2-TAHTI vai 4-TAHTI...??

slebe

Täälläkin tyttönen ostamassa ekaa moposkootteria... Mitä eroa on 2-tahti ja 4-tahti pyörillä,hyvää ja huonoa? Kun kuulee eri mielipiteitä mut ei perusteluja. Kestävää pyörää minäkin etsin,onko esim Solifer hyvä? Miten usein näissä moposkoottereissa voi varautua isompiin huoltoihin,siis 1000km jälkeen vai 5000km vai..? Kun tietäis varautua jos joku myy käytettyä peliä. KIIIIITOOOS kaikille osallistujille :)

95

33934

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skodeboy

      jos et halua haistella 2-tahdin käryjä,ja muutenkin 4-tahti on parempi.Esim.Helkama sc1 siitä löytyy kolme kivaa väriä ja on säilytystilaa ja saa kulkemaan helposti.käy tsekkaamassa värit http://www.helkama-scooters.com/ tai setten voit ostaa jonkin markketti fuden joissa takuu ja muut ei pelaa ,Helkamassa takuu 2v ei kilometrirajaa

      • 2-tahtisten käryongelmat on jääneet jonnekkin 60-70 luvuille... nykyiset 2-tahtiset on huomattavasti helpompia huolta ja tehokkaampia kuin 4-tahtiset...
        miten voit väittää että fuden huollot ja takuu ei toimisi mutta helkaman joka on vastaavanlainen "kiinailmiö" mutta ollut markkinoilla n.2kuukautta niin toimisi takuu ja huolto... ei ainakaan kukaan voi sanoa että kokrmukseen perustuvaa tietoa olisi helkaman huoltojen ja takuiden toimivuudesta...

        uskon että helkaman ja "fuden" huollot ja takuu toimii kuten niistä on ilmoitettukkin myyjän toimesta...
        ainoana pointtina se että helkama reilusti yli kaksikertaa kalliimpi ja takuu 2v... (hinta/takuu aika suhteessa toisiinsa)


      • skodeboy
        PappaSkootteri kirjoitti:

        2-tahtisten käryongelmat on jääneet jonnekkin 60-70 luvuille... nykyiset 2-tahtiset on huomattavasti helpompia huolta ja tehokkaampia kuin 4-tahtiset...
        miten voit väittää että fuden huollot ja takuu ei toimisi mutta helkaman joka on vastaavanlainen "kiinailmiö" mutta ollut markkinoilla n.2kuukautta niin toimisi takuu ja huolto... ei ainakaan kukaan voi sanoa että kokrmukseen perustuvaa tietoa olisi helkaman huoltojen ja takuiden toimivuudesta...

        uskon että helkaman ja "fuden" huollot ja takuu toimii kuten niistä on ilmoitettukkin myyjän toimesta...
        ainoana pointtina se että helkama reilusti yli kaksikertaa kalliimpi ja takuu 2v... (hinta/takuu aika suhteessa toisiinsa)

        Onhan Helkama sc1 nyt ihan eri maailmasta kun joku marketti-gt .Mulla on itellä Keeway Focus rr ja eipä ole varaosia vielä kuulunut kun niitä tilasin 1/2v sitten ja keeway piti olla laatu peli mutta kinuskihan se on koko paska.


      • ...
        skodeboy kirjoitti:

        Onhan Helkama sc1 nyt ihan eri maailmasta kun joku marketti-gt .Mulla on itellä Keeway Focus rr ja eipä ole varaosia vielä kuulunut kun niitä tilasin 1/2v sitten ja keeway piti olla laatu peli mutta kinuskihan se on koko paska.

        se on kylläkin unkarilainen ja ootko ajatellu tilata uudelleen niitä osia


      • skodeboy
        ... kirjoitti:

        se on kylläkin unkarilainen ja ootko ajatellu tilata uudelleen niitä osia

        Kun ei maahantuojakaan vastaa tilaukseen ja jälleenmyyjäkin sanoo jotta mä tilaan sitten joskus.No eipä ollut ainakaan viimmevikolla tulleet kyllä kyrpii,viritysosaa saa mutta ei muuta.Niin on se keeway muuten kiinalainen mutta merkki ja firman pääkonttori on unkarissa.Jotta kinuski mikä kinuski.


      • Fuderi
        skodeboy kirjoitti:

        Onhan Helkama sc1 nyt ihan eri maailmasta kun joku marketti-gt .Mulla on itellä Keeway Focus rr ja eipä ole varaosia vielä kuulunut kun niitä tilasin 1/2v sitten ja keeway piti olla laatu peli mutta kinuskihan se on koko paska.

        Kyllä fudestakin hienon saa... Ittelläni on tunig fude kulkee vaan reilu 80Km/h mittariin 85 ja päällekkin siin on taka jousta koronnettu katteet uudiks boksissa kajarit ja kromatut jalkotilat, kiihtyy kun mikä tahansa esim. speed fight ja sun muut, ostin fudeni halvalla sain sen 600e ja tuunaus rahatkin makso päälle 500e mutta ei silti rahat riittäisi speed fight 2 ym. 1100e ja 2500e pieni ero kannattaa miettiä mihin rahat laittaa. Fude ei ole leikannut kertaakaan kiinni, 50cc pytty vakio pytty ollut aina.


      • kyllästynytietämättömiin
        Fuderi kirjoitti:

        Kyllä fudestakin hienon saa... Ittelläni on tunig fude kulkee vaan reilu 80Km/h mittariin 85 ja päällekkin siin on taka jousta koronnettu katteet uudiks boksissa kajarit ja kromatut jalkotilat, kiihtyy kun mikä tahansa esim. speed fight ja sun muut, ostin fudeni halvalla sain sen 600e ja tuunaus rahatkin makso päälle 500e mutta ei silti rahat riittäisi speed fight 2 ym. 1100e ja 2500e pieni ero kannattaa miettiä mihin rahat laittaa. Fude ei ole leikannut kertaakaan kiinni, 50cc pytty vakio pytty ollut aina.

        ensinnäkin et saa 4-tahti fudeasi kulkemaan edes lähelle noita 80kmh lukemia ilman isompia virityksiä esim. isompaa pyttyä, ja silloinkin se tekisi tiukkaa.. joko mittari tai kertoja kusee aika pahasti.

        sitten asiaan. 2-ja 4-tahtikoneissa on molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa. 4-tahti kuluttaa vähemmän bensaa, mutta ei kiihdy mihinkään. 2-tahti kuluttaa vähän enemmän bensaa, mutta kyllä se vakio 4-tahti pelit jättää. ainakin minun mielestäni 2-tahtia on helpompi säätää ja huoltaa. itselläni on 2-tahti skootteri, ja olen ollut siihen tyytyväinen.

        mielestäni kannattaa hommata skootteri, johon saa paremmin varaosia, kuin solifer ja muut kauko-itäläiset halppis skootterit. mutta tämä on vain oma mielipiteeni


      • PappaSkootteri kirjoitti:

        2-tahtisten käryongelmat on jääneet jonnekkin 60-70 luvuille... nykyiset 2-tahtiset on huomattavasti helpompia huolta ja tehokkaampia kuin 4-tahtiset...
        miten voit väittää että fuden huollot ja takuu ei toimisi mutta helkaman joka on vastaavanlainen "kiinailmiö" mutta ollut markkinoilla n.2kuukautta niin toimisi takuu ja huolto... ei ainakaan kukaan voi sanoa että kokrmukseen perustuvaa tietoa olisi helkaman huoltojen ja takuiden toimivuudesta...

        uskon että helkaman ja "fuden" huollot ja takuu toimii kuten niistä on ilmoitettukkin myyjän toimesta...
        ainoana pointtina se että helkama reilusti yli kaksikertaa kalliimpi ja takuu 2v... (hinta/takuu aika suhteessa toisiinsa)

        Kyllä nelitahti on taloudellisempi, hiljaisempi ,kestävämpi ja huolettomampi kuin 2-tahti. Näin siis yleensä peukalosääntönä.

        2-tahtia kannattaa harkita vain jos sen saa nykyaikaisena ruiskutusmallina, jolloin 2-tahdin perusongelma, eli huuhteluhäviöt voidaan osin poistaa ruiskuttamalla bensaa vasta kun pakoaukko on kiinni. 2-tahtisen huuhteluhäviöt ovat sitä että koska imu ja pakoaukko ovat yhtäaikaa auki osa bensaseoksesta menee suoraan pakoputkeen ja siten moottori savuttaa ja kuluttaa bensaa enemmän kuin tarvis.

        Nelitahtisella venttiileillä hoidetaan imu ja pako tahti eri kierroksilla.

        2-tahtisen tehopakoputki perustuu siihen että se mitoitetaan antamaan vastapainetta tietyllä kierroslukualueella, jolloin huuhteluhäviöt myös pienenevät, kun pakoaukosta tulee vastapainetta sylinteriin. Mutta muilla kierrosluvuilla se sitten toimii huonommalla hyötysuhteella.

        2-tahtimoottori on yksinkertainen, halpa ja kevyt perusmallina.
        Ruiskutuksella ja tehopakoputkella varustettuna se ei ole enää halpa vaan yhtä kallis ellei kalliimpi kuin nelitahti.


      • begin kirjoitti:

        Kyllä nelitahti on taloudellisempi, hiljaisempi ,kestävämpi ja huolettomampi kuin 2-tahti. Näin siis yleensä peukalosääntönä.

        2-tahtia kannattaa harkita vain jos sen saa nykyaikaisena ruiskutusmallina, jolloin 2-tahdin perusongelma, eli huuhteluhäviöt voidaan osin poistaa ruiskuttamalla bensaa vasta kun pakoaukko on kiinni. 2-tahtisen huuhteluhäviöt ovat sitä että koska imu ja pakoaukko ovat yhtäaikaa auki osa bensaseoksesta menee suoraan pakoputkeen ja siten moottori savuttaa ja kuluttaa bensaa enemmän kuin tarvis.

        Nelitahtisella venttiileillä hoidetaan imu ja pako tahti eri kierroksilla.

        2-tahtisen tehopakoputki perustuu siihen että se mitoitetaan antamaan vastapainetta tietyllä kierroslukualueella, jolloin huuhteluhäviöt myös pienenevät, kun pakoaukosta tulee vastapainetta sylinteriin. Mutta muilla kierrosluvuilla se sitten toimii huonommalla hyötysuhteella.

        2-tahtimoottori on yksinkertainen, halpa ja kevyt perusmallina.
        Ruiskutuksella ja tehopakoputkella varustettuna se ei ole enää halpa vaan yhtä kallis ellei kalliimpi kuin nelitahti.

        Pari juttua vielä unohtui mainita.

        2-tahti on monesti tehokkampi ja varmempi käynnistyjä.
        Se toimii hyvin variaattorin kanssa, koska variattori voi pitää kierrosluvun optimaalisena 2-tahdille.

        4-tahti saastuttaa vähemmän.


      • kfgkfl
        begin kirjoitti:

        Pari juttua vielä unohtui mainita.

        2-tahti on monesti tehokkampi ja varmempi käynnistyjä.
        Se toimii hyvin variaattorin kanssa, koska variattori voi pitää kierrosluvun optimaalisena 2-tahdille.

        4-tahti saastuttaa vähemmän.

        Joopa joo. Kaksitahtimoottorin "edut" ovatkin jokseenkin selitettävissä ainoastaan mopojen tilavuuksissa. Sitä suuremmissa koneissa nelitahti pesee kaksitahdin lähestulkoon joka osa-alueella. Vai miksi luulette ettei 1000 kuutioisia kaksitahtipyöriä juurikaan (ollenkaan) näe liikenteessä ;)

        Itse olen vannoutunut nelitahtien kannattaja, jopa mopoissa. Kun sillä nelitahtimopolla vain on paljon kivempi ajella kuin kaksitahtisella. Ei pärise, vaatteet ei haise bensalle, ei huolta onko öljyä tankissa jne.. Se että nelitahti ei ole niin ripeä kiihtymään kuin kaksitahti ei ole koskaan haitannut minua mopoissa. Surkeita kun ovat kiihtymään joka tapauksessa. Oli sitten kyseessä kaksi tai nelitahti. Mopon kun ostaa tämä pitää sisäistää itselleen.

        Nelitahdissa on vain sitä jotain. Mitä kaksitahdissa ei ole. Sanotaan sitä sitten vaikka "tunnelmaksi" :)


      • kfgkfl kirjoitti:

        Joopa joo. Kaksitahtimoottorin "edut" ovatkin jokseenkin selitettävissä ainoastaan mopojen tilavuuksissa. Sitä suuremmissa koneissa nelitahti pesee kaksitahdin lähestulkoon joka osa-alueella. Vai miksi luulette ettei 1000 kuutioisia kaksitahtipyöriä juurikaan (ollenkaan) näe liikenteessä ;)

        Itse olen vannoutunut nelitahtien kannattaja, jopa mopoissa. Kun sillä nelitahtimopolla vain on paljon kivempi ajella kuin kaksitahtisella. Ei pärise, vaatteet ei haise bensalle, ei huolta onko öljyä tankissa jne.. Se että nelitahti ei ole niin ripeä kiihtymään kuin kaksitahti ei ole koskaan haitannut minua mopoissa. Surkeita kun ovat kiihtymään joka tapauksessa. Oli sitten kyseessä kaksi tai nelitahti. Mopon kun ostaa tämä pitää sisäistää itselleen.

        Nelitahdissa on vain sitä jotain. Mitä kaksitahdissa ei ole. Sanotaan sitä sitten vaikka "tunnelmaksi" :)

        Kun on variaattori ja teho on sama, niin nelitahti ja kaksitahti on yhtä nopeita kiihtymään - jos sellaisesta voi puhua.
        Nelitahti on minunkin selkeä valinta, yritin vain esittää mahdollisimman faktapohjaisesti eri vaihtoehtojen eroja, jotta jokainen voi tehdä oman valintansa painottaen niitä asioita joita pitää tärkeina.


      • paikkaansa
        begin kirjoitti:

        Kun on variaattori ja teho on sama, niin nelitahti ja kaksitahti on yhtä nopeita kiihtymään - jos sellaisesta voi puhua.
        Nelitahti on minunkin selkeä valinta, yritin vain esittää mahdollisimman faktapohjaisesti eri vaihtoehtojen eroja, jotta jokainen voi tehdä oman valintansa painottaen niitä asioita joita pitää tärkeina.

        kyllä 2-t kiihtyy paremmin skodeissa koskaa ottaa kierroksia ripeemmin.


      • kommenttia.
        paikkaansa kirjoitti:

        kyllä 2-t kiihtyy paremmin skodeissa koskaa ottaa kierroksia ripeemmin.

        Ensinnäkin kaksitahtisen ongelma; haju.
        Vaatteet haisevat pahalta ajon jälkeen eikä se tosiasia miksikään muutu niin kauan kuin polttoaineen sekaan joudutaan öljyä sekoittamaan.

        "Kaksitahtinen ottaa kierroksia ripeämmin" ?
        Skootterissahan on heti kierrokset tapissa kun käännetään kaasu auki lähdössä, ainakin nelitahtisessa :)

        Tytölle suosittelen lämpimästi nelitahtiskootteria, tuskin Sinua kiinnostaa virittää mopoa kulkemaan 80.


      • ...
        kommenttia. kirjoitti:

        Ensinnäkin kaksitahtisen ongelma; haju.
        Vaatteet haisevat pahalta ajon jälkeen eikä se tosiasia miksikään muutu niin kauan kuin polttoaineen sekaan joudutaan öljyä sekoittamaan.

        "Kaksitahtinen ottaa kierroksia ripeämmin" ?
        Skootterissahan on heti kierrokset tapissa kun käännetään kaasu auki lähdössä, ainakin nelitahtisessa :)

        Tytölle suosittelen lämpimästi nelitahtiskootteria, tuskin Sinua kiinnostaa virittää mopoa kulkemaan 80.

        mullakin on 4-tahti skootteri, mutta silti minusta 2-tahdit haisevat hyvälle, eikä minua haittaisi jos vaatteeni haisisivat siltä. Tuo öljy juttu on naurettavaa, koska 2-tahdissa pitää vain lisätä öljyä, kun 4-tahdissa ne pitää vaihtaa, joka on huomattavasti ärsyttävämpää. Surullinen totuus on se, että vielä ei osata tehdä kunnolla 4-tahtia yksi sylinteriseen koneeseen. Moottori pyörät ovat vain siksi 4-tahtisia, koska 2-tahtiset saastuttavat niin isoilla koneilla liikaa.


      • poikkeustapatataa
        ... kirjoitti:

        mullakin on 4-tahti skootteri, mutta silti minusta 2-tahdit haisevat hyvälle, eikä minua haittaisi jos vaatteeni haisisivat siltä. Tuo öljy juttu on naurettavaa, koska 2-tahdissa pitää vain lisätä öljyä, kun 4-tahdissa ne pitää vaihtaa, joka on huomattavasti ärsyttävämpää. Surullinen totuus on se, että vielä ei osata tehdä kunnolla 4-tahtia yksi sylinteriseen koneeseen. Moottori pyörät ovat vain siksi 4-tahtisia, koska 2-tahtiset saastuttavat niin isoilla koneilla liikaa.

        Hupaisaa kuulla että väestöstä 0,000000001 prosentin mielestä on mukavaa kun vaatteet haisevat kaksitahtipakokaasuille :D

        Kädettömän ei kannata mopoa ostaa, ellei öljynvaihto onnistu niin ei onnistune öljyn lisääminenkään :S


      • hjkkl
        ... kirjoitti:

        mullakin on 4-tahti skootteri, mutta silti minusta 2-tahdit haisevat hyvälle, eikä minua haittaisi jos vaatteeni haisisivat siltä. Tuo öljy juttu on naurettavaa, koska 2-tahdissa pitää vain lisätä öljyä, kun 4-tahdissa ne pitää vaihtaa, joka on huomattavasti ärsyttävämpää. Surullinen totuus on se, että vielä ei osata tehdä kunnolla 4-tahtia yksi sylinteriseen koneeseen. Moottori pyörät ovat vain siksi 4-tahtisia, koska 2-tahtiset saastuttavat niin isoilla koneilla liikaa.

        Jos nelitahtikoneeseen unohtaa vaihtaa öljyt niin koneeseen ei tule mitään. Jos kaksitahtikoneeseen unohtaa lisätä öljyä niin se leikkaa kiinni. Siinäpä se ero. Tätä tarkoitin kun sanoin että nelitahdilla on paljon huolettomampaa ajaa. Tiedän tapauksia jossa öljypumppu on jostain syystä mennyt tukkoon ja kone leikannut kiinni. Tätähän tapahtuu useinkin talvella kun öljy on niin paksua. Jos tarkoitus on ajaa läpi talven kaksitahtimopolla niin ehdottomasti pitää öljy sekoittaa suoraan bensan sekaan. Muuten on suuri vaara että kone leipoo kiinni.

        Öljynvaihdossa menee noin 10min. Ainakin minulla. Sen kun tekee pari kertaa vuodessa niin eipä tuo paljoa rassaa. Siis nelitahtivehkeissä.

        Isot moottoripyörät ovat nelitahtisia muustakin syystä kuin saasteista. Nelitahtikone on huomattavasti vääntävämpi kuin kaksitahti. Ja siitä syystä paljon taloudellisempi. Elikkäs ihan järkisyistä johtuen nelitahti on parempi vaihtoehto isoihin moottoripyöriin.


      • sherlock
        hjkkl kirjoitti:

        Jos nelitahtikoneeseen unohtaa vaihtaa öljyt niin koneeseen ei tule mitään. Jos kaksitahtikoneeseen unohtaa lisätä öljyä niin se leikkaa kiinni. Siinäpä se ero. Tätä tarkoitin kun sanoin että nelitahdilla on paljon huolettomampaa ajaa. Tiedän tapauksia jossa öljypumppu on jostain syystä mennyt tukkoon ja kone leikannut kiinni. Tätähän tapahtuu useinkin talvella kun öljy on niin paksua. Jos tarkoitus on ajaa läpi talven kaksitahtimopolla niin ehdottomasti pitää öljy sekoittaa suoraan bensan sekaan. Muuten on suuri vaara että kone leipoo kiinni.

        Öljynvaihdossa menee noin 10min. Ainakin minulla. Sen kun tekee pari kertaa vuodessa niin eipä tuo paljoa rassaa. Siis nelitahtivehkeissä.

        Isot moottoripyörät ovat nelitahtisia muustakin syystä kuin saasteista. Nelitahtikone on huomattavasti vääntävämpi kuin kaksitahti. Ja siitä syystä paljon taloudellisempi. Elikkäs ihan järkisyistä johtuen nelitahti on parempi vaihtoehto isoihin moottoripyöriin.

        "Tiedän tapauksia jossa öljypumppu on jostain syystä mennyt tukkoon ja kone leikannut kiinni."

        Öljypumppu siellä 4-tahtikoneessakin on, joka pyörittää öljyä koneessa. Se toimii vaan eri periaatteella. Voi se 4-tahdistakin hajota -> leikkaa kiinni. Ei se niin nopeasti leikkaa ku 2-tahtinen mut leikkaapahan kuitenkin. Öljypumppu pyörii kampiakselin kanssa sopusoinnussa: mitä kovemmat kierrokset, sitä kovemmin pumppu pumppaa. Jos öljypumppu hajoaa ja silti mäntä vispaa kovaa tahtia edestakaisin sylinterissä, ei se riemu kauaa kestä...

        "Nelitahtikone on huomattavasti vääntävämpi kuin kaksitahti. Ja siitä syystä paljon taloudellisempi."

        Nelitahtikone ei todellakaan ole vääntävämpi. Kyllä 4-tahdistakin vääntävän saa, mutta tässä kokoluokassa ja vielä piikkisissäkin on ihan turha haaveilla nelarilla samoista väännöistä ku 2-tahtisen kanssa. Piikkinelareissakin on huippuväännöt alle 10nm, 2-tahtisillahan ne on jo lähempänä 15nm... Sama juttu mopoissa: 2-tahti on sitkeämpi. Isoihin moottoripyöriin ei tehdä 2-tahtikonetta, koska isoista pyöristä tehdään suhteessa niin matalaviritteisiä, ettei 2-tahtisen valmistus kannata. Tasainen vääntö läpi koko kierrosalueen on 4-tahtisen valtti, 2-tahtinen vaan rupee vetämään ihan alusta asti paremmin ja jättää varsinkin korkeilla kierroksilla nelarin ihan seisomaan. 2-tahtinen on isoissa koneissa niin epätaloudellinen ja epäkäytännöllinen, ettei sitä ole katsottu hyväksi vaihtoehdoksi.

        4-tahtikone on taloudellisempi, koska siinä on olemassa venttiilikoneisto. 2-tahtinen sylkee hiukan bensaa suoraan putkeen, koska imu- ja pakokanava ovat molemmat samaan aikaan auki hetkellisesti. Venttiilikoneisto pitää huolen siitä, että imu- ja pakotahti ovat erillään.


      • sherlock
        paikkaansa kirjoitti:

        kyllä 2-t kiihtyy paremmin skodeissa koskaa ottaa kierroksia ripeemmin.

        2-tahtinen vääntää paremmin ja tuottaa enemmän tehoa, jolloin se tietysti kiihtyy paremmin. Tuossa begin-nimimerkin viestissä otettiin esimerkiksi kaksi skootteria, joilla on samanlainen variaattori ja yhtä paljon tehoa.


      • keskustelua.
        sherlock kirjoitti:

        "Tiedän tapauksia jossa öljypumppu on jostain syystä mennyt tukkoon ja kone leikannut kiinni."

        Öljypumppu siellä 4-tahtikoneessakin on, joka pyörittää öljyä koneessa. Se toimii vaan eri periaatteella. Voi se 4-tahdistakin hajota -> leikkaa kiinni. Ei se niin nopeasti leikkaa ku 2-tahtinen mut leikkaapahan kuitenkin. Öljypumppu pyörii kampiakselin kanssa sopusoinnussa: mitä kovemmat kierrokset, sitä kovemmin pumppu pumppaa. Jos öljypumppu hajoaa ja silti mäntä vispaa kovaa tahtia edestakaisin sylinterissä, ei se riemu kauaa kestä...

        "Nelitahtikone on huomattavasti vääntävämpi kuin kaksitahti. Ja siitä syystä paljon taloudellisempi."

        Nelitahtikone ei todellakaan ole vääntävämpi. Kyllä 4-tahdistakin vääntävän saa, mutta tässä kokoluokassa ja vielä piikkisissäkin on ihan turha haaveilla nelarilla samoista väännöistä ku 2-tahtisen kanssa. Piikkinelareissakin on huippuväännöt alle 10nm, 2-tahtisillahan ne on jo lähempänä 15nm... Sama juttu mopoissa: 2-tahti on sitkeämpi. Isoihin moottoripyöriin ei tehdä 2-tahtikonetta, koska isoista pyöristä tehdään suhteessa niin matalaviritteisiä, ettei 2-tahtisen valmistus kannata. Tasainen vääntö läpi koko kierrosalueen on 4-tahtisen valtti, 2-tahtinen vaan rupee vetämään ihan alusta asti paremmin ja jättää varsinkin korkeilla kierroksilla nelarin ihan seisomaan. 2-tahtinen on isoissa koneissa niin epätaloudellinen ja epäkäytännöllinen, ettei sitä ole katsottu hyväksi vaihtoehdoksi.

        4-tahtikone on taloudellisempi, koska siinä on olemassa venttiilikoneisto. 2-tahtinen sylkee hiukan bensaa suoraan putkeen, koska imu- ja pakokanava ovat molemmat samaan aikaan auki hetkellisesti. Venttiilikoneisto pitää huolen siitä, että imu- ja pakotahti ovat erillään.

        "Isoihin moottoripyöriin ei tehdä 2-tahtikonetta, koska isoista pyöristä tehdään suhteessa niin matalaviritteisiä, ettei 2-tahtisen valmistus kannata."

        En sanoisi moottoripyörien olevan matalaviritteisiä.

        "2-tahtinen on isoissa koneissa niin epätaloudellinen ja epäkäytännöllinen, ettei sitä ole katsottu hyväksi vaihtoehdoksi"

        Samahan se on mopoissakin taloudellisuuden osalta, prosentuaalinen ero kulutuksessa on niin suuri että autojen maailmassa vastaavasti enemmän kuluttava samankokoinen ajokki lähes samoilla suortusarvoilla olisi myymätön paikka :)


      • jhjlkk
        sherlock kirjoitti:

        2-tahtinen vääntää paremmin ja tuottaa enemmän tehoa, jolloin se tietysti kiihtyy paremmin. Tuossa begin-nimimerkin viestissä otettiin esimerkiksi kaksi skootteria, joilla on samanlainen variaattori ja yhtä paljon tehoa.

        "2-tahtinen vääntää paremmin ja tuottaa enemmän tehoa, jolloin se tietysti kiihtyy paremmin"

        Niin no paremmin ja paremmin. Miten sen nyt ottaa.

        Ongelma kaksitahtisessa on kuitenkin se että vaikka suurin vääntömomentti on korkeampi kuin nelitahtisessa niin se sattuu niin kapealle kierroslukualueelle että nelitahtinen vääntää käytännössä kuitenkin paremmin.

        Kaksitahtimoottoriin saadaan enemmän tehoa kuin samankokoiseen nelitahtiin. Siksi mm. Moto GP:ssä kaikki 125 ja 250 kuutioiset pyörät ovat kaksitahtisia. Nelitahtiset jäisivät kaksitahtisten jalkoihin. Siksi niitä ei siellä näe.

        Kuninkuusluokassa kiellettiin kaksitahtiset v. 2006. Sitä ennen niissä sai olla maksimissaan 500 kuutiota kun samanaikaisesti nelitahdeissa sai olla 990 kuutiota. Kuvitelkaa jos kaksitahdeissakin olisi sallittu 990 kuutiota niin nehän olisivat lähteneet käytännössä lentoon. Tehoja olisi saatu valtavasti tuon kokoiseen myllyyn. Tappovehkeitä olisivat olleet. Siksi kuutiotilavuus rajattiin "vain" 500 kuutioon.

        Summa summarum kaksitahtimoottoreita ei yksinkertaisesti kannata käyttää isommissa pyörissä koska ne saastuttavat ja kuluttavat enemmän. Tehoista viis.


      • sherlock
        keskustelua. kirjoitti:

        "Isoihin moottoripyöriin ei tehdä 2-tahtikonetta, koska isoista pyöristä tehdään suhteessa niin matalaviritteisiä, ettei 2-tahtisen valmistus kannata."

        En sanoisi moottoripyörien olevan matalaviritteisiä.

        "2-tahtinen on isoissa koneissa niin epätaloudellinen ja epäkäytännöllinen, ettei sitä ole katsottu hyväksi vaihtoehdoksi"

        Samahan se on mopoissakin taloudellisuuden osalta, prosentuaalinen ero kulutuksessa on niin suuri että autojen maailmassa vastaavasti enemmän kuluttava samankokoinen ajokki lähes samoilla suortusarvoilla olisi myymätön paikka :)

        "En sanoisi moottoripyörien olevan matalaviritteisiä."

        Ei ne ole matalaviritteisiä suhteessa autoon, mut vertasin niitä tässä 2-tahtiseen pienikokoiseen moottoripyörään. Laske huvikses litratehot jostain keskivertokevarista ja sit vastaava siitä ns. tehokkaasta tonnisesta. No, jotta kaikki kävis helpommin, voin sen tehdä puolestas. :)

        Honda NSR, luokassaan suht koht tehoton menopeli:
        28hp tehtaan ilmoittamia tehoja. Litratehoksi se tekee (1000/125)*28hp = 224hp. Kuinka monessa vehkeessä on yhtä kova litrateho, ku esimerkiksi kyseisessä, luokassaan laiskassa kevarissa?

        Otetaan vielä vertailukohdaksi luokassaan tehokas 1000-kuutioinen supersportti, Yamaha R1:
        172hp tehtaan ilmoittamia tehoja, eli litrateho on 172hp. Se on siis yli 50 heppaa per litra vähemmän ku laiskasta 2-tahdista otetaan irti.

        Piikkisistä 2-tahticrosseista otetaan irti jo 300hp litratehoja, jotka alkaa olemaan jo kovaa luokkaa. Mopot on ihan verrattavissa tähänkin juttuun, kyllä niissäkin litratehot nousee yllättävän korkeiksi.


      • sherlock
        jhjlkk kirjoitti:

        "2-tahtinen vääntää paremmin ja tuottaa enemmän tehoa, jolloin se tietysti kiihtyy paremmin"

        Niin no paremmin ja paremmin. Miten sen nyt ottaa.

        Ongelma kaksitahtisessa on kuitenkin se että vaikka suurin vääntömomentti on korkeampi kuin nelitahtisessa niin se sattuu niin kapealle kierroslukualueelle että nelitahtinen vääntää käytännössä kuitenkin paremmin.

        Kaksitahtimoottoriin saadaan enemmän tehoa kuin samankokoiseen nelitahtiin. Siksi mm. Moto GP:ssä kaikki 125 ja 250 kuutioiset pyörät ovat kaksitahtisia. Nelitahtiset jäisivät kaksitahtisten jalkoihin. Siksi niitä ei siellä näe.

        Kuninkuusluokassa kiellettiin kaksitahtiset v. 2006. Sitä ennen niissä sai olla maksimissaan 500 kuutiota kun samanaikaisesti nelitahdeissa sai olla 990 kuutiota. Kuvitelkaa jos kaksitahdeissakin olisi sallittu 990 kuutiota niin nehän olisivat lähteneet käytännössä lentoon. Tehoja olisi saatu valtavasti tuon kokoiseen myllyyn. Tappovehkeitä olisivat olleet. Siksi kuutiotilavuus rajattiin "vain" 500 kuutioon.

        Summa summarum kaksitahtimoottoreita ei yksinkertaisesti kannata käyttää isommissa pyörissä koska ne saastuttavat ja kuluttavat enemmän. Tehoista viis.

        Asiallinen viesti, jesjes. Tähän vielä sen verran, että 2-tahdin saa myös vääntämään alhaalta. Sopivan kokosella kaasarilla (ei todellakaan mitään 20mm kaasareita mopon vakiopytyille, hyhhyh) ja oikeilla sylinteriaukkojen mitotuksella saadaan paljon kovemmat alaväännöt ku 4-tahtisesta, mut samalla huipputehot kärsii paljon.

        Olethan nähnyt liikenteessä vanhoja valkokilpienskoja, jotka on 2-tahtisia ja kuutioita on jotain 400 paikkeilla. Pirusti ne vääntää ja tehoja ei oo nimeksikään, huoltovälitkin pirun pitkät. Esimerkiks mäntää ei tartte kauheen äkkiä vaihdella.


      • Kyllä vääntää
        sherlock kirjoitti:

        Asiallinen viesti, jesjes. Tähän vielä sen verran, että 2-tahdin saa myös vääntämään alhaalta. Sopivan kokosella kaasarilla (ei todellakaan mitään 20mm kaasareita mopon vakiopytyille, hyhhyh) ja oikeilla sylinteriaukkojen mitotuksella saadaan paljon kovemmat alaväännöt ku 4-tahtisesta, mut samalla huipputehot kärsii paljon.

        Olethan nähnyt liikenteessä vanhoja valkokilpienskoja, jotka on 2-tahtisia ja kuutioita on jotain 400 paikkeilla. Pirusti ne vääntää ja tehoja ei oo nimeksikään, huoltovälitkin pirun pitkät. Esimerkiks mäntää ei tartte kauheen äkkiä vaihdella.

        Warre oli kaksitahtinen isolohko, vääntö oli mieletön.


      • sherlock
        Kyllä vääntää kirjoitti:

        Warre oli kaksitahtinen isolohko, vääntö oli mieletön.

        Wartburgia en ole koskaan ajanut, enkä edes ole moista nähnyt livenä... Olisihan se näkemisen arvoinen ja tekisi mieli kuulla äänet... Kyllähän tuo legendan mukaan hyvin kulki. Vanhaa tekniikkaahan tuo on, 50-luvun autoksihan Warre oli kuitenkin aika vääntävä ja tehokas.


      • sherlock kirjoitti:

        Asiallinen viesti, jesjes. Tähän vielä sen verran, että 2-tahdin saa myös vääntämään alhaalta. Sopivan kokosella kaasarilla (ei todellakaan mitään 20mm kaasareita mopon vakiopytyille, hyhhyh) ja oikeilla sylinteriaukkojen mitotuksella saadaan paljon kovemmat alaväännöt ku 4-tahtisesta, mut samalla huipputehot kärsii paljon.

        Olethan nähnyt liikenteessä vanhoja valkokilpienskoja, jotka on 2-tahtisia ja kuutioita on jotain 400 paikkeilla. Pirusti ne vääntää ja tehoja ei oo nimeksikään, huoltovälitkin pirun pitkät. Esimerkiks mäntää ei tartte kauheen äkkiä vaihdella.

        Mulla on mökillä vanha 2-tahti niittotraktori, jossa on 100cc kone. Vääntää kuin piru, mutta kierroksia ei juuri ota. Iskupituuden suhde männän halkaisijaan on 1:1, joten ei se ole edes kovin pitkäiskuinen. Kaasutin on pitkäkurkkuinen n. 30mm, luisti.


      • jEPULIS

        4-tahtisella ei tee mitään!!! ei kierrä mihinkään ja huono virittää ja enemmän huollettavaa kuin 2-tahtisessa(piste)(MUT JOS RAHAA ON HUOLTAA)


      • ahhahahaahah
        hjkkl kirjoitti:

        Jos nelitahtikoneeseen unohtaa vaihtaa öljyt niin koneeseen ei tule mitään. Jos kaksitahtikoneeseen unohtaa lisätä öljyä niin se leikkaa kiinni. Siinäpä se ero. Tätä tarkoitin kun sanoin että nelitahdilla on paljon huolettomampaa ajaa. Tiedän tapauksia jossa öljypumppu on jostain syystä mennyt tukkoon ja kone leikannut kiinni. Tätähän tapahtuu useinkin talvella kun öljy on niin paksua. Jos tarkoitus on ajaa läpi talven kaksitahtimopolla niin ehdottomasti pitää öljy sekoittaa suoraan bensan sekaan. Muuten on suuri vaara että kone leipoo kiinni.

        Öljynvaihdossa menee noin 10min. Ainakin minulla. Sen kun tekee pari kertaa vuodessa niin eipä tuo paljoa rassaa. Siis nelitahtivehkeissä.

        Isot moottoripyörät ovat nelitahtisia muustakin syystä kuin saasteista. Nelitahtikone on huomattavasti vääntävämpi kuin kaksitahti. Ja siitä syystä paljon taloudellisempi. Elikkäs ihan järkisyistä johtuen nelitahti on parempi vaihtoehto isoihin moottoripyöriin.

        nii ja siitä vääntö ja kiihtyvyys puolesta 2 tahti kantaa ylä ja alamäkee kuskia paremmi


      • K@lle
        paikkaansa kirjoitti:

        kyllä 2-t kiihtyy paremmin skodeissa koskaa ottaa kierroksia ripeemmin.

        Kaksitahti tekee työtä (työtahti) kaksinverroin eli joka kierroksella kun taas nelitahti vain joka toisella kierroksella.

        Silti itse vannon nelitahtisten nimeen, koska ovat vähäpäästöisempiä, kuluttavat vähemmän ja ovat hiljaisempia eikä öljynkäryjä tartte tosiaan haistella.


      • m4k3
        sherlock kirjoitti:

        2-tahtinen vääntää paremmin ja tuottaa enemmän tehoa, jolloin se tietysti kiihtyy paremmin. Tuossa begin-nimimerkin viestissä otettiin esimerkiksi kaksi skootteria, joilla on samanlainen variaattori ja yhtä paljon tehoa.

        olen kyllä huomattavasti yllättynyt kun kavereiden kaa otettiin kiihdytystä. itelläni on keeway hurricane 4t ja sit kaverilla oli taas keeway hurricane 2t sekä toisella kaverilla yamaha aerox no yllätyin kun kiwuska 4t otti samaa mittaa aeroxin kanssa prikulleen samaa.. no kiwuska 2t jäi heti jälkeen. kiihdytys testi tehtiin vakiona..kun verrattiin pajalla keeway 4t ja baotian classiccia 4t niin tulos on erillainen. variaattori on erilailla suunniteltu ja sylinteri kannen venttiilit on keewayssa huomattavasti isommat kun baotianissa..


      • eräs vain
        kyllästynytietämättömiin kirjoitti:

        ensinnäkin et saa 4-tahti fudeasi kulkemaan edes lähelle noita 80kmh lukemia ilman isompia virityksiä esim. isompaa pyttyä, ja silloinkin se tekisi tiukkaa.. joko mittari tai kertoja kusee aika pahasti.

        sitten asiaan. 2-ja 4-tahtikoneissa on molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa. 4-tahti kuluttaa vähemmän bensaa, mutta ei kiihdy mihinkään. 2-tahti kuluttaa vähän enemmän bensaa, mutta kyllä se vakio 4-tahti pelit jättää. ainakin minun mielestäni 2-tahtia on helpompi säätää ja huoltaa. itselläni on 2-tahti skootteri, ja olen ollut siihen tyytyväinen.

        mielestäni kannattaa hommata skootteri, johon saa paremmin varaosia, kuin solifer ja muut kauko-itäläiset halppis skootterit. mutta tämä on vain oma mielipiteeni

        Paljonko olet valmis lyömään vetoa että fude kulkee täysin vakiona ajettu yli 40tkm ja menee yli 80km/h jos sinne laittaa ne rullat jotka olivat alkuperäisessä?!?? :) olen joutunut keventää rullapainoa ettei tulisi sanktiota tienpäällä poliiseilta vaikkakin tähän skootterimerkkiin jos poliisiltä meette kysymään mikä ohjesääntö heillä on saatta kyllä sen kuulla :) posetiivinen juttu!


      • semmosta-
        PappaSkootteri kirjoitti:

        2-tahtisten käryongelmat on jääneet jonnekkin 60-70 luvuille... nykyiset 2-tahtiset on huomattavasti helpompia huolta ja tehokkaampia kuin 4-tahtiset...
        miten voit väittää että fuden huollot ja takuu ei toimisi mutta helkaman joka on vastaavanlainen "kiinailmiö" mutta ollut markkinoilla n.2kuukautta niin toimisi takuu ja huolto... ei ainakaan kukaan voi sanoa että kokrmukseen perustuvaa tietoa olisi helkaman huoltojen ja takuiden toimivuudesta...

        uskon että helkaman ja "fuden" huollot ja takuu toimii kuten niistä on ilmoitettukkin myyjän toimesta...
        ainoana pointtina se että helkama reilusti yli kaksikertaa kalliimpi ja takuu 2v... (hinta/takuu aika suhteessa toisiinsa)

        2-tahti kiihtyy noppeemmin. Muuta en tiiä. =)


      • haluan tietää
        jEPULIS kirjoitti:

        4-tahtisella ei tee mitään!!! ei kierrä mihinkään ja huono virittää ja enemmän huollettavaa kuin 2-tahtisessa(piste)(MUT JOS RAHAA ON HUOLTAA)

        Kerros mulle kun tunnut olevan noinkin viisas että mitä huoltoa 4T on enemmän kun 2T ? 2T vaihdetaan peräöljyt useammin kun itse moottoriöljy 4T koneeseen ja peräöljyt 4T... joudut silti läträä 2T-öljyjen kanssa enemmän kun mitä sun peräöljys vaatii vaihtoa.. venttiilit säädetään vain kerran, niihin ei tarvii toiste kajota niinkuin ohjekirja sanoo.. autoissakin on sama juttu 4T ja silti niiden venttiileitä ei säädellä joka 10tkm välein. "T moottorin käyttöikä on puoltapienempi mitä on vastaavasti 4T ;)
        Ainut asia mitä keksin on remminvaihto ¤t useemmin kun 2T koska variaattorikopan lämpötila on suurempi ja tästä syystä se polttaa ellei lasita remmiä..

        Joten kertoisitko vielä missä kohtaa 2T on huoltovapaampi kuin 4T kone?? =)


      • 40v kyselee
        haluan tietää kirjoitti:

        Kerros mulle kun tunnut olevan noinkin viisas että mitä huoltoa 4T on enemmän kun 2T ? 2T vaihdetaan peräöljyt useammin kun itse moottoriöljy 4T koneeseen ja peräöljyt 4T... joudut silti läträä 2T-öljyjen kanssa enemmän kun mitä sun peräöljys vaatii vaihtoa.. venttiilit säädetään vain kerran, niihin ei tarvii toiste kajota niinkuin ohjekirja sanoo.. autoissakin on sama juttu 4T ja silti niiden venttiileitä ei säädellä joka 10tkm välein. "T moottorin käyttöikä on puoltapienempi mitä on vastaavasti 4T ;)
        Ainut asia mitä keksin on remminvaihto ¤t useemmin kun 2T koska variaattorikopan lämpötila on suurempi ja tästä syystä se polttaa ellei lasita remmiä..

        Joten kertoisitko vielä missä kohtaa 2T on huoltovapaampi kuin 4T kone?? =)

        Kuinkas usein 4T öljyt vaihdettaan? Entä mikä pyörittää nokka-akselia? Onko siellä joku vaihdettava nokkaremmi? Onko nelitahtisissa öljynsuodatin joka pitäis vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä.

        Itse olen pitänyt nelitahtista taloudellisempana ja monimutkaisempana koneena.

        Kaksitahtisesta lähtee saman kokoisena suurempi teho, se saastuttaa enemmän ja on yksinkertaisempi.

        Itse olen kasannu ja purkanu 2T moottoreita jo 13 vuotiasta lähtien... nelitahtisiin en ole uslkaltanu kajota, eikä ole ollu tarvetta.


      • fudede
        eräs vain kirjoitti:

        Paljonko olet valmis lyömään vetoa että fude kulkee täysin vakiona ajettu yli 40tkm ja menee yli 80km/h jos sinne laittaa ne rullat jotka olivat alkuperäisessä?!?? :) olen joutunut keventää rullapainoa ettei tulisi sanktiota tienpäällä poliiseilta vaikkakin tähän skootterimerkkiin jos poliisiltä meette kysymään mikä ohjesääntö heillä on saatta kyllä sen kuulla :) posetiivinen juttu!

        kyllä se fude menee sen 80km/h niillä vakiorullilla.. itelläki semmonen. nytte 4.7gr rullat ja kiihtyy sairaasti. kyllä jää ne vajaatahdit jälkeen.


      • fudede
        paikkaansa kirjoitti:

        kyllä 2-t kiihtyy paremmin skodeissa koskaa ottaa kierroksia ripeemmin.

        et varmaankaan tienny että 4-tahdinkin saa ottaan kierroksia ripeesti? mulla penkitetty fude 12000rpm, 5,6kw ja 5,2Nm vääntöä vakiopytyllä. voin sanoa että ei kuule ole vajaatahdilla mitään mahiksia päästä kiihdytyksessä ohi.


      • fudede
        sherlock kirjoitti:

        "Tiedän tapauksia jossa öljypumppu on jostain syystä mennyt tukkoon ja kone leikannut kiinni."

        Öljypumppu siellä 4-tahtikoneessakin on, joka pyörittää öljyä koneessa. Se toimii vaan eri periaatteella. Voi se 4-tahdistakin hajota -> leikkaa kiinni. Ei se niin nopeasti leikkaa ku 2-tahtinen mut leikkaapahan kuitenkin. Öljypumppu pyörii kampiakselin kanssa sopusoinnussa: mitä kovemmat kierrokset, sitä kovemmin pumppu pumppaa. Jos öljypumppu hajoaa ja silti mäntä vispaa kovaa tahtia edestakaisin sylinterissä, ei se riemu kauaa kestä...

        "Nelitahtikone on huomattavasti vääntävämpi kuin kaksitahti. Ja siitä syystä paljon taloudellisempi."

        Nelitahtikone ei todellakaan ole vääntävämpi. Kyllä 4-tahdistakin vääntävän saa, mutta tässä kokoluokassa ja vielä piikkisissäkin on ihan turha haaveilla nelarilla samoista väännöistä ku 2-tahtisen kanssa. Piikkinelareissakin on huippuväännöt alle 10nm, 2-tahtisillahan ne on jo lähempänä 15nm... Sama juttu mopoissa: 2-tahti on sitkeämpi. Isoihin moottoripyöriin ei tehdä 2-tahtikonetta, koska isoista pyöristä tehdään suhteessa niin matalaviritteisiä, ettei 2-tahtisen valmistus kannata. Tasainen vääntö läpi koko kierrosalueen on 4-tahtisen valtti, 2-tahtinen vaan rupee vetämään ihan alusta asti paremmin ja jättää varsinkin korkeilla kierroksilla nelarin ihan seisomaan. 2-tahtinen on isoissa koneissa niin epätaloudellinen ja epäkäytännöllinen, ettei sitä ole katsottu hyväksi vaihtoehdoksi.

        4-tahtikone on taloudellisempi, koska siinä on olemassa venttiilikoneisto. 2-tahtinen sylkee hiukan bensaa suoraan putkeen, koska imu- ja pakokanava ovat molemmat samaan aikaan auki hetkellisesti. Venttiilikoneisto pitää huolen siitä, että imu- ja pakotahti ovat erillään.

        jos valmistettaisiin 600cc 4-tahti ja 2-tahti kone samoilla tehoilla ja samoilla välityksillä kummastakohan irtoaisi enemmän tehoa? jos olet yhtään perehtyny moottoritekniikkaan niin varmaan tiedät että 4-tahdissa olis enemmän tehoa vääntöä.


      • fudede
        sherlock kirjoitti:

        2-tahtinen vääntää paremmin ja tuottaa enemmän tehoa, jolloin se tietysti kiihtyy paremmin. Tuossa begin-nimimerkin viestissä otettiin esimerkiksi kaksi skootteria, joilla on samanlainen variaattori ja yhtä paljon tehoa.

        2-tahti ei väännä, siinä vaan kierrokset huutaa tyyliin 20000rpm niin tietenki se kulkee.


      • 4 tahti
        PappaSkootteri kirjoitti:

        2-tahtisten käryongelmat on jääneet jonnekkin 60-70 luvuille... nykyiset 2-tahtiset on huomattavasti helpompia huolta ja tehokkaampia kuin 4-tahtiset...
        miten voit väittää että fuden huollot ja takuu ei toimisi mutta helkaman joka on vastaavanlainen "kiinailmiö" mutta ollut markkinoilla n.2kuukautta niin toimisi takuu ja huolto... ei ainakaan kukaan voi sanoa että kokrmukseen perustuvaa tietoa olisi helkaman huoltojen ja takuiden toimivuudesta...

        uskon että helkaman ja "fuden" huollot ja takuu toimii kuten niistä on ilmoitettukkin myyjän toimesta...
        ainoana pointtina se että helkama reilusti yli kaksikertaa kalliimpi ja takuu 2v... (hinta/takuu aika suhteessa toisiinsa)

        2-tahtinen kyllä ja varmasti käryttää jos laittaa väärän mitallisen öljyä. Ja juuri sen takia 4-tahtinen mopo on taloudellisempi, koska ei tarvitse joka toisella tankillisella rueta mittailemaan öljyä, ja vielä ne öljyt maksavat aivan helvetisti kuten esim 20€/litra. Ja nyt on tullut sitä uutta bensaa jossa on jo valmiina öljyä, ja se maksaa noin 2,5€ litra joka on sekin aivan vitun kallista, jos vertaa normaaliin 95:seen joka maksaa 1,5-1,6€ litra paikasta riippuen.

        4-tahtisen koneessa ei ole samanlaiset kimakat äänet kuten 2-tahtisessa,
        vaan möreämmät äänet, ja myös se paskan katku jää vaatteisiin, jos ei osaa laittaa juuri oikeaa määrää öljyä koneeseen. 4-tahtisessa pitää vaihtaa öljyt noin pari kertaa vuodessa, ja se operaatio vie n. 10-15 min huoltajasta riippuen.

        Ja eihän sen tarvitse kulkea muuta kuin sen 50-55km/h, jos aijot ajaa sillä kaupunki ajoa, etkä mitään kilpaa, ja eihän sitä missään taajama alueella kannatta ajaa, koska kortti lähtee siellä helvetin helposti kaapin hyllylle kukkumaan.

        Ja vielä kun ottaa huomioon, että sillä mopolla ajetaan n. 3 vuotta, ja sitten siirrytään autoilemaan, niin onko siinä oikeasti järkeä maksaa sitä 2500e moposta jota käyttää pari vuotta? Ulkomaillakin ihmiset ostavat 500-1000e mopoja joilla ajavat kymmeniä vuosia.

        Ja mitä tulee niihin enduro mopoihin... Sehän on aika pelle touhua ajaa tuolla kadulla kaasu pohjassa moottoria huudattaen. Siis oikeasti miettikää?! Juuri näille urpoille sattuu ne vahingot jotka ajavat joka paikassa niin kovaa kun pystyy, ja mikä kaikista vittumaisinta on se kun, ajaa autolla taakse tulee sellainen enduro paska joka on koko ajan perseessä kiinni, ja sitten kun itse kääntyy autolla toiseen suuntaan, niin heti painuu kaasu pohjaan, ja vitun kimakka ujellus alkaa...

        Skootterit ovat mitä parhaimpia kaupunki ajoon. Suuri tavaraboksi, rento ajo asento, suuri jalka tila, paljon paljon parempi istuin toiselle matkustajalle kuin enduroissa.

        4-tahti on edullisin, taloudellisin ja paras.


      • däddändää
        begin kirjoitti:

        Kyllä nelitahti on taloudellisempi, hiljaisempi ,kestävämpi ja huolettomampi kuin 2-tahti. Näin siis yleensä peukalosääntönä.

        2-tahtia kannattaa harkita vain jos sen saa nykyaikaisena ruiskutusmallina, jolloin 2-tahdin perusongelma, eli huuhteluhäviöt voidaan osin poistaa ruiskuttamalla bensaa vasta kun pakoaukko on kiinni. 2-tahtisen huuhteluhäviöt ovat sitä että koska imu ja pakoaukko ovat yhtäaikaa auki osa bensaseoksesta menee suoraan pakoputkeen ja siten moottori savuttaa ja kuluttaa bensaa enemmän kuin tarvis.

        Nelitahtisella venttiileillä hoidetaan imu ja pako tahti eri kierroksilla.

        2-tahtisen tehopakoputki perustuu siihen että se mitoitetaan antamaan vastapainetta tietyllä kierroslukualueella, jolloin huuhteluhäviöt myös pienenevät, kun pakoaukosta tulee vastapainetta sylinteriin. Mutta muilla kierrosluvuilla se sitten toimii huonommalla hyötysuhteella.

        2-tahtimoottori on yksinkertainen, halpa ja kevyt perusmallina.
        Ruiskutuksella ja tehopakoputkella varustettuna se ei ole enää halpa vaan yhtä kallis ellei kalliimpi kuin nelitahti.

        2-t koneen pakoputkessa on paisuntakammio niiden huuhteluhävikkien minimoimiseksi.
        ( ja se 2-pakokaasun haju on tosimiehen deodorantti =D )


      • turpov8
        fudede kirjoitti:

        et varmaankaan tienny että 4-tahdinkin saa ottaan kierroksia ripeesti? mulla penkitetty fude 12000rpm, 5,6kw ja 5,2Nm vääntöä vakiopytyllä. voin sanoa että ei kuule ole vajaatahdilla mitään mahiksia päästä kiihdytyksessä ohi.

        Jos vertaat 4-tahti skootteria jossa on 80 sylinteri 2-tahti skootteriin jossa on myös 80 sylinteri nii voin sanoa että ei kuule ole 4-tahdilla mitään mahiksia päästä kiihdytyksessä ohi No ei kai ne vakiot 2-tahdit mee ohi ku ne on kuristettu vakioina niin paljo... kisaappa kunnolla viritetyn 50cc 2 tahti skootteriin kans nii kuule sun penkitetty fudes jää aika pahasti. Kuten K@lleki sanoi, 2tahdis työtahti on kaks kertaa useammin, niin se vaan jättää nelarin.


      • illegal fude racer
        turpov8 kirjoitti:

        Jos vertaat 4-tahti skootteria jossa on 80 sylinteri 2-tahti skootteriin jossa on myös 80 sylinteri nii voin sanoa että ei kuule ole 4-tahdilla mitään mahiksia päästä kiihdytyksessä ohi No ei kai ne vakiot 2-tahdit mee ohi ku ne on kuristettu vakioina niin paljo... kisaappa kunnolla viritetyn 50cc 2 tahti skootteriin kans nii kuule sun penkitetty fudes jää aika pahasti. Kuten K@lleki sanoi, 2tahdis työtahti on kaks kertaa useammin, niin se vaan jättää nelarin.

        Juu juu, mutta entäs viritys kustannukset? Nelariin saa viriosaa vaikka kuinka halvalla ja kulkee ihan riittävästi, 2-tahdissa pienikin viritys maksaa ja useampaa kymmentä euroa. Ja verrataas: 4-tahti 72cc: 40€, 2-tahti 70cc: 300€. Ja nelari ei vaadi silti paljo paskaakaa huoltoa ja pörisee oikein mukavasti, kun taas 2-tahtia joudut huoltamaan isolla rahalla koko ajan ja se on paljon epäluotettavampi ja vammasen kuuloinen.


      • Olenjjjk
        hjkkl kirjoitti:

        Jos nelitahtikoneeseen unohtaa vaihtaa öljyt niin koneeseen ei tule mitään. Jos kaksitahtikoneeseen unohtaa lisätä öljyä niin se leikkaa kiinni. Siinäpä se ero. Tätä tarkoitin kun sanoin että nelitahdilla on paljon huolettomampaa ajaa. Tiedän tapauksia jossa öljypumppu on jostain syystä mennyt tukkoon ja kone leikannut kiinni. Tätähän tapahtuu useinkin talvella kun öljy on niin paksua. Jos tarkoitus on ajaa läpi talven kaksitahtimopolla niin ehdottomasti pitää öljy sekoittaa suoraan bensan sekaan. Muuten on suuri vaara että kone leipoo kiinni.

        Öljynvaihdossa menee noin 10min. Ainakin minulla. Sen kun tekee pari kertaa vuodessa niin eipä tuo paljoa rassaa. Siis nelitahtivehkeissä.

        Isot moottoripyörät ovat nelitahtisia muustakin syystä kuin saasteista. Nelitahtikone on huomattavasti vääntävämpi kuin kaksitahti. Ja siitä syystä paljon taloudellisempi. Elikkäs ihan järkisyistä johtuen nelitahti on parempi vaihtoehto isoihin moottoripyöriin.

        Kyllä kymco (4-Tahti) leipo kiinni, ku ei moottoriöljyy oltu laitettu;).


      • einäinpojat
        ... kirjoitti:

        se on kylläkin unkarilainen ja ootko ajatellu tilata uudelleen niitä osia

        osta kevari vaikka onha neki vitun laiskoja paskoja. mopojonnet hiljaa.


    • OSTA ROXI

      YAMAHA AEROX

      • pyöräilevä

        YAMAHA AEROX justjust

        En tuu toiste ostaa tätäpaskaa vikaa vian päälle


      • 2 tahti (Y)
        pyöräilevä kirjoitti:

        YAMAHA AEROX justjust

        En tuu toiste ostaa tätäpaskaa vikaa vian päälle

        4 tahti on vitun lussu paska


      • 24erfds3
        2 tahti (Y) kirjoitti:

        4 tahti on vitun lussu paska

        kyllä ne nelaritkin saa kulkemaan ihan sopivasti tytölle ja 2t todellakin haisee vaikka ois kuinka vakio ja nyt joku mopopoika 12w tulee sanoo et kisahaju ja pitää vittuvittuhomopaska haista sillekkin ja nelarit on homoille jne. mutta nelarit kuluttaa kyl paljon vähemmän paljon hilasempia ja erittäin lussuja vakiona. kannattaa ajella se vuosi sillä nelari skoballa ja sit hommaa honda cbr, meijän koulun monella tytöllä on.

        sit ihan hint tätä keskusteluu jatkaville että luulis ton tyntsyn/ukon päättäneen tässä 3 vuoden aikana kumman se ostaa


      • 34hukghj
        24erfds3 kirjoitti:

        kyllä ne nelaritkin saa kulkemaan ihan sopivasti tytölle ja 2t todellakin haisee vaikka ois kuinka vakio ja nyt joku mopopoika 12w tulee sanoo et kisahaju ja pitää vittuvittuhomopaska haista sillekkin ja nelarit on homoille jne. mutta nelarit kuluttaa kyl paljon vähemmän paljon hilasempia ja erittäin lussuja vakiona. kannattaa ajella se vuosi sillä nelari skoballa ja sit hommaa honda cbr, meijän koulun monella tytöllä on.

        sit ihan hint tätä keskusteluu jatkaville että luulis ton tyntsyn/ukon päättäneen tässä 3 vuoden aikana kumman se ostaa

        nii ja sitten kannattaa ostaa ihan uus skootteri koska voin sanoo et 80% käytetyistä (vm. alle 2006) on ihan paskoja


      • Ninni 92
        34hukghj kirjoitti:

        nii ja sitten kannattaa ostaa ihan uus skootteri koska voin sanoo et 80% käytetyistä (vm. alle 2006) on ihan paskoja

        Nyttemmin on markkinoille tullut uusi skootteri 50cc 4T ,ja jossa on kaksi venttiiliä ja 3.15kw, alkaa olemaan tehot samoissa tasoissa kuin 2T skoottereissa.


      • Ninni 92
        Ninni 92 kirjoitti:

        Nyttemmin on markkinoille tullut uusi skootteri 50cc 4T ,ja jossa on kaksi venttiiliä ja 3.15kw, alkaa olemaan tehot samoissa tasoissa kuin 2T skoottereissa.

        korjaus edelliseen viestiin, eli tuossa skootterissa on 4 venttiiliä.


    • nojoohh

      ennen ajettiin suzuki pv 80 pikkurenkaisella kakstahti mopoilla, jollakin muulla oli joku isorenkainen tunturi tai solikka sille naurettiin. ne joilla oli 4t mankit oli sitten jo lestoja.

    • pärisee

      kyllä se 4t pärisee ja kuuluu

    • asdasdasd11111111

      Älkää ikinä ostako 4 venttiili skobaa... jos katkaisette siitä rajoittimen niin 55 vauhdeissa alkaa kuulumaan hirveä nakutus ja venttiilinvälykset uppoavat kiinni ja tulee 500e koneremppa..

      • Palstanlukija

        joopajoo
        mitenhän kokonaishinnaltaa 599 moposkootteriin voi tulla 500e:n koneremppa?


    • asdasdadasda11111

      Ei motokorjaamoista kiinnosta paljon skootteri on maksanut uutena...

    • asdasdadasda11111

      korjaan "motokorjaamoita" =)

    • 2-tahtisessa on polttoaineen seassa voitelu, 4-tahtisessa sitä ei ole vaan erillinen voitelu.
      Käsikirjassa on ohjeet huolon välit.

    • noSanotaakoNyVaikNäi

      ja 2-tahti vikisee ja kimittää ku sil lähtee liikkeelle,vaatteet haisee iha romikselle hyi pimpelipom pimps...4-tahti RULESSSS!!!!PARAS...JOKERITTT paras ...!!!4-tahti neeeljä tahtiii aijai jai gou gouu jeee nelitahti ,,neljä tahtii

    • voivithu

      2-tahti ei savuta eikä haise lähes yhtään jos käyttää hyvää tuorevoiteluöljyä...

      • . . . . .

        Mahdatko tietää itsekään mistä puhut?



        Ei ole mitää ihmeen tuorevoiteluöljyä....


        On vain mineraali, osasynteettistä ja täyssynteettistä kaksitahtiöljyä, ja tietämättömyyttäs yrität päteä jollain "tuorevoiteluöljyllä".....


        Kyllä, mopossa voi olla tuoreöljyvoitelujärjestelmä. Se taas ei liity mitenkään 2 tahtiöljyyn.


      • Guruguru
        . . . . . kirjoitti:

        Mahdatko tietää itsekään mistä puhut?



        Ei ole mitää ihmeen tuorevoiteluöljyä....


        On vain mineraali, osasynteettistä ja täyssynteettistä kaksitahtiöljyä, ja tietämättömyyttäs yrität päteä jollain "tuorevoiteluöljyllä".....


        Kyllä, mopossa voi olla tuoreöljyvoitelujärjestelmä. Se taas ei liity mitenkään 2 tahtiöljyyn.

        Pistepirkolle tiedoksi, että on olemassa erikseen tuorevoitelujärjestelmiin ja sekoitettavaksi tarkoitettuja öljyjä. Esim. kisa 2-T öljyt on yleensä pelkästään bensan sekaan laitettavia öljyjä.
        Ja tiedoksi vain, että tuoreöljyvoitelujärjestelmä liittyy 2-tahtiöljyyn.


      • jjjjjjjjjjjjjjjjjjj
        Guruguru kirjoitti:

        Pistepirkolle tiedoksi, että on olemassa erikseen tuorevoitelujärjestelmiin ja sekoitettavaksi tarkoitettuja öljyjä. Esim. kisa 2-T öljyt on yleensä pelkästään bensan sekaan laitettavia öljyjä.
        Ja tiedoksi vain, että tuoreöljyvoitelujärjestelmä liittyy 2-tahtiöljyyn.

        No on olemassa seosöljyä ja tuorevoiteluöljyä erikseen, kyllä.

        Ja tuolla lukee se mineraaliöljy kyllä erikseen. Tavallisen MOPON tuorevoitelujärjestelmään sitä ei pidä laittaa.


        Mutta kuka helvetti täällä on mitään puhunut kisakoneista? En edes olettanut että joku voisi todella vielä nekin ottaa keskusteluun mukaan.... -.-'


        Kaupan normiöljyt on lähes poikkeuksetta ilmoitettu käyvän sekä seos- että tuorevoiteluun.

        "Ja tiedoksi vain, että tuoreöljyvoitelujärjestelmä liittyy 2-tahtiöljyyn."

        No shit! Eihä?! Ku siellä se 2t-öljy kulkeekin -.-''''


    • pissis_kundi

      Tietenkin nelari!!! Paljon siistimpää, eikä haise.

    • Tää on mun mielipide

      Kyllähän se 4-tahti on taloudellisempi eikä savuta ja onhan se mukavempaa vaan laittaa tankki täyteen ja ajella, kun 2-tahtisessa pitää sekotella öljyä bensan sekaan. Jos öljyä menee liikaa 2-tahti savuttaa huomattavasti enemmän, kuin pitäisi. Ja kannattaako niitä mopoja viritellä, kun jää kuitekin poliisille kiinni asiasta?

    • pappamopo

      Monza Sport hinnaltaan kilpailukykyinen Helkaman ja Soliferin kanssa Samalta valmistajalta kaikki kolme !

      • valkyt

        itselläni oli monza sport skootteri oli erittäin hyvä mopo
        säilytys tila olisi vain saanut olla isompi


      • vinoilija
        valkyt kirjoitti:

        itselläni oli monza sport skootteri oli erittäin hyvä mopo
        säilytys tila olisi vain saanut olla isompi

        -no säiltystilahan on tokkiissa kiinni kunkin omasta varastosta/autotallista ;-)
        -vai tarkoititkos sitä penkin alla olevaa tilaa?


    • 1212121244545

      2T:ssä ei tarvitse sekoittaa öljyjä bensan sekaan...

      • asdfuigohjok

        huohh... tarvii tietenkin jos ei ole tuorevoitelujärjestelmää


    • hajosikotoyotasi

      Solifer, GT2 2T-skootteri mielipiteitä!!!

    • 4tahti parastahti

      4-tahti on ehdottomasti parempi kuin 2-tahti. En keksi mitään etuja mitä 2-tahdilla olisi verrattaessa 4-tahtiin. 4-tahti: Halpa ostohinta, halvat huoltokustannukset, halvat varaosat, pieni bensankulutus, hienot äänet, käytännöllinen, vääntävä moottori, ei savuta tai haise, helppo ja halpa virittää, erinomainen suorituskyky viritettynä, helppo säätää ja huoltaa, jne. Lista jatkuu loputtomiin.

      • 2tahti parastahti

        "erinomaine suorituskyky viritettynä" käytät 200-500e siihen että saat sen kulkemaan yhtä hyvin kui 2-tahti missä rajotin on otettu pois.


      • Ootkotyhmä

        Facepalm


    • skootterihankinnassa

      nyt äkkiä tuosta Soliferin GT2 -skootterista mielipiteitä !!!!!!!!!!!

      • solifergt2arvostelu

        Tässä mielipiteeni: Solifer on hyvä, halpa ja luotettava merkki. Soliferin skoottereihin saa yleisesti ottaen todella hyvin varaosia ja ne ovat halpoja. Niitä on myöskin helppo ja halpa virittää, ainakin 4-tahteja. 2-tahti skootterista ei itselläni ole kokemusta, mutta uskoisin että se ajaa asiansa aivan yhtä hyvin, mutta ainakin äänissä, taloudellisuudessa ja varaosien hinnassa häviää 4-tahtiselle. Itse suosin 4-tahtista, koska se on kaikin verroin parempi, mutta kaikilla omat mielipiteensä. Mielipiteeni skootterin ulkonäöstä: Siisti, urheilullinen ja kelpuuttaisin kyllä itsellenikin. Ainoa huono puoli jonka äkkiseltään keksin: Pieni bensiinitankki ja 2-tahti kuluttaa enemmän kuin 4-tahti, eli joutuu aika tiuhaan tankkaamaan.


    • Power DD

      Vesijäähdytteinen 2T ja maisema vaihtuu!

      Hajut jää takana tulevien haisteltaviksi!

    • speed3

      2t ei oo mitää haju haittoja vie vähemmi bensaa ku 4t itellä on 2t skode ni kyl sil ajaa joku 1000-1600km täydel tankil

    • ew

      VITTU luuletteko että kukaan kokematon saa täältä vinkkejä ku kaikki sanoo eriä -.-

    • 2 tahti

      4 tahti on ihan helevetin laiska kiihtyy ja kulkemaa joo se kuluttaa vähemmän mutta kulkee vähemmän 2 tahti kulkee kiihtyy paremmi ja kuka saatanan pässi unahtas lisätä öljyt?!?!?!?!?

    • typhoon

      nyt se turpakiinni 2 tahti pesee 4 tahit aivan kaikessa

    • Ranekastike666

      Jos mopon vauhdilla ei ole merkitystä niin hommaa 4-tahti

    • asdasdasdasdasdasdas

      Itellä on 2t Benelli eikä kyllä ole minkän laisia hajuhaittoja-.-

    • sgdsfjgkfxhglj

      Mulla 2003 vivacity kahden kiinanelarin jälkeen ja Pösö kyllä kiihtyy rivakasti nelareihin verrattuna.

    • khylä

      meikäläisellä on 4-tahtinen skopa mökillä (Qingqi Zoner!) ja kiihtyy pirun hyvin ku se on nii kevyt ja itekki oon. isosiskolla oli se ennen mua ja sano että meni melkeen 70km/h ja jätti kaverit taakse. tosin en tiiä onko ihan totta että jätti kaverit taakse mutta kyllä se mukavasti kiihtyy! ja vielä parempi ku 4-tahti kuluttaa vähemmän bensaa ja onha tuo isosiskon skootteri aika kestäväki ties mistä kuopista oon menny pellolla ja kaatuillu xdd

      • mr.papi

        Millä perusteella voit väittää, että 50cc nelari kiihtyy hyvin? Pärjää kiihdytyskisassa ehkä juuri ja juuri päältäajettavalle ruohonleikkurille... Jospa vaikka ajaisit ensin moottoripyörällä ja tulisit sen jälkeen sanomaan mitenkä se mopedi ei enää kiihdykkään niin hyvin.


    • gipps

      2-tahti on skoottereissa parempi, koska se ei ole niin totaalisen laiska kuin 4-tahti.
      50 kuutioisissa pyörissä ei kulutuserojakaan tarvitse paljoa vertailla kun ei oma CPI GTR:änikään kuluta kuin noin 3-4 l/100 km ja se olisi jopa myynnissä ja hyvässä kunnossa :) jos vaan kiinnostaa ostaa niin halvalla lähtee ja on vähän ajettu!

    • yamahajogr-tyttö

      ota 2-tahti, vaikka se vähän tuoksahtaakin :) 4-tahti kiihtyy ku jääkaappi.

    • hei vaa

      Nyt kaikki jotka eivät tiedä mitään 2-tahdeista ja nelareista voivat pitää päänsä kiinni. 50cc nelarissa ratapyöränä on pystytty puristamaan 19hp ja kierroksien ollen 21000rpm ja vastaavasti 2-tahti ratapyörästä n.16hp, nelari vie...nelari ei kierrä? Pyh, kummatkin menopelit saa kiertämään, kaksitahti vie enemmän bensaa, tarvitsee öljyjä useammin ja muutenki on enemmä crossipeleihi tarkotettu. Kummallakin on hyvät ja huonot puolensa. Olen vasta 15v ja tiedän enemmä ku te kaupunkilaisjuntit:P Eli kaksitahdit vaan hiljaa... kummallaki sitä eteenpäin sentään pääsee

    • 2tahti

      Ite suosittelen 2 tahtia mutta se on maku asia.

    • 2tahti

      Itellä on keeway 2 tahti skootteri ei vie paljoo mitään bensaa tai öljyä ja kulkee vakiona 60km mutta mittari näyttää 80km kumminki joka ei pidä paikkaansa.

      -2 tahti ei itseasiassa edes haise jos käytät kunnollista ja laatu merkki öljyä ja kiihtyykin nopeemmin ( tosin riippuu onko kaverilla viritetty 4tahti ja itelläsi ei ole).

    • Reto perhana

      "Muutaman" vuoden myöhässä vastailen ihan vain kokemuksesta, sekoittamatta tähän sen enempää teoreettisia kaavioita.

      Näin aikuisena ihmisenä en näe tarvetta millekään virittämiselle, joskin ajattelin nykyiseen skootteriin vaihtaa CDI:n ihan vain sen takia ettei tarvitse kuudenkympin alueella jyrryytellä "sikaosastolla" eli sulkuviivan piennarpuolella.

      Olen kaksi eri skootteria omistanut ja jotenkin tykästynyt ajelemaan enemmän niillä kuin autollani (kesäisin tietty), jopa enemmän kuin moottoripyörällä jos nyt ei lähdetä ajelemaan 500 km:n lenkkejä.

      Toinen skoottereistani oli 4-tahtinen Solifer (en muista yhtäkkiä mallia, -06 vuoden malleja kuitenkin) ja vääntäytyi erittäin huonosti liikenteeseen. Eritoten hiemankaan jyrkemmät mäkilähdöt aiheutti varmasti harmaita hiuksia takanani oleville autoille. Nopeampaa olisi oikeastaan työntänyt koko mankelin liikenteeseen.

      Tuo mitä tuolla puhutaan 2-tahtisen "vaatteisiin tarttuvasta" hajusta ja hajuhaitoista näin ylipäätään, kyllä ihan samoin tavoin tuoksahti 4-tahtinen. Haju on vain hieman eri, mutta kuka tahansa pystyi kertomaan milloin ollaan skootterin selässä oltu, jopa itse tuon haistoi selvästi.

      2-tahtinen Soliferini (GT 2) puolestaan lähtee hyvin rivakasti jopa jyrkästä mäestä, ei tarvitse kuunnella takana olevien tööttäilyjä ollenkaan. Haju on kuin yleensä 2-tahtisilla on, mutta se tuo osuvasti mieleeni PV -ajat.

      Mitä tulee polttoaineen kulutukseen, niin näin pienillä koneilla ja kulutuksilla ei juuri eroa huomaa. Ehkä se laskennallisesti on korkeampi kulutus tällä 2-tahtivehkeellä, mutta ei mitään sellaista jota huomaisi tilillä edes pitkällä aikavälillä. Jos riittää raha bensaan 4-tahtisella skootterilla, niin tasan varmasti se riittää siihen myös 2-tahtisella.

      Jokseenkin ärsyttävää lukea silloin näitä avauksia, kun itseoppineet autotalli-insinöörit tulevat väittelemään kaikista asioista, jotka eivät niin MITENKÄÄN liity enää aiheeseen. Joku kysyy apua öljystä, niin ei mene kuin kymmenisen viestiä niin väitellään pottuviinasta ja sahdista.

      Kuten tässä avauksessa; tyttö pyytää apua skootterin valinnassa, kysymyksen pääpaino on tahtimäärässä. Eiköhän vastauspuoli ole taas kerran sitä, että tyttönen sekoaa ihan varmasti kun rasvanäppi-insinöörit ovat päässeet vauhtiin ja esittävät peruskysymyksen esittäjälle vastaukseksi matemaattisia kaavoja jossa laskeskellaan eroja aivan TÄYSIN eri kaliiberin vehkeistä.

      Jos ei osata selittää peruskielellä asioita, jättäkää se keskinäinen pätemisenne vaikka y-viestien muotoon.

      Aiheeseen vielä:

      Kaksi- tai nelitahti, molemmille löytyy omat kannattajansa. KaksitahtiSKOOTTERIT (

      • 2T vie tehoissa

        Kun ajan 4T johon on laitettu kaikkee kivaa palikkaa niin silti ne tehari Derbit tulee ohi 5 KM/H erolla.


      • kakstee
        2T vie tehoissa kirjoitti:

        Kun ajan 4T johon on laitettu kaikkee kivaa palikkaa niin silti ne tehari Derbit tulee ohi 5 KM/H erolla.

        Tehari Derbit on semmosia myllyjä että henki pois


    • 4-tahtinen

      Muistakaa nyt ihmiset, että mopoissa sekä moposkoottereissa on ne tehorajoitukset, eli on turhaa ruveta sanomaan, että "2t on tehokkaampi" kaikki ne menee 45-55 km/h ja ihan varmaan löytyy 4-tahtia, joka on yhtä tehokas kuin 2-tahti. Myönnän kumminkin sen, että suurin osa 2-tahdeista kiihtyy nopeammin kuin suurin osa 4-tahdeista. Mutta jos jaksat etsiä, niin ihan varmasti löydät jonkun 4-tahdin, joka kiihtyy yhtä hyvin kuin 2-tahti.

      4-tahdit ovat ehkä monimutkaisempia kuin 2-tahdit, mutta niiden huoltovälit ovat pitempiä, ne kuluttavat ainakin 2 kertaa vähemmän bensiiniä, ei tarvitse joka pysähdyksellä miettiä "Paljonkohan öljyä mä nyt lisään tähän 3.5 litraan bensaa"(2-tahtien moottoriöljy on kamalan kallista), eivät haise, ääni ei ole yhtä kimitystä niinkuin 2-tahdeilla, eivät saastuta niin pahasti kuin 2-tahdit, ja ei tarvitse revitellä sitä kaasua joka pysähdyksellä, koska 4-tahti ei sakkaa tyhjäkäynnillä.

    • Anonyymi

      4t on ehdottomasti parempi. kulutus on 2 kertaa pienempi, 2 tahtiset kuluttaa noin 4l satasella ja 4t noin 2l, nelitahti on mukavan hiljainen ja ei haise vaatteet aina kamalalle ja yleensä aina luotettavempia. Nykyajan 4t skootterit alkaa olemaan aika tehokkaita, mulla on honda vision 4t ja vakiona on melkein 4 heppaa pelkkän variaattorin ja rullien vaihon jälkee kulkee 60 suoralla ja alamäkeen 70 isoon/jyrkkään ylämäkeenkään ei tipu vauhti kun max jollain 20kmh ja olen melkein 100kg eli ihan hyvin vetää. kiihtyy hyvin 4 tahdiksi jättää jotain 2t varsinkin vakioita. 2t saa kyllä kulkemaan paljon kovemmin mutta siinä ei ole mitään järkeä ennemin hommaa isomman pyörän. Minulla oli ennen derbi ja se kulki melkein 80 mutta se piti kauheeta meteliä, naapurit suuttu ja itelläkin meni aina hermot ku joka päivä sai sitä 2t ininää kuunella ja tankilla sai rampata kokoajan vaikka se kulki kovempaa ku tuo mun visioni niin silti tykkään enemmän visionista enkä mene koskaan takaisin 2 tahteihin paitsi jotkut klassikomopot esim tunturi sport ja solifer sm jne olisi hienoja. 2t radalle ja 4t tielle

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe