Muita juuttujia???

as-adhd-selviytyjä

Onko muita juuttujia täällä? Kärsin itse vaikeasta juuttumisesta. Pian viisi vuotta olen juuttunut ADHD:hen ja Aspergerin syndroomaan, joskus olin myös juuttunut suomen kieleen melkein kaksi vuotta, samoin historiaan ja biologiaan.
Yläasteella olin kiinnostunut kovasti yleisestä lingvistiikasta. Mikrobiologia (virologia ja bakteriologia) on kiinnostanut minua vuosia.
Keräilen myös kirjoja (olen bibliofiili), joten minulla on myös harvinaisiakin teoksia. Kirjakokoelmastani on n. 95%
tieteellisiä teoksia, on paljon erilaisia käsikirjoja ja sanakirjoja, myös on paljon tietosanakirjoja. On myös harvinaisia tietokirjoja , kuten eräs suomalais-venäläinen metsäteknillinen
sanakirja, sen painosmäärä on n. 100 kpl.
On myös mm. vepsä-venäjä-vepsä -sanakirja...
Harrastan toki myös numismatiikkaa ja bonistiikkaa, sillä olen aina rakastanut antikvaaria.

6

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juutuu ja isopyörä heittää;)

      siksipä tänne kirjataan. Tuntuu hyvältä välillä pitää vaikka kesälomaa ja viettää kunnon Jussit perinteiseen slaavilaiseen tapaan jajumiutua meren tai järven rannalle. Mitä sanot veliseni?

    • tosiaan juuttuja

      olen juuttunut harrastukseeni ja tiettyihin ajatuksiin. Tätä on kestänyt vuosia.

      Esim. opiskelu on ollut yksi juuttumiseni kohde. Minulla on ammatti ja työ, jotka ei tyydytä minua, koska hankin ko. ammattipätevyyden työvoimatoimiston psykologin neuvosta! Hän ei tajunnut tippaakaan hyödyntää neuvossaan vahvuuksiani. Joten olen työssä, joka on kuin tervan juontia. En pysty hyödyntämään siinä mitään hyvistä puolistani ja heikot puoleni oikein korostuvat, koska koko ajan pitäisi olla positiivinen ja sosiaalinen.

      Eli mietin koko ajan mitä voisin opiskella, opiskeleen tällä hetkellä avoimessä yliopistossa sosiaalipsykologian perusopintoja. Mietin että uskaltaisinko opiskella jotain mikä sivuaa mielenkiintoni kohteita, mutta kynnys on jo tässä vaiheessa korkea.

      Saatan lisäksi juuttua johonkin, mitä joku sanoo puolihuolimattomasti. Esim. ala-asteella opettaja sanoi, ettei opettajanhuoneen oveen saa tulla koputtelemaan, eikä siinä lähellä saa norkoilla. Kun sitten myöhempinä lukio- ja opiskeluvuosina olisi pitänyt käydä opettajanhuoneessa kyselemässä opettajia jne. en vieläkään pystynyt siihen. Olin niin juuttunut tuohon ala-asteen opettajan käskyyn. Ihan totta! Sama koskee kaikkia sääntöjä. Olen tosi tiukka noudattamaan kaikkia järkeviä ja järjettömiäkin sääntöjä, kunhan olen vaan saanut jostain niistä tietää. Inhoan tätä, mutta sääntöjen rikkominen saisi minut siinä määrin pois tasapainosta, että on helpointa vaan noudattaa niitä...

    • Breda

      Juuttuminen on ns. normaalin enemmistön luoma käsite. Ei aspergeri itse koe olevansa ollenkaan juuttunut silloin kun hän on FLOW-tilassa erityismielenkiinnonkohteidensa parissa. Silloinhan hänen aivonsa toimivat erinomaisesti. Tilanne on siis tavallaan jopa juuttumisen vastakohta.

      Se ns. normaali enemmistö, jolla ei ole AS-piirteitä, pystyy käsittämään sellaisia piirteitä tunnetusti huonosti ja ne sanat, joita se enemmistö AS-ihmisistä käyttää, ovat silloin luonnollisesti myös huonoja.

      Erityismielenkiinnonkohteisiin liittyy aina aspergerin vahvuudet. Se kiinnostaa aivan erityisesti, jossa on hyvä. On todella outoa, että joku voi sellaisessa yhteydessä käyttää negatiivisen merkityksen omaavaa sanaa 'juuttuminen". "Juuttumisesta" horisijat ovat yksinkertaisesti pihalla.

      Onko niin että asperger-henkilöiden joukosta löytyy selvästi vahvempia ihmisiä kuin enemmistö tajuaakaan?

    • Juunäinontodellakin

      Aspergerit pystyvät keskittymään hyvin yhteen asiaan kerrallaan. Suurin osa ihmisistä on varsin pinnallisia ja epäloogisia multitaskaajia, jotka hyppivät aiheesta ja tehtävästä toiseen. Valitettavasti nyky-yhteiskunta vain arvostaa enemmän jälkimmäistä, välillä suorastaan vaatii spontaaniutta ja nopeatempoisuutta. Kaikkien pitäisi olla aina niin hirveän tehokkaita.

    • yksilö1

      Ymmärrän juuttumisen omasta kokemuksestani niin, että kun tapaan esimerkiksi uuden mielenkiintoisen ihmisen (tai kohtaan uuden asian), alan opiskella kaikkea mahdollista siihen liittyvää. En miellyttääkseni toista, mutta ymmärtääkseni paremmin kuvioita missä/mitä toinen on.

      Toinen juuttumistyyppi on vaikka harrastus, johon alan paneutua ihan jokapäiväisesti ja sen vatvominen , heh, ei jätä rauhaan. Kun piirrän, maalaan, kirjoitan runoja tai muuta vastaavaa, olen "sen asian lumoissa" siihen saakka kunnes fiilis lopahtaa.
      Tarkoitan tällä esimerkiksi useaa vuotta :)
      Olen sellainen vatvoja, kuulemma.

    • Viipale

      Minä juutun ajattelemaan tai tekemään asioita aina samalla tavalla. Muutama voimakas kiinnostuksenkohde on ollut vuosien ajan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3466
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3257
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2964
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1885
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1496
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1291
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1270
    Aihe