Ympärileikkaus

ymbärileikattu

Ympärileikkauksen haitat:

- rumuus
- epäkäytännöllisyys (ei voi runkata kuin rasvalla)
- ei laukea helposti (Kiva selitellä tyttöystävälle, kun toinen on 20min imenyt, että ei multa nyt tule)
- erektio sammuu yhdynnän aikana, tuntopuutoksista johtuen
- terska kuivuu ja turtuu suojaavan nahkan puuttuessa
- esinahan mukana menetetään paljon tärkeitä hermopäätteitä

Lue lisää allaolevasta ketjusta Otsake "ympärileikkaus"

Koska kaikki nuo edellä mainitut haitat ovat kovasti ikäviä, aiheuttaa leikkaus välillisesti myös alkoholismia ja/tai persoonallisuushäiriöitä. Kiitos TYKS!

83

14005

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietää_

      Hiton hyvä kun kerroit!
      Oon jo vähän aikaa suunnitellu ympärileikkauksen ottamista (22v) kun erska vähän kiristää terskan takana.

      Eipä kai sitten muu auta kuin pelata niillä korteilla, jotka elämä on käteen jakanut...

      • Anonyymi

        Kyllä muslimit on umpihulluja ympärileikkaukset naisten tikkaukset ym ym. Miten näitä umpihulluja voi olla noin helvetin paljon. Kerran erehdyin menemään miehen kanssa sänkyyn joka oli ympärileikattu hommasta ei tullut mitään mies kärsi tilanteesta tosi paljon olihan muna outo ei käyttökelpoinen naiselle. Eikö näitä hulluja muslimeja voi pysäyttää.


    • Lääkärihoitaja 65

      Parikin varttunutta sairaanhoitajaa suositteli rasvaista öljyä esim Cheridal yms vauvanhoidossa käytettävät öljyt ja venyttelyä. Myös Aloe vera tuotteet hyviä. Aikuiselle iholle voiteet aina tarpeellisia. Venyttely auttaa useimmiten. Leikkauksesta aina jotain haittaa.

      • Tulihansesieltä

        Leikkauksesta on AINA jotain haittaa! Aamen! Jännää tässä on se, että nuo haitat kiistetään, salataan, jätetään mainitsematta jne ja päin vastoin suorastaan hypetetään tuota silpomista.. johtunee kait siitä, että sen tekee julkisella sektorilla vasta kirurgiaan erikuistuvat lekurit, jotka tarvii sulkia hattuunsa. Verrattavissa opiskelijatyönä tehtyyn hiustenleikkaukseen. Parturiin mennessä sulle sentään KERROTAAN, että homman tekee opiskelija ja hintakin on halvempi mahdolliset virheet korjataan jne. Ympärileikkauksessa ei kerrota halaistua sanaa tuosta "harjottelijasta", saatika että virheitä korjattais jne. Mitenpä niitä edes korjaa, kun tyylinä on "kaikki pois" - tyhjästä on enää paha nyhjästä.


    • kokemus tämäkin

      Seurustelin 2,5 vuotta ympärileikatun kanssa eikä mitään ongelmia.

      Ihan normaali mies.

      Ennen leikkausta hänellä oli ongelmia, kun nahka liian kireä ja siitä johtuen kaikenlaista vaivaa.

      • ympärileikattuxx

        Ei ne ongelmat heti alakaan. Jos on aikuisena leikattu pari vuotta aiemmin, homma pelittää vielä. Mutta jos on lapsena leikattu, niin terska on ehtinyt paksuuntua vuosien saatossa niin, että nuo aloittajan mainitsemat ongelmat alkavat vaivata jo parikymppisenä.

        Kyllä tuo kumppanisikin näistä ongelmista muutamien vuosien päästä alkaa kärsiä.


      • Tietoa, ei luuloa
        ympärileikattuxx kirjoitti:

        Ei ne ongelmat heti alakaan. Jos on aikuisena leikattu pari vuotta aiemmin, homma pelittää vielä. Mutta jos on lapsena leikattu, niin terska on ehtinyt paksuuntua vuosien saatossa niin, että nuo aloittajan mainitsemat ongelmat alkavat vaivata jo parikymppisenä.

        Kyllä tuo kumppanisikin näistä ongelmista muutamien vuosien päästä alkaa kärsiä.

        "Ei ne ongelmat heti alakaan. Jos on aikuisena leikattu pari vuotta aiemmin, homma pelittää vielä. Mutta jos on lapsena leikattu, niin terska on ehtinyt paksuuntua vuosien saatossa niin, että nuo aloittajan mainitsemat ongelmat alkavat vaivata jo parikymppisenä.
        Kyllä tuo kumppanisikin näistä ongelmista muutamien vuosien päästä alkaa kärsiä"

        Mistä tuo tietosi on tullut? Onko sinut ympärileikattu lapsena vai aikuisena? Onko sinulla omakohtainen kokemus?
        Ei kannattaisi esittää asioita joista ei ole omaa kokemusta.


      • ympärileikattuxx
        Tietoa, ei luuloa kirjoitti:

        "Ei ne ongelmat heti alakaan. Jos on aikuisena leikattu pari vuotta aiemmin, homma pelittää vielä. Mutta jos on lapsena leikattu, niin terska on ehtinyt paksuuntua vuosien saatossa niin, että nuo aloittajan mainitsemat ongelmat alkavat vaivata jo parikymppisenä.
        Kyllä tuo kumppanisikin näistä ongelmista muutamien vuosien päästä alkaa kärsiä"

        Mistä tuo tietosi on tullut? Onko sinut ympärileikattu lapsena vai aikuisena? Onko sinulla omakohtainen kokemus?
        Ei kannattaisi esittää asioita joista ei ole omaa kokemusta.

        6-vuotiaana leikattu, kun nahka oli kuulemma tiukka ja vanhemmille valehdeltiin mitä minulle tehtäisiin. Eivät olisi suostuneet leikkaukseen jos heille olisi kerrottu mistä on kyse. Lääkärit vain puhuivat pienestä "avarruksesta" joka ei missään tapauksessa olisi ympärileikkaus.


      • ympärileikattuxx
        ympärileikattuxx kirjoitti:

        6-vuotiaana leikattu, kun nahka oli kuulemma tiukka ja vanhemmille valehdeltiin mitä minulle tehtäisiin. Eivät olisi suostuneet leikkaukseen jos heille olisi kerrottu mistä on kyse. Lääkärit vain puhuivat pienestä "avarruksesta" joka ei missään tapauksessa olisi ympärileikkaus.

        Ja kyllä, nuo aloittajan kertomat vaivat alkoivat vaivata joskus hieman päälle parikymppisenä. Sen jälkeen vain pahentuneet vuosi vuodelta.


      • tuppikulliko
        Tietoa, ei luuloa kirjoitti:

        "Ei ne ongelmat heti alakaan. Jos on aikuisena leikattu pari vuotta aiemmin, homma pelittää vielä. Mutta jos on lapsena leikattu, niin terska on ehtinyt paksuuntua vuosien saatossa niin, että nuo aloittajan mainitsemat ongelmat alkavat vaivata jo parikymppisenä.
        Kyllä tuo kumppanisikin näistä ongelmista muutamien vuosien päästä alkaa kärsiä"

        Mistä tuo tietosi on tullut? Onko sinut ympärileikattu lapsena vai aikuisena? Onko sinulla omakohtainen kokemus?
        Ei kannattaisi esittää asioita joista ei ole omaa kokemusta.

        Ei kaikki ole tuppikulleja vaan terska on paljaana luonnostaan


    • leikkaukseen

      Kumpi on parempi, low&tight vai high&tight ?

    • Yksityiselle mars

      Julkisella sektorilla ne tekee just sen minkä tekee, siellä ei "toiveita kuunnella". Yksityisellä voit sitten valita minkä tyylin haluat, niillä on jopa taitoa tehdä nuo operaatiot useammalla eri tyylillä.

      • leikkaukseen

        Ai, miksei mun toiveita kuunneltais? Onhan se sentään mun penis, mitä ne muokkaa...


      • antimohel
        leikkaukseen kirjoitti:

        Ai, miksei mun toiveita kuunneltais? Onhan se sentään mun penis, mitä ne muokkaa...

        Kuunnellaanko sen 8-päiväisen lapsen toivetta jolta esinahka poistetaan?


      • Siinäpä se syy
        leikkaukseen kirjoitti:

        Ai, miksei mun toiveita kuunneltais? Onhan se sentään mun penis, mitä ne muokkaa...

        Niinpäniin, siinäpä syy mennä yksityiselle. Julkisella homma hoidetaan liukuhihnatyyliin ja samalla kaavalla jokainen. Toki jokaiselle sattuu eri lääkäri, kun niitä kirusgiaan erikoistuvien (eli opiskelijoiden) sairaalalääkäri -nimikkeellä olevia virkoja on paljon. Näissä sairaalalääkäreissä sitten on monenlaisin kädentaidoin varustettua jengiä, jotkut on käteviä sormistaan, toiset taas vähemmän käteviä. Tällaisen vähemmän sorminäppätyyttä omaavan tekemä jälki sitten on mitä on... kuten jokainen joskus peruskouluaikoina käsitöitä, kuvistöitä, tai vaikkapa ainekirjotuksen tuloksia vertaillut tietää. Tuolle alalle siis ei vaadita kädentaitoja, vaan kirjaviisautta - vaikka kyseessä on omalla tavalla käsityöammatti!


    • Tietoa, ei luuloa

      Mut on leikattu aikuisena, myös jänne on poistettu yli 10 vuotta sitten. Sen puoleen ei ole tullut minkäänlaisia haittoja. Paremmin toimii kuin ennen tiukan nahan ja kireän jänteen kanssa. Esinahkaa en takaisin haluaisi vaikka sen normaalina saisinkin. Nää on tietysti yksilökokemuksia, jokainen kokee omalla tavallaan. Minulle ympärileikkaus on ollut hyväksi enkä koe mitään tarpeellista menettäneeni.

      • 40votta ilman

        Nyt leikattu 3 vuotiaana. Ollut ilman nahkaa 40 vuotta.hyvin tulee orgut ,useita peräkkäin.ihan kakka puhetta että menee tunto.kokemuksella voin sanoa.


      • leikattu

        Minut on myös leikattu aikuisiällä. En myöskään haluaisi esinahkaani takaisin. Kärsin ahtaasta esinahasta aivan liian kauan. Onneksi menin leikkaukseen, päiväkään en ole katunut.


    • Nahanton kulkuri

      Joo taitaa nämä haitoista puhujat olla leikkaamattoimia nimittäin minut leikattiin 5 vuotiaana kireyden takia ja nyt olen 20 ja ei mitään ongelmia. Tunto on kohdallaan ja mukava kun on ainakin varmasti puhdas. Kun saan pojan aijon myös häneltä leikkautaa vaikkei kireä olisikaan, koska onhan leikattu huomattavasti helpompi. Myös vaimoni sanoo että leikattu on huomattavasti parempi kuin leikkaamaton, eli naiset tykkää, kannatan!

      • toinen ympärileikatt

        Ei ne ongelmat vielä 20-vuotiaana ala. Odotahan kymmenen vuotta lisää...

        Minusta vanhemmat jotka ympärileikkaavat lapsiaan ilman lääketieteellisiä perusteita joutaisivat vankilaan muiden lastenpahoinpitelijöiden joukkoon.


      • Missä tasa-arvo?!
        toinen ympärileikatt kirjoitti:

        Ei ne ongelmat vielä 20-vuotiaana ala. Odotahan kymmenen vuotta lisää...

        Minusta vanhemmat jotka ympärileikkaavat lapsiaan ilman lääketieteellisiä perusteita joutaisivat vankilaan muiden lastenpahoinpitelijöiden joukkoon.

        Miksihän muuten vain tyttöjen silpomisesta pidetään mekkalaa ja sitä yritetään kriminalisoida, mutta poikien silpominen on edelleen täysin ok, jopa ihannoitavaa...?!


      • kansalaisaloite:
        Missä tasa-arvo?! kirjoitti:

        Miksihän muuten vain tyttöjen silpomisesta pidetään mekkalaa ja sitä yritetään kriminalisoida, mutta poikien silpominen on edelleen täysin ok, jopa ihannoitavaa...?!

        Tuo oli hyvä kysymys. Halukkailla on mahdollisuus allekirjoittaa kansalaisaloite ympärileikkausten kieltämiseksi:
        https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/726


      • Lasten silppojat vankilaan.


    • haloo1

      Ihmisen tulee itse saada päättää tuollaset asiat. Ja ilmeisesti lääkärit ovat jo heränneetkin kun eivät kai ympärileikkaa ilman lääketiteellisiä perusteita. Monet lääkärit ovat myös todenneet että ympärileikkauksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

    • Mies_50+

      Minulla on ympärileikattu, lähinnä hyviä asioita siitä koen:
      - Ei liikaa herkkyyttä, tulemistaan voi hienosti säädellä.
      - Voi jyystää sydämensä kyllyydestä, tästä osa kumppaneista on pitänyt taivaallisesti.
      - Ehkäpä ei hirveen herkkä suuseksille, mutta kunnon nainen kyllä hoitaa helposti.
      - Ihanan puhdas, saa suukkaria todella helposti toisesta kerrasta lähtien.
      - Tietysti kädellä käyminen ei ole niin helppoa, mutta en pois vaihtaisi.
      - Mutteri on huomattavan iso toimien aikana, kumppanit siitäkin tykkäävät.

      Empähän näe kuin positiivisiä seikkoja ympärileikkauksessa.

      • ikäkysymys

        Minkä ikäisenä leikattu?


      • Mies_50+
        ikäkysymys kirjoitti:

        Minkä ikäisenä leikattu?

        Tenavana leikattu, tiukan esinahan vuoksi.

        Ei vanhemmat voi parempaa poika lapsellensa tehdä kuin lapsuuden ympärileikkaus.


      • Omakokemus8
        Mies_50+ kirjoitti:

        Tenavana leikattu, tiukan esinahan vuoksi.

        Ei vanhemmat voi parempaa poika lapsellensa tehdä kuin lapsuuden ympärileikkaus.

        Totta, kävin ympärileikkauksessa vähä vajaa kolmikymppisenä kireästä esinahasta ja voin sanoa, että sen olis voinu hoitaa jo lapsena, kun oli jo silloin ongelma. Muistaakseni viikkoja sai vaihdella siteitä ja se herkkyys aluksi alusvaatteille ei ollut mukavaa. Lisäksi uskon, että leikkausjälki olis ollut siistimpi, kun pienemmästä leikataan ja se siitä kasvaa, no ei tämäkään mikään erityisen ruma ole.


    • että näin taas

      Se että onko tiukka esinahka voidaan päätellä vasta murrosiässä.

      • circumcized

        Höpöhöpö. Täällä kyllä jengi huutelee tietämättä asioista. Mulle tuli joku infektio ihan naperona ja johtui esinahan tiukkuudesta. Onneksi mut ympärileikattiin silloin, on kaikki seksi tuntunut taivalliselta. Videoitakin on tullut tehtyä ja terska turpoo..


    • Mies_50+

      Ihan kommenttina, esinahka oli oikeasti kireä jo tenavana.
      Murrosiän esinahkan tiukkuus on mielestäni toinen juttu.
      Tämä oli aivan sairaalloisen tiukka - Ei siis mitään tulkinnallista, ennen leikkausta asian tiimoita oli sairaala reissukin.
      Minulla on vanhat sairaalakertomukset johtuen muualla asumisesta, joten asiasta on faktaa luettavissa.

    • Nahaton kulkuri

      Mies_50 on oikeassa! Kireys selviää jo lapsuudessa jos on todella liian tiukka. Minulle kireys tuotti virtsaamisongelmia lapsena ja kaksi kertaa täytyi lääkärissä käydä, kunnes tultiin siihen lopputulokseen ettei muuta vaihtoehtoa ole.

    • 11+15

      Ovatko kirurgit suositelleet mitään voidetta, joka auttaisi leikkaussauman paranemiseen? Bepanthen?

    • Fou555

      Mä olen 35v mies ja mulla kanssa leikattiin lapsena kireän esinahan vuoksi. Oli silloin virtsaamisvaikeuksia ja teki todella kipeää se. Ei siitä jälkikäteen ole mitään ongelmia ollut. Terskan pinta toki hieman "parkkiintunut", mutta ei siitä seksissä mitään haittaa ole ollut.

      Joskus on tehnyt niin gutaa että lauennut heti ekalla työnnöllä ja toisinaan nainut vaikka kuin kauan. Ihan normaalia siis. Ja se pelivälineen puhtaus on ihan positiivinen asia. Niin ja naiset ovat kyllä leikatun ulkonäöstä pitäneet. :)

    • Kokemuksia_kokemuksi

      Kertokaa nyt jo että kauanko kestää että tuo leikkaussauma tasaantuu? Että siitä tulee ehyt ja tasainen? Paraneeko enää esim 4kk jälkeen lainkaan?

      • Kokemusta on

        Pari vuotta menee, että pehmenee ja tasaantuu, mutta tokihan se näkyy siinä lopun ikää...


    • leikelty

      ohhoh, voi lol, aloittajalla on kyllä seksuaaliset ongelmat jossain muualla.
      Ei ole ollut mitään ongelmia viimeiseen 30 vuoteen, kiitosta vaan kysymästä, hyvin toimii.

    • ympäriraiskattu

      Aloittaja kertoo hyvinkin totuuden elämästä mitä ympärileikatut joutuvat kokemaan.

    • Vinkkinä muillekin

      Leikkauksesta 14 vuotta, edelleen arvessa kovia kipeytyviä kohtia, jäljellä oleva iho niin lyhyt, että kassit vetäytyy erektiossa varren puoliväliin. Tähän on vaan sopeuduttava, koska ovat kuulemma normaaleja ympärileikkauksen jälkitilaan kuuluvia juttuja.

      • Oma kokemus

        Ympärileikkauksen lopputulos on varmaan jokaisella ainakin jonkinverran erilainen, onhan jokaisen penis ennen leikkaustakin oma yksilönsä.
        Mulla arpi parani hyvin. Jonkinverran kivespussit nousee peniksen juureen erektiossa, mutta mun kohdalla se tuntuu toiminnassa kivalta. Myös karvoitusta tulee varren juureen, mutta senhän saa ajeltua pois. Ite olen tyytyväinen siihen että leikattiin: tuntoherkkyys ja erektio on senpuoleen kohdillaan. Vaimon kanssa nautitaan paljon enemmän kuin ennen leikkausta. Nää on yksilöllisiä kokemuksia, eikä niitä pidä yleistää, ite olen mieluummin ympärileikattu kuin leikkaamaton. Leikkauksesta on minullakin noin 14 vuotta, ja aikuisena leikattiin.

        Tosi ikävä että sun kohdalla on noin käynyt. Jos on arvessa edelleen kipeytyviä kohtia, niin kannattais selvittää josko arpea voisi korjata. Oliskohan se taitavan plastiikkakirurgin juttuja.


      • Vinkkinä muillekin
        Oma kokemus kirjoitti:

        Ympärileikkauksen lopputulos on varmaan jokaisella ainakin jonkinverran erilainen, onhan jokaisen penis ennen leikkaustakin oma yksilönsä.
        Mulla arpi parani hyvin. Jonkinverran kivespussit nousee peniksen juureen erektiossa, mutta mun kohdalla se tuntuu toiminnassa kivalta. Myös karvoitusta tulee varren juureen, mutta senhän saa ajeltua pois. Ite olen tyytyväinen siihen että leikattiin: tuntoherkkyys ja erektio on senpuoleen kohdillaan. Vaimon kanssa nautitaan paljon enemmän kuin ennen leikkausta. Nää on yksilöllisiä kokemuksia, eikä niitä pidä yleistää, ite olen mieluummin ympärileikattu kuin leikkaamaton. Leikkauksesta on minullakin noin 14 vuotta, ja aikuisena leikattiin.

        Tosi ikävä että sun kohdalla on noin käynyt. Jos on arvessa edelleen kipeytyviä kohtia, niin kannattais selvittää josko arpea voisi korjata. Oliskohan se taitavan plastiikkakirurgin juttuja.

        "niin kannattais selvittää josko arpea voisi korjata. Oliskohan se taitavan plastiikkakirurgin juttuja. "

        Niihin on vaan sopeuduttava, ihoa on jo muutenkin niin vähän jäljellä, että uudet operaatiot pahentais tilannetta entuudestaan. Toisekseen mulla ei todellakaan ole varaa käydä missään plastiikkakirurgilla, sellaset paikat on tarkotettu lähinnä isotuloisille. Tilanne vois olla toinen, jos alunperinkin olisi "mitoitettu oikein", valitettavasti operaation suorittaneen mukaan "kaikki pois" on yleinen suomalainen tyyli ja näin myös tehdään.


      • Oma kokemus
        Vinkkinä muillekin kirjoitti:

        "niin kannattais selvittää josko arpea voisi korjata. Oliskohan se taitavan plastiikkakirurgin juttuja. "

        Niihin on vaan sopeuduttava, ihoa on jo muutenkin niin vähän jäljellä, että uudet operaatiot pahentais tilannetta entuudestaan. Toisekseen mulla ei todellakaan ole varaa käydä missään plastiikkakirurgilla, sellaset paikat on tarkotettu lähinnä isotuloisille. Tilanne vois olla toinen, jos alunperinkin olisi "mitoitettu oikein", valitettavasti operaation suorittaneen mukaan "kaikki pois" on yleinen suomalainen tyyli ja näin myös tehdään.

        Niinku sanoin: jokainen penis on erilainen ja mainitsemallasi "kaikki pois" tyylillä jokainen lopputulos on omanlaisensa. Mulla kaikkipois tyyli onnistui ja pidän siitä. Jossain tapauksissa voi myös oma asenne jonkinverran vaikuttaa tyytyväisyyteen. Tarkoitan että mitkä on olleet odotukset ennen leikkausta siitä millainen ympärileikattu penis on käytännössä.
        Joka tapauksessa kun ympärileikkauksessa esinahka kokonaan poistetaan, ei luonnollisestikaan peniksen varren iho voi enää liikkua kuten ennen. Juuri esinahkahan on se osa joka tuon liikkeen myötää.


      • Oma kokemus
        Vinkkinä muillekin kirjoitti:

        "niin kannattais selvittää josko arpea voisi korjata. Oliskohan se taitavan plastiikkakirurgin juttuja. "

        Niihin on vaan sopeuduttava, ihoa on jo muutenkin niin vähän jäljellä, että uudet operaatiot pahentais tilannetta entuudestaan. Toisekseen mulla ei todellakaan ole varaa käydä missään plastiikkakirurgilla, sellaset paikat on tarkotettu lähinnä isotuloisille. Tilanne vois olla toinen, jos alunperinkin olisi "mitoitettu oikein", valitettavasti operaation suorittaneen mukaan "kaikki pois" on yleinen suomalainen tyyli ja näin myös tehdään.

        Osittain tuota esinahkaa ei voi / kannata poistaa. Arpikudos kiristäisi sen uudelleen ja liikkuva arpi tuntuisi epämielyttävältä. Itse kysyin tuota mahdollisuutta osittaiseen poistoon. Onneksi lääkäri tiesi ja poisti kerralla koko esinahan ja myös sen jänteen joka mulla oli kireä.


      • Vinkkinä muillekin
        Oma kokemus kirjoitti:

        Osittain tuota esinahkaa ei voi / kannata poistaa. Arpikudos kiristäisi sen uudelleen ja liikkuva arpi tuntuisi epämielyttävältä. Itse kysyin tuota mahdollisuutta osittaiseen poistoon. Onneksi lääkäri tiesi ja poisti kerralla koko esinahan ja myös sen jänteen joka mulla oli kireä.

        Alunperin ongelma oli lähinnä just se kiristävä jänne, pituussuunnassa siis kireyttä, joka veti alaspäin. Operaatiossa olisi voitu vapauttaa kireys ja mitoittaa poistettava ihomäärä riittäväksi erektioon, sen sijaan operaatiota ei mitoitettu ollenkaan, eikä keskusteltu mitä ollaan tekemässä, vaikka operoimassa oli eri lääkäri, kuin vastaanottokäynnillä operaatiosta keskusteltaessa. Ihoa on jäljellä vain puolet erektiopituudesta, joka selittää mm tuon kassien ja karvoituksen nousemisen puolivarteen, pituussuuntaista kireyttä siis on lähtötilanteesee nähden tuplasti enemmän. Vieläkään en ymmärrä, miksi operaatio toteutettiin näin, tähän on vaan sopeuduttava, muutakaan en voi. Turha operaatio siis mun kohdalla. Onko kenelläkään muuten kokemusta sellaisesta, että jos homma ei menekään ihan niinku olisi suotavaa, niin jälkikäteen tilannetta olisi korjattu jotenkin? Omalla kohdallani tämä ei tule ikinä toteutumaan, mutta olisi mielenkiintoista tietää onko edes jollekin toiselle korjausta tehty.


      • Vinkkinä muillekin
        Vinkkinä muillekin kirjoitti:

        Alunperin ongelma oli lähinnä just se kiristävä jänne, pituussuunnassa siis kireyttä, joka veti alaspäin. Operaatiossa olisi voitu vapauttaa kireys ja mitoittaa poistettava ihomäärä riittäväksi erektioon, sen sijaan operaatiota ei mitoitettu ollenkaan, eikä keskusteltu mitä ollaan tekemässä, vaikka operoimassa oli eri lääkäri, kuin vastaanottokäynnillä operaatiosta keskusteltaessa. Ihoa on jäljellä vain puolet erektiopituudesta, joka selittää mm tuon kassien ja karvoituksen nousemisen puolivarteen, pituussuuntaista kireyttä siis on lähtötilanteesee nähden tuplasti enemmän. Vieläkään en ymmärrä, miksi operaatio toteutettiin näin, tähän on vaan sopeuduttava, muutakaan en voi. Turha operaatio siis mun kohdalla. Onko kenelläkään muuten kokemusta sellaisesta, että jos homma ei menekään ihan niinku olisi suotavaa, niin jälkikäteen tilannetta olisi korjattu jotenkin? Omalla kohdallani tämä ei tule ikinä toteutumaan, mutta olisi mielenkiintoista tietää onko edes jollekin toiselle korjausta tehty.

        Täällä muuten on aiheesta enemmän http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo98530#s7

        Ja kuten tuolta voi lukea, niin "Esinahan kirurgia vaatii kuitenkin kudoksen laadun sekä alueen toiminnallisen ja psykologisen merkityksen vuoksi usein erityisosaamista. Toimenpidelääkärin on tunnettava alueen ominaispiirteet, sairauksien luonne ja tavallisimmat riskit. Leikkauksessa käytetyllä tekniikalla ja kirurgin kokemuksella on ilmeinen vaikutus lopputulokseen."


      • Oma kokemus
        Vinkkinä muillekin kirjoitti:

        Täällä muuten on aiheesta enemmän http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=column-1&p_p_col_count=1&viewType=viewArticle&tunnus=duo98530#s7

        Ja kuten tuolta voi lukea, niin "Esinahan kirurgia vaatii kuitenkin kudoksen laadun sekä alueen toiminnallisen ja psykologisen merkityksen vuoksi usein erityisosaamista. Toimenpidelääkärin on tunnettava alueen ominaispiirteet, sairauksien luonne ja tavallisimmat riskit. Leikkauksessa käytetyllä tekniikalla ja kirurgin kokemuksella on ilmeinen vaikutus lopputulokseen."

        Näinpä. Mun kohdalla onnistuneeseen tulokseen vaikutti varmaankin se, että menin yksityispotilaana tunnetun pätevän urologin hoidettavaksi.


      • Vinkkinä muillekin
        Oma kokemus kirjoitti:

        Näinpä. Mun kohdalla onnistuneeseen tulokseen vaikutti varmaankin se, että menin yksityispotilaana tunnetun pätevän urologin hoidettavaksi.

        Itse taas kävin julkisella, vastaanottokäynnillä oli maineikas pitkän uran urologi, operoimassa vasta kirurgiaan erikoistuva sairaalalääkäri.. tarviiko sanoa enempää.


    • leikattu 2012

      Mulle on tehty leikkaus jossa on postettu se jänne ja esinahka niin että liikkuvaa ei ole jäännyt edes varteen yhtään.

      Ainoat huonot puolet on juuri se että ei pysty kuivana käsittelemään ja kumppanit joilla ei ole kokemusta leikatusta eivät ikinä osaa käsitellä sitä :(

      Hassua että joidenkin mielestä leikattu on parempi. Omasta mielestä leikkaamaton on kuitenkin ehdottomasti parempi!

    • Salvekuick

      Lääkeyhtiö Pfizerin tilaston mukaan USA käyttää 47% mailman Viagrasta. Israelissa Viagraa vaaditaan reseptivapaaksi koska tarve on niin suuri...jokainen voi itse päätellä mikä leikkely näitä kahta maata yhdistää.
      Yhdysvalloissa myös kuolee yli 100 poikavauvaa vuosittain ympärileikkauksen komplikaatioihin. Myös muut vammat kuten terskan/peniksen kokonainen tai osittainen amputaatio yms. jutut ovat surullisen tavallisia. Maassa on myös kasvava miesliike joka vastustaa lasten rutiininomaista leikkelyä ja tuo voimakkaasti esille haittoja joita vauvana tehty leikkaus aiheuttaa.
      Aikuinen mies tai nainen on vapaa päättämään miten kehoaan muokkaa Ilman todella pätevää syytä ei lapsen kehoa saisi leikellä. Kulttuuri/uskonto ei saa asettaa lapsia eriarvoiseen asemaan. Ei myöskään oma henkilökohtainen mieltymys. Eihän vauvojen tatuointikaan ole sallittua vaikka vanhemmat kuinka tykkäisivät tatuoinneista. Entä mitä jos Suomeen muuttaisi ultrakonservatiivinen kristitty perhe joka Raamattuun perustaen hyväksyy ja myös käyttää ruumiillista kuritusta. Sallisiko päättäjät tämän perustuen uskontoon ja kulttuuriin?
      On aivan käsittämätöntä että Suomen laki kieltää tukistamisen, mutta poikien sukuelinten leikkely olohuoneen pöydällä on ihan ok(Hovioikeuden päätös tammikuussa). Maassamme koiratkin ovat paremmin suojeltuja kuin poikavauvat(häntien ja korvien typistäminen on koirilta kielletty).

      • Täyttä asiaa

        Juurikin näin...


      • Anonyymi

        Nykyinen vaimoni on USA:n juutalainen ja hänellä on edellisestä avioliitosta kaksi poikaa. Molemmat pojat ovat ympärileikattuja. Meillä on yhteinen poika ja vaimoni halusi, että poikamme ympärileikataan ennen koulun alkua. Hänellä oli toiveena, että myös minulle tehtäisiin ympärileikkaus. Asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen, että yhteinen poikamme ja minut ympärileikataan. Nyt ympärileikkauksesta on kulunut vuosi ja olen päätökseen tyytyväinen. Nyt kaikilla ”pojilla” on samanlainen ”pippeli”. Hieman saamme joskus katseita uimahallissa käydessämme, mutta minua se ei haittaa. Onneksi asumme pääkaupunkiseudulla ja täällä on paljon ulkomaalaustaustaisia miehiä ja suurin osa heistä on ympärileikattu. Vaikka tämä toimenpide liittyy uskontoon, niin on siinä myös hygienian kannalta hyviä puolia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen vaimoni on USA:n juutalainen ja hänellä on edellisestä avioliitosta kaksi poikaa. Molemmat pojat ovat ympärileikattuja. Meillä on yhteinen poika ja vaimoni halusi, että poikamme ympärileikataan ennen koulun alkua. Hänellä oli toiveena, että myös minulle tehtäisiin ympärileikkaus. Asiaa mietittyäni tulin siihen tulokseen, että yhteinen poikamme ja minut ympärileikataan. Nyt ympärileikkauksesta on kulunut vuosi ja olen päätökseen tyytyväinen. Nyt kaikilla ”pojilla” on samanlainen ”pippeli”. Hieman saamme joskus katseita uimahallissa käydessämme, mutta minua se ei haittaa. Onneksi asumme pääkaupunkiseudulla ja täällä on paljon ulkomaalaustaustaisia miehiä ja suurin osa heistä on ympärileikattu. Vaikka tämä toimenpide liittyy uskontoon, niin on siinä myös hygienian kannalta hyviä puolia.

        Olet sairas ihminen jolta pitäisi kurkku leikata auki!


    • Aaronxx

      Hieno keskustelu kertakaikkiaan!

    • VenyttelyAuttaa

      Venytelkää hyvät ihmiset, niin ei tarvi leikellä turhaan. Menipä leikkaus sitten hyvin taikka huonosti, sen kanssa on vaan pakko elää loppuelämä.. ja jos tällä tietämyksellä olisin tuota päätöstä tekemässä, päätköseni olisi ehdottomasti EI LEIKATA, ei ainakaan julkisella. Tuolla hyvät venyttelyohjeet, ne voi ladata kuvineen päivineen vaikka koneelle http://esarinvenytys.webs.com/

      • Ei_näin8

        Ei todellakaan auta, lapsena tein ja silti oli aikuisenakin vielä tiukka.


    • Terzzka

      EI ihmisestä tarvitse leikata mitään jollei lääkäri niin määrää jostain painavasta syystä!
      Kummaa höpötystä että pysyy puhtaana joopa joo no ehkä jollekkin kuka ei paljon itseään pese!
      Kyllä huomaa että ollaan etäännytty sieltä järkiajoista ja AIVAN kamalasti kaukana jo ollaan...

      • Toinen13vpoika

        Oon kolmetoista v ja tuntuu olevan tavallista kireämpi kireä esinahka(taaksepäin vedettäessä näyttää ihan paloletkun päältä) lähteekö venyttelemällä terskan taakse vai onko edessä ympärileikkaus?


      • sdfghgfhjmgfds

        Googleta "esarinvenytys", oot vielä sen ikäinen, että päivittäisellä venyttelyllä saa ihmeitä aikaan ennen kuin koittaa varsinainen käytön aika...


    • xxxzzzz

      minulle tehtiin ympärileikkaus ja siinä samalla syväleikkaus omasta halustani , olin 20v toipumiseen kului aikaa vuosi pissaaminen sujuu vain istuaaltani rakastelu on nautinollista tuntoherkkyys on parempi kun virtsaputki on näkyvis , katseita herättää yleisessä saunassa ja naisissa uteliaisuutta jotkut naiset kertovansa nauttivan enemmin

      • dftgyhjkl

        Mikä ihmeen "syväleikkaus"?


      • xxxzzzz
        dftgyhjkl kirjoitti:

        Mikä ihmeen "syväleikkaus"?

        syväleikkaus on kun ympärileikkauksen lisäksi terska halkaistaan ja penis avataan niin että paisuvaiskurokset tulee näkyviin , virtsaputki lyhennetään on sen jälkeen pissattava istuaaltaan katso netissä on kuvia siitä


    • eivaivaa

      leikkaus on jotenkin epäonnistunut, jos vaivoja esiintyy vuosien jälkeenkin.

      • waersytdfughkjgfds

        Lekureiden mukaan niin yksinkertainen perustoimenpide, ettei se voi epäonnistua. Potilaalla on vaan epärealistiset odotukset lopputuloksesta.


    • Löysäri

      Olen 30v ja en mieti leikkausta sen takia et on tiukka vaan siksi että on liian runsas ja löysä. Oli pikkupoikana tiukka ja venyttelyllä parani huomattavasti, ehkä liikaa. Nyt arvon teenkö operaation vai en. Runsaus haittaa esim:kondoomin käyttöä.

    • Jorma29

      Minut on ympärileikattu 14-vuotiaana ja nyt 15 vuotta myöhemmin ei ole mitään ongelmia. Masturbointi ja seksi onnistuu täysin normaalisti. Jorma on myös helppo putsata sissijuustosta.

    • Jaska1966

      Pakko kirjoittaa oma kommentti näin värikkääseen keskusteluun. Itselle tehtiin ympärileikkaus n 20 vuotta sitten aikuisiällä kun esinahan ahtauden vuoksi saattoi se repeillä panon aikana. Puolisen vuotta saattoi tulla stondis kun aiemmin nahan suojissa ollut terska kiihottui hankautuessaan housuja vasten. Vaikka terska onkin vähemmän herkkä nykyään, ei se muuta kuin paranna yhdynnän kestoa. Jos homman osaa niin panon kestoon ei vaikuta vain terskan tuntemukset. Mitä tulee runkkaamiseen niin ei se öljyn tai rasvan käyttäminen mikään ongelma ole. Kokonaisuudessaan kyrpä on komeampi kuin ennen. Kaikki riippuu toimenpiteen tehneestä lääkäristä. Jos leikataan liikaa pois, voi näyttää tyhmältä ja terska kiristyä liikaa, jos leikataan liian vähän on kireys poissa, mutta vehje vähän sellaisen puolittaisen näköinen. Itsellä leikkaus onnistui hyvin enkä ole koskaan katunut.

      • OlisinpaTiennyt

        OYS:n urologian mukaan leikkaavan lääkärin pätevyydellä tai kokemuksella ei ole mitään vaikutusta lopputulokseen. Myöskään "liikaa poistaminen" ei ole fysiologisesti edes mahdollista. Kaikki pois -tapa on OYS:n mukaan ainoa oikea tapa,se on täysin harmiton rutiinioperaatio, eikä siinä ole olemassa mitään virheen mahdollisuutta. Normaaleja asiaankuuluvia haittoja ovat mm: kireys, epäsymmetrisyys, kivut, vääntyminen, kiertyminen arpeutumat, haavan aukeaminen, tikkejen irti repeytyminen, verenvuodot, tuntopuutokset jne. Näitä haittoja ei tarvitse kertoa potilaalle etukäteen, ellei potilas itse hoksaa näitä kysyä. Jälkikäteen näille ei mitään voi, ne vaan kuuluu asiaan ja niihin pitää vaan sopeutua.


    • Anonyymi

      Itsellänikin todennäköisesti tulee ympärileikkaus eteen kireän esinahan takia. Lääkäriin menossa siitä syystä. Miten suhtautuminen yleisissä tiloissa: kylpylät, työpaikan saunaillat jne. Oliko paljon kipuja leikkauksen jälkeen. Onko oman kunnan tk:n kautta lääkärin lähetteellä mahdollisuus päästä yksityiselle vai onko mentävä keskussairaalaan. Kiitos ja toivoisin asiallisia vastauksia.

    • Anonyymi

      Itselläni nyt tasan 2 viikko ympärileikkauksesta. Olen kärsinyt murrosiästä asti ahtaasta esinahasta ja joskus 18 vuotiaana ekan kerran kävin urologin juttusilla joka käski vain venytellä esinahkaa. No asia jäi siihen sitten kun en kehdannut uudestaan mennä vaivaamaan joten aloitin venyttelyt. Hetken ajan tuntu et hieman auttokin asiaa, mutta sitten palattiinki takas lähtöpisteeseen. Seksissä esinahka repeili useaan utteeseen ja parantuessaan iho ei enää taaskaan ollut enää nii elastinen ja Johnson oli poissa pelistä 2-3 viikkoa pahimmillaan. Tänä aikana esaa ei saanu ollenkaa taakse ilman kipua ja uudelleen repeilyä ja tulehduksiakin alko siitä syystä kehittyä esarin alle kun ei sitä pystynyt pesemään. Noh, tätä rataa jatkoin sinne reilu 30 ikävuoteen kunnes sain tarpeekseni koska alko vaikuttaa mielialaanki tää vaiva. Mainitaan tässä muuten jo se et oma terska oo koskaa oo ollu mitenkää superherkkä et laukeeminen on työn takana useimmiten ja ite on pitäny aina olla ohjaksissa et laukeisin. Aattelin tämän johtuvan myöskin tästä kireestä esinahasta joka takana vedettäessä kiristi todella paljon. Kuten aikasemmin sanoinkin niin nyt ympärileikkauksesta on tasan 2 viikkoa. Alotin prosessin Lokakuu 2021 varaamalla ajan terveyskeskuksen lekurille joka katto Johnsonia ja kerto että mulla on erittäin runsaasti esinahkaa. Tästä pelästyneenä aattelin että siinä meni mahollisuus lopullisesti päästä ympärileukkaukseen, mutta sitten lekuri tokas että laittaa lähetteen urologille. Urologi aika sitten tuli 6 viikkoa jälkeenpäin tästä terveysasema käynnistä ja poliklinikka maksu oli 36 euroa ja jotain senttejä (Lasku postissa kotiin). Naisurologi sit myöskin tutki vehjettäni ja sano samantien että on runsas esinahka joka on arpeutunu että jos tätä lähtee venyttelee niin käy päinvastoin, että ympärileikkaukseen on laitettava. Pääsin tämän käynnin jälkeen vihdoinkin leikkausjonoon ja aika tuliki sit 2022 toukokuulle. Alkuun ei ollu minkäännäköstä jännitystä vaikka paljon näitä foorumeja lueskelin ja muiden kokemuksia niin hyvässä kuin pahassa, mutta olin oottanu tätä niin pitkään etten antanu negatiivisten kokemusten horjuttaa. Operaatio päivänä sitten jännitys oliki sit iha toista tasoo, astuin huoneeseen sisään missä odotti 4 naishoitajaa mikä rooli ny kukin itellään oli. Henkilökunta oli erittäin mukavia ja ammattitaitosia ja osas rauhottaa jutustelullaan erittäin hyvin. Siinä käytiin sit läpi mitä tehään ja hoito ohjeet alustavasti läpi sen jälkeen jne. Leikkaus suoritettiin paikallispuudutuksena ja koko homma oli täysin kivuton. Paikat desinfioitiin keittosuolalla ja pirtulla, tää pirtu sit poltteli jonkin verran mut ei mitenkää pahasti eikä sitä laitettu peniksen alueelle ollenkaa. Sisäreidet, kivekset ja ilmeisesti keittosuolalla sit muut? Sen jälkeen alettiin puuduttamaan, tää oli mitä olin eniten pelänny ja hoitajatki sano et koko leikkauksessa ni tää puudutus on pahin vaihe. Sitku se alotti puuduttamaan niin eipä sitä neulaa hirveesti tuntenutkaan, tosi pieniä nopeita nipistyksiä vaa, nii pieniä ettei siin edes sätkähtäny. Sit ooteltiin et aine alkaa vaikuttamaan ja hoitajat jutusteli siin mukavia, jonka jälkeen kirurgi sit alko kokeilee miten hyvin paikat on puutunu, en tiiä millä kokeili kun en tuntenut mitää mut varmaa jollai neulalla. Onnistu puuduttamaan ekalla kerralla, että koko operaation aikana en missään vaiheessa tuntenu mitään, en edes paineen tunnetta. Siinä sit vierähti varmaan 40-45min jonka jälkeen homma oli paketissa, hoito ohjeet, reseptit ja saikkulappu mukaan. Sain viikon saikun fyysisen työn takia, toimisto työssä taitaa olla 3pv. Sit lähettiin kotiin ja olo oli erittäin hyvä eikä mitää tuntemuksia ollu alakerrassa, eka yöki meni täysin kivuttomasti. Seuraavana aamuna piti poistaa tämä rasvasidos mikä laitettiin leikkauksen jälkeen ja suihkutella haavaa, hitto et jännitti kui paljon mahtaa kirvellä. Ei lopulta kirvelly kovin hirveesti ,todella varovasti kyl laskeskelinki sitä vettä haavalle, sen jälkeen huolellinen kuivaus paperilla (taputellen). Tuntemuksit oli sit palannu, mutta kipuja ei ollu, tikit jotka tarttu boksereihin lähinnä suuriltaosin aiheutti ne vihlaisut. Haava vuoti reilu viikon veri/kudosneste sekoitusta. Paraneminen otti hieman takapakkia tässä välissä kun ilmeisesti terskan yläpuolelta takaa 1 kohta tais tulehtuu eikä meinannu millään umpeutuu vaikka muual näytti aika hyvält, mut sit oli tää 1 kohta joka märki koko ajan. No lekuriin sit joka määräs antibiootit ja nyt näyttäis et yrittää parannella itteensä kiinni. Tikkejä ei oikeestaa oo enää jäljellä yhtään tänää kun 2 viikkoa kulunu. Kipuja ei juurikaan oo paitsi erektiot on viel kivuliaita koska terskan alapuolella edellee hirvee nestekertymä joka suostu lähtemäään millää ilveellä, mutta annan viel 2 viikkoo armon aikaa. Päivittelen varmaa uudemman kerran viel kun täysin parantunut ja päässyt koe ajamaan itse sekä avopuolison kanssa että onko muutosta parempaan

    • Anonyymi

      Musliminaisena ja alle 30v:nä kolme kertaa naimisissa olleena totean, et hyvin on seksi toiminu, kaikki siihen kyenneet mut enpä oo kyselly, miltä tuntuu olla ympärileikattu ja asiaa ajatellu sen koommin. Yllätyin, et ympärileikkauksia tehään sairaaloissa, tietääkseni muut muslimit vie nyt kelle vie suositusten mukaan. Lapseton oon niin ei omakohtasta kokemusta.

    • Anonyymi

      Oon toi musliminainen taas moi, ettei ne vaan oo huuhaata keksineet, et aiheuttaa muka alkoholismia ja persoonallisuushäiriötä, kaverilla laitettiin intiimivaivat ADHD:n piikkíin ja mulle lääkäri sano, et mun autismi voi olla yks skitsofrenian oire 😂 Mulla ei siis oo skitsofreniaa.

    • Anonyymi

      Itselleni operaation jälkeinen kipu oli suunnattoman ikävä. Ajattelin ensin että helpottaako koskaan, kun istuminenkin sattui ja kokoajan sai korjata asentoa boksereissa. Kolmen viikon kuluttua kipu oli täysin poissa ja lopputulos hyvä, vaikka ensin ajattelin että ei tästä mitään tule. Terska oli myös ensin aivan järkyttävän herkkä: boksereissa kankaan kosketuskin tuntun ikävältä ja pelkäsin että se jäisi yliherkäksi.
      Ei onneksi jäänyt, vaan herkkyys poistui myös n3-4vk kuluessa ja ympärileikkauksesta ei jäänyt(kään) minkäänlaisia oreita tai haittoja.

      • Anonyymi

        Kiitos, tätä tietoa haeskeli eilen tehdyn leikkauksen jäljiltä. Tuo terskan herkkyys hurjastuttaa ja mietin kauanko vie että turtuu.
        Vastaus on hieman pettymys että vie noin kauan mutta lohdullinen että lopulta kuitenkin turtuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, tätä tietoa haeskeli eilen tehdyn leikkauksen jäljiltä. Tuo terskan herkkyys hurjastuttaa ja mietin kauanko vie että turtuu.
        Vastaus on hieman pettymys että vie noin kauan mutta lohdullinen että lopulta kuitenkin turtuu

        Jatkan omaani, valko jäkälä leikkauksen syy
        Nyt viisi about viikkoa mennyt ja edelleen terska niin herkkä ettei oikein siedä kosketuksia.
        Leikkaus haava parani nopeasti ja bokserit nyt ei enää ärsytä mutta mutta… toivottavasti turtuu joskus vielä hieman enempi…😱😱


    • Anonyymi

      Muuten itselle leikkaus oli hyvä koska ennen nahka ei liikkunut yhtään ja oli valkojäkälä oireita. ainoa miinus että vähän lähti pituutta mutta eipä sille mitään voi.

    • Itse olen kivasti ylpeä esinahastani ja olen sitä tuloksellisesti venyttänyt. Nyt varsinkin kun penikseni on lepotilassa on "ylimääräistä" poimuttunatta esinahkaa reilusti terskan takana.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      353
      4006
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1749
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1268
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe