kuulo lähti toisesta korvasta

pysyvääkö?

Eli noin vajaa 2 viikkoa sitten alkoi päässä humina,kohina ja äänet kuulosti oudolta.Sitten huomasin myöhemmin, että kuulo on lähtenyt vasemmasta korvasta. Päässä kuuluu noitten lisäksi myös välillä
"viserrystä ja siritystä".
En tiedä onko merkitystä vai sattumaa, mutta sinä päivänä olin linnanmäellä(en laitteissa) ja kotiin tullessa huomasin nuo oireet.
Joskus pienen lapsen kimee ääni vieressä, saa korvan "rutisemaan".
Pää on kuin tuulitunneli josta toinen pää tukossa.Ihan kuin koko korva olisi puuduksissa kun sitä koskee.
Olen käynyt jo lääkärissä ja kuulotutkimuksissa.
Ei ole vielä osannut sanoa syytä.
Korvaklinikalta sain viikon, prednison kortisoonikuurin.
mitään näkyvää vikaa ei korvassa ollut.
Huimausta ei ole ollut ainakaan toistaiseksi.
Voiko kuulo vielä palata? Onko kenelläkään kokemusta?
Huolestuttaa!
Onneksi toinen korva vielä kuulee ja nyt tällä hetkellä se korva kuuntelee vielä tarkemmin...kaikki pienetkin ritinät ja ratinat kuulostaa isoilta.
Mitähän kaikkia mahdollisuuksia voisi olla syyksi?
Kiitos jos viitsisitte vastata!

48

37115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös vasemmasta korvasta

      Minä huomasin kuusi vuotta sitten, että minulta oli kuulo hävinnyt vasemmasta korvasta. Kävin kaikenlaisissa tutkimuksissa ja sain myös jonkun kortisoonikuurin. Kuulo palasi hiukan takaisin mutta kaikki ylimääräisen äänet: tinnitus, surina, suhina, piipitys yms. jäivät.
      Syytä tälle kuulon menetykselle ei löytynyt. Lääkäri epäili stressiä tai verenkiertohäiriötä.
      Kuulo ei kuulema palaudu ennalleen, iän myötä vaan huononee. Ei hyvältä kuulostanut.
      En ole tähän mennessä mitään muutosta huomannut; ei huonompaan tai parempaan.
      Kuulon huononeminen vaikeuttaa kyllä jokapäiväistä elämistä. Ei tahdo kuulla välillä mitä ihmiset puhuvat, saa välillä pyytää toistamaan uudelleen. Mutta tämän kanssa vaan on opittava elämään. Välillä parempia ja välillä huonompia päiviä.
      Mukavaa kesän jatkoa sinulle!!!

      • Nimetön

        Kiitos vastauksestasi!
        VOI EI, en voisi kuvitellakkaan, miltä tuntuisi olla noinkin kauan tai jopa pysyvästi "puolikuuro" :(
        Nytten jo tuntuu aivan kamalalta ja oudolta...
        ei sitä osaisikaan edes arvata etukäteen, miltä tuntuu kun kuulo lähtee.
        Oisinkin vielä kysynyt, että lähtikö kuulosi aivan yht`äkkiä vai liittyikö siihen jotain tapahtumaa, niinkuin minulla sattui päivä, kun olin linnanmäellä?
        Ajattelin heti, että siinähän se syy on vaikka ei se melu siellä ihan mahdoton olekaan...ja kai tähän "pään meteliin tottuu aikaa myöten"?
        Tätä tapausta ennen, ei kuulossa eikä korvassa ole ollut mitään vikaa...Kuinkahan kauan menee, kun lääkäri voisi antaa jotain diagnooseja esim. siitä, että kuulo ei enää palaudukkaan?
        Tsemppiä myös sinulle ja kiitos jos viitsisit vielä vastata!
        Nytten kun on niin tietämätön, haluaisinkin tietää kaikkia vaihtoehtoja, kenellä on ollut vastaavanlaisia kokemuksia.
        PS: olen n.40v. nainen


      • huonontunut kuulo
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!
        VOI EI, en voisi kuvitellakkaan, miltä tuntuisi olla noinkin kauan tai jopa pysyvästi "puolikuuro" :(
        Nytten jo tuntuu aivan kamalalta ja oudolta...
        ei sitä osaisikaan edes arvata etukäteen, miltä tuntuu kun kuulo lähtee.
        Oisinkin vielä kysynyt, että lähtikö kuulosi aivan yht`äkkiä vai liittyikö siihen jotain tapahtumaa, niinkuin minulla sattui päivä, kun olin linnanmäellä?
        Ajattelin heti, että siinähän se syy on vaikka ei se melu siellä ihan mahdoton olekaan...ja kai tähän "pään meteliin tottuu aikaa myöten"?
        Tätä tapausta ennen, ei kuulossa eikä korvassa ole ollut mitään vikaa...Kuinkahan kauan menee, kun lääkäri voisi antaa jotain diagnooseja esim. siitä, että kuulo ei enää palaudukkaan?
        Tsemppiä myös sinulle ja kiitos jos viitsisit vielä vastata!
        Nytten kun on niin tietämätön, haluaisinkin tietää kaikkia vaihtoehtoja, kenellä on ollut vastaavanlaisia kokemuksia.
        PS: olen n.40v. nainen

        Hei taas!
        En osaaa yhdistää kuulon huononemiseen mitään tapahtumaa. Edellisenä iltana teimme kotona tapetointi hommia, minä revin vanhoja tapetteja seinästä. Aamulla siskoni soitti ja siinä huomasin, että en kuule vasemmalla korvalla. Sen jälkeen tuli sellainen oksettava olo ja pyörrytti. Se kesti n. puoli päivää. Em. oireita ei oikeastaan ole sen jälkeen ollut.
        Minulle tehtiin kaikenlaisia kokeita ensimmäisen ja toisen viikon aikana ja sen jälkeen kävin vielä muutaman kerran kuulonmittauksessa. Olisikohan siinä mennyt noin kuukausi kun minulle ilmoitettiin, että kuulo ei enää palaudu ennalleen.
        P.S. Olen nyt 46v. nainen ja ensimmäisen kerran kuulon menetyksen vuoksi menin lääkäriin 3.7.2002.
        Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi. Olisi kiva kuulla sinustakin miten sinä kuulosi kanssa jakselet. Voimme kirjoitella tällä palstalla tai jos sinulla on s-postiosoite niin voisimme kirjoitella toisillemme sähköpostitse.


      • Nimetön
        huonontunut kuulo kirjoitti:

        Hei taas!
        En osaaa yhdistää kuulon huononemiseen mitään tapahtumaa. Edellisenä iltana teimme kotona tapetointi hommia, minä revin vanhoja tapetteja seinästä. Aamulla siskoni soitti ja siinä huomasin, että en kuule vasemmalla korvalla. Sen jälkeen tuli sellainen oksettava olo ja pyörrytti. Se kesti n. puoli päivää. Em. oireita ei oikeastaan ole sen jälkeen ollut.
        Minulle tehtiin kaikenlaisia kokeita ensimmäisen ja toisen viikon aikana ja sen jälkeen kävin vielä muutaman kerran kuulonmittauksessa. Olisikohan siinä mennyt noin kuukausi kun minulle ilmoitettiin, että kuulo ei enää palaudu ennalleen.
        P.S. Olen nyt 46v. nainen ja ensimmäisen kerran kuulon menetyksen vuoksi menin lääkäriin 3.7.2002.
        Toivottavasti sait vastaukset kysymyksiisi. Olisi kiva kuulla sinustakin miten sinä kuulosi kanssa jakselet. Voimme kirjoitella tällä palstalla tai jos sinulla on s-postiosoite niin voisimme kirjoitella toisillemme sähköpostitse.

        Heips!
        Minulla on iloisia kuulumisia itselleni.
        Olen tässä pari päivää tarkkaillut kuuloanai, kun huomasin, että korva on alkanut kuulemaan ;D
        Voisin sanoa, että nytten kuulen myös tuolla vasemmalla korvalla...en osaa sanoa,vieläkö niitä
        "ääniä" kuuluu päässä,mutta en ainakaan päivisin niitä huomaa, ehkä huminaa iltaisin nukkumaan mennessä.
        Kyllä se on kummallinen tuo kuulo, joka saattaa lähteä yht`äkkiä ja palata myös!

        Minä säin viikon kortisoonikuurin ja sen jälkeen kuulo palautui, en tiiä johtuiko siitä vai jostain muusta?
        Reilu kaksi viikkoa tosiaan kesti oireet.

        Kyllä sitä nytten vasta osaa arvostaa kuinka tärkeä molempien korvien kuulo on ja ymmärtää niitä, joilla on kuulo lähtenyt!Tsemppiä teille kaikille ja toivotaan ihmeparantumisia!!!!


      • äiti vm69
        Nimetön kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!
        VOI EI, en voisi kuvitellakkaan, miltä tuntuisi olla noinkin kauan tai jopa pysyvästi "puolikuuro" :(
        Nytten jo tuntuu aivan kamalalta ja oudolta...
        ei sitä osaisikaan edes arvata etukäteen, miltä tuntuu kun kuulo lähtee.
        Oisinkin vielä kysynyt, että lähtikö kuulosi aivan yht`äkkiä vai liittyikö siihen jotain tapahtumaa, niinkuin minulla sattui päivä, kun olin linnanmäellä?
        Ajattelin heti, että siinähän se syy on vaikka ei se melu siellä ihan mahdoton olekaan...ja kai tähän "pään meteliin tottuu aikaa myöten"?
        Tätä tapausta ennen, ei kuulossa eikä korvassa ole ollut mitään vikaa...Kuinkahan kauan menee, kun lääkäri voisi antaa jotain diagnooseja esim. siitä, että kuulo ei enää palaudukkaan?
        Tsemppiä myös sinulle ja kiitos jos viitsisit vielä vastata!
        Nytten kun on niin tietämätön, haluaisinkin tietää kaikkia vaihtoehtoja, kenellä on ollut vastaavanlaisia kokemuksia.
        PS: olen n.40v. nainen

        Hei
        Minulla oli muutama viikko sitten epämääräistä korva särkyä ja "humpsahtelua" korvissa ja mitään ei löydetty. Seuraavalla viikolla meni oikeasta korvasta sitten kuulo. Kävin erikois lääkärillä ja sain kortisooni kuurin. Käyrät näyttivät n-60 eli aika huonot. Nyt kuukauden päästä kontrolli ja mahdollisesti leikkaus edessä. Minulla on todettu otoskleroosi ja vasen korvani on jo operoitu onkohan nyt sitten oikean korvan vuoro. Inhottaa kun minulla jäi edellisestä leikkauksesta aika vaikea tinnitus korvaan eikä varmaan psyyke kestä jos kumpikin korva vinkuu.
        Ja itse se leikkaus on aivan kamala... taidan hankkia kuulolaitteet...Älytöntä kun ikää ei ole kun vasta vajaa 40!!


    • rotunainen

      Mulla lähti äkillisesti kuulo oikeasta korvasta vuonna 2000 voimakkaan itkun yhteydessä. Kävin pari kertaa ensi avussa. Epäilivät korvatulehdusta tai allergiaa eli sain antibioottikuurin ja allergia lääkkeitä. Kuulo ei palautunut joten menin kahden viikon jälkeen yksityiselle korvalääkärille. Sain heti lähetteen taysiin ja osastolle jäin hengittämään "happea" ja sain betaserc kuurin. Oikea diagnoosi oli äkkilinen kuulon menetys sisäkorvassa johtuen verenkierto häiriöstä. Syytä ei saatu selville, ehkä stressistä. Kuulo palautui osittain. Jatkuva humina jäi ja joskus tinnittää. Kuulo on niin tärkeä aisti, menkää heti yksityiselle korvalääkärille. Jos olisin heti saanut oikeata hoitoa niin kuulo olisi palautut 100%. Nuoresta iästä johtuen (silloin olin 27 vuotias) se palautui aika hyvin kun lähtö kohta oli nolla, kuulin vain 70-80 desibeliä ts disko melua. Tämän kuulovamman kanssa on vain elettävä. Tsemppiä kaikille.

      • Huonokuuloinen-nainen-64

        Hei! Minä olen menettänty 11-vuotiaana vasemmasta korvasta kuulon ja aivan yhtä-äkkisesti. Syytä kuulon menetykseen ei ole selvinyt. Itse jälkikäteen olen arvioinut, että mulla ollut jo lapsena menieren tauti, tämä tauti voi viedä tosi nopeastikin kuulon pois. Mulla oli jo lapsena tähän liittyen myös huimaus- ja oksentelu oireita. 30-vuotta pärjäsin pelkällä oikealla korvalla. Mutta nyt myös oikea korva on alkanut oireilemaan ja siitä on myös kuulo heikentynyt. Toisella korvalla vielä pärjää, mutta kun toinenkin menee on aika heikoilla.


      • nainen sateessa

        Minulla lähti kuulo oikeasta korvasta melkein tasan vuosi sitte.Kerroinkin siitä tällä palstalla.Aluksi sain vaan antibioottikuurin,lääkäri epäili tulehdusta korvassa.Vasta syyskuun alussa sain ajan erikoislääkärille,joka ilmoitti et minulla on äkillinen kuulonmenetys......kortisonikuurikaan ei auttanut.Ehkä ylipainehappihoidosta olis jotain apua ollut,mutta se tulisi aloittaa heti kuulon menetyksen jälkeen.
        Tutkimuksia tehty sen jälkeen,magneettikuvassa ei todettu mitään poikkeavaa.Lääkäri epäili joko virusta tai verenkiertohäiriötä sisäkorvassa.Sanoi että loppuun asti joudun kuunteleen tätä suhinaa.Kai tähän on jo tottunut,välillä on huonojakin päiviä.Kuulolaitteenkin sain,mut sillä ei juurikaan saatu korvaan kuuloa takasin.Ns.kuoppakuulo.Pakko vaan sinnitellä,,,,,,,,,,,,,,onneksi toisella korvalla kuule ainaskin jotenkin.......Hyvää kesää vaan kaikille saman kokeneille.


    • puoletjoo

      heippatirallaa. Mulla on ihan sama ongelma. Mulla lähti vasemmasta korvasta kuulo noin vuosi sitten ja huimasi kovasti. Korva kuvattiin magneettikuvauksella ja diagnoosiksi tuli äkillinen kuulonmenetys. Mitään näkyvää vikaa ei löytynyt eikä syytä miksi näin kävi. Suhina ja kohina eli hienosti kai tinnitus jäi kaupan päälle ja on tosi ikävä homma. Myös lähipiirissä on sananlaisia juttuja ja joillakin on kuulo onneksi palannutkin .Toivottavasti sullakin palaa.

      • Nimetön

        heips myös sinulle ja muillekkin!
        Kiitos vastauksistanne!
        Minä jo laitoinkin tonne aikaisemmin kuulumisia itsestäni.(kuulo lähti toisesta korvasta)
        Toivottavasti Kuulo oisi nyt pysyvää!
        Toivon teille kaikille ihmeparantumisia ja tsemppiä ja jaksamista!!


      • myriam
        Nimetön kirjoitti:

        heips myös sinulle ja muillekkin!
        Kiitos vastauksistanne!
        Minä jo laitoinkin tonne aikaisemmin kuulumisia itsestäni.(kuulo lähti toisesta korvasta)
        Toivottavasti Kuulo oisi nyt pysyvää!
        Toivon teille kaikille ihmeparantumisia ja tsemppiä ja jaksamista!!

        Hei kaikille kohtalotovereille. Olen tähän ikään saakka saanut kuulla aivan normaalisti (48 v), mutta nyt yhtäkkiä eräänä aamuna herätessäni huimasi hiukan aikaa ja korvissa kuului taukoamaton humina. Kävin samana päivänä terveydenhoitajalla, koska arvelin, että korvissa on vaikkua tai jotain vastaavaa, mutta korvat olivat aivan puhtaat, ei merkkejä korvatulehduksestakaan. Nyt olen viikon verran kuunnellut näitä ääniä, oikea korva on pahempi ja jatkuva tinnitus sotkee puhetta ja äänien suunnan aistimista, en esimerkiksi osaa sanoa mistä suunnasta tietynlaiset äänet kuuluvat. Todettiin toisessa korvassa kuulon alenema, ei vielä kovin paha käyrien mukaan. Mutta tälläkin kuulemisen tasolla on jo vaikeuksia kommunikoimisessa, esim. puhelimessa, samoin takaa tulevat äänet ovat pahempia ja silloin jos ei näe puhujan kasvoja.TV ja radio ovat myös hankalat seurata, ääni täytyy panna kovalle, jolloin musiikkiosuudet kuuluvat sietämättömänä meluna, mutta puheesta saa juuri selvää. Lääkäri sanoi, ettei ole kyseessä mitään vakavaa, alan olla eri mieltä asiasta, eikö kuulon huononeminen ole vakavaa!Huomenna on uusi lääkäriaika, toivottavsti jotain selviää. Jos jollakulla on ollut tai on parhaillaan samanlaisia oireita, kertoisitteko mitä on löytynyt, hoitoa, syytä, ennuste? Kuuntelenko tästä lähtien pääasiassa vain pääni sisäisiä ääniä?? Kertokaa kokemuksistanne!Kiitos.


    • palasi lääkkeellä

      Minulta on romahtanut kuulo molemmista korvista, vuoronperään. Kuulo parani korvalääkärin määräämällä Betaserc-lääkkeellä, joka on Ménièren taudin lääke. K.o. tautia minulla ei kuitenkaan ole. Kuulo parani molemmilla kerroilla loistavaksi, paremmaksi kuin konsaan ennen.

      • Puolikuuro muusikko

        Mulla hävisi matalat ja korkeat taajuudet vasemmasta korvasta 10 vuotta sitten. Äänet kumisivät päässä hiljainenkin musiikki tuntui menevän särölle. Korvalääkäri totesi että kyseeessä on tuiki tavallinen äkillinen kuulon menetys. Kävin tasapaino- sun muissa kuulotesteissä mutta mitään varsinaista vikaa ei löytynyt. Niinpä kuulo paranikin ihan parin viikon sisällä muuten mutta koko ajan paheneva tinnitus ilmestyi molempiin korviin.

        Tinnituksen kanssa tottui elämään mutta nyt sama vika tuli uudelleen viikko sitten. Vasen korva kuulee huonosti ja äänet kumisee päässä. Katsotaan "paraneeko" taas itsestään...


      • Pelottaa..

        En oisi ikinä arvannut että tällaista vielä joutuu kokemaan!Tiistai aamuna työpaikalla vastasin puhelimeen ja totesin etten kuule oikealla korvalla MITÄÄN!Soitin paikalliseen TK:seen ja pääsin heti.Lääkäri konsultoi puhelimessa erikoislääkärin kanssa ja pääsi seuraavana aamuna korvapolille.Siellä kuulo testattiin ja todettiin lähes kuuroksi,syy tuntematon,ehkä virus tai verenkiertohäiriö.Lääkkeitä määrättiin Prednisolon ja Betaserc.Joillakin kuulo palautuu osittain ta kokonaan ja toisilla ei,kutn olen nähnyt näitä kokemuksia lukiessa.Ja nyt pelotta miten tässä mahtaa käydä..Vielä senkin voisi kai kestää jos toiseen korvaan jää kuulo,mutta miten tätä jatkuvaa huminaa ja suhinaa kestää?Väheneekö kohinat vaikkei kuulo palautuisi??Oisin kiitollinen vastauksista.


      • Korvapuoli
        Pelottaa.. kirjoitti:

        En oisi ikinä arvannut että tällaista vielä joutuu kokemaan!Tiistai aamuna työpaikalla vastasin puhelimeen ja totesin etten kuule oikealla korvalla MITÄÄN!Soitin paikalliseen TK:seen ja pääsin heti.Lääkäri konsultoi puhelimessa erikoislääkärin kanssa ja pääsi seuraavana aamuna korvapolille.Siellä kuulo testattiin ja todettiin lähes kuuroksi,syy tuntematon,ehkä virus tai verenkiertohäiriö.Lääkkeitä määrättiin Prednisolon ja Betaserc.Joillakin kuulo palautuu osittain ta kokonaan ja toisilla ei,kutn olen nähnyt näitä kokemuksia lukiessa.Ja nyt pelotta miten tässä mahtaa käydä..Vielä senkin voisi kai kestää jos toiseen korvaan jää kuulo,mutta miten tätä jatkuvaa huminaa ja suhinaa kestää?Väheneekö kohinat vaikkei kuulo palautuisi??Oisin kiitollinen vastauksista.

        Niin, kesäloma oli tosi kiva KUNNES, no olin pienessä huppelissa kävelemässä mökille ja yhtä äkkiä alkoi korvassa soimaan, alkaen aivan korkeasta taajuudesta loppuen sitten aivan mataliin, tätä se teki koko illan, silloin nauratti mutta en tosiaan tiennyt mitä on edessä.
        Aamulla heräsin ja nousin ylös ja HUPS, tasapaino täysin poissa, KARMEETA, no kohmelossa lähdin sitten terveyskeskukseen jossa paikallinen sairaanhoitaja totesi että vahaa vain ja määräsi korvatippoja, no niitä sitten tiputtelin viikonverran ja eikä mitään tulosta, hermot vaan kireellä kun seiniä pitkin kävelin, eikä muuta kun taas Pietarsaaren terveyskeskukseen (Kammoan sitä paikkaa, niin kun moni muukin), no siellä sain taas akuuttiajan lääkärille joka totesi että korvalääkärillä on kesäloma ja suoritti minulle hutiloidun tutkimuksen, eli sanoi että korvahan on punainen, sanoin hänelle että se kuuro korva on siellä toisella puolella, katsot väärää korvaa.
        No hän määräsi antibioottikuurin, eikä suorittanut asianmukaista tutkimusta (kuulotesti, kortisonihoitoa), hän vain passitti kotia popsiin pillereitä.
        Varokaa sairastumasta Pietarsaaressa kesälomalla, silloin on lääkärit kesälomalla, USKOMATONTA mutta totta.
        No vitutuskäyräni oli niin korkealla jo että häivyin Helsinkiin yksityislääkärille epätoivoisena, no menin Helsingin lääkäriasemalle yksityiseen jossa tehtiin kunnon tutkimukset (maksoihan ne), no lääkäri totesi että eikö sinulle annettu kortisonia ja tehty kuulotestiä päätään pudistellen ja kauhisteli pietarsaaren hoitotapoja tai oikeastaan hoitamatta jättämistä, todeten että nyt on valitettavasti myöhäistä tehdä mitään koska hoito pitää tapahtua HETI oireitten alettua eikä mitään vitkuilua.
        En usko että ikinä olen ollut niin allapäin kun sieltä poistuessani horjuen ja epävarmana.

        Tein sittemmin valituksen sekä terveyskeskukseen että potilasvahinkoon ja sehän siinä olikin sitten huvittavaa kun lääkäri itse soitti minulle ja pyysi anteeksi sitä kun ei ollut osannut hoitaa oikealla tavalla, aloitti vielää puhelun kysymällä että mitä kuuluu, sanoin että toisella korvalla ei vieläkään mitään ja tuskin enään tulee kuulumaakaan, kiitos hoitovirheen.
        No nyt on tullut vastaus valitukseen, HYLÄTTY, niinkun arvelinkin, eihän niitä vastaaan pieni ihminen mitään pysty, fiilikset on sellaiset että voisin käydä repäiseen korvan irti ja kysyä että miltä tuntuu ????, mitä kuuluu.

        Elämä on muuttunut nyt epävarmaksi, vältellen ihmisiä, musiikkia ei huvita kuunella, tasapaino huono, tosiaan parantunut tottumuksesta jo paljon, mutta toi hiton suhina ja kuurous, kun ei tiedä kenenkä suusta ne äänet tulee, vai avaruudestako ne tulee.

        Nyt on magneettiröngten otettu ja oottelen vastausta, heinäkuun 18 meni kuulo tänä vuonna.


      • Mohnblume
        Korvapuoli kirjoitti:

        Niin, kesäloma oli tosi kiva KUNNES, no olin pienessä huppelissa kävelemässä mökille ja yhtä äkkiä alkoi korvassa soimaan, alkaen aivan korkeasta taajuudesta loppuen sitten aivan mataliin, tätä se teki koko illan, silloin nauratti mutta en tosiaan tiennyt mitä on edessä.
        Aamulla heräsin ja nousin ylös ja HUPS, tasapaino täysin poissa, KARMEETA, no kohmelossa lähdin sitten terveyskeskukseen jossa paikallinen sairaanhoitaja totesi että vahaa vain ja määräsi korvatippoja, no niitä sitten tiputtelin viikonverran ja eikä mitään tulosta, hermot vaan kireellä kun seiniä pitkin kävelin, eikä muuta kun taas Pietarsaaren terveyskeskukseen (Kammoan sitä paikkaa, niin kun moni muukin), no siellä sain taas akuuttiajan lääkärille joka totesi että korvalääkärillä on kesäloma ja suoritti minulle hutiloidun tutkimuksen, eli sanoi että korvahan on punainen, sanoin hänelle että se kuuro korva on siellä toisella puolella, katsot väärää korvaa.
        No hän määräsi antibioottikuurin, eikä suorittanut asianmukaista tutkimusta (kuulotesti, kortisonihoitoa), hän vain passitti kotia popsiin pillereitä.
        Varokaa sairastumasta Pietarsaaressa kesälomalla, silloin on lääkärit kesälomalla, USKOMATONTA mutta totta.
        No vitutuskäyräni oli niin korkealla jo että häivyin Helsinkiin yksityislääkärille epätoivoisena, no menin Helsingin lääkäriasemalle yksityiseen jossa tehtiin kunnon tutkimukset (maksoihan ne), no lääkäri totesi että eikö sinulle annettu kortisonia ja tehty kuulotestiä päätään pudistellen ja kauhisteli pietarsaaren hoitotapoja tai oikeastaan hoitamatta jättämistä, todeten että nyt on valitettavasti myöhäistä tehdä mitään koska hoito pitää tapahtua HETI oireitten alettua eikä mitään vitkuilua.
        En usko että ikinä olen ollut niin allapäin kun sieltä poistuessani horjuen ja epävarmana.

        Tein sittemmin valituksen sekä terveyskeskukseen että potilasvahinkoon ja sehän siinä olikin sitten huvittavaa kun lääkäri itse soitti minulle ja pyysi anteeksi sitä kun ei ollut osannut hoitaa oikealla tavalla, aloitti vielää puhelun kysymällä että mitä kuuluu, sanoin että toisella korvalla ei vieläkään mitään ja tuskin enään tulee kuulumaakaan, kiitos hoitovirheen.
        No nyt on tullut vastaus valitukseen, HYLÄTTY, niinkun arvelinkin, eihän niitä vastaaan pieni ihminen mitään pysty, fiilikset on sellaiset että voisin käydä repäiseen korvan irti ja kysyä että miltä tuntuu ????, mitä kuuluu.

        Elämä on muuttunut nyt epävarmaksi, vältellen ihmisiä, musiikkia ei huvita kuunella, tasapaino huono, tosiaan parantunut tottumuksesta jo paljon, mutta toi hiton suhina ja kuurous, kun ei tiedä kenenkä suusta ne äänet tulee, vai avaruudestako ne tulee.

        Nyt on magneettiröngten otettu ja oottelen vastausta, heinäkuun 18 meni kuulo tänä vuonna.

        Olen lukenut lievällä kauhulla noita viestejänne.. Olen 20-vuotias musiikinopiskelija. Mulla alkoi helmikuussa eräänä talvisena aamuna herättyäni järkyttävä hurina oikeassa korvassa. Sen jälkeen alkoi älytön tinnitus, joka jatkui koko iltapäivän, en kuullut mitään, pelotti vaan älyttömästi.. Sitten menin terveydenhoitajalle, joka katsoi kuulon ja soitti korvalääkärille, kun huomasi että mun kuulo oli oikeassa korvassa puhetaajudella -30. Ei hyvä. Korvalääkäri ei ehtinyt samana päivänä ottaa vastaan, mutta sanoi että "korvassa on nyt tapahtumassa jotain." eli ei paljon auttanut. Sitten itkin loppupäivän ku pelotti niin pahasti, tuntui että ura loppui siihen..

        Seuraavana päivänä pääsin Kyssille korvapolille. Siellä todettiin että kyllä, kuulo alentunut, ei tulehdusta, korvat näyttää ihan hyvältä. Sain sellaisen diagnoosin että vika olis sisäkorvassa, simpukassa. Ei muuta. Sillä elettiin sitten kuukausi, piti välttää melua kaksi viikkoa, sekä pysyä erossa rankasta liikunnasta. Mukavaa oli, kortisoonia söin ja kuulo kuin ihmeen kaupalla parani, tinnitus ja humina katosivat.

        Kuukauden kuluttua ensimmäisestä lääkärikäynnistä kävin kontrollissa. Tästä kerrasta diagnoosi oli "Synnynnäinen kuulovaurio", mutta miten se voisi olla synnynnäinen, jos huomasin sen vasta tuolloin?! Tyydyin kuitenkin vastaukseen ja olen elänyt tuon asian kanssa kiinnittämättä sen enempää huomiota asiaan. Kuulosuojaimia käytin aina metelissä, ostin sittemmin 200€:n kustomoidut korvatulpat, jotka ovat ehkä parhaat ystäväni nykyään. :)

        Nyt sitten tänään huomasin, että tuohon oikeaan korvaan koskee, enkä kuule sillä yhtä hyvin kuin vasemmalla. Puhelinkeskustelu äitini kanssa herätti tuon epäilyksen, että nyt siellä korvassa on taas tapahtunut jotakin. Kuulen vasemmalla roimasti paremmin kuin oikealla.. Haluaisin kysyäkin siksi, onko teillä muilla kokemusta tällaisesta vuoristoradasta, että välillä menee ok, ja välillä tuntuu kuin asia pahenisi? Olen myös miettinyt, että haluaisin magneettikuvaukseen, jotta suljettaisiin pois kasvaimen mahdollisuus... Pelkään kuollakseni että menetän kuuloni, silloin olisi nuoruus eletty ja alkaisi uuden ammatin etsiminen.. Rakastan musiikkia, olen tehnyt sitä koko nuoren ikäni ja haluaisin siitä ammatin.. Se on kuin kutsumus. Mutta jos kuulo menee, ei kai ole muuta vaihtoehtoa kuin etsiä jotain, mitä kuulovammainenkin voisi työkseen tehdä.... Kertokaa kokemuksianne, huomasin kyllä, että olen lähes nuorin tästä samasta vaivasta kärsivä, joten kokemukset ovat ehkä erilaiset, samoin kuin pelko tulevasta.....


    • äippä vm 99

      Kirjoitin aiemminkin tälle palstalle. Nyt on sitten kuulolaitteet molemmissa korvissa ollut noin vuoden. Täytyy sanoa, että tämä vuosi on mennyt tässä totutellessa laitteisiin.
      Vieläkin korvat kipuilevat ja ilmeisesti kuulo heikkenee edelleen. Minua hivittää, kun olen vielä itse aika temperamenttinen ja välillä tulee karjuttua ihan tosissaan. Mietin monesti lähteekö multa kuulo ennen kuin nuo murkut kasvaa ja muuttaa kotoa. Korvat tuntuvat todella tukkoisilta. Mutta on jännä huomata esim, haukotelllessani korvani aukeavat hetkeksi. Olenkin miettinyt liittyykö tämä purentaan, kun minulla on jatkuvasti tosi tiukka purenta ja leukapielet kireällä... stressiäkö?? Nyt olen sitten alkanut tehdä leukaperilläni rentouttavia ja irrottavia liikkeitä eli auon väillä suutani, kun kala kuivalla maalla.... mitäpä ei ihminen tekisi olonsa parantamiseksi!!!

      • äippä vm 69

        Siis äippä vm69 ei -99


    • puolikuuron kohtalo

      kuulo lähti pienenä lapsena kuin salaman iskusta toisesta korvasta pysyvästi. Nyt siitä on 25 vuotta aikaa. jäljelle jäi vain tinnitus kuuroon korvaan. eli tinnitusta ollut nyt 25 vuotta ja olen ollut puolikuuro sen 25 vuotta.
      meni noin 10 vuotta tottua tinnitukseen, olen myös saanut kuulevaan korvaan tinnituksen sitten myöhemmin teininä. nyt kuitenkaan tinnitus ei häiritse elämää mutta hiljaista ei ole koskaan.

      pitäkää huolta siitä kuulevasta korvastanne ettei mene viimeinenkin kuulo ja tinnitus pahenee hälystä ja melusta eli turhaa melua kannattaa välttää.

      Tsemppiä ihmiset! tutustukaa kuuloliittoon ja sen toimintaan myös!

    • jyskytys

      kuulo palasi lääkkeellä.
      Jos sinulle on määrätty Betacerkkiä,se on Menieren lääke.Olen syönyt sitä 20vuotta ei se mitään ole auttanut.Meniere on sellainen että kuulo voi palautua monen kertaa ja olla vaikka kuina hyvä ja monta vuotta niinkuin minullekkin kävi, mutta nyt on mennyt molemmista korvista kuulo, etten kuule televisosta Suomen kieltä.Toinen korva on leikattu se on täysin kuuro mutta toisella kuulen jos ihminen puhuu lähellä minua eikä ole muuta häiriötä.

    • Nainen sateessa

      Kirjoitin edellisen kerran v.2007.Silloin vielä oli kuulo vas.korvassa.Vuonna 2008 se katosi myö siitä samalla tavalla eli yhdessä yössä.
      Nyt sitten on eletty melkein kuurona siitä lähtien,laitteet jonkin verran auttavat,eli keskustelu toisen kanssa onnistuu jotenkin rauhallisessa ympäristössä.
      Tsemppiä vaan kaikille ja kesän alkua :)

    • kirjoittaja

      viimeksi kun kävin lääkärissä , kesti n.10 minuuttia.

    • epätoivoinen

      moikka. n. 4 vuotta sitte minut pahoinpideltiin rauta tangolla seurauksena kallomurtuma, aivoveren vuoto, sisäelimet koki kovia (maksa perna keuhkot) luita murtui kasa, olin yksinkertaisesti tohjona ja halvaannuin hetkeksi. Kaikki parani lukuunottamatta vasempaa korvaa johon jäi hieman heikompi kuulo ja se alkoi tinnittämään. Kuulo oli heikentynyt noin 20% eikä se haitannut elämää yhtään. Olin tuolloin 17-vuotias. Nyt olen 21-vuotias korkeakoulut meneillään ja elämä edessä. Kuulo on heikentynyt nyt vasemmasta korvasta n.50%, tämä masentaa minua suuresti, pelkään, että uurastanko turhaan, koska puol kuurona en usko että työtehtävät tulevat onnistumaan. jos kuulo heikkeni 4 vuodessa tuon verran miten on asiat 10 vuoden päästä.. 20.. Olen ollut aina hyvin elinvoimanen, iloinen ja puhelias ihminen, nyt viimeisen puolen vuoden aikana kun kuulo heikentynyt niin että muiden ihmisten kanssa käyminen välillä oikeasti vaikeaa ja noloa kun ei kuule, minusta on alkanut tulla hiljaisempi ja säikympi enkä todellakaa ole enään oma itseni ja kaikki kuulon takia.

      ja kyllä olen lääkäreillä käynyt vuosittain mitään ei voi tehdä.

      Kuulon heikkenemisen syy varmasti on yö kerhot ja kone musa bileet joissa tykkään käydä. Olen tilannut hollannista hyvin tehokaita (perus sileitä) korva tulppia ja pyrin niitä parhaani mukaan pitämään muttei ne aina tahdo koko iltaa aina päässä pysyä. Olen nyt yrittänyt nyt lopettaa ulkona käymisen joka ei kuitenkaan niin helppoa ja mieluisaa ole, mutta niin.. Joka kerta kun käyn ulkona tuntuu että kuulo taas heikkeni asteen pari.

      Enpä tiedä mitä tällä vuodatuksella nyt hain, ehkä jotain neuvoja ja ymmärrystä.

      Ainoo kysymys on et mimmoiset korva tulpat mun tulis ostaa ja mistä?

    • NK

      Kuulo häippäsi vasemmasta korvasta. Terveyskeskuksessa ihmettelyn jälkeen mitattiin pyynnöstäni VERENPAINE ja sehän olikin jotain 230/120 luokkaa. Verenpainelääkitys päälle ja ja parin viikon kuluttua alkoi kuulo hissukseen palailemaan. Ensin äänet niinkuin olisi lasimursketta ravistellut astiassa ja siitä sitten
      normaaliin. Aikaa meni n. kk. Muistoksi jäi tinnitusta, jonka kuulen oikeassa (?) korvassa, välillä enemmän välillä vähemmän mutta siellä se on aina. Ostin verenpainemittarin (HYVÄ OSTOS) ja seuraan verenpainettani päivittäin. Verenpaineen vaakitus verenpainelääkkeillä omatoimisesti.
      Elämän matkamittarissa rapeat 60v.
      TERVEYTTÄ JA HYVINVOINTIA KAIKILLE, eläkäähän siististi...

      • nainen-58

        Minulta lähti kuulo oikeasta korvasta noin 20 vuotta sitten. Se myös tapahtui äkillisesti ja yhdessä yössä. Happihoitoa sain Kysissä, mutta kuulo ei palannut. Nyt on ollut tinnitystä myös toisessa korvassa muutaman viikon, ja kävin lääkärissä, joka totesi sen liittyvän kuulon alenemiseen. Epäilen kyllä vahvasti tuota verenkiertohäiriötä, koska niskat ja hartiat olleet jumissa. Tinnitys helpottaa kun käy hierojalla. Myös huonosti nukutun yön jälkeen tinnittää enemmän, koska lihakset eivät ole rentoutuneet. Kylpyläkäynnin jälkeen, jossa otin vesihierontaa olkapäille, tinnitys hävisi kokonaan. Myäs kesäisin, kun harrastan sauvakävelyä, on helpompaa tinnityksen kanssa. No, kaikkeen tottuu, en ole ottanut paniikkia. Täytyy olla tyytyväinen, että on muuten terve..


      • -54 syntynyt vaari
        nainen-58 kirjoitti:

        Minulta lähti kuulo oikeasta korvasta noin 20 vuotta sitten. Se myös tapahtui äkillisesti ja yhdessä yössä. Happihoitoa sain Kysissä, mutta kuulo ei palannut. Nyt on ollut tinnitystä myös toisessa korvassa muutaman viikon, ja kävin lääkärissä, joka totesi sen liittyvän kuulon alenemiseen. Epäilen kyllä vahvasti tuota verenkiertohäiriötä, koska niskat ja hartiat olleet jumissa. Tinnitys helpottaa kun käy hierojalla. Myös huonosti nukutun yön jälkeen tinnittää enemmän, koska lihakset eivät ole rentoutuneet. Kylpyläkäynnin jälkeen, jossa otin vesihierontaa olkapäille, tinnitys hävisi kokonaan. Myäs kesäisin, kun harrastan sauvakävelyä, on helpompaa tinnityksen kanssa. No, kaikkeen tottuu, en ole ottanut paniikkia. Täytyy olla tyytyväinen, että on muuten terve..

        Minulla on pitkälti samoja kokemuksia. 25 vuotta sitten oikean korvani kuulo aleni ja alkoi jatkuva surina. kävin korvalääkärillä ja diagnoosi oli, että hammaskalusto täytyy laittaa kuntoon. Myöhemmin minulle on laitettu hammasproteesi sekä "ylä-, että alakertaan. Parisen vuotta sitten sama korva yhden yön aikana menetti kuulon kokonaan ja surina ym. äänet voimistuivat, joskus jopa tuskallisiksi. Magneettikuvastakaan ei syytä löytynyt. Olen jo tottunut elämään asian kanssa, mutta nyt, etenkin tänä päivänä olin töissä kuin "toisen asialla", johtuen siitä, että jostain syystä kuulin oman puheääneni kuin jostain kammiosta kaikuvana. Työkavereiden, niin kuin vaimonki puheäänet ovat olleet huonosti kuultavissa. Vaimo puhdisti äsken korvani ceridalh öljyllä ja siitä tuntuu ainakin nyt olevan hieman apua. Verenpainemittaus näytti aika tavalla alhaisia lukemia. Täytyy katsoa tilannetta yön jälkeen.


    • EiOleTinnitus

      Yksi syy korvien mahdolliselle äänettömyydelle on matala verenpaine. Voi lähteä kuulo toisesta korvasta ja palata myöhemmin, voi esiintyä suhinaa yms. Verenpaineen tasottaminen esim. ruoka, suola yms. voi auttaa. Itselläni helpottanut oireita.

      • PK

        Onko suolan lisääminen auttanut asiaan?


    • Päivä kerrallaan

      Minulla lähti kuulo eilen aamulla vasemmasta korvasta osittain, matalat äänet katosi valikoimista ja tilalle tuli kuminaa ja kosken pauhua sekä ääni joka syntyy kun puhaltaa pulloon.

      Nyt aamulla parempi olo kuin eilen, kuulen suhteellisen hyvin mutta myös tinnityksen.

      Toisesta korvasta katosi korkeat äänet jo vuosia sitten, tilalle jäi tinnitys, eli korva on soinut samaa kimeää ääntä taukoamatta. Ylä-äänten tinnitykseen auttaa radiosta kuultava kohina, se neutraloi tinnityksen ja helpottaa nukkumaan menoa. Päivällä ääni hukkuu taustameluun. Mutta tämä toinen korva harmittaa, sitä en voi kieltää.

      Ei sitä uskoisi tällaisia ongelmia 50 - v iässä raittiille urheilijalle ja muuten perusterveelle ihmiselle.

      Kärsivätköhän eläimetkin samoin kuin me ihmiset tinnityksestä?


      Kiitos kaikille tähän aiheeseen osallistuneille!

      • Mulla on myös

        Oon 9 vuotta kun heräsin vasen korva oli mykkä. Hetken en kuullu mitää mut kuulo palas... ja kuulin jotai. O.O samat jutut.


      • Ääk

        Ensin pahoitteluni kun en osaa käyttää tätä keskustelupalstaa.

        Olen 21v nainen, minulla hävisi oikeasta korvasta kuulo lauantaina, suhinaa ja huminaa sekä ajoittaista piippausta kuului. Maanantaina menin lääkäriin mutta eivät osanneet sanoa mitään, putsasivat korvan ja huomasivat tärykalvon olevan samea.

        Tiistaiaamuna heräsin vasta 13h unien jälkeen ja ylös noustessa meinasi jalat mennä alta, huimasi ja pyörrytti niin että meinasin jo soittaa ambulanssin. Lopulta ajoin kuitenkin itse lääkäriin eikä korvalle edelleenkään tehty mitään.

        Tänään eli torstaina on jo niin huono tasapaino etten viitsi nousta sängystä, heti kun nousen, alkaa oksettamaan kamalasti ja kylmä hiki nousee pintaan. Nyt on jo myöhäistä lähteä lääkäriin tältä päivältä kun tk:ssa sulkevat ovensa klo 16.

        Oireita siis tuo huimaus, "epätoden tuntuinen olo", pahoinvointi, kuulo edelleen poissa toisesta korvasta.. Kuumetta tai korvakipua ei ole. Voisiko joku yhtään sanoa mitä tämä on? Onko jollain ollut samanlaisia oireita?

        Kiitos jo etukäteen.


      • korva ongelma??
        Ääk kirjoitti:

        Ensin pahoitteluni kun en osaa käyttää tätä keskustelupalstaa.

        Olen 21v nainen, minulla hävisi oikeasta korvasta kuulo lauantaina, suhinaa ja huminaa sekä ajoittaista piippausta kuului. Maanantaina menin lääkäriin mutta eivät osanneet sanoa mitään, putsasivat korvan ja huomasivat tärykalvon olevan samea.

        Tiistaiaamuna heräsin vasta 13h unien jälkeen ja ylös noustessa meinasi jalat mennä alta, huimasi ja pyörrytti niin että meinasin jo soittaa ambulanssin. Lopulta ajoin kuitenkin itse lääkäriin eikä korvalle edelleenkään tehty mitään.

        Tänään eli torstaina on jo niin huono tasapaino etten viitsi nousta sängystä, heti kun nousen, alkaa oksettamaan kamalasti ja kylmä hiki nousee pintaan. Nyt on jo myöhäistä lähteä lääkäriin tältä päivältä kun tk:ssa sulkevat ovensa klo 16.

        Oireita siis tuo huimaus, "epätoden tuntuinen olo", pahoinvointi, kuulo edelleen poissa toisesta korvasta.. Kuumetta tai korvakipua ei ole. Voisiko joku yhtään sanoa mitä tämä on? Onko jollain ollut samanlaisia oireita?

        Kiitos jo etukäteen.

        keskus lääkärille heti!!! siellä osaavat sisä korva ongelmista?? terkkarista olis pitäny lähetteen antaa jo!!??? toi on ammatti kuulo kirurgian hommia!!!sisä korva tulehdukselta vaikuttas!???


      • Kuuro
        Ääk kirjoitti:

        Ensin pahoitteluni kun en osaa käyttää tätä keskustelupalstaa.

        Olen 21v nainen, minulla hävisi oikeasta korvasta kuulo lauantaina, suhinaa ja huminaa sekä ajoittaista piippausta kuului. Maanantaina menin lääkäriin mutta eivät osanneet sanoa mitään, putsasivat korvan ja huomasivat tärykalvon olevan samea.

        Tiistaiaamuna heräsin vasta 13h unien jälkeen ja ylös noustessa meinasi jalat mennä alta, huimasi ja pyörrytti niin että meinasin jo soittaa ambulanssin. Lopulta ajoin kuitenkin itse lääkäriin eikä korvalle edelleenkään tehty mitään.

        Tänään eli torstaina on jo niin huono tasapaino etten viitsi nousta sängystä, heti kun nousen, alkaa oksettamaan kamalasti ja kylmä hiki nousee pintaan. Nyt on jo myöhäistä lähteä lääkäriin tältä päivältä kun tk:ssa sulkevat ovensa klo 16.

        Oireita siis tuo huimaus, "epätoden tuntuinen olo", pahoinvointi, kuulo edelleen poissa toisesta korvasta.. Kuumetta tai korvakipua ei ole. Voisiko joku yhtään sanoa mitä tämä on? Onko jollain ollut samanlaisia oireita?

        Kiitos jo etukäteen.

        Luulenpa että Menieren tauti tullut.Siitä selviää vaikka kuulo meneekin.


    • jambagu64

      moi! olen 19 vuotias ja mulla katosi kuulo noin raskausviikon 20 jälkeen. kävin kuulotutkimuksissa muutamaan otteeseen ja todettiin vaan että sisäkorvassa simpukassa jotain häiriöö... ensin kuulin paremmin matalat äänet ja huonommin korkeat äänet ja kahden kuukauden päästä kävin uudestaan tutkimuksissa ja tilanne oli muuttunut päinvastaiseksi! lääkärin mielestä se oli hyvä, koska korkeita ääniä on tärkeämpi kuulla. mitä mieltä ootte, palautuukohan kuulo kun kohta tästä oon synnyttänyt?
      verenkierto tai verenpaine häiriöistä jos johtuu niin mun verenpaine on nyt ollu siis ~100/60 ja hB ~110 ja nyt rautatableteilla nostettuna melkein 130.
      kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa vaivautua vastaamaan! kiinnostais vaan tietää tästä tilanteesta kun oon kuitenkin vasta ton 19 vuotta ja mitään erikoista en oo tietääkseni tehnyt sillon kun kuulo lähti...

    • mummeli 67

      Olen menettänyt oikean korvan kuulon ihan pienenä, mutta en ole kovinkaan paljon mielestäni siitä enää sen jäkeen kärsinyt, kun korvasäryt loppuivat. Olen 67 vuotias ja nyt eläkkeellä ja ihan normaalisti pärjäsin työssä. Muut kyllä joskus huomauttivat, että en kuule, jos oikea korva on puhujaan päin, mutta itsehän en sitä tietänyt ja joskus tuntui siltä, etteivät ne muut kuulleet sen paremmin, kun itse oli tottunut kuuntelemaan tarkemmin. Puhelimen laitan aina ihan vaistomaisesti kuulevaan korvaan, joten kyllä sen kanssa oppii elämään.

    • korvavaha

      Hei ostakaa apteekiista korva vaha ainetta se sulattaa ne:) auttoi minua

    • K ja N

      Kuulo heikentynyt ilmeisesti tasaisesti ja vasemmasta korvasta eniten. Tk lääkäri kirjoitti lähetteen kuulokeskukseen, josta tuli ilmoitus että minut os siirretty kuulokojeen ostopalveluun johonkin (ilmoittavat sieltä minne). Mitään syytä kuulon huononemiseen ei ole (kova ääni, tulehdus tms.). Pärjään vielä toisella korvalla normaalin puheen kanssa, toinen korva kuulee jotain, mutta äänet ovat särkyneitä ja eri oktaavissa. Myös huonommasti kuulevassa korvassa tasainen matala humina ja korvassa tukkoinen tunne. Luultavasti sama tilanne jo n. puoli vuotta. Otin yhteyttä kuulokeskukseen ja pyysin tarkempaa kuulon tutkimusta kuin vain korviin kurkistus ja kuulokäyrä. Kuulokeskuksen lääkäri vastasi että ostopalvelu hoitaa. No, nyt sitten vain odotellaan ehkä seuraavat puoli vuotta. Ihmettelen vain sitä, että jos kuulo on ollut huono jo puoli vuotta niin tokkopa enää itsekseen paranee. Koetan kuitenkin puhua tk lääkäriltä betaserc kuurin ja antibioottikuurin myös. Siis jos huonommassa korvassa olisi jotain (?) jonka voi lääkkeillä hoitaa.
      Näillä mennään, peläten pahinta ja toivoen parasta.
      Hyvää kesää kaikille kohtalotovereille tv. mies 68.

    • mummeli 62v.

      Itselläni alkoi kuulon huononeminen sykkeen mukaisella suhinalla. Kävin tk-lääkärin luona, kuulo tutkittiin jossa todettiin kuulon alenemaa. Suhina vaan jatkui. Lähete korvalääkärille, magneettikuvissa kävin, Betacergiä käytin kuurin. Sillä ei mitään vaikutusta puoleen eikä toiseen. Kontrollikäyntiä korvalääkärillä, uudet magneettikuvat, niissä ei löytynyt erikoista. Suhinaa kesti reilun kaksi vuotta, kunnes eräänä aamuna arvelin että jes, suhina on loppunut kun ei kuulu enää. Mutta ikäväkseni huomasin että en tosiaankan kuule mitään oikealla korvalla. Siitä on nyt puolitoista vuotta aikaa, eikä kuule ole palautunut, eikä kertaakaan ole sitä tunnetta tullut että taisi palautua kuulo. Välillä on tinnitystä, kolinaa ja kaikkea mahdollisia ääniä kuuluu. Tälläkin hetkellä on tasainen suhina mikä kuuluu. Tämän kanssa vain pitää osata elää ja olla. Niin tosiaan, kysyin kuulolaitteesta korvalääkäriltä, hänen mielestään aiheuttaisi niin paljon häiriötä että tuskin tulisi pidettyä. En ole saanut aikaiseksi että kävisin Kysin kuulopolilla. Jos kuitenkin nykyaikana olisi jotain apua saatavilla. Onneksi toinen korva kuulee vielä, linnunlaulun, heinäsirkan sirinän yms.

      Myös minä toivotan hyvää kesää kaikille kohtalotovereille ja muillekkin jotka lukevat tämän kirjoitukseni.

    • K ja N

      Jatkoa aiemmalle: Niinhän siinä kävi että kuulokojeet molempiin korviin, mutta käytännössä pidän toista koska säätämällä tila asetusta ja äänen voimakkuutta saan huonomman korvan samalle tasolle kun paremman. Äänet yhtyvät aivoissa ja hittolainen, tv:n ääni ihan ok ja puheen kuuleminenkin normaalia kun korkeat (kirkkaat) äänet tulivat kojeen myötä takaisin. Suosittelen muuten lämpimästi kuulokojeen käyttöä tai ainakin sen kokeilemista, jos sellaiseen tuntuu olevan tarvetta ja tarvettahan on jos käy niinkuin minulle, että naapuri kävi paukuttamassa ovea ja ilmoitti vihaisena että telkkua pienemmälle. Se havahdutti ensimmäisen kerran missä mennään ja tk lääkäri passitti kuulokäyrän ottamisen perusteella kuulon alenemisen jatkotutkimukseen. Ongelmaksi tuli se, että kuulokeskus ei alkanutkaan tutkimaan (ehkä ikä 68v) ja passitti suoraan kuulokojeen sovitukseen. Sekin päätös onneksi muuttui kun kuulokojefirma pommitti asialla (kiitos tytöt) toistuvasti kuulokeskusta ja sain äsken sellaisen viestin, että kuulon alenemisen syyt tullaan sittenkin tutkimaan. Arvatkaapa ilahduinko ja olipa tulos sitten mikä tahansa, niin on ainakin sellainen tunne että tutkittu on ja edes koetettu auttaa.
      Palaan asiaan jos sellaiseen tulee vielä aihetta..

      Kelejä se vaan pitelee... MOI
      .

    • lauta-aita

      minulla alkoi kuulo huononemaan vasemmasta korvasta n.45 vuotiaana korva myös vinkuu ja humisee nyt en kuule puheääntä kuin oikealla korvalla onneksi oikea korva tuntuu normaalikuuloiselta t.m60v

    • puukontie

      Onko kenelläkään ollut havaintoja haju- ja makuaistin heikkenemisestä kuulo-ongelmien yhteydessä? Minulla ne heikkenivät poskiontelotulehduksen jälkeen n. puoli vuotta ennen vasemman korvan tukkeutumista. Nyt on suhinat yms. mukana ja bassot kateissa. Kortisonikuuro aloitettu tänään...

      • Bassot_kateissa

        Auttoiko lääke? Onko bassoään palanneet? Mulla sama viheliäinen kuulon rikkoutuminen flunssan ja lentomatkan jälkeen. Syönyt Medrolia ja Betaserciä. Masentaa, kun harrastan musiikkia. Makuaisti myös huonontunut jo muutama vuosi sitten.


    • pekkapeter

      Tervehdys!

      Kaaduin 8 päivää sitten melko pahasti pää edellä maahan, jossa minun korva ja sen takaosa otti iskun vastaan. Menetin kyseisellä hetkellä tajuntani. Sairaalassa minulla havaittiin lievä kallomurtuma ja vasemmasta korvasta meni kuulo. Meinin parin päivän päästä erikoislääkärille ja ne teki mulle kuuotestin ja tutkimusten perusteella mulla on ilmeisesti vauritoitunut sisäkorva, tai papereissa lukee sensorineuraalinen kuulonalenema. Testeissä kuulin juuri ja juuri jotain ääniä siltä, mutta nyt pari pv siitä eteenpäin tuntuu etten kuule mitään. Teen aina välillä kotona testin, että laitan puhelimen tuuttaamaan ja vien sen korvan eteen. Toinen kuulee täysin normaalisti, mutta toinen ei juuri mitään. tai sanotaan, että se reagoi ihan vähän ääneen. Silloin kun puhelin sanoo "tuuut!", niin tämä korva kuulee äärimäisen vaimeasti "siiiiir" tai vastaavaa. Lisäksi kyseinen korva humisee paljon ja jonkin sortin tinnitystä esiintyy paikoin.

      Kysymys kuuluu, että onko täällä jollain toisella kokemusta vastaavasta? Mua pelottaa ihan älyttömästi tämä kuulon menetys. Tosta on suhteellisen vähän aikaa kulunut, mutta mitä luulette, että mitä on mahdollisuudet, että kuulo palaisi edes osittain? Mulle sanottiin, että siellä voi olla turvotusta jne joka saattaa häiritä kuulemista, mutta ei kai se näin paljon voi vaikuttaa? Kaikki neuvot ovat nyt tarpeen.

      Itse olen muuten terve 30 vuotias mies. ja aikaisemin kuulo on ollut moitteeton.

      Valtava kiitos kaikille, jotka vastaavat minulle jotain.

      • goblinelle

        Itselläni oli viime viikolla flunssa. Maanantaina alkoi huimaus ja korvien lukkiutuminen. Ensin oikea korva ja sitten vasen. Keskiviikkona meni vasemmasta samalla tavalla kuulo kuin sinulla. Sain eilen antibiootteja ja tänään erikoislääkärilta kortisonikuurin. Pääsen vasta maanantaina testeihin. Itse olen 19-vuotian muuten terve nainen. Tässä kanssa itse kauhulla odotan, että palautuuko kuulo.


    • Hei. Itsellä sattui äskettäin samanlainen ilmiö, huolestuttaa. Olen siis liikunta-alan ammattiin opiskeleva 17v nuori ja kävi uimavalvovan testejä varten syvyyssukeltamassa tänään n. 4ssä metrissä (paineentasaus kunnossa, en tuntenut kipua), olin käynyt ennenkin useaan otteeseen, mutta tänään yhtäkkiä lähti osittain kuulo vasemmasta korvasta ja se tuntuu puudutetulta. Kovasti häiritsee myös tuo sirinä ikään kuin "flashbang-ääni" toin aluksi että tämä on vain sitä uimahallissa sattunutta "vettä korvaan-ilmiötä", mutta nyt huolestuttaa ihan oikeasti kun mennyt yli 4h tästä.

      • Anonyymi

        Toivottavasti ei mennyt. Minulla meni. Flunssassa sukelsin.

        Mutta kyllä tällä pärjää.
        Ikävää, kun kuulo meni. Onneksi on toinen terve korva kuuleva..
        Kuulokoje


        Aluksi oksensin ja huimasi. Sitten tasoittui. Kuulo. palautui osittain.

        Liikuntaa opetan ja varsin hyvin menee.


    • Anonyymi

      Itsellä tämä ilmeni 2 päivää sitten eikä ole vieläkään auennut korva on täysin kuuro ainakin vielä...

    • Anonyymi

      Minulla kaatui 45 cm korkea lattiamaljakko. Kuului kauhean kova pamaus ( maljakko ei mennyt rikki ) Ensin korvat soi sitten en kuullut omaa puhettani. Yritin saada selvää 6 uutisita, ääni säröytyi pahasti. Kuulo aleni molemmista kovista. Seuraavana päivänä terveyskeskuksessa tutkiminen oli ihan ala arvoista. Menin yksityiselle korvalääkärille. Nyt odotan HUS iin pääsyä kuulokojeen arviontia varten. Tapahtumasta on jo 4 viikkoa eikä kuulo ole tullut paremmaksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe