Matkailuvirkailija :)

heydi

Aloitan syksyllä opinnot Helsinki-Malmin liiketalousopistossa. Tarkoituksena olisi valmistua matkailuvirkailijaksi. Heikko työllisyys kuitenkin huolestuttaa minua. Siksi haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitänne, jotka ko. koulua olette käyneet. Oletteko työllistyneet oman alan töihin heti valmistumisen jälkeen? Millaisissa töissä olette tällä hetkellä? Kiitos vastauksista jo näin etukäteen!!

26

7815

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Ihan uteliaisuudesta, mistä tiedät aloittavasi syksyllä? Haun tulostenhan pitäisi ilmaantua aikaisintaan 15.6. ;)

      • heydi

        Kyllä, olet oikeassa. Täysin varmahan en vielä voi olla, mutta kovasti ainakin toivon pääseväni sinne opiskelemaan. :) Positiivista ajattelua jo näin etukäteen....


      • sissih
        heydi kirjoitti:

        Kyllä, olet oikeassa. Täysin varmahan en vielä voi olla, mutta kovasti ainakin toivon pääseväni sinne opiskelemaan. :) Positiivista ajattelua jo näin etukäteen....

        Itse luen matkailuvirkailijaksi Hki-Malmilla ja valmistun nyt keväällä.
        Aluksi ala tuntui aivan mahtavalta, mutta nyt kun on muutaman kuukauden ollut harjoittelussa, niin en ole asiasta enää yhtään niin varma.
        Ykkösenä tulee tietenkin palkkaus--saat olla about 10 vuotta alalla että saat n.2000-2500e/kk (liikematkavirkailijoiden palkkaus on parempi, tarkoitan tässä nyt kuitenkin perus matkatoimistovirkailijan työtä)
        Kesän varmastikkin pysyn alan hommissa, mutta suunnitelmissani on kyllä suuntautua johonkin muuhun alalle.


        Tsemppiä sulle!:)


      • ....
        heydi kirjoitti:

        Kyllä, olet oikeassa. Täysin varmahan en vielä voi olla, mutta kovasti ainakin toivon pääseväni sinne opiskelemaan. :) Positiivista ajattelua jo näin etukäteen....

        siinä tapauksessa ;) positiivinen ajattelu kannattaa! Itsekin olen hakenut samaan paikkaan ja samaan koulutukseen, sillä vain ihmettelin:)


    • ^--^

      Itsehän olen nyt valmistuva matkailuvirkailija ja töistä ei tietoakaan. Olen tehnyt kaksi kolmesta työssäoppimisestani Espanjassa, joten harjoittelun kautta ei työpaikkaa luonnollisesti Suomesta siunaantunut. Luulisi, että olisi eduksi hyvä kielitaitoni ja ulkomaan harjoittelut, mutta ei. Suomessa koulutetaan aivan liikaa matkailuvirkailijoita ym. Yritetään luultavasti vaan työllistää opettajia...Sellaisen neuvon annan kuitenkin sinulle, joka alaa lähdet opiskelemaan: Hankkiudu työssäoppimaan sellaiseen paikkaan, johon voit mahdollisesti työllistyä. Ainoastaan sillä tavoin ovat luokkakamut töitä saaneet. Onnea!

    • sunna:

      Yhdyn edelliseen kirjoittajaan: matkailuvirkailijoita valmistuu liikaa, töitä ei riitä kaikille. Ilman suhteita on todella vaikeaa työllistyä.
      Työharjoittelupaikoista sai osa valmistuvista luokka kavereista töitä, mutta vähintään puolet tekevät nyt jotain muuta kuin oman alan töitä. Se on todella huono työllistymisprosentti, mistä olisi voinut infota koulussakin enemmän jo opintojen aikana. En olisi opiskellut kolmea vuotta jos olisin tiennyt ettei kyseistä koulutusta arvosteta työmarkkinoilla.
      Itse tein työharjoittelut ulkomailla, Kreikassa ja Italiassa, mutta näistä työkokemuksista ja kielitaidosta ei ole ollut hyötyä työnhaussa.
      Monen vuoden kokemus Suomalaisessa firmassa ja vankkumaton ammattitaito ovat valtteja joilla pääsee Suomessa oman alan töihin.
      Parikymppisillä vastavalmistuneilla ei vain tällaisia kykyjä vielä ole, eikä työkokemusta voi saada mistään kun ei pääse edes alkuun.

    • Nimetön

      Matkailuvirkailija on lähinnä vitsi, amislinja niille söpöille tytöille joiden kädentaidot eivät riitä kampaajiksi...

      • Turhaan

        Itse opiskelin myös matkailualan tutkinnon, mutta alalla on surkea työllisyys - enkä tietenkään saanut töitä. Todella hauskaa kun ensin olin opiskellut toisen yhtä hyödyttömän tutkinnon: nimittäin media-alaa.

        Työharjoittelun tein ulkomailla 6kk, mutta suomessa ei arvosteta ulkomaan työkokemusta.
        Harjoittelu esim hotellissa kannattaakin tehdä suomessa, koska ne palkkaa sit sen joka tekee sen harjottelun suomessa.. Kaiken huipuksi hiffasin vasta haastattelussa, että lentokonettä duuneihin ei pääse koska monissa paikoissa on se 5v sääntö, että pitää olla 5v olla asunut suomessa..

        Sitten jonnekin matkatoimistoon ne vaatii aina kokemusta, jota et tietenkään saa kun et pääse ikinä aloittamaan missään. Tai sitten IATA paperia jota koulutuksessani ei tietenkään ollut.
        Palkkaus on paska suhteessa vaadittaviin taitoihin. Stressaava työ tms.


      • bigggg

        Yhteenkään lukioon ei kuitenkaan vaadita yhtä hyvää keski-arvoa kuin amikseen vaikka kampaajalinjalle.

        Mitä kampaaja sanoo mäkkärissä ylioppilaalle? Bic Mac kokiksella.


    • Vasta valmistunut

      Itse valmistuin syksyllä 2009 matkailuvirkailijaksi eikä töistä ole mitään tietoa. Koko koulutus oli jälkeen päin ajateltuna turhaa ja senkin ajan olisi voinut käyttää jonkin oikean ammatin opiskeluun. Olen lievästi sanottuna helvetin pettynyt siihen mitä matkailuvirkailijatutkinnolta sain.
      Tällä hetkellä olen työttömänä ja olisin ikionnellinen jos löytäisin edes jotakin työtä :( Koulua aloittaessani kuvittelin tyhmänä, että pääsisin valmistumisen jälkeen heti johonkin matkailualan töihin, mutta paskanmarjat.

      Vinkkinä matkailualan perusopintoja suunnitteleville sanoisin, että jos haluatte mitään toivoa työllistymisestä niin valitkaa joku toinen ala.

      • klip

        samaa mieltä. valmistuin -08, eikä oman alan töitä yksinkertaisesti ole! Todellakin jos saisin elää sen ajan uudelleen niin opiskelisin jotain ihan muuta...


      • ...
        klip kirjoitti:

        samaa mieltä. valmistuin -08, eikä oman alan töitä yksinkertaisesti ole! Todellakin jos saisin elää sen ajan uudelleen niin opiskelisin jotain ihan muuta...

        Moikka vaan, eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut töiden löytymisen suhteen.. Matkailuvirkailijaksi valmistuin -09 ja siitä lähtien olen ollut omalla alalla töissä ja ihan suhtellisen hyvällä palkallakin..


      • opiskellako alalle?
        ... kirjoitti:

        Moikka vaan, eipä mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut töiden löytymisen suhteen.. Matkailuvirkailijaksi valmistuin -09 ja siitä lähtien olen ollut omalla alalla töissä ja ihan suhtellisen hyvällä palkallakin..

        Siis sinä 09 valmistunut, joka sanoit että ei ole ollu ongelmia töiden löytymisen suhteen ja että on kohtuu hyvä palkka.oletko valmistunut matkailuvirkailijaksi ammatilliselta puolelta ja mikä palkkasi on?ja onko nuo hyvät palkat niitä etelä-suomen palkkoja vai asutko muualla.Itseä alkanut tuo matkailu-ala vähä arveluttaa.Syksyllä olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan restonomiksi ja valmistua nimenomaan matkailun puolelta, mutta olen kuullu että matkailualalla on aivan surkeat palkat.mitä työehtosopimusta matkailun-ala noudattaa?Onko työsi liikematkailunpuolella...pohdin tällä hetkellä kovasti alan vaihtamista syksyllä koska en halua olla huonolla palkalla loppu ikää.Muuten kyllä ammatissa viihtyisin varmasti, ala on kuin minua varten enkä hetkeäkään epäröinyt sitä puolta:) Nyt vaan arveluttaa se että jäänkö loppuiäksi huonoille palkoille.kertokaa muutkin ihmiset omista palkoista ja nekin ketkä on valmistunu restonomiksi matkailun puolelta että mitä luokkaa teidän palkat on.


      • pettynyt ihminen
        opiskellako alalle? kirjoitti:

        Siis sinä 09 valmistunut, joka sanoit että ei ole ollu ongelmia töiden löytymisen suhteen ja että on kohtuu hyvä palkka.oletko valmistunut matkailuvirkailijaksi ammatilliselta puolelta ja mikä palkkasi on?ja onko nuo hyvät palkat niitä etelä-suomen palkkoja vai asutko muualla.Itseä alkanut tuo matkailu-ala vähä arveluttaa.Syksyllä olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan restonomiksi ja valmistua nimenomaan matkailun puolelta, mutta olen kuullu että matkailualalla on aivan surkeat palkat.mitä työehtosopimusta matkailun-ala noudattaa?Onko työsi liikematkailunpuolella...pohdin tällä hetkellä kovasti alan vaihtamista syksyllä koska en halua olla huonolla palkalla loppu ikää.Muuten kyllä ammatissa viihtyisin varmasti, ala on kuin minua varten enkä hetkeäkään epäröinyt sitä puolta:) Nyt vaan arveluttaa se että jäänkö loppuiäksi huonoille palkoille.kertokaa muutkin ihmiset omista palkoista ja nekin ketkä on valmistunu restonomiksi matkailun puolelta että mitä luokkaa teidän palkat on.

        Itse valmistuin matkailuvirkailijaksi Oulusta ja edelleen olen työtä hakemassa. Matkailuala on sen verran sisäsiittoista että ihmiset jotka kerran pääsevät työtehtävään eivät koskaan luovu siitä, ja työtehtäviä vaihdellaan organisaatioden ja paikkakuntien sisällä.


      • nline
        pettynyt ihminen kirjoitti:

        Itse valmistuin matkailuvirkailijaksi Oulusta ja edelleen olen työtä hakemassa. Matkailuala on sen verran sisäsiittoista että ihmiset jotka kerran pääsevät työtehtävään eivät koskaan luovu siitä, ja työtehtäviä vaihdellaan organisaatioden ja paikkakuntien sisällä.

        ja ei tarvi olla edes matkailualalla työssä... kun kaverit auttavat vaan ...
        Tunnen erään joka on ollut 10v. HP työssä siis tietsikä... ja joku kaveri auttanut ja jätkä on nyt erään varustamon päällikkönä...


      • Turhautunutx2
        opiskellako alalle? kirjoitti:

        Siis sinä 09 valmistunut, joka sanoit että ei ole ollu ongelmia töiden löytymisen suhteen ja että on kohtuu hyvä palkka.oletko valmistunut matkailuvirkailijaksi ammatilliselta puolelta ja mikä palkkasi on?ja onko nuo hyvät palkat niitä etelä-suomen palkkoja vai asutko muualla.Itseä alkanut tuo matkailu-ala vähä arveluttaa.Syksyllä olisi tarkoitus lähteä opiskelemaan restonomiksi ja valmistua nimenomaan matkailun puolelta, mutta olen kuullu että matkailualalla on aivan surkeat palkat.mitä työehtosopimusta matkailun-ala noudattaa?Onko työsi liikematkailunpuolella...pohdin tällä hetkellä kovasti alan vaihtamista syksyllä koska en halua olla huonolla palkalla loppu ikää.Muuten kyllä ammatissa viihtyisin varmasti, ala on kuin minua varten enkä hetkeäkään epäröinyt sitä puolta:) Nyt vaan arveluttaa se että jäänkö loppuiäksi huonoille palkoille.kertokaa muutkin ihmiset omista palkoista ja nekin ketkä on valmistunu restonomiksi matkailun puolelta että mitä luokkaa teidän palkat on.

        ...sillä koulutuksen sisältö EI anna valmiuksia mihinkään muihin tehtäviin, EI edes suhteellisen yksinkertaisiin toimistohommiin. Ei ainakaan Hki-Malmilla, josta itse valmistuin muutama vuosi sitten...


    • päädyt

      Matkailuvirkailijan tutkinnolla todennäköisesti (hyvällä tuurilla) päädyt marketin kassalle, mutta et VARMASTI matkailualalle.

    • Pätkätyöstä toiseen

      Suomen pienille työmarkkinoille koulutetaan suhteettoman paljon matkailualan työntekijöitä, eri kouluista ja eri tutkintonimikkeillä. Hyvin moni päätyy tekemään jotain ihan muuta. Onnekas on se, joka lopulta työllistyy matkailualalle.

    • ..

      Pakko palata tähän aiheeseen. Itse oon myös Helsinki-Malmilta matkailuvirkailijaksi valmistunut ja olen ollut valmistumisesta lähtien alan töissä. Palkkaus noin 2500€/kk.

    • matkaaa

      olen nyt valmistunut 2011, en usko että löyty töitä, aijon tehdä ripsienpidennykset.... :)

    • titiiuu

      ja meillä täällä lapissa koitetaan sesongiksi palkata pätevää henkilökuntaa, mutta ei meinaa löytyä. oletteko huomenneet sellaista, että matkailualan työtähän tehdään siellä missä ne matkailijat on..
      terveisin, matkailuvirkailija, ja melkeen restonomi, joka on työelämään kesken koulun vedetty..

      • helppoakuinmikä

        niin joo ei se ole helsinkiläisen niin kamalan helppoa lähteä sesonkityöntekijäksi lappiin. Jättää vuokrakämppä tänne tyhjilleen, saada jokin kimppakämppä hommattua sieltä lapista, maksaa lennot ja muut järjestelyt ja aloittaa 0-sopimuksella vuorotyöntekijänä siellä - ilman takuita tulevan palkan suuruudestakaan. Ja juuri kun olet saanut perusasiat kuntoon ja tutustunut työ-/asuntokavereihin niin tulee kevät ja paluu takaisin Helsinkiin. Sitten taas lähdet täällä työpaikan hakemiseen ihan nollista ja makselet työttömänä täällä erääntyneitä laskuja perinnästä.


    • JS

      Oon käynyt kyseisen koulutuksen ko. laitoksessa. Hyvää opetusta mutta eipä ollut ala oikein mua varten tehty niin en ole sen jälkeen alalla työllistynyt...

    • mievaand

      Valmistuin matkailuvirkailijaksi ja tällä hetkellä oon osa-aikasena lähikaupan kassalla. Töitä ei oo, eikä koulutus muutenkaan ollu ihan sitä mitä aattelin. Ens keväänä haen jollekin toiselle alalle.

    • Lppo

      Tyhmää puheetta. Matkavirkailijana pystyy työllistyä melkein mihin vain palvelu paikkaan ja voin sanoa että sielä töitä riittää

    • 2012

      Itse valmistuin vuonna 2012 ja en ole varsinaisesti ollut matkailualan hommissa. Matkailualan paikkoja ei kyllä hirveästi ole auki,mutta kyllä tällä tutkinnolla olen päässyt kaikkiin muunlaisiin palveluhommiin. Varmasti omalla aktiivisuudella saisi myös niitä matkailualan varsinaisia töitä mm; hotellista mutta koska opiskelen yliopistossa nyt niin ihan niin joustava työvuorojen kanssa en voi olla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe