olen sairaslomalla mutta en sairas

kiusattu kyllä olen

Mikä tämä tilanne on, olen terve mutta en voi mennä kiusaamisen vuoksi töihin koska siellä ahdistun ja lukkiudun työkavereiden vuoksi, yhden joka pahasti kiusannut pidemmän aikaa.
Miten tämä tilanne ratkeaa??? sanooko ne minut irti, joudunko itse irtisanomaan, mitä jos en vaan mene töihin siis jos en enää sairaslomaakaan saa.. jos menen töihin tiedän että olen kohta sairas se ympäristö, ilmapiiri ja ystävät siellä sairastuttavat minut.

38

12912

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti en osaa olla kovin rohkaiseva. Riippuu tietysti sinun esimiehestäsi. Itse olen ollut yli kaksi kuukautta sairaslomalla, enkä olisi muuten sairas vaan tilanne masentaa. Pomoni aiheuttaa kiusaamisen joten tilanne jatkuu, vaikka luottamusmiehet ovat asialla.
      Saa nähdä kuinka pitkälle pitää mennä että saan työrauhan?
      Mutta ÄLÄ lannistu kyllä sinun tilanteesi voi laueta muutenkin!

      • Sairaslomalla

        Mitä laki sanoo? Mitä saa/voi tehdä pitkäaikaisen sairaslomansa aikana kun syynä on työkiusaaminen, etkä siis ole sairasvuoteessa?
        Voiko tavata työkavereita? Ystäviä? Voiko matkustaa ja käydä tapaamassa sekä työkavereita että sukulaisia? Voiko kouluttaa itseään? Saako kuulua yhdistyksiin? Saako ilmoittautua työväenopiston yms. kursseille?


      • siitä se lähtee
        Sairaslomalla kirjoitti:

        Mitä laki sanoo? Mitä saa/voi tehdä pitkäaikaisen sairaslomansa aikana kun syynä on työkiusaaminen, etkä siis ole sairasvuoteessa?
        Voiko tavata työkavereita? Ystäviä? Voiko matkustaa ja käydä tapaamassa sekä työkavereita että sukulaisia? Voiko kouluttaa itseään? Saako kuulua yhdistyksiin? Saako ilmoittautua työväenopiston yms. kursseille?

        Laki sanoo niin että jos olet masennuksesta sairaslomalla, niin kaikkea saa ja pitää tehdä mikä AUTTAA TOIPUMISTA.
        Sairaslomalla ei siis saa tehdä sitä, mikä aiheuttaa sairauden pahenemisen.
        Tästä on tullut lopputilejäkin........eli jos on jalka poikki ja harrastaa saikulla extremeä ja jalka vain pahenee, niin se on silloin itseaiheutettua ja voi aiheuttaa irtisanomisen.

        Lisäksi, jos lääkäri määrää matkustus kiellon, et noudata sitä ja jäät kiinni, voi olla peruste irtisanomiseen.

        Mutta masentuneen ihmisen pitää tehdä kaikkea kivaa ja omien tuntemusten mukaan: Saata ja pitääkin tavata kavereita, matkustella niin paljon kuin sielu sietää, saa kuukua yhdistyksiin ja juosta yhdistysten kokouksissa, ne ovat luottamustehtäviä.......eivät siis kuulu päätoimeesi !!
        Saat kurssittaa itseäsi.

        Itselle ainakin lekuri sanoi, että kaikki on sallittu, mikä tuottaa sinulle hyvät fiilikset ja edesauttaa toipumista !

        Parempia vointeja sinulle!!!


        PS
        Itse kävin lenkillä, matkustelin kuukausittain pitkäksi viikonlopuksi johonkin ihanaan paikkaan, maalasin, opettelin ranskaa, kuuntelin musiikkia, otin kesällä aurinkoa, luin paljon.....siis ihan kaikkea, mistä tykkäsin. Näin vain kavereita joista tuli hyvä fiilis ja tiesin, että ovat minun puolellani ,kiusaajiani vastaan......


    • valonsäde5

      Sanoisin, että älä irtisano itseäsi. Ole sairaslomalla ja hae lisää. Jos ne haluaa irtisanoa sinut, niin niillä pitää olla siihen peruste. Kun olet sairaslomalla lääkärintodistuksella, niin silloin olet luvallisesti poissa. Sairaslomalla ei saa irtisanoa ketään, vaan irtisanomiseen on aina oltava peruste. Lisäksi jos itse irtisanoudut, saat kärsiä karensseista yms.

      Hanki ensin uusi työ ja irtisanoudu sitten. Kiusaaminen vie voimat jokaiselta, et ole ainut. Yritä ajatella järkevästi, vaikka kiusaaminen tulee mukaan kotiin ja uniinkin. Se on kiusaamisen luonne ja kun siitä kärsii, on aivan luonnollista, että haluaa piinan loppumaan.
      Mutta älä vielä luovuta.

      Jos oikein ahdistaa, niin irtisanoudu silloin. Mutta vasta kesälomien jälkeen. Ja etsi nyt kovasti uutta paikkaa.

      Tsemppiä sinulle, et ole yksin!

    • muualta

      koska sairasloma ei tule muuttamaan olosuhteita työmaalla....itse sairastuin kiusaamisen takia ja sen seurauksena syrjäydyin koko yhteiskunnasta,eli en käy tupakkaa enempää kotini ulkopuolella.
      voin sinulle sanoa kokemuksella että HAE TÖITÄ MUUALTA JA VAIKKA IRTISANOUDU,MUTTA SAIRASLOMA EI OLE RATKAISU PIDEMMÄN PÄÄLLE.näin olisin itse tehnyt tällä nykytietämykselläni mutta itselleni se on myöhäistä(39v)
      tsemppiä sinulle!

      • kaikille tiedoksi

        Sairauslomalla ei voi sanoa ketään irti, jos ei ole perustetta. Itse oli joutunut kiusaamisen takia eläkkeelle (alle 50v). Kateus jylläsi virastani, ruvettiin huomauttelemaan epäolennaisista asioista ja kaikki sanomiseni ja tekemiseni "lyötiin takaisin".

        Ihmettelin kovasti, kun edellisissä työpaikoissa ei tällaista ollut, mutta nyt olin saanut vakiviran ja sitä kadehdittiin. Tarvitsi rahaa opintolainan maksuun ja asuntooni, joten aikaisempina vuosina tein hurjasti töitä näiden eteen.

        Olin erään kesän sairauslomalla, ainakin 2 kk:tta jolloin oli tosi helle, se suututti vielä enemmän pomoa ja sanoi töihin tullessani. "Mene nyt työterveyteen ja hae sitä lomaa, niin pitkälti ja älä tule sitten "väsyneenä" enää töihin!

        Haen sairauslomaa ja sitä tuli. Jälkeen päin, kun ollaan asiantuntijoitten kanssa puhuttu tapaustani, niin oli huomattavissa, että useita vuosia oli ollut pitkään jatkunutta työpaikkasyrjintä.

        Ammattitaitoani moitittiin, mutta noin negatiivisessa ympäristössä ei kukaan jaksa olla iskukunnossa. Edellisissä työpaikoissa olin haluttua ylityöporukkaa.

        Kerran oli sellainenkin tilanne, että kaikki me saman alan ammatti-ihmiset kutsuttiin pomon koppiin neuvottelemaan lomista. Kaikille muille oli kahvikupit katettu palaveriin paitsi minulle, jota ihmettelin??? Kysyin miksi näin, niin mulle valehdeltiin, että "tämä on meidän oma kahviporukka".

        Tuossa ja monessa palaverissa sain kokea "myrkyn nielaisseita" naamanilmeitä. Nolaavia letkautuksia ja tallomista.

        Lopuksi en tiedä mitä he olisivat vielä mulle tehneet, mutta kerran jäin ruokalassa eräs työtoveri sanoi mulle: "ihmettelen kovasti millaisia korkea johtavassa asemassa oleva puhuu sinusta".Loppu jäi kertomatta. Aloin olla entistä valppaampi.

        Näin ajatellut tulee mieleeni, mitähän koukkuja olivat mulle järjestämässä, mutta se jäi toteutumatta ja on nämä laajan ihmisjoukon tiedossa. Voisiko joku kommentoida tarinaani?


      • sairaslomallakin
        kaikille tiedoksi kirjoitti:

        Sairauslomalla ei voi sanoa ketään irti, jos ei ole perustetta. Itse oli joutunut kiusaamisen takia eläkkeelle (alle 50v). Kateus jylläsi virastani, ruvettiin huomauttelemaan epäolennaisista asioista ja kaikki sanomiseni ja tekemiseni "lyötiin takaisin".

        Ihmettelin kovasti, kun edellisissä työpaikoissa ei tällaista ollut, mutta nyt olin saanut vakiviran ja sitä kadehdittiin. Tarvitsi rahaa opintolainan maksuun ja asuntooni, joten aikaisempina vuosina tein hurjasti töitä näiden eteen.

        Olin erään kesän sairauslomalla, ainakin 2 kk:tta jolloin oli tosi helle, se suututti vielä enemmän pomoa ja sanoi töihin tullessani. "Mene nyt työterveyteen ja hae sitä lomaa, niin pitkälti ja älä tule sitten "väsyneenä" enää töihin!

        Haen sairauslomaa ja sitä tuli. Jälkeen päin, kun ollaan asiantuntijoitten kanssa puhuttu tapaustani, niin oli huomattavissa, että useita vuosia oli ollut pitkään jatkunutta työpaikkasyrjintä.

        Ammattitaitoani moitittiin, mutta noin negatiivisessa ympäristössä ei kukaan jaksa olla iskukunnossa. Edellisissä työpaikoissa olin haluttua ylityöporukkaa.

        Kerran oli sellainenkin tilanne, että kaikki me saman alan ammatti-ihmiset kutsuttiin pomon koppiin neuvottelemaan lomista. Kaikille muille oli kahvikupit katettu palaveriin paitsi minulle, jota ihmettelin??? Kysyin miksi näin, niin mulle valehdeltiin, että "tämä on meidän oma kahviporukka".

        Tuossa ja monessa palaverissa sain kokea "myrkyn nielaisseita" naamanilmeitä. Nolaavia letkautuksia ja tallomista.

        Lopuksi en tiedä mitä he olisivat vielä mulle tehneet, mutta kerran jäin ruokalassa eräs työtoveri sanoi mulle: "ihmettelen kovasti millaisia korkea johtavassa asemassa oleva puhuu sinusta".Loppu jäi kertomatta. Aloin olla entistä valppaampi.

        Näin ajatellut tulee mieleeni, mitähän koukkuja olivat mulle järjestämässä, mutta se jäi toteutumatta ja on nämä laajan ihmisjoukon tiedossa. Voisiko joku kommentoida tarinaani?

        jos sairasloma on ollut pitkä.oikeudesta on tullut päätöksiä että sairasloma ei ole este irtisanomiseen,tosin se vaatii noin 1vuoden yhtäjaksoisen sairasloman.esim.järvenpään kaupunki on irtisanonut pitkään sairaslomalla olleita lukuisat muut kunnat ja yksityiset yritykset.....


      • eri asiaa
        kaikille tiedoksi kirjoitti:

        Sairauslomalla ei voi sanoa ketään irti, jos ei ole perustetta. Itse oli joutunut kiusaamisen takia eläkkeelle (alle 50v). Kateus jylläsi virastani, ruvettiin huomauttelemaan epäolennaisista asioista ja kaikki sanomiseni ja tekemiseni "lyötiin takaisin".

        Ihmettelin kovasti, kun edellisissä työpaikoissa ei tällaista ollut, mutta nyt olin saanut vakiviran ja sitä kadehdittiin. Tarvitsi rahaa opintolainan maksuun ja asuntooni, joten aikaisempina vuosina tein hurjasti töitä näiden eteen.

        Olin erään kesän sairauslomalla, ainakin 2 kk:tta jolloin oli tosi helle, se suututti vielä enemmän pomoa ja sanoi töihin tullessani. "Mene nyt työterveyteen ja hae sitä lomaa, niin pitkälti ja älä tule sitten "väsyneenä" enää töihin!

        Haen sairauslomaa ja sitä tuli. Jälkeen päin, kun ollaan asiantuntijoitten kanssa puhuttu tapaustani, niin oli huomattavissa, että useita vuosia oli ollut pitkään jatkunutta työpaikkasyrjintä.

        Ammattitaitoani moitittiin, mutta noin negatiivisessa ympäristössä ei kukaan jaksa olla iskukunnossa. Edellisissä työpaikoissa olin haluttua ylityöporukkaa.

        Kerran oli sellainenkin tilanne, että kaikki me saman alan ammatti-ihmiset kutsuttiin pomon koppiin neuvottelemaan lomista. Kaikille muille oli kahvikupit katettu palaveriin paitsi minulle, jota ihmettelin??? Kysyin miksi näin, niin mulle valehdeltiin, että "tämä on meidän oma kahviporukka".

        Tuossa ja monessa palaverissa sain kokea "myrkyn nielaisseita" naamanilmeitä. Nolaavia letkautuksia ja tallomista.

        Lopuksi en tiedä mitä he olisivat vielä mulle tehneet, mutta kerran jäin ruokalassa eräs työtoveri sanoi mulle: "ihmettelen kovasti millaisia korkea johtavassa asemassa oleva puhuu sinusta".Loppu jäi kertomatta. Aloin olla entistä valppaampi.

        Näin ajatellut tulee mieleeni, mitähän koukkuja olivat mulle järjestämässä, mutta se jäi toteutumatta ja on nämä laajan ihmisjoukon tiedossa. Voisiko joku kommentoida tarinaani?

        Irtisanominen sairaslomalla ja irtisanominen sairauden vuoksi ovat kaksi eri asiaa. Mitään estettä ei ole sille, etteikö työntekijää voitaisi irisanoa sairasloman aikana samalla tavoin kuin työssä ollessa. Sen sijaan sairauden vuoksi irtisanominen on kokonaan eri juttu ja vaatii vahvat perusteet sairauden pysyvyydestä tai työkyvyn menetyksestä.

        Työoikeudellisesti oleellista tässä on siis se SYY, jolla on irtisanottu, eikä se, onko mahdollisesti ollut sairaslomalla irtisanomisen tapahtuessa.


      • miaau

        huh huh,voi teitä ja meitä. itse tulin irtisanotuksi jo vuosia sitten,kun en kuulunut joukkoon, osasin työni aivan hyvin,mutta oli sellaisia työkavereita,että eivät sietäneet minua jostain syystä,tietäähän nämä n.20v talossa olleet ja kun en suostunut hyväksi käytetyksi jne haukkuivat pomolle ja sain lähteä ja helppoahan se oli kun olin koeajalla ja seuraavana päivänä olisi ollut minun syntymäpäiväni,hyvin oli ajotettu.perkele sanon vieläkin.Mutta asiassa hyväkin puoli,hain pitkälle sairaslomalle ja siitä eläkkeelle.Itsetunto on kohdillaan, ollut aina, vaikka kyrsiihän se, ei itku auta markkinoilla.oma mielenrauha on tärkeämpi kuin tollasten paskamaisten työkavereiden temppuilut.elämässä oppii, se lisää sisukkuutta


    • ja ihmettelen edelleen

      Olen kokenut aivan saman, tosin hiukan eri lailla. En ottanut / saanut sairaslomaa, vaan jouduin ensimmäisen ja ainoan kerran elämässäni syömään mielialalääkkeitä jotta jaksaisin kiusaamisen keskellä. Kerroin lääkärille, että on pakko hakeutua pois, koska mikään ei muutu. Hän sanoi, että voisitko syödä niin kauan lääkkeitä, että saat uuden työn. Niin teinkin ja niin teki pari muutakin työkaveria. Ihmeteltiin jälkeenpäin, että arvostetussa yrityksessä ei voi olla töissä ilman lääkkeitä. Eipä lääkkeitä enää työpaikan vaihdon jälkeen ole tarvittukaan. Kokemus tämäkin, joskin yodella sairas kokemus. Niin, ja yhteiskunta maksoi lääkärissäkäynnit ja Kela korvaukset lääkkeistä, joita syötiin vain ja ainoastaan kiusaamisen vuoksi.

      • samaa kokenut

        Joopa jo, kyllä on tuttua toimintaa, kun lääkkeillä käydään töissä, kun kiusaamishenki on niin luja. Tällöin pitäisi työterveysaseman puuttua asioitten kulkuun kiireen kaupalla ja työsuojelun. Lääkkeitten syönti pidemmän aikaa käytettynä tekee riippuvuuden ja tuhoaa ihmisyyttä.

        Tälle "sairaudelle" pitää löytyä kanssa oikea diagnoosikin ja se tulee aikanaan, kun tarpeeksi kaunan kidutaan. En tiedä miten Ruotissa näitä tilanteita hoidetaan ja muissa EU maissa, mutta edellä ovat ilmeisesti Suomea. Sen voi sanoa, että työpaikoissa on eroja, niin kuin "vesissäkin".

        Se on vain hankala puoli, että kaikki ei pääse työtä vaihtamaan.


      • Ruotsista
        samaa kokenut kirjoitti:

        Joopa jo, kyllä on tuttua toimintaa, kun lääkkeillä käydään töissä, kun kiusaamishenki on niin luja. Tällöin pitäisi työterveysaseman puuttua asioitten kulkuun kiireen kaupalla ja työsuojelun. Lääkkeitten syönti pidemmän aikaa käytettynä tekee riippuvuuden ja tuhoaa ihmisyyttä.

        Tälle "sairaudelle" pitää löytyä kanssa oikea diagnoosikin ja se tulee aikanaan, kun tarpeeksi kaunan kidutaan. En tiedä miten Ruotissa näitä tilanteita hoidetaan ja muissa EU maissa, mutta edellä ovat ilmeisesti Suomea. Sen voi sanoa, että työpaikoissa on eroja, niin kuin "vesissäkin".

        Se on vain hankala puoli, että kaikki ei pääse työtä vaihtamaan.

        Ruotsalaisten pitää olla pokkana, tunteitaan ei saa näyttää. Voipi johtua siitä, että Ruotsi on vanha kuningaskunta. Täällä pitää olla vieläkin hiljaa. Meikäläisellä sentään tunteet purkautuvat ulos silloin tällöin. Silloin leimataan hulluksi, vaikka tunteitten näyttäminen on terveempää kuin ei niiden näyttäminen.

        Lääkefirmoja minäkin täällä nykyisin elätän. Eikä toivoakaan paremmasta. Älkää luulko, että ulkomailla on paremmin.


      • Kaiken kokenut
        Ruotsista kirjoitti:

        Ruotsalaisten pitää olla pokkana, tunteitaan ei saa näyttää. Voipi johtua siitä, että Ruotsi on vanha kuningaskunta. Täällä pitää olla vieläkin hiljaa. Meikäläisellä sentään tunteet purkautuvat ulos silloin tällöin. Silloin leimataan hulluksi, vaikka tunteitten näyttäminen on terveempää kuin ei niiden näyttäminen.

        Lääkefirmoja minäkin täällä nykyisin elätän. Eikä toivoakaan paremmasta. Älkää luulko, että ulkomailla on paremmin.

        Minäkin olin raskaasti kiusattuja ja mollattu monin eri tavoin. Menin täysin lukkoon. Ei auttanut muu kuin ottaa lopputili ja lähteä talosta.


      • patse89
        Kaiken kokenut kirjoitti:

        Minäkin olin raskaasti kiusattuja ja mollattu monin eri tavoin. Menin täysin lukkoon. Ei auttanut muu kuin ottaa lopputili ja lähteä talosta.

        Tsemppiä kaikille kiusatuille ja syrjityille! Itse olen 19 vuotia nuori mies, ja minua kiusattiin jo kouluaikana paljon..Se on jättänyt minulle pitemmän ahdistuneisuushäiriön, ja pelkotilat mennä töihin..se toistuu joka aamu kun pitää mennä ja ajattelen jo edellisenä iltana tulevaa työpäivää..Lisäksi minulle kehittyi kroonisesti ärtynyt paksusuoli kiusaaisen takia, ollut sekin jo yli 6 vuotta...Olen tosi pettynyt että noin ilkeitä ihmisiä on maailmassa, itse olen mitä avuliain ja hyväsydämisein ja autan aina kaikkia jos on vaikeaa...

        Eihän sille mitään voi, mutta herkkään luonteeseeni on haavat jääneet..Nyt irtisanouduin juuri saamastani työpaikasta ahdistuneisuuden takia..Tuntuu että aina kun minua "huomautetaan" jostain työssäni niin tulee tunne että se kiusaa tahallaan..Se on vaan jättänyt mulle pelon..Mistä apua ahdistukseen? Olkaa kiltteja ja kertokaa! Kiitos paljon etukäteen!


      • sfhksdjhfk
        patse89 kirjoitti:

        Tsemppiä kaikille kiusatuille ja syrjityille! Itse olen 19 vuotia nuori mies, ja minua kiusattiin jo kouluaikana paljon..Se on jättänyt minulle pitemmän ahdistuneisuushäiriön, ja pelkotilat mennä töihin..se toistuu joka aamu kun pitää mennä ja ajattelen jo edellisenä iltana tulevaa työpäivää..Lisäksi minulle kehittyi kroonisesti ärtynyt paksusuoli kiusaaisen takia, ollut sekin jo yli 6 vuotta...Olen tosi pettynyt että noin ilkeitä ihmisiä on maailmassa, itse olen mitä avuliain ja hyväsydämisein ja autan aina kaikkia jos on vaikeaa...

        Eihän sille mitään voi, mutta herkkään luonteeseeni on haavat jääneet..Nyt irtisanouduin juuri saamastani työpaikasta ahdistuneisuuden takia..Tuntuu että aina kun minua "huomautetaan" jostain työssäni niin tulee tunne että se kiusaa tahallaan..Se on vaan jättänyt mulle pelon..Mistä apua ahdistukseen? Olkaa kiltteja ja kertokaa! Kiitos paljon etukäteen!

        Mene terveyskeskukseen ja/tai mielenterveystoimistoon. Kyllä sieltä saat apua. Tsemppiä!


    • 41

      Minut irtisanottiin sairauslomalla ja minua pidettiin syypäänä jo vuosia ennen minun yrityksessä työskentelyaikaa alkaneeseen huonoon ja todella sairaaseen ilmapiiriin.

      Nyt 41-vuotiaana pitkäaikaistyöttömänä on helppo olla jälkiviisas eli olisi pitänyt sanoa itsensä irti. Vaikkei sinua irtisanottaisikaan, miten olet ajatellut palaavasi töihin tuollaiseen paikkaan? Miten pystyt tekemään siellä töitä? Menneet ei unohdu eli jos sinua kiusataan nyt, voit olla melko varma, että tilaisuuden tullen kuulet kaikesta vielä moneen kertaan ja aina vain hurjemmassa muodossa. Kuulostaa varmaan raa'alta ja hullulta, mutta itse lähteneenä voisi olla voittaja - poispotkittuna leimattu luuseri.

      Kadun loppuikäni, että edes menin ko. paikkaan töihin ja että annoin heidän sanoa minut irti sen sijaan, että olisin lähtenyt itse...

      • Irtisanottuna saikul

        saikulla irtisanottiin 2008..keksivät ensiksi jonkun verukkeen ja kjos uusiutuu saan potkut..muutamaa päivää ennen kuin vuosi edellisestä ns rikkeestä tuli kirje kotiin että olen toistamiseen laiminlyönyt velvollisuuden ilmoittaa ajoissa sairasloman jatkumisesta..kenkää tuli..käräjät kohta asiasta pyynti 20.000€ katsotaan miten asiat menee..nöyryytetty ja kiusattu viimeiset kaksi vuotta aika ajoin..saikulla yli vuoden kyseisten asioiden johdosta..sellaista..nyt onnellinen uusi työ ja uudet kaverit ei kiusaamista ja asiaan suhtaudutaan täällä vakavasti..työni teen aina moitteettomasti. Joku mikä itsessä ärsyttää voi olla olen ehkä liian avulias..eli siihen nyt kiinnitän huomiota autan mutta pienellä viiveellä ja tunnustelen ettei ketään loukkaa..


    • Kiusatun arkea..

      Työpaikalla pitää olla viemäri. Viemäristä menee pahat asiat ulos. jollei viemäriä ole on heikoin lenkki viemäri.
      Tiedän kun olen kahdessa paikassa ollut viemärinä..oikeastaan kolmessa..sinulle alkuun kerrotaan asioitaja haetaan sinut puolelle sitten keksitään että olet tehnyt jonkin asian väärin tai toisin. jne juorut alkavat kiertää milloin pahoin voinvoivat sen haluavat laittaa kiertämään..Olet todennäköisesti syntipukki. Vaikka et olisi työssäkään sinua haukutaan. Jos et sano mitään sinua haukutaan. Jos otata kantaa sinua arvostellaan. jos yrität auttaa olet astunut jonkun varpaille. Tee vain oma työsi jne lista loputon.. Kun sellaista sontaa tulee niskaan on ainoa joko sairaslomalle ja lakimies asialle kaikista sanomisista nimet päivät ylös ja syytöksistä..toinen vaihto ehto lähde heti..sulje ovi ja sano soronnoo eivät ole sinun panoksesi arvoisia..
      Koin viimeisen syyskuussa länsirannikolla mutta sain toisen työn eläköön minä selvisin..vain 3vkko saikkua asian suhteen..

    • tätyli

      Minua kiusasi vuosia sitten erään firman siivoustyönjohtaja. Asia lähti alkuun siitä, että nostin pöydälle hänen tekemänsä väärinkäytöksen työtoveriani kohtaa. Siitä tuli hänelle palautetta jonka jälkeen minä sain kärsiä kiusaamisetaan. Kouluttauduin uuteen ammattiin ja jätin sen työpaikan taakseni.
      Nyt minulla on toinen tilanne. Jäin ikäni puolesta osa-aikaiselle eläkkeelle jaksamisongemien kanssa, en siis hakenut sairasuslomaa vaan kevensin omalla laillani työtaakkaani. Nyt minut onkin sitten syrjäytetty työtehtävistä jotka aiemmin hoidin itsenäisesti, vaan nyt saan olla "pikkupiika" jolle ei kerrota asioista, puhutaan vihjailevasti ym, ym,ja kaiken kukkuraksi tuo "viisastelija" on työkokeilussa oleva mies, jolla ei mitään tietämystä kyseisestä työstä, mutta, mutta, on kietonut pomot sormens ympärille "tietämyksellään". Vaan eipä hätää, hän varmaankin saa ansionsa mukaan. Se vaan on niin harmi että tuollaiset myrkyttäjät voivat pilata toisen ihmisen elämän tyystin.Toivon kaille kiusatuksi joutuneille rohkeutta ottaa asia esille mahdollisimman nopeasti.

    • JEM 777

      Jatka sairaslomaa niin kauan kunnes pyytävät neuvotteluun,työpaikkalääkäriin,älä mene sinne yksin.kuulostaa muovialanyritykseltä helsingistä.

      • Niinpä niin

        Voi tuo keskustelun aloittajan työpaikka olla jokin esim. valtion virasto Hkissä, SRK-yhteisö, yliopisto / jokin muu opinahjo...?


      • hukassakasassa

        Miten kannattaa toimia tuolaisessa neuvottelussa tai työpaikkalääkärillä? Entäs jos firman luottamusmies on kisaajien joukossa ja työsuojeluvaltuutettua ei ole?


      • fytguhjuk
        hukassakasassa kirjoitti:

        Miten kannattaa toimia tuolaisessa neuvottelussa tai työpaikkalääkärillä? Entäs jos firman luottamusmies on kisaajien joukossa ja työsuojeluvaltuutettua ei ole?

        Kannattaa ehdottomasti vetäistä ässä hihasta ja yllättää heidät kaikki ne kiusaajat eli laittaa kaikin voimin takaisin esim. turpaan vedolla uhaten, niin näkevät että sinussa on asennetta.


      • vjklahvnä
        fytguhjuk kirjoitti:

        Kannattaa ehdottomasti vetäistä ässä hihasta ja yllättää heidät kaikki ne kiusaajat eli laittaa kaikin voimin takaisin esim. turpaan vedolla uhaten, niin näkevät että sinussa on asennetta.

        Asennetta jooo, mutta miten sitten kun on m***ton esimies, joka hyssyttelee ja lakaise asioit ns. maton alle ja nämä eukot saavat toimi kuin haluavat. Itse saat jonkun helkkarin kisaajan leiman.


      • Kateus
        hukassakasassa kirjoitti:

        Miten kannattaa toimia tuolaisessa neuvottelussa tai työpaikkalääkärillä? Entäs jos firman luottamusmies on kisaajien joukossa ja työsuojeluvaltuutettua ei ole?

        Olin tuollaisessa kolmikanta palaverissä. Olin pyytänyt sinne liiton edustajan, joka istui mykkänä koko tilaisuuden ajan. Kiusaaja kielsi kaiken tapahtuneen ja sanoi minun ymmärtäneen kaiken väärin. Minulle ehdotettiin, että ottaisin virkavapaata tai irtisanoutuisin. Hirveä kokemus! Takaisin palattuani olin jonkin aikaa töissä. Sitten eräänä aamuna sain tarpeekseni. Menin töihin, pakkasin tavarat, soitin esimiehelle ja sanoin irtisanoutuvani. Kävin sanomassa "työkavereille" hyvästit ja kaikki jäivät tuijottamaan haavi auki, kun kävelin ovelle ja lähdin. Itkin ja itkin olin niin helpottunut. Se oli elämäni paras teko. Työpaikkakiusaamista on joka työpaikalla jollain tasolla. Joissain työpaikoissa se on vaan niin pahaa, että ihmiset eivät kestä. Minusta työpaikkakiusaamisesta ja sen suojelemisesta tai siihen liittymisestä pitäisi antaa tuomio. Työpaikkakiusaaminen saattaa ajaa ihmisen pahimillaan itsemurhaan. Minä sairastuin sen seurauksena vakavaan masennukseen.


    • palkanlaskijana

      Mitenkään väheksymättä kenenkään kokemuksia kiusatuksi joutumisesta minä suuresti ihmettelen MIKSI ihmiset haluavat olla sairaslomalla ja joutua sitten jossain vaiheessa samaan tilanteeseen takaisin.

      Miksi tällöin ei haeta uutta työpaikkaa vaan "roikutaan" kynsin ja hampain kiinni siinä nykyisessä paikassa ja sairaslomalla? Tämä on minulle se käsittämätön juttu.

      Mä ymmärrän ettei haluta antaa periksi kiusaajille, mutta sitten on vaan tapeltava asiansa eteen. Sairasloma ei ole tappelemista vaan se on luovuttamista.


      HAKEKAA uutta työpaikkaa ja jättäkää tallaiset mätämunapaikat taaksenne.

      • jkjkjkoo

        Ongelmana voi olla sekin, ettei kovasta yrittämisestä huolimatta saa uutta työpaikkaa. Aina ei vaan voi onnistua, vaikka olisi kuinka hyvät paperit...


      • poori
        jkjkjkoo kirjoitti:

        Ongelmana voi olla sekin, ettei kovasta yrittämisestä huolimatta saa uutta työpaikkaa. Aina ei vaan voi onnistua, vaikka olisi kuinka hyvät paperit...

        tämä on kyllä niin totta! Minäkin olen hakenut uutta paikkaa mutta ei, ei edes haastatteluun ole päässyt vaikka koulutusta löytyy. Ei auta kuin kärvistellä kun ei voi ottaa karenssia ja miksi pitäisikään jonkun toisen käyttäytymisen ja sen vuoksi, että asioihin ei puututa, kärsiä myös taloudelliesti nahoissaan.


      • Ddfgff

        Minäkin menisin, mutta työpaikka on hankittava.


    • nokka pystyyn ja baa

      Se on se ylpeys. Kun ei haluta myöntää että ne sai savustettua pihalle. Ihmettelen kyllä samaa. Lähtisin oitis ovet paukkuen. Yhtään en jäisi miettimään että en alistu lähtemään. Mitä viddua sillä voittaa että jää sinne pyörimään kiusattavaksi. Se ei ole mennyt minun jakeluun vielä.

      • pois.pois.vaan

        Samaa ihmetellyt. Pois vaan tuollaisista kiusaamispesäkkeistä mahdollisimman nopeasti.


    • Googlesta lisää...

      Olin pakosta myös melkein 12kk sairaslomalla, paluuta vanhaan työkohteeseen ei ollut henkisen väkivallan takia! Viime tingassa tuli uudelleen sijoitus...

      Tapa on siis järjetön... kiusaajat jatkaavat pahuuksiaan, johdon kykenemättömyyden takia tehdä 0 toleranssi ratkaisua... eli potkuja pahantekijöille.

      Terveisin:

      Olli Hakala Pori

    • tosikiusattu

      työkiusattu pala verrissä muutlähtipois minut käskettiin jäähä sinne työnjoho insinööri tiim päällikö sitten haettiin virheet oli jääny ovi auki työpaikalla tietokonejäänypääle vakka ei ollut minun vika minä lähin poissa koska huutamalla huuti mulle poistuin heti poi jäin sairas lomalle olin ollut 30,vtöissä sitten tuo tiin mustaa valkeelle elämä onraraa kaa kaksi vaihoehtoo ittemurhataikuolema

    • 123sikke45

      Yhden tarinan loppu on uuden elämän alku meidän työpaikalla.Vihdoinkin herra ääliö poisui keskuudestamme saikulle,kun ei hermot enää kestänyt.Yritti vuosia suolata keskuudessamme ja onnistuikin monta kertaa järjestämään siirtoja ja irtisanomisia usealle työntekijälle.Ei auttanut yläkerran herra vaikka kuinka kanntoi ristiään kaulassa ja halveksui muita uskontokuntia tai uskonnottomia.Huhut kertovat,että herra Narsisti yrittää syyttää pomoaan oikeudessa sairasloman jälkeen .

    • ccff6

      en osaa auttaa

    • 1029837465

      Pomomme osaaminen henkilöpalavereissa on iso nolla.Naamakin venyy kuin petolinnun p...rse ,jos edes kahvia pyytää firman piikkiin.Istutaan tunti kalvotetut luomet raskaina ja väsyneinä.Taas tätä samaa vuodesta toiseen kerran kuussa.Yrittäkää,yrittäkää ja Matin ja Maijan työt hoitaa sitten vaikka Stefu,koska sairaslomat näkyvät olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.Johtuisko työilmapiiristä ja huonosta johtamisesta?Leuka pysyy alhaalla koko palaverin ajan ja ainoa kysymys minkä naapuri kuiskaa"onks tää pulla vanhaa"

    • 101

      Hei, tee niinkuin minäkin, ei kun lisää sairaslomaa jos siltä tuntuu.tsemppiä sinulle ja vointia,hyvää sellaista,älä kuitenkaan luovuta jos olet nuori,vaihda työpaikkaa,älä anna kusipäisten ihmisten tappaa luovuuttasi,sillä sinä olet IHMINEN, he ovat älykääpiöitä,aina on toivoa.

    • ruburuby99

      Sairasloma ei ole ratkaisu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2884
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      536
      2733
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1885
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1867
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1758
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      302
      1698
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1352
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      62
      1163
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      90
      1144
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe