voiko kyy purra kumpisaappaan läpi?

marjastajatyttö

Voiko olla mahdollista että kyy on purrut minua, minulla on nilkassa 2 pistettä joiden ympäristö on turvonnut ja sinertävänpunainen. Minulla oli marjastaessa kuitenkin pitkävartiset kumisaappaat, ja aina on sanottu että kumisaappaat varjelevat kyyn puremilta.

41

11589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -karhu

      Ei kyllä pysty, jollei kumpparissa ole isoja reikiä. Usein aikuiset käärmeet myös sihisevät varoitukseksi, jolloin niitä kyllä on vaikea olla huomaamatta.
      Eihän kumpparin varteen ole tipahtanut ampiainen?

      • pystyy

        Kyllä pystyy puremaan kumisaappaan läpi. Kokemusta on...


      • pahan
        pystyy kirjoitti:

        Kyllä pystyy puremaan kumisaappaan läpi. Kokemusta on...

        Siis, kyllä sinun on nyt kerrottava tarkemmin, jos sinua on kyy purrut kumisaappaan läpi?!
        Minä pelkään tosi paljon kyitä mutta olen kuitenkin ollut mielestäni aina hyvin varustautunu metsässä liikkuessani, koska minulla on AINA pitkävartiset kumisaappaat jalassa.
        Vai johtuuko se siitä, kun nykyiset kumisaappaat ovatkin "muovia", eikä kumia??


      • puri läpi
        pahan kirjoitti:

        Siis, kyllä sinun on nyt kerrottava tarkemmin, jos sinua on kyy purrut kumisaappaan läpi?!
        Minä pelkään tosi paljon kyitä mutta olen kuitenkin ollut mielestäni aina hyvin varustautunu metsässä liikkuessani, koska minulla on AINA pitkävartiset kumisaappaat jalassa.
        Vai johtuuko se siitä, kun nykyiset kumisaappaat ovatkin "muovia", eikä kumia??

        Me myös mietittiin sitä, että johtuisiko siitä, että nykyiset kumisaappaat ovat aika onnettomia. Nokialaisesta puri läpi.


      • vastauksesta
        puri läpi kirjoitti:

        Me myös mietittiin sitä, että johtuisiko siitä, että nykyiset kumisaappaat ovat aika onnettomia. Nokialaisesta puri läpi.

        Niin, minkähän verran niissä mustissa Nokialaisissa mahtaa olla jäljellä enää sitä oikeata kumia?
        Jos ne kyyn hampaat pääseekin muoviseoksesta helpommin läpi..
        Voi elämän kevät! Kyllä nyt joutuu vielä enemmän ajattelemaan metsissä liikkuessa näitä luikertavia otuksia.
        Nähnyt olen elämäni aikana kymmeniä kyitä mutta koskaan ei ole, ainakaan vielä purrut.


      • metsien mies
        vastauksesta kirjoitti:

        Niin, minkähän verran niissä mustissa Nokialaisissa mahtaa olla jäljellä enää sitä oikeata kumia?
        Jos ne kyyn hampaat pääseekin muoviseoksesta helpommin läpi..
        Voi elämän kevät! Kyllä nyt joutuu vielä enemmän ajattelemaan metsissä liikkuessa näitä luikertavia otuksia.
        Nähnyt olen elämäni aikana kymmeniä kyitä mutta koskaan ei ole, ainakaan vielä purrut.

        Kunnon pitkävartiset kumisaappaat, ei mitkään "litrikset" ja pitkävartiset villasukat vielä alle, silloin alkaa olla paksu kerros tavaraa välissä. Jos vielä voi vetää housunlahkeen kengänvarren päälle, niin jopa pitää käärmella olla hampaissa pituutta, että iholle yltää.

        Toinen varteenotettava seikka on pitää AINA kyypakkaus mukana, aivan taskussa ja kännykkässä virtaa, ettei satu jäämään ilman apuja, jos vahinko sattuu ja alkaa heikottaa pureman jälkeen.

        Myös majanpoimintakone, vai mikä äyskäri se onkin, on turvallisempi kuin paljain käsit poiminta.


      • kyynpoikanen
        metsien mies kirjoitti:

        Kunnon pitkävartiset kumisaappaat, ei mitkään "litrikset" ja pitkävartiset villasukat vielä alle, silloin alkaa olla paksu kerros tavaraa välissä. Jos vielä voi vetää housunlahkeen kengänvarren päälle, niin jopa pitää käärmella olla hampaissa pituutta, että iholle yltää.

        Toinen varteenotettava seikka on pitää AINA kyypakkaus mukana, aivan taskussa ja kännykkässä virtaa, ettei satu jäämään ilman apuja, jos vahinko sattuu ja alkaa heikottaa pureman jälkeen.

        Myös majanpoimintakone, vai mikä äyskäri se onkin, on turvallisempi kuin paljain käsit poiminta.

        tipahtanut kumisaappaaseen. Ovat alle 20senttisiä ja pikkusormenpaksuisia. Niitä on vaikea havaita maasta, kun ovat niin pieniä.


      • VARMSITAKAA LUONTOILLASTA
        puri läpi kirjoitti:

        Me myös mietittiin sitä, että johtuisiko siitä, että nykyiset kumisaappaat ovat aika onnettomia. Nokialaisesta puri läpi.

        vielä ellette usko. ethä sä saa naulaakaan helposti läpi


      • Muramasa
        VARMSITAKAA LUONTOILLASTA kirjoitti:

        vielä ellette usko. ethä sä saa naulaakaan helposti läpi

        Voi mies parkaa,,jos olet vielä hengissä, , niin ok,
        Älä ainakaan lähde muualle päin mailaa kun on tollane pelko päälle,
        Esim jos Aasiassa kobra puree silloin voisi ehkä alkaa pelkäämisen ,
        Koska kobra on real snake ,,ja sen pureman jälkeen on aika tosi vähissä,
        Voi oi teitä pelkureita, ,


      • Anonyymi
        metsien mies kirjoitti:

        Kunnon pitkävartiset kumisaappaat, ei mitkään "litrikset" ja pitkävartiset villasukat vielä alle, silloin alkaa olla paksu kerros tavaraa välissä. Jos vielä voi vetää housunlahkeen kengänvarren päälle, niin jopa pitää käärmella olla hampaissa pituutta, että iholle yltää.

        Toinen varteenotettava seikka on pitää AINA kyypakkaus mukana, aivan taskussa ja kännykkässä virtaa, ettei satu jäämään ilman apuja, jos vahinko sattuu ja alkaa heikottaa pureman jälkeen.

        Myös majanpoimintakone, vai mikä äyskäri se onkin, on turvallisempi kuin paljain käsit poiminta.

        Vanha ketju mutta varoituksen sana ja kyypakkauksen teho on sama kuin allergialääkkeen, on jopa samaa ainetta. Eli hyöty O.


    • knp

      Mulla oli kans tässä jokunen aika sitten nilkassa kaks piston näköistä jälkeä ja kuljen kyllä aina saappaat jalassa ja on aika paksutkin vielä mutta ei kyllä mitään oireita ole ollut. En sitten tiedä mikä jäljet on saanut aikaan en ole kyllä edes kyytä nähnyt että mene ja tiedä :)

    • Kyytpoissuomesta

      Itselläni puri kyy saappaan läpi suoraan jalkaan. Kyllä se pirusti sattuu.

    • 1Metsuri2

      Hyvin puree kyy saappaan läpi. Minulla on metsurin hommissa aina turvasaappaat jalassa ja niin vaan puraisi läpi niistäkin. Jalka turposi muodottomaksi ja revityt kengät meni vaihtoon.

      • Anonyymi

        Repikö kyy kengätkin riekaleiksi 😄


    • sertvwerv

      ""Hyvin puree kyy saappaan läpi. Minulla on metsurin hommissa aina turvasaappaat jalassa ja niin vaan puraisi läpi niistäkin. Jalka turposi muodottomaksi ja revityt kengät meni vaihtoon. """

      Tämä on täyttä höpöä, ei riitä kyyn voimat kumisaappaan läpäisyyn.

    • Huonoja_ovat

      Jos näin moni ihminen todistaa, että kyy on purrut saappaan läpi, niin asia on silloin uskottava, vaikka olisi kuinka punavihreä ja asuisi vielä Mannerheimintiellä.

      Ostin keväällä uudet kumisaappaat, muutaman viikon kuluttua niiden varsissa roikkui useita palkeenkieliä, johonkin vesan tunkään tarttunut, en edes koskaan huomannut tilannetta. Sellaisia saappaita.

      Seuraava saapaspari vuoti saumoista heti uutena.(Kumpikin kenkä.)

      • Vaarallinwn_peto

        Eli on niitä kyitä, kun saappaatkin revitään kappaleiksi parissa viikossa.


      • Sattumamarjastaja

        Kerropa saappaitten merkki. Eli valmistaja. Että osataan varoa.
        Minulla on aidot CCCP:ssä aikanaan valmistetut. En tiedä niitten kyynkestoa.


    • taruaonjutut

      Olen antanut usean isonkin kyyn pistää saappaisiin, varteen ja muuallekkin, ei tule juuri mitään jälkeä, lika ja pöly vain lähtee iskukohdasta. Kumisaapas jossa yleensä lisäksi on kangasvahvike on täysin mahdoton kyylle läpäistä myrkkyhampailla.

      • Riippuujaroikkuu

        Pieni kyy tuskin saa kumisaappaaseen reikiä, mutta isompi yksilö (2-3 metrinen) sen pystyy varmaan tekemään.


      • kmpkmkm

        Hoh-hoijaa ei 2-3 metrisiä kyitä ole olemasssa:
        Wikipedia: "Kyy on melko tukeva ja lyhyt käärme. Sen tyypillinen pituus on 50–65 cm"


    • soillajavierillä

      Jos sinua oikeasti on purrut kyy, niin koko jalka polven alapuolelta pitäisi olla turvonnut, niin kipeä ettet sillä halua kävellä.
      Sekä sinulla pitäisi olla muutaman tunnin kuluessa puremasta ollut yleisoireita.
      Tylysti kerrottuna, ei vaikuta siltä- et ole kokenut tarvetta hakeutua ensiapuun.
      Urbaani legenda että muka kyy pystyy kengänvarsien läpi puremaan. Vasta lauantaina näin kyyn elinalueellaan metsässä. Läksi vain luikertelemaan. Harmi kun säikytin. Minkälaisia kyyt sitten muualla ovat? Täälläpäin yleensä alle puolimetrisiä, ja toki iskuherkkiä häirittyinä, mutta pakkoko niin onnetonta jalkinetta on metsään laittaa jalkaan, että purema läpi tulee?
      Huippasiko sinua pureman jälkeen? Ja kipu yltyi, ja sinun piti turvotuksen takia luopua kengästä? Kyllä sen tunteekin kun käärme iskee- semmoinen raju töytäisy. Kuten karahkaan osuisi kenkä.

      • uu754hhr363056

        Kyllä kyyt voivat saavuttaa parhaimmilla kasvupaikoilla noin 2 metrin pituuden. Sellainen alkaa olla sen kokoluokan jytky, että se silpoo mennen tullen itäeurooppalaisten tekemän nokialaisen. Kyllä marjastajien kannattaisi varustaa itsensä metsurin saappailla ja viiltosuojatuilla turvahousuilla. Kyy on metsiemme vaarallisin eläin. Pahempi kuin esim. susi tai karhu.


      • Soillajavierillä
        uu754hhr363056 kirjoitti:

        Kyllä kyyt voivat saavuttaa parhaimmilla kasvupaikoilla noin 2 metrin pituuden. Sellainen alkaa olla sen kokoluokan jytky, että se silpoo mennen tullen itäeurooppalaisten tekemän nokialaisen. Kyllä marjastajien kannattaisi varustaa itsensä metsurin saappailla ja viiltosuojatuilla turvahousuilla. Kyy on metsiemme vaarallisin eläin. Pahempi kuin esim. susi tai karhu.

        Täh? Tulepa tänne itäiseen suomeen- lupaan että pennullisia karhuemoja on. Lupaan keittää nuotiokahvitkin, ja lupaan että näet oikeita kyitä, sekä kypsyviä lakkojakin. Kaksimetrisiä? Soopaa. Pisin kotipaikoillani mitattu oli 62 cm- ja sekin oli jo ihan häijyn kokoinen, vanhempi kyy. Tietysti lapissa kaikki on vähän isompaa. Kyy, paarma ja mäkäräkin, mutta et kertonut olevasi sieltä.
        Ja aloittajalla on vähän myöhäjuna, jos kyy oikeasti puri häntä, lähteä ensiapuun. On varsin tosihuono olo. Ja koipi niin kivulias ja pöheessä, että kestää- itseäni puri käteen kun olin lapsi. En tiennyt vaaralliseksi silloin, muistona on faijan tekemä puukonarpi puremakohdassa, imi myrkkyä pois, ja minut ajettiin lähes sadan kilsan päähän sairaalaan- tolkku tuli myöhemmin. Mutta, en pelkää silti kyitä, ja pidän kunnon jalkineet. suopursuvarvikoissa kuljen, ja muissa rutelikoissa- kun tykkään luonnosta. Itikkaa ja karhuemoa pidän ikävinä. Toinen tekee allergiaoireta- toisesta et tiedä millä suonlaiteella se pentuineen on, ja minkä lohkareen ohitettuasi sen pennut näet. Ja silloin ei auta. Juosta. Eikä kiivetä.


      • 98765542
        uu754hhr363056 kirjoitti:

        Kyllä kyyt voivat saavuttaa parhaimmilla kasvupaikoilla noin 2 metrin pituuden. Sellainen alkaa olla sen kokoluokan jytky, että se silpoo mennen tullen itäeurooppalaisten tekemän nokialaisen. Kyllä marjastajien kannattaisi varustaa itsensä metsurin saappailla ja viiltosuojatuilla turvahousuilla. Kyy on metsiemme vaarallisin eläin. Pahempi kuin esim. susi tai karhu.

        Komeita ovat kyllä kaksimetriset kyyt, ja kolmimetriset tarhakäärmeen roikaleet, tykkään katsella kun noita pihan perällä pääsee näkemään. Kyitä vähän pitää varoa ja väistää, tarhakäärme tottuu ihmisen paikallaoloon nopeasti. Kun ei sitä varsinaisesti ahdistele, ja vielä jos vähän rauhallisesti sen kuullen jotain niitä näitä juttelee, se tunnistaa puhujan jo äänestä tutuksi eikä hätäile mitään. Tarhakäärmeitähän on ainakin Suomessa ja Virossa ns. ennen vanhaan pidetty jopa sisätiloissa, mutta varsinkin navetoissa ja niille on myös annettu esim. maitoa. Tarhakäärmeiden paikallaolo jonkin verran vähensi juuri sillä paikalla kyiden esiintymistä, tarhakäärmeitä pidettiin myös esim. karjaonnen tuojina taloon. Karjaonnea oli sellainen, että karja ei joutunut onnettomuuksiin ja että poikimiset jne. onnistuivat hyvin.

        No, vähän juttuun laitoin omiani. Mutta tuo kesyjen käärmeiden pito on ollut totisinta totta...ehkä ne eivät ihan noin kookkaita olleet...

        Metsiemme vaarallisin eläin taitaa olla vieläpä ylivertaisesti puutiainen eli punkki!


    • allaballa

      Minua on purrut kyy, joku 4 vuotta sitten varsikengän läpi kehräsenluun viereen. Luulin katajan oksien pistäneen, niin huomaamaton puru oli. Jalka meni polven alapuolelta mustan kirjavaksi ja oli aluksi kipeä.Turvotusta kesti useamman kuukauden. Toiset sanoivat, että ei voinut olla kyy, koska olisin muka kuollut. Eräs iäkkäämpi mies taas sanoi, että kyy yleensä ensin vain "varoittaa", eikä ensipuraisulla tuhlaa kaikkea myrkkyään.

      • Anonyymi

        Mitä riisipaperihuttu varsikengissä on ja jotain vanukuraa välissä. Miltä se suojaa. Vitun kalliit ja kamalat kävelläkin.


    • Anonyymi

      ei mene kyyn purema saappaasta läpi. koitettu on. monta kertaa. räpsäys kuuluu ja saappaaseen tulee märkä jälki. jos ei aikuisella ihmisellä ole allergiaa niin kyyn purema ei tee mitään, pikkuisen enemmän karvastelee kuin ampiaisen purema, kannattaa silti ottaa kyytabletti niin helpottaa nopeammin. koiraakin on kahdesti pistänyt ja selvinnyt on. kurkun seutuun jos koiraa osuu niin voi mennä hengitystiet tukkoon. silloin käy huonosti.

    • Anonyymi

      Meillä on kyitä valtavasti ja ei ne ole vaarallisia kuin allergisille ja koirille, miksei kissoillekin. Ne hampaat ei ole kovinkaan pitkät ja ne menee jopa poikki kun aikasa iskevät esim saappaaseen. Ne ei eka iskulla välttämättä myrkkyä edes laita .. jalka voi turvota tosi pahaksi kun kyy iskee niin että se saa oikeasti puraistua kunnolla niin että myrkky menee sisään kuin neulalla. Hampaat on tosi terävät ja voi mennä teoriassa saappaankin läpi mutta pitää olla kulunut kohta saappaassa ja iho heti siinä vastassa eikä tyhjää tilaa. Turha niitä on pelätä, meillä liian likelle tulevat hätistellään, tömistellään ja potkitaan muualle jos ei mene jakeluun mihin ei saa tulla .. jospa kauriit ja peuratki pysyis kauempana eivätkä levittäis punkkeja niin paljon kun kyitä on. Jollaki tapaa kyihin tottuu ja melkein vois kuvitella että olemme kavereita kun eivät ole purreet kuin vieraita ja vain kerran minua, kun härnäsin paljain jaloin .. :D Älyttömän arkojahan ne on oikeasti, ne pelkää kaikkea liikkuvaa .. ei kannata vihata tai pelätä, mukavia veijareita ja puolustavat vain itseään oikeasti kun uhataan.

    • Anonyymi

      Minua on kyy purrut, turvasaappaan kärjestä läpi, ja kerran puhkaisi traktorin takarenkaan. Kaveria puraisi vedestä, puuveneen pohjan läpi jalkapohjaan, varvastossun läpi. Kauheita elukoita. Kerran kyy jahtasi naapurin rouvaa, joka oli polkupyörällä ajelemassa, 2km, oli mokoma vetänyt itsensä kiekoksi ja pyörinyt rouvan perässä, aikas lujaa vauhtia. Soratiellä.

    • Anonyymi

      Lisäys vielä edelliseen, että kerran olin poimimassa puolukoita, niin ympärille alkoi putoilla kananmunan kokoisia kiviä, muutama osuikin minuun. Kun aloin selvittämään kuka nyt silleen metsässä kiviä viskoo, niin sehän oli n 15m päässä, sorapenkassa ollut kyy.

    • Anonyymi

      Joo jotkut yksilöt aika v-mäisiä, toi kivien heittely on aika kamalaa, se taitaa olla noitten kaksmetristen kyitten huvi.

    • Anonyymi

      Aikas elukoita, sitten ovat.

    • Anonyymi

      Ne kyypakkaukset ovat kyseenalaisia, niille kuulemma nauravat kyyt itsekin.
      Ei vaineskaan, mutta jos sen tabletin ottaakin, niin jos olo tuntuu kehnolta, niin lääkärille.
      Lääkärilläkin vissiin oireen mukainen hoito (jos ei henki kulje, tekohengitystä, jos vuotaa verta laastari ... ?)

    • Anonyymi

      Minua on purrut kyy metsurihaalareiden läpi. Alla oli pitkät kalsarit ja haalarit pysäyttävät moottorisahankin terän. Kyllä ne perjakkeet purevat minkä tahansa läpi.

    • Anonyymi

      Paskiaiset! Niin minuakin kengän läpi!!!

    • Anonyymi

      Kyy ei pure läpi edes heppoisimmasta kangaskengastä. Maailmalta kyllä löytyy käärmeitä, jotka purevat helpostikin kumpparista läpi. Jenkeissä kalkkarokäärmealueilla liikkuvat pitävät erikoismateriaaleista kutn kevlarista valmistettuja käärmesäärystimiä ja tukevia kenkiä. Afrikan Bufadder taitaa olla vielä pahempi tässä mielessä, pure joka sarvikuonon nahasta läpi.

      "Toinen varteenotettava seikka on pitää AINA kyypakkaus mukana, aivan taskussa..."

      TYKS:n kolmenkymmenen vuoden tilastoinnin aikana on havaittu, että potilaan sisääntulokunto ei korreloi mitenkään sen kanssa, onko ottanut kyypakkauksen vai ei käärmeenpurematiloanteessa. Tavalliselle ihmiselle siis kyypakkaus on täydellisen hyödytön. Allergikot ovat asia erikseen.

      Sen verran täällä saaristossa marjaillessa kunnioitan kyytä, että pidän vasemmassa kädessä työhansikasta joilla marjanvarsia haron ja poimuri on oikeassa kädessä. Hanskan mukanaolo on miljoona kertaa tehokkaampi suoja kuin kyypakkaus. Kumppareita unohtamatta!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Google: rattle snake gaiter

    • Anonyymi

      Pienen kyyn voimat eivät riitä saappaan reiittämiseen. Suuret monimetriset roikaleet sen sijaan pilkkovat kenkiä mennen tullen. Voivat käydä myös ajoneuvojen kimppuun. Isälle kävi aikoinaan niin, että kun hän ajeli rauhallisissa aikeissa mopolla kylänraitilla hyökkäsi parivaljakon kimppuun harvinaisen iso kyyttoni. Ensimmäinen isku osui mopon etulokasuojaan ja mopo nurin. Isä pääsi juosten karkuun, mutta raivostunut luontokappele repi mopon korjaamattomaan kuntoon. Tämä tapahtui Ristijärvellä 70-luvun alkuvuosina.

      • Anonyymi

        70-luvulla oli tosiaan aika villiä menoa. Muistan kun eräskin puukenkäkuski ajeli Volvo F88:lla hiekkaa ja naureskeli meille tenaville kun Esson pihalla lumisotaa leikittiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1372
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1170
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1052
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1006
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      970
    Aihe