Sosiopaatti=Psykopaatti?

...

eli tarkoittaako sosiopaatti samaa asiaa kuin psykopaatti? olen ihmetellyt sitä vähän aikaa kun kuulin että psykopaatti ei ikinä sano olevansa psykopaatti, mutta tunnen erään henkilön joka on sanonut olevansa sosiopaatti/mielenvikainen. Jos ne tarkoittavat samaa asiaa niin miksi joku voi sanoa olevansa sosiopaatti, mutta ei psykopaatti? vai olenko ymmärtänyt täysin väärin?

49

28861

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keltainenkirva
      • ja taas tuli

        Niinpä ja taas tuli väkisinkin mieleen erinäiset niin kansalliset kuin kansaenvälisetkin poliitikot, eläviä ja kuolleita ...käykö kenellekkään muulle koskaan näin?


    • Psykopatologia

      .
      "tarkoittaako sosiopaatti samaa asiaa kuin psykopaatti?" (- -)"

      Psykopatia on sateenkaari-termi, yleishaukkuma-sana, jonka alle sijoittuu sosiopatia, joka on lähellä nykyistä antisosiaalista persoonallisuutta. Siis jos on sosiopaatti, on aina myös psykopaatti; jos on psykopaatti, ei ole aina sosiopaatti.

      Esim. kultivoitunut huijari ja naistennaurattaja Auervaara oli psykopaatti mutta ei sosiopaatti (nykymerkityksessä).

      "sosiopaatti/mielenvikainen"

      Johonkin 1920-luvulle termi psykopatia kattoi psykiatrissa suunnilleen kaikki ei-psykoottiset mielenhäiriöt. Sosiopaatti-termi tuli 1909 (saks. K. Birnbaum). Tällä tarkoitettiin anti-sosiaalista psykopaattia (kuten nykyäänkin). - Sosiopaatti ja mielenvikainen eivät koskaan ole olleet synonyymeja.

      • Psykopatologia

        .
        Po.
        1) psykiatrinen persoonallisuushäiriö
        2) ransk. lääkäri Pinel
        3) Pinel 1801
        4) délire
        5) Koch 1891
        6) sosiopatia (Partridge 1930's), po. Birnbaum 1909.
        7) Schneider "Die Psychopatischen Personlichkeiten".
        8) Hare (1999), po. 1993

        Vielä keskeneräisessä artikkelissa suurin vaje on Kraepelinin puuttuminen.
        .



        4)


      • luekkaan vikiä ainoana
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        Po.
        1) psykiatrinen persoonallisuushäiriö
        2) ransk. lääkäri Pinel
        3) Pinel 1801
        4) délire
        5) Koch 1891
        6) sosiopatia (Partridge 1930's), po. Birnbaum 1909.
        7) Schneider "Die Psychopatischen Personlichkeiten".
        8) Hare (1999), po. 1993

        Vielä keskeneräisessä artikkelissa suurin vaje on Kraepelinin puuttuminen.
        .



        4)

        totuutena?


      • Psykopatologia
        luekkaan vikiä ainoana kirjoitti:

        totuutena?

        .
        monet lukevat.
        .


      • nimetön789
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        monet lukevat.
        .

        Itsekkin olen pohtinut tuota samaa kysymystä, että tarkoittavatko ne samaa asiaa.("Psykopatia on sateenkaari-termi, yleishaukkuma-sana, jonka alle sijoittuu sosiopatia, joka on lähellä nykyistä antisosiaalista persoonallisuutta.") Tuon tajusin jotenkin, mutta "jos on sosiopaatti, on aina myös psykopaatti; jos on psykopaatti, ei ole aina sosiopaatti." tätä en tajunnut. Mikä on antisosiaalinen personallisuus häiriö ja mistä se johtuu? Typerä kysymys, mutta miksi sosiopaateista kuulee aina negatiivisiä asioita esim. että ovat huijareita ja käyttävät jollain tavalla toista hyväksi?


      • Psykopatologia
        nimetön789 kirjoitti:

        Itsekkin olen pohtinut tuota samaa kysymystä, että tarkoittavatko ne samaa asiaa.("Psykopatia on sateenkaari-termi, yleishaukkuma-sana, jonka alle sijoittuu sosiopatia, joka on lähellä nykyistä antisosiaalista persoonallisuutta.") Tuon tajusin jotenkin, mutta "jos on sosiopaatti, on aina myös psykopaatti; jos on psykopaatti, ei ole aina sosiopaatti." tätä en tajunnut. Mikä on antisosiaalinen personallisuus häiriö ja mistä se johtuu? Typerä kysymys, mutta miksi sosiopaateista kuulee aina negatiivisiä asioita esim. että ovat huijareita ja käyttävät jollain tavalla toista hyväksi?

        .
        "(- -) 'jos on psykopaatti, ei ole aina sosiopaatti.' Tätä en tajunnut. Mikä on antisosiaalinen personallisuus häiriö"

        Antisosiaalinen ja sosiopaatti merkitsevät suunnilleen samaa; so. ryyppää viina, varastaa tavaroita ja lyö turpiin. - Esim. valkokaulushuijari ei ole tyypillinen sosiopaatti mutta voi silti olla "ilman omaatuntoa".

        "miksi sosiopaateista kuulee aina negatiivisiä asioita esim. että ovat huijareita ja käyttävät jollain tavalla toista hyväksi?"

        Siksi juuri; he tekevät sellaista joka muilta on kielletty.


      • Korven Kaiku
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        "(- -) 'jos on psykopaatti, ei ole aina sosiopaatti.' Tätä en tajunnut. Mikä on antisosiaalinen personallisuus häiriö"

        Antisosiaalinen ja sosiopaatti merkitsevät suunnilleen samaa; so. ryyppää viina, varastaa tavaroita ja lyö turpiin. - Esim. valkokaulushuijari ei ole tyypillinen sosiopaatti mutta voi silti olla "ilman omaatuntoa".

        "miksi sosiopaateista kuulee aina negatiivisiä asioita esim. että ovat huijareita ja käyttävät jollain tavalla toista hyväksi?"

        Siksi juuri; he tekevät sellaista joka muilta on kielletty.

        Ihminen joka ei tajua pelkoaan ja luultavasti myös vihaansa sekä häpeäntunnettaan ehkä myös puuttuvaa rakkaudentunnettaan käyttäytyy antitunnetilassa,on hälläväliä ja uhmakas kieltäessään kokemuksen todellisista tunteistaan.
        Oletteko samaa mieltä.
        Tuo tunne-antitunne teoria kuullostaa järkeenkäyvältä.

        http://www.kairon.fi/tudy.shtml


      • Wikipedian...(minkäpä muunkaan) mukaan Asia on juuri päinvastoin. Psykopaatti on kriminaalipuolen termi jota käytetään siis vasta kun sosiopaatti (lue antisosiaalinen persoonallisuus) tekee rikoksen. Eli psykopaatti on aina sosiopaatti. sosiopaatti ei aina psykopaatti.

        Luotammeko Wikipediaan... Vai jatkuuko keskustelu


      • Bomes

        Vähän väärin meni. Se on just toisinpäin; psykopaatti on aina sosiopaatti, mutta sosiopaatti ei ole välttämättä psyko. Psykopaatti on yleensä, esim. joku mafioso tms. murhamies. Sosiopaatteja on taas kaikenmaailman narkkarit ja juopot joita tuolla kadulla näkee ördäämässä.


      • LCF&&&
        Bomes kirjoitti:

        Vähän väärin meni. Se on just toisinpäin; psykopaatti on aina sosiopaatti, mutta sosiopaatti ei ole välttämättä psyko. Psykopaatti on yleensä, esim. joku mafioso tms. murhamies. Sosiopaatteja on taas kaikenmaailman narkkarit ja juopot joita tuolla kadulla näkee ördäämässä.

        Tais nyt mennä "Bomesillä" itsellään vähän väärin...


      • Opiskelija 70

        Psykopatian ja epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön suhde on asymmetrinen: vaikka suurin osa psykopaateista täyttääkin antisosiaalisen persoonallisuushäiriön kriteerit, merkittävä osuus antisosiaalisista ei ole psykopaatteja. Psykopatiaa ja sosiopatiaa käytetään toisinaan synonyymeinä, toisinaan käsitteet erotellaan eri ilmiöiksi sen pohjalta, pidetäänkö tilaa ensisijaisesti sisäsyntyisenä (psykopatia) vai ympäristön vaikutuksesta syntyneenä (sosiopatia).

        APD Epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö aka Antisosiaalinen persoonallisuushäiriö (Antisocial personality disorder). Sekoitetaan usein psykoanalyysin kautta narsismiin. Sosiopaatit saavat joskus ärtyneisyyskohtauksia. Psykopaatti on usein narsistinen mutta narsisti on harvoin psykopaatti.

        Sosiopatiasta/psykopatiasta kiinnostuneille suosittelen lämpimästi Robert Haren kirjaa Ilman omaatuntoa. Selkeä ja kansantajuinen esitys maailman johtavalta psykopatiatutkijalta. Hare käyttää tosin nimitystä psykopaatti, mutta ero psykopaatin ja sosiopaatin välillä on ainoastaan semanttinen: sosiopaatti viittaa enemmän ympäristön vaikutuksesta syntyneeseen, psykopatia perimään eli sisäsyntyiseen.

        ”Sielun sairautta” eli luonnevikaisuutta tarkoittava psykopatia ei kuulu enää nykypsykiatrian käsitteistöön, vaan yleensä asiantuntijat puhuvat joko sosiopatiasta tai epäsosiaalisesta persoonallisuudesta.

        http://tieku.fi/kysy-meilta/psykopatian-oireet


        Tässä on myös hyvä linkki (Biologiset kysymykset jälkeen on mielenkiintoista tekstiä): http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/antisosiaalinen.html


    • wuuk

      sosiopaatti on kavala ihminen....on hirveän hyväkäytöksinen feissi ja hillity ja sosiaalinen ja lepertelee ja kiva ihminen MUTTA
      ....kun käännät selän hänelle ja sosiopaatti ikäänkuin tulee kateelliseksi jostain persoonasta....SAAT OLLA VARUILLASI....hän kerää kaikki kaverinsa ja heidän välityksellä junailee ihan mitä vain ilkeyttä mitä keksii.....vain taivas on rajana......varo siis joutumasta tähän helvettiin ja monet esim työpaikalla varovat vaistomaisesti joitain ihmisiä....mutta annas olla jos on työpaikka jossa tämä ilmiö on oleva....se paikka on ns Helvetti! ps ja varo autosi peilejä....ne voi olla aamulla tsiekuralla tai autosi on hakattu halolla.....

      • Erkkimerkki1

        Yritetään ymmärtää toisiamme! Vaikka se on monesti vaikeaa ainakin minulle. Kuitenkin kaikilla on jotain yhteistä ja pohjimmiltaan ihmiset haluavat samoja asioita.


      • sosiopaatteja

        Esimerkkisi oli aivan kuin Porin työpaikoilta, joissa on prototyyppiporilaisia työntekijöitä.

        Nämä prototyyppiporilaiset tuntevat mm. työkavereidensa, sukulaistensa ja naapureidensa yksityisasiat paremmin kuin omat asiansa, ja tieto kulkee heidän kautta kaikille paikallisille.


    • theartizt

      psykopaatin. Se on kyl jekkuli ihminen. Hyvä että tajusin jälkeenpäin. Ne on niin maan mahtavia kehuskelijoita, valehtelijoita, joilta puuttuu täysin kyky tuntea. Omaa psykologista peliä ne vetää jatkuvasti. Jos tulee vastaan ni helevetin nopeesti eroon semmosesta.

    • perfect lie

      moikka..kysyit tuosta sosiopaatista että onko se sama kuin psykopaatti. tässä on tullut monta hyvää vastausta, mutta haluaisin korostaa "sosiopaatti" käsitystänne.
      Sosiopaatti on myös näiden vastauksin rinnalla, ihminen joka elää valheissa, kertoo valheita jotta itsellään olisi parempi olla, tekee näin koska tietää sen auttavan itseään jollakin tapaa.
      Sosiopaatti myös eläytyy omiin valheisiinsa lähes täydellisesti, kunnes niistä tulee osa häntä.
      Omiin valheisiin uskominen.
      Elää kaksoisis elämää.
      Itselläni on tämä sairaus.
      Olen pienestä pitäen valehdellut, kunnes valehtelu rupesi pahenemaan.
      ns."aivopesin" valittua henkilöä, aivan uskomattomilla asioilla, kunnes sain hänet valtaani.
      sekoitin hänen elämänsä vahingossa, ja myös omani.
      Rupesin elämään valeessa, joka koitui omaksi kohtalokseni.
      Rupesin itsekkin elämään valheessa, yksin ollessani kotona saatoin elää kuten halusin.
      Kerroin valheita joissa itse halusin elää, mutta samalla kärsin.
      joistakin asioista joita olen tehnyt, minulle on jäänyt niin suuret arvet, jotka vaikuttavat nykyiseen elämääni.
      Olen päässyt yli tästä jollakin tapaa, mutta vaikeaa se on. en haluaisi tätä, mutta en mahada itselleni mitään, valehtelen.
      Muuten olen ystävällinen ja ihana ihminen.
      Mutta valehtelen lähes täydellisesti. kirkkain silmin. kukaan ei huomaa sitä.
      Mutta olen yritänyt parantaa tätä pahettani.
      kerroin juuri muutama viikko sitten rakkaalle ihmiselle 2 vuotta kestäneen valheen joka on jatkunut tähän päivään asti, siitä seurasi rutkasti ongelmia.
      Olen yrittänyt vaikka mitä ja uskon että minulla on vielä toivoa, päästä yli tästä kaikesta.
      Minun suvussani on esiintynyt tätä aikaisemminkin.
      Mielenvikaisuutta, narsismia, sosiopatismia, vai miten sen voisi sanoa.
      Olemme hyviä ihmisiä.
      Minä ainakin olen mutta yritän tai olen yrittänyt elää "pilvilinnassa" että minulla olisi hyvä olla, mutta koskaan se ei ole hyvää minulle tuonut.
      Valheessa on helppo elää. näin ajattelin muutama vuosi sitten.
      En enää.

      tätä asiaa oli vaikea myöntää itselleen, kunnes sain apua, rukoilemalla.

      • rautamolo

        Löysin tämmösen määritelmän...

        ''Sosiopaatti: luonnevikainen, luonnehäiriöinen, persoonallisuushäiriöinen ihminen ¶ Käytännössä sama kuin psykopaatti, mutta sosiopaatti-nimitys kuvaa sosiaalisten suhteiden luonnetta, psykopaatti-sana taas enemmän asianomaisen omaa tilaa. Sosiopaatti on usein älykäs ja taitava henkilö, jonka todellisuudentaju on normaali tai normaalia parempi; sen sijaan hänen moraalin tajunsa on häiriytynyt ja hän käsittelee muita ihmisiä vain välineinä, kykenemättä eläytymään heidän tunteisiinsa tai välittämättä niistä, tai jopa kylmäverisesti käyttäen niitä hyväkseen. ''

        Ai normaali tai normaalia parempi todellisuudentaju? Onkohan totta?


      • jj

        etpä ole muuta, kuin valehtelija.


      • aspd
        jj kirjoitti:

        etpä ole muuta, kuin valehtelija.

        olen sosiopaatti.olen aina miettinyt,kirous vai siunaus...kai vähän molempia.joskus elämä liian helppoa. kaikki valehtelee,joku elää sillä. patolokinen valehtelia en ole. vääristelen kyllä paljon. jos kerron jollekkin ihmiselle jotakin tarinaa väritän sitä sen mieleiseksi,annan hänelle vision asiasta. joskus mopo karkaa.aika usein ja ongelmia seuraa. sairaus mutta en pärjäisi ilman.


      • LCF666
        aspd kirjoitti:

        olen sosiopaatti.olen aina miettinyt,kirous vai siunaus...kai vähän molempia.joskus elämä liian helppoa. kaikki valehtelee,joku elää sillä. patolokinen valehtelia en ole. vääristelen kyllä paljon. jos kerron jollekkin ihmiselle jotakin tarinaa väritän sitä sen mieleiseksi,annan hänelle vision asiasta. joskus mopo karkaa.aika usein ja ongelmia seuraa. sairaus mutta en pärjäisi ilman.

        Et ole sosiopaatti. He ovat älykkäitä ja pikkutarkkoja. Kirjoituksesi tasosta ja kielioppivirheistä huomaa,ettet ole sellainen.


      • d.i.c.e
        LCF666 kirjoitti:

        Et ole sosiopaatti. He ovat älykkäitä ja pikkutarkkoja. Kirjoituksesi tasosta ja kielioppivirheistä huomaa,ettet ole sellainen.

        Ei sinunkaan kieliopissa ole kehumista. Välilyönti puuttuu pilkun perästä, jos nyt oikein pilkkua aletaan n***imaan. :D


    • Dr. Mäki-Aho ,Markus

      Siis .ööö. tota ammatti-ihmisenä ja Psykologian Tohtorina sekä Psykiatrina haluan vain selventää kaikille että psykopaatti ei ole sama asia kuin sosiopaatti!!!....Elikkäs... Sosiopaatti kulkee ja kuvainnollisesti "puukottaa" sekä sortaa ihmisiä epäsuorasti / henkisesti esim. selän takana vehkeilyä kun taas Psykopaatti puukottaa fyysisesti/käytännössä lähimmäistään sekä "toteuttaa" itseään yleensä siltä istumalta oman arvomaailmansa perusteella.

    • APD

      Minä olen sosiopaatti. En yritä väittää, ettenkö saisi nautintoa niistä sadoista uskomattomista kusetuksista, joita olen saanut menemään läpi.

      Olen taitava loukkaamaan jotakuta, joka on mielestäni minua kohtaan vääryyttä tehnyt ja saada näyttämään se siltä kuin se olisi aivan jonkun muun vika.

      Valehtelen usein selvitäkseni helpommalla.
      Käytän väkivaltaa silloin tällöin.

      Luulen, että minusta olisi tullut menestyvä ammattirikollinenkin, jos olisin sen tien aikoinaan valinnut.

      Turha tätä on häpeillä ja peitellä. Sellasessa menis vaan elämä hukkaan. Jokainen on sellainen aikuinen ihminen, kuin millaiseksi kasvatus, nuoruuden kaveripiirit, suvun mielisairaudet, yms. on häntä muokannut ja joko elät sen mukaan tai et elä ollenkaan. Simple As That!!

      • asosiaalinen

        Ajatella miten pätevä ihminen sinä olet..


    • Sinde vm-82

      Anna mulle mun empatia-vastaus, en jaksa nyt muistella. Arrgh!!!

      • Asosiaalinen

        Sosiopaatti yleensä heikko ihminen joka ei pärjää elämässään todellisuuden kanssa ja näin valehtelee, käyttää ihmisiä hyväkseen ja hakkaa itseään heikompia yksilöitä.


    • Hikkola hekkola

      Heikot on heikkoja. Heikkosia peikkosia.
      Ympäri käy ja takaisin tulee, omille näpeille.
      Näin se on ollut aina ja
      tulee aina olemaan.

      Mitä kylvää, sitä niittää.
      Loputtoman yksinäisyyden itsensä ja valheidensa kanssa.
      Kukaan ei heitä rakasta. Eikä lohduta. Koskaan.

      • Hoidata sairautesi

        Kyllä se niin on mitä yllä sanottiin, mitä kylvää sitä jatkossa leikkaa.

        Jos tunnistat itsesi sosiopaatiksi, HAKEUDU TERAPIAAN ja luovu sen avulla valheistasi.
        Muuten tulet huomaamaan että ihmiset sittenkin huomaavat millainen olet heitä kohtaan ollut...juorut kulkevat edelläsi...ihmiset alkavat kaikota läheltäsi...jäät yksin loppu elämäksesi.

        ONKO KIVISYDÄMEN OSA VAIVAN ARVOINEN ?

        Hetken sait hyötyä toisten petkuttamisesta, kunnes sinusta tulee kaikkien hyljeksimä ja pilkkaama narri.

        Rukousapu yksin ei riitä, vaikken väheksy sitäkään..mutta niin kauan kuin rakastat valheitasi / niistä saatua hyötyä, sinä itse istut hallitsijan paikalla ,ei Jumala.
        Istut herrana kuin langennut Lucifer teki aikoinaan, Raamatun mukaan Luciferkin korotti valtaistuimensa Jumalan istuinta ylemmäksi , halusi olla kaikkien ihailema, ja siksi Jumala karkoitti hänet alas taivaasta iäksi.

        Raamattu kutsuu Luciferia kaiken valheen isäksi.

        Kun kerran itse rukouksesta puhut, jatka toki sitä, mutta LUOVU myös valheistasi vaikka ammattiauttajan avulla.
        Muuten teoillasi osoitat valinneesi Jumalan sijasta vastapuolen, sinähän kumarrat Saatanaa tekemällä hänen tekojaan.


      • tuollaiset ihmiset
        Hoidata sairautesi kirjoitti:

        Kyllä se niin on mitä yllä sanottiin, mitä kylvää sitä jatkossa leikkaa.

        Jos tunnistat itsesi sosiopaatiksi, HAKEUDU TERAPIAAN ja luovu sen avulla valheistasi.
        Muuten tulet huomaamaan että ihmiset sittenkin huomaavat millainen olet heitä kohtaan ollut...juorut kulkevat edelläsi...ihmiset alkavat kaikota läheltäsi...jäät yksin loppu elämäksesi.

        ONKO KIVISYDÄMEN OSA VAIVAN ARVOINEN ?

        Hetken sait hyötyä toisten petkuttamisesta, kunnes sinusta tulee kaikkien hyljeksimä ja pilkkaama narri.

        Rukousapu yksin ei riitä, vaikken väheksy sitäkään..mutta niin kauan kuin rakastat valheitasi / niistä saatua hyötyä, sinä itse istut hallitsijan paikalla ,ei Jumala.
        Istut herrana kuin langennut Lucifer teki aikoinaan, Raamatun mukaan Luciferkin korotti valtaistuimensa Jumalan istuinta ylemmäksi , halusi olla kaikkien ihailema, ja siksi Jumala karkoitti hänet alas taivaasta iäksi.

        Raamattu kutsuu Luciferia kaiken valheen isäksi.

        Kun kerran itse rukouksesta puhut, jatka toki sitä, mutta LUOVU myös valheistasi vaikka ammattiauttajan avulla.
        Muuten teoillasi osoitat valinneesi Jumalan sijasta vastapuolen, sinähän kumarrat Saatanaa tekemällä hänen tekojaan.

        "Hoidata sairautesi" kirjoittaja EHDOTTOMASTI POIS vallasta jos heillä sitä on, pahimpia sosiopaatteja mitä maa päällään kantaa,todellisia saatanan palvojia..
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/Spiezer_Chronik_Jan_Hus_1485.jpg


    • LCF666

      Olet.

    • Poliittinen eläin

      Sekä psykopaatit että sosiopaatit menestyvät hyvin nykyisessä työelämässä.

      Se hienoo, niin kauan kuin ei ammuskele ihmisiä, jos vaan kusettaa ja nöyryyttää muita henkisellä väkivallalla se on ihan OK. kunhan firmankin kassaan tulee rahaa.

      • -Dice-

        Psykopaatit ovat ahkeria työntekijöitä yleensä ja voivat jopa menestyä, mutta sosiopaatit eivät niinkään...Ovat lyhytjännitteisempiä, impulsiivisempia ja arvaamattomampia, eivätkä juuri vaivaudu pitämään "kulissia pystössä" edes työelämässä. Sosiopaattien elämäntyyli ajaa usein työttömyyteen, alkoholismiin, tai vankilaan, kun taas psykot saattavat olla niitä kaikkien tuntemia "hyviä tyyppejä". Sosiopaatit harvoin jaksavat/haluavat tällaista imagoa ylläpitää...


    • titit99999

      Alkoholisteissa ja narkomaaneissa on kylläkin paljon tunne-elämältään epävakaita persoonallisuuksia, varmasti myös maanisdepressiivisiä sekä adhd-ihmisiä. Nämä kolme sairautta muistuttavat toisiaan, ja mikään noista ei tarkoita ettäkö ihminen silti olisi muille vahingollinen kuten vaikka narsisti ja sosiopaatti. Toki huumeriippuvainen varastaa tavaroita ja välilillisesti pilaa läheistensä elämää. Esim. juuri menehtynyt Amy Winehouse oli käsittääkseni maanidepressiivinen, epäilen että hänellä on myös ollut jotain muuta häiriötä kun niin hankalalta elämä vaikutti, siis huume-ja alkoholiriippuvuuden lisäksi. Tyhjästähän ei mikään riippuvuus synny. Suurimmassa osassa tapauksista on varmasti jonkinlaista hoitamatonta mielenhäiriötä.

      Näissä rikollisissa jotka jäävät kiinni on varmaan paljon sosiopaatteja, mutta narsisteja joista ei välttämättä narsismia huomaa on ihan työelämässä menestyneinä. Se vasta pelottavaa on.

    • astronaatti

      Taidatte olla kaikki sellasia psykomaatteja kun tälläisiä kirjoitatte.

    • Juha822222222

      Ite voin olla ylpeä etten oo kumpaakaan enkä ole myöskään narsisti mutta olen mä melkoinen jäbä kuitenkin omalla tavallaan.
      Semmonen mysteeri hieman.
      En tappele, en kiusaa, en ylpeile liikaa, ehkä hieman netissä voin ylpeillä mutta siihen se jääkin.
      Tunnen empatiaa, tunteet osa minua, olen myös viileäkin enkä yleensä koskaan hakkaa keyboardia palasiksi jos riitelen ihmisten kanssa sillä osaan hillitä itseni aika hyvin, kiitos osin lääkityksen.
      Kun aiemmin saatoin hermoilla, nuorempana mutten silti koskaan mennyt lyömään ihmistä koska olen hienotunteinen mies joka ei pidä väkivallasta ja joka on enemmän kiltti.

      Kiitos monista viesteistänne, oli upea lukea niitä ja ne avasi paljon mun tajuntaa itsestäni sillä en todellakaan ole mikään narsisti, pryko tai sosiopaatti.
      Jos olisi pakko valita noista kolmesta mitä eniten ehkä muistutan niin varmaan kait narsisti.

      Asia on vakava, on kait paljon ihmisiä joilla ei ole tunteita ja jotka kiusaa, tappelee ja on vaarallisia.
      Periaatteessa kuka tahansa normaali voi syyllistyä myös tappoon esim alkoholin vaikutuksen alaisena.

      Psyko ei ole koskaan mielestäni hyvä tai narsisti koska ne edustaa ilkeän ihmisen prototyyppiä, en pidä heistä.

    • K.P.

      psykopaatti määritellään usein luonnevikaiseksi, ja hän on ollut jo syntyessään , vaikka oireet näkyvät useimmiten aikuisvaiheessa. Sosiopaattien sanotaan saaneensa vinoutumansa ympäristötekijöistä, eli tässä ovat niiden pääasialliset erot . Ihminen voi olla kumpaakin ja vielä narsisti, tästä on malliesimerkki JUSSI PARVIAINEN. Jos luet hänen sivujaan huomaat miten hän haukku ja arvostelee kaikkia muita ihmisiä pönkkittääkseen itsetuntoaan. Jos oleseurannut hänen elämäänsä, huomaat että hän on täysin lahjaton ns. väliinputoaja lisäksi hän on malliesimerkki sairaasta obbortunista joka parasiiti ja loisen tavoin elää aina toisten kustannuksella. Hän on esimerkiksi myynyt vaimonsa alastonkuvia saadakseen itselleen rahaa. Pysy kaukana tällaisista ihmisistä he eivät ikinä ole kenellekään ystäviä, vaan manipulointia hyväksi koitta vat aina hyötyä muista. Lisäksi he ovat patologisia valehtelijoita, joten heidän seuransa ei todellakaan ole hedelmällistä kenellekään.

    • Huh huh

      Nämä teidän juttunne menee ihan yli. Mikä toikin yks kirjotus oli, jossa joku vaan itseään ylisti ja kehui? Mikä merkitys oli tällä? Miten liittyi asiaan?
      Asiahan on niin, että sosiopatia ja psykopatia eivät ole synonyymeja. Aivan järjetöntä oli myös kuvata sosiopaatteja huumeiden käyttäjinä, alkoholisteina yms.. Sama asia, jos kuvaisit leijonaa sanalla kaljatölkki. Ei mitään yhteistä.
      Asia, mikä erottaa psykopatian ja sosiopatian toisistaan, on se, pidetäänkö tilaa ensisijaisesti sisäsyntyisenä (psykopatia) vai ympäristön vaikutuksesta syntyneenä (sosiopatia). Kummallakin tautiluokituksella on samoja piirteitä, kuten myös narsismilla, mutta jälleen eläinmaailmasta esimerkki; sama jos sanoisit seepran ja ponin olevan sama eläin.
      Ihme juttuja täällä.

    • Palmgren

      Hauskaa lukea vanhoja tunnustuksia, kun ihmiset lukevat oireita ja saavat lumevaikutuksia sosiopatiasta / psykopatiasta. En kiellä, että joku ei olisi oikea mielenvikainen, mutta epäilen vahvasti että ainakin puolet tunnustuksista täällä on lumevaikutteisia

    • sosjopaathi

      APD:n oireisiin kuuluvat:

      Kykenemättömyys toimia sosiaalisten normien tai lakien mukaisesti
      Petollisuus, joka ilmenee jatkuvana(?) valehteluna tai muiden huijaamisena oman hyödyn tai nautinnon vuoksi
      Vastuuttomuus, impulsiivisuus tai kykenemättömyys suunnitella elämää eteenpäin
      Ärtyneisyys ja aggressiivisuus, joka esiintyy väkivaltaisuutena
      Piittaamattomuus omasta tai muiden turvallisuudesta
      -(?)Katumuksen puute, joka esiintyy piittaamattomuutena tai kykenemättömyytenä ymmärtää loukanneensa tai kohdelleensa väärin muita tai varastaneensa heiltä
      (?)Muiden ihmisten hyväksikäyttö
      Narsismi (narsismihan on kaikilla ja joillakin se on kieroitunut...)

      Kyllä aikalailla pitäisin itseänikin sosiopaattina. Minulla on rikollinen elämäntapa ja se moraali, mitä jossain kuvattiin, että se on siinä sosiopaatin omassa ympäristössä normaali moraali, mutta yhteiskunnassa ei... Katumusta kyllä tunnen, mutta mistä voin tietää, tunnenko sitä samalla tavalla kuin normaali-ihmiset... ?

      Käytän kyllä muita hyväkseni ja valehtelen, että selviäisin elämästä edes jollain lailla. En ole itsari tyyppiä, vaikka ajattelen sitä usein. Koen olevani niin kaukana siitä maailmasta, "yhteiskunnasta" että minun on valehdeltava ja kiemurreltava, että saan asiat kohtuudella järjestykseen, en etsi mitään makeaa elämää, mutta olen niin rikkinäinen persoona tulevaisuudessa näen tällaisena ihmisenä eläessäni vaihtoehtoina:

      a) toisinaan muiden ihmisten ja yhteiskunnan manipulointia ja valehtelua, näin pysyy yllä kulissi että elän normaalia elämää ja olen hyvä ihminen. Asiat järjestyvät b) lopullinen siltojen poltto muuhun yhteiskuntaan ja eläminen sen ulkopuolella. Se luultavasti aiheuttaisi,ei tarvisi valehdella niin paljon, mutta silloin luultavasti joutuisin varastelemaan, mitä nykyään en juuri tee. c) itsemurha

      vaihtoehtona en näe alistumista enkä suostumista muiden sanelemiin sääntöihin, sillä verukkeella, että ne on "yhdessä(?!? en minä ainakaan?) sovittu", ronkittavana ja puoskaroitavana olemista, mielisaaraalaa tai muita laitoksia. Olen kuitenkin sairas, mutta en voi tunnustaa, koska se voisi johtaa vapauden menetykseen, joka voisi tehdä minusta entistä katkeramman... Joten joudun valehtelemaan.

      Sitähän ne sanoo, et sosiopatia, ei oo synnynnäinen niinku psykopatia vaan juurikin syntyy vuorovaikutuksessa ympäristön kanssa, joka on tapauksessani ollut

      -ilmapiiriltään jännittynyt lapsuuden koti, "hyvä, normaali koti", olin ajoittain jatkuvassa paineessa. Kuulin öisin tappelun ääniä, vaikka ei olisi tapeltukaan.
      -vanhempi joka ilmeisesti myös jotenkin pers.häiriöinen ja siksi pienestä asti vähättelyä, tukahduttamista, alistamista ja nyöryytystä, henkistä väkivaltaa
      -nykyaikainen suomalainen suurkaupunki, jossa vähän yhteisöllisyyttä ja paljon yksinäisyyttä, raha ratkaisee, heikoin lenkki... jne. kaikki se pelottaa, maailma, miten voisin koskaan selviytyä siitä
      -varhaisaikuisuudessani "syrjäydyin", tunnen lähinnä muita syrjäytyneitä ja kriminaaleja, vuosien varrella ymmärrettävästi olen samaistunut enemmän heidän moraaliinsa, kuin virallisen yhteiskunnan, jonka taholta koen saaneeni vaan ihmeellista riepottelua, repimistä ja paskaa niskaan. Näinhän juuri sosiopaatti yleensä kokee, että se että hän on millainen on ja tekee mitä tekee on yhteiskunnan vika...

    • sosjopaathi

      Olen vastikään alkanut tajunnut olevani tällainen ihminen. Haluan parantua. Luottamus yhteiskuntaan on kuitenkin mennyt sillä tavalla, etten usko sen välttämättä tapahtuvan minkään terapian kautta. Olen kyllä mtt:n asiakkaana, mutta en voi olla sielläkään täysin rehellinen, mm myöntää liiallista päihteidenkäyttöä, koska se johtaisi taas siihen pallotteluun mtt:n ja a-klinikan ja kaikenmaailman "kuntouttavan työtoiminnan" välillä, joka on vuosien saatossa ollut raskasta eikä ole tuottanut tulosta ja josta pääsin eroon vain vaihtamalla kaupunkia.

      Uskon että vain Jumala voi auttaa minua. Ja läheiset, jotka ovat osa Jumalaa ja jospa minussakin vielä pieni kipinä olisi sitä johon puhaltaa.

    • ihmisperse112

      Olen tässä jo jonkin aikaan yrittänyt ns. "löytää itseni". Kuvittelin ensin että minulla olisi masennus tai kaksisuuntainen mielialahäiriö, nyt kun olen lukenut enemmän epäsosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä, niin vaikuttaisi siltä että tämä olisi lähinnä minua. Voiko siis olla näin? Jos joku joka tietää aiheesta ja jaksaa lukea seuraavan profiloinnin, niin olisi kiva saada selville koska olisi kiva päästä siitä eroonkin :D

      Eli olen 22 vuotias poika. Lapsuus oli värikästä aikaa, isä viikonloppujuoppo ja perheväkivalta oli yleistä. Minulla on pikkuveli, joka on aina saanut tahtonsa läpi, mutta itse tein kaikki kotityöt.
      Lapsena (4-13v) oli paljon kavereita, mutta sen jälkeen muutin perheen kanssa pienelle paikkakunnalle enkä saanut montaa kaveria siellä. Muutin pois kotoa 16 vuotiaana, koska muutin opiskelemaan enkä jaksanut katsella porukoiden juomista/riitoja jne.
      Olen juonut noin 17- vuotiaasta lähtien noin pari vkl kuukaudessa välillä ollut kuukauden tai kahden taukojakin. Kavereita monta, ystäviä vähän. 3 vuoden suhde päättyi, ollan hyviä ystäviä edelleen. Polttelen sillon tällön pilveä.

      En kykene empatiaan, tosin ymmärrän sitä erittäin hyvin ja olen aina osannut käyttää sitä tilanteen (en oman itseni) hyväksi. Käytän tilanteita ja ihmisten käyttäytymistä hyväkseni, jos tunnen sen tarpeelliseksi, mutten tee mitään mikä voisi saada minut tai ketään muutakaan ongelmiin. En ole varastellut, mutta päihteitä käytän joskus. Yhteiskuntaan on mennyt luotto ja tunnen itseni jollain tasolla kapinalliseksi. En ole väkivaltainen enkä hermostu oikeastaan mistään. Joskus menee hermot ja ärähdän mutta koskaan en ole kehenkään koskenut satuttaakseni. En kadu asioita. Pidän itseäni erittäin loogisena ja samaan aikaan erittäin filosofisena. Olen ns. "nörtti" koska tiedän asioista erittäin paljon, mutten koskaan ole pärjännyt koulussa tahi tullut toimeen opettajien kanssa. Tykkään lukea ihmisiä ja pidän ihmisiä mielenkiintoisina mutta lähinnä vain oppimismielessä. Muutoin vihaan ihmiskuntaa. :D

      Usein on aikoja kun en halua olla kenenkään kanssa tekemisissä toisinaan taas en kestä ajatustakaan olla yksin. Olen välillä ahdistunut, mutta vain asioista joille en mahda mitään. En osaa suunnitella elämää eteenpäin.

      Tossa nyt on lyhyehkö profilointi itsestäni. Olen pahasti ristiriidassa, koska erittäin moni piirre minusta puhuu sosiopatian puolesta, moni suoraan vastaan ja toisaalta taas moni asia joka puhuu puolesta puhuu myös vastaan ja toisinpäin. Olenko siis masentunut, psykopaatti vai mikä perkele mua vaivaa? :DDD

    • psykologian tohtori
    • psykosafilokokki

      Dear ihmisperse112,

      Saattaa myös olla, että koska olet hyvin todennäköisesti sosiopaatin jälkeläinen perheväkivallasta ja muusta päätellen, olet ehkä vain oppinut itse "samoille tavoille" ja tukahduttamaan tunteesi. Toisin sanoen voi olla että sulla on ihan normaali kyky tuntea, mutta selvitäksesi perhe-elämästä/nuoruudesta oot joutunut niitä tunteita itsestäsi tukahduttamaan, kun niitä ei ole kuunneltu eikä huomioitu.

      Sosiopatiahan on periytyvää, sekä geneettisesti että kasvatuksellisesti, mutta ei sen niissä tilanteissa tarvitse välttämättä olla ihan yhtä peruuttamaton tila ihmisellä, kuin mitä todellinen, aivorakenteellinen psykopatia/sosiopatia on.

      Aito sosiopaatti harvoin tuntee ahdistusta, saati sitten tarvetta analysoida itseään / kehittää itseään. Sosiopatian ehkä kaikkein tunnusomaisin piirre on tosiaan toisten ihmisten säälintunteella pelaaminen ja oman hyödyn tavoitteleminen, mutta toisaalta jos on itse tullut ihan aidosti kohdelluksi kaltoin, niin monesti "terveelläkin" ihmisellä on korostunut tarve saada huomiota, hyväksyntää ja jopa sääliä, ei se edellytä vielä sosiopatiaa.

      • Linni

        "Aito sosiopaatti harvoin tuntee ahdistusta, saati sitten tarvetta analysoida itseään / kehittää itseään. Sosiopatian ehkä kaikkein tunnusomaisin piirre on tosiaan toisten ihmisten säälintunteella pelaaminen ja oman hyödyn tavoitteleminen, mutta toisaalta jos on itse tullut ihan aidosti kohdelluksi kaltoin, niin monesti "terveelläkin" ihmisellä on korostunut tarve saada huomiota, hyväksyntää ja jopa sääliä, ei se edellytä vielä sosiopatiaa."

        Nimenomaan. Oikea sosiopaatti ei koskaan pohdi, onko hän sosiopaatti. Ihan suoraan sanottuna nämä itseään sosiopaateiksi/psykopaateiksi sanovat nettipohdiskelijat ovat vähän ärsyttäviä, koska jo se, että he pohtivat sitä, tarkoittaa, etteivät he ole oikeita psykopaatteja. Psykopaatti on aina omasta mielestään NORMAALI ja empaattinenkin eivätkä he näe itsessään mitään vikaa. Esim kymmeniä naisia murhannut Ted Bundy sanoi olevansa hyvinkin tunteellinen eikä hän ymmärtänyt, miksi häntä sanottiin tunteettomaksi ja epäempaattiseksi. Psykopaatilta puuttuu tietoisuus siitä, että hän ei koe normaaleja tunteita, koska hän ei ole niitä koskaan kokenut, ei hän voi tietää, mitä ne ovat. Hän pystyy vain matkimaan muiden tunnereaktioita manipulointitarkoituksessa.

        Nämä tyypit täällä, jotka sanoo tehneensä jonkun nettitestin, jonka mukaan he ovat psykopaatteja, eivät todellakaan ole oikeita psykopaatteja.

        Siihen on syynsä, miksi tänne ei käytännössä koskaan kirjoittele ihmiset, joilla on diagnosoitu epäsosiaalinen persoonallisuus (joka ei sekään vielä tarkoita, että olisi psykopaatti). Sellaiset ihmiset eivät yleensä näe itsessään mitään vikaa, he eivät pysty sellaista näkemään.


    • Sociopath kokemus

      my ex boyfriend was a sociopath here in Finland, he used to steal, fight, lie, no shame to talking of anything, no shame to eat in anyones place.....ETC I THINK THEY CANT EVER HANGE. so you have to be as fa as you ca from sociopath.

    • Mental illness

      I have been with a sociopath in "relashionship" , he was just a stupid person i have ever met, almost 3 months been with him, he was smart to faking. he used me for money, food, ....etc . been tired of him. then when i said we should broke he hit me like a hell!!!!! then after that he didnt care who i am, cause sociopath person have no MIND to think about others. Iam so fucking happy that i dont see him anymore, even though we live in the same city, but i dont give a shit.

    • Anti-Sosiaalinen

      Oman käsityksen mukaan psykopaateilla/sosiopaateilla voi olla ystäviä(siis sellaisia jotka kuvittelevat olevansa henkilön ystäviä), mutta vain sosiopaatti kykenee mieltämään omaavansa ystäviä. Tähän ei psykopaatti pysty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      254
      2423
    2. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      72
      1824
    3. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      333
      1545
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      175
      1539
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1075
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      85
      958
    7. Oho! Niko Saarinen saa melko persoonattomaan kotiinsa luksus faceliftin - Katso ennen-jälkeen kuvat!

      Niko Saarinen ja aika näyttävä face lift! Palkitun radiojuontajan koti sai aivan uutta lämpöä ja hehkua tv-ohjelmassa.
      Suomalaiset julkkikset
      5
      805
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      177
      800
    9. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      215
      766
    10. Ettet vaan pety niin

      Varoitan etukäteen kaiken kokemamme jälkeen että en tule laittamaan viestiä enää (ensin) enkä lähestymään (ensin) enää.
      Ikävä
      50
      730
    Aihe