poliisikoulu

ev.

olen hyvin kiinnostunut hakemaan poliisikouluun, mutta jotenkin nyt on kynnys hakea.. olen naispuolinen henkilö ja haluaisin nyt kuulla kokemuksia poliisikoulusta ja sinne hakemisesta erityisesti naisilta mutta mielellään myös miehiltäkin.

elikkäs onko muilla ollut kynnystä hakea? Minkä ikäisinä olette hakeneet? Millaisia kokemuksia poliisilaitoksen haastattelusta? mitä kysytään jen.. Onko monia jotka eivät ole päässet poliisilaitoksen haastattelusta eteenpäin valintakokeisiin? Mitkä asiat vaikuttavat eniten tässä vaiheessa, jotta pääsee pääsykokeisiin?

Millainen itse valintakoe on ollut? Millainen kirjallinen? Entä psykologinen? onko monella jäännyt sisään pääsy kiinni kirjallisiin/psykologosiin testeihin?

Erityisesti mua kiinnostaa se kuntotesti. Onko todella rankka? voiko normaalikuntoinen päästä poliisikouluun vai tarviiko olla todella atleettinen? Kuinka tarkkoja kuntotestissä ollaan? Onko kiinni siitä ettei jos ei jostain aivan rajojen mukaan suoriudu vai katsotaanko kokonaisuutta? Millainen kuntotesti kokemuksena on? Olletteko jännittäneet paljon? seisovatko kaikki kokelaat vieressä kun asioita tehdään vai saako rauhassa tehdä juttuja? Kuinka rankka kuntotesti todellisuudessa on? Onko monella hakijalla jäänyt pääsy sisälle kiinni kuntotestiin?

Millaista itse opiskelu poliisikoulussa on? Onko vastannut odotuksia? Millainen asuntola on? Onko opiskelijoiden välillä hyvät välit..jne... Millaisia itse olette luonteeltanne? Löytyykö poliiskoulun opiskelioiden väliltä joitain yhteisä luonteenpiirteitä/ominaisuuksia? millaista porukka siellä on?

Minua kiinnostaa nyt vapaasti kaikki kommentit koskien poliisikoulua. Odotan innolla kuulla kokemuksistanne olette sitten päässet kuinka pitkälle tahansa..

Ehkä itsekkin rohkaistusin ja saisin varattua ajan poliisilaitoksen haastatteluun :)

79

65971

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ev.

      tää on kyllä nyt väärässä paikassa koska poliisikoulu ei ole amk.

      • Targetti

        Poliisikoulu on amk.


      • hoooo
        Targetti kirjoitti:

        Poliisikoulu on amk.

        Eikös se mene niin että poliiseilla on oma amk. Ja sinne voi hakea vasta valmistuttuaan poliisiksi ja hankittuaan tarpeeksi työkokemusta poliisina..

        Ja muistaakseni noi kuntotestien rajat löytyy poliisien sivuilta..että eikun vain kuntoilemaan..


      • eipäs ole
        Targetti kirjoitti:

        Poliisikoulu on amk.

        Poliisikoulu on AMMATTIKOULU. Eli siis toisen asteen tutkinto kyseessä. Käytännössä tuota tutkintoa kuitenkin pidetään kovemmassa arvossa kuin esim. autonasentajan ammattitutkintoa.

        Poliisiammattikorkeakoulu on, kuten nimestäkin voi päätellä, ammattikorkeakoulu. Tuohon voivat hakeutua jo poliisikoulun suorittaneet ja töissä kokemusta kartuttaneet poliisit. PoliisiAMK:sta saa valmiudet toimia poliisien korkeammissa viroissa.


      • Charl
        eipäs ole kirjoitti:

        Poliisikoulu on AMMATTIKOULU. Eli siis toisen asteen tutkinto kyseessä. Käytännössä tuota tutkintoa kuitenkin pidetään kovemmassa arvossa kuin esim. autonasentajan ammattitutkintoa.

        Poliisiammattikorkeakoulu on, kuten nimestäkin voi päätellä, ammattikorkeakoulu. Tuohon voivat hakeutua jo poliisikoulun suorittaneet ja töissä kokemusta kartuttaneet poliisit. PoliisiAMK:sta saa valmiudet toimia poliisien korkeammissa viroissa.

        ihan niinkään: "Poliisioppilaitokset, Poliisikoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu, yhdistyvät vuoden 2008 alusta alkaen. Uuden oppilaitoksen nimeksi tulee Poliisiammattikorkeakoulu."
        Ai ammattikoulu käyttäisi ammattikorkeakoulu-nimikettä?

        Ja hakuvaatimukset: ". Suorittanut vähintään ammatillisen perustutkinnon tai lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon "
        Ai ammattikouluun pitäisi olla vähintään amiksen käynyt tai ylioppilas?


      • on se
        Charl kirjoitti:

        ihan niinkään: "Poliisioppilaitokset, Poliisikoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu, yhdistyvät vuoden 2008 alusta alkaen. Uuden oppilaitoksen nimeksi tulee Poliisiammattikorkeakoulu."
        Ai ammattikoulu käyttäisi ammattikorkeakoulu-nimikettä?

        Ja hakuvaatimukset: ". Suorittanut vähintään ammatillisen perustutkinnon tai lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon "
        Ai ammattikouluun pitäisi olla vähintään amiksen käynyt tai ylioppilas?

        "Poliisioppilaitosten hallinnollisella yhdistämisellä pyritään saavuttamaan mahdollisimman suuri synergiaetu siitä, että perus-, täydennys- ja johtamiskoulutus tapahtuu fyysisesti lähekkäin. Oppilaitosten yhdistämisestä syntyy säästöjä hallinto- ja tukipalveluista aiheutuviin kustannuksiin. Yhdistäminen mahdollistaa myös nykyistä paremmin koulutuksen suunnittelun, koordinoinnin ja toteutuksen yhtenä kokonaisuutena."

        Mitäs erikoista siinä on, että kaksi eri koulutustason oppilaitosta yhdistyy HALLINNOLLISESTI? Ei se tarkoita sitä, että poliisin perustutkinnosta tulisi korkeampi tutkinto..

        Laitetaanpa vähän linkkiä..

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Poliisikoulu
        heti ensimmäisessä lauseessa ilmoitetaan poliisikoulun olevan 2. asteen oppilaitos

        Ja selitähän, jos poliisikoulu on ammattikorkeakoulu, ammattioppilaitosten opiskelijajärjestöön OSKU, eikä ammattikorkeakoulujen SAMOK:iin?


      • pkokelas
        on se kirjoitti:

        "Poliisioppilaitosten hallinnollisella yhdistämisellä pyritään saavuttamaan mahdollisimman suuri synergiaetu siitä, että perus-, täydennys- ja johtamiskoulutus tapahtuu fyysisesti lähekkäin. Oppilaitosten yhdistämisestä syntyy säästöjä hallinto- ja tukipalveluista aiheutuviin kustannuksiin. Yhdistäminen mahdollistaa myös nykyistä paremmin koulutuksen suunnittelun, koordinoinnin ja toteutuksen yhtenä kokonaisuutena."

        Mitäs erikoista siinä on, että kaksi eri koulutustason oppilaitosta yhdistyy HALLINNOLLISESTI? Ei se tarkoita sitä, että poliisin perustutkinnosta tulisi korkeampi tutkinto..

        Laitetaanpa vähän linkkiä..

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Poliisikoulu
        heti ensimmäisessä lauseessa ilmoitetaan poliisikoulun olevan 2. asteen oppilaitos

        Ja selitähän, jos poliisikoulu on ammattikorkeakoulu, ammattioppilaitosten opiskelijajärjestöön OSKU, eikä ammattikorkeakoulujen SAMOK:iin?

        Poliisikoulu on TÄLLÄ HETKELLÄ papereissa 2.asteen koulu, lähinnä opintotukiasioiden yms vuoksi mutta todellisuudessa se on mitä on. Koulu eroaa muista "tavallisista" kouluista jo siinä, että se ei ole opetusministeriön vaan sisäasiainministeriön alainen oppilaitos ja oppilaat ovat poliisilain mukaisesti poliisimiehiä. Eli jos laissa tms puhutaan poliisimiehistä, niin se tarkoittaa myös poliisikokelaita ja nuorempia konstaapeleita.

        Vuoden 2008 alusta Poliisikoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu yhdistyvät ja nimeksi tulee Poliisiammattikorkeakoulu. Kaikki toiminta on silloin Tampereella Hervannassa. Tästä eteenpäin myös poliisikokelaat ovat ammattikorkeakoululaisia.

        Mutta sitten itse asiaan. Itse opiskelen tällähetkellä poliisikoulussa ja olen 250%:sti tyytyväinen valintaan ja elämään muutenkin.

        Pääsykokeissa kuntotestillä ei ole niin suurta vaikutusta kuin yleensä puhutaan, mutta tottakai siinä voi menettää mahdollisuutensa päästä kouluun jos pahemmin ryssii. Jos harrastat urheilua säännöllisesti muutaman kerran viikossa niin ei pitäisi olla suurempaa ongelmaa.
        Kirjoitelma ja tiivistelmä kannattaa etukäteen treenata kuntoon koska niillä on jo tuplasti enemmän merkitystä valintaan, ja jos kirjoittaminen ei maistu niin poliisin työ on väärä valinta, koska poliisi kirjoittaa vuodessa enemmän kuin keskiverto kirjailija.
        Psykologiset testit menee miten menee, eikä niihin pysty etukäteen harjoitella.
        Haastattelu poliisilaitoksella on lyhyt ja rento, eikä siinä selviteta muuta kuin se, että hakija on suurinpiirtein järjissään ja tietää mitä tekee.
        2. vaiheen haastattelu kestää reilun tunnin ja siinä kuulustellaan kaikki mahdollinen. Mitään fraaseja ei kannata laukoa vaan kannattaa kertoa asiat reilusti niinkuin itse ne näkee ja omin sanoin ja on valmis perustelemaan kaikki mielipiteet perinpohjin.

        Kuntotesti tehdään kaikkien muiden hakijoiden seuratessa vieressä, mutta se tuo vaan lisää kannustusta touhuun.

        Esiintymistaidot on tärkeä työkalu näissä hommissa. Jos tykkäät nolata itsesi 100 hengen edessä niin tervetuloa.

        Koulussa on todella hyvä ilmapiiri oppilaiden kesken ja opettajienkin kanssa on aika hyvin samalla taajuudella. Ensimmäisestä päivästä lähtien tunnet olevasi osa poliisihallintoa.
        Asuntoloita on uusia, vähän vanhempia ja ikivanhoja. Taso menee samassa suhteessa. Joku saa uuden hyvin varustellun kämpän ja toinen taas lähinnä putkaa muistuttavan luukun.

        Asuntoloita lukuunottamatta koulussa kaikki on parasta mahdollista. Kuntosali, uimahalli, painisali, liikuntasali, ampumarata, poliisin kirjasto, atk-luokat, beach volley-kenttä, futis-kenttä, yms kaikki ovat käytössä myös kouluajan ulkopuolella ja suurin osa näistä myös viikonloppuisinkin. Ilmainen aamupala, lounas ja päivällinen amican ravintolassa jne.
        Missään muussa koulussa et saa saman luokan palveluita.

        Ennen koulua luuli tietävänsä kaikkien kansalaisten tavoin kaiken poliisin toiminnasta. Ensimmäisestä päivästä lähtien huomasi, ettei ole ikinä tiennyt mitään tästä työstä. Tällä hetkellä kaiken ajattelee poliisin näkökulmasta vaikkei vielä päivääkään ole varsinaista poliisin työtä tehnyt.

        Elän unelmaani:)

        -Poliisikokelas


      • Enppuu
        pkokelas kirjoitti:

        Poliisikoulu on TÄLLÄ HETKELLÄ papereissa 2.asteen koulu, lähinnä opintotukiasioiden yms vuoksi mutta todellisuudessa se on mitä on. Koulu eroaa muista "tavallisista" kouluista jo siinä, että se ei ole opetusministeriön vaan sisäasiainministeriön alainen oppilaitos ja oppilaat ovat poliisilain mukaisesti poliisimiehiä. Eli jos laissa tms puhutaan poliisimiehistä, niin se tarkoittaa myös poliisikokelaita ja nuorempia konstaapeleita.

        Vuoden 2008 alusta Poliisikoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu yhdistyvät ja nimeksi tulee Poliisiammattikorkeakoulu. Kaikki toiminta on silloin Tampereella Hervannassa. Tästä eteenpäin myös poliisikokelaat ovat ammattikorkeakoululaisia.

        Mutta sitten itse asiaan. Itse opiskelen tällähetkellä poliisikoulussa ja olen 250%:sti tyytyväinen valintaan ja elämään muutenkin.

        Pääsykokeissa kuntotestillä ei ole niin suurta vaikutusta kuin yleensä puhutaan, mutta tottakai siinä voi menettää mahdollisuutensa päästä kouluun jos pahemmin ryssii. Jos harrastat urheilua säännöllisesti muutaman kerran viikossa niin ei pitäisi olla suurempaa ongelmaa.
        Kirjoitelma ja tiivistelmä kannattaa etukäteen treenata kuntoon koska niillä on jo tuplasti enemmän merkitystä valintaan, ja jos kirjoittaminen ei maistu niin poliisin työ on väärä valinta, koska poliisi kirjoittaa vuodessa enemmän kuin keskiverto kirjailija.
        Psykologiset testit menee miten menee, eikä niihin pysty etukäteen harjoitella.
        Haastattelu poliisilaitoksella on lyhyt ja rento, eikä siinä selviteta muuta kuin se, että hakija on suurinpiirtein järjissään ja tietää mitä tekee.
        2. vaiheen haastattelu kestää reilun tunnin ja siinä kuulustellaan kaikki mahdollinen. Mitään fraaseja ei kannata laukoa vaan kannattaa kertoa asiat reilusti niinkuin itse ne näkee ja omin sanoin ja on valmis perustelemaan kaikki mielipiteet perinpohjin.

        Kuntotesti tehdään kaikkien muiden hakijoiden seuratessa vieressä, mutta se tuo vaan lisää kannustusta touhuun.

        Esiintymistaidot on tärkeä työkalu näissä hommissa. Jos tykkäät nolata itsesi 100 hengen edessä niin tervetuloa.

        Koulussa on todella hyvä ilmapiiri oppilaiden kesken ja opettajienkin kanssa on aika hyvin samalla taajuudella. Ensimmäisestä päivästä lähtien tunnet olevasi osa poliisihallintoa.
        Asuntoloita on uusia, vähän vanhempia ja ikivanhoja. Taso menee samassa suhteessa. Joku saa uuden hyvin varustellun kämpän ja toinen taas lähinnä putkaa muistuttavan luukun.

        Asuntoloita lukuunottamatta koulussa kaikki on parasta mahdollista. Kuntosali, uimahalli, painisali, liikuntasali, ampumarata, poliisin kirjasto, atk-luokat, beach volley-kenttä, futis-kenttä, yms kaikki ovat käytössä myös kouluajan ulkopuolella ja suurin osa näistä myös viikonloppuisinkin. Ilmainen aamupala, lounas ja päivällinen amican ravintolassa jne.
        Missään muussa koulussa et saa saman luokan palveluita.

        Ennen koulua luuli tietävänsä kaikkien kansalaisten tavoin kaiken poliisin toiminnasta. Ensimmäisestä päivästä lähtien huomasi, ettei ole ikinä tiennyt mitään tästä työstä. Tällä hetkellä kaiken ajattelee poliisin näkökulmasta vaikkei vielä päivääkään ole varsinaista poliisin työtä tehnyt.

        Elän unelmaani:)

        -Poliisikokelas

        Käyn lukion toista luokkaa ja haluaisinkin vielä kysyä: tietääkö joku että vaikuttaako poliisikoulun testeihin pääsyyn enemmän ylioppilaskokeet vaiko viimeinen lukion todistus? kumpaa katsotaan tarkemmin?vai onko näillä merkitystä vasta myöhemmässä vaiheessa?


      • elenakaarinen
        Targetti kirjoitti:

        Poliisikoulu on amk.

        näin on.

        voisiko joku kertoa kuinka tarkka tuo poliisikoulun ''terveystarkastus'' on?
        itselläni ei nimittäin ole toisessa kädessä kuin pari sormea. pystyn tekemään kaikki asiat normaalisti, mutta mitenkä tässä ammatissa, kannattako edes hakea?


      • Poliisi -06
        eipäs ole kirjoitti:

        Poliisikoulu on AMMATTIKOULU. Eli siis toisen asteen tutkinto kyseessä. Käytännössä tuota tutkintoa kuitenkin pidetään kovemmassa arvossa kuin esim. autonasentajan ammattitutkintoa.

        Poliisiammattikorkeakoulu on, kuten nimestäkin voi päätellä, ammattikorkeakoulu. Tuohon voivat hakeutua jo poliisikoulun suorittaneet ja töissä kokemusta kartuttaneet poliisit. PoliisiAMK:sta saa valmiudet toimia poliisien korkeammissa viroissa.

        *huoh* PolAmk on poliisiammattiKORKEAkoulu, eli kyseessä on KOLMANNEN asteen koulutusaste!


      • poliisissa töissä
        Poliisi -06 kirjoitti:

        *huoh* PolAmk on poliisiammattiKORKEAkoulu, eli kyseessä on KOLMANNEN asteen koulutusaste!

        Poliisin perustutkinto on 2. asteen tutkinto!!!
        Päällystötutkinto on ammattikorkeaa vastaava alempi korkeakoulututkinto.
        Poliisimaisteriksi voi lukea tampereella ja turussa ja se on ylempi korkeakoulututkinto se.

        Poliisi -06: ottaa itse selvää minkä tasoista tutkintoa on todellisuudessa opiskelemassa.


      • lanacaramell
        eipäs ole kirjoitti:

        Poliisikoulu on AMMATTIKOULU. Eli siis toisen asteen tutkinto kyseessä. Käytännössä tuota tutkintoa kuitenkin pidetään kovemmassa arvossa kuin esim. autonasentajan ammattitutkintoa.

        Poliisiammattikorkeakoulu on, kuten nimestäkin voi päätellä, ammattikorkeakoulu. Tuohon voivat hakeutua jo poliisikoulun suorittaneet ja töissä kokemusta kartuttaneet poliisit. PoliisiAMK:sta saa valmiudet toimia poliisien korkeammissa viroissa.

        Poliisin opinnot vaativat toisen asteen tutkinnon ja poliisikoulu on POLIISIAMMATTIKORKEAKOULU
        ammattiKORKEAkoulu eli kolmannen asteen tutkinto pohajlle hakiessa vaaditaan siis myös lukion tai ammattikoulun perus oppimäärä hyväksytysti suoritettuna


      • J.K.
        Targetti kirjoitti:

        Poliisikoulu on amk.

        Nyt se on AMK. 1. kurssi aloitti opiskelut.


      • kimonopelle
        Charl kirjoitti:

        ihan niinkään: "Poliisioppilaitokset, Poliisikoulu ja Poliisiammattikorkeakoulu, yhdistyvät vuoden 2008 alusta alkaen. Uuden oppilaitoksen nimeksi tulee Poliisiammattikorkeakoulu."
        Ai ammattikoulu käyttäisi ammattikorkeakoulu-nimikettä?

        Ja hakuvaatimukset: ". Suorittanut vähintään ammatillisen perustutkinnon tai lukion oppimäärän tai ylioppilastutkinnon "
        Ai ammattikouluun pitäisi olla vähintään amiksen käynyt tai ylioppilas?

        ei varmaan tarvii mitään amista tai ylioppilas tutkintoo,,,rittää vain ko on tarpeeksi kusta päässä,,,ja vähä älynen,,,niihnän toi joku ylikonta sanoi telkussa,,,et tehään noista pakolaisista poliiseja,,,siis mitä vittua,,,suleiweiwarista poliisi????yön timot????ja nauttivat isoa palkkaa,ja etuja,,,kyll niitä on tällä jo ihan tarpeeksi,,,mutiaisia,,ja poliiseja,,,ei kolisää vain,,ja sit sanotaan ettei suomi ole poliisi valtio????sitä tää just onkin,,,otetaan kinni tollaset nurkkiin kuseksijat,,,ja putkaan pahnoille,,,mut se joll onpi rahaa saa tehä mitä haluaa,,,saa kuseksii,,,mut en mä ko olen köyhä,,,kas kun eivät vie muaa pytyltä poseen ko paskansin sillä verukkella ko naapurit häiriinty ko torttua väänsin,,,ja ehkä pieraisinkin,,,kauhee rikollinen olen,,saastutin ilmaa,,,ja kevyesti 500ekee sakkoa,,,ja valtion ylläpidosta ainaski sellaset 50 ekee,,,pensa kuluja,,,ja jos erehyt runkkaileen putkassa lisää paukahtaa sakkoa epäsivellinen käytös,,,aaa,vähintään 300 ekee,,ja yhen olusen attelin mennä ottaan,,,,,ja en muuten runkannu posessa,,,


    • -poliisikokelas-

      Jos olet edes vähän kiinnostunut niin kannattaa hakea, ei siinä mitään menetä vaikkei ensimmäisellä kerralla tärppäiskään!

      Ite olen naispuolinen henkilö ja en voi muuta sanoa kun et koulu vastasi odotuksiani, tai oli jopa parempi kun odotin.

      Luokan kanssa tullaan erinomaisesti toimeen niinkuin muidenkin kurssien opiskelijoiden kanssa, ja sitä tosiaan tuntee ensimmäisestä päivästä lähtien että on osa poliisijärjestöä, mitä meille kyllä muistutetaankin, hyvässä kuin huonossa.

      Kuntotestistä sen verran et ei se mikään mahdoton ole, mutta kyllä siinä jonkunverran porukkaa joka vuosi tippuu pois, ja sen pitää muistaa et vaikka ei muuten tykkää urheilusta niin paljon ja ajattelee et noh, mä treenaan nyt tätä varten muutaman kuukauden ja sit voi taas laiskotella niin se ei ihan mee niin, kun kouluun tulee niin aina välillä on niitä ihania kuntotestejä edessä, ja jos ei niitä läpäse niin yhtäkkiä onkin matkalla kotiin pysyvästi. Mutta ei ne mitkään mahottomat ole nekään, hiukan vaativammat kuin sisäänpääsytesteissä, mut ei meiltä kuitenkaan mahdottomuuksia vaadita, ja tosiaan, koululla on niin mahtavat mahollisuudet treenata et hölmö jos ei käytä hyväkseen.

      Ja porukkaa on niin eri ikäistä et ei voi sanoa et tässä iässä on hyvä hakea jne, itse olen parikymppinen, mut on täällä miehiä kuin naisia jotka ovat jo ohittaneet nelikympin rajan. Ja meille taidettiin jopa kertoa et vanhin opiskelija vietti viidenkympin juhliaan koululla, että sillä lailla..

      Asuntola ei ole paras mahdollinen, mutta ihan ok, ja kunhan itse sisustaa hiukan niin kyllä siitä koti tulee=)

      Ei mulla sen enempää et hae ihmeessä jos kiinnostaa, ei se maailman loppu ole vaikka 100 muuta seisoo ja kahtoo kun yrität seinän ylittää kuntotestissä, ja tosiaan, porukka on niin positiivista et jos ei ihan meinaa yli mennä voit olla varma et kohta kaikki huutaa siellä ja kannustaa. Ja onhan se vaan niin että jotta sisään kouluun pääsee ei voi olla oikein erakko ja ujo, joten sellanen ilmapiiri koulullakin on, suurin osa puheliaita ja positiivisia ihmisiä=)

      Tsemppiä treeneihin!!

      • kannata hakea

        Itse koulu voi olla ihan jees, mutta varmaan suurin ongelma on se, että tällä hetkellä poliisikoulusta valmistuneet eivät saa töitä. Voihan sen koulun käydä, ehkä joskus tulevaisuudessa tilanne on parempi, mutta tällä hetkellä eläkepoistumaa ei paikata uusilla poliiseilla. Mutta jos haluat muuten vaan poliisikoulun käydä, niin sinne vaan.


      • Tyttö 16v. - Tuleva poliisi

        Mä oon varmaan kymmenvuotiaasta asti haaveillut poliisin ammatista:) Ja mun on aivan pakko toteuttaa se!! Oon aivan mielettömän tosissani vaikka oonki vasta näin nuori.. Harrastan Karatea ja alotan Jujutsun puoliks sen takia et siit ois hyötyä poliisina. Mä haluisin tietää et mitäköhän kannattais opiskella nyt tässä iässä, jos aikoo poliisiksi? Aloitin lukion tänä syksynä ja olen nyt ruvennut miettimään että olikohan se sittenkään oikea valinta? :S Oon nyt kuullu et sosiaali/terveysalasta olisi enemmän hyötyä.. Totta? Mun pitää kyl mennä opolle jutteleen täst mut aattelin nyt jos täältäkin sais jotai tietoo ^^


      • koirat

        Poliisikoulu kiinnostaisi myös, mutta suurin huoli mulla ei ole se sisäänpääsy, vaan se miten sen opiskelun saisin käytännössä onnistumaan. Mulla on omistusasunto toisella paikkakunnalla (n. 80 km Tampereelta) ja lisäksi 2 koiraa. Asuntolaan ei vissiin koirien kanssa ole asiaa? Onko koulua mahdollista käydä toiselta paikkakunnalta käsin ja mahdollisesti vielä samalla käydä töissäkin (mikäli vaan koulu- ja työajat eivät mene päällekkäin)? Jollainhan se eläminen olis maksettava opiskeluaikanakin, eikä puhettakaan että opintotuki tämmösessä elämäntilanteessa riittäisi alkuunkaan.


      • pikkutyttö???
        Tyttö 16v. - Tuleva poliisi kirjoitti:

        Mä oon varmaan kymmenvuotiaasta asti haaveillut poliisin ammatista:) Ja mun on aivan pakko toteuttaa se!! Oon aivan mielettömän tosissani vaikka oonki vasta näin nuori.. Harrastan Karatea ja alotan Jujutsun puoliks sen takia et siit ois hyötyä poliisina. Mä haluisin tietää et mitäköhän kannattais opiskella nyt tässä iässä, jos aikoo poliisiksi? Aloitin lukion tänä syksynä ja olen nyt ruvennut miettimään että olikohan se sittenkään oikea valinta? :S Oon nyt kuullu et sosiaali/terveysalasta olisi enemmän hyötyä.. Totta? Mun pitää kyl mennä opolle jutteleen täst mut aattelin nyt jos täältäkin sais jotai tietoo ^^

        anteeksi nyt, sinua voi ärsyttää kun tälläinen napero vastaa. mutta olen 12, ja aina halunnut poliisiksi! olen myös tyttö ja aina kaikki vaan sanoo että ''eihän noin nuorena vielä mitään tiedä'' mutta minä tiedän! poliisina on varmasti myös erittäin hauskaa! no, täytyyhän tässä odottaa vielä 6 vuotta että saan edes muuttaa helsinkiin, mutta sen ajan aion käyttää hyvin. kuntoilla, opiskella... kaikkea mitä poliisin ammatissa tarvitaan. Tämä varmaan kuulostaa vain haaveilulta mutta totta se on. harmi vain että isäni ei pidä ajatuksesta... varsinkaan nyt kun kinun kuulapyssyä ja jotain pahvi ihmishahmoa... XD


      • kalju kapiainen
        pikkutyttö??? kirjoitti:

        anteeksi nyt, sinua voi ärsyttää kun tälläinen napero vastaa. mutta olen 12, ja aina halunnut poliisiksi! olen myös tyttö ja aina kaikki vaan sanoo että ''eihän noin nuorena vielä mitään tiedä'' mutta minä tiedän! poliisina on varmasti myös erittäin hauskaa! no, täytyyhän tässä odottaa vielä 6 vuotta että saan edes muuttaa helsinkiin, mutta sen ajan aion käyttää hyvin. kuntoilla, opiskella... kaikkea mitä poliisin ammatissa tarvitaan. Tämä varmaan kuulostaa vain haaveilulta mutta totta se on. harmi vain että isäni ei pidä ajatuksesta... varsinkaan nyt kun kinun kuulapyssyä ja jotain pahvi ihmishahmoa... XD

        Mene kapiaiseksi armeijaan. Siellä ne sotaintoiset viihtyvät toistensa seurassa.


    • netta

      Hei, täällä ilmoittautuu kanssa yksi poliisiksi haluava mukaan! Rikostutkijaksi jonain kauniina päivänä haluaisin, mutta poliisikouluhan siihenkin on käytävä ja sekin kiinnostaa kyllä todella paljon. Mukavaa saada lukea näin positiivisia mielipiteitä koulusta. Olen parikymppinen nainen ja ajattelin 1-1,5 vuoden päästä hakea. Tuo aika menee treenatessa, koska haluan olla hyvässä kunnossa jo valmiiksi ja täytyy myöntää, että ne kuntotestit pelottaa vaikka varmaan eivät ole niin hirveät, miltä kuulostaa. Tosin ei ehkä niin paljon kuin ne äidinkielen kokeet. Mutta kyllä se vanha koirakin oppii uusia temppuja, toivottavasti.

      Viestiketjun aloittajalle sanoisin, että käy osoitteessa www.poliisikoulu.fi sieltä saat tietoo.

      Niin ja voisiko poliisikokelas/muutkin kokeessa olleet kertoa millaista materiaalia oli siinä pääsykokeessa äidinkieli-osiossa? Oliko vaikealukuista/hankalaa ymmärtää/ muutenvain vaikeaa? Millainen koe oli mielestäsi? Selviääkö siitä normaalisti (ei huono muttei hyväkään) kirjoittaja?

      Kiitos.

    • ...

      Kävin poliisilaitoksella haastettelussa huhtikuussa, pääsykokeissa elokuussa ja kakkosvaiheessa tämän kuun alussa. Tällä viikolla sain tiedon, että en päässyt jatkoon eli terveystarkastukseen, joten vuoden päästä sitten uudestaan.

      Poliisilaitoksen haastatteluun pääsevät ilmeisestikin kaikki, jotka täyttävät hakuvaatimukset. Poliisilaitoksen haastattelu oli ainakin omalla kohdallani hyvin leppoisa etenkin jos sitä vertaa kakkosvaiheen "kuulusteluun".

      Kuntokokeet etenevät todella vauhdikkaasti, eikä siinä oikeastaan ehdi jännittämään. Yleinen meininki on iloinen ja kannustava. Kuntokokeet eivät ole mitkään mahdottomat. Läpi pääsee omasta mielestäni melko helposti mutta siitä ei vielä paljon pisteitä heru. Kuntokokeiden pisteet ovat kuitenkin sellaisia, joihin voi itse vaikuttaa niin paljon, että kannattaa panostaa niihinkin paljon. Itse aion ensi vuonna olla paremmassa kunnossa, tänä vuonna en ehtinyt treenaamaan tarpeeksi. Olen nainen ja itselleni ja monelle muullekin tytölle lihaskunto-osuudet olivat vaikeimpia. Joten salilla kannattaa käydä treenaamassa etenkin penkkiä ja ylätaljaa. Muutamalla tytöllä jäi kuntokoe ja siis koko pääsykoepäivä kesken nuken kantoon, joten sitä kannattaa myöskin treenailla, se on oikeasti aika vaikeaa. Itse treeanilin nuken kantoa miespuolisella ystävälläni mutta parasta olisi tietysti, jos pääsisi treenaamaan oikealla nukella, koska nukkea on huomattavasti vaikeampi kantaa kuin ihmistä. Juoksua kannattaa tietty myös treenailla. Itse juoksin 1500 metriä aikaan 6.55 ja meidän ryhmän tytöistä parhain juoksi muistaakseni aikaan 6.35 tai 6.30. Seinämän ylitystä kävin treenaamassa leikkikentällä ;)

      Psykologiset testit ja päättelytestit tehdään tietokoneella. Psykologisessa testissä oli muistaakseni noin 250 kysymystä eikä aikaa miettimiseen ja jahkaamiseen ollut. Päättelytehtävissä oli päässälaskuja, loogisen päättelykyvyn testejä sekä avaruudellisen hahmotuskyvyn testejä.

      Kirjallinen osio on päivän päätteeksi. Kirjallisessa osiossa vastaillaan kysymyksiin materiaalista, joka toimitetaan n. kuukausi ennen pääsykokeita. Osa kysymyksistä on melko yksityiskohtaisia, joten kannattaa lukea materiaali hyvin. Materiaalin perusteella kirjoitetaan myös aine annetun otsikon perusteella. Meillä otsikkovaihtoehtoja oli pari. Aluksi tuntui, etten saa kyseisestä aiheesta mitään järkevää paperille mutta onneksi sitten kuitenkin sain jonkunlaisen aineen väsäiltyä. Lisäksi kirjallisessa osiossa tehdään tiivistelmä annetun tekstin perusteella.

      Pitkästä pääsykoepäivästä jäi todella hyvä fiilis. Ihmiset olivat tosi mukavia ja kannustavia. Poliisikoulun pääsykoe oli kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen kokemus, vaikka en kouluun päässytkään.

      • poliisiksi?

        Olen tällä hetkellä lukiossa ja viime aikoina on alkanu kiinnostaa poliisin hommat. Tarkennettuna rikostutkijaksi ois kiva päästä. Eniten asia nyt kiikastaa kahdesta jutusta. Ensinnä tuo työtilanne, kun ei valmistuneille tahdo löytyä töitä? Kuinkakohan monta vuotta menee ennenkuin niitä töitä vois sit löytyä, onko mitään arvioita olemassa?
        Toisena juttuna on terveydelliset syyt. Poliisikoulun sivuilla sanotaan: "Koulutukseen ei hyväksytä hakijaa, jolla on työkykyä alentava tai rajoittava sairaus", niin mikä sitten on rajoittava/työkykyä alentava sairaus? Mistä saisin tietää sen etukäteen, etten tässä kerkee monta vuotta turhaan haaveilla poliisikoulusta? Itseltä löytyy pari ongelmaa sydämestä, satunnaisesti fyysisesti rajoittavia, mutta ei kai merkittävästi? Tai niin, mikä on merkittävä ja mikä ei?!

        Toivottavasti täältä vielä vastaajia löytyy :)


      • ammattikorkeakoulussa
        poliisiksi? kirjoitti:

        Olen tällä hetkellä lukiossa ja viime aikoina on alkanu kiinnostaa poliisin hommat. Tarkennettuna rikostutkijaksi ois kiva päästä. Eniten asia nyt kiikastaa kahdesta jutusta. Ensinnä tuo työtilanne, kun ei valmistuneille tahdo löytyä töitä? Kuinkakohan monta vuotta menee ennenkuin niitä töitä vois sit löytyä, onko mitään arvioita olemassa?
        Toisena juttuna on terveydelliset syyt. Poliisikoulun sivuilla sanotaan: "Koulutukseen ei hyväksytä hakijaa, jolla on työkykyä alentava tai rajoittava sairaus", niin mikä sitten on rajoittava/työkykyä alentava sairaus? Mistä saisin tietää sen etukäteen, etten tässä kerkee monta vuotta turhaan haaveilla poliisikoulusta? Itseltä löytyy pari ongelmaa sydämestä, satunnaisesti fyysisesti rajoittavia, mutta ei kai merkittävästi? Tai niin, mikä on merkittävä ja mikä ei?!

        Toivottavasti täältä vielä vastaajia löytyy :)

        Joka on mulle aivan väärä linja.
        Olen kanssa haaveillut poliisin ammatista jo kauan, mutta 20-vuotias nainen.
        Kuinka selvitä muiden ennakkoluuloista kun jo itselläkin näin suuret. Se että on nainen, enkä ole kropaltani mitenkään miehekäs. Pelottaa. Se vain.
        Onko olemassa mitään ammattia minkä kautta voisi päästä rikospaikoille ja muihin vastaaviin?
        oon vaan niin kieroutunu mieli että ihmisten pahuus kiinnostaa mua.
        ja nyt oon hukassa.
        toivottavasti joku nyt edes jotain vastais.


      • pkokelas
        ammattikorkeakoulussa kirjoitti:

        Joka on mulle aivan väärä linja.
        Olen kanssa haaveillut poliisin ammatista jo kauan, mutta 20-vuotias nainen.
        Kuinka selvitä muiden ennakkoluuloista kun jo itselläkin näin suuret. Se että on nainen, enkä ole kropaltani mitenkään miehekäs. Pelottaa. Se vain.
        Onko olemassa mitään ammattia minkä kautta voisi päästä rikospaikoille ja muihin vastaaviin?
        oon vaan niin kieroutunu mieli että ihmisten pahuus kiinnostaa mua.
        ja nyt oon hukassa.
        toivottavasti joku nyt edes jotain vastais.

        rikospaikalle pääset vaikka menemällä semmoseen firmaan töihin mitkä siivoaa taloja joissa on laitettu ihmisiä hengiltä:)

        ei tarvi mikään miehekäs kroppa ollakaan että kouluun pääsee. vähemmän koulussa on semmosia naisia joilla tämmönen "miehekäs" kroppa on. se on niin monesta muusta asiasta kiinni se kouluun pääsy.

        toisaalta kunto koe voisi olla paljon kovempi että työelämän vaatimukset täyttyisi.


      • intresserad av
        pkokelas kirjoitti:

        rikospaikalle pääset vaikka menemällä semmoseen firmaan töihin mitkä siivoaa taloja joissa on laitettu ihmisiä hengiltä:)

        ei tarvi mikään miehekäs kroppa ollakaan että kouluun pääsee. vähemmän koulussa on semmosia naisia joilla tämmönen "miehekäs" kroppa on. se on niin monesta muusta asiasta kiinni se kouluun pääsy.

        toisaalta kunto koe voisi olla paljon kovempi että työelämän vaatimukset täyttyisi.

        mää oon kans kiinnostunut poliisin ammatista! opiskelen nyt kolmatta vuotta kotkassa ensihoitajaks, mut kyl mua poliisikoulu vetää puoleensa. vois olla ehk paremmat mahiksetki tän koulun jälk päästä sisää poliisikouluu, tiiä sitä sit. mut askarruttaa kyl toi tuleva työllisyystilanne! ikää mul on ny 24 et oisin suht nuori vielä ku hakisin sinne sisää.. mut oon kuullu semmose jutu, et jos on koulutukseltaa poliisi, nii ei vois tehä enää sen jälk ensihoitajan hommii? onks perää?


      • poika 15v.

        Viime vuosina olen miettinyt, että voisi ehkä ryhtyä poliisiksi, mutta tässä on vielä aikaa miettiä.

        Oli pakko kysyä, että oliko se "seinä" noin 1.5M vai noin 2M korkea?Olen itse vasta kasvanut vajaat 170cm.

        Minua ei paljon jännitä se kunto-koe koska harrastan
        jalkapalloa,aloitan karaten tai ju-jutsun lähiaikoina ja tykkään urheilla muutenkin. Mutta kirjallisissa kokeissa en ole koskaan ollut erittäin hyvä.Kai kirjallisessa kokeessa oli aikaa lukea pitemmät kysymykset pari kertaa läpi ?


      • jopaon

        Minkä tähden täytyy poliiseilla olla uimakoe? Aika harvinaista herkkua taitaa kuitenkin olla jepeille jortsussa polskiminen.


    • 16v poliisin tytär - (ehkä ...

      Jos tietoja haluaa niin mene ihan poliisikoulun sivuille siellä on tietoa TARKASTI

      • Jusander86

        Joo, eli itellä olis ylihuomenna 1.vaiheen pääsykoe tuonne poliisikouluun.. Hieman kyllä jännittää, mutta pitää vaan uskoa itseensä.. Ikää on 21vuotta ja jonkin verran tulee kuntoiltua. Koemateriaali on todella kuivaa tekstiä, mutta on vaan pitänyt yrittää lukea ja saada jotain päähän.


      • Jusander8686

        Joo, eli itellä olis ylihuomenna 1.vaiheen pääsykoe tuonne poliisikouluun.. Hieman kyllä jännittää, mutta pitää vaan uskoa itseensä.. Ikää on 21vuotta ja jonkin verran tulee kuntoiltua. Koemateriaali on todella kuivaa tekstiä, mutta on vaan pitänyt yrittää lukea ja saada jotain päähän.


      • Kirsi,Heinolasta
        Jusander8686 kirjoitti:

        Joo, eli itellä olis ylihuomenna 1.vaiheen pääsykoe tuonne poliisikouluun.. Hieman kyllä jännittää, mutta pitää vaan uskoa itseensä.. Ikää on 21vuotta ja jonkin verran tulee kuntoiltua. Koemateriaali on todella kuivaa tekstiä, mutta on vaan pitänyt yrittää lukea ja saada jotain päähän.

        Pääsitkö kouluun,olen utelias tietämään. Vuoden,parin kuluttua sama itsellä edessä.


      • Kirsi Heinolasta
        Kirsi,Heinolasta kirjoitti:

        Pääsitkö kouluun,olen utelias tietämään. Vuoden,parin kuluttua sama itsellä edessä.

        Olen erittäin huono uimari ,joten voinko epäonnistua siinä jos kaikki muut testiosiot menee kiitettävästi.


    • >elmeri<

      Asutaanko poliisikoulua käydessä siellä asuntolassa se koko kolme vuotta vai tehdäänkö sieltä käsin myös etäopintoja, eli kuinka usein voit esim. olla kotona?

      • heips

        ensimmäinen vuosi ollaan koululla ja asutaan koulun kerrostaloissa ellei ole omaa kämppää tampereella. viikonloppisin pääsee aina vapaalle.vuoden opiskelun jälkeen mennään työharjoitteluun joka kestää muistaakseni n.8kk...sen jälkeen palataan taas koululle kuudeksi viikoksi jonka jälkeen alkaa kenttäjakso jossa ollaan puoli vuotta töissä.sen jälkeen muutama viikko taas koulua ja olet valmis poliisi.eli opiskelua tapahtuu myös itse työn parissa mikä on älyttömän hyvä.itse voi hakea työharjoitteluun minne haluaa ja kenttäjakso pidetään mielellään samassa paikassa...riippuen tietenkin tilanteista.


      • Ehkä joskus poliisi...
        heips kirjoitti:

        ensimmäinen vuosi ollaan koululla ja asutaan koulun kerrostaloissa ellei ole omaa kämppää tampereella. viikonloppisin pääsee aina vapaalle.vuoden opiskelun jälkeen mennään työharjoitteluun joka kestää muistaakseni n.8kk...sen jälkeen palataan taas koululle kuudeksi viikoksi jonka jälkeen alkaa kenttäjakso jossa ollaan puoli vuotta töissä.sen jälkeen muutama viikko taas koulua ja olet valmis poliisi.eli opiskelua tapahtuu myös itse työn parissa mikä on älyttömän hyvä.itse voi hakea työharjoitteluun minne haluaa ja kenttäjakso pidetään mielellään samassa paikassa...riippuen tietenkin tilanteista.

        Pystyykö muka itse vaikuttamaan missä työharjoittelun ja kenttätyöjakson suorittaa?

        Itse poliisikoulun sivuilla lukee että opiskelijan on sitouduttava suorittamaan työharjoittelu sekä kenttätyöjakso siellä poliisiyksikössä joka hänelle koulusta osoitetaan...
        Tästähän voisi päätellä että itsellä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa paikkaan?!

        En näe siinä hirveästi järkeä että jos asut helsingissä niin sinut voidaan määrätä vaikka lappiin työharjoitteluun.. Tämä etenkin perheellisillä, voisi ns. tuottaa ongelmia! En myöskään tarkoita tällä sitä että sinun pitäisi sitten ehdottomasti päästä esim. oman kotikaupunkisi poliisiyksikköön, vaan edes sinnepäin..


    • yrittää?

      Heissan! Olen 20-vuotias tyttö ja poliisin ammatista kiinnostuin kanssa jo monta vuotta sitten. Ainut mikä on pidätellyt on kuntotestit.
      Olen ollut liikunnallinen koko peruskoulun ajan, tosin olen harrastanut vain ratsastusta, en mitään taistelulajeja, joista olisi voinut olla hyötyä. Hiljattain olen alkanut petrata ja alkanut uimaan ja käymään salilla mutta kuntotestit hirvittää hirmusesti, koska en ole mikään himokuntoilija ja tunnen itseni huonokuntoiseksi. Tuntuu, että kaikki jotka sinne hakee/on päässyt sisään on jotain himotreenaajia ja luokkansa parhaita eikä tälläisellä tavallisella kansalaisella ole mitään mahiksia. Mitä mahdollisuuksia tälläisellä melko voimattomalla ja heiveröisellä 20-vuotiaalla tytöllä on läpäistä kuntotestit ja vielä muiden edessä kun itseluottamus ei ehkä siinä tilanteessa ole mikään ihan suuri ja kun on epävarma itsestään?
      Olen tässä punninnut ammattia itselleni jo nelisen vuotta ja rikostutkija on AINUT ala, mikä minua kiinnostaa. Harmittaa tosiaan, ettei sinne ole mitään "oikotietä", koska tietääkseni rikostutkijat eivät kovinkaan paljon tarvi lihaskuntoa..?
      Pelkäänpä vaan, että kaikki jää kiinni kuntotesteistä vaikken nyt mikään proo ole aineiden kirjottamisessakaan, mutta jokseenkin se tuntuu pieneltä huolelta verrattuna leuanvetoihin, ukkelinkantoon, juoksuun ja seinän ylitykseen.. :/ Apuvaa!
      Uskon että porukka on mukavaa, mutta jännittää olla esillä asiassa missä ei tunne olevansa hyvä. Miten muuten näin kielten opiskelu ensimmäisenä vuonna siellä toimii..? Olen kovin heikko vieraissa kielissä ja pelottaa etten pärjää.. mielipiteitä?
      Ja ihan samoihin kysymyksiin kaipaisin vastauksia kuin ketjun aloittajakin.. :)

      • Yrittää

        Pääsykokeet alkavat aamulla psykologisilla testeillä - tai fyysisillä testeillä riippuen siitä mihin ryhmään joudut. Psykologisissa testeissä on lähimuistin testaamista, avaruudellisen hahmotuskyvyn testaamista, päässälaskuja. Näissä testeissä kuluu aika koko ajan ja tarkoitus on selvitä mahdollisimman monesta laskusta/tehtävästä lyhyessä ajassa. Lisäksi on testi jossa kysytään monta sataa kysymystä ja testataan ristiriitoja samantyylisten kysymysten välillä, esim. "tykkäätkö taiteesta?" ja kymmenen turhan kysymyksen jälkeen kysymys "tykkäätkö katsella taiteellisia tauluja"...

        Fyysiset testit ovat rankat, mutta eivät mahdottomat. 1500m juoksu, miehillä maksimiaika 7.15 ja naisilla 8.00. Juoksu juostaan poliisikoulun pihalla ja kierros on n.400m pitkä ja radalla on loivaa alamäkeä, tasaista ja jyrkkä puuduttava, mutta lyhyt ylämäki. Juoksun jälkeen sisätiloihin ja vatsalihastestiin. Miehillä 5kg lisäpaino, naisilla muistaakseni 2,5kg paino, 30s aikaa ja vähintään 15 hyväksyttyä suoritusta. Seinämänylitys miehillä 230cm korkea, naisilla muistaakseni 200cm. Ilman vauhtia ponnistus ja käsillä vetäen kädet suoraksi seinän päälle ja yli. Pisteitä lähtee sen mukaan minkä verran käyttää jalkoja apuna. Nukenkanto 80kg nukella, 20m matka. Pisteytys menee suoraan suoritustekniikan mukaan, jos selkä pysyy suorana noston aikana ja matka menee hyvin, sen jälkeen 180 asteen pyöräytys ja selkä suorana alas = 10 pistettä eli täydet.

        Nukenkannon jälkeen miehillä leuanveto vähintään 5 suoritusta, tai vaihtoehtoisesti ylätalja 100kg selkä tuettuna. Naisilla ylätalja 70% omasta painosta ja vähintään 5 suoritusta. Penkkipunnerrus miehillä 62,5kg ja naisilla muistaakseni 38,5kg. Vähintään 2 hyväksyttyä suoritusta. Lopuksi vielä uinti, 100m ja 3 min aikaa, hyväksytty/hylätty arviointi, eli jos vain uida osaa niin ei ole edes kiire.

        Fyysisissä testeissä järjestys voi vaihdella, itselläni järjestys oli tämä. Fyysisten jälkeen ruokatauko ja pari tuntia taukoa muutenkin. Sen jälkeen tiukka puserrus kirjallisia kokeita, kirjatentti jossa monivalintakysymyksiä sekä esseekysymyksiä. Monivalinnat kohtalaisen helppoja mutta esseekysymykset pahoja. Tietenkin riippuen siitä kuinka hyvin on kirjat opiskellut. Kirjatentin jälkeen tiivistelmä, n.800 sanan teksti tiivistetään 100-150 sanaa otsikko n.10 sanaa. Tiivistelmäntekoa kannattaa harjoitella etukäteen useaan otteeseen ja jonkun toisen kanssa tarkistaa omat tuotokset. Se kehittää ja auttaa kokeissa. Aineistopohjainen aine jostain otsikosta, aineessa pitää viitata lähdeteokseen ja sen pohjalta kirjoittaa vähintään 150sanan aine, itselläni tuli 4 sivua ja sanoja en edes laskenut. Kirjoitelmissa arvostellaan mm. täsmällisyyttä ja johdonmukaisuutta, turha jaarittelu ei kannata.

        Pääsykokeissa henki on hyvä, itse en ainakaan huomannut minkäänlaista paineen asettelua kenellekään, päinvastoin ryhmästä tuli kannustusta ja positiivista painostusta silloin kun teki tiukkaa fyysisissä. Huippukuntoinen ei tarvitse olla, varsinkin minimit saavuttaa kyllä. Minimit ei tietenkään riitä ja täysiin pisteisiin vaaditaan kyllä kovaa kuntoa. Kouluun pääsemiseen ei kuitenkaan vaadita fyysisistä täysiä pisteitä, sillä kirjalliset kokeet painottuvat paljon enemmän. Kohtailaisilla pisteillä fyysiset läpi ja kirjallisista hyvät pisteet niin se riittää.

        Eli Sinulle joka naisena epäilet kykyjäsi: leuanvedoista ei tarvitse kauheata stressiä ottaa sillä naisena teet sen ylätaljalla ja vastuksena on 70% omasta painostasi. Käy salilla kokeilemassa kuinka sujuu, vastaotteella hartioiden leveydeltä kiinni vain ja tanko leuan alle vähintään 5 kertaa. Naisille kompastuskivet ovat olleet nukenkanto ja uskoakseni penkkipunnerrus. Näitä kannattaa käydä kokeilemassa, penkkipunnerruksessa kannattaa muistaa se että tarvittava määrä minimin saavuttamiseen on vain 2 toistoa. Nukenkantoa kannattaa harjoitella n.80kg painoisella kaverillasi, kaveri maahan makaamaan, nostat niskaa tukien kaverisi istumaan. Sen jälkeen polvi tukemaan selkää ja asettelet kätesi kainaloista ristikkäisiin ranteisiin kiinni. Kun tukeva ote on, takamusta pystyyn ja selkää suoraksi. Nostat jaloilla siten että takapuoli pysyy notkolla ja selkä suorana. Sen jälkeen selkä edellä 20 m, 180 asteen pyörytys ja selkä suorana kaveri istumaan. Siitä varovasti niskaa tukien takaisin maahan.

        Usko itseesi ja pääsykokeisiin vain! Treenaa niin että perussuorituksilla selvitä kokeista, itse koetilanteessa tsemppiä vaan päälle ja suoritukset parantuvat treeneistä huomattavasti. Kirjallisia kannattaa treenata kuitenkin enemmän, niistä ne pisteet tulevat. Ja fyysisissä kannattaa muistaa se että jos joku tuntuu ylipääsemättömälle niin yhdestä saa tulla hylätty.

        Pääsykokeissa on kyllä muitakin naisia ja se helpottaa suorituspaineita. Ei muuta kuin paperit valmiiksi ja poliisilaitokselle puhelinsoittoa komisarion haastatteluun!


      • yritän
        Yrittää kirjoitti:

        Pääsykokeet alkavat aamulla psykologisilla testeillä - tai fyysisillä testeillä riippuen siitä mihin ryhmään joudut. Psykologisissa testeissä on lähimuistin testaamista, avaruudellisen hahmotuskyvyn testaamista, päässälaskuja. Näissä testeissä kuluu aika koko ajan ja tarkoitus on selvitä mahdollisimman monesta laskusta/tehtävästä lyhyessä ajassa. Lisäksi on testi jossa kysytään monta sataa kysymystä ja testataan ristiriitoja samantyylisten kysymysten välillä, esim. "tykkäätkö taiteesta?" ja kymmenen turhan kysymyksen jälkeen kysymys "tykkäätkö katsella taiteellisia tauluja"...

        Fyysiset testit ovat rankat, mutta eivät mahdottomat. 1500m juoksu, miehillä maksimiaika 7.15 ja naisilla 8.00. Juoksu juostaan poliisikoulun pihalla ja kierros on n.400m pitkä ja radalla on loivaa alamäkeä, tasaista ja jyrkkä puuduttava, mutta lyhyt ylämäki. Juoksun jälkeen sisätiloihin ja vatsalihastestiin. Miehillä 5kg lisäpaino, naisilla muistaakseni 2,5kg paino, 30s aikaa ja vähintään 15 hyväksyttyä suoritusta. Seinämänylitys miehillä 230cm korkea, naisilla muistaakseni 200cm. Ilman vauhtia ponnistus ja käsillä vetäen kädet suoraksi seinän päälle ja yli. Pisteitä lähtee sen mukaan minkä verran käyttää jalkoja apuna. Nukenkanto 80kg nukella, 20m matka. Pisteytys menee suoraan suoritustekniikan mukaan, jos selkä pysyy suorana noston aikana ja matka menee hyvin, sen jälkeen 180 asteen pyöräytys ja selkä suorana alas = 10 pistettä eli täydet.

        Nukenkannon jälkeen miehillä leuanveto vähintään 5 suoritusta, tai vaihtoehtoisesti ylätalja 100kg selkä tuettuna. Naisilla ylätalja 70% omasta painosta ja vähintään 5 suoritusta. Penkkipunnerrus miehillä 62,5kg ja naisilla muistaakseni 38,5kg. Vähintään 2 hyväksyttyä suoritusta. Lopuksi vielä uinti, 100m ja 3 min aikaa, hyväksytty/hylätty arviointi, eli jos vain uida osaa niin ei ole edes kiire.

        Fyysisissä testeissä järjestys voi vaihdella, itselläni järjestys oli tämä. Fyysisten jälkeen ruokatauko ja pari tuntia taukoa muutenkin. Sen jälkeen tiukka puserrus kirjallisia kokeita, kirjatentti jossa monivalintakysymyksiä sekä esseekysymyksiä. Monivalinnat kohtalaisen helppoja mutta esseekysymykset pahoja. Tietenkin riippuen siitä kuinka hyvin on kirjat opiskellut. Kirjatentin jälkeen tiivistelmä, n.800 sanan teksti tiivistetään 100-150 sanaa otsikko n.10 sanaa. Tiivistelmäntekoa kannattaa harjoitella etukäteen useaan otteeseen ja jonkun toisen kanssa tarkistaa omat tuotokset. Se kehittää ja auttaa kokeissa. Aineistopohjainen aine jostain otsikosta, aineessa pitää viitata lähdeteokseen ja sen pohjalta kirjoittaa vähintään 150sanan aine, itselläni tuli 4 sivua ja sanoja en edes laskenut. Kirjoitelmissa arvostellaan mm. täsmällisyyttä ja johdonmukaisuutta, turha jaarittelu ei kannata.

        Pääsykokeissa henki on hyvä, itse en ainakaan huomannut minkäänlaista paineen asettelua kenellekään, päinvastoin ryhmästä tuli kannustusta ja positiivista painostusta silloin kun teki tiukkaa fyysisissä. Huippukuntoinen ei tarvitse olla, varsinkin minimit saavuttaa kyllä. Minimit ei tietenkään riitä ja täysiin pisteisiin vaaditaan kyllä kovaa kuntoa. Kouluun pääsemiseen ei kuitenkaan vaadita fyysisistä täysiä pisteitä, sillä kirjalliset kokeet painottuvat paljon enemmän. Kohtailaisilla pisteillä fyysiset läpi ja kirjallisista hyvät pisteet niin se riittää.

        Eli Sinulle joka naisena epäilet kykyjäsi: leuanvedoista ei tarvitse kauheata stressiä ottaa sillä naisena teet sen ylätaljalla ja vastuksena on 70% omasta painostasi. Käy salilla kokeilemassa kuinka sujuu, vastaotteella hartioiden leveydeltä kiinni vain ja tanko leuan alle vähintään 5 kertaa. Naisille kompastuskivet ovat olleet nukenkanto ja uskoakseni penkkipunnerrus. Näitä kannattaa käydä kokeilemassa, penkkipunnerruksessa kannattaa muistaa se että tarvittava määrä minimin saavuttamiseen on vain 2 toistoa. Nukenkantoa kannattaa harjoitella n.80kg painoisella kaverillasi, kaveri maahan makaamaan, nostat niskaa tukien kaverisi istumaan. Sen jälkeen polvi tukemaan selkää ja asettelet kätesi kainaloista ristikkäisiin ranteisiin kiinni. Kun tukeva ote on, takamusta pystyyn ja selkää suoraksi. Nostat jaloilla siten että takapuoli pysyy notkolla ja selkä suorana. Sen jälkeen selkä edellä 20 m, 180 asteen pyörytys ja selkä suorana kaveri istumaan. Siitä varovasti niskaa tukien takaisin maahan.

        Usko itseesi ja pääsykokeisiin vain! Treenaa niin että perussuorituksilla selvitä kokeista, itse koetilanteessa tsemppiä vaan päälle ja suoritukset parantuvat treeneistä huomattavasti. Kirjallisia kannattaa treenata kuitenkin enemmän, niistä ne pisteet tulevat. Ja fyysisissä kannattaa muistaa se että jos joku tuntuu ylipääsemättömälle niin yhdestä saa tulla hylätty.

        Pääsykokeissa on kyllä muitakin naisia ja se helpottaa suorituspaineita. Ei muuta kuin paperit valmiiksi ja poliisilaitokselle puhelinsoittoa komisarion haastatteluun!

        Kiitos paljon! Kerroit hyvin yksityiskohtaisesti, mitä vaaditaan ja sait minut ainakin yrittämään kouluun pyrkimistä. Nyt vain treenaamaan koska tekemistä on PALJON mikäli aijon päästä kuntotestit läpi.. ne minua enemmän huolettavat. Mutta katsotaan jos vaikka keväällä pääsis koittamaan, toivotaan parasta :)


      • IM
        Yrittää kirjoitti:

        Pääsykokeet alkavat aamulla psykologisilla testeillä - tai fyysisillä testeillä riippuen siitä mihin ryhmään joudut. Psykologisissa testeissä on lähimuistin testaamista, avaruudellisen hahmotuskyvyn testaamista, päässälaskuja. Näissä testeissä kuluu aika koko ajan ja tarkoitus on selvitä mahdollisimman monesta laskusta/tehtävästä lyhyessä ajassa. Lisäksi on testi jossa kysytään monta sataa kysymystä ja testataan ristiriitoja samantyylisten kysymysten välillä, esim. "tykkäätkö taiteesta?" ja kymmenen turhan kysymyksen jälkeen kysymys "tykkäätkö katsella taiteellisia tauluja"...

        Fyysiset testit ovat rankat, mutta eivät mahdottomat. 1500m juoksu, miehillä maksimiaika 7.15 ja naisilla 8.00. Juoksu juostaan poliisikoulun pihalla ja kierros on n.400m pitkä ja radalla on loivaa alamäkeä, tasaista ja jyrkkä puuduttava, mutta lyhyt ylämäki. Juoksun jälkeen sisätiloihin ja vatsalihastestiin. Miehillä 5kg lisäpaino, naisilla muistaakseni 2,5kg paino, 30s aikaa ja vähintään 15 hyväksyttyä suoritusta. Seinämänylitys miehillä 230cm korkea, naisilla muistaakseni 200cm. Ilman vauhtia ponnistus ja käsillä vetäen kädet suoraksi seinän päälle ja yli. Pisteitä lähtee sen mukaan minkä verran käyttää jalkoja apuna. Nukenkanto 80kg nukella, 20m matka. Pisteytys menee suoraan suoritustekniikan mukaan, jos selkä pysyy suorana noston aikana ja matka menee hyvin, sen jälkeen 180 asteen pyöräytys ja selkä suorana alas = 10 pistettä eli täydet.

        Nukenkannon jälkeen miehillä leuanveto vähintään 5 suoritusta, tai vaihtoehtoisesti ylätalja 100kg selkä tuettuna. Naisilla ylätalja 70% omasta painosta ja vähintään 5 suoritusta. Penkkipunnerrus miehillä 62,5kg ja naisilla muistaakseni 38,5kg. Vähintään 2 hyväksyttyä suoritusta. Lopuksi vielä uinti, 100m ja 3 min aikaa, hyväksytty/hylätty arviointi, eli jos vain uida osaa niin ei ole edes kiire.

        Fyysisissä testeissä järjestys voi vaihdella, itselläni järjestys oli tämä. Fyysisten jälkeen ruokatauko ja pari tuntia taukoa muutenkin. Sen jälkeen tiukka puserrus kirjallisia kokeita, kirjatentti jossa monivalintakysymyksiä sekä esseekysymyksiä. Monivalinnat kohtalaisen helppoja mutta esseekysymykset pahoja. Tietenkin riippuen siitä kuinka hyvin on kirjat opiskellut. Kirjatentin jälkeen tiivistelmä, n.800 sanan teksti tiivistetään 100-150 sanaa otsikko n.10 sanaa. Tiivistelmäntekoa kannattaa harjoitella etukäteen useaan otteeseen ja jonkun toisen kanssa tarkistaa omat tuotokset. Se kehittää ja auttaa kokeissa. Aineistopohjainen aine jostain otsikosta, aineessa pitää viitata lähdeteokseen ja sen pohjalta kirjoittaa vähintään 150sanan aine, itselläni tuli 4 sivua ja sanoja en edes laskenut. Kirjoitelmissa arvostellaan mm. täsmällisyyttä ja johdonmukaisuutta, turha jaarittelu ei kannata.

        Pääsykokeissa henki on hyvä, itse en ainakaan huomannut minkäänlaista paineen asettelua kenellekään, päinvastoin ryhmästä tuli kannustusta ja positiivista painostusta silloin kun teki tiukkaa fyysisissä. Huippukuntoinen ei tarvitse olla, varsinkin minimit saavuttaa kyllä. Minimit ei tietenkään riitä ja täysiin pisteisiin vaaditaan kyllä kovaa kuntoa. Kouluun pääsemiseen ei kuitenkaan vaadita fyysisistä täysiä pisteitä, sillä kirjalliset kokeet painottuvat paljon enemmän. Kohtailaisilla pisteillä fyysiset läpi ja kirjallisista hyvät pisteet niin se riittää.

        Eli Sinulle joka naisena epäilet kykyjäsi: leuanvedoista ei tarvitse kauheata stressiä ottaa sillä naisena teet sen ylätaljalla ja vastuksena on 70% omasta painostasi. Käy salilla kokeilemassa kuinka sujuu, vastaotteella hartioiden leveydeltä kiinni vain ja tanko leuan alle vähintään 5 kertaa. Naisille kompastuskivet ovat olleet nukenkanto ja uskoakseni penkkipunnerrus. Näitä kannattaa käydä kokeilemassa, penkkipunnerruksessa kannattaa muistaa se että tarvittava määrä minimin saavuttamiseen on vain 2 toistoa. Nukenkantoa kannattaa harjoitella n.80kg painoisella kaverillasi, kaveri maahan makaamaan, nostat niskaa tukien kaverisi istumaan. Sen jälkeen polvi tukemaan selkää ja asettelet kätesi kainaloista ristikkäisiin ranteisiin kiinni. Kun tukeva ote on, takamusta pystyyn ja selkää suoraksi. Nostat jaloilla siten että takapuoli pysyy notkolla ja selkä suorana. Sen jälkeen selkä edellä 20 m, 180 asteen pyörytys ja selkä suorana kaveri istumaan. Siitä varovasti niskaa tukien takaisin maahan.

        Usko itseesi ja pääsykokeisiin vain! Treenaa niin että perussuorituksilla selvitä kokeista, itse koetilanteessa tsemppiä vaan päälle ja suoritukset parantuvat treeneistä huomattavasti. Kirjallisia kannattaa treenata kuitenkin enemmän, niistä ne pisteet tulevat. Ja fyysisissä kannattaa muistaa se että jos joku tuntuu ylipääsemättömälle niin yhdestä saa tulla hylätty.

        Pääsykokeissa on kyllä muitakin naisia ja se helpottaa suorituspaineita. Ei muuta kuin paperit valmiiksi ja poliisilaitokselle puhelinsoittoa komisarion haastatteluun!

        "Ja fyysisissä kannattaa muistaa se että jos joku tuntuu ylipääsemättömälle niin yhdestä saa tulla hylätty"
        Eli meinaatko tällä sitä, että jos uiminen ei olisi vahvin ala, mutta sitä kuitenkin yrittää ja saa hylätyn, niin on vielä silti mahdollisuus päästä kouluun?


      • fairplay?
        Yrittää kirjoitti:

        Pääsykokeet alkavat aamulla psykologisilla testeillä - tai fyysisillä testeillä riippuen siitä mihin ryhmään joudut. Psykologisissa testeissä on lähimuistin testaamista, avaruudellisen hahmotuskyvyn testaamista, päässälaskuja. Näissä testeissä kuluu aika koko ajan ja tarkoitus on selvitä mahdollisimman monesta laskusta/tehtävästä lyhyessä ajassa. Lisäksi on testi jossa kysytään monta sataa kysymystä ja testataan ristiriitoja samantyylisten kysymysten välillä, esim. "tykkäätkö taiteesta?" ja kymmenen turhan kysymyksen jälkeen kysymys "tykkäätkö katsella taiteellisia tauluja"...

        Fyysiset testit ovat rankat, mutta eivät mahdottomat. 1500m juoksu, miehillä maksimiaika 7.15 ja naisilla 8.00. Juoksu juostaan poliisikoulun pihalla ja kierros on n.400m pitkä ja radalla on loivaa alamäkeä, tasaista ja jyrkkä puuduttava, mutta lyhyt ylämäki. Juoksun jälkeen sisätiloihin ja vatsalihastestiin. Miehillä 5kg lisäpaino, naisilla muistaakseni 2,5kg paino, 30s aikaa ja vähintään 15 hyväksyttyä suoritusta. Seinämänylitys miehillä 230cm korkea, naisilla muistaakseni 200cm. Ilman vauhtia ponnistus ja käsillä vetäen kädet suoraksi seinän päälle ja yli. Pisteitä lähtee sen mukaan minkä verran käyttää jalkoja apuna. Nukenkanto 80kg nukella, 20m matka. Pisteytys menee suoraan suoritustekniikan mukaan, jos selkä pysyy suorana noston aikana ja matka menee hyvin, sen jälkeen 180 asteen pyöräytys ja selkä suorana alas = 10 pistettä eli täydet.

        Nukenkannon jälkeen miehillä leuanveto vähintään 5 suoritusta, tai vaihtoehtoisesti ylätalja 100kg selkä tuettuna. Naisilla ylätalja 70% omasta painosta ja vähintään 5 suoritusta. Penkkipunnerrus miehillä 62,5kg ja naisilla muistaakseni 38,5kg. Vähintään 2 hyväksyttyä suoritusta. Lopuksi vielä uinti, 100m ja 3 min aikaa, hyväksytty/hylätty arviointi, eli jos vain uida osaa niin ei ole edes kiire.

        Fyysisissä testeissä järjestys voi vaihdella, itselläni järjestys oli tämä. Fyysisten jälkeen ruokatauko ja pari tuntia taukoa muutenkin. Sen jälkeen tiukka puserrus kirjallisia kokeita, kirjatentti jossa monivalintakysymyksiä sekä esseekysymyksiä. Monivalinnat kohtalaisen helppoja mutta esseekysymykset pahoja. Tietenkin riippuen siitä kuinka hyvin on kirjat opiskellut. Kirjatentin jälkeen tiivistelmä, n.800 sanan teksti tiivistetään 100-150 sanaa otsikko n.10 sanaa. Tiivistelmäntekoa kannattaa harjoitella etukäteen useaan otteeseen ja jonkun toisen kanssa tarkistaa omat tuotokset. Se kehittää ja auttaa kokeissa. Aineistopohjainen aine jostain otsikosta, aineessa pitää viitata lähdeteokseen ja sen pohjalta kirjoittaa vähintään 150sanan aine, itselläni tuli 4 sivua ja sanoja en edes laskenut. Kirjoitelmissa arvostellaan mm. täsmällisyyttä ja johdonmukaisuutta, turha jaarittelu ei kannata.

        Pääsykokeissa henki on hyvä, itse en ainakaan huomannut minkäänlaista paineen asettelua kenellekään, päinvastoin ryhmästä tuli kannustusta ja positiivista painostusta silloin kun teki tiukkaa fyysisissä. Huippukuntoinen ei tarvitse olla, varsinkin minimit saavuttaa kyllä. Minimit ei tietenkään riitä ja täysiin pisteisiin vaaditaan kyllä kovaa kuntoa. Kouluun pääsemiseen ei kuitenkaan vaadita fyysisistä täysiä pisteitä, sillä kirjalliset kokeet painottuvat paljon enemmän. Kohtailaisilla pisteillä fyysiset läpi ja kirjallisista hyvät pisteet niin se riittää.

        Eli Sinulle joka naisena epäilet kykyjäsi: leuanvedoista ei tarvitse kauheata stressiä ottaa sillä naisena teet sen ylätaljalla ja vastuksena on 70% omasta painostasi. Käy salilla kokeilemassa kuinka sujuu, vastaotteella hartioiden leveydeltä kiinni vain ja tanko leuan alle vähintään 5 kertaa. Naisille kompastuskivet ovat olleet nukenkanto ja uskoakseni penkkipunnerrus. Näitä kannattaa käydä kokeilemassa, penkkipunnerruksessa kannattaa muistaa se että tarvittava määrä minimin saavuttamiseen on vain 2 toistoa. Nukenkantoa kannattaa harjoitella n.80kg painoisella kaverillasi, kaveri maahan makaamaan, nostat niskaa tukien kaverisi istumaan. Sen jälkeen polvi tukemaan selkää ja asettelet kätesi kainaloista ristikkäisiin ranteisiin kiinni. Kun tukeva ote on, takamusta pystyyn ja selkää suoraksi. Nostat jaloilla siten että takapuoli pysyy notkolla ja selkä suorana. Sen jälkeen selkä edellä 20 m, 180 asteen pyörytys ja selkä suorana kaveri istumaan. Siitä varovasti niskaa tukien takaisin maahan.

        Usko itseesi ja pääsykokeisiin vain! Treenaa niin että perussuorituksilla selvitä kokeista, itse koetilanteessa tsemppiä vaan päälle ja suoritukset parantuvat treeneistä huomattavasti. Kirjallisia kannattaa treenata kuitenkin enemmän, niistä ne pisteet tulevat. Ja fyysisissä kannattaa muistaa se että jos joku tuntuu ylipääsemättömälle niin yhdestä saa tulla hylätty.

        Pääsykokeissa on kyllä muitakin naisia ja se helpottaa suorituspaineita. Ei muuta kuin paperit valmiiksi ja poliisilaitokselle puhelinsoittoa komisarion haastatteluun!

        Tuo ei ole minusta reilua että miehillä on huomattavasti rankemmat testit, sillä eihän se känninen teini jota juokset puistossa kiinni anna armoa naisille.

        palo ja pelastuslaitokset tämän korjasivat sillä saman kokeen joutuu tekemään mies ja nainen sillä ei se tulipalo anna armoa jos nainen hakee ihmisen pois tulipalosta.

        Jos mies reputtaa kunto kokeet, mutta olisi päässyt naisten omista helposti läpi, ja eräs nainen läpäisi nipin napin kokeen, olisiko meillä parempi poliisi? minusta tämä pitäisi laittaa kuntoon, tosin vain minun mielipide. ja onhan tuo fyysinen testi vain osa koko hakua


    • dii-

      Mä taas olen tuumaillut, että vaikka poliisikouluun ei taida virallisesti olla pituusrajoja, niin kuinka pätkä voi olla ihan oikeasti? Mulla on pituutta 163cm, kunto on mielestäni kuitenkin kohillaan ja motivaatiotakin löytyy. Jotenkin on vaan lykännyt sitä hakemista juuri tästä syystä; muutoinkin kun tuntee olonsa välillä ihan kirpuksi pidempien ihmisten seassa. Ei mua huolestuta niinkään kenenkään asenteet, vaan lähinnä se, että aiheutuuko pituudesta jotain hankaluuksia ihan käytännön hommissa. Niin ja nainen olen.

      • kaisaaaa

        pituus ei estä mitenkään poliisiksi tuloa. Niissä kuntotesteissä tosin seinän ylittäminen lyhyeltä saattaa olla vaikeaa, mutta sen kun pääsee ei tarvitse enää miettiä pituuttaan, sillä sitä ei enää 'tarvita' :) tiedän yhden n. 160 senttisen poliisin, ja ihan hyvin on pärjänny hänen mukaansa.

        itte oon 172 cm nainen ja menen poliisikouluun, mutta ongelmana on mun laiska luonne, en jaksais kuntoilla (en ole lihava, mutta kunto on ihan päin persettä, sitä siis ei löydy).


    • ARA,.,.

      niin minkälainen ruotsin kielen taito pitää olla?

      • LMK

        En suosittele naisille poliisiksi ryhtymistä. Potilaanani joitakin naispuolisia poliiseja, joita ahdistellaan jatkuvasti seksuaalisesti, koska miesvoittoinen ala. Ilmoitusta ei voi tehdä, kuten ymmärrätte. Tästä seurannut syvää masennusta, ahdistuneisuutta jne.

        Naisen kannattaa ryhtyä poliisiksi vain, jos on hyvin maskuliininen, eli kestää vihjailut ja vastaavat, sekä osaa ennenkaikkea reagoida niihin oikein.

        Myös tehtävissä saavat kuulla todella ikäviä asioita, koska ei kukaan kunnioita naispuolista poliisia. Valitettavaa, mutta totta.


      • Törkeää
        LMK kirjoitti:

        En suosittele naisille poliisiksi ryhtymistä. Potilaanani joitakin naispuolisia poliiseja, joita ahdistellaan jatkuvasti seksuaalisesti, koska miesvoittoinen ala. Ilmoitusta ei voi tehdä, kuten ymmärrätte. Tästä seurannut syvää masennusta, ahdistuneisuutta jne.

        Naisen kannattaa ryhtyä poliisiksi vain, jos on hyvin maskuliininen, eli kestää vihjailut ja vastaavat, sekä osaa ennenkaikkea reagoida niihin oikein.

        Myös tehtävissä saavat kuulla todella ikäviä asioita, koska ei kukaan kunnioita naispuolista poliisia. Valitettavaa, mutta totta.

        Tuohan vie kaiken luottamuksen miespoliiseihin! Ajatella että ns. "lainvartijat" tekevät naispoliisien elämän sietämättömäksi! Niistä pitäisi tehdä ilmoitus, niin monta kertaa että asiat muuttuu!

        Itsekin olen harkinnut poliisiksi ryhtymistä ja nainen oon, enkä mikään keijukainen todellakaan.

        Suututtaa että kaiken maailman kusipäät eivät anna naisten tehdä mitä haluavat... >:C


      • naispoliisia
        LMK kirjoitti:

        En suosittele naisille poliisiksi ryhtymistä. Potilaanani joitakin naispuolisia poliiseja, joita ahdistellaan jatkuvasti seksuaalisesti, koska miesvoittoinen ala. Ilmoitusta ei voi tehdä, kuten ymmärrätte. Tästä seurannut syvää masennusta, ahdistuneisuutta jne.

        Naisen kannattaa ryhtyä poliisiksi vain, jos on hyvin maskuliininen, eli kestää vihjailut ja vastaavat, sekä osaa ennenkaikkea reagoida niihin oikein.

        Myös tehtävissä saavat kuulla todella ikäviä asioita, koska ei kukaan kunnioita naispuolista poliisia. Valitettavaa, mutta totta.

        Paskanmarjat! Huomaa ettet tiedä asioista pätkän vertaa. Tiedätkö muuten mitä maskuliininen tarkoittaa? Se ei siis tarkoita henkistä vahvuutta =D Taidat olla joku hieroja ammatiltasi kun ole noin tietämätön. Eikä miesvoittoinen ala tarkoita ahdisteluja naisille. Ahdistellaanko miehiä hoitoalalla kun on naisvoittoinen ala?
        Miten selität sen, että naispoliisi pystyy rauhoittamaan tilanteen paremmin kuin mies? tai miksi naispoliisille on helpompi puhua?? Kun kertomasi mukaan "kukaan ei kunnioita naispuolista poliisia"


      • Nainen vm.-81
        LMK kirjoitti:

        En suosittele naisille poliisiksi ryhtymistä. Potilaanani joitakin naispuolisia poliiseja, joita ahdistellaan jatkuvasti seksuaalisesti, koska miesvoittoinen ala. Ilmoitusta ei voi tehdä, kuten ymmärrätte. Tästä seurannut syvää masennusta, ahdistuneisuutta jne.

        Naisen kannattaa ryhtyä poliisiksi vain, jos on hyvin maskuliininen, eli kestää vihjailut ja vastaavat, sekä osaa ennenkaikkea reagoida niihin oikein.

        Myös tehtävissä saavat kuulla todella ikäviä asioita, koska ei kukaan kunnioita naispuolista poliisia. Valitettavaa, mutta totta.

        Höpönpöpö! En usko tuohon miespoliisi juttuun pätkän vertaa. Miehillä on erilainen huumori ja jos noin vähästä pitää jollekin psykologille juosta, niin sitten on väärällä alalla. Poliisin työssä tarvii lehmänhermoja, asiakaspalvelutaitoja ja paljon huumoria että voi jotkut paskatkin jutut painaa villasella.
        Hain itse tuossa syksyn haussa poliisikouluun. Kuntokokeet kans hirvittää, vaikka harrastan liikuntaa paljon(ratsastus, punttisali, juokseminen). Taústalta löytyy nuoriso-ohjaajan tutkinto, kauppakoulututkinto yms. yms. sekä vartijan opinnot vartijan ammattitutkinto (kesken vielä). Tammikuun pääsykokeita odotellessa :) Pettymys toki kova, jos ei kouluun pääse.


      • kunniallinen nainen
        LMK kirjoitti:

        En suosittele naisille poliisiksi ryhtymistä. Potilaanani joitakin naispuolisia poliiseja, joita ahdistellaan jatkuvasti seksuaalisesti, koska miesvoittoinen ala. Ilmoitusta ei voi tehdä, kuten ymmärrätte. Tästä seurannut syvää masennusta, ahdistuneisuutta jne.

        Naisen kannattaa ryhtyä poliisiksi vain, jos on hyvin maskuliininen, eli kestää vihjailut ja vastaavat, sekä osaa ennenkaikkea reagoida niihin oikein.

        Myös tehtävissä saavat kuulla todella ikäviä asioita, koska ei kukaan kunnioita naispuolista poliisia. Valitettavaa, mutta totta.

        Itse olin miesvaltaisella alalla töissä, olen naisellinen ja kauniiksi ja viehättäväksi kehuttu nainen, mutta silti sen verran löytyy arvokkuutta ja sanavalmiutta, että miehet eivät töissä ehdotelleet eivätkä ahdistelleet. Uskoisin itse ainakin pärjääväni hyvin poliisimiesten joukossakin.


      • Vartija.
        Nainen vm.-81 kirjoitti:

        Höpönpöpö! En usko tuohon miespoliisi juttuun pätkän vertaa. Miehillä on erilainen huumori ja jos noin vähästä pitää jollekin psykologille juosta, niin sitten on väärällä alalla. Poliisin työssä tarvii lehmänhermoja, asiakaspalvelutaitoja ja paljon huumoria että voi jotkut paskatkin jutut painaa villasella.
        Hain itse tuossa syksyn haussa poliisikouluun. Kuntokokeet kans hirvittää, vaikka harrastan liikuntaa paljon(ratsastus, punttisali, juokseminen). Taústalta löytyy nuoriso-ohjaajan tutkinto, kauppakoulututkinto yms. yms. sekä vartijan opinnot vartijan ammattitutkinto (kesken vielä). Tammikuun pääsykokeita odotellessa :) Pettymys toki kova, jos ei kouluun pääse.

        Pääsitkö kouluun ?


    • paloin

      Onkohan poliisikouluun mitään mahdollista päästä
      pelkällä peruskoulu pohjalla..?

      • sellasta..

        EI pelkkä peruskoulu ei riitä, tarvit toise astee koulutuksen lue polamkin sivuilta lisää.


      • pituinen
        sellasta.. kirjoitti:

        EI pelkkä peruskoulu ei riitä, tarvit toise astee koulutuksen lue polamkin sivuilta lisää.

        on se uima-allas jossa tuo uinti suoritetaan? että onko se sen sata metriä vai pitääkö montakin kertaa kääntyä edes takas..? mitä vauhdittomalle pituudelle on tapahtunut? viime vuonna se muistaakseni vielä oli tuolla kuntotestissä mutta nyt ei näkynyt.. ihanaa luettavaa että kaikki siellä kokeissa hyvin kannustavaisia:)


      • ddafsf
        pituinen kirjoitti:

        on se uima-allas jossa tuo uinti suoritetaan? että onko se sen sata metriä vai pitääkö montakin kertaa kääntyä edes takas..? mitä vauhdittomalle pituudelle on tapahtunut? viime vuonna se muistaakseni vielä oli tuolla kuntotestissä mutta nyt ei näkynyt.. ihanaa luettavaa että kaikki siellä kokeissa hyvin kannustavaisia:)

        www.poliisiammattikorkeakoulu.fi


      • Jaska212

        On mahdollista. Itsellä vain peruskoulu käytynä loppuun. Lisäksi amista tuli käytyä jonkin verran ja töissä oltua toistakymmentä vuotta. Nyt ollaan koulussa sisällä :)

        Kokeilla voi aina, ilmottavat sitten kyllä jos paukut ei riitä...


      • possuksi?
        Jaska212 kirjoitti:

        On mahdollista. Itsellä vain peruskoulu käytynä loppuun. Lisäksi amista tuli käytyä jonkin verran ja töissä oltua toistakymmentä vuotta. Nyt ollaan koulussa sisällä :)

        Kokeilla voi aina, ilmottavat sitten kyllä jos paukut ei riitä...

        Olen lähemmäs kolmekymppinen perheellinen mies ja poliisin ammatti on kiinnostanut minua jo pitkään. Olisi mukava kuulla muilta perheellisiltä opiskelijoilta kokemuksia siitä miten perhe-elämä ja poliisikoulu sopivat yhteen. Esimerkiksi asumisjärjestelyt? Kun itsellä ei olisi oikein mahdollista asua asuntolassa ja asumme perheen kanssa tällä hetkellä Vantaalla.


    • EIKÄKUSIKKO

      Sinne vaan jos kerta poliisintyö jostain syystä kiinnostaa mutta toivottavasti oot tutkinu aihetta pintaa syvemmältä toivon että sun tärkein syy hakea poliisikouluun on että korvaisit jonkun kusipääpoliisin mitä suomessa riittää ja näin omalta osaltasi auttaisit palauttamaan ihmisten luottamuksen suomen poliisiin joka on äärimmäisen ammattitaidotonta ja törkeästi käyttäytävää, mielivaltaisesti toimivaa ja ihmisoikeuksista piittaamatonta porukkaa. Hyvä esimerkki, mut pahoinpideltiin soitin itse poliisit paikalle ja he veivätkin minut putkaan ja tällä välin riitapukari yritti päästä meille vaimoani "katsomaan". Sellasta on suomalaisen poliisin toiminta. Saavat olla miten piittaamattomia tai yli-innokkaita vaan haluavat kun on virkkamerkki suojana. Poliisin tapostakin kun saa elinkautisen, tällä varmistettu että poliisille ei sanota vastaan mutta kyllä ainakin oma luottamukseni tuon kokemuksen myötä karisi. sama homma mistä johtuu että se on AINA naispoliisi kuka pysäyttää ja käyttäytyy tosi vittumaisesti normaali ihmisiä kohtaan? johtuuko se siitä että kokevat olevansa miehiä heikompiaj a näin yrittävät omalla törkeällä jätkämäisellä käytöksellään korvata tärkeät puutteensa?

      PTHYI!!!!

      • tanzax

        Kuinka monta kertaa täällä on porukat kokeillu päästä kouluun sisälle? Ite asennoidun siihen, ettei ekalla eikä välttämättä tokallakaan kerralla vielä vaikka itseluottamus on pilvissä =D


    • hanji

      Terve.

      Itse olen 30-v nainen, salilla käynyt nyt rankemmin vuoden ja harrastanut muutenkin aina liikuntaa.

      Poliisikouluun olen hakemassa juuri tällä hakujaksolla, haastattelu tänään :D

      Olen vartijan ammattitutkinnon suorittanut, ja olen tottunut miesvoittoisella alalla työskentelyyn, joten uskoisin, että seksistiset heitot eivät häiritse.

      Lapsia on kolme, joten konfliktitilanteita tulee ratkottua päivittäin ja neuvottelua on harjoiteltu aika paljon tämän vuoksi :D

      Ikäpisteitä tulee jo, työkokokemusta 5 vuotta.

      Ainoa, mikä jännittää, ovat nuo tiivistelmät ja kirjoitelmat; sain onneksi eräältä opettajalta kaksi tehtävää harjoitukseksi. Pääsääntöisesti olen kuullut, että porukka hakee sillä ajatuksella sisään, että toisella kerralla pääsisi.

      Eka kerta mennyt vähän katsellessa, että miltä homma tuntuu ja näyttää.

      Itse olen sen verran päämäärätietoinen, että haluan harjoitella nyt jo valmiiksi kunnolla, jos vaikka ekalla kerralla pääsisi. En haluaisi hukata aikaa. Ja samalla ajatuksella on taatusti muitakin liikenteessä, joten kova meininki on edessä.

      Kirjoitelman ja tiivistelmän aiheet ovat polamkin sivuilla, ja esim EU-perusteoksen saa tilattu anetistä jo valmiiksi, jos haluaa etumatkaa harjoitteluun. Samoin kirjoitelman aihekirjoitus on tulostettavissa netistä. Suosittelen panostamaan niihin, sillä opettajani turvallisuusalalta sanoi, että kirjoituksiin usea putoaa.

      Itsellä on toinen ammatti pohjalla, joten jos virkaa ei poliisihommista löydy, voin palata turvallisuusalalle.. ja saan poliisikoulutuksesta lisäsiivun palkkaan ;D

      Tsemppiä kaikille, jotka hakevat kouluun!!

    • Poksy

      Naurettavaa,viestiketju lähti alustapitäen väärille raiteille. Sellaista se on idioottien kanssa.

    • 80kg nuken raahannut

      Uusi poliisikoulutus on ammattikorkeakoulututkinto 180 op.
      Uudistus on varsin tuore,vasta kaksi ryhmää on valittu opiskelemaan.

      • kasvojenkohennus

        LIeneekö poliisikoulutus tarvinnut imagon parannusta kun halusi ammattikorkeakouluksi?
        Tietääkseni ainoa oppilaitos missä pääsee työharjoittelulla suorittamaan AMK-tutkinnon.
        Teoriaopinnot ovat heillä käytännössä todella vähäisessä kuvassa, lisäksi matemaattiset ja kielelliset vaatimukset eivät ole edes ammattikorkean tasoa. Parhaiten tätä opetusta kuvaisi entinen poliisikoulu eli amis.


      • Vaativa työ
        kasvojenkohennus kirjoitti:

        LIeneekö poliisikoulutus tarvinnut imagon parannusta kun halusi ammattikorkeakouluksi?
        Tietääkseni ainoa oppilaitos missä pääsee työharjoittelulla suorittamaan AMK-tutkinnon.
        Teoriaopinnot ovat heillä käytännössä todella vähäisessä kuvassa, lisäksi matemaattiset ja kielelliset vaatimukset eivät ole edes ammattikorkean tasoa. Parhaiten tätä opetusta kuvaisi entinen poliisikoulu eli amis.

        Tuskin kukaan on kateellinen 1vuoden palkallisesta harjoittelujaksosta.


    • miuku mauku
      • Vartia

        AMK,mutta vasta tänä vuonna. Aijemmin "AMIS".


    • Pyrkinyt x2

      Uinti pitää suorittaa,sitä et voi millään väistää.1500m juoksussa on alitettava tietty aika,jos ei alita,niin sitten alkaa kotimatka.

    • kaksi tärkeää

      Kielioppi/oikeinkirjoitus.

    • AMK joo

      "Poliisiammattikorkeakoulu (lyhenne Polamk[1]) on Tampereen Hervannassa sijaitseva sisäasiainministeriön alainen oppilaitos[2][3], jossa voi suorittaa poliisin ammattikorkeakoulututkinnon. Ennen vuotta 2014 tutkinto oli perustutkintotasoinen."

      No nyt se on ainakin ammattikorkeakoulu.

      • Kahleet2015

        Turvallisuusalan koulutuspaikkoja on paljon. Itse ajattelin opiskella järjestyksenvalvojaksi, tutkinto on aika lähellä poliisintutkintoa, ainakin vartijaa arvostetumpi. Myös vanginvartijan tehtävät kiinnostaa, niissäkin saa olla tavallaan pomo.


    • Kiinnostaapaljon

      Voisiko joku minua viisaampi kertoa hiukan opinnoista siellä? Onko armeijan käymisestä niin paljon hyötyä kuin sanotaan olevan? Entäs joistakin harrastuksista?
      Kiinnostaisi todella paljon kuulla siellä opiskelevien kokemuksia.

      • Kiinnostaapaljon

        Unohdin vielä lisätä, on sieltä saatava tutkinto käypä muissa EU-Maissa?


      • Haaveenavartia

        Armeijaa ei tarvitse käydä, myös pituusraja on poistunut. Uskon, että joudut suorittamaan jonkun lyhyen kurssin kohdemaassa(suomen vatria tutkinto ei riitä).

        Huom! Puhun vartian koulutuksesta, poliisiksi en halua pyrkiä, kun saman työn (melkein) saa noin kuukauden koulutuksella.


      • valmistunut-14

        Meinaatko todella että vartijan ja poliisin työt ovat rinnastettavissa? :D ei kyllä valitettavasti pidä paikkansa... vartijoista löytyy juurikin niitä jotka eivät ole päässeet poliisikouluun ja leikkivät "pikkupoliisia" vartijan haalareissa.. En toki halua millään tavalla halventaa vartijoita ammattikuntana, hyviä poliisin apulaisiahan he ovat, mutta valitettavasti joukosta löytyy myös niitä jotka alkavat pätemään keikoilla myös meille poliiseille joilla on kuitenkin moninkertaisesti syvempi koulutus.. eihän vartijan ja poliisin ammatteja voi edes verrata.. vartija omistautuu työssään toimialueensa omaisuuden suojaamiseen, poliin tehtävänä on taas ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta. Karkeasti sanottuna vartija keskittyy siis materiaan, poliisi ensisijaisesti ihmisiin.
        Kannattaa todella ottaa selvää mihin koulutukseen on pyrkimässä ja mitä työnkuva pitää sisällään :)
        Tsemppiä kaikille PolAmkin pääsykokeisiin!


      • Anonyymi
        valmistunut-14 kirjoitti:

        Meinaatko todella että vartijan ja poliisin työt ovat rinnastettavissa? :D ei kyllä valitettavasti pidä paikkansa... vartijoista löytyy juurikin niitä jotka eivät ole päässeet poliisikouluun ja leikkivät "pikkupoliisia" vartijan haalareissa.. En toki halua millään tavalla halventaa vartijoita ammattikuntana, hyviä poliisin apulaisiahan he ovat, mutta valitettavasti joukosta löytyy myös niitä jotka alkavat pätemään keikoilla myös meille poliiseille joilla on kuitenkin moninkertaisesti syvempi koulutus.. eihän vartijan ja poliisin ammatteja voi edes verrata.. vartija omistautuu työssään toimialueensa omaisuuden suojaamiseen, poliin tehtävänä on taas ylläpitää järjestystä ja turvallisuutta. Karkeasti sanottuna vartija keskittyy siis materiaan, poliisi ensisijaisesti ihmisiin.
        Kannattaa todella ottaa selvää mihin koulutukseen on pyrkimässä ja mitä työnkuva pitää sisällään :)
        Tsemppiä kaikille PolAmkin pääsykokeisiin!

        Huvittavin keskusteluryhmä pitkään aikaan. Toivottavasti oikeasti hakevat bongaavat trollit. Sen verran leveetä tekstiä että 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavin keskusteluryhmä pitkään aikaan. Toivottavasti oikeasti hakevat bongaavat trollit. Sen verran leveetä tekstiä että 😆

        Ja tää ei ollu tarkotettu edelliselle kommentoijalle vaan paljon ylempänä oleville


    • älkää menkö poliisikouluun valtio kusettaa teitä kun aika koittaa joudutte eturintamalle

      • Anonyymi

        Okei. No en sit mee..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Okei. No en sit mee..

        10% pyrkijöistä pääsee Tampereen Hervannalla sijaitsevaan Poliisiammattikorkeakouluun.
        Noin puolet naisia.


    • Anonyymi

      Moikka! Saiskohan vähän elvytettyä tätä Polamk-haku keskustelua. Naiset hoi! Onko kukaan menossa tällä viikolla pääsykokeisiin? Ihan mielenkiinnosta kysyisin minkälaisia tuloksia olette saaneet fyysisten harjoittelussa. Itse tuntuu, että kehitys jumahti ja tällä hetkellä siis juoksu 7.30min, penkki 10 toistoa, ylätalja 5 toistoa, ketteryysrataa en ole kokeillut/harjoitellut. Itsellä tuntuu ainakin, että aika köykäisillä lähdetään hakuun, mutta ajattelin nyt kuitenkin käydä katsomassa millaiset kokeet on ja panostaa mahdollisesti.ä vielä enemmän seuraavaan hakuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3654
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      577
      3425
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      42
      3279
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      50
      2141
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2061
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1918
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      152
      1599
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1341
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1322
    Aihe