Vainajan hyvästeleminen kappelissa

viimeisen kerran

Tänään oli mahdollisuus käydä sairaalan kappelissa katsomassa viimeisen kerran kuollutta läheistä. Kokoonnuimme kourallinen ihmisiä sinne. Ensin arastelin mennä katsomaan, koska kuolleen näkeminen hieman pelotti. Rohkenin kuitenkin, eikä se ollutkaan niin paha kokemus, oikeastaan aika lämmin ja lohduttava. Hän makasi siinä aivan kuin nukkuisi, levollisena. Hyvää matkaa taivaan kotiin sinulle ja lohdutusta kaipaaville.

42

14759

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta..

      kävin katsomassa/hyvästelemässä äidin kappelissa. aluksi minuakin hermostutti ja tuntui että pyörryn.
      mutta kun arkku avattiin, niin meninkin heti sen luo...jalat vain itsestään melkein käveli. ja niinhän sen pitikin mennä. surullinen olohan siitä tuli, mutta samalla lämmin. silitin hiuksia, ja sanoin mielessäni hyvästi. äiti näytti rauhalliselta... ja kauniilta.

      • sureva äiti

        Minä tai me kävimme jättämässä hyvästit Rakkaalle Pojalle reilu vuosi sitten. Sanoimme jäähyväiset. Se oli kova paikka mutta teimme sen kuitenkin. Paljon sanomatta jäi.


    • kokenut

      Itselläni on samanlaisia kokemuksia, munusta se on kaunis ja levollinen hetki, jota ei tarvitse pelätä. Suvussamme on aina ollut tapana käydä hyvästelemässä vainajat, olin 12v kun näin vainajan ensimmäistä kertaa vaarini, eikä minulle jäänyt siitä mitään pahoja kokemuksia vaari vaan nukkui. Olen jo yli 50v ja nähnyt monta läheistä vainajaa ja aina se on ollut levollinen ja lohduttava kokemus.

      Lohdutusta sinulle ja voimaa surussasi.

      • hyvästit

        Eilen oli ehkä elämäni kovin paikka... Hyvästelin yllättäen sairauteen menehtyneen veljeni. Aluksi olin varma, että en halua mennä kappeliin ennen siunausta veljeäni katsomaan, mutta lapseni halusivat nähdä enon. Mieleni sitten muuttui ja sinne astelin lasteni ja siskoni perheen kanssa. Ei se pelottavaa ollut, mutta niin surullista. Olisi tehnyt mieli pyytää häntä heräämään. Tavallaan jäi hyvä mieli vaikka jäi myös sellaisia ajatuksi, että oliko veljellä kengät, mahtuuko arkun kansi kiinni, kun pää oli ylempänä jne. kaikkea epäolennaista tuli mieleeni. Myöskään lapsiani se ei ahdistanut.
        Pohdimme kauan sopivia muistosanoja, jotka eivät saaneet olla liian uskonnolliset. Meitä lohdutti seuraavat pätkät Tik Takin laulusta:
        " Jäit tuuleksi taivaanrantaan,
        valoisan virran rantaan,
        suruihin suuriin vaivuin,
        ´kun maailman tahtoon mä taivuin,
        jäit tuuleksi taivaanrantaan."

        Voimia kaikille!


      • kokenut
        hyvästit kirjoitti:

        Eilen oli ehkä elämäni kovin paikka... Hyvästelin yllättäen sairauteen menehtyneen veljeni. Aluksi olin varma, että en halua mennä kappeliin ennen siunausta veljeäni katsomaan, mutta lapseni halusivat nähdä enon. Mieleni sitten muuttui ja sinne astelin lasteni ja siskoni perheen kanssa. Ei se pelottavaa ollut, mutta niin surullista. Olisi tehnyt mieli pyytää häntä heräämään. Tavallaan jäi hyvä mieli vaikka jäi myös sellaisia ajatuksi, että oliko veljellä kengät, mahtuuko arkun kansi kiinni, kun pää oli ylempänä jne. kaikkea epäolennaista tuli mieleeni. Myöskään lapsiani se ei ahdistanut.
        Pohdimme kauan sopivia muistosanoja, jotka eivät saaneet olla liian uskonnolliset. Meitä lohdutti seuraavat pätkät Tik Takin laulusta:
        " Jäit tuuleksi taivaanrantaan,
        valoisan virran rantaan,
        suruihin suuriin vaivuin,
        ´kun maailman tahtoon mä taivuin,
        jäit tuuleksi taivaanrantaan."

        Voimia kaikille!

        On hyvä kuulla että sinulla oli myös lapset mukana ja että mielesi muuttui,olen itsekkin vienyt omat lapseni katsomaan koska oma kokemukseni lapsena on ollut positiivinen.

        Myöskään omat lapseni eivät ole kokeneet sitä pelottava kun olemme siitä jälkeenkin päin keskustelleet, nuorin tyttäreni oli 9v kun hän näki vaarinsa arkussa ja hänen kokemuksensa oli samanlainen kuin omanikin vaari vain nukkui.

        Ajatuksiisi oliko veljelläsi kengät? Vainajille puetaan sukat jalkaan.
        Ja kappelissa ennen kuin arkku suljetaan joku omaisista jos itse sitä haluaa saa asettaa vainajan kasvoille valkoisen kauniin liinan, tätä kyllä kysytään omaisilta haluavatko he tehdä sen. Myös arkun saa sulkea itse sitäkin kysytään omaisilta ainakin meiltä kysyttiin kasvoliinasta ja arkun sulkemisesta.
        Ja kyllä kansi mahtuu kiinni kun sitä kysyit.

        Voimia suruusi


    • satu40

      näitä kappeliviestejä hiukan hämmentyneenä.
      Ilmeisestikin tavat vaihtelevat suuresti paikkakunnittain.

      Täällä meillä päin en ole koskaan kuullut että joku läheisistä olisi jättänyt vainajan hyvästelemättä. Jäin oikein miettimään, että kokeeko joku moisen pelottavana tai ahdistavana. En osaa sanoa, kun en ole koskaan sellaiseen ilmaisuun törmännyt.

      Ainakin meidän perheessä rakkaimmat on myös itse pesty ja puettu arkkuun, valittu vaatteet, asteltu kukat tai joatin muuta käteen jne.
      En siinäkään näe mitään outoa.
      Päinvastoin - kummallisemmalta tuntuisi jos joku muu kuin minä itse pukisi lapseni viimeisen kerran - tai joku muu kuin tyttäreni pukisi hänen tyttärensä.
      Jne.

      Mutta kuten sanottua: Tavat vaihtelevat.

      • misu-honey

        Lasten isän kuoltua olisin kanssa mielelläni jättänyt hyvästit..mutta katsoimme parhaaksi olla menemättä katsomaan miten vähän hänestä oli jäänyt jäljelle hautausta varten..tämä sama tilanne kuitenkin myös monella liikenne onnettomuudessa menehtyneellä. Tosin pitkään näin unia joissa hän yhä oli hengissä ja koko kuolema olisi ollut mukamas vain jotain huonoa pilaa..


      • satu40
        misu-honey kirjoitti:

        Lasten isän kuoltua olisin kanssa mielelläni jättänyt hyvästit..mutta katsoimme parhaaksi olla menemättä katsomaan miten vähän hänestä oli jäänyt jäljelle hautausta varten..tämä sama tilanne kuitenkin myös monella liikenne onnettomuudessa menehtyneellä. Tosin pitkään näin unia joissa hän yhä oli hengissä ja koko kuolema olisi ollut mukamas vain jotain huonoa pilaa..

        Tuo kuulostaa kovin rankalle.

        En tiedä olisiko pukeminen ja näkeminen "auttanut", mutta olen pahoillani ettette itse kuoleman väistämätömyyden ohella saaneet valita itse edes teettekö sitä vai ette...

        ja olet aivan oikeassa siinä, että aina ei saa valita; ehdin miettiä jo onnettomuuksien uhreja.
        Kipeää.

        Minulla ja lapsillani oli "onnea" tuossa kohdin. Mieheni kuoli rauhallisesti sairaalavuoteeseen sairastettuaan reilun vuorokauden.
        Lapset ehtivät hyvästellä, minä sain saattaa kumppanini matkaan hänen kainalossaan maaten. Ei koneita eikä vieraita.
        Kuoleman käytyä lapset palasivat vielä uudestaan. Juttelimme pitkään isän vierellä, pienimmät suutelivat ja kolmivuotias jopa nousi vielä viimeiseksi kerraksi kuolleen isänsä kainaloon.
        Tuo viimeinen kuulostaa makaaberille, mutta oli todellisuudessa kaunista, rauhallista eikä lainkaan hämmentävää.

        Vajaata viikkoa myöhemmin sitten puimme mieheni arkkuun, harjasimme hiukset, silitimme parran ja laitoimme kukan sijasta käteen minun hiukseni (leikkasin pitkät hiukseni pois ja letitin ne letiksi johon liiti suortuvan jokaisen lapsen päästä.
        Näin jälkeenpäin ajatellen se ehkä auttoi yhden askeleen verran eteenpäin.


      • Täällä päin etelä-Suomea ei ole mahdollista itse pestä ja pukea, ei ainakaan minun paikkakunnallani. Mistä päin Suomea olet, Satu40?

        Mieheni kuoli sänkyymme ja elvytysyritys lattialla. Ruumisautonkuljettaja sanoi, että saan hyvästellä hänet!!! Olin aivan sekaisin, en muista mitä tein, varmaan suutelin ja jotain...

        Parin viikon kuluttua, muistaakseni,ruumiinavauksen jälkeen, saimme nähdä hänet kappelissa. Minä ja toinen tytär halusimme nähdä hänet ja toinen tytär taas halusi säilyttää elävän muiston. Hänet oli puettu (ei minulta kysytty miten) ja hän näytti rauhalliselta. Se tuntui hyvältä, koska sydänkohtaus ei ole kovin rauhallinen. Mielessäni nämä kaksi mielikuvaa hänestä vuorottelevat, mutta ne kuolemanhetket ovat useimmin päällimmäisenä mielessäni. Koen syyllisyyttä, koska en pystynyt auttamaan rakastani.
        Laitoin arkkuun hänen viereleen rasiassa hiustupsuni, jonka hän oli aikoinaan leikannut ja säilyttänyt yöpöydän laatikossaan. Sekä yhden meille tärkeän pehmotiikerin ja rasian, jossa oli meidän hääkuvamme, ja yksi juttu, jota en kerro kenellekään.

        Suomi on aika iso maa, koska tavat vaihtelevat täällä niin paljon.

        Lämpimät halaukset teille ja jos voisin auttaa teitä surussanne...


      • satu40
        coeurbrisee kirjoitti:

        Täällä päin etelä-Suomea ei ole mahdollista itse pestä ja pukea, ei ainakaan minun paikkakunnallani. Mistä päin Suomea olet, Satu40?

        Mieheni kuoli sänkyymme ja elvytysyritys lattialla. Ruumisautonkuljettaja sanoi, että saan hyvästellä hänet!!! Olin aivan sekaisin, en muista mitä tein, varmaan suutelin ja jotain...

        Parin viikon kuluttua, muistaakseni,ruumiinavauksen jälkeen, saimme nähdä hänet kappelissa. Minä ja toinen tytär halusimme nähdä hänet ja toinen tytär taas halusi säilyttää elävän muiston. Hänet oli puettu (ei minulta kysytty miten) ja hän näytti rauhalliselta. Se tuntui hyvältä, koska sydänkohtaus ei ole kovin rauhallinen. Mielessäni nämä kaksi mielikuvaa hänestä vuorottelevat, mutta ne kuolemanhetket ovat useimmin päällimmäisenä mielessäni. Koen syyllisyyttä, koska en pystynyt auttamaan rakastani.
        Laitoin arkkuun hänen viereleen rasiassa hiustupsuni, jonka hän oli aikoinaan leikannut ja säilyttänyt yöpöydän laatikossaan. Sekä yhden meille tärkeän pehmotiikerin ja rasian, jossa oli meidän hääkuvamme, ja yksi juttu, jota en kerro kenellekään.

        Suomi on aika iso maa, koska tavat vaihtelevat täällä niin paljon.

        Lämpimät halaukset teille ja jos voisin auttaa teitä surussanne...

        Olen eteläpohjanmaalta Vaasan kupeelta, mutta tiedän tapaa noudatettavan muuallakin pohjanmaalla.

        Minun isäni suku on Kaustiselta ja sielläpäin on vielä voimissaan ns. "ulosveisuu" jossa vainaja tuodaan sairaalasta arkussa kotiin, asetetaan esim olohuoneen lattialle, arkku avataan ja läheiset, naapurit, ystävät yms kokoontuvat jättämään jäähyväisiä muutaman virren ajan.
        Sekin on kaunis tapa.

        Me toimme tyttärentyttäreni kappelista kotiin viime kuussa (ruumisauto oli varattuna ja arkku niin pieni, että hoisimme kuljetuksen itse - asia jota en olisi osannut toivoa ellei olosuhteet olisi siihen johdattaneet, mutta joka toteutuessaan tuntui aivan oikealle).
        Vastaavat jäähyväiset oli lähimpien taholta jätetty jo sairaalassa, joten ulosveisuu kotona tuntui tarpeettomalta.
        Mutta ajoimme pienokaisen arkun kanssa kodin kautta ja hiljenimme hetkeksi pihalle. Prinsessa siis "kävi kotona viimeisen kerran" ennen kuin veimme hänet kirkon kappeliin odottamaan hautausta.

        Otan osaa suruusi.


      • vaivaamaan
        satu40 kirjoitti:

        Olen eteläpohjanmaalta Vaasan kupeelta, mutta tiedän tapaa noudatettavan muuallakin pohjanmaalla.

        Minun isäni suku on Kaustiselta ja sielläpäin on vielä voimissaan ns. "ulosveisuu" jossa vainaja tuodaan sairaalasta arkussa kotiin, asetetaan esim olohuoneen lattialle, arkku avataan ja läheiset, naapurit, ystävät yms kokoontuvat jättämään jäähyväisiä muutaman virren ajan.
        Sekin on kaunis tapa.

        Me toimme tyttärentyttäreni kappelista kotiin viime kuussa (ruumisauto oli varattuna ja arkku niin pieni, että hoisimme kuljetuksen itse - asia jota en olisi osannut toivoa ellei olosuhteet olisi siihen johdattaneet, mutta joka toteutuessaan tuntui aivan oikealle).
        Vastaavat jäähyväiset oli lähimpien taholta jätetty jo sairaalassa, joten ulosveisuu kotona tuntui tarpeettomalta.
        Mutta ajoimme pienokaisen arkun kanssa kodin kautta ja hiljenimme hetkeksi pihalle. Prinsessa siis "kävi kotona viimeisen kerran" ennen kuin veimme hänet kirkon kappeliin odottamaan hautausta.

        Otan osaa suruusi.

        tuo liina joka laitetaan vainajan kasvoille. Mikä tarkoitus sillä on? Valitsin omaiselleni vaatteet, mutta muuta en saanut, ei kysytty, tehdä. Sain olla mukana kun arkun kansi ikuisesti suljettiin ja omainen vietiin takaisin kylmähuoneeseen. Tänään kun ajattelen, olisin ehkä halunnut tehdä enemmän.


      • satu40
        vaivaamaan kirjoitti:

        tuo liina joka laitetaan vainajan kasvoille. Mikä tarkoitus sillä on? Valitsin omaiselleni vaatteet, mutta muuta en saanut, ei kysytty, tehdä. Sain olla mukana kun arkun kansi ikuisesti suljettiin ja omainen vietiin takaisin kylmähuoneeseen. Tänään kun ajattelen, olisin ehkä halunnut tehdä enemmän.

        tuon liinan merkitystä. Jonkinlainen symboliarvo sillä varmasti on, niin olettaisin?

        Mutta tuohon "olisin tahtonut tehdä enemmän" osaan voin kyllä kommentoida.

        Tavat ja perinteet vaihtelevat eri paikkakunnilla ja eri aikoina. Ja usein kun joku menettää läheisen niin shokissa ja surussa ei osaa kyseenalaistaa mitään tapoja. ***

        Kuitenkin ainakin minä koen surutyölle tärkeäksi että "saa tehdä asiat omalla tavallaan" eli esimerkiksi pukea haudattavan rakkaan päälle jotain jolla on erityismerkitys, järjestää hautajaisista ja muistotilaisuudesta vainajan "näköiset" ja niin edelleen.
        Hyvä on sekin että kuolinilmoituksiin on viime vuosikymmeninä tullut enemmän variaatioita. Ihmiset kun eivät kuolleinakaan ole identtisiä toistensa kanssa.

        Viimeisisten (kanssa)järjestämieni hautajaisten kohdalla joku ulkopuolinen kommentoi minulle että "ette te kyllä nyt kovin surevilta vaikuta kun mietitte vaatteet hautajaisiin ja ohjelman ja muistopöydän ja niin edelleen... Kun minun mummini kuoli niin minä vain itkin sohvalla..."
        Itse koen että ehkä mummin kuollessa niin voikin tehdä. Edelyttäen että mummi oli valmis lähtemään ja että joku muu hoitaa järjestelyt.

        Mitä lähemmäksi ja mitä kipeämmin osuu, sitä tärkeämpää on päästä itse tekemään "viimeisiä palveluksia ja rakkauden- ja kunnioituksenosoituksia" vainajalle.
        Surun, itkun, romahtamisen aika on sitten myöhemmin.
        Moneen kertaan.

        *** Tästä esimerkkinä mainittakoon vaikka haudan peittäminen. Joitain vuosikymmeniä sitten yleistyi tapa, että haudan päälle lasketaan vain lasikuitukuomu ja kirkon vahtimestari käy sitten myöhemmin koneella täyttämässä haudan mullalla.
        Tapa on "kätevä" jos omaisia ja saattajia ei ole paljoa , mutta jättää monille keskeneräisen olon.
        Minä ja perheeni emme ole koskaan tahtoneet tehdä noin ja kun sen vahtimestarille ilmoitimme niin hän hyväksyi asian oitis.
        (Kaikkea ei vaan osaa eikä huomaa pyytää.)
        Poikani haudan lapioimme mieheni kanssa kaksin umpeen. Tuntui tärkeälle "peitellä hänet itse uneen."
        Myöhemmin minä, veljeni, miehen sukulaiset ja ystävämme lapioimme mieheni haudan umpeen. Veljistäni se, jota mieheni oli eniten tukenut ja kasvattanut ja väliin kiusinutkin, että "niin laiska olet, että lapionvarsikin pitäisi tehdä sinulle kettingistä ettet siihen nojailisi" ei laskenut lapiota kertaakaan kädestään vaan kyyneleet poskia raidottaen teki "kerrankin homman kunnolla".
        Muut vaihtelivat vuoroja niin että jokainen joka halusi sai osallistua.
        Ja nyt viimeksi pienen tyttärentyttären peitteli viimeiseen uneen äiti, isä, enot ja kummit sekä muutama kaikkein läheisin ystävä.


      • satu40 kirjoitti:

        tuon liinan merkitystä. Jonkinlainen symboliarvo sillä varmasti on, niin olettaisin?

        Mutta tuohon "olisin tahtonut tehdä enemmän" osaan voin kyllä kommentoida.

        Tavat ja perinteet vaihtelevat eri paikkakunnilla ja eri aikoina. Ja usein kun joku menettää läheisen niin shokissa ja surussa ei osaa kyseenalaistaa mitään tapoja. ***

        Kuitenkin ainakin minä koen surutyölle tärkeäksi että "saa tehdä asiat omalla tavallaan" eli esimerkiksi pukea haudattavan rakkaan päälle jotain jolla on erityismerkitys, järjestää hautajaisista ja muistotilaisuudesta vainajan "näköiset" ja niin edelleen.
        Hyvä on sekin että kuolinilmoituksiin on viime vuosikymmeninä tullut enemmän variaatioita. Ihmiset kun eivät kuolleinakaan ole identtisiä toistensa kanssa.

        Viimeisisten (kanssa)järjestämieni hautajaisten kohdalla joku ulkopuolinen kommentoi minulle että "ette te kyllä nyt kovin surevilta vaikuta kun mietitte vaatteet hautajaisiin ja ohjelman ja muistopöydän ja niin edelleen... Kun minun mummini kuoli niin minä vain itkin sohvalla..."
        Itse koen että ehkä mummin kuollessa niin voikin tehdä. Edelyttäen että mummi oli valmis lähtemään ja että joku muu hoitaa järjestelyt.

        Mitä lähemmäksi ja mitä kipeämmin osuu, sitä tärkeämpää on päästä itse tekemään "viimeisiä palveluksia ja rakkauden- ja kunnioituksenosoituksia" vainajalle.
        Surun, itkun, romahtamisen aika on sitten myöhemmin.
        Moneen kertaan.

        *** Tästä esimerkkinä mainittakoon vaikka haudan peittäminen. Joitain vuosikymmeniä sitten yleistyi tapa, että haudan päälle lasketaan vain lasikuitukuomu ja kirkon vahtimestari käy sitten myöhemmin koneella täyttämässä haudan mullalla.
        Tapa on "kätevä" jos omaisia ja saattajia ei ole paljoa , mutta jättää monille keskeneräisen olon.
        Minä ja perheeni emme ole koskaan tahtoneet tehdä noin ja kun sen vahtimestarille ilmoitimme niin hän hyväksyi asian oitis.
        (Kaikkea ei vaan osaa eikä huomaa pyytää.)
        Poikani haudan lapioimme mieheni kanssa kaksin umpeen. Tuntui tärkeälle "peitellä hänet itse uneen."
        Myöhemmin minä, veljeni, miehen sukulaiset ja ystävämme lapioimme mieheni haudan umpeen. Veljistäni se, jota mieheni oli eniten tukenut ja kasvattanut ja väliin kiusinutkin, että "niin laiska olet, että lapionvarsikin pitäisi tehdä sinulle kettingistä ettet siihen nojailisi" ei laskenut lapiota kertaakaan kädestään vaan kyyneleet poskia raidottaen teki "kerrankin homman kunnolla".
        Muut vaihtelivat vuoroja niin että jokainen joka halusi sai osallistua.
        Ja nyt viimeksi pienen tyttärentyttären peitteli viimeiseen uneen äiti, isä, enot ja kummit sekä muutama kaikkein läheisin ystävä.

        Osanottoni sinulle satu40. Ymmärsin, että olet menettänyt poikasi, miehesi ja tyttärentyttäresi.

        Kerro minulle kuinka olet jaksanut nousta aina uudestaan?

        Minä menetin 14-vuotiaana isäni, sitten 10 vuotta sen jälkeen tätini, joka oli minulle kuin äiti (biologisen äitini kanssa en ole oikein suhteissa), 6 vuotta sitten veljeni ja nyt rakkaan mieheni 112 päivää eli 16 viikkoa sitten.

        Ei nuo aikaisemmat kuolemat niin, mutta mieheni oli minulle koko elämäni. Minulla ei ole lapsia. Teimme mieheni kanssa kaiken yhdessä. Nyt on kuin olisi maa otettu pois jalkojen alta. Välillä vajoan pimeyteen, enkä saa mistään kiinni, millä nostaisi itsensä ylös. Ei ole mitään syytä tällä minun olemisella. Ja syytän itseäni mieheni kuolemasta, koska en pystynyt auttamaan, elvyttämään;en edes tajunnut, että se oli sydänkohtaus. Ajattelen päivittäin, kuinka kovasti häneen on täytynyt sattua ja toivon itselleni sydänkohtausta.

        Joten kerro minulle, mistä löytää tarkoituksen, missä on toivoa, miten jaksaisi joka aamu lähteä töihin, kun ei tiedä mitä varten. Miten voisi ajatella jotain tulevaa.


      • satu40
        coeurbrisee kirjoitti:

        Osanottoni sinulle satu40. Ymmärsin, että olet menettänyt poikasi, miehesi ja tyttärentyttäresi.

        Kerro minulle kuinka olet jaksanut nousta aina uudestaan?

        Minä menetin 14-vuotiaana isäni, sitten 10 vuotta sen jälkeen tätini, joka oli minulle kuin äiti (biologisen äitini kanssa en ole oikein suhteissa), 6 vuotta sitten veljeni ja nyt rakkaan mieheni 112 päivää eli 16 viikkoa sitten.

        Ei nuo aikaisemmat kuolemat niin, mutta mieheni oli minulle koko elämäni. Minulla ei ole lapsia. Teimme mieheni kanssa kaiken yhdessä. Nyt on kuin olisi maa otettu pois jalkojen alta. Välillä vajoan pimeyteen, enkä saa mistään kiinni, millä nostaisi itsensä ylös. Ei ole mitään syytä tällä minun olemisella. Ja syytän itseäni mieheni kuolemasta, koska en pystynyt auttamaan, elvyttämään;en edes tajunnut, että se oli sydänkohtaus. Ajattelen päivittäin, kuinka kovasti häneen on täytynyt sattua ja toivon itselleni sydänkohtausta.

        Joten kerro minulle, mistä löytää tarkoituksen, missä on toivoa, miten jaksaisi joka aamu lähteä töihin, kun ei tiedä mitä varten. Miten voisi ajatella jotain tulevaa.

        Minulla ei taida olla vastausta sinulle coeubrisee.
        Eri ihmiset ovat niin erilaisia; luonteiltaan, historailtaan ja unelmiltaankin.
        Itseäni on auttanut tiukoissa paikoissa se, että aina on ollut joku joka on minua kovasti tarvinnut ja siksi siis ollut "pakko" jatkaa.
        Pakko on hyvä kannustin, jos kohta ajoittain kovin ahdistava sellainen.


      • .....
        coeurbrisee kirjoitti:

        Täällä päin etelä-Suomea ei ole mahdollista itse pestä ja pukea, ei ainakaan minun paikkakunnallani. Mistä päin Suomea olet, Satu40?

        Mieheni kuoli sänkyymme ja elvytysyritys lattialla. Ruumisautonkuljettaja sanoi, että saan hyvästellä hänet!!! Olin aivan sekaisin, en muista mitä tein, varmaan suutelin ja jotain...

        Parin viikon kuluttua, muistaakseni,ruumiinavauksen jälkeen, saimme nähdä hänet kappelissa. Minä ja toinen tytär halusimme nähdä hänet ja toinen tytär taas halusi säilyttää elävän muiston. Hänet oli puettu (ei minulta kysytty miten) ja hän näytti rauhalliselta. Se tuntui hyvältä, koska sydänkohtaus ei ole kovin rauhallinen. Mielessäni nämä kaksi mielikuvaa hänestä vuorottelevat, mutta ne kuolemanhetket ovat useimmin päällimmäisenä mielessäni. Koen syyllisyyttä, koska en pystynyt auttamaan rakastani.
        Laitoin arkkuun hänen viereleen rasiassa hiustupsuni, jonka hän oli aikoinaan leikannut ja säilyttänyt yöpöydän laatikossaan. Sekä yhden meille tärkeän pehmotiikerin ja rasian, jossa oli meidän hääkuvamme, ja yksi juttu, jota en kerro kenellekään.

        Suomi on aika iso maa, koska tavat vaihtelevat täällä niin paljon.

        Lämpimät halaukset teille ja jos voisin auttaa teitä surussanne...

        Ruumiinavauksen jälkeen ei omaisten usein anneta pestä ja pukea vainajaa, koska avauksen jäljet voivat olla melko rajun näköiset.


      • satu40
        ..... kirjoitti:

        Ruumiinavauksen jälkeen ei omaisten usein anneta pestä ja pukea vainajaa, koska avauksen jäljet voivat olla melko rajun näköiset.

        Täälläpäin annetaan.
        Leikkausarven päälle voi halutessaan pyytää esim lapselle bodyn tai aikuiselle paidan.
        Itse en ole pitänyt niitä kovin pahan näköisinä jälkinä, mutta ihmiset ovat toki erilaisia.


      • satu40
        satu40 kirjoitti:

        Täälläpäin annetaan.
        Leikkausarven päälle voi halutessaan pyytää esim lapselle bodyn tai aikuiselle paidan.
        Itse en ole pitänyt niitä kovin pahan näköisinä jälkinä, mutta ihmiset ovat toki erilaisia.

        minusta saa mikään kynnyskysymys olla.
        Eri paikoin eri tavat ja eri omaisillakin eri tarpeet.


      • satu40 kirjoitti:

        Minulla ei taida olla vastausta sinulle coeubrisee.
        Eri ihmiset ovat niin erilaisia; luonteiltaan, historailtaan ja unelmiltaankin.
        Itseäni on auttanut tiukoissa paikoissa se, että aina on ollut joku joka on minua kovasti tarvinnut ja siksi siis ollut "pakko" jatkaa.
        Pakko on hyvä kannustin, jos kohta ajoittain kovin ahdistava sellainen.

        Eikä kukaan tarvitse minua. Ei mitään pakkoa jatkaa.
        Yhtään en tiedä miksi käyn töissä tai teen mitään muutakaan. Tämä ei tunnu elämältä vaan lähinnä joltain olemiselta.
        Ikinä ennen en ole asunut tai ollut yksin.
        Mitään unelmia ei ole enää.


      • Alexandra1953

        Luin äitini vanhoja kirjeitä,jotka mummu oli lähettänyt hänelle.Äidin sisko kuoli kotona,mummu puki hänrt ja laittoi arkkuun on kertonut siitä kirjeessä täydin normaalia oli,että äitini kun oli siellä kylässä mummu ja äiti asuivat Aili-tädin kanssa tuvassa,kuolemaa ei aiemmin niin pelätty


      • kaivontekijä
        satu40 kirjoitti:

        Täälläpäin annetaan.
        Leikkausarven päälle voi halutessaan pyytää esim lapselle bodyn tai aikuiselle paidan.
        Itse en ole pitänyt niitä kovin pahan näköisinä jälkinä, mutta ihmiset ovat toki erilaisia.

        niin , avatut vainajat, aika usein vuotavat takaraivosta, kun iho ommeltu kiinni ja kun vainajaa nostellaan, lavetilta arkkuun, puetaan, niin kuoleman jälkeen ommeltuihin haavoihin ei synny arpikudosta, siksi vuotoja, jos arkkuun laiton jälkeen autokuljetus, tärinää, kuoppia,


    • systeri

      minä kävin myöskin kirkon kappelissa hyvästelemässä rakkaan alle 30v pikkuveljeni ja lasteni rakkaan enon.kävimme siskoni kans useamman kerran hyvästelemässa.kun minä en olisi millään halunnut laittaa kylmään maahan veljeäni..veljeni menehtyi vajaa 3kk sitten aivan yllättäin töissä sydänkohtaukseen joka oli niin terve ja hyväkuntoinen nuori mies.aamulla normaalisti lähti töihin työpäivä normaali.vähän ennen työpäivän päätyttyä yhtäkkiä oli tuupertunut lattialle.ensiapu aloitettu hetin yhden kerran heikosti pulssi tuntunut ja sitten ei enään mitään.ikävä on niin kova että tuntuu ettei tästä selviä.sairaslomalla olen koko ajan ajatukset karkaa ja ei yhtään kokonaista nukuttua yötä ystäväin päivän jälkeen,välillä olo tuntuu aivan liian yliaktiiviselta vaikka muuten aivan rätti väsynyt..tuntuu ettei tämä voi olla totta.käyn kerran viikossa psygologin juttusilla ym.mutta olo silti erittäin huono..mietin onko vveljeni kärsinyt tai tuntenut itse mitään sen jälkeen kun oli sanonut että kummasti rintaan pistää.olemme menossa juttelemaan ensiavun aloittaneitten ihmisten kans..että ne vois kertoa kerkeskö veljeni kärsiä.vaikka koko ajan jokainen hokee ettei se kerinnyt tuntea mitään mutta mistä ne sen voi tietää kun eivät itse ole sitä kokeneet.

      • hyvästit

        Minun veljeni kuolemasta on reilut 3 viikkoa. Myös hän, aavistuksen alle 40v, hyvä kuntoinen mies, nukkui yllättäen pois. Luultavasti sydänkohtaus, vielä ei tiedetä. Aivan epätodellinen olo ja ikävä velipoikaa. Siskon ja minun lasten kanssa hyvästeltii. Minuakin ahdistaa arkun ahtaus ja kylma ja pimeä maa, vaikka tiedän, ettei hän siitä kärsi... Silti ahdistava ajatus, että tällä viikolla hauta on peitetty ja veljeni siellä mullan alla makaa...
        Minä käyn kyllä töissä, mutta ärsyttää ihmisten turhat narinat ja väsyttää. :(


    • läheisteni kanssa.

      Kappelissa hyvästelin lapseni mieheni, äitini, kahden veljeni ja lapseni ystävän kanssa. Hetki oli lämmin ja surullinen. Lauloimme virsiä, luimme Daavidin Psalmia; Herra on hyvä paimen ja rukoilimme. Juttelimme ja kerroimme kuinka paljon rakastamme ja kuinka sydämiimme jää kaipaus, tuska ja tuskankin voittava rakkaus. Hyvästelystä jäi rauhallinen mieli. Muistan, kuinka sen jälkeen kotona yöllä istuessani tietokoneellani, tunsin lapseni läsnäolon.

      Moni lapseni ystävä kysyi, voisivatko he nähdä lapseni ja jättää jäähyväiset ennen lapseni siunaustilaisuutta. Kirkossa ei ollut kappelia, joten lapseni arkku oli asetettuna alttarille aukinaisena, ja ennen lapseni siunaustilaisuutta, jokaisella, joka halusi jättää hyvästit lapselleni, oli mahdollisuus se tehdä kirkon alttarilla. Useat kävivät hyvästelemässä.

      Äitini jätti lapsenlapselleen ristin rinnalle, minä jätin sydänkorun. Joku on sanonut, että lapsen kuollessa äidin sydän repäistään rikki. Nuoremmat lapseni halusivat myös jättää hyvästit isoveljelleen. Rukoilimme rukouksen: Minä lapsi pienoinen.

    • päätös jo aikaa sitten

      katsomassa vanhaa äitiäni enkä isääni heidän kuoltuaan. Kumpikin kuoli niin että olin juuri käynyt heidän luonaan sairaalassa, kun sieltä ilmoitettin tapahtuneesta. Ja toisaalta ajattelen, ettei se enää muuksi muutu.

      Tämän asian olin päättänyt jo aikaa sitten. Haluan säilyttää heistä muiston paremmilta päiviltä. Kappelissakaan en ollut kummankaan kohdalla. Kyseessä ei ole pelko kuolleita kohtaan, koska olen hoitoalan ammattilainen ja työni puolesta hoitanut ja käsitellyt kuolleita ja kohdannut heidän omaisiaan.

      Mutta jos nyt joutuisin kohtaamaan lapseni tai puolisoni kuoleman, olisi tilanne taas toinen. Lapseni haluaisin varmasti itse hoitaa ja saattaa loppuun asti.

    • N

      Isäni kuoli muutama päivä sitten. Etsin täältä vastauksia josko mennä katsomaan. Näin isän viimeisen kerran todella huonona, ei sellaisena jona ihmisen pitäisi läheisensä viim. kerran nähdä. Mutta onko rohkeutta mennä...

      • Niin..

        Kannattaa miettiä minkälaisena haluaa läheisesnä muitettavan.
        Lapsemme kävivät katomassa äitiään viimeisen kerran sairaalassa juuri äkillisen kuoleman jälkeen.
        He eivät kuitenkaan enään halunneet käydä katsomassa äitiään kappelissa eivätkä kirkon ruumishuoneella jossa osa kaukaisemmista sukulaisista vielä kävivät.
        Lapsille jäi kuva levollisesti nukkuvasta äidistään jolla oli vielä ihan terve väri kasvoillaan.


      • kaipauksella
        Niin.. kirjoitti:

        Kannattaa miettiä minkälaisena haluaa läheisesnä muitettavan.
        Lapsemme kävivät katomassa äitiään viimeisen kerran sairaalassa juuri äkillisen kuoleman jälkeen.
        He eivät kuitenkaan enään halunneet käydä katsomassa äitiään kappelissa eivätkä kirkon ruumishuoneella jossa osa kaukaisemmista sukulaisista vielä kävivät.
        Lapsille jäi kuva levollisesti nukkuvasta äidistään jolla oli vielä ihan terve väri kasvoillaan.

        MInä olin läsnä kun äitini puhalsi viimeisen henkäyksensä. Pidin häntä kädestä kiinni ja toivotin hänelle hyvää matkaa sinne jonnekin.
        Hoitajat sanoivat että laittavat hänet kuntoon että voimme sisrusteni kanssa tulla takaisin kun on valmis.
        sisareni ei enää halunnut mutta minä menin. Laitoin ruusun hänen rinnnan päälle.
        Huone jossa hän makasi viimeiset ajat oli koristettu joulukyntteliköllä ja eneklillä jonka olimme äidille vieneet. Muuten hän oli tyyni, kaunis valkosissaan.
        Tunnelma oli erittäin harras.
        Laitoin ruiusun rinnalleen ja hyväilin vielä hänen kasvojaan ennenkuin poistuin. En sitten mennyt enää kun laitettiin arkkuun. Eikä kukaan sisruksistakaan mennyt. Minulle jäi tosi levollinen ja kaunis kuva äidistä.
        Tämä tapahtui viikko ennen joulua.

        Kehoitan käymään katsomassa.
        Surukin on kaunista kun näin että hän oli levollinen.


      • *
        Niin.. kirjoitti:

        Kannattaa miettiä minkälaisena haluaa läheisesnä muitettavan.
        Lapsemme kävivät katomassa äitiään viimeisen kerran sairaalassa juuri äkillisen kuoleman jälkeen.
        He eivät kuitenkaan enään halunneet käydä katsomassa äitiään kappelissa eivätkä kirkon ruumishuoneella jossa osa kaukaisemmista sukulaisista vielä kävivät.
        Lapsille jäi kuva levollisesti nukkuvasta äidistään jolla oli vielä ihan terve väri kasvoillaan.

        Joku käyttää näemmä samaa nimimerkkiä kuin minä.. Itse kirjoitin tänään Järki ja tunteet-palstalle siihen ketjuun joka alkaa et 'Hiljaiset mietteet..' (juuri tuolla nimimerkillä). Ei minulla ainakaan ole äiti kuollut.. Eikä minulla ole lapsia.
        Halusinpa vain ottaa kantaa asiaan..


      • kaipauksella minä
        * kirjoitti:

        Joku käyttää näemmä samaa nimimerkkiä kuin minä.. Itse kirjoitin tänään Järki ja tunteet-palstalle siihen ketjuun joka alkaa et 'Hiljaiset mietteet..' (juuri tuolla nimimerkillä). Ei minulla ainakaan ole äiti kuollut.. Eikä minulla ole lapsia.
        Halusinpa vain ottaa kantaa asiaan..

        Jos nimimerkkiä ei ole rekisteröity jollekin käyttäjälle niin sitä voi tosiaan käyttää kuka haluaa. En tosiaankaan tiennyt että se oli jo käytössä. Käynpä vilkasemassa kirjoituksesi.


      • *
        kaipauksella minä kirjoitti:

        Jos nimimerkkiä ei ole rekisteröity jollekin käyttäjälle niin sitä voi tosiaan käyttää kuka haluaa. En tosiaankaan tiennyt että se oli jo käytössä. Käynpä vilkasemassa kirjoituksesi.

        Niin.. Selvähän se.


      • kaipauksella minä
        * kirjoitti:

        Niin.. Selvähän se.

        sorry, en löytänyt.
        Eikä minua edes kiinnosta kirjoituksesi, omassa surutyössäni on tarpeeksi.

        Tämän ketjun aiheeseen liittyen sanoisin sen että vainajan katsominen ja hyvästin jättö poistaa paljon kysymyksiä sillä se levollinen ilme vainajan kasvoilla osoittaa että hän on saanut levon.
        MEille jää tietenkin kaipaus koska luovuttaminen on vaikeaa. Kun on kyse äidistä tai isästä jotka ovat elämämme pisimpiä ihmissuhteita.

        Surutyö vie aikansa mutta sekin voi olla kaunista niinkuin tuossa edellä kirjoitin, ihan riippuen siitä minkälainen kuva jää omaisen poislähdöstä.


      • *
        kaipauksella minä kirjoitti:

        sorry, en löytänyt.
        Eikä minua edes kiinnosta kirjoituksesi, omassa surutyössäni on tarpeeksi.

        Tämän ketjun aiheeseen liittyen sanoisin sen että vainajan katsominen ja hyvästin jättö poistaa paljon kysymyksiä sillä se levollinen ilme vainajan kasvoilla osoittaa että hän on saanut levon.
        MEille jää tietenkin kaipaus koska luovuttaminen on vaikeaa. Kun on kyse äidistä tai isästä jotka ovat elämämme pisimpiä ihmissuhteita.

        Surutyö vie aikansa mutta sekin voi olla kaunista niinkuin tuossa edellä kirjoitin, ihan riippuen siitä minkälainen kuva jää omaisen poislähdöstä.

        Juu.. Se kirjoitus alkoikin et 'Hiljainen miete..'. Siihen ketjuun olen kirjoittanut muutaman kommentin (viimeisimmän klo 12).
        Mutta.. Voimia sinulle! Koita/koittakaa jaksaa..


    • <<<

      Poikamme oli kasvoistaan syövän runtelema. Olin varma että hän ei olisi halunnut itseään katseltavan kuolleena.
      Olin lähellä siihen asti kun veti viimeisen henkäyksensä, sanoin silloin hyvästit.
      Ikävä ei helpota, välillä tuntuu että suru lannistaa elämänhalun kokonaan.

    • N

      Kiitos vastauksista, olen perjantaina menossa katsomaan isääni. Hänen ihonsa jäi keltaiseksi kuolleessaan ja on sitä ilmeisesti vieläkin, sillä myös mietin katsomista. Mutta kadun jos en edes yritä.

    • Veljen tytär

      Setäni kuoli loppiaisena aivan yllättäen 78 vuotiaana. Tai olihan se meillä sukulaisilla tiedossa että kauaa ei enää ole aikaa. Hänellä oli mds veri sairaus joka eteni nopeasti leukemiaksi.
      Vaikeinta oli kun sedällä oli kova elämän halu ja tuntui että hän ei oikein hyväksynyt lähestyvää loppua, tai sitten muiden takia ei sitä esille tuonut, ei suostunut vaimonsakaan kanssa mistään toiveistaan puhumaan. Ehkä näytteli voivansa paremmin kuin voikaan. Paljon jäi asioita kesken ja jotenkin epäselväksi.
      Loppu tuli sitten muutamassa tunnissa. Kotoaan lähti sairaalaan ns. saappaat jalassa ja manasi kun taas joutuisi rankkoihin hoitoihin. Ei tarvinnut olla sairaalassa kuin muutama tunti kun loppu sitten tuli. Onneksi meni näin. Hän inhosi sairaaloita.
      Parisen viikkoa sitten näin hänet viimeisen kerran elossa.
      En aikonut mennä katsomaan, kun en ole ennen vainajaa nähnyt ja ajattelin että mukavampi kuin jää muistikuva elossa olevasta sedästä ja pelkäsin että jää jokin kauhukuva uniin. Mutta kun vaimonsa meni sairaalan kappeliin hyvästelemään, päätinkin mennä myös. Hautaustoimiston miehetkin sanoivat, että voi mennä ihan hyvin katsomaan. Varmasti sanovat jos on jotain mihin pitäisi varautua.
      Siinä setä makasi rauhallisen näköisenä kuin sikeässä unessa valkoisessa silkkipaidassa. Kosketin häntä olkapäähän ja sanoin hyvästit.
      Ajattelin että saan paniikkikohtauksen, mutta sedän näkemisestä tulikin rauhallinen hyvä olo. Rankat hoidot ovat ohi ja kivut. Tuntui voimakkaasti hänen henkensä läsnäolo ja rauha. Samaa sanoi vaimonsa joka ei aluksi aikonut mennä katsomaan.
      Onneksi menin katsomaan häntä. Ei mitään pelättävää, rumaa tai ahdistavaa. Päinvastoin. Sai minut ajattelemaan toisella tavalla elämää ja kuinka haurasta se on.

    • kaipauksella minä

      HEi, veljen tytäR, Äidilläni oli sama tauti. Tuntui aivan hirveältä seurata vieressä kun hän kuihtui. Mitkään hoidot eivät auttaneet.
      Tuohon sairauteen kuului valtavat luusäryt joiden vuoksi äiti valitti ääneen.

      Sen sanon että vaikka luopuminen on tuskallista niin paljon tuskallisempaa oli seurata hänen kamppailuaan syöpää vastaan.
      Tunsin itseni niin voimattomaksi.
      Olen kuitnekin onnellinen että sain olla luonaan kun nukkui ja vielä että sain käydä laittamassa sen ruusun hänen rinnalleen kun hänet oli pesty ja laitettu valmiiksi. Se tunne siinä huoneessa oli kuin taivas olisi ollut läsnä.

    • N

      Kävin nyt sitten isääni katsomassa sairaalan jäähyväishuoneessa, enkä kadu. Kannattaa mennä jos yhtään tuntuu siltä, että haluaisit ehkä mennä katsomaan. Tilanne on toki surullinen, mutta rauhallinen ja levollinen. Näissä tapauksissa kannattaa katsoa mieluummin kun katua.

    • jk

      vai niin

    • Moni pelkää turhaan kuollutta ihmistä. Ajatellaan helposti, että siitä jää joku trauma tai kammo kun katsoo kuollutta. Loppujen lopuksi on kuitenkin yllättävän helppoa katsoa vainajaa, siinähän se rauhallisena lepää silmät kiinni. Ja häntä todellakin voi myös koskettaa aivan hyvin. Monesti katsoja kokee tilanteen levollisena ja helpottavana kun on uskaltanut katsoa vainajaa. Jos vainaja on kuollut tapaturmaisesti ja siten siis loukkaantunut pahasti kasvojen alueelle, siitä kyllä kerrotaan etukäteen omaisille ja varoitetaan ettei näky välttämättä ole kovin kaunis. Erittäin vaikeasti vaurioitunutta vainajaa ei välttämättä edes näytetä tai näytetään vasta kun joku omainen sitä vaatii.
      Omassa työssäni jota olen siis reilu 15v tehnyt näkee usein vainajia ja niitä joutuu myös laittamaan. Omaisten kohtaaminen on aina raskasta vaikka olisi kuinka kokenut hoitaja. Mutta aina sitä löytää jotain lohduttavia sanoja siihen tilanteeseen.

    • ikuinenmuisto

      Minä kävin kesäkuussa hyvästelemässä evankelisluterilaisessa kappelissa avoimessa arkussa ollen enoni. Kappelissa on takahuone, jossa on mahdollista käydä katsomassa avointa arkkua ennen kun se suljetaan ja siirretään kappelin alttarille siunausta varten. Ortodoksina en pelkää nähdä kuollutta.

    • asasd

      Minä en enää käynyt erikseen hyvästelemässä. Olin äidin vierellä kun hän henkäisi viimeisen henkäyksen terveyskeskuksen vuodeosastolla. Jonkun 10 - 15 minuuttia olin vielä äidin huoneessa. Sitten lähdin kotiin, äiti oli mennyt ja minä jatkoin elämääni.

    • Jämsänkoskella

      Yhden kerran kävin sellaisessa ja seinät oli kuin teurastamossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1635
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      16
      1479
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1378
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      32
      1350
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      49
      1304
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1238
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1136
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1104
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1092
    Aihe