierottukin x5 ja nyt olen menossa lymfahoitoihin käden turvotuksen takia. Sittenhä se uusiutuu lymfastakin jos hieronnasta! Voihan p....!

      • Hierojan pitäisi olla tieto...

        Syöpä:

        Neljä vuotta syövän paranemisesta voidaan aloittaa hieronta. Mikäli aikaa on kulunut vähemmän, mutta enemmän kuin yksi vuosi, on kysyttävä lupa lääkäriltä.

        -kai olette kertoneet hierojalle, koulutettu hieroja kyllä tietää, kuinka menetellään.


      • ?????????
        Hierojan pitäisi olla tieto... kirjoitti:

        Syöpä:

        Neljä vuotta syövän paranemisesta voidaan aloittaa hieronta. Mikäli aikaa on kulunut vähemmän, mutta enemmän kuin yksi vuosi, on kysyttävä lupa lääkäriltä.

        -kai olette kertoneet hierojalle, koulutettu hieroja kyllä tietää, kuinka menetellään.

        Mulla oli syövän paranemisesta 1,5 vuotta ja sain onkologilta ihan lähetteen hierontaan!!! Sain sen kun pyysin koska selkä- niskalihakset oli niin jumissa. Ihmettelinkin miksi fysioterapeutti hieroi niin kevyesti, ei tuntunut oikein missään.


      • sama kuin edellä
        ????????? kirjoitti:

        Mulla oli syövän paranemisesta 1,5 vuotta ja sain onkologilta ihan lähetteen hierontaan!!! Sain sen kun pyysin koska selkä- niskalihakset oli niin jumissa. Ihmettelinkin miksi fysioterapeutti hieroi niin kevyesti, ei tuntunut oikein missään.

        Sairastin siis rintasyövän ja toinen rinta leikattiin pois. Unohdin tuossa edellisessä kertoa..


      • muumiäiti
        sama kuin edellä kirjoitti:

        Sairastin siis rintasyövän ja toinen rinta leikattiin pois. Unohdin tuossa edellisessä kertoa..

        minunkin leikatunkäden hieronta sellaista ihan kevyttä,kuin hipelöintiä,jonkun verran liikuteltiin kättä ja kevytä jumppa oli vain kevyttä pumppaamista seinää vasten.saatiin kiristys pois.


      • Anonyymi
        Hierojan pitäisi olla tieto... kirjoitti:

        Syöpä:

        Neljä vuotta syövän paranemisesta voidaan aloittaa hieronta. Mikäli aikaa on kulunut vähemmän, mutta enemmän kuin yksi vuosi, on kysyttävä lupa lääkäriltä.

        -kai olette kertoneet hierojalle, koulutettu hieroja kyllä tietää, kuinka menetellään.

        S vuotta on raja kun saa hieroa.


    • miksi ei

      no niin, näyttää olevan useita meitä joille ei kerrottu hieronnasta.
      Ainakin sytohoitojen jälkeen kävin kyllä fysikaalisessa hoidossa muutaman kerran. Lähinnä sellaista lihasjumppaa ja lihasten notkiskelua ja venytystähän se oli. Ja ehkä vähän sellaista pehmittävää hierontaa. (Oli leikattu munasarjasyöpä.) Yritin vähän saada lihaskuntoa lisää ohjatulla kuntosaliharjoittelulla.
      Sellaista tosi kevyttähän se oli.

      Ei kukaan missään vaiheessa mulle kieltänyt eikä tullut mieleenkään kysyäkään edes! Paha informaatiokatkos on jos ei tosiaan mitään vois tehdä eikä kerrota.
      -

      Oikeastaan, missä se raja sitten menee? Mitä saa tehdä ja ei? Voihan sitä ajatella, että kun kävelen niin aineenvaihdunta vilkastuu ja ne mahdollisesti elimistössä piileskelevät syöpäsolutkin innostuisivat? pitäiskö jättää kävely... entäs venyttelyt ja jokin lihaksia vahvistava liikunta. Olisko vaikka astanga tai voimajooga mahdollisia?

      siis hoitojen jälkeen. Ymmärrän että hoitojen aikaan ollaan vähän hissukseen, eihän sitä jaksakaan, eikä itseensä saa piiskata menemään, jaksamaan kuin vierasta sikaa.

      -
      Leikkauksestani on 2 vuotta. kontrollit olleet 3 kk välein ja ok. Kyllä aina tuppaa etukäteen pelottamaan, nöyrästi tässä mennään. Mutta pelolle ei saa antaa pikkusormeakaan.

      Reippaillaan, hellitään itseä, hemmotellaan... revitään iloa kaikesta mistä voi. annetaan auringon lämmittää.

      • IhmeSopa

        Kirjoituksesi lämmitti mieltäni,kun minulla on nyt vaikeaa.


      • sinulle lähetän
        IhmeSopa kirjoitti:

        Kirjoituksesi lämmitti mieltäni,kun minulla on nyt vaikeaa.

        auringon säteitä piristämään mieltäsi,Välillä on tosi vaikeata,sitten taas helpottaa,mutta parempaan päivään luottaen mennään.


      • IhmeSopa
        sinulle lähetän kirjoitti:

        auringon säteitä piristämään mieltäsi,Välillä on tosi vaikeata,sitten taas helpottaa,mutta parempaan päivään luottaen mennään.

        kyl tää täst. Herceptin oli rankka kokemus.


      • Sinä Finnx lääkekokeilussa ?
        IhmeSopa kirjoitti:

        kyl tää täst. Herceptin oli rankka kokemus.

        Vai olikohan se joku toinen ? Menee välillä sekaisin,kun tuo pää on omituinen,heh


      • Anonyymi

        Epäilen, että eniten syöpäsoluja lähti liikkeelle paksuneulanäytteen otossa.

        Magneettikuva myöhemmin näytti, että verinen ontelo kasvaimessa neulanäytteen jäljiltä.


    • fysioterapeutti...

      lääkäri ja syöpäjärjestön edustaja sanoivat ettei rintasyöpäpotilasta saa hieroa!Tottakai hieronta saa aikaan erilaisen vaikutuksen kuin esim. kävely, eihän muuten tarvitsisi käydä hieronnassa!!!!

      • rintasyöpäkuntoutukseen

        kuului 5 hierontakertaa, oikein kunnon hierontaa sain. Apuva! Miten voi olla näin!!


    • Syöpähoitaja

      Hieronnassa saa kyllä käydä ellei kyseessä oleva imusolmuketeitse leviävä syöpä aktiivisessa vaiheessa tai leukemian akuutti vaihe jolloin verenvuotovaara on olemassa eli tulee kamalia mustelmia.

      • hoit_su

        Olen samaa mieltä, miksi ihmeessä ihmiset levittelee tuollaisia älyttömiä mutu-tietoja.


      • lymfa-hoidokki

        Olen sairastunut rintasyöpään tämän vuoden helmikuussa. Nyt hoidot ovat ohi. Sain tällä viikolla lymfasta tietoa, että klassista hierontaa olisi vältettävä minulla ns. riskialueella. Riskialue on minun tapauksessani vasen yläneljännes (selkärangasta vasemmalle, molemmin puolin). Syynä on ainakin se, että kainaloni on tyhjennetty imusolmukkeista, joten turpoaminen on mahdollista.


      • Anonyymi

        Ei saa käydä. 5 vuotta on raja ja terveeksi todettu. Hieronta voi herättää syöpäsolun aktiiviseksi.


    • Anonyymi

      Minulla leikattiin rintasyövän vuoksi toinen rinta pois joulukuussa -18, eli viime talvena. Sen jälkeen oli sädehoidon. Saman puolen kainalosta otettiin muutama imusolmuke tarkistettavaksi, onko niissä syöpää. Ei ollut. Nyt on niska jumissa ja aiheuttaa kramppeja, samoin selkään ja kylkiin. Minulle on sairaalassa sanottu koko ajan, että ei saa hieroa. Nyt olin pari päivää sitten Täysin onkologin puheilla, joka ihmetteli, että kuka on sanonut ettei minua saa hieroa? Hän oli ollut Amerikassa konferenssissa taannoin, jossa oli sanottu, että saa hieroa, paitsi jos imusolmukkeissa on aktiivisessa vaiheessa olevia pesäkkeitä, niin ei ainakaan niitä kohtia.
      Ja niinhän tuossa aikaisemmassa englanninkielisessä linkussäkin sanottiin.

    • Anonyymi

      Up.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Seksi käy hieronnasta, sisäisestä hieronnasta.
      Pitää kieltää!?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe