Kyykäärmeen purema ihmisellä??

relaxi

Onko kenelläkään kokemuksia kyynpuremasta?
Tunteeko sen puremisen? Minkälainen on kyyn poikasen (n.15cm) purema? Mitä oireita aiheuttaa, jos kyyn poikanen puree?

Yritin googlettaa näitä, mutta en löytänyt mistään kuvaa kyyn puremajäljestä esim. nilkassa..

Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista!!

55

45154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaisen

      Itseäni ei ole koskaan purrut kyykäärme, mutta siskoani se pääsi puremaan.
      silloin isäni imi myrkyn siskoni nilkasta pois.
      En tiedä suositellaanko sitä tehtävän nykyään.

      Paras lääke on ottaa kyypakkauksen tabletit ja mennä sairaalan päivystykseen mahdollisimman pian.

      Kyyn purema kyllä tuntuu.

      • relaxi

        Turposiko siskollasi jalka?

        Eli tapaus kahdallani seuraava:
        Katselin pihaltamme poistettua kivikasaa, ja epätasaista nurmikkoa..
        Kun huomasin siinä loikoilevan, ilmeisesti ruokaansa sulattelevan kyynpoikasen (ensin luulin isoksi etanaksi ilman kotiloa :), sitten ajattelin sisiliskoa). Uskoin, että ei meillä käärmeitä sentään pihassa voi olla..
        Joten ahaa elämykseni jälkeen käärmeestä palasin takaisin kurkistamaan sitä..
        Ja selvishän se käärmeeksi kun lähti liikkeelle..
        En ehtinyt oikein ajattelemaan siinä vaiheessa, näin sen kuitenkin menevän maan alle koloseen..

        Jonkinlainen pyörryttävä huono olo tuli sen näkemisen jälkeen..(voihan toki olla säikähtämisestäkin) ja ajattelin johtuu varmaan helteestä..
        Illalla kävin suihkussa, ja huomasin nilkassani 2ötökänpuremaa (väli n.0.5cm), se on punottavampi ja turvoksissa enemmän kuin muut puremat ja lähinnä kirvelee (ei kutia). Ja suihkun jälkeen aloin palelemaan, ja taas oli huonoa oloa.. Ja jalka oli jotenkin outo.. Yöllä nukkumaan mennessä oli jonkinlaista rytmihäiriötuntemusta..
        Aamulla sain huomata, että niskaan on ilmestynyt yön aikana 2 aristavaa ja turvonnutta rauhasta..

        Ajattelin olisiko kuitenkin kyy purrut?
        Ja olinko kenties liian lähellä kyyn pesää? (enpä käynyt 3:tta kertaa tarkistamassa :))

        Vai olisiko tämä jotain allergista reaktiota hyttysille ja paarmoille?

        Mutta kun en tuntenut mitään, eikä tuosta jäljestä nilkasta ota selvää, että onko vain sattumalta 2 paarmaa purrut niin lähekkäin??

        Eikä ollut kyypakkausta ostettuna??n:(
        Opin kuitenkin sen, että käyn kyypakkauksen ostamassa seuraavaa mahdollista tapausta varten!! :)


      • se poikanen on
        relaxi kirjoitti:

        Turposiko siskollasi jalka?

        Eli tapaus kahdallani seuraava:
        Katselin pihaltamme poistettua kivikasaa, ja epätasaista nurmikkoa..
        Kun huomasin siinä loikoilevan, ilmeisesti ruokaansa sulattelevan kyynpoikasen (ensin luulin isoksi etanaksi ilman kotiloa :), sitten ajattelin sisiliskoa). Uskoin, että ei meillä käärmeitä sentään pihassa voi olla..
        Joten ahaa elämykseni jälkeen käärmeestä palasin takaisin kurkistamaan sitä..
        Ja selvishän se käärmeeksi kun lähti liikkeelle..
        En ehtinyt oikein ajattelemaan siinä vaiheessa, näin sen kuitenkin menevän maan alle koloseen..

        Jonkinlainen pyörryttävä huono olo tuli sen näkemisen jälkeen..(voihan toki olla säikähtämisestäkin) ja ajattelin johtuu varmaan helteestä..
        Illalla kävin suihkussa, ja huomasin nilkassani 2ötökänpuremaa (väli n.0.5cm), se on punottavampi ja turvoksissa enemmän kuin muut puremat ja lähinnä kirvelee (ei kutia). Ja suihkun jälkeen aloin palelemaan, ja taas oli huonoa oloa.. Ja jalka oli jotenkin outo.. Yöllä nukkumaan mennessä oli jonkinlaista rytmihäiriötuntemusta..
        Aamulla sain huomata, että niskaan on ilmestynyt yön aikana 2 aristavaa ja turvonnutta rauhasta..

        Ajattelin olisiko kuitenkin kyy purrut?
        Ja olinko kenties liian lähellä kyyn pesää? (enpä käynyt 3:tta kertaa tarkistamassa :))

        Vai olisiko tämä jotain allergista reaktiota hyttysille ja paarmoille?

        Mutta kun en tuntenut mitään, eikä tuosta jäljestä nilkasta ota selvää, että onko vain sattumalta 2 paarmaa purrut niin lähekkäin??

        Eikä ollut kyypakkausta ostettuna??n:(
        Opin kuitenkin sen, että käyn kyypakkauksen ostamassa seuraavaa mahdollista tapausta varten!! :)

        yhtä myrkyllinen kuin aikuinenkin. Ja noilla oireilla, esim. rytmihäiriöillä...mitä sinä oikein odotat?! Sellaista rytmikohtausta joka vie hengen, kenties?
        Kyyn pureman takia ON KÄYTÄVÄ LÄÄKÄRISSÄ, oli sitten ottanut Kyypakkauksen tai vastaavan tabletit!!!!


      • _nainen_
        se poikanen on kirjoitti:

        yhtä myrkyllinen kuin aikuinenkin. Ja noilla oireilla, esim. rytmihäiriöillä...mitä sinä oikein odotat?! Sellaista rytmikohtausta joka vie hengen, kenties?
        Kyyn pureman takia ON KÄYTÄVÄ LÄÄKÄRISSÄ, oli sitten ottanut Kyypakkauksen tai vastaavan tabletit!!!!

        Toivottavasti olet jo käynyt lääkärillä? Koska itseasiassa poikasen purema on aikuistakin vaarallisempi, koska se ei osaa vielä säännöstellä myrkyn määrää ja ruiskuttaakin sitä yleensä enemmän. Jotenkin tiestysti ajattelisi, että purema olisi tuntunut..Ja nilkka turvonnutkin. Mutta hyvä se olisi silti käydä lääkärissä itsensä tutkituttamassa.


      • wicewerca
        se poikanen on kirjoitti:

        yhtä myrkyllinen kuin aikuinenkin. Ja noilla oireilla, esim. rytmihäiriöillä...mitä sinä oikein odotat?! Sellaista rytmikohtausta joka vie hengen, kenties?
        Kyyn pureman takia ON KÄYTÄVÄ LÄÄKÄRISSÄ, oli sitten ottanut Kyypakkauksen tai vastaavan tabletit!!!!

        Kyynpoikanen on aikuista myrkyllisempi, koska se ei annostele myrkkyään.


      • Anonyymi

        Myrkkyä ei kannata yrittää imeä pois, koska se myrkky kuulemma voi mennä syvemmälle


    • Puri

      muutama vuosi sitten käärme. En huomannut yhtään sen puraisua, vasta kun jonkun ajan kuluttua, kun jalka rupesi turpoamaan ja oli sinisenpunainen nilkasta polveen. Käärme oli purrut nilkaan ja siellähän oli 2. pientä reikää vierekkäin. Jalka ei ollut kipeä. En mennyt lääkäriin.

      • Ei ole leikkimistä kyyn

        Puremalla siitä voi saada vuosien vaivan joten jos kyy puree niin aina lääkäriin on mentävä.Oli se kyy pieni tai iso ne oireet tulevat myöhässä.Ja tiedän tapauksen että pieni tyttönen on kuollutkin kyyn puremaan,kun on liian myöhään havaittu se purema.


      • Nimetön
        Ei ole leikkimistä kyyn kirjoitti:

        Puremalla siitä voi saada vuosien vaivan joten jos kyy puree niin aina lääkäriin on mentävä.Oli se kyy pieni tai iso ne oireet tulevat myöhässä.Ja tiedän tapauksen että pieni tyttönen on kuollutkin kyyn puremaan,kun on liian myöhään havaittu se purema.

        Itseäni ei ole purrut kyy mutta kahta purematapausta olen ollut todistamassa. Ensimmäisessä tapauksessa "uhri" ei tuntenut mitään mutta oireet olivat juurikin heikotus ja pyörryttäminen.
        Toisessa tapauksessa itse pureminen koski "uhriin" niin että huusi kuin syötävä.Seurasi jonkin sortin shokki ja sairaalareissu.
        Näitä pirulaisia muuten on paljon lähempänä ihmisiä kuin kuvitellaan. Ei tarvitse esim olla mikään kummoinen kivikasa lähiössä jota kyyt saattavat asuttaa. Onko joillakin muilla "keskustahavaintoja"?


      • heppunen

        Minua puri tänään jokin käärmeen poikaisen tapainen, vaskitsa todennäköisesti, ei ole tullut näiden neljän tunnin aikana ainuttakaan oiretta, joten ei kai pitäisi olla mitään murhetta vaikka olenkin vasta 13. Ensin pelästyimme kaverin kanssa(jota matonen myös puraisi) ihan kamalasti, mutta tilanne rauhoittui nopeasti kun totesimme sen vaskitsaksi.


      • hmmmmmmmm
        heppunen kirjoitti:

        Minua puri tänään jokin käärmeen poikaisen tapainen, vaskitsa todennäköisesti, ei ole tullut näiden neljän tunnin aikana ainuttakaan oiretta, joten ei kai pitäisi olla mitään murhetta vaikka olenkin vasta 13. Ensin pelästyimme kaverin kanssa(jota matonen myös puraisi) ihan kamalasti, mutta tilanne rauhoittui nopeasti kun totesimme sen vaskitsaksi.

        Vaskitsa? Eikös ne ole vaarattomia tietääkseni...?


      • hmmmmmmmm
        hmmmmmmmm kirjoitti:

        Vaskitsa? Eikös ne ole vaarattomia tietääkseni...?

        Eikun ei mitään.. en lukenut viestiäsi loppuun ;D


      • aehkä kyynpurema?

        Minua luultavasti puri tänään kyy nyt kun illalla kissa raapaisi kahden pistojäljen viereen niin huomasin sen! Apua en juuri nytpysty lähtemään lääkäriin! Mitä teen?


    • relaxi

      En sitten käynyt lääkärissä, kun mulle alunperin väitettiin, että täällä ei ole käärmeitä..? Ja uskoin siihen, kun luuloilleni naurettiin..

      Nyt ovat sitten muutkin puremasta päätelleet, olisiko sittenkin kyy puraissut?? Sanovat, että sen pitäisi tuntua.. Mutta olenkin menossa muista syistä hermoratatutkimuksiin, ehkä selviää niistä, jos kipuaistimus ei toimi kunnolla..

      Nyt purema ei kylläkään muistuta paarmojen puremaa nilkassa enää.. On osittain parantumassa ja siinä on pahkura alla ja mustelmaksi muuttuu.. ja 2 pun.pistettä n.4mm. etäisyydellä toisistaan mustelman keskellä..

      Rytmihäiriötuntemuksia oli useamman päivän, ja taisipa verenpainekin heitellä.. En tiedä mistä johtui, kun yhtenä päivänä syömisen jälkeen, tuli humalainen olo ilman alkoholia.. (Ihan kuin ruoka olisi tehnyt hiprakan) Voiko verenpaineen muutokset aiheuttaa sellaista??

      En tiedä pystyykö lääkärit jälkeenpäin määrittelemään kyynpureman? Jos jatkossa seuraa lisäoireita, niin mitähän sellaiset voisi olla??

      Sen verran poden lääkärikammoa, että en mene tk:hon, ennenkuin on ihan pakko..:(

      Epäilisin saavani tk:sta kyynpuremaankin kipukynnystä nostavaa lääkettä ja antibioottikuurin.. Jos sinne edes saisi aikaa 3kk:n sisällä..:)

      Itse opin tästä, että kannattaa heti epäiltyn pureman jälkeen käydä näyttämässä sitä lääkärille.. ja jos joku väittää, että ei ole kyitä, ei kannata uskoa..

      Itse huomasin, että meillä myyrätkin viihtyy pihassa, miksei siis kyytkin? Muurahaisia ei ole paljoakaan verrattuna aiempiin vuosiin..

      • tietoa

        No minua puri myös tuolalailla nilkaan ja epäilin myös hyönteisen puremaa kun turposi 3pv myöhemin kun turvotus laski niin puremajälki tuli esin.

        oireina turvotus nilkassa
        rytmihäiriöitä
        vetelä olo
        lievä lämpö

        3-päivänä menin terveyskeskuksen jossa lääkäri määräsi cortisoni tabletteja.

        Kysyin myös asiasta lääkäriltä ja nevoi että koska myrkky poistuu hitasti elimistöstä tuo kyypakaus kannataa otta heti kun huomaa että kyy on purrut niin vältyy noilta oireilta. vaikka aikaa jo puremasta useita päiviä.

        tiedoksi pienen kyyn myrkky on huomatavasti vaaralisempa kun aikuisen. kun poikaset kuoriutuvat aikuinen kyy poistu paikalta nopeasti koska noiden pienten poikasten myyrky voi jopa tappa tuon aikuisen kyyn.


      • nähnyt kyyn monesti
        tietoa kirjoitti:

        No minua puri myös tuolalailla nilkaan ja epäilin myös hyönteisen puremaa kun turposi 3pv myöhemin kun turvotus laski niin puremajälki tuli esin.

        oireina turvotus nilkassa
        rytmihäiriöitä
        vetelä olo
        lievä lämpö

        3-päivänä menin terveyskeskuksen jossa lääkäri määräsi cortisoni tabletteja.

        Kysyin myös asiasta lääkäriltä ja nevoi että koska myrkky poistuu hitasti elimistöstä tuo kyypakaus kannataa otta heti kun huomaa että kyy on purrut niin vältyy noilta oireilta. vaikka aikaa jo puremasta useita päiviä.

        tiedoksi pienen kyyn myrkky on huomatavasti vaaralisempa kun aikuisen. kun poikaset kuoriutuvat aikuinen kyy poistu paikalta nopeasti koska noiden pienten poikasten myyrky voi jopa tappa tuon aikuisen kyyn.

        viimeksi tänään appiukko tappoi kyyn poikasen kerrostalon pihalta, ilkeä otus! Penskana kyy nakkasi kinttuun, joten sympatiat otusta kohtaan ovat vähissä! Jalka meni punertavan siniseksi ja puutui, mutta lääkäriin ei tarvinnut mennä. Olin jotain 12v.


      • möhkö

        Kyy sinua on purrut ja AINA kyynpureman jälkeen LÄÄKÄRIIN ! Ea-polille ei tarvi odotella aikoja tuollaisessa tapauksessa ja hoitokin on ihan helppo, tosin ottaen huomioon allergisuudet voi mennä pitkäänkin...
        Ei meilläkään koskaan käärmeitä ollut eikä kukaan nähnyt, kunnes ymmärsin, että asuimme niiden vaellusreitin varrella ja säännöllisin väliajoin niitä näkyy.


      • relaxi
        möhkö kirjoitti:

        Kyy sinua on purrut ja AINA kyynpureman jälkeen LÄÄKÄRIIN ! Ea-polille ei tarvi odotella aikoja tuollaisessa tapauksessa ja hoitokin on ihan helppo, tosin ottaen huomioon allergisuudet voi mennä pitkäänkin...
        Ei meilläkään koskaan käärmeitä ollut eikä kukaan nähnyt, kunnes ymmärsin, että asuimme niiden vaellusreitin varrella ja säännöllisin väliajoin niitä näkyy.

        Nyt on viikko kulunut puremasta, jäljet on vielä jalassa, mutta ei ole pattia enää..

        Olotilani ei ole normaalista poikkeavaa.. Eli tavallisia sairauksiani lukuunottamatta..

        Niin paljon kertynyt vuosien saatossa huonoja kokemuksia tk:n käynneistä, että en usko saavani muuta hoidoksi kuin reseptin masennuslääkkeisiin sieltä kyykäärmeen puremaankin.. Eli käyn nykyään yksityisellä sektorilla tutkimuksissa..

        Oli varmaan aika kauheaa huomata asuvansa kyyn vaellusreitin varrella??!!:/

        En ole enää ollut halukas tutkailemaan paikkaa, missä näin sen kyyn.. Olisi meilläkin varmaan hyvä tarkistaa, ettei olisi peräti kyynpesä..?

        Ainakin tämän kokemuksen jälkeen, oon huomannut katsovani tarkempaa joka askeleen mihin astun.. kun en ole koskaan muutenkaan tykännyt käärmeistä, nyt vielä vähemmän..!! :)


    • purema

      4 v poikaani puri kyy nilkkaan kumpparin läpi. Parin päivän päästä vasta jälki huomattiin ja tällöin tuli munuaisoireetkin esille... eli yöllä runsas virtsaneritys. Lääkäristä vahva antibioottikuuri ja varalta munuaiskokeissa, mutta onneksi niissä ei mitään ollut.

      Kyynpureman pinnassa on pieniä nestekellukoita. Ja toki rinnakkain olevat puremajäljet näkyvät.

      Koskapa myrkystä suurin osa oli jäänyt kumppariin, niin sen kummemmin poikani nilkka ei turvonnut. Puremajälki oli länttinä vähän koholla ihosta.

      Eli, lasten kumppari ei estä kyyn puremista, vaikka näin on aina puhuttu ja luultu. Toki lieventää oireita.

      Lapset aina lääkäriin!

      • kyy-yäk

        9v. poikaani puri kyy nilkaan rantavedessä. Puremajälkenä oli KOLME punaista lähekkäin olevaa pientä reikää(kyyn hampaat olivat vaihtumassa, joten sillä oli kolme hammasta!) Pian puremajäljen ympärille muodostui mustelmaa..Annoin heti kyypakkauksen tabletit (kyypakkaus ei ole vastamyrkkyä, mutta helpottaa ensioireita, sisältää kortisoonia). Jalka pidettiin liikkumattomana ja lähdimme lääkäriin. Poikaa tarkkailtiin sairaalan teho-osastolla kaksi yötä. Sairaalassa annettiin tippana suoneen antibiootteja, kortisoonia, nesteytystä...Jalka turposi mustaksi ja kipu oli ilman kipulääkkeitä valtava.Imusolmukkeet kaulassa ja kainaloissa turposivat.

        Lepohoitoa jatkettiin kotona viikko, antibiootteja annettiin kymmenen päivää ja jalka oli mustana kolmisen viikkoa.

        Me selvisimme kuitenkin vain säikähdyksellä!!! Lapset ja herkemmät aikuiset/vanhukset voivat reagoida kyyn puremaan voimakkaasti. Heti lääkäriin saamaan apua!


    • äiityli

      nilkasta. Saman päivän iltana jalka alkoi turvota ja mennä punertavaksi. Nukkuessaan hän hikoili ja uneksi hirveästi. Emme tienneet että kyy oli puraissut, joten kyypakkaus jäi ottamatta. Seuraavana päivänä kun turvotus alkoi pikkuhiljaa laskea, niin löytyi kaksi purema jälkeä n. 2 cm välein.Sairaanhoitaja sanoi, että kyytabletit kannattaa ottaa vaikka myöhemmin, hän otti ne pari päivää myöhemmin tapahtuneesta.

    • SHST

      Puri niskaan rantavedessä. Isku tuntui heti mutta pahoinvointi ja päänsärky tuli vasta noin 5 minuutin päästä. Selvisin hengissä kuitenkin ilman lääkärin apua koska oltiin korvessa.

    • relaxi

      Kannattaa mennä lääkäriin heti pureman tai epäillyn pureman jälkeen, aikuisetkin!!

      Ja lapsetkin voi kertoa, että näki ison madon, niin kannattaa katsoa löytyykö puremaa.. Ei kaikki välttämättä huomaa puremista, lapsetkaan..!!

      Mä olin tyhmä kun en mennyt heti.. Ja etenkin se huono olo olisi pitänyt tajuta ettei se kuumuudesta johtunut..

      Ja ostakaa se kyypakkaus lääkekaappiin varalle, ja muistakaa ostaa uusi pakkaus kun vanhenee..

      Koskaan ei voi olla liian varma, ettei ole kyitä..

      Kiitos kaikille asiallisista tiedoista, ja varmaan tästä keskustelusta on monellekin apua!!
      (kun itse en niitä kokemuksia löytänyt googlettamalla, ainoastaan tietoa löytyi kyynpuremasta eläimillä)

      • millalla

        Minua puri kyy 14-vuotiaana oikean käden pikkusormeen. Käsi turposi tunnistamattomaksi, sain kovan päänsäryn, oksentelin ja voin huonosti sekä sain korkean kuumeen. Pari päivää oli olo hontelo, vaikka sain kolme tuntia iskun jälkeen kyytabletit.

        Koska minulla oireet olivat noin komeat, suosittelen kaikille joka tapauksessa lääkäriin menemistä. Minulla oli sattumalta samassa talossa asiansa osaava sairaanhoitaja, joten sain ihan ykstyishoitoa. Lääkäriä konsultoitiin puhelimitse alussa.

        Me ihmiset ollaan sen verran erilaisia, että jollekin tuo isku voi olla lähes hengenvaarallinen - ainakin, jos esim. ampparinpistosta tulee jo ongelmia - minulle tulee nykyisin - ei tullut ennen kyynpuremaa.


      • Mirja999
        millalla kirjoitti:

        Minua puri kyy 14-vuotiaana oikean käden pikkusormeen. Käsi turposi tunnistamattomaksi, sain kovan päänsäryn, oksentelin ja voin huonosti sekä sain korkean kuumeen. Pari päivää oli olo hontelo, vaikka sain kolme tuntia iskun jälkeen kyytabletit.

        Koska minulla oireet olivat noin komeat, suosittelen kaikille joka tapauksessa lääkäriin menemistä. Minulla oli sattumalta samassa talossa asiansa osaava sairaanhoitaja, joten sain ihan ykstyishoitoa. Lääkäriä konsultoitiin puhelimitse alussa.

        Me ihmiset ollaan sen verran erilaisia, että jollekin tuo isku voi olla lähes hengenvaarallinen - ainakin, jos esim. ampparinpistosta tulee jo ongelmia - minulle tulee nykyisin - ei tullut ennen kyynpuremaa.

        Minua on joskus sitten purrut kyy.Kaksi puremajälkeä oli ja sinistä ihoa ja väsynyt huono olo.Ei muuta.Taisi huimatakin .Ei muuta.Ne oli sillai vierekkäin ne puremat.Ja kirpaisi vähän vattupuskas.


    • käärmenainen

      Minua puri kyy pari päivää sitten keskisormeen. Purema sattui tosi paljon. Turvotus alkoi pikku hiljaa sormesta,tunnin kuluttua oli jo koko kämmen turvonnut jonka jälkeen otin kyy tabletit 3 kpl. Tunnin kuluttua siitä oksensin kaikki pois, koko mahalaukku tyhjeni totaalisesti. Turvotus eteni pikkuhiljaa kyynärtaipeeseen asti ja seuraavana päivänä oli koko käsivarsi turvonnut ja tullut punaisia läikkiä. Menin lääkärin tänä toisena päivänä jolloin lääkäri vahvisti oireet kyynpuremaksi. Ja ottivat tarkkailuun yöksi. Nyt kotona penisilliini ja kortisoni kuurilla. Pari viikkoa kuulemma menee ennenkuin käsi ennallaan. Aina pitää kuulemma mennä lääkäriin oli aikuinen tai lapsi, koska saattaa tulla myös rytmihäiriöitä ja turvotusta kaulaan jolloin hengitys vaikeutuu. Nyt odottelen miten toipuminen edistyy.

    • seco2

      Kyseinen myrkky on verimyrkky ja sen nimi on "diliterio ockias".

    • Risu

      Oltiin eilen mökillä keräämässä kiviä (metsäkalliolla) kun päätin oikaista risukasan yli. Oksa katkesi ja jalka vajosi risukasaan. Tuntui siltä kuin nilkka olisi osunut pieneen terävään kantoon. Tietenkin vain lenkkarit jalassa. Nilkka kirpaisi hampaita nitisyttävästi ja alkoi polttaa niinkuin nahat olisivat laajemmaltikin lähteneet rullalle. Nilkassa on kuitenkin vain yksi pienen pieni reikä! Kohdan ympäriltä lähti hämähäkkimäisesti pieniä suonia ympäriinsä ja ympäristö tykytti silminnähden. Jalka ei kuitenkaan turvonnut sen ihmeemmin eikä nilkan luussa tuntunut erityistä kipua. En avannut kyypakkausta enkä mennyt lääkäriin (sunnuntai-ilta) kun en ollut varma. Yöllä tuntui pala kurkussa, muttei hengenahdistusta. Aamulla iho kutisi ja oli pienellä näppylällä, mutta rasvaus ja allergialääke auttoi. Piste polttelee vieläkin ja välillä päässäkin pyörähtää, muttei huimaa enempää. Onko mulla vilkas mielikuvitus, vai voiko tämä olla kyyn hampaanjälki? Jälki on ihan lenkkarin reunan kohdalla, mutta lenkkarissa ei näy mitään.

    • teppana 74

      itsellä kyy puri pohkeeseen ja oireet oli niinkuin joku olisi jalitsupelissä vetäissyt sukille kunnolla...pohje turposi ja oli kauttaaltaan sinimusta....sydämmen lyönnit tuntuivat korvissa ja tuntui niinkuin se olisi pyrkinyt rinnasta pihalle.itse puremista en tuntenut, mutta jälkikäteen päättelin, että oireet aiheutti se myrkkymato jonka päälle astuin samana päivänä uimareissulla.

      • superwoman1

        En oikeastaa luule itsekkään että tämä voisi olla kyyn purema, mutta olisi kuitenkin kiva tietää mikä purema se on. Itikan? Vaikka en kyllä saa yleensä itikan puremista kauhean suuria jälkiä. Kolme päivää sitten nilkkaani alkoi kutittamaan ja kirvelemään kamalasti, joten raavin jalkaani huomaamatta aika paljon. Seuraavana päivänä nilkka oli turvonnut ja hiukan sinertävä, siinä on yksi iso piste ja vierellä toinen todella huomaamaton, joiden ympärillä on paljon pieniä pisteitä. Nilkka on niin kipeä että on vaikea saada sukkia jalkaan, puhumattakaan kengistä ja kävelemisestä. Nilkkaa kutittaa vieläkin välillä ihan kauheasti, mutta välillä ei ollenkaan


    • joku vain

      Mun täti kertoi minulle, että se kun oli ollu pieni, niin sen rattaisiin oli luikrtanut kyykäärme. Mun täti oli nukkunut, ja käärme nukku mun tädin vieressä, aivan rauhallisena, kyy ei tehny mitään pahaa. Lopulta se käärme sitten tapettiin Mun mielestä on aina syy siihen, että käärme puree. Kannattaa ottaa rauhallisesti käärmeen lähellä, eikä näyttää paniikkiaan, jos sellainen on, eikä kanata vaan viuhtoa sen ohitse, tai silloin se ainakin iskee. Kuten mun tädin tapauksessa huomattiin, ei tapahtunut yhtään mitään, kun mun täti oli rauhassa :)

    • täääääää

      omaan 6-vuotiasta tyttöäni puri pikkurilliin sunnuntai-iltana kyy. lähdimme välittömästi tk-lääkäriin, josta ambulanssin kanssa sairaalaan. puremasta 6 tunnin päästä tyttö vietiin teholle jossa sai vastamyrkkyä. 12 tuntia tyttö oli teholla ja pääsi osastolle, jossa ollaan edelleen. tytön käsi olkapäähän saakka sininen/musta. Kivut aivan valtavat ilman säännöllistä kipulääkettä. Iv-antibiootti menee 6 tunnin välein. ja runsas nesteytys. kotiin pääsystä ei ole vielä tietoa.

    • samuelx

      Kyynpurema ei perusterveelle aikuiselle ole vaarallinen.Itse en mennyt lääkääriin edes.Kinttu kyllä turposi ja oli muutan päivän kipeä.Eri asia on jos sattuu olemaan esim.allerginen jollekin myrkyn tai syljen ainesosalle.Saakohan muuten vanhoista puremista jonku suojan jos jatkossa puree vielä?Niin lasten kanssa tietty aina yhteys tohtoriin.

      • hth**

        Juuri päinvastoin - allergiassa kehon pitää ensin herkistyä jollekin tietylle proteiinille, jotta se voi ylireagoida. Siksi aiemmat puremat kasvattavat todennäköisyyttä reagoida kyyn myrkyn proteiineihin voimakkaasti ja se, ettei aiemmin ole saanu pahaa allergista reaktiiota ei tarkoita, etteikö sellaisen voisi saada seuraavasta puremasta.


    • Kaikkien kaveri

      Asun täällä jossain päin vaan, mutta paljon on taloja ympärillä ja ravirata tuola kävelymatkan päässä. Tulin koiran kanssa lenkiltä ja kävelin tien yli, mutta huomasin tiellä jotain. Tiellä makoili kuollut kyy, jota minun kävi sääliksi.
      (Olen kaikkien eläinten ystävä)
      Ja kerran kun olin koirani kanssa, myös ystäväni ja hänen koiransa olivat mukana. Kävelimme pienen sillan, joka on ojan päällä, että siitä pääsisi kulkemaan.Ystäväni koira hyppäsi ojaan ja ystäväni se sieltä sitten nosti ja huomasi pienen kyynpoikasen makoilevan sammalen päällä. Hän sanoi minulle ja otin kepin maasta ja nostin käärmeen maahan. Sitten pienesti astuin käärmeen päälle tartuin sitä hännästä ja vein kotiin. Kotona ajattelin tehdä käärmeelle johonkin isoon laatikkoon oman kolon, mutta isäni ei halunnut, että pitäisin käärmeen joten hän heitti sen pois. En ollut ihan mielissäni asiasta, mutta nyt kun ajattelee niin onneksi hän sen teki.

    • Assii28

      Jos tunnet, tai arvelet käärmeen purevan sinua, esimerkiksi jalkaan, ja olet jossain metsässä. Muista AINA että jos tiedät käärmeen purevan, älä mene shokkiin, vaan kävele rauhallisesti, jalkaa rasittamatta (Jos purema on jalassa) jottei myrkky leviä lisää. Ystäväni lasta puri kyykäärmeen poikanen, jolloin tämän käsi turposi sinertäväksi. Lapsi oli nuori, hieman pienehkö ikäisekseen. Hän joutui joksikin aikaan lääkäriin, mutta kyllä se siitä. Muistakaa aina jos epäilettekin käärmeenpuremaa tai jotain sellaista, menkää varuin vuoksi lääkärissä käymään. ::)

    • hsjgf

      Olin marjassa ja siirsin risuja pois edestä vähän ajan päästä huomasin että vasemmassa kädessä oli 2 valkoista täplää en usko että se on kyyn purema mutta, niillä pallukoilla oli melkein sentin väli . vähän huono olo vain!!!!

    • Mirja Paunu

      Minullapas on lemmikkinä kyy.Se on terrassa ja siellä vesikippo purua oksa kiviä
      lämpömatto,kotiloita ja vastasyntyneitä rotan poikasia ruuaksi.Alkuun se oli ärhäkkä poikanen mutta enää ei pelkää pihtiä joissa killuu ruoka.Sihinä kertoo koska se haluaa olla rauhassa.käärmepihdeillä ei tee mitään,kattilankannella ajan sen verkkokippoon jossa on varsi.pahvi ujutetaan varoen kipon alle ja kyy on siellä.Sitten vaan vaihtaa purua.Ja koristaan terraa.Kun terra on siivottu kyy sinne ja näin on jatkunut vuosia,mutta sisälle sitä ei voi ottaa koska jos se pääsee karkuun vaikea ottaa kiinni ja jos karkaa putkistoon.Myrkkykäärmeitä ei sisälle vaikka se ei pääse kiipeämään.Sillä on hieno samettinen mokkanahkaa muistuttava iho.Ihailla vaan voi.Hiljaa se paikallaan.

    • dfgdf

      Muistakaa että käärmeenpuremaa ei välttämättä tunne. Miestäni puri käärme tänä keväänä ja hän huomasi vasta parin päivän jälkeen jäljet pohkeessaan. Mitään oireita ei tullut joten se oli kai rantakäärme. Ensin ajatteli ettei nyt millään käärme ole voinut purra niin ettei itse huomaa mitään, mutta pakko se oli myöntää kun oli kaksi pientä reikää jalassa noin kolmen millin välein.

      • Mirja Paunu 89

        Tänään kyynpoikanen oli huomattavan rauhallinen,sammakon se söi ja totteli keppikäskyjä hyökkäilemättä.Pieni näpäytys pyrstöön se meni lasipurkkiinsa
        ja köllötteli siellä ja sisustin sen terraa.
        Laitoin sinne uima-altaan kiposta ja kiviä ympärille ja siellä se ui.ja löhöilee kivellä.
        Valossa hämärässä se on upea näky.Kantena sillä on koko terran ympäröivä tiheä verkko ja lasikansi.jossa rako.ettei yöllä varmasti karkaa.Olen varmaan suomen ainoa jolla on kyy terrassa infrapuna ja kuunvalolampun alla.Tekokasvi on koristeena.


      • ....
        Mirja Paunu 89 kirjoitti:

        Tänään kyynpoikanen oli huomattavan rauhallinen,sammakon se söi ja totteli keppikäskyjä hyökkäilemättä.Pieni näpäytys pyrstöön se meni lasipurkkiinsa
        ja köllötteli siellä ja sisustin sen terraa.
        Laitoin sinne uima-altaan kiposta ja kiviä ympärille ja siellä se ui.ja löhöilee kivellä.
        Valossa hämärässä se on upea näky.Kantena sillä on koko terran ympäröivä tiheä verkko ja lasikansi.jossa rako.ettei yöllä varmasti karkaa.Olen varmaan suomen ainoa jolla on kyy terrassa infrapuna ja kuunvalolampun alla.Tekokasvi on koristeena.

        JOS KYY PUREE ON AINA MENTÄVÄ LÄÄKÄRIIN!


      • ..................
        Mirja Paunu 89 kirjoitti:

        Tänään kyynpoikanen oli huomattavan rauhallinen,sammakon se söi ja totteli keppikäskyjä hyökkäilemättä.Pieni näpäytys pyrstöön se meni lasipurkkiinsa
        ja köllötteli siellä ja sisustin sen terraa.
        Laitoin sinne uima-altaan kiposta ja kiviä ympärille ja siellä se ui.ja löhöilee kivellä.
        Valossa hämärässä se on upea näky.Kantena sillä on koko terran ympäröivä tiheä verkko ja lasikansi.jossa rako.ettei yöllä varmasti karkaa.Olen varmaan suomen ainoa jolla on kyy terrassa infrapuna ja kuunvalolampun alla.Tekokasvi on koristeena.

        Valehtelet...


      • ...........
        .................. kirjoitti:

        Valehtelet...

        siis, että kyynpoikanen lasipurkissa..


    • Kyykky1

      Luonnonvaraisten eläinen pitäminen lemmikkinä on laitonta.

    • serkku poikaa puri kyy

      Mun serkku poika on vähän alle kaks vuotias ja sitä puri kyy kämmeneen. Se sattu siihen ihan hirveesti ja käsi turpos todella nopeesti olkapäähän asti! Sairaalaan oli reilu tunnin ajomatka ja käsi oli jo ihan turvonnu ja oli ihan sininen. Sairaalassa vielä miettivät et saako niin pienelle antaa vastamyrkkyä. Poika melkein tukehtui kun oli käsi turvonnu kaulaan asti. AINA KUN KYY PUREE MENE LÄÄKÄRIIN!!!

      • huh kun säikäytti

        Kauheeta! Onneksi ehti sairaalaan!


    • Soita aina heti 112

      KYYN PUREMA VOI TAPPAA PERUSTERVEEN AIKUISENKI! Vaikka perusterve aikuinen olisi kyseessä, niin soita heti ambulanssi!

      Hyvä kuntoista, tervettä, ei allergista aikuista, puri kyy nilkkaan vaellusreissulla. Otti heti kyypakkauksen lääkkeet, joista ei ole todistetusti hyötyä. "Lastoitettiin" jalka vaelluskengällä. Puoli tuntia puremasta oksenteli ja oli sekava. Tunnin kuluttua puremasta oli jo hengitys vaikeuksia, huulet turvoksissa ja puhe hidasta. Jaksoi juuri ja juuri kääntää päätä oksentaakseen. Onneksi ensihoitajat paarien kanssa ehtivät siinä vaiheessa paikalle. Sairaalaan meni vielä reilu puolituntia ja tila huononi koko ajan ambulanssissa. Toinen ambulanssi tuli vastaan tuomaan lisää lääkitystä ja apua. Oireet olivat niin vakavat, että harkittiin jo kurkun avaamista ja hengitysputken laittamista. Sairaalassa saman tien teholle vastamyrkkyä saamaan.

      Älkää siis vähätelkö kyyn pureman vaarallisuutta. En luottaisi edes siihen, että jos joskus ei ole tullut oireita, niin niitä ei tule toisella kerralla, koska ehkä juuri sillä kerralla myrkkysäiliöt olivat tyhjänä. Purema potilaan jalassa näkyi 4 pisto jälkeä, joten puri mahdollisesti kaksi kertaa. Jos olisi purrut yläraajoihin tai kaula/pää alueelle tai olisimme olleet kauempana sivistyksestä, niin ei varmaan olisi enää edes hengissä.

      Eli parempi siis AINA soittaa ambulanssi, koska aika voi olla kortilla, kuin katua jälkeen päin. Varsinkin, kun ambulanssia ei saa paikalle välttämättä kovin nopeasti. Tässäkin tapauksessa purema potilas oli sitä mieltä, ettei tarvitse soittaa ambulanssia, mutta soitin kuitenkin varan vuoksi 112 kysyäkseni mielipidettä ja onneksi soitin.

      2 päivää pureman jälkeen toinen reisi oli kaksi kertaa paksumpi kuin purematon reisi. Miettikää siis miltä vaikka kaulan seutu näyttäisi siinä tilanteessa, jos purema olisi sillä alueella.

    • lääkäri hyvä

      kunnon kengät ja piha nurmikkoa matalaksi. Kyy menee aina tosi lujaa karkuun ihmistä , ja se on kuuro. joten tömistele maata. Kyy ei hyökkää, mutta saattaa olla siellä piilossa jos vaan mennä töhöttää katsomatta alas luontoon ja sitten astuu sen hännälle. äitiäni pisti ja selvisi turpoamisella. lääkärissä kävi tietty varulta, kuten ain kannattaa. Puremista ei edes huomannut vain jäljet. Ne on kuin hiiret siis nopeita menemään karkuun, yleensä näe vain viahduksen maassa ja ei niitä edes saa kiinni.

    • käärmeenpurema

      Minua puri kyykäärme sormeen on todella kipeä oli poikanen jäi hammas pystyyn sormeen se vetaistiin pois sormi turposi kaksin kertaisesti siitä on nyt puolitoista kuukautta eilen jouduttiin tekemään viilto ja poistamaan märkäpesäke/ solukkoa ja siellä oli luunpalanen ilmeisesti hampaan palanen sormi märki lääkkeistä huolimatta ja pää on ollut tosikipeä ja se nimen omaan kuuluu siihen puremaan ja soluvauriot nyt 3 tikkiä sormessa tapahtui 1 päivä kesäkuuta ja leikkaus tehtiin 16 07 2014 nyt toivon ,että paranee.

    • Höpsistä

      Kokemuksesta tiedän, asuin lapsuuteni paikassa jossa oli paljon kyykäärmeitä. EI TÖMISTELY pelästyttänyt niitä pois, lekotteli rauhassa ulko-oven edessä olevilla rappusilla ja pyykkiä viedessä narujen alapuolella. Eikä välittänyt ihmisistä / koirasta mitään. Isääni, äitiäni ja koiraa myös puri.

    • nnrsxfclu

      Sanokaas nyt oliko kyy vai mikä kun mua viime kesänä puraisi/pisti. Menin nostamaan heinäkasaa pihalta ja kuului ikäänkuin sellainen vaimea naksahdus ja vedin sormen salaman nopeasti pois ja tuntui siltä kuin siihen olisi pistänyt pari jos kolmekin ampiaista koska kipu oli niin kova. Aikansa sitä kesti ja kipu lieveni pikkuhiljaa.

      Tajusin vasta tunnin päästä soittaa terveyskeskukseen ja lähettiin sitten sinne. Matkalla otin kyytabletit jotka ostin matkalla, iskusta oli tuossa vaiheessa kulunut sellaiset pari tuntia mutta oireita ei ollut, lähinnä paniikkia siitä jos se olikin kyy.

      Vastaanotolla hoitaja katsoi kahta pientä punaista pistettä sormessani ja sanoi että voi hyvinkin sopia kyyhyn. Verikokeet otettiin. Verenpaine oli korkea mutta ei oikeastaan mitään muuta, pientä ahdistusta. Lääkäristä kehotti vain jatkossa seuraamaan verenpaineet.

      Kyykö?

    • kyykyttää

      puremaongelma oli vuodelta 2007
      tuskin ohjeenne auttaa enää….

    • Siihenvoisiiskuolla

      Mummuni kertoi, että joku oli kerännyt risuja ja ottanut vahingossa kiinni kyykäärmeestä. Kyy puri ja nainen kuoli.

    • Kyynpurematappaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2903
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1526
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1187
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      22
      1058
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe