Espanjan kulkukoirat

-tuleva omistaja-

Ajattelin täällä tiedustella josko jollakin olisi kokemusta ulkomaan koiratarhan koiran tuonnista Suomeen,omaan kotiin!?
Onko tullut ongelmia ja jos, niin mitä?

Meille on n.kk päästä tulossa aikuinen pikku hauva ja haluisin kovasti lukea ihmisten kokemuksia!

17

1439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rescuet

      Meillä 7kk rescue pentu Venäjältä. Vie pentu heti eläinlääkärille, meillä oli suolisto tulehdus. Sisäsiistiksi opettaminen vaikeaa, tekee edelleen sisälle. Kiintynyt liikaa minuun, kannattaa heti opettaa itsenäiseksi. Eroahdistus, joka johtuu varhaisen pentuiän shokkitilasta..kaikki syöty ja purtu, ulvoo yksin ollessaan. Jatkuva stressi tila päällä, syitä selvitelty ja lääkärin kanssa keskusteltu, lääkitystä käyttäytymisterapian kanssa.

      Varaudu että koirasi saattaa viedä paljon aikaa, rahaa ja hermoja. Itse olin tähän varautunut ja olen päätökseeni tyytyväinen, ongelmista huolimatta.

      • reunalla

        Eikö meillä ole Suomessa löytökoirii?
        Voiko olla säälittävämpää kuin rahtaa Virosta/Espanjasta kampura jalkoja!
        Minulta ei ainakaan putoo irtopisteitä!

        HERÄTKÄÄ JO ÄITI TERESAT.


      • Waterworld.
        reunalla kirjoitti:

        Eikö meillä ole Suomessa löytökoirii?
        Voiko olla säälittävämpää kuin rahtaa Virosta/Espanjasta kampura jalkoja!
        Minulta ei ainakaan putoo irtopisteitä!

        HERÄTKÄÄ JO ÄITI TERESAT.

        siis rasisti? Niin eläimille kuin ihmisillekin? Rankaiset poikkeavuudesta? Olemalla muusta maasta kotoisin, olet vähemmän arvokas kuin "kotimainen" niinkö? Jos sanoisin mitä ajattelen sinusta, tämä viesti poistettaisiin joten jätän sanomatta.


    • ....

      Ei ole omaa kokemusta espanjalaisista rescuekoirista, mutta suosittelen myös viemään koiran mahdollisimman pian ammattitaitoiselle ja motivoituneelle eläinlääkärille huolelliseen terveystarkastukseen koska koirilla voi taustansa vuoksi olla havaitsemattomia sairauksia ja terveysongelmia tai esim vierasesineitä kehossaan. Lisäksi on varauduttava ongelmiin sekä taloudellisesti että ajallisesti ja vaivannäöllisesti.

      Espanjan rescuekoirista olen lukenut että ovat usein taustaansa nähden varsin "helppoja", mutta ainahan on mahdollista että tulee jossain vaiheessa jotain ongelmia.

      Espanja ei ole alkuunkaan sivistysvaltio, eläinsuojelulainsäädäntöä ei ole kaikissa osissa Espanjaa ja missä on niin eläinsuojelu on olematonta ja jopa eläinsuojelu on eläinten rääkkäämistä. Eläinsuojelurikollisuus joka huipentuu eläimen pitkään kiduttavaan kuolemaan on yleinen espanjalainen elämäntapa ja perinne, aivan kuten Suomessa mökkeily. Hirtetään, hukutetaan, poltetaan, heitetään kuoppaan/kuiluun, sidotaan johonkin, tappelutetaan, hylätään rääkättynä.. Mitä vain kun vain koiran taistelu elämästään kestää vähintään useita tunteja. Espanjalainen on kekseliäs ja vaivaa näkevä mitä tulee eläinsuojelurikoksiin. Espanjassa on toki eläinten oikeuksia kunnioittaviakin ihmisiä ja eläinsuojeluyhdistyksiä, mutta ovat kunnioitettava vähemmistö. Valtio ja muut viralliset tahot ovat mitä ovat. Vaikeaa on eläimillä ja eläinsuojelijoilla. Boikottiin koko maa, eläinsuojelua lukuun ottamatta!

      Joitakin linkkejä:

      Suomalaiset yhdistykset:

      http://www.kulkukoirat.com/
      http://www.espanjankoirat.com/


      Espanjalainen eläinrääkkäysperinne ja sen vastustaminen:

      http://www.westformats.com/docs/Espanjan_koiratilanne.pdf (PDF-julkaisu)
      http://www.anaaweb.org/ingles/index.html/
      http://www.kolumbus.fi/koirapakolaiset/galgot.html/

      • reunalla

        Kuules eiköhän meidän kannattais pysyä vaan kotimaan kamaralla?
        Tuohan on aivan raukkamaista puhua toisten maiden toimista,tuli tuosta viestistäsi mieleen vanha lausahdus.En se minä,ne oli ne muut!!!!!!!!!


      • ....
        reunalla kirjoitti:

        Kuules eiköhän meidän kannattais pysyä vaan kotimaan kamaralla?
        Tuohan on aivan raukkamaista puhua toisten maiden toimista,tuli tuosta viestistäsi mieleen vanha lausahdus.En se minä,ne oli ne muut!!!!!!!!!

        Vähänpä asiaa tunnet sekä Suomen että muun maailman osalta. Jatka toki meuhkaamista ja itsesi nolaamista.


    • sirosääri :)

      Minä otin monta kk sitten viipurinkoirien kautta itselleni toisen koiran! Meillä oli alku hankala toisen koiramme takia, mutta sekin meni parissa viikossa ohi.. uusi tulokas oli vain todella arka :( Kaikki on mennyt todella hyvin ja hän on mainio pakkaus.. meidän eläinläkäri käynti oli helppo.. oli vain kirppuja ja kapi, mitkä sai hoidettua helposti pois! Laiha oli.. painoi 4,5kg tullessaan.. nyt painoa on jo 18kg ja on mennyt4kk :) voin suositella lämpimästi :) vaikka täällä suomessa niin monet sitä asiaa vastaan onkin! toivon että nuo parjaajat ovat seuraavassa elämässään koiria vailla kotia, ja kun koti vihdoin löytyy voivat muistella surulla kuinka itsekkäitä ovat aiemmin olleet!

      • koirien kaveri

        Meillä on myös viipurista tuotu koira.meidän koiralla ei ollut terveyden kanssa mitään ongelmia onneksi.meidänkin koira oli aluksi tosi pelokas mutta sekin alkaa mennä pikku hiljaa ohi.vieraat miehet tosin pelottaa vieläkin aika paljon.toden näköisesti tapahtunut jotain inhottavaa "edellisessä elämässä".en ole katunut päätöstäni ottaa koiraa sieltä.


    • hyviä kokemuksia

      otimme virosta rescue koiran (noin 1.5v sakemanni uros jonka taustat tutkimattomat) poika tykkäsi heti toisesta koirastamme ja ei välittänyt tämän rähinöistä (vaikka toinenkin oli uros) poika todella häslä mutta silti alusta alkain kuuliainen kaikelle mitä ihminen sanoo :) sisäsiistiksi opittiin heti :) eroahdistus ilmenee tavaroiden repimisenä mutta kun otarpeeksi aktiviteettiä oli niin poika oli kok päivän ihan kiltisti, ei ulissut tai pissinyt sisälle tms. koira tykkää lapsista ja kissoista. ongelmina oli ruoan törkeä varastaminen kädestä ja liiallinen näykkiminen ja repiminen leikkiessä ja niistä selvittiin kahdessa viikossa..ja koira tulee ahdistuneeksi humalaisten seurassa ja iso kokoisten miesten.. ja saattaa saada lieviä paniikki kohtauksia jos iso mies tulee yllättäin liian lähelle... siinä meijän rekusta :))

      • -se tuleva omistaja-

        ..kaikkien kokemuksista!!kiitos asiallisille kirjoittajille...!

        Meidän hauva tulee nyt kohta, heinäkuun alussa on lentopaikka hakusessa:) En malttaisi odottaa kyllä enää kauempaa. Kaikkeen, siihen pahimpaankin, on varauduttu niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Nyt vain toivotaan parasta! Itselläni on kyllä ihan luottavainen mieli..asenteella "kyllä me kaikesta selvitään" :)

        Toivon, että nuo tuontikoirat tarhoilta saisivat ihmisten mielissä positiivisen paikan. Kumma, että jotkut eivät ymmärrä koiraadoptiota, kyllähän niitä ihmislapsiakin adoptoidaan ulkomailta, vaikka kotimaassakin on adoptioon annettuja lapsia! Mielestäni pääasiassa on,että koditon,maahan katsomatta, saa rakastavan kodin. Olipa sitten kyse koirasta tai ihmisestä.

        Tsemppiä kaikille tarhasta tuotujen koirien omistajille,pidetään haukkujen kanssa lippu korkealla!:)


      • Mariale
        -se tuleva omistaja- kirjoitti:

        ..kaikkien kokemuksista!!kiitos asiallisille kirjoittajille...!

        Meidän hauva tulee nyt kohta, heinäkuun alussa on lentopaikka hakusessa:) En malttaisi odottaa kyllä enää kauempaa. Kaikkeen, siihen pahimpaankin, on varauduttu niin henkisesti kuin taloudellisestikin. Nyt vain toivotaan parasta! Itselläni on kyllä ihan luottavainen mieli..asenteella "kyllä me kaikesta selvitään" :)

        Toivon, että nuo tuontikoirat tarhoilta saisivat ihmisten mielissä positiivisen paikan. Kumma, että jotkut eivät ymmärrä koiraadoptiota, kyllähän niitä ihmislapsiakin adoptoidaan ulkomailta, vaikka kotimaassakin on adoptioon annettuja lapsia! Mielestäni pääasiassa on,että koditon,maahan katsomatta, saa rakastavan kodin. Olipa sitten kyse koirasta tai ihmisestä.

        Tsemppiä kaikille tarhasta tuotujen koirien omistajille,pidetään haukkujen kanssa lippu korkealla!:)

        Minulla olisi mitä parhain koti tarjolle eräälle espanjan koiraparalle, mutta ne on niin älyttömän epäileväisiä! Ihmettelen suuresti, saisivat vaikka tulla käymään luokseni ja tarkistamaan kaikki paikat minun puolestani. Olen 22-vuotias, voiko se vaikuttaa asiaan? Onko kyseessä ehkä ikärasismia?

        Harmittaa asia tosi paljon! Joten ole onnellinen että sait koiran...


      • kokemusta on
        Mariale kirjoitti:

        Minulla olisi mitä parhain koti tarjolle eräälle espanjan koiraparalle, mutta ne on niin älyttömän epäileväisiä! Ihmettelen suuresti, saisivat vaikka tulla käymään luokseni ja tarkistamaan kaikki paikat minun puolestani. Olen 22-vuotias, voiko se vaikuttaa asiaan? Onko kyseessä ehkä ikärasismia?

        Harmittaa asia tosi paljon! Joten ole onnellinen että sait koiran...

        ymmärrän hyvin yhdistyksien ihmisiä,kun eivät anna kovia kokeneita koiria ihan kelle vaan.ikäsi on varmaan yksi este.kun perustetaan perhe koira on usein tiellä ja joutuu kiertolaiseksi.samoin jos ei ole ennen ollut koiraa ei välttämättä tiedä mitä edessä on.kalliita lääkärikäyntejä,ruokavalioita,eroahdistuksia,käytöshäiriöitä,jne,jne...itse 3 rescue-koiraa omistaneena tiedän...


      • Mariale
        kokemusta on kirjoitti:

        ymmärrän hyvin yhdistyksien ihmisiä,kun eivät anna kovia kokeneita koiria ihan kelle vaan.ikäsi on varmaan yksi este.kun perustetaan perhe koira on usein tiellä ja joutuu kiertolaiseksi.samoin jos ei ole ennen ollut koiraa ei välttämättä tiedä mitä edessä on.kalliita lääkärikäyntejä,ruokavalioita,eroahdistuksia,käytöshäiriöitä,jne,jne...itse 3 rescue-koiraa omistaneena tiedän...

        No itse olen sen verran eläinrakas ja järkevä ihminen ettei koira tai mikään muukaan eläin voisi olla perheen "tiellä" mitenkään. Minulla on myös koirakokemusta ihan riittämiin.


      • ...
        Mariale kirjoitti:

        No itse olen sen verran eläinrakas ja järkevä ihminen ettei koira tai mikään muukaan eläin voisi olla perheen "tiellä" mitenkään. Minulla on myös koirakokemusta ihan riittämiin.

        Joku sussa silti oli sellanen piirre jos eivät koiraa antaneet.Mäkin luulen että se oli sun ikä.Oot perheen perustus iässä ja siinä ei kokemus auta jos vauva tulee allergiseksi.Koirat pyritään antamaan lopullisiin koteihin.Oli vaan parempi vaihtoehto kodiksi.


      • et ikä
        ... kirjoitti:

        Joku sussa silti oli sellanen piirre jos eivät koiraa antaneet.Mäkin luulen että se oli sun ikä.Oot perheen perustus iässä ja siinä ei kokemus auta jos vauva tulee allergiseksi.Koirat pyritään antamaan lopullisiin koteihin.Oli vaan parempi vaihtoehto kodiksi.

        koska tunnen monia alle 25-vuotiaita joilla on espanjasta koira ja toisilla montakin eli taitaa joku muu syy olla.


      • Mariale
        et ikä kirjoitti:

        koska tunnen monia alle 25-vuotiaita joilla on espanjasta koira ja toisilla montakin eli taitaa joku muu syy olla.

        Mä sain sittenkin sen koiran :)


    • espanjalainen katukoira

      Meillä oli lapsuudenkodissani espanjalaisen katukoiran jälkeläinen. Emä oli kylläkin ihan tavallinen kotikoira. Mummin sydän oli lämmennyt pikkupenulle ja toi koiran meille (vanhemmilta ei ollut kysynyt lupaa, äitini ei varmasti olisi suostunut silloin). Täytyy myöntää että koiran kanssa oli myös ongelmia. Vieroitus emosta oli ilmeisesti tapahtunut liian varhain ja pentu poti eroahdistusta. Pentuvaihe on kuitenkin ohimenevä ja enemmän koiran kanssa häiriötä oli sen elinikäisestä arkuudesta ja herkkähaukkuisuudesta. Joskus kaverit saivat hampaanjäljet käsiin, kun koiramme säikähti innokasta vierasta silittäjää. Oman perheen kesken koira oli kuitenkin aivan ihana ja vieraidenkin kanssa tuli toimeen, jos tutustuminen aloitettiin varovasti. Älykäs koira, jonka koulutuksessa onnistuimme mielestäni melko hyvin. Saiaruksia ei juuri ollut, muuta kuin elämän ehtoopuolella iskenyt syöpä, joka koiran sitten veikin 13-vuotiaana.

      Nyt olen jo muuttanut pois kotoa ja mietin oman koiran hankintaa. Täytyy myöntää, että rotukoira on nyt se ensisijainen vaihtoehto. Vaikka edesmennyttä koiraamme rakkaampaa koiraa en osaa kuvitella, tuli sen kanssa eteen sen verran ongelmia ja niin vähän asiantuntija-auttajia, että en välttämättä olisi samaan uudelleen valmis. Rotukoiran kanssa on taustatukena kuitenkin kasvattaja sekä muut rodun omistajat ja rotujärjestö, joilta voi ongelmatilanteissa kysyä apua. Jokainen koira on tietysti aina yksilö, eikä rotukoirankaan luonnetta voi täysin ennalta päätellä.

      Oletteko miettineet myös, miten koiran rekisteröinti ym onnistuu? Jos esim muutatte ulkomaille tai haluatte matkustella voi koiran epäselvä tausta olla melko suuri este.

      Pelkän hinnan vuoksi en suosittele sekarotuista tai kulku/löytökoiraa kenellekään. Rotukoiran hinta on pieni osa kokonaiskustannuksia. Hyväntekeväisyys ja kodin tarjoaminen karvaiselle ressukalle on asia erikseen. Se tulee kuitenkin todennäköisesti olemaan haastavampaa kuin hyvän taustan ja kunnon kasvattajalta omaavan koiran kanssa.
      Mummillani on itselläänkin hylättyjä koiria. Tämänhetkinen on edellisessä kodissaan ollut eläinrääkkäyksen uhri eikä ole oppinut sisäsiistiksi. Tästä seurauksena sohvien, mattojen ja patjojen kastelu. Nähtäväksi jää, oppiiko aikuinen koira koskaan pois tätä tapaansa.
      Ongelmaisen koiran kanssa elämä voi olla todella haastavaa ellei jopa raastavaakin, mutta onnistumiset ovat todella palkitsevia. Kannattaa miettiä etukäteen tarkkaan, miten paljon olet valmis panostamaan ja mitkä ovat kyvyt koiran hoidossa. Voit tehdä karhunpalveluksen sekä itsellesi että koiralle ottamalla eroahdistusta potevan pennun, jos sille ei ole tarpeeksi aikaa.

      Pieni koiranpentu on kuin vauva. Sitä pitää herätä pissattamaan ja rauhoittelemaan keskellä yötäkin. Tämä korostuu hankalan taustan omaavien pentujen kanssa. Muistattehan rokotukset, vakuutukset ym., joihin saa varata rahaa useamman sata euroa, jos tahtoo pelata koiran hoidossa varman päälle? Vaikka koira ei ole rotukoira, pitää sitä silti hoitaa asianmukaisesti.

      Nyt uutta koiraa hankkiessa olen huomanut myös negatiivisen asenteen kasvattajien keskuudessa kun kerron entisen koiramme taustan olleen hieman epäselvä. Ihmiset helposti ajattelevat etteivät vastuuntuntoiset koiranomistajat ota hoiteisiinsa epäselvän taustan omaavia pentuja. Ajatus on todella ristiriitainen, mutta tähän kannattaa varautua.

      Uskon, että jos olette tosissanne koiran kanssa, tulette onnistumaankin. Kulkukoiriin pätevät samat säännöt kuin muihinkin koiriin: rajoja ja rakkautta. Mukavia hetkiä uuden perheenjäsenen kanssa! Toivottavasti tästä oli joitain apua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe