Kokemuksia verkko-opiskelusta

tiuskus

Olisi mukavaa kuulla kokemuksia verkko-opinnoista? Mitä hyvää, mitä huonoa, millaisiin tutkintoihin sopii jne?

12

10911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      Tietojenkäsittelyn (aikuissovellus) koulutusohjelman ensi tammikuussa kokonaan virtuaalisena, jossa on vapaaehtoiset seminaaripäivät 1-2 kertaa vuodessa.

      • Meiju77

        Itse opiskelin muutama vuosi sitten itseni ylioppilaaksi työn ohessa etänä. Itselleni se oli kaikkein sopivin tapa opiskella, vaikkakin se myös vaati paljon. Parasta oli että sai itse päättää milloin tekee opiskelun ja se ettei tarvinnut kykkiä joka päivä koululla. Opiskelu oli monimuotoisempaa, eikä vain oppilas-opettaja ja kirjan kautta opittua. Joissakin aineissa tosin olisi tarvinnut enemmän henkilökohtaista opastusta, kuten esimerkiksi matematiikassa. Onneksi tukiopetusta oli saatavissa kun sitä tarvitsi.


    • *****

      Olen opiskellut avoimessa neljästä aineesta perusopinnot verkko-opintoina. Kaikista harjoitustöistä(esseistä, verkkotehtävistä, tutkielmista) olen pitänyt kovasti, mutta jos on pitänyt itseopiskella tenttiä varten, niin se ei ole oikein sujunut. En vaan saa pakotettua itseäni lukemaan satoja sivuja, kun ei ole luentoja siinä tukena. Mutta sopii melkein mihin tahansa elämäntilanteeseen ja asuinpaikkaan ja voin kyllä suositella. Nyt kun olen tutkinto-opiskelijana otan silti joka vuosi uuden verkkokurssisivuaineen, mutta sellaisesta aineesta, jossa ei ole paljoa tenttejä, vaan kurssit suoritetaan muulla tavalla.

      • Izzy

        Täällä näkyy olevan hyviä kokemuksia etäopiskelusta, mutta itseäni kiinnostaa tietää, että miten immeiset saa opiskeltua kun kukaan ei kyttää tekemisiä?


      • kloklok
        Izzy kirjoitti:

        Täällä näkyy olevan hyviä kokemuksia etäopiskelusta, mutta itseäni kiinnostaa tietää, että miten immeiset saa opiskeltua kun kukaan ei kyttää tekemisiä?

        Olen ollut sekä täyden kympin verkkokursseilla että yhdellä aivan katastrofaalisen huonolla. Molemmat yliopiston sisäisiä, ei avoimen. Olen ollut myös kaikenlaisilla muilla verkkokursseilla, mutta tässä kerron nyt oman näkemykseni yliopiston sisäisistä.

        Onnistuneet verkkokurssit ovat ainakin oman kokemukseni mukaan paras tapa oppia koko yliopistomaailmassa. On käytettävä omia aivoja ja motivaatiota, jolloin oppiminen on syvätasoista. Oman kokemukseni mukaan opettajat jotka ko. hommaan ryhtyvät ovat usein keskimääräisesti kiinnostuneempia ihmisen oppimisprosessista ja sitä mukaa opintojen suunnitteluun on usein panostettu enemmän kuin esim. luentokursseihin.

        Verkkokurssin taso riippuu oikeastaan täysin kurssin ja kurssiympäristön suunnittelijasta ja tuutorista/opettajasta/ohjaajasta tai niistä monikossa.

        Jos taas puhutaan oppimistyyleistä informaation vastaanottamisessa, kaikkein parhaiten verkkokursseista saa irti sellainen ihminen, joka nauttii oppimisesta kirjoittamalla ja lukemalla. Auditiivisesti ja kineettisesti (ja taktiilisesti) oppivilla voi olla suuria ongelmia verkkokursseilla.

        Parasta on, kun kurssilaisille tulee hyvä yhteishenki ja keskustelu pysyy vireänä, välillä myös riittävän provokatiivisena mutta yhtä aikaa toisia keskustelijoita kunnioittavana. Itse olen oppinut kaikkein tehokkaimmin juuri verkkokursseilla, jossa on ollut mukana parikymmentä samasta aiheesta todella innostunutta henkilöä ja asiansa osaava, kannustava ja joustava tuutori.

        Yksi ainoa huono kokemukseni liittyy juuri p****n opettajatuutoriin, joka ei ollut ollenkaan kannustava, vaan jaksoi nalkuttaa ja valittaa ja hiostaa jatkuvasti deadlineista ja kuinka pitäisi se ja se osio tankata siihen ja siihen mennessä. Tämä jatkuva nalkutus kävi niin hermoilleni, että jätin kurssin kesken. Kyllä opiskelija pitäytyy deadlineissa ja lukee tarvittavat tekstit jos motivaatio on korkealla ja opettaja pystyy luomaan kriittisen ja kannustavan oppimisilmapiirin nettiin. Minulla ei ollut aiheeseen riittävästi motivaatiota, eikä huono opettaja tietenkään yhtäkään helpottanut asiaa. Ja joskus kun elämäntilanne on sellainen että tarvitsee tehtäville lisäaikaa, hyvä opettaja tunnistaa aidon tilanteen ja joustaa tarvittaessa.


      • kloklok
        Izzy kirjoitti:

        Täällä näkyy olevan hyviä kokemuksia etäopiskelusta, mutta itseäni kiinnostaa tietää, että miten immeiset saa opiskeltua kun kukaan ei kyttää tekemisiä?

        Tähän Izzyn viestiin piti vielä tarkemmin omasta puolestani vastata, että verkko-opinnoissa motivaation tulee kummuta omasta halusta oppia ko. aiheesta. Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että opiskelu on aivan täysin järjetöntä, ellei aiheeseen ole itsellä tarpeeksi voimakasta motivaatiota, jotta saisi opiskelun suoritettua loppuun saakka. Miksei voisi sitten tehdä sitä mikä oikeasti kiinnostaa: on se sitten jonkin asian jatkuva opiskelu, parturointi, koneistaminen tai vaikka lääkäriksi opiskeleminen.


      • lempiaineita

        kirjoittamista ja filosofiaa opiskella avoimessa yliopistossa, vaikka ei olisi juuri opiskellut vieraita kieliä?


      • Titaliinamaria
        lempiaineita kirjoitti:

        kirjoittamista ja filosofiaa opiskella avoimessa yliopistossa, vaikka ei olisi juuri opiskellut vieraita kieliä?

        Mitä ja missä opiskelitte verkossa?


      • Sadetanssijatar
        Titaliinamaria kirjoitti:

        Mitä ja missä opiskelitte verkossa?

        Kävin viime talvena matkailun perusteet verkkokurssina ja mielestäni toteutus oli hyvä. Itsenäinen opiskelu kysyy toki motivaatiota, mutta kun tekee ja opiskelee sitä mitä haluaa, pysyy intokin yllä. Tietenkin itsenäinen opiskelu vaatii myös suunnitelmallisuutta. Ensi syksynä aloitankin opinnot tutkinto-opiskelijana yliopistossa, mutta avoin pysyy ainakin alussa voimakkaasti mukana menossa :)

        Opintomahdollisuuksia voitte katsoa Avoimen yliopiston verkkosivuilta www.avoinyliopisto.fi


      • neitiXX
        Sadetanssijatar kirjoitti:

        Kävin viime talvena matkailun perusteet verkkokurssina ja mielestäni toteutus oli hyvä. Itsenäinen opiskelu kysyy toki motivaatiota, mutta kun tekee ja opiskelee sitä mitä haluaa, pysyy intokin yllä. Tietenkin itsenäinen opiskelu vaatii myös suunnitelmallisuutta. Ensi syksynä aloitankin opinnot tutkinto-opiskelijana yliopistossa, mutta avoin pysyy ainakin alussa voimakkaasti mukana menossa :)

        Opintomahdollisuuksia voitte katsoa Avoimen yliopiston verkkosivuilta www.avoinyliopisto.fi

        olin miettinyt aloittavani myös avoimessa yliopistossa opinnot ehkä tänä syksynä, mutta mietin myös toista koulua josta sainkin tänään tiedon että sinne pääsisin, saisin amk-tutkinnon loppuun kun se on kesken vuosien takaa. eli päivät toisessa opinahjossa ja illat lukiossa yhtä kurssia suorittaen maks.

        Näihin opintoihin ei vaikuta mikään - voin opiskella avoimessa yliopistossa, lukiossa ja kursseina ammattikorkeakoulussa - en ole päätoiminen opiskelija. mikään ei estä tätä. jäin työttömäksi jokin aika sitten ja nyt olis hyvä tehdä koulut loppuun ja hankkia sitten parempi duuni. joskin työkkärin kanssa pitää varoa ettei tule liikaa suorituksia lyhyessä ajassa ettei lasketa päätoimiseks opiskelijaksi. lukiopinnot eivät vaikuta työttömyysturvaan.


    • hermot menee

      Hankalaa. aikaa menee älyttömästi kirjautumiseen, klikkailuun, odotteluun jne verkon sälään siis. Aineistoon on käytännössä mahdotonta palata verkon tahmeuden ja hankaluuden takia. Jos verkon vaatiman hukka-ajan voisi käyttäätodelliseen opiskeluun, tulokset olisivat loistavia. Sopii henkilöille joilla on älyttömästi aikaa. Ehkä word-muotoiset tehtävät toimisivat sutjakammin.

    • Anonyymi

      Täyttä paskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe