Iskias?

höh.,.

Olen nyt rv 13. Ilmeisesti iskias on iskenyt, kipua ei oikeastaan ole mutta vasen jalka on puuduksissa koko ajan eikä ala helpottumaan. Mitään haittaa siitä ei minulle ole ollut mutta mietityttää...
Kaipa se on ihan vaaratonta?

Arvauskeskukseen en kehtaisi soittaa ja neuvolassa eivät osanneet sanoa mitään.

Neuvot ja niksit olisi tarpeeseen miten saisin jalkaan taas tunnon. Hermohan siellä on ilmeisesti jumissa. Eihän vain ole tulehdusvaaraa?

Kiitos!

6

1086

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elnaelna

      Mulla ollut iskias vai issias (kumpi nyt onkaan oikee sana) koko raskauden ajan. Välillä ollut tosi pahana ja sängystä ei oo meinannu pästä ylös ilman apua. Joskus ollu helpompia päiviäkin. Lääkärissä ei oo osattu sanoo asiaan oikein mitään, voi olla että loppuu lapsen synnyttyä. Olin jostain lukevinani, että liikkuminen auttaa ja erityisesti alaselän lihaksien reenaaminen. Koska ottaahan kasvava maha selkäänkin, joten on hyvä jos saa vähän alaselän lihaksia parempaan kuntoon niin kipukin helpottuu.

      Toivottavasti oli apua.

    • täälläkin

      joo mulla ihan samat vaivat ja myös vasemmalla puolella.. sängyssä kääntyminen tosi tukalaa ja viikoja vasta 10 mietinkin viläkö ne pahenee raskauden edetessä...

    • ...

      Iskiaskipujen takia jouduin sairaslomalle jo viikolla 25. Ollut siitä lähtien. Kivut olivat välillä kovia, välillä parempia päiviä, mutta haittasi työntekoa. Nyt tuntuu siltä, että iskiastyyppiset kivut ovat melkein hävinneet ja muut kivut ja kolotukset tulleet tilalle :) Äitiyslomakin alkoi juuri.

      Kannattaa käydä lääkärissä, sillä mulle lääkäritäti sanoi, että jos iskiahermo on pahasti jumissa, saattaa aiheuttaa puutumista ym, mikä lisää riskiä saada veritulppa tms. Kävely ja venyttely kivun sallimissa rajoissa saattaa auttaa. Lääkäri määräsi vahvempaa panadolia, mutten ole ottanut ollenkaan, kun en halua noita lääkkeitä syödä "turhaan". Eipä siihen oikein muutakaan ole.

    • helpotusta?

      Heippa!
      Iskias vaiva on aika yleinen raskaana olevilla (kuten muillakin ihmisillä).
      Tässä muutamia keinoja, millä voi yrittää lievittää oireita:
      1. Selän lepoasento: selinmakuulla, nosta jalat esim. jakkaran päälle. Moni tykkää olla lattialla (kova pinta usein parempi) ja nostaa jalat sohvan päälle. Eli niin, et polvet ja lonkat on 90 ast. kulmassa.
      2. Kylmähoito alaselkään: edellä mainitussa asennossa voit laittaa kylmäpakkauksen alaselkään. Vaikka selässä ei varsinaisesti tunnu kipua, niin iskias vaiva on peräisin lannerangan alueelta, kun hermo on puristuksissa hermojuuriaukossa. Joten paikallinen kylmähoito voi helpottaa. Ja kylmägeelipussit on parempia kuin kylmägeeli (menee syvemmälle kudoksiin).
      3. Selän lepoasennossa voit tehdä nilkan pumppausliikettä sekä polven ojennusta, johon on yhdistetty nilkan koukistus. Nämä liikkeet on usein oireettomia. Lisäksi voit seisoma-asennossa nostaa oireellisen jalan pienelle korokkeelle (esim. rappuselle), koukistaa nilkan ja laittaa kädet pään päälle -> lähde varovasti pyöristämään yläselkää, ja tee pieniä joustoja ylävartalolla.

      Tässä testi, jolla voit testata, onko kyseessä mahd. iskias: Eli mene selinmakuulle, molemmat jalat suorana. Pyydä kaveria tms. ottamaan kiinni oireellisesta jalasta, ja käske häntä viemään jalkaa suorana hitaasti ylöspäin (vähän niin kuin passiivinen takareisivenytys). Jos kyseessä on mahdollinen iskias, säteilyoireet pitäis ilmetä jo 45 ast. kohdalla.

      Mutta mikäli oireet erityisen voimakkaita ja muutenkin mietityttää, kannattaa ottaa ajoissa yhteyttä lääkäriin. Koska sieltä saa tarvittavat särkylääkkeet ja muut ohjeet.

      Tsemppiä kaikille odottajille ;)

      • juhannushaikara

        Mulla on edellisessä ja nykyisessä raskausdessa kummassakin ollut toisen jalan särky/puutumis/kantavuus -ongelmia viikoilla 20-30. Mulla vaiva on diagnosoitu siten, että kyseessä olisi Piriformis-hermoon liittyvä vaiva. Piriformis kulkee aivan issias-hermon vieressä ja kasvava kohtu painaa siihen, kun taas issias-vaivan alkuperä on usein välilevyssä, selässä. Issiaskivunkin aiemmin kokeneena tiedän, että kivut tuntuva melko samanlaisilta. Itselläni vaivat helpottuivat kun venyttelin Piriformista seuraavasti:

        tapa 1: asetu istumaan lattialle muuten kuin risti-istuntaan, mutta nosta kipeän jalan jalkaterä terveen jalan polven yli ja käännä samalla vartaloa tervettä jalkaa kohti. Tällöin pitäisi venytyksen tuntua pakarassa ja siellä Piriformiksessa.

        Tapa 2: Sama venytyskohta saadaan aikaiseksi makaamalla selinmakuulla polvet koukussa, nostamalla kipeän jalan nilkka terveen jalan polven päälle ja tämän jälkeen käsien kanssa vetämällä terveen jalan reiden takaa niin, että jälleen tuntuu venytys kipeän jalan pakaran sisällä.

        Nämä auttoivat minulla. Kokeilkaapa!


    • Iskias-raskausaikana

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      977
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      734
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe