Toimeentulotuki ja sosiaalitoimisto

Rahat ei riitä

Hei.

Voisiko joku toimeentulotukea saava kertoa, kertoa että miten täällä kajaanissa sosiaalitoimistoon pääsee juttusille. Kun olen kuullut että tosi vaikeaksi on homma tehty.

39

4694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että pääsee

      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että VAIKEAA on saada tukea. Tai varmaan riippuu kuka hakee.. Itsellä kaksi lasta ja olin opiskelija. Tukea tuli 0e vaikka vuokrat ja kaikki maksamatta. Häätö niskassa sitten lopetin koulun ni AVOT!! sitten kyllä luvattiin auttaa..
      Mutta ennenaikaista sekin ilo oli.. Takaisinperintä on keksitty!! Sitten olet vielä pahemmassa pulassa kun alunperin..
      Mutta kuten sanottua riippuu tilanteesta..ja ihmisestä. Onnea yritykseen. Varaudu mahottomaan paperisotaan..

      • Rahat ei riitä

        Kiitos vastauksesta :). Jos sinä nuilla perusteilla et saanut tukea niin minä varmaan saan vielä vähemmän. Olen 18, opiskeleva ja saan kuntoutusrahaa kelalta. Mutta vuokran ja laskujen jälkeen jää hyvällä tuurilla vajaat 50 euroa ruokaan, vaatteisiin, koulujuttuihin, yms. Asumistukea myös. Ja äitini on oikeastaan pakko tosi usein antaa minulle vähistä rahoistaan. Se minua eniten v*ituttaakin kun pitää siltä ottaa rahaa. Kun sillä on jo molemmat lapset 'aikuisia' niin sillä sais jo oma elämä alkaa. Mutta ei. Mitenkähän käy.


      • siis..
        Rahat ei riitä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :). Jos sinä nuilla perusteilla et saanut tukea niin minä varmaan saan vielä vähemmän. Olen 18, opiskeleva ja saan kuntoutusrahaa kelalta. Mutta vuokran ja laskujen jälkeen jää hyvällä tuurilla vajaat 50 euroa ruokaan, vaatteisiin, koulujuttuihin, yms. Asumistukea myös. Ja äitini on oikeastaan pakko tosi usein antaa minulle vähistä rahoistaan. Se minua eniten v*ituttaakin kun pitää siltä ottaa rahaa. Kun sillä on jo molemmat lapset 'aikuisia' niin sillä sais jo oma elämä alkaa. Mutta ei. Mitenkähän käy.

        saat kuntotustukea, minkä verran kuukaudessa? Paljonko vuokrasi on? Paljonko saat asumistukea? Nämä varmaan vaikuttavat siihen, saatko sossun apua.


      • mmkk
        Rahat ei riitä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :). Jos sinä nuilla perusteilla et saanut tukea niin minä varmaan saan vielä vähemmän. Olen 18, opiskeleva ja saan kuntoutusrahaa kelalta. Mutta vuokran ja laskujen jälkeen jää hyvällä tuurilla vajaat 50 euroa ruokaan, vaatteisiin, koulujuttuihin, yms. Asumistukea myös. Ja äitini on oikeastaan pakko tosi usein antaa minulle vähistä rahoistaan. Se minua eniten v*ituttaakin kun pitää siltä ottaa rahaa. Kun sillä on jo molemmat lapset 'aikuisia' niin sillä sais jo oma elämä alkaa. Mutta ei. Mitenkähän käy.

        Kannattaa käydä sossussa siinä neuvonnassa kysymässä ohjeita ja siitä saa samalla sen hakemuksenkin. Onhan se välillä melkoista papreisotaa, mutta ei niin pahaa ettei siitä selviäisi :)


      • Autettunuori
        Rahat ei riitä kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta :). Jos sinä nuilla perusteilla et saanut tukea niin minä varmaan saan vielä vähemmän. Olen 18, opiskeleva ja saan kuntoutusrahaa kelalta. Mutta vuokran ja laskujen jälkeen jää hyvällä tuurilla vajaat 50 euroa ruokaan, vaatteisiin, koulujuttuihin, yms. Asumistukea myös. Ja äitini on oikeastaan pakko tosi usein antaa minulle vähistä rahoistaan. Se minua eniten v*ituttaakin kun pitää siltä ottaa rahaa. Kun sillä on jo molemmat lapset 'aikuisia' niin sillä sais jo oma elämä alkaa. Mutta ei. Mitenkähän käy.

        Ota yhteyttä Kajaanin etsivään nuorisotyöhön, sieltä saat tietoa ja halutessasi apua tuohon "paperihommaan" yms. Alkaa hommat sujumaan! Minulla hyvät kokemukset siitä, ei Kajaanissa mutta toisaalla kainuussa. Palvelu on ilmaista ja kaikille alle 35 v. tarkoitettua.


      • hahahahahahahahha
        Autettunuori kirjoitti:

        Ota yhteyttä Kajaanin etsivään nuorisotyöhön, sieltä saat tietoa ja halutessasi apua tuohon "paperihommaan" yms. Alkaa hommat sujumaan! Minulla hyvät kokemukset siitä, ei Kajaanissa mutta toisaalla kainuussa. Palvelu on ilmaista ja kaikille alle 35 v. tarkoitettua.

        Kylläpä vastaus kesti - kolme vuotta.


    • Imppa Juvonen

      yhteyttä sosiaaliasiamieheen. Hän neuvoo viran puolesta ttkihakemuksen jättämisessä.

      • tässä idea!

        Mitäs jos loinen menisit TÖIHIN!? Tai jos olet tyhmä koulusi keskenjättänyt niin menisit OPISKELEMAAN, niin pääsisit sitten TÖIHIN!!

        Luuletko että me fiksummat kovinkin mielellään maksetaan sinun LOISIMISESTA?


      • yks
        tässä idea! kirjoitti:

        Mitäs jos loinen menisit TÖIHIN!? Tai jos olet tyhmä koulusi keskenjättänyt niin menisit OPISKELEMAAN, niin pääsisit sitten TÖIHIN!!

        Luuletko että me fiksummat kovinkin mielellään maksetaan sinun LOISIMISESTA?

        tohelo kans.Mene nurkan taakse, tee se mikä sinun olis pitäny tehdä jo ajat sitte ,tässä sinulle idea.Kun et tajua jos toisella hätä on.


      • olen jo töissä
        tässä idea! kirjoitti:

        Mitäs jos loinen menisit TÖIHIN!? Tai jos olet tyhmä koulusi keskenjättänyt niin menisit OPISKELEMAAN, niin pääsisit sitten TÖIHIN!!

        Luuletko että me fiksummat kovinkin mielellään maksetaan sinun LOISIMISESTA?

        Enkä kuluta sinun eurojasi. Mutta kiitos neuvostasi ja oikein mukavaa kevään jatkoa Sinullekkin=)

        Ai niin..Kiitos asiallisesta viestistäsi..niitä, kun saa niin harvoin.
        Hei vaan=)


      • Rahat ei riitä
        tässä idea! kirjoitti:

        Mitäs jos loinen menisit TÖIHIN!? Tai jos olet tyhmä koulusi keskenjättänyt niin menisit OPISKELEMAAN, niin pääsisit sitten TÖIHIN!!

        Luuletko että me fiksummat kovinkin mielellään maksetaan sinun LOISIMISESTA?

        Minä olen opiskelija.


      • tässä 2. idea!
        olen jo töissä kirjoitti:

        Enkä kuluta sinun eurojasi. Mutta kiitos neuvostasi ja oikein mukavaa kevään jatkoa Sinullekkin=)

        Ai niin..Kiitos asiallisesta viestistäsi..niitä, kun saa niin harvoin.
        Hei vaan=)

        Mitäs jos vaikka jättäisit ne RÖÖKIT ostamatta ja et vierailisi ALKOSSA ja lähiRÄKÄLÄSSÄ joka ilta, niin alkaisi sitä rahaa säästymään oikeisiin asioihin? Tämäkin neuvo oli täysin ilmainen!


      • vaan se
        tässä idea! kirjoitti:

        Mitäs jos loinen menisit TÖIHIN!? Tai jos olet tyhmä koulusi keskenjättänyt niin menisit OPISKELEMAAN, niin pääsisit sitten TÖIHIN!!

        Luuletko että me fiksummat kovinkin mielellään maksetaan sinun LOISIMISESTA?

        joka maksaa. Ehkä sinäkin vaaliuurnilla olet antanut äänesi, tai ollut äänestämättä ja vaiennut hiljaa tämän sosiaalipolitiikan puolesta, joten turha ruikuttaa. Suomessahan on vahva konsensus tästä perusturvasta.


      • .........................
        tässä idea! kirjoitti:

        Mitäs jos loinen menisit TÖIHIN!? Tai jos olet tyhmä koulusi keskenjättänyt niin menisit OPISKELEMAAN, niin pääsisit sitten TÖIHIN!!

        Luuletko että me fiksummat kovinkin mielellään maksetaan sinun LOISIMISESTA?

        JA NÄIN VASTASI JOKU JOKA ON TODELLA KATEELLINEN!!!


      • Lalomaanikko
        tässä 2. idea! kirjoitti:

        Mitäs jos vaikka jättäisit ne RÖÖKIT ostamatta ja et vierailisi ALKOSSA ja lähiRÄKÄLÄSSÄ joka ilta, niin alkaisi sitä rahaa säästymään oikeisiin asioihin? Tämäkin neuvo oli täysin ilmainen!

        Tuttu pariskunta, kumpikin polttaa 2 askia päivässä. Kalja maistuu ja viinit. Ja koko ajan on niin tiukkaa! Naapurin lähihoitaja elättää yksin 3 lasta palkallaan, mutta kahden lapsettoman raha ei riitä. 2 askia tupakkaa 2 siideriä päivässä = 16x30. 480 euroa olisi kenelle tahansa kiva palkankorotus, eikö? Toinen eläkkeellä ja toinen sinne haluamassa, koska työ ei maistu. Aika kallis ammattikorkeakoulututkinto, nelikymppinen ihminen oli kai kaikkiaan kaksi vuotta valmistumisen jälkeen alansa töissä. Nyt odottaa eläkepäätöstä, jota ei tule saamaan: elämäntapaintiaani, jonka mielestä vain on niin raskasta käydä töissä. Niin on. Minäkin kahta työtä puskeva matalapalkkainen maksan noiden elvistelijöiden makoilut ja ryyppäämiset.


    • Vaikeutta....

      Mitä ihmeen vaikeutta sinulla on mennä sossuun juttusille ? Senkun kävelet sinne, tervehdit ja kerrot tarpeesi päästä juttusille, kyllä sieltä aika sinulle annetaan ihan varmasti, alkujutustelujen jälkeen. Mutta ei se takaa automaattisesti tukien saamista, sehän katsotaan sitten onko sinulla siihen oikeutta. Jos olet opiskelija niin on olemassa myös opintolainatkin olemassa, niitä me suuret ikäluokat käytimme kun opiskelimme.

    • Hä?

      Ei se voi kovin hankalaa olla,
      eikös joillekki sossu maksa ajokortin ja sitä kautta autonki??

      • Rahat ei riitä

        että sinne pitää mennä yheksältä aamulla jonottamaan ja ehkä pääsee juttusille. Tai jos sinne yrittää soittaa niin siellä on sellaiset päivystysajat kaksi kertaa yksi tunti päivässä.


      • aatu-ukki
        Rahat ei riitä kirjoitti:

        että sinne pitää mennä yheksältä aamulla jonottamaan ja ehkä pääsee juttusille. Tai jos sinne yrittää soittaa niin siellä on sellaiset päivystysajat kaksi kertaa yksi tunti päivässä.

        laitappa kenkälankkia vähän naamaan ja sanot että mina pakolainen.niin eiköhän rupea sossuntätit ottamaan juttusille.


      • eeeiks

        Niin ne alkaa hameen helmaa nostelemaan ja uiii mitä sitten tukee tulrr


    • Todella pettynyt

      Aamulla kaheksalta jonottamaan soskuun, neljä ensimmäistä saa ajan. (eli kantsii mennä ajoissa), mutta tosi vaikee sieltä on apua saada jos et ole juoppo tai narkkari. Ne kyllä saa apua ihan muittenki edestä mut jos tavallinen tallukka pyytää johonki ihan pientä avustusta niin ei tipu, ne käskee vaan pötkiä pankkiin hakee lainaa. Tämä on tosi ainaki täällä Kajaanissa.

      • Imppa Juvonen

        pukeutua huonoimpiin vaatteisiin mitä löytyy. Kaikkein resuisimmat ja likaisimmat vain päälle. Jos siis menet paikan päälle.


      • Eiiiiiiiiiiiiiiiii
        Imppa Juvonen kirjoitti:

        pukeutua huonoimpiin vaatteisiin mitä löytyy. Kaikkein resuisimmat ja likaisimmat vain päälle. Jos siis menet paikan päälle.

        Ei tämänajan ahdingossa olevaa varatonta vaatteista huomaa, tämän tietää myös toimiston väki.Se sossu on paikka jossa kyllä selviää niin varallisuus kuin pankkivarat ja omaisuus joka on muutettavissa valuutaksi ennenkuin avataan kunnan tilihanat. Höpönpuhujia kyllä piisaa.


      • Rahat ei riitä

        Edes yrittämään? Näyttää jo niin mahottomalta että mitään saisin.


      • Saat....
        Rahat ei riitä kirjoitti:

        Edes yrittämään? Näyttää jo niin mahottomalta että mitään saisin.

        Kyllä saat jos olet hätä--varaton. Luottokelvoton ja pikkusta vaille holhottava. Jopa virka holhooja antaa sinulle tarvittaessa palvelua !


      • Rahat ei riitä
        Saat.... kirjoitti:

        Kyllä saat jos olet hätä--varaton. Luottokelvoton ja pikkusta vaille holhottava. Jopa virka holhooja antaa sinulle tarvittaessa palvelua !

        Kunnossa. Opintolainaa en saa, koska olen kuntoutusrahalla enkä opintotuella. Minua ei ilmeisesti siis lasketa opiskelijaksi. Hiukan *tuttaa.


      • Näillä........
        Rahat ei riitä kirjoitti:

        Kunnossa. Opintolainaa en saa, koska olen kuntoutusrahalla enkä opintotuella. Minua ei ilmeisesti siis lasketa opiskelijaksi. Hiukan *tuttaa.

        Ei nämä sinun asiasi näillä sivuilla selviä !
        Mene sossuun niin selviää saatko harkinnanvaraista toimeentulotukea, muuta tietä siihen suuntaan ei ole.
        Muuten, lehtitiedon mukaan kaupungin valtuutettu RAIMO PIIRAINEN kertoi auttavansa näissä asiossa, en kyllä tiedä missä hänen toimistonsa on.Itse ilmoitti vielä puhelin numeronsakin mihin voi soittaa, vaalit on kyllä jo menneet mutta luultavasti auttaa kun kerran lupasi!


    • muuallakin

      toimeentulotuen laskenta tuntuu olevan "henkimaailman" hommaa. Harkinnan varaisuus on olemassa, mutta sitä ei taideta soveltaa kuin mm. herrojen pennuille, jotka eivät kehtaa tehdä mitään. Ja toinen toimeentulotukea saava ryhmä on toimeentulotuen laskijoiden ystävä-, tuttava-, kaveripiiri. Tämä näyttäisi oleva yksi osa tätä kuviota.

      • sossusta

        Ota netistä toimeentulotukihakemus ja täytä se, vie tai lähetä sossuun, niin saat ratkaisun.
        Kylläpä on taas keksitty tässä keskustelussa perusteita sossun toiminnalle.
        Siellähän on selvät lakiin perustuvat säännöt miten menetellään. Ja kielteisestäkin päätöksestä on aina annettava valituskelpoinen päätös.
        Opiskelijoille annetaan toimeentuloa vasta sen jälkeen, kun ovat hakeneet lainaa. Kuntoutustuki on eri juttu.
        Kun olet saanut päätöksen, tarkista, onko tulot ja menot merkitty oikein. Joskus siellä ei kiireessä tai "muusta syystä" ole huomioitu kaikkia menoja ja ne joutuvat korjaamaan päätöksiään, eli tarkkana täytyy olla.

        Ja muuten. Tuen täytyy olla tilapäinen ja sossun kanssa pitäisi hakea muuta ratkaisua pitempiaikaiseen pärjäämiseen (halvempi asunto jne), sillä mitä siitä tulisi, jos kaikki opiskelijat ja muut olisi sossun luukulla. Kenenkään veroeurot ei siihen riittäisi.


      • muut häntäheikit kylläkin
        sossusta kirjoitti:

        Ota netistä toimeentulotukihakemus ja täytä se, vie tai lähetä sossuun, niin saat ratkaisun.
        Kylläpä on taas keksitty tässä keskustelussa perusteita sossun toiminnalle.
        Siellähän on selvät lakiin perustuvat säännöt miten menetellään. Ja kielteisestäkin päätöksestä on aina annettava valituskelpoinen päätös.
        Opiskelijoille annetaan toimeentuloa vasta sen jälkeen, kun ovat hakeneet lainaa. Kuntoutustuki on eri juttu.
        Kun olet saanut päätöksen, tarkista, onko tulot ja menot merkitty oikein. Joskus siellä ei kiireessä tai "muusta syystä" ole huomioitu kaikkia menoja ja ne joutuvat korjaamaan päätöksiään, eli tarkkana täytyy olla.

        Ja muuten. Tuen täytyy olla tilapäinen ja sossun kanssa pitäisi hakea muuta ratkaisua pitempiaikaiseen pärjäämiseen (halvempi asunto jne), sillä mitä siitä tulisi, jos kaikki opiskelijat ja muut olisi sossun luukulla. Kenenkään veroeurot ei siihen riittäisi.

        Tutustu elämäsi aikana edes yhteen ihmiseen, jolla menee todella huonosti. Sitten tule tänne. Kiitos


      • kanssakulkijani
        sossusta kirjoitti:

        Ota netistä toimeentulotukihakemus ja täytä se, vie tai lähetä sossuun, niin saat ratkaisun.
        Kylläpä on taas keksitty tässä keskustelussa perusteita sossun toiminnalle.
        Siellähän on selvät lakiin perustuvat säännöt miten menetellään. Ja kielteisestäkin päätöksestä on aina annettava valituskelpoinen päätös.
        Opiskelijoille annetaan toimeentuloa vasta sen jälkeen, kun ovat hakeneet lainaa. Kuntoutustuki on eri juttu.
        Kun olet saanut päätöksen, tarkista, onko tulot ja menot merkitty oikein. Joskus siellä ei kiireessä tai "muusta syystä" ole huomioitu kaikkia menoja ja ne joutuvat korjaamaan päätöksiään, eli tarkkana täytyy olla.

        Ja muuten. Tuen täytyy olla tilapäinen ja sossun kanssa pitäisi hakea muuta ratkaisua pitempiaikaiseen pärjäämiseen (halvempi asunto jne), sillä mitä siitä tulisi, jos kaikki opiskelijat ja muut olisi sossun luukulla. Kenenkään veroeurot ei siihen riittäisi.

        Näinhän tämän asian pitäisi olla, kuten kirjoitat. Vaan, kun ei ole. Ja kuinka moni jaksaa lähteä valituksen tekemiseen. Kielteisen päätöksen tullessa. Kuntayhtymän toiminnan alettua. Toimeentulotukipäätökset ovat liian monen kohdalla kielteisiä. Tai jos jotakin myönnetään. Niin takaisin perinnällä.
        Monissa kunnissa käytetään liian vähän rahaa toimeentulotukiin koko valtakunnassa. En muista missä em. tuli eteen. Tai sitten kuulut tai joku lähipiiristäsi kuuluu siihen joukkoon, joka saa tukea joka tarpeeseen. Seuraava lainaus H-S:n keskustelupalstalta.
        "Kaiken lisäksi noin puolet terveyskeskuksista ja työvoimatoimistoista sekä liki 40 prosenttia SOSIAALITOIMISTA ja Kelan toimistoista KÄRSII PÄTEVÄN HENKILÖSTÖN PUUTTEESTA."
        Elikkä ei(kö) ole myöskään pätevyyttä laskea toimeentulotukea.


    • murmeli27

      varaa aika, vaikka sos. sosiaali neuvojalta (tai "vaksilta" voit kysyä). sosneuvoja on "vaksin ".kopin vieressä. sinne voi mennä auki olo aikana

    • 767685

      Heh. Eiköhän ketjun aloittaja ole saanut hommat hoitoon kuudessa vuodessa.

    • pullonkerääjä

      Sossun akoilla on niin huono palkka, eihän ne raaski anttaa rahhoo.Toimeentulosihteerillä 2000 tonnin pintaan , silti nokkapystyssä kaupungilla kulkevat.Siivoojat nykyään saa parempaa palkkaa,samoin pullonkerääjä.

    • allybis

      myykää persettä. Sillä saa äkkiä rahahommat kuntoon.

    • pers.aukko

      just,käännä farkut vain toisinpäin et halkio persepuolella ja ruottiin vaan töihin.kyl rahaa ruppee tulloo.kun munaa persieseen sulloo.

    • jovainon

      Vanha ketju tuotu!

    • atsiihss

      Mitä saa asfalttimees tukea ku kaikki onjuotu ens keväällä tööt alkkaa ei ole e e e.

    • jututmuuttuu

      Toimeentulotukea saa sentään haettua jatkossa Kelasta joko toimistolta tai netissä hakemus tehden
      http://kela.fi/toimeentulotuki ,
      joten enää ei tarvi asioida välttämättä kunnan sosiaalitoimistossa lainkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1916
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe