refluksitauti, ruokavalio ja ääni

luomu

Mulla alkoi ääni reistailla viime syksynä pahasti. Opetan työkseni ja laulan harrastuksekseni, joten äänentuoton vaikeutuminen haittaa elämää kovasti. Korvalääkäri tähysti äänihuulet ja totesi niiden olevan rasittuneet, käski käyttää mikrofonia luokassa. Ei mitään muuta. No, parin viikon mikrofonin käytön jälkeen ääni oli vieläkin huonompi ja eräänä päivänä puhuessani luokassa nousi verenmaku suuhun ja kurkkua kuristi todella pahasti.

Omalääkäri sitten tajusi kysyä että närästääkö, mihin vastasin että kyllä närästää ja niin sitten löytyi refluksitauti. En osannut yhdistää ääniongelmia närästykseen. Ilmeisesti kovalla äänellä puhuminen ja laulaminen nostavat happoja vielä enemmän. Harrastan myös juoksua, enkä ole ihan varma että pahentaako juoksemisen aiheuttama hölskytyskin oireita.

Söin 2vkon kuurin Somacia, ja oireet helpottivat. Mutta kun olen niin luomu, etten haluaisi syödä lääkkeitä lopun ikääni, niin otin selvää refluksiruokavaliosta, jota olen nyt noudattanut kuukauden verran. Jos tätä ruokavaliota noudattaa, niin pitäisi selvitä ilman lääkkeitä. Närästystä ei ole ollut kertaakaan sen jälkeen kun aloitin, mutta ääni ei ole kyllä palautunut normaaliksi ollenkaan.

Onko teillä ääniongelmaisilla kokemusta siitä, miten nopeasti hoidon aloittamisen jälkeen ääni paranee laulamiskuntoon?

Ruokavalioni on yksinkertaisuudessaan seuraava: POIS: liha, kana, muna, palkokasvit, valkoinen vehnäjauho, valkoinen sokeri, kahvi, musta tee, alkoholi, suklaa. Nämä tuottavat sulaessaan happoa vatsaan.
SALLITTUJA: kaikki tuoreet ja kuivatut hedelmät, marjat, vihannekset (paitsi palkokasvit), täysjyvävilja, raakaruokosokeri, hunaja, vaahterasiirappi, pähkinät, siemenet, maitotuotteet (paitsi kovat juustot), yrttitee ja vihreä tee. Nämä tuottavat sulaessaan emästä. Kala on sallittu kerran viikossa rasvahappojen takia, vaikka sekin tuottaa happoa vatsassa.

Ruoka on pureskeltava äärimmäisen huolellisesti, jotta mahan ei tarvitse tuottaa extra-annosta happoa ruuan pilkkomiseen, ja jotta mahanportti ei rasittuisi isoista palasista.

Onko muita, jotka yrittävät selvitä refluksin kanssa ilman lääkkeitä? Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.

15

5667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nyhriläinen

      Muuten hyvä juttu, mutta mistä saat proiteiinia.
      Sallitut sapuskat on aika vähäproteiinisia. Oisko neuvoa jotain hyvää protskulähdettä?

      • luomu

        Syön maustamatonta jogurttia ja jonkin verran juustoja, kalaa ja niitä palkokasvejakin. Pähkinät ja siemenetkin sisältää proteiinia ihan kivasti. Ongelma on todellakin se, että proteiini sulaa huonosti ja aiheuttaa niitä happoja, ja kuitenkin sitä pitäisi saada joka päivä. Yritän sitten neutraloida emästä tuottavilla ruoka-aineilla.

        En kyllä vaihtaisi enää tavalliseen, valkoiseen jauhoon ja sokeriin perustuvaan ruokavalioon. Olo on niin hyvä, jos ei ääniongelmaa lasketa.


      • luomu kirjoitti:

        Syön maustamatonta jogurttia ja jonkin verran juustoja, kalaa ja niitä palkokasvejakin. Pähkinät ja siemenetkin sisältää proteiinia ihan kivasti. Ongelma on todellakin se, että proteiini sulaa huonosti ja aiheuttaa niitä happoja, ja kuitenkin sitä pitäisi saada joka päivä. Yritän sitten neutraloida emästä tuottavilla ruoka-aineilla.

        En kyllä vaihtaisi enää tavalliseen, valkoiseen jauhoon ja sokeriin perustuvaan ruokavalioon. Olo on niin hyvä, jos ei ääniongelmaa lasketa.

        Onko sinulla painallusarka paikka vasemman lapaluun paikkeilla, lapaluun ja selkärangan välillä? Entä vastaavasti oikealla?


      • luomu
        certo kirjoitti:

        Onko sinulla painallusarka paikka vasemman lapaluun paikkeilla, lapaluun ja selkärangan välillä? Entä vastaavasti oikealla?

        En kyllä löydä sieltä mitään varsinaisen arkaa paikkaa... tietysti jos kovasti painan, niin tuntuuhan se sitten. Onko siellä joku akupunktio tai muu vyöhyke?


      • luomu kirjoitti:

        En kyllä löydä sieltä mitään varsinaisen arkaa paikkaa... tietysti jos kovasti painan, niin tuntuuhan se sitten. Onko siellä joku akupunktio tai muu vyöhyke?

        Panin merkille, että ruokalistaasi kuuluvat tuoreet ja kuivatut hedelmät. Kyky sulattaa niiden sisältämää hedelmäsokeria ja rikkiä on hyvin henkilökohtainen. On paljon suomalaisia, joiden ei pitäisi kovin herkutella hedelmillä, koska me olemme vuosisataisen perimän pohjalta tottuneet siihen, ettei etelän hedelmiä syödä, sulatuskyky voi olla heikko. Hedelmäsokeri saattaa olla terveydelle haitallisempaa kuin tavallinen sokeri. Jos se sulamattomana pääsee suuremmin iskostumaan suoniin ja elimiin, siitä ei helposti pääse eroon. Selkeä merkki siitä, ettei hedelmäsokeri sula, on juuri painallusarka kumpare vasemman lapaluun vieressä. Sinulla sitä ei ollut.

        On nimittäin niin, että parantaja Nestor Blomkvist löysi erityisillä kyvyillään vasemman lapaluun suojista kolme toiminnallista rauhasta. Niistä yksi osallistuu hedelmäsokerin sulatukseen, toinen tietyn hormonin tuottamiseen ja kolmas huolehtii laulu- ja puhe-elinten elastisuudesta. Kun kaikki kolme ovat saman lapaluun suojissa, yhden toimintahäiriö voi häiritä kahta muuta. On mahdollista, että tapauksessasi ei syyllinen ollut liika hedelmäsokeri. Sen toiminnan ylikuormitus heijastelisi kyllä vaikutuksensa myös maksan alueelle ja voisi haitata pepsiinin saantia ja olla osasyyllinen valkuaisaineen sulamattomuuteen, refluksiin.

        Tuon puhe-elimien kuntoa ylläpitävää toiminnallista rauhasta saattaa häiritä myös tuo hormonia tuottava rauhanen. Sen kunnostamiseksi voi ottaa käyttöönsä pari asiaa. Ota teelusikallinen oliiviöljyä joka ilta. Älä valitse koulumaatalouden tuotetta vaan parasta luomulaatua mitä löydät. Eteläeurooppalainen luomukäsitys kun on paikoitellen suurpiirteistä, joten täytyy yrittää valita. Test-lehdessä on ollut pari oliiviöljytestiä. Sen lisäksi hanki ajoittaista hierontaa selällesi. Kämmenellä vasemman lapaluun päältä alaspäin 15-20 sentin matka kohti pernaa. Samoin oikean lapaluun päältä vinosti selän yli kohti pernaa. Tämä hieronta, mitä ei pitäisi tehdä ilman sulattavia happoja (ks. tarkemmin certon aikaisemmista), voi auttaa myös pepsiinin pääsyä mahaasi, jolloin syitä refluksiinkin poistuu, tosin myös sappitiehyt pitäisi hieroa auki. Jos vasemmassa kyljessä pernan alueella on kipeää, silloin on jo tärvännyt lääkkeillä pernaansa, ja tukos voi olla siellä. Valistuneeksi arvaukseksi sinun tilanteesi syyksi esitän harkintaasi, että mainitun hormonirauhasen tuotos ei ole riittävän juoksevassa muodossa, jolloin se voi häiritä puhe-elimien huoltoa. Se voi myös osaltaan paksuntaa sappinestettä, niin, ettei se kunnolla juokse. Silloin on puute myös pepsiinistä, mistä voi aiheutua ns. refluksisi. En anna takeita, koska tuskin sinäkään kerroit kaikista terveysongelmistasi, mutta todennäköisyyttä lupaan sen verran, että kannattaa kokeilla. Jos joku muu kuin sinä kokeilee menetelmää, niin lisäohjeena on, että sianlihaa ja kanaa kannattaa karttaa.

        Vatsahapot eivät ole tarkoitetut kurkkuun, joten pidä huolta siitä, että erikoisesti valkuaisaine sulaa. Jos et saa ruumiin omaa pepsiinin tuotantoa riittävästi elvytettyä sulattamaan tarpeelliseksi katsottua valkuaisainemäärää, tervein tapa on ottaa pepsiiniä juoman muodossa lisää. Vain ruokansa sulattamalla voi pysyä terveenä. Tähän lopuksi voi antaa puheenvuoron Blomkvistille. Hän tiesi, mitä teki varoittaessaan jo vuonna 1970:

        ” Sooda ja kaikki muut teennäisyydet, kipua lievittävät, rauhoittavat valmisteet ovat kauttaaltaan vahingollisia. Neuvon luopumaan niiden käytöstä. Ne pyrkivät ainoastaan lieventämään kaasunmuodostusta ja rauhoittamaan puutteellisen sulatuksen aiheuttamaa tuskaa. Kaasunmuodostus tulee mädäntyvästä ruoasta, joka saa liian vähän sulattavia happoja: Erikoisesti on valkuaisainekaasu hyvin ulospäin suuntautuva. Ja tässä voimakkaassa laajenemiskyvyssään pakotetaan sitten esiin kuvotusta ja erilaisia röyhtäyksiä, joskus kuivia, mutta useimmissa tapauksissa kostean happamia. Silloin nämä röyhtäykset repivät mukaansa seurakseen osan muita mahalaukun happoja, vaikka näitä happoja ehkä onkin vain kohtuullinen määrä tai niitä voi olla vain vähäisiä määriä. Siksi massa on hapan, vaikka hapot voivat olla riittämättömiä ja jopa jokin happo saattaa tyystin puuttua.”


      • luomu
        certo kirjoitti:

        Panin merkille, että ruokalistaasi kuuluvat tuoreet ja kuivatut hedelmät. Kyky sulattaa niiden sisältämää hedelmäsokeria ja rikkiä on hyvin henkilökohtainen. On paljon suomalaisia, joiden ei pitäisi kovin herkutella hedelmillä, koska me olemme vuosisataisen perimän pohjalta tottuneet siihen, ettei etelän hedelmiä syödä, sulatuskyky voi olla heikko. Hedelmäsokeri saattaa olla terveydelle haitallisempaa kuin tavallinen sokeri. Jos se sulamattomana pääsee suuremmin iskostumaan suoniin ja elimiin, siitä ei helposti pääse eroon. Selkeä merkki siitä, ettei hedelmäsokeri sula, on juuri painallusarka kumpare vasemman lapaluun vieressä. Sinulla sitä ei ollut.

        On nimittäin niin, että parantaja Nestor Blomkvist löysi erityisillä kyvyillään vasemman lapaluun suojista kolme toiminnallista rauhasta. Niistä yksi osallistuu hedelmäsokerin sulatukseen, toinen tietyn hormonin tuottamiseen ja kolmas huolehtii laulu- ja puhe-elinten elastisuudesta. Kun kaikki kolme ovat saman lapaluun suojissa, yhden toimintahäiriö voi häiritä kahta muuta. On mahdollista, että tapauksessasi ei syyllinen ollut liika hedelmäsokeri. Sen toiminnan ylikuormitus heijastelisi kyllä vaikutuksensa myös maksan alueelle ja voisi haitata pepsiinin saantia ja olla osasyyllinen valkuaisaineen sulamattomuuteen, refluksiin.

        Tuon puhe-elimien kuntoa ylläpitävää toiminnallista rauhasta saattaa häiritä myös tuo hormonia tuottava rauhanen. Sen kunnostamiseksi voi ottaa käyttöönsä pari asiaa. Ota teelusikallinen oliiviöljyä joka ilta. Älä valitse koulumaatalouden tuotetta vaan parasta luomulaatua mitä löydät. Eteläeurooppalainen luomukäsitys kun on paikoitellen suurpiirteistä, joten täytyy yrittää valita. Test-lehdessä on ollut pari oliiviöljytestiä. Sen lisäksi hanki ajoittaista hierontaa selällesi. Kämmenellä vasemman lapaluun päältä alaspäin 15-20 sentin matka kohti pernaa. Samoin oikean lapaluun päältä vinosti selän yli kohti pernaa. Tämä hieronta, mitä ei pitäisi tehdä ilman sulattavia happoja (ks. tarkemmin certon aikaisemmista), voi auttaa myös pepsiinin pääsyä mahaasi, jolloin syitä refluksiinkin poistuu, tosin myös sappitiehyt pitäisi hieroa auki. Jos vasemmassa kyljessä pernan alueella on kipeää, silloin on jo tärvännyt lääkkeillä pernaansa, ja tukos voi olla siellä. Valistuneeksi arvaukseksi sinun tilanteesi syyksi esitän harkintaasi, että mainitun hormonirauhasen tuotos ei ole riittävän juoksevassa muodossa, jolloin se voi häiritä puhe-elimien huoltoa. Se voi myös osaltaan paksuntaa sappinestettä, niin, ettei se kunnolla juokse. Silloin on puute myös pepsiinistä, mistä voi aiheutua ns. refluksisi. En anna takeita, koska tuskin sinäkään kerroit kaikista terveysongelmistasi, mutta todennäköisyyttä lupaan sen verran, että kannattaa kokeilla. Jos joku muu kuin sinä kokeilee menetelmää, niin lisäohjeena on, että sianlihaa ja kanaa kannattaa karttaa.

        Vatsahapot eivät ole tarkoitetut kurkkuun, joten pidä huolta siitä, että erikoisesti valkuaisaine sulaa. Jos et saa ruumiin omaa pepsiinin tuotantoa riittävästi elvytettyä sulattamaan tarpeelliseksi katsottua valkuaisainemäärää, tervein tapa on ottaa pepsiiniä juoman muodossa lisää. Vain ruokansa sulattamalla voi pysyä terveenä. Tähän lopuksi voi antaa puheenvuoron Blomkvistille. Hän tiesi, mitä teki varoittaessaan jo vuonna 1970:

        ” Sooda ja kaikki muut teennäisyydet, kipua lievittävät, rauhoittavat valmisteet ovat kauttaaltaan vahingollisia. Neuvon luopumaan niiden käytöstä. Ne pyrkivät ainoastaan lieventämään kaasunmuodostusta ja rauhoittamaan puutteellisen sulatuksen aiheuttamaa tuskaa. Kaasunmuodostus tulee mädäntyvästä ruoasta, joka saa liian vähän sulattavia happoja: Erikoisesti on valkuaisainekaasu hyvin ulospäin suuntautuva. Ja tässä voimakkaassa laajenemiskyvyssään pakotetaan sitten esiin kuvotusta ja erilaisia röyhtäyksiä, joskus kuivia, mutta useimmissa tapauksissa kostean happamia. Silloin nämä röyhtäykset repivät mukaansa seurakseen osan muita mahalaukun happoja, vaikka näitä happoja ehkä onkin vain kohtuullinen määrä tai niitä voi olla vain vähäisiä määriä. Siksi massa on hapan, vaikka hapot voivat olla riittämättömiä ja jopa jokin happo saattaa tyystin puuttua.”

        kiitos mahtavista neuvoista! Sitä sitruunaa juodessani epäilinkin vahvasti, että mahtaako kannattaa.

        Hieronta on hyvä juttu, olenkin aikonut ottaa sen säännölliseksi tavaksi nyt kun opetustyö taas alkaa. Oliiviöljyä kulutan suuria määriä, kaadan sitä melkein kaikkiin ruokiin, ja laatu on huippua, tilaan sitä suoraan tilalta Toscanasta. Siis extra virginiä tietysti.

        Noista sulamisjutuista: miten siis varmistan, että ruokani sulaa kunnolla? Miten pepsiiniä saa juoman muodossa?


    • RRRRR

      Hei!

      Minulla on äänen kanssa vuosien varrella tapahtunut paitsi madaltumista (äänialat aivan eri kuin muutama vuosi sitten) ja käheytymistä. Laulelen silloin tällöin ja kouluttajana ollessa äänen katoaminen oli aina ongelma, mulle silloin vain neuvottiin rentoutustekniikoita ja äänen avaamisharjoituksia. Edelleen voin vain unelmoida kantavasta äänestä.

      Minulla todettiin refluksi oireiden perusteella, tähystystä ei tehty. Sain somacia vastaavan lääkkeen (paljon halvemman vain) joka auttoi muihin oireisiin vaan ei ääneen. Kuurin jälkeen en ole erityistä ruokavaliota noudattanut, mutta oireet pysyivät poissa. Nyt on kulunut muutama kk ja oireet ovat täällä taas. Aloitin juuri neljän viikon kuurin. Aion myös karsia ruokavaliotani, MUTTA: en tiedä mistä lähteistä olet valikoinut ruokavalio-ohjeesi?

      Olen itse ravitsemusalan ammattilainen, enkä aio karsia lihoja pois. On eri asia syödä vähärasvaisia lihatuotteita kuin karsia kaikki liha pois. Ehdotan että otat esim. broileria tai kalkkunaa listallesi silloin tällöin. Tärkeintä kuitenkin on karsia alkoholi, kahvi ja suklaa, sekä liian rasvaiset ruoat. Myöskään limpsat ja sitrusmehut eivät sovi.

      Terveellinen ruokavalio ei sisällä paljoa valkoista vehnäjauhoa ja sokeria, mutta en ole kuullut niillä olevan nimenomaista vaikutusta refluksiin.

      Mutta nostan hattua jos onnistut olemaan ilman lääkettä. Älä karsi kaikkea proteiinia!

      • luomu

        Ikävä kuulla, että muillakin on vastaavia ääniongelmia. Happosalpaaja ei siis auttanut sinunkaan ääntäsi, mikähän siihen auttaisi? On kovaa tehdä sellaista työtä, missä ääntä pitää käyttää, jos ääni ei kertakaikkiaan jaksa. Minunkin pitäisi parin viikon päästä aloittaa open hommat. Toivottavasti ääni kestää rääkin.

        Minäkin sain puheterapeutilta äänihuulten vahvistus- ja rentouttamisharjoituksia, ja olen niitä tehnyt melkein joka päivä. Kävin myös lääkärillä, joka hoitaa laulajia työkseen, ja hän piti minulle kolmen tunnin session ryhti-, asento-, hengitys- ja ääniharjoituksia. Hyvä ryhti helpottaa äänihuulten työtä, ja oikea hengitys (palleahengitys) antaa voiman äänelle.

        Pitäisi vaan jaksaa uskoa siihen, että ääni voi parantua. Olen valmis yrittämään kaikkea.

        Olen antanut itselleni kertoa, että valkoiset jauhot ja valkoinen sokeri ovat ns. emäsryöväreitä, eli horjuttavat vatsan emäs-happotasapainoa happamalle puolelle. Lisäksi koska ne on niin puhdistettuja, niin ne imevät kaikki vitaaliaineet kehosta.

        Proteiineista vielä: kyllä minun tulee syötyä kanaa tai kalkkunaa ehkä kerran-kaksi kuussa, kun olen ns. koti-vege, eli mennessäni juhliin tai kylään en ilmoita erikseen erikoisruokavaliosta. En vain halua aiheuttaa päänvaivaa emännille... Juhlissa yms. tilaisuuksissa syön ihan tavallisesti, tosin hyvin vähän noita kiellettyjä ruoka-aineita.

        Ruokavalion minulle suunnitteli homeopaatti-ravintoterapeutti. Luin myös Valmarin-sivujen ohjeet ja Paula Heinosen Vihdoinkin hyvä olo -kirjan.


      • rituli
        luomu kirjoitti:

        Ikävä kuulla, että muillakin on vastaavia ääniongelmia. Happosalpaaja ei siis auttanut sinunkaan ääntäsi, mikähän siihen auttaisi? On kovaa tehdä sellaista työtä, missä ääntä pitää käyttää, jos ääni ei kertakaikkiaan jaksa. Minunkin pitäisi parin viikon päästä aloittaa open hommat. Toivottavasti ääni kestää rääkin.

        Minäkin sain puheterapeutilta äänihuulten vahvistus- ja rentouttamisharjoituksia, ja olen niitä tehnyt melkein joka päivä. Kävin myös lääkärillä, joka hoitaa laulajia työkseen, ja hän piti minulle kolmen tunnin session ryhti-, asento-, hengitys- ja ääniharjoituksia. Hyvä ryhti helpottaa äänihuulten työtä, ja oikea hengitys (palleahengitys) antaa voiman äänelle.

        Pitäisi vaan jaksaa uskoa siihen, että ääni voi parantua. Olen valmis yrittämään kaikkea.

        Olen antanut itselleni kertoa, että valkoiset jauhot ja valkoinen sokeri ovat ns. emäsryöväreitä, eli horjuttavat vatsan emäs-happotasapainoa happamalle puolelle. Lisäksi koska ne on niin puhdistettuja, niin ne imevät kaikki vitaaliaineet kehosta.

        Proteiineista vielä: kyllä minun tulee syötyä kanaa tai kalkkunaa ehkä kerran-kaksi kuussa, kun olen ns. koti-vege, eli mennessäni juhliin tai kylään en ilmoita erikseen erikoisruokavaliosta. En vain halua aiheuttaa päänvaivaa emännille... Juhlissa yms. tilaisuuksissa syön ihan tavallisesti, tosin hyvin vähän noita kiellettyjä ruoka-aineita.

        Ruokavalion minulle suunnitteli homeopaatti-ravintoterapeutti. Luin myös Valmarin-sivujen ohjeet ja Paula Heinosen Vihdoinkin hyvä olo -kirjan.

        Mulla on ollut myös ongelmia vatsan ja äänen kanssa
        olen saanut apua luonnon mukaisista hoidoista .
        Vyöhyketerapia ja Jooga on auttanut mua paljon
        ja tietysti emäksinen ruokavalio.
        Kalaa ja Broileria syö noin kolme kertaa viikossa
        mutta vai kasviksien kanssa,koska jos on ongelmia
        vatsan kanssa hiilihydraattia ja valkuainen ei sovi
        yhteen.
        Jos vatsa alkaa voimaan huonosti otan ruokasoodaa
        veteen sekoitettuna helpottaa.


      • luomu
        rituli kirjoitti:

        Mulla on ollut myös ongelmia vatsan ja äänen kanssa
        olen saanut apua luonnon mukaisista hoidoista .
        Vyöhyketerapia ja Jooga on auttanut mua paljon
        ja tietysti emäksinen ruokavalio.
        Kalaa ja Broileria syö noin kolme kertaa viikossa
        mutta vai kasviksien kanssa,koska jos on ongelmia
        vatsan kanssa hiilihydraattia ja valkuainen ei sovi
        yhteen.
        Jos vatsa alkaa voimaan huonosti otan ruokasoodaa
        veteen sekoitettuna helpottaa.

        Ihanaa kuulla, että jollakin on tasan samat ongelmat kuin mulla! Onko äänesi siis kunnossa? Itsekin joogasin muutaman kerran viikossa vielä keväällä, mutta kun refluksitauti todettiin, jätin joogan koska niin monissa asanoissa kumarrutaan eteen ja alaspäin, ja silloin vatsahapot nousee ruokatorveen. Voisi tietysti joogata vain muilla asanoilla. Nyt kuitenkin urheilen pääasiassa lenkkeilemällä ja uimalla.

        Vyöhyketerapiaa saan aina kun haluan, koska äitini on vyöhyketerapeutti, mutta jotenkin en koe sitä "omakseni". Ensi viikolla menen homeopaatille, katsotaan jos siitä olisi apua.

        Käytätkö jotain tuotetta säännöllisesti, esim. Valmarin tai Silicea-geeli? Entä sitruunamehu, joku kertoi että puolikkaan sitruunan mehu lasilliseen vettä aamuin illoin pitää hapot kurissa; oletko kokeillut? Minä kokeilin muutaman viikon ajan, mutta sitten alkoi kauhistuttaa sitruunamehun vaikutus hampaisiin, ja lopetin.

        Oletko työssä, jossa käytät ääntäsi paljon?


      • luomu kirjoitti:

        Ihanaa kuulla, että jollakin on tasan samat ongelmat kuin mulla! Onko äänesi siis kunnossa? Itsekin joogasin muutaman kerran viikossa vielä keväällä, mutta kun refluksitauti todettiin, jätin joogan koska niin monissa asanoissa kumarrutaan eteen ja alaspäin, ja silloin vatsahapot nousee ruokatorveen. Voisi tietysti joogata vain muilla asanoilla. Nyt kuitenkin urheilen pääasiassa lenkkeilemällä ja uimalla.

        Vyöhyketerapiaa saan aina kun haluan, koska äitini on vyöhyketerapeutti, mutta jotenkin en koe sitä "omakseni". Ensi viikolla menen homeopaatille, katsotaan jos siitä olisi apua.

        Käytätkö jotain tuotetta säännöllisesti, esim. Valmarin tai Silicea-geeli? Entä sitruunamehu, joku kertoi että puolikkaan sitruunan mehu lasilliseen vettä aamuin illoin pitää hapot kurissa; oletko kokeillut? Minä kokeilin muutaman viikon ajan, mutta sitten alkoi kauhistuttaa sitruunamehun vaikutus hampaisiin, ja lopetin.

        Oletko työssä, jossa käytät ääntäsi paljon?

        on lääke, ei juoma. Sitruuna on lääkkeenä hyvä, koska sillä voi oikein käytettynä liottaa sokerikertymiä pois. Sillä on haittapuolena, että se syövyttää pois myös raudan. On kumma jos et saanut hevoskuuristasi anemiaa. Sitä mukaa kun saa anemiaa, menettää suolahapon tuotantoa. Se varmaan pitää hapot kurissa, mutta sairaalla tavalla, koska silloin on turha odottaa ruokansa sulamista. Sitruunakuuri on hyvä, mutta vain oikein määrin ja oikein jaksotettuna. Muutoin se on vahingollinen. Vaarassa voi olla myös munuaisten toiminta.


      • rituli
        luomu kirjoitti:

        Ihanaa kuulla, että jollakin on tasan samat ongelmat kuin mulla! Onko äänesi siis kunnossa? Itsekin joogasin muutaman kerran viikossa vielä keväällä, mutta kun refluksitauti todettiin, jätin joogan koska niin monissa asanoissa kumarrutaan eteen ja alaspäin, ja silloin vatsahapot nousee ruokatorveen. Voisi tietysti joogata vain muilla asanoilla. Nyt kuitenkin urheilen pääasiassa lenkkeilemällä ja uimalla.

        Vyöhyketerapiaa saan aina kun haluan, koska äitini on vyöhyketerapeutti, mutta jotenkin en koe sitä "omakseni". Ensi viikolla menen homeopaatille, katsotaan jos siitä olisi apua.

        Käytätkö jotain tuotetta säännöllisesti, esim. Valmarin tai Silicea-geeli? Entä sitruunamehu, joku kertoi että puolikkaan sitruunan mehu lasilliseen vettä aamuin illoin pitää hapot kurissa; oletko kokeillut? Minä kokeilin muutaman viikon ajan, mutta sitten alkoi kauhistuttaa sitruunamehun vaikutus hampaisiin, ja lopetin.

        Oletko työssä, jossa käytät ääntäsi paljon?

        Jooga ei ole pahentanut minun vatsavaivojani kun muistaa vain hengittää oikein.
        En ole koskaan käyttänyt sitruunaa en pidä siitä
        Molkosania käytin mutta sekin alkoi tehdä pahaa koska siinä on 4% laktoosia ja olen todella herkkä.
        Nyt koitan Finn Molke heravalmistetta siinä on vain
        0,15% laktoosia.
        Olen koittanut piihappogeeliä vähän taitaa auttaa
        Pellavan siemenet liotettuina aamulla ovat aika hyviä myös.
        Laulan vähän harrastuksena olen hoitoalan ammattilainen
        jouduin lopettamaan koska työ oli kumarassa olemista ja se pahensi vaivojani


      • aklan uskoa
        rituli kirjoitti:

        Jooga ei ole pahentanut minun vatsavaivojani kun muistaa vain hengittää oikein.
        En ole koskaan käyttänyt sitruunaa en pidä siitä
        Molkosania käytin mutta sekin alkoi tehdä pahaa koska siinä on 4% laktoosia ja olen todella herkkä.
        Nyt koitan Finn Molke heravalmistetta siinä on vain
        0,15% laktoosia.
        Olen koittanut piihappogeeliä vähän taitaa auttaa
        Pellavan siemenet liotettuina aamulla ovat aika hyviä myös.
        Laulan vähän harrastuksena olen hoitoalan ammattilainen
        jouduin lopettamaan koska työ oli kumarassa olemista ja se pahensi vaivojani

        http://koti.japo.fi/~retyyni/Terveydest%E4.html


      • humpsheijaa

      • voimat vie
        humpsheijaa kirjoitti:

        130 vuodelle - aikansa kutakin - kuolema
        on luonnollinen osa elämää eikä mitään järkeä
        pitkittää sitä hirveästi.

        refluksitaudin takia sairaslomaa, kun vaivaa joka päivä ja henkeä ahdistaa myös.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe