Käytöstavat

Kokenut

Kävin Tallinnassa 5 vuoden tauon jälkeen ihmetyksekseni huomasin tallinnalaisten käytöstapojen huonontuneen huomattavasti.
Asiakaspalvelu oli tosi tympeää ja se rahastuksen hävyttömyys:esim taksilla ajelu.

51

3353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo siitä

      että suomalaisten käytöstavat ovat olleet kammottavat kohta 16 vuotta.

      Vähemmässäkin ajassa saa kuka tahansa tarpeekseen.

      • mutta mutta

        jos itse käyttäydyt asiallisesti ja kohteliaasti ?
        Usein saa silti erittäin töykeää palvelua.
        Mutta niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Ollaan töykeitä sitten kumpaankin suuntaan vastaisuudessa.


    • ei edes maksusta

      Tallinna on erittäin vastenmielinen paikka; palvelu on enemmän kuin tökeröä ja joka nurkalla saa pelätä varkaita. Ottaen huomioon suomalaisten sinne kantaman rahamäärän, kuvittelisi, että lieveilmiöistä huolimatta edes kohtuullinen palveluhalu olisi vallalla, mutta kun ei. Virolaiset halveksivat suomalaisia, osin ymmärrettävästi sikailuporukoihin kyllästyneinä, mutta liikaa yleistäen. Kaikki eivät vedä lärvejä, vaan shoppailevat, käyvät edullisesti kampaajalla, kosmetologilla tms. ja syömässä hyvin.

      Jos suomalaisten Tallinnaan kantamat rahat jäisivät pois, moni puoti siellä kuihtuisi omaan mahdottomuuteensa. Muutamaan erityisen tökeröön palvelukokemukseen kyllästyneenä olen henkilökohtaisesti päättänyt boikotoida paikkaa; vain pakolliset työn puolesta matkat lupaan hoitaa, siinä kaikki. Kannan roponi lähimatkoilla mieluummin Tukholmaan, jossa palvelu pelaa eurooppalaiseen tyyliin.

      • etelä soomen eukko

        Itse reissaan Virossa aika paljon ji Virolaisilta olen saanut hyvää palvelua! Laivallakin on henkilökunta nykyään ystävällisempää. Venäläisiltä en osta mitään ne on hapan naamoja ja huutaa perään hävyttömyyksiä jos niiltä ei osta mitään.Eipähän venäläisistä tykätä missään päin maailmaa. Maa kun maa aina venakoihin suhtaudutaan negatiivisesti. En tajua mitä suomalaiset ukot näkee likaisissa venakoissa.


      • Janoinen muuli
        etelä soomen eukko kirjoitti:

        Itse reissaan Virossa aika paljon ji Virolaisilta olen saanut hyvää palvelua! Laivallakin on henkilökunta nykyään ystävällisempää. Venäläisiltä en osta mitään ne on hapan naamoja ja huutaa perään hävyttömyyksiä jos niiltä ei osta mitään.Eipähän venäläisistä tykätä missään päin maailmaa. Maa kun maa aina venakoihin suhtaudutaan negatiivisesti. En tajua mitä suomalaiset ukot näkee likaisissa venakoissa.

        Kyllä on upeat pitkät sääret ja kauniit kasvot.
        Kroppakin mahtavampi kuin sellainen perus peruna suomi neidoilla, jotka sitten on
        minun ymmärryksen ulkopuolella innostuneita pikimustista miehistä.


      • Katselenkin
        etelä soomen eukko kirjoitti:

        Itse reissaan Virossa aika paljon ji Virolaisilta olen saanut hyvää palvelua! Laivallakin on henkilökunta nykyään ystävällisempää. Venäläisiltä en osta mitään ne on hapan naamoja ja huutaa perään hävyttömyyksiä jos niiltä ei osta mitään.Eipähän venäläisistä tykätä missään päin maailmaa. Maa kun maa aina venakoihin suhtaudutaan negatiivisesti. En tajua mitä suomalaiset ukot näkee likaisissa venakoissa.

        mieluummin puhtaita.
        Tuohon yhdyn, että venäläiset eivät ole missään päin maailmaa suosittuja ja tervetulleita turisteja. Vain se, että tuovat rahaa on syy sietää heitä ja öykkärimäistä käytöstään.


      • EstonianBusiness

        Jos puhut Suomea etkä englantia niin tottakai sinua vihataan vaikka kuinka toisit keskituloiset roposi tänne Tallinnaan.


    • tallinnassa

      Siellä ei ole sellaista palvelu kulttuuria kuin meillä. eron huomaa jo laivalla. henkilökunta on ihan erilaista kuin esim Tukholman linjalla.

      Itse olen ottanut sen linjan että vaikka millaista palvelua saisin olen hyvin iloinen ja kohtelias. Hymyilen kauniisti ja kiittelen, ei silloin toinenkaan voi olla tyly.

      Itsestä se lähtee.

      • -nainen-

        No ei se aina noin mene. Vaikka olisit kuinka iloinen ja elämänmyönteinen. Niin se Espakin rautakaupan kassa (venäläinen), joka kyräillen katselee seinänvierustoja, kassalla istuessa. Hän ei varmasti vastaa tervehdykseen, saatikka kiittäisi maksun saatuaan.

        Olen tämän kyseisen kassatoimihenkilön tavannut 5-6 kertaa ja tulos on ollut aina sama. Mutta muuten kyseisessä rautakaupassa on kiva asioida ja sieltä saa asiantuntevaa palvelua muulta henkilökunnalta.


      • *Hymytyttö*

        Minäkin vastaan hymyllä ja kiitoksella, englanniksi, kun en ole halunut viroa opiskella.. En viitsi pilata omaa päivääni jonkun tökerön henkilön vuoksi.
        Hymyillään kun tavataan!


    • eestitar

      Tallinnassa palvelukulttuuri on nimenomaan menossa vironvenäläisten nuorten käsiin, joka elävät vanhassa "neukkukulttuurissa" ja joka tuntevat kiinnostusta vain englannin-, saksan, ranskankeilen opettelemisesta, kaikki käy, mutta ei kotimaan Viron kieli ja kulttuuri, eikä miään samanlainen Suomen-Ukri keili, se on n.s. kiusallista heille. Palveluihin töihin otetaan nuoria lukiolaisia, joka ovat kasvanneet perheissa, jossa arvostetaan vaan vanhaa "neukkuaikaa", jossa asiakas oli kyllästyttävä "kärpänen", mitä vähemmän niitä, niin "paras" omalle. Suosittelen turisteille, joka tulevat Tallinnaan ja saavat huonoa tai hyvää palvelua välillä uteliaisesti kysellä, mitä nimi on asiakaspalvelijalla tai kansalaisuus, onko nimi Irina, Oksana, Marina, Jekaterina jne tyyppilliset venäläiset nimet vai Pille, Malle, Ülle, Signe, Terje jne. tyyppilliset virolaiset naisten nimet, niin voi siitä tehdä jotain johtopäätoksia. Olen itse virolaisena saanut jo kärsia tavallisessa keskikaupungin ravintolassa asiakas"palvelukulttuuria", kuin nuori miestarjoilija ei osannu ainoaa valtion kielta vain täytyi puhua hänen kanssa englantia (olin muuten juuri suomalaisen ystävän kanssa).

      • paasalusta

        Näinhän se menee. Kun tarkemmin mietin omia kokemuksia Tallinnan reissuista, niin huijaritakseista alkaen, kaikki puhuivat venäjää.


      • nyt ryhtiä

        Nuo tarjoilijat ja myyjät ovat yleensä venäläisiä(opiskelijoita), rahaa pitää tienata, jotta voi jatkaa opiskelua.
        Sen sijaan virolaiset nuoret shoppailevat euroopassa opiskelujen lomassa, koska isukki työskentelee kinnisvaran parissa, ja äiskän ei tarvi tehdä oikeastaan mitään.

        Jos haet virolaisia nuoria myyjiksi tai tarjoilijoiksi, tulee palkkaehdotuksi 9-18€ , osaaminen nolla.

        Olen huomannut, että oikein haalarihommiin eestiläisistä ei ole, miten olisi rakennettu tallinna ja viro teidän virolaisten ammattitaidolla ja motiivilla? Nyt ei puhuta kiinan muurista!


      • eestitar
        nyt ryhtiä kirjoitti:

        Nuo tarjoilijat ja myyjät ovat yleensä venäläisiä(opiskelijoita), rahaa pitää tienata, jotta voi jatkaa opiskelua.
        Sen sijaan virolaiset nuoret shoppailevat euroopassa opiskelujen lomassa, koska isukki työskentelee kinnisvaran parissa, ja äiskän ei tarvi tehdä oikeastaan mitään.

        Jos haet virolaisia nuoria myyjiksi tai tarjoilijoiksi, tulee palkkaehdotuksi 9-18€ , osaaminen nolla.

        Olen huomannut, että oikein haalarihommiin eestiläisistä ei ole, miten olisi rakennettu tallinna ja viro teidän virolaisten ammattitaidolla ja motiivilla? Nyt ei puhuta kiinan muurista!

        kuin puhutaan vironvenäläisten viron (ainoan valtion) kielen taitosta ja Viron kulttuurin osaamisesta heidän kohdallaan. Itselläni lapset juuri kaksi koululaista-nuorukaista,joka opiskelee koulussa venäjää, englantia ja toinen lisäksi ranskaa. Toinen on koululomalla rakennustöissa ja toinen paikkaallisessa kesäleiri "malevassa" työhommissa ja minä eikä mikään "isukki kinnisvaran parissa"-tavallinen yksinhuoltajaäiti, joka huomaa kaikki tämän yhteiskunnan ilot ja murheet. Minua kyllä loukkaa se asia, että joku, joka ei tietää, mitä todellisuudessa täällä elämä on, tekee jonkinlaista yleistystä siinä asiassa, että virolaiset oman ainoan maan isäntina täytyy oikeuttaa jonkinlaisia laiskoja ja sovinisteja maahaanmuuttajia, joka ei kiinnosta mikään muu vaan raha ja sen ansaitsemisen "rumuus" vaikka ruumiiden yllä varastamisen ja ryöstämisen ja oman näin sanoten "ihmisoikeuksien" "pienen vähemmistön oikeuksien säilymiksen" varalta. Anteeksi mun kielenkäyttö, joka ei ehkä ymmärrettävä, mutta haluan sanoa, että virolaiset nuoret pyrivät enemmän kehittäämään Viron tietoa ja Viron sivistysta ja koulutusta tulevaisuudessa, kuin Viron maahanmuuttajien tavoite on pääasiassa pysyä täällä "veden pinnalla" vaikka millä hinnalla tahansa.


      • Tuju
        eestitar kirjoitti:

        kuin puhutaan vironvenäläisten viron (ainoan valtion) kielen taitosta ja Viron kulttuurin osaamisesta heidän kohdallaan. Itselläni lapset juuri kaksi koululaista-nuorukaista,joka opiskelee koulussa venäjää, englantia ja toinen lisäksi ranskaa. Toinen on koululomalla rakennustöissa ja toinen paikkaallisessa kesäleiri "malevassa" työhommissa ja minä eikä mikään "isukki kinnisvaran parissa"-tavallinen yksinhuoltajaäiti, joka huomaa kaikki tämän yhteiskunnan ilot ja murheet. Minua kyllä loukkaa se asia, että joku, joka ei tietää, mitä todellisuudessa täällä elämä on, tekee jonkinlaista yleistystä siinä asiassa, että virolaiset oman ainoan maan isäntina täytyy oikeuttaa jonkinlaisia laiskoja ja sovinisteja maahaanmuuttajia, joka ei kiinnosta mikään muu vaan raha ja sen ansaitsemisen "rumuus" vaikka ruumiiden yllä varastamisen ja ryöstämisen ja oman näin sanoten "ihmisoikeuksien" "pienen vähemmistön oikeuksien säilymiksen" varalta. Anteeksi mun kielenkäyttö, joka ei ehkä ymmärrettävä, mutta haluan sanoa, että virolaiset nuoret pyrivät enemmän kehittäämään Viron tietoa ja Viron sivistysta ja koulutusta tulevaisuudessa, kuin Viron maahanmuuttajien tavoite on pääasiassa pysyä täällä "veden pinnalla" vaikka millä hinnalla tahansa.

        Olen samaa mieltä, palvelun saaminen on välillä vaikeaa. Siksi kysynkin esim. hierojalta, kampaajalta ymmärtääkö hän suomea, jos ei niin en myöskään tarvitse palvelua. Virolaisilta saan myös kaupoissa asiallista ja ystävällistä palvelua. Venäläiset eivät halua todellakaan palvella. Heille tuntuu olevan tärkeämpää seurustella keskenään. No onneksi voi valita. Se tulee myös museoissa hyvin esille. Luulisi ettei työnantajilla olisi varaa pitää sellaista palveluhenkilökuntaa, jotka saavat maksavat asiakkaat ulos,ilman ostoksia.


    • Kari-Pekka

      Se on totta ja sen takia en matkustakkaan Viroon vaikka asun ihan Helsingin keskustassa parin sadan metrin päästä terminaalista. Itse vaadin palvelua ja siihen eivät Tallink tai muutkaan eestiläiset laitokset pysty, joten sinne en matkusta. Minusta suomalaisten pitäisi jo lopettaa sinne matkustaminen, kunnes palvelu ja taso kohenee.

      • Tuju

        On myös Rosella, jossa on 100pros suomalainen miehistö. Laivahan on nuhjuinen, mutta palvelu pelaa. Kohtahan saavat uuden laivan. Samoin Tallinassa olen löytänyt paikkoja missä asioin mielelläni. Se on Kiinassa samanlainen palvelu, kuin mitä Venäjällä ja mitä venäläiset yrittää edelleen ylläpitää osassa kaupoissa. Eli ei ole opittu mistä se raha tulee. Saivat ennen saman teki tai ei. Miksi sitten olisivat "turhaan"yrittäneet. No torimummot kyllä ovat sisäistäneet jo osaksi kaupankäynnin. Kun se raha ei tipu suuhun. Täytyy jotain tehdäkin sen eteen.


      • ..matkustan muualle
        Tuju kirjoitti:

        On myös Rosella, jossa on 100pros suomalainen miehistö. Laivahan on nuhjuinen, mutta palvelu pelaa. Kohtahan saavat uuden laivan. Samoin Tallinassa olen löytänyt paikkoja missä asioin mielelläni. Se on Kiinassa samanlainen palvelu, kuin mitä Venäjällä ja mitä venäläiset yrittää edelleen ylläpitää osassa kaupoissa. Eli ei ole opittu mistä se raha tulee. Saivat ennen saman teki tai ei. Miksi sitten olisivat "turhaan"yrittäneet. No torimummot kyllä ovat sisäistäneet jo osaksi kaupankäynnin. Kun se raha ei tipu suuhun. Täytyy jotain tehdäkin sen eteen.

        Jokainen käyttää rahansa ja vapaa-aikansa haluamallaan tavalla. Minä en rahojani Viroon kanna. Samalla rahalla voi piipahtaa vikonloppumatkalla jossakin Keski-Euroopan kaupungissa. Huvittavaa sinänsä, että 365 pv vuodessa suomalaiset matkaavat Viroon ryöstettäviksi, huijattaviksi, haukuttaviksi. Ok, lieneehän se monelle "kohokohta" - maa, missä ei tarvitse kielillä puhua...Kukin tyylillään...


      • Tuju
        ..matkustan muualle kirjoitti:

        Jokainen käyttää rahansa ja vapaa-aikansa haluamallaan tavalla. Minä en rahojani Viroon kanna. Samalla rahalla voi piipahtaa vikonloppumatkalla jossakin Keski-Euroopan kaupungissa. Huvittavaa sinänsä, että 365 pv vuodessa suomalaiset matkaavat Viroon ryöstettäviksi, huijattaviksi, haukuttaviksi. Ok, lieneehän se monelle "kohokohta" - maa, missä ei tarvitse kielillä puhua...Kukin tyylillään...

        Olen jo -60 luv kiertänyt euroopan ja pohjoismaat. Myöhemmin muita mantereita. Australia jäi näkemättä. En voi enää lentää, joten nykymatkailu jää sitten laivoilla tehtäväksi. Saan Virosta hyvää ruokaa, hoitoja, ja kuitenkin "lomaa" kotona olosta. Miksi en menisi sinne, kun olen jo oppinut valitsemaan paikat jossa asioin. Viivyn yleensä 1-2vk ja olen myös ajanut autolla koko maan ympäri. Ei ole pakko asioida huonosti kohtelevissa paikoissa. Hyvää kesää matkustaessa sinullekin.


      • matkustajien
        ..matkustan muualle kirjoitti:

        Jokainen käyttää rahansa ja vapaa-aikansa haluamallaan tavalla. Minä en rahojani Viroon kanna. Samalla rahalla voi piipahtaa vikonloppumatkalla jossakin Keski-Euroopan kaupungissa. Huvittavaa sinänsä, että 365 pv vuodessa suomalaiset matkaavat Viroon ryöstettäviksi, huijattaviksi, haukuttaviksi. Ok, lieneehän se monelle "kohokohta" - maa, missä ei tarvitse kielillä puhua...Kukin tyylillään...

        taso viron matkailussa nousi taas kaks pykälää.


      • Janoinen muuli

        Loppuhaan se liikenne heti, jos viinan hinta nousee siellä / hallitus kieltää sieltä tuonnin.


      • bonafides
        ..matkustan muualle kirjoitti:

        Jokainen käyttää rahansa ja vapaa-aikansa haluamallaan tavalla. Minä en rahojani Viroon kanna. Samalla rahalla voi piipahtaa vikonloppumatkalla jossakin Keski-Euroopan kaupungissa. Huvittavaa sinänsä, että 365 pv vuodessa suomalaiset matkaavat Viroon ryöstettäviksi, huijattaviksi, haukuttaviksi. Ok, lieneehän se monelle "kohokohta" - maa, missä ei tarvitse kielillä puhua...Kukin tyylillään...

        Noh, lienee subjektiivinenkin kokemus. Tallinnan keskusta on hieman turistirysä. Hieman kauempana on oikeaa tallinnaa, jossa olen tavannut mitä sydämellisintä palvelua. Tosin K-raudassa oli mitä parhainta palvelua saunan kiuasta, Harvia, etsiessämme, mutta toisella kerralla kun palasimme asiaan, niin hyvä ettei päällemme syljetty. Täytyy K-raudassakin olla jotain mätää henkilöstöpolitiikassa siellä. Meillä nyt sattuu olemaan asunto Maakrilla, jossa sauna, kun suomalaisia ollaan.


      • bonafides
        Tuju kirjoitti:

        On myös Rosella, jossa on 100pros suomalainen miehistö. Laivahan on nuhjuinen, mutta palvelu pelaa. Kohtahan saavat uuden laivan. Samoin Tallinassa olen löytänyt paikkoja missä asioin mielelläni. Se on Kiinassa samanlainen palvelu, kuin mitä Venäjällä ja mitä venäläiset yrittää edelleen ylläpitää osassa kaupoissa. Eli ei ole opittu mistä se raha tulee. Saivat ennen saman teki tai ei. Miksi sitten olisivat "turhaan"yrittäneet. No torimummot kyllä ovat sisäistäneet jo osaksi kaupankäynnin. Kun se raha ei tipu suuhun. Täytyy jotain tehdäkin sen eteen.

        Eckerö Linellä myös suomalainen miehistö. Tagista rinnassa ilmenee mitä kieliä puhuvat. Kulkenut jotain 10 vuotta sillä. Ei huonoja kokemuksia henkilökunnan eikä kanssamatkustajien puolelta. Tosin haluamme nopeasti lahden yli kakkosasuntoon Kesklinnalle.. Kuka sitä nyt laivalle haluaa jäädä oleilemaan. Tallinnan Stockmannilta saa hyvää palvelua, ainakin ruoka-osasto on laadukas. Pienen totuttelun jälkeen sieltä löytyy muutakin tarpeellista, eimerkiksi ühiskaartin saa näppäräst myös ladattua. Sitten ei muuta kuin julkisilla kaupungille.


    • matkaaja61

      Minullakin on kokemuksia Virossa paljon käyneenä.
      Nyt asun siellä/täällä Tallinnassa.
      Olen tympääntynyt ikäviin katkeriin suomalaisiin ja jäkättäjiin
      joita kutsun KGB agenteiksi.
      Joka paikassa kytätään ja räkätetään, puhun nyt suomalaisten käyttäytymisestä Suomessa.

      Mutta Tallinnassa olen tutustunut venäläisiin naisiin joista olen saanut uusia ystäviä.
      He ovat todella mukavia ja olen sitä mieltä että itsestä se on kiinni suurimmaksi osaksi.

      En aio koskaan muuttaa takaisin Suomeen vaan jään tänne Eestiin asumaan ja elämään.

      Nyt on myös pakko valistaa teitä suomalaiset:

      Palkkataso täällä kaupan ja muiden palvelualojen kassoilla on n 20 euroa/ vrk.
      Ei voi vaatia että täällä hymyiltäisi sinulle joka olet rikas heidän silmissään! Eivät he mitään bonusta saa vaan tekevät työtä, mistä saavat orjan palkan.
      Jos liikkeiden omistajat antaisivat bonusta, eiköhän sitten paranisi palvelukin?

      • MTH1966

        Allekirjoitan täysin ko. kirjoituksen!


      • %/(

        Kyllä puhut asiaa.Palkat ovat alhaisia eikä palvelu kulttuuri ole siellä itsestään selvyys,mutta kyllä suomalaisilla on peiliin katsomista kuinka siellä käyttäytyy ja saa vasta kaikua.Humalassa örveltävät turistit ei paljon palvelu alttiuta lisää. Mutta reissaan virossa ja aina on palveltu huonommin ja hyvin.


      • Usein Tallinnassa

        Mitä höpötät? Mikä ihmeen oikeus se on kohdella ihmistä, kuin koiraa, jos saa itse huonoa liksaa? Eikä se ole muuten ASIAKKAAN tehtävä kärsiä siitä, että OMISTAJA ei maksa tarpeeksi työntekijöilleen, vai ONKO?

        Teillä on kerrassaan omituinen asenne, ei voi muuta sanoa.


      • Håkan igen

        Ei ole matkaajasta valistajaksi meille suomalaisille. Neuvot ovat neukku ajoilta. Ei kuulu asiakkaalle paljonko myyjälle maksetaan palkkaa. Tietenkään ei riistopalkkoja tarvitse hyväksyä, mutta se on sitten valtiovallan tehtäviä, eikä ainakaan maksavan asiakkaan. Aika kovaa on palvelualalla Virossa, kun palkkaakin maksetaan vuorokausi yksiköllä.


      • 222333

        Tavallinen suomalainen esim. kaupan kassa tai muu henkilökunta on sillai mukavalla tavalla kohtelias, ei ylimairea mutta kuitenkin huomaavainen, ainakin enemmistö on tällaisia. Samaa ei todellakaan voi sanoa Tallinnan markettien kassoista ja muista työntekijöistä. Jossain esim. vanhan kaupungin baarin edustalla voi toki olla jotain ylimairean kohteliaasti asiakkaita houkuttelevia, mutta en ainakaan minä sellaisista pidä. Ja nämä ylimaireat lienevät vielä sitä lajia, että suuttuvat jos ei se maireus tehoakkaan niin että sillä asiakkaan sillä saisi ostelemaan.
        Esim. tavallisessa Prisman marketissa henkilökunta on meillä yleensä mukavaa, ja kysellä saa esim. kodinkoneista eikä silti tarvitse heti ostaa. Itse usein teenkin niin että ensin kyselen ja sitten myöhemmin tulen autolla laitteen hakemaan jos se osoittautuu sopivaksi. Samaa ei voi todellakaan sanoa esim. Tallinnan prismojen henkilökunnasta. Ne infotiskitkin, uskomattoman töykeätä ja mitään palvelua karttavaa väkeä siellä, enkä minä ole mitään niitä turhan jankkaajia tai hankalia asiakkaita. Kyllä se on kulttuurissa ylipäätään huomattava eroavuus. Se ei voi johtua yksinomaan siitä että kaupoissa on pienet palkat, onhan ne palkat kaupan alalla meilläkin pieniä.


    • Maailmanmies70v

      Olen kai sata kertaa käynyt 20 vuoden aikana ja havainnut sen, että usein vastapuolen reaktiot syntyvät asiakkaan antamasta ensivaikutelmasta. Jos kohtaamiseen mennään krapulaisena ja äreänä, niin tuskin on hymyä (kyllä ivallista) odotettavissa.
      Suomalaisen itsepalveluliikkeen hyllyt eivät asenteita tunnista eivätkä kenkkuile.
      Siis luontevaa kohteliaisuutta ja asennetta peliin. Kannattaa hieman opetella pois impivaaralaisista käytöstavoista.

      • Impi Vaara

        Tuntematta impivaaralaisten käytöstapoja, voin sanoa, että varsinkin pienissä kunnissa saa Suomessa kohteliasta palvelua. Kaikki tuntee toisensa, siksi käytös on hyvää lähes poikkeuksetta. Täytyy uskoa Maailmanmies70v:tä, kun hän sanoo saavansa krapulaisena ja äreänä ivalliset hymyt. En ole vastaavaa huomannut, tosin ei ole ollut krapulaakaan. Olisiko se juuri siitä kiinni, kun Maailmanmies humalassa hilluu, niin palvelu tuntuu aina hyvältä. Ei vaan huomaa sitä ivallista hymyä, kuin vasta krapulassa. Aika törkeää mollata impivaaralaisten käytöstapoja.


    • matkaaja61

      Kyllä matkaaja61 nyt vaan jälleen valistaa:

      En ole sanonut / enkä tarkoittanut että asiakasta saa kohdella kuin koiraa.
      Kirjoituksellani halusin vain antaa ymmärrystä asiaan, enkä edes väitä että se alhainen palkkataso olisi syy huonoon palveluun.
      Mutta se mitä väitän ja uskon on; että paljon on kiinni suomalaisen omasta käyttäytymisestä.
      Ja tokihan on niitä, jotka eivät asiakaspalveluun ollenkaan sovi, mutta pakko on jotain työtä tehdä vai kuinka?

    • näin se vaan on

      Maailmanmies ja matkaaja elävät menneessä ajassa. Asiat käännetään nurinpäin, eli vika löytyykin asiakkaasta. Samalla periaatteella, jos sinua huijataan Virossa, on vika tietenkin sinun. Paljon Eurooppaa kiertäneenä, voin verrata palveluita, ja kyllä Tallinnan myyjien töykeys on silmiinpistävää. Olen kuullut, että ilmiö on vain Tallinnassa. Muualla Virossa olisi kuten muualla Euroopassa.

      • 222333

        Juuri noin se on. Itse en haluisi tällaista töykeää käytöstä noteerata, mutta sen noteraamista vaan ei voi välttää, kun tyrmäävällä tavalla sen eteensä saa. Olenhan yleensä vielä hyvä asiakas ja satasien ostoksia teen, mutta silti näytetään naamaa jota ei muuksi voi parhaalla tahdollaankaan tulkita kuin vihaisuudeksi ihan henkilökohtaisella tasolla, ja töykeys ja tiuskiminen myös siihen. No tärkeintä minulle on kuitenkin että laskut kirjoitetaan oikein, ja se nyt sentään pelaa, enkä minä kyllä sellaisiin paikkoihin tungekaan missä ei juuri sellaista tavaraa ole jota olisin ostamassa.
        Toki muutamissa paikoissa on ihan asiallista kohtelua, mutta siis pääsääntöisesti se on tätä tyrmäävän epäkohteliasta ja suoranaisen vihamieliseltä näyttävää tiuskimista.


      • 222333

        En tapaa ihmisiä hölmöiksi haukkua heidän mielipiteidensä vuoksi, mutta ainakin jotain naivia tulkintaa tähän kliseemäiseen suomalaisten juntti- impivaara- y.m.s. käyttäytymisen halveksuntaan minusta liittyy. Ja tämä tehdään näin siis samalla kun itseään pidetään jotenkin kauhiastas kansainvälisenä tai jonain eurooppalaisena ja hienot käyttäytymistavat ja olemuksen omaavana.

        Kyllä ainakin ostava ja maksava asiakas pitäisi pääsääntöisesti olla yrittäjälle sellainen joka on oikeassa. Kyllä se kyyti ainakin bisneksien kanssa alkaa olla kylmää, jos tästä prinsiipistä poikkeaa.


    • matkaaja61

      Yritänpä vielä kerran kertoa mielipiteeni tähän asiakaspalveluun:
      Nyt olisi mielestäni otettava huomioon että tämä maa on
      entisen Neuvostoliiton kulttuurin ja kommunistisen politiikan
      kasvattama.
      Kestää monta sukupolvea ennenkuin siitä päästään muuttumaan.
      Kun viisi vuotta sitten aloin täällä käydä, toki sain töykeää palvelua, mutta en olekaan tullut tänne palvelun vuoksi.
      Kävin eräässä kahvilassa usein ja vaikka itse käyttäydyn ystävällisesti ja hymyillen, en saanut hymyn hymyä takaisin.
      Mietin että vielä minä saan heidät hymyilemään.
      Noh, tulin taas samaiseen kahvilaan ja samaiset neidit olivat kassan takana, yksi heistä uskalsi hymyillä ja eräs heistä ei.
      Nyt kun viisi vuotta on kulunut ja yhä käyn siinä samaisessa kahvilassa ja samat neidit ovat vieläkin siellä töissä ja kaikki muut jo hymyilevät, mutta se yksi ei. ei.
      No ainakin yritin parhaani.
      Mutta jos minua kohdellaan jossain töykeästi en mene sellaiseen paikkaan enää.Kauppoja löytyy pilvin pimein ja sellaisia missä osataan jo palvella.
      Mutta viiden viimeisen vuoden aikana täällä Tallinnassa on tapahtunut suuria muutoksia asiakaspalvelussa > positiiviseen suuntaan.

      Ilusat päeva :) eli hyvää päivänjatkoa:)

      • Virossa käynyt

        Olen huomannut että paremmin kohtelevat, kun pukeutuu siististi ja puhuu englantia. Eduksi on myös käydä siellä selvin päin. Kävin miesystäväni kanssa viime viikonloppuna ja mielestäni siellä oli ystävällisiä ihmisiä. Ravintoloissa en allergiani vuoksi käynyt ollenkaan. Kävin apteekissa ja käsityöliikkeissä sekä museoissa. Halusivat puhua suomea, vaikka aloitin englannilla. Mielestäni se oli kohteliaisuus. Kadullakin jopa hymyiltiin ystävällisesti eikä tönitty. Ikävänä puolena näin satamassa kun virolainen varasti erään ihmisen kännykän. Mainitsin asiasta laivan henkilökunnalle, mutta he eivät reagoineet mitenkään.


      • 222333
        Virossa käynyt kirjoitti:

        Olen huomannut että paremmin kohtelevat, kun pukeutuu siististi ja puhuu englantia. Eduksi on myös käydä siellä selvin päin. Kävin miesystäväni kanssa viime viikonloppuna ja mielestäni siellä oli ystävällisiä ihmisiä. Ravintoloissa en allergiani vuoksi käynyt ollenkaan. Kävin apteekissa ja käsityöliikkeissä sekä museoissa. Halusivat puhua suomea, vaikka aloitin englannilla. Mielestäni se oli kohteliaisuus. Kadullakin jopa hymyiltiin ystävällisesti eikä tönitty. Ikävänä puolena näin satamassa kun virolainen varasti erään ihmisen kännykän. Mainitsin asiasta laivan henkilökunnalle, mutta he eivät reagoineet mitenkään.

        Virolaiset arvioivat ja arvottavat ihmisiä lähinnä vain ulkoisen olemuksen ja pukeutumisen perusteella. Jos et ole tyylikkään näköinen ja muodikkaastikin pukeutunut niin olet virolaisen mielestä halveksittava alemman tason ihminen. Myös autokin tavallaan liittyy tähän ulkoiseen olemukseen. Ja virolaiset satsaavatkin paljon pukeutumisen lisäksi juurikin autoon, se pitää olla mahdollisimman hieno ja sillä kaahataan. Muut asiat eivät sitten olekaan virolaiselle sillä tavalla tärkeitä ollenkaan kuin mitä meillä on niitä totuttu pitämään.


    • Minä huomasin että oli parantunut 7 vuoden aikana taas aivan mielettömästi hyvään suuntaan. Palvelu oli ystävällistä ja vessat oli puhtaampia kuin Suomessa baareissa.
      2004 Oli aivan yhtä huono hygienia vessassa kuin palvelukin. Lattiat lainehti kusesta ja hajusta meinasi pyörytä. Palvelu oli ennen ihan siis suomeksi sanottuna v..ttumaista.

      Laukkuja kyylääviä juippeja en nähnyt nyt yhtään. 7Vuotta sitten kun vaihdoit paikkaa oli joku heti paikalla kyylämässä unohditko jotain.

      Menen varmasti toistekin hakemaan viinaa sieltä lähiaikoina ja juomaan parit terassi oluet.

    • ,löä

      Eilen juuri käväistiin Tallinnassa ja samalla todettiin palvelun muuttuneen selkeästi ystävällisemmäksi kuin aiemmin. Ja ihan suomen kielellä asioitiin. Jos itse käyttäytyy asiallisesti ja ystävällisesti, niin kyllä useimmiten samanlaisen kohtelun saa itsekin.

      • kuninkaan vaatteet

        Eilen juuri katseltiin porukalla neliötä ja todettiin miten pyöreä se on. Hehheh. Tätä kun jankuttaa monta kertaa, niin se muuttuu todeksi. Ei vaiskaan, ei vaikka sitä katselisi selvinpäin.


    • oppetuk
    • Toinenpihvioliraaka

      Miksi sinne Viroon ja vieläpä Tallinnaan pitää lainkaan tunkea. Itse poikkesin pari kertaa N- liiton aikaan ja muutaman kerran myöhemmin. Kuljin Saarenmaat, Pärnut, Haapsalut, Rakveret, Paidet ja tietysti puolipakolla myös Tallinnassa tuli käytyä. Kun suomalaislaumat alkoivat tuolla trampata, oma mielenkiintoni sinne lähtöön lopahti täysin, sittemmin olen kierrellyt hieman maailmaakin. Niin köyhä ja pihi en ole, että viinan perässä lähtisin, selkäkään kestäsi enää kalja- aasina toimimista. Kyllä esim. luonto Virossakin ihan kaunista on, mutta kun tykkään sen tasaisuuden sijaan voimakkaan vaihtelevista maisemista, niin Viro ei kuitenkaan siksi oikein kiehdo, mieluummin kuljen vaikka Venäjänmaalla.
      Käytöstavoista ja sen sellaisesta sen verran, että onko Virossa vieläkään esim. ravintola- alan ihmisille suunnattua edes ammattikoulutasoista koulutusta, suomen hotelli- ja ravintolakoulusta puhumattakaan. Eli kun suomalaiset menevät sinne ns. syömään hyvin, ymmärtävätkö he että heille sitä hyvää ruokaa saattavat laittaa ihmiset aika olemattomalla koulutuksella. Ovatko vaikkapa hygieniapassit siellä jo käytössä, toivottavasti?

      • lendur

        Arvan, ett on köike parem pysida Soomes..


      • Muttatoinenpihviolikypsä
        lendur kirjoitti:

        Arvan, ett on köike parem pysida Soomes..

        Ei suinkaan, vaan on paras matkata ihan muualle kuin Viroon! Ei Virossa ole oikein mitään kiinnostavaa, hieman halvempi viina on se ainoa minkä perässä jotkut suomalaiset siellä käyvät. Ehkä myös hieman edullisemmat pilut.


    • kitikontusi

      5 Vuoot on Tallinnan mittakaavassa valovuosi. Kyllä seltä ihan ystävällistä palvelua saa, kunhan ei ala äykkäröimään. Kyllä sitä voi tulla ryöstetyksi Helsingin rautatientorillakin , jos on kännissä

    • espoolainwn

      Itsellä ei vastaavia kokemuksia. En pyöei keskustassa, ja asunto on Maakrissa. Tallink ja Tulika ovat takseista luotettavia. Tosin laitakaupungilla saanee edullisimpia. Kun suhtautuu luontevasti ja puhuu arkipäiväisistä asioista, niin vastaanotto on ollut hyvä. Tosin suomalaisten massaturismi ja asiaton käytös ovat saattaneet vammauttaa virolaisten asenteita. Virossa on mannereurooppalainen, miltei saksalaismainen, käytöskulttuuri. Sitä jos rikot niin se koetaan loukkaavaksi. Vironvenäläisestä kulttuurista en osaa sanoa.

    • faso.burkina
    • Hiltonkin.on

      Tallink ja Tulika taksit ovat kalleimpia, myös luotettavia. Helsingin hotelleista Kämp on luotettava.

      • Kämppäpä

        Ovatko Helsingin hotellit tuota lukuun ottamatta epäluotettavia? Miten epäluotettavuus ilmenee?


      • Hiltonkin.on
        Kämppäpä kirjoitti:

        Ovatko Helsingin hotellit tuota lukuun ottamatta epäluotettavia? Miten epäluotettavuus ilmenee?

        Eivät ole niin kuin Tallinnan muut taksitkaan. Kommentoin aikaisempaa kirjoitusta. Siitä sai käsityksen että luotettavat taksifirmat oli siinä lueteltu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe