Marevan ja alkoholi

tuurijuoppo rotanmyrkkykuur...

Hei!

Marevanin kanssahan ei juuri alkoholia suositella, koska se voimistaa lääkkeen tehoa. Jos nyt kumminkin tuota alkoholia ottaa, niin osaisiko joku sanoa kuinka paljon lääkettä pitäisi vähentää, jotta INR-arvot eivät pomppaisi tappiin, niin kuin nyt wapun jälkeen?

Nyt, kun arvo oli kiivennyt 4.0:aan (pitäisi olla välillä 2-3, ja on ollut koko ajan tasolla 2.5 ilman alkoholia), niin lääkäri määräsi vähemmän Marevania. Mielestäni tuon vähennyksen voisi ihan hyvin tehdä jo ennalta ja jättää lääkkeen ottamatta otto-päivinä.

Määrät vain mietityttävät. Montaako tuoppia yksi 5 mg Marevan vastaa?

77

57498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anneliine

      Marevan lääkitys on hyvin tarkkaa, sen takiahan verikokeissakin joutuu käymään usein.
      Älä ota sitä "alkoo" ja jos kuitenkin otat, niin kerro siitä lääkärillesi ehdottomasti, koska lääkäri voi saada väärän kuvan marevanin tehosta muuten.
      Kuten sanoin se on tarkkaa, älä missään tapauksessa itse ala rukkaamaan annostasi.
      Haittavaikutukset ovat suuria, jos lääkettä saa liikaa, mm. sisäiset verenvuodot.

      • tuurijuoppo rotanmyrkkykuur...

        että näitä "älä vaan itse ajattele" -neuvoja tulee.

        Lääkäri määrää Marevan-kuurin viikko kerrallaan ja aina vain ja ainostaan tuon verikokeen perusteella - ja huomaa jälkikäteen!

        Minä pidän paljon parempana vaihtoehtona vähentää lääkitystä jo niinä päivinä, kun alkoholia juon, jolloi veri ei pääse lainkaan liian "ohueksi", vaan pysyy paremmin oikeissa rajoissa. Näen toki seuraavan viikon verikokeista, miten alkoholi vaikutti, koska ilman sitä INR-arvoni ovat hyvin vakaita.


        "Haittavaikutukset ovat suuria, jos lääkettä saa liikaa, mm. sisäiset verenvuodot."

        Miksi tällaista pelottelukulttuuria pitää täälläkin viljellä, kun aiheesta ihan asiallisesti kysyn. Toki Marevan-lääkityksessä on riskinsä, mutta ne pitää vain tiedostaa. Ja juuri siitä, ettei asioista puhuta, syntyvät tuollaiset kuvitelmat, että Marevan-hoito olisi jotain salatiedettä, josta vain lääkärit ymmärtävät jotakin.

        Ja eihän sitä sitäpaitsi voi saada liikaa, kun tarkoitus olisi vähentää ko. lääkettä, jos käyttää alkoholia. Olen myös kysynyt asiaa lääkäriltäni, mutta hän ei kommentoi, vaan vetäytyy virallisten suositusten taakse - alkoholia ei saa ottaa kuin kohtuudella kuurin aikana.

        Eräs ystävällinen sairaanhoitaja osasi neuvoa, tosin epävirallisesti, että jätä lääke ottamatta niinä päivinä, kun juot, mutta alkoholin määrän ja Marevanin suhdetta hänkään ei osannut sanoa.

        Ja tokihan asia minulle selviää tässä lähikuukausina, kun tiedän juomiseni ja INR-arvojen välisen yhteyden. Ajattelin vain, että jos on jo kokeillut.


      • vaikutuksesta
        tuurijuoppo rotanmyrkkykuur... kirjoitti:

        että näitä "älä vaan itse ajattele" -neuvoja tulee.

        Lääkäri määrää Marevan-kuurin viikko kerrallaan ja aina vain ja ainostaan tuon verikokeen perusteella - ja huomaa jälkikäteen!

        Minä pidän paljon parempana vaihtoehtona vähentää lääkitystä jo niinä päivinä, kun alkoholia juon, jolloi veri ei pääse lainkaan liian "ohueksi", vaan pysyy paremmin oikeissa rajoissa. Näen toki seuraavan viikon verikokeista, miten alkoholi vaikutti, koska ilman sitä INR-arvoni ovat hyvin vakaita.


        "Haittavaikutukset ovat suuria, jos lääkettä saa liikaa, mm. sisäiset verenvuodot."

        Miksi tällaista pelottelukulttuuria pitää täälläkin viljellä, kun aiheesta ihan asiallisesti kysyn. Toki Marevan-lääkityksessä on riskinsä, mutta ne pitää vain tiedostaa. Ja juuri siitä, ettei asioista puhuta, syntyvät tuollaiset kuvitelmat, että Marevan-hoito olisi jotain salatiedettä, josta vain lääkärit ymmärtävät jotakin.

        Ja eihän sitä sitäpaitsi voi saada liikaa, kun tarkoitus olisi vähentää ko. lääkettä, jos käyttää alkoholia. Olen myös kysynyt asiaa lääkäriltäni, mutta hän ei kommentoi, vaan vetäytyy virallisten suositusten taakse - alkoholia ei saa ottaa kuin kohtuudella kuurin aikana.

        Eräs ystävällinen sairaanhoitaja osasi neuvoa, tosin epävirallisesti, että jätä lääke ottamatta niinä päivinä, kun juot, mutta alkoholin määrän ja Marevanin suhdetta hänkään ei osannut sanoa.

        Ja tokihan asia minulle selviää tässä lähikuukausina, kun tiedän juomiseni ja INR-arvojen välisen yhteyden. Ajattelin vain, että jos on jo kokeillut.

        Alkoholi ei käsittääkseni suoraan tehosta Marevanin vaikutusta, vaan veren hyytymisen väheneminen tapahtuu maksan vajaatoiminnan kautta.

        Maksa valmistaa hyytymistekijät, ja Marevan estää tuota valmistamista. Jos ryyppää, alkoholi vaurioittaa maksaa ja haittaa sen toimintaa. Maksa ei sitten pysty tuottamaan yhtä tehokkaasti hyytymistekijöitä ja INR nousee. Alkoholisteilla, jotka ovat ryypänneet jo maksaansa vaurion, voi INR olla spontaanisti, ilman mitään Marevan-hoitoa, useinkin luokkaa 1,8. Pahemmassa vauriossa INR on ihan "hoitotasolla", luokkaa 2-3.

        Eli pieni alkoholinkäyttö ei pitäisi INR-arvoon vaikuttaa, ellet sitten juodessa muuten muuta ruokavaliota (esim. ryyppypäivinä syöt vähemmän viheritä kasviksia kuin muuten). Jos juot niin paljon että maksa kärsii, tai otat kännissä Marevaneja miten sattuu, niin silloin INR heittelee. Mitään annos-vastesuhdetta on mahdotonta sanoa koska se on aivan yksilöllistä kuten Marevan-annostelu yleensäkin.


      • tuurijuoppo rotanmyrkkykuur...
        vaikutuksesta kirjoitti:

        Alkoholi ei käsittääkseni suoraan tehosta Marevanin vaikutusta, vaan veren hyytymisen väheneminen tapahtuu maksan vajaatoiminnan kautta.

        Maksa valmistaa hyytymistekijät, ja Marevan estää tuota valmistamista. Jos ryyppää, alkoholi vaurioittaa maksaa ja haittaa sen toimintaa. Maksa ei sitten pysty tuottamaan yhtä tehokkaasti hyytymistekijöitä ja INR nousee. Alkoholisteilla, jotka ovat ryypänneet jo maksaansa vaurion, voi INR olla spontaanisti, ilman mitään Marevan-hoitoa, useinkin luokkaa 1,8. Pahemmassa vauriossa INR on ihan "hoitotasolla", luokkaa 2-3.

        Eli pieni alkoholinkäyttö ei pitäisi INR-arvoon vaikuttaa, ellet sitten juodessa muuten muuta ruokavaliota (esim. ryyppypäivinä syöt vähemmän viheritä kasviksia kuin muuten). Jos juot niin paljon että maksa kärsii, tai otat kännissä Marevaneja miten sattuu, niin silloin INR heittelee. Mitään annos-vastesuhdetta on mahdotonta sanoa koska se on aivan yksilöllistä kuten Marevan-annostelu yleensäkin.

        noin minäkin olen tuon käsittänyt menevän.

        Ehkäpä se on tyydyttävä siihen, että alkoholin Marevania voimistava vaikutus on yksilöllistä ja täytynee hakea tuo raja itse. Ihmettelen vain kovasti ettei näinkin yleisen lääkeen ja alkoholin vaikutuksista ole juuri saatavissa tietoa - vain suht epämääräisiä suosituksia.

        Minun kohdallani kävi niin, että pudotin lääkemärää 40 -> 30 mg ja join noin 26 tuoppia viikon kuluessa (useana päivänä), niin INR-arvo nousi 2.5 -> 4.0. Täytynee joku viikko (kun on aikaa ja kalja taas maistuu) vähentää lääkkeet 20 mg:aan ja juoda tuo sama määrä.

        Hankalaa tämä tieteen teko :)


      • Marevanista...
        tuurijuoppo rotanmyrkkykuur... kirjoitti:

        noin minäkin olen tuon käsittänyt menevän.

        Ehkäpä se on tyydyttävä siihen, että alkoholin Marevania voimistava vaikutus on yksilöllistä ja täytynee hakea tuo raja itse. Ihmettelen vain kovasti ettei näinkin yleisen lääkeen ja alkoholin vaikutuksista ole juuri saatavissa tietoa - vain suht epämääräisiä suosituksia.

        Minun kohdallani kävi niin, että pudotin lääkemärää 40 -> 30 mg ja join noin 26 tuoppia viikon kuluessa (useana päivänä), niin INR-arvo nousi 2.5 -> 4.0. Täytynee joku viikko (kun on aikaa ja kalja taas maistuu) vähentää lääkkeet 20 mg:aan ja juoda tuo sama määrä.

        Hankalaa tämä tieteen teko :)

        Ihan noin lyhyesti sanoen voidaan todeta Marevanin olevan siinä mielessä hankala lääke, että sillä a) on monia yhteisvaikutuksia b) sen ns. terapeuttinen leveys on pieni eli hankalatkin haitat voivat tulla herkästi. Olkoonkin, että tässäkin lienee yksilöllisyyden sija siinä, kuinka herkästi INR-arvot heittelevät.

        (iltalukemista mm. ko. lääkkeestä esimerkiksi täältä: http://www.medicina.fi/fato/37.pdf)


      • tuurijuoppo rotanmyrkkykuur...
        Marevanista... kirjoitti:

        Ihan noin lyhyesti sanoen voidaan todeta Marevanin olevan siinä mielessä hankala lääke, että sillä a) on monia yhteisvaikutuksia b) sen ns. terapeuttinen leveys on pieni eli hankalatkin haitat voivat tulla herkästi. Olkoonkin, että tässäkin lienee yksilöllisyyden sija siinä, kuinka herkästi INR-arvot heittelevät.

        (iltalukemista mm. ko. lääkkeestä esimerkiksi täältä: http://www.medicina.fi/fato/37.pdf)

        iltalukemistosta. En tajunnut siitä juuri mitään. Luen illalla uudestaan, ja epäilemättä uni tulee aika helposti.:-)

        Mutta ilmeisesti siinä olen turvallisilla vesillä, että tuota INR-arvoa ja sen vaihteluita seuraamalla voi luoda itselleen oikean käsityksen alkoholin vaikutuksesta Marevan hoitoon minun kohdallani.

        Muu vaihtelua aiheuttavat tekijät (muut lääkkeet, ruokavalio) ovat elämässäni aika hyvin vakioita, joten tuo vaihtelu lienee vain Marevanin annostuksen ja juodun alkoholimäärän seurausta.

        Täytynee tivata lääkäriltä tiukemmin, monennenko tuopin kohdalla jätän päivän lääkkeen ottamatta.


      • on aivan sama
        tuurijuoppo rotanmyrkkykuur... kirjoitti:

        iltalukemistosta. En tajunnut siitä juuri mitään. Luen illalla uudestaan, ja epäilemättä uni tulee aika helposti.:-)

        Mutta ilmeisesti siinä olen turvallisilla vesillä, että tuota INR-arvoa ja sen vaihteluita seuraamalla voi luoda itselleen oikean käsityksen alkoholin vaikutuksesta Marevan hoitoon minun kohdallani.

        Muu vaihtelua aiheuttavat tekijät (muut lääkkeet, ruokavalio) ovat elämässäni aika hyvin vakioita, joten tuo vaihtelu lienee vain Marevanin annostuksen ja juodun alkoholimäärän seurausta.

        Täytynee tivata lääkäriltä tiukemmin, monennenko tuopin kohdalla jätän päivän lääkkeen ottamatta.

        kuinka säännöllistä muu elämä on , jos välillä vetää
        makkurit. Senkun jatkat omaa filosofiaas eri viinamäärien ja Marevanin käytöstä perstuntumalla ja ihmettelet, miks pirussa iski aivoverenvuoto. Ja noin tyhjänpäiväisestä pikku asiasta. Eikä puhekaan enää oikein kulje, eikä paljon mitään muutakaan..
        Ei turhaan kannata kertoo tohtorille, että "vedän viinaa satunnaisesti x-määrän silloin ja silloin ja putken kesto on se ja se". Sua sitten käydään syöttämässä tolla pelillä muovilusikalla pitkäaikaishoidokkien osastolla ja toivomassa hyvää.
        Lycka till.
        nimim. Muutaman nähneen


      • tuurijuoppo rotanmyrkkykuur...
        on aivan sama kirjoitti:

        kuinka säännöllistä muu elämä on , jos välillä vetää
        makkurit. Senkun jatkat omaa filosofiaas eri viinamäärien ja Marevanin käytöstä perstuntumalla ja ihmettelet, miks pirussa iski aivoverenvuoto. Ja noin tyhjänpäiväisestä pikku asiasta. Eikä puhekaan enää oikein kulje, eikä paljon mitään muutakaan..
        Ei turhaan kannata kertoo tohtorille, että "vedän viinaa satunnaisesti x-määrän silloin ja silloin ja putken kesto on se ja se". Sua sitten käydään syöttämässä tolla pelillä muovilusikalla pitkäaikaishoidokkien osastolla ja toivomassa hyvää.
        Lycka till.
        nimim. Muutaman nähneen

        sinulla ei ole mitään asiaa, niin miksi ihmeessä kirjoittelet tänne.

        Hanki - arvoisa pönttö - elämä!


      • reumaatikko
        tuurijuoppo rotanmyrkkykuur... kirjoitti:

        sinulla ei ole mitään asiaa, niin miksi ihmeessä kirjoittelet tänne.

        Hanki - arvoisa pönttö - elämä!

        ...tämä marevan asia ihan näin vakava voi olla. Itse kanssa käytän kyseistä lääkettä ja otan kuppia ihan kuin ennen. Toistaiseksi en ole saanut aivoverenvuotoa enkä mitään muutakaan harmia. INR seilaa, mutta se seilaa ilman viinaakin. Kaikki on niin suhteellista.=)


      • so be it
        reumaatikko kirjoitti:

        ...tämä marevan asia ihan näin vakava voi olla. Itse kanssa käytän kyseistä lääkettä ja otan kuppia ihan kuin ennen. Toistaiseksi en ole saanut aivoverenvuotoa enkä mitään muutakaan harmia. INR seilaa, mutta se seilaa ilman viinaakin. Kaikki on niin suhteellista.=)

        niin kuin parhaaksi näkee.
        Tarkoitus kuitenkin on että eletään niin kauan kuin eletään, eikä pidätellä hissukseen hengitystä ja odoteta sitä aivoverenvuotoa.
        Kun sairastuu, niin on ihan itse päätettävä miten elämänsä elää siitä eteenpäin.
        Minä en vetäisi tuoppia kaksin käsin, mutta en tee sitä terveenäkään, joten päätös on aika helppo;).


      • mennään
        on aivan sama kirjoitti:

        kuinka säännöllistä muu elämä on , jos välillä vetää
        makkurit. Senkun jatkat omaa filosofiaas eri viinamäärien ja Marevanin käytöstä perstuntumalla ja ihmettelet, miks pirussa iski aivoverenvuoto. Ja noin tyhjänpäiväisestä pikku asiasta. Eikä puhekaan enää oikein kulje, eikä paljon mitään muutakaan..
        Ei turhaan kannata kertoo tohtorille, että "vedän viinaa satunnaisesti x-määrän silloin ja silloin ja putken kesto on se ja se". Sua sitten käydään syöttämässä tolla pelillä muovilusikalla pitkäaikaishoidokkien osastolla ja toivomassa hyvää.
        Lycka till.
        nimim. Muutaman nähneen

        kyllä niin asenteella, ettei kirjoittaja voi olla kukaan muu kuin turhautunut terveydenhuoltoalan ammattilainen. Jatkoa sitten saadaankin lukea iltapäivälehdistä, kun siirrytään sanoista tekoihin tällä kertaa jollakin pitkäaikaishoito-osastolla.


      • joopa joo
        tuurijuoppo rotanmyrkkykuur... kirjoitti:

        että näitä "älä vaan itse ajattele" -neuvoja tulee.

        Lääkäri määrää Marevan-kuurin viikko kerrallaan ja aina vain ja ainostaan tuon verikokeen perusteella - ja huomaa jälkikäteen!

        Minä pidän paljon parempana vaihtoehtona vähentää lääkitystä jo niinä päivinä, kun alkoholia juon, jolloi veri ei pääse lainkaan liian "ohueksi", vaan pysyy paremmin oikeissa rajoissa. Näen toki seuraavan viikon verikokeista, miten alkoholi vaikutti, koska ilman sitä INR-arvoni ovat hyvin vakaita.


        "Haittavaikutukset ovat suuria, jos lääkettä saa liikaa, mm. sisäiset verenvuodot."

        Miksi tällaista pelottelukulttuuria pitää täälläkin viljellä, kun aiheesta ihan asiallisesti kysyn. Toki Marevan-lääkityksessä on riskinsä, mutta ne pitää vain tiedostaa. Ja juuri siitä, ettei asioista puhuta, syntyvät tuollaiset kuvitelmat, että Marevan-hoito olisi jotain salatiedettä, josta vain lääkärit ymmärtävät jotakin.

        Ja eihän sitä sitäpaitsi voi saada liikaa, kun tarkoitus olisi vähentää ko. lääkettä, jos käyttää alkoholia. Olen myös kysynyt asiaa lääkäriltäni, mutta hän ei kommentoi, vaan vetäytyy virallisten suositusten taakse - alkoholia ei saa ottaa kuin kohtuudella kuurin aikana.

        Eräs ystävällinen sairaanhoitaja osasi neuvoa, tosin epävirallisesti, että jätä lääke ottamatta niinä päivinä, kun juot, mutta alkoholin määrän ja Marevanin suhdetta hänkään ei osannut sanoa.

        Ja tokihan asia minulle selviää tässä lähikuukausina, kun tiedän juomiseni ja INR-arvojen välisen yhteyden. Ajattelin vain, että jos on jo kokeillut.

        kirjoitat vain juomisestasi....lääke varmaan toimii kun sen ilman alkoa ottaa eikä ole tyhmä joka laskee juomisen vuoksi annoksia. Eikö sullekin olis parempi kun pelkkää alkoa kittaat ja jätät lääkkeet pois. Eipä menis tyhjään vero rahoja.


      • loora
        reumaatikko kirjoitti:

        ...tämä marevan asia ihan näin vakava voi olla. Itse kanssa käytän kyseistä lääkettä ja otan kuppia ihan kuin ennen. Toistaiseksi en ole saanut aivoverenvuotoa enkä mitään muutakaan harmia. INR seilaa, mutta se seilaa ilman viinaakin. Kaikki on niin suhteellista.=)

        2.1.2012 niin seilaa mullakin pitäis olla 2.5-3.5 välil on 5 ja taas alle 2 et sillai.Kaljaa otan kerran kuus kahtena päivänä.


      • tuplaläpät sawosta
        tuurijuoppo rotanmyrkkykuur... kirjoitti:

        että näitä "älä vaan itse ajattele" -neuvoja tulee.

        Lääkäri määrää Marevan-kuurin viikko kerrallaan ja aina vain ja ainostaan tuon verikokeen perusteella - ja huomaa jälkikäteen!

        Minä pidän paljon parempana vaihtoehtona vähentää lääkitystä jo niinä päivinä, kun alkoholia juon, jolloi veri ei pääse lainkaan liian "ohueksi", vaan pysyy paremmin oikeissa rajoissa. Näen toki seuraavan viikon verikokeista, miten alkoholi vaikutti, koska ilman sitä INR-arvoni ovat hyvin vakaita.


        "Haittavaikutukset ovat suuria, jos lääkettä saa liikaa, mm. sisäiset verenvuodot."

        Miksi tällaista pelottelukulttuuria pitää täälläkin viljellä, kun aiheesta ihan asiallisesti kysyn. Toki Marevan-lääkityksessä on riskinsä, mutta ne pitää vain tiedostaa. Ja juuri siitä, ettei asioista puhuta, syntyvät tuollaiset kuvitelmat, että Marevan-hoito olisi jotain salatiedettä, josta vain lääkärit ymmärtävät jotakin.

        Ja eihän sitä sitäpaitsi voi saada liikaa, kun tarkoitus olisi vähentää ko. lääkettä, jos käyttää alkoholia. Olen myös kysynyt asiaa lääkäriltäni, mutta hän ei kommentoi, vaan vetäytyy virallisten suositusten taakse - alkoholia ei saa ottaa kuin kohtuudella kuurin aikana.

        Eräs ystävällinen sairaanhoitaja osasi neuvoa, tosin epävirallisesti, että jätä lääke ottamatta niinä päivinä, kun juot, mutta alkoholin määrän ja Marevanin suhdetta hänkään ei osannut sanoa.

        Ja tokihan asia minulle selviää tässä lähikuukausina, kun tiedän juomiseni ja INR-arvojen välisen yhteyden. Ajattelin vain, että jos on jo kokeillut.

        No kun me elämme "pelottelu yhteiskunnassa" ja siksi että elämä tavallaan "loppuu" kun saat marevan hoidon...No eipä viinaa tekiskään enää mieli, tuli niin pahoja kankkusia ja jälkitiloja jo ihan muutamasta drinksusta, saatikka jos pohjia ois ottanut... Mut toi on hyvä pointti, kuinka sitä pitäis vähentää, jos lähtee otille? Se onkin vaikea kysymys, koska omalla kohdalla jouduin etsimään pelkästää kalaöljy kapselin syönnin takia lääkitystä kohdilleen...ja kun ei meinannut asettua, nii suurin osa hoitajista sitä mieltä ett älä syö ollenkaan epa-juttu tyyliin ettsä sitä tarvii ku syöt kunnolla! Mut siksi juuri käytän sitä kun en siedä kalaa, joskus lohta voi syödä keitossa tai graavina... No takaisin.., kuinka annostella marevan jos lähtee dokaileen? Ei voi muuta kuin osittain kokeilla, mut mieluummin syö lääkkeen kuin ett veret paksuuntuu ja läpät hyytyy ym. paskaa ja kanttuvei. Pienet mustelmat kyllä jo kertoo, ett kumpaa vähennät dokaamista vai lääkkeen syöntiä, kun elämästä on kyse, vai miten on? nim. "tuplaläpillä kipitellään"


    • nelle23

      Minulla on marevan lääkitys ja minun mielestä alkoholi kannattaa jättää pois kokonaan ja pitää huolta itsestään.Ei alkoholi ole tärkein vaan oma elämä.Mä en ainakaan halua sisäistä verenvuotoa,hei siinä voi mennä henki.Missä teidän järki on??????????

      • Kuuri menossa

        Sattuneesta syystä johtuen, on mulla nyt kolmas Marevan -kuuri päällä. Toissa talvena 2 kk, viime talvena 3 kk ja tää mikä nyt alkoi, myös 3 kk.
        Olen päättänyt ton olut asian sillai, että kuurien aikana en ota yhtään, en edes saunakaljaa.
        Eikä tää ole edes vaikeeta, koska sitte kun Marevan kuuri päättyy niin sitte on sen oluen vuoro - ja maksakin taas täydessä iskussaan!


      • Huh, huh

        Olen täysin samaa mieltä! Mikä on sekottanut ihmisten päät, edes terveys ei enää merkitse mitään. Sitä vähätellään. On kamalaa katsoa vierestä kun Marevanin käyttäjät pelaavat terveydellään, hengellään. Mutta ehkä he ovat niin riippuvaisia alkoholista, että ei ole muita vaihtoehtoja. Mutta jos pitää valita elämästä ja kuolemasta, niin minä ainakin valitsisin elämän.
        Vielä jos on perheellinen, niin huh, huh. Kamalaa ajatella muiden perheenjäsenten tuskaa tämän asian suhteen. He varmaan eivät voi ymmärtää miksi pitää juoda....?


      • Kalja-Ana
        Huh, huh kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä! Mikä on sekottanut ihmisten päät, edes terveys ei enää merkitse mitään. Sitä vähätellään. On kamalaa katsoa vierestä kun Marevanin käyttäjät pelaavat terveydellään, hengellään. Mutta ehkä he ovat niin riippuvaisia alkoholista, että ei ole muita vaihtoehtoja. Mutta jos pitää valita elämästä ja kuolemasta, niin minä ainakin valitsisin elämän.
        Vielä jos on perheellinen, niin huh, huh. Kamalaa ajatella muiden perheenjäsenten tuskaa tämän asian suhteen. He varmaan eivät voi ymmärtää miksi pitää juoda....?

        Jos haluaa joku ilta juoda jonkun verran olutta niin suodaan se ihmisille. Mikä sinä olet siinä huhhuttelemaan. Meikän papalla on jatkuva marevan-lääkitys ja hän pitää myös oluen täyteläisestä mausta, joka syntyy tunteella ja ammattitaidolla, ihan kuin juhlam...
        Siis pointti on nyt se että tämä pappara osaa annostella marevaninsa oikein. Kolme oli muistaakseni se tavoite ja kesällä mökillä ollessamme se pysyi siinä, sahdista ja kaljasta huolimatta.


    • mid

      Alkoholia voi käyttää kohtuudella: 1–2 olutta tai viinilasillista ei sekoita Marevan-hoitoa. Runsas alkoholin käyttö voi kuitenkin olla vaarallista

    • Tytsy

      Mieleeni tuli tässä, että koska liiallinen kasvisten/k-vitaamiinin saanti kasviksista heikentää marevanin vaikutusta, sekä liiallinen alkoholi vahvistaa lääkkeen vaikutusta.. Niin eikö asiaa voi ajatella niin että söisi enemmän kasviksia niinä päivinä kun juo alkoholia, eli marevanin vaikutus heikkenee kasviksista ja vahvistuu normaalitasolle alkoholin vaikutuksesta..? Ottakaa kantaa ja sivistäkää minua nuorta ja tietämätöntä.. Jos olen ihan hakoteillä ja ajatus on naurettava niin perustelkaa kiitos =)

    • Näsäa

      Itselläni loppuikäinen marevan lääkitys. Jos maksa on muuten kunnossa, niin kohtuullinen alkoholin käyttö / huppeli ei silloin tällöin (kerran pari kuussa) vaikuta kovinkaan dramaattisesti. Itselläni esim. 8 olutta nostaa INR arvoa seuraavanpäivän mittauksissa n. 2.6:een (normaali arvo on 2.0 - 2.2). Jos haluaa marevan lääkettä vähentämällä kontrolloida tuon INR arvoa (silloin kun nauttiin alkoholia enemmänkin) pitää vähentää alkoholin nauttimisen jälkeisen päivän annosta, koska INR arvo juopottelun jälkeen nousee siksi että maksa polttaa alkoholia eikä siis kerkeä hajottaa marevaanin sisältämää varfariinia ja tästä syystä lääkeainetta kertyy elimistöön liikaa. Alkoholin nauttimisen ja sen määrän suhteen vaikutukset ovat toki jokaisella henkilökohtaisia, koska myös marevan annos sekä maksan toiminta on jokaisella erilaista. Itselläni marevan viikkoannos on 51mg (= 17 x 3mg).

      • ihan jymmärtänyt

        logiikkaa. Siis varfariinit kai yleensä otetaan myöhäis iltapäivällä tai illalla. Edellisen illan alkothan on silloin kai jo poltettu. Eli seur. päivänä on jo myöhäistä ? Melkein. Edellisenä yönä on tietenkin vereen jääny ylimäärä varfista joten ehkä ei kokonaan myöhäistä. Itse lähtisin ehkä kuitenkin siitä et jos lähtee bilettään niin jättää just ennen biletystä ottamatta ? No, tieteski jos klo 16 ottaa niin olisko maxsa jo prosessoinu ne klo 00 ? PS. Jollain epämääräisellä weppisivulla selitettiin myös jotain sellasta et sekä alkoholi että varfariini tykkäis sitoutua albumiiniin. Tällöin vapaan alkoholin ja varfariinin määrä nousee ja oot ihan pierussa ja INRssä. Noin öbaut. Toi maksa oli mulle itse asiassa uus juttu. Jotenkin tuntuu et tää varfariinitiede ei oo ihan hanskassa vielä kellään.


    • Viina ammattilaisille

      Omassa Marevan seurannassa tuli selväksi. Arvot pysyvät hyvinä kun alkoholia EI YHTÄÄN.

      • SiiStäh

        Morrrjeeesta!

        Oon 18v ja vuos sitten on määrätty sellanen kiva loppuelämän pituinen marevan lääkitys. Olin aluksi puol vuotta ilman alkoholia, mut sitten rupes oikeesti kiinnostamaa et pitääks täs nyt olla koko loppuelämä selvinpäin.

        Lääkärin vastaus; ettei kiellä juomista kokonaan, mut rajat pitää tietää.
        no siis tottakai mut sitten ku viel tietäs ne rajat. Oon muutaman viikonloppuna tos jonkinverran ottanu ja se ei sinäänsä vaikuta INR mittaus tulokseen paljoakaan.
        Vai onks se sillee et kun on juomassa inr on korkealla ja kun nukkuu yön yli ja mittaa seuraavana aamuna niin alkoholi on palanut jo pois ja mittaustulos on hyvä?? että semmonen kysmysys

        Lääkäri myös käski kysymään uudelleen aikuispuolen lääkäreiltä asiaa, koska ne tietää enemmän asiasta. Eli pitää nyt ottaa rauhallisesti tämä ennen sitä....


      • Eloisayksilö
        SiiStäh kirjoitti:

        Morrrjeeesta!

        Oon 18v ja vuos sitten on määrätty sellanen kiva loppuelämän pituinen marevan lääkitys. Olin aluksi puol vuotta ilman alkoholia, mut sitten rupes oikeesti kiinnostamaa et pitääks täs nyt olla koko loppuelämä selvinpäin.

        Lääkärin vastaus; ettei kiellä juomista kokonaan, mut rajat pitää tietää.
        no siis tottakai mut sitten ku viel tietäs ne rajat. Oon muutaman viikonloppuna tos jonkinverran ottanu ja se ei sinäänsä vaikuta INR mittaus tulokseen paljoakaan.
        Vai onks se sillee et kun on juomassa inr on korkealla ja kun nukkuu yön yli ja mittaa seuraavana aamuna niin alkoholi on palanut jo pois ja mittaustulos on hyvä?? että semmonen kysmysys

        Lääkäri myös käski kysymään uudelleen aikuispuolen lääkäreiltä asiaa, koska ne tietää enemmän asiasta. Eli pitää nyt ottaa rauhallisesti tämä ennen sitä....

        Jeps, itse olen 19 vuotias ja myös lopuks elämäks sain ton Marevan lääkityksen :) Ja en aio olla loppua elämää selvänä, koska joskus tahdon hullutella niinkun ystävätkin jnejne, oma valinta. En aina halua jäädä ulkopuoliseks, koska viihdyn nimenomaan näitten ihmisten kanssa, ja mieluiten vkloppusin kun ei viikolla hirveesti jaksa tehdä mitään ihmeellistä.. mutta jooh.

        ite mietin myös että varmaan jätän seuraavilla kerroilla sen marevanin ottamatta sinä päivänä (klo 16.00) kun oon menossa juomaan, kun muistelisin että kerran unohdin ottaa sen (ei, en unohda usein, toi oli niitä harvoja kertoja) ja huomasin että oli ihan loisto olo oikeestaan seuraavana päivänä, vaikka olin juonu suht paljon eli noin ööh 6-8 olutta. Pari kertaa oon juonu niin että en oo jättäny marevania ottamatta tai mitään, ja olo on ollu sitten varmaan 2-3 päivää ihan kauhee, ei niinkään krapula olo, mutta vähän humalainen, pyörryttävä, heikko yms olo. Ei hyvältä kuulosta ei.

        Oon myös kyl monien kuullu jättävän sinä päivänä ottamatta ja ei oo arvo heittäny sitten melkein mitenkään :) En haluu ainakaan pakottaa itteäni tässä elämänvaiheessa oleen juomatta ja masentua sen takia tai muuta. Ehkä joskus en koe humaltumista niin tärkeenä enää. Sitten ehkä kun kasvan ja kypsyn ja kehityn.. Mutta vielä halua nautiskella tälläKIN tavalla nuoruudestani =)


      • tuplaläpät sawosta
        SiiStäh kirjoitti:

        Morrrjeeesta!

        Oon 18v ja vuos sitten on määrätty sellanen kiva loppuelämän pituinen marevan lääkitys. Olin aluksi puol vuotta ilman alkoholia, mut sitten rupes oikeesti kiinnostamaa et pitääks täs nyt olla koko loppuelämä selvinpäin.

        Lääkärin vastaus; ettei kiellä juomista kokonaan, mut rajat pitää tietää.
        no siis tottakai mut sitten ku viel tietäs ne rajat. Oon muutaman viikonloppuna tos jonkinverran ottanu ja se ei sinäänsä vaikuta INR mittaus tulokseen paljoakaan.
        Vai onks se sillee et kun on juomassa inr on korkealla ja kun nukkuu yön yli ja mittaa seuraavana aamuna niin alkoholi on palanut jo pois ja mittaustulos on hyvä?? että semmonen kysmysys

        Lääkäri myös käski kysymään uudelleen aikuispuolen lääkäreiltä asiaa, koska ne tietää enemmän asiasta. Eli pitää nyt ottaa rauhallisesti tämä ennen sitä....

        Tärkeintä on ett kokeilet tätä asiaa etkä vedä pitkiä putkia, siitähän siinä on kysymys. Se lääke ei siedä ns. ammattimaista viinan käyttö, kuten ei terveyskään, mut toinen pointti on se ettet joudu kännissä rettelöihin, ett joutuisit tikattavaksi tms. jolloin sun "paikkaus" vaikeutuu just verenvuodon takia...toiset kannattaa absolutismia ja toiset kohtuudessa olemista... siinäpä pulma! Kokeile tosi varovasti ja tärkeintä on seurata inr arvoja, mut ei kannata vauhkoontuakaan vainoharhaiseksi!


      • aitova
        Eloisayksilö kirjoitti:

        Jeps, itse olen 19 vuotias ja myös lopuks elämäks sain ton Marevan lääkityksen :) Ja en aio olla loppua elämää selvänä, koska joskus tahdon hullutella niinkun ystävätkin jnejne, oma valinta. En aina halua jäädä ulkopuoliseks, koska viihdyn nimenomaan näitten ihmisten kanssa, ja mieluiten vkloppusin kun ei viikolla hirveesti jaksa tehdä mitään ihmeellistä.. mutta jooh.

        ite mietin myös että varmaan jätän seuraavilla kerroilla sen marevanin ottamatta sinä päivänä (klo 16.00) kun oon menossa juomaan, kun muistelisin että kerran unohdin ottaa sen (ei, en unohda usein, toi oli niitä harvoja kertoja) ja huomasin että oli ihan loisto olo oikeestaan seuraavana päivänä, vaikka olin juonu suht paljon eli noin ööh 6-8 olutta. Pari kertaa oon juonu niin että en oo jättäny marevania ottamatta tai mitään, ja olo on ollu sitten varmaan 2-3 päivää ihan kauhee, ei niinkään krapula olo, mutta vähän humalainen, pyörryttävä, heikko yms olo. Ei hyvältä kuulosta ei.

        Oon myös kyl monien kuullu jättävän sinä päivänä ottamatta ja ei oo arvo heittäny sitten melkein mitenkään :) En haluu ainakaan pakottaa itteäni tässä elämänvaiheessa oleen juomatta ja masentua sen takia tai muuta. Ehkä joskus en koe humaltumista niin tärkeenä enää. Sitten ehkä kun kasvan ja kypsyn ja kehityn.. Mutta vielä halua nautiskella tälläKIN tavalla nuoruudestani =)

        Järkyttävää kuulla että 19v joutunut rotanmyrkky koukkuun lopuksi elämäänsä..Tähänkö tämä p...a lääketiede on mennyt???

        Vaihtoehtojakin on..lääkebisnes ei vaan halua kertoa niistä,koska myynti kärsii..

        Omega 3 ja 6:n suhteen muuttaminen lähemmäksi 1/3(useimmilla länsimaisella elämäntavoilla eläneellä suhde on1/10-20).Jolloin kroppa hoitaa säätelyn itse..

        Kannattaa lukea aiheesta,jos haluaa päästä myrkyistä eroon..


      • Anonyymi

        Marevan arvot 4 viikon välein ja viikon loppuisin 2 kolmen vartin viskipulloa perjantaista sunnuntai iltaan ja joka kerta arvot 2.2 ja 2.4 , lääke annostus maanant. kokonainen 5mgr muina puolikas tabletti, näillä menty viimeiset 5 vuotta, vielä hengissä ja kesät marjametässä ja talvet lumikolan perässä kävellessä, uintia talvella uimahallissa kolme kertaa viikossa, noin 2km. kerrallaan, näillä menty aivo ja sydäninfarktin jälkeen, vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa, ikää 69v. saas nähdä kuinka kauan?


    • uusilääke

      Sain uuden lääkkeen Marevanin tilalle kun INR arvot eivät pysyneet milään kohdallaan, sihen ei alkoholi vaikuta kuten Marevaaniin saa ottaa vaikka punkkua ja syödä mitä haluaa. Eikä edes verikokeisiin tartte mennä.

      • uuden

        lääkkeen nimi ?


      • uusilääke
        uuden kirjoitti:

        lääkkeen nimi ?

        Pradaxa


      • uutuus..

        Mulla on ollut 2 kertaa keuhkoembolia ja pysyvä marevan lääkitys. Kysyin lääkäriltä jos voisin vaihtaa tuohon pradaxa lääkkeeseen. Lääkäri oli sitä miekltä että ei kannata vaihtaa koska marevan toimii ja tuo pradaxa on varsin uusi lääke ja siitä on aika niukasti vielä käyttökokemuksia.


      • Ei kannata!
        uutuus.. kirjoitti:

        Mulla on ollut 2 kertaa keuhkoembolia ja pysyvä marevan lääkitys. Kysyin lääkäriltä jos voisin vaihtaa tuohon pradaxa lääkkeeseen. Lääkäri oli sitä miekltä että ei kannata vaihtaa koska marevan toimii ja tuo pradaxa on varsin uusi lääke ja siitä on aika niukasti vielä käyttökokemuksia.

        Mulla myös 2 keuhkoemboliaa ( pari slt:tä ilman emboliaa), ja pysyvä Marevan.

        Itse en uskaltaisi vaihtaa. Uusille antikoagulanteille ei ole vasta-ainetta,
        Marevanille on. Kun joutuu esim. onnettomuuteen, jossa tulee suuria
        verenvuotoja, niin vuodon tyrehdyttäminen on yliopistosairaalankin resursseilla erittäin vaikeaa, ja riski KUOLLA suuri.

        Olen ollut kaksi kertaa tilanteessa, jossa Marevan piti kumota päivystyksessä, ja nopeasti. Ensimmäinen oli verenmyrkytys (sepsis), tarvitsin keskuslaskimo-
        katetrin ja sitä ei voinut laittaa ennen kuin antikoagulaatio oli kumottu. Olin
        kriittisessä tilassa. Henki olisi kai mennyt jos olisi ollut tuo praxada käytössä,
        eikä marevan. Toinen kerta oli tulehtuneen sappirakon leikkaus, päivystyksenä.

        Odotellaan rauhassa että lääketehtaat kehittävät antidootit noille uusille
        lääkkeille. Marevan on hankala lääke mutta tosipaikan tullen turvallisempi!


      • villi3

        Mutta onko siihen vastalääketta jos verevuoto tule? haluaan myös semmoista,kun viina maistu.. :)


    • asiaa miettinyt

      Tässä muutama kirjoitellut, että jättäisi päivän annoksen ottamatta, kun alkoholia meinaa enempi ottaa. Voiko sitä siis noin tehdä, ettei tarviis pelätä hengenlähtöä? Itselläni nyt toistaiseksi 6kk Marevan-kuuri, mutta lääkäri suosittelee loppuelämän kestoista hoitoa geenivirheen löydyttyä. Juhannus painaa päälle sekä muutenkin välillä tekee mieli lähteä juomaan ja virallisesta suosituksesta (1-2 annosta) tulee vain paha mieli ja kusihätä. Itse olen nyt kahtena kertana juonut lauantai-iltana 6 (0,33l), maanantaina otetuissa verikokeissa ei nuo määrät olleet ainakaan nostaneet INR-arvoa ja näinä kahtena kertana illalla otin päivittäisen annoksen Marevania. Kuulin myös sellaista, että olut paksuntaisi verta eli päinvastoin kuin alkoholin luullaan vaikuttavan vai onko tuossa oluessa sitten jotain aineksia, jotka vaikuttaisivat tuohon veren paksuuntumiseen vai onko tämä jotain höpöhöpö-juttua?

    • Malmi_:85

      Terve!... Marevaani on mulla kummitellu jo 16 vuotta. Kymmenen vuotiaana asennetun läpän takia!... Marevan arvo pitäis pyörii siinä 2,5-3,8 välil. Kaljaa on tullu tettuu 15v viinan kera, välillä enemmän välillä vähemmän. Annokset illassa sisältää keskimäärin 15kpl kaljaa minimissä. Niinku tossa aikasemmin sanottiin että se vaihtelee se arvo kokoaja ja jos alat sitä stressaa niin voit heittää stressittömälle loppuelämälles hyvästit. Joskus käyn testeissä kerran kuussa ja joskus puolen vuoden välein vähän miten jaksaa. Valillä on arvot kohillaan ja välillä ei. Joskus tosi korkeet ja sit ku on elelly rauhallista eloa, niin yleensä ne ovat sitten vastaavasti alhaiset. k vitamiini paksuntaa verta ja sitä yleensä tulee eniten kaikista vihreistä rehuista, mutta en vältä mitään rehuja missään muodossa. Jos lähen sille linjalle että ei uskalla ku ne arvot voi muuttuu niin ei tästä elämästä benään mitään tuu. Jos jotakin ne arvot kauhistuttavat niin stocmannilta saa ostettua inr mittareita huikeaan 1600e hintaan jos oikein muistan. Jossain netissäki törmäsin kyseiseen laitteeseen vissii joku1400e. Kela tai sydänliitto yms eivät tule vastaan ennen kuin lähes kuolet niihin marevan oireisiin!... :DDD
      Eli ei ikinä. :DDD Ja niitä mittaus liuska saa sydänliitosta jos oikein muista paikan nimen. Apteekista saa myös sellasen aapisen missä kerrotaan marevaaninkäytön haitoista yms. Pitää dokaa kunnolla kaks kolme päivää ilman kunnon ruokaa että saa arvot oikeen kattoon, ainaki meitsil. Jos et uskalla jättää koko lääkettä, niin ota puolet. Tai yks kolmas osa. Ja sit juot kaks päivää ilman ruokaa, maanantaina suoraan terkkariin jännäilee tuloksii!... :DDD Nyt alko toi Pradaxa kiinnostaa. Varmaa kauhee kasa sivuoireita. :DDD

    • INR mittari

      Mittarin hinta 690€. Liuskat 25kpl 149,90€.

      • UUNELI

        Onko Roche laskenut hintaa?
        vai mistä noin edullisesti saapi ostaa?
        Liuskat on kyllä sitten taas tässä tapauksessa huippukalliita.


      • Mainostamatta
        UUNELI kirjoitti:

        Onko Roche laskenut hintaa?
        vai mistä noin edullisesti saapi ostaa?
        Liuskat on kyllä sitten taas tässä tapauksessa huippukalliita.

        Aleksanterinkadulta (Silmälasikauppa 7.krs.) Myös Lauttasaari. Sekä sydänyhdistykset Turku,Tampere,kuopio,oulu.


    • Omahoito kunniaan

      Mulla aloitettiin Marevan hoito n. kuukausi - puolitoista sitten ja ripitystä on tullu hoitotätien puolelta. Kesälomakausi ja keittiöremontti päällä ja silleen, olosuhteet suorastaan huutaa että otahan välillä olutta mielenrauhaa tyynnyttämään...
      No, INR-arvot on sitte heitelleet 1 ja 5 välillä ja tuntuu että lääkärin ohjeet menee justiin perseelleen suhteessa normaalin elämän rytmiin. Jos elää siivosti ja INR on alle 2 niin lääkeannosta nostetaan. Sitten seuraavana viikonloppuna sidukkaa sopivasti niin onhan maanantain mittauksessa arvot tapissa (3-5) ja läksytys elämäntavoista tiedossa. No, seurauksena lääkitystä pienennetään ja minäkin elän siivosti ja sitte taas mittauksessa mennään alle kahden. Tätä jumppaa on jatkunu jo tuo vajaa 2 kk.

      No, tämmöinen helppotajuinen linkki löyty varfariinin annostelusta ja itse ajattelin ottaa järjen käteen ja kokeilla tämän mukaan jos tulee otettua kuppia:

      http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/.../nix01699

      Taitaa ne terveyskeskuksen kanditkin määritellä lääkityksen tuon mukaan?

    • Elämä on kaunis

      rotanmyrkkykuurilaiselle: Lue Marevanin käyttöopas, joka tulee pakkauksen mukana. Siinä ei mainita sanallakaan alkoholia. Jos alkoholilla olisi merkitystä Marevankäyttäjien terveydentilalle, niin totta maar myös valmistaja sen olisi ohjeistukseensa merkinnyt. Joku on joskus sanonut alkoholin olevan viisasten juomaa. Niinhän se on, kohtuudella on paljon parempia vaikutuksia kuin kertakaikkisella panttaamisella.
      Jos joku todella haluaa Sinua ahdistella alkoholin käytön kieltämisella, vaihda lääkäriä ja/tai ota yhteys läkkeaineen valmistajaan.
      Perusperiaate on edelleen: Elämästä saa nauttia.

      • mara

        lisäisin: ELÄMÄSTÄ PITÄÄ NAUTTIA KOKO ELÄMÄN AJAN.
        Elämämme on kuitenkin niin lyhyt, että kannattaa ajatella, mikä on itselle tärkeintä
        ja rakkainta. Onko tärkeintä yrittää elää toisten mielipiteen mukaan ja ajatella " teenkö oikein muitten mielestä ja hyväksyvätkö toiset ratkaisuni." Toinen vaihtoehto on tehdä ratkaisut omasta elämästään itse ja elää elämää täysillä.
        Itselläni on sydämen laajentava vajaatoiminta ja n. 2 viikkoa sitten tuli keuhkoveritulppa molempiin keuhkoihin. Marevan lääkitys on n.11 pilleriä 5mg viikossa. Eli n.55mg marevania/ viikko. Olen ottanut 5 tölkkiä keskikaljaa sauna juomana ja sen jälkeen 3 lasia valko viiniä, ja toistaseks hengissä, enkä aio keikata ennen, kun täytän 85 v. nyt ole n.60 v.
        EN NEUVO, ENKÄ KEHOITA KETÄÄN KÄYTTÄMÄÄN ALKOHOLIJUOMIA MAREVAN LÄÄKITYKSEN AIKANA. ALKOHOLITTA ELÄÄ PIDEMPÄÄN!!!!


      • tuplaläpät sawosta

        Aivan! Järki käteen ihmiset!!


    • uus potilas

      Miks kaikki kertoi vain oluesta?
      Onko viskiä vai konjakkia parempaa marevanin kurin aikana?

      • Kummaa ajattelua

        Moni ei miellä olutta tai viiniä lainkaan alkoholiksi. Viski ja konjakki luetaan jo samaan lajiin kuin Kossu. Ihan sama mitä alkoholipitoista juomaa juo, vaikutus on sama.


    • uus potilas

      Eli juhlat loppu - kaikki juo - minä en :(
      Onko meillä semmoisilla kerhoja-kluubeja?

    • 3v alkoholiton

      minä ainakin rakastan itseäni niin paljon etten edes halua leikkiä alkoholilla marevanin aikana
      aina kun marevanille laitetaan on kyse jostain vakavasta
      elämä alkoholia tarkeämpää

      • tuplaläpät sawosta

        joskus lääkärit päättävät yhdessä, kuinka ihminen saadaan lopettamaan päämärätön ryyppääminen ja rellestäminen: laitetaan se lääkekuurille, jolloin ei saa käyttää alkoholia...yhteiskunta valvoo ja pelaa samaan pussiin!! Mutta hyvin ymmärrettävistä syistä kylläkin; joten maalaisjärki mukaan ja kysellä voi muualtakin kuin omalta lekurilta tai yhteisöltä!!


    • uus potilas

      Tarkoitus: 3v. - viikko, vuorokausi, vuosi?

      • Jotain lyhenteistä

        Lyhenne v tarkoittaa vuotta suomalaisessa käytössä. Viikko lyhennetään yleensä vko ja vuorokausi vrk.


    • uus potilas

      Vitsi se oli! Onko 3v kuluttua humori taito puutui

      • Hehhehh

        Taisi puutua oikeinkirjoitustaitokin.


      • tunnettu potilas

        Onkos siellä meidän ikioma pieni kultainen ulkomaalainen kirjoittelemassa kun kirjaimetkin asettuu aivan minne sattuu


    • miinu

      Minulla on kokemusta marevaanista vasta kuukaudenverran.Kyllä se voi sekoittaa muiden lääkkeiden vaikutuksen,syön myöskin thyroksiinia kilpirauhasen vajaatoimintaan.Mutta kuinka ollakkaan marevanin ansiosta tulikin liikatoimita.Tässä tilanteessa se voi aiheuttaa rytmihäiriön,ja kun rytmihäiriö voi aiheuttaa aivoifaktin.Kyllä tässä pitää osata taiteilla,tänäpävänä kun terveuskeskuksen touhu on miä on.Ei muuta kun tilasin pulssista ajan erikoislääkäriltä.Kun en kunnallisella puolella saanut apua.Minulla on sydäleikkauksesta aikaa kuusiviikkoa.Leikkauksen jälkiseurauksena minulle tuli aivoifakti.Että sillälailla.

    • jejejjee

      Viikko sitten kerrottiin,että koko loppuelämän kestävän marevan. Puoleksi vuodeksi määrättiin ensin. Siinä meni selvinpäin niin abiristeilyt plus muut kivat abivuoden tapahtumat . Kysyin sitten lääkäriltä että mites ku haluisin juhlia ja ottaa sitä kuppiakin niin hän sanoi että lähinnä varotukset on "tarkotettu" siihen, että ymmärtää että hirveitä kännejä ei voi vetää(sitten ne huppelipäissään kaatuilee,lyö päänsä ja saa verenvuotoja). Minulle sanottiin että neljä annosta olisi hyvä pitää rajana...en sitten tiiä mitä annoksilla tarkasti tarkotetaan.
      Itse olen lukenut että marevan ja alkoholi voi vaikuttaa ihmisestä riippuen hyvin eri tavoilla..en ite lähtis annosta muuttamaan mut niinkuin joku oli edellisissä viesteissä sanonu niin"pitää löytää omat rajat"

    • äiskä 3 v

      Ei verenohennuslääkkeitä määrätä lukioikäisille. Mistä kaupungista ja mikä lääkäri määrännyt noita sulle?

      • jejejjee

        Miten niin? Ei se iästä ole kiinni jos on sairastanut syvänlaskimotukoksen(todettiin apc-resistenssi),silloin aloitetaan lääkehoito oli ikä mikä tahansa.


    • läppäleikattu

      Itse elinikäinen marevan käyttäjä...ei kohtuulinen alkoholin käyttö(kerran viikossa 2-6 annosta) haittaa vain liika alkoholin käyttö...kun juo liikaa niin maksa teho menee alkoholin polttamissen ja se ei ehdi muuta tekemään kuin polttamaan alkoholia pois verestä... muutaman kaljan ja muutaman konjakki lasillisen voi juoda päivässä...krapuloita syytä varoa...10 kaljaa ehdottomasti liikaa per vrk...pitää ottaa huomioon myös k-ivtaaminien saanti ja myös synteetinen k-vitamiini(k2/k3)...k-vitamiini imeytyy paksusuolen kautta vereen ja maksan synteesissä ne muodastaa hyytymistekiöitä.
      On riskialtista juoda liikaa ja jättää koko marevaani pois sinä pvä:nä kun juo. Jos INR arvo menee yli 4 niin ollaan jo riskialueella mutta marevaanille on vastalääke kun uusille (Pradaxa ) ei ole tiedossa tarpeeksi käyttötitietoutta.

    • anonyymi4

      mä olen 20 vuotias opiskeleva mies ja olen saanut elinikäisen marevanlääkityksen. (annostus vielä mielestäni aika suuri, ollut jo vuoden 3 tablettia joka päivä, marevan 5mg). en polta ja olen normaalipainoinen. olettaako lääkärit oikeesti, että mä olisin loppuelämäni juomatta...? mä oon yliopistossa ja siihen elämään nyt vaan kuuluu aika olennaisena opiskelijabileet ja itse ainakin koen, niin säälittävältä kuin ehkä kuulostaa, että jään vähän porukan ulkopuolelle jos en juo.. ärsyttää kun mistään ei löydy tietoa, miten toimia jos nyt kuitenkin päätyy juomaan, pitäisikö jättää lääkkeet ottamatta siltä päivältä? lääkäriltähän asiaa ei voi kysyä, kun vastauksena on vaan se "voit juoda yhden annoksen mutta et enempää".. ei taida ymmärtää et hieman eri asia tämän ikäsellä kun jollain eläkeläisellä...

      • vapo1

        kannattaa vaihtaa alkoholi ganjaan.sen kun nautiskelee vielä hyvän vaporisaattorin kautta,niin on paljon turvallisempi ratkaisu kuin känni.itse sain rotanmyrkkykuurin loppuiäkseni aorttaproteesin takia ja näin ajattelin jatkaa,vaikka olutta ja viinaa mieli tekee jatkuvasti.niin ja hyvät vaporisaattorit ovat vulcano ja ilmeisesti suomalainen venus.


    • anonyymi marevanisti

      Eiks sul oo munaa sanoa, että olet sairas ja alkoholi ei kuulu sun juomavalioon, sillä siltä toi sun juttusi kuullostaa. mitä eroa on eläkeläisellä ja 20 vuotiaalla marevan potilaalla? ehkä maksan toiminta on eläkeläisellä huonompi, mut muuten aivan sama kuin 20 vuotiaalla.

      Tee valinta ja et ota ollenkaan alkoa, sillä mies on se joka uskaltaa sanoa ei kiitos! kuin mennä muiden mukana vaikka terveyden kustannuksella.

    • hollisti

      Mut ku viina on niin hyvää......

    • TumuToffe

      Yksilöllistä. Ite jos juon tumut niin vähennän sen päivän annosta noin 25%. Hyvin toimii.

    • oswia

      Kiitos teille vastauksista kysymykseeni:). Itse olen jo 52v ja sairastellut rytmihäiriöitä noin 10v. Minulla ollut välillä ihan normaalikin rytmi, mutta taas sekaisin:(. En usko lääkäreihin, vaikka onhan heilläkin tietoa. Minulle tarjottu tähystysleikkausta jo 6v sitten, mutta en mennyt siihen. Pystyin vähän hillitsemään juomistani ja rytmit palautui. Toki nyt olen huolissani, kun kolestroli, verenpaine ja flimmeri päällä. Pahin skenaario lienee aivoveritulppa? Suostun marevanhoitoon, vaikka se tulee rajoittamaan juomistani. En usko, että lopetan alkoholin käyttöä, mutta ehkä parempi, jos veren hyytymisriski edes vähän seurattua.

    • kat9

      kummastuttaa kun näyttää että alkoholi olisi ainoa elämän tarkoitus.
      En ole nähnyt yhtään onnellista känni kalaa, yleensä he riitelevät,jurnuttavat, arvosteleva toisia ihmisi kuulostaa siltä ettei maailmassa ole mitään hyvää.
      Eivetkö he ole enemmän pahan ilman lintuja kuin mukavia seura ihmisiä.

    • telmaeevi

      Miehelläni oli aivoinfafti reilu kuukausi sitten, hän sai verenpaine- kolestroli- ja marevan lääkkeet.Tupakan poltto pitäisi lopettaa ja vain 3 annosta alkoholia päivässä.kännejä ei saisi vetää.aluksi labrassa piti käydä viikon välein.Nyt harvemmin.Mitä siitä seuraa jos juo viikon yhteen putkeen ja unohtaa välillä ottaa marevania?

    • röökiä ja viinaa

      marevanin vaikutus on yksilöllistä, ei siis voida sanoa yleispäteviä ohjeita esim. alkoholin käyttötilainteisiin. Sama määrä varfariinia vaikuttaa eri lailla eri ihmisiin.

      Menkää ihmettelijät vaikkapa HYKS:in sydän/keuhko-osastolle katselemaan, niin muuttuu ne prioriteetit. Itse kävin leikeltävänä syksyllä ja on se karua katsottavaa, kun seitenkymppinen katuu elämäntapojaan, mutta kun se on vähän myöhäistä.

      Moni tottakai aina sanoo, että minä teen omalla elämälläni mitä haluan ja että ihan sama jos kuolen jne. mutta sitten kun ollaan TODELLA vastakkain kuoleman kanssa, niin kummasti se ääni kellossa muuttuu. Siinäpä äkkiä kakka pöksyyn lurahtaa. Se pitää vaan konkreettisesti kokea se kuolevaisuus

    • Kohtuus käyttäjä

      Mieheni kumoaa joskus, tai aika useasti viikonloppuna Kossua monen annoksen verran, tietysti niin että humaltuu kunnolla. Seuraavina päivinä nenäverenvuoto on todella runsasta. Luulisin, tai tiedän että Marevan ja alkoholi eivät sovi käytettäväksi saman aikaisesti, mutta mies on toista mieltä. Kuulemma kossu puhdistaa ja luottaa verisuonistosta kalkkeumat, joten jatkaa tätä puhdistautumisrituaaliaan jopa viikottain ja päiväoluet siihen päälle.
      Jote täällä Savossa on piakkoin jokseenkin hyväkuntoinen leski :-) luulisin että näin tulee käymään, vai onko joku toinen eri mieltä.

    • Marevanmies

      Alkoholi voimistaa marevanin vaikutusta. Joillain enemmän, joillain vähemmän. Kyllä alkoholia voi varovasti ottaa, mutta en suosittele kännäämistä. Se on vaarallista. Oman kokemuksen perusteella hoitotaso (INR) pysyy paremmin kohdillaan kun syö vihreitä päivittäin vakioannoksen ja käyttää alkoholia kohtuudella.

    • Toinen marevanmies

      Oma tarinani

      Huhtikuussa menin lääkäriin, koska jalka oli ollut kolme päivää kipeenä. Oireina turvotusta ja suurta painetta polvesta alaspäin. Siellä sitten todettiin koko jalan mittainen syvä veritulppa. Näkyi vielä ultraäänessä nivusissa asti. --> Osastolle sisään, klexane marevan hoito aloitettiin ja vajaan viikon päästä kotiin. Myöhemmin sain kuulla, että mulla on geenivirhe hyytymistekijöissä. Aluksi ei millään meinannu INR-arvo nousta hoitotasolle, ja jouduin jatkamaan klexanea vielä kotona.

      Olin ollut satunnaispolttaja ennen tulppaa. Normaalipainoinen 24-vuotias mies. Tulpan jälkeen lopetin polttamisen enkä koskenut alkoholiinkaan lainkaan. Kunnes tuli juhannus, jolloin join ensimmäisen kerran. Juhannuksen jälkeen join myös ihan "kännejä" 1-2krt kuussa, mutta minulla ne eivät vaikuttaneet mitenkään arvoihin. Mun marevan annos oli kuulemma aika korkea; 10mg per päivä.

      En nyt ole rohkaisemassa ketään juomaan ton marevan hoidon yhteydessä, mutta oma kokemukseni tosiaan oli ettei juurikaan "kännihakuinen" juominen vaikuttanut siihen. Huomaa ero: yhden illlan kännin juominen vs. pitempi putki, joka kyllä sekoittaa varmasti arvot. Kai jollain voi alkoholia nautittaessa arvot nousta tosi paljonkin??

      Tupakoinnista vielä. Tupakointi supistaa verisuonia ja nostaa verenpainetta. Ei hyvä veritulpan kärsineelle. Se kannattaa suosiolla jättää kokonaan pois (monesta muustakin syystä).

      Noh, jokatapauksessa..
      Toivottavasti tämä kertomani auttaa selventämään joitain asioita ja jaksamisia kaikille!

      P.s Mun marevankuuri kesti ½v. ja nyt hetki sitten loppui :)

      • Sydänvikainen

        Mä oon käyttäny marevaania reilut 2 vuotta. Käytän alkoholia viikonloppuisin ja aika reilusti, poltan satunnaisesti... Mulla kävi juhannuksena moka juomisen kanssa, join monta päivää ja INR nousi "hiukan" 4.8 ( hoitotaso 2-3) jätin kerran lääkkeet ottamatta ja vähensin vähäsen annosta ja homma oli hoidossa, oon todennu, että kaupasta ostettu valmis pinaatti keitto laskee minunkohdallani INR:n tasan 1.0 alaspäin seuraavaan päivään mennessä.. Olen yleensä ostanut useita valmiiksi jääkaappiin ;)


    • tietämätönkö

      Marevan-lääkitys 9v. ajan. Alkoholin käytöstä ei lääkärit ole kyselleet tai varoitelleet. Heräsi oma mielenkiinto koko asiaa kohtaan. Taidan lukaista purkin mukna olevan lapun jossa alkoholin käytöstä pitäisi varoittaa mikäli tällä yhteys marevanin vaikutukseen eli arvoihin. Olen käyttänyt harvoin alkoholia kohtuudella enkä ole huomannut muutoksia mutta en tosin ole osannut seurata asioiden yhteyttä.

      Mikähän tässä on oikea vastaus arvailuihin?

      Epäilen alkoholin vaikutuksen aiheuttavan kaatumisia ja tapaturmia joista vaara verenvuotoihin marevan-hoidon yhteydessä.

      • Marevanisti

        Kyllä alkoholi nostaa INR arvoa. Olen käyttänyt Marevania yli kymmenen vuotta. Syynä pysyvä eteisvärinä.

        Olen käyttänyt alkoholia koko tuon ajan joskus rajustikin. Usean päivän putkiakin.
        Silloin kun olen ottanut känniin asti olen vähintään puolittanut 5mg. päivittäisannoksen. Muutamaa päivää ennen labrakäyntiä lopettanut juopottelun. Käynnit 4 viikon välein. Yleensä ollut hoitotasolla 2-3 INR. Joskus heittänyt suuntaan tai toiseen jolloin lääkäri aloittanut oikean arvon haarukoinnin viikon välein labrakokeilla.

        Viime aikoina lopettanut alkoholin käytön kokonaan. Sen seurauksena INR. pysynyt hyvin hoitotasolla. Eli arvon heittelemisen syynä ollut alkoholi. Ruokavalio ollut suht. samanlainen jatkuvasti.


    • Anonyymi

      VOIKO 800 BURANAA OTTAA MAREVAN LÄÄKITYKEN KANSSA

    • Anonyymi

      JOS Ryppää sillo ei kantsi rota myrkkyä syödä olenkaa? Terv Entine juoppo Eläkeläinen savosta

    • Anonyymi

      Kyllähä viina hyvää on oikei otettuna mutta jos ei osaa sitä ottaa kohtudella kanataa lopetaa kokonaa niiku minä se vie hautaa asti muute!terv. Entine -juoppo.

    • Anonyymi

      Nostaako esim. pullo punaviiniä illassa inr arvoa liikaa? Kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe