Kambylobakteeri turkintuliaisina

onko kellään

ollut?
Viimeisenä iltana turkissa nousi korkea kuume,jatkui monta päivää ja vatsassa kivuliaat kouristukset.
On jatkunut jo pari viikkoa ja tänään vihdoin sain vastaukset että tuosta bakteerista on kysymys.
Penisilliini olisi ollut hoitona,mutta olen sille allerginen.
Nyt yrittävät tilata terveyskeskukseen suonensisäisiä lääkkeitä,joita annetaan joko kerran tai kolme kertaa päivässä päivystyksessä.
Aika rumba jos joutuu kolmestikkin päivässä juoksemaan piikillä,vai tarkoittaako suonensisäisesti kenties tiputusta,
jos jollain kokemusta kambylosta niin kertokaapa miten hoidettiin ja kauanko kesti.

70

57925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimi on

      kampylobakteeri. Se hoidetaan ensisijaisesti erytromysiinillä 5-7vrk, ja hoito onnistuu tableteilla. Ellei sitten tulehdusarvot ole todella korkeat ja vointi heikko, jolloin suonensisäinen antibiootti on tarpeen alkupäivinä. Onkohan sinulla ehkä jokin erityisen resistentti kampylo suolessasi, kun on ongelmia antibiootin saamisessa. Ulkomailta voi nykyään saada tavallisille antibiooteille vastustuskyvyn kehittäneitä bakteereja. Kampylobakteerin herkkyys eri antibiooteille määritetään aina viljelyn yhteydessä.

      • sain jo yhden

        antibioottikuurin ennen tuloksia ja söinkin sen jo,mutta tuo minun bakteerini on juuri vastustuskykyinen sille antibiootille.
        Tablettihoito just ei onnistu,koska oon penisilliinille allerginen.
        Tulehdusarvoni oli 88,vointi ei kauhean huono mutta kouristelu aiheuttaa kipua.
        Kiitos vastauksesta.


      • TURKKI-

        Siellähän on ostovesi. Itse olen saanut kyseisen bakteerin ihan Suomessakin ja siinä on kyllä todella kova kuume ja nesteytys on tärkeä. Mysiiniä siihen kirjoitettiin minulle. Kivut olivat kyllä kovat.


      • juuri pääsin

        sairaalasta.Eivätkä uskaltaneet luvata bakteerin poistuneen vieläkään,mutta kuulemma katsotaan kuinka käy. Olen penisilliinille allerginen ja tähän kantaan olevia suun kautta otettavia lääkkeitä ei tapauksessani ole.
        Tulehdusarvot kuitenkin lähtivät tiputuskuurin (3 kertaa päivässä) aikana nopeasti laskuun ja vatsassa olotilakin lopulta koheni. Nyt en osaa sanoa itsekään olenko terve vai ei.
        Eli katson miten käy.
        Tuo tiputuskin oli loppua kohden melko tuskallista kun kanyylia vaihdettiin tuossa sunnuntaina jo kolme kertaa kun suonet menivät nopeasti tukkoon ja kipeytyivät.Uusia suonia ei enää tahtonut löytyä ja kuuri lopetettiinkin lääkärin luvalla ennen paria viimeistä tiputusta.
        Kaulalle laitettavaa kanyylia ei muutaman päivän takia enää haluttu laittaa,tosin anestesialääkäri kävi lopuksi kanyylit laittamassa kun hoitajat eivät halunneet enää etsiä suonia ja "kiusata".


      • HANKALA
        juuri pääsin kirjoitti:

        sairaalasta.Eivätkä uskaltaneet luvata bakteerin poistuneen vieläkään,mutta kuulemma katsotaan kuinka käy. Olen penisilliinille allerginen ja tähän kantaan olevia suun kautta otettavia lääkkeitä ei tapauksessani ole.
        Tulehdusarvot kuitenkin lähtivät tiputuskuurin (3 kertaa päivässä) aikana nopeasti laskuun ja vatsassa olotilakin lopulta koheni. Nyt en osaa sanoa itsekään olenko terve vai ei.
        Eli katson miten käy.
        Tuo tiputuskin oli loppua kohden melko tuskallista kun kanyylia vaihdettiin tuossa sunnuntaina jo kolme kertaa kun suonet menivät nopeasti tukkoon ja kipeytyivät.Uusia suonia ei enää tahtonut löytyä ja kuuri lopetettiinkin lääkärin luvalla ennen paria viimeistä tiputusta.
        Kaulalle laitettavaa kanyylia ei muutaman päivän takia enää haluttu laittaa,tosin anestesialääkäri kävi lopuksi kanyylit laittamassa kun hoitajat eivät halunneet enää etsiä suonia ja "kiusata".

        Ei se sen hankalampi ole kantaa, ku kori kaljaa. Paljon helpompi. Vesi on siellä litran tai 5 litran muovikanisterissa, jossa hyvä kahva. Ei ymmärrä???!!!


      • hankala kanta
        HANKALA kirjoitti:

        Ei se sen hankalampi ole kantaa, ku kori kaljaa. Paljon helpompi. Vesi on siellä litran tai 5 litran muovikanisterissa, jossa hyvä kahva. Ei ymmärrä???!!!

        ... hankala bakteerikanta... ymmärtää....kö???


      • turkkineveragain
        TURKKI- kirjoitti:

        Siellähän on ostovesi. Itse olen saanut kyseisen bakteerin ihan Suomessakin ja siinä on kyllä todella kova kuume ja nesteytys on tärkeä. Mysiiniä siihen kirjoitettiin minulle. Kivut olivat kyllä kovat.

        Kerronpa varoittavan sanan, eli Marmariksella on tällainen Veneretkiyrittäjä nimeltä Osman, suomalaista taustaa ja puhuukin vähän suomea, kuljettaa ihmisiä aluksella "Osman in Vene", ja lupailee että matkalla tarjoillaan ilmaiset juomat ja kaikki on pullovedet sun muut, kun muilla matkanjärjestäjillä pitää maksaa ylimääräistä.

        No Matka alkoi ja hain pullon vettä, oli 0,5l. Kohta oli taas jano ja he kaatoivat kaikille isosta 10litran pullovesipullosta. Ihmettelin kun vesi oli hieman erikoisen makuista, mutta minkäs teet kun jano oli.

        Vene tekee välipysähdyksen eräällä rannalla, ja siellä selvisi syy makuelämykseen. Nuo isot vesipullot ovatkin kierrätystavaraa ja he latasivat ne täyteen rannalla olevasta puutarhaletkusta ennen paluumatkaa, ja tarkemmin tutkiessani havaitsinkin että nuo pullot eivät olleet ihan lähiaikoina ostettuja..

        Loppureissu menikin sitten vatsakivuissa ja hotellihuoneessa, lähinnä vessassa.


    • se voidaan

      kyllä hoitaa ihan kotioloissakin, kotisairaanhoidon piirissä.

      Nim. kokemusta asiasta

      • se lääke

        ja kun annetaan terveyskeskuksessa,niin en joudu itse maksamaan.Näin se lääkäri sanoi,kun kyselin onko kelakorvattava lääke.


      • Kezban
        se lääke kirjoitti:

        ja kun annetaan terveyskeskuksessa,niin en joudu itse maksamaan.Näin se lääkäri sanoi,kun kyselin onko kelakorvattava lääke.

        Jos sinulla oli matkavakuutus niin silloin hoitokustannukset menevat vakuutuksen piikkiin. Mutta jos ei niin ymmarran huolesi.Toivottavasti ensi kerralla muistat ottaa vakuutuksen.


      • nimenomaan
        Kezban kirjoitti:

        Jos sinulla oli matkavakuutus niin silloin hoitokustannukset menevat vakuutuksen piikkiin. Mutta jos ei niin ymmarran huolesi.Toivottavasti ensi kerralla muistat ottaa vakuutuksen.

        sanoin että lääke annetaan tiputuksessa terveyskeskuksen päivystyksessä,joten on minulle maksuton.
        Minulla on aina matkavakuutus ja muutkin vakuutukset ajan tasalla,eikä tarvitse erikseen ottaa matkavakuutustakaan,tulee kylkiäisenä erääseen liittoon kuulumisesta.
        Pidä vain huoli omista vakuutuksistasi.


      • Tavallinen asia
        nimenomaan kirjoitti:

        sanoin että lääke annetaan tiputuksessa terveyskeskuksen päivystyksessä,joten on minulle maksuton.
        Minulla on aina matkavakuutus ja muutkin vakuutukset ajan tasalla,eikä tarvitse erikseen ottaa matkavakuutustakaan,tulee kylkiäisenä erääseen liittoon kuulumisesta.
        Pidä vain huoli omista vakuutuksistasi.

        Mikäs noin ärsyttää? Itsehän täällä keskustelun avasit. Tuo henkilöhän yritti vaan auttaa sinua. Noloa... Olet ilmeisesti aika nuori tyttö tai erityisen matala hermokynnys. Kannattaa huomioida, että tänä päivänä ihmiset tietää paljon asioista ja aina kannattaa ottaa kaikki ohjeet vastaan, aina on jotain uutta. Terv. Ohimennen luettua.


      • kun vaivaudut
        Tavallinen asia kirjoitti:

        Mikäs noin ärsyttää? Itsehän täällä keskustelun avasit. Tuo henkilöhän yritti vaan auttaa sinua. Noloa... Olet ilmeisesti aika nuori tyttö tai erityisen matala hermokynnys. Kannattaa huomioida, että tänä päivänä ihmiset tietää paljon asioista ja aina kannattaa ottaa kaikki ohjeet vastaan, aina on jotain uutta. Terv. Ohimennen luettua.

        oikein kommentoimaan sieltä sivusta.
        Taidat itse olla tuo mainitsemasi nuori tyttö,sopii paremmin sinuun.
        Kannattaa huomoida että tänä päivänä ihmiset luulevat tietävänsä asioista erittäinkin paljon ja puhuvat potaskaa yhtä paljon kuin ennenkin.
        Sinunlaisiasi sormenheristäjiä ei ainakaan
        tarvita täällä!


      • TIPUTUS

        laittavat käteen ihan normaalin piikin mistä annetaan lääke samoin kuin suolaliuos tai voidaan myös antaa ruiskulla. ei mtään dramaattista!


      • tiputusta
        TIPUTUS kirjoitti:

        laittavat käteen ihan normaalin piikin mistä annetaan lääke samoin kuin suolaliuos tai voidaan myös antaa ruiskulla. ei mtään dramaattista!

        ja kävinkin 10 päivää tiputuksessa antibioottia saamassa terveyskeskuksessa. Jos tiputus on sinun mielestäsi dramaattista niin voi,mutta älä puutu aiheeseen mistä et mitään tiedä.
        Eroon en ole viläkään päässy bakteerista,tulehdusarvot pomppasivat korkealle taas ja tällä hetkellä oon sisällä sairaalassa ja antibioottia tiputetaan kolmesti päivässä.
        Käden suoneen laitetaan kanyyli,ei "ihan normaali piikki",niin suuria määriä ei toki anneta ruiskulla.


      • LÄÄKE
        se lääke kirjoitti:

        ja kun annetaan terveyskeskuksessa,niin en joudu itse maksamaan.Näin se lääkäri sanoi,kun kyselin onko kelakorvattava lääke.

        Ei se sen kalliimpi lääke ole, ku mikään muukaan. Jos itselläsi olisi semmoiset kivut - siinä ei paljon hintaa kysellä. Minutkin oltaisiin laitettu sairaalaan tiputettavaksi, mutta sanoin, että menen kotia - PISTE - TURKKI-


      • ON-
        TIPUTUS kirjoitti:

        laittavat käteen ihan normaalin piikin mistä annetaan lääke samoin kuin suolaliuos tai voidaan myös antaa ruiskulla. ei mtään dramaattista!

        Juu varma tieto. Minulle sanottiin, että sairaalaan nestetiputukseen. Sanoin, että juon kotona tarpeeksi vettä. Lekuri sanoin, että oukei - pidät vaan nesteytyksestä huolen. Suolaliuostahan se normaali tippa on. Antibiotit on sitten erikseen. Siihen sain reseptin.


      • LIHAKSEEN PIIKILLLÄ
        tiputusta kirjoitti:

        ja kävinkin 10 päivää tiputuksessa antibioottia saamassa terveyskeskuksessa. Jos tiputus on sinun mielestäsi dramaattista niin voi,mutta älä puutu aiheeseen mistä et mitään tiedä.
        Eroon en ole viläkään päässy bakteerista,tulehdusarvot pomppasivat korkealle taas ja tällä hetkellä oon sisällä sairaalassa ja antibioottia tiputetaan kolmesti päivässä.
        Käden suoneen laitetaan kanyyli,ei "ihan normaali piikki",niin suuria määriä ei toki anneta ruiskulla.

        Kyllä sitä aika suuria annoksia annetaan antibiottia ja kipulääkettä. Minä saanut 5 ml/kerta perslihakseen - mut kyllä takamuskin on musta. Kreikassa olen saanut 5 päivän aikana perslihakeen 4 tunnin välein piikin. Siinä ties, miten päin nukkui jos sai nukuttua. Kokemusta on sairaalahoidosta!


      • kaikkien lääkkeitten
        LÄÄKE kirjoitti:

        Ei se sen kalliimpi lääke ole, ku mikään muukaan. Jos itselläsi olisi semmoiset kivut - siinä ei paljon hintaa kysellä. Minutkin oltaisiin laitettu sairaalaan tiputettavaksi, mutta sanoin, että menen kotia - PISTE - TURKKI-

        olevan saman hintaisia?
        Kallis lääke on kalliimpi kuin halvempi lääke,se on aivan niin yksinkertaista.
        Saamani antibiootti oli niin uutta,ettei sairaalahenkilökuntakaan ollut sellaista vielä kenellekkään antanut. En kysellyt hintoja,koska niitä ei kuitenkaan joudu itse maksamaan,vaan sisältyy vuorokausimaksuun. Lääkäri ilmoitti lääkkeen olevan kallista.
        Älä esitä tyhmää,ellet ole.Jos kuitenkin olet niin voi,onneksi et ole minun riesanani.


      • lihakseen
        LIHAKSEEN PIIKILLLÄ kirjoitti:

        Kyllä sitä aika suuria annoksia annetaan antibiottia ja kipulääkettä. Minä saanut 5 ml/kerta perslihakseen - mut kyllä takamuskin on musta. Kreikassa olen saanut 5 päivän aikana perslihakeen 4 tunnin välein piikin. Siinä ties, miten päin nukkui jos sai nukuttua. Kokemusta on sairaalahoidosta!

        antibiootti suoneen.Antibiootti sekoitetaan suolaliuokseen,sitten tiputetaan suoneen.


      • parannuskeinoa
        ON- kirjoitti:

        Juu varma tieto. Minulle sanottiin, että sairaalaan nestetiputukseen. Sanoin, että juon kotona tarpeeksi vettä. Lekuri sanoin, että oukei - pidät vaan nesteytyksestä huolen. Suolaliuostahan se normaali tippa on. Antibiotit on sitten erikseen. Siihen sain reseptin.

        valitan asiaa kohdallasi.


      • ÄÄLIÖ-
        kaikkien lääkkeitten kirjoitti:

        olevan saman hintaisia?
        Kallis lääke on kalliimpi kuin halvempi lääke,se on aivan niin yksinkertaista.
        Saamani antibiootti oli niin uutta,ettei sairaalahenkilökuntakaan ollut sellaista vielä kenellekkään antanut. En kysellyt hintoja,koska niitä ei kuitenkaan joudu itse maksamaan,vaan sisältyy vuorokausimaksuun. Lääkäri ilmoitti lääkkeen olevan kallista.
        Älä esitä tyhmää,ellet ole.Jos kuitenkin olet niin voi,onneksi et ole minun riesanani.

        Hullu saa olla, mutta ei tyhymä. Mä olen liikkuva apteekki - tiedän kyllä hinnat!!


      • nursse
        lihakseen kirjoitti:

        antibiootti suoneen.Antibiootti sekoitetaan suolaliuokseen,sitten tiputetaan suoneen.

        Sekä kipulääkkeitä että antibiootteja voidaan laittaa myös lihakseen. Riippuu siitä mihin juuri kyseinen valmiste on tarkoitettu.


      • parempaa tietoa
        nursse kirjoitti:

        Sekä kipulääkkeitä että antibiootteja voidaan laittaa myös lihakseen. Riippuu siitä mihin juuri kyseinen valmiste on tarkoitettu.

        en tosin koskaan ole kuullut,että antibioottia olisi injektioina annettu.Voitko kertoa millaiseen vaivaan,kun kerran olet alalla?


      • hinta
        kaikkien lääkkeitten kirjoitti:

        olevan saman hintaisia?
        Kallis lääke on kalliimpi kuin halvempi lääke,se on aivan niin yksinkertaista.
        Saamani antibiootti oli niin uutta,ettei sairaalahenkilökuntakaan ollut sellaista vielä kenellekkään antanut. En kysellyt hintoja,koska niitä ei kuitenkaan joudu itse maksamaan,vaan sisältyy vuorokausimaksuun. Lääkäri ilmoitti lääkkeen olevan kallista.
        Älä esitä tyhmää,ellet ole.Jos kuitenkin olet niin voi,onneksi et ole minun riesanani.

        10 annosampullan pakkaus maksaa 613 euroa, yhden annoksen hinta on siis runsaat 60 euroa. Ei kaikkein kalleimmasta päästä oleva lääke, mut ei halpakaan. Ihan hyvä ettei kaikkia lääkkeitä tarvitse maksaa itse kuten jossain Amerikassa varmaan pitää.

        Auttoiko se muuten?


      • ketjun aloittaja
        hinta kirjoitti:

        10 annosampullan pakkaus maksaa 613 euroa, yhden annoksen hinta on siis runsaat 60 euroa. Ei kaikkein kalleimmasta päästä oleva lääke, mut ei halpakaan. Ihan hyvä ettei kaikkia lääkkeitä tarvitse maksaa itse kuten jossain Amerikassa varmaan pitää.

        Auttoiko se muuten?

        kymmenen päivän kuuri ei tappanut bakteeria,kesti n. viikon ja taas kuume nousi ja samat vaivat. Siitä sitten sairaalaan sisälle ja Meronem 1g x 3 i.v 10 päivän ajan.Tosin kuuri lopetettiin hieman aikaisemmin kanylointiongelmien takia.
        Mitään ei luvattu,kuulemma katsotaan kuinka käy.
        Niveltulehduksesta jälkitautina myös varoiteltiin.
        Viikko sitten pääsin sairaalasta,olo on ainakin vielä normaali.
        Kiva kun sulla oli noin tarkkaa tietoa tuosta lääkkeestä,pidän aika kalliina kumminkin.


      • harmi.
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        kymmenen päivän kuuri ei tappanut bakteeria,kesti n. viikon ja taas kuume nousi ja samat vaivat. Siitä sitten sairaalaan sisälle ja Meronem 1g x 3 i.v 10 päivän ajan.Tosin kuuri lopetettiin hieman aikaisemmin kanylointiongelmien takia.
        Mitään ei luvattu,kuulemma katsotaan kuinka käy.
        Niveltulehduksesta jälkitautina myös varoiteltiin.
        Viikko sitten pääsin sairaalasta,olo on ainakin vielä normaali.
        Kiva kun sulla oli noin tarkkaa tietoa tuosta lääkkeestä,pidän aika kalliina kumminkin.

        Toivottavasti tuo Meronem sitten tepsi, sen nyt luulisi tappavan kaikki rottaa pienemmät :) En ole ikinä kuullut noin hankalasta kampylosta. Kannattaa muuten ehkä käyttää Gefilusta tai muita vastaavia maitohappobakteereja, ettet saisi sitä clostridiumia eli antibioottiripulia. Nuo antibiootit kun tappaa suolesta myös ison kasan normaalia, "hyvää" bakteerikantaa.


      • pikkuelukat juu
        harmi. kirjoitti:

        Toivottavasti tuo Meronem sitten tepsi, sen nyt luulisi tappavan kaikki rottaa pienemmät :) En ole ikinä kuullut noin hankalasta kampylosta. Kannattaa muuten ehkä käyttää Gefilusta tai muita vastaavia maitohappobakteereja, ettet saisi sitä clostridiumia eli antibioottiripulia. Nuo antibiootit kun tappaa suolesta myös ison kasan normaalia, "hyvää" bakteerikantaa.

        varmaan jo kuolleet.Ensin lääkäritkin epäilivät antibioottiripulia,koska Invanzin jälkeen eivät uskoneet bakteerin olevan elossa. Siitäkin tehtiin joku testi. Ulosteviljelyn tulokset sitten kertoi että siellä se kampylo elää ja hengittää,on kuulemma hankala kanta.
        Mutta edelleen olo normaali,ja "kampylo-olotila" hävinnyt vatsasta,joten ehkä tässä ollaan voiton puolella. Tuo kuuden viikon ripuli tosin aiheutti kaikenlaista muuta pikkuongelmaa,huimaa vieläkin (ehkä jäi nestehukkaa),ja iho alueella on ollut todella kovalla koetuksella..!!!


      • veroooooooooooooo
        hinta kirjoitti:

        10 annosampullan pakkaus maksaa 613 euroa, yhden annoksen hinta on siis runsaat 60 euroa. Ei kaikkein kalleimmasta päästä oleva lääke, mut ei halpakaan. Ihan hyvä ettei kaikkia lääkkeitä tarvitse maksaa itse kuten jossain Amerikassa varmaan pitää.

        Auttoiko se muuten?

        kyllä me itse maksetaan veroillamme nuo kaikki loppupeleissä.............


    • ouuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

      Meikäläisellä oli toi kambylo vuosia sitten. Sain sen täällä suomessa kanasta.
      Ei käytetty mitään lääkkeitä, kärsittin vaan muutamia viikkoja vatsanväänteistä ja purinasta... Ei kyllä ollu kiva tauti.

    • kyllä sattuu

      Mulla kampylo iski Espanjan matkan jälkeen. Tuli joko Espanjasta, sukulaisen ristiäisistä tai Lintsin kerma-hillovohvelista: lääkäri kallistui kyllä Espanja-vaihtoehdon puoleen, kun kotimaiset tartunnat ovat kuulemma harvinaisia.

      Menin kuumeen takia hakemaan lisää sairaslomaa, kun kolmen päivän jälkeen tarvitsee lääkärintodistuksen. Työterveyslääkärin otattamat verikokeet näyttivät niin kovaa tulehdusarvoa, että ajelutti suoraan taksilla sairaalan päivystykseen ja sinne ottivatkin sisätautiosastolle pariksi yöksi sisään.

      Tiputuksen olisivat halunneet laittaa, mutta koska en oksennellut, riitti, että lupasin juoda hoitsujen kantamat mehukannut päivän mittaan. Antoivat vain antibioottia tablettina. Parin sairaalapäivän jälkeen päästivät kotiin yhden sortin antibioottien kanssa. Koetulokset eivät olleet silloin vielä valmistuneet ja epäilivät, että tropit ei pure, jos kyseessä on kampylo. Sain vielä viikon sairaslomaa siihen päälle.

      Koetulosten tultua tauti vahvistui kampylobakteerin aiheuttamaksi ja lääkäri olisi kirjoittanut vielä toisen antibioottikuurin. En kuitenkaan sitä enää syönyt. Nyt jälkeenpäin tietty vähän arveluttaa, kun minulle sanottiin, että jos se bakteeri ei ole täysin kukistettu, vaan muhii jossain elimistössä, voi tauti tulla päälle vielä yks'kaks' yllättäen.

      • että ei mitenkään

        kontrolloida onko bakteeri häädetty vai ei.
        Eli voinnin mukaan arvioidaan.
        Huvitti kanssa kun menin eka kertaa lääkärille,korkeaa kuumetta ja vatsakouristuksia oli sillon ollu 3 päivää ja sain tyypillistä terveyskeskuskohtelua,koska olin ruskettunut ja ulkonäköni ei vastannut sairauttani,niin lääkäri kohteli aika ylimielisesti,kipuun ei kirjoittanut mitään vaikka itse tiesin vatsasärkylääkkitä olevan olemassa.
        Määräsi kuitenkin tulehdusarvot otettavaksi pikatestillä.
        Sen jälkeen muuttui kohtelu ja ääni kellossa,oli sen verran korkeella arvot että olisi pitänyt suoraan lähteä sairaalaan kokeisiin. Sanoin että odotan kyllä aamuun koska en omista autoa enkä sinne millään helposti edes pääsisi. Siihen tämä lääkäri sanoi että "no nii-in,et sinä kyllä kovin sairaalta näytä", siihen oli pakko antaa noottia ettei nyt sentään ulkonäön perusteella arvioitaisi,en oo mikään valittajatyyppi ja kaikki ne harvat kerrat kun on joutunut terveyskeskuksessa asioimaan,niin jää sellainen olo etteivät usko että on oikeasti kipeä.
        Pahin tuossa kampylossa oli mulla ainakin nuo vatsakivut,seuraava lääkäri sitten kirjoittikin niitä vatsasärkylääkkeitä ja helpotti.


      • Pohjantytto

        Minä sain kyseisen bakteerin 2004 Kyproksella enkä tiedä mistä. Syötiin ihan siisteissä paikoissa enkä pidä kasviksista muutenkaan. Kissaa tosin silittelin olimme syömässä - ehkä siitä. Viikon olin sairaslomalla ja söin kuurin lääkkeitä. Melkoinen vääntely ja vessareissuja riitti. Joku muukin bakteeri oli ulkomaan tuliaisena mutta olen nimen unohtanut!


      • Santtu
        Pohjantytto kirjoitti:

        Minä sain kyseisen bakteerin 2004 Kyproksella enkä tiedä mistä. Syötiin ihan siisteissä paikoissa enkä pidä kasviksista muutenkaan. Kissaa tosin silittelin olimme syömässä - ehkä siitä. Viikon olin sairaslomalla ja söin kuurin lääkkeitä. Melkoinen vääntely ja vessareissuja riitti. Joku muukin bakteeri oli ulkomaan tuliaisena mutta olen nimen unohtanut!

        Olen saanut 2 kertaa kampylobakteerin, molemmilla
        kerroilla ilmeisesti ruuasta, toinen suomesta ja toinen ulkomailta. Se tulee vedestä tai ruuasta.
        Antibioottikuuri auttaa.


    • kampylo

      Asiakkaita, potilaita on moneen lähtöön ja ihmiset kertovat asioista hyvin eri tavoilla. Toisen " ei satu", voi olla oikeesti jalka poikki - tilanne ja toisen " nirhauma sormessa" sama kuin maailmanloppu, vaik homma hoituu lähes ilman laastaria. Potilaiden vaivat on yritettävä selvittää haastattelemalla asiakasta jottei tulisi vääriä tai turhia lääkkeitä ja hoidon oikea taho tulisi määriteltyä jottei esim. sairaalahoitoa vaativaa kotiutettaisi jne.

      Lämpimissä maissa tavallisimpia ripulibakteereja ovat toksigeeninen Escherichia coli (E. coli), kampylobakteerit, salmonellat ja shigellat, ripuliviruksista rotavirus ja alkueläimistä Giardia.Ruokamyrkytyksiä aiheuttavat niin bakteerit kuin eräät viruksetkin. Yleisin tartuntareitti on huonosti kypsennetty liha ja siihen liittyvä puutteellinen kylmäketju ja keittiöhygienia. Tämä koskee niin salmonellaa, kampylobakteeria kuin yersiniaakin, joiden aiheuttamien infektioiden oireet vaihtelevat suuresti taudinaiheuttajan ja sen määrän mukaan. Salmonella on ainoa bakteeri, joka ilman erityistoimia voi levitä väestössä, ja siksi salmonellapotilaat saavat erityisohjeet terveyskeskuksesta. Joskus ruokamyrkytyksen voi aiheuttaa myös virus, joskin virusripulitartunta saadaan yleensä toisesta ihmisestä. Bakteerin aiheuttamat ripulitaudit ovat yleensä kestoltaan pitempiä kuin viruksen aiheuttamat.

      Ripuliksi kutsutaan tautia, jossa on neljä vetisen löysää ulostusta vuorokaudessa tai kolme kahdeksan tunnin aikana. Leikillisesti ripuliulostetta on kuvattu tilanteeksi, jossa ulosteen koostumus noudattaa astian muotoa. Ripuliin liittyy usein mahan kouristelua, pahoinvointia ja oksentelua. Ripuliin voi joskus liittyä korkeaakin kuumetta.

      Itsehoito
      Kaikkien ripuli- ja oksennustautien hoidon kulmakivi on lepo ja nestehoito. Potilas voi tilanteen mukaan nauttia mitä tahansa mietoja nesteitä alkoholijuomia lukuun ottamatta. Myös erityistä ripulijuomaa.

      Jos ripuli on rajuoireinen tai siihen liittyy korkeahkoa kuumetta tai se pitkittyy, on hakeuduttava hoitoon.
      Oireinen kampylobakteerioosi hoidetaan tietyllä antibiootilla (makrolidi-antibiootilla). Salmonelloosia hoidetaan antibiooteilla vain vaikeammissa tapauksissa. Joskus potilas on otettava sairaalahoitoon nestevajauksen korjaamiseksi.

      Matkalla kantsii huomioida:
      Seuraavat ruokalajit aiheuttavat usein vatsatauteja kaikkialla, missä ruoan hyvästä hygieenisestä tasosta ei ole varmuutta

      kylmät leikkeleet ja majoneesipohjaiset salaatit
      erilaiset kastikkeet
      hedelmät ja vihannekset, joita ei voi itse pestä tai kuoria, marjat
      kylminä tai haaleina tarjotut lihaa, kalaa tai kananmunaa sisältävät ruoat
      kylminä tarjotut osterit, simpukat, ravut, ym. mereneläimet
      kylmät jälkiruoat
      pakkaamaton maito, kerma, jäätelö, voi ja tuorejuustot
      mehut ja juomat, myös alkoholipitoiset, joihin on lisätty jääkuutioita.
      Ripulivaaran kannalta turvallisia ruokalajeja ovat

      leipä ym. kuivat viljatuotteet
      vastavalmistetut, kuumana tarjoiltavat liha- ja kalaruoat ja keitot
      kuumana tarjoiltavat, keitetyt tai paistoksiin lisätyt vihannekset
      itse kuorittavat tuoreet hedelmät
      hiilihappoiset, pullotetut juomat
      kuumat juomat, kuten kahvi, tee ja keitetty vesi.
      Juomavesi
      Terveyden kannalta on turvallisinta käyttää pullotettua vettä.


      Jos tablettilääkkeet eivät sovi, niin lääkettä voidaan tiputtaa suoneen nesteen kera kanyylin kautta (esim. käden suoneen laitettava muoviletku) letkusta.

      Kyllä se vielä iloksi muuttuu.

      • ketjun aloittaja

        Saan suonensisäisesti Invanz -nimistä antibioottia.
        Tosiaan,en ole pahemmin varonut ruokia matkalla,majoneesia en nyt syö muutenkaan.
        Yksi kanaruoka oli kyllä epäilyttävän näköinen,ja se olikin ainoa ateria millä söimme kaverin kanssa eri ruokaa,eli tod. näk. tuli juuri siitä.(Kaveri on terve)
        Kymmenen kertaa olen matkustanut Turkissa ja kerran saanut turistiripulin mikä meni ohi vuorokaudessa,ja nyt sitten tämä.
        Olen nyt saanu tuota lääkettä viisi päivää,tällä hetkellä ei mitään kipuja ole,mutta ei tuo putkisto kyllä ihan terveeltäkään tunnu.


    • tuliaisina Portugalista

      Me saimme (jo vuosia sitten, tosin...) mieheni kanssa kambylobakteerin lomamatkalta Portugalista. Korkea kuume sekä vatsavaivat olivat oireina, toisella oirehti vasta kotiin päästyä. Hoitona saimme antibioottikuurit, jotka tepsivät.

    • bakteeri

      Mä sain sellaisen (toisen kerran elämäni aikana) Intiasta muutama vuosi sitten. Oli jotain sitkeää trooppista sorttia ja lähti muistaakseni vasta kolmannella antibiootilla.Piti vaan yks kuuri kerrallaan kattoo ja odottaa.. Oli siinä vatsalla korjaantumista pitkän aikaa. penillisiinille allerginen eli se piti jättää pois avihtoehdoista heti. No, tulipa sillä reissulla koettua myös lavantauti joten taisi olla elimistä jonkeenkin huonossa hapessa ja pöpön iskettyä..

    • code64

      Joskus 90-luvulla sain myös Turkista ei-toivotun tuliaisen, joko kotimaassa todettiin samaiseksi bakteeriksi. Minäkin olen penicilliinille allerginen, mutta lekuri määräsi jotakin muuta antibioottia kuurin, jolla tulin kuntoon. En valitettavasti muista lääkkeen nimeä enää.

    • Nobody

      Sain kambylobakteerin Riikan lomalta viime kesänä. Se oli ihan helvetillinen, viikon oli kova kuume ja vatsassa niin kovat krampit että hädin tuskin pystyi konttamaan vessaan. Sen lisäksi oli kova ripuli ja päänsärkyä. Sain antibiootti kuurin, mutta sen vaikutus alkoi vasta kolmantena kuuripäivänä ja sitä ennen tehtiin tietenkin kokeita jne. Laihduin 10 kg ja olen muutenkin aika hoikka. Tietenkin kilot tulivat takaisin, mutta Riikasta ei jäänyt kyllä mitään hyviä muistoja! Ihan hirveä tauti!!

    • voimat vei

      Sairastuin siihen syötyäni Helsingin eräässä ravintolassa.
      Niinkuin sinullakin-korkea kuume, kouristukset, oksentelua, vatsa kuralla. Lääkäriin-ei ottanut todesta-ei edes kuunnellut vatsalaukun ääniä, joten kotiin ja sänkyyn. Vasta sekopäiset juttuni sai perheeni hakemaan apua minulle.
      Kuivuin ja olin shokissa. Apteekin nesteet auttoivat selviämään ensi hätään ja penisilliinikuuri päälle. Meni 1-2 kk ennenkuin pystyin syömään ns. norm.ruokaa saamatta vatsavaivoja. Still alive :) Tsemppiä -pärjäät kyllä kun kerran olet hoidossa.

      • Sain

        saman bakteerin Tukholmasta.Söin lämpimän, täytetyn, herkullisen patongin. Hirveä ripuli, kouristukset, kuume, pahoinvointi jne. Jouduin sairaalaan, lopulta avattiin ja poistettiin umpisuoli. Se ei ollut tulehtunut. Vatsavaivat jatkuivat, vaadin että pitää ottaa ulosteviljely. Lopulta ottivat sen, pääsin kotiin, ja aloin toipua, sekä leikkauksesta että vatsavaivoista. Kahden viikon päästä tuli tulos: kampylobakteeri.


      • yhden tablettikuurin

        antibioottia,saanut tiputuksessa antibioottia kymmenen päivän ajan ja taas nousi kuume ja ripuli ja tulehdusarvot koholla,tuntuu olevan kaikelle vastustuskykyinen tuo bakteeri.
        Oon tällä hetkellä sairaalassa sisällä ja saan kolmesti päivässä antibioottia suoneen.
        Lääkäritkään eivät oikeen tiedä mitä pitäs tehdä,epäilevät ettei kampylo voi olla enää hengissä noitten kuurien jälkeen. Bakteeriviljely valmistuu loppuviikosta,ihan mielenkiinnolla itsekkin odotan tuloksia.
        Ei noista etelän ruuista näköjään ihan turhaan varoitella.


      • sairastanut
        yhden tablettikuurin kirjoitti:

        antibioottia,saanut tiputuksessa antibioottia kymmenen päivän ajan ja taas nousi kuume ja ripuli ja tulehdusarvot koholla,tuntuu olevan kaikelle vastustuskykyinen tuo bakteeri.
        Oon tällä hetkellä sairaalassa sisällä ja saan kolmesti päivässä antibioottia suoneen.
        Lääkäritkään eivät oikeen tiedä mitä pitäs tehdä,epäilevät ettei kampylo voi olla enää hengissä noitten kuurien jälkeen. Bakteeriviljely valmistuu loppuviikosta,ihan mielenkiinnolla itsekkin odotan tuloksia.
        Ei noista etelän ruuista näköjään ihan turhaan varoitella.

        kyseisen taudin.
        sain kampylobakteerin viime kesänä, en tiedä mistä, en ollut käynyt ulkomailla. sen voi saada kuulemma ihan samallailla suomestakin.

        tauti oli kuitenkin n.viikossa ohi. jouduin kyllä sairaalaan, kuume oli korkea, tulehdusarvot koholla ja ripuli.
        oli se kyllä hirveää sairalassa tippalaitteen kanssa juosta vessassa jatkuvasti.

        minulta otettiin heti ulosteviljely, ja siinähän se bakteeri sitten selvisi. sain antibioottikuurin, ja kyllä se tauti sitten parani.

        minulle sanottiin sairaalassa, kun kyselin tästä bakteerista, että tämä on oikeastaan ihan tavallinen vatsatauti. yleisin mahataudin aiheuttaja....
        vähän ihmetyttää, kun joillakin on kuitenkin vielä pahempia oireita. kyllä norm.vatsatauti on huomattavasti lievempi.


      • Voimat katosi?
        sairastanut kirjoitti:

        kyseisen taudin.
        sain kampylobakteerin viime kesänä, en tiedä mistä, en ollut käynyt ulkomailla. sen voi saada kuulemma ihan samallailla suomestakin.

        tauti oli kuitenkin n.viikossa ohi. jouduin kyllä sairaalaan, kuume oli korkea, tulehdusarvot koholla ja ripuli.
        oli se kyllä hirveää sairalassa tippalaitteen kanssa juosta vessassa jatkuvasti.

        minulta otettiin heti ulosteviljely, ja siinähän se bakteeri sitten selvisi. sain antibioottikuurin, ja kyllä se tauti sitten parani.

        minulle sanottiin sairaalassa, kun kyselin tästä bakteerista, että tämä on oikeastaan ihan tavallinen vatsatauti. yleisin mahataudin aiheuttaja....
        vähän ihmetyttää, kun joillakin on kuitenkin vielä pahempia oireita. kyllä norm.vatsatauti on huomattavasti lievempi.

        Sain juuri tänään tietää, että minulla on Campylo-bakteeri. Nyt netissä etsimässä lisätietoa. Tarttui Intiassa työmatkalla tod.näk ruoasta. 9 pvn ripulointi takana ja voimat kadonnut... Sain antibioottikuurin ja toivottavasti olo pian paranee? Odotin melkein viikon ulostenäytteiden tuloksia. Onneksi syy löytyi, vaikkakin olo on ihan karmee... nyt vaan lepoa ja odotella, että lääkkeet alkaa vaikuttamaan.


      • mjok48
        yhden tablettikuurin kirjoitti:

        antibioottia,saanut tiputuksessa antibioottia kymmenen päivän ajan ja taas nousi kuume ja ripuli ja tulehdusarvot koholla,tuntuu olevan kaikelle vastustuskykyinen tuo bakteeri.
        Oon tällä hetkellä sairaalassa sisällä ja saan kolmesti päivässä antibioottia suoneen.
        Lääkäritkään eivät oikeen tiedä mitä pitäs tehdä,epäilevät ettei kampylo voi olla enää hengissä noitten kuurien jälkeen. Bakteeriviljely valmistuu loppuviikosta,ihan mielenkiinnolla itsekkin odotan tuloksia.
        Ei noista etelän ruuista näköjään ihan turhaan varoitella.

        Hei, kyllä kambylot kuurilla lähtee,älä huoli.
        Olet hyvässä hoidossa-pidä mieli korkeana ja ajattele positiivisesti kaikesta huolimatta.
        En minäkään hetkessä kuntoutunut. Tee kaikkea sitä mitä nyt näissä oloissa kykenet ja mitä et normaalisti tee tai ehdi-nyt on aikaa. Käytä se hyväksesi positiivisesti. Kiinalaisittain burn out on suomeksi käännettynä "älä tuijota omaan napaasi". En tarkoita sitä että sinä teet niin mutta muista kokemuksella tätä aikaa jo nyt ja hetkellä tällä. Selviydyt ja tsemppiä :) Maija


      • on erilaisia
        sairastanut kirjoitti:

        kyseisen taudin.
        sain kampylobakteerin viime kesänä, en tiedä mistä, en ollut käynyt ulkomailla. sen voi saada kuulemma ihan samallailla suomestakin.

        tauti oli kuitenkin n.viikossa ohi. jouduin kyllä sairaalaan, kuume oli korkea, tulehdusarvot koholla ja ripuli.
        oli se kyllä hirveää sairalassa tippalaitteen kanssa juosta vessassa jatkuvasti.

        minulta otettiin heti ulosteviljely, ja siinähän se bakteeri sitten selvisi. sain antibioottikuurin, ja kyllä se tauti sitten parani.

        minulle sanottiin sairaalassa, kun kyselin tästä bakteerista, että tämä on oikeastaan ihan tavallinen vatsatauti. yleisin mahataudin aiheuttaja....
        vähän ihmetyttää, kun joillakin on kuitenkin vielä pahempia oireita. kyllä norm.vatsatauti on huomattavasti lievempi.

        etelässä hiukan eksoottisempia ja sitkeempiä.
        Ei tavalliseen vatsatautiin antibioottia tarvita.
        Siinä oot oikeessa,että bakteeri on tavallinen ja yleinen.


      • mutta se hoito
        mjok48 kirjoitti:

        Hei, kyllä kambylot kuurilla lähtee,älä huoli.
        Olet hyvässä hoidossa-pidä mieli korkeana ja ajattele positiivisesti kaikesta huolimatta.
        En minäkään hetkessä kuntoutunut. Tee kaikkea sitä mitä nyt näissä oloissa kykenet ja mitä et normaalisti tee tai ehdi-nyt on aikaa. Käytä se hyväksesi positiivisesti. Kiinalaisittain burn out on suomeksi käännettynä "älä tuijota omaan napaasi". En tarkoita sitä että sinä teet niin mutta muista kokemuksella tätä aikaa jo nyt ja hetkellä tällä. Selviydyt ja tsemppiä :) Maija

        Nyt rupee suonet laittaan vastaan,kanyylia täytyy vaihtaa päivittäin ja olo on kun koe-eläimellä kun niitä törkitään ympäri kättä,ja jokainen vanha reikä on vielä tulehtunut ja kipeä.
        En oo neulakammoinen,mutta kyllä alkaa jo vit...aan.


      • pikkuhiljaa
        Voimat katosi? kirjoitti:

        Sain juuri tänään tietää, että minulla on Campylo-bakteeri. Nyt netissä etsimässä lisätietoa. Tarttui Intiassa työmatkalla tod.näk ruoasta. 9 pvn ripulointi takana ja voimat kadonnut... Sain antibioottikuurin ja toivottavasti olo pian paranee? Odotin melkein viikon ulostenäytteiden tuloksia. Onneksi syy löytyi, vaikkakin olo on ihan karmee... nyt vaan lepoa ja odotella, että lääkkeet alkaa vaikuttamaan.

        Kaksi päivää antibioottikuuria jäljellä. Toivottavasti bakteeri nyt sitten katoaa...? Oireita ei suuremmiten enää ole. Luulen, että pienimuotoinen ruikuli on tullut antibiootin sivuvaikutuksista??? Pianhan sen näkee, kun kuuri loppuu. Onko kokemusta Surlid nimisestä antibiootista? Vai onkohan konitohtori antanut "mitä kaapista löytyy" lääkettä?
        Paino on melkein palautunut entiselleen ehkäpä kilo vielä pitäisi saada takaisin.


    • Vihainen kuntalainen

      Vihdin Nummelan asukkaat ovat saaneet pariin otteeseen kampylobakteerin käymättä ulkomailla - täällä on vesihuolto aivan - sanonko - pimeästä paikasta!

      • ....!.....

        Hmmm kuulin etta nummelassa siella mista teille tulee juomavesi olisi ollut hukunut orava.. hmm lieneekö totta en tiie mut jos totta ni kylla ymmarran miks siella ihmiset sairastelee jos kuollut orava lillunut siella vesitornissa..yak..


      • mamatoo
        ....!..... kirjoitti:

        Hmmm kuulin etta nummelassa siella mista teille tulee juomavesi olisi ollut hukunut orava.. hmm lieneekö totta en tiie mut jos totta ni kylla ymmarran miks siella ihmiset sairastelee jos kuollut orava lillunut siella vesitornissa..yak..

        Joo. Olen mäkin kuullut noita juttuja kuolleesta oravasta vesitornissamme. Mutta eikös siitä pitäs olla jo vuosi/a aikaa?? Mutta sain juuri tänään kuulla kantavani kyseistä bakteeria. Täytyneet kait soittaa huomenna vesilaitokselle ja kysyä tilannetta. En halua, että yksi vuotias poikamme saa tätä pöpöä...


    • Nipa..

      Mie kans toin saman bakteerin tuliaisina Turkin reissulta.. sain tosin kylkiäisinä myös salmonellan joten yhteenvetona nuo taudit oli aika raju kokemus. Makasin melkein viikon vuodeosastolla eristyksissä ja kovalla lääkityksellä.

      • Vaivoja kampylosta alkaen

        Sain kampylon 2003 Etelä-Espanjassa. Olin kolme päivää sairaalassa erittäin kovan kuumeen, järjettömän kovan päänsäryn ja ripulin vuoksi. Sairaalassa tautia hoidettiin laajakirjoisella antibiootilla (Ciproxin), josta Suomessa myöhemmin kuulin sen olevan yksi suuri syyllinen siihen, että kampylo on kehittänyt aika hyvän antibiottiresistanssin ja voi olla raju ja sitkeä. Ciproxin ei siihen enää (useimmiten) auta.

        Päästyäni viimein Suomeen (sairaalasta ei meinattu päästää lennolle) podin vielä reilun viikon Ciproxin-kuurilla ennen kuin hakeuduin Suomessa lääkäriin, joka antoi oitis toimivan 7 vrk:n antibioottikuurin (en muista nimeä). Olo helpottui jo kahden tabletin jälkeen.

        Yksi kontrolli minulle tehtiin saman kesän lopulla (n. kuukausi taudin jälkeen). Se oli ok.

        Kampylotyyppiset vaivat ovat kuitenkin seuranneet minua siitä saakka, aina välillä ilmestyen ja mennen aika nopeasti ohi. Vaivoja on n. kerran kuussa. Oireet ovat täsmälleen samanlaiset kuin kampylossa aikoinaan, ja eroavat "tavallisesta" vatsataudista, jollaisen olen sairastanut myös joskus. Vatsataudit eivät kuitenkaan ennen kampyloa olleet mikään tunnustautini. Muutenkin olen hyvin terve.

        Tietääkö joku, onko lukijana esim. joku lääkäri tms., voiko kampylo jotenkin jäädä elimistöön passiivisena elämään, koteloitua ja aktivoitua välillä tms.? Kannattaako tätä siis pohtiakaan vatsavaivojen yhteydessä?


      • Miniänplanttu
        Vaivoja kampylosta alkaen kirjoitti:

        Sain kampylon 2003 Etelä-Espanjassa. Olin kolme päivää sairaalassa erittäin kovan kuumeen, järjettömän kovan päänsäryn ja ripulin vuoksi. Sairaalassa tautia hoidettiin laajakirjoisella antibiootilla (Ciproxin), josta Suomessa myöhemmin kuulin sen olevan yksi suuri syyllinen siihen, että kampylo on kehittänyt aika hyvän antibiottiresistanssin ja voi olla raju ja sitkeä. Ciproxin ei siihen enää (useimmiten) auta.

        Päästyäni viimein Suomeen (sairaalasta ei meinattu päästää lennolle) podin vielä reilun viikon Ciproxin-kuurilla ennen kuin hakeuduin Suomessa lääkäriin, joka antoi oitis toimivan 7 vrk:n antibioottikuurin (en muista nimeä). Olo helpottui jo kahden tabletin jälkeen.

        Yksi kontrolli minulle tehtiin saman kesän lopulla (n. kuukausi taudin jälkeen). Se oli ok.

        Kampylotyyppiset vaivat ovat kuitenkin seuranneet minua siitä saakka, aina välillä ilmestyen ja mennen aika nopeasti ohi. Vaivoja on n. kerran kuussa. Oireet ovat täsmälleen samanlaiset kuin kampylossa aikoinaan, ja eroavat "tavallisesta" vatsataudista, jollaisen olen sairastanut myös joskus. Vatsataudit eivät kuitenkaan ennen kampyloa olleet mikään tunnustautini. Muutenkin olen hyvin terve.

        Tietääkö joku, onko lukijana esim. joku lääkäri tms., voiko kampylo jotenkin jäädä elimistöön passiivisena elämään, koteloitua ja aktivoitua välillä tms.? Kannattaako tätä siis pohtiakaan vatsavaivojen yhteydessä?

        appiukkoni sai Turkista useampia vuosia sitten tuon bakteerin ja hänellä tauti tai sen oireet ovat uusineet kerran vuodessa tai kahdessa. Eli tauti on lyönyt kuumeineen, kramppeineen ym. kipuineen päälle ja kestänyt runsaan viikon kerrallaan. Tulehdusarvot aina koholla ja kokeissa todettu sen johtuvan Kambylo-bakteerista. Lääkärit ovat sanoneet hänen osaltaan taudin jääneen passiivisena elimistöön (aktivoituakseen aina välillä), koteloituneen toiseen polveen, koska tauti on alkanut aina ensin saman polven kivulla ja siitä jatkuen kuumeeksi, vatsakrampeiksi, ripuloinniksi jne. (Ko. polvi on ollut hänellä heikkokohta, vaurioitunut jotenkin joskus nuoruudessa.)


      • Vieläkö?
        Miniänplanttu kirjoitti:

        appiukkoni sai Turkista useampia vuosia sitten tuon bakteerin ja hänellä tauti tai sen oireet ovat uusineet kerran vuodessa tai kahdessa. Eli tauti on lyönyt kuumeineen, kramppeineen ym. kipuineen päälle ja kestänyt runsaan viikon kerrallaan. Tulehdusarvot aina koholla ja kokeissa todettu sen johtuvan Kambylo-bakteerista. Lääkärit ovat sanoneet hänen osaltaan taudin jääneen passiivisena elimistöön (aktivoituakseen aina välillä), koteloituneen toiseen polveen, koska tauti on alkanut aina ensin saman polven kivulla ja siitä jatkuen kuumeeksi, vatsakrampeiksi, ripuloinniksi jne. (Ko. polvi on ollut hänellä heikkokohta, vaurioitunut jotenkin joskus nuoruudessa.)

        Kiitos paljon tiedosta! Tämä passivoituminen on asia, josta ei ilmeisesti ole varmuutta, ja kun alan tätä viimein nyt selvittää, on hyvä kuulla vastaavista kokemuksista. Tosin apellasi kampylo kuulostaa aiheuttaneen sille jälkitautina joskus tyypillisen niveltulehduksen tms., jollaista minulla ei ole tullut. Tosin sanoitkin, että polvivaivaa hänellä oli jo aiemmin.


      • että kyllä voi
        Vaivoja kampylosta alkaen kirjoitti:

        Sain kampylon 2003 Etelä-Espanjassa. Olin kolme päivää sairaalassa erittäin kovan kuumeen, järjettömän kovan päänsäryn ja ripulin vuoksi. Sairaalassa tautia hoidettiin laajakirjoisella antibiootilla (Ciproxin), josta Suomessa myöhemmin kuulin sen olevan yksi suuri syyllinen siihen, että kampylo on kehittänyt aika hyvän antibiottiresistanssin ja voi olla raju ja sitkeä. Ciproxin ei siihen enää (useimmiten) auta.

        Päästyäni viimein Suomeen (sairaalasta ei meinattu päästää lennolle) podin vielä reilun viikon Ciproxin-kuurilla ennen kuin hakeuduin Suomessa lääkäriin, joka antoi oitis toimivan 7 vrk:n antibioottikuurin (en muista nimeä). Olo helpottui jo kahden tabletin jälkeen.

        Yksi kontrolli minulle tehtiin saman kesän lopulla (n. kuukausi taudin jälkeen). Se oli ok.

        Kampylotyyppiset vaivat ovat kuitenkin seuranneet minua siitä saakka, aina välillä ilmestyen ja mennen aika nopeasti ohi. Vaivoja on n. kerran kuussa. Oireet ovat täsmälleen samanlaiset kuin kampylossa aikoinaan, ja eroavat "tavallisesta" vatsataudista, jollaisen olen sairastanut myös joskus. Vatsataudit eivät kuitenkaan ennen kampyloa olleet mikään tunnustautini. Muutenkin olen hyvin terve.

        Tietääkö joku, onko lukijana esim. joku lääkäri tms., voiko kampylo jotenkin jäädä elimistöön passiivisena elämään, koteloitua ja aktivoitua välillä tms.? Kannattaako tätä siis pohtiakaan vatsavaivojen yhteydessä?

        jäädä elimistöön ja aiheuttaa oireita tai olla aiheuttamatta. Nyt ensin 10 päivän antibioottitiputuksen jälkeen (kerran päivässä)
        ja sairaalassa toisen 10 päivän tiputuksen (3 kertaa päivässä) jälkeenkään ei luvattu että bakteeri olisi hävinnyt,mutta kotiutettiin ja sanottiin että katsotaan miten käy. Kontrollia ei tarvita,jos tulee taas oireita niin sitten katsotaan suraavaa hoitoa. Minun bakteerini on kuulemma hankala kantainen.


    • mmmm

      kun menee nuolemaan jokaista miestä joka paikasta, kandeis pysyä suomessa

    • Turkista heinäkuun lopussa ...

      Meillä just samoja oireita miehen kanssa. Luultiin että oltiin saatu vain ruokamyrkytys, mutta se kesti kyllä epätavallisen pitkään, helpoiti vasta noin puolitoista viikkoa reissun jälkeen. Ei osattuepäillä ollenkaan mitään tuollaista! HYVÄ TIETÄÄ:)

      • minä kun sain

        sain itse viime vuonna turkista salmonellan, joka oli oireeton. ammattini vuoksi joudun ottamaan näytteen, ja siitä se selvisi ja neljä kuukautta sairauslomaa.


      • KILPAILU
        minä kun sain kirjoitti:

        sain itse viime vuonna turkista salmonellan, joka oli oireeton. ammattini vuoksi joudun ottamaan näytteen, ja siitä se selvisi ja neljä kuukautta sairauslomaa.

        Mikähän kilpailu täällä on, ku on pahemmin sairastanut. Rupee jo vähän naurattamaan. Täytyy sitten sano, vaikka ihan asian vierestä liippaa, että mä olen ollut 15 kk jalka teippauksessa ja nyt lastassa - kohta puukkoa ja sitten taas kipsaus - mennöö varmaan jouluun - kambylobakteerinkin saanut hehhehehehe


    • JÄÄPALAT

      Baarissa ei kannata ottaa edes drinkkejä, jossa on jäitä, koska ne tehdään johtovedestä. Ei ne niihin ostovettä osta. TIETO!!!!

      • viikonloppumatkalainen

        Muinoin (80-luvulla) kävin silloisessa Neuvostoliiton pääkaupungissa Moskovassa. Ruokatarjonta oli lähes hotellin varassa, ei mitään kioskeja tms. Aika vähän tuli kyllä syötyä mutta jossain kahvilassa juotiin kahvia, ja minä kun juon maidon kanssa...Muut joivat mustana. Päättelin, että maito sen aiheutti. Muille ei tullut mitään. Kamala vatsakipu kun päästiin Suomeen, ensin vähän krapulaa muistuttava olotila (en juopotellut edes). Ulostenäytteestä selvisi, että kampylohan se. Sain täyttääkseni jonkun kyselylomakkeenkin, ei vissiin ollut silloin kovin yleinen vaiva. En edes muista annettiinko mitään lääkettä, mulla ei tainnut olla ainakaan kovin korkealla kuume. Piti vaan varoa ja pestä käsiä ja vessanpytty joka käynnin jälkeen kun lapseni oli 8 kk vasta ja lääkärin mukaan tauti voisi tarttua häneen herkästi.


    • kampylo.

      Mun mies sai sen ihan Suomesta. Meni tosi huonoon kuntoon ja joutui sairaalaan, ulosteviljelyssä sitten kasvoi kampylo. Itse en sairastunut vaikka syötiin samoja ruokia koko loman ajan. Mut luin et sen saa helposti huonosti kypsennetystä broilerista, ja tosiaanki mun mies grillasi yhtenä iltana pari pv ennen sairastumista broileria itselleen, nyt kun jälkeenpäin muistelee ni ei ollut ehkä ihan kunnolla kypsyny. Itse en silloin ottanu ku tuli jo grillilihat korvista ulos siinä vaihees lomaa. Siinä se varmaan muhi. Mitään antibioottia ei mies siihen saanu, ku vastauksessa meni viikko, oireet kerkes mennä jo ohi siinä ajassa.

    • Olihan kokemus!!

      Yksi tarina lisää jo saamiesi lisäksi.Mulla alko kovalla kuumeella ja ekaks hoito flunssaan lepoa.Kume kouristuksia ja hengen ahdistusta niin parin päivän päästä lekuriin ja otettiin verikokeet.Tulehdusarvot yli 250 ja vasta siinävaiheessa maha sekaisin.Ja sit mentiin sairaalaan jossa tiputuksessa 5.päivää.Epäiltiin kyllä ensin umpisuolta ja muita sen suuntaisia.Näytteen saanti hiukan viivästy kun ei ollu enään mitään sisällä mistä olis riittäny edes näytteen ottoa varten.Mut onneks tokeni aika piaan lääkkeillä.Olo vielä kuukauden päästäkin tosi hutera.Ja vessan paikka tarvi kaiken varalta olla aina tiedossa.Mut kyllä se kunto siitä koheni sitten melko nopeasti.Tosin käytin lisä ravinteita jotka palauttivat elimistön tasapainon melko nopeasti.
      Tarkkaan en tiedä mistä sain mutta Suomesta kuiteskin.Kaksi pää epäiltyä on pehmis jätski ja grilli ruoka.Ja kun selvittelin ko.bakteerin yleisyyttä niin.Esim europpalaisista TUTKITUISTA broilerin liha näytteistä noin 75%sisältää ko.bakteerin.Suomalaisissa tuotteissa kesä aikaan parin %luokkaa ja talvella ei yleensä ollenkaan.Liha juttujen prosentteja en muista.Ei todellakaan mikään kiva kaveri ollu.Ylimääräsiä särkyjä kyllä oli vielä pitkään mut ei pysty sanoon oliko jälki tauteja vai muuta.

    • Ikuinen riesa

      Sain kampylobakteerin Suomesta, en tiedä mistä. Olen aina ollut tarkka ruoanlaiton ja puhtauden suhteen. En sairastanut ripulia lainkaan, vaan se iski suoraan niveliin. Riesa on kestänyt 4-5 vuotta eikä loppua näy, pahenee vaan. Olen ollut moneen otteeseen sairaslomalla, kun en pysty kävelemään. Minulla on jatkuva lääkitys ja parhaillaankin syön lisäksi kortisonia, kun oikea jalka ei tahdo millään parantua. Olen syönyt sitä jo monta viikkoa ja polvesta otettu nestettä pois jo kolme kertaa tämän kesän aikana.
      Pikku juttu, jos selviää pelkällä ripulilla.

      • että jälkitautina

        voi tulla niveltulehdus. Bakteeri voi myös tehdä keuhkoissa jotain,jäi epäselväksi mitä,mutta keuhkokuville jouduin sairaalassa ensimmäisenä.


      • Ne nivelet

        Mullakin todettu nyt reaktiivisen artriitin aiheuttajaksi kampylobakteeri. Ihan Suomesta minäkin olen sen hankkinut. Voin todeta, että aika vammautunut olo on. Entinen urheilija, nykyinen kroonikko ja aluksi haukuttu hulluden muodoksi :( Pitäisi kuitenkin parantua muutamassa kuukaudessa, mutta mun kohdalla uusii useasti vuoden sisällä. Vielä ei olla kortisonia aloitettu,
        koska kipuääkkeillä ja lepäämisellä kohtalaisen
        hyvä vaste. Tosin jo röntgenissä näkyy
        muutoksia, että jatkot jää nähtäväksi.


    • Sairas

      Ollessani lomalla Turkissa, miekin sairastuin todella pahasti.. ekaks luulin krapulaks aamulla heratessani mut miun krapula jatkukin lahes 3 viikkoa heh.. Koskaan en ole ollut niin sairaana...En jaksanut nousta sangysta ,en syöda,juoda..Jalat eivat enaa edes kantaneet.. Suomessa sain laaketta ja paranin.. Laihduin lahemmas 10kiloa..

    • vielä terve

      Tarttuuko kambylobakteeri sairaasta ihemisestä esim. limapärskeiden välityksellä tai yhdynnässä paljaalla vedellessä?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe