Kotialttari

Oman näköinen

Olisiko kivoja ideoita kotialttarin kokoamiseen?
Rahaa kun ei ole paljon, en voi hankkia kaikkea haluamaani kerralla, enkä kalleimmasta päästä.
Minulla on vasta yksi ikoni -kristus, ja pieni pöytä ja haluaisin saada kivoja vinkkejä teiltä muilta.

42

4114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ponomari Jerma

      ...lisäksi ehdotan Jumalanäidin ikonia ja näin pääsiäiskaudella tulee mieleen tietysti Herramme Pyhä Risti ja ylösnousemuksesta kertova Mirhantuojanaiset Jeesuksen haudalla. Sitten ehkä vielä jonkun tai joidenkin Sinulle rakkaiden pyhien ikoni. Olisiko se siinä. Niin ja vielä Raamattu, rukouskirja ja kirkkokalenteri.

      • ikoninurkkaukseen

        lampukka tai tuohusjalka ja jos miellyttää, niin pikku käsisuitsutin ja rasia suisuketta ja hiiliä varten.


      • al-boy
        ikoninurkkaukseen kirjoitti:

        lampukka tai tuohusjalka ja jos miellyttää, niin pikku käsisuitsutin ja rasia suisuketta ja hiiliä varten.

        lampukassa maksa kaikki aika paljon?


      • theoforos.
        al-boy kirjoitti:

        lampukassa maksa kaikki aika paljon?

        No kyllähän se tietysti jotain maksaa, mutta en nyt sanoisi, että paljon. Lampukka itsessään maksaa lampukasta riippuen paristakymmenestä eurosta ylöspäin. Ylärajaa tuskin onkaan, jos haluaa vaikka aitoa kultaa... ;) Lampukan ostamisen jälkeen rahaa kuluu öljyyn ja sydänlankoihin. Molempia saa esim. Helsingin Lampukka-nimisestä kaupasta tai Valamosta. Sydänlangat ovat lähes ilmaisia, kuukaudessa kuluu korkeintaan muutaman sentin arvosta. Öljy on suurin menoerä, ja riippuu tietysti siitä, miten paljon sitä lampukkaa polttaa, mutta eiköhän sitä noin viidellä eurolla kuussa selviä, jos sammuttaa sen yöksi ja silloin kun on poissa kotoa päivällä esim. töissä. En tiedä olisiko öljykustannuksiin vaikutusta, käyttääkö Suomessa tavallisesti käytettävää parafiiniöljyä (?) vai monissa paikoissa muualla yleistä oliiviöljyä.


      • Idea
        theoforos. kirjoitti:

        No kyllähän se tietysti jotain maksaa, mutta en nyt sanoisi, että paljon. Lampukka itsessään maksaa lampukasta riippuen paristakymmenestä eurosta ylöspäin. Ylärajaa tuskin onkaan, jos haluaa vaikka aitoa kultaa... ;) Lampukan ostamisen jälkeen rahaa kuluu öljyyn ja sydänlankoihin. Molempia saa esim. Helsingin Lampukka-nimisestä kaupasta tai Valamosta. Sydänlangat ovat lähes ilmaisia, kuukaudessa kuluu korkeintaan muutaman sentin arvosta. Öljy on suurin menoerä, ja riippuu tietysti siitä, miten paljon sitä lampukkaa polttaa, mutta eiköhän sitä noin viidellä eurolla kuussa selviä, jos sammuttaa sen yöksi ja silloin kun on poissa kotoa päivällä esim. töissä. En tiedä olisiko öljykustannuksiin vaikutusta, käyttääkö Suomessa tavallisesti käytettävää parafiiniöljyä (?) vai monissa paikoissa muualla yleistä oliiviöljyä.

        Joku kertoi että lampukassa voi polttaa ihan tavallista lämpökynttilää.... onko näin?


      • ei mitenkään ole pakko
        Idea kirjoitti:

        Joku kertoi että lampukassa voi polttaa ihan tavallista lämpökynttilää.... onko näin?

        läträtä öljyn kanssa. Nykyisin monissa kirkoissakin käytetään lampukoissa tuikkukynttilöitä. Pääasiahan ei ole palava aine vaan liekki, joka kuvastaa rukouksen palavuutta.


      • theoforos.
        ei mitenkään ole pakko kirjoitti:

        läträtä öljyn kanssa. Nykyisin monissa kirkoissakin käytetään lampukoissa tuikkukynttilöitä. Pääasiahan ei ole palava aine vaan liekki, joka kuvastaa rukouksen palavuutta.

        Liekkihän se pääasia siinä on, mutta noihin tuikkukynttilöihin liittyen olen miettinyt, olisiko käytettävällä polttoaineellakin jotain symbolista merkitystä...

        En tiedä, mitä tuikkukynttilöissä käytetään, mutta jos se on steariinia, niin silloin herää kysymys, onko jotenkin groteskia käyttää rukouksen liekkinä kuolleen eläimen rasvaa?

        Tavallaan kyllä parafiinikin on peräisin kuolleista eläimistä, mutta vähän epäsuoremmin kuin steariini, koska se on öljypohjainen, eli syntynyt kovan paineen alaisuudessa eläinten jäännöksistä pitkän ajan kuluessa.

        Tällä tavalla ajatellen oliiviöljy lienee sitten kuitenkin se kaikista vähiten kyseenalainen polttoaine, koska sen valmistaminen ei edellytä yhdenkään Jumalan luoman kuolemaa...


      • Tuohusjalka
        ikoninurkkaukseen kirjoitti:

        lampukka tai tuohusjalka ja jos miellyttää, niin pikku käsisuitsutin ja rasia suisuketta ja hiiliä varten.

        Tuohusjalaksi käy vaikkapa pieni, ihan tavallinen kynttilänjalka, johon tuohus kokonsa puolesta sopii.
        Ei tarvitse ostaa jotain kallista "tarkoitukseen sopivaa".
        Niitä voi olla vaikkapa 2 kpl ja lisäksi voisi olla myös sellainen, missä on kädensija, että sitä voi nostaa, voisi olla kaunis näiden pienten pidikkeiden keskelle.


      • jotenkin se lampukan liekki...
        theoforos. kirjoitti:

        Liekkihän se pääasia siinä on, mutta noihin tuikkukynttilöihin liittyen olen miettinyt, olisiko käytettävällä polttoaineellakin jotain symbolista merkitystä...

        En tiedä, mitä tuikkukynttilöissä käytetään, mutta jos se on steariinia, niin silloin herää kysymys, onko jotenkin groteskia käyttää rukouksen liekkinä kuolleen eläimen rasvaa?

        Tavallaan kyllä parafiinikin on peräisin kuolleista eläimistä, mutta vähän epäsuoremmin kuin steariini, koska se on öljypohjainen, eli syntynyt kovan paineen alaisuudessa eläinten jäännöksistä pitkän ajan kuluessa.

        Tällä tavalla ajatellen oliiviöljy lienee sitten kuitenkin se kaikista vähiten kyseenalainen polttoaine, koska sen valmistaminen ei edellytä yhdenkään Jumalan luoman kuolemaa...

        ja näyttää paremmalta kuin tuikkukynttilän. Tästä polttoainekysymyksestä sen verran, että onhan Jumalalle uhrattu eläimiäkin kokonaisina, niin että tuskin Hän pahastuu, jos tuikkukynttilää poltellaan...


      • nyt vasta luin palstaa...
        al-boy kirjoitti:

        lampukassa maksa kaikki aika paljon?

        Tosi on, että Lampukassa on melko kallista ja jos postimyynnissä täytyy ostaa, tulee vielä postikulutkin päälle. Melko monissa kirkoissa on kuitenkin perustarvikkeita saatavana ja useimmissa kohtuulliseen hintaan. Toisaalta Valamon kauppa on vielä kalliimpi, ihme, että sieltä on kenelläkään varaa ostaa mitään! Tampereen kirkosta on joskus myös saanut postimyyntinä melko kohtuudella, vieläköhän se toimii?


    • Metanoidi

      Et tarvitse mitään alttareita tai ikoneita.

      Mutta jos haluat, niin käy kysymässä vinkkiä seurakuntasi papilta.

      • Taatusti pysyn kirkossa

        kotialttarin ikoneineen. Missä hän muuten rukoilisi rukoussääntönsä? Pitäkää lamppunne palavana ja mielenne valvovana!


      • Lampukka
        Taatusti pysyn kirkossa kirjoitti:

        kotialttarin ikoneineen. Missä hän muuten rukoilisi rukoussääntönsä? Pitäkää lamppunne palavana ja mielenne valvovana!

        Haluaisin tietää, mikä on rukoussääntö? Eikö voi rukoilla kaikkea mikä on ajankohtaista itselle sillä hetkellä ja ihan omien sanojen mukaan?


      • T. Ollo
        Lampukka kirjoitti:

        Haluaisin tietää, mikä on rukoussääntö? Eikö voi rukoilla kaikkea mikä on ajankohtaista itselle sillä hetkellä ja ihan omien sanojen mukaan?

        voi rukoilla omilla sanoilla? Voi toki mutta... Ajatellaanpa asiaa vähän toisesta näkökulmasta. Miksi me aina uudestaan laulamme samoja lauluja? Miksi emme sen vertaa usko inspiraatioon, että säveltäisimme, sanoittaisimme ja sovittaisimme joka kerta uudessa tilaisuudessa uudet laulut? Olisiko tuommoinen tarpeen tai edes järkevää?

        Entä sitten kun omat sanat loppuvat? Vaikenemmeko vai luemmeko toisten sepittämiä rukouksia? Onko toisten sepittämissä rukouksissa jotakin vikaa? Eikö asia kuitenkin ole niin, että toisten laatimista rukouksista opimme jotakin sellaista mitä itse emme tulisi ajatelleeksikaan? Evankeliumin mukaan Jeesuskin opetti vain yhden rukouksen, Isä meidän -rukouksen. Miksi yhä uudestaan ja uudestaan toistamme sitä? Ehkäpä siksi, että se on ajaton ja yleispätevä.


    • Tiedoittaja

      ...halvalle kotialttarille!

      Ei maksa rahassa mitään! :)

      Itselläsi on jo sellainen!
      Kun käyt Herran eteen rukouksessasi joko polvillasi tai vaikkapa ihan istuessasi, niin voit osoittaa sydämestäi tulevat ajatukset suoraan vapahtajallesi ja kertoa ajatuksesi, niin ilot kuin murheesikin juuri siinä paikassa missä olet kulloinkin! Ihan vaikka esim, ruokaa laittaessasi, tai vain ihan sohvalla levätessäsi! Herra asuu jokaisen uskovan "sydämessä", ei alttareissa eikä missään erillisessä rakennelmassa! Lue seuraava Raamatun jae omasta Raamatustasi! (1Kor 3:16)

      Vapahtajamme ei siis kaipaa meiltä mitään erillisiä "alttaritoimituksia", sillä hänhän itse oli meidän uhrimme Jumalan alttartilla Golgatan ristillä, vaan hän kaipaa rehellista sydämen uskoa häneen itseensä jotta me voisimme pelastua sisäisellä sydämemme uskolla, hänessä Jeesuksessa Kristuksessa! (Room 10:9-10,17).

      Oman näköinen "Alttarisi" on siellä missä sinä itse olet! :)

      • Ikonin omistaja

        kristittyjen ryhmällä on omat tapansa rukoilla. Me ortodoksit emme yleensä rukoile polviseisonta asennossa, vaan teemme maahan kumarruksia ja sitten taas nousemme, mutta niitä emme tee nyt pääsiäisaikana. Istuen rukoilemme vain aivan poikkeustapauksessa. Polviseisonta asennossa rukoillaan ortodoksisessa kirkossa vain ns helluntairukoukset helluntaipäivän liturgian jälkeen.

        Meillä on tapana kotona rukoillessamme rukoilla rukoussääntömme ikonin edessä, mutta rukoilemme myös koko ajan esim kotiaskareita tehdessämme tai tiellä kulkiessamme tahi julkisissa liikennevälineissä matkustaessamme.

        Kotialttari on jokaiselle ortodoksille tärkeä asia, mutta emme tietenkään kuvittele Herran asuvan siinä, tai että muualla ei voisi rukoilla kuin sen edessä. Te protestantit olette todella naiiveja, kun kuvittelette meidän ajattelevan niin. Olisikohan omissa asenteissanne hiukan korjaamisen varaa?


      • Tiedon korjaaja

        Tottahan se on, ettei Jumala tarvitse "alttaripalveluksia". Sen paremmin kuin rukouksiammekaan. Mutta me itse tarvitsemme molempia.

        Sanoo ortodoksi, jolla itselläänkään ei varsinaista kotialttaria ole. Minkälaisen pöydän päälle te olette alttarit rakentaneet?


      • alttarinrakentaja
        Tiedon korjaaja kirjoitti:

        Tottahan se on, ettei Jumala tarvitse "alttaripalveluksia". Sen paremmin kuin rukouksiammekaan. Mutta me itse tarvitsemme molempia.

        Sanoo ortodoksi, jolla itselläänkään ei varsinaista kotialttaria ole. Minkälaisen pöydän päälle te olette alttarit rakentaneet?

        kulmahyllyn (semmonen 73cm korkea hyllystö) päällä raamattu ja rukouskirjat ja suitusutusvehkeitä, tuohusjalka, yläpuolella pikkanen kulmahylly (Kristus-ikoni) ja riippulampukka, seinillä molemmin puolin sitten muita ikoneja, Jumalanäiti, nimikko-ikoni ym. sulassa sovussa. Ei paljon, tarpeeksi, paitsi milloin jokin ikoni taas valitsee meidät/minut ja muuttaa meille. Muissakin huoneissa on pienet ikonihyllyt ja lampukat.


      • theoforos.
        Tiedon korjaaja kirjoitti:

        Tottahan se on, ettei Jumala tarvitse "alttaripalveluksia". Sen paremmin kuin rukouksiammekaan. Mutta me itse tarvitsemme molempia.

        Sanoo ortodoksi, jolla itselläänkään ei varsinaista kotialttaria ole. Minkälaisen pöydän päälle te olette alttarit rakentaneet?

        Minulla on vaakasuoraan seinään kiinnitettäväksi tarkoitettu kirjahylly, jonka olen laittanut seisomaan lattialle pystyasennossa. Muistuttaa jossain määrin analogia ilman sitä kaltevaa yläosaa. Hyllyillä voi kätevästi säilyttää rukouskirjoja yms. Sen päällä on evankeliumikirja, kaksi tuohusjalkaa, seitsenhaarainen tuohusjalka sekä suitsutusastia. Seinällä sen yläpuolella on muutama ikoni sekä seinäristi. Muissakin huoneissa on ikoneja ja yhden edessä lampukka (lampukoita voisi ehkä hankkia lisää).


      • Tiedoittaja
        Tiedon korjaaja kirjoitti:

        Tottahan se on, ettei Jumala tarvitse "alttaripalveluksia". Sen paremmin kuin rukouksiammekaan. Mutta me itse tarvitsemme molempia.

        Sanoo ortodoksi, jolla itselläänkään ei varsinaista kotialttaria ole. Minkälaisen pöydän päälle te olette alttarit rakentaneet?

        **Minkälaisen pöydän päälle te olette alttarit rakentaneet?**


        Vastaus...
        Ei minkäänlaiselle pöydälle, eikä hyllyllekään, vaan ihan tuonne puseron sisään, sisimpään, eli = "sydämeen"!

        Se on Jumalan teko, että me uskomme Jeesukseen Kristukseen, ja se usko on siis siellä sydämen maaperässä, (Room 10:9-10) jossa on uskovan ihan ikioma "kotialttari"!

        Vai kuuleekohan Jumala paremmin meidän rukouksemme jos rakennamme erillisen alttarikyhäelmän jonnekin kotimme nurkkaan??? hmm.. ~


      • että puhut
        Tiedoittaja kirjoitti:

        **Minkälaisen pöydän päälle te olette alttarit rakentaneet?**


        Vastaus...
        Ei minkäänlaiselle pöydälle, eikä hyllyllekään, vaan ihan tuonne puseron sisään, sisimpään, eli = "sydämeen"!

        Se on Jumalan teko, että me uskomme Jeesukseen Kristukseen, ja se usko on siis siellä sydämen maaperässä, (Room 10:9-10) jossa on uskovan ihan ikioma "kotialttari"!

        Vai kuuleekohan Jumala paremmin meidän rukouksemme jos rakennamme erillisen alttarikyhäelmän jonnekin kotimme nurkkaan??? hmm.. ~

        koko ajan asian vierestä. Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin koko keskusteluaiheen mitätöiminen ja toisten uskon mollaaminen, niin älä osallistu keskusteluun! Ihmettelen miksi te hellarit, luterilaiset yms protestantit olette koko ajan tunkemassa palstallemme. Ettekö tosiaan tajua, että MEILLÄ ON ERI USKONTO KUIN TEILLÄ!


      • T. Ollo
        Tiedoittaja kirjoitti:

        **Minkälaisen pöydän päälle te olette alttarit rakentaneet?**


        Vastaus...
        Ei minkäänlaiselle pöydälle, eikä hyllyllekään, vaan ihan tuonne puseron sisään, sisimpään, eli = "sydämeen"!

        Se on Jumalan teko, että me uskomme Jeesukseen Kristukseen, ja se usko on siis siellä sydämen maaperässä, (Room 10:9-10) jossa on uskovan ihan ikioma "kotialttari"!

        Vai kuuleekohan Jumala paremmin meidän rukouksemme jos rakennamme erillisen alttarikyhäelmän jonnekin kotimme nurkkaan??? hmm.. ~

        asuu sydämessämme on meillä ortodokseilla tapana ilmaista tuo tärkeä asia myös ulkonaisin ja aineellisin keinoin, esim. ikonien ja kotialttareiden ( ei siis alttariKYHÄELMIEN - kiitos halveksunnastasi)avulla. Me ortodoksit kun olemme Jumalan aineellisiksi olennoiksi luomia. Jos Sinulla ei ole Jumalan luomaa kehoa aisteineen niin siinä tapauksessa jutuissasi voi olla jotakin järkeä.

        Toinen juttu mikä mua vaivaa on tuo nimimerkkisi kirjoitusasu. Minä kirjoittaisin Tiedottaja. kysypä joltakin suomenkielen opettajalta miten tuo sana pitää kirjoittaa.


      • Oman näköinen

        Ethän ymmärtänyt väärin kysymystäni? Ei toki ole tarkoitus mitään maallista mammonaa kerätä, haluaisin vain sellaisen rauhallisen paikan, jossa voin kotonani rauhoittua ja rukoilla Jumalaa, joka asuu sydämessäni. Osittain siitäkään syystä en halua mitään "brassailu"alttaria, vaan kauniin ja yksinkertaisen kodin sydämen, jossa voi tuntea Jumalan läsnäolon.

        Rukoilen toki muuallakin ja aina kun siltä tuntuu.
        Muistakaamme myös kiittää Jumalaa.


      • Tiedoittaja
        että puhut kirjoitti:

        koko ajan asian vierestä. Jos sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin koko keskusteluaiheen mitätöiminen ja toisten uskon mollaaminen, niin älä osallistu keskusteluun! Ihmettelen miksi te hellarit, luterilaiset yms protestantit olette koko ajan tunkemassa palstallemme. Ettekö tosiaan tajua, että MEILLÄ ON ERI USKONTO KUIN TEILLÄ!

        ...että en ole "mollaamassa" kenenkään uskoa!!!

        Vaan olen kertomassa, että tuollaiset "alttarikyhäelmät" ovat muotojumalisuutta jolla ei ole oikean jumalanpalveluksen kanssa mitään tekemistä! Oikea ja todellinen Jumalanpalvelus käydään siellä jokaisen ihmisen sydämen maaperällä, eikä missään tietyissä kodin nurkkauksissa!


        Kirjoitit pontevasti...
        ***Ettekö tosiaan tajua, että MEILLÄ ON ERI USKONTO KUIN TEILLÄ!***

        Vastaus...
        Taidanpa nyt tajuta kun se noin kovasti huutamalla minulle vakuutetaan! Oletinpa vain, että puhutte samasta Kristinuskosta jota minäkin uskomalla sydämessäni tunnustan ja siksi minä täällä olin asiaa hieman oikaisemassa! Mutta kun teillä kerran on eri uskonto, niin OK!OK! Uskotaan sitten, että teillä on eri uskonto!


        Taasen se usko jota minä tunnustan, on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja se on sydämessä tapahtuvaa uskoa, -(Room 10:9-10) ja se kantaa pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. Kannattaa siis miettiä, että vaihtaako tähän uskoon, sillä sydämen alttari kulkee aina mukana missä ikänä kuljemmekin ja sieltä sydämenalttarilta on hyvä kantaa viesit Herralle, ajasta ja paikasta riippumatta! :)


        Siunausta!


      • Tiedoittaja
        T. Ollo kirjoitti:

        asuu sydämessämme on meillä ortodokseilla tapana ilmaista tuo tärkeä asia myös ulkonaisin ja aineellisin keinoin, esim. ikonien ja kotialttareiden ( ei siis alttariKYHÄELMIEN - kiitos halveksunnastasi)avulla. Me ortodoksit kun olemme Jumalan aineellisiksi olennoiksi luomia. Jos Sinulla ei ole Jumalan luomaa kehoa aisteineen niin siinä tapauksessa jutuissasi voi olla jotakin järkeä.

        Toinen juttu mikä mua vaivaa on tuo nimimerkkisi kirjoitusasu. Minä kirjoittaisin Tiedottaja. kysypä joltakin suomenkielen opettajalta miten tuo sana pitää kirjoittaa.

        Kaikki erilliset "rakennelmat" Jumalan kohtaamiseksi ovat ulkokultaista "muotojumalanpalvelusta"!

        Mutta tuossa jo toinen kirjoittaja vakuutti minulle, että teillä on eri uskonto kuin minulla, joka uskon sydämestäni Jeesukseen Kristukseen vapahtajanani ja siinä ei tarvitse Jumalanpalveluksena mitään erillisiä "alttarikyhäelmiä" rakennella, vaan sydämestä lähtevät rukoukset suoraan Jeesukselle Kristukselle riittävät! Jeesus Kristus on kristinuskon ainut välimies, ei siis mitkään kuvat kuten nuo ikonit ja erilliset alttarit, yms!


        Siunausta nyt kuitenkin!
        Jeesus on Herra! :)


      • Tiedoittaja
        Oman näköinen kirjoitti:

        Ethän ymmärtänyt väärin kysymystäni? Ei toki ole tarkoitus mitään maallista mammonaa kerätä, haluaisin vain sellaisen rauhallisen paikan, jossa voin kotonani rauhoittua ja rukoilla Jumalaa, joka asuu sydämessäni. Osittain siitäkään syystä en halua mitään "brassailu"alttaria, vaan kauniin ja yksinkertaisen kodin sydämen, jossa voi tuntea Jumalan läsnäolon.

        Rukoilen toki muuallakin ja aina kun siltä tuntuu.
        Muistakaamme myös kiittää Jumalaa.

        Kirjoitit....
        **Rukoilen toki muuallakin ja aina kun siltä tuntuu.
        Muistakaamme myös kiittää Jumalaa.**

        Vastaus...
        Juuri näin!
        Juuri näin!

        Kun Jeesus Kristus on sydämessämme on meillä silloin se ainut ja aidoin alttari mukanamme kaikkina aikoina kaikkialla missä ikinä sitten olemmekaan!


        Siunausta Jeesuksessa! :)


      • sitten täällä
        Tiedoittaja kirjoitti:

        Kaikki erilliset "rakennelmat" Jumalan kohtaamiseksi ovat ulkokultaista "muotojumalanpalvelusta"!

        Mutta tuossa jo toinen kirjoittaja vakuutti minulle, että teillä on eri uskonto kuin minulla, joka uskon sydämestäni Jeesukseen Kristukseen vapahtajanani ja siinä ei tarvitse Jumalanpalveluksena mitään erillisiä "alttarikyhäelmiä" rakennella, vaan sydämestä lähtevät rukoukset suoraan Jeesukselle Kristukselle riittävät! Jeesus Kristus on kristinuskon ainut välimies, ei siis mitkään kuvat kuten nuo ikonit ja erilliset alttarit, yms!


        Siunausta nyt kuitenkin!
        Jeesus on Herra! :)

        Venkoilet.Voisit ihan vaan vahvistaa hellareiden uskoa,miettisit myös omaa uskoasi onko se vahvalla pohjalla kun noin täytyy opettaa(tuomiovalta lienee näissä taivas asioissa ihan muualla kuin maan päällä)joten elä tie syntii!!!


      • T. Ollo
        Tiedoittaja kirjoitti:

        Kaikki erilliset "rakennelmat" Jumalan kohtaamiseksi ovat ulkokultaista "muotojumalanpalvelusta"!

        Mutta tuossa jo toinen kirjoittaja vakuutti minulle, että teillä on eri uskonto kuin minulla, joka uskon sydämestäni Jeesukseen Kristukseen vapahtajanani ja siinä ei tarvitse Jumalanpalveluksena mitään erillisiä "alttarikyhäelmiä" rakennella, vaan sydämestä lähtevät rukoukset suoraan Jeesukselle Kristukselle riittävät! Jeesus Kristus on kristinuskon ainut välimies, ei siis mitkään kuvat kuten nuo ikonit ja erilliset alttarit, yms!


        Siunausta nyt kuitenkin!
        Jeesus on Herra! :)

        todellakin ja valitettavasti eri usko kuin meillä ortodokseilla. Valitettavasti arvostelet ort.uskoa ymmärtämättä mistä siinä on kysymys. Eikä meidän todistuksemme näytä tekevän Sinuun mitään myönteistä vaikutusta. No, ei se mitään. Tuommoiseen on jo totuttu. Muista kuitenkin, että emme muuta uskoamme Sinun raamatuntulkinnan mukaiseksi ollaksemme Sinulle mieliksi. Uskomme kun ei loppujen lopuksi ja alunperinkään ole meidän aikaansaannostamme, vaan se on Jumalan lahja.


      • sydämen alttarit
        Tiedoittaja kirjoitti:

        ...että en ole "mollaamassa" kenenkään uskoa!!!

        Vaan olen kertomassa, että tuollaiset "alttarikyhäelmät" ovat muotojumalisuutta jolla ei ole oikean jumalanpalveluksen kanssa mitään tekemistä! Oikea ja todellinen Jumalanpalvelus käydään siellä jokaisen ihmisen sydämen maaperällä, eikä missään tietyissä kodin nurkkauksissa!


        Kirjoitit pontevasti...
        ***Ettekö tosiaan tajua, että MEILLÄ ON ERI USKONTO KUIN TEILLÄ!***

        Vastaus...
        Taidanpa nyt tajuta kun se noin kovasti huutamalla minulle vakuutetaan! Oletinpa vain, että puhutte samasta Kristinuskosta jota minäkin uskomalla sydämessäni tunnustan ja siksi minä täällä olin asiaa hieman oikaisemassa! Mutta kun teillä kerran on eri uskonto, niin OK!OK! Uskotaan sitten, että teillä on eri uskonto!


        Taasen se usko jota minä tunnustan, on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja se on sydämessä tapahtuvaa uskoa, -(Room 10:9-10) ja se kantaa pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. Kannattaa siis miettiä, että vaihtaako tähän uskoon, sillä sydämen alttari kulkee aina mukana missä ikänä kuljemmekin ja sieltä sydämenalttarilta on hyvä kantaa viesit Herralle, ajasta ja paikasta riippumatta! :)


        Siunausta!

        eivät ole todellisia, vaan luulottelua ja haihattelua! Korjaapas hiukan asenteitasi!


      • edellistä
        Tiedoittaja kirjoitti:

        ...että en ole "mollaamassa" kenenkään uskoa!!!

        Vaan olen kertomassa, että tuollaiset "alttarikyhäelmät" ovat muotojumalisuutta jolla ei ole oikean jumalanpalveluksen kanssa mitään tekemistä! Oikea ja todellinen Jumalanpalvelus käydään siellä jokaisen ihmisen sydämen maaperällä, eikä missään tietyissä kodin nurkkauksissa!


        Kirjoitit pontevasti...
        ***Ettekö tosiaan tajua, että MEILLÄ ON ERI USKONTO KUIN TEILLÄ!***

        Vastaus...
        Taidanpa nyt tajuta kun se noin kovasti huutamalla minulle vakuutetaan! Oletinpa vain, että puhutte samasta Kristinuskosta jota minäkin uskomalla sydämessäni tunnustan ja siksi minä täällä olin asiaa hieman oikaisemassa! Mutta kun teillä kerran on eri uskonto, niin OK!OK! Uskotaan sitten, että teillä on eri uskonto!


        Taasen se usko jota minä tunnustan, on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja se on sydämessä tapahtuvaa uskoa, -(Room 10:9-10) ja se kantaa pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. Kannattaa siis miettiä, että vaihtaako tähän uskoon, sillä sydämen alttari kulkee aina mukana missä ikänä kuljemmekin ja sieltä sydämenalttarilta on hyvä kantaa viesit Herralle, ajasta ja paikasta riippumatta! :)


        Siunausta!

        kirjoittajaa, joka kirjoitti: "Vaan olen kertomassa, että tuollaiset "alttarikyhäelmät" ovat muotojumalisuutta jolla ei ole oikean jumalanpalveluksen kanssa mitään tekemistä!"

        Eli: tällä perusteella pitäisi hävittää myös kirkot - niinkös olet mieltä?? Sillä niinhän niihinkin kootaan ikoneita, niissä käydään yhä uudelleen ja uudelleen.. jne jne.

        Ikoni, esimerkiksi, on maalattu siksi mm. että se keskittää ajatuksemme. Ei se ole muotojumalisuutta vaan keskittymistä, kaiken muun ja maallisen mielestä pois sulkemista. Ja miksi ei saisi olla mukavaa kotialttaria, muutama kaunis ikoni, tuohuksia, virpovitsa... Ne auttavat kotona keskittymään kaiken muun krääsän keskellä olennaiseen rukouksessa.

        Jos sinä et halua kotialttaria niin ei kukaan pakota sinua siihen. Mutta älä tuomitse muiden ajatuksia sen suhteen.


      • Tiedoittaja
        T. Ollo kirjoitti:

        todellakin ja valitettavasti eri usko kuin meillä ortodokseilla. Valitettavasti arvostelet ort.uskoa ymmärtämättä mistä siinä on kysymys. Eikä meidän todistuksemme näytä tekevän Sinuun mitään myönteistä vaikutusta. No, ei se mitään. Tuommoiseen on jo totuttu. Muista kuitenkin, että emme muuta uskoamme Sinun raamatuntulkinnan mukaiseksi ollaksemme Sinulle mieliksi. Uskomme kun ei loppujen lopuksi ja alunperinkään ole meidän aikaansaannostamme, vaan se on Jumalan lahja.

        Kirjoitat...
        **Sinulla on...
        todellakin ja valitettavasti eri usko kuin meillä ortodokseilla.**

        Vastaus...
        Niin, valitettavasti alkaa siltä näyttää!
        Mutta kannattaa ottaa uskon kautta Jeesus sydämeen vapahtajaksi, silloin "kotialttarit" kulkee aina mukana sydämessä!


        Ps//Koetteko minut "viholliseksenne"???

        Jos sinä olet "sydämenuskolla" uskossa Jeesukseen Kristukseen, ja uskot hänet ylösnousseeksi Jumalan Pojaksi, olet silloin tunnustuksesi perusteella minun veljeni Herrassa, vaikka olet "ortodoksi"! Minä taasen en ole "-doksi tai -nisti tai -tisti", tai joku muu sellainen, vaan olen uskon kautta Jumalan lapsi Kristuksessa Jeesuksessa ja kaikki jotka hänet vapahtajanaan tunnustaa ovat minun veljiäni ja sisariani, aivan niinkuin sanakin opettaa! Mutta soisin sinun lopettavat ulkonaiset "rituaaliset" Jumalanpalvelukset ja kohtaavan Jeesuksen sydämentasolla ilman mitään muotomenoja joista Jeesuskin juutalaisille kiivastui!

        Siunausta!
        Jeesus on Herra!


      • käytämme
        Tiedoittaja kirjoitti:

        ...että en ole "mollaamassa" kenenkään uskoa!!!

        Vaan olen kertomassa, että tuollaiset "alttarikyhäelmät" ovat muotojumalisuutta jolla ei ole oikean jumalanpalveluksen kanssa mitään tekemistä! Oikea ja todellinen Jumalanpalvelus käydään siellä jokaisen ihmisen sydämen maaperällä, eikä missään tietyissä kodin nurkkauksissa!


        Kirjoitit pontevasti...
        ***Ettekö tosiaan tajua, että MEILLÄ ON ERI USKONTO KUIN TEILLÄ!***

        Vastaus...
        Taidanpa nyt tajuta kun se noin kovasti huutamalla minulle vakuutetaan! Oletinpa vain, että puhutte samasta Kristinuskosta jota minäkin uskomalla sydämessäni tunnustan ja siksi minä täällä olin asiaa hieman oikaisemassa! Mutta kun teillä kerran on eri uskonto, niin OK!OK! Uskotaan sitten, että teillä on eri uskonto!


        Taasen se usko jota minä tunnustan, on uskoa Jeesukseen Kristukseen ja se on sydämessä tapahtuvaa uskoa, -(Room 10:9-10) ja se kantaa pelastukseen ja iankaikkiseen elämään. Kannattaa siis miettiä, että vaihtaako tähän uskoon, sillä sydämen alttari kulkee aina mukana missä ikänä kuljemmekin ja sieltä sydämenalttarilta on hyvä kantaa viesit Herralle, ajasta ja paikasta riippumatta! :)


        Siunausta!

        kotialttareita ja sillä hyvä. Jos tulet tänne selittämään, että ne ovat "kyhäelmiä" ja oikea alttari on "sydämen alttari" (mikä sitten lieneekään) herjaat uskontoamme.

        Emme mekään mene hellareitten, herätysliikkeiden tms palstoille selittämään, että heidän uskonnolliset tapansa ovat vääriä. Niin korneja emme ole.

        Emme vaadi sinua olemaan samaa mieltä kanssamme, mutta vaadimme sen verran kohteliaisuutta, ettet tule tänne sepustamaan mitä sattuu. Rajansa kaikella. Puuttuuko teiltä protestanteilta jotenkin rajat, koska myös juutalaisuus palstalla käy näitä "julistajia" ja "tiedoittajia" mollaamassa heidän uskontoaan.

        Suomessa on uskonnon vapaus. Jokainen uskontokunta saa rauhassa harjoittaa omaa uskontoaan, ilman ilkeää häirintää. Sinun mielipidekirjoituksesi ovat juuri tätä häirintää. Poistu palstaltamme!


      • Kitos vastauksesta tiedoittaja
        Tiedoittaja kirjoitti:

        Kirjoitit....
        **Rukoilen toki muuallakin ja aina kun siltä tuntuu.
        Muistakaamme myös kiittää Jumalaa.**

        Vastaus...
        Juuri näin!
        Juuri näin!

        Kun Jeesus Kristus on sydämessämme on meillä silloin se ainut ja aidoin alttari mukanamme kaikkina aikoina kaikkialla missä ikinä sitten olemmekaan!


        Siunausta Jeesuksessa! :)

        Siunausta myös Sinulle.

        Suuri Jumala on tänään siunannut minua armollaan. Olen pitkän työttömyyden jälkeen saanut tänään työpaikan.
        Rukoilin sitä Häneltä, pyysin että, Jumala jos olet tarkoittanut minut tekemään työtä, anna minulle työpaikka. Kun palasin kotiin, oli hyvä tunne kiittää Jumalaa. Tein sen pienoisen kotialttarini ääressä, ja se tuntui hyvältä, rauhalliselta. Kiitän Jumalaa usein ja se voi toki tapahtua missä vain. Kotialttari vain symboloi ja muistuttaa ja minua siitä, että en ole kotonani koskaan yksin, Jumala on kanssani. Niin myös sinun kanssasi.


      • Toinen alttarinrakentaja
        alttarinrakentaja kirjoitti:

        kulmahyllyn (semmonen 73cm korkea hyllystö) päällä raamattu ja rukouskirjat ja suitusutusvehkeitä, tuohusjalka, yläpuolella pikkanen kulmahylly (Kristus-ikoni) ja riippulampukka, seinillä molemmin puolin sitten muita ikoneja, Jumalanäiti, nimikko-ikoni ym. sulassa sovussa. Ei paljon, tarpeeksi, paitsi milloin jokin ikoni taas valitsee meidät/minut ja muuttaa meille. Muissakin huoneissa on pienet ikonihyllyt ja lampukat.

        Sanoit hyvin "jokin ikoni taas valitsee meidät/minut ja muuttaa meille"
        Olen huomannut että jokin ikoni saattaa herättää niin vastustamattoman mielenkiinnon, että se on ihan pakko hankkia. Sitten se muuttaa meille, totta. Hassua, eikö olekin.


      • Tiedoittaja
        Kitos vastauksesta tiedoittaja kirjoitti:

        Siunausta myös Sinulle.

        Suuri Jumala on tänään siunannut minua armollaan. Olen pitkän työttömyyden jälkeen saanut tänään työpaikan.
        Rukoilin sitä Häneltä, pyysin että, Jumala jos olet tarkoittanut minut tekemään työtä, anna minulle työpaikka. Kun palasin kotiin, oli hyvä tunne kiittää Jumalaa. Tein sen pienoisen kotialttarini ääressä, ja se tuntui hyvältä, rauhalliselta. Kiitän Jumalaa usein ja se voi toki tapahtua missä vain. Kotialttari vain symboloi ja muistuttaa ja minua siitä, että en ole kotonani koskaan yksin, Jumala on kanssani. Niin myös sinun kanssasi.

        Kiitos Herralle että hän kuuli ja vastasi rukoukseesi!
        Siunausta Jeesuksessa!


      • Tiedoittaja
        Tiedoittaja kirjoitti:

        Kirjoitat...
        **Sinulla on...
        todellakin ja valitettavasti eri usko kuin meillä ortodokseilla.**

        Vastaus...
        Niin, valitettavasti alkaa siltä näyttää!
        Mutta kannattaa ottaa uskon kautta Jeesus sydämeen vapahtajaksi, silloin "kotialttarit" kulkee aina mukana sydämessä!


        Ps//Koetteko minut "viholliseksenne"???

        Jos sinä olet "sydämenuskolla" uskossa Jeesukseen Kristukseen, ja uskot hänet ylösnousseeksi Jumalan Pojaksi, olet silloin tunnustuksesi perusteella minun veljeni Herrassa, vaikka olet "ortodoksi"! Minä taasen en ole "-doksi tai -nisti tai -tisti", tai joku muu sellainen, vaan olen uskon kautta Jumalan lapsi Kristuksessa Jeesuksessa ja kaikki jotka hänet vapahtajanaan tunnustaa ovat minun veljiäni ja sisariani, aivan niinkuin sanakin opettaa! Mutta soisin sinun lopettavat ulkonaiset "rituaaliset" Jumalanpalvelukset ja kohtaavan Jeesuksen sydämentasolla ilman mitään muotomenoja joista Jeesuskin juutalaisille kiivastui!

        Siunausta!
        Jeesus on Herra!

        ...kysymykseeni on mielipiteen ilmaisua!

        Vastaamattomuutesikin nimim, "T. Ollo", on siis mielipiteen ilmaisua ja se on rekisteröity Vapahtajamme taivaalliseen "muistikirjaan"!

        Jeesusvaloa kuitenkin elämääsi! :)


      • T. Ollo
        Tiedoittaja kirjoitti:

        ...kysymykseeni on mielipiteen ilmaisua!

        Vastaamattomuutesikin nimim, "T. Ollo", on siis mielipiteen ilmaisua ja se on rekisteröity Vapahtajamme taivaalliseen "muistikirjaan"!

        Jeesusvaloa kuitenkin elämääsi! :)

        vastaamattomuus? Miksi näet pitäisi jatkaa keskustelua kun olen jo kaiken sanottavani sanonut? Minusta vain näyttää siltä, että et ymmärrä minua. Luovu ennakkoluuloistasi ja tutustu ortodoksiseen uskoon minua parempien todistajien kautta. Siinä se.


      • äitikulta

        Pöllämystyin aloittajan kysymystä, todella. Uskotteko, että Jumalan rukoilemiseen pitää koota romukasa?

        Voihan sitä tietyn paikan varata hiljentymiseen ja vaikka kynttilää polttaa siinä, jos siltä tuntuu.

        Kun Jeesus sanoi: "pitäkää lamppunne palavina", se oli vertausta. Sisäistä lamppuamme tarkoitti hän. Eli, että emme paatuisi ja unohtaisi kaiken luojaa ja kaiken antajaa. Ottaismme vaarin opetuksista, hoivaisimme köyhää ja sairasta ja muuta kärsivää lähimmäistä j.n.e.

        En ole ortodoksi, joten en tiedä, jos vaikka sääntömääräykset ovat vaatimassa tiettyjä pakkojuttuja.

        Kun äitini kuoli, se oli monin tavoin raskas asia. En mm. päässyt asumis- ja työesteiden vuoksi hänen lopulliselle sairasvuoteelleen, vaan vasta hautajaiset sain järjestää. Tästä jäi niin suuri pisto sydämeen, että laadin kotonani kunniapaikan äidin muistolle, missä pitkään esim. laitoin liinalle kahvikupin häntä varten ja kynttilän, kukan. Jonkun mielestä varmaan kummallista, mutta minusta oli ihan tarpeellista ja kunnioittavaa.


    • JuriSalonen

      no hei
      minä itse en laita ollenkaan parafini öljy lamppukan vaan käyttän sitä oikeata siitä tule tosi hyvä touksu

    • kirkkomummo

      Myös Tampereen ortodoksisessa kirkossa on pieni puoti, jossa on ortodoksista kirjallisuutta ja musiikkia sekä kaikenlaisia hartaustarvikkeita; öljyä, suitsukkeita, lampukoita, lampukan laseja, hiiliä, sydänlankaa jne jne . Poiketkaa joskus Tampereelle!

    • ikoninurkkaus

      Siellä on hieno kirkko, Venäjän vallan aikainen

    • yötönyö2

      "Pöllämystyin aloittajan kysymystä, todella. Uskotteko, että Jumalan rukoilemiseen pitää koota romukasa?"
      Kirkko ja tsasouna on Jumalan huone. Kotialttari on hyvin lähellä samaa.
      Onko "Pöllämystynyt" jehovalainen. ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1675
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1545
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      46
      1411
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1333
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1278
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      10
      1153
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe