mirtazapin orion

ei jaksa

elikkä tuommoista mirtazapin orion 30mg lääkettä sain uni/mielialalääkkeeksi.eilen illalla otin puolikkaan elikkä 15mg tunnin päästä alkoi nukuttamaan aivan kauheana ja menin sänkyyn,mutta vaikka väsytti aivan kauheana niin jouduin 2 tuntia ennenkuin sain unen.sitten sain nukuttua n5h.siitä asti kun olen ollut hereillä on ollut aivan kauhee olo kokoajan. väsyttää ahdistaa,paha olo,ruoka ei maistu.eikä hetkeäkään voi paikoillaan olla,puhumattakaan että autolla lähtisi ajamaan.onko muilla ollut tämmöisiä oireita? taidan lopettaa lääkkeen syömisen tähän on sen verran kauhee/sekava ja epätodellinen olo! niin ja lääke minulle määrättiin unettomuuteen ja ajoittaiseen ahdistukseen

83

36379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angel-n87

      Aloittaessa väsyttää aamulla/päivällä ihan älyttömästi, tämän pitäisi mennä ohi viikossa, väsyttävä vaikutus tulee lääkkeen oton jälkeen noin tunnin sisällä, kannattaa mennä heti sänkyyn ennenkuin väsymys menee ohi.

      Tämä lääkkeen oton jälkeinen väsymys meni ohi minulla noin kuukaudessa, ei väsyttänyt enää lääkkeen oton jälkeen.

      Aloittaessa käytetään yleensä samaan aikaan jotain rauhoittavaa ahdistukseen yms.

    • löaöaöaösl

      minkälaisia sivuvaikutuksia lääkkeellä on ollut ihmisillä? onko vaikuttanut autolla ajokykyyn ym
      onko kukaan joutunut lopettamaan sivuvaikutusten takia? minkälaisten?

      • angel-n87

        Vaikuttava aine:Mirtatsapiini.
        Myyntinimiä: mm. remeron.

        Haittavaikutukset:
        Lääkkeen käyttöön voi liittyä painon nousua ja ruokahalun lisääntymistä. Etenkin hoidon alussa voi väsyttää, mikä heikentää tarkkaavaisuutta liikenteessä ja muissa vastaavissa tilanteissa. Joskus voi ilmaantua turvotusta, päänsärkyä, vapinaa tai huimausta. Lääke voi voimistaa alkoholin ja rauhoittavien lääkkeiden vaikutusta. Etenkin käytön alkuvaiheessa voivat itsetuhoisuusajatukset lisääntyä.

        Varmaan yleisin sivuvaikutus jonka takia lääke lopetetaan on sairaalloinen painon nousu, tai lähinnä kyltymätön ruokahalu.


      • vaihtoon meni

        Oli kaikin puolin hyvä lääke. Tehokas pienelläkin annoksella. Melkein 4 vuotta käytin ja siitä vuoden verran ihmettelin vastustuskyvyn laskua, vyöruusua, hengitystientulehduksia ym. Verikoe sitten paljasti että valkosolut olivat todella alhaalla. Pari viikkoa lääkkeen lopetuksen jälkeen valkosolut normaalit ja kaikki oireet poissa, paitsi tietty masennus, joka tuli ryminällä takaisin.


    • joshua samolainen:)

      elikkä jos otat juuri sinulle määrätyn annoksen yseistä lääkettä se väsyttää. Huitaise kolminkertainen satsi niin pörräät kuin vieterihiiri. ja sitäpaitsi se on pitkäaikaislääke eli rupeaa tehoamaan vasta parin viikon säännöllisen käytön jälkeen. tietenkin nolla toleranssilla voi myös pienempi annos väsyttää, mutta itse otan pillerin(rit) noin 2 tuntia ennen nukkumaanmenoa ja parin tunnin päästä saa hyvin unen ja aamulla todella virkeä ja reipas olo. popsi niitä vielä viikon parin verran niin johan toimii.

      • tuma

        Mirtazapin Orion 30 mg sain traumaperäiseen stressiin. Ohjeessa sanotaan ettei laisinkaan alkoholia-eikö edes joskus valkoviinilasillistakaan. Onko kellään kokemusta.?


      • körökörömörö
        tuma kirjoitti:

        Mirtazapin Orion 30 mg sain traumaperäiseen stressiin. Ohjeessa sanotaan ettei laisinkaan alkoholia-eikö edes joskus valkoviinilasillistakaan. Onko kellään kokemusta.?

        Ohjeet on kirjoitettu paniikissa olevien lääkeyhtiöiden toimesta, otetaan se huomioon. Itse voin ottaa ihan hyvin pari lasia valkkaria tai muutaman bissen, ei tosin kannata ns p*rseitä olalle vetää..


      • leske

        Minä harrastan perskännejä ja unilääkkeeks 30mg/vrk


    • älä käytä

      mniminerkki ei jaksa olen aivan samaa mieltä kanssasi mirtazapin lääkkeestä.itselleni tuli kertomasi oireiden lisäksi vielä jalkojen ja käsien hipelöinti tuntemukset.toivottavasti lääke poistetaan markkinoilta.itse sain lääketta unettomuuden hoitoon.minulle riitti yksi tabletti mieluummin valvon kuin olen sekaisin puolille päivin

      • huolestunut vaimo

        Miehelleni on määrätty Mirtazapin lääkettä syksyllä -08 "1 tabletti iltaisin kipuun, viikon kuluttua annoksen voi nostaa kahteen tablettiin".
        Nyt mieheni on tokkurainen, nälkäinen ja kulkee "pitkin seiniä" eli huimaa. Hänellä on kovat kivut reilun vuoden takaisen selkäleikkauksen jälkeen johon kipuun mm. tämä ko. lääke määrättiin. Lääke tuo myös unen jonka johdosta hän sitä käyttää. Nyt valvon minä huolesta. Hemmettiin koko lääke.


    • -Peili-

      Oon syöny ny pari päivää kyseistä lääkettä. Eipä täs mitään muuta havaittavaa oo ku että tänään oli illalla koko ajan nälkä. No, nyt sitten googleskeltuani itseni tähän keskusteluun niin tajusin yhdistää oireen.

      Viestin aloittajalle vinkiksi. Älä ajattele lääkettä niin paljon. Oireita tulee usein juuri siksi kun kuvittelet ja odotat ja melkeimpä toivot että jtn oireita tulisi. Olen aika varma että niin teit. Itse kun joskus pikkuteininä otin masennukseen ekan kerran lääkettä niin se ilta oli aika kauhea kun itse minä kuvittelin kaikki epätodelliset olotilat, huimaukset ja näköharhat yms. mutta olen täysin varma että niitä ei koskaan oikeasti ollutkaan. Jännitti vain niin kun ei tiennyt tuleeko siitä sitten oikeasti jotain sivuoireita tai huomaakokaa koko lääkkeen käyttöä edes.

      Eli muillekkin uusien lääkkeiden aloittajille. Älkää olko niin negatiivisia ja älkää stressatko oireita. Ite muuten siksikin otan tän lääkityksen kevyesti kun oli niin halpa (opiskelijalle, jee) niin en ota tätä tosissani. Mutta hienoahan on jos tää lääke mua nyt auttaa. :)

      Stemppiä kaikille ja viestin aloittaja ottaa rennosti ja suuntaa nyt ajatuksensa muuhun kuin itseensä ja itsensä "kyyläämiseen" :) Katotaan niin helpottaa kummasti.

      • Mirtazapiini.

        Unen laadun parantamiseen mullekin tuota määrättiin ja ole napannut sitä tarvittavan määrän (7.5mg). Uni on kuitenkin meko tärkeä asia. Jos otat, et ota. Jos otat, vältä alkoholia. No, ite en ottais ainakaan. Hyviä vointeja ja normalipituisia unia.


      • Orfeus!!

        Joo, oon samaa mieltä, että noo sivuvaikutukset on kaikki ihmisten omaa hysteriaa ja itsesuggestioo. Mirtazapiini on tosi hyvä lääke, niin unettomuuteen, kuin masennukseenkin. Unettomuuten vaan aivan pieni määrä. Masennukseen lääkärin ohjeen mukaan.


      • Dallu
        Orfeus!! kirjoitti:

        Joo, oon samaa mieltä, että noo sivuvaikutukset on kaikki ihmisten omaa hysteriaa ja itsesuggestioo. Mirtazapiini on tosi hyvä lääke, niin unettomuuteen, kuin masennukseenkin. Unettomuuten vaan aivan pieni määrä. Masennukseen lääkärin ohjeen mukaan.

        Paskan marjat, lääke on aivan karsee!!! Äidilleni määrättiin toissapäivänä 80 vuotias kyseistä lääkettä unettomuuteen ja nyt kyseisen lääkkeen aloituksen myötä on todella sekava ja muistamaton, huh huh, skarppi oli vielä kaksi päivää sitten. Onneksi tajusin oireiden perustella mikä ei normaalia siis, että kyseinen lääke vaikuttaa negatiivisesti. Itse olen fysioterapeuttina sairaalassa ja tiedän esim. lääkitysten yhteisvaikutuksistakin mitä ei pitäisi ottaa, kuinka negatiivisesti vaikuttaa kehoon ym. Nyt sanoin äidilleni ettei siihen lääkkeeseen enää koske. Huomenna keskustelen erikoislääkärimme kanssa kyseisestä lääkkeestä. Tämän lääkkeen määräsi neurologi joka ei ole meidän sairaalassamme vaan toisessa paikassa eikä liiemmin ottanut selville mitä muita lääkkeitä äitini käyttää!!!


      • juujuujoo
        Dallu kirjoitti:

        Paskan marjat, lääke on aivan karsee!!! Äidilleni määrättiin toissapäivänä 80 vuotias kyseistä lääkettä unettomuuteen ja nyt kyseisen lääkkeen aloituksen myötä on todella sekava ja muistamaton, huh huh, skarppi oli vielä kaksi päivää sitten. Onneksi tajusin oireiden perustella mikä ei normaalia siis, että kyseinen lääke vaikuttaa negatiivisesti. Itse olen fysioterapeuttina sairaalassa ja tiedän esim. lääkitysten yhteisvaikutuksistakin mitä ei pitäisi ottaa, kuinka negatiivisesti vaikuttaa kehoon ym. Nyt sanoin äidilleni ettei siihen lääkkeeseen enää koske. Huomenna keskustelen erikoislääkärimme kanssa kyseisestä lääkkeestä. Tämän lääkkeen määräsi neurologi joka ei ole meidän sairaalassamme vaan toisessa paikassa eikä liiemmin ottanut selville mitä muita lääkkeitä äitini käyttää!!!

        Jaa. Fysioterapeutti ei kyllä tiedä yhtään mitään lääkkeistä joten pidä turpasi kiinni.


    • minä vaan

      itellekki määrättiin samat lääkkeet 2kk sitten vakavaan masennus tilaan...tiesin jo heti oireilut mitä niistä saattaa joillekkin tulla....itselläni oli samoja oireita alku vaiheessa itkin koko ajan ja aivan ku kännissä oisi ollu...meinasin lopettaa pillerin popsimisen siihen mutta jatkoin kuitenki...mirtazapinit alkaa vaikuttaa n.1kk jälkeen kun oot lääkityksen alottanu...ja sen 1 kk jälkeen saat nukuttua ja mieli alat ei heittele...esim.ilonen ja taas itkettää vaikka ei tiä miksi...jne. you know...:D mutta kokeile se kuukausi eka kuukausi on rankaa mutta sitten se alkaa toimimaan...ite luulin että pää menee sekasi niistä mutta nyt taas normaali ja olen nukuttua saanu paremmin ku koskaan ja mieli alat ei vaihtele...

    • mirtazapin

      Miksi ihmeessä pitäisi kärsiä ja syödä lääkettä, josta olo vain pahenee. Minulle määrättiin myös kyseistä lääkettä unettomuuteen. Yhtenä iltana otin ja uni tuli kyllä, mutta koskaan en ole nähnyt niin hirveitä painajaisia kuin sinä yönä. Seuraava päivä oli aivan kamala. Ikinä en ole ollut niin pahalla päällä ja "pinna kireällä" kuin silloin. Olo oli myös sekava enkä muistanut, mitä hetki sitten olin tehnyt. Aivan hirveä lääke. Vaikka jotkut sitä näyttävät kehuvan, ei se kaikille sovi ja vaikuta samalla tavalla.

    • joojee

      Ittelle määrättiin tuota ahdistuksen lievitykseen ja unettomuuteen. Ei ollu tosiaan mun juttu. Lisäsi vaan ahdistusta ja painajaisia näki suurinpiirtein joka yö

    • nousee ja nousee..

      Joka kerta kun olen ollut Mirtazapin lääkityksellä (45 mg), paino on noussut 20 kiloa, päällekin. Tällä kertaa painoa on jo kertynyt 30 kiloa. Jotenkin tuntuu, ettei tästä oo mitään hyötyä, haittaa vaan.

      • pahalle

        haitalle kuulostaa, jos paino nousee noinkin paljon.
        Johan siinä iskee muutkin sairaudet, kuten diabetes, eikä masennus sillä parane, jos oma minä-kuva huomattavasti muuttuu.
        Tosin, sitten lääkäri pystyy syyllistämään lihavuudesta, vaikka lääke edesauttaa sitä.
        Kun katsoo amerikkalaisia, joissa on paljon ylipainoisuutta, miettii, miten moni on "onnellisuuspillerin" käyttäjä, koska masennuslääke on hyvin yleinen lääke siellä.
        Kyllähän se alkaa olla meilläkin niin, että vaiva,kuin vaiva, lääke siihen on masennus-tai epilepsialääke.


      • 20+8=?

        Söin Mirtazapiinia useamman kuukauden ja paino nousi aivan älyttömästi. Lääkäri mainosti, että tämä mirta on paaaaaljon parempi unettomuuteen, ahdistukseen/masennukseen, kuin mitkään muut lääkkeet. Nukuttua sillä sain kyllä, kun käytin väh 45 g annosta, mutta ahdistukseen/masennukseen se "auttoi" siten, että elämässäni kaikki alkoi tapahtumaan kuin hidastetussa filmissä, olin kuin unissakävelijä. Lopetin lääkkeen syönnin ja syömishimoni loppui kuin seinään. Onneksi on muitakin tehokkaita ahdistuslääkkeitä kuin ylimainostettu mirta. Hmm, ehkä se ei miespuolisille potilaille aiheuta samoja haittavaikutuksia, en tiedä, sietäisi jossakin tutkia tuotakin asiaa.

        PS. Mikään pieni murunen mirtaa ei saanut minua unten maille, vaikka usein olen kuullut sanottavan, että hyvin pieni määrä ko lääkettä auttaa unettomuuteen parhaiten.


    • pässi mikä pässi

      Itse söin kyseistä lääkettä lähes vuoden annoksin 15-30-45 ja lopuksi 60mg annoksella. Aloitus oireet oli järkyttävä väsymys "12 2h" unta ja koordinaatiovaikeuksia joita kesti 20vuorokautta. Ahdistukseen sen vaikutus oli tasan nolla ja masennukseen ei kovin huomattava. Ainoa asia mihin se auttoi oli unirytmin pysyminen taisaisena. ja paino nousi noin 1kg/kk

      • cvhc

        ite lopetin sen paskan käytön kun painon nousulle ei loppua näkynyt ja aina jatkuva nälkä. lääkärit jotka ovat noita määräilleet eivät ole milläään tavalla sitä kommentoineet että ne edesauttaa painon nousua ja mitä netistä lukenut ni pitällä ajalla myös hiastavat aineen vaihduntaa nestettä kertyy ja sitä myöten turvotusta.


      • kelver
        cvhc kirjoitti:

        ite lopetin sen paskan käytön kun painon nousulle ei loppua näkynyt ja aina jatkuva nälkä. lääkärit jotka ovat noita määräilleet eivät ole milläään tavalla sitä kommentoineet että ne edesauttaa painon nousua ja mitä netistä lukenut ni pitällä ajalla myös hiastavat aineen vaihduntaa nestettä kertyy ja sitä myöten turvotusta.

        mulla lähti kuukaudessa yli 10kg pois kun lopetin ton lääkkeen käytön


      • vuodessa 15 kg
        kelver kirjoitti:

        mulla lähti kuukaudessa yli 10kg pois kun lopetin ton lääkkeen käytön

        kun käytin mirtazapiinia. Nyt olen ollut 1 kk käyttämättä ja 4 kiloa on tippunut kuin itsestään. Tulee jo mieleen että onko minuun iskenyt joku vakava sairaus kun paino tippuu noin nopeasti vai voiko se johtua vain mirtazapiinin lopettamisesta?


      • we6we
        vuodessa 15 kg kirjoitti:

        kun käytin mirtazapiinia. Nyt olen ollut 1 kk käyttämättä ja 4 kiloa on tippunut kuin itsestään. Tulee jo mieleen että onko minuun iskenyt joku vakava sairaus kun paino tippuu noin nopeasti vai voiko se johtua vain mirtazapiinin lopettamisesta?

        kyllä se johtuu ihan vaan siittä kun lopettaa lääkityksen. itellä tosin lähti painoa 15kg pois muutamassa viikossa. 4 vuotta söin sitä ja pahimmillaan 20kg tuli painoa lisää tosin vuosien aikana ei kerralla.


    • aweraw

      ei sitä kannata syyä tulee kyllä pitemmän päälle paska olo. lihoo ja on joka päivä puhti pois. ammusin sen huomaa parhaiten kun herää että on erittäin tokkurainen olo

      • Cymbalta vastaan MIR

        Mulla on ollut Cymbaltaa, koska se mm. nostaa kipukynnystä kun oon ollut monessa kolarissa ja sit mä ennenkaikkea haluan apua masennukseen. Cymbalta auttaa kiputiloihin, masennukseen on varmaan parempia lääkkeitä... Käyttäisin sitä mielelläni, mutta kun ei oo varaa kun 28 tabl. maksaa melki 30 ekee.

        Nyt mulle määrättiin MIRTAZAPIN ORION 15 mg unettomuuteen ja masennukseen , hinta ei oo kova, MUTTA oon jo nyt Tosi läski eukko, niin uskallanko aloittaa kyseistä kuuria ? Mitä mieltä ootte ?????


      • outo valinta
        Cymbalta vastaan MIR kirjoitti:

        Mulla on ollut Cymbaltaa, koska se mm. nostaa kipukynnystä kun oon ollut monessa kolarissa ja sit mä ennenkaikkea haluan apua masennukseen. Cymbalta auttaa kiputiloihin, masennukseen on varmaan parempia lääkkeitä... Käyttäisin sitä mielelläni, mutta kun ei oo varaa kun 28 tabl. maksaa melki 30 ekee.

        Nyt mulle määrättiin MIRTAZAPIN ORION 15 mg unettomuuteen ja masennukseen , hinta ei oo kova, MUTTA oon jo nyt Tosi läski eukko, niin uskallanko aloittaa kyseistä kuuria ? Mitä mieltä ootte ?????

        unettomuuteen se taas on vähän liian korkea annos....miksi se Cymbalta vaihdettiin nimenomaan Mirtaan?!

        Lopettelethan sitten hitaasti sen Cymbaltan. Asteittain.


      • Anonyymi
        Cymbalta vastaan MIR kirjoitti:

        Mulla on ollut Cymbaltaa, koska se mm. nostaa kipukynnystä kun oon ollut monessa kolarissa ja sit mä ennenkaikkea haluan apua masennukseen. Cymbalta auttaa kiputiloihin, masennukseen on varmaan parempia lääkkeitä... Käyttäisin sitä mielelläni, mutta kun ei oo varaa kun 28 tabl. maksaa melki 30 ekee.

        Nyt mulle määrättiin MIRTAZAPIN ORION 15 mg unettomuuteen ja masennukseen , hinta ei oo kova, MUTTA oon jo nyt Tosi läski eukko, niin uskallanko aloittaa kyseistä kuuria ? Mitä mieltä ootte ?????

        Mirtazapiini on paras kaikista minulle, ei lisäkiloja eikä sivuvaikutuksia. Se on traumaperäisiin vaivoihin kuten masennus ja ahdistus. Pystyin jälleen olemaan se iloinen ja hyvinvoiva itseni.
        Se mikä itselle sopii ei sovikkaan toiselle vaikka samaan vaivaan- pitää vain etsiä se oma - onneksi on tarjontaa. Tsemppiä ja hyvinvointia ❣️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mirtazapiini on paras kaikista minulle, ei lisäkiloja eikä sivuvaikutuksia. Se on traumaperäisiin vaivoihin kuten masennus ja ahdistus. Pystyin jälleen olemaan se iloinen ja hyvinvoiva itseni.
        Se mikä itselle sopii ei sovikkaan toiselle vaikka samaan vaivaan- pitää vain etsiä se oma - onneksi on tarjontaa. Tsemppiä ja hyvinvointia ❣️

        Tämä on aika vanha ketju


    • MieliHaikea

      Vaimo otti eron ja siihen liitettynä työuupumus vei lopulta ahdistuksesta lääkärille.
      Lääkäri määräsi alkuun 15 mg annoksen.

      Pelkkää hyvää sanottavaa. Parin viikon käytön jälkeen ahdistus väheni.
      Olo oli aina levännyt kun antoi hyvät yöunet.

      Paino pikemminkin putosi vaikka lääkäri ja keskustelupalstat pelotteli lähes poikkeuksetta n. 10 kilon lisäyksestä.

      Puoli vuotta söin ja lääkkeet loppuivat reissussa ollessa.
      Ajattelin että kai tässä pärjää jo ilmankin ja pari viikkoa ollut ilman lääkkeitä - oireet alkaa palaamaan huonojen yöunien ja sitä kautta vetämättömän olon ja kiukkuisuuden muodossa.
      Mentävä varmaan hakemaan lisää...

      Suosittelen siis nimenomaista lääkettä mutta omavaltaista lopettamista en.
      Toki Mirtazapiinin sopivuus on yksilöllistä mutta minulle ainakin sopi.

      • Marjukkakukka

        Ihanaa kun löysin nää keskustelut.. Oon syönyt nyt melkein vuoden verran mirtaa ja olen ihmetellyt kun painoni on noussut ihan törkeesti,masennus on kyllä helpottanut mutta nyt rupee taas tuntumaan kun tajuaa mistä se lihoaminen vois johtua:( varasin onneksi lääkärin keskustellakseni lääkkeen lopettamisesta. Mietin ettei toi mirta oo ihan paras vaihtoehto naisille ja masentuneille, kun tuntuu nyt itseinhoa kun kattoo peiliin:(


      • depis+gad
        Marjukkakukka kirjoitti:

        Ihanaa kun löysin nää keskustelut.. Oon syönyt nyt melkein vuoden verran mirtaa ja olen ihmetellyt kun painoni on noussut ihan törkeesti,masennus on kyllä helpottanut mutta nyt rupee taas tuntumaan kun tajuaa mistä se lihoaminen vois johtua:( varasin onneksi lääkärin keskustellakseni lääkkeen lopettamisesta. Mietin ettei toi mirta oo ihan paras vaihtoehto naisille ja masentuneille, kun tuntuu nyt itseinhoa kun kattoo peiliin:(

        painonnousu maintaan sivuvaikutuksissa, kannattaa aina lukea se pakkauksen ohje tarkasti.


        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/695235.shtml

        Löytyy ihan selvästi sieltä sivuv.


      • Häh?
        depis+gad kirjoitti:

        painonnousu maintaan sivuvaikutuksissa, kannattaa aina lukea se pakkauksen ohje tarkasti.


        http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/5/695235.shtml

        Löytyy ihan selvästi sieltä sivuv.

        Aloitin just kans syömään sitä.
        En meinaa uskoa tätä todeksi, mutta koko ajan tekee ruokaa mieli. Voiko se olla edes mahdollista kun viikko sitten aloitin kuurin 15 mg päivässä?!
        En oo ikinä elämäni aikana syönyt yhtä suklaapatukkaa, koska en pidä makeasta. Nyt viikon aikana oon syöny suklaata todella paljon ja ruokaa myös. Aamulla heti on ihan hurja nälkä ja koko ajan tekee mieli.
        Siis lihottaako lääke? Jos en syö vaikka tekis mieli niin lihonko silti vai mitä?!?


      • Turpo76
        Häh? kirjoitti:

        Aloitin just kans syömään sitä.
        En meinaa uskoa tätä todeksi, mutta koko ajan tekee ruokaa mieli. Voiko se olla edes mahdollista kun viikko sitten aloitin kuurin 15 mg päivässä?!
        En oo ikinä elämäni aikana syönyt yhtä suklaapatukkaa, koska en pidä makeasta. Nyt viikon aikana oon syöny suklaata todella paljon ja ruokaa myös. Aamulla heti on ihan hurja nälkä ja koko ajan tekee mieli.
        Siis lihottaako lääke? Jos en syö vaikka tekis mieli niin lihonko silti vai mitä?!?

        Aivan selvä yhteys - ei mitään epäilystä. Ruilu kuukausi takana (7,5mg) ja naama on jo nyt kuin pullataikinaa. Käsi käy jääkaapilla koko ajan ja syön ihan mitä tahansa sattuu eteen tulemaan.


      • Adddddd
        Turpo76 kirjoitti:

        Aivan selvä yhteys - ei mitään epäilystä. Ruilu kuukausi takana (7,5mg) ja naama on jo nyt kuin pullataikinaa. Käsi käy jääkaapilla koko ajan ja syön ihan mitä tahansa sattuu eteen tulemaan.

        Oma kokemukseni on 4 vuoden käytön jälkeen ollut se, että painoa on tullut lisää 5-10 kg, jonka olen saanut myös laihdutettua käytön aikana pois! Unettomuuteen lääke on ollut hyväksi, mutta masennusta ja ahdistusta ei kye poistamaan oma annokseni täysin. Haluaisin vaihtaa lääkkeen johonkin toiseen, mutta pelottaa miten se käytännössä tapahtuu. Välillä yritin jättää lääkkeen pois, mutta ei ollut vielä sen aika, sillä heräsin säpsähdellen ja nukuin erittäin levottomasti. Ahdistusmöykky palasi itkuineen... Välillä tuntuu ettei pääse sängystä ylös aamulla, nukuttaisi niin. Silti enimmäkseen olen ollut tyytyväinen, ei tokkuraa tms oireita ole ollut.


      • noup..
        Turpo76 kirjoitti:

        Aivan selvä yhteys - ei mitään epäilystä. Ruilu kuukausi takana (7,5mg) ja naama on jo nyt kuin pullataikinaa. Käsi käy jääkaapilla koko ajan ja syön ihan mitä tahansa sattuu eteen tulemaan.

        kerrotaan että se saattaa lisätä ruokahalua, sitä kautta syömistä ja tottahan se ylimääräisen syönti sitten näkyy.

        Lääke EI lihota, siis se pieni tabletti ei lihota, se ei sisällä kaloreita, sen sijaan ylim.syöminen lihottaa, lääke hidastaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta mm. kerryttää nestettä kehoon.

        Minulle riitti aikoinaan 3 viikon kokeilu, kiitos ei koskaan enää Remeronia.


      • ,
        Adddddd kirjoitti:

        Oma kokemukseni on 4 vuoden käytön jälkeen ollut se, että painoa on tullut lisää 5-10 kg, jonka olen saanut myös laihdutettua käytön aikana pois! Unettomuuteen lääke on ollut hyväksi, mutta masennusta ja ahdistusta ei kye poistamaan oma annokseni täysin. Haluaisin vaihtaa lääkkeen johonkin toiseen, mutta pelottaa miten se käytännössä tapahtuu. Välillä yritin jättää lääkkeen pois, mutta ei ollut vielä sen aika, sillä heräsin säpsähdellen ja nukuin erittäin levottomasti. Ahdistusmöykky palasi itkuineen... Välillä tuntuu ettei pääse sängystä ylös aamulla, nukuttaisi niin. Silti enimmäkseen olen ollut tyytyväinen, ei tokkuraa tms oireita ole ollut.

        siten että pienennät sitä annosta asteittain.
        Millainen annos sinulla on nyt? Ahdistuneisuuteen on olemassa paljon parempia, painoneutraalejakin lääkkeitä.


      • 36 vee terkka
        noup.. kirjoitti:

        kerrotaan että se saattaa lisätä ruokahalua, sitä kautta syömistä ja tottahan se ylimääräisen syönti sitten näkyy.

        Lääke EI lihota, siis se pieni tabletti ei lihota, se ei sisällä kaloreita, sen sijaan ylim.syöminen lihottaa, lääke hidastaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta mm. kerryttää nestettä kehoon.

        Minulle riitti aikoinaan 3 viikon kokeilu, kiitos ei koskaan enää Remeronia.

        Itse aloitin myös viikko sitten mirtazapinin. Uni tulee mukavasti, vielä ei ole masennukseen apua tullut, mutta sitä odotellessa. Jo pelkkä nukkuminen on auttanut ahdistukseen ja masennukseen.

        Ruokahalun lisääntymistä en ole huomannu, paitsi, että annoskoot tuntuvat suurentuneen. Tuntuu, ettei vatsa tunne milloin se on täynnä, ainakaan tarpeeksi nopeasti. Syön itseni ähkyyn ja vatsaan sattuu. Olen nyt tarkkaillut annoskokojani, laitan ruokaympyrän mukaiset annokset. Vissyllä täytän lopun näläntunteen, joka jää aterian jälkeen. Toimii!

        Liikuntaa olen lisännyt niin, että liikun joka päivä. Mulla ei ole vapaapäiviä liikunnasta ja ns. vapaapäivinä vain kävelen vähintään tunnin. Ajattelen sen niin, että kun otan lääkkeen, niinä päivinä liikun. Liikunnasta saamani endorfiini auttaa myös masennukseen ja kiinteytynyt vartalo myös.

        Kun otan alkoholia, en ota lääkettä. Tissuttelua ei siis kannata harrastaa tämän lääkkeen kanssa. Alkoholi voimistaa masennusta muutenkin. Juhlimista en aio lopettaa, kunhan sitä ei ole joka viikonloppu ja silloin en ota lääkettä. Sosiaalisia tapahtumia ei siis kannata välttää tämän lääkkeen vuoksi. Juhliminen silloin tällöin kavereiden kanssa nostattaa mielialaa ja auttaa masennukseen.

        Kaikille voimia ja muistakaa tutkiskella tuntemuksianne ;-)


      • Telle1976
        36 vee terkka kirjoitti:

        Itse aloitin myös viikko sitten mirtazapinin. Uni tulee mukavasti, vielä ei ole masennukseen apua tullut, mutta sitä odotellessa. Jo pelkkä nukkuminen on auttanut ahdistukseen ja masennukseen.

        Ruokahalun lisääntymistä en ole huomannu, paitsi, että annoskoot tuntuvat suurentuneen. Tuntuu, ettei vatsa tunne milloin se on täynnä, ainakaan tarpeeksi nopeasti. Syön itseni ähkyyn ja vatsaan sattuu. Olen nyt tarkkaillut annoskokojani, laitan ruokaympyrän mukaiset annokset. Vissyllä täytän lopun näläntunteen, joka jää aterian jälkeen. Toimii!

        Liikuntaa olen lisännyt niin, että liikun joka päivä. Mulla ei ole vapaapäiviä liikunnasta ja ns. vapaapäivinä vain kävelen vähintään tunnin. Ajattelen sen niin, että kun otan lääkkeen, niinä päivinä liikun. Liikunnasta saamani endorfiini auttaa myös masennukseen ja kiinteytynyt vartalo myös.

        Kun otan alkoholia, en ota lääkettä. Tissuttelua ei siis kannata harrastaa tämän lääkkeen kanssa. Alkoholi voimistaa masennusta muutenkin. Juhlimista en aio lopettaa, kunhan sitä ei ole joka viikonloppu ja silloin en ota lääkettä. Sosiaalisia tapahtumia ei siis kannata välttää tämän lääkkeen vuoksi. Juhliminen silloin tällöin kavereiden kanssa nostattaa mielialaa ja auttaa masennukseen.

        Kaikille voimia ja muistakaa tutkiskella tuntemuksianne ;-)

        KYLLÄ VIELÄ LIHOT. Minäkin ensin luulin että kun kontrolloin syömistäni, ja liikun entistäkin enemmän, en liho. Toisin kävi, 2,5kk ja 7 kg lisää painoa. Makean nälkä on pohjaton, ja varsinkin nyt helteellä jäätelöä menee muutenkin helposti liikaa. Paino Nousee koko ajan, sen sijaan että tippuisi, vaikka kuinka rehkisin ja hikoilisin. Pakko jättää lääke pois ja koettaa jotain muuta..


      • 36 vee terkka
        Telle1976 kirjoitti:

        KYLLÄ VIELÄ LIHOT. Minäkin ensin luulin että kun kontrolloin syömistäni, ja liikun entistäkin enemmän, en liho. Toisin kävi, 2,5kk ja 7 kg lisää painoa. Makean nälkä on pohjaton, ja varsinkin nyt helteellä jäätelöä menee muutenkin helposti liikaa. Paino Nousee koko ajan, sen sijaan että tippuisi, vaikka kuinka rehkisin ja hikoilisin. Pakko jättää lääke pois ja koettaa jotain muuta..

        En syö makeaa, vaikka tekis mieli ja tekeekin, mutten syö, that´s it. JA jos silti lihoan omasta kontrollista huolimatta, niin sittenhän lihoan. Parempi olla kuitenkin voida paremmin, mutta jos lihoaminen vaarantaa terveyttä, niin sittenhän lääke on vaihdettava. Eikä ole sanottua, että kaikki lihoavat. Ja tietääkseni lääke aiheutta lisääntynyttä ruokahalua, eikä muuten vaan taianomaisesti lihota.


      • .......heini.......
        36 vee terkka kirjoitti:

        En syö makeaa, vaikka tekis mieli ja tekeekin, mutten syö, that´s it. JA jos silti lihoan omasta kontrollista huolimatta, niin sittenhän lihoan. Parempi olla kuitenkin voida paremmin, mutta jos lihoaminen vaarantaa terveyttä, niin sittenhän lääke on vaihdettava. Eikä ole sanottua, että kaikki lihoavat. Ja tietääkseni lääke aiheutta lisääntynyttä ruokahalua, eikä muuten vaan taianomaisesti lihota.

        ...kuten otsikossa mainitsen niin just aloitin 30 mg iltaisin, joka toinen päivä oon ottanu koska olo on hirveä aamupäivät. En halua jatkaa tätä! Muitakin lääkkeitä käytössä minulla. Uni tullut kyllä näinä 3 iltana kun oon ottanut, mutta iltapäiviin asti:

        - hirveä tokkura ja väsymys, silmät ei pysy auki
        - lähimuisti pätkii ja PAHASTI
        - keskittymiskyky nolla
        - huimaa
        - puhe sammaltaa vähän
        - nyt tuntuu ettei sormetkaan toimi näppiksellä

        Niin että voi apua. En halua tosiaankaan jatkaa tätä.


      • 2+20
        .......heini....... kirjoitti:

        ...kuten otsikossa mainitsen niin just aloitin 30 mg iltaisin, joka toinen päivä oon ottanu koska olo on hirveä aamupäivät. En halua jatkaa tätä! Muitakin lääkkeitä käytössä minulla. Uni tullut kyllä näinä 3 iltana kun oon ottanut, mutta iltapäiviin asti:

        - hirveä tokkura ja väsymys, silmät ei pysy auki
        - lähimuisti pätkii ja PAHASTI
        - keskittymiskyky nolla
        - huimaa
        - puhe sammaltaa vähän
        - nyt tuntuu ettei sormetkaan toimi näppiksellä

        Niin että voi apua. En halua tosiaankaan jatkaa tätä.

        Käytin lääkettä pari kuukautta. Uneen ei enää tehonnut annos oli 1/4 tapletti 15 mg annoksesta. Ensi nukuin viikon kokeilun jälkeen hyvin mutta sitten kuukauden jälkeen tuli painajaisunet ja sitten suu kuivui tuntui että piti lipoa huulia jatkuvasti ja suu kuivui. Painoakin tuli jotain 4 kg lisää osa oli turvotusta keräsi nestettä. Tosi piilevästi tuo paino tuli kun mielestäni en syönyt enenmpää eikä nälkäkään ollut osa oli turvotusta. Sain unet takaisin (ainakin toistaiseksi) kuuntelin rentoutuscd:tä ja kävin joogassa ja opettelin hengitysharjoituksia rentoutuen


      • 3 viikkoa syönyt
        .......heini....... kirjoitti:

        ...kuten otsikossa mainitsen niin just aloitin 30 mg iltaisin, joka toinen päivä oon ottanu koska olo on hirveä aamupäivät. En halua jatkaa tätä! Muitakin lääkkeitä käytössä minulla. Uni tullut kyllä näinä 3 iltana kun oon ottanut, mutta iltapäiviin asti:

        - hirveä tokkura ja väsymys, silmät ei pysy auki
        - lähimuisti pätkii ja PAHASTI
        - keskittymiskyky nolla
        - huimaa
        - puhe sammaltaa vähän
        - nyt tuntuu ettei sormetkaan toimi näppiksellä

        Niin että voi apua. En halua tosiaankaan jatkaa tätä.

        Alkupäivät on hirveitä juuri noiden sivuoireiden takia, mutta jatka lääkitystä, oireet lieventyvät kyllä.


      • nightmares
        2+20 kirjoitti:

        Käytin lääkettä pari kuukautta. Uneen ei enää tehonnut annos oli 1/4 tapletti 15 mg annoksesta. Ensi nukuin viikon kokeilun jälkeen hyvin mutta sitten kuukauden jälkeen tuli painajaisunet ja sitten suu kuivui tuntui että piti lipoa huulia jatkuvasti ja suu kuivui. Painoakin tuli jotain 4 kg lisää osa oli turvotusta keräsi nestettä. Tosi piilevästi tuo paino tuli kun mielestäni en syönyt enenmpää eikä nälkäkään ollut osa oli turvotusta. Sain unet takaisin (ainakin toistaiseksi) kuuntelin rentoutuscd:tä ja kävin joogassa ja opettelin hengitysharjoituksia rentoutuen

        Aluksi ei ollut painajaisia, mutta parin viikon syönnin jälkeen ne tulivat. Nestettä kerääntyy välillä, mutta ne poistuu myös, välillä. Suukin on kuiva, kun herää öisin. Tuntuu, että tämä lääke on ns. vahingossa löydetty ja todettu auttavan moneen vaivaan. Mutta sitten taas sivuoireet ovat myös yhtä sattumanvaraisia kuin itse löydös :-)


      • nuori nainen
        3 viikkoa syönyt kirjoitti:

        Alkupäivät on hirveitä juuri noiden sivuoireiden takia, mutta jatka lääkitystä, oireet lieventyvät kyllä.

        Olen syönyt tätä kyseistä mirtatzapiiniä unettomuuteen, ja minulle on riittänyt "normaaleina" päivinä 1/4 pilleriä 15mg-annoksesta. Silloin kun kävin ihan ylikierroksilla töistä johtuen (lepopulssi 120), kaksi pilleriä auttoi uneen.

        Käytin lääkettä säännöllisen epäsäännöllisesti noin puoli vuotta jonka aikana lihoin 5kg, en väitä että lääke lihotti, ihan itse itseni söin lihavaksi mutta tiedänpähän nyt ainakin että tuo lääke kasvattaa hullunlailla ruokahalua.

        Nyt lääke on vain varalla unettomuuteen.
        Tsemppiä kaikille, ja muistakaa jos ruokahalu kasvaa, siihen voi itse vaikuttaa paljonko syö, ja kuten tuolla aikaisemmin joku mainitsi, ne annoskoot!


      • fkkkkkk
        nuori nainen kirjoitti:

        Olen syönyt tätä kyseistä mirtatzapiiniä unettomuuteen, ja minulle on riittänyt "normaaleina" päivinä 1/4 pilleriä 15mg-annoksesta. Silloin kun kävin ihan ylikierroksilla töistä johtuen (lepopulssi 120), kaksi pilleriä auttoi uneen.

        Käytin lääkettä säännöllisen epäsäännöllisesti noin puoli vuotta jonka aikana lihoin 5kg, en väitä että lääke lihotti, ihan itse itseni söin lihavaksi mutta tiedänpähän nyt ainakin että tuo lääke kasvattaa hullunlailla ruokahalua.

        Nyt lääke on vain varalla unettomuuteen.
        Tsemppiä kaikille, ja muistakaa jos ruokahalu kasvaa, siihen voi itse vaikuttaa paljonko syö, ja kuten tuolla aikaisemmin joku mainitsi, ne annoskoot!

        No mä syön aika vähän ja paino vain nousee. Syytän siitä Remeronia. Pakko kai lopettaa se.


      • O+M

        Tuntuu toimivan vaikken kauaa ole kokeillutkaan, rauhallisempi mutta tokkurainen olo aamulla. Opamox tuli lisä lääkityksenä ja sitä tarpeen mukaan.


      • Hyvä lääke?
        Telle1976 kirjoitti:

        KYLLÄ VIELÄ LIHOT. Minäkin ensin luulin että kun kontrolloin syömistäni, ja liikun entistäkin enemmän, en liho. Toisin kävi, 2,5kk ja 7 kg lisää painoa. Makean nälkä on pohjaton, ja varsinkin nyt helteellä jäätelöä menee muutenkin helposti liikaa. Paino Nousee koko ajan, sen sijaan että tippuisi, vaikka kuinka rehkisin ja hikoilisin. Pakko jättää lääke pois ja koettaa jotain muuta..

        Vaikka syö salaattia ja kasviskeittoa, juo paljon nestettä juoksee 40-50/km viikossa jonka päälle kävelyt niin pikkuhiljaa painoa kertyy. N.10kg tullut vuodessa. Kahvistakin olen jättänyt sokerin ja maitokin on saanut jäädä. Ennen lääkkeen käyttöä ei painoa tarvinnut koskaan ajatella. Unettomuuteen toimii kyllä todella hyvin.


      • Hyvä lääke?
        Hyvä lääke? kirjoitti:

        Vaikka syö salaattia ja kasviskeittoa, juo paljon nestettä juoksee 40-50/km viikossa jonka päälle kävelyt niin pikkuhiljaa painoa kertyy. N.10kg tullut vuodessa. Kahvistakin olen jättänyt sokerin ja maitokin on saanut jäädä. Ennen lääkkeen käyttöä ei painoa tarvinnut koskaan ajatella. Unettomuuteen toimii kyllä todella hyvin.

        http://www.hopunloppu.fi/directory/index.php?search=sleep


      • Nimetönnä
        .......heini....... kirjoitti:

        ...kuten otsikossa mainitsen niin just aloitin 30 mg iltaisin, joka toinen päivä oon ottanu koska olo on hirveä aamupäivät. En halua jatkaa tätä! Muitakin lääkkeitä käytössä minulla. Uni tullut kyllä näinä 3 iltana kun oon ottanut, mutta iltapäiviin asti:

        - hirveä tokkura ja väsymys, silmät ei pysy auki
        - lähimuisti pätkii ja PAHASTI
        - keskittymiskyky nolla
        - huimaa
        - puhe sammaltaa vähän
        - nyt tuntuu ettei sormetkaan toimi näppiksellä

        Niin että voi apua. En halua tosiaankaan jatkaa tätä.

        Älkää ihnmeessä jatkako, jos käyttö on vasta alussa! Ei helkkarissa ainakaan unettomuuteen. Koettakaa löytää jokin muu keino, jotkut pitävät Radio Puhetta hyvänä unilääkkeenä, juttua piisaa koko yöksi. Sitä kun kuuntelee, unohtaa omat harmit ja nukahtaa. Pitää olla paikka, jossa radion voi jättää auki niin etteivät kanssaihmiset häiriinny.


    • toimiisittenkin

      mulla meni 2 päivää sekavana, mutta sitten meni ohi. mietin itsekin lopettamista jo eka aamuna mutta onneksi en lopettanut. hyvin on toiminut unilääkkeenä...

    • bleangel

      Olen käyttänyt parisen viikkoa toisen mielialan lääkkeen kanssa unettomuuteen ja masennukseen Mirtazapin 15mg. Unettomuuteen on auttanut, nukun 7-9h yössä ja unenlaatu parantunut. Ihan alkuun väsytti aamupäivisinkin, nyt olo alkaa olla sen osilta normaali.

      Ja lääkäri varoitti mua tästä "ruoanahmimisvimmasta" mikä yhtenä haittavaikutuksena, mut ei mitään sellasta ole tullut. Olen laihtunut muutenkin tän masennuksen takia kymmenisen kiloa et ei haittais jos jotain tulis takasinkin kun oon alipainonen, mut ei noilla mitään vaikutusta ainakaan vielä siihen.

    • hyvä nukkumiseenkin

      Mulle iski masennuksen keväällä 3 vuotta sitten. Mieliala oli allapäin enkä oikein halunnut verhojakaan pois ikkunoista. Kun tilanne meni siihen, että yks päivä alkoi itkettää kaikki asiat; menneet, nykyhetken, tulevat, katsoin, että on aika mennä lekurille. Myös elimistöni oli rauhaton; se ei rauhoittunut yöksikään vaan hyppäsin vähän väliä vessassa. Kun lääkäri kuuli oireeni ja myös nukkumisvaikeudet, hän ehdotti Mirtatzapin Orionia. Siihen loppui itkuisuus ja mieli koheni. Painajaisia näin kyllä jonkin aikaa (yleensä en) ja aamukahvi maistui ja taitaa maistua edelleenkin pikkuisen oudolta. Kun lääkkeen ottaa (itsellä 15 mg), niin kannattaisi mennä ajoissa sänkyyn, ennenkuin ehtii iskeä ruokahalu ja varsinkin makean nälkä. Muutama kilo on tullut, mutta tyytyväinen olen ollut lääkkeen vaikutukseen kaiken kaikkiaan. Jokin toinen lääke rinnalla voisi joidenkin kohdalla auttaa, ettei tule niin voimakkaita sivuoireita.

    • -86

      Olen syönyt ko. lääkettä nyt kaksi kuukautta ja painoa on tullut lisää 6,5 kiloa luulen, että pari kiloa on turvotuksia (jotka näkyvät selvästi, etenkin aamuisin), mutta loput on tullut puhtaasti syömisestä. Ruokahalu -tai oikeastaan ruuanhimo, on uskomatonta! Rupesin tarkkailemaan syömisiäni ja huomasin että koko ajan pitäisi jotain suuhunsa saada, varsinkin aamuisin, töissä jos on hiljainen hetki tai paperitöitä ja iltaisin lääkkeen oton jälkeen.

      Olen lisännyt liikuntaa ja käyn jatkuvaa taistelua syömistä vastaan, paino ei putoa, mutta painonnousu on nyt toistaiseksi pysähtynyt. Nyt olen kuitenkin vielä normaalipainon rajoilla, mutta vielä jos nousee, on pakko lopettaa lääkitys. Ja tulee kalliiksi laittaa uusiksi koko vaatekaapin sisältö, kun mitkään vaatteet ei mahdu/näytä hyvältä päällä...

      Muutoin loistava lääke: Mielialan vaihtelut ovat kutakuinkin historiaa, ahdistuksesta ei tietoakaan ja illalla saa unenpäästä kiinni. Painajaisia oli pari ensimmäistä viikkoa, mutta ne loppuivat. Jos lähden yöelämään joskus viikonloppuna, jätän lääkkeen ottamatta.

    • v-

      Olen syönyt lääkettä ehkä nelisen vuotta, välillä vähentäen, välillä lisäten annosta (masennuksen mukaan). Nukahtamiseen tarvitsen usein avuksi puolikkaan rauhoittavaa. Painoa on tullut lisää n. 8kg. Lähtötilanne oli alipaino, joten aluksi se ei ollut niin paha - pelkään kuitenkin lihomisen vain jatkuvan, joten vähän mietityttää. Eniten vaikuttaa tuo mässäys yöllä lääkkeen oton jälkeen, päivällä syön ihan normaalisti.

    • Mässytimässyti...

      Mulla myös kauheet iltamässyt lääkkeen oton jälkeen. Unettomuuteen 7,5-15 mg ja usein menee myöskin nukahduslääke kaveriksi. Mun mielestä pelkkä mirtatsapiini ei auta nukahtamaan, joskin nukuttaa syvemmin ja yöllä herätessä saa nopeasti unen päästä kiinni uudestaan.

      Paino ei ole vielä noussut kuin kilon, vaikka suklaata menee joka ilta
      reippaasti. Oon tosin syönyt vasta kolmisen viikkoa.

      • dafsdfsdfsa

        ei hyvältä vaikuta ei. pari päivää mirtatsapiinia mennyt ja viime yönä heräsin yöllä syömään. niin ei ole käynyt koskaan muulloin.
        alkuun määrättiin 15mg, mutta sillä tuli niin väsyttävä vaikutus että seuraavana aamuna vielä tokkura. niinpä nostin annoksen 22,5mg:hen.

        halpa lääkehän tuo on ja säästyy elokuvalipuistakin rahaa, niin mielenkiintoisia ovat unet olleet :)

        millä annoksella tuo ruokahalua lisäävä vaikutus on pahimmillaan?
        lääkäri antoi luvalla kokeilla annoksessa väliä 15..45mg.


    • Pelottaa...

      Minulle määrättiin tätä lääkettä unettomuuteen ja masennukseen, ja otin sen pitkin hampain vastaan, sillä nukun kohtuullisen hyvin ja pelkään, etten tämän jälkeen ehkä nukukaan. Nyt en tahtoisi aloittaa ollenkaan. Aamuöisin näen kyllä jatkuvasti unia, ja nukkumaan menoa on tosi myöhäistä, koska en meinaa nukhataa, mutta kun siinä kahdentoista aikaa menee nukkumaan, niin yleensä sammun heti enkä välttämättä herää edes yöllä vessaan, kuten minulla oli tapana ennen masennusta elämän ollessa vielä normaali. Minulla ei ole ollut myöskään pahoja unettomuusjaksoja, joista olen puolisentoista vuotta kärsinyt ilman masennusta.

      Masennukseen taas en usko tuota hyväksi vaihtoehdoksi, varsinkin kun itsemurha-ajatuksia pyörii jo nyt mielessä ja vaikutuskin on todella hidasta. Tuntuu muutenkin, että olo on mennyt vielä pahemmaksi hoidon alettua, kun minua juoksutetaan paikasta toiseen ja sitten määrätään tällaista lääkettä. Mahtaako tämä lääke edes vaikuttaa masennukseen vai onko kyse "lumevaikutuksesta? Minuun sellainen ei tehoiaisi.

      Olen tällä hetkellä pahasti alipainoinen, koska ruoka ei maistu, ja vaikka maistuisi, en jaksa sitä välttämättä laittaa. Herkkuihin sen sijaan on himo jo nyt. Vaikka paino saisi palata normaaliin, niin lihoa en halua, koska siinä vaiheessa suhde omaan painooni voisi sairaaksi tarkkailuksi. Enkä usko, että ruokahalua lisäävä lääke on ratkaisu. Minun pitäisi ennemmin jaksaa huolehtia itsestäni.

    • Pelottaa....

      Olen siis menossa kyllä torstaina SAIRAANHOTAJALLE (sinne minut lähetettiin kriisiavusta), mutta halusin perusteluja sille, miksi minun en kannattaisi tuota lääkettä syödä.

      Pelkään siis, että jos syömisestäni tulisi halllitsematonta, voisin sairastua bulimiaan, koska en tahdo lihoa yli sen painon, mitä olin ennen ruokahalun katoamista. Oksentaminen on minulle aivan liian helppoa, oksentelen TAHTOMATTANI, vaikka taistelisin vastaan jo nyt, koska reagoin stressiin ja valtavaan ahdistukseen vatsallani. Tästä oli kyllä puhetta -jonkun kanssa. Tapasin siirtelyn takia 24 h aikana viisi eri mielenterveyden kanssa työskentelevää ihmistä kolmessa ei tapaamisessa (joista kaikki oikeastana eri hoitopiirejä), joten asioiden kertominen oli aika sirpaleista. Varsinkin kun ensimmäinen luokitteli minut vakavasti masentuneeksi ja akuuttipotilaaksi (itsemurhariski), lääkkeitä määrännyt lääkäri 20 minuutin tapaamisella keskivaikeasti masentuneeksi, jättäen pois myös ahdistuneisuuden ja paniikkihäiriöt.

    • Testailu

      Ite sain tuossa juuri 30mg Mirtazapin respan ja suoraan pitäs alottaa 30mg annoksella. Saa nähdä miten käy. Aikaisemmin tullut käytyä aika pitkä liuta eri masennuslääkkeitä läpi ja nyt on ensimmäinen kerta kun tämmöistä määrätään unettomuuden hoitoon.
      Muutenkin näen nälkää jokainen ilta kun en jaksa tehdä ruokaa niin saa nähdä rupeanko sitten ostamaan jotain pieniä atrian pizzoja, hk sinistä yms. mitä voi syödä tuosta vain ja paljon.
      Täytyy toivoa ettei noita sivuoireita tulisi paljon tai oikeastaan yhtään koska niitä on jo tarpeeksi antibiootista ja rauhoittavista.
      Katsotaan nyt muutamia päiviä ja jos tulee pahatkin alkuoireet niin en edes yritä jatkaa koko lääkitystä kun en niitä kestäisikään.

    • Testailu

      4 päivää menny, 4 kertaa tullut paniikki/ahdistus kohtaus ja rauhottavat ei auta noihin kohtauksiin ollenkaan vaan sen pitää mennä itsestään ohitse. Soitin sitten päivystykseen ja sanoivat että kannattaa laskea annosta ja ottaa omaan lääkäriin yhteys maanantaina. Kummallista vain kun tuo pienempi annos saattaa väsyttää vielä enemmän kuin suurempi.
      Saa nähdä nyt miten tässä käy, mutta ei auta kuin kokeilla vain.
      Kummallista kun sanoivat ettei Tenox unilääkettä saa ottaa samaan aikaan, mutta ei siitä psykiatri sanonut mitään vaan nosti Tenox annoksen 40mg:aan.

    • Mä söin pari viikkoa mirtaa 15mg annoksella,nyt oon syönyt kuusi viikkoa 30mg annoksella.Väsymys on ihan hirveä,nukun öisin todella sikeästi,illalla otan lääkkeen 19.30,viimeistään 22.00 on pakko mennä nukkumaan.Arkisin herään kahdeksalta ja viikonöloppuisin 9.30 ja aina väsyttää ihan kamalasti.Ennen mirtan aloittamista olin ylipainoinen ja aloitin laihdutuksen,aloj syömään vähemmän ja liikuin aika paljon mutta nyt syön saman verran mutten jaksa enää liikkua.En pääse syömään liikaa koska asun kuntoutuskeskuksessa ja syömistäni vahditaan mutta tuntuu kamalalta kun ei jaksaisi enää lenkkeilläkään.Jos pitää tehdä jotain,siivota,käydä lenkillä,käydä toiminnoissa ym.niin mun pitää pakottaa itteni siihen.Suurimman osan päivästä makoilen sängyssä,en nuku mutten pysty tekemään mitään.Osaako kukaan sanoa meneekö se ohi ajan kuluessa??Oon niin kyllästynyt tähän ettei mitään jaksaisi tehdä.Ruokahalukin on kasvanut,koko ajan kauhea nälkä mutta tosiaan liikaa en voi syödä.Masennukseen,ahdistukseen ja univaikeuksiin mulle mirta määrättiin muttei se auta mihinkään muuhun kuin unettomuuteen,ainakaan vielä.Olo on edelleen yhtä kurja koko ajan.

    • Testailu

      Kahvia on mennyt tänään 4 kuppia ja energiajuomaa 2 tölkkiä ja silti yhtä kovasti väsynyt fyysisesti ja henkisesti kuin aikasemminkin vaikka Mirtazepinin annos on nyt sen 15mg.

      Lääkärikään ei ole soitellut niin en tiedä pitäisikö itse lopettaa tuo lääke sitten kokonaan, kun ennemmin kärsin unigonelmista kuin se, että olen väsynyt ihan kokoajan enkä jaksa edes pelata saatikaan katsoa elokuvia tai mitään muuta.
      Olen vain niin väsynyt ihan kaikkeen, että en kestä tätä oloa enään kauaa.
      Syön Diapamia maksimiannostuksella ja välillä menee ylikin kun tuo ahdistuskin on ollut ihan maksimissa jo monta päivää.
      En keksi yhtään mitään tekemistä mitä jaksaisin tehdä…. Tekisi mieli vain kuolla pois tästä olosta.
      Huomenna tietysti itsenäisyyspäivä ja tänään ei lääkäri ollut töissä niin pakko sitten odottaa ylihuomiseen.

      • Mirtri

        No parempi Mirta on kuin Triptyl, ainakin minulle. Jälkimmäinen kun tekee sellaisen epätodellisen olon, että on vaikea tunnistaa itseänsä.


    • turvonnut

      pääseeks tästä lääkkeestä eroon ollenkaan, sain tätä viime kesänä kun en nukkunu viikkoon kun pari tuntia yhteensä. nyt haluun eroon kun oo paisunu ihan törkeesti vajaassa vuodessa

    • Lyrica sucks

      Paljon parempi tämä ainakin minulle on kuin Lyrica. Mirta vaihdettiin Lyricaan ja se oli kauhea vikatikki. Lyrica osalta on omaa keskustelua, mutta itse kaduttaa että kokeilin tuota Lyricaa ylipäätään Oli kauheat vieroitusoireet! Nyt takaisin Mirtassa. Tietenkin ovat yksilöllisiä, mutta en kyllä voi suositella Lyricaa

      • leske

        Taitaa olla kovin yksilöllisiä noi lyrica vierotukset itse oon muutaman kerran lopettanu seinään ku toleranssi kasvnu liikaa.


    • MILLA-JOHANNA

      OLEN JO SYÖNNUT MIRTZAPIN30MG.OTAN AINA ILTAISIN 2 JA TUNNIN SISÄÄN NUKKUMAAN UNEN LAATU ON TOSI HYVÄ.
      MINULLA EN PÄIVITTÄISESSÄ KÄYTÖSSÄ :DIAPAM 5 MG 4 PV:SSÄ.TEMGESIC 0.4MG,LYRICA 150 2 2 PV.,SERETIDE DISKUN,VENTOLINE DISKUS,RISERATION35 MG 1TABL. VIIKOSSAJA VIELÄ TENOX 30 MG 1.2 TARVITTAESSA,KÄYTÄN PÄIVITTAIN MYÖS C-VIT 500 MH CALSI-D,MANGNESIUMIA
      MINLLA EI OLE MITAAN ERIKOISIA SIVUVAIKUTUKSIA,K U N MUISTAA OTTAA VITAMIINIT PÄIVITTÄIN
      YRITETÄÄ JAKSAA.

      • Selvinnyt :)

        Sain mirtazapin 30mg unettomuuden hoitoon noin kolmisen vuotta sitten. Olen lihonut 20kg siitä kun aloitin lääkityksen. Tosin en käyttänyt kuin kerran pari kokonaisen tabletin, koska minusta tuli aivan zombie (kokonaisesta tabusta) ja totesin ettei se ollut oikea tie vaikka lääkäri sanoi, että pitää syödä kokonainen 30mg tabletti, jotta vastetasolle päästään. Tänä päivänä olen päässyt jo eroon unettomuudesta ja siihen vaikutti elämän suuret ratkaisut jättää elämästä pois kaikki stressaava. Antaa aikaa itselle ja rauhoittua totaalisesti ovat auttaneet minua paljon. On hyvä miettiä mikä aiheuttaa stressiä ja johtaa unettomuuteen. Näin ainakin minulla toimi. Tsemppiä kaikille :)


    • ????

      Aloitin vähä yli viikko sitten lääkkeen ja ahdistuneisuus on aivan hirvee !! Minulla on alkujan paniikkihäirö ja nyt ahdistuneisuushäiriö,paniikkihäirö ja masennus kaikki yhtäaikaa........illalla ennen nukkumaanmenoa voi olo olla parempi mutta taas aamulla kun herään on aivan hirveetä, ahdistus on niin kovaa, alkujaan söin sepram nimistä lääkettä ja nyt vaihdettiin tähän, Onko kellään kokemusta ja helpottaako koska? Olikohan vaihto hyvä?

    • wdctyu

      Aloitin mirtan 7,5mg:lla siitä sitten 15mg ja nyt 30mg. 6kk syönyt ja painoa tullut lisää suunnilleen 2-3kg. Alussa itsetuhoajatuksia ja todella sekava ja väsynyt olotila varsinkin aamupäivän tunteina. 2vkon syömisen jälkeen kaikki negatiiviset ajatukset häipyneet ja olo ikäänkuin olisi kirkastunut. Suosittelen syömään vaan rohkeasti. Aamuväsymys tuntuu olevan tällä hetkellä ainut negatiivinen puoli. Muutenkin vaikutukset tuntuu olevan hyvinkin yksilöllisiä.

    • p*ska lääke

      Pari kuukautta söin. Meni näkö niin etten lopulta pystynyt esimerkiksi lukemaan mitään, en isojakaan tekstejä. Kun lopetin, näkö alkoi palautua muutaman päivän kuluttua.

      • akojs

        Mitä oireta tulle sä lopetat


    • Sain lääkäriltäni Mirtazapin (15 mg) reseptin yhdessä Melatonin (3 mg) kanssa. Tarkoituksena on ollut, että pääsen eroon Opamox- ja Tenox-lääkkeistä. Kaikki sujui aluksi ihan toivotulla tavalla, olen vähentänyt rauhoittavaa lääkitystä niin, että Opamox on kokonaan poissa, Tenoxia otan enää 1/4 10 millin tabletista.

      Sen sijaan olen noin runsaan kuukauden käytön jälkeen ruvennut valvomaan öisin lihas- ja nivelkipujen vuoksi. Olen lukenut tältä keskustelupalstalta monien Mirtazapin-lääkkeen käyttäjien kokemuksista, mutta en ole löytänyt ensimmäistäkään, joka valittaisi tällaisista oireista. Uskallanko syödä särkylääkkeitä, sitä on kysyttävä lääkäriltäni, kunhan pääsen viikkojen kuluttua hänen vastaanotolleen!

    • lkijoijoijfdijoijfoi

      pieni annostus väsyttää isompi piristää. Vähän sivuvaikutuksia, ei vaikuta libidoon ja erinomainen combona Cymbaltan tai Effexorin kanssa, nk. California Rocket Fuel. Suosittelen.

    • mirtsaaa

      Nytku näitä lukee, nii uskaltaakohan ota ottaakkaan..

    • Normi paino

      Olen syönyt Mirtazapin 15mg puolikkaan, tai kokonaisen satunnaisesti, lähinnä unettomuuteen. Masennukseen sitä aikoinaan hain. Koskaan en ole sitä yhtäjaksoisesti vkoa kauempaa syönyt. Unen olen saanut paremmin, muuta vaikutusta en ole huomannut. En ole lihonut. Lihominen monilla saattaa johtua myös,paitsi isoista lääke annoksista,myös siitä,että mieliala on parempi ja elämäkin maistuu ruoan lisäksi. Kumpi sitten parempi. Lisäkilot vai masentunut ja elämänhaluton mieli. Itse valitsisin varmasti ensimmäisem.

      • Kotimainen cocktaili

        California Rocket Fuel :)
        https://en.wikipedia.org/wiki/California_rocket_fuel

        Kilipäistä menoa.

        Mitenkä olisi mielummin kotimainen vaihtoehtoiskombo Finnish Depression Blowout:
        Ekstaasinappi Vodka-shotti Maripensas viileä olut?

        Kyllä tuolla setillä luulisi hymyn irtoavan.


    • Kysselijä

      Onko vaarallista syödä opamoxin puolikas ja mirtaxapin ?

    • Anonyymi

      näetttekö painajaisunia lääkkeen käytön yhteydessä . Otan 1/4 osan 15 mg tabletista ja näen kauhupainajaisia. Meneekö ohi ajan kanssa ja lääke alkaa vaikuttaa tarkoituksen mukaan .
      Kerro kokemuksia --kiitos.

      • Anonyymi

        Oon käyttänyt nyt kaksi viikkoa unettomuuteen 0,25mg Mirtazapinia.Näen myös kauhupainajaisia,en tiedä milloin loppuvat.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3193
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3026
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2295
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1992
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1805
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1592
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      102
      1302
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1218
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1205
    Aihe