MYKOPLASMA

näin raumalla

Ystäväni on sairastellut helmikuusta lähtien. Lämpöilyä, aivan voimaton, rinnassa kipua(keuhkoissa?), alkuvaiheessa kurkku kipua ja kaulan imusolukkeet turvoksissa.
Alkuun juoksi terveyskeskuksessa keuhkokuvissa,sydänfilmissä ja kaiken mailman verikokeissa. Eikä mitään. Jossain kohtaan epäiltiin jo imusolukesyöpääkin.
Potilaan ja läheisten kovan puhumisen ja vaatimuksen kautta otettiin sairaalaan sisätautiosastolle sisälle. Parin päivän jälkeen potkaistiin kotiin sairastelemaan flunssan jälkioireita, vaikkei ollut edes flunssaa sairastanut!! Ja muutenkin suhtauduttiin kuin luulotautiseen.
Tämän jälkeen hakeutui yksityiselle lääkäriin, joka totesi paranemaan päin olevan sydänpussintulehduksen.
Kun olo ei ajan kuluessa alkanut helpottaa hakeutui uudestaan yksityiselle ja otettiin lisää kokeita. Jolloin todettiin mykoplasma ja jossain vaiheessa sairastettu keuhkoklamydia. Sai 20 päivän lääkekuurin. Kuurin loppupuolella lämpöily ja rintakipu loppui, mutta alkoi uudelleen lääkkeen loputtua. Uusi hieman pidempi kuuri, mutta olo ei helpota ja mykoplasman arvot vain kohoaa.
Nyt infektiolääkäri sanoi vain "aika parantaa" ja yksityinen lääkäri kehoitti tilamaan aika Turkuun keuhkolääkärille, jolla ehkä enemmän kokemusta pitkittyneestä mykoplasmasta.
Netistä olen lukenut, että mykoplasma on todella sitkeä tauti eikä lähde parinkaan kuukauden kuureilla pois vaa vaatii todella pitkän kuurin ja lisäravinteita mielellään nestemäisiä, jotka imeytyvät paremmin kuin pillerit, sillä tauti imee kaikki ravinteet kehosta heikontaen yleiskuntoa.
Tämän ja lukemieni keskustelujen perusteella lyhyt kuuri ei auta. Miksi lääkärien on niin vaikeaa hyväksyä sitä?!
Olisi kiva lukea miten kauan toiset ovat tätä sairastaneet ja lääkekuurien pituutta sekä missä päin Suomea mikäkin käytäntö lääkäreillä on.

131

71123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joten nauti siitä

      äläkä aloita samasta aiheesta yhä uudelleen ja uudelleen keskustelua. Jos jotakin olisi ollut, niin se olisi jo huomattu. Joten nauti elämästäsi.

      • näin raumalla

        Huomasin itsekkin jälkikäteen, että olisin voinut jatkaa entisiä keskusteluja aiheesta eikä aloittaa uudella otsikolla. Mutta onneksi näitä EI OLE PAKKO LUKEA, jos ei kiinnosta. Mutta ilmeisesti otsikko ainakin hieman kiinnosti sinua, kun kerran luvit!
        Hyvää jatkoa ja terveyttä elämääsi toivottavasti et itse joudu kokemaan moista sairautta koskaan.


      • mutta KUKA

        ei saisi aloittaa "uutta keskustelua"? Ystäväkö - siis sinä? Vai kuka??? Nyt tipuin kärryiltä...


      • LAPPI T. L:ssä

        kyseisiä asioita hoidetaan? Passitetaanko suoraa Porrii, tieksää, vai Raumalle Terveyskeskuksen vuodeosastolle noutajaa odottelemaan?
        Onks sulla kokemuksia? >Tai pannaanks ne vanhainkotiin kuolemaa oottamaan?
        VAI HOIDETAANKO VANHUKSET??? KUNNOLLA?
        Kerro nyt! Booky!


      • Anonyymi

    • totta.

      Useinkin nuo infektiolääkärit väheksyvät bakteerien aiheuttamia tulehdussairauksia, eli se "aika parantaa" on melko yleistä...
      Minusta pitäisi uskoa sitä lääkäriä, joka kliinisesti tutkii potilaan ja tietää tämän oireiston. Siinä ollaan sitten kahden lääkärin välissä, juu...
      Nämä infektiolääkärit usein näkevät jonkun bakteerin aiheuttaman sairauden hyvin "universaalisesti", kun taas sairauden erikoislääkäri näkee sen subjektiivisesti potilaan kannalta: eli hoidetaan lääkkeillä pois.
      Tämä on aihepiiri, josta pitäisi ehdottomasti saada julkinen keskustelu: uskoako infektiolääkäriä ja kärsiä - vaiko erikoislääkäriä ja saada lääkitys...?
      Rauma ei liene poikkeustapaus - samanlaista on muuallakin.

      • antibioottikuurit

        joiden tehosta ei olla varmoja altistavat kaiken maailman antibioottiripuleille ja lääkeresistenteille bakteerikannoilla, joiden kanssa ollaan sitten ihmeissään, kun MIKÄÄN ei niihin pure.


      • Tämän aiheuttavat
        antibioottikuurit kirjoitti:

        joiden tehosta ei olla varmoja altistavat kaiken maailman antibioottiripuleille ja lääkeresistenteille bakteerikannoilla, joiden kanssa ollaan sitten ihmeissään, kun MIKÄÄN ei niihin pure.

        juuri ERI LÄÄKÄRIT, jotka näitä antibiootteja potilasparalle määräävät. VASTUU ON LÄÄKÄREIDEN - EI POTILAAN!
        Turha ihmetellä sitten, jos on resistentti liki kaikille antibiooteille! Suomalainen antibioottikäytäntö ei suinkaan ole mitään "maltillista" - vaan hyvinkin aggressiivista! Määräämällä joku antibiootti on "helppoa" päästä eroon potilaasta - ja vastuusta...?


      • sehän on huono
        Tämän aiheuttavat kirjoitti:

        juuri ERI LÄÄKÄRIT, jotka näitä antibiootteja potilasparalle määräävät. VASTUU ON LÄÄKÄREIDEN - EI POTILAAN!
        Turha ihmetellä sitten, jos on resistentti liki kaikille antibiooteille! Suomalainen antibioottikäytäntö ei suinkaan ole mitään "maltillista" - vaan hyvinkin aggressiivista! Määräämällä joku antibiootti on "helppoa" päästä eroon potilaasta - ja vastuusta...?

        ... ja v-mäinen lääkäri, joka ei edes "antibioottikuuria" määrännyt ;-).


      • 2 x myko
        sehän on huono kirjoitti:

        ... ja v-mäinen lääkäri, joka ei edes "antibioottikuuria" määrännyt ;-).

        Mykoplasmaan ei tehoa läheskään kaikki antibiootit.


    • Poria?

      Ehkäpä Porissa osattaisiin hoitaa ystäväsi sairautta oikein - onhan siellä Porin keskussairaalakin vissiin? Harvalla on noin kiinnostunut ystävä, kuin sinä tunnut olevan. Ihan käyp katteeks! Täältä Ivalosta käsin.

      • marja 07

        Onhan Porissa keskussairaala, muttei sinne mennä täältä ilman lääkärin lähetettä. Mutta ystäväni kävi Turussa Pulssissa ja sai lähetteen TYKS:iin.
        Kyllä se laittaa kiinnostumaan ja ennen kaikkea huollestuttamaan, kun läheinen ystävä riutuu kuukausi toisensa jälkeen eikä saa mistään apua ja kun vielä hänen pitäisi pystyä tuossa kunnossa hoitamaan pienet lapsensakin. Ja eikös se niin ole, että hädässä ystävää pitää auttaa puolin sun toisin.
        Laittaa NIIN kiukuttamaan Rauman terveyspalvelut, kun täältä ei nykyään saa mitään hoitoa, jos ei ole varaa mennä yksityiselle(tiedän muitakin tapauksia jotka terveyskeskuksessa/sairaalassa mitätätöity ja yksityisellä heti löytynyt vika ja apu.)


      • minunkin
        marja 07 kirjoitti:

        Onhan Porissa keskussairaala, muttei sinne mennä täältä ilman lääkärin lähetettä. Mutta ystäväni kävi Turussa Pulssissa ja sai lähetteen TYKS:iin.
        Kyllä se laittaa kiinnostumaan ja ennen kaikkea huollestuttamaan, kun läheinen ystävä riutuu kuukausi toisensa jälkeen eikä saa mistään apua ja kun vielä hänen pitäisi pystyä tuossa kunnossa hoitamaan pienet lapsensakin. Ja eikös se niin ole, että hädässä ystävää pitää auttaa puolin sun toisin.
        Laittaa NIIN kiukuttamaan Rauman terveyspalvelut, kun täältä ei nykyään saa mitään hoitoa, jos ei ole varaa mennä yksityiselle(tiedän muitakin tapauksia jotka terveyskeskuksessa/sairaalassa mitätätöity ja yksityisellä heti löytynyt vika ja apu.)

        "Turussa Pulssissa"

        ... tuttavani on siellä töissä ja kehuu kovasti, kuinka siellä hyvin hoidetaan ja otetaan vakavasti.


      • MAINOSPALSTAKO
        minunkin kirjoitti:

        "Turussa Pulssissa"

        ... tuttavani on siellä töissä ja kehuu kovasti, kuinka siellä hyvin hoidetaan ja otetaan vakavasti.

        tämä on? En ole kullutkaan, että yksityinen lääkäri voisi määrätä yliopistolliseen keskussairaalaan! Nämä hommat menee niin byrokraattisesti, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on oma piirinsä. Sinne lähetetään VAIN toisista SAIRAALOISTA (siis TYKS:iin), esim. Satakunnan keskussairaalasta voi saada lähetteen ja maksusitoumuksen sinne ÄÄRIMMÄISISSÄ tapauksissa. Höpö-höpöä. että joku yksityislääkäri voisi määrätä TYKS:iin - ellei sitten ITSE ole TYKS:in lääkäri ja tee lähetettä itselleen... Muuten se ei mene noin.
        Rauma ei liene ainoa kaupunki, jossa ajetaan alas sairaalaa Suomessa? Käytäntö on sama koko maassa = suuriin yksiköihin on suuntaus. VALITETTAVASTI!


      • booky
        MAINOSPALSTAKO kirjoitti:

        tämä on? En ole kullutkaan, että yksityinen lääkäri voisi määrätä yliopistolliseen keskussairaalaan! Nämä hommat menee niin byrokraattisesti, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on oma piirinsä. Sinne lähetetään VAIN toisista SAIRAALOISTA (siis TYKS:iin), esim. Satakunnan keskussairaalasta voi saada lähetteen ja maksusitoumuksen sinne ÄÄRIMMÄISISSÄ tapauksissa. Höpö-höpöä. että joku yksityislääkäri voisi määrätä TYKS:iin - ellei sitten ITSE ole TYKS:in lääkäri ja tee lähetettä itselleen... Muuten se ei mene noin.
        Rauma ei liene ainoa kaupunki, jossa ajetaan alas sairaalaa Suomessa? Käytäntö on sama koko maassa = suuriin yksiköihin on suuntaus. VALITETTAVASTI!

        Höpö-höpöä. että joku yksityislääkäri voisi määrätä TYKS:iin Muuten se ei mene noin.

        Kyllä menee. Yksityisvastaanotolta voi lähetteen kirjoittaa vallan mainiosti julkiseen terveydenhoitoon. Itse asiassa lähetteen voi kirjoittaa minne tahansa, minne kotikunnasta annetaan maksusitooumus. Olet väärässä. Jälleen kerran. Olen pahoillani.


      • marja 07
        MAINOSPALSTAKO kirjoitti:

        tämä on? En ole kullutkaan, että yksityinen lääkäri voisi määrätä yliopistolliseen keskussairaalaan! Nämä hommat menee niin byrokraattisesti, että Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri on oma piirinsä. Sinne lähetetään VAIN toisista SAIRAALOISTA (siis TYKS:iin), esim. Satakunnan keskussairaalasta voi saada lähetteen ja maksusitoumuksen sinne ÄÄRIMMÄISISSÄ tapauksissa. Höpö-höpöä. että joku yksityislääkäri voisi määrätä TYKS:iin - ellei sitten ITSE ole TYKS:in lääkäri ja tee lähetettä itselleen... Muuten se ei mene noin.
        Rauma ei liene ainoa kaupunki, jossa ajetaan alas sairaalaa Suomessa? Käytäntö on sama koko maassa = suuriin yksiköihin on suuntaus. VALITETTAVASTI!

        En tiedä miten miten nämä systeemit yleensä menee, mut sen tiedän et Pulssista sai lähetteen TYKSiin. Mix ihmeessä sellasta keksisin ja valehtelisin!? :-)


      • booky-"lääkärille"
        booky kirjoitti:

        Höpö-höpöä. että joku yksityislääkäri voisi määrätä TYKS:iin Muuten se ei mene noin.

        Kyllä menee. Yksityisvastaanotolta voi lähetteen kirjoittaa vallan mainiosti julkiseen terveydenhoitoon. Itse asiassa lähetteen voi kirjoittaa minne tahansa, minne kotikunnasta annetaan maksusitooumus. Olet väärässä. Jälleen kerran. Olen pahoillani.

        Minun yksityinen lääkärini yritti saada minut tietyn keskussairaalan keuhko-osastolle soittamalla osaston lääkärille, kun olin vastaanotolla. Tämä yksityislääkäri on paitsi erik. lääkäri, myös dosentti (jos tiedät, mitä se tarkoittaa?)
        VAIKKA olin ollut k.o. keuhko-osastolla hoidettavana useita kertoja - minun PITI mennä ns. pitkän kaavan mukaan = ensin poliklinikalle ja sieltä vasta -jos päivystävä lääkäri katsoo aiheelliseksi - osastolle.
        Makoilin tipoissa n. 13 tuntia polilla, jonka jälkeen tarkkailussa - vasta sitten pääsin osastolle.
        Joten lopeta horinasi!! Munaat n.s. maineesi (yhä..) ja osoitat, miten kaukana olet nykyajasta! Asiat muuttuu, tätösein.

        Yksityinen LÄÄKÄRI EI VOI LÄHETTÄÄ EDES KESKUSSAIRAALAAN, MUUTA KUIN POLIN KAUTTA! Sama pätee vielä enemmän yliopistolliseen sairaalaan: ei sinne mennäkään enää jonkun sairaalan lääkärin omalähetteellä - vain poliklinikan kautta.
        Eri asia ovat YKSITYISET sairaalat; sinne aukeavat ovet - rahalla!
        Päivitä tietosi, booky-tätönen!


      • maanantaina.
        marja 07 kirjoitti:

        En tiedä miten miten nämä systeemit yleensä menee, mut sen tiedän et Pulssista sai lähetteen TYKSiin. Mix ihmeessä sellasta keksisin ja valehtelisin!? :-)

        Jos systeemi on "muuttunut", koska liki kaikki Pulssin lääkärit ovat myös TYKS:in lääkäreitä. Jos asia on kuten väität, silloin nokkimisjärjestelmä toimii lääkäreiden välillä: jonkun lääkärin potilas pääsee - toisen ei.
        Otan selkoa ja palaan asiaan.


      • booky
        booky-"lääkärille" kirjoitti:

        Minun yksityinen lääkärini yritti saada minut tietyn keskussairaalan keuhko-osastolle soittamalla osaston lääkärille, kun olin vastaanotolla. Tämä yksityislääkäri on paitsi erik. lääkäri, myös dosentti (jos tiedät, mitä se tarkoittaa?)
        VAIKKA olin ollut k.o. keuhko-osastolla hoidettavana useita kertoja - minun PITI mennä ns. pitkän kaavan mukaan = ensin poliklinikalle ja sieltä vasta -jos päivystävä lääkäri katsoo aiheelliseksi - osastolle.
        Makoilin tipoissa n. 13 tuntia polilla, jonka jälkeen tarkkailussa - vasta sitten pääsin osastolle.
        Joten lopeta horinasi!! Munaat n.s. maineesi (yhä..) ja osoitat, miten kaukana olet nykyajasta! Asiat muuttuu, tätösein.

        Yksityinen LÄÄKÄRI EI VOI LÄHETTÄÄ EDES KESKUSSAIRAALAAN, MUUTA KUIN POLIN KAUTTA! Sama pätee vielä enemmän yliopistolliseen sairaalaan: ei sinne mennäkään enää jonkun sairaalan lääkärin omalähetteellä - vain poliklinikan kautta.
        Eri asia ovat YKSITYISET sairaalat; sinne aukeavat ovet - rahalla!
        Päivitä tietosi, booky-tätönen!

        Yksityisääkäri voi lähettää potilaan minne tahansa, jonne potilaan kotikunta antaa maksusitoumuksen. (Palvelu voidaan ostaa vaikka ulkomailta, jos niin halutaan). Mikäli potilaan kotikunta on lähettämisen kohteena olevan erikoissairaanhoitopiirin jäsenkunta ei maksusitoomusta yleensä tarvita perusterveydenhuollosta. Lähetteen voi siis tehdä ja potilaan voi lähettää yksityispuolelta julkiseen terveydenhuoltoon erinomaisen hyvin. Lähete ei toimi niin, että se antaisi jonkinlaisen etu- tai etuiluoikeuden potilaalle muihin potilaisiin nähden. Hoitoprotokollan määrää tässäkin tapauksessa lääketiteellinen tarve, ei aiempi tuttuus, ei soitot tms. Muiden potilaiden hoidontarve suhteessa sinuun on ollut arvioidusti ja perustellusti etusijalla. Hyvin vastenmielinen ajatuskulku, että odotat lähetteellä saavasi etuilla.


      • noita!
        booky kirjoitti:

        Yksityisääkäri voi lähettää potilaan minne tahansa, jonne potilaan kotikunta antaa maksusitoumuksen. (Palvelu voidaan ostaa vaikka ulkomailta, jos niin halutaan). Mikäli potilaan kotikunta on lähettämisen kohteena olevan erikoissairaanhoitopiirin jäsenkunta ei maksusitoomusta yleensä tarvita perusterveydenhuollosta. Lähetteen voi siis tehdä ja potilaan voi lähettää yksityispuolelta julkiseen terveydenhuoltoon erinomaisen hyvin. Lähete ei toimi niin, että se antaisi jonkinlaisen etu- tai etuiluoikeuden potilaalle muihin potilaisiin nähden. Hoitoprotokollan määrää tässäkin tapauksessa lääketiteellinen tarve, ei aiempi tuttuus, ei soitot tms. Muiden potilaiden hoidontarve suhteessa sinuun on ollut arvioidusti ja perustellusti etusijalla. Hyvin vastenmielinen ajatuskulku, että odotat lähetteellä saavasi etuilla.

        Sinä kehittelet omituisia juttuja minun henkilöni ympärille.
        Vaikket TIEDÄ asioistani mitään.
        Minä EN OLE ETUILEVAA TYYPPIÄ, enkä myöskään tilaile ambulanssia saati mediheliä, jos vähän rinnasta nyppäsee: kuten SINÄ KERROT TEHNEESI!
        Minun lääkärini on hoitanut minua monta vuotta ja olin silloin niin "instituution hoidon tarpeessa", kun hän soitti keuhko-osaston lääkärille PYYTÄMÄTTÄNI!!!
        Tämä lääkärini oletti, että osaston entisenä potilaana ja tietojeni siellä olevina voisin SIINÄ KUNNOSSA ("MÄRKÄVELLIÄ POSKIONTELOISTA") PÄÄSTÄ I L M A N rasittavaa poliklinikan "kierrosta" - joka siis kesti 13 tuntia. Tosin eräs hoitaja siellä näki tilanteeni ja sain kortisonia suoraan suoneen - ja kauhukseni näin, millaista on keskussairaalan poliklinikan meno! Ihmiset makoilivat sängyillään ja vaikeroivat, vähän terveemmät istuivat kiltisti ja odottivat vuoronumeroaan. Se oli aika kamala kokemus. Ja kaiken aikaa tuotiin ambulansseilla iäkkäitä sydän- yms. potilaita henkitoreissaan.
        Älä sinä kuule neuvo minua näissä asioissa - olet olevinasi joku "tietäjä" mutta todellisuudessa et tiedä juuri mitään. Kunhan panettelet kun vi***ttaa, ettet saa minusta enää yliotetta millään! Todellisuudessa olet ilkeä, erittäin pahansuopa ja itserakas ihminen, joka on sanellut itselleen omat elämänsääntönsä. Jotain kertoo sekin, että olet ties monennessako avioliitossa. Etsit NAUTINTOA - muttet antaisi mitään - kenellekään. Omahyväinen ja sääimätön musta sielu olet. Sinä sisko Lappi T.L.stä. Miksi puutut raumalaisten asioihin - ai niin, Lappihan liittyy Raumaan!! Olet vaan vähän jälkijunassa - ota selkoa asioista. Ja käy nyt nukkumaan!


      • booky
        noita! kirjoitti:

        Sinä kehittelet omituisia juttuja minun henkilöni ympärille.
        Vaikket TIEDÄ asioistani mitään.
        Minä EN OLE ETUILEVAA TYYPPIÄ, enkä myöskään tilaile ambulanssia saati mediheliä, jos vähän rinnasta nyppäsee: kuten SINÄ KERROT TEHNEESI!
        Minun lääkärini on hoitanut minua monta vuotta ja olin silloin niin "instituution hoidon tarpeessa", kun hän soitti keuhko-osaston lääkärille PYYTÄMÄTTÄNI!!!
        Tämä lääkärini oletti, että osaston entisenä potilaana ja tietojeni siellä olevina voisin SIINÄ KUNNOSSA ("MÄRKÄVELLIÄ POSKIONTELOISTA") PÄÄSTÄ I L M A N rasittavaa poliklinikan "kierrosta" - joka siis kesti 13 tuntia. Tosin eräs hoitaja siellä näki tilanteeni ja sain kortisonia suoraan suoneen - ja kauhukseni näin, millaista on keskussairaalan poliklinikan meno! Ihmiset makoilivat sängyillään ja vaikeroivat, vähän terveemmät istuivat kiltisti ja odottivat vuoronumeroaan. Se oli aika kamala kokemus. Ja kaiken aikaa tuotiin ambulansseilla iäkkäitä sydän- yms. potilaita henkitoreissaan.
        Älä sinä kuule neuvo minua näissä asioissa - olet olevinasi joku "tietäjä" mutta todellisuudessa et tiedä juuri mitään. Kunhan panettelet kun vi***ttaa, ettet saa minusta enää yliotetta millään! Todellisuudessa olet ilkeä, erittäin pahansuopa ja itserakas ihminen, joka on sanellut itselleen omat elämänsääntönsä. Jotain kertoo sekin, että olet ties monennessako avioliitossa. Etsit NAUTINTOA - muttet antaisi mitään - kenellekään. Omahyväinen ja sääimätön musta sielu olet. Sinä sisko Lappi T.L.stä. Miksi puutut raumalaisten asioihin - ai niin, Lappihan liittyy Raumaan!! Olet vaan vähän jälkijunassa - ota selkoa asioista. Ja käy nyt nukkumaan!

        >enkä myöskään tilaile ambulanssia saati mediheliä

        Mediheliä ei voi "tilailla". Olen perustellut asian sinulle toisaalla.

        >olet ilkeä, erittäin pahansuopa ja itserakas ihminen

        Näinpä se taas menee, kun oikaisin virheellisen tietosi lähetteenkirjoittamisoikeudesta. Asia löytyy Erikoissairaanhoitolaista 1.12.1989/1062.

        >Miksi puutut raumalaisten asioihin

        En puutu erityisesti raumalaisten asioihin, vaan kommentoin vain selviä virheellisyyksiä, joita esität.


        ("MÄRKÄVELLIÄ POSKIONTELOISTA")
        makoilivat sängyillään ja vaikeroivat--Ja kaiken aikaa tuotiin ambulansseilla iäkkäitä sydän- yms. potilaita henkitoreissaan.

        Olisi ollut edesvastuutonta hoitaa poskionteloiden märkävelliä vaikeroivien tai henkitoreissaan olevien ihmisten sijasta. Poskionteloiden märkävelliin ei kuole toisin kuin muut potilaat, joita kuvasit. Perusteltua terveydenhuollon toimintaa.


      • En vaikeroinut
        booky kirjoitti:

        >enkä myöskään tilaile ambulanssia saati mediheliä

        Mediheliä ei voi "tilailla". Olen perustellut asian sinulle toisaalla.

        >olet ilkeä, erittäin pahansuopa ja itserakas ihminen

        Näinpä se taas menee, kun oikaisin virheellisen tietosi lähetteenkirjoittamisoikeudesta. Asia löytyy Erikoissairaanhoitolaista 1.12.1989/1062.

        >Miksi puutut raumalaisten asioihin

        En puutu erityisesti raumalaisten asioihin, vaan kommentoin vain selviä virheellisyyksiä, joita esität.


        ("MÄRKÄVELLIÄ POSKIONTELOISTA")
        makoilivat sängyillään ja vaikeroivat--Ja kaiken aikaa tuotiin ambulansseilla iäkkäitä sydän- yms. potilaita henkitoreissaan.

        Olisi ollut edesvastuutonta hoitaa poskionteloiden märkävelliä vaikeroivien tai henkitoreissaan olevien ihmisten sijasta. Poskionteloiden märkävelliin ei kuole toisin kuin muut potilaat, joita kuvasit. Perusteltua terveydenhuollon toimintaa.

        enkä valitellut - juuri SIKSI jouduinkin makoilemaan siellä n. 13 tuntia!
        Ohitseni tottakai meni muutama mustalainenkin, kun "piti kovaa meteliä". Olethan itsekin todennut - jos muisti pelaa - että hiljaiset jäävät jälkoihin...Lääkärini oli siis yksityisen puolen erik. lääkäri - hän sai lähettää minut kyllä poliklinikalle, juu. Olen puhunut OSASTOLLE PÄÄSYSTÄ! JOS TYKS:in osastolle voi suoraan lähettää joku Pulssin lääkäri - menen heti Pulssiin!
        Nyt LOPETAN dialogin kanssasi - en reagoi enää viesteihisi. Kyllästyttää. Hyvää elämää vaan...!


      • booky
        En vaikeroinut kirjoitti:

        enkä valitellut - juuri SIKSI jouduinkin makoilemaan siellä n. 13 tuntia!
        Ohitseni tottakai meni muutama mustalainenkin, kun "piti kovaa meteliä". Olethan itsekin todennut - jos muisti pelaa - että hiljaiset jäävät jälkoihin...Lääkärini oli siis yksityisen puolen erik. lääkäri - hän sai lähettää minut kyllä poliklinikalle, juu. Olen puhunut OSASTOLLE PÄÄSYSTÄ! JOS TYKS:in osastolle voi suoraan lähettää joku Pulssin lääkäri - menen heti Pulssiin!
        Nyt LOPETAN dialogin kanssasi - en reagoi enää viesteihisi. Kyllästyttää. Hyvää elämää vaan...!

        Hoitoprotokollan määrää aina potilaan vastaanottava taho. Puhut siis väärin. Kirjoitat väärin. Lähete ei määrää sitä, miten potilasta tulee hoitaa.

        Mustalaiset ja iäkkäät ihmiset (joiden hoitoa erityisesti kirjoitat inhoavasi), kaikki arvioidaan hoidollisen tarpeen mukaan kanssasi samalla viivalle. Ihmisarvo on täsmälleen sama sinulla ja heillä. Olen todella pahoillani, mikäli arvomaailmasi on toinen, mutta minulla hoidosta päättävänä on toisenlainen näkemys.

        >Nyt LOPETAN dialogin kanssasi - en reagoi enää viesteihisi.

        Luojalle kiitos... Olen erittäin iloinen asiasta. Toivon, että pystyt myös pitämään lupauksesi.


      • röyhkeästi
        maanantaina. kirjoitti:

        Jos systeemi on "muuttunut", koska liki kaikki Pulssin lääkärit ovat myös TYKS:in lääkäreitä. Jos asia on kuten väität, silloin nokkimisjärjestelmä toimii lääkäreiden välillä: jonkun lääkärin potilas pääsee - toisen ei.
        Otan selkoa ja palaan asiaan.

        vääristelee toisen puheita ja mielipiteitä, vääntääkseen ne OMAN mielensä mukaisiksi. Eräänlaista SAIRAUTTA= siirtää omat ajatuksensa toisen ajatuksiksi. Kammottavaa - jos tuollainen ihminen on ollut joskus terveydenhoidon palveluksessa, saati avuttomien vanhustenn hoitajana...! Siis täysin seko: jos tälle sanoo: LEIPÄ. Hän vääntää sen mielessään: LAPIO. Mutta avohoidossa yhä kulkee...


      • Pulssistako TYKS:iin?
        maanantaina. kirjoitti:

        Jos systeemi on "muuttunut", koska liki kaikki Pulssin lääkärit ovat myös TYKS:in lääkäreitä. Jos asia on kuten väität, silloin nokkimisjärjestelmä toimii lääkäreiden välillä: jonkun lääkärin potilas pääsee - toisen ei.
        Otan selkoa ja palaan asiaan.

        Kyllä vain - ihan kuin mistä tahansa sairaalasta!Tai lääkäriltä. Toki poliklinikalle voi antaa lähetteen - MUTTA EI OSASTOLLE!
        Siitä on minun puoletani ollut kyse.

        Aivan olematon "asia".


      • booky
        Pulssistako TYKS:iin? kirjoitti:

        Kyllä vain - ihan kuin mistä tahansa sairaalasta!Tai lääkäriltä. Toki poliklinikalle voi antaa lähetteen - MUTTA EI OSASTOLLE!
        Siitä on minun puoletani ollut kyse.

        Aivan olematon "asia".

        Toki poliklinikalle voi antaa lähetteen - MUTTA EI OSASTOLLE!

        Ja höpöhöpö. Lähete kirjoitetaan ensiksikin tiettyyn organisaatioon, osoitetetaan tietylle erikoisalalle ja merkitään lähetteeseen sen kiireellisyys.

        Jos päivystyslähetteeseen kirjoitetaan, että suos. koht. osastohoitoon asianmukaisin tiedoin ja tuntien taudin tai epäillyn taudin mukaiset hoitokäytäntönnöt ja -kriteereit sekä käyttäen harkintaa ja perehtyneisyyttä potilaan tilan arvioimiseksi, niin kylläpä se (mikäli lähete ei ole aivan perusteettomasti kirjoitettu) yleensä tarkoittaa sitä, mitä kirjoitetaan. Mutta lähete ei anna mitään etuiluoikeutta osastolle pääsyyn. Lähete ei ole suinkaan mikään etuluokan luotijuna osastolle. Lähetteen saava taho määrää ne tutkimukset, jotka tarvitaan ja määrittelee muiden potilaiden tila ja hoidon tarve sekä muut resurssit huomioonottaen sen ajan, joka potilaan asioiden käsittelyyn kuluu. En ole koskaan törmännyt kuolintodistukseen, jossa ensisijainen kuolinsyy on poskiontelotulehdus.

        Aivan olematon "asia".

        Asia ei ole olematon. Se ei ole olematon potilaiden kannalta virheellisten tietojen lietsomiseksi, niin että potilasta hänen tilansa vakavuuden huomioiden ei voisi lähettää sairaalaan. Toiseksi asia ei ole olematon kaikkien potilaiden tasa-arvoisen kohtelun ja hoidon saannin vuoksi. Olen pahoillani.


      • "leikkilääkäri"
        booky kirjoitti:

        Toki poliklinikalle voi antaa lähetteen - MUTTA EI OSASTOLLE!

        Ja höpöhöpö. Lähete kirjoitetaan ensiksikin tiettyyn organisaatioon, osoitetetaan tietylle erikoisalalle ja merkitään lähetteeseen sen kiireellisyys.

        Jos päivystyslähetteeseen kirjoitetaan, että suos. koht. osastohoitoon asianmukaisin tiedoin ja tuntien taudin tai epäillyn taudin mukaiset hoitokäytäntönnöt ja -kriteereit sekä käyttäen harkintaa ja perehtyneisyyttä potilaan tilan arvioimiseksi, niin kylläpä se (mikäli lähete ei ole aivan perusteettomasti kirjoitettu) yleensä tarkoittaa sitä, mitä kirjoitetaan. Mutta lähete ei anna mitään etuiluoikeutta osastolle pääsyyn. Lähete ei ole suinkaan mikään etuluokan luotijuna osastolle. Lähetteen saava taho määrää ne tutkimukset, jotka tarvitaan ja määrittelee muiden potilaiden tila ja hoidon tarve sekä muut resurssit huomioonottaen sen ajan, joka potilaan asioiden käsittelyyn kuluu. En ole koskaan törmännyt kuolintodistukseen, jossa ensisijainen kuolinsyy on poskiontelotulehdus.

        Aivan olematon "asia".

        Asia ei ole olematon. Se ei ole olematon potilaiden kannalta virheellisten tietojen lietsomiseksi, niin että potilasta hänen tilansa vakavuuden huomioiden ei voisi lähettää sairaalaan. Toiseksi asia ei ole olematon kaikkien potilaiden tasa-arvoisen kohtelun ja hoidon saannin vuoksi. Olen pahoillani.

        Sinä olet olevinasi tällä palstalla joku auuri auktoriteeti ja kaikkitietävä profeetta - MINÄ ymmärrän sen hyvin, koska tiedän pätemisen tarpeesi.
        Mutta kaikki täällä eivät käsitä...
        Lakkaa huuhuilemasta noita jonninjoutavuuksiasi ja kirjasta suoraan lainaamiasi asioita täällä!
        Totuus on, että jostain voi lÄHETTÄÄa HENKILÖN poliklinikalle TUTKITTAVAKSI mutta ei millekään osastolle suoraan!!!!T Ä S T Ä > on ollut kysymys! Turha momeltaa semmoista sökökieltä, jota suurin osa palstalaisista ei viitsi edes lukea.
        SELKOKIELELLÄ = aina potias voidaan lähettää sairaalan ENSIAPUPOLIKNIKIKALLE, MUTTA ei SUORAAN JOLLEKIN OSASTOLLE.
        Näin on asia selkosuomella, tri "Booky".
        Miksiköhän olet niin kiinnosrtunut juuri tästä keuhkoasiasta - sinut tuntien luulisi, että ihan , ihan muusta---paljon alempaa:::-)))


      • booky
        "leikkilääkäri" kirjoitti:

        Sinä olet olevinasi tällä palstalla joku auuri auktoriteeti ja kaikkitietävä profeetta - MINÄ ymmärrän sen hyvin, koska tiedän pätemisen tarpeesi.
        Mutta kaikki täällä eivät käsitä...
        Lakkaa huuhuilemasta noita jonninjoutavuuksiasi ja kirjasta suoraan lainaamiasi asioita täällä!
        Totuus on, että jostain voi lÄHETTÄÄa HENKILÖN poliklinikalle TUTKITTAVAKSI mutta ei millekään osastolle suoraan!!!!T Ä S T Ä > on ollut kysymys! Turha momeltaa semmoista sökökieltä, jota suurin osa palstalaisista ei viitsi edes lukea.
        SELKOKIELELLÄ = aina potias voidaan lähettää sairaalan ENSIAPUPOLIKNIKIKALLE, MUTTA ei SUORAAN JOLLEKIN OSASTOLLE.
        Näin on asia selkosuomella, tri "Booky".
        Miksiköhän olet niin kiinnosrtunut juuri tästä keuhkoasiasta - sinut tuntien luulisi, että ihan , ihan muusta---paljon alempaa:::-)))

        Onpa mukavaa, että olemme yhtä mieltä siitä, että lähete sinänsä ilman arvioitua hoidon tarvetta ei anna oikeutta etuiluun päästä yhtään mihinkään! Mukava, että käsität sen ja ymmärrät varmasti nyt paremmin odotusaikasikin.

        Lääkäri voi kirjoittaa potilaan sairaalaan ja osastohoitoon ykstyiseltä lääkäriasemalta. On minusta tärkeää, että et lietso turhaan väärää tietoa. Mutta arvelen, että sinua lukuunottamatta ihmiset asian oikein hyvin tietävätkin, joten olen huolissani aivan turhaan.


      • Mainioita kaikki
        "leikkilääkäri" kirjoitti:

        Sinä olet olevinasi tällä palstalla joku auuri auktoriteeti ja kaikkitietävä profeetta - MINÄ ymmärrän sen hyvin, koska tiedän pätemisen tarpeesi.
        Mutta kaikki täällä eivät käsitä...
        Lakkaa huuhuilemasta noita jonninjoutavuuksiasi ja kirjasta suoraan lainaamiasi asioita täällä!
        Totuus on, että jostain voi lÄHETTÄÄa HENKILÖN poliklinikalle TUTKITTAVAKSI mutta ei millekään osastolle suoraan!!!!T Ä S T Ä > on ollut kysymys! Turha momeltaa semmoista sökökieltä, jota suurin osa palstalaisista ei viitsi edes lukea.
        SELKOKIELELLÄ = aina potias voidaan lähettää sairaalan ENSIAPUPOLIKNIKIKALLE, MUTTA ei SUORAAN JOLLEKIN OSASTOLLE.
        Näin on asia selkosuomella, tri "Booky".
        Miksiköhän olet niin kiinnosrtunut juuri tästä keuhkoasiasta - sinut tuntien luulisi, että ihan , ihan muusta---paljon alempaa:::-)))

        "ihan muusta---paljon alempaa:::-)))"

        Ai urologiastako?


      • Sairasko
        marja 07 kirjoitti:

        Onhan Porissa keskussairaala, muttei sinne mennä täältä ilman lääkärin lähetettä. Mutta ystäväni kävi Turussa Pulssissa ja sai lähetteen TYKS:iin.
        Kyllä se laittaa kiinnostumaan ja ennen kaikkea huollestuttamaan, kun läheinen ystävä riutuu kuukausi toisensa jälkeen eikä saa mistään apua ja kun vielä hänen pitäisi pystyä tuossa kunnossa hoitamaan pienet lapsensakin. Ja eikös se niin ole, että hädässä ystävää pitää auttaa puolin sun toisin.
        Laittaa NIIN kiukuttamaan Rauman terveyspalvelut, kun täältä ei nykyään saa mitään hoitoa, jos ei ole varaa mennä yksityiselle(tiedän muitakin tapauksia jotka terveyskeskuksessa/sairaalassa mitätätöity ja yksityisellä heti löytynyt vika ja apu.)

        Minulla myös ollut samankaltaisia oireita ja todella pitkään joutuu olemaan epätietoisuudessa ja tuntuu ettei ketään tiedä mykoplasmasta mitään ja kaikki pitää vainoharhaisena.
        Itsellä tosiaan pitkään lämpöilyn tunnetta, lihas- ja nivelkipuja, outoja pääkipuja ymsyms.
        Sain 6 antibiottikuuria kun lääkärit kokeilivat että mikähän tähän auttaisi sitten vasta alettiin tutkimaan. Nyt löysin viimein asiasta tietävän erikoislääkärin joka saattaa osata auttaa.
        Tosiaan itsekin jo aloin epäillä että on korvien välissä vikaa mut oireet vain jatku ja muuttui kokoajan. Välillä pari parempaa päivää ja taas huonoja...
        Mites ystäväsi jakselee nykyään??


    • nyt 5 kk menossa

      Vähän niinkuin minun tilanne. Mykoplasma todettu, mutta ei todennäköisesti ole lähtenyt pois. Vasta-ainetasot edelleen samat kuin alussa, diagnoosi siis, että tulokset viittaavat äskettäin sairastettuun mykoplasmainfektioon. Lääkäri sanoi, että nyt vain katsotaan, josko vaikka lämpöily vaan lähtis pois. Ei ole vielä lähtenyt. Aina lääkekuurin jälkeen olotila palautuu samaksi kuin mitä se oli ennen lääkekuuria. Koska oireilu on hyvin lievää, siis pientä lämpöä, lievät tuntemukset keuhkoissa, lievät rintakiput/selkäkivut ja verikokeen ja keuhkokuvien tulokset ok, niin toteamus on aina, että ei voi olla mykoplasmaa. Okei, ei välttämättä, mutta toisaalta, oireiden perusteella voisi hyvin ollakin. Nyt tutkitaan kyllä kaikenlaista muuta - astma, tuberkuloosi (vaikka keukokuvissa ei ole koskaan mitään näkynytkään), refluksi, helikobakteeri... ja ties mitä muuta. Mutta lääkäri ei ole halukas selvittämään enää, onko mykoplasma varmasti lähtenyt pois. Tällä hetkellä odottelen uloste- ja virtsanäytteen tuloksia. Riippuen näistä tuloksista, jossain vaiheessa saanen lähetteen keuhkolääkärille. Joskin ennen kuin tuo tapahtuu, olen varmaan käynyt jo yksityisellä ja toivon mukaan saanut apua.

      Näin Espoossa.

      • fiidis

        Itse löysin mykoplasmaan hoitoa asiaan todella perehtyneeltä eläkkeellä olevalta ylilääkäriltä seppo mekkoselta kokemäeltä, kun olin oireideni takia juossut 2,5 vuotta lääkäreissä tuloksetta. Vihdoin joku kiinnitti huomiota korkeisiin mykoplasma-arvoihin ja sattumalta kuulin sitten seposta..


      • tommy 5
        fiidis kirjoitti:

        Itse löysin mykoplasmaan hoitoa asiaan todella perehtyneeltä eläkkeellä olevalta ylilääkäriltä seppo mekkoselta kokemäeltä, kun olin oireideni takia juossut 2,5 vuotta lääkäreissä tuloksetta. Vihdoin joku kiinnitti huomiota korkeisiin mykoplasma-arvoihin ja sattumalta kuulin sitten seposta..

        Olen itse hoitanut korkeita mykoplasma arvoja ja mielttömän kirjavaa joukkoa oireita sydänoireista käsien nykimiseen lisäravinteilla. aminohappoja, cla, b , c , mg ym sekä yhden sipulin päivässä siis valkoisen jo on auttanut pikku hiljaa. Muualla tätä kutsutaan juppitaudiksi ja elämän muutos saattaa helpottaa.


      • ...
        fiidis kirjoitti:

        Itse löysin mykoplasmaan hoitoa asiaan todella perehtyneeltä eläkkeellä olevalta ylilääkäriltä seppo mekkoselta kokemäeltä, kun olin oireideni takia juossut 2,5 vuotta lääkäreissä tuloksetta. Vihdoin joku kiinnitti huomiota korkeisiin mykoplasma-arvoihin ja sattumalta kuulin sitten seposta..

        Kerro nyt, että miten hoidettiin?


      • helena1968
        fiidis kirjoitti:

        Itse löysin mykoplasmaan hoitoa asiaan todella perehtyneeltä eläkkeellä olevalta ylilääkäriltä seppo mekkoselta kokemäeltä, kun olin oireideni takia juossut 2,5 vuotta lääkäreissä tuloksetta. Vihdoin joku kiinnitti huomiota korkeisiin mykoplasma-arvoihin ja sattumalta kuulin sitten seposta..

        Voisitko kertoa millaista hoitoa olet saanut mykoplasmaan ja vieläkö se oireilee. Olen itse sairastanut kyseistä tautia 3 kk ja välillä tosiaan tuntuu että tätäkö tämä loppu elämä on, jatkuvaa väsymystä ja kolotusta joka puolella kehoa. Lääkärini ei katsonut tarpeelliseksi seurata mykoplasma-arvoja, mutta itse olen eri mieltä. Harkitsen tässä lääkärin vaihtamista tai peräti keuhkolääkärin vastaanottoa.


      • lepuski

        No näin vain vähän asiaan perehtyneenä kommentoin. Mitenkäs otsoniterapia? Tuntuis olevan aika ihmehoito. www.otsoniterapia.net


    • Tukala olo

      Täällä savossa ollaan. Väsymystä ja pitkittynyttä kuivaa yskää. Sitten tuli kurkunpääntulehdus,kuuri.Sitten jäi palan tunnetta kurkun seudulle joka panui sisäänhengitysvaikeudeksi, ahtauden tunteeksi kaulalla, kohtausmaista turvottelua kaulan imurauhasissa. Jännitystä, pelkoa joulukuun 2007 lopusta asti. Pyörtyminen keittiöön , lukuisia käyntejä sairaalassa ja eri lääkäreillä terveyskeskuksessa.Yö valvonnassa sairaalassa. Kun oli jotain rytmihäiriötäkin.Jatkuva raskas olo hengittää,nielemis vaikeuttakin ajoittain.
      Olin sairastanut mykoplasman lokakuussa 2007 eli viime syksynä.
      Eli nyt tuli uudelleen pahemmin ja epämääräisemmin oirein. Ja vaikuttaa ettei tilanne helpota yhtään. Astmanakin hoidettu. Vaikeaa on ollut oireita todeltaa lääkäreille ja saada apua.Ysi ainut korva-nenä -ja kurkkulääkäri laittanut verikokeet sen määrittelemiseksi ja yrittänyt minua auttaa.Kauhea vaiva.

    • vinkkejä

      Sen verran että jos on mykoplasmaa, ja amalgaamipaikkoja, ne kannattaa ehdottomasti vaihdattaa pois. Sen lisäksi jos on ongelmia sydämen kanssa, ja rintakipua niin ubikinoni (esim. 100 mg päivässä), tauriini ja magnesium auttavat varmasti.

      Valkosipuli on hyvä, ja alfalipoiinihappo on myös tehokasta. C-vitamiini kuuri auttaa myös.

      • niemma

        Hei, älkää nyt ihmeessä vähätelkö mykoplasman vaarallisuutta. Itse 'sairastan' kroonista väsymysoireyhtymää (CFS), joka on tullut jostain kroonisesta joko virus- tai bakteeritulehduksesta. Mykoplasman hoitoon tarvitaan todella pitkä antibioottikuuri, jopa kuukausia kestävä (azitromysiini, claritromysiin yms.) Borrelia ja mykoplasma ovat molemmat vaarallisia, jos niiden annetaan kroonistua. Voi tulla neurologisia ongelmia yms. Neuvoisin, että takaisin lääkäriin ja kunnon häätö päälle. Elimistön pärjäämistä voi sitten tukea erilaisilla lisäravinteilla häädön aikana ja jälkeen. Käykääpä katsomassa mykoplasma-juttelua cfs-verkon sivuilla http://cfs.gehennom.org/foorumi/viewtopic.php?t=49.


    • Mykoplasma täälläkin

      Täällä olen sairastanut ihan samalla tavalla kuin ystäväsi.20 vrk Tavanic-kuuri. Limaa tulee ja yskittää. kaksi ja puoli kk olen sairastanut jo.Olen jo Kelan päivärahalla töistä, palkka 60 %.En olis voinut uskoa, että tällaista voi tulla.Laita viestiä minun sähköpostiin.Terv. Jkl

      • Aiju

        Tauti oli täysin uusi minulle, mutta kiinnostuin asiasta, kun työkaverillani todettiin tuoreita/uusia mykoplasman vasta-aineita. Itselläni on samantapaista oireilua: pientä lämpöä koko ajan, kolmannen kerran uusivia flunssa/räkätauteja kuukauden sisällä, lapojen välistä kipua, rintakipua, jopa ihottumaa. Tätä mykoplasma-koetta ei ole minulta otettu. Tavalliset CRP ja muut ovat normaalit, Hb alhainen. Amoxin-kuuri syöty lähinnä poskiontelotulehtukseen, joka todettiin vasta röntgenissä.

        Onko esim. pulujen jätöksillä todettu mitään yhteyttä taudin puhkeamiseen? Työpaikkamme rappujen edusta kun on pulujen jäljiltä aika kamalan näköinen aamuisin...

        Mietin myös, että pitäisikö yrittää päästä kuitenkin kokeisiin? Vaikka juuri nyt on olo suht normaali.


    • mykoplasmanindja

      Olen sairastellut nyt heinäkuusta lähtien. Luulin ensin tavalliseksi flunssaksi, mutta ku samat oireet tulivat uudelleen päälle nii rupesin epäilemään jotain muuta (yleensä flunssat ei ikinä ole minulla pitkiä eivätkä tule takaisin kerta toisensa jälkeen..). Useiden lääkärikäyntien ja verikokeiden jälkeen todettiin noin kuukausi sitten mykoplasma. Sain antibioottikuurin ja oireet lieventyivät (eivät kuitenkaan menneet täysin pois), mutta viikko sitten alkoi uusi kierre: kurkku kipeä, heikkoutta, hikoilua, yskää, limaa, väsymystä, rinnassa kipua.. Soitin lääkärille, joka passitti uusiin verikokeisiin. Ekan kuurin olisi kuulemma jo pitänyt auttaa mykoplasmaan...?! Olisin halunnut sanoa, et se ei selvästikään auttanut. Nyt on vähän epätoivoinen olo ja rupeaa jo ajattelemaan et ei tästä koskaan pääse ku eivät lääkäritkään ota asiaa vakavasti.. Nyt pitäisi vain taas odottaa verikokeiden tuloksia pari viikkoa ja yrittää tsempata töissä niinku ei mitään oliskaan.. ku ei kuumettakaan oo, nii ei tuu sairaslomaa..! Huomenna taidan soittaa yksityiselle, jos asia etenisi paremmin... Miksi lääkärit eivät tajua ettei yksi lyhyt kuuri auta?!

      • rauman flikk

        sairastettu mykoplasmaa JA keuhkoklamydiaa heinäkuusta asti. mulla toinen antibiootti kuuri menossa.alan jo soputua ajatukseen että kuolempa pian, sen verran alkaa väsyttää tämä jatkuva kipu ym.


      • mycoplasmanindja
        rauman flikk kirjoitti:

        sairastettu mykoplasmaa JA keuhkoklamydiaa heinäkuusta asti. mulla toinen antibiootti kuuri menossa.alan jo soputua ajatukseen että kuolempa pian, sen verran alkaa väsyttää tämä jatkuva kipu ym.

        On se vaan piru tää tauti! Oon nyt juuri lopettanut kolmannen antibioottikuurin ja oon ny kyllä pirteämpi, mut vielä pitää niistää ja yskiä jonkin verran ja limaa on yhä edelleen! Antibiootit väsytti hirveesti ja toivon ny ettei neljättä kuuria tarttis syödä, ei vaan jaksais taas olla zombina töissä ja muutenkin... Eikai tähän kuole, mutta kauheen rasittavaa tää on! :/


    • tautinen

      Mulla alkoi kuume ja flunssa lokakuussa 2007 ja meni yli kuukausi ennen kuin saivat diagnosoitua mykoplasman.
      No siihen söin 6 kuuria antibiootteja noin 5kk sisään,eli kuurit oli vain viikon mittaisia ja tosiaan kuusi kuuria söin,eikä mitään hyötyä.
      Kuumetta ollut säännöllisesti noin 37.3-37.7.
      Ainoastaan niinä päivinä kun en ole persettäni sängystä nostanut,on lämpöily pysynyt alle 37 mutta muut oireet ei ole hävinnyt.
      Täällä joensuussa tuo lääkärien kanta ollut se että eihän se mykoplasma mikään kuumette kummempi tauti ole,ja että kyllä se on hävinnyt jo.
      Kävin sisätautien erikoislääkärillä syyskuussa 2008 ja hän otatti uudet mykoplasma testi ja niissä näkyi että arvot on koholla(igG) mutta (igM)arvot oli alle normaalin eli tuore tulehdus ei hänen mukaan ole päällä.
      No viimekuussa olin sitten keuhkopolilla tutkittavana ja siellä tämä lääkäri totesi että hänen mielestä arvo oli tosiaan koholla ja nyt 2.12.pitäisi käydä uudet mykoplasma kokeet tekemässä.
      Mutta tätä PCR koetta ei ole kertaakaan,tehty mikä tuntuu olevan varmin keino tuon mykoplasman varmistamiseksi.
      Sanonpa vain että ei ole yhtä kyrpämäistä tautia vielä kohdalle sattunut ja se vituttaa entisestään
      että lääkärit ei ainakaan täällä itäsuomessa pidä mykoplasmaa minään,eikä ota oireita vakavasti.
      Mm terveyskeskus"arvauskeskus"lääkärit vain syyttelivät että kuljen kuumemittari kainalossa ja
      että jos mietit koko ajan kuumetta ja flunssaa niin se elimistö voi itsestään tehdä ne oireet,hei haloo,missä vitussa nämä keltanokka lääkärit oikein koulutetaan,tuommoiset väitteet ovat kyllä niin syvältä anuksesta että melkein jo purukalusto
      näkyy..
      terveisin terveyshuoltoon vittuuntunut mykoplasma fani

      • mykoilija

        toisen erran tuohon sairastuin, ja meinasi kirjaimellisesti henki lähteä, ennen kuin sain kokeeseen ajan josta se löytyi taas, edellinen erta oli vuonna 2000 tietämissä. Uskomatonta millainen suhtautuminen lääkäreillä on!!! Siis herrajumala! Minäkin juoksin valehtelematta varmaan 20krt lääkärissä ennen kuin koe otettiin!
        Tiedän Joensuussa yhden hyvän lääkärin joka tästä jotain tietää( Kari Koivunoro), toinen on siellä hesassa se spesialisti jolle soittelinkin, nimen saa sieltä mykoplasma foorumilta cfs vaimikäsenytoli..


      • äitinä huolissaan

        etsinpäs tietoa sanasta "mykoplasma" ja tälle jutelualueelle tuli.
        pojalla (11v) ollut tänä syksynä jonkinmoinen flunssantapainen koko ajan, siis viikko pois koulusta - viikko koulussa jne ja opettajat jo ihmettelee onko tottakaan koko touhu. mutta 37,3-38 lämpöä ja yskä! kauhean kuulloinen yskä ja kuulostaa tulevan jostain aivan kehukojen perältä asti, väsynyt ja adhd/cd ynnä aspergerin oireisena väsymyksestä ja epävarmuudesta ja kaikesta arjen muutoksista tulee ihan hirveää aikaa...
        no, mutta tähän asti olen soitellut lkriin ja ei olla tavallaan otettu edes asiaan kantaa, eihän tuo "kuumemäärä" tunnu olevan tosissaan otettava lainkaan vaikka liki sänkyyn on kaatunut koko jätkä.
        kurkkua kuulemma vaan kuivaa kauheasti ja yskä on kuivaa vaikka kuullostaa päinvastaiselta.
        nyt tällä viikolla sain ajan lkriin - selvitin siihen äänensävyyn että taisi luulla sikaflunssan olevan jo päällä niin antoi täti luukulta ajan =) no, ei leikin asia sekään..
        lkri kuunteli keuhkot ja kaikkea tutki, ei mitään löytynyt. yskä vaan. lämpökään ei kuulema ole lämpöä vaikka pojan normilämpö on 35,3 eli asteen normia alempi, sanoi vaan että kuumeraja on 38,5 kaikilla oli mikä tahansa normaalilämmöltään (??!!!???)
        no, verikokeisiin määräsi ja kun kyselin tänään josko vastauksia olisi niin tulehdusavo oli ihan ok ja mykoplasmakokeet on vielä tulematta. oli outo nimi tuo mykojuttu ja kysyinkin että mikä se on? vastaus ol vaan että "no, tutkitaan siitä mikä poikaa muka vaivaa" .. huh-huh. lääkäri ei juuri vaivautunut selittämään, yskänlääkettä määräsi.
        tällä kun on nyt lueskellut ja muuallakin jo, niin jos nuo oireet ei ala tuosta laantumaan niin yksityisellehän täältä on pakko lähteä, en itsekään ole hoitoon tai tutkimuksiin päässyt vaikka 10vuotta jo sairastanut - tuntematon lihas-tai reumasairaus ja kolme viimeistä vuotta jo pyörätuolissa.
        köyhä ei saisi sairastua...
        viestisi oli jo aika vanha mutta ajattelin tähän väliin kuitenkin omani tällätä kun vaan tuntui siltä että tähän ja piste.
        ja terveydenhuollosta äkkiseltään samaa mieltäkin.,...
        tsemppiä itsellesi ja muillekin jotka lukevat!


      • TOttamaarit23
        äitinä huolissaan kirjoitti:

        etsinpäs tietoa sanasta "mykoplasma" ja tälle jutelualueelle tuli.
        pojalla (11v) ollut tänä syksynä jonkinmoinen flunssantapainen koko ajan, siis viikko pois koulusta - viikko koulussa jne ja opettajat jo ihmettelee onko tottakaan koko touhu. mutta 37,3-38 lämpöä ja yskä! kauhean kuulloinen yskä ja kuulostaa tulevan jostain aivan kehukojen perältä asti, väsynyt ja adhd/cd ynnä aspergerin oireisena väsymyksestä ja epävarmuudesta ja kaikesta arjen muutoksista tulee ihan hirveää aikaa...
        no, mutta tähän asti olen soitellut lkriin ja ei olla tavallaan otettu edes asiaan kantaa, eihän tuo "kuumemäärä" tunnu olevan tosissaan otettava lainkaan vaikka liki sänkyyn on kaatunut koko jätkä.
        kurkkua kuulemma vaan kuivaa kauheasti ja yskä on kuivaa vaikka kuullostaa päinvastaiselta.
        nyt tällä viikolla sain ajan lkriin - selvitin siihen äänensävyyn että taisi luulla sikaflunssan olevan jo päällä niin antoi täti luukulta ajan =) no, ei leikin asia sekään..
        lkri kuunteli keuhkot ja kaikkea tutki, ei mitään löytynyt. yskä vaan. lämpökään ei kuulema ole lämpöä vaikka pojan normilämpö on 35,3 eli asteen normia alempi, sanoi vaan että kuumeraja on 38,5 kaikilla oli mikä tahansa normaalilämmöltään (??!!!???)
        no, verikokeisiin määräsi ja kun kyselin tänään josko vastauksia olisi niin tulehdusavo oli ihan ok ja mykoplasmakokeet on vielä tulematta. oli outo nimi tuo mykojuttu ja kysyinkin että mikä se on? vastaus ol vaan että "no, tutkitaan siitä mikä poikaa muka vaivaa" .. huh-huh. lääkäri ei juuri vaivautunut selittämään, yskänlääkettä määräsi.
        tällä kun on nyt lueskellut ja muuallakin jo, niin jos nuo oireet ei ala tuosta laantumaan niin yksityisellehän täältä on pakko lähteä, en itsekään ole hoitoon tai tutkimuksiin päässyt vaikka 10vuotta jo sairastanut - tuntematon lihas-tai reumasairaus ja kolme viimeistä vuotta jo pyörätuolissa.
        köyhä ei saisi sairastua...
        viestisi oli jo aika vanha mutta ajattelin tähän väliin kuitenkin omani tällätä kun vaan tuntui siltä että tähän ja piste.
        ja terveydenhuollosta äkkiseltään samaa mieltäkin.,...
        tsemppiä itsellesi ja muillekin jotka lukevat!

        Teidän perheessä kuulostaa olevan niin moninaiset oireet, että tarkistappa asutteko hometalossa!!

        100 oireenlista ja muuta infoa:

        www.biofacto.com


      • Aktiiviliik.kuja

        Sairastin mykopaskan kanssa joensuussa. Flunssa oireita viikkoja, väsymys älytön, keuhkoissa kipuja ja aiheutti myös aikamoista pahoinvointia mutta verikokeet (mykoa ei otettu) ja tulehdusarvot näytti että olen terve ja annettiin ymmärtää että vika löytyy päästä ja passitus lanttumaakarin pakeille hehe. Kyseli ahdistaako ym no vittu kyllä ahdisti kun tauti päällä ja paska olo viikkoja mutta ei sillä lailla mitä tää poraaja luuli. Annoin kuitenkin kirjoittaa rauhoittavia nappeja koska olin oikeasti niin loppu tuohon tautiin. Lopulta tämä myko todettiin yksityisellä ja tavallaan sairastettu ja ohi menossa. Ja rahaa paloi kun saman testin olisivat voineet ottaa tuolla arvauksenkin puolella. Itse en älynnyt vaatia kun en ollut koko taudista silloin kuullut mitään. Siellä siis vika oli "päässä".


    • kipiä

      http://cfs.gehennom.org/?mykoplasma
      Mykoplasma on vaikea hävitettävä. Sen hoitoon käytetään pitkiä, jopa vuosien pituisia makrolidi- tai tetrasykliinikuureja. Parin kuukauden kuurilla se ei lähde!
      Joten viikon antibiottikuurilla voi pyyhkiä persettä!!

    • Turussa tietää asiasta enem...

      Olisi kiva kuulla kuka lääkäri tietää asiasta enemmän täällä Turussa. Meillä todettu mykoplasma perheessä ja edelleen oireet jatkuu lääkekuureista (lyhyistä) huolimatta.

      • turuukulaine

        Alkaa itseäänkin lähinnä vituttaa noi viikon pituisest kuurit. Kohta jo vuoden päivät sairastellut. Ensin meni yli puoli vuotta että mykoplasma tajuttiin ees tsekata ja sen jälkeen noita lyhyitä paskakuureja vedelty. Pitääkö oikeesti alkaa johonki erikoislääkäreihin ottaa yhteyttä ku eivät normilekurit tunnu uskovan...


    • vitunsama

      Mulla oli ollu viime syksystä asti ainakin 6 flunssaa, kesti vähintään pari viikkoa. Muutama terve päivä ja sitten tuli taas flunssa. Jatkuvaa yskimistä, kurkkukipua, niistämistä, kuumetta, väsymystä jne. No menin sitten lääkärille ja todettiin mykoplasman aiheuttama keuhkokuume. Sain 2 viikon antibioottikuurin ja viikon sairaslomaa. No, sillä antibioottikuurilla tosiaan olis voinu pyyhkiä persettä, nimittäin 3 päivää kuurin loppumisen jälkeen alko taas kaikki oireet alusta. Että kiva tauti. Vois sinne lääkärille taas mennä kun jaksais.

      • Nimittäin

        On sellainen asia, että jenkeissä on suositus että mykoa hoidetaan 2kk kuurilla, suomessa suositus 2 viik!


      • Sairastelukierre
        Nimittäin kirjoitti:

        On sellainen asia, että jenkeissä on suositus että mykoa hoidetaan 2kk kuurilla, suomessa suositus 2 viik!

        Näitä juttuja lukiessa tulee niin tuttu tunne... itse sain mykoplasmadiagnoosin kesällä 2007, siis kohta 2 v sitten. Siitä asti olen ollut lähes koko ajan enemmän tai vähemmän sairaana. Ja minua on kans hoidettu aina max. muutaman viikon antibioottikuureilla ja olo on aina helpottanut, mutta esim. lämpöily ei ole kokonaan hävinnyt. Ja lääkäri tosiaan sanovat, että älä mittaa sitä kuumetta, ihan kuin sillä tulisi terveeksi. En ole enää pitkään aikaan mitannutkaan kun kyllähän sen tunteekin jos ei ole terve. Viimeisimmät mykoplasman vasta-aineet on tutkittu viime vuoden marraskuussa ja silloin IgG oli yli 400. IgM ei ollut koholla. Millaisia arvoja teillä on ollut? Onko kellään tietoa, miten nopeasti vasta-ainetason pitäisi laskea? Itse jaksan epäillä, että jatkuvan sairastelun taustalla olisi mykoplasma, mutta kun en ole itse lääkäri, niin tuntuu ihan mahdottomalta saada selvyyttä tähän, kun lääkärit suhtautuvat niin välinpitämättömästi. Ennen en ollut sairaana kuin kerran vuodessa. MIstähän löytyisi mykoplasma-asiantuntijalääkäri pääkaunkiseudulla?


    • väsynyt sairastamaan

      itse kärsin viime vuoden eli 2008 kokonaan mykoplasman aiheuttamista infektioista. Huhtikuussa ja lokakuussa jouduin sairaalaakin liian korkean kuumeen ja peitteiden takia kurkussa. Olin joka toinen kuukausi flunssassa ja vasta jouluna kun verestä otettiin vasta-aineet löydettiin että olin myös sairastanut mykoplasman ja keuhkoklamydian. Joka kerta kun sairastuin imusolmukkeeni turposivat n.1cm halkaisijaksi kaulallani. Ei kiva todellakaan. Sairaudessa pitäisi kuulemma kestää vuosi ennenkuin oma keho alkaa myös tuottamaan vasta-aineita mykoplasmaa vastaan. Tähän saakka olenkin ollut terveenä, kunnes tänä aamuna kurkku oli melkein turpoutunut umpeen ja suuret peitteen siellä, samoin vähän kuumeilua. Aamulla sitten lääkäriin kuulemaan mikä voisi olla nyt vikana...mut pelko mykoplasmasta silti vaivaa :/

    • JKE76

      Hei,
      Olen sairastanut kuumeilua nyt 9 viikkoa ja viikko sitten todettiin verikokeesta mykoplasma. Aluksi arvailtiin astman olevan syynä jonka takia söin kaksi kortisonikuuria. Sain 10 päivän Doximed (Doxycyclin) antibioottilääkekuurin josta olen nyt syönyt puolet eikä ole oireilua auttanut lainkaan. Muita oireita ei ole kuin väsymystä ja lämpöä. Luin mycoplasmasta netistä ja todellakin siinä puhutaan kuukausien jopa vuosien antibioottikuurista jotta mikrobi kuolisi. Olen tähän asti käynyt yksityisellä lääkäriasemalla ja kuulostaa siltä, että saan olla onnekas, että ainakin syy löytyi näin nopeasti. Luin viime viikolla Suomi24:stä, että on monia henkilöitä joilla ei ole todettu mitään syytä miksi heillä ovat kuumeilua. Mycoplama on vaikea löytää verestä sehän ei näy kuin mycoplasma verkikokeessa CRP:stä sitä ei näy (antibiootit vaikuttavat microbin 'näkymiseen' verkokeessa yms.). Tänään menen taas yksityiselle lääkärille ja huomenna kunnan lääkärille kun ei yhteen lääkäriin uskalla luottaa. Terveyskeskuksessa sain mukavan vastauksen kun soitin varatakseni ajan. On normaalia, että on 37 astetta, joten kysein että onko sitten normaalia, että on 37,5 jatkuvasti. Eli todellakin kuten luulotautiseen suhtautuvat. Ko. linkistä löytyy hyvää yleistietoa mycoplasmasta. http://www.shasta.com/cybermom/asimple.htm

      • Mulla myöskin selittämätöntä lämpöilyä ollut jo useita kuukausia. Ja aina välillä nuhaa, yskää, keuhkojen ahdistusta mukana. Tulehdusarvoissa ei näy mitään, ja mullekin lääkäri sanoi vaan että lopeta se kuumeen mittaaminen, että 37,5 asti on normaali lämpö... Ihan älytöntä, eihän se mitään normaalia ole että on koko ajan lämpöä ja kauhea uupumus ja väsymys sen takia muu jatkuva sairastelu.

        Nyt vasta löysin tietoa tästä mykoplasmasta, ja aion mennä vaatimaan testejä. Pelkään vaan ottaako lääkäri kuuleviin korviinsakaan mun juttujani, ja saanko mitään testejä edes. Niin nihkeästi tunnutaan mitään tutkittavan. =(


      • neiti mykoplasma
        amiga kirjoitti:

        Mulla myöskin selittämätöntä lämpöilyä ollut jo useita kuukausia. Ja aina välillä nuhaa, yskää, keuhkojen ahdistusta mukana. Tulehdusarvoissa ei näy mitään, ja mullekin lääkäri sanoi vaan että lopeta se kuumeen mittaaminen, että 37,5 asti on normaali lämpö... Ihan älytöntä, eihän se mitään normaalia ole että on koko ajan lämpöä ja kauhea uupumus ja väsymys sen takia muu jatkuva sairastelu.

        Nyt vasta löysin tietoa tästä mykoplasmasta, ja aion mennä vaatimaan testejä. Pelkään vaan ottaako lääkäri kuuleviin korviinsakaan mun juttujani, ja saanko mitään testejä edes. Niin nihkeästi tunnutaan mitään tutkittavan. =(

        Eli siis.. viimeiset viisi kuukautta olen ollut sairaana. Alkoi tavallisesta flunssasta, joka jatkui ja jatkui. Huomasin, että keuhkoissa alkoi tuntua painetta ja aina kun meni nukkumaan oli vaikea hengittää. Keuhkoja ahdisti muutenkin kokoajan.. Menin yksityiselle lääkärille, joka tutki minut varsin hyvin ja lähetti kaikenmaailman keuhkokuviin yms. Tulehdusarvoissa ei vikaa.
        Lääkärini kertoi minulle mykoplasmasta, eli keuhkoklamydiasta ja epäili, että minä saattaisin siitä kärsiä. Verikokeisiin siis ja näinhän se oli, että mykoplasma minua vaivasi. No, sain siihen sitten oikein tuhdin antibiootin ja söin sen. Olin hetken terve, mutta sairastelu alkoi uudelleen. Angiina, poskiontelontulehdus, keuhkoputkentulehdus, keuhkokuume ja kaikki mahdolliset peräkkäin. Kävin kokoajan verikokeissa ja sydänfilmit ja täydelliset verenkuvat on myös otettu. Minulla todettiin myös astma ja anemia.
        Olen viimeisen viiden kuukauden aikana syönyt aivan liian monta antibioottikuuria ja sain toissapäivänä viimeisimmän, joka kestää kaksi viikkoa. Tiedän, että vastustuskykyni kärsii antibiooteista, mutta en uskalla enää tässä vaiheessa jättää niitä syömättä sillä olen niin huonossa kunnossa.
        Kuitenkin, siis tärkein asia tässä nyt on se, että arvatkaas mitä varten sain nyt tämä antibioottikuurin?
        MYKOPLASMAAN, joka ei olekaan silloin 5kk sitten parantunut!?! Eli siis olen lähes puoli vuotta ollut joka viikko sairaana, ravannut lääkärissä ja stressannut opiskelujeni vuoksi ja jäänyt elämästä paitsi vain sen takia ettei mykoplasma ole parantunut.. Eli siis jos huomaatte itsellänne kyseisiä oireita ja varsinkin jos on astmaepäily ym. testauttakaa itseltänne mykoplasma, sillä voin kertoa, että jos sitä ei kerralla ja nopeasti saa pois, siitä kärsii pitkään.


    • mane3

      Minua ihmetyttää lääkärien asenteet potilaaseen jolla on oireita joita ei voida heti selittää. Pitävät luulotautisena sitä kuitenkaan ääneen sanomatta. Jos parista kokeesta ei lääkäri mitään löydä niin heti on itse hullu ja muka kuvittelee oireet. Näin toimivat nämä kaiken ''tietävät'' lääkärit.

      • Faline

        Sairastuin tänä vuonna tammikuussa keuhkokuumeeseen ja sain siihen 12 päivän antibioottikuurin. Keuhkokuume todettiin parantuneeksi keuhkokuvan ja CRP:n perusteella kuurin jälkeen. Mutta yskä jatkui ja lievä kuumeilu 37 - 37,5. Alkoi hengenahdistus- ja yökkimiskohtaukset. Kolmisen viikkoa sitten todettiin mykoplasma. Nyt syön siihen 2 viikon roxithromycin sandoz -kuuria. Kuuria on viikko mennyt ja oireet jatkuvat. Kun menee oikein pahaksi käytän ventoline diskus -inhalaattoria ja netistä hinkuyskäkeskustelusta löytämiäni hengitysharjoituksia. Tutustuttuani tähän mykoplasmaan kaiken löytämäni tiedon perusteella niin aika toivottomalta näyttää. Olisiko kellään kertoa jotain myönteistä esim. mikä saattaisi helpottaa oireita tai onko joku ihan oikeasti joskus toipunutkin tästä.


      • stressaaja
        Faline kirjoitti:

        Sairastuin tänä vuonna tammikuussa keuhkokuumeeseen ja sain siihen 12 päivän antibioottikuurin. Keuhkokuume todettiin parantuneeksi keuhkokuvan ja CRP:n perusteella kuurin jälkeen. Mutta yskä jatkui ja lievä kuumeilu 37 - 37,5. Alkoi hengenahdistus- ja yökkimiskohtaukset. Kolmisen viikkoa sitten todettiin mykoplasma. Nyt syön siihen 2 viikon roxithromycin sandoz -kuuria. Kuuria on viikko mennyt ja oireet jatkuvat. Kun menee oikein pahaksi käytän ventoline diskus -inhalaattoria ja netistä hinkuyskäkeskustelusta löytämiäni hengitysharjoituksia. Tutustuttuani tähän mykoplasmaan kaiken löytämäni tiedon perusteella niin aika toivottomalta näyttää. Olisiko kellään kertoa jotain myönteistä esim. mikä saattaisi helpottaa oireita tai onko joku ihan oikeasti joskus toipunutkin tästä.

        Minä noin vuoden päivien ajan kärsin mykoplasmasta; välillä olo parani ja välillä meni erittäin huonoksi. Antibiootteja sain kyllä syödä kaksin käsin.. Lopulta kuumeilu loppui ja sen myötä olo alkoi kohentua. Astma ei ole parantunut ( todettiin mykoplasman aikana ) ja juuri olin muutama päivä sitten histamiinialtistus kokeessa, jonka perusteella minulla todella on astma eli yskä, hengitysvaikeudet ym. eivät johtuneet pelkästään mykosta. Nyt olen ollut terveenä jo jonkin aikaa ja astmalääkkeiden avulla hengittäminen on helpompaa.. Mikäli neuvoa kaipaat : älä usko kaikkea mitä lääkärit sanovat. Ihmisillä on tapana samaistua jokaiseen oireeseen minkä heille sanotaan mahdollisesti tulevan. Olin itse erittäin huonossa kunnossa pitkiä ajanjaksoja ja aina kun kuulin mahdollisista lisäoireista ne ihme ja kumma hetken kuluttua ilmaantuivat minulle, koska uskoin etten ikinä parane ja itkin ja olin masentunut siitä että minä olen kokoajan sairaana ja kukaan ei ymmärrä miltä se tuntuu ym. Totta, kukaan ei voinut ymmärtää sillä lähipiiristäni kukaan ei ollut koskaan sairastanut niin. Tarkoitan siis sitä, että yksi asia mikä sai minut voimaan paremmin oli se että uskoin voivani paremmin. Aamulla oli huono olo ja ajattelin etten taaskaan pääse lähtemään töihin, kuitenkin menin suihkuun ja tein muut tavalliset aamurutiinini ja minulla oli jo parempi olo siitä, että olin ylipäätään päässyt aamiaispöytään asti vaikka olin kipeä. En tietenkään sano että kuumeessa pitää alkaa rehkimään tai mitään vaan että ei saa antaa taudin ottaa ns. valtaa. Kun olin erittäin sairas kaikki pienetkin vastoinkäymiset tuntuivat suurilta ja stressasin töistä ym. mikä vain huononsi oloani. Liika stressi pahensi yskää, nosti kuumetta, aiheutti univaikeuksia joiden takia olin aamulla entistä sairaampi. Terveys tulee aina ensin, kaiken muun pystyy hoitamaan myöhemmin. Eli siis mykoplasmaa sairastaville kehotan vaan hoitamaan itsensä stressivapaasti kotona kuntoon. Vaatii aikaa mutta mikäli yrittää ottaa mahdollisimman vähän stressia vaikka koulusta tai töistä niin paranemisaika varmaankin puolittuu. Toivon että paranet ja usko se että ei tilanteesi ole toivoton. Jos minäkin nyt tässä terveenä tallaan katuja niin varmasti sinäkin paranet. Yritä rentoutua ja ns. nauttia siitä ajasta mitä saat vain itsesi kanssa. Kuulostaa tyhmältä mutta on totta.


      • ikuisesti sairas?
        stressaaja kirjoitti:

        Minä noin vuoden päivien ajan kärsin mykoplasmasta; välillä olo parani ja välillä meni erittäin huonoksi. Antibiootteja sain kyllä syödä kaksin käsin.. Lopulta kuumeilu loppui ja sen myötä olo alkoi kohentua. Astma ei ole parantunut ( todettiin mykoplasman aikana ) ja juuri olin muutama päivä sitten histamiinialtistus kokeessa, jonka perusteella minulla todella on astma eli yskä, hengitysvaikeudet ym. eivät johtuneet pelkästään mykosta. Nyt olen ollut terveenä jo jonkin aikaa ja astmalääkkeiden avulla hengittäminen on helpompaa.. Mikäli neuvoa kaipaat : älä usko kaikkea mitä lääkärit sanovat. Ihmisillä on tapana samaistua jokaiseen oireeseen minkä heille sanotaan mahdollisesti tulevan. Olin itse erittäin huonossa kunnossa pitkiä ajanjaksoja ja aina kun kuulin mahdollisista lisäoireista ne ihme ja kumma hetken kuluttua ilmaantuivat minulle, koska uskoin etten ikinä parane ja itkin ja olin masentunut siitä että minä olen kokoajan sairaana ja kukaan ei ymmärrä miltä se tuntuu ym. Totta, kukaan ei voinut ymmärtää sillä lähipiiristäni kukaan ei ollut koskaan sairastanut niin. Tarkoitan siis sitä, että yksi asia mikä sai minut voimaan paremmin oli se että uskoin voivani paremmin. Aamulla oli huono olo ja ajattelin etten taaskaan pääse lähtemään töihin, kuitenkin menin suihkuun ja tein muut tavalliset aamurutiinini ja minulla oli jo parempi olo siitä, että olin ylipäätään päässyt aamiaispöytään asti vaikka olin kipeä. En tietenkään sano että kuumeessa pitää alkaa rehkimään tai mitään vaan että ei saa antaa taudin ottaa ns. valtaa. Kun olin erittäin sairas kaikki pienetkin vastoinkäymiset tuntuivat suurilta ja stressasin töistä ym. mikä vain huononsi oloani. Liika stressi pahensi yskää, nosti kuumetta, aiheutti univaikeuksia joiden takia olin aamulla entistä sairaampi. Terveys tulee aina ensin, kaiken muun pystyy hoitamaan myöhemmin. Eli siis mykoplasmaa sairastaville kehotan vaan hoitamaan itsensä stressivapaasti kotona kuntoon. Vaatii aikaa mutta mikäli yrittää ottaa mahdollisimman vähän stressia vaikka koulusta tai töistä niin paranemisaika varmaankin puolittuu. Toivon että paranet ja usko se että ei tilanteesi ole toivoton. Jos minäkin nyt tässä terveenä tallaan katuja niin varmasti sinäkin paranet. Yritä rentoutua ja ns. nauttia siitä ajasta mitä saat vain itsesi kanssa. Kuulostaa tyhmältä mutta on totta.

        Itse aloin sairastella jo vuonna 2008 loppukesästä. Siitä sitten alko kuukausia kestänyt lääkärissä marssiminen ja kun ei mitään tuntunut löytyvän niin totta kai diagnoosi oli että päässä on vikaa. Vasta lopputalvesta 2009 todettiin mykoplasma kun jaksoi tarpeeksi kauan käydä eri testejä ruinaamassa. Olo ei muuttunut miksikään lukuisista kuureista huolimatta. Lämpöily kuitenkin alkoi vähentyä pikkuhiljaa ja 09-10 vaihteessa olo oli jo kohtuullinen. Tämän vuoden tammikuussa kuitenkin taas alkoi fiilis heikentyä, lämpöilyä on taas ja limaa lentää. Alkaa aika toivottamalta tuntumaan kun puolitoista vuotta tätä paskaa katellut. Viimeisimmät antibiiottikuuritkin ovat vain huonontaneet oloani.


      • ikuisesti sairas
        ikuisesti sairas? kirjoitti:

        Itse aloin sairastella jo vuonna 2008 loppukesästä. Siitä sitten alko kuukausia kestänyt lääkärissä marssiminen ja kun ei mitään tuntunut löytyvän niin totta kai diagnoosi oli että päässä on vikaa. Vasta lopputalvesta 2009 todettiin mykoplasma kun jaksoi tarpeeksi kauan käydä eri testejä ruinaamassa. Olo ei muuttunut miksikään lukuisista kuureista huolimatta. Lämpöily kuitenkin alkoi vähentyä pikkuhiljaa ja 09-10 vaihteessa olo oli jo kohtuullinen. Tämän vuoden tammikuussa kuitenkin taas alkoi fiilis heikentyä, lämpöilyä on taas ja limaa lentää. Alkaa aika toivottamalta tuntumaan kun puolitoista vuotta tätä paskaa katellut. Viimeisimmät antibiiottikuuritkin ovat vain huonontaneet oloani.

        Unohtui mainita että muutama viikko takaperin kävin taas mykotesteissä ja tulos ei niin yllättäen posiivinen. Tällä hetkellä lääkärit sanovat että mykoplasmatesti voi näyttää positiivista ja arvot jäädä koholle vaikkei tauti enää olisikaan päällä. Tuntuu aikamoiselt tekosyyltä sille ettei osata hoitaa, kun ottaa huomioon että ensimmäisenä diagnoosinakin oli luulotauti...


      • Faline
        ikuisesti sairas kirjoitti:

        Unohtui mainita että muutama viikko takaperin kävin taas mykotesteissä ja tulos ei niin yllättäen posiivinen. Tällä hetkellä lääkärit sanovat että mykoplasmatesti voi näyttää positiivista ja arvot jäädä koholle vaikkei tauti enää olisikaan päällä. Tuntuu aikamoiselt tekosyyltä sille ettei osata hoitaa, kun ottaa huomioon että ensimmäisenä diagnoosinakin oli luulotauti...

        Nimimerkki Stressaaja, KIITOS lohdun sanoista! Mahtava tietää, että joku on toipunut tästä. Mulla loppui antibioottikuuri viime viikolla enkä aio syödä tähän vaivaan enää yhtään kuuria. Jopa terveyskeskuslääkäri myönsi, ettei se tee tälle vaivalle muuta kuin EHKÄ lyhentää taudin kestoa ja EHKÄ lieventää oireita. Vointi jatkuu samanlaisena, yskittää, yököttää ja ne kamalat tukehtumis-hengenahdistuskohtaukset. Veren maku tulee yskiessä suuhun ja niistäessä tulee verta myös. Kuumetta en ole enää edes viitsinyt mittailla. Aloitin tänään otsonihoidot, joiden olen kuullut olevan ainoa oikeasti parantava hoitomuoto tähän. Hoitaja sanoi, että ainakin alkukesään asti saan juosta siellä kerran tai kaksi viikossa. Jos jotakuta (esim. nimim. Ikuisesti sairas?) kiinnostaa voisin aina välillä kertoilla minkälaista tulosta hoidosta tulee.


      • Äippä kahdelle
        Faline kirjoitti:

        Nimimerkki Stressaaja, KIITOS lohdun sanoista! Mahtava tietää, että joku on toipunut tästä. Mulla loppui antibioottikuuri viime viikolla enkä aio syödä tähän vaivaan enää yhtään kuuria. Jopa terveyskeskuslääkäri myönsi, ettei se tee tälle vaivalle muuta kuin EHKÄ lyhentää taudin kestoa ja EHKÄ lieventää oireita. Vointi jatkuu samanlaisena, yskittää, yököttää ja ne kamalat tukehtumis-hengenahdistuskohtaukset. Veren maku tulee yskiessä suuhun ja niistäessä tulee verta myös. Kuumetta en ole enää edes viitsinyt mittailla. Aloitin tänään otsonihoidot, joiden olen kuullut olevan ainoa oikeasti parantava hoitomuoto tähän. Hoitaja sanoi, että ainakin alkukesään asti saan juosta siellä kerran tai kaksi viikossa. Jos jotakuta (esim. nimim. Ikuisesti sairas?) kiinnostaa voisin aina välillä kertoilla minkälaista tulosta hoidosta tulee.

        Itsellänikin mykoplasma todettu vuonna 2007 ja siitä asti jatkuvasti sairaana. MInullakin on astmaa yskän takia kahteen otteeseen nyt selvitetty, mutta sitä ei vielä ainakaan ole voitu todeta, ehkä korkeintaan joku hyvin varhaisessa vaiheessa oleva astma, jota ei spirometriassa näy. Mut toisaalta, astmalääkeistä ei ole yskään ollut apua. Nyt sitten sain 3 kk antibiottikuurin (roksitromysiini) ja saa nähdä miten vaikuttaa ja ajattelin sit vielä yksityisellä käydä tarkistuttamassa vasta-ainetasot, että olisiko niihin mitään vaikutusta. Laitan itsekin sitten joskus lisää tietoa kun olen vähän viisaampi omasta taudinkulustani. Lääkäri totesi, että epätodennäköistä, että olisi vielä mykoplasmaa, mutta toisaalta sanoi, että voi tietysti olla mahdollista, että keuhkoihin olisi jäänyt pesäke, joka ylläpitää sairastelua.


      • ikuisesti sairas?
        Faline kirjoitti:

        Nimimerkki Stressaaja, KIITOS lohdun sanoista! Mahtava tietää, että joku on toipunut tästä. Mulla loppui antibioottikuuri viime viikolla enkä aio syödä tähän vaivaan enää yhtään kuuria. Jopa terveyskeskuslääkäri myönsi, ettei se tee tälle vaivalle muuta kuin EHKÄ lyhentää taudin kestoa ja EHKÄ lieventää oireita. Vointi jatkuu samanlaisena, yskittää, yököttää ja ne kamalat tukehtumis-hengenahdistuskohtaukset. Veren maku tulee yskiessä suuhun ja niistäessä tulee verta myös. Kuumetta en ole enää edes viitsinyt mittailla. Aloitin tänään otsonihoidot, joiden olen kuullut olevan ainoa oikeasti parantava hoitomuoto tähän. Hoitaja sanoi, että ainakin alkukesään asti saan juosta siellä kerran tai kaksi viikossa. Jos jotakuta (esim. nimim. Ikuisesti sairas?) kiinnostaa voisin aina välillä kertoilla minkälaista tulosta hoidosta tulee.

        Olisi mukava kuulla noista otsonihoidon tuloksista tosiaan ja ylipäätään siitä minkä tyylisestä hommasta on kysymys. Kirjottele jos muistat/viitsit :) Muistan jostain netin mykoplasmakeskusteluista kyseisen termin mutta kukaan mua hoitaneista lääkäreistä ei ole edes maininnut tällaisen olemassaolosta.


      • stressaaja
        ikuisesti sairas? kirjoitti:

        Olisi mukava kuulla noista otsonihoidon tuloksista tosiaan ja ylipäätään siitä minkä tyylisestä hommasta on kysymys. Kirjottele jos muistat/viitsit :) Muistan jostain netin mykoplasmakeskusteluista kyseisen termin mutta kukaan mua hoitaneista lääkäreistä ei ole edes maininnut tällaisen olemassaolosta.

        Loistavuutta jos sanoistani oli jotain lohtua :) Kävin tässä n. viikko sitten lääkärissä ja sain tietää, että minulla on myös nyt kai hinkuyskä(?) Mykoplasma vasta-aineita löytyi myös ja antibioottia on yritetty taas tuputtaa. Enpä syönyt ja terve olen. En tietenkään sano, että antibiootteja ei kannattaisi syödä, riippuu tilanteesta. Minun tilanteessani se oli selvästikkin oikea tie, heh heh. Toivottavasti ne hoidot toimivat sinulla ja pääset pois sairastelukierteestäsi! Kyllä se vie kaikki voimat olla kokoajan sairaana. Varsinkin jos kyse on mykosta, siinä kun on niin monenlaisia ikäviä oireita ja ne saattavat tulla joinain päivinä aivan puun takaa. Ainakin omien kokemuksieni kautta voin näin sanoa...
        Nujertakaa se myko.


      • Faline
        ikuisesti sairas? kirjoitti:

        Olisi mukava kuulla noista otsonihoidon tuloksista tosiaan ja ylipäätään siitä minkä tyylisestä hommasta on kysymys. Kirjottele jos muistat/viitsit :) Muistan jostain netin mykoplasmakeskusteluista kyseisen termin mutta kukaan mua hoitaneista lääkäreistä ei ole edes maininnut tällaisen olemassaolosta.

        Kehottaisin sua menemään sellaiselle sivustolle kuin otsoniterapia.net. Siellä on oikein kemian ja lääketieteen asiantuntijoita selittäneet mitä tämä otsonihoito on. Itse nyt mykoplasmaa sairastavana ja asiaa tutkineena en tosiaankaan usko, että mitkään antibiootit tätä parantaa. Luulen, että lääkäritkin on nykyään jo vähän pihalla kaikista näistä loputtomista viruksista ja bakteereista ja niiden muunnoksista. Mua kauhistuttaa nää kuukausien antibioottikuurit ja marshallin protokollat ym. Tämä käytäntö tulee johtamaan yhä vaarallisempien bakteeri- ja viruskantojen kehittymiseen.
        Oon käynyt otsonihoidoissa nyt 5 kertaa. Ensin oireet pahenee, kun se aloitetaan. Elimistö aktivoituu ja lima lähtee liikkeelle. Mutta seretide-lääke inhalaattorissa on ollut nyt pelastukseni. Vointini on parempi huomattavasti, vaikka välillä on edelleen huonompia päivä. Se kaikkein painajaismaisin aika jatkuvine tukehtumis- ja yökkimiskohtauksineen näyttäisi olevan ohi. Jatkan näitä hoitoja ainakin kesään asti ja sitten otetaan mykoplasma-koe. Otsonihoidon miinuspuoli on hinta. Se maksaa 80,-/kerta ja käytävä olisi 2 krt viikossa. Kela korvaa tosi vähän jos mitään.


      • ikuisesti sairas?
        Faline kirjoitti:

        Kehottaisin sua menemään sellaiselle sivustolle kuin otsoniterapia.net. Siellä on oikein kemian ja lääketieteen asiantuntijoita selittäneet mitä tämä otsonihoito on. Itse nyt mykoplasmaa sairastavana ja asiaa tutkineena en tosiaankaan usko, että mitkään antibiootit tätä parantaa. Luulen, että lääkäritkin on nykyään jo vähän pihalla kaikista näistä loputtomista viruksista ja bakteereista ja niiden muunnoksista. Mua kauhistuttaa nää kuukausien antibioottikuurit ja marshallin protokollat ym. Tämä käytäntö tulee johtamaan yhä vaarallisempien bakteeri- ja viruskantojen kehittymiseen.
        Oon käynyt otsonihoidoissa nyt 5 kertaa. Ensin oireet pahenee, kun se aloitetaan. Elimistö aktivoituu ja lima lähtee liikkeelle. Mutta seretide-lääke inhalaattorissa on ollut nyt pelastukseni. Vointini on parempi huomattavasti, vaikka välillä on edelleen huonompia päivä. Se kaikkein painajaismaisin aika jatkuvine tukehtumis- ja yökkimiskohtauksineen näyttäisi olevan ohi. Jatkan näitä hoitoja ainakin kesään asti ja sitten otetaan mykoplasma-koe. Otsonihoidon miinuspuoli on hinta. Se maksaa 80,-/kerta ja käytävä olisi 2 krt viikossa. Kela korvaa tosi vähän jos mitään.

        Pitäisi ehkä itsekin kokeilla tuota otsoniterapiaa jos kerran tuntuu auttavan. Minkä tyyppisestä toimenpiteestä siinä oikeen on kysymys, kun tuolla sivustolla on niin paljon eri härveleitä otsonisaunoihin asti...

        Hinta kyllä vähän hirvittää. Mahtaisiko kustannukset saada sairasvakuutuksen piikkiin jos joltain lääkäriltä saisi kinuttua lähetteen tai vastaavan otsonihoitoihin? Vai pidetäänkä kyseistä hoitomuoto niin hölynpölynä ettei onnistu?


      • Faline
        ikuisesti sairas? kirjoitti:

        Pitäisi ehkä itsekin kokeilla tuota otsoniterapiaa jos kerran tuntuu auttavan. Minkä tyyppisestä toimenpiteestä siinä oikeen on kysymys, kun tuolla sivustolla on niin paljon eri härveleitä otsonisaunoihin asti...

        Hinta kyllä vähän hirvittää. Mahtaisiko kustannukset saada sairasvakuutuksen piikkiin jos joltain lääkäriltä saisi kinuttua lähetteen tai vastaavan otsonihoitoihin? Vai pidetäänkä kyseistä hoitomuoto niin hölynpölynä ettei onnistu?

        Mykoplasmaan annetaan hoidoksi joko otsonoitua keittosuolaliuosta suoneen tai sitten kehosta otetaan verta kanyylilla, veri otsonoidaan ja palautetaan kehoon. Kumpikin toimenpide kestää jotain tunnin verran. Jälkimmäinen toimenpide on nimeltään autohemoterapia ja se on tehokkaampi mutta myös hieman kalliimpi kuin keittosuolaliuos-juttu. Otsonisauna saattaisi ajaa saman asian, mutta sitä ei ole saatavilla täällä missä itse asun. Sieltä otsoniterapian sivuilta kannattaa katsoa missä on lähin paikka, jossa kutakin toimenpidettä suoritetaan. Ymmärtääkseni esim. autohemoterapiaa saa vain Jyväskylässä, Turussa ja Oulussa, ehkä myös Tampereella. Myös toimenpiteiden hinnat vaihtelevat jonkin verran paikkakunnittain.

        Hinta tosiaan on ongelma. Ilman lääkärin lähetettä ei edes pääse näihin suonensisäisiin hoitoihin eikä tietenkään saa mitään korvauksiakaan mistään. En tiedä yhtään vakuutusyhtiöiden kantaa otsonihoitoihin. Kelasta voi jälkikäteen kuulemma saada jonkin hyvin pienen osan takaisin, välttämättä ei saa mitään lääkärin lähetteestä huolimatta.

        Antibiootit olis tosiaan halpoja otsonihoitoon verrattuna. Mutta mulla on ainakin sellainen olo, että jos nyt syön 2 kk jotain antibioottia tähän niin sen jälkeen mulla on niin huono vastustuskyky, että päälle iskee aina vain jotain pahempaa. Ja tää on ollut jo ihan tarpeeksi kamalaa. Antibiootit heikentää ihmistä mutta otsonihoito vahvistaa.

        Se on käsittämätöntä, että ihmiset näyttää luulevan, että lääkärit välinpitämättömyyttään eivät hoida mykoplasmaa sairastavia ihmisiä kuntoon. Miten monellekaan ei näytä tulevan mieleen, että lääkärikunta ei osaa hoitaa tätä tautia.


      • ikuisesti sairas?
        Faline kirjoitti:

        Mykoplasmaan annetaan hoidoksi joko otsonoitua keittosuolaliuosta suoneen tai sitten kehosta otetaan verta kanyylilla, veri otsonoidaan ja palautetaan kehoon. Kumpikin toimenpide kestää jotain tunnin verran. Jälkimmäinen toimenpide on nimeltään autohemoterapia ja se on tehokkaampi mutta myös hieman kalliimpi kuin keittosuolaliuos-juttu. Otsonisauna saattaisi ajaa saman asian, mutta sitä ei ole saatavilla täällä missä itse asun. Sieltä otsoniterapian sivuilta kannattaa katsoa missä on lähin paikka, jossa kutakin toimenpidettä suoritetaan. Ymmärtääkseni esim. autohemoterapiaa saa vain Jyväskylässä, Turussa ja Oulussa, ehkä myös Tampereella. Myös toimenpiteiden hinnat vaihtelevat jonkin verran paikkakunnittain.

        Hinta tosiaan on ongelma. Ilman lääkärin lähetettä ei edes pääse näihin suonensisäisiin hoitoihin eikä tietenkään saa mitään korvauksiakaan mistään. En tiedä yhtään vakuutusyhtiöiden kantaa otsonihoitoihin. Kelasta voi jälkikäteen kuulemma saada jonkin hyvin pienen osan takaisin, välttämättä ei saa mitään lääkärin lähetteestä huolimatta.

        Antibiootit olis tosiaan halpoja otsonihoitoon verrattuna. Mutta mulla on ainakin sellainen olo, että jos nyt syön 2 kk jotain antibioottia tähän niin sen jälkeen mulla on niin huono vastustuskyky, että päälle iskee aina vain jotain pahempaa. Ja tää on ollut jo ihan tarpeeksi kamalaa. Antibiootit heikentää ihmistä mutta otsonihoito vahvistaa.

        Se on käsittämätöntä, että ihmiset näyttää luulevan, että lääkärit välinpitämättömyyttään eivät hoida mykoplasmaa sairastavia ihmisiä kuntoon. Miten monellekaan ei näytä tulevan mieleen, että lääkärikunta ei osaa hoitaa tätä tautia.

        Vaikea tosiaan uskoa että se välinpitämättömyydestä olisi kiinni. Tuntuu vaan, että asiasta ei ole tietoa ja sitten kun antibiootit ei auta niin aletaan jopa potilaan mielenterveyttä kyseenalaistamaan. Luulisi jotain koulutustilaisuuksia olevan asiaan liittyen kun tuntuu olevan aika ajankohtainen ja yleinen aihe nykyään.

        Täytyy tosiaan harkita tuota otsoniterapiaa. Täälläpäin on tosiaan yksi lääkäriasema jossa annetaan otsoniterapiaa. Luulisi, että kyseisen lääkärikeskuksen lääkäriltä saisi myös suhteellisen helposti lähetteen. Se on vaan ikävä jos vakuutusyhtiössä ei tykätä asiasta :/


      • Faline
        ikuisesti sairas? kirjoitti:

        Vaikea tosiaan uskoa että se välinpitämättömyydestä olisi kiinni. Tuntuu vaan, että asiasta ei ole tietoa ja sitten kun antibiootit ei auta niin aletaan jopa potilaan mielenterveyttä kyseenalaistamaan. Luulisi jotain koulutustilaisuuksia olevan asiaan liittyen kun tuntuu olevan aika ajankohtainen ja yleinen aihe nykyään.

        Täytyy tosiaan harkita tuota otsoniterapiaa. Täälläpäin on tosiaan yksi lääkäriasema jossa annetaan otsoniterapiaa. Luulisi, että kyseisen lääkärikeskuksen lääkäriltä saisi myös suhteellisen helposti lähetteen. Se on vaan ikävä jos vakuutusyhtiössä ei tykätä asiasta :/

        Otsonihoitosarjaa on nyt jäljellä enää 4 kertaa. Kesällä käyn 2 kertaa ottamassa otsonoitua keittosuolaliuosta suoneen ja elokuussa menen mykoplasmatestiin. Oon nyt yrittänyt olla ilman seretide-inhalaattoria muutaman päivän ja yskä on palannut. Mut otsonihoitaja sanoi, että yskiminen on hyväksikin, koska se saa liman pois keuhkoista. Eikä tää ole enää sellaista kauheaa jatkuvaa yskää, ja niitä tukehtumis- ja yökkimiskohtauksia ei ole enää tullut. Masentavaa silti, että yskä tuli takaisin. Se saa pelkäämään, että mykoplasmalla on edelleen täysi ote minusta. Tiedän, että edes otsonihoito ei auta kaikilla. Yritän silti pitää yllä toivoa paranemisesta.


      • South Asia
        Faline kirjoitti:

        Otsonihoitosarjaa on nyt jäljellä enää 4 kertaa. Kesällä käyn 2 kertaa ottamassa otsonoitua keittosuolaliuosta suoneen ja elokuussa menen mykoplasmatestiin. Oon nyt yrittänyt olla ilman seretide-inhalaattoria muutaman päivän ja yskä on palannut. Mut otsonihoitaja sanoi, että yskiminen on hyväksikin, koska se saa liman pois keuhkoista. Eikä tää ole enää sellaista kauheaa jatkuvaa yskää, ja niitä tukehtumis- ja yökkimiskohtauksia ei ole enää tullut. Masentavaa silti, että yskä tuli takaisin. Se saa pelkäämään, että mykoplasmalla on edelleen täysi ote minusta. Tiedän, että edes otsonihoito ei auta kaikilla. Yritän silti pitää yllä toivoa paranemisesta.

        Asun Aasiassa, täällä mykoplasma on erittäin yleinen tauti ja tunnettu lääkäreiden keskuudessa. Lähes kaikki täällä kantaa oireetonta mykoplasma-bakteeria lääkäreiden mukaan. Todella hankala tauti, itsellä oireena päänsärky, keuhkoputkessa kirvelyä, armoton väsymys ja voimattomuus.

        Lääkäreiden kanssa on tullut keskusteltua taudista ja sen mahdollisesta paranemisesta. Tarvitsee usein parantuakseen useamman lääkekuurin. Siihen tehoaa vain kaksi eri lääkettä täkäläisten lääkäreiden mukaan. Sain kahden viikon kuurin tänään Klacid-nimistä lääkettä, eli toinen kahden viikon kuuri alkamassa. Edellisen kuurin aikana oireet hävisivät, mutta palasivat välittömästi kuurin loputtua.

        Ongelmana on tarttuvuus oireettomien perheenjäsenten välityksellä, oireeton tartuttaa uudelleen ja uudelleen muut perheenjäsenet, varsinainen kierre.

        Täällä lääkärit kyllä valistaa kysyttäessä varsin hyvin taudista, mutta Suomalaisten lääkäreiden tapaan vähättelevät tautia. Kun luki joitain asiallisia! edeltäviä kirjoituksia, tuntuu, että Suomessa tauti on vielä varsin vieras ja outo lääkäreille.

        Lääkäreiden olisikin hyvä matkustamisen yleistyttyä myös Suomessa perehtyä uusiin sairauksiin.


      • minä222
        South Asia kirjoitti:

        Asun Aasiassa, täällä mykoplasma on erittäin yleinen tauti ja tunnettu lääkäreiden keskuudessa. Lähes kaikki täällä kantaa oireetonta mykoplasma-bakteeria lääkäreiden mukaan. Todella hankala tauti, itsellä oireena päänsärky, keuhkoputkessa kirvelyä, armoton väsymys ja voimattomuus.

        Lääkäreiden kanssa on tullut keskusteltua taudista ja sen mahdollisesta paranemisesta. Tarvitsee usein parantuakseen useamman lääkekuurin. Siihen tehoaa vain kaksi eri lääkettä täkäläisten lääkäreiden mukaan. Sain kahden viikon kuurin tänään Klacid-nimistä lääkettä, eli toinen kahden viikon kuuri alkamassa. Edellisen kuurin aikana oireet hävisivät, mutta palasivat välittömästi kuurin loputtua.

        Ongelmana on tarttuvuus oireettomien perheenjäsenten välityksellä, oireeton tartuttaa uudelleen ja uudelleen muut perheenjäsenet, varsinainen kierre.

        Täällä lääkärit kyllä valistaa kysyttäessä varsin hyvin taudista, mutta Suomalaisten lääkäreiden tapaan vähättelevät tautia. Kun luki joitain asiallisia! edeltäviä kirjoituksia, tuntuu, että Suomessa tauti on vielä varsin vieras ja outo lääkäreille.

        Lääkäreiden olisikin hyvä matkustamisen yleistyttyä myös Suomessa perehtyä uusiin sairauksiin.

        Moikka. Voisitko kertoa "south asia" miten lääke on tehonnut ja oletko parantunut?
        Itseasiassa olisin kiitollinen kaikista paranemiskertomuksista ja kuinka tämä ihme tapahtui?
        kiitos


      • South Asia
        minä222 kirjoitti:

        Moikka. Voisitko kertoa "south asia" miten lääke on tehonnut ja oletko parantunut?
        Itseasiassa olisin kiitollinen kaikista paranemiskertomuksista ja kuinka tämä ihme tapahtui?
        kiitos

        Paranemisesta en osaa vielä sanoa, lopetin juuri toisen lääkekuurin.
        Kun ensimäistä kertaa ottivat mykoplasma näytteen arvo oli >640, jonka jälkeen söin ko lääkettä 14 pv. Oireet palasivat välittömästi kuurin loputtua.

        Otettiin toinen näyte, koska oireet palasivat, arvo oli 40, mutta ei tiedety onko arvo nousemassa vai laskemassa. Oireitten mukaan annettiin uusi lääkitys, sama lääke 14pv. Mykoplasmaan on täällä olevan tiedon mukaan vain kaksi lääkettä, ei otettu riskiä toisen lääkkeen aloittamisesta. Jos ko bakteeri tulee residensiksi molemmille, ei ole enään lääkitystä saatavilla.

        Täytyy vielä huomauttaa, että kaikki muut veriarvot (pieni verenkuva) olivat täysin normaalit molemmilla kerroilla. Tämä varmasti hämää taudista tietämättömiä lääkäreitä.

        Olen keskustelut paljon täällä lääkäreiden kanssa aiheesta, koska koko perhe on sairastunut. Oli myös puhetta pohjoismaiden lääkäeiden tietämättömyydestä ko sairauteen. Hoitavalla lääkärillä oli esimerkejä aiemmista potilaistaan, joita oli hoidettu masennuslääkkeillä mm Norjassa väsymyksen ja voimattomuuden johdosta. Lisäyksenä tähän, että ko Norjalainen potilas valmistui myöhemmin itse myös lääkäriksi.

        On tehty tutkimuksia mykoplasman yleisyydestä mm Ruotsissa koululaisilla ja Yhdysvalloissa.

        Loppuraporttia paranemisesta joutuu vielä odottamaan, ei osaa vielä sanoa mihin päin mennään.

        Immuniteettijärjestelmän tukeminen on tärkeää, vitamiineja ja terveelliset elämäntavat ei ainakaan ole haitaksi paranemisessa. Olen syönyt lääkärin märäyksestä luontaistuotetta nimeltään Kaloba. Auttaako se jotain, vaikeaa mennä sanomaan, nyt on otettu kaikki keinot käyttöön taudin taltuttamiseksi.

        Jos muistan, täytynee kirjoittaa lisää.


      • minä222
        South Asia kirjoitti:

        Paranemisesta en osaa vielä sanoa, lopetin juuri toisen lääkekuurin.
        Kun ensimäistä kertaa ottivat mykoplasma näytteen arvo oli >640, jonka jälkeen söin ko lääkettä 14 pv. Oireet palasivat välittömästi kuurin loputtua.

        Otettiin toinen näyte, koska oireet palasivat, arvo oli 40, mutta ei tiedety onko arvo nousemassa vai laskemassa. Oireitten mukaan annettiin uusi lääkitys, sama lääke 14pv. Mykoplasmaan on täällä olevan tiedon mukaan vain kaksi lääkettä, ei otettu riskiä toisen lääkkeen aloittamisesta. Jos ko bakteeri tulee residensiksi molemmille, ei ole enään lääkitystä saatavilla.

        Täytyy vielä huomauttaa, että kaikki muut veriarvot (pieni verenkuva) olivat täysin normaalit molemmilla kerroilla. Tämä varmasti hämää taudista tietämättömiä lääkäreitä.

        Olen keskustelut paljon täällä lääkäreiden kanssa aiheesta, koska koko perhe on sairastunut. Oli myös puhetta pohjoismaiden lääkäeiden tietämättömyydestä ko sairauteen. Hoitavalla lääkärillä oli esimerkejä aiemmista potilaistaan, joita oli hoidettu masennuslääkkeillä mm Norjassa väsymyksen ja voimattomuuden johdosta. Lisäyksenä tähän, että ko Norjalainen potilas valmistui myöhemmin itse myös lääkäriksi.

        On tehty tutkimuksia mykoplasman yleisyydestä mm Ruotsissa koululaisilla ja Yhdysvalloissa.

        Loppuraporttia paranemisesta joutuu vielä odottamaan, ei osaa vielä sanoa mihin päin mennään.

        Immuniteettijärjestelmän tukeminen on tärkeää, vitamiineja ja terveelliset elämäntavat ei ainakaan ole haitaksi paranemisessa. Olen syönyt lääkärin märäyksestä luontaistuotetta nimeltään Kaloba. Auttaako se jotain, vaikeaa mennä sanomaan, nyt on otettu kaikki keinot käyttöön taudin taltuttamiseksi.

        Jos muistan, täytynee kirjoittaa lisää.

        Kirjoittele lisää ihmeessä. Tulin itse aasian matkaltani suomeen ja 2 viikkoa sen jälkeen alkoi yskä ja sitten kuumeilu ja nyt sitä on kestänyt 6 viikkoa ja olen ravannut lääkärissä eik mitään löydy. mykoplasma arvo oli lievästi koholla. mulla myös päänahan kutinaa, lievää kurkkukipua, suuri väsymys ja sain ylävartalooni finnimäisiä näppylöitä pari päivää sitten.


      • hicca

        Minulle jäi näistä viestiketjuista kuva, että moni epäilee sairastavansa mykoplasmaa, mutta heidän kunnanlääkärit eivät suostu tätä uskomaan, eivätkä myöskään testaamaan. Eikö silloin, kun jo itse tietää mikä on, kannattaisi mennä yksityiselle, otattaa se testi ja maksaa siitä?


      • kohtalotoveri
        hicca kirjoitti:

        Minulle jäi näistä viestiketjuista kuva, että moni epäilee sairastavansa mykoplasmaa, mutta heidän kunnanlääkärit eivät suostu tätä uskomaan, eivätkä myöskään testaamaan. Eikö silloin, kun jo itse tietää mikä on, kannattaisi mennä yksityiselle, otattaa se testi ja maksaa siitä?

        Hei!

        Päätin kirjoittaa tänne tarinani kun ollessani itse todella sairas (mykoplasma) ja yskiessäni keuhkojani pihalle olin jo menettänyt toivoni ja etsin epätoivoisesti jotain lohtua kaiken mailman netistä luettavissa olevista tarinoista.....toivoa löytämättä.
        Itse sain kaksi mykoplasma tartuntaa peräkkäin ja viimeinen tartunta oli todella sitkeä. Vuoden olen sairastanut ja nyt uskallan ehkä jo sanoa olevani terve.....ainakin hetken ja aijon ottaa ilon irti siitä hetkestä. Vielä elän pelossa ja jokapäivä kauhulla odotan oireiden alkavan taas. Minut parantanut lääke oli 20pv aamuin illoin hevosen kuurilla antibiottia ja sen jälkeen samaa antibiottia 20 päivää aamuisin "estolääkkeenä". Rinnalla on koko ajan ollut kortisoni lääke mahdollisesti astma tyyppiseen yskään. Minua hoiti keuhkotautien erikoislääkärit ja seuraavaksi olisi kuulemma tehty lähete infektiolääkärille, mutta nyt ei ehkä tarvita sitä...toivottavasti. Tämähän on tuttua, että antibiotin jälkeen olo on hetken parempi ja sen jälkeen oireet hiipivät takaisin....niin on käynyt aijemmin. Nyt ehkä sitten kuuri oli lopultakin tarpeeksi pitkä sillä olen jo ollut hyvässä kunnossa 6vk. Pariin kertaan on ollut outoa lämpöilyä joten huokaista ei vielä voi, mutta nyt mulla on ainakin pieni toivo taas parantumisesta. Jos oireet tulee takaisin niin tiedän vaatia vaan vielä pidempää estolääkitystä ja lohduttaa kun tietää että on vielä keinoja olemassa! Minulla on onneksi ollut todella ihana lääkäri joka on ymmärtänyt tuskaisen oloni ja tehnyt kaikkensa auttaakseen.
        Ainiin ja muistakaa syödä vitamiineja! bakteeri hyväksi käyttää kehosta vitamiinit ja minulla ainakin väsymys hellitti vitamiineista. Ostin luontaistuotekaupasta nestemäistä ja parhaaksi kehuttua Mivi total flexiä.
        Voimia kaikille ja jaksakaa pitää toivoa yllä. Etsiytykää yksityiselle, keuhkotaudeille tai infektiolääkäreille. Älkää suostuko syömään tk- lääkäreiden lyhyitä kuureja kun sairaus on jo kroonistunut. Siellä ei ole tarpeeksi tietämystä sairaudesta (näin päättelen sadoista lukemistani kirjoituksista ja omasta kokemuksestani) Jaksakaa pitää puolianne ja vaihtakaa lääkäriä jos apua ei löydy. Pitäkää huoli mielenterveydestänne sillä mykoplasmaa vastaan ei voi taistella ilman lääkkeitä, mutta masennusta vastaan voi. Itselleni se oli ainoa asia johon tunsin voivani vaikuttaa kun pahinta tässä sairaudessa on se ettei itse voi tehdä mitään itsensä hyväksi. Monesti olin todella väsynyt ja keräilin voimiani sairaslomilla. Toisaalta töissä käyminen oli hyvää terapiaa jos sinne vaan suinkin pystyi menemään. On tärkeää voida harrastaa jotain. Itse vaihdoin liikunnalliset harrastukseni musiikkiin, leipomiseen ym. kun olin liian väsynyt tapaamaan ystäviäni.
        Hyviä neuvoja ei tässä voi antaa, mutta haluan sanoa nämä vain antaakseni toivoa ja tsemppiä, koska itse niitä niin kovasti etsin ja kaipasin. Laitan kädet ja varpaat ristiin, että oireet pysyvät poissa. Olisi kiva kuulla parantuneiden kokemuksia. Tuntuu että nämä palstojen tuomat lohdut unohtuvat heti kun terveys alkaa kohenemaan, mutta me sairaat kaivataan parantuneiden tuomaa toivoa.


      • CRP- arvoja....
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Hei!

        Päätin kirjoittaa tänne tarinani kun ollessani itse todella sairas (mykoplasma) ja yskiessäni keuhkojani pihalle olin jo menettänyt toivoni ja etsin epätoivoisesti jotain lohtua kaiken mailman netistä luettavissa olevista tarinoista.....toivoa löytämättä.
        Itse sain kaksi mykoplasma tartuntaa peräkkäin ja viimeinen tartunta oli todella sitkeä. Vuoden olen sairastanut ja nyt uskallan ehkä jo sanoa olevani terve.....ainakin hetken ja aijon ottaa ilon irti siitä hetkestä. Vielä elän pelossa ja jokapäivä kauhulla odotan oireiden alkavan taas. Minut parantanut lääke oli 20pv aamuin illoin hevosen kuurilla antibiottia ja sen jälkeen samaa antibiottia 20 päivää aamuisin "estolääkkeenä". Rinnalla on koko ajan ollut kortisoni lääke mahdollisesti astma tyyppiseen yskään. Minua hoiti keuhkotautien erikoislääkärit ja seuraavaksi olisi kuulemma tehty lähete infektiolääkärille, mutta nyt ei ehkä tarvita sitä...toivottavasti. Tämähän on tuttua, että antibiotin jälkeen olo on hetken parempi ja sen jälkeen oireet hiipivät takaisin....niin on käynyt aijemmin. Nyt ehkä sitten kuuri oli lopultakin tarpeeksi pitkä sillä olen jo ollut hyvässä kunnossa 6vk. Pariin kertaan on ollut outoa lämpöilyä joten huokaista ei vielä voi, mutta nyt mulla on ainakin pieni toivo taas parantumisesta. Jos oireet tulee takaisin niin tiedän vaatia vaan vielä pidempää estolääkitystä ja lohduttaa kun tietää että on vielä keinoja olemassa! Minulla on onneksi ollut todella ihana lääkäri joka on ymmärtänyt tuskaisen oloni ja tehnyt kaikkensa auttaakseen.
        Ainiin ja muistakaa syödä vitamiineja! bakteeri hyväksi käyttää kehosta vitamiinit ja minulla ainakin väsymys hellitti vitamiineista. Ostin luontaistuotekaupasta nestemäistä ja parhaaksi kehuttua Mivi total flexiä.
        Voimia kaikille ja jaksakaa pitää toivoa yllä. Etsiytykää yksityiselle, keuhkotaudeille tai infektiolääkäreille. Älkää suostuko syömään tk- lääkäreiden lyhyitä kuureja kun sairaus on jo kroonistunut. Siellä ei ole tarpeeksi tietämystä sairaudesta (näin päättelen sadoista lukemistani kirjoituksista ja omasta kokemuksestani) Jaksakaa pitää puolianne ja vaihtakaa lääkäriä jos apua ei löydy. Pitäkää huoli mielenterveydestänne sillä mykoplasmaa vastaan ei voi taistella ilman lääkkeitä, mutta masennusta vastaan voi. Itselleni se oli ainoa asia johon tunsin voivani vaikuttaa kun pahinta tässä sairaudessa on se ettei itse voi tehdä mitään itsensä hyväksi. Monesti olin todella väsynyt ja keräilin voimiani sairaslomilla. Toisaalta töissä käyminen oli hyvää terapiaa jos sinne vaan suinkin pystyi menemään. On tärkeää voida harrastaa jotain. Itse vaihdoin liikunnalliset harrastukseni musiikkiin, leipomiseen ym. kun olin liian väsynyt tapaamaan ystäviäni.
        Hyviä neuvoja ei tässä voi antaa, mutta haluan sanoa nämä vain antaakseni toivoa ja tsemppiä, koska itse niitä niin kovasti etsin ja kaipasin. Laitan kädet ja varpaat ristiin, että oireet pysyvät poissa. Olisi kiva kuulla parantuneiden kokemuksia. Tuntuu että nämä palstojen tuomat lohdut unohtuvat heti kun terveys alkaa kohenemaan, mutta me sairaat kaivataan parantuneiden tuomaa toivoa.

        mykoplasma on kyllä wittumaisin tauti joka ikinä on iskenyt.. siitä ei pääse millään eroon.. nyt 3 vuotta sairastelua, välillä parempi vointisena, välillä niin huonossa kunnossa ettei aamulla sängystä ylös pääse. oireina pitkä lämpöily, ja kaikki flunssat pitkittyvät.
        terveyskeskuslääkärit tietävät mykoplasmasta yhtä paljon kuin siat pohjantähdistä! :( väittävät että jos olisi mykoplasma niin kyllä se crp kohoaisi... kaikki muut infektiosta kertovat ovat kyllä veriarvoissa koholla, paitsi crp..

        olisi ehdottoman mukavaa luettavaa, että te jotka olette mykoplasman voittaneet, miten se kävi? vai onko mykoplasmasta kukaan päässyt paranemaan? on lohdutonta itkeä kipeää oloaan kun kukaan ei ymmärrä. vitamiinit ja hivenaineet auttavat jaksamiseen, mutta mikä on oikea hoito mykoplasmaan?


      • kohtalotoveri
        CRP- arvoja.... kirjoitti:

        mykoplasma on kyllä wittumaisin tauti joka ikinä on iskenyt.. siitä ei pääse millään eroon.. nyt 3 vuotta sairastelua, välillä parempi vointisena, välillä niin huonossa kunnossa ettei aamulla sängystä ylös pääse. oireina pitkä lämpöily, ja kaikki flunssat pitkittyvät.
        terveyskeskuslääkärit tietävät mykoplasmasta yhtä paljon kuin siat pohjantähdistä! :( väittävät että jos olisi mykoplasma niin kyllä se crp kohoaisi... kaikki muut infektiosta kertovat ovat kyllä veriarvoissa koholla, paitsi crp..

        olisi ehdottoman mukavaa luettavaa, että te jotka olette mykoplasman voittaneet, miten se kävi? vai onko mykoplasmasta kukaan päässyt paranemaan? on lohdutonta itkeä kipeää oloaan kun kukaan ei ymmärrä. vitamiinit ja hivenaineet auttavat jaksamiseen, mutta mikä on oikea hoito mykoplasmaan?

        Mitä hoitoja sulle on jo kokeiltu, vai eivätkö suostu kokeilemaan jos on lievät oireet? Mulla oli pahin oire yskä joka olis kyllä jatkuessaan tuhonnut mun keuhkot, joten pakko oli yrittä hoitaa (yskisin kaikkiaan 2vuotta). Miten kauan olet ollut aina paremmassa kunnossa? Mä olen nyt n. 2kk pystynyt ihan urheilemaan. Voikohan se vielä iskeä takaisin?. Aijemmin olin 5vk "terve" ennen takapakkia ja tuolloinkin vähän urheilin, mutta se oli sinnittelyä yskän kanssa sen urheilun lomassa. Eli yskä ei missään vaiheessa täysin lähtenyt. Nyt ei ole ollut yskää lainkaan, vähän vain ahdistuskohtauksia, jotka voivat olla astmaattisiakin.
        Millonkohan sitä uskaltais hellittää pelostaan, että tauti uusii.
        P.S serppi ei tosiaan nouse tässä taudissa....kyllä lääkärin se pitäisi tietää. Ellei sitten ole samalla jokin muu keuhkotauti päällä


      • ykskakstyttö
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Hei!

        Päätin kirjoittaa tänne tarinani kun ollessani itse todella sairas (mykoplasma) ja yskiessäni keuhkojani pihalle olin jo menettänyt toivoni ja etsin epätoivoisesti jotain lohtua kaiken mailman netistä luettavissa olevista tarinoista.....toivoa löytämättä.
        Itse sain kaksi mykoplasma tartuntaa peräkkäin ja viimeinen tartunta oli todella sitkeä. Vuoden olen sairastanut ja nyt uskallan ehkä jo sanoa olevani terve.....ainakin hetken ja aijon ottaa ilon irti siitä hetkestä. Vielä elän pelossa ja jokapäivä kauhulla odotan oireiden alkavan taas. Minut parantanut lääke oli 20pv aamuin illoin hevosen kuurilla antibiottia ja sen jälkeen samaa antibiottia 20 päivää aamuisin "estolääkkeenä". Rinnalla on koko ajan ollut kortisoni lääke mahdollisesti astma tyyppiseen yskään. Minua hoiti keuhkotautien erikoislääkärit ja seuraavaksi olisi kuulemma tehty lähete infektiolääkärille, mutta nyt ei ehkä tarvita sitä...toivottavasti. Tämähän on tuttua, että antibiotin jälkeen olo on hetken parempi ja sen jälkeen oireet hiipivät takaisin....niin on käynyt aijemmin. Nyt ehkä sitten kuuri oli lopultakin tarpeeksi pitkä sillä olen jo ollut hyvässä kunnossa 6vk. Pariin kertaan on ollut outoa lämpöilyä joten huokaista ei vielä voi, mutta nyt mulla on ainakin pieni toivo taas parantumisesta. Jos oireet tulee takaisin niin tiedän vaatia vaan vielä pidempää estolääkitystä ja lohduttaa kun tietää että on vielä keinoja olemassa! Minulla on onneksi ollut todella ihana lääkäri joka on ymmärtänyt tuskaisen oloni ja tehnyt kaikkensa auttaakseen.
        Ainiin ja muistakaa syödä vitamiineja! bakteeri hyväksi käyttää kehosta vitamiinit ja minulla ainakin väsymys hellitti vitamiineista. Ostin luontaistuotekaupasta nestemäistä ja parhaaksi kehuttua Mivi total flexiä.
        Voimia kaikille ja jaksakaa pitää toivoa yllä. Etsiytykää yksityiselle, keuhkotaudeille tai infektiolääkäreille. Älkää suostuko syömään tk- lääkäreiden lyhyitä kuureja kun sairaus on jo kroonistunut. Siellä ei ole tarpeeksi tietämystä sairaudesta (näin päättelen sadoista lukemistani kirjoituksista ja omasta kokemuksestani) Jaksakaa pitää puolianne ja vaihtakaa lääkäriä jos apua ei löydy. Pitäkää huoli mielenterveydestänne sillä mykoplasmaa vastaan ei voi taistella ilman lääkkeitä, mutta masennusta vastaan voi. Itselleni se oli ainoa asia johon tunsin voivani vaikuttaa kun pahinta tässä sairaudessa on se ettei itse voi tehdä mitään itsensä hyväksi. Monesti olin todella väsynyt ja keräilin voimiani sairaslomilla. Toisaalta töissä käyminen oli hyvää terapiaa jos sinne vaan suinkin pystyi menemään. On tärkeää voida harrastaa jotain. Itse vaihdoin liikunnalliset harrastukseni musiikkiin, leipomiseen ym. kun olin liian väsynyt tapaamaan ystäviäni.
        Hyviä neuvoja ei tässä voi antaa, mutta haluan sanoa nämä vain antaakseni toivoa ja tsemppiä, koska itse niitä niin kovasti etsin ja kaipasin. Laitan kädet ja varpaat ristiin, että oireet pysyvät poissa. Olisi kiva kuulla parantuneiden kokemuksia. Tuntuu että nämä palstojen tuomat lohdut unohtuvat heti kun terveys alkaa kohenemaan, mutta me sairaat kaivataan parantuneiden tuomaa toivoa.

        Mulla on keuhkojen tt kuvalähete. Näkyisiköhän, jos minulla on mykoplasma, niin keuhkoissa sen takia jotakin. Mulla on jo kolmas poskiontelotulehdus tänä vuonna menossa ja keuhko-oireita on vähän väliä, viimeksi syyskuussa kuumeen kanssa. Tuli keväällä vielä pirulainen eteisvärinä. Kukaan lääkäri ei keksi, mistä pahat hengitysvaikeuteni rasituksessa johtuvat. Niitä ei kuitenkaan ole aina liikkuessani.


      • kohtalotoveri
        ykskakstyttö kirjoitti:

        Mulla on keuhkojen tt kuvalähete. Näkyisiköhän, jos minulla on mykoplasma, niin keuhkoissa sen takia jotakin. Mulla on jo kolmas poskiontelotulehdus tänä vuonna menossa ja keuhko-oireita on vähän väliä, viimeksi syyskuussa kuumeen kanssa. Tuli keväällä vielä pirulainen eteisvärinä. Kukaan lääkäri ei keksi, mistä pahat hengitysvaikeuteni rasituksessa johtuvat. Niitä ei kuitenkaan ole aina liikkuessani.

        Itse kävin keuhkojen tähystyksessä ennen kuin sain verikokeista mykoplasmalle vahvistuksen, eikä se näkynyt tähystyksessä mitenkään. Eli voisin kuvitella ettei viipalekuvassakaan tuolloin voi näkyä jos ei tähystinkään näe. Kaikki lähteet ainakin vahvistavat, että taudin voi todeta vain verestä ottamalla mykoplasman vasta-aineet. Eli verikokeetkaan ei sitä paljasta jos ei osaa juuri tuota tautia epäillä ja sen vasta-aineita etsiä.


      • crp-arvoja....
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Mitä hoitoja sulle on jo kokeiltu, vai eivätkö suostu kokeilemaan jos on lievät oireet? Mulla oli pahin oire yskä joka olis kyllä jatkuessaan tuhonnut mun keuhkot, joten pakko oli yrittä hoitaa (yskisin kaikkiaan 2vuotta). Miten kauan olet ollut aina paremmassa kunnossa? Mä olen nyt n. 2kk pystynyt ihan urheilemaan. Voikohan se vielä iskeä takaisin?. Aijemmin olin 5vk "terve" ennen takapakkia ja tuolloinkin vähän urheilin, mutta se oli sinnittelyä yskän kanssa sen urheilun lomassa. Eli yskä ei missään vaiheessa täysin lähtenyt. Nyt ei ole ollut yskää lainkaan, vähän vain ahdistuskohtauksia, jotka voivat olla astmaattisiakin.
        Millonkohan sitä uskaltais hellittää pelostaan, että tauti uusii.
        P.S serppi ei tosiaan nouse tässä taudissa....kyllä lääkärin se pitäisi tietää. Ellei sitten ole samalla jokin muu keuhkotauti päällä

        melkein 3kk on kaikkein pisin aika, jolloin olen saanut olla rauhassa mykoplasmalta, jonka jälkeen tulin taas kipeäksi :( hoitoja ei haluta antaa, kun väittävät että menee itsellään ohi/ kyllä se on jo mennyt varmasti ohi kun on niin kauan ollut kipeä... ja kehtaavat noin väittää, vaikka ainoa mikä on pielessä on mykoplasma vasta-aiheet veressä ja olen koko ajan kipeänä!! :( oireina on lämpöilyä, tulehduksia poskionteloissa ja keuhkoputkissa ja silloin tällöin yskää. sairastelu vie voimat.
        ps, tiedättekö yhtään lääkäriä joka tietäisi mykoplasmasta ja sen hoidosta kaiken?


      • crp-arvoja....
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Itse kävin keuhkojen tähystyksessä ennen kuin sain verikokeista mykoplasmalle vahvistuksen, eikä se näkynyt tähystyksessä mitenkään. Eli voisin kuvitella ettei viipalekuvassakaan tuolloin voi näkyä jos ei tähystinkään näe. Kaikki lähteet ainakin vahvistavat, että taudin voi todeta vain verestä ottamalla mykoplasman vasta-aineet. Eli verikokeetkaan ei sitä paljasta jos ei osaa juuri tuota tautia epäillä ja sen vasta-aineita etsiä.

        ja minulle kaavailtiin keuhkoröntgeniä, että siitä muka sitten näkyisi aivan varmasti että onko mykoplasmaa.. eikö lääkäreiden tietämys ole mitään muuta kuin sutta ja sekundaa??


      • kohtalotoveri
        crp-arvoja.... kirjoitti:

        melkein 3kk on kaikkein pisin aika, jolloin olen saanut olla rauhassa mykoplasmalta, jonka jälkeen tulin taas kipeäksi :( hoitoja ei haluta antaa, kun väittävät että menee itsellään ohi/ kyllä se on jo mennyt varmasti ohi kun on niin kauan ollut kipeä... ja kehtaavat noin väittää, vaikka ainoa mikä on pielessä on mykoplasma vasta-aiheet veressä ja olen koko ajan kipeänä!! :( oireina on lämpöilyä, tulehduksia poskionteloissa ja keuhkoputkissa ja silloin tällöin yskää. sairastelu vie voimat.
        ps, tiedättekö yhtään lääkäriä joka tietäisi mykoplasmasta ja sen hoidosta kaiken?

        Tää on melkein kuin kirous kun uskalsi sanoa ääneen tuntevansa olonsa terveeksi niin nyt alkoi alamäki. Eilen alkoi yskä ja kuumeilu...tänään jatkuu. Eli en päässyt edes tuon 3kk rajapyykin yli. Onko tuo 3kk tervejakso ollut aina jonkun antibiotin jälkeen vai miten olet saavuttanut aina paremman ajan?
        Jostain (ettei vaan ois ollu just tää viestiketju) luin infektiolääkäri ville valtosesta ja varasin hänelle ajan kun häntä on kehuttu. Jono oli 2kk mutta peruin vastaanotolle menon kun luulin "parantuneeni" lopultakin. Mutta hänelle mä kyllä aijon mennä jos tää vaan jatkuu.


      • crp-arvoja
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Tää on melkein kuin kirous kun uskalsi sanoa ääneen tuntevansa olonsa terveeksi niin nyt alkoi alamäki. Eilen alkoi yskä ja kuumeilu...tänään jatkuu. Eli en päässyt edes tuon 3kk rajapyykin yli. Onko tuo 3kk tervejakso ollut aina jonkun antibiotin jälkeen vai miten olet saavuttanut aina paremman ajan?
        Jostain (ettei vaan ois ollu just tää viestiketju) luin infektiolääkäri ville valtosesta ja varasin hänelle ajan kun häntä on kehuttu. Jono oli 2kk mutta peruin vastaanotolle menon kun luulin "parantuneeni" lopultakin. Mutta hänelle mä kyllä aijon mennä jos tää vaan jatkuu.

        tuo melkein 3 kk sain olla terveenä kun välttelin kaikkia ihmiskontakteja (mykoplasma tuhonnut vastustuskyvyn, niin kaikki tarttuu), kauppaan mennessä ja sieltä tullessa käsidesi käytössä, ja kyllä, minulla oli lyhyt, mutta voimakas antibioottikuuri siinä jossain vaiheessa ennen parempaa oloa. lisäksi olen laittanut merkille, että kun on kylmä ilma, "hengityslaitteet" ovat herkempiä ja tuntuu että kylmä antaa mykoplasmalle tilaisuuden vahingoittaa niitä lisää. tiedä sitten että olenko oikeassa vai en, mutta kesällä on paljon helpompi hengittää ja olla..


      • kohtalotoveri
        crp-arvoja kirjoitti:

        tuo melkein 3 kk sain olla terveenä kun välttelin kaikkia ihmiskontakteja (mykoplasma tuhonnut vastustuskyvyn, niin kaikki tarttuu), kauppaan mennessä ja sieltä tullessa käsidesi käytössä, ja kyllä, minulla oli lyhyt, mutta voimakas antibioottikuuri siinä jossain vaiheessa ennen parempaa oloa. lisäksi olen laittanut merkille, että kun on kylmä ilma, "hengityslaitteet" ovat herkempiä ja tuntuu että kylmä antaa mykoplasmalle tilaisuuden vahingoittaa niitä lisää. tiedä sitten että olenko oikeassa vai en, mutta kesällä on paljon helpompi hengittää ja olla..

        Kiva kuulla kokemuksistasi. Mulla on mennyt ehkä sillä tavoin eritavalla, että missään vaiheessa tauti ei ole hetkeksikään helpottanut omalla painollaan. Eli kun sairastuin 2009 syksyllä niin se paheni pahenemistään kunnes kävelykin oli jo liian raskasta ja vasta sitten kun tauti löydettiin 2010 maaliskuussa niin 20päivän antibiotilla se helpotti. Heti antibiotin loputtua oireet alkoivat hiipiä takaisin ja taas nousujohteisesti niin, että taas 2kk päästä olin täysin kyvytön liikkumaan yskimättä. Lääkärien mukaan sain kuitenkin uuden tartunnan eli että se ei olisi ollut se vanha tauti joka hiipi uudelleen takaisin. No oireet pahenivat jälleen niin kauan, että kesäkuussa 2010 tauti diagnosoitiin siis uudelleen ja sitten oli yhteensä joku 50 päivää antibiottia. Nyt olen ollut n. 2kk "terve" ja jälleen alan huomata näitä hiipiviä oireita. Eli pientä yskää, pientä lämpöilyä ja 2vk olen vetänyt jo 10-11tuntia yöunia, mutta luulin sen olevan vain kaamokseen liittyvää.
        Voisisko sinut pelastaa vielä tuo sama eli tarpeeksi pitkä antibiotti kuuri? Tuollahan joku kirjoitti käyneensä ville valtosella ja saaneensa 3kk antibiotti kuurin....sen jälkeen kirjoittaja ei ole palannut palstalle. Eli hän taisi parantua?
        Nythän nämä urheilijat ovat myös olleet julkisuudessa tästä taudista ja heillä se on tuntunut uusivan vuoden sykleissä.
        Itse en ole huomannut siinä eroa mitkä ovat ulkoilman olosuhteet tms...mutta kun tauti on ollut päällä niin tupakan savu ja pienikin hiekan pöly tms. on laukassut ihan tolkuttomia yskän puuskia. Antibiottien jälkeen tämä efekti on kyllä häipynyt.


      • crp-arvoja
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Kiva kuulla kokemuksistasi. Mulla on mennyt ehkä sillä tavoin eritavalla, että missään vaiheessa tauti ei ole hetkeksikään helpottanut omalla painollaan. Eli kun sairastuin 2009 syksyllä niin se paheni pahenemistään kunnes kävelykin oli jo liian raskasta ja vasta sitten kun tauti löydettiin 2010 maaliskuussa niin 20päivän antibiotilla se helpotti. Heti antibiotin loputtua oireet alkoivat hiipiä takaisin ja taas nousujohteisesti niin, että taas 2kk päästä olin täysin kyvytön liikkumaan yskimättä. Lääkärien mukaan sain kuitenkin uuden tartunnan eli että se ei olisi ollut se vanha tauti joka hiipi uudelleen takaisin. No oireet pahenivat jälleen niin kauan, että kesäkuussa 2010 tauti diagnosoitiin siis uudelleen ja sitten oli yhteensä joku 50 päivää antibiottia. Nyt olen ollut n. 2kk "terve" ja jälleen alan huomata näitä hiipiviä oireita. Eli pientä yskää, pientä lämpöilyä ja 2vk olen vetänyt jo 10-11tuntia yöunia, mutta luulin sen olevan vain kaamokseen liittyvää.
        Voisisko sinut pelastaa vielä tuo sama eli tarpeeksi pitkä antibiotti kuuri? Tuollahan joku kirjoitti käyneensä ville valtosella ja saaneensa 3kk antibiotti kuurin....sen jälkeen kirjoittaja ei ole palannut palstalle. Eli hän taisi parantua?
        Nythän nämä urheilijat ovat myös olleet julkisuudessa tästä taudista ja heillä se on tuntunut uusivan vuoden sykleissä.
        Itse en ole huomannut siinä eroa mitkä ovat ulkoilman olosuhteet tms...mutta kun tauti on ollut päällä niin tupakan savu ja pienikin hiekan pöly tms. on laukassut ihan tolkuttomia yskän puuskia. Antibiottien jälkeen tämä efekti on kyllä häipynyt.

        täytyypä kokeilla.. kiitos vinkistä, ainakin antibiootit helpottavat oloa. täytyy vain löytää lääkäri, joka antaa tarpeeksi pitkän kuurin!

        hengästytkö helposti? pahimmassa kohtaa tautia sydän hakkasi itsellä tuhatta ja sataa kun edes sukkia laittoi jalkaan, ja hengästytti kuin vanhaa, raihnaista ihmistä konsanaan..

        "mutta kun tauti on ollut päällä niin tupakan savu ja pienikin hiekan pöly tms. on laukassut ihan tolkuttomia yskän puuskia."

        hassua, minulla tekee ihan samaa, varsinkin tupakansavu, ja se sattuu myös poskionteloissa, jos kävelen kadulla ja edellä kävelevä polttaa. ja sen jälkeen alkaa aivastuttamaan ja yskittämään.


      • kohtalotoveri
        crp-arvoja kirjoitti:

        täytyypä kokeilla.. kiitos vinkistä, ainakin antibiootit helpottavat oloa. täytyy vain löytää lääkäri, joka antaa tarpeeksi pitkän kuurin!

        hengästytkö helposti? pahimmassa kohtaa tautia sydän hakkasi itsellä tuhatta ja sataa kun edes sukkia laittoi jalkaan, ja hengästytti kuin vanhaa, raihnaista ihmistä konsanaan..

        "mutta kun tauti on ollut päällä niin tupakan savu ja pienikin hiekan pöly tms. on laukassut ihan tolkuttomia yskän puuskia."

        hassua, minulla tekee ihan samaa, varsinkin tupakansavu, ja se sattuu myös poskionteloissa, jos kävelen kadulla ja edellä kävelevä polttaa. ja sen jälkeen alkaa aivastuttamaan ja yskittämään.

        TK-lääkäri tuskin tulee määräämään tuota kuuria, mutta hakeudu yksityiselle erikoislääkärille. Mä olen ollut erikoissairaanhoidossa keuhkolääkärien hoidossa, mutta tosiaan aikoivat konsultoida infektiolääkäriä. Tuo Ville Valtonen voisi olla kokeilun arvoinen? Mutta voihan olla ettei sitä varsinaista tautia enää ole? Mullekin on koko ajan sanottu, että se (mahtoiko olla) img-arvo (Vai mitä ne lyhenteet ovat?) täytyy olla koholla jotta tautia kannattaa hoitaa antibiotein. Eli ne ottaa aina 2 arvoa verestä. Toinen on koholla jos on tuore infektio ja toinen kertoo vanhasta sairastetusta infektiosta. Mulla on molemmat arvot olleet aina koholla ja sitten on päädytty antibiotti hoitoon. Kun sairastuin heti perään toisen kerran, eräs ystäväni testattiin myös koska epäiltiin että hän saattaisi toistuvasti tartuttaa minut. Häneltäkin paljastui vanha sairastettu mykoplasma, mutta tuoreen infektion arvot eivät olleet koholla, joten häntä ei ollut tarvetta hoitaa. Monihan sairastaa tämän taudin ihan ohimenevänä flunssana ja se ilmeisesti näkyy vuosia veressä?

        Sairastaessani en varsinaisesti hengästynyt....rupesin vaan yskimään niin kovin, että se salpasi hengen. Kävelemään en pystynyt normaali vauhtia vaan piti laahustaa. Olen ollut aina kova urheilemana, joten voi olla että sen ansiosta pystyin edes siihen. Nyt kun olen toipunut (tai ainakin olin) niin huomaan kyllä että en muista koska olisin viimeksi päässyt portaita ylös yhtä kevyesti. Eli kai jotain hengästymistäkin sitten helpommin oli. se sekoittui vain aina yskään.
        Joo tuo tupakan haju on jännä. Sitä ei tarvinnut edes varsinaisesti hengittää sitä savua, vaan riitti että haistoi sen jossakin ulkona. Mua hoidettiin myös jossain vaiheessa astmaatikkona ennen kuin mykoplasma ymmärrettiin katsoa, mutta jos esim. tupakan savusta laukesi yska ja yritin sitä astmapiipulla helpottaa niin yskä vaan yltyi hullummaksi.


    • Sain apua

      Haluan välittää tämän viestin kaikille mykoplasainfetiosta kärsiville. Te kaikki tiedätte, että epätoivo iskee, kun lääkäreiden määräämät antibiootit eivät autakaan ja sairastelu jatkuu. Pian onkin valmis vaihtoehtoisiin hoitoihin. Minä sain avun otsoniterapiasta. Katsokaa www.otsoniterapia.net. Paranin täysin ja elän taas normaalia elämää. Se on normaalin kouluääketieteen ulkopuolinen hoito Suomessa eikä sitä siten korvata, joten varautukaa itse maksamaan hoidot. Se aidosti auttoi minua ja perhettäni.

      • kohtalotoveri

        Mä olen kans lukenut tosta otsoniterapiasta, mutta tulin ainakin tuolloin lopputulokseen että oli todella kallis ja pitkä hoito omasta taskusta maksettavaksi ja takuita sen toimivuudesta ei kuitenkaan ollut. Tosin juuri nyt ei ole itsellä "haku päällä" hoidon suhteen kun lukuun ottamatta tuota hetken huonompaa aikaa josta aijemmin mainitsinkin tuolla (liekö yrittänyt joku flunssa tulla) niin olen pysynyt reilu 3kk terveenä antibiotin ansiosta. Jos jonain päivänä on vielä paluu tuohon helvettiin niin varmaan tulen harkitsemaan uudelleen tuota otsoni hoitoakin. Täytyy olla vaan melko varakas tai hankkia lainaa :) Mutta hienoa kuulla myös näitä toipumistarinoita!


      • astma myös
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Mä olen kans lukenut tosta otsoniterapiasta, mutta tulin ainakin tuolloin lopputulokseen että oli todella kallis ja pitkä hoito omasta taskusta maksettavaksi ja takuita sen toimivuudesta ei kuitenkaan ollut. Tosin juuri nyt ei ole itsellä "haku päällä" hoidon suhteen kun lukuun ottamatta tuota hetken huonompaa aikaa josta aijemmin mainitsinkin tuolla (liekö yrittänyt joku flunssa tulla) niin olen pysynyt reilu 3kk terveenä antibiotin ansiosta. Jos jonain päivänä on vielä paluu tuohon helvettiin niin varmaan tulen harkitsemaan uudelleen tuota otsoni hoitoakin. Täytyy olla vaan melko varakas tai hankkia lainaa :) Mutta hienoa kuulla myös näitä toipumistarinoita!

        Mitä antibioottia söit ja kuinka pitkän kuurin? Mä aloitin tänään Roxithromycin-kuurin, 10 päivää. Saa nähdä, onko mitään apua. Koko syksy menny yskiessä ja flunssia sairastellessa. Mykoplasma ollut joskus ennenkin, en tiedä, onko se koskaan pois lähtenytkään. Pitäis löytää vaan sellainen lääkäri täältä, joka osais hoitaa tämän...


      • kohtalotoveri
        astma myös kirjoitti:

        Mitä antibioottia söit ja kuinka pitkän kuurin? Mä aloitin tänään Roxithromycin-kuurin, 10 päivää. Saa nähdä, onko mitään apua. Koko syksy menny yskiessä ja flunssia sairastellessa. Mykoplasma ollut joskus ennenkin, en tiedä, onko se koskaan pois lähtenytkään. Pitäis löytää vaan sellainen lääkäri täältä, joka osais hoitaa tämän...

        Söin tuota samaa, mutta söin alkuun 20 päivää150mg 2x päivässä ja sen jälkeen estohoitona 30 päivää 1kpl aamuisin. Oireet hellittivät kokonaan vasta n. 4vk antibiotin jälkeen (hieman jo viikon jälkeen). Sitä ennen olin syönyt 3vk antibiotin, mutta ei noista lyhyistä kuureista mitään apua ole jos todella on mykoplasma kyseessä. Mulla oli akuutin mykoplasma tulehduksen vasta-aineet koholla, joten päädyttiin hoitamaan näin ja se toimi.....ainakin toistaiseksi. Toivoa pidän yllä, mutta huokaista en uskalla :)
        Hakeudu vaan yksityiselle keuhkolääkäriin tai infektiolääkäriin....se maksaa vähän enemmän, mutta on terveyden arvoista.


      • astma myös
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Söin tuota samaa, mutta söin alkuun 20 päivää150mg 2x päivässä ja sen jälkeen estohoitona 30 päivää 1kpl aamuisin. Oireet hellittivät kokonaan vasta n. 4vk antibiotin jälkeen (hieman jo viikon jälkeen). Sitä ennen olin syönyt 3vk antibiotin, mutta ei noista lyhyistä kuureista mitään apua ole jos todella on mykoplasma kyseessä. Mulla oli akuutin mykoplasma tulehduksen vasta-aineet koholla, joten päädyttiin hoitamaan näin ja se toimi.....ainakin toistaiseksi. Toivoa pidän yllä, mutta huokaista en uskalla :)
        Hakeudu vaan yksityiselle keuhkolääkäriin tai infektiolääkäriin....se maksaa vähän enemmän, mutta on terveyden arvoista.

        Mä en saanu mitään arvoja verikokeista, vain sen, että tulos oli positiivinen. Mikä koe kertoo noita lukuja?


      • kohtalotoveri
        astma myös kirjoitti:

        Mä en saanu mitään arvoja verikokeista, vain sen, että tulos oli positiivinen. Mikä koe kertoo noita lukuja?

        Verestä katsotaan semmoset arvot kuin IgG ja IgM (muistaakseni) ja se tais olla tuo IgM joka oli koholla sillon kun on kyse tuoreesta tartunnasta. Tuo IgG voi olla koholla kellä vaan ja merkkinä siitä että on joskus taudin sairastanut. Eli nuo molemmat pitää olla koholla jotta kannatta hoitaa antibioteilla. Mutta tämä on siis vain minun ymmärrys asiasta. Olen voinut sekottaa nuo kirjainyhdisteet. Antibiotilla saadaan tuo IgM arvo laskemaan mutta se IgG arvo jää koholle merkiksi sairastetusta taudista. Mutta kyllä sulla varmaan on ollut sitten molemmat koholla jos sitä positiiviseksi on kutsuttu????? Tuskin pitkään vaivannut tauti kuitenkaan helpottaa noin lyhyellä antibiotilla!!!


      • crp fani
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Verestä katsotaan semmoset arvot kuin IgG ja IgM (muistaakseni) ja se tais olla tuo IgM joka oli koholla sillon kun on kyse tuoreesta tartunnasta. Tuo IgG voi olla koholla kellä vaan ja merkkinä siitä että on joskus taudin sairastanut. Eli nuo molemmat pitää olla koholla jotta kannatta hoitaa antibioteilla. Mutta tämä on siis vain minun ymmärrys asiasta. Olen voinut sekottaa nuo kirjainyhdisteet. Antibiotilla saadaan tuo IgM arvo laskemaan mutta se IgG arvo jää koholle merkiksi sairastetusta taudista. Mutta kyllä sulla varmaan on ollut sitten molemmat koholla jos sitä positiiviseksi on kutsuttu????? Tuskin pitkään vaivannut tauti kuitenkaan helpottaa noin lyhyellä antibiotilla!!!

        mulla oli IgG tosi korkealla, ja IgM ei. IgG jatkoi nousuaan koko ajan, jolloin on kyse juuri tällä hetkellä jylläävästä taudista. sitä on seurattu, ja tuo IgM nousee ainakin minulla VAIN satunnaisesti! ja jostain luinkin että jo pelkkä IgG:n pitäisi kertoa totuus. olen myös kuullut, että IgM nousisi juuri silloin kun tautia sairastaa ensimmäisen kerran elämässään, ja sen jälkeen se nousee siis vain joskus. eli IgM ei ole luotettava.


      • astma myös
        crp fani kirjoitti:

        mulla oli IgG tosi korkealla, ja IgM ei. IgG jatkoi nousuaan koko ajan, jolloin on kyse juuri tällä hetkellä jylläävästä taudista. sitä on seurattu, ja tuo IgM nousee ainakin minulla VAIN satunnaisesti! ja jostain luinkin että jo pelkkä IgG:n pitäisi kertoa totuus. olen myös kuullut, että IgM nousisi juuri silloin kun tautia sairastaa ensimmäisen kerran elämässään, ja sen jälkeen se nousee siis vain joskus. eli IgM ei ole luotettava.

        Mulla siis tulokset oli vaan positiivinen, joku G-arvo sekin oli, mutta ei mitään lukuja. Miksiköhän mulla ei ole otettu tuollaista koetta, mistä saisi jonkin luvun, niin tietäisi, kuinka tuore tauti on. Ja mistään seurannastahan ei ollut kyse, että katsottaisiin, että pääsen eroon tuosta mykoplasmasta. Annettiin vain tuo antibioottikuuri ja sillä hyvä.


      • kohtalotoveri
        astma myös kirjoitti:

        Mulla siis tulokset oli vaan positiivinen, joku G-arvo sekin oli, mutta ei mitään lukuja. Miksiköhän mulla ei ole otettu tuollaista koetta, mistä saisi jonkin luvun, niin tietäisi, kuinka tuore tauti on. Ja mistään seurannastahan ei ollut kyse, että katsottaisiin, että pääsen eroon tuosta mykoplasmasta. Annettiin vain tuo antibioottikuuri ja sillä hyvä.

        Itse kävin sovitussa kontrollissa ja testitulokset vahvisti sen minkä olen taas hiljalleen olossani alkanut tuntemaan lievän kuumeilun ja yskän myötä eli mykoplasma pakteerin testit verestä näytti jälleen kaikki plussaa! Hoidoksi määrättiin 3vk samaista antibiottia 2x päivässä ja vielä estona seuraavat 30 päivää. Vaikka fyysinen kunto ei ehtinyt romahtaa niin kyllä tää taas pistää mietityttämään että tuleeko tästä koskaan loppua? ja kauanko ihminen kestää tollasia antibiotteja? Tätä tautia on nyt sitten sairastettu jo 1.5vuotta....taas näitä hetkiä kun tsemppi meinaa loppua, mutta eiköhän tää tästä kun on hetki kompuroitu niin ylös noustaan.


    • hermostunut!!!!!!

      Itelläni alko saman tyylinen sairaus 1.5 vuotta sitten.. Tää aika on ollut yhtä sairaalalla ja yksityis lääkärillä juoksentelua.. Puol vuotta sitte alko lääkärit ottaa vähä todesta ettei mulla ole ihan pikkutautia. Vuos sitte oli sellasta että olin n. 1-2 kuukauden välein sairaana, lopulta pääsin tutkimuksii jossa katottiin ettei keuhkoissa ole mitään, noo niistä ei löytynyt mitää. Sitten alettiin kattomaan verikokeita, eikä niissäkään ollut mitään. Sitte oli vaikka minkälaisii tutkimuksia, mutta mistään ei löytynyt mitään. Loput puol vuotta meni sitte kuukauden välein sairaana. n.3 kuukautta sitten valmentaja sanoi että joukkuuen sisällä 3 tyypillä on mykoplasmaa. No heti ku sairastuin uudelleen lähdin takas yksityiselle ja he olivat käännyttää mua takaisin kotiin, mutta ku sanoin et joukkueessa 3 tyypillä on mykoplasmaa, lääkäri ei laittanut tutkimuksiin vaa anto mulle jonku helvetin lääke jutun jonka pitäisi "poistaa mykoplasma" Sitten kun olin yhteyksissä toisiin mykoplasman uhreihi nii juteltii siit ja sit kysyin vaa et minkälaisii ne niitten lääkkeet on no niil oli sama valmistaja mutta huomattavasti enemmän ja huomattavasti vahvempia.. Vitut sanon minä ku siit on vajaa 2kuukautta ku olin viimeeksi sairaana ja samanlaiset oireet vielki, enkä edes pääse tutkimuksiin jossa voisin varmistua onko minulla edes kyseistä tautia.. No helppoahan se on lääkäreiten heittää vaa jotkut lääkkeet ja sanoo et nää auttaa, samalla ku siirtää vastuunki pois. Ja kun lääkäreistä oppii nii eihän ne usko alle 18 vuotiasta vaikka aikuinenki mukana. " ei oireet kai noi pahoja oo.. jotkut lääkkeet vaa mukaan, eiköhä se niillä parannu" Ja nyt ku vertaa itteeni 1.5 takaisena, olen laihtunu 5 kg ja lihaskuntoki on vaa huonontunut.

      • ukk turhapuro

        onko kukaan ikinä tullu miettineeks et autuaaksitekevällä ja lähes uskonnon asemassa suomessa olevalla länsimaisella lääketieteellä ei välttämättä oo absoluuttista parannuskeinoa mykoplasmaan?? kenenkään meidän ei tarviis kirjotella täällä jos täsmälääke olis olemassa. jos hetkeks malttaa jättää tän suomikaksnelosen ja käyttää sen ajan vaik mykoplasmaa koskevien tutkimusten selaamiseen, ni todellisuus pitäs alkaa valjeta aika nopeasti. koko tautia ja sen parannusmenetelmiä on tutkittu maailmalla marginaalisen vähän. euroopassa ei käytännössä ollenkaan. miksi esim. mykoplasman tarttumisesta ei saa lääkäreiltä mitään tietoa? koska siitä ei juurikaan löydy tutkimustietoa. ei oo suomalaisten lääkäreitten vika jos niitten koulutukseen ei kuulu mykoplasman hoito. mutta kannattaako tätä taustaa vasten sit hakea apua paikallisesta TKsta?? tai yksityiseltä yleislääkäriltä? jokainen saa päätellä vastauksen itse. meillä koko perhe sairastui muutama kuukausi sitten ja kun ensimmäisen antib.kuurin jälkeen oireet palasivat, suuntasimme katseemme muualle. tän kirjoituksen tarkoituksena oli vaan herätellä näkemään asioita vähän laajemmin ja purkaa turhautumista. varsinkin omien lasten jatkuva sairastaminen on tosi surullista. aikuinen vielä jotenkin pärjää. kaikesta tästä huolimatta uskon, et ensimmäinen askel parantumiseen on positiivinen asenne ja energian suuntaaminen oikeisiin asioihin.


      • kohtalotoveri
        ukk turhapuro kirjoitti:

        onko kukaan ikinä tullu miettineeks et autuaaksitekevällä ja lähes uskonnon asemassa suomessa olevalla länsimaisella lääketieteellä ei välttämättä oo absoluuttista parannuskeinoa mykoplasmaan?? kenenkään meidän ei tarviis kirjotella täällä jos täsmälääke olis olemassa. jos hetkeks malttaa jättää tän suomikaksnelosen ja käyttää sen ajan vaik mykoplasmaa koskevien tutkimusten selaamiseen, ni todellisuus pitäs alkaa valjeta aika nopeasti. koko tautia ja sen parannusmenetelmiä on tutkittu maailmalla marginaalisen vähän. euroopassa ei käytännössä ollenkaan. miksi esim. mykoplasman tarttumisesta ei saa lääkäreiltä mitään tietoa? koska siitä ei juurikaan löydy tutkimustietoa. ei oo suomalaisten lääkäreitten vika jos niitten koulutukseen ei kuulu mykoplasman hoito. mutta kannattaako tätä taustaa vasten sit hakea apua paikallisesta TKsta?? tai yksityiseltä yleislääkäriltä? jokainen saa päätellä vastauksen itse. meillä koko perhe sairastui muutama kuukausi sitten ja kun ensimmäisen antib.kuurin jälkeen oireet palasivat, suuntasimme katseemme muualle. tän kirjoituksen tarkoituksena oli vaan herätellä näkemään asioita vähän laajemmin ja purkaa turhautumista. varsinkin omien lasten jatkuva sairastaminen on tosi surullista. aikuinen vielä jotenkin pärjää. kaikesta tästä huolimatta uskon, et ensimmäinen askel parantumiseen on positiivinen asenne ja energian suuntaaminen oikeisiin asioihin.

        Onneksi oivalsit itsekkin....eipä me täällä kirjoitettaisi jos tähän olisi tiedossa parantumiskeino suomen lääketieteellä. Eikä sitä TODELLAKAAN vietetä aikaa täällä istuen, vaan kyllä on kaikki tietolähteet käyty läpi mistä tietoa saisi ja tiedoksi ihan sinullekin,että kyllä suomessa on olemassa ihan hoitosuosituskin tähän tautiin, mutta ei varasuunnitelmaa siihen jos tuo hoitosuositus ei toimi! mutta siis tuntematon tauti ei suomessakaan missään nimessä ole!
        Jokainen ihminen kaipaa ymmärrystä ja vertaistukea. Sinä ilmeisesti saat sitä perheeltäsi jos kaikki sairastatte, mutta anna meidän muiden saada se täältä sitä arvostelematta! Ja sinun kirjoituksesi ei ainakaan sitä positiivista asennetta ja energian suuntausta nyt onnistunut luomaan! Itse olen ainakin niin paljon tehnyt sen eteen, että olen pystynyt suuntaamaan elämäni asioihin joita vielä voin tehdä ja joutunut luopumaan niin paljosta,että riviäkään en toivoisi tommosta lukevani. Itseäni en halua pallille nostaa vaan pitää niiden puolia jotka väsyvät aina joskus ja vuodattavat kaiken vaikka sitten tänne suomi kaksneloseen sinunkin luettavaksi. Ihmisen perimmäiseen luontoon kuulu se, että kun asiat ei toimi, täytyy olla joku/jokin mitä syyttää ja se kiukku auttaa jaksamaan (vaikka sen sitten ilmaisikin vain täällä lääkäreitä moittimalla)....sen kiukun kautta edetään asian hyväksymiseen ja sen jälkeen ratkaisujen löytämiseen.
        hmmm....ja mihinkäs muualle katseenne suuntasitte? ja mitä löysitte? suomi24:n?


      • ukk turhapuro
        kohtalotoveri kirjoitti:

        Onneksi oivalsit itsekkin....eipä me täällä kirjoitettaisi jos tähän olisi tiedossa parantumiskeino suomen lääketieteellä. Eikä sitä TODELLAKAAN vietetä aikaa täällä istuen, vaan kyllä on kaikki tietolähteet käyty läpi mistä tietoa saisi ja tiedoksi ihan sinullekin,että kyllä suomessa on olemassa ihan hoitosuosituskin tähän tautiin, mutta ei varasuunnitelmaa siihen jos tuo hoitosuositus ei toimi! mutta siis tuntematon tauti ei suomessakaan missään nimessä ole!
        Jokainen ihminen kaipaa ymmärrystä ja vertaistukea. Sinä ilmeisesti saat sitä perheeltäsi jos kaikki sairastatte, mutta anna meidän muiden saada se täältä sitä arvostelematta! Ja sinun kirjoituksesi ei ainakaan sitä positiivista asennetta ja energian suuntausta nyt onnistunut luomaan! Itse olen ainakin niin paljon tehnyt sen eteen, että olen pystynyt suuntaamaan elämäni asioihin joita vielä voin tehdä ja joutunut luopumaan niin paljosta,että riviäkään en toivoisi tommosta lukevani. Itseäni en halua pallille nostaa vaan pitää niiden puolia jotka väsyvät aina joskus ja vuodattavat kaiken vaikka sitten tänne suomi kaksneloseen sinunkin luettavaksi. Ihmisen perimmäiseen luontoon kuulu se, että kun asiat ei toimi, täytyy olla joku/jokin mitä syyttää ja se kiukku auttaa jaksamaan (vaikka sen sitten ilmaisikin vain täällä lääkäreitä moittimalla)....sen kiukun kautta edetään asian hyväksymiseen ja sen jälkeen ratkaisujen löytämiseen.
        hmmm....ja mihinkäs muualle katseenne suuntasitte? ja mitä löysitte? suomi24:n?

        tarkoitukseni ei todellakaan ollut pahoittaa kenenkään mieltä. sorry. halusin vaan herätellä ihmisiä siihen todellisuuteen, et parin täsmäantibiootin jälkeen lääkäreillä ei oo tarjota enää mitään. itse olisin toivonut jo ensimmäiseltä lääkäriltä suoraa puhetta eikä vaan epämäärästä "jookylläsesiitäitestäänparenee" -tyyppistä jauhamista. sillä oltais säästytty kymmeniltä lääkärissäkäynneiltä ja ne rahat ois voinu sijoittaa johonkin muuhun hoitomuotoon. toivottavasti teille on uskallettu puhua suoraan...? hulluna vaan LUONNON probiootteja naamaan (raakamaito, kookosöljy yms) ja homeopatiaa kannattaa kans kokeilla. ja sit otsoniterapiaan jos rahaa löytyy. ja vertaistuki on tosi tärkeää, siinä oot täysin oikeessa. valoisampaa kevään jatkoa!


      • mullakns
        ukk turhapuro kirjoitti:

        tarkoitukseni ei todellakaan ollut pahoittaa kenenkään mieltä. sorry. halusin vaan herätellä ihmisiä siihen todellisuuteen, et parin täsmäantibiootin jälkeen lääkäreillä ei oo tarjota enää mitään. itse olisin toivonut jo ensimmäiseltä lääkäriltä suoraa puhetta eikä vaan epämäärästä "jookylläsesiitäitestäänparenee" -tyyppistä jauhamista. sillä oltais säästytty kymmeniltä lääkärissäkäynneiltä ja ne rahat ois voinu sijoittaa johonkin muuhun hoitomuotoon. toivottavasti teille on uskallettu puhua suoraan...? hulluna vaan LUONNON probiootteja naamaan (raakamaito, kookosöljy yms) ja homeopatiaa kannattaa kans kokeilla. ja sit otsoniterapiaan jos rahaa löytyy. ja vertaistuki on tosi tärkeää, siinä oot täysin oikeessa. valoisampaa kevään jatkoa!

        Minullakin on nyt todettu mykoplasma. Epäilin asiaa jo puoli vuotta sitten, mutta minua ei edes silloin otettu lääkärille, sanottiin vaan että on pitkittynyttä flunssaa. Nyt pääsin vihdoin lääkärille kun olin sairastanut sikainfluenssan ja pyysin mykoplasma kokeet ja ihme kyllä lääkäri suostui. Sain Doksisykliini-kuurin 2 vk, mutta epäilyttää että tehoaakohan moinen. Minulla on ollut flunssaa on/off yli vuoden. Nyt viimeisimpänä hinkuyskämäiset oireet ja yökkäilyä. Ystäväni on taistellut mykoplasmaa vastaan jo muutaman vuoden.

        Olisi kiva kuulla voiko tästä parantua. Nyt kyllä kun tautini syy on selvillä, aion käydä taisteluun positiivisin mielin. En oikein luota lääkäreihin ja lääkkeisiin, yritän löytää apua ruokavaliosta, luontaislääkkeistä ja henkisen puolen vahvistamisesta. Ukk kiltti, kerro lisää mitä juttuja kannattaa nauttia! Itselläni on jo kaapissa kookosöljyä ja mm. pakuria. Pakuria en tosin nyt käytä antibiootin kanssa. Homeopaatilla olen jo käynyt ja käyn edelleen, mutta se ei ole auttanut. Maitoa eli raakamaitoakaan en käytä.

        Mulla on pahin oire hirvittävät yskäkohtaukset ja väsymys, myöskään minä en meinaa päästä sängystä toisina päivinä. Vuoden sisällä olen ollut muutamia kuukausia kyllä kohtalaisen tervekin. Mutta sitten jos kylmetyn jossain, eli vilustun, niin iskee viikkokausien tai kuukausien flunssa. Myös kesällä vilustuin työpaikallani kun helteiden aikaan oli kylmälaitteet täysillä tehoilla. Jopa ihan pöytätuuletin saattoi aiheuttaa vilustumisen.

        Minäkään en siedä tupakansavua yhtään, enkä myöskään esim. pikaruoan hajua tai kosmetiikan hajuja. Monimutkaiselta taudilta tuntuu.


    • kujyhgtrf

      osaako joku sanoa, että miten mykoplasman oireet eroavat esim. keuhkoputkentulehduksesta?

    • rutsi3

      Tuo on ainaki totta että suomen ainakin "päivystys" lääkärit on täysiä ylimielisiä tietämättömiä puoskareita jotka ei ota vakavasti jos ei näy heti päällepäin otsassa 10cmx10cm syöpää. Itsellä ollu nyt noin pari kuukauta älytöntä voimattomuutta väsymystä sydämen tykytystä, todella korkeeta sykettä jo pienessäkin rasituksessa , kurkkukipua ja hengenahdistusta eikä meiknaa jaksaa edes ulko ovelle kävellä. lääkärissä ravannu tän viimesen 2kk melkein jokatoinen päivä ja niitä ei juuri kiinnosta kun eivät oo heti mitään löytäneet, 3kertaa aina kun käyny henkihieverissä valittamassa ni saanu ne tekemään aina yhen lisätutkimuksen tai jonku joka jo tehty ja sit sanotaa vaa että päässä sulla on vikaa. vittu mitä pelleilyä!
      tota mykoplasmakoettakaa ei oo otettu ja sitä varmaa pitäs lähtee vaatimaan jos vaikka olis.

      • peräerkki

        Jos kyse ei kohdallasi ole liiasta rehkimisestä johtuneesta ylikunnosta, tai stressistä, voin aika varmana pitää tuota mykoplasmaa, se kun ei näy perusverikokeissa yleensä. Aivan vastaavankuuloiset oireet kuin itsellä...


      • rutsi3
        peräerkki kirjoitti:

        Jos kyse ei kohdallasi ole liiasta rehkimisestä johtuneesta ylikunnosta, tai stressistä, voin aika varmana pitää tuota mykoplasmaa, se kun ei näy perusverikokeissa yleensä. Aivan vastaavankuuloiset oireet kuin itsellä...

        Joo ei tässä ainakaan ylikunnosta oo kyse en oo pystyny harrastaa minkää sortin liikuntaa viimeaikoina.. toisaalta toivon oikein että kyseessä olisi mykoplasma kun muutakaan ei ole selvinnyt ja se ei kai pitäisi ainakaan hengenvaarallinen olla kuitenkaan. Nyt pelottaa että olisi piilevä sydänlihastulehdus joka voi tappaa kun sellaisiakin kuulema on ollut.


    • mykosairas

      Edelliseen vastaus: Yleensä mykoplasma aiheuttaa pitkittynyttä sairastamista tai useita tauteja peräjälkeen.

      Itselläni viime talvena aloi sairastelu, 10 flunssantyylistä tautia melkein putkeen. Löytyi mykoplasma, kun itse tajusin testiä pyytää. 20 pvä doximysiinikuuri keväällä, ja kesä menikin ihan terveenä. Tänä loppusyksystä ensimmäinen flunssa, ja nyt menossa jo 7. tauti, 4 viikkoa kestäneenä. Mykoplasmakokeet otettiin uudelleen, eikä verikokeen mukaan ole tällähetkellä kyse aktiivisesta mykosta. Tarkemmin en muista verikoearvoja, mutta onko kenelläkään hajua, voisiko kyseinen pöpö jyllätä edelleen, kun oireet ovat ihan vastaavat kuin viime talvena? Montaa viikkoa tänä talvena en ole ollut työkykyinen.

      Lääkäreissä on tullu taas juostua, ja ainainen fraasi: "sellasta sitkeetä flunssaa on ollut nyt liikkeellä" -on tullut kuultua jo monesti :D. Nyt lääkäriin, kun nousi 39 kuume.

      • spetkaut

        Voihan se olla että se mykoplasma ja siihen syödyt antibiootit on alentanu sun vastustuskykyä niin meinaa puskee herkästi muita tauteja.
        Mut uskon ainakin että se voi myös olla ihan mykoplasmakin ainakaan se että joku peruslääkäri sanoo että ei voi olla ei minua vakuuta senverran menny luottamus noihin lääkäreihin minullekin sanoneet esim että "ei voi olla mikään tulehdus kun crp ei ole korkea" vaikka kaikki virukset esim ei sitä nosta. ja tuo oli vaan yksi esimerkki lääkärien toiminnasta. Ja nykyään tuntuu olevan muutenkin sairauksia joita ei osata diagnosoida tai hoitaa etenkään peruslääkärien toimesta joiden lääketieteellinen tietämys on jäänyt 80-luvulle.


      • tyhmä kertaa 2
        spetkaut kirjoitti:

        Voihan se olla että se mykoplasma ja siihen syödyt antibiootit on alentanu sun vastustuskykyä niin meinaa puskee herkästi muita tauteja.
        Mut uskon ainakin että se voi myös olla ihan mykoplasmakin ainakaan se että joku peruslääkäri sanoo että ei voi olla ei minua vakuuta senverran menny luottamus noihin lääkäreihin minullekin sanoneet esim että "ei voi olla mikään tulehdus kun crp ei ole korkea" vaikka kaikki virukset esim ei sitä nosta. ja tuo oli vaan yksi esimerkki lääkärien toiminnasta. Ja nykyään tuntuu olevan muutenkin sairauksia joita ei osata diagnosoida tai hoitaa etenkään peruslääkärien toimesta joiden lääketieteellinen tietämys on jäänyt 80-luvulle.

        Löysin just tämän mykoplasma-keskustelun. Olen 32 ja sairasteluni ovat tähän asti rajoittuneet max 5 päivää kestävään yskään ja nuhaan. Antibioottikuurin olen syönyt aikuisiällä 2 kertaa.

        Mutta nyt: 2 viikkoa sitten alkoi kova yskä nuha, joka sittemmin tasoittunut lieväksi lämmöksi (37,5) pistokipu yskiessä vasemmalla puolella sydämen päällä.

        Neuvoton. Mitä tehdä. Lääkäriin??


    • rutsi6

      Vastaus edelliseen: Eli toihan vois olla mykoplasma ihan hyvinkin mutta jos noi on vasta 2 viikkoa sit alkanut voi olla kyse ihan tavallisesta hieman pitemmästä flunssasta. Toki kannattaa kysellä lääkäriltä että tekisi mykoplasma testin jos suostuu noin vähän aikaa sairastaneelle tekemään, mitä aikaisemmin mykoplasmaa alkaa hoitamaan sitä paremmin sen pitäisi parantua.
      Itsehän ravasin lääkärillä 4 kuukautta ennenkuin tuo koe otettiin (omasta pyynnöstäni silloinkin) sitä ennen tuli jo psyykediagnoosiehdotuksia ja vaikka mitä.
      Noh itsellä nyt kuitenkin se löytyi ja antibiootteja syönyt viikon ja kokonaan tämä ei ole ainakaan vielä läheskään parantunut.

    • PELKKÄHENGENAHDISTUS

      Mun ainoat oireet oli hengenahdistus ja sydämen hakkaaminen. 1,5 vuotta olen kärsinyt. Mykoplasma löytyi viime perjantaina. Ottakaa se testi, jos vähänkään epäilette.

      • X

        Minullakin todettiin mykoplasma. En edes osaa sanoa, milloin olen sen saanut, olen vain tottunut siihen, "että flunssaa on liikkeellä" ja minä sairastan ne. Työterveyslääkärit keskittyivät lyhyiden sairaslomien kirjoittamiseen. Astmaa tutkittiin, ei ollut. Sain silti joskus astmalääkkeitä. Sitten kun olin yskinyt puolen vuoden ajan yhä tihenevää tahtia, menin terveyskeskukseen , jossa ei-suomalainen lääkäri epäili heti mykoplasmaa tai klamydiaa ja teetätti testit. Sain suomalaisen hoitosuosituksen mukaisen lääkityksen. Ei ole ilmeisesti tehonnut, kun testi oli 3 kuukauden päästä yhä positiivinen ja pientä flunssaa vähän väliä. Se paha yskä ja päänsärky lähti n. kuukauden levolla, kun olin sairaslomalla aivoinfarktin takia. Liekö mykoplasma ollut osasyyllisenä tuohon tukokseen?


    • nimi erkki

      Minulla olisi vain yksi kysymys lääkärille, jolle menen ensi viikolla:

      Miksi mykoplasma pitää ensin todeta, että voidaan vasta sitten määrätä mykoplasmaan tepsivä antibiootti ? Eikö voitaisi olettaa mykoplasma ja suoraan kokeilla niitä tiettyjä lääkkeitä ? Mikä on PERUSTELU tuolle pakonomaiselle diagnosoinnile ?

      Onko nuo tepsivät antibiootit jotenkin haitallisia jos ne annetaan turhaan ? Kas kun lääkärini ei halua keskustella mykoplasmasta, vaikak olen tänä vuonna joa sairastanut yli 6 kk kuumeetonta keuhkoflunssaa, välillä nuhaa ja välillä astmaa. Ainoa, mikä on pysynyt koko ajan, on keuhkojen tulehdus ja limaisuus. Muita oireita ollut vaihtelevasti. Toimivin apu on ollut liikunta ja elämäntavat.

    • kohtalotoveri

      Hei

      Piti tulla kaivelemaan näitä palstoja uudestaan kun synkkinä hetkinä kirjoittelin täällä itsekkin ja kaipasin niin tietoa jos joku olisi selvinnyt tästä taudista. No minä sitten lopulta selvisin kolmen vuoden jälkeen! Itse söin aina myös tuota Doximedia 21vrk 150mg x 2 päivän aikana (toiselta nimeltään mun mielestä Roxithromycin Sandoz 150 mg ) ja sen jälkeen esto lääkityksellä yhden aina aamuisin monta kuukautta.... ja aina kun lopetin esto lääkityksen niin tauti paukahti takaisin alta kahden kuukauden. No viimeinen kuuri meni esto annoksella puoli vuotta ja lopetin sen joulukuun alussa 2011 ja olen vielä terve! Edelleen menee alvesco aamuin illoin (astma lääke) mutta ehkä jonain päivänä uskallan kokeilla elämää ilman sitäkin. Astmaa minulla kun ei ole, se vaan määrättiin "suojaamaan" keuhkoja.
      Viimeisellä lekuri käynnillä sain vuoden antibiotti reseptin sille varalle, että voin itse aloittaa jälleen kuurin jos tauti palaa. Lääkäri oli sitä mieltä että kyseinen antibiotti on "turvallinen" että ei kehitä resistenttejä kantoja ja on vähän sivuoireita. Itselle ei tullut ongelmia sen kanssa.

    • terppana3

      onko kenelläkään teillä ollut neurologia oireita taudin kanssa kuten pistelyä yms muuta raajoissa ja itsellä lihakset totaalisen väsyneet tuntuu että ruuan syöminen ei vahvista yhtään... Jakakaa oire kokemuksianne
      PLIIS.

      • oireista

        Lihasväsymys on tuttu oire itsellekin, mutta ei pistelyn tunne


      • _@_

        Tämä nyt tulee lähes puoli vuotta myöhässä, mutta kyllä, mykoplasmaan voi liittyä moninaisia neurologisia oireita. Kihelmöinti, värinä, "nykiminen", täysin epänormaali kylmyys(ei siis palelun tunne vaan ihon pinnalla faktuaalinen) jne...

        http://huslab.fi/ohjekirja/2367.html
        "Mykoplasma voidaan liittää muihinkin tautitiloihin, erityisesti keskushermosto- oireisiin"

        Yleinen fyysinen voimattomuus on kai se klassisin oire, esiintyy se sitten vaikka raajoissa tai koko kropassa. Normaalia palautumista ei tapahdu, tunnettu urheilulääkäri Harri Hakkarainen käyttää mykoplasmaan liittyen termiä "alipalautumistila", joka muistuttaa ylirasitustilaa. Se voi jatkua kuukausia, vuosia.

        Suomen virallinen lääketiede ei tunnusta kroonista mykoplasmaa, joten lääkityksen saaminen voi olla melko mahdotonta. On suurempi todennäköisyys voittaa lotossa, kuin saada julkisen puolen lääkäriltä yli 14vrk kuuria.


    • hanssi

      Itse paranin mykoplasmasta otsonihoidolla

    • hoitoo

      Miten tautia hoidetaan?

      Mikrobilääkkeistä tehokkaita ovat doksisykliini ja erytromysiini.

      Antibiooteista tehoavat makrolidit ja doksisykliini.

      Antibiooteista makrolidit, tetrasykliinit ja fluorokinolonit tehoavat MP:hen.

    • mykoplasma

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 300-400mg/vrk
      Omega-3 rasvahappoja

      D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edukkaasti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      D-vitamiini herättää paljon kysymyksiä. Fysiatrian erikoislääkäri Jukka Pekka Kouri vastaa katsojien kysymyksiin.
      http://areena.yle.fi/tv/1802812/?start=2m27s

      D-vitamiini — hyötyä koko terveydelle!
      http://ruohikolla.blogspot.fi/2013/01/d-vitamiini-hyotya-koko-terveydelle.html

    • mykoplasma

      Useissa tapauksissa D-vitamiinin puute voi olla hengenvaarallista.

      Vitamin D reduces risk of hospital-acquired infections
      http://blog.vitamindcouncil.org/2012/07/06/vitamin-d-reduces-risk-of-hospital-acquired-infections/

      4000 IU/day (100µg/vrk( is recommended for pregnant women as safe and effective in producing a 50% reduction in many comorbidities of pregnancy such as preeclampsia and preterm labor. These results are from a randomized clinical trial done by Dr. Carol Wagner and Dr. Bruce Hollis of the Medical University of South Carolina. Dr. Wagner is interviewed here about that trial.
      http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hPm1U9ZZra0

      Euroopan Unionin elintarviketurvallisuuselin EFSA nosti D-vitamiinin turvallisena päiväannoksena pidetyn nuorten (11–17 v) ja aikuisten rajan 50 mikrogrammasta (µg) 100 µg:aan. Huippuvarovainen EFSA päätyi tähän tulokseen käytyään läpi uudet D-vitamiinitutkimukset. Vauvojen rajana on nyt 25 ja 1–10-vuotiaiden rajana 50 µg päivässä.
      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=247

      "D-vitamiini torjuu hengitystieinfektioita

      Tukholman Karoliinisen Instituutin Huddingen yliopistoklinikassa testattiin, ehkäiseekö D-vitamiini hengitystieinfektioita. Ja ehkäiseehän se, kertoo mikrobiologian erikoislääkäri Peter Bergman. Hän esitti tutkimuksen tulokset Ruotsin lääkäripäivillä. Aiheesta kirjoittaa Dagens Medicin -lehti.

      Aikaisemmat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että D-vitamiinin vähäinen pitoisuus veressä voi altistaa infektioille. Nyt siis Tukholmassa haluttiin tutkia, mikä teho on 100 mikrogramman eli 4000 kansainvälisen yksikön (IU) päivittäisellä nauttimisella. Aineistona oli 140 infektioherkkää henkilöä, joista puolet sai vuoden ajan D-vitamiinia ja puolet lumetta. Järjestely oli kaksoissokko. Toisin sanoen tutkitut itse ja tutkijat eivät tienneet vaikutusjakson aikana ketkä saivat D-vitamiinia ja ketkä lumetta.

      Tulokset osoittivat, että D-vitamiini vähensi vaivoja (besvär). Antibioottien tarve väheni 63 % lumeeseen verrattuna ja sieni-infektioiden riski hengitysteissä pieneni samalla.

      Tulokset tukevat aikaisemmin Suomessa, Yhdysvalloissa, Espanjassa, Japanissa ja muualla tehtyjä tutkimuksia, joiden mukaan D-vitamiini ehkäisee virus- ja bakteeritulehduksia ja nopeuttaa niiden paranemista."
      http://www.dagensmedicin.se/nyheter/vitamin-d-bromsade-luftvagsinfektioner/

      Miksi influenssat rantautuvat juuri tänne mihin aurinko ei paista? Aivan oikein, pronssikaudella ihmiset söivät yli kilon kalaa päivässä ja tämä riitti takaamaan riittävän D-vitamiinin saannin, tänä päivänä syödään viljeltyjä kaloja, joiden D-vitamiinipitoisuus on neljännes villikalan pitoisuudesta eli pari mikroa, jos ylipäätään edes syödään kalaa ja joka tapauksessa liian vähän.
      http://luomuilija.blogspot.fi/2012/03/d-vitamiini-terveyden-yllapitaja.html


      Does taking vitamin D help ward off the flu?

      1 µg (mikrogramma) = 40 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 µg (mikrogramma) = 400 IU tai KY (kansainvälinen yksikkö)

      10 ng/ml = 25 nmol/L

      50 ng/ml = 125 nmol/L

      http://www.marketplace.org/topics/world/does-taking-vitamin-d-help-ward-flu

    • mykoplasma

      Parhaimmat maitohappobakteerit (aina antibioottikuurin aikana ja jälkeen vähintään 6kk), joten muut kannattaa jättää kaupan hyllylle:

      Dr. Ohhiran probiootti
      Normaali probiootti kasvatetaan suojatusti labrassa, pakastekuivataan ja laitetaan vähän inuliinia tai makeutusainetta evääksi kapseliin tai pilleriin. Seurauksena on melkoinen "die off rate", eli lukema paljonko bakteereista on kuollut siinä vaiheessa kun laitat sen suuhun, verrattuna valmistushetkeen. Usein tämä on jopa 80%. Saat siis vain 20% "elossa" olevia bakteereita, jotka nekin on koko elämänsä kasvaneet suojatusti, ja ottavat kovaa turpaan suolistosi pahoilta bakteereilta. Apua on näistäkin silti, mutta aika vähän.

      Ohhiran probiootti on siis Japanilainen alunperin. Se valmistetaan sekoittamalla 40 eri kasvista, hedelmää, merilevää yms. ravintososeeksi. Tähän istutetaan 12 bakteerikantaa, ja annetaan seoksen fermentoitua 3 VUOTTA. Mitä tapahtuu tässä? Bakteerit kilpailevat kolme vuotta elintilasta ja ajan loputtua jäljellä on vain kovimman luokan hyvät bakteerit. Heikot sortui elon tiellä jne, voittajat jäi. Näitä sinä haluat taistelemaan vatsasi hyvinvoinnin tueksi, et niitä lellittyjä maljassa kasvatettuja kermaperseitä. Ohhira sisältää myös ainutlaatuisen TH10-bakteerin, jolla on kysy tuhota MRSA-sairaalabakteeri jos se suolistossa majailee (sekä streptococcus- , että staphylococcus -sukuinen MRSA).

      Suomessa myytäviä hyviä valmisteita:
      ProbiMage
      Asidophilus
      Acidophilus Plus
      Acidophilus Forte
      Replete Intensive
      DDS
      Bioteekin Probioottiplus
      Lepicol

    • 100µg
    • 6+6
    • Mykomania

      Moi!

      Haluaisin kysyä tietoa ja kokemuksia liikunnasta ja mykosta toipumisesta. Oon lukenu tämän ketjun kyllä joskus aikasemmin, sori ku en jaksa nyt kahlata. Onko toipumisvaiheessa (nyt mulla on estolääkitys 100 mg Doximycin vrk:ssa) sallittua liikkua yhtään ja millä tavalla? Mistä tietää että liikkuu liikaa? Onko totta, että vaikka olo olisi jo kohtuullinen - pystyy jo puuhailemaan kotona ja hoitamaan kpgilla asioita-, ei saisi edelleenkään juuri esim. tehdä lihasliikkeitä ja pienesti kohottaa kuntoa? Miksi tauti siis tällöin pahenisi, mitä se bakteeri silloin tekee? Kysymyksiä kysymyksiä, olen kyllä lukenut lähes kaiken mitä olen löytänyt. =) Kiitos kokemuksista!

      • onnekas5

        Mä olin estolääkityksellä 6kk ja liikkusin kyllä sen aikana heti kun yleisoireet hävisivät eli lähinnä yskä loppui. Tunsin oloni silloin jo terveeksi, eikä kuume enää noussut pienen rasituksen jälkeen.
        Näin 1.5vuoden jälkeen viimeisesta antibiotista tunnen kropan edelleen olevan vähän "sekaisin". Eli kun urheilen aika rankastikin niin huomaan ettei mun kroppa ole ihan niinkuin muiden. Mä en pysty urheilemaan kuin 3pv treenit ja sitten on aivan pakko pitä vapaata tai iskee totaali uupumus ja muutenkin jos on treenannut liikaa niin tuntuu että kehon lämmönsäätely menee ihan sekaisin ja lämpö nousee reilusti yli 37.
        Kun kävin kontrolleissa niin lääkärit "ihmettelivät" mun energiaa ja intoa liikkua kun kuulemma muille on jäänyt usein oireeksi uupumus. Itse miettisin, että selvisin varmaan siksi, että koko 3vuotta kun sairastin niin itkin etten pääse liikkumaan. KUn sitten sain liikkua ja tuntea sen, että väsyn treenistä niin se oli mulle autuas tunne. Jos olisin ollut ihminen joka vihaa liikuntaa eikä pidä rasituksen tunteesta niin olisin tulkinnut sen tunteen varmaan negatiiviseksi ja valittanut uupumusta. Olihan sitä kroppa alkuun normaalia uupuneempi treenistä, mutta mieli oli ihan huipussa heti :)
        Tsemppiä!


    • yksi potilas

      Voin omasta puolestani todeta, että mykoplasma on kyllä vihoviimeinen tauti, jonka halusin saada. Enpä olisi uskonut, että joku tauti voi olla näin sitkeä ja hankalasti häädettävä.

      Sairastuin mykoplasmaan 1,5v sitten, jolloin oireita hoidettiin tavallisena virusperäisenä flunssana ja lääkärit vähättelivät oireita koko ajan. Kun oireet pahenivat, otatin kaikki mahdollisesti kokeet yksityislääkärillä (se oli kallista, mutta pakollista, kun terveyskeskuksessa ei otettu kaikki kokeita, eikä uskottu, että on mykoplasmaa). Niistä selvisi, että on mykoplasma.

      Olen syönyt antibiootteja jo useamman kuurin, mutta niistä ei oikeastaan ole ollut apua. Oireilen vieläkin pahasti. Toisinaan on parempia jaksoja ja jaksan liikkua jonkin verran, mutta sitten kunto romahtaa ja yskin hirveästi.

      Tietääkö kukaan millaista lääkitystä tämän pitäisi saada, että pääsee eroon oireista?

    • mykoplasma

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3163
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3004
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2225
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1982
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1795
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1572
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      101
      1295
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1185
    Aihe