Rauman koulumurhaaja

1989?

Usa:ssa noita koulumurhia tapahtuu aina silloin tällöin, mutta muistaako kukaan 1989 Raumalla tapahtunutta koulumurhaa missä kasiluokkalainen jätkä teloitti kaksi oppilasta?
Mitähän tuolle jätkälle nykyään kuuluu?
Onko vapaalla jalalla vai edelleen hoidossa.
Tietäälö joku murhaajan nimen?

Lisää linkissä

http://www.ylioppilaslehti.fi/2006/01/27/koulukiusaamisen-lyhyt-historia/

71

21133

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kutvonen lankin takaa

      Vuonna 1989 koulukiusattu poika ampui Raumalla kaksi luokkakaveriaan.
      Siinä sen nyt näkee miten kiusaajille voi käydä!
      Järkikäteen niin säästetään ruutia.

      • siitä vaijetaan

        Aivan näin!
        Minulla ei ollut mitään käsitystä, että meillä kotosuomessakin on ollut tälläinen tapaus.
        Kyllä täällä osataan vaieta asioista.
        Ja koulukiusaamistapaukset on noista ajoista vaan raaistuneet.
        Onko sitten ihme jos joku päivä taas joku päättää vähän ojentaa kiusaajiaan?


    • pehtoori 67

      Jännä juttu tosiaan, että esim. usa:n koulumurhien yhteydessä ei kukaan ole sanallakaan maininnut, että tätä on tapahtunut myös Suomessa.
      Veikkaisin, että asia on haluttu vaieta kuoliaaksi. Kuten monet muutkin asiat.

      • vaiettu ?

        Kyllä asia aikanaan uutisoitiin radiossa, televisiossa sekä lehdistössä.


      • Anonyymi

        Suomessa kiusattu vaihtaakoulua, ei kiusaajat. Opettajat ovat joko sokeita tai eivät halua puuttua. Kouluissa kiusaaminen kohdistuu eri kohteisiin, oppilaat kiusaa oppilasta, opettaja kiusaa oppilasta, oppilas kiusaa opettajaa ja opettaja kiusaa opettajaa. Paha on myös nämä siipimiehet, jotka eivät tee mitään. Eivät välttämättä kiusaa itse, mutta myötäilevät kiusaajaa. Tarhaikäisistäkin löytyy näitä öykkäreitä, valitettavasti. Ampujan teko oli äärimmäinen, mutta loppuipa kiusaaminen. Tuomitsen teon, en tekijää!


    • täyttänyt 15 vuotta

      joten hän ei joutunut teostaan rikosoikeudelliseen vastuuseen. Psykiatriseen pakkohoitoon hänet kyllä passitettiin moneksi vuodeksi.

      Ampujan nimi on tiedossa, mutta en levitä sitä netissä.

    • Siltalan pehtoori

      Muistan pojan sukunimen mutta jääköön paljastamatta. Viimeksi kun olen kuullut niin hän oli hoidossa, muistaakseni se joskus 2000-luvun alussa oli mutta sen jälkeisistä vaiheistaan minulla ei ole tietoa.

      • ihmetellyt

        Vaikken muista tapauksen yksityiskohtia tai edes ajankohtaa, olen myös ihmetellyt miksei tiedotusvälineissä ole otettu esiin tätä suomalaista tapausta noiden ulkomaisten koulumurhien yhteydessä. Jotenkin mielessä on ollut että uhreja oli vain yksi?

        Varmasti tästäkin aikanaan uutisoitiin laajasti, ihme ettei arkistoista ole toimittajille tullut vastaan. Murheellinen tapaus mutta se kertoo paljon koulukiusaamisen aiheuttamasta äärimmäisestä ahdistuksesta.


    • tekisit

      mitä se yleensäkään sinulle kuuluu?
      Tekoa puolustelematta,ihmettelen kuitenkin sitä,mikä näissä jutuissa jotakuta kiehtoo?
      Jokaisella on omat ongelmansa älä sinä enää sotke itseäsi siihen!
      Hanki ELÄMÄ!

      • Lankin päältä

        Kotoa ne ongelmat yleensä juontuu. Minä muistan yhden levysepän, joka tunsi toisen uhrin isän, sanoneen jotta, "isänsä päähän se kuula olisi pitänyt osua".
        Kyllä tämä ampuja oli yhtä paljon uhri kuin ne ammututkin.


      • kaikkien tiedoksi

        Murhaajien ja pedofiilien nimet pitäisi jokaisen voida löytää esim. netistä niin halutessaan.
        Vähintään oikeudenmukaista!


    • Tietäväinen2

      TT oli tekijä

      • mitkä ovat

        juonen käänteet siinä Sorkan puukotuksessa jossa nuori perheenäiti joutui kotiovellaan miehensä rakastajan puukotetuksi?Tapahtui joku vuosi sitten.

        Mieshän joutui vankilaan kun oli yllyttänyt naisen tekoon.

        Kysymys kuuluukin,onko tuota miestä näkynyt enää raumalla ja tunsiko joku lukijoista hänet nimeltä.

        Mikä siis on nimi?Senhän kai nyt voi kertoa kun ei uhrikaan kuollut.


    • Rami Raumanmeri

      oikea nimi on jo mainittu vastauksissa.
      muistutettakkoon teille kaikille järjen jättiläisille , ettei raumanmeressä kiusattu vuonna 89 koskaan sillä tavoin, että teko olisi mitenkään 'perusteltu'.

      sitä paitsi, tämä poitsu ampui toisen uhrin vahingossa.

      joskus sitä kannattaa kiinan ja usa:n rangaistusasteikkoa.

      oikeastaan aika usein.

      • Anonyymi

        Rami ei tätä tiennyt vaan esiintyi vaan parempana ihmisenä,miten kehtasi,varmasti tiesi kiusaamisen


      • Anonyymi

        ei ole perusteltu? oikeastiko joskus on perusteltu?no olisi pitänyt tappaa heidät!Jos olet Rami niin häpeä edes


    • vaikenemisenlako

      Rauman kouluampujaa kiusattiin rankasti. Helsingin Sanomien lehtijuttu kertoi valehdellen, että ampujaa ei kiusattu. 100 koulutoveria tiesi totuuden.

    • hannawald

      jotenkin tarpeellinen nosto 9 vuoden takaa ja 25v sitten tapahtuneesta asiasta ? ihan kuin tuolla olisi mitään merkitystä onko hs:sä mainittu kiusaaminen vai ei, tuskin asianomaiset ovat kiinnostuneita palaamaan 1989 tapahtumiin.

    • Raumalla89

      Mun mielestä mun ei tarvi tarvi unohtaa mitä kaikkea silloin tapahtui!! Mä olen yhä mielenterveystapaus kaiken sen takia.Te voitte toki unohtaa,mutta minä en IKINÄ!MINÄ EN UNOHDA IKINÄ!!!

    • ikäväkyllä

      Näin se ikävä kyllä menee. Meni myös Porin kouluissa ja varmasti monella muullakin paikkakunnalla.

      • Raumalla89

        Juu,näinhän se varmaan meneekin:(


    • Raumalla89

      Ei kun sukeltamaan!!!

    • khgjhgf

      Vittuako tollases edes menneitä henkilöitä pitää mainita....ainii mut se taitaa olla tapa.

    • khfjj

      Ja onhan

    • khfjj

      siitä jo 25v.

    • herraarmahtaaminäen

      Vaikka siitä on jo 27 vuotta, muistan tapauksen yhä kuin eilisen. Sairas opettajakunta ja rehtori eivät korvaansa lotkauttaneet, vaikka vieressä olisi hakattu jotain. Valtamedia Helsingin Sanomat ja muu media kiirehti kirjoittamaan, että kaveria Ei kiusattu mikä oli täyttä paskaa. Sama meno jatkuu kouluissa edelleen. Uhreina ovat vain heikot. Ne kiusaajat saivat ansionsa mukaan.

    • Raumalla89

      Raumalla oli sairas meininki,mutta ei minun ehkä olisi mitään nimiä pitänyt mainita eilen kännissä.En ikinä toipunut koulukiusaamisesta.Opettajat sallivat kiusaamisen ja jos sama meno jatkuu yhä niin huh huh. Ilmoitan kaikki noi viestini,jossa on nimi asiattomiksi tms. Pyydän poistamaan ne. Vaikka " uhrit" olivat koulukiusaajia, ei heitä olisi pitänyt ampua.

    • Luuseritkotiin

      Nössöt puolustelee murhaajaa. Poliisin tutkimuksissa tuli ilmi, ettei kiusattu, vaan kyse oli teukan henkisestä puolesta. Olin siellä minäkin. Älkää ny viittikö että J olis kiusannut. K taas oli niin ylivoimainen kokonsa puolesta että ei tarvinnut kiusata.

      • Anonyymi

        Kristian kiusasi kaverinsa J kanssa, myös minua,tosi nolosti kiusasikin vuotta alempaa tyttöä


      • Anonyymi

        haista sinä luuserikotilin paska.

        se iso kaveri heitti mut kerran metalli naulakkoa päin siten että mun pää osui siihen metalliin. tipuin sihen maahan ja joku lähemäs 60v mies opettaja sattu tuleen siihen paikalle ja porukka sano sille että se iso ammuttu kusipää heitti mut naulakkoa päin. opettaja kysyi siinä että "miten naulakon kävi"

        ja ylipäätänsä mä en ees tehnyt mitään enkä ees tuntenut sitä isoa tyyppiä. ja sit se yks jota se yritti ampua mutta osu vahigossa siihen toiseen. voin kertoa että olis ollut mailmalle ihan hyväks jos ois osunut oikeaan kohteeseen kun se toinenkin oli kiusaaja.

        koulussa yleensäkkin kiusattiin aika paljon. esim vessaan mentiin sieltä ulkoa ja siellä oppilaiden päitä oli laitettu vessanpyttyyn.

        rehtori tiesi ongelmista ja ongelmat oli usein välitunti alueella. ja rehtori olikin usein valvojvan opettajan kanssa välitunti alueella. mutta isoin ongelma tässä oli se että terolla oli hyvä muisti. kerran rehtori antoi sille lainaan välitunnilla toisen mailman sodan aluksista kertovan kirjan ja sitten seuraavana päivänä kyseli siitä kirjasta terolta ja tero osasi vastata kaikkiin kysymyksiin esim aluksen syväyksistä oikein. eli tero muisti jokaisen kiusauksen ja tönäisyn.

        meitä oli kolme kaveria siellä koulussa jotka oltiin välituntisin yhdessä minä tero ja sampsa.
        koulukiusaamista oli paljon, ja se oli koulu joka oli rakennettu täysin päin persettä valvontaa ajtellen.

        joka kerroksessa oppilaat joutu odottaan tunnin alkamista aina joku 5-10 minsaa ja sitä ennen välitunnilla valtava piha josta osa vielä piilossa. tosin siellä alaosassa oli se ALA asteen tupaka paikka jossa pahikset veti röökiä. eli koulun välituntiaikataulu ja se oppilaiden odottaminen käytävässä ja se että käytäviä ei valvottu oli se mikä aiheutti kiusaamisen pitkälti.

        ampumispäivänä en itse ollut paikalla kun olin menossa vasta seuraavalle tunnille ja vastaan tuli hitosti oppilaita. sitten vastaan tuli yksi tarkkailu luokan oppilas joka tuli juttelemaan ja pyysi mua että saattaisin sen kotiin "kun sen äiti ei uskoisi mitä on tapahtunut" etttä mun pitäis selittää äidille miks se on kotona tohon aikaan. myöhemmin tajusin että se pelkäs tulevansa ammutuksi ja aatteli että kun mä oon teron kaveri niin sais suojan siitä.
        siis terohan oli useita tunteja karkuteillä ampumisen jälkeen.

        se kiusaamisen taso mitä siellä koulussa oli niin ihmettelen että ampumista ei ollut tapahtunut ennen.


    • hyväTero

      Jos olit siellä niin puhut täyttä paskaa tai olet kuullut jotain mikä ei pidä paikkaansa. Sama kuin jonkun natsin Soldiers of Odinin kanssa väittelisi holokaustista. Tässä on mielenkiintoista se, että silloin ja vieläkin käännetään musta valkoiseksi.

    • faitfull

      Tiedän, tiedän, tiedän, että nyt tulee kuraa niskaan, siis minulle. Kertokaa, siis te kiusatut, miksi annatte kiusata itseänne. Kuulemani mukaan se jatkuu koulusta työelämään. Mistä se leima tulee, että minua voi kiusata. Itse olen ollut aina suht pieni, nykyään kyllä mahaa, mutta kuitenkin. Olen ollut aikoinaan koulussa kymmenissä tappeluissa, välillä on tullut ns. selkään, mutta periksi en antanut koskaan. Minulla ei ole mitään muuta avua itselleni, kuin vahva itsetunto, ja pelko, sille en ole koskaan antanut valtaa. En millään lailla väheksy kiusattuja, mutta koskaan en ole saanut vastausta kysymykseen, miksi joku antaa kiusata itseään?? Toisaalta, minulla ei ole ollut esim. isää puolustamassa, oisko se kovettanu luonteeni.

      • emtiä

        Kateus>teko(kiusaus)>kateus>ihminen>kateus>kateus>luonteenpiirteelle tai muulle kadehdittavalle asialle>kateus>
        Rääväsuut ja nilkit pieksii toisiaan ei tolkunihminen edes kiusaamis tilanteessa..


      • KylläSeVaikuttaa

        Onhan noihin syitä vaikka ja mitä, mutta yhden suuren vaikuttajan tuossa mainitsitkin, itsetunnon. Kaikilta sitä ei katsos löydy. Jotkut ovat vain luonteeltaan alistuvampia ja taipuvaisempia vähättelyyn ja itsekritiikkiin ,kun taas toiset elämä potkii polvilleen.

        Itse tiedän olevani lähes aina alakantissa, oli sitten kyse fyysisestä tai verbaalisesta kahakasta. Siksi valitsen usein joko tilanteesta irtautumisen tai alistumisen. Sosiaaliset konfliktit saavat myös aivoni junnaamaan ja lyömään tyhjää, joten vältän niitä kaikin keinoin.

        Olen kaikesta huolimatta välttynyt kiusaamiselta ala-asteen jälkeen, koska onnekseni kykenin ottamaan etäisyyttä tietynlaisista ihmisistä. En oikeastaan pitkään edes ajatellut itseäni kiusatuksi.

        Mitä tulee ihmisiin jotka kokevat kiusaamista aina työpaikalle saakka. Joskus voi käydä huono tuuri ympärillä olevien ihmisten kanssa. Luulen kuitenkin että enemmän kuin usein kiusattu ottaa itse kuin tottumuksesta roolin ja on automaattisesti puolustuskannalla. Mikä voi taas antaa aika paskamaisen kuvan ja tuntua toisesta siltä että hänet tuomitaan heti kättelyssä. Tunsinkin kerran aikuisen naisen, joka syytti jatkuvasti muita kiusaamisesta, vaikka todellisuus oli toista.


    • faifull

      Sinua on kiusattu ....vai kuinka????

    • ovilukkoonjaavainhukkaan

      Kiusaajat ovat itse mielenterveyspotilaita ja suljetunosaston tarpeessa eikä kiusatut!

    • 40vmies

      Muistan sen tapauksen. Olin samassa koulussa silloin tapahtuman aikaan. Veljeni oli myös samassa koulussa mutta ei ollut ehtinyt kouluun vielä kun se tapahtui

      • Anonyymi

        minä ja kaverini lintsattiin tuona päivänä eka kertaa kiusaamisen takia koulusta, ei oltukaan koulussa,kun ampuminen kävi


    • kjgkjygkyg

      Raumalla on yleinen käytäntö että asioista vaietaan kunnes ne unohtuvat,ns. "alempaan sosiaaliryhmään" kuuluvien uhrien juttuja ei edes tutkita.

      • Anonyymi

        minä en ollut alemmassa sosiaaliryhmässä,vaan minua kiusannut kristian ja se toinen kiusasivat minuakin,ystäväni voisi tämän myös kertoa


    • dhggl876

      Missä tää tapahtui? Normaalikoulun kiinteistö?? Mitäs tää ampuja nykyään tekee? Onko työelämässä.

    • JustThinkAboutIt

      No tuota, koulukiusaaminen voi olla vuodesta toiseen jatkuvaa... jossakin vaiheessa tulee mitta täyteen ja alkaa päitä putoon.... ^^

    • vanhapiru

      Kiusaajat ja heidän suojelijansa voisivat miettiä hieman. Minä olin vähällä trhdä saman 80-luvulla kiusaajilleni.

    • Lakkaavouhottamasta

      Miksi näitä olleita ja menneitä, kymmeniä vuosia sitten tapahtuneita täytyy nyt tuoda esille ? Kenen persoonaa se nostaa, aloittajan ? Haluatko jotenkin korostaa omaa persoonaasi, haluatko pahaa omaisille vai oletko joten friikki tuolle asialle itse ? Tiedän kyllä tarkkaan tapahtuman, mutta en ymmärrä miksi sinä nyt sitä vatvot, en todellakaan. Anna asian olla !!!

      • Paikallaollut

        Eikö asiasta saa olla kiinnostunut... nimim. Paikalla Ollut ?


    • TotuudenTorvet

      Totuus ei vanhene koskaan. Itse kuulin poliisiradiosta livenä ampujan karkumatkan Sorkan metsiin.

      • Karmeetapaus

        Poliisiradiosta en tiedä mutta pakoa selostettiin livenä ainakin radio Ramonassa.


    • RaumanUkko

      Vieläk tää Rauma murhaaja elos o?

      • Hhjhhjj

        Miks ei olis elossa? Oothan säkin vitun vanha kurppa!


    • On_se_viisas

      tuo Ylioppilaslehti:

      "Yksi keino ehkäistä kiusaamista olisikin tarjota kiusaajille mahdollisuuksia tuoda itseään esiin myönteisillä tavoilla."

      DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD!!! Heko-heko :-)

    • Pökälistö

      Kesän kunniaksi aihe taas esille. ;)

    • JHannus

      Mukavaa juhannusta kaikille.

    • NTm

      Ampujalla oli tapana esitellä koulussa vanhoja aseita,siksi kukaan ei osannut pelätä pahinta vaikka hänellä oli parabellum P08 käsissä ja osoitti sillä oppilaita, muistaakseni K ehti kysyä T:ltä jotakin kun ase ei toiminut, parabellumin toimimattomuus pelasti useita muita luokassa koska pistooli oli erittäin epävarma. Aikaa on tapahtuneesta paljon ja asia vaiettiin hiljaiseksi. Antaa vainajien ja omaisten olla rauhassa.

      • gkerigj

        Juuri siksi automaatti aseet pitäisi kieltää muilta ,kuin viranomaisilta.


      • Pyssytin
        gkerigj kirjoitti:

        Juuri siksi automaatti aseet pitäisi kieltää muilta ,kuin viranomaisilta.

        No onhan ne olleet kiellettyjä jo maailman sivu.


    • sinä

      Elossa mutta eri nimellä nykyään.

    • velikovaluu

      Sen veli on joku hemmetin kova kilpaurheilija. Lukuisia Suomen mestaruuksia ja lähiaikoina voitettu mm kulta. Ikää reippaast yli 40, mut silti kovin lajissaa. Ollut jo yli 20v suomen kovin.

    • Luuugerillakuuluisax

      Toivo Tero Hopela uusi nimi, vai onko parenpi keksitty? Ei unohdu koskaan.

      • joskussinnepäin

        teppo toivola


    • AinoH

      Tästä tänään lehtijuttua. Dropatkaapa nykyinen nimi jos tietoa. Joku voisi jaksaa kaivaa myös veljien FB-kaverilistoilta, luulis että käyttää somea kun toispuolla maailmaa asuu (yhteydenpitoon).

    • Anonyymi

      Uhrit eivät palaa elämään, tekijä elää ja voinee hyvin.

      • Anonyymi

        uhrit olivat koulukiusaajia,tämän valitettavasti tiedän,koska olin heidän uhrinsa


    • Anonyymi

      Siinä mielessä sankariteko, että tulevaisuudessa oli nyt 2 tulevaa työpaikkakiusaajaa vähemmän.

    • Anonyymi

      Ei pidä paikkaansa. J. Suominen ei ollut kiusaaja.

    • Anonyymi

      Miten sen veli voi olla niin kova. Tänä vuonnakin voitti kamppailulajista EM-kultaa, vaikka jo 47v. Raskaassa sarjassa vielä.

    • Anonyymi

      Sm-kultaa

    • Anonyymi

      Johtelan poika oli paha kiusaaja, ei olisi lopettanut kiusaamista koskaan.

    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe