Auton vuokraus Bulgariassa?

ensi kesänä matkaava

Heips!
Onkos kukaan Bulgarian matkaaja koskaan vuokrannut autoa siellä? Lähinnä kiinnostaisi mahdollisuus auton vuokraamiseen Kultahietikolla. Paljonko on maksanut? Entä kelpaako siellä suomalainen ajokortti? Ja minkälaista siellä on ajella eli onko liikennekulttuuri kovin erilainen kuin Suomessa?
Kiitän etukäteen mahdollisista vastauksista!

31

2611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamalaa ja kallista

      Auton vuokraus suth kallista. Autoilukulttuuri euroopan yksi vaarallisempia.

      • lisää !

        Kerro lisää, koska sulla on ilmeisesti kokemusta ?
        Paljonko on auton päivävuokra ja mitä liikenteessä täytyy erikoisesti ottaa huomioon ?


      • kamalaa..
        lisää ! kirjoitti:

        Kerro lisää, koska sulla on ilmeisesti kokemusta ?
        Paljonko on auton päivävuokra ja mitä liikenteessä täytyy erikoisesti ottaa huomioon ?

        Meillä ei muutamaan vuoteen autoa ole ollut vuokralla juuri hinnan ja vaarallisuuden vuoksi. Länsimainen auto, ei silti kovin suuri ja uusi, maksaa n.22-25e/vrk, plus vakuutusmaksun. Ladan saa ehkä n.15-20e. Bensa halvempaa kuin meillä.
        Itse liikennekulttuuri: kaikki haluavat olla ensimmäisenä joka paikassa. Ajetaan lujaa, ohitellaan koko ajan. Tiet monesti huonokuntoisia, voi olla syviä reikiä keskellä isoakin tietä. Tiellä myös aaseja, hevosia, hevos ja aasikärryjä ja kaikkia muita eläimiä ja ihmisiä.
        erityisen lujaa ja härskisti ajavat uudet bemarit, audit, mersut yms.
        ylinopeus sakkoja saa poliiseilta helposti, tosin sakon voi pimeästi maksaa heti, ei maksaa montaa euroa.
        mitä muuta...kysy lisää


      • ensi kesänä matkaava
        kamalaa.. kirjoitti:

        Meillä ei muutamaan vuoteen autoa ole ollut vuokralla juuri hinnan ja vaarallisuuden vuoksi. Länsimainen auto, ei silti kovin suuri ja uusi, maksaa n.22-25e/vrk, plus vakuutusmaksun. Ladan saa ehkä n.15-20e. Bensa halvempaa kuin meillä.
        Itse liikennekulttuuri: kaikki haluavat olla ensimmäisenä joka paikassa. Ajetaan lujaa, ohitellaan koko ajan. Tiet monesti huonokuntoisia, voi olla syviä reikiä keskellä isoakin tietä. Tiellä myös aaseja, hevosia, hevos ja aasikärryjä ja kaikkia muita eläimiä ja ihmisiä.
        erityisen lujaa ja härskisti ajavat uudet bemarit, audit, mersut yms.
        ylinopeus sakkoja saa poliiseilta helposti, tosin sakon voi pimeästi maksaa heti, ei maksaa montaa euroa.
        mitä muuta...kysy lisää

        Kiitos vastauksista. Saattaapi olla, että tyydymme yleisiin kulkuneuvoihin. Luin tuossa myös ulkoasiaiministeriön matkustustiedotteen Bulgariaan ja sen auton vuokraaminen tuntuu koko ajan vähemmän houkuttelevammalta vaihtoehdolta. :)

        Oletkos itse matkustanut junalla Bulgariassa? Varnassahan on juna-asema. Itseäni houkuttaisi päästä ulos rannikkoseudulta. "Keskimaassa" on esim. paljon mielenkiintoisia luostareita.
        Lieneeköhän junalla matkaaminen kuinka kallista ja turvallista?


    • koska..

      todella turistina olet sit altavastaaja, jos jotain sattuu ja uskon, että sattuu!
      Toisaalta taxit tosi edullia, ku teet kontrahtin vaikkapa päiväksi. Kuskit tietää paikat ja systeemit. kerrot vain mitä haluut, siellä voit todella pikkurahalla täyttää toiveesi.

      • etelän lomakohteissa

        autovuokraus on yleistä, suosittua ja helppoa! Bulgaria on "hieman" kehitysmaa tässäkin asiassa...


      • on helppo
        etelän lomakohteissa kirjoitti:

        autovuokraus on yleistä, suosittua ja helppoa! Bulgaria on "hieman" kehitysmaa tässäkin asiassa...

        vuokrata Bulgariassakin !


      • ensi kesänä matkaava
        on helppo kirjoitti:

        vuokrata Bulgariassakin !

        Ehkä auto on helppo vuokrata, mutta eri asia uskaltaako siellä sitten ajaa...


      • helppoa
        on helppo kirjoitti:

        vuokrata Bulgariassakin !

        vuokrata, mutta ottaa tietty riski. Eikä se ole Bulgaria, missä ottaa todella suuren riskin vuokratessa auton.


      • ugh!

        ..taxi hinnat alkaa olla tuolla ainakin turisti paikoissa aivan samaa luokkaa kuin täällä koto-Suomessa. Tosin tarjolla on "taxeja" jotka jäävät jopa päivystämään sinne minne haluat mennä..
        Ei se liikenne nyt ihan noi hurjaa ole mitä täällä annetaan ymmärtää! Itse lähden tuonne omalla autolla mikäli budjettiin löytyy vielä muutama puuttuva euro;p


      • nimenomaan...
        helppoa kirjoitti:

        vuokrata, mutta ottaa tietty riski. Eikä se ole Bulgaria, missä ottaa todella suuren riskin vuokratessa auton.

        ...on bulkeissa kiinni, muut kuin köyhät ei sinne matkusta...


    • Expat

      Ihme vellihousuja tältäkin palstalta löytyy sanoisin. Mikäli olet vähänkin ajanut autoa takahikiän kirkonkylän ulkopuolella, pystyt varmaankin ajamaan autoa myös Bulgariassa, siinä kun ei ole mitään ihmeellistä. Päätiet ovat sitäpaitsi nykyään jo hyvässä kunnossa, sivutiet eivät.

      Bulgaria on EU-maa, joten tottahan toki suomalainen ajokortti siellä kelpaa.

      • kamalaa..

        No vielä siitä vaarallisuudesta...paljon siellä matkustaneena ja suurin osa matkoista suuntautunut turistikohteiden ulkopuolelle. Tie tosiaan parantuneet paljon, mutta liikennekulttuuri on todella hurjaa. En ole säikky kuski, suomessakin työmatkaani ajan pari tuntia päivässä, mutta siellä kaahataan, ohitellaan kamalissa paikoissa,esim.liikennevaloissa saattaa tulla yhtäkkiä ylimääräisiä kaistoja, kun kaikki rynnistää yhtäaikaa liikkeelle. Toki autolla ajo on siellä seikkailu ja antaa enemmän mahdollisuuksia, mutta nykyään käytän mieluummin takseja ja silti pelottaa liikkua..
        auton vuokraus itsessään helppoa. joskus jossain vuoristokylässä auto rikkoutui ja meille tuotiin vuokraamosta uusi auto, ei ongelmia. No, on yritetty huijata, kerrankin yrittivät maksattaa meillä lommoa, jota emme olleet tehneet.


      • Expat
        kamalaa.. kirjoitti:

        No vielä siitä vaarallisuudesta...paljon siellä matkustaneena ja suurin osa matkoista suuntautunut turistikohteiden ulkopuolelle. Tie tosiaan parantuneet paljon, mutta liikennekulttuuri on todella hurjaa. En ole säikky kuski, suomessakin työmatkaani ajan pari tuntia päivässä, mutta siellä kaahataan, ohitellaan kamalissa paikoissa,esim.liikennevaloissa saattaa tulla yhtäkkiä ylimääräisiä kaistoja, kun kaikki rynnistää yhtäaikaa liikkeelle. Toki autolla ajo on siellä seikkailu ja antaa enemmän mahdollisuuksia, mutta nykyään käytän mieluummin takseja ja silti pelottaa liikkua..
        auton vuokraus itsessään helppoa. joskus jossain vuoristokylässä auto rikkoutui ja meille tuotiin vuokraamosta uusi auto, ei ongelmia. No, on yritetty huijata, kerrankin yrittivät maksattaa meillä lommoa, jota emme olleet tehneet.

        Itseäni kyllä hirvittää enemmän bulgaarin kyydissä matkustajana oleminen kuin itse siellä ajaminen.
        Liikenteestä: Bulgarian liikenne ei mielestäni ole juuri sen kummempaa kuin Itä-Euroopassa yleensä. Itse olen jo vuosikymmenen elänyt Latviassa ja työskennellyt Itä-Euroopan alueella, joten olen ehkä tottunut siihen, että liikenne on hieman erilaista kuin Suomessa. Bulgariassa olen matkustanut paljon autolla ja tulen myös matkustamaan vastaisuudessa, ostinhan sieltä juuri loma-asunnon.


      • kamalaa
        Expat kirjoitti:

        Itseäni kyllä hirvittää enemmän bulgaarin kyydissä matkustajana oleminen kuin itse siellä ajaminen.
        Liikenteestä: Bulgarian liikenne ei mielestäni ole juuri sen kummempaa kuin Itä-Euroopassa yleensä. Itse olen jo vuosikymmenen elänyt Latviassa ja työskennellyt Itä-Euroopan alueella, joten olen ehkä tottunut siihen, että liikenne on hieman erilaista kuin Suomessa. Bulgariassa olen matkustanut paljon autolla ja tulen myös matkustamaan vastaisuudessa, ostinhan sieltä juuri loma-asunnon.

        no vielä pari sanaa tästä autoilusta..eihän se autoilukulttuuri ole niin hankalaa meille, sinulle kun olet tottunut tämänkaltaiseen liikenteeseen ja minulle, kun kuitenkin siellä Bulgariassa paljon olen ajanut, mutta..suomalaiseen ja pohjoismaiseen jämptiin autoiluun, tarkkoihin sääntöihin tottunut autoilija, joita me suomalaiset kuitenkin olemme, on liikenteessä olo sokki! Tälläinen pohjoismaalainen, joka ei aja intuition, omien liikennesääntöjen ja luovuuden kanssa, voi olla vaarallinen sekä itselleen että muille.Ajaminen on sen verran jäykkää ja joustamatonta. On aivan erilaista ajella esim. kreikassa, espanjassa yms. maissa kuin esim. bulgariassa.


      • on ylionnellinen
        Expat kirjoitti:

        Itseäni kyllä hirvittää enemmän bulgaarin kyydissä matkustajana oleminen kuin itse siellä ajaminen.
        Liikenteestä: Bulgarian liikenne ei mielestäni ole juuri sen kummempaa kuin Itä-Euroopassa yleensä. Itse olen jo vuosikymmenen elänyt Latviassa ja työskennellyt Itä-Euroopan alueella, joten olen ehkä tottunut siihen, että liikenne on hieman erilaista kuin Suomessa. Bulgariassa olen matkustanut paljon autolla ja tulen myös matkustamaan vastaisuudessa, ostinhan sieltä juuri loma-asunnon.

        kun saa tönönsä myytyä tai vartavasten rikastumismielessä tehdyn uudisrakenneksen, ulkomaalaiselle. Sehän takaa elinikäisen onnen ja varallisuuden itselle. Bulgarialainen ei niistä hienoistakaan asunnoista, joissa talvella on sisällä 10 astetta lämmintä, maksaisi edes kymmentätuhatta levaa, mutta aina löytyy joku ulkomaalainen höynäytettävä.
        Hinta on oikea jos molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä !
        Bulgarialainen on enemmän kuin tyytyväinen...


      • levaa?
        on ylionnellinen kirjoitti:

        kun saa tönönsä myytyä tai vartavasten rikastumismielessä tehdyn uudisrakenneksen, ulkomaalaiselle. Sehän takaa elinikäisen onnen ja varallisuuden itselle. Bulgarialainen ei niistä hienoistakaan asunnoista, joissa talvella on sisällä 10 astetta lämmintä, maksaisi edes kymmentätuhatta levaa, mutta aina löytyy joku ulkomaalainen höynäytettävä.
        Hinta on oikea jos molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä !
        Bulgarialainen on enemmän kuin tyytyväinen...

        ei tuhattakaan.


      • Expat
        on ylionnellinen kirjoitti:

        kun saa tönönsä myytyä tai vartavasten rikastumismielessä tehdyn uudisrakenneksen, ulkomaalaiselle. Sehän takaa elinikäisen onnen ja varallisuuden itselle. Bulgarialainen ei niistä hienoistakaan asunnoista, joissa talvella on sisällä 10 astetta lämmintä, maksaisi edes kymmentätuhatta levaa, mutta aina löytyy joku ulkomaalainen höynäytettävä.
        Hinta on oikea jos molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä !
        Bulgarialainen on enemmän kuin tyytyväinen...

        On se muuten ihme, miten katkeria kommentteja sita voi saada kun kertoo ostaneensa loma-asunnon Bulgariasta.
        Noh, ehkapa se perseaukisen on johonkin se katkeruutensa kohdistettava, jos ei sitten muuten niin vaikka netissa nimettomana. Tapansa ja huvinsa kullakin.

        Ai niin. Tana talvena Banskon asunnossani oli oikein mukavaa, kodikasta ja lamminta.


      • aikuinen mies
        Expat kirjoitti:

        On se muuten ihme, miten katkeria kommentteja sita voi saada kun kertoo ostaneensa loma-asunnon Bulgariasta.
        Noh, ehkapa se perseaukisen on johonkin se katkeruutensa kohdistettava, jos ei sitten muuten niin vaikka netissa nimettomana. Tapansa ja huvinsa kullakin.

        Ai niin. Tana talvena Banskon asunnossani oli oikein mukavaa, kodikasta ja lamminta.

        ala perseaukisiksi tavallisia suomalaisia herjaamaan.

        Kaikki eivät todellakaan arvosta Bulgariaa kovin korkealle. Halpoja, lähes puoli-ilmaisia matkoja sinne saa, mutta ei kukaan siellä haaveile asuvansa!


    • Sivusta seurannut

      auton, vuokraus oli vaikeaa!

      Ajaminen silkkaa hulluutta, bulgaarit on ihan apinoita liikenteessä!

      • vuokrauksessa ?

        kerro tarkemmin !
        minusta se on ihan yhtä yksinkertiasta kuin muuallakin maailmassa, jopa helpompaa kuin joissakin maissa esim. USA:ssa.


      • Sivusta seurannut
        vuokrauksessa ? kirjoitti:

        kerro tarkemmin !
        minusta se on ihan yhtä yksinkertiasta kuin muuallakin maailmassa, jopa helpompaa kuin joissakin maissa esim. USA:ssa.

        autonvuokraajat molottavat vaan sitä bulgariaa tai venäjää? Eivät osaa jumankauta puhua englantia, eipä silti ole tarvetta enää koskaa vuokrata...

        Bulgaarit on ihan apinoita liikenteessä!


      • kamalaa
        Sivusta seurannut kirjoitti:

        autonvuokraajat molottavat vaan sitä bulgariaa tai venäjää? Eivät osaa jumankauta puhua englantia, eipä silti ole tarvetta enää koskaa vuokrata...

        Bulgaarit on ihan apinoita liikenteessä!

        Auton voi vuokrata Suomessa etukäteen netin kautta, jos pelkää, että ei ymmärrä bulgarialaista molotusta. puhuvat kyllä ihan kohtuullisen hyvää englantia..mikäli nyt joku haluaa vinkiksi hyvän ja rehellisen vuokrausfirman, kysykää, laitan yhteystiedot. En nyt muista firman nimeä, mutta tarvittaessa etsin sen.


      • vuokraaminen
        kamalaa kirjoitti:

        Auton voi vuokrata Suomessa etukäteen netin kautta, jos pelkää, että ei ymmärrä bulgarialaista molotusta. puhuvat kyllä ihan kohtuullisen hyvää englantia..mikäli nyt joku haluaa vinkiksi hyvän ja rehellisen vuokrausfirman, kysykää, laitan yhteystiedot. En nyt muista firman nimeä, mutta tarvittaessa etsin sen.

        voi tulla kaikkein kalleimmaksi.
        Saattavat vaatia osan vuokrasta etukäteen, paikanpäällä se katsotaan "käsittelymaksuksi" ja itse päivävuokra onkin kolminkertainen, mitä netissä on ilmoitettu.
        Useimmat hotellit paikan päälllä hoitavat autonvuokrauksia, saavat/ottavat tietysti provikansa, mutta ei tarvitse vaivautua pidemmälle.
        Jos omassa hotellissa ei hoidu, naapurihotellinkin palveluja voi käyttää.


      • kamalaa
        vuokraaminen kirjoitti:

        voi tulla kaikkein kalleimmaksi.
        Saattavat vaatia osan vuokrasta etukäteen, paikanpäällä se katsotaan "käsittelymaksuksi" ja itse päivävuokra onkin kolminkertainen, mitä netissä on ilmoitettu.
        Useimmat hotellit paikan päälllä hoitavat autonvuokrauksia, saavat/ottavat tietysti provikansa, mutta ei tarvitse vaivautua pidemmälle.
        Jos omassa hotellissa ei hoidu, naapurihotellinkin palveluja voi käyttää.

        Sen firman kautta,jota olen käyttänyt, ei ole ollut mitän ongelmia, käyttökertoja 5vuoden verran, usean kerran vuodessa. toki huijareita löytyy, mutta rehellisiäkin on..


      • auton vuokraaja
        kamalaa kirjoitti:

        Sen firman kautta,jota olen käyttänyt, ei ole ollut mitän ongelmia, käyttökertoja 5vuoden verran, usean kerran vuodessa. toki huijareita löytyy, mutta rehellisiäkin on..

        Hei,

        Kannattaako auton hinnan puolesta etsiä vasta paikan päältä, vai vuokrata jo valmiiksi netistä. Lähinnä mietiskelen elokuussa hintoja tuolla kultahietikolla.

        Etukäteen näyttäisi saavan 2 vuorokaudeksi hieman alle 80e sisältäen vakuutukset yms. Saako paikan päältä halvemmalla, jos hieman viitsii kierrellä ja kysellä hintoja? Ovatko ns. isot vuokrausfirmat siellä ihan luotettavia?


    • ccBoom

      Auton vuokraus oli helppoa! Ei kovin kallista. Sesongin ulkopuolella 20e - 40e / vrk . Sesongilla 35e - 70e / vrk riippuen mestasta.Liikennekulttuuri ihan ok. Kaupunkien välillä nopeudet kovia mutta sujuvaa. Olen ajellut siellä toistakymmentä päivää ilman ongelmia

    • Kratkozivot

      Bulgarian liikennekulttuuria kuvaa hyvin sana: kamikazemaista !
      Kaupunkien välisillä pääteillä sen kummemmin oma kuin muittenkaan henki ei ole minkään arvoista kamikazekuskeilla. Mutkien takaa tulee ohittajia vastaan rintarinnan enemmän kuin kaistoja on, siis omalla kaistallasikin voi olla vastaantulija…minne väistät siitä ?! Kallioon tai rotkoon ?
      Nopeusrajoituksia ei noudata kukaan, paitsi jos poliisi on lähellä.
      Bulgarian liikenneonnettomuustilastot ovat karmeita.

    • pomost

      Bulgariassa voi ajella, jos tajuaa, että paikalliset eivät välitä mitään liikennesäännöistä.
      Reaktiokyky pitää olla 200%:nen, jos aikoo henkiin jäädä.
      Jalankulkijallakin on vaarallista, kun jalkasi tavoittaa suojatien mennäksesi yli, siinä vaiheessa autoilijat painavat lisää kaasua mennäksesi sinun ylitsesi.

    • Gurko

      En huomannut eroa suomalaiseen liikennekulttuuriin. Kiertelin vuokrautolla rantakaupunkeja viikon verran. Yhden kerran puhallutettiin ei muuta. Vuokraus oli helppoa ja halpaa. Vuokrasin auton pienestä kioskikopista Pomoriestä ja takuumaksuksi pyysivät 200 levaa jonka palauttivat mukisematta auton palautettuani. Kaikki sujui ihan ok ja kilometrejä tuli rutkasti :)

    • Anonyymi

      Juu, ei isommin eroa suomalaisesta liikkumisesta. Etelä-eurooppalaisittain ajellaan usein reippaanlaisesti ja ihan kiinni edellä ajavan puskurissa ja tööttiä käytetään iloisesti välillä käsielein höystäen. - Niitä reikäpäitä löytyy joka paikasta. Ei tämä suomalainen ajokulttuurikaan kaksinen ole. Päivittäin joutuu läheltäpiti tilanteisiin ja vaivoin vältettyä kolarin, jossa olisi ollut ns. voiman oikealla puolella. -Ennemmin vuokraisin auton Bulgariassa kuin esim Kreikassa, Turkissa tai Espanjassa, puhumattakaan Italiasta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4260
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4172
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3946
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2787
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2495
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2088
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      193
      1986
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1639
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1432
    Aihe