EVE-vene

evevene

Onko kenellekään tuttu Suonenjoella 1960-luvulla tehty Eve-merkkinen alumiininen soutuvene? Malli on perinteinen savolainen soutuvenemalli, mutta tehty siis alumiinista. Miksihän valmistus lopetettiin tai sitä ei kukaan muu venevalmistaja tuotantoonsa ottanut, sillä luulisi tällaiselle olevan menekkiä vieläkin. Liekö kenelläkään tallessa tällaista? Osaisiko joku kertoa käyttökokemuksia?

25

6074

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tunne.

      tapausta, mutta soutuvene alumiinista ei ainakaan kuulosta hyvältä.(etenkään käytössä).

      • Kuulosta?

        Linder, Faster. Tasaperäisiä tosin, mutta soutuveneitä kuitenkin.


    • eveolihyvävene

      Mie soutelin lapsuuteni ajat Eve -alumiiniveneellä. Se oli hyvä vene. Kevyt soutaa ja vakaa. Se oli enempi intiaanikanootin mallinen kuin savolainen. Keskeltä melko tasapohjanen ja reunat nousi kuin kanootissa suoraan ylös. Lapset ei saanu sitä kaatumaan ees kovalla yrittämisellä. Neliheppanen kone perässä ja kaveri keulassa päristeltiin menemään liukua ihan. Puuosat lahosi sitten huonon pidon takia ja Eve joutu eläkkeelle rantapusikkoon. Himputti tässähän saattaapi herätä kipinä vanhan alumiinisoutuveneen kunnostukseen...

    • matti på stranden

      Heippa Eve .veneestä kyselijä!
      onnistuin löytämään toissa vuonna, 07 Vaasasta veneliikkeen varastosta käyttämättöämän Eve-soutuveneen. Pidän kyseisen veneen ominaisuuksia hyvinä, en ole moottorilla edes kokeillut. Pitkän linjan melojana olen kokenut veneen myös vakaana ja kevytsoutusena. Venekauppias, on ollut alalla yli 40v kertoi muottien tultua myytyä Ruotsiin.
      Kevät terveisin matti på stranden

      • hyvä vene

        on täällä Savossa päin rannoilla vielä jonkin verran. Isä oli ollut töissä verstaalla missä niitä oli tehty. Olin joskus pikkupoikana kyydissä kummisedän Evessä.


    • olavi39

      Ostin EVE soutuveneen vuonna 1966. Viime kesänä veneeseen laitettiin uudet puuosat ja istuimet tehtiin filmivanerista. Eipä sitä ole juuri ennen kunnostettukaan, vaikka se on ollut vesillä joka kesä nämä yli 40 vuotta. Sain eräältä tuttavalta toisenkin samanikäisen EVE veneen, joka oli jo puuosiltaan tosi kehnossa kunnossa ja sekin kunnostettiin. Nyt on minulla ja vävyllä sotuveneet, jotka kestävät vielä toiset 40 vuotta.
      Jos jostain löytyisi lisää näitä veneitä, saisi olla huonokuntoinenkin, niin tarttuisin tarjoukseen.

      • rjs43

        EVE-soutuvene saatavilla

        Vieläkö EVE kiinnostaa? Kaikki puuosat vaativat uusimista. Vene on Vesijärven rannalla Hollolassa.


    • panzowilla

      vieläkö vene on myynnissä? voisitko vastata tekstiviestillä, koska olen koneella tosi harvoin? p.044 3045661

    • VenePetteri

      Valmistutan ja myyn uutta alumiinisoutuvenemallia nimeltään Sorsapaatti. Piirustukset on myös ilmaiseksi saatavilla. Valmis vene on CE-sertifioitu.
      www.petteri-oy.com

    • tietoa on kyllä

      Veneen suunnittelija oli Arvi Hänninen / suonenjoki

    • piimäkirnu

      En ole merkistä varma, mutta savolaismallinen alumiininen soutuvene löytyy. Saattaisin myydäkin, jos hinta on kohdallaan.
      Puuosat lahonneet!!

      • Nusanus

        Myy mulle tarjoan 5 000 käteisenä jos toimitat sen mulle norjaan 24tunnin päästä


      • piimäkirnu

        En ihan saanut 5 tonnia ,mutta myyty on.


    • Löysin_yhden

      Ostin viime syksynä ehjän Even. En ehtinyt laskea vesille ennen talvea tuloa. Taidan maalata keväällä alkuperäisin värein. Vene on 1960-luvulta ja aivan ehjä. Ajattelin koettaa sähkömoottorikäyttöä. Venehän on hyvin kevyt.

    • Anonyymi

      Arvi Hänninenisen jälkeen veneen valmistus meni Arvin Jussi Hänniselle pojalle joka myi K-kauppiaalle7 sen. Hän möi kuvat ja työkalut johonkin kurssikeskukseen.Eve nimi tulee Arvi Hännisen tytön nimestä Eeva.

      • Anonyymi

        Rääkkylän tk tuote...


    • Anonyymi

      Ostin Ikaalisissa hylkyveneiden huutokaupasta kahdella kympillä kesäkuussa 2019. Uusin puuosat ja maalasin alkuperäiseen väriin. Vene oli viidenkymmenen vuoden aikana kulkenut Helsingin kautta Ikaalisiin. Omistajan kuoltua jäänyt hylättynä rannalle. Ton veneen takaisinSuonenjoelle mökilleni. Kevyt soutaa, kulkee juoksuvauhti 2,5hv:n moottorilla. T. Ahola

    • Anonyymi

      Omistan suonenjoella tehdyn eve soutuveen, se on on ollut meillä n. 1970 luvun alusta.
      Siinähän oli puiset reunalistat jotka sitten lahoivat.sattumoisin hokasin että joensuun tk - tuote oli saanut tämän lisenssin ja laittoi siihen alumiini reunat.vein omani restauroitavaksi ja nyt vene on lähes ikuinen. H.p.liperistä

    • Anonyymi

      Itsellä myös mökillä kyseinen vene, ollut meillä 80- luvulta asti. Todella vakaa ja kevyt vene malli. Puuosat jouduttu tietysti ajan saatossa uusimaan.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt ostamassani EVE:ssä sähköperämoottoria. Hyvin se kulkee, voittaa soutumiehen.
      Veneen maalaus on jäänyt tekemättä, mutta jospa nyt keväällä. Pitää käsitellä puuosat jollain. Ehkäpä käytän puuöljyä.
      Ostin veneeseen uudet airot ja hankaimet. Ongelle pääsee kesällä.

      • Anonyymi

        Puuöljy kuuluu esim. pihakalusteisiin siten, että tehdään puulle testi: jos vesitippa imeytyy puuhun, niin puu sivellään kertaalleen puuöljyllä. Toistetaan vuosittain. Liika öljy tekee tiiviin pinnan, joka on haitaksi puulle.

        Jos halutaan vuosikausia kestävää puurakennetta esim soutuveneeseen, niin suosittelen esim seuraavaa: Kuiva puu käsitellään esim seuraavalla tavalla: kyllästetään öljyllä niin kauan kun se imee, esim. sivelemällä päivittäin tai upottamalla öljyyn. Kun puu on täynnä öljyä se ei ime vettä. Tähän tarttuu sitten tarvittessa maali tai lakka kunhan pinta on kuivunut (ehkä pari viikkoa) , ja pysyy niin kauan kun öljy pysyy puussa. Itse kyllästän kylmäpuristetulla pellavaöljyllä, johon sekoitan jonkin verrran balsamitärpättiä, korkeintaan puolet molempia, ja lisäksi paria prosenttia sinkkinaftenaattia homeenestoksi. Homeenesto lienee tarpeeton jos pinnat maaltaan tai lakataan umpeen molemmilta puolilta.

        Toki muitakin kyllästystapoja löytyy, siitä vain googlaamaan, mutta tämä on edullinen ja toimiva muihinkin ulkokohteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puuöljy kuuluu esim. pihakalusteisiin siten, että tehdään puulle testi: jos vesitippa imeytyy puuhun, niin puu sivellään kertaalleen puuöljyllä. Toistetaan vuosittain. Liika öljy tekee tiiviin pinnan, joka on haitaksi puulle.

        Jos halutaan vuosikausia kestävää puurakennetta esim soutuveneeseen, niin suosittelen esim seuraavaa: Kuiva puu käsitellään esim seuraavalla tavalla: kyllästetään öljyllä niin kauan kun se imee, esim. sivelemällä päivittäin tai upottamalla öljyyn. Kun puu on täynnä öljyä se ei ime vettä. Tähän tarttuu sitten tarvittessa maali tai lakka kunhan pinta on kuivunut (ehkä pari viikkoa) , ja pysyy niin kauan kun öljy pysyy puussa. Itse kyllästän kylmäpuristetulla pellavaöljyllä, johon sekoitan jonkin verrran balsamitärpättiä, korkeintaan puolet molempia, ja lisäksi paria prosenttia sinkkinaftenaattia homeenestoksi. Homeenesto lienee tarpeeton jos pinnat maaltaan tai lakataan umpeen molemmilta puolilta.

        Toki muitakin kyllästystapoja löytyy, siitä vain googlaamaan, mutta tämä on edullinen ja toimiva muihinkin ulkokohteisiin.

        Tuo on mielenkiintoinen tapa ja varmaan käyttökelpoinen moneen kohteeseen. Sitäpaitsi kohtalaisen edulliset komponentit. Tuota sinkkinaftenaattia en ole tiennyt homeenestoaineena.


    • Anonyymi

      Pakko oli tulla kertomaan vain kokemus. Viikko sitten sain soudella päivän ajan etele-savossa EVE-veneellä, nyt meni minun hankintalistalle paatti. Vanha, mutta "rempattu" kuntoon. Iloa oli soudella ja alumiini tuo huolettomuutta.

      Hyvät syksyt kaikille.

    • Anonyymi

      Meillä on 50-luvulla mökkiveneeksi hankittu EVE. Hieno peli - huippuhyvä soutaa. Alumiinin ”rypytykseen” veneen laidoilla oli jokin patentti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      313
      3566
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1669
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1425
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1290
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1250
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      49
      1212
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      182
      1161
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1147
    Aihe