Kuhan kalastus

Hauen kalastaja

Kuhan kalastukseen liittyen: Mihin aikaan kuha syö parhaiten, minkälaisista paikoista kannattaa pyytää sitä, millä säällä, ja mikä vaappu olisi hyvä sen pyyntiin?

20

21721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laikaman

      Riippuu varmaan vesistöstä ja kuhan saaliskaloista siinä. Minä soutelen 4-6 metrin penkkoja. Tällä hetkellä ylivoimaiselta vehkeeltä vaikuttaa punakeltainen Syvänne-Jesse. Stormin Thundercrank ampulanssivärissä on jäänyt hopealle ja Rapalan Taildancerit pronsille.
      Vesi on sisäsuomessa kohtalainen järvi ja soutualueellani muikkua ei taida olla. Taitavat tulla sären ja ahvenen syöntiin matalikoille. Kokeilin jotain joulukuusenkoristeen näköistä Predatoria, jossa taisi olla kulkunenkin sisällä. Huonosta uinnista huolimatta siihenkin otti. Tärkeintä tuntuu olevan uintisyvyys sekä vieheen näkyvyys ja kuuluvuus. Minä käyn kalassa illalla. Sanovat yöllä kuhan nousevan pintaan, en ole kokeillut.
      Pilkkihommassa Rapalan iso siniselkäinen kirkasmahainen tasapaino on antanut paistikkaat myös. Vene pitkässä lieassa ankkuriin ja köyttä säädellen tuulessa leijaten olen pilkkinyt 4-5 metrin reunaa. Uisteluaika on kesällä, viimeiset pilkkikuhat sain syys-lokakuun vaihteessa viime vuonna. Jäältä en ole saanut enkä paljon yrittänytkään.

      • Keskustelun aloittaja

      • laikaman
        Keskustelun aloittaja kirjoitti:

        Mikä väri näistä olis hyvä:
        http://www.korkiakoskenuistin.fi/html/jessen_varit.html
        ja mikä näistä malleista:
        http://www.korkiakoskenuistin.fi/html/jesse_vaaput.html

        Jesse 11 syvännemalli värissä 18 on tuntunut tehokkaimmalta. Kokeilemalla voi löytää tieten paremman kuhunkin vesistöön. Otaksuisin uintisyvyyden olevan ratkaiseva eikä näkyvä väritys ainakaan omassa hieman humuspitoisessa kalavedessä haitanne. Syvännemallain leukalappu saisi olla tuhdimpaa tekoa.


      • laikaman
        laikaman kirjoitti:

        Jesse 11 syvännemalli värissä 18 on tuntunut tehokkaimmalta. Kokeilemalla voi löytää tieten paremman kuhunkin vesistöön. Otaksuisin uintisyvyyden olevan ratkaiseva eikä näkyvä väritys ainakaan omassa hieman humuspitoisessa kalavedessä haitanne. Syvännemallain leukalappu saisi olla tuhdimpaa tekoa.

        Tuo edellä oleva on ensimmäinen Jesseni. Kuhan kalastajana olen noviisi. Soudan kahta vaappua kerrallaan pari tuntia iltaisin ja aina samalla järvellä. Valinta perustui kumminkin aikaisempiin kokemuksiin ja veikkaisin tuolla vieheellä muualtakin kuhaa saatavan.


      • laikaman
        laikaman kirjoitti:

        Jesse 11 syvännemalli värissä 18 on tuntunut tehokkaimmalta. Kokeilemalla voi löytää tieten paremman kuhunkin vesistöön. Otaksuisin uintisyvyyden olevan ratkaiseva eikä näkyvä väritys ainakaan omassa hieman humuspitoisessa kalavedessä haitanne. Syvännemallain leukalappu saisi olla tuhdimpaa tekoa.

        Ostin 14 cm:n syvännemallin värissä 35. Näkyy varmaan ja ui sopivan syvässä. Ja kuhaa tulee silläkin, hauenroikaleet pureksivat piloille hienon pelin.


      • Murtoselkä Päijänne

        Kultaselkäinen Jesse,syvännemalli oli todella hyvä ostos.Saimme sillä kahdeksan kuhaa,joista neljä oli alamittoja,mutta loput noin kilon molemmin puolin.Olen kalastanut Jessellä pari vuotta ,mutta tämä kultaselkäinen,en muista numeroa,olisiko 58 oli kyllä hyvä yllätys..w


    • jooh.

      Kylla se siita neljasta kymmeneen on se kalastus syvyys ja ottaa melkein mihin vaan kuhan oikea syvyys. Syo paivalla, illalla, yolla ja aamulla, mutta iltapaiva on monesti mun kalastus aika. Pohja vaihtelevan epatasainen niin on kuhaa..

      • Pintauistelija

        Olen uistellut kuhaa pinnasta yöaikaan ja saanut kohtuullisia saaliita, noin puolimetrisiä. Isompaa tekisi mieli. Tässä vaiheessa kesää ei kuhaa tahdo löytää pinnasta. Millä konstilla pääsisi syvemmälle? Esim. Syvänne-Jesse ei ole tuonut minulle kuin pikkuhaukia. Rapalan DT16 ei mitään. Tarvitaanko kuhan uistelussa painosyvääjiä tai syvätakiloita? Onko kaikuluotaimesta apua?


      • syväys.
        Pintauistelija kirjoitti:

        Olen uistellut kuhaa pinnasta yöaikaan ja saanut kohtuullisia saaliita, noin puolimetrisiä. Isompaa tekisi mieli. Tässä vaiheessa kesää ei kuhaa tahdo löytää pinnasta. Millä konstilla pääsisi syvemmälle? Esim. Syvänne-Jesse ei ole tuonut minulle kuin pikkuhaukia. Rapalan DT16 ei mitään. Tarvitaanko kuhan uistelussa painosyvääjiä tai syvätakiloita? Onko kaikuluotaimesta apua?

        -takila 6 teen metriin ,tai mihin haluat jo lähti .meillä oli 10 vapaa jo tuli kiire kunraapi pohjaa. kaikukin oli .kuhaa tuli.


      • kuhamiäsaa
        Pintauistelija kirjoitti:

        Olen uistellut kuhaa pinnasta yöaikaan ja saanut kohtuullisia saaliita, noin puolimetrisiä. Isompaa tekisi mieli. Tässä vaiheessa kesää ei kuhaa tahdo löytää pinnasta. Millä konstilla pääsisi syvemmälle? Esim. Syvänne-Jesse ei ole tuonut minulle kuin pikkuhaukia. Rapalan DT16 ei mitään. Tarvitaanko kuhan uistelussa painosyvääjiä tai syvätakiloita? Onko kaikuluotaimesta apua?

        pintauistelija, hei poika kokeilepas Rapala X-RAP Deep diving slashbait, menee siinä 1,5-3 metrin syvyydessä, kyllä eilenki sillä 3 sellasta 2kg haukee tuli ja kerran yksi säyne, mutta se pääsi pois. Kuha syö kanssa kerran sain 2kg kuhan joka ei harmi kyllä päässy veneeseen :(


      • taimenjone
        Pintauistelija kirjoitti:

        Olen uistellut kuhaa pinnasta yöaikaan ja saanut kohtuullisia saaliita, noin puolimetrisiä. Isompaa tekisi mieli. Tässä vaiheessa kesää ei kuhaa tahdo löytää pinnasta. Millä konstilla pääsisi syvemmälle? Esim. Syvänne-Jesse ei ole tuonut minulle kuin pikkuhaukia. Rapalan DT16 ei mitään. Tarvitaanko kuhan uistelussa painosyvääjiä tai syvätakiloita? Onko kaikuluotaimesta apua?

        takila,painosyvääjät..itse tähän aikaan suosin jigiä ja pilkkiä,toimii..täytyy muistaa kyl antaa kuhalle kuturauha jotta olisi tulevaisuudessakin jotain saalista..alle 50 cm.kasvamaan jotta edes kerran kerkee kutemaan..eikä se saalispussin paino kalamiestä tee..jos voit sanoa esim.vapautteneesi 3kg:n kuhan,niin se on kova kalamies..foto nopeasti ja takaisin uimaan..tietty ruokakala on kiva ottaa ylös..


    • kalamees

      Kuha syö illasta pitkälle yöhön. Monestikin penkan reunoista ja veneväyliltä ja ylipäänsä paikoissa missä on paljon pohjan epätasautta. Itse tuppaan vetämään n. 5-7m syvyydessä. Kuha syö joka säällä ja lämpimällä se on lähempänä rantaa.

      Tällä vaapulla tullut parhaiten kuhaa: http://www.lj-vaappu.com/product/33/herra-h-violettiselka

      • keskipäivällä

        komea kuha, pitkästi yli neljäkilonen komiustus, onkohan kukaan saanut tyyskasta isompaa?


    • amatööri kalastaja

      ite käytän aika paljon ite teknisessä tehtyjä. väriä on kirkkaasta tummiin. kuha tarttuu mulla ainakin parhaiten kirkkaaseen
      sit jotain rapalan kirkkaita on ja niillä lähtee kans kuhaa ihan mukavasti
      ja nilsomastereilla lähtee kans jotai parhaiten kyllä ahventa ja siikaa

    • kova kalamies

      Jesseillä saa hyvin kuhaa , minä oon saanu jessen matala mallilla muutamia kuhia. Eilenkin nousi 600 rammane kuha jessen matalamallilla ja väri oli 18.

    • heebo2

      Heips
      kokeilkaapa hi-loa mulla toimii päijänteellä hyvin, 4 vapaa vedossa, 3h yleensä illalla vedelly, 3-4 kuhaa joka kerta...säätäkää aika pinnalle uinti kun siinä uistimessa on säädettävä turpalevy!!

    • Onkija

      itellä nappas pinta uistimella 7kg kuha viime kesänä. perkele että oli hyvää, pääsin viäl lehteenki =)

    • Koukussa.fi

      Kuhaa kannattaa kalastaa aamu ja ilta hämärässä, miksei päivälläkin. Yöllä kuha on aktiivinen kesäisin. Vaappu kannattaa valita järven mukaan mm, sameisiin vesiin on ollut hyvä väri kulta/musta yms

      Täältä löytyy paljon tietoa kuhan kalastuksesta http://www.koukussa.fi/kalastus/kuhan-kalastus

    • dippadei222

      Iltasella niinkuin ylempää lukeekin, monesti kuha napannut kun ollaan venettä käänetty nopeasti. Eli ajettu jonkin hyvä otti paikan ohi ja jos ei nappaa niin saatetaan kokeilla tehdä nopea käännös jolloin monesti viimeistään on napannut.

      Keltainen jesse ruskeilla raidoilla on ollut kova sana.
      siiman pituudella en ole huomannut olevan juuri mitään merkitystä.

      kannattaa kierellä ja kaarella ja ettiä niitä hyviä monttuja tai reunoja siellä veden alla. tänäänkin ajettiin yhden kohan yli niin melkein jokatoisella kerralla nappasi ja välillä useampaan vapaankin

    • Kuhan onkija

      Paras syöntiaika juhannuksen jälkeen; auringon laskun aikaan kala nousee pinnempaan, jolloin sunnuntai onkijakin(ilman lisäpainoja)pääsee vaapuillaan kalan makuun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1955
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1650
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe