minkä näköinen on ampumajälki?

ihme kolo

Leikattu poikakissani on ollut nyt jonkin aikaa ulkokissana ja yksi päivä se tuli sisälle vasenta kankkuaan arastellen. Pihallamme on häärinyt agressiivisen oloinen vieras kissa ja arvelin että se on höykyttänyt kissaamme. Nyt päiviä myöhemmin kankusta lähti yhtäkkiä karvat n. 2 cm alueelta (liekö kissani itse nyhtänyt ne pois) ja havaitsin arastelun syyn: ihossa on n. 2-4mm syvä soikea siistin näköinen reikä. Iho sen ympäriltä on normaalin värinen, eikä reikä näytä tulehtuneelta tms. Myös reiän reunat on siistit. Ihossa on vain aukko, ja tokihan se kipeä on. Kissamme kävelee normaalisti ja muutenkin käyttäytyy normaalisti, ainoastaan alue on kosketusarka. Olen nyt ruiskuttanut siihen desinfiointiainetta (septidiniä). Antaa laittaa eikä kirvele tai satu (nuolee vain heti pois mutta ehkä aine myös auttaa?) En ole vielä ottanut eläinlääkäriin yhteyttä koska reikä näyttää puhtaalta eikä ole vielä ainakaan tulehtunut. Mietiskelin vain voiko kyseessä olla jonkin sortin ampumahaava? Vai voiko toinen kissa tehdä niin siistin näköisen aukon hampaillaan? Vertakaan en ole huomannut sen vuotavan. Tällä alueella on tosin muitakin kissoja vapaana enkä ole kuullut että ketään kissavihaajia lähellä asuisi.

12

1654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tepi.

      Vaikka kuulostaa karulle, niin. Jos tuontyyppinen jälki, niin viittaisi ilmakivääriin, siinähän luodin halkaisija n. 5mm. Eli jos noin, niin se luoti sisällä. Kannattaisi varmaankin mennä eläinlääkäriin kuvauttamaan. Varsinkin, tuo siisti, viittaa muuhun kuin taisteluun.

    • Tallikissa

      Moi! Saitpa juntteja vastauksia! ; heh, mutta onneks koira ei oo kissa & on näköjään rotikan omistajilla rotikan aivot. No, meitähän on moneen.. Mutta asiaan, mun kissalla on ollut vastaavia siistejä reikiä, kuvaamallasi tavalla just ruven lähdön ja karva tupon lähtemisen jälkeen, ja kissatappelun jäljiltä siis. Älä laita enään septidiniä, jos ei ole tulehtunut. Aika nopeesti paranevat. Jos isompia ongelmia tappeluiden jäljistä niin soitto/ käynti lääkärillä toki.
      Leppoisia kesäpäiviä sinne!

    • riiviöt

      voisi olla impaarilla parautettu.
      järjestyssääntöjen mukaan kissa on nykyään pidettävä kiinni tai ulkoiluhäkissä.
      Meillä on kissa opeteetu valjaisiin ja pihallamme on pari juoksuvaijeria. En suosittele kissan vapaanapitämistä, koska jos vapaana oleva kissa tai koira ajautuu naapurin tontille voi eläimelle käydä köpelösti kun on muuttunut vapaaksi riistaksi. Kaikki eivät todellakaan ole niin ystävällisiä tai eläinrakkaita että ilmoittaisivat löydödtä esim.poliisille tai eläinsuojaan. Jos eläin liikkuu vapaana on mahdollista että mukava elämä päättyy auto alle, kulkutauteihin, loisiin, tappeluihin, rotanmyrkkyyn, tai luotiin/kutiin.
      Kun on lemmikin hankkinut on siitä myös pidettävä huolta.

      • vapaana pitäminen

        on rikos, niin ampuminen se vasta rikos onkin. Yksi rikos ei oikeuta tekemään toista, sorry.


      • hyssykät!
        vapaana pitäminen kirjoitti:

        on rikos, niin ampuminen se vasta rikos onkin. Yksi rikos ei oikeuta tekemään toista, sorry.

        eihän kukaan ole niin väittänytkään! sorry!

        eikä se ole mikään jos.


    • ampuneet

      Käyppä nyt näyttämässä lääkärille ettei sinne haavaan ole jäänyt mitään sisälle. Voi tulehtua myöhemmin rajusti ja siinä on sitten leikki kaukana.

      • tollo3

        ...kissallesi ulkotarha tai kuljeta valjaissa! Kissaa ei saa eikä pidä pitää irti ulkona!
        Liikenne, eläinrääkkääjät, metsästäjät, nuoret kersat imppuineen, koirat, metsän elävät todellisina vaaroina.

        Ei tulisi eläinrakkaana ihmisenä mieleenikään päästää omia kissojani ulos etteivät olisi valvonnassa, eli tarhassa.

        Kissat itse ovat myös nyt kesällä vaaraksi linnunpoikasille ja jänisten, oravien jne..poikasille.

        -Ja jos ei ole halua tai rahaa viedä eläinlääkärille näyttämään lemmikkiään, joka on sairas, ei tulisi lemmikkiä hankkiakkaan, minkäänmoista.


      • alkuper. kirjottaja
        tollo3 kirjoitti:

        ...kissallesi ulkotarha tai kuljeta valjaissa! Kissaa ei saa eikä pidä pitää irti ulkona!
        Liikenne, eläinrääkkääjät, metsästäjät, nuoret kersat imppuineen, koirat, metsän elävät todellisina vaaroina.

        Ei tulisi eläinrakkaana ihmisenä mieleenikään päästää omia kissojani ulos etteivät olisi valvonnassa, eli tarhassa.

        Kissat itse ovat myös nyt kesällä vaaraksi linnunpoikasille ja jänisten, oravien jne..poikasille.

        -Ja jos ei ole halua tai rahaa viedä eläinlääkärille näyttämään lemmikkiään, joka on sairas, ei tulisi lemmikkiä hankkiakkaan, minkäänmoista.

        ...en ole vielä eläinlääkäriin ottanut yhteyttä kun kissani ei näytä olevan moksiskaan kolosta, toki alue on kosketusarka tietysti mutta kävelee normaalisti, ruoka maistuu yms., joten en miellä sitä sairaaksi. Kissani ovat ulkona vain kun olen/olemme mieheni kanssa kotona, työpäivät ja yöt ne pysyy visusti sisällä. Pihapiirissä ne on tähän asti pyörinyt, ja aina itsestään pölähtävät illalla ulko-ovelle norkoilemaan. Eihän se tietenkään mitään kerro, tekee ne kissat pitkiäkin reissuja vaikka kuinka omistajaväki on kotona ja on sitä vaaroja aina liikenteessä. Olen vain sitä väestöä jonka mielestä kissa on onnellisimmillaan ulkona vapaana. Oli niin tai näin, en jaksa siitä iänikuisesta aiheesta ruveta riitelemään. Kiitos vastauksista!
        Aiheesta muuten toiseen, onko kenenkään kissalla kaulapantaa missä on sellainen nimikyltti mikä sis. omistajan puh.numeron? Onkohan ne kovin tyyriitä? Omilla kissoillani on vain tavalliset kaulapannat mutta olen ajatellut että kyltti olisi hyvä olla olemassa ulkona olevilla kissoilla.


      • tallikissa
        alkuper. kirjottaja kirjoitti:

        ...en ole vielä eläinlääkäriin ottanut yhteyttä kun kissani ei näytä olevan moksiskaan kolosta, toki alue on kosketusarka tietysti mutta kävelee normaalisti, ruoka maistuu yms., joten en miellä sitä sairaaksi. Kissani ovat ulkona vain kun olen/olemme mieheni kanssa kotona, työpäivät ja yöt ne pysyy visusti sisällä. Pihapiirissä ne on tähän asti pyörinyt, ja aina itsestään pölähtävät illalla ulko-ovelle norkoilemaan. Eihän se tietenkään mitään kerro, tekee ne kissat pitkiäkin reissuja vaikka kuinka omistajaväki on kotona ja on sitä vaaroja aina liikenteessä. Olen vain sitä väestöä jonka mielestä kissa on onnellisimmillaan ulkona vapaana. Oli niin tai näin, en jaksa siitä iänikuisesta aiheesta ruveta riitelemään. Kiitos vastauksista!
        Aiheesta muuten toiseen, onko kenenkään kissalla kaulapantaa missä on sellainen nimikyltti mikä sis. omistajan puh.numeron? Onkohan ne kovin tyyriitä? Omilla kissoillani on vain tavalliset kaulapannat mutta olen ajatellut että kyltti olisi hyvä olla olemassa ulkona olevilla kissoilla.

        Onhan kissanne leikattuja? Muuten reviirit venyy ym. Oon samaa mieltä että kissat onnellisia kun saa ulkoilla VAPAANA, ja asumme böndellä, että turha kenenkään rutista joistain lakipykälistä joita ei oikeesti edes ole!!!
        Sitä paitsi ei kissat hyökkäile ihmisten kimppuun vapaana ollessaan, turha vertailla koiriin, meille tuli kerran taloon sisälle muriseva rotikka meidän kissan perässä ja kerran vapaana oleva seferi puri palan jalasta.Että näin.
        -Mutta pantoja saa lemmikkieläinkaupoista, käytän keväisin varsinkin kollilla joka tykkää seikkailla, maksoi se laatta muistaakseni 6e, postittivat kotiin kun valmis.
        Ei ole kyllä kissat koskaan eksyneet ja on ihana katsoa miten onnellisia ne on kun saavat kirmata ja metsästää ulkona;)


      • tutki lakikirjaa
        tallikissa kirjoitti:

        Onhan kissanne leikattuja? Muuten reviirit venyy ym. Oon samaa mieltä että kissat onnellisia kun saa ulkoilla VAPAANA, ja asumme böndellä, että turha kenenkään rutista joistain lakipykälistä joita ei oikeesti edes ole!!!
        Sitä paitsi ei kissat hyökkäile ihmisten kimppuun vapaana ollessaan, turha vertailla koiriin, meille tuli kerran taloon sisälle muriseva rotikka meidän kissan perässä ja kerran vapaana oleva seferi puri palan jalasta.Että näin.
        -Mutta pantoja saa lemmikkieläinkaupoista, käytän keväisin varsinkin kollilla joka tykkää seikkailla, maksoi se laatta muistaakseni 6e, postittivat kotiin kun valmis.
        Ei ole kyllä kissat koskaan eksyneet ja on ihana katsoa miten onnellisia ne on kun saavat kirmata ja metsästää ulkona;)

        että semmosta...


      • alkuper. kirjoittaja
        tallikissa kirjoitti:

        Onhan kissanne leikattuja? Muuten reviirit venyy ym. Oon samaa mieltä että kissat onnellisia kun saa ulkoilla VAPAANA, ja asumme böndellä, että turha kenenkään rutista joistain lakipykälistä joita ei oikeesti edes ole!!!
        Sitä paitsi ei kissat hyökkäile ihmisten kimppuun vapaana ollessaan, turha vertailla koiriin, meille tuli kerran taloon sisälle muriseva rotikka meidän kissan perässä ja kerran vapaana oleva seferi puri palan jalasta.Että näin.
        -Mutta pantoja saa lemmikkieläinkaupoista, käytän keväisin varsinkin kollilla joka tykkää seikkailla, maksoi se laatta muistaakseni 6e, postittivat kotiin kun valmis.
        Ei ole kyllä kissat koskaan eksyneet ja on ihana katsoa miten onnellisia ne on kun saavat kirmata ja metsästää ulkona;)

        Kissamme on leikattuja, molemmat poikia. Rokotettu ja madotettu ym. ja noista asioista en tingi jatkossakaan. Seurailen miten haava rupeaa paranemaan ja jos näyttää huononevan/kissa kärsii vien heti lääkäriin. :)


      • alkuper. kirjoittaja
        alkuper. kirjoittaja kirjoitti:

        Kissamme on leikattuja, molemmat poikia. Rokotettu ja madotettu ym. ja noista asioista en tingi jatkossakaan. Seurailen miten haava rupeaa paranemaan ja jos näyttää huononevan/kissa kärsii vien heti lääkäriin. :)

        Löysin tämän vanhan ketjun ja ajattelin vain kertoa kissani kuulumiset nyt kun aikaa on kulunut. Kolo meni umpeen itsestään, ikinä ei tullut pahemmaksi ja kissa on terve ja voinut hyvin koko ajan. Ei ollut tarvetta lääkäriin tälläkertaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe