carina jakohihna kysymyksiä

jiiiihaa

Ostin tuossa carinan sitten, jolla ajettu nyt 325tkm ja vm90 4a-fe kone tietty:)Ja mieltäni askarruttaa jakohihnan vaihto. Eli jakopää vaihdettu noin 280tkm:sä ja syksyllä 03, eli pitääkö kantaa huolta vielä tuollaisesta? Ja miten paha vaihtaa?Pitääkö v.pumppu samalla vaihtaa ym?mitäköhän tulis suuripiirtei maksaa korjaamos arvioidem, että 50e tunti T:asiasta tietämätön. PS: asiallisia vastauksia sitten, kiitoksia etukäteen jo.

20

13739

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auto82

      jakohihna tulee vaihtaa 100000:n km:n välein tai 3:n vuoden välein. korjaamoissa vaihtoaika 1,5h

      • vesipumppua

        sen voi vaihtaa sitten kun alkaapi vuotamaan, on simppeli homma.


    • Jakohihnan vaihtoväli autossasi on 100tkm/5v, kumpi ensin tulee täyteen.

      Jakohihnan vaito sinun siis kannattaa tehdä ensi vuonna.

      Jos käytät jakohihnan vaihtoon merkkihuoltoa, he katsovat, mitä kannattaa tehdä. Tästä saattaa tulla säästöä verrattuna mutu-firmaan/itsehuoltoon, jossa kannattaa vaihtaa kaikki.

      Normaaliin vaihtoon siis kuuluu vain ja ainoastaan jakohihna, mutta tarvittaessa myös kiristinpyörät, jotka yleensä vaihdetaan joka toinen kerta. Paljon ajava saattaa päästä jopa 300tkm kuten minä olen päässyt.

      Sulla kait on vesipumppu vielä "ulkoinen", eli siitä ei kannata kantaa huolta.

      Itse suosittelen aina jakohihnan vaihtojen yhteydessä käyttöhihnojen vaihtoa samalla. Itsellä kerran katkes ja lämmöt nousi punaiselle ennenkuin tajusin. Tästä seuraa yleensä kannen tiivisteen palaminen, joka paljon kalliimpi remontti kuin turhanpäiväinen hihnojen vaihto.

      Jaa juu, edellisen kirjoittajan 1,5h on varmasti aika lähellä oikeaa.

      PS. Tojo-liikkeet tarjoavat vuosittain aina sjossain vaiheessa hihnan vaihtoa "kausitarjouksena". Tarjous on niin hyvä (aika laskettu minimiin), että se kannattaa käyttää, mikäli hihnanvaihto on ajankohtainen.

      • jiiiiiihaaa

        Ajattelin vaihtaa kokojakopään uusiksi, kun toi auto on muuten niin loistavassa kunnossa. Pintakukkaa kylläkin, mutta hlö, jolta ostin sen, maalaa ja hioo ne myöskin pois;). Eli motonetissä myydään noita jakohihna sarjoja, jossa on gates hihna ja skf rulla, onko hyviä/laadukkaita?Pitääkö erikseen ostaa
        vielä jotkin kiristimet tjt...?Entä ne muute käyttö
        hihnat=? laitan siis auton nyt koneeltaan siihen kuntoon, ettei pariin vuoteen tarvi tehdä mitää muuuta ku öljy vaihtoa vaan.


      • jiiiiiihaaa kirjoitti:

        Ajattelin vaihtaa kokojakopään uusiksi, kun toi auto on muuten niin loistavassa kunnossa. Pintakukkaa kylläkin, mutta hlö, jolta ostin sen, maalaa ja hioo ne myöskin pois;). Eli motonetissä myydään noita jakohihna sarjoja, jossa on gates hihna ja skf rulla, onko hyviä/laadukkaita?Pitääkö erikseen ostaa
        vielä jotkin kiristimet tjt...?Entä ne muute käyttö
        hihnat=? laitan siis auton nyt koneeltaan siihen kuntoon, ettei pariin vuoteen tarvi tehdä mitää muuuta ku öljy vaihtoa vaan.

        Tollanen sarja sisältänee kaiken tarpeellisen jakohihnan vaihtoon eli "rullat" tarkoittaa ohjainta ja kiristinpyörää, mutta laturin ym. käyttöhihnat ostettava erikseen. Jotkut vaihtavat kampiakselin stefan, sekään ei kuulu em. sarjaan.

        Oiskohan hihna tuollainen:

        MONIURAHIHNAT / RULLAT TOYOTA CARINA-II 84--92
        VL = Vaihtovirtalaturi, VP = Vesipumppu, OT = Ohjaustehostaja, ILM
        = Ilmastointilaite
        CarinaII 1.6 AT151/171 84--92 VL. . . . . . . . . . . . . . 30-5975 9.08

        Ja stefa tässä listassa:

        KAMPIAKSELIN ETUTIIVISTE TOYOTA CARINA-II 84--92
        Hihnapyörän puoleisessa päässä
        1,6 4AL 84--87. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1798 3.00 ???
        1,6 4AF 88-- 16-v. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1798 3.00 ???


      • epävarma.

        Tiedätkö neuvoa millä perusteella vaihdetaan kiristinpyörät, jos on vaikka vaihtanut käytetyn carinan, ja merkittynä on vain jakohihnan vaihto km lukema, eikä kiristinpyörien vaihtoajasta ole tietoa.
        Vaihdetaanko kiristinpyörät ns näppituntumalla välyksen toteamisella, vaikko mahdollisen ääntämisen perusteella autoa käytettäessä?
        Voitko selittää tätä asiaa. Kiitos!


      • epävarma. kirjoitti:

        Tiedätkö neuvoa millä perusteella vaihdetaan kiristinpyörät, jos on vaikka vaihtanut käytetyn carinan, ja merkittynä on vain jakohihnan vaihto km lukema, eikä kiristinpyörien vaihtoajasta ole tietoa.
        Vaihdetaanko kiristinpyörät ns näppituntumalla välyksen toteamisella, vaikko mahdollisen ääntämisen perusteella autoa käytettäessä?
        Voitko selittää tätä asiaa. Kiitos!

        ...itse olen aina vaihdattanut hihnat Toyota-liikkeessä.

        Kahdesta autosta on siis kokemusta. 100tkm ja 200tkm kohdalla huollon vastaus oli "ei tarvetta vaihtoon"

        Ja 300tkm kohdalla kummassakin "vaihdettiin, piti selvästi ääntä".


      • SimonT
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Tollanen sarja sisältänee kaiken tarpeellisen jakohihnan vaihtoon eli "rullat" tarkoittaa ohjainta ja kiristinpyörää, mutta laturin ym. käyttöhihnat ostettava erikseen. Jotkut vaihtavat kampiakselin stefan, sekään ei kuulu em. sarjaan.

        Oiskohan hihna tuollainen:

        MONIURAHIHNAT / RULLAT TOYOTA CARINA-II 84--92
        VL = Vaihtovirtalaturi, VP = Vesipumppu, OT = Ohjaustehostaja, ILM
        = Ilmastointilaite
        CarinaII 1.6 AT151/171 84--92 VL. . . . . . . . . . . . . . 30-5975 9.08

        Ja stefa tässä listassa:

        KAMPIAKSELIN ETUTIIVISTE TOYOTA CARINA-II 84--92
        Hihnapyörän puoleisessa päässä
        1,6 4AL 84--87. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1798 3.00 ???
        1,6 4AF 88-- 16-v. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-1798 3.00 ???

        Tuosta Gatesista en kyllä vois mennä sanomaan onko
        hyvä vai ei. Juuri eilen katkes tommosesta Italian ihmeestä Gatesin remmi 40 000 km ajon jälkeen.
        Saa nyt sitten nähdä miten asia jatkuu eteenpäin.

        Oliskohan kellään tietoa miten tollasissa tapauksissa
        menetellään kun auto ei oo enää takuun piirissä
        mutta hihna katkeaa ennen aikojaan?


      • Onkomikäännimim.vapaana

        Minkähän verran on jakohihnan vaihtoväli 2 litran Gli carinassa -91 mallisessa,entä mitä eroa on vesipumpussa kun motonetin kuvastossa lukee "ei Gli",samannäköisiähän nuo ovat ovat muitten verkkokauppojen kuvissa kuin muisakin kaksilitraisissa carinoissa?


      • Onkomikäännimim.vapaana

        Heti piti täydentää kysymystä,kysessä on siis Carina 2...


    • Zarina

      Vaihdatin -89 Carina II:een jakopään hihnan, öljyt ja suodattimen ja maksoi yli kaksisataa euroa eikä tuntihinta tainnut olla viittäkymppiä.

      Ja pitääköhän hihna vaihtaa sadantuhannen kilometrin välein?

      Mutta tietääkö joku mistä johtuu kun kierrokset alkaa tyhjäkäynnillä pumppaamaan ylös ja alas? Carina on nyt korjaamon pihalla odottamassa tutkimusta ja odotan taas uutta kolminumeroista laskua.

      • jiiihaa

      • carina II 90

        Itde vaihdatin juuri jokin aika sitten hihnan ja kiristimet. Paikallisessa autohuollossa hintaa tuli 84 euroa, joten ei tällä kertaa viitsinyt käsiä liata. Kyselin muutamista paikoista ennen vaihtoa ja hinnat vaihtelivat tuosta 84 pariin sataan euroon. Toyotan liikkeestä en edes viitsinyt kysyä.

        Muuten olen kaikki korjaukset ja huollot tehnyt itse, ja edelleen Carina käy ja kukkuu mukavasti, vaikka yli 400t nyt mittarissa.


      • MaKeTMi
        carina II 90 kirjoitti:

        Itde vaihdatin juuri jokin aika sitten hihnan ja kiristimet. Paikallisessa autohuollossa hintaa tuli 84 euroa, joten ei tällä kertaa viitsinyt käsiä liata. Kyselin muutamista paikoista ennen vaihtoa ja hinnat vaihtelivat tuosta 84 pariin sataan euroon. Toyotan liikkeestä en edes viitsinyt kysyä.

        Muuten olen kaikki korjaukset ja huollot tehnyt itse, ja edelleen Carina käy ja kukkuu mukavasti, vaikka yli 400t nyt mittarissa.

        missä sait niin halvalla vaihdettua? kannattaako tehdä muuta huoltoa jakohihnan vaihdon yhteydessä? entä mitä huoltoja/korjauksia kannattaa tehdä säännöllisesti öljyjen vaihdon lisäksi?


      • MaKetMi

        niin,että missä sait niin halvalla vaihdettua?!mäkin tarvisin vst. korjauksen.


    • Toyotatimangi

      Jos noin halvalla saa normaalilaatuista työtä, niin kannattaa entisöidä ihan kokonaan.

    • kotiinpäinvetyäjä

      En mä lähtis vaihdattamaan vanhan carinan hihnaa ennen kluin se katkeaa, kun ei se mitään riko.

    • Toyotanisti

      Mulla alko jakopään kiristin rulla pitään ääntä, joten vaihdoin sitten remmin ja rullan ja se remmi näytti ihan uudelta ulkoapäin katsottuna, eikä vaikuttanut kovettuneeltakaan, mutta mistä sen remmin kestävyden sitten tietäisi etukäteen, ei mistään muutakuin ajasta ja kilometreistä arvelemalla.

    • 1972coro

      kiva huoltaa autoo ku on oikee asnto pääsee käsiks kerralla joka puolelta eli täytyy
      hankkii vanha coro josa ei oo jakohihhuleita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1175
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      14
      1083
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe