Älykkyys-testit

Psykopatologia

.
ä l y k k y y s-t e s t i t,
*Binet-tyyppiset (*B–S, *S-B, *T–M–L); *Wechsler'in älykkyys-testistöt (*W–B, *WAIS; *WISC, *WPPSI); *Cattel, *Raven, *Kahn.
.

14

2756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ovat yhdyssana.

      Älykkyydestä keskustellaan älykkääseen sävyyn, sillä ollaan älykkyydelle suunnatulla palstalla!
      Jos ei osaa edes alkeellisempia suomen kielen sanoja, ei kannata puhua älykkyydestä puolta sanaa...

      • Psykopatologia

        .
        "Älykkyystestit ovat yhdyssana."

        Po.: Älykkyystestit on yhdyssana.
        .


      • nuo
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        "Älykkyystestit ovat yhdyssana."

        Po.: Älykkyystestit on yhdyssana.
        .

        älykkyystestit ole jotain testejä joilla älykkyyttä hahmotetaan?


      • Psykopatologia
        nuo kirjoitti:

        älykkyystestit ole jotain testejä joilla älykkyyttä hahmotetaan?

        .
        Kyllä, ja jopa pyritääm mittaamaan! - Ei kai tämä palsta ole "älykkyydelle suunattu"; täällä vaan käsitellään älykkyyttä yms.

        Ovatko kaikki palstan lukijat älykkäitä?


      • arvaukseni
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        Kyllä, ja jopa pyritääm mittaamaan! - Ei kai tämä palsta ole "älykkyydelle suunattu"; täällä vaan käsitellään älykkyyttä yms.

        Ovatko kaikki palstan lukijat älykkäitä?

        ovat.


    • nim.merk. filologi; N.

      "
      ä l y k k y y s-t e s t i t,

      *Binet-tyyppiset (*B–S, *S-B, *T–M–L);

      *Wechsler'in älykkyys-testistöt (*W–B, *WAIS;

      *WISC, *WPPSI); *Cattel, *Raven, *Kahn.

      Minkä ja kenkä tyyppisille tapauksille; joten kukas näitä käyttää, missähän yhteyksissä tai kunka tyyppisen henkilön kannattaa hakeutua testauttamaan itsensä ja koiransa milläkin?
      Selkeähän paketti, mutta kun ei selvityttäs itse lisää, jotenkin kun tietoa vielä tarkemmin siellä päässä.

      Älykkyydelle suunnattua keskustelua vois nousta sitten siitä, että kerrottas kokemuksista ja vois akateemisesti analysoida tarkemmin tietoa.

      • Psykopatologia

        .
        "Minkä ja kenkä (- -)"
        *Binet-tyyppiset (*B–S, *S-B, *T–M–L);

        *Wechsler'in älykkyys-testistöt (*W–B, *WAIS;

        *WISC, *WPPSI); *Cattel, *Raven, *Kahn.

        Kahnia lukuunottamatta (osin projektiivinen ja osin divergentin intelligenssin koe) nämä testit pyrkivät olemaan ns. yleisen älykkyyden testejä (g).

        Binet-tyyppiset (ks. seuraava viesti) testit olivat aluksi vain verbaalisia, mutta niissä non-verbaalisen aineksen osuus on vähitellen noussut (nykyisellään puoleen). Wechslerin testistöissä on alusta asti ollut yhtä suuri kielellinen ja ei-kielellinen (performance eli suoritus-)osuus.

        Cattellin testit ja Raven ovat pyrkineet olemaan "culture-free" tai culture-fair" -testejä.
        .


      • Psykopatologia
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        "Minkä ja kenkä (- -)"
        *Binet-tyyppiset (*B–S, *S-B, *T–M–L);

        *Wechsler'in älykkyys-testistöt (*W–B, *WAIS;

        *WISC, *WPPSI); *Cattel, *Raven, *Kahn.

        Kahnia lukuunottamatta (osin projektiivinen ja osin divergentin intelligenssin koe) nämä testit pyrkivät olemaan ns. yleisen älykkyyden testejä (g).

        Binet-tyyppiset (ks. seuraava viesti) testit olivat aluksi vain verbaalisia, mutta niissä non-verbaalisen aineksen osuus on vähitellen noussut (nykyisellään puoleen). Wechslerin testistöissä on alusta asti ollut yhtä suuri kielellinen ja ei-kielellinen (performance eli suoritus-)osuus.

        Cattellin testit ja Raven ovat pyrkineet olemaan "culture-free" tai culture-fair" -testejä.
        .

        .
        B i n e t, Alfred (1857–1911),

        ransk. lakimies ja itseoppinut psykologi, *Charcot'n oppilas, *älykkyys-tutkimuksen pioneeri. Julkaisi 1905 yhdessä *Simon’in kanssa ensimmäisen *älykkyys-*testin (*Binet’n–Simon’in [*B–T-] älykkyys-testistöt). Tutki myös mm. *hypnoosia. *Terman, *Merrill; *Wechsler.

        B i n e t’n asteikot,
        oikeammin *Binet’n–Simon’in (B–S-) asteikot.



        B i n e t’n – S i m o n’in älykkyys-testistöt (asteikot),

        B–S-asteikot (virheellisesti Binet’n asteikot), *Binet’n ja *Simon’in (opetusministerön toimesta 1904) laatimat ransk. ja maailman ensimmäiset *standardoidut *älykkyys-*testit erottelemaan sub-normaaleja esikoulu-ikäisiä normaaleista.

        1)
        1905-versiossa oli 30 *itemiä vaikeus-järjestyksessä; standardoinnissa 50 lasta.

        2)
        1908-versioon tuli *mentaalinen taso, minkä *Stern 1911 nimesi mentaaliseksi iäksi (MI). Standardoinnissa 203 lasta.

        3)
        1911-version käyttöalue laajeni 3-vuotiaista aikuisten tasolle.

        *Goddard käänsi englanniksi S–B:n 1908- ja 1911-versiot, ja ne olivat Yhdysvalloissa sellaisinaan käytössä standardi-testeinä, kunnes *Terman’in 1916 Yhdysvaltojen oloihin sovellettu revisio syrjäytti ne.

        1912 Stern esitti, että MI jaetaan elin-iällä (EI), mistä saatiin mentaalinen osamäärä (MO). MO:sta (kerrottuna 100:lla) tuli *ÄO Terman’in 1916 versioon Yhdysvalloissa, jossa B–S:n revisiot käyvät yleisnimellä *Stanford-Binet (S–B).

        *Terman–Merrill (T–M), *T–M–L, *Wechslerin älykkyys-testistöt (asteikot).
        .


    • utelias hiiri

      Miten ÄO-testeissä huomioidaan esim.aivovamma, joka ei sinänsä vaikuta älykkyyteen, mutta omien resurssien käyttäminen tökkii.

      • Psykopatologia

        .
        Esim. katsotaan aivovamman mahdollista kvantitatiivista ja kvalitatiivista ilmentymää eri testeissä ja verrataan huonoimpia ja parhaimpia suorituksia.
        .


      • utelias hiiri
        Psykopatologia kirjoitti:

        .
        Esim. katsotaan aivovamman mahdollista kvantitatiivista ja kvalitatiivista ilmentymää eri testeissä ja verrataan huonoimpia ja parhaimpia suorituksia.
        .

        Lueskelin jostakin aikaisemmin kirjoittamiasi vastauksia lukion käyneiden ÄO:sta. Olin itse lukiossa enkä tiennyt aivovammastani, vamma havaittiin vasta huomattavasti myöhemmin (olin lapsena liikenneonnettomuudessa). En kuitenkaan ole huomannut, että se olisi mitenkään erityisesti haitannut opiskelujani. Mutta olisinko voinut olla parempi ja olisinko saanut paremman yo-todistuksen. Tosin olen huono keskittymään, tarkkaavaisuuteni on nolla ja nukun 12 tuntia vrk:ssa, ja varsinkin yläasteella olin se häirikköoppilas, lukiossa sitten hiukan rauhoituin.
        Nyt kun olen käynyt jokusen vuoden neuropsykologin luona kuntoutuksessa, olen alkanut pohtimaan miten olisi voinut elämä mennä ilman sitä tälliä. Mitä menetin urallani, en niinkään rahallisesti, koska vak.yhtiö korvaa avokätisesti menetykseni sillä saralla, mutta työstä saa muutakin kuin rahaa. Olisin voinut olla oikeasti hyödyllinen ja tuottava yksilö.


      • Psykopatologia
        utelias hiiri kirjoitti:

        Lueskelin jostakin aikaisemmin kirjoittamiasi vastauksia lukion käyneiden ÄO:sta. Olin itse lukiossa enkä tiennyt aivovammastani, vamma havaittiin vasta huomattavasti myöhemmin (olin lapsena liikenneonnettomuudessa). En kuitenkaan ole huomannut, että se olisi mitenkään erityisesti haitannut opiskelujani. Mutta olisinko voinut olla parempi ja olisinko saanut paremman yo-todistuksen. Tosin olen huono keskittymään, tarkkaavaisuuteni on nolla ja nukun 12 tuntia vrk:ssa, ja varsinkin yläasteella olin se häirikköoppilas, lukiossa sitten hiukan rauhoituin.
        Nyt kun olen käynyt jokusen vuoden neuropsykologin luona kuntoutuksessa, olen alkanut pohtimaan miten olisi voinut elämä mennä ilman sitä tälliä. Mitä menetin urallani, en niinkään rahallisesti, koska vak.yhtiö korvaa avokätisesti menetykseni sillä saralla, mutta työstä saa muutakin kuin rahaa. Olisin voinut olla oikeasti hyödyllinen ja tuottava yksilö.

        .
        Jos vamma aiheutti AD/HD-tyyppistä, niin varmasti!
        .


    • Älytönäly

      pidät itseäsi hirmu älykkäänä (heh), niin hevostelusi tällä palstalla lähinnä huvittaa.

      Eikä tämä ole mikään vitsi. Tollanen psykojuntti, siis itsensä jollain oudolla tavalla ylentänyt perussuomalainen yrittää kerjätä huomiota korulauseilla ja joillain oman alansa erikoistermeillä tällaisella kansanomaisella palstalla.

      Älykäs keskustelu on asia erikseen, oman egonsa tunkeminen vailla pohjaa tietynlaisille markkinoille on lähinnä säälittävää.

      • osuvasti

        Toisten kirjoista on helppo kopioida, ja tuolla mielenterveyspalstalla se tuntuu saavan aikaan kovinkin kunnioittavan kohtelun. Hän ajatteli kai nyt sitten astua tähän älykkäämpään seuraan, muttei oikein kolahda. Kirjasta oppiminen ja älykkyys ovat erikseen, ja viisaus vielä sitten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4460
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      243
      2218
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1630
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      159
      1427
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      285
      1292
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1127
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1084
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      55
      980
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      118
      957
    Aihe