Veneluun murtuma

Kipsikäsi

Hei!
Onko kellään kokemuksia murtuneesta veneluusta?
Mulla murtui veneluu oikeasta kämmenestä pari viikkoa sitten kun kaatuessani otin sillä vastaan.
Veneluu on kuulemma hidas ja huono luutumaan. Mulla on nyt kipsi vähintään 8 viikkoa ja parikin eri lääkäriä on varoitellut että voi olla ettei se auta vielä ollenkaan.
Siksi olisi kiva kuulla muiden kokemuksia aiheesta, jos jollain sellaisia on.
Esim. kauanko kipsiä voi joutua pitään ja mitä jos käsi ei parane, miten sen kanssa voi elää ja mitä tehdä, ym.
T. Epätietoinen

90

42998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fvhdfivdifbvdfv

      Tuttavaltani murtui myös veneluu, joutui pitämään kipsiä 8 viikkoa myös, mutta ei ollut parantunut vielä 8 viikon ajassa. Piti kipsiä vielä pari viikkoa lisää, jonka jälkeen kipsi otettiin pois.
      Käsi oli arka hetken aikaa, mutta ei siitä jääny sen kummempia seuraamuksia.

      Hiljaa hyvä tulee.

      • Kipsikäsi

        Kiitos vastauksesta. Joo eiköhän se tästä parane, kun ottaa vaan iisisti.


    • galhu

      itsellä murtui veneluu nuorena.6viikkoa kipsiä ja kyllä käsi säreksi silloin tällöin vielä vuosikauisia.eli hitaasti paranee.

    • parani täysin

      hei
      veneluuhun menee kai vaan yksi verisuoni, luulen, ja siksi se ei parane ihan yhtä hyvin eli nopeasti kuin muut luut.
      -
      Oma kokemukseni on että veneluumurtumani (se oli pieni murtuma) parani oikein hyvin.
      on normaalia että kipsin jälkeen käsi on vähän kuin kuollut rotta, tai sinnepäin, eli ei sillä oikein voi tehdä just mitään ja sattuu. Mutta se kyllä menee kohtuuajassa ohi.

      Ehkä voit syödä jotain ekstra kalsiumia tai sellaista? Ja luottavaisesti odotat että se 8 viikkoa kuluu. Etenkin jos olet nuori, niin eiköhän se hyvin lääkkiinny.

      Yleensä suurin osa veneluun murtumista paranee ihan okei. Joten pois turha huoli nyt, tässä vaiheessa.

    • azzy

      Keväällä murtui vasemman käden veneluu polkupyörällä kaaduttuani. Käsi oli 8 vko kipsissä 3 vko tukikipsissä, jonka sai pois välillä. Toki käden lihakset oli hellät noin pitkän kipsissä jökötyksen jälkeen, mutta muuten on parantunut. Kävin juuri röntgenissä ja lääkärissä. Kyllä siitä vielä ajankanssa käsi tulee. :)

      • wwwesed

        Minulla murtui veneluu, meni melkein poikki, ja 11 viikkoa oli kipsissä. Kipsausaika oli suht pitkä, kipsin oton jälkeen voimia ei ollut lainkaan kädessä, kirjoitus ei onnistunut ja ranteen liikkuvuus oli lähes nolla. Kuntoutuksen avulla on alkanut pikku hiljaa paranemaan, särkyjä on edelleen. Varaudu siis tähänkin vaihtoehtoon.


    • hannele.

      Paranemisen tahtiin vaikuttaa ikä ja luuston peruskunto. Myös se, että kuinka pian käsi kipsataan. Vanhuksilla murtumat paranee huonommin. Eiköhän sinun ranteestasi vielä hyvä tule. Veneluu on syytä luuduttaa pitkään ja hyvin, koska on mahdollisuus, että murtumaan syntyy valenivel, jos pääsee liikkumaan ennen luutumista.

    • odotellaan

      sain tietää viime heinäkuun lopussa että vaiva joka alkoi kun liukastuin joulukuussa 2005 ja otin kädellä vastaan, oli veneluun murtuma.
      lääkärissä kävin säännöllisin väli-ajoin valittamassa kipeästä ja arasta ranteestani. lääkäri määräsi yhä uudestaan ja uudestaan tulehduskipulääkkeitä ja sai minut uskomaan että kuvittelin kivun ranteessani. lääkärin olisi pitänyt ottaa uusi röntgenkuva ranteestani kun kipu ei loppunut.

      kun pyysin päästä magneettikuvaukseen, lääkärin vastaus oli: ei sinne pääse kuin huippu-urheilijat, oletko sinä urheilija? vastasin että en ja tyhmänä uskoin että lääkäri puhui totta.

      lopulta (yli vuoden terveyskeskus käyntieni jälkeen) sain lähetteen magneetti-kuvaukseen ja samalla otettiin röntgen-kuvat joista selvisi veneluun luutuneen väärin. luu oli työntynyt kasaan ja näin kaksi eri palaa olivat luutunut yhteen. eli tapauksessa on tapahtunut ilmiselvä hoitamatta jättäminen.

      valituksia tässä yritän kirjoitella ja korvausvaatimuksia, ei vaan tahdo energia enää riittää kun olen taistellut tämän asian kanssa jo kohta kaksi vuotta. kaikista pahinta oli elää epätietoisuudessa siitä, mikä ranteessa oli vikana kun ammattitadoton lääkäri ei sitä pystynyt tajuamaan. odotan yhä pääsyä leikkaukseen jonka pitäisi, huom. pitäisi tapahtua marraskuussa.

      leikkauksen jälkeinen paranemisprosessi huolestuttaa tällä hetkellä kaikista eniten. lääkärin virheen takia saattaa paraneminen kestää huomattavasti pidempään kuin yleensä. mutta toivotaan että me kaatuilijat saamme vielä joskus asiamme kuntoon :)

    • sairauslomalla

      Yli kuukausi sitten kaaduin ja otin kädellä vastaan. Röntgenkuvassa ei näkynyt murtumia. Sain lastan käteeni ja otettiin magneettikuva.
      Magneettikuvassa ilmeni, että veneluu on murtunut. Odottelen leikkausta, jossa lonkkaluun kärjestä siirretään luuta veneluuhun kaiverrettavaan koloon. Veleluuni verisuoni on poikki ja luun toinen päässä ei kierrä veri, joten se on osittain kuoliotilassa. Jos leikkausta ei tehdä, niin luu surkastuu. Leikkauksen jälkeen laitetaan lasikuitukipsi jota pidetään n. 8 viikkoa. Kyllä tämän hoitoonb saattaa hyvinkin kulua 6-7 kuukautta(sairauslomaa). Että olkaa tarkkana kun tulee vamma, että se hoidetaan oikein. Suosittelen vakuutuksia, jotka korvaavat yksityislääkärin hoidot.

    • Maverick_

      Mun kaverilta murtui veneluu 26 viikkoa sitten ja käsi on edelleen kipsissä...

      • luu rikki

        No voi hitto. Iteltäni otettiin röntgenit ranteesta tällä viikolla ja menen kuulemaan tuomion maanantaina. Olen kaatunut pariin otteeseen viimeisen 1-2 kk aikana mutta en uskonut murtumaa olevan, kun mitään turvotusta ei näkynyt ja kipua on tuntunut vain muutamassa asennossa. Mutta mm. punnertaminen on melkein mahdotonta, mikä lääkärin mukaan ilmeisesti viittaa siihen, että veneluussa on häikkää. Saisi edes kesäksi kuntoon... saakeli!


      • Infoa
        luu rikki kirjoitti:

        No voi hitto. Iteltäni otettiin röntgenit ranteesta tällä viikolla ja menen kuulemaan tuomion maanantaina. Olen kaatunut pariin otteeseen viimeisen 1-2 kk aikana mutta en uskonut murtumaa olevan, kun mitään turvotusta ei näkynyt ja kipua on tuntunut vain muutamassa asennossa. Mutta mm. punnertaminen on melkein mahdotonta, mikä lääkärin mukaan ilmeisesti viittaa siihen, että veneluussa on häikkää. Saisi edes kesäksi kuntoon... saakeli!

        Jeps, eli ajattelin laittaa hieman tuoreempaa tietoa niille jotka veneluun murtumaa googlettavat ja tämän sivun ensimmäisenä auki saavat. Itse kaaduin tapaninpäivänä käden päälle ja vaikka pari viikkoa oli turvoksissa, niin tyhmänä ajattelin että "kai sitä kättä nyt särkisi jos siellä jokin kunnolla rikki olisi". Noh, kymmenen viikkoa kärvistelin ja kun tietyt liikkeet sattuivat edelleen niin marssin oitis koskiklinikalle (salibandyjoukkueen vakuutus, kaaduin pelitilanteessa käden päälle) ja siitä eteenpäin kaikki menikin hienosti. Heti seuraavana päivänä röntgeniin ja siitä sitten lisäanalyysien jälkeen magneettikuviin, joissa kävi ilmi ettei veneluuhun menevä verisuoni (ainoa) ole vahingoittunut. Koska olin vitkutellut käden kanssa niin kauan, luut olivat erkaantuneet niin paljon ettei normaalista kipsistä olisi ollut apua. Leikkaukseen siis jouduttiin (toissapäivänä) jossa lantiosta otettiin luuta ja ruuvilla kiinnitettiin palaset yhteen ranteessa (ruuvi jää loppuelämäksi ranteeseen). Iso kipsi on pari viikkoa ja pienempi lasta kuusi viikkoa. Käsi tuntuu hyvältä, mikään liike jonka pystyn kipsistä tekemään ei satu ja tämänkin kirjoittaminen onnistuu mainiosti, parranajosta puhumattakaan. :) Sairaslomaa tuli heinäkuun loppuun asti vaikka kipsin saankin jo aikaisemmin pois. Mikäli olisin heti mennyt lääkäriin kärvistelyn sijaan, olisin selvinnyt pelkällä kipsillä ja ranne olisi ollut kunnossa 8-10:ssä viikossa, nyt olen joulusta asti ollut tekemättä oikeastaan mitään ja treenit 5 kertaa viikossa pelit rytmiin tottuneena olenkin tänä aikana ottanut noin 20kg lisää painoa. :) Suosittelenkin jokaiselle, että älkää missään nimessä pitkittäkö lääkärille menoa, itsekkin pitkitin sitä sen vuoksi että pelkäsin leikkausta/hieman nukutusta, joita ei olisi edes tarvittu mikäli olisin vain heti hakenut sen kipsin käteeni! Kaikki meni kuitenkin loistavasti ja tämän kokemuksen jälkeen kaikki pelkoni suomalaista sairaanhoitoa kohtaan ovat hälvenneet. Toinen asia on sitten se vakuutus, on väärin sanoa että "onneksi oli vakuutus" vaan kyllä se pitää mennä niin että vakuutus on oltava. Itsekkin opiskelijana jouduin monesta asiasta tinkimään että vakuutusrahat sain kasaan (100 euroa 80 euron omavastuu), mutta sen ansiosta pystyin suoraan marssimaan yksityissairaalan käsikirurgin pakeille, joka takasi minulle ensihetkestä lähtien parhaan mahdollisen hoidon. Hoidon hinnaksi kaikkine kuvineen, käynteineen ja leikkauksineen tuli yhteensä yli 5000 euroa, johon kaltaisellani opiskelijalla ei luonnollisesti olisi ollut lainkaan varaa ilman vakutuusta. Nyt on kuitenkin käsi mukavasti paketissa ja vaikka lonkkaa (luunsiirto) särkee, niin vapunviettoon ajattelin huomenna lähteä. Muistakaa siis pitää vakuutukset kunnossa ja mennä heti tapaturman jälkeen suoraan lääkärin juttusille, itse ainakin vahingosta viisastuin! Hyvää alkanutta kesää kaikille kohtalontovereille! :)


      • Riisku
        Infoa kirjoitti:

        Jeps, eli ajattelin laittaa hieman tuoreempaa tietoa niille jotka veneluun murtumaa googlettavat ja tämän sivun ensimmäisenä auki saavat. Itse kaaduin tapaninpäivänä käden päälle ja vaikka pari viikkoa oli turvoksissa, niin tyhmänä ajattelin että "kai sitä kättä nyt särkisi jos siellä jokin kunnolla rikki olisi". Noh, kymmenen viikkoa kärvistelin ja kun tietyt liikkeet sattuivat edelleen niin marssin oitis koskiklinikalle (salibandyjoukkueen vakuutus, kaaduin pelitilanteessa käden päälle) ja siitä eteenpäin kaikki menikin hienosti. Heti seuraavana päivänä röntgeniin ja siitä sitten lisäanalyysien jälkeen magneettikuviin, joissa kävi ilmi ettei veneluuhun menevä verisuoni (ainoa) ole vahingoittunut. Koska olin vitkutellut käden kanssa niin kauan, luut olivat erkaantuneet niin paljon ettei normaalista kipsistä olisi ollut apua. Leikkaukseen siis jouduttiin (toissapäivänä) jossa lantiosta otettiin luuta ja ruuvilla kiinnitettiin palaset yhteen ranteessa (ruuvi jää loppuelämäksi ranteeseen). Iso kipsi on pari viikkoa ja pienempi lasta kuusi viikkoa. Käsi tuntuu hyvältä, mikään liike jonka pystyn kipsistä tekemään ei satu ja tämänkin kirjoittaminen onnistuu mainiosti, parranajosta puhumattakaan. :) Sairaslomaa tuli heinäkuun loppuun asti vaikka kipsin saankin jo aikaisemmin pois. Mikäli olisin heti mennyt lääkäriin kärvistelyn sijaan, olisin selvinnyt pelkällä kipsillä ja ranne olisi ollut kunnossa 8-10:ssä viikossa, nyt olen joulusta asti ollut tekemättä oikeastaan mitään ja treenit 5 kertaa viikossa pelit rytmiin tottuneena olenkin tänä aikana ottanut noin 20kg lisää painoa. :) Suosittelenkin jokaiselle, että älkää missään nimessä pitkittäkö lääkärille menoa, itsekkin pitkitin sitä sen vuoksi että pelkäsin leikkausta/hieman nukutusta, joita ei olisi edes tarvittu mikäli olisin vain heti hakenut sen kipsin käteeni! Kaikki meni kuitenkin loistavasti ja tämän kokemuksen jälkeen kaikki pelkoni suomalaista sairaanhoitoa kohtaan ovat hälvenneet. Toinen asia on sitten se vakuutus, on väärin sanoa että "onneksi oli vakuutus" vaan kyllä se pitää mennä niin että vakuutus on oltava. Itsekkin opiskelijana jouduin monesta asiasta tinkimään että vakuutusrahat sain kasaan (100 euroa 80 euron omavastuu), mutta sen ansiosta pystyin suoraan marssimaan yksityissairaalan käsikirurgin pakeille, joka takasi minulle ensihetkestä lähtien parhaan mahdollisen hoidon. Hoidon hinnaksi kaikkine kuvineen, käynteineen ja leikkauksineen tuli yhteensä yli 5000 euroa, johon kaltaisellani opiskelijalla ei luonnollisesti olisi ollut lainkaan varaa ilman vakutuusta. Nyt on kuitenkin käsi mukavasti paketissa ja vaikka lonkkaa (luunsiirto) särkee, niin vapunviettoon ajattelin huomenna lähteä. Muistakaa siis pitää vakuutukset kunnossa ja mennä heti tapaturman jälkeen suoraan lääkärin juttusille, itse ainakin vahingosta viisastuin! Hyvää alkanutta kesää kaikille kohtalontovereille! :)

        Joo, kannattaa hoidattaa.

        Liukastuin lenkillä marraskuussa 1984. Veneluu murtui, mutta sitä ei heti huomattu. Talvella -85 kipsiin, mutta eihän se siitä enää tokeentunut kun ehti luutua väärin. Leikkaukseen menin syksyllä -85. Eivät saaneet silloisella tekniikalla ruuvatuksi, lekuri lohdutti että jäykäksi menee ranne parissa vuodessa.

        Olen ton kanssa pärjäillyt pian 25 vuotta. Ranne pelaa, mutta kipeytyy aina jos pitää jotain isompaa tehdä. Väkään julkisivuremonttia, ja perhanasti sattuu taas. Mutta tottuuhan tuohon. Silti ilman kipuja olisi elämänlaatu varmasti parempi. Siis jos rannevamma tulee, niin vaatikaa sen selvittämistä. Ja hoitoon heti. Muuten tästä saa varsinaisen riesan.


      • veneluu
        Riisku kirjoitti:

        Joo, kannattaa hoidattaa.

        Liukastuin lenkillä marraskuussa 1984. Veneluu murtui, mutta sitä ei heti huomattu. Talvella -85 kipsiin, mutta eihän se siitä enää tokeentunut kun ehti luutua väärin. Leikkaukseen menin syksyllä -85. Eivät saaneet silloisella tekniikalla ruuvatuksi, lekuri lohdutti että jäykäksi menee ranne parissa vuodessa.

        Olen ton kanssa pärjäillyt pian 25 vuotta. Ranne pelaa, mutta kipeytyy aina jos pitää jotain isompaa tehdä. Väkään julkisivuremonttia, ja perhanasti sattuu taas. Mutta tottuuhan tuohon. Silti ilman kipuja olisi elämänlaatu varmasti parempi. Siis jos rannevamma tulee, niin vaatikaa sen selvittämistä. Ja hoitoon heti. Muuten tästä saa varsinaisen riesan.

        Minulla murtui lumilautaillessa. Luulin aluksi pelkäksi venähdykseksi, mutta kun 1½vuotta oireili, kävin magneettikuvauksissa ja leikkasivat, siirsivät lonkasta tervettä luuta ja ruuvasivat kiinni.

        Kipsissä oli koko kesän vaan enpä huomaa suurta eroa ennen leikkausta ja sen jälkeen. Melkein heti epäilin, että olisi murtunut uudestaan, mutta en jaksanut asiasta enää valittaa. Ranteen kanssa pärjää aivan normaalisti, jos oikein kovin joutuu kylmässä jotain käsille todella rankkaa tekemään niin saattaa kipeytyä. Lisäksi punnerruksia on hieman hankala tehdä, mutta nekin onnistuvat.

        Melko pienestä vaivasta kyse siis.


      • Sama kaveri?

        Ollut vuoden jo. 2008 elokuun alussa murtui, kipsattiin seuraavana päivänä, ollut kipsissä siitä asti. Leikkaus tulossa kuukauden parin sisään. Yleisellä puolella on noita jonoja.


      • tenkkuuu
        Infoa kirjoitti:

        Jeps, eli ajattelin laittaa hieman tuoreempaa tietoa niille jotka veneluun murtumaa googlettavat ja tämän sivun ensimmäisenä auki saavat. Itse kaaduin tapaninpäivänä käden päälle ja vaikka pari viikkoa oli turvoksissa, niin tyhmänä ajattelin että "kai sitä kättä nyt särkisi jos siellä jokin kunnolla rikki olisi". Noh, kymmenen viikkoa kärvistelin ja kun tietyt liikkeet sattuivat edelleen niin marssin oitis koskiklinikalle (salibandyjoukkueen vakuutus, kaaduin pelitilanteessa käden päälle) ja siitä eteenpäin kaikki menikin hienosti. Heti seuraavana päivänä röntgeniin ja siitä sitten lisäanalyysien jälkeen magneettikuviin, joissa kävi ilmi ettei veneluuhun menevä verisuoni (ainoa) ole vahingoittunut. Koska olin vitkutellut käden kanssa niin kauan, luut olivat erkaantuneet niin paljon ettei normaalista kipsistä olisi ollut apua. Leikkaukseen siis jouduttiin (toissapäivänä) jossa lantiosta otettiin luuta ja ruuvilla kiinnitettiin palaset yhteen ranteessa (ruuvi jää loppuelämäksi ranteeseen). Iso kipsi on pari viikkoa ja pienempi lasta kuusi viikkoa. Käsi tuntuu hyvältä, mikään liike jonka pystyn kipsistä tekemään ei satu ja tämänkin kirjoittaminen onnistuu mainiosti, parranajosta puhumattakaan. :) Sairaslomaa tuli heinäkuun loppuun asti vaikka kipsin saankin jo aikaisemmin pois. Mikäli olisin heti mennyt lääkäriin kärvistelyn sijaan, olisin selvinnyt pelkällä kipsillä ja ranne olisi ollut kunnossa 8-10:ssä viikossa, nyt olen joulusta asti ollut tekemättä oikeastaan mitään ja treenit 5 kertaa viikossa pelit rytmiin tottuneena olenkin tänä aikana ottanut noin 20kg lisää painoa. :) Suosittelenkin jokaiselle, että älkää missään nimessä pitkittäkö lääkärille menoa, itsekkin pitkitin sitä sen vuoksi että pelkäsin leikkausta/hieman nukutusta, joita ei olisi edes tarvittu mikäli olisin vain heti hakenut sen kipsin käteeni! Kaikki meni kuitenkin loistavasti ja tämän kokemuksen jälkeen kaikki pelkoni suomalaista sairaanhoitoa kohtaan ovat hälvenneet. Toinen asia on sitten se vakuutus, on väärin sanoa että "onneksi oli vakuutus" vaan kyllä se pitää mennä niin että vakuutus on oltava. Itsekkin opiskelijana jouduin monesta asiasta tinkimään että vakuutusrahat sain kasaan (100 euroa 80 euron omavastuu), mutta sen ansiosta pystyin suoraan marssimaan yksityissairaalan käsikirurgin pakeille, joka takasi minulle ensihetkestä lähtien parhaan mahdollisen hoidon. Hoidon hinnaksi kaikkine kuvineen, käynteineen ja leikkauksineen tuli yhteensä yli 5000 euroa, johon kaltaisellani opiskelijalla ei luonnollisesti olisi ollut lainkaan varaa ilman vakutuusta. Nyt on kuitenkin käsi mukavasti paketissa ja vaikka lonkkaa (luunsiirto) särkee, niin vapunviettoon ajattelin huomenna lähteä. Muistakaa siis pitää vakuutukset kunnossa ja mennä heti tapaturman jälkeen suoraan lääkärin juttusille, itse ainakin vahingosta viisastuin! Hyvää alkanutta kesää kaikille kohtalontovereille! :)

        Mul on just nyt veneluu murtunu ku kaaduin rullalaudal ja otin sillä vastaa, toivottavasti ei oo tää kipsi kaheksaa viikkoo...


    • peloitelko...

      Kaaduin tuossa toissa päivänä ja otin tietysti maasta tukea oikealla kädellä.

      Tuosta veneluun kohdalta painellessa tuntuu hieman kipua ja peukaloa liikutellessa tuntuu hieman kipua.

      Katsotaan meneekö tuo ohi. Nyt ei olisi aikaa olla useampaa kuukautta käsi kipsissä, kun töitäkin pitäisi tehdä.

      • veneluunsamurtanut

        En usko että on tästä kyse. Itse reilu vuosi sitten veneluun kaaduttuani mopolla kun kaveri lähti kääntymään edestäni oikealle risteyksessä jolloin painoin automaattisesti vain etujarrun pohjaan = perä lens yli ja jäin mopon alle. säästyin kuitenkin vain vasemman käden veneluun murtumisella. Enkä saanut ranTEITANI liikutettua mihinkään suuntaan, kaverit eivat meinanneet uskoa että en saanut kypärääkään omin voimin päästä. Onneksi oli vain vasen rikki kuitenkin. Olisi ollut ikävä käydä paskalla. Yhä veneluuta särkee punerruksia tehdessä ja rannetta taivutellessa aina välillä.


      • Veneluunsamurtanut
        veneluunsamurtanut kirjoitti:

        En usko että on tästä kyse. Itse reilu vuosi sitten veneluun kaaduttuani mopolla kun kaveri lähti kääntymään edestäni oikealle risteyksessä jolloin painoin automaattisesti vain etujarrun pohjaan = perä lens yli ja jäin mopon alle. säästyin kuitenkin vain vasemman käden veneluun murtumisella. Enkä saanut ranTEITANI liikutettua mihinkään suuntaan, kaverit eivat meinanneet uskoa että en saanut kypärääkään omin voimin päästä. Onneksi oli vain vasen rikki kuitenkin. Olisi ollut ikävä käydä paskalla. Yhä veneluuta särkee punerruksia tehdessä ja rannetta taivutellessa aina välillä.

        Alkaa taas kyrsimään koko veneluu, vieläkin tekee kipeetä punnerrukset ja nyt kun tullut mäiskittyä thai nyrkkeily reeneissä on ranne taas kipeytynyt kun liikuttelee rannettaa sivuille ja alas/ylös.


    • viisi sormea

      Veneluu oli murtunut oikeasta kädestä, eikä diaknoosia saanut kuukausiin. Kipua oli ranteessa olkapäähän. Kuukausien päästä otetussa röntgenkuvassa havaittiin murtuma. Yritettiin leikkauksella (ruuvi) korjata, mutta ei onnistunut. Toisessa leikkauksessa veneluu poistettiin ja muut kämmenluut luudutettiin yhteen. Nyt ranne liikerajoitteinen ja joskus kipuileva. Tapahtui n. 10 vuotta sitten.

      • Anonyymi

        Hei miten käsi on jäänyt viime aikoina ?
        Lääkäri sanoi minulle että pitää ottaa veneenlun pois


    • aaSid

      mulla on veneluu murtunut.. Selviin ehkä jopa 3vko kipsillä!

    • hoidosta

      Mulla ei veneluun murtuma näkynyt ekassa röntgenkuvassa (tyypillistä tälle vammalle). Kipuoireiden jatkuessa käväsin yksityisellä käsikirurgilla, joka kirjotti saikkua ja käski seurata tilannetta. Kipuoireet jatkuivat (kipu hyvin paikallinen ja tietyssä asennossa), vaihdoin seuraavalle lääkärille (yksityinen myös), joka laittoi magneettikuvaan. Sieltä löytyi veneluun murtuma, joka kipsattiin siis 5 viikkoa trauman jälkeen. Nyt murtumassa valeluutumista ja suunnitteilla luunsiirto.

      Potilaan tulisi siis lääkärille mennessään tietää, että veneluumurtuma ei useinkaan näy tuoreena, vaan vasta noin parin viikon kuluttua ja vaatia oireiden jatkuessa pääsyä uuteen röntgenkuvaan. Tällöin on mahdollisuus selvitä yhdellä kipsauksella tai pelkällä ruuvauksella. Hoidon pitkittyuessä joudutaan sitten luunsiirtoon.

      • veneluunmurtanu

        Onko teillä kokemusta kaatumisesta pyörällä? Minulla on veneluu mennyt kaatuessani pyörällä, mutta tilanne kävi todella nopeeta ja sain aivotärähdyksen niin en yhtään muista, missä asennossa tulin käsillä maahan, voisiko joku pyörällä kaatunut ja murtanut veneluun tai värttinäluun kertoa missä asennossa kädet olivat? Kiitoos jos joku viitsi auttaa tietämätöntä. (asia vaivaa omalla tavallaan)


      • veneluunmurtanu
        veneluunmurtanu kirjoitti:

        Onko teillä kokemusta kaatumisesta pyörällä? Minulla on veneluu mennyt kaatuessani pyörällä, mutta tilanne kävi todella nopeeta ja sain aivotärähdyksen niin en yhtään muista, missä asennossa tulin käsillä maahan, voisiko joku pyörällä kaatunut ja murtanut veneluun tai värttinäluun kertoa missä asennossa kädet olivat? Kiitoos jos joku viitsi auttaa tietämätöntä. (asia vaivaa omalla tavallaan)

        sitä viel, että millane on ollut teillä vauhti tilanteessa ja millatteessee maastoo olette kaatunut itse kaaduin kiviseen hiekkatiehen ja kyseessä alamäki );


    • Paei

      Itselläni meni viime perjantaina jalkapallossa veneluu poikki. Lauantaina lääkäriin, siellä röntgenit ja lähete maanantaille CT-kuviin. Niissä tarkastettiin leikkauksen tarve ja kaikki oli hyvin; niin asento kuin verisuonikin. Kipsi kädessä 7 viikkoa, jonka jälkeen uudelleen ct-kuvaan ja sitten luutumisen etenemisen mukaan päätetään että jatketaanko kipsihoitoa vai voidaanko ottaa pois. ennuste kuulemma hyvä!

      • Paei

        No nyt sitten oli eilen tämän kuvauksen tulosten kuuleminen ja eihän se ole mihinkään parantunut. Sain itse valita, että sovitaanko jo nyt leikkauksesta vai pidetäänkö kipsiä vielä pari viikkoa. Päätin sitten, että on sen vaivan arvoista pitää sitä vielä pari viikkoa ja näin ollen sain umpinaisen kipsin tilalle avattavan mallin ja parin viikon päästä uudet kuvat ja lisää päätöksiä.


    • k

      Kävele paljon ja samalla liikuta kättä ja sormia mahdollisimman paljon, että verikiertää, minulla parani 4 viikossa aivan hyvin.

    • niina r

      Veneluu meni minulle poikki viime viikolla. Kuinka kauan te olette olleet sairaslomalla?

      • venel.

        Juuri tulin kipsauksesta. Sairauslomaa 8 viikkoa heti.


    • juicexx

      Maaliskuussa mursin veneluun vasemmasta ranteesta snoukatessa.
      Käsi oli järjettömän kipeä mutta piti silti laskea lippu loppuun :)

      En alussa uskonut että luita oli murtunut koska sormet liikkuivat, olin jotenkin aina ollut siinä uskossa että luunmurtuman jälkeen sormia ei voisi liikutella.

      Noh, kipu paheni iltaa kohti ja oli pakko lähtee päivystykseen. Siellä näkyi röntgenkuvassa tosi pieni särö, sellanen että lääkäri sanoi sen "ehkä juuri ja juuri olevan murtuma" ja kipsi käteen varmuuden vuoksi.
      Kolmen viikon kuluttua oli sitten kontrolliröntgen, ja nyt se näkyy aivan valtavana murtumana, dislokaatio on melkein 2.5mm.

      Ilmeisesti käsi oli aluksi niin turvoksissa että luut puristui yhteen ja siksi se ei näkynyt röntgenissä.

      Nyt on leikkaus tilattu viikon päästä, luuhun lyödään titaaniruuvit ja toivotaan että se siitä lähtee paranemaan. Ennuste kuulemma on kuitenkin hyvä.

      • riksrakspoxx

        Jepa.
        Meni itsellä 1. kesäkuuta molemmat veneluut poikki moottoripyöräkolarissa. Yli viikon odottelin molemmissa käsissä isot kipsit leikkausta, jota sitten kiiruhtikin tekemään kolme kovaa käsikirurgia. Vasempaan luuhun tuli 24-millinen titaaniruuvi, oikeassa on kolme K-piikkiä vetämässä rannetta oikein ja luuta ehjäksi. Vasemmassa ranteessa on enää tikit, mutta ei tätä voi käyttää kuin kirjoittamiseen, että sormet liikkuu. Oikeassa ranteessa on kipsi vielä 6 viikkoa, sitten saa alkaa kuntouttamaan sitäkin.
        Kivut oli kovat leikkauksen jälkeen 2-3 päivää (eka kertaa yli 10 vuoteen itkin kivusta kotona), mutta nyt on vaan hetkellistä säteilevää kipua. Pitäis kuulemma tulla hyvät ranteet jos en niitä ennenaikaisesti rasita, leikkauksen hoitivat kuitenkin yhdet maan kovimmista käsikirurgeista.


      • titanwrist

        Mulle laitettiin tossa huhtikuussa kanssa titaaniruuvi oikean käden murtumaan. Ei vieläkään terve. Käsikirurgi myönsi omaksi virheekseen, että ruuvi on liian pitkä ja nyt se tuntuu leikkausarven kohdalla ja hankaloittaa käden taipumista. Lisäksi on huomattu pientä siirtymää. Ottaa päähän, kun kuitenkin oli kallis leikkaus. Seurauksena on, että elokuussa seuraava leikkaus, jossa ruuvi otetaan pois ja lantiosta siiretään luuta paikkaamaan reikä. Eikä käsi välttämättä ikinä parannu niin hyväksi. Jos jotain hyvää pitää löytää niin pystyn tekemään jo aika normaalisti käden kanssa ja luu on alkanut luutumaan (:


      • apuaaa

        mulla meni veneluu jääkiekossa mulle sanottiin sairaalassa että se on luutunu nyt ens viikolla mennää ootta ruuvit kädestä pois onko se käsi varmasti murtunu jos se on turvoksisa?


    • Sirkku88

      Kaaduin rullaluistellessa ja otin ranteella vastaan ja epäilen että onkohan mulla veneluun murtuma. Kun kumminkin kipua tuntuu vain tietyissä asennoissa, ja silloinkaan se ei ole kovin suurta. Käden sormia liikutellessa ei tunnu kipua paitsi silloin, jos peukaloa liikuttaa. Onko ollut samanlaisia oireita veneluun murtaneilla? Jos veneluu on murtunut pitöisikö kivun olla aivan valtava, vai onko sellaisiakin joilla lepoasennossa kipua ei olöe tuntunut juuri ollenkaan?

    • Käsirikkoinen

      Heipäti hei!

      Juuripa kävin tänään sairaalassa tämän kyseisen luun takia. Mursin itse veneluuni parivuotta sitten mopolla kaatuessani. Ajattelin etten minä mihinkään lääkäriin lähde, mutta viikko tapahtumasta käsi oli edelleen kokonaan sininen ja kipu valtava, joten menin sairaalaan. Ottivat röntgenkuvat joissa ei näkynyt mitään. Nooh siitä 3kk nii menin uudestaan lääkäriin ja minut passitettiin magneettikuviin jossa selvisi että luu oli poikki. Kipsiä jouduin pitämään muistaakseni myös saman 8 viikkoa. Kipsin oton jälkeen käsi on arka eikä sitä saisi kuulema rasittaa. Eli nyt tämän n. kaksi vuotta käteen on edelleen koskenut kun on nostanut jotain tai kirjoittanut pitkästi. Tämän päiväisissä tutkimuksissa selvisi että luu luutuin hyvin ja paikoilleen mutta samalla luun reunaan oli muodostunut jonkinlainen kyhmy, joka oli muistaakseni rustoa. Tämä kyseinen kyhmy hankaa vieressä olevaan luuhun, jonka takia kipua tuntuu aikasemmin mainituissa tekemisissä. Niinpä lääkäri antoi kaksi vaihtoehtoa, joko leikkaukseen joka tehdään tähystämällä ja tuo kyhmy poistettaisiin, tai sitten annetaan luiden hankautua aikansa vastakkain jolloin viereiseen luuhun tulee kuoppa, ja luu pääsee liikkumaan vapaammin. Mutta lääkäri sanoi että jos annetaan luiden hankautua, niin TODENNÄKÖISESTI kipu häviää, eli sekään ei ole 100% varma. Eli nyt vaan otat rauhallisesti sen kätesi kanssa, ja jos tunnet kipua vielä pitkään kipsin poiston jälkeen niin suosittelen menemään jatko tutkimuksiin. :)

    • lh

      Kädestä on varmaankin otettu tietokonekuva eikä magneettikuva?

    • TL

      Eihän tuota kipua juurikaan ollut levossa itsellä, vaan vasta kun liikutteli niin sattuu/sattui. Kaaduin rantakallioilla kalassa ollessa... käsi kipsissä ja toivotaan parasta

    • kipsikäsi

      juupajuu,kaaduin vasemman käteni päälle,kipua ei aluksi juuri tuntunut,vähän särkyä,se oli sellaista matalalentoa,että siinä tuli muitakin ruhjeita ja sen takia sairaalaan,käden takia en varmaankaan olisi lähtenyt,kaikki muu oli pintavaurioita,mutta käsi laitettiin heti kipsiin ja kuvattiin parin viikon päästä ja murtunut veveluuhan siellä sitte näkyi,ja uudestaan käsi kipsiin kymmeneksi viikoksi,jos ei mitään kummempaa ilmene.kirjoitin tämän ihan sen takia,että kannattaa mennä heti lääkäriin kun ranteensa loukkaa,kun siinä veneluumurtumassa ei ole mitään ihan kamalia kipuja,en olis uskonut murtumaksi,että siinä ne joululeipomiset meni sillai.käsi kipsattiin siis toistamiseen muutama päivä sitten,tämä ei ole kivaa,mutta pahemminkin voisi olla. hyvää joulua kaikille. kipsissä

    • rannevaivainen

      Mursin oikean käden veneluun syyskuussa 2010. Käteen kipsi 8 viikoksi. Ei kuitenkaan luutunut joten leikattiin tammikuussa 2011. Luussa on yksi ruuvi ja lonkasta otettiin luunsiirre paikkaamaan rakoa. Nyt oli viimeinen lääkärikäynti ja otettiin samalla tt kuvat. Luu ei ollut luutunut ja kaikenlisäksi hajonnut vielä toisestakin kohtaa. Verenkierto kuulemma niin heikko. Luu oli myös painunut kasaan jolloin ruuvin kärki painaa rustoa. Poistoa ei kuitenkaan suositella. Mitään ei enää pystu tekemään, joten nyt odotetaan kulumaa, jonka jälkeen ranteeseen tehdään osittainen jäykistys. Ranne taipuu nyt 35/55 astetta. Kipu on jatkuva ja mitään raskaampaa ei pysty nostelemaan. Lääkäri kehotti myös vaihtamaan alaa, koska alani rasittaa rannetta jatkuvasti. (rakennusala) Ikää tosiaan on se 18v.. Toivottavasti teillä on vähän parempi tuuri ja saatte ranteenne kuntoon.=)

    • kipeeäkäsi

      miten voi hoitaa turvonneen ja punottavan silmäkulman?

      • ArsiH

        tarkoitatko arsesilmäkulmaa?


    • kompurointia

      Itse kaaduin reilu viikko sitten ja otin koko painon vastaan oikealla kämmenellä. Käsi ollut nyt ajoittain kipeä ja varsinkin iltaisin kiusallisen kipeä. Lääkärissä kävin kättä näyttämässä ja totesivat siellä että jos vielä viikon päästä kipeä niin sitten kuvataan...
      Onkohan toi normaalia että käsi kipeenä jo toista viikkoa ja iltaisin tarvitseen ottaa ihan kunnolla särkylääkettä...

    • venemurtunut

      Voi ei, kamalaa lukea huonoista kokemuksista...
      Itselläni veneluun murtuman takia leikkaus kuukauden sisään. Otetaan lonkasta luuta. Jännittää ihan hirveästi miten paraminen sujuu... Pitäkää peukkuja! :)

    • OtanOsaa123

      Noooh, täältä lötyy kans yksi veneluunmurtuman omaava. Puolisentoista vuotta sitten murtui ja parani 8 viikossa kipsauksella. Nyt taas kolhin itseni jääkiekkopelissä, kipsiä pidin taas sen 8 viikkoa ja röntgenlääkärin mukaan murtuma on luutunut, MUTTA käsikirurgin (lääkärini) mukaan murtuma kohdassa VOI olla "sokerituppo" joka ääriasennoissa suurilla painoilla rasitettuna voi painua kasaan ja luu siis uudelleen murtua. Nyrkkipunnerrukset ja muut suoralla ranteella tehtävät liikkee ovat kuitenkin sallittuja.
      Tasan viikon ajan nyt ilman kipsiä olleena ja maltillisin ottein punttia vetäneenä tuntuu murtumakohdassa kipua, mutta myös muualla ranteessa, kun venyttelen ääriasentoihin kevyesti. Mites teillä, kauanko kipeili ja miten kipsin oton jälkeen?
      Lääkärini toki kertoi että ranteen oireillessa kannattaa ottaa vielä yksi kontrolliaika 4vkon päähän.
      Ja muuten, hyvänä vinkkinä kaikille, jotka eivät halua luopua punttiksesta murtuman paranemisen ajaksi, niin lähes KOKO kropan voi treenata läpi hyvin, jos vain osaa soveltaa salilla olevista välineistä (remmit ynnä muut) erilaisia variaatioita liikkeille ! Ja toisen käden hauista ja ojentajaa voi hyvin treenata, sekä myös kipsissä olevaa kättä hieman verrytellä kuminauhan avulla !

      • OtanOsaa1234

        Niin ja vielä lisätäkseni ranteen kohdalla pientä turvotusta. Itse epäilen, että tämä kaikki kipu ja vähäinen turvotus johtuu jänteiden "sopeutumisesta" tms.


    • lähisukulainen

      Aika hurjaa luettavaa. Itselläni poika joka loukkasi ranteen cheerleadingharrastuksessa 9 kk sitten. Tänään käytiin käsikirurgilla ja nyt suunnitellaan leikkausta. Röntgenkuvissa ei viime syksynä näkynyt mitään ja treenit on jatkuneet lähes päivittäin koko ajan. Pari kk sitten käytiin fysiatrilla ja hän antoi lähetteen magneettiröntgeniin. MRIssä todettiin luutumaton murtuma ja kuolio veneluussa. Nyt suunnitelmissa leikkaus jossa otetaan luupala lonkasta ja siirretään ranteeseen elvyttämään verenkiertoa ja yritetään herättää henkiin kuollutta luuta.
      Onko kellään kokemusta siitä miten tällainen leikkaus onnistuu ja jos on, niin mistä löytyy paras käsikirurgi?

      Ilmeisesti cheerleadingura tyttöjen nostajana ja akrobatioineen on ikuisiksi ajoiksi ohi.

      • veneluu=pahaluu

        Kaaduin jalkapallopelissä 2010/5 ranteen päälle. Menin seur.päivänä lääkäriin; ottivat kuvat, murtumaa ei kuitenkaan näkynyt oli kuitenkin muutaman viikon ajan kevyessä lastassa. vamman piti olla parantunut ja oli lähes kivuton.Sitten saman vuoden myöhäsyksyllä salibandypelissä törmäsin vastustajaan sillä seurauksella että ranne kipeytyi taas, arvelin olevan samanlainen vamma kuin keväällä.

        Jatkoin pelaamista normaalisti kuitenkin teipaten ranteen tukevasti jokaiseen reeniin/peliin. Tammikuussa 2011 oli sitten inttiin lähtö ja intin alkuvaiheessa ranne tuntuikin melko hyvältä, joten en näyttänyt sitä veksiin. Sitten jälleen maaliskuussa sotilaspainissa ranne muljahti ja oli jonkin aikaa taas kipeänä, ja koko intin ajan oireili enemmän tai vähemmän. Lopulta kuitenkin elokuussa päätin mennä lääk.majurin puheille, selvisikin kuvien perusteella että on veneluun murtuma. Intti ei ruvennut hoitamaan kättä kuntoon vedoten aiemmin tapahtuneeseen vammaan.

        Olin kuitenkin tehnyt sopimuksen ensi kaudeksi salibandyn divariin ja päätin pelata kauden 2011/2012. Pelasinkin, rannetuen kanssa, kera jatkuvan pienen säryn (välillä myös leposärkyä). Ja niinkuin yllä oli jossakin mainittu punnerrus tekee tosi kipeää, mut kannattaa opetella nyrkkipunnerrus.

        Nyt viimeinkin 7.5.2012 pääsin leikkaukseen, jossa siirsivät luuta ns.suoliluun päästä ranteeseen. Eikä laitettu mitään ruuvia, niin kuin monella on laitettu. Kohta ollut siis kaksi viikkoa kipsissä ja huomenna vaihdetaan kipsi ortoosiin ja poistetaan tikit, sitten selviää jatko. Mutta on todella vittumainen luu luutumaan ja toivotankin kaikille samaisesta murtumasta kärsineelle/ kärsivälle onnea paranemiseen.


    • lähisukulainen

      Lähisukulaisen poika on eilen ollut leikkauksessa. Lonkasta otettiin luuta ja siirrettiin käteen herättämään kuolioon mennyttä veneluuta henkiin. Pienellä ruuvilla on kiinni. Ranne oli päässyt huonoon kuntoon 10 kk:n aikana. Luunpinnat hioutuneet täysin sileiksi ja valenivel päässyt kehittymään. Nyt on kovat kivut sekä lonkassa että kädessä, mutta toivottavasti leikkauksesta on hyötyä. Kesä menee potiessa. Parin viikon päästä vaihdetaan kevyempään kipsiin ja katsotaan miten toipuminen on lähtenyt etenemään.

      Tsemppiä vaan kaikille veneluuvammaisille. Varoittakaa myös muita. Ei oo mikään kiva vamma vaikka niin pienestä luusta onkin kyse :(

    • EPÄTOIVOINEN

      Elikkä en tiiä kuuluko tää nyt tänne mutta haluisin vaan vähän kysyä että tietäiskö joku kun mulla murtu veneluu tossa noin puol vuotta sitten mutta se huomattiin vasta 2 kk myöhemmin ja sit kipsattiin 3vko. Nyt vaan mietin sitä että se kipu siinä murtuma kohdassa on aivan hirvee jos siihen hipaseekin nii se kipu lamauttaa koko käden. Onks tällanen ihan normaalia murtman jälkeen vai voiko olla että luu ei ikinä oo parantunu...vaikka lääkäri totesi että luutunut on, kyseinen murtuma ei näkynyt missään vaiheessa röntgenissä mutta miten sitten se luutuminen siinä näkyi ??

      T.16v epätoivoinen

    • lh

      Veneluun luutuminen on todella hidasta sillä sen verenkierto on selvästi huonompaa kuin muiden luiden, varsinkin vielä jos potilas tupakoi. Paraneminen on siis pitkä prosessi, useita kuukausia.

    • Toiminta kyvytön

      Teillä ketkä olette murtaneet veneluunne niin kuinka kauan kipsin poiston jälkeen teillä on ollu se luu arka (vai onko ollut) itselläni jo vuosi sitten murtu mutta silti luu on hyvin arka ja kun kättä hetken käyttää niin turpoaa käsi luun kohdalta ja mustelmatkin vaan tulee ja menee, onko muilla ollut samanlaisia ongelmia kipsin poiston jälkeen vai onko kaikki mennyt hyvin ?

    • Ääliö~~

      Älä valehtele

      • lähisukulainen

        Epätoivonen, menehän uudestaan lääkäriin jos ei kipu ole ruvennut helpottamaan tässä vaiheessa.


    • lähisukulainen

      Lähisukulaisen pojalla on nyt kolmas kipsi kädessä. Luunsiirtokohta oli luutunut hyvin mutta edelleen oli ammottava aukko veneluussa. Kipsiä pidettävä kuukausi lisää. Saas nähdä tuleeko ikinä kuntoon. .....

    • lähisukulainen

      Lähisukulaisen poika kävi eilen tarkistuksessa. Ei ollut murtuma vieläkään luutunut. Viikkoja on nyt takana jo 8 ja risat. Nyt on pitkä rannetuki käytössä, jonka saa ottaa pois suihkun ajaksi. Seuraavaksi tietokonetomografia ja reilun kuukauden päästä seuraava tarkistus. Eihän tuota sairaslomaa oo ollut kuin 4 kk. Kela jo ehdottelee kuntoutukseen lähtöä.

      • veneluu=pahaluu

        Mulla tosiaan oli leikkauksen jälkeen 2 viikkoa kipsissä ja sit kolme viikkoa ortoosissa minkä sai pesulla käydessä heittää pois. Siirrettiin luuta myös suoliluun päästä ja oli vain vähän aikaa arka. Nyt ranne on kivuton, mutta hiukan jäykempi kuin toinen ranne. Elikkä heti kun on lupa venytellä ja jumpata rannetta, niin sitä kyllä kannattaa tehdä, kun muistaa siinäkin kohtuuden ja venyttelyn jälkeen kannattaa pitää kylmää.

        Edelleenkään ei pysty normaalisti punnertamaan, mut nyrkkipunnerus on hyvä.


    • lähisukulainen

      eipähän tuo lähisukulaisen pojan ranne oo mihinkään parantunut tietokonetomografialausunnon perusteella. Murtumalinja selvästi edelleen näkyvissä, luunekroosi senkun kehittyy jne. Kohta 4 kk leikkauksesta, 3 kipsiä ja nyt viimeiset viikot se kova pitkä rannetuki. Huomenna lääkäri. Onko kellään tiedossa mitä sitten tapahtuu ja mitä kannattaa tehdä. Lääkäri jo viimeks ehdotti veneluun poistoa ja jäykistysleikkausta. Siinähän menee sitten elämä täysin uusiksi, uudelleenkoulutus, harrastus on jo jäänyt vaan onko mitään takeita että seuraavakaan leikkaus auttais. Onko tietoa, kokemusta?

      • Murtumat=...

        Todella ikävää ettei murtuma ole parantunut, vielä kun on vissiin aika nuoresta henkilöstä kyse. Minäkin mursin veneluuni vajaa 8 kk sitten eikä käsi tunnu vieläkään parantuneen, joten ajattelin lähteä tästä uudestaan nyt aikaa käsikirurgille. Onko kenelläkään tietoa hyvästä käsikirurgista pääkaupunkiseudulla...toivon myös että sukulaispoikasi käsi vielä paranee !


      • lähisukulainen
        Murtumat=... kirjoitti:

        Todella ikävää ettei murtuma ole parantunut, vielä kun on vissiin aika nuoresta henkilöstä kyse. Minäkin mursin veneluuni vajaa 8 kk sitten eikä käsi tunnu vieläkään parantuneen, joten ajattelin lähteä tästä uudestaan nyt aikaa käsikirurgille. Onko kenelläkään tietoa hyvästä käsikirurgista pääkaupunkiseudulla...toivon myös että sukulaispoikasi käsi vielä paranee !

        Jarkko Vasenius Dextrassa pitäisi olla hyvä käsikirurgi. Ainakin kovin paljon kehuja on saanut monelta taholta. Leikkaa ilmeisesti yleisellä puolella Töölön sairaalassa.

        Sen verran kertoi että jos ei jouluun mennessä rupea näkymään mitään merkkejä luutumisesta niin tammikuun puolella tulee sitten uusi leikkaus jolloin siirretään verisuonellinen luu? ranteeseen. Ei ihan vielä tarvitse lähteä jäykistysleikkaukseen. Reilu vuosi tämän murtuman kanssa jo mennyt.


    • Hermostuttaa

      Kaaduin kaks viikkoa sitten mopolla oikealle kyljelle ja oikean käden veneluuhan siinä murtui, vaan lääkärit ei sitä heti röntgenistä huomanneet. Ykshän lääkäri minulle jo siitä varoitteli ettei se luu saata katkenneen verisuonen takia parantua kunnolla. Kipsi kädessä vielä 6vk ja en tiedä voinko enää koskaan soittaa kunnolla kitaraa :/ pitänee seuraavassa röntgenkontrollissa kysyä että onko leikkaus tarpeen, sillä en v*tussa aio niellä sitä jos käsi menee pilalle turhaan...

    • lähisukulainen

      Vähän parempia uutisia nyt tämän lähisukulaisen veneluun kanssa. Hieman näyttää nyt luutumisen merkkejä ja lääkärin arviointi on että kuukauden päästä pitäisi olla työkuntoinen. Eli 8 kk mennyt kevyesti. Toivottavasti nyt pysyy kasassa ettei murru uudestaan. Nämä kun kuulemma helposti murtuvat uudestaan. Joten tarkkana ranteiden kanssa että pääsee heti kunnolla hoitoon.

    • älävälitä

      4 viikkoo kipsissä ja sen jälkeen tiöihin, olin silloin kaksvitonen.

    • lähisukulainen

      Noin 9 kk sairista takana ja nyt vasta ohut luusilta kasvanut veneluumurtuman yli. Sairis kuitenkin nyt ohi, ellei mitään erikoista satu. 3 kk:n jälkeen seuraava tarkistus. Ei jalkapalloa, ei jääkiekkoa, ei lattiapunnerruksia, eikä saa kaatua käsien päälle. Kättä näköjään särkee jatkuvasti ja poika ottanut ortoosin uudestaan ajoittain käyttöön säryn takia. Viikon ollut nyt töissä. Toivottavasti särky helpottaa eikä mitään erikoista satu ja kolmen kk:n päästä tilanne olisi taas hieman parempi.

    • diagnoosia odottava

      millä tavalla veneluu oireilee.. missä asennoissa tuntuu kipua?

    • lvm_

      Veneluun (os scaphoideum) murtumassa kipu tuntuu yleensä hieman peukalon tyvestä rannetta kohti mentäessä ns. nuuskakuopan kohdalla.

    • lähisukulainen

      Nyt oli tarkistus ja vihdoin oli kunnon luusilta kasvanut murtuman yli ja veneluu luutunut. Jännä miten nykyajan lääketieteellä voidaan kuolluttakin luuta herättää eloon. Kohta ruuvi poistetaan ja treenaamaankin saa sen jälkeen ruveta. Käsi on ajoittain arka ja rasittuu, vaan ei kai se oo ihmekään. Ajoittain on pistävää kipua joka laitettiin ruuvinkärjen syyksi. 11 kk takana ja leikkauksen jälkeen on jo 12 kk siitä kun murtuma todettiin ja yhteensä yli puolitoista vuotta. Eli pitkä paranemisprosessi takana.

      Olkaahan tarkkoja ranteiden kanssa ja vaatikaa kunnon tutkimukset heti. Röntgen ei riitä vain magneettiröntgen tai tt-kuva on riittävän tarkka.

    • 15v poika

      kaaduin viime kesällä pyörällä ja veneluu murtui. lääkärissä sanottiin että 6vk on minimiaika parantua ja kun söi kalkkia ja muitakin vitamiineja niin onnistuin sen parantamaan 6 viikossa. kun kipsi otettiin pois niin viikon oli sellainen ettei voinut tehdä mitään mutta sen jälkeen jo pstyi alkaa kuntouttamaan. nyt kaaduin taas mutta vaan uimahallissa ja nyt luultavasti murtui eri kädestä veneluu lääkärit eivät osaa sanoa vielä että onko se murtunut mutta siltä se vähän vaikuttaa... toivottavasti taas sen 6vk eikä pidempään

    • ratsastaessa

      Tipuin lauantaina ratsastusleirillä hevosen selästä ja tulin alas jotenkin niin, että otin käsillä vastaan. Oikea ranne oli silloin hiukan kipeä, mutta takaisin selkään vaan. Illalla särki vähän enemmän ja laitettiin kylmää, ei ollut missään vaiheessa juurikaan turvoksissa. Ei tietenkään edes epäilty murtumaa, kun sormet liikkui. Venähdyksenä pidettiin. Tukiside oli sitten loppupäivän kädessä. Maanantaina kävin lääkärillä, joka sattui itse olemaan myös hevosihmisiä. Röntgenkuvat otettiin ja veneluussa havaittiin murtuma. Ortopedi kipsasi ja kuukauden päästä otetaan uudet kuvat ja katsotaan jatkoa. Mutta 8 viikkoa pitää pysyä pois hevosen selästä ja mahdollisesti vielä pidempäänkin. Mutta pitää ajatella positiivisesti, ettei sattunut pahempaa.

    • hanhi6247

      Itellä 6vk kipsissä, ehdin jo huolestua kun oli melko kipeä silloin tällöin, joskus levossakin. No, tänään oli röntgen ja luutunuthan se oli nätillä saumalla. Oli vieläpä toinen murtuma samaiseen luuhun.

    • randomi2

      Ite rönäsin mopolla pari viikkoa sitten ja ensimmäisenähän sairaalaan, ensin eivät sanoneet mitään ja antoivat vain lastan jonka olisi voinut irroittaa iltaan mennessä. puolentunnin päästä tuli soitto että veneluu murtunut ja pitäisi kipsattavaksi viedä.. kertoivat että 6-9vk olisi kipsissä ja huomenna olis taas röntgenit ja kahellaas mitä ne sielä sanoo.. Samassa rytäkässä huomattiin seuraavanapäivänä että kyynärpäästäki 2 luuta murtunu:) ja kantositeessä 4vk

    • Kiekkoilija

      Minulla meni veneluu kanssa. Tavallinen lääkäri ei kuvassa nähnyt mitään, mutta radiologi löysi sieltä veneluun murtuman. Käsi 6 viikkoa kipsissä.

    • iirip

      Kaadui viikkp sitten ojennetun käteni päälle. Kuvattiin kyynärvarsi koska siellä oli kipua
      Nyt kipu on peukalon alaosassa. Huomenna kuvauksiin uusiks. En haluu kipsii

    • Kerhoonkuuluva

      Itse ajoin kesällä kevarilla auton perään. Menin lääkäriin ja mitään ei todettu, vaikka ranne kuvattiin.

      4 kuukautta tapahtuman jälkeen menin uudestaan lääkäriin kun ranne oli vieläkin kipeä ääriasennoissa. Ranne kuvattiin uudelleen ja todettiin veneluun murtuma.

      Leikkaukseen jouduin itsekkin missä lonkasta istutettiin luuta ranteeseen. Leikkauksen jälkeen kädessä ei ole ollut minkäänlaista kipua eikä särkyä, lonkka kyllä oli niin kipeä pari viikkoa että ei kunnolla voimut edes kävellä. 2vk leikkauksen jälkeen oli tikkien poisto ja sain uuden kipsni, jonka voi ottaa suihkussa pois. Tämän jälkeen kipsiä olis tarkotus vielä pitää kuus viikkoa, eli enää 2vk. Vähän pelottaa kyllä mitäs sitten kun kipsi otetaan pois kun ranne ei kyllä liiku mihinkään suuntaan.

    • Luuuuuuuuu

      Mulla on tällä hetkellä kipsi vasemmassa kädessä veneluun murtuman takia. Ollut 6 vkoa ja nyt tietokonetomografiakuvauksiin. Luussa ei näy selvää murtumaa mutta kirkastumalinja/röpelöä natiivi kuvissa näkyi. Ei siis tiedäetä mikä siellä on.

    • plmb2016

      Veneluun muetumasta löytyi artikkeli Wikipediastakin.
      (os scaphoides, os naviculare) https://en.wikipedia.org/wiki/Scaphoid_fracture
      Tärkeä luu, koska sen murtuma paranee huonoiten ranneluumurtumista, jos verenkiertokin on vioittunut, että ranteen vammoja ei pidä vähätellä, vaan katsoa, että saa diagnoosinsa: ns. "naviculare-kuvat1" Nimittäin sen luun kuvaus on erityinen projekti. Se ei näy suorassa tai sivukuvassa riittävästi.

    • luuvene

      Onko veneessä luita?

    • tapaturma-altis

      Tämä on todella vanha keskustelu, mutta vastaan nyt silti xD Mulla murtui siis veneluu juuri, kun seuraavana yönä oltiin lähdössä etelään. Jouduin pitämään kipsiä 3 kuukautta, kun ei millään meinannut luutua. Sanottiin, että jos ei luudu, niin leikkaus. Minulla veneluu oli kyllä mennyt ihan palasiksi, joten senkin takia paraneminen oli hidasta.

    • Nann

      Huomasin kyllä, että keskustelu on vanha, mutta laitan silti kommentin, jos siitä jollekin olisi hyötyä.
      Mun poikakaverilla tosin murtui oikean käden veneluun jääkiekkopelissä helmikuun puolessa välissä. Kädestä otettiin samana iltana rtg-kuvat keskussairaalan päivystyksessä, jossa ei murtumaa vielä näkynyt. Ohjattiin mennä työterveyteen, jos ranne kipuilee edelleen viikonlopun jälkeen. Laitoin lauantaina koskisen lastan rannetta tukemaan, kun kättä ei kärsinyt yhtään liikuttaa.
      Viikonlopun yli kituutettiin Buranan ja panadolin voimalla ja maanantaiaamuna heti klo 8 työterveyslääkärille.
      Ranteesta otettiin uudet rtg-kuvat, joissa näkyy selkeä murtumarako veneluussa. Kipsi kahdeksaksi viikoksi, kuuden viikon kohdalla kontrollikuvat keskussairaalassa. No neljä viikkoa kului ja uudet kuvat otettiin. Veneluun kohdalla ei luutumisen merkkejä. Leikkaus odottaa.
      Käteen laitettiin kevyt tukilasta leikkaukseen saakka. Lastaa sai ottaa välillä päiväsaikaan pois ja suotavaa oli liikutella kättä ja rannetta säännöllisesti, mikä myös parantaisi verenkiertoa.
      Käsi leikattiin 12vk trauman jälkeen. Leikkaus meni hyvin. Veneluun kohdalle porattiin kaksi accutrack-ruuvia, joiden on tarkoitus olla siellä loppuelämän, jos niistä ei ole jossain vaiheessa haittaa.
      Leikkauksen jälkeen käteen laitettiin kolmeksi viikoksi kipsi.
      Kolmen viikon kipsausajan jälkeen kättä sai alkaa liikuttelemaan varovasti, kuitenkaan mitään lisäpainoa käyttämättä.. 6 viikkoa leikkauksesta kontrolli-ct kuva, jossa veneluun todettiin luutuneen.
      Jumppaohjeita fyssarilta ja säännöllistä jumppaa ja liikettä ranteelle. Ranne oli alkuun todella jäykkä, mutta 4,5kk sairasloman jälkeen mies pystyi mennä töihin. Tekee työkseen fyysisesti raskasta työtä, jossa paljon nostoja.
      Aina aika-ajoin ranne muistuttelee itsestään kivulla, mutta lähtötilanteeseen nähden tilanne on hyvä. Tilanne vaikutti jo toivottomalta, kun saatiin tieto ettei veneluun ollut yhtään luutunut ja leikkaus olisi välttämätön. Tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa painiville 🙂

    • Romuranne

      12 viikkoa pidin kipsiä ennenkuin parani.
      Vuoden verran meni ennekuin uskalsin taas rasittaa normaalisti.
      Kalkkitabletteja ja kalaöljyä vetelen edelleen.

    • Auttakaajhhj

      Itteltäni murtui vasemman käden veneluu pyörällä kaatumalla menin heti kaatumisen jälkeen päivystykseen ja otettiin röntgen kuvat mulle sanottiin että 2 päivän päästä tulee varsinainen tieto expertiltä mutta lääkäri sanoi että katsoisi sitä ja sanoi ettei ole murtumia kumminkin 2 päivän jälkeen kaatumisen soitettiin että veneluu murtunu menin suoraan koulusta laittamaan kipsiä terveyskeskukseen joten osaako joku sanoa kun olen 13v poika nii ku lääkäri sanoi että noin 6-5 viikkoa kipsissä sain tänään kipsin niin toivotaan että paranee itsestään ja että voiko dsim peukaloa liikuttaa vai rasittaako se murtumaa ku itse haluisin pelata pleikkaa ja sen pelaamisessa sormia tarvitaan

    • Anonyymi

      Hei onko kenenkään kokemusta veneenlun poistamista?
      Miten jää kasi sitten ?

      • Anonyymi

        Hei toivon että sinulle myös käy joskus ja ymmärtää että ei ole mitään vitsi kysymys .
        Varmaan saa joskus sama Tuuri ja tiedät että ei oo hauska.


    • Anonyymi

      Osta parempi vene, niin luut ei murru.

    • Anonyymi

      Vanhaan ketjuun kommentoin, yritän muistaa palata vielä kertomaan lopputuleman, jos uusia kohtalotovereita ilmaantuu näitä joskus tulevaisuudessa lukemaan.

      Viime viikonloppuna treeneissä löin koukkulyönnin siten, että ranne oli jäänyt vähän vinoon. Kivun tunsi heti, mutta luulin lähinnä nyrjähdykseksi/venähdykseksi. Seuraavana aamuna kuitenkin päivystykseen, kipu oli erittäin kova. Kättä ei voinut kääntää, tuntuu kuin olisi migreeni kädessä. Käsi ei kestänyt minkäänlaista rasitusta.

      7 h päivystyksessä ollessa ehdin tavata kaksi lääkäriä ja muuta hoitohenkilökuntaa. Röntgenkuvat otettiin, niissä ei näkynyt mitään. Lääkäri meinasi laittaa jo kotiin, mutta jokin häntä jäi epäilyttämään. Odotusaulassa odoteltuani tuli lääkärien vuoronvaihto, ja iltapäivystäjä otti minut vielä vastaan. Iltapäivystäjä päätti laittaa minut vielä tietokonetopografikuviin, jotta saadaan tarkempia tuloksia. Kipu oli kuulemma liian voimakkaan kuuloinen pelkäksi nyrjähdykseksi.

      Kävin TT-kuvissa, ja tuloksetkin kuulin samana iltana. Veneluun murtuma. Lopputuloksena käteen laitettiin kipsi ja sairaslomaa kuukaudeksi. Kuukauden kuluttua kipsin poisto ja kontrollikuvat.

    • Anonyymi

      Päätin nyt minäkin vastata tähän vanhaan ketjuun. Kaaduin pyörällä ja otin vasemmalla kädellä vastaan, mutta kyseisessä tilanteessa en tuntenut kipua (käsi oli kylläkin vähän outo). Muutamassa tunnissa käsi oli jo niin kipeä, ettei kestänyt mitään käyttöä. Seuraavana päivänä lääkäriin, joka laittoi röntgeniin. Epäili murtumaa, joten keskussairaalaan kipsipolille seuraavaksi. Todella pitkän odottelun ja uusien röntgenkuvien jälkeen sain kuulla, että murtumaa ei löydetty. Sain sentään rannetuen kipeään käteen viikonlopuksi. Maanantaina ortopedit olivat katsoneet kuvia uudestaan (minun tietämättäni) ja minulle tuli soittoa, johon en vastannut, koska sanoivat että ei sovittuja kontrolleja. Omakannasta kävin katsomassa että veneluun murtuma ja kipsi tulee 6 viikoksi. Seuraavana päivänä otin yhteyttä sinne ja saatiin sovittua kipsausaika. Tällä viikolla sain kipsin pois, ja käsi on tietenkin kuin puupalikka (ja kipeä edelleen). Olin koko tämän ajan korvaavassa työssä, enkä onnistunut suojelemaan kättä niin paljon kuin olisi pitänyt. Mutta murtuma oli kuitenkin luutunut uusien kuvien perusteella. Olen vielä ainakin 3 viikkoa korvaavassa työssä. Näitä viestejä luettuani päädyin siihen, että täytyy olla todella tarkkana käden kunnon sekä kipujen kanssa, ennen kuin palaa normaaliin työhön.

      • Anonyymi

        Heippa.
        Keväällä kaaduin oikean käteni ja lääkärissä kävin kolmen päivän jälkeen.Röngen kuva otettiin ja katsottiin että ei murtumaa,särkylääkkeillä mennään.Kolme röngen kuvaa otettu ja kk kuluttua tapahtumasta sain rannetuen.
        Yhdessäkään röngen kuvassa ei ollut murtumaa ja useampi lääkäri oli katsonut kuvaa.
        Töissä rannetuen ja särkylääkkeiden avulla kk loma perään.
        2kk tapahtumasta lääkärille ja mangneettiin jossa veneluun murtuma huomattiin ja nyt odotan kerroskuvaan rannetuki käytössä ja särkylääkkeillä mennään.
        Ensiviikolla pääsen ttkuvaan kuulemaan mitä tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heippa.
        Keväällä kaaduin oikean käteni ja lääkärissä kävin kolmen päivän jälkeen.Röngen kuva otettiin ja katsottiin että ei murtumaa,särkylääkkeillä mennään.Kolme röngen kuvaa otettu ja kk kuluttua tapahtumasta sain rannetuen.
        Yhdessäkään röngen kuvassa ei ollut murtumaa ja useampi lääkäri oli katsonut kuvaa.
        Töissä rannetuen ja särkylääkkeiden avulla kk loma perään.
        2kk tapahtumasta lääkärille ja mangneettiin jossa veneluun murtuma huomattiin ja nyt odotan kerroskuvaan rannetuki käytössä ja särkylääkkeillä mennään.
        Ensiviikolla pääsen ttkuvaan kuulemaan mitä tapahtuu.

        Veneluun murtuma neuleet jo poistettu kipsi ollut kolmeviikko.Kuun lopussa tr- kuvaan ja kipsi.Leikattiin ja luusta otettiin täytettä sekä pieni ruuvi vene luuksi tehty.
        Ajoittain kipeä 1 kg saa nostaa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4723
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      95
      4562
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      617
      4168
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3117
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2671
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2203
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      347
      2153
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      220
      2152
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1765
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1502
    Aihe