Väärä ilmianto

tyhmätyttö-----

mikä on maksimi sakkorangaistus väärästä ilmiannosta?

11

6708

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Helmunt Schwein

      Jos vain rikosnimike toteutuu, niin harvoin siitä sakoilla selviää. Yleensä häkki heilahtaa.

      Rikoslaki

      Väärä ilmianto
      Joka antaa esitutkinta- tai muulle viranomaiselle taikka tuomioistuimelle väärän tiedon ja siten aiheuttaa vaaran, että ilmiannettu pidätetään, vangitaan tai joutuu muun pakkokeinon kohteeksi tai joutuu syytteeseen tai tuomitaan rangaistukseen tai muuhun rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein, on tuomittava väärästä ilmiannosta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi vuodeksi.

    • sakottaja

      maksimirangaistus on kaksi (2) vuotta vankeutta. Jos selviää sakoilla, niin 120 päiväsakkoa on maksimi. Yleensä tuomitaan kuusi (6) kuukautta ehdollista vankeuttta. Rikosnimike on "perätön lausuma viranomaismenettelyssä"

      • alkuperäinen---

        kiitos vastauksestasi.
        mun tapauksessa soitin poliisin turhaan, kerroin väärän tarinan joka johti kahden syyttömän miehen joutumisen putkaan yhdeksi yöksi ja kuulusteluun. omassa kuulustelussani kerroin kuitenkin mitä oikeasti oli tapahtunut, luovuin syytteestä. toinen miehistä luopui väärän ilmiannon syytteistä toinen ei. nyt asia on syyttäjällä ja mulle ollaan sanottu että saan vain sakkorangaistuksen.
        eli voinko olla varma että selviän vain sakoilla?
        ja mitä tekisi 120 päiväsakkoa työttömälle?


      • lexander
        alkuperäinen--- kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi.
        mun tapauksessa soitin poliisin turhaan, kerroin väärän tarinan joka johti kahden syyttömän miehen joutumisen putkaan yhdeksi yöksi ja kuulusteluun. omassa kuulustelussani kerroin kuitenkin mitä oikeasti oli tapahtunut, luovuin syytteestä. toinen miehistä luopui väärän ilmiannon syytteistä toinen ei. nyt asia on syyttäjällä ja mulle ollaan sanottu että saan vain sakkorangaistuksen.
        eli voinko olla varma että selviän vain sakoilla?
        ja mitä tekisi 120 päiväsakkoa työttömälle?

        minä antaisin käräjätuomarina 50 päiväsakkoa, joka työttömälle on kuusi (6) euroa kappale = 300 euroa. Koska olet oikaissut omassa kuulustelussasi asian, on kyseessä tehokas katuminen, joka lieventää rangaistusta.


      • Helmunt Schwein
        alkuperäinen--- kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi.
        mun tapauksessa soitin poliisin turhaan, kerroin väärän tarinan joka johti kahden syyttömän miehen joutumisen putkaan yhdeksi yöksi ja kuulusteluun. omassa kuulustelussani kerroin kuitenkin mitä oikeasti oli tapahtunut, luovuin syytteestä. toinen miehistä luopui väärän ilmiannon syytteistä toinen ei. nyt asia on syyttäjällä ja mulle ollaan sanottu että saan vain sakkorangaistuksen.
        eli voinko olla varma että selviän vain sakoilla?
        ja mitä tekisi 120 päiväsakkoa työttömälle?

        Minä taas olen vakuuttunut, että vastaaja ei selviä sakoilla, koska väärä ilmianto johti kahden syyttömän pidätykseen ja joutumiseen yhdeksi yöksi putkaan.


      • lexander
        Helmunt Schwein kirjoitti:

        Minä taas olen vakuuttunut, että vastaaja ei selviä sakoilla, koska väärä ilmianto johti kahden syyttömän pidätykseen ja joutumiseen yhdeksi yöksi putkaan.

        oikeuskäytännössä on katsottu, että alle 24 tunnin vapaudenmenetyksestä ei ole aiheutunut haittaa, joten se on merkityksetön.


      • 30 vrk
        Helmunt Schwein kirjoitti:

        Minä taas olen vakuuttunut, että vastaaja ei selviä sakoilla, koska väärä ilmianto johti kahden syyttömän pidätykseen ja joutumiseen yhdeksi yöksi putkaan.

        ehdotonta vankeutta väärän ilmiannon tekijälle tuollaisessa tapauksessa.Jos olisin itse uhrina ja ilmiantajan päätä vain siliteltäs,astuisi korpilaki voimaan.


      • ventovieras
        alkuperäinen--- kirjoitti:

        kiitos vastauksestasi.
        mun tapauksessa soitin poliisin turhaan, kerroin väärän tarinan joka johti kahden syyttömän miehen joutumisen putkaan yhdeksi yöksi ja kuulusteluun. omassa kuulustelussani kerroin kuitenkin mitä oikeasti oli tapahtunut, luovuin syytteestä. toinen miehistä luopui väärän ilmiannon syytteistä toinen ei. nyt asia on syyttäjällä ja mulle ollaan sanottu että saan vain sakkorangaistuksen.
        eli voinko olla varma että selviän vain sakoilla?
        ja mitä tekisi 120 päiväsakkoa työttömälle?

        OPITKO JOTAIN VÄÄRÄSTÄ ILMIMIANNOSTASI?????


    • väärä ilmianto

      Poikani avovaimo teki rikosilmoituksen pahoinpitelystä, josta hänellä oli lääkärin lausunto; pahoipitely oli lievä, mutta hän oli samalla kertaa ilmoittanut poliisille, että poikani oli pahoipidellyt häntä useita kertoja, joka ei pitänyt paikkaansa, mutta poliisi kirjasi kaikki ylös. Siis avovaimo valehteli ja teki väärän ilmiannon. Poikani myönsi yhden lievän pahoinpitelyn, mutta hänet pidätettiin heti ja seuraavana päivänä annettiin tuomio tutkintavankeudesta, joka on vähintään kaksi viikkoa.
      Siis tuomari uskoi poliisia tytön kertomuksesta. Voidaanko tyttö haastaa oikeuteen väärästä ilmiannosta ja vaatia tutkintavankeusajalta korvausta työltä?

      • 6

        Suomessa oikeus saa vapaasti harkita, ketä se uskoo. Tässä tapausessa se uskoi poikasi avovaimoa.
        Lievästä pahoinpitelystä ei lain mukaan voi ketään vangita, joten jos tekijä vangitaan pahoinpitelynimikkeellä on teko yleensä törkeä. Ei poliisi ole poikasi pahoinpitelyssä mikään osallinen, se on vain kirjannut ylös sen mitä sille on kerrottu.

        Onko kyse väärästä ilmiannosta vai ei ratkeaa vasta sen jälkeen, kun asia on saanut lainvoimaisen päätöksen, ei ennen sitä. Väärästä ilmiannosta syytteen nostaa syyttäjä, eivät muut. Jollei syyttäjä sitä tee, niin vasta tämän jälkeen voi asianomistaja sen tehdä omalla riskillä. Eli, veronmaksajat eivät maksa oikeudenkäyntiä, vaan se joka sen häviää.


    • virtasenlakitunti

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe