Viiltely..?

neuvoton

hei..
Ajattelin kysyä, että mitä tehdä kun kaveri viiltelee? Hän ei halua apua eikä mitään.. vain yksin. Tämä on varmaan kaikista tavallisin tapaus viiltelyn suhteen ihmisissä. Ei halua apua eikä muiden huolehtimista. Kuitenkin he haluavat että muut tietävät viiltelystä. Ehkä hän haluaakin apua.. muttei osaa/pysty pyytämään sitä.
Minä ne osaa auttaa.. siksi kysynkin teiltä.. vai pitäisikö kenties soittaa jonnekkin ja kysyä sieltä apua? Tämä on todella vakavaa.. jatkunut jo kauan.. apua..

29

7683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,

      KÄY KATTOMASSA
      SUOMI24:N KESKUSTELUSTA ->
      NUORET ->
      PULINAT ->
      SALKKARIT PAHA ESIMERKKI!!!

    • jane

      Se on vakavaa. Kaverillasi on todella paha olla ja hän voi olla vaaraksi itselleen, joka tapauksessa viiltely on avunpyyntö, vaikka hän ei sitä itse edes tajuaisi. Kyllä sinustakin on apua pysymällä hänen rinnallaan ja kuuntelemalla jos haluaa puhua. Jos ei halua puhua, niin tärkeää on että on kuitenkin olemassa ystävä eikä jätetä yksin. Vaikka sinusta tuntuu ettei siitä ole apua niin on iso merkitys kuitenkin.

      Voit käydä puhumassa asiasta vaikka yksin esim perheneuvolassa tai vastaavassa, tai mennä mieluiten yhdessä kaverin kanssa.

    • mymmeli

      Parasta olisi ehkä keskustella ystäväsi kanssa miksi hän viiltelee. Ehkä hän haluaa nimenomaan kavereiltaan apua, kenties huomiota. Minkä ikäinen ystäväsi on? Teineillä viiltelystä on tullut valitettavasti jonkinlainen muoti-ilmiö. On siis vaikea erottaa tällaiset itsemurhasta noin vain ilmiönä innostuneet tapaukset aidosti masentuneista ihmisistä. Mikäli tässä on kyse vain jonkinlaisesta näyttämisenhalusta suosittelen oikeasti haukkumaan kaverisi pystyyn. Tällöin sinun pitää olla tietysti varma siitä ettei ystäväsi oikeasti kärsi ahdistuksesta, mielenterveysongelmista tms.
      Ongelma syntyy siinä vaiheessa kun viiltelyyn jää koukkuun, sillä kipu ja veren näkeminen aiheuttaa yllättävän monille hyvänolontunteen.
      Puhu ystäväsi kanssa ja keskustele hänen elämäntilanteestaan mutta muista olla kriittinen, kaikkea ei pidä uskoa.

    • Ammattiapua

      ... että terveyskeskuksen kautta lähete mielenterveystoimistoon. sinne vähän juttelemaan ennen kuin on liian myöhäistä. Nuorisoasemakin voi auttaa, riippuen siitä missä asut.

    • Krista

      Moi!!
      Sun kannatas.. Ootekste vielläkoulussa??Jos ootte niin kandes puhua sinun terkarin kanssa mutta sanoo sen asian varovaisesti.Pyydä terkarin että se kutsuisi sun ystävän tarkistuksen tai ihan mihin vaan juttun ja sitten terkari kysyy siltä että onko kaikki hyviin ja onko kotona kaikki hyviin jne.
      Mutta jos se terkari juttu ei ole mahdolista niin sun kandes olla ylensä ystävän lähellä käykä leffassa kattomasssa joku komedia ja jotain sinne päin.Jos ystäväsi haluaa puhua sun kanssa niin kuuntele häntä.Muista jos sun ystäväpuhuu sulle vaikka tunnin niin sä puhuut tai kysyyt siitä 10min

    • ladylady

      avunhuudot ja hohhoi sanon minä. tiedän mistä puhun, olen nähnyt täriseviä naarmuisia käsiä, rintakehiä ja jalkoja. viillellyt itseäni vuosia. joskus raaputtelemalla, joskus kynnet riittävät. niilläkin saa verta vuotamaan. joskus käytän veistä.
      avunhuudot on joku lukionykköspsykologiankurssin pohjalta tehty yhtä heikko päätelmä kuin se että pelko johtuu kateudesta. jos hän ei halua apua, voit itse päättää uskotko vai et. tietysti on mahdollista että sillä halutaan kääntää itseensä huomio ja yritetään vastustella siinä sitten;"en haluu mitään apua". samaan tyyliin kuin ala-asteella taitavimmin piirtävä tyttö väittää kivikovaan työnsä olevan AIVAN HUONO, jotta muut kannustaisivat ja kehuisivat. egonpönkitystä. tapauskohtaista luonnollisesti.
      terveydenhoitajan kutsuminen hätiin on koomista. ketään ei voi "pelastaa" ellei itse halua. niin.

      • joojoo.

        Vai että paha olla? Teiniangsti sanon minä. Miksiköhän ystäväsi esittelee omia tekosiaan muille niin innokaasti, jos ei kerran halua apua. En sano, että kaikki tämäntyyppiset tapaukset olisivat jollakin tavoin vähäpitoisia. Mutta usko pois, teinien temppuilua.


      • viillellyt

        Voihan sillä oikeasti ollakin on paha olla. Mäkin olen viillelly ja kertonu vaan kahelle tyypille ihan luottamuksesta. Mulla on kokoajan tosi ahdistava ja masentava olo. Ja se että se ois salkkareitten vika. Ja paskat. Sitä ohjelmaa mä en ees oo kattonu ku pari jaksoa, tienny ees että siel joku viiltelee. Viiltely on vakava asia, eikä sitä mitenkään 'muuten vaan' tehdä. Se lievittää sisäistä tuskaa ja saa aatteleen vain sitä ulkoista. Se johtuu pahastaolosta.


    • MUMMO

      salkkareitten katselu

      • mä sanon näin

        Kaikki varmaan viiltelee itteensä just sen takia että salkkareitten inkakin teki niin.
        Kukaan ei varmaan koskaan ole ennen tajunnut viiltelyn olevan JOTAIN ennenkuin Inka viilteli itteensä.

        Mä en ainakaan halua että kukaan kyselee multa perheestä, ystävistä, kaikesta. Mä viiltelen itteeni ja koitan pitää sen omana tietonani. Kaikki ei kulje hihat ylhäällä näyttelemässä, että hey, mulla on ongelma!


      • joku...
        mä sanon näin kirjoitti:

        Kaikki varmaan viiltelee itteensä just sen takia että salkkareitten inkakin teki niin.
        Kukaan ei varmaan koskaan ole ennen tajunnut viiltelyn olevan JOTAIN ennenkuin Inka viilteli itteensä.

        Mä en ainakaan halua että kukaan kyselee multa perheestä, ystävistä, kaikesta. Mä viiltelen itteeni ja koitan pitää sen omana tietonani. Kaikki ei kulje hihat ylhäällä näyttelemässä, että hey, mulla on ongelma!

        mä en oikeesti ymmärrä sitä minkä takii jotkut esittelee niitä arpii!! Ite ainaki oon onnistunu pitään ne piilossa kaikilta "kavereilta"... Koska en oikeesti haluu apuu!!! Niin jos joku saatanan ääliö on silleen aina t-paidalla että kattokaa mun arpii!!! Ja sit sanoo ettei haluu apuu, jos ei haluu puhua niistä kellekkään ei niitä tarvi näyttää kellekkään...


      • huomiohuorako?
        joku... kirjoitti:

        mä en oikeesti ymmärrä sitä minkä takii jotkut esittelee niitä arpii!! Ite ainaki oon onnistunu pitään ne piilossa kaikilta "kavereilta"... Koska en oikeesti haluu apuu!!! Niin jos joku saatanan ääliö on silleen aina t-paidalla että kattokaa mun arpii!!! Ja sit sanoo ettei haluu apuu, jos ei haluu puhua niistä kellekkään ei niitä tarvi näyttää kellekkään...

        pakko sanoo tohon et ite oon jääny viiltelystä jo kiinni porukoille, ja hyville kavereilleni mä oon kertonu ite. se ei siis periaatteessa oo mikään salaisuus enää vaikken sitä kaikille kuulutakkaa. miks siis en sais käyttää t-paitoja? joudun kuitenki elään näiden arpien kanssa, enkä aio elää koko elämääni piilotellen niitä. tarkottaako tää että mä kerjään huomioo, no ei tää mun mielestä kyllä tarkota.


    • juuliasd

      Itsekin viiltelen ja tässä yritän saada apua ennenkun mielessäni taas vilkahtaa itsari.. en ole mistään viellä saanut apua en pysty puhumaan siittä kellekkään, vanhenpani eivät saa tietää!

      • i'm fucking lonely

        Et ole ainut. Itekkin viiltelen ja kaverini sai tietää vahingossa... Porukoille tahtoisin kertoo mut en haluu.. Tarviin apuu! Mut tavallaa en.. En oikeestaa tiiä mistä alotin tän, vrm jätkien takii ku täys kusipäitä .... ! -.- Kaverini yrittää kannustaa mua lopettaan mut arvatkaa auttaako!? Yks viiltely jälki taas.... En kestä tätä tuskaa mun sisällä, tuntuu va et hukun... tahon pois tästä tuskasta... itsari ollu mielessä mut entiiä.... Ei se auttas mitää... tai tavallaa joo... pääsis pois ainaki täst helvetistä!!!!! En jaksa oikeesti!! Kaikki pitää mua vrm iha hulluna. Ketää ei kiinnosta.. something my inside dying now! Auttakaa joku muute tää menee pahemmaks!!!!:'( En taho kuolla!!


      • Mietiskelijätytsy
        i'm fucking lonely kirjoitti:

        Et ole ainut. Itekkin viiltelen ja kaverini sai tietää vahingossa... Porukoille tahtoisin kertoo mut en haluu.. Tarviin apuu! Mut tavallaa en.. En oikeestaa tiiä mistä alotin tän, vrm jätkien takii ku täys kusipäitä .... ! -.- Kaverini yrittää kannustaa mua lopettaan mut arvatkaa auttaako!? Yks viiltely jälki taas.... En kestä tätä tuskaa mun sisällä, tuntuu va et hukun... tahon pois tästä tuskasta... itsari ollu mielessä mut entiiä.... Ei se auttas mitää... tai tavallaa joo... pääsis pois ainaki täst helvetistä!!!!! En jaksa oikeesti!! Kaikki pitää mua vrm iha hulluna. Ketää ei kiinnosta.. something my inside dying now! Auttakaa joku muute tää menee pahemmaks!!!!:'( En taho kuolla!!

        Mua kiinnostaa oon ite ollut samassa
        tilanteessa ja mää en pidä sua hulluna


    • TheNo-One

      Mä itsekin viiltelen, ja mun ystävät haluis et meen kuraattorille tai jollekkin terveydenhoitajalle puhumaan.. Mulla on varmaan masennus ja anoreksiakin kaiken ton paskan lisäks, enkä kyl todellakaan halua mennä puhumaan niistä millekkää ventovieraalle joka kuitenki heittää mut heti jonnekki sairaalahoitoon..
      Oon myöskin miettiny itsemurhaa ja viiltelyarvet on muuttunu koko ajan syvemmiks, enkä tiedä mitä tehdä!! Ja vanhemmille nyt viimeseksi oon kertomassa näistä asioista :s

    • viiltelijä

      Mä viiltelen ja mul on viel sen lisäks varmaa anoreksia tai bulimia.Oon harkinnu itsemurhaaki. Mun yks kaveri tietää et mä viiltelen enkä syö mitää mut se vaa sanoo et se ei oo mun kaveri jos mä viel viiltelen. Se vaa pahentaa asioit ja sit viiltelen lisää. Olisin tosi kiitollinen jos se kertois siit vaikka kouluterveydenhoitajalle ta jollekki muulle mut en mä sitä pysty sille sanoo. Joten jos teiän joku kaveri viiltelee nii siit pitää kertoo jollekki koska monet haluu oikeesti apuu vaik ei sitä suoraa sanokkaa.

      • mustarastas

        Itse olen itsetuhoinen eli viiltelen vaikka ollu sairaalahoidossa ja syön masennuslääkeitä mutta ei ne mihinkään auta! Masennus testi näytti 50 .. mä oon koukussa viiltelyyn ja vereen. Miten mä voin koskaan parantuakkaan ku en ees ymmärrä mitä pahaa viiltelyssä on? Mun mielestä kukin tehkööt itselleen mitä lystää nimittäin ei se kuulu muille! Muutenki, ketä kiinnostaa jos esim. Mä viiltelen? Ketä se liikuttaa?


      • sdgserhrtj
        mustarastas kirjoitti:

        Itse olen itsetuhoinen eli viiltelen vaikka ollu sairaalahoidossa ja syön masennuslääkeitä mutta ei ne mihinkään auta! Masennus testi näytti 50 .. mä oon koukussa viiltelyyn ja vereen. Miten mä voin koskaan parantuakkaan ku en ees ymmärrä mitä pahaa viiltelyssä on? Mun mielestä kukin tehkööt itselleen mitä lystää nimittäin ei se kuulu muille! Muutenki, ketä kiinnostaa jos esim. Mä viiltelen? Ketä se liikuttaa?

        Tietenkään et voi parantua jostakin, jota et koe edes ongelmaksi. Et myökään kai voi odottaa muiden kiinnostuvan, kun et itsekään välitä.


      • juuulia15v
        mustarastas kirjoitti:

        Itse olen itsetuhoinen eli viiltelen vaikka ollu sairaalahoidossa ja syön masennuslääkeitä mutta ei ne mihinkään auta! Masennus testi näytti 50 .. mä oon koukussa viiltelyyn ja vereen. Miten mä voin koskaan parantuakkaan ku en ees ymmärrä mitä pahaa viiltelyssä on? Mun mielestä kukin tehkööt itselleen mitä lystää nimittäin ei se kuulu muille! Muutenki, ketä kiinnostaa jos esim. Mä viiltelen? Ketä se liikuttaa?

        Mullaki on masennus, ahdistus kohtauksia ja väkivaltanen perhe.. oon viillelly käsiäni ja jalkojani yli vuoden ja oon nyt 15. Ja mun paras kaveri pyytää mua lopettamaan mutta en pysty siihen.. en oo puhunu mun "ongelmista" muillekku kavereille ja siltiki viiltelen,itken ja nään painajaisia. Oon meinannu tän vuoden aikana tappaa itteki kaks kertaa.. lääkkeillä ja sillalta alas meinasin hypätä.. viiltely ei oo hyvästä mutta helpottaa mun ahdistusta..


    • 15+2

      On niitä huonompiakin harrastuksia kuin viiltely.

      Viina, huumeet ja tupakka. Itsensä lihottaminen sairaaksi. Tatuoinnit, lävistykset ja implantit. Rasvaimut, silikoonit tisseihin huuliin ja ties minne, botoxilla kasvolihasten halvaannuttaminen.

      Viiltelystä seuraa arpia. Ei ne ainakaan kauniimmaksi tee. Haavat voi tulehtua. Pahimmassa tapauksessa joudut lihansyöjäbakteerin ruoaksi.

      Yritä löytää joku vähemmän vahingollinen harrastus josta saa mielihyvää. Pieksä itseäsi vaikka remmillä jos et muuta keksi.

      Ehjä terve iho on suoja mikrobeja vastaan.

    • kannattaa katsoa sellainen elokuva kuin The Secretary jossa James Spader.

    • LittleGirlInWorld

      Hah.. anna viillellä jos siltä tuntuu, se ei taida olla vittu sun ongelmasi ? (: .. eikös niin. Omankokemuksen kautta voin sanoa sen olevan jopa rentouttavaa ! anna hänen tehdä sitä miltä tuntuu.. se on .. kaunista veren vuodatusta (:

    • crcjz

      jos viiltää niin pahasti että tarttee tikkejä nii alkaako ne hoitajat kyselemään mittään vai laittaako ne vaan tikit? en haluais mitään kyselemistä ym sellasta mutta entiiä puuttuuko ne asiaan jos haava on itse aiheutettu.

    • fuckupkid

      moi. mulla on 2½ vuotta viiltelyä takana ja nyt oon ollu puol vuotta kuivilla. se oli nii koukuttava tapa enkä päässy yksinkertaisesti. masennus tuli jälkeenpäi ja ahdistushäiriö. tarvittiin moniamonia käyntejä psykologilla ja osastohoitoja

    • joku haahuilia

      Auttaapa tosi paljon tänne enää kirjoitella aiheesta joka on aloitettu 10 vuotta sitten.

      • ajankohtainenko

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe