Lukon uudelleen sarjoitus

TeppoW

Vuokralainen on hukannut yhden avaimen ja lukko sarjoitetaan uudelle vuokralaiselle uudelleen. Kuka maksaa ?

17

29817

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asiaakin

      et taija tietää miten yksin kertanen toimenpide uudelleen sarjottaminen on, niin simppelin jutun maksaa puliukkokin

      t lukkoseppä

    • maksaja

      Jos on vanhanmallinen abloy avain,niitähän saa teetettyä ihan millä nakkarilla vaan!Vaihda lukon tyyppiä,ja samalla avainta!On ainut keino välttää kutsumattomat vieraat!!!

    • lukkomaisteri

      En tiedä miten puliukot, toimenpiteen yksinkertaisuus tai nakkikioskit asiaan liittyy, mutta vastaus kysymykseesi on: riippuu vähän.

      Lähtökohta on, että vuokralainen joutuu maksamaan sarjoituksen. Vuokralainen saa myös itse asian hoitaakin, eikä tarvitse tyytyä vuokranantajan tarjoamaan palveluntuottajaan ja tämän hinnoitteluun. Sarjoitus pitää vain hoitaa vastaavanlaiseksi, kuin se oli ennen avaimen katoamista.

      Riippumisen asiaan tuo se, että vuokranantajalla pitää olla näyttöä avaimen katoamisesta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että vuokranantajalla on kuittaus vuokralaiselle luovutetuista avaimista, ja vuokralainen ei pysty palauttamaan yhtä montaa avainta, kun paperin mukaan on saanut.

    • TeppoW

      Eli tilanne on se, että uusi vuokralainen vaatii lukon uudelleen sarjoitusta, koska yksi avain ( mustapäinen turva avain ) on kateissa. Vuokraisäntä sarjoituttaa lukon uudelleen. Maksaako viulut:
      A. Uusi vuokralainen
      B. Vuokraisäntä
      C. Avaimen hukannut vanha vuokralainen

      • hukkaaja

        Mikäli entinen vuokralainen on hukannut avaimen ja sitä ei ole selvitetty poismuuton yhteydessä niin sarjoituksen maksaa vuokraisäntä.
        Jos taasen nykyinen vuokralainen on avaimen hukannut niin tuskin se on vuokraisännän vika.

        Exec sarjoituksen hinta on n. 40 euroa avaimet. Satasella selviää.


      • TeppoW
        hukkaaja kirjoitti:

        Mikäli entinen vuokralainen on hukannut avaimen ja sitä ei ole selvitetty poismuuton yhteydessä niin sarjoituksen maksaa vuokraisäntä.
        Jos taasen nykyinen vuokralainen on avaimen hukannut niin tuskin se on vuokraisännän vika.

        Exec sarjoituksen hinta on n. 40 euroa avaimet. Satasella selviää.

        Niin minulle tuli vaan 180e lasku pari kuukautta asunnosta poismuuton jälkeen. 3 avainta, yhden lukon sarjoitus ja pikatyölisät päälle.


      • isäntä
        TeppoW kirjoitti:

        Niin minulle tuli vaan 180e lasku pari kuukautta asunnosta poismuuton jälkeen. 3 avainta, yhden lukon sarjoitus ja pikatyölisät päälle.

        maksaa kulut, riski kuuluu yrittäjälle.


      • jakso..
        TeppoW kirjoitti:

        Niin minulle tuli vaan 180e lasku pari kuukautta asunnosta poismuuton jälkeen. 3 avainta, yhden lukon sarjoitus ja pikatyölisät päälle.

        Jos olit myöntänyt avaimen hukkaamisen, niin parasta on että maksat pois.
        Muutenhan sen olisi voinut ottaa takuuvuokrasta.
        Etenkin jos olit kirjallisesti kuitannut avaimet.


      • lukkomaisteri
        TeppoW kirjoitti:

        Niin minulle tuli vaan 180e lasku pari kuukautta asunnosta poismuuton jälkeen. 3 avainta, yhden lukon sarjoitus ja pikatyölisät päälle.

        Ilmoitettiinko sulle asiasta etukäteen? Onko vuokranantajalla kuittaus sinulle luovuttamistaan avaimista? Nämä asiat ratkaisee tilanteen. Jos olet todistetusti hukannut avaimen (kuittaus löytyy) sinulla on oikeus korjata tilanne hoitamalla sarjoitus itse. Jos sinulle ei ole kerrottu korvausvelvollisuudestasi etukäteen, ei sinulla ole ollut mahdollisuutta hoitaa asiaa itse kuntoon. (avain olisi saattanut olla sinulla, ja olisit vain unohtanut palauttaa sen) Jos edellämainituissa ei ole kiistanalaisuutta, ei sinulla kuitenkaan ole varmasti mitään syytä maksaa pikalisiä.

        Mikäli kirjallinen aineisto osoittaa, että olet hukannut avaimen, soita valitsemaasi lukkoliikkeeseen ja kysy lukonsarjoituksen hintaa kolmella avaimella. Sitten soitat vuokranantajalle ja ilmoitat, että suostut maksamaan enintään tämän summan. Mikäli lasku on tullut lukkoliikkeestä, soita sinne ja ilmoita, että et ole tilannut työtä ja laskun maksaa tilaaja.


      • lukkomaisteri
        TeppoW kirjoitti:

        Niin minulle tuli vaan 180e lasku pari kuukautta asunnosta poismuuton jälkeen. 3 avainta, yhden lukon sarjoitus ja pikatyölisät päälle.

        Ja muista kertoa, kuinka tarina lopulta päättyi


      • lukottaja vain
        lukkomaisteri kirjoitti:

        Ilmoitettiinko sulle asiasta etukäteen? Onko vuokranantajalla kuittaus sinulle luovuttamistaan avaimista? Nämä asiat ratkaisee tilanteen. Jos olet todistetusti hukannut avaimen (kuittaus löytyy) sinulla on oikeus korjata tilanne hoitamalla sarjoitus itse. Jos sinulle ei ole kerrottu korvausvelvollisuudestasi etukäteen, ei sinulla ole ollut mahdollisuutta hoitaa asiaa itse kuntoon. (avain olisi saattanut olla sinulla, ja olisit vain unohtanut palauttaa sen) Jos edellämainituissa ei ole kiistanalaisuutta, ei sinulla kuitenkaan ole varmasti mitään syytä maksaa pikalisiä.

        Mikäli kirjallinen aineisto osoittaa, että olet hukannut avaimen, soita valitsemaasi lukkoliikkeeseen ja kysy lukonsarjoituksen hintaa kolmella avaimella. Sitten soitat vuokranantajalle ja ilmoitat, että suostut maksamaan enintään tämän summan. Mikäli lasku on tullut lukkoliikkeestä, soita sinne ja ilmoita, että et ole tilannut työtä ja laskun maksaa tilaaja.

        Vähän tarkennusta: Viestiketujussa mainittiin "mustapäinen" avain, siis todennäköisemmin kyseessä exec- avain. Kyseistä avainta / sarjoitusta ei voi kuka tahansa teettää, joten vuokralainen voi joutua korvaamaan sen avaimen / sarjoituksen teettämisen.

        Mutta kun kyseessä on ns. vuokraluukku, niin omistajalla on on myös oikeus sarjoituttaa lukko uusiksi, esim. turvallisuusnäkökohtiin vedoten. TOKI missä yhteydessä se avain on kadonnut VOI myös vaikuttaa asiaan. Merellä / metsässä ja avaimessa ei ole mitään nimi/osoitelappua mukana, niin JÄRKEÄ käyttäin vaukaranantaja VOI JOUSTAA ja veloittaa uuden avaimen hinnan.

        JOS käy niin, että asuntoon mennään avaimilla ja omaisuutta katoaa niin kertomus avaimen katoamisesta ( merellä jne. ) tulee erittäin outoon valoon. . . .


    • Ottaa nuppiin

      Voidaanko lukon uudelleen sarjoitus periä vuokravakuudesta? Itse juuri muutin ja olen hukannut 1 tavallisen abloy-avaimen. Vuokravakuutta ei kuulemma palauteta lähimpään kahteen viikkoon, ennenkuin ovat perineet sarjoituksen. Lisäksi pidättävät vielä jääkaapin pesun vakuudesta kun oli heidän mielestään likainen, vaikka itse olin sen pessyt.

      • kögljköl

        No miksi et teettänyt sitä tavallista abloy-avainta, maksaa muutaman euron.
        Ehkä se sinulta vieläkin löytyy!


    • lukossa

      Voidaan periä vuokravakuudesta. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota, kuinka paljon vuokravakuudesta peritään. Esim. https://kodinplaza.fi/ mukaan sarjoituksen hinta tulisi olla lähempänä 100 euroa kuin 250-400 euroa mitä välillä kuulee perittävän.

      • Jos talossa on vielä perinteinen Abloy, on sarjoitus rutiinitoimenpide muuton yhteydessä ja siten kuuluu vuokranantajalle., Ei puuttuva avain voi tätä muuttaa. Jos kyse on uudemmista systeemeistä, niin silloin haltija vastaa avaimista.

        Noissa muissa systeemeissä homma voidaan joutua tekemään taloyhtiön kautta ja silloin voivat sarjoittaa muita lukkoja. Meillä on ILOQ, jossa homman pitäisi olla halpaa ja siinäkin se on yli sata euroa.


      • Käyttäjät_kaikkoaa

        Eikö tuolla kehittämälläsi "kodinplaza"-palvelullasi ole tarpeeksi käyttäjiä, kun sitä täytyy vähän sillä sun tällä palstalla täällä joka välissä vähän muka vaivihkaa mainostaa esittämällä kyseisen palvelusi käyttäjää?


      • xxxxxxxxxzzzzzzzz

        Voihan sitä haaveilla, 100 eurolla et saa minkäänlaista sarjoitusta. Jaa no saa riippulukkoon jos lukko omasta takaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      57
      2996
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      543
      2838
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      36
      1999
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1932
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1788
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      303
      1735
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1452
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      94
      1214
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1178
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1142
    Aihe