Amlodipin verenpainelääke

turvotus

Minulle määrättiin kolme ja puoli kuukautta sitten Amlodipin 5mg verenpainelääkettä yksi tabletti päivässä. Jalkani turpoavat nilkoista. Lääkäri ei vaida lääkettäni. Onko kellään kokemusta samasta lääkkeestä. Turpoavatko teidän jalkanne. Oletteko saaneet mitään lääkettä turvotukseen ja mitä itse voin tehdä, että turvotus laskisi

211

137879

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • verenpaineesi

      laskenut normaalilukemiin? Jos se on vielä koholla, voisit mennä lääkäriin ja kysyä kävisikö sinulle pieni nesteenpoistolääkeannos (diureetti) lisätehostuksena verenpainelääkearsenaaliin. Ei tarvitsis vaihtaa pois amlodipiinia, turvotukset poistuis ja bonuksena saisit paineet alemmas. Nesteenpoistolääke voi tietenkin vähän juoksuttaa vessassa, mutta ei paljon jos on pieni annos. Ja ne on tosi halpojakin.

    • Il-se

      Amlodipiinin yksi yleisimmistä haittavaikutuksista on juuri tuo mainitsemasi nilkkaturvotus, useammalla kuin yhdellä kymmenestä käyttäjästä on raportoitu tuota. Eikun vain takaisin lääkäriin ja tiukkaamaan ratkaisua tilanteeseen. Oli se sitten nesteenpoistolääke tai tuon vaihto, kunhan et tyydy tilanteeseen mikäli se sinua vaivaa.

      • ei lääkärini mukaan sanotta...

        vähennä kalkkisalpaajien, esim. amlodipiinin aiheuttamaa nilkkaturvotusta. Itselleni löytyi monen kokeilun jälkeen vihdoin sopiva lääke, Teveten Comp. Välillä meinasi jo usko loppua.


      • Anonyymi

        Jos sulla on pakkoruotsia hallinnassa käy ruotsin kielisella sivulla missä varoitetaa ko lääkkeestä syöpää aiheuttavana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sulla on pakkoruotsia hallinnassa käy ruotsin kielisella sivulla missä varoitetaa ko lääkkeestä syöpää aiheuttavana

        En tiedä syöpää aiheuttajana lääkkeenä, mutta käytin kyseistä lääkettä ja ihmettelen täällä kommenteissa turvotuksesta. Koska itse hyppäsin vessassa yöllä 1.5-2h välein. Nesteenpoisto alkoi heti, kun menin nukkumaan.
        Sitten eräs mies gynekologi huomasi, että käytän Amlodipine lääkettä. Hän sanoi, että sitä ei saisi määrätä kenellekään. Juuri tuon takia.
        En ollut tajunnut, että vessassa hyppääminen johtui tuosta lääkkeistä. Vuorotyöläisenä olin valvonut ja nukkunut pätkäunia yli 5 vuotta ja vain tuon lääkkeen kanssa. Ja heti, kun en sitä ottanut sain nukkua sen puoleen rauhassa.
        Työterveyslääkärilleni ilmoitin, että en sitä enää ota ja kerroin syyn. Hän vähätteli, että ei se vaikuta niin. Mutta pysyin kannassani. Tunnen jonkin verran lääkefirman toimintaa. Herää kysymys kuinka paljon lääkefirmat ” painostaa” lääkäreitä käyttämään tiettyjä lääkkeitä. Lopulta hän myönsi, että sillä voi olla nestettä poistavaa vaikutusta. Miksi sitä ei lue missään haittavaikutuksilta?

        Olin eräässä työpaikassa, jossa mm. huolehdin lääkefirmojen tilaamista kahvituksista. Meillä oli lista lääkefirmoista, jotka kävivät talossa. Ja oli ihan uskomatonta, että oli ihan tunkua siitä kuka lääkefirma tulee ” esittelen” lääkkeitä. Joka viikko 2 eri firmaa kävi. Ja ei Suomessa lääkefirmojen niin hirveästi ole, niin jokainen voi päätellä montako kertaa aina sama firma kävi vuodessa ” esittelemässä uusia lääkkeitä”. Eli usein.
        Ja kuitenkin uuden lääkkeen kehityskaari on noin 15-20v. Ei keneltäkään lääkefirmalta tule markkinoille niin paljoa uusia lääkkeitä ulos. Mikä niitten ” esittely” käyntien tarkoitus sitten oli?
        Mutta tuli kuitenkin myyntiä tarjoilun kautta, kun ne oli aina runsaita. Lääkefirmoillahan on rahaa mitä käyttää siihen tarkoitukseen.
        Loppu tuloksena omalla kohdallani on, että törmäsin rehelliseen lääkäriin, joka ajattelee potilaan parasta. Se oli minun onni. En käytä enkä suostu sitä lääkettä käyttämään. Ja törmään edelleen lääkäreiden taholta kieltämistä, että se lääke ei toimi niin. Mutta oma kokemus ja rehellisen lääkärin turhautunut kommentti lääkkeestä kertoo muuta.
        Etsikää hyviä lääkäreitä ja kun löydätte, pitäkää siitä kiinni. Niitä on harvassa, mutta niitä on.


    • turvotus

      Lääkäri ei vaihtanut lääkettä, kun kävin hänen vastaanotolla pari viikkoa sitten. Mitenkähän saisin turvotusta laskettua. Onko mitään voidetta, jota voisi laittaa nilkkoihin?

      • Reilu Jätkä

        ...mutta erittäin ikäviä nuo turvotukset, ainakin itselläni ilmeistyivät/pahenivat iltaa kohden ja välillä esiintyi myös särkyä. Söin amlodipiinia alkuunsa pitkään 5 mg annoksella ilman merkittäviä ongelmia mutta vasta annoksen nosto 10 mg:aan pahensi turvotusongelmaa sen verran reilusti että päädyttiin vaihtamaan lääke diltiatseemiin jonka kanssa turvotukset katosivat. Minulla oli jo samanaikaisesti käytössä AT2-reseptorisalpaajaa (losartaani) pääasiallisena verenpainelääkkeenä munuaissairauden seurauksena ja siksi oikean verenpainelääkkeen löytäminen oli hieman haasteellista.

        Verenpainelääkkeitähän on tosiaan moneen lähtöön mutta käsittääkseni tuo kalsiuminsalpaaja (amlodipiini kuuluu tähän joukkoon) on yleisin aloitusvaihtoehto, sen jälkeen on esim. beetasalpaajat erityisen hyvä vaihtoehto mikäli lepopulssi on korkealla tasolla, lääkkeen teho perustuu pulssin laskemiseen. Diureetit eli nesteenpoistolääkkeet ovat myös hyvä vaihtoehto, mutta ne vievät verestä hukkaan myös arvokkaita aineita, esim. osteoporoosin yhteydessä ei ole toimiva vaihtoehto. Myös ACE-estäjät ja AT2-salpaajat ovat mahdollisia vaihtoehtoja mutteivat muuten terveillä mitenkään tavallisia.


      • ---
        Reilu Jätkä kirjoitti:

        ...mutta erittäin ikäviä nuo turvotukset, ainakin itselläni ilmeistyivät/pahenivat iltaa kohden ja välillä esiintyi myös särkyä. Söin amlodipiinia alkuunsa pitkään 5 mg annoksella ilman merkittäviä ongelmia mutta vasta annoksen nosto 10 mg:aan pahensi turvotusongelmaa sen verran reilusti että päädyttiin vaihtamaan lääke diltiatseemiin jonka kanssa turvotukset katosivat. Minulla oli jo samanaikaisesti käytössä AT2-reseptorisalpaajaa (losartaani) pääasiallisena verenpainelääkkeenä munuaissairauden seurauksena ja siksi oikean verenpainelääkkeen löytäminen oli hieman haasteellista.

        Verenpainelääkkeitähän on tosiaan moneen lähtöön mutta käsittääkseni tuo kalsiuminsalpaaja (amlodipiini kuuluu tähän joukkoon) on yleisin aloitusvaihtoehto, sen jälkeen on esim. beetasalpaajat erityisen hyvä vaihtoehto mikäli lepopulssi on korkealla tasolla, lääkkeen teho perustuu pulssin laskemiseen. Diureetit eli nesteenpoistolääkkeet ovat myös hyvä vaihtoehto, mutta ne vievät verestä hukkaan myös arvokkaita aineita, esim. osteoporoosin yhteydessä ei ole toimiva vaihtoehto. Myös ACE-estäjät ja AT2-salpaajat ovat mahdollisia vaihtoehtoja mutteivat muuten terveillä mitenkään tavallisia.

        Reilu Jätkä kirjoittaa edellä diureeteista, kuinka ne "osteoporoosin yhteydessä ei ole toimiva vaihtoehto". Nythän diureettejakin on useampia erilaisia. Usein verenpainelääkkeenä käytetään pientä määrää tiatsidi-diureettia, joka on paljon "pehmeämpi" vaikutukseltaan kuin esimerkiksi loop-diureetti furosemidi. Tiatsidi on mukana monissa kiinteissä yhdistelmävalmisteissa. Ja nyt kiinnostava seikka on se, että muistan tiatsidista itse asiassa sanotun sen vähentävän osteoporoosia, koska se vähentää kalsiumin erittymistä virtsaan. Tämä näköjään löytyi myös googlettamalla sanat "tiatsidi osteoporoosi kalsium".

        Mitä kalsiumsalpaajien nilkkaturvotukseen tulee, muistelisin erästä uudempaa tämän ryhmän lääkettä markkinoidun juuri sillä, että se aiheuttaisi vähemmän nilkkaturvotusta. Varmaankin myös kalliimpi lääke, kuin esimerkiksi amlodipiini, josta on jo siis rinnakkaisvalmisteita myynnissä. Diltiatseemi on kalsiumsalpaaja sekin, mutta poikkeaa käsittääkseni jonkin verran näistä yleisimmistä kalsiumsalpaajista, ymmärtääkseni ikään kuin pikkuisen verapamiilin suuntaan.

        Alkuperäiselle kysyjälle vielä. Auttaisiko jalkojen pitäminen koholla välillä? En tiedä, olisiko tukisukista apua. Jos turvotus on hankalaa, hakeudu uudestaan lääkärille ja ota asia esille toistamiseen. Esitä lääkärille sitten vaikka kysymyksen muodossa tässä keskustelussa esille tulleita mahdollisia "vaihtoehtoja". Mitä lääkäri muuten sanoi Sinulle viimeksi, kun otit asian vastaanotolla esille?


      • ---
        --- kirjoitti:

        Reilu Jätkä kirjoittaa edellä diureeteista, kuinka ne "osteoporoosin yhteydessä ei ole toimiva vaihtoehto". Nythän diureettejakin on useampia erilaisia. Usein verenpainelääkkeenä käytetään pientä määrää tiatsidi-diureettia, joka on paljon "pehmeämpi" vaikutukseltaan kuin esimerkiksi loop-diureetti furosemidi. Tiatsidi on mukana monissa kiinteissä yhdistelmävalmisteissa. Ja nyt kiinnostava seikka on se, että muistan tiatsidista itse asiassa sanotun sen vähentävän osteoporoosia, koska se vähentää kalsiumin erittymistä virtsaan. Tämä näköjään löytyi myös googlettamalla sanat "tiatsidi osteoporoosi kalsium".

        Mitä kalsiumsalpaajien nilkkaturvotukseen tulee, muistelisin erästä uudempaa tämän ryhmän lääkettä markkinoidun juuri sillä, että se aiheuttaisi vähemmän nilkkaturvotusta. Varmaankin myös kalliimpi lääke, kuin esimerkiksi amlodipiini, josta on jo siis rinnakkaisvalmisteita myynnissä. Diltiatseemi on kalsiumsalpaaja sekin, mutta poikkeaa käsittääkseni jonkin verran näistä yleisimmistä kalsiumsalpaajista, ymmärtääkseni ikään kuin pikkuisen verapamiilin suuntaan.

        Alkuperäiselle kysyjälle vielä. Auttaisiko jalkojen pitäminen koholla välillä? En tiedä, olisiko tukisukista apua. Jos turvotus on hankalaa, hakeudu uudestaan lääkärille ja ota asia esille toistamiseen. Esitä lääkärille sitten vaikka kysymyksen muodossa tässä keskustelussa esille tulleita mahdollisia "vaihtoehtoja". Mitä lääkäri muuten sanoi Sinulle viimeksi, kun otit asian vastaanotolla esille?

        Tai tarkalleen ottaen en itse asiassa tiedä, onko tiatsideilla todettu todellinen ja merkittävä osteoporoosia vähentävä vaikutus, mutta viitteitä tähän suuntaan lienee ainakin. :)


      • ei turvotusta

        Kannattaisi käydä keskustelemassa luontaistuotekaupassa. Itse olen syönyt amlodipiniä 11/2 vuotta, eikä ole ongelmia minkäänlaisen turvotuksen kanssa. Terveyskaupoissa fytonomit osaavat neuvoa sinua.


      • Amloratio

        Lenkkeily, 6-10km pari kertaa viikossa vähintään, auttaa turvotukseen.


      • aimket

        On huomattava, että Vitabalanssin koostumus Amlodipine on hiukan erilainen kuin Orionin Amlodipin. Viittaan Pharmaca Fennicaan. Vaimolleni tuli Vitabalanssin tuotteesta painajaisia ym. vaikeuksia. Lähtöaineet Orion: amlodipiinimaleaatti, Vitabalans: amlodipiinibesilaatti. Apuaineiden erot: Orion: vedetön kolloidinen piidioksidi, Vitabalans: vedetön kolloidinen piioksidi. Vitabalans. natrium tärkkelysglykolaatti (Tyyppi A), Orionilla ei mainintaa tyypistä. Nämä erovaisuudet voivat vaikuttaa mm. allergisilla.


      • suopursuke
        ei turvotusta kirjoitti:

        Kannattaisi käydä keskustelemassa luontaistuotekaupassa. Itse olen syönyt amlodipiniä 11/2 vuotta, eikä ole ongelmia minkäänlaisen turvotuksen kanssa. Terveyskaupoissa fytonomit osaavat neuvoa sinua.

        Ai, sinullako ei ole ollut turvotuksen kanssa ongelmia.? No, ehkä SINÄ kuulut niiden yhdeksään kymmenen joukosta, joille ei tule turvotusta haittavaikutuksena Amlodipinistä.


      • Maila

        Minulla kuivuu limakalvot ,onko kenelläkään samoja ongelmia.olen käyttänyt puolivuotta.


      • Anonyymi

        Lääkärillä on usein muita kiireitä kun tulee ikäviä asioita eteen


      • Anonyymi
        --- kirjoitti:

        Reilu Jätkä kirjoittaa edellä diureeteista, kuinka ne "osteoporoosin yhteydessä ei ole toimiva vaihtoehto". Nythän diureettejakin on useampia erilaisia. Usein verenpainelääkkeenä käytetään pientä määrää tiatsidi-diureettia, joka on paljon "pehmeämpi" vaikutukseltaan kuin esimerkiksi loop-diureetti furosemidi. Tiatsidi on mukana monissa kiinteissä yhdistelmävalmisteissa. Ja nyt kiinnostava seikka on se, että muistan tiatsidista itse asiassa sanotun sen vähentävän osteoporoosia, koska se vähentää kalsiumin erittymistä virtsaan. Tämä näköjään löytyi myös googlettamalla sanat "tiatsidi osteoporoosi kalsium".

        Mitä kalsiumsalpaajien nilkkaturvotukseen tulee, muistelisin erästä uudempaa tämän ryhmän lääkettä markkinoidun juuri sillä, että se aiheuttaisi vähemmän nilkkaturvotusta. Varmaankin myös kalliimpi lääke, kuin esimerkiksi amlodipiini, josta on jo siis rinnakkaisvalmisteita myynnissä. Diltiatseemi on kalsiumsalpaaja sekin, mutta poikkeaa käsittääkseni jonkin verran näistä yleisimmistä kalsiumsalpaajista, ymmärtääkseni ikään kuin pikkuisen verapamiilin suuntaan.

        Alkuperäiselle kysyjälle vielä. Auttaisiko jalkojen pitäminen koholla välillä? En tiedä, olisiko tukisukista apua. Jos turvotus on hankalaa, hakeudu uudestaan lääkärille ja ota asia esille toistamiseen. Esitä lääkärille sitten vaikka kysymyksen muodossa tässä keskustelussa esille tulleita mahdollisia "vaihtoehtoja". Mitä lääkäri muuten sanoi Sinulle viimeksi, kun otit asian vastaanotolla esille?

        Auttaisiko jalkojen koholla pitäminen, kysyt sinä. Totta hemmetissä auttaa hassua edes kysyä. Kenellä on aikaa iltapäivät ja illat olla koivet pystyssä? Tarvitaan lääke, joka auttaa ja niitä on olemassa. Kärsin itse samasta vaivasta ja aion etsiä siihen ratkaisun, vaikka lääkärini on täysin välinpitämätön. Täytyy vaihtaa hänet toiseen ensimmäiseksi.


      • Anonyymi
        aimket kirjoitti:

        On huomattava, että Vitabalanssin koostumus Amlodipine on hiukan erilainen kuin Orionin Amlodipin. Viittaan Pharmaca Fennicaan. Vaimolleni tuli Vitabalanssin tuotteesta painajaisia ym. vaikeuksia. Lähtöaineet Orion: amlodipiinimaleaatti, Vitabalans: amlodipiinibesilaatti. Apuaineiden erot: Orion: vedetön kolloidinen piidioksidi, Vitabalans: vedetön kolloidinen piioksidi. Vitabalans. natrium tärkkelysglykolaatti (Tyyppi A), Orionilla ei mainintaa tyypistä. Nämä erovaisuudet voivat vaikuttaa mm. allergisilla.

        Minä en suosittelisi mitään luontaislääkkeitä lääkefirmoje lääkkeiden kanssa. Yhteisvaikutuksena voi olla hankaliakin haittavaikutuksia.Olemme niin yksilöitä.Luottaisin lääkäriin ja neuvotteluun,kun vaihtoehtoja kyllä on.


      • Anonyymi
        ei turvotusta kirjoitti:

        Kannattaisi käydä keskustelemassa luontaistuotekaupassa. Itse olen syönyt amlodipiniä 11/2 vuotta, eikä ole ongelmia minkäänlaisen turvotuksen kanssa. Terveyskaupoissa fytonomit osaavat neuvoa sinua.

        "Terveyskaupoissa fytonomit osaavat neuvoa sinua."

        minä söin terveyskaupan neuvojen mukaan ja 8 kk kuluttua maattiin 3 vrk sairaalassa , tuli maksajutttu ? ja maksatulehdus.

        Kyllä kaikki jota ostaa pitää miettiä tarvetta ja onko hyötyä. Mitään ei ole syytä syödä varmuuden takia, ainakin munuaiset kärsii aina.
        MUNUAISET kärsii jo 500 mg c-vitamiinistakin, jos joka päivä syö
        Jos luulee tarvitsevansa 100-200 mg on jo todella riittävä, heti ne menee munuaisten kautta 4 tunnissa ulos.

        Muita sairauksia ei ollut kuin verenpaine, BISOPROLOL RATIOPHARM 5 mg ja ATORVASTATIN ORION 10 mg söin ja ikää55v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Terveyskaupoissa fytonomit osaavat neuvoa sinua."

        minä söin terveyskaupan neuvojen mukaan ja 8 kk kuluttua maattiin 3 vrk sairaalassa , tuli maksajutttu ? ja maksatulehdus.

        Kyllä kaikki jota ostaa pitää miettiä tarvetta ja onko hyötyä. Mitään ei ole syytä syödä varmuuden takia, ainakin munuaiset kärsii aina.
        MUNUAISET kärsii jo 500 mg c-vitamiinistakin, jos joka päivä syö
        Jos luulee tarvitsevansa 100-200 mg on jo todella riittävä, heti ne menee munuaisten kautta 4 tunnissa ulos.

        Muita sairauksia ei ollut kuin verenpaine, BISOPROLOL RATIOPHARM 5 mg ja ATORVASTATIN ORION 10 mg söin ja ikää55v.

        En tiedä mitä sieniä olet popsinut, mutta C-vitamiinia voit vetää reilusti enemmän kuin 500mg kerralla eikä se kuormita elimistöä millään tavalla. Jos kiinnostaa käytännössä mitkä määrät ovat oikeasti haitallisia, kannattaa suunnata tutkimaan mitä määriä liikuntaa aktiivisesti harrastavat käyttävät, saatika kilpaurheilijat.


      • Anonyymi
        Reilu Jätkä kirjoitti:

        ...mutta erittäin ikäviä nuo turvotukset, ainakin itselläni ilmeistyivät/pahenivat iltaa kohden ja välillä esiintyi myös särkyä. Söin amlodipiinia alkuunsa pitkään 5 mg annoksella ilman merkittäviä ongelmia mutta vasta annoksen nosto 10 mg:aan pahensi turvotusongelmaa sen verran reilusti että päädyttiin vaihtamaan lääke diltiatseemiin jonka kanssa turvotukset katosivat. Minulla oli jo samanaikaisesti käytössä AT2-reseptorisalpaajaa (losartaani) pääasiallisena verenpainelääkkeenä munuaissairauden seurauksena ja siksi oikean verenpainelääkkeen löytäminen oli hieman haasteellista.

        Verenpainelääkkeitähän on tosiaan moneen lähtöön mutta käsittääkseni tuo kalsiuminsalpaaja (amlodipiini kuuluu tähän joukkoon) on yleisin aloitusvaihtoehto, sen jälkeen on esim. beetasalpaajat erityisen hyvä vaihtoehto mikäli lepopulssi on korkealla tasolla, lääkkeen teho perustuu pulssin laskemiseen. Diureetit eli nesteenpoistolääkkeet ovat myös hyvä vaihtoehto, mutta ne vievät verestä hukkaan myös arvokkaita aineita, esim. osteoporoosin yhteydessä ei ole toimiva vaihtoehto. Myös ACE-estäjät ja AT2-salpaajat ovat mahdollisia vaihtoehtoja mutteivat muuten terveillä mitenkään tavallisia.

        Älkää aloittako nesteenpoisto lääkitystä, ellette halua kihtiä! Mulla tuli se niistä ja on ollut ilonani siitä lähtien yli 20 v. Vaikka lopetin nesteenpoistolääkityksen silti kihti jäi!


      • Anonyymi
        Amloratio kirjoitti:

        Lenkkeily, 6-10km pari kertaa viikossa vähintään, auttaa turvotukseen.

        Höpö höpö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää aloittako nesteenpoisto lääkitystä, ellette halua kihtiä! Mulla tuli se niistä ja on ollut ilonani siitä lähtien yli 20 v. Vaikka lopetin nesteenpoistolääkityksen silti kihti jäi!

        Ruokavalio auttaa kihtiin.


      • Anonyymi
        suopursuke kirjoitti:

        Ai, sinullako ei ole ollut turvotuksen kanssa ongelmia.? No, ehkä SINÄ kuulut niiden yhdeksään kymmenen joukosta, joille ei tule turvotusta haittavaikutuksena Amlodipinistä.

        Sairaudet myöskin vaikuttavat sopiiko joku lääke kyseiselle henkilölle vai ei. Neuvotelkaa lääkärin kanssa asiasta. Turha täällä vertailla sopiiko joku lääke vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älkää aloittako nesteenpoisto lääkitystä, ellette halua kihtiä! Mulla tuli se niistä ja on ollut ilonani siitä lähtien yli 20 v. Vaikka lopetin nesteenpoistolääkityksen silti kihti jäi!

        Velipojalle kyllä tuli kihti aivan muusta syystä. Hänellä ei ole mitään lääkkeitä. Paitsi ny sai lääkkeen kihtiin, joka on hyvin auttanut.


      • Anonyymi

        Toiselle lääkärille!


      • Anonyymi

        Vaihda ehdootomasti, jos turvotusta.


    • -.-

      olisi kiva jos selviäis jollakin turvotuksella!! tämä aiheuttaa mulle erittäin vakavaa huimausta ja rintakipuja. lääkäri ei suostu vaihtamaan. kerran jo lopetin omasta halusta. ainoastaan apteekkari tuki kuvaamaamia sivuoireita.

      • mitä tehdä

        mua huimaa myös, pari viikon amlodipinin syönnin jälkeen. outo olo, epävarma, huippaa. naama punainen, hiki virtaa. ei sovi


      • -.,.-

        Lääkkeitä on paljon erilaisia yhdistelmiä eri vaikuttavilla aineilla. Jos lääkäri ei vaihda lääkettä, jota potilas vointinsa puolesta ei voi käyttää. Tällöin on täysin eettiseti oikei vaihtaa lääkäriä, kuten itsekin jouduin tekemään. On ns. "reseptiautomaattilääkäreitä", jotka heti ottavat nokkiinsa, jos potilas sattuukin tietämään lääketieteestä jotain,(ilman lääketieteen koulutustitteliä). Voimia ja hermoja se kylläkin kysyy terveyskeskuksessa ja pienemmillä paikkakunnilla. Usein se saattaa vaatia yksityisellä sektorilla erikoislääkärillä käyntiä, jossain lääkärikeskuksessa. Voin kertoa, että uhratut varat ja aika, useinmiten korvaantuvat parempana elämänlaatuna. Hengissä kiitollisena lääkkeiden ansiosta, että silleen.


      • Verta paineella
        -.,.- kirjoitti:

        Lääkkeitä on paljon erilaisia yhdistelmiä eri vaikuttavilla aineilla. Jos lääkäri ei vaihda lääkettä, jota potilas vointinsa puolesta ei voi käyttää. Tällöin on täysin eettiseti oikei vaihtaa lääkäriä, kuten itsekin jouduin tekemään. On ns. "reseptiautomaattilääkäreitä", jotka heti ottavat nokkiinsa, jos potilas sattuukin tietämään lääketieteestä jotain,(ilman lääketieteen koulutustitteliä). Voimia ja hermoja se kylläkin kysyy terveyskeskuksessa ja pienemmillä paikkakunnilla. Usein se saattaa vaatia yksityisellä sektorilla erikoislääkärillä käyntiä, jossain lääkärikeskuksessa. Voin kertoa, että uhratut varat ja aika, useinmiten korvaantuvat parempana elämänlaatuna. Hengissä kiitollisena lääkkeiden ansiosta, että silleen.

        Amlodipin määrättiin lisälääkkeeksi, kun Diovan comp (siis diureettilisällä) ei vaikuttanut tarpeeksi. A. on halpa ja toimii yllättävän tehokkaasti. Nilkkojen turvotus jää housunlahkeiden alle. Diureetit altistavat kihdille. Isovarvas jo äityi tosi kipeäksi. Lopetin kalliin Diovanin. Pelkkä Amlodipin 5 mg aamulla ja beetasalpaaja Carvedilol 25 mg myöhään illalla tai yöllä pitävät verenpaineen aika hyvin hallinnassa. Vanhemmalla iällä vain yläpaine on tärkeä. Olen tyytyväinen, kun se pysyy 140 kieppeissä.


      • Herttileijaa

        Samoin tulee erittäin huono olo ja näköhäiriöitä ..vatsan toiminta ym..


      • Anonyymi

        Vaihda lääkäriä.


    • Ei turvotusta

      Minulla on ollut amlodipin verenpainelääke noin vuoden verran,turvotusta ei ole esiintynyt. Lääkäri kyllä mainitsi, että turvotusta voi esiintyä, ainakin hoidon alussa. minun lääkkeeni vahvuus on 10mg.

    • riivatun kone

      nilkat turpoaa ja närästys vaivva.

    • Harsal

      Minulla on aivan sama kokemus. Nilkat turpoavat niin, etä tuskin saan kenkiä jalkaani. Amilodipin 5 mg annostukseni on yksi tabeltti aamuisin. Olen ilman lääkärin lupaa jättänyt lääkkeen pois 2 päivää sitten. Nyt nilkkani turvotus on jo laskenut. En ole pystynyt keskustelemaan asiasta lääkärin kanssa, kun niihin ei tahdo saada näin kesämökiltä millään yhteyttä. Ensi viikon alussa yritän jälleen tavoittaa lääkärin.

      • tursaaksi

        Minulla turpoaa myös muu kroppa tuosta lääkkeestä ja perjantaina selviää, mitä lääkäri tekee, vaihtaako lääkkeen. Hirveää,aamulla ei ole turvotusta ja päivällä alkaa rintaliivit kiristämään, samoin sukat sekä housut.


      • Anonyymi

        Amplodipiini kannattaa ottaa illalla. Jalat kun ovat yön yleensä vaakatasossa. Tukisukat kyllä auttavat paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amplodipiini kannattaa ottaa illalla. Jalat kun ovat yön yleensä vaakatasossa. Tukisukat kyllä auttavat paljon.

        Mulla on koronan jälkeen aina tukisukat yötä päivää. . En huomannu kertoa ja itekään en aatellut, että tukisukat estää turvotuksia , kun lääkäri kysyi, onko turvotusta, kun sydänoireita tutkittiin.. Nyt ei sovi Amlodipin, laskee päivän mittaan verenpaine liikaa, joten tyydyn tohon Propraliin.


    • potilas asiantuntija

      näyttää olevan ongelmia vähän kaikilla täytyy muistaa että potilaalla on oikeus omaan mielipiteeseen nämä nilkkojenturvotukset ovat hyvin yleisiä ja helteellä voi kokeilla jalkojen pitämistä ylhäällä mutta se ei liene hyvä pitkänpäälle. Kyllä se täytyy niin kauan hakea oikeata lääkettä että sivuvaikutukset ovat pieniä.Valitettavasti rinnakkailääkeiden markinoilletulo sekoitti pakkaa on jo hyvin paljon samannimsiä tai alkuperäiseen lääkkeeseen viittaavia lääkkeitä.Ikävä kyllä lääkärit ja apteekarit toimivat potilaan lypsylehmänä. Ikävä puoli verenpainelääkeissä on se että myös niihin tulee riippuvuus niinkuin alkoholiinkin henkilökohtaisesti otin riskin ja vähensin lääkitystä ja mitä ihmettä verenpaine alkoi laskemaan asia on niin mielenkiintoinen että päätin tutkia asiaa syvemmin todella jotkin lääkkeet nostavat sykettä ja turvotus on aivan yleistä mutta kuka ottaa vastuun ei kukaan kuuntele omaa kehoasi käytä kunnon mittaria vältä stressiä älä usko ystäviin pidä oma pääsi tällä pääsee pitkälle kokeilkaa

      • Anonyymi

        Mulla ollut pitkään verenpainelääkkeenä Diovan ja Amlodipin. Kesäkuun alussa tk-lääkäri totesi, että nilkat ovat turvoksissa. Tuota turvotusta olen itsekin huomannut aikaisemmin mm. silmäluomissa ja kämmenselässä. En ole tiennytkään, että Amlodipin voisi aiheuttaa ko. turvotusta. Nyt sitten lääkäri määräsi Diovan Compia tuohon nilkkojen turvotukseen. Pian alkoi vaivata ummetus, mitään muita muutoksia en ollut tehnyt. Turvotus oli niin hankalaa, että pyysin lääkäriä antamaan entisen Diovanin takaisin ja lisäksi erillisen Diurex-nesteenpoistolääkkeen. Lääkäri suostui tähän vähän vastahakoisesti. Ensimmäisen Diurexin otin päivällä, seuraavana yönä en saanut unta juuri ollenkaan, pyörin koko yön sängyssä. Haittavaikutuksina harvemmalla kuin yhdellä sadasta mainitaan unihäiriöt. Seuraavana päivänä ummetus oli vielä pahempi kuin edellelliskerralla. Ruuansulatushäiriöt,täyttävä olo, ilmavaivat, jano (oksentelu). Mulla oli näitä kaikkia, myös oksettavaa oloa. Nämä kaikki mainitaan haittavaikutuksina harvemmalla kuin yhdellä sadasta. En tiedä mitä teen, koska kumpaakaan näistä lääkkeistä en pysty käyttämään.


    • ansku-make

      lääkäri määräsi alkuhoidoksi amlodipin 10mg ja enalapril 10mg,tulikohan liian kova annos.

    • Huonosti hoidettu

      ansku-make. Itse söin jo noin 40-vuotiaana korkeaan verenpaineeseen enalapriilia 20 mg ja amlodipiinia 5 mg. Silloin ei uskottu, että minulla olisi myös valtimotauti! Verenpaine laski jonkin ajan kuluttua liian alas ja sain jättää a:n pois. Nyt kymmenen vuotta myöhemmin, kun sepelvaltimoni stentattiin, amlodipiini määrättiin uudelleen, nyt sydänlääkkeen nimellä, tarkoituksena hidastaa vajaatoiminnan etenemistä.

      Olisiko sinulla erityyppinen oireisto kuin minulla? Löydät internetistä helposti tietoja siitä, minkä tyyppisiin oireisiin mitäkin lääkettä käytetään.

    • vähänpähienoo

      Kokeilkaa Antti Heikkilän 3 viikon ruokaohjelmaa, kirjassaan Ravinto ja terveys hän lupaa että noudattamalla tuon dieetin verenpaine laskee ja lääkkeet voi heittää kaivoon, tai oikeestaan palauttaa apteekkiin.

    • Keski-iän mies

      Minulla on ollut amlodipin jo vuosia. Aluksi 5mg ja sitten kardiologi tuplasi annoksen kymppiin. Jalkani turposivat nilkoista niin kovasti, että en pystynyt kävelemään kuin sandaaleilla (onneksi on sisätyö) Kävin muun syyn takia tk:ssa ja lääkäri katsoi lääkerepertuaariani koneelta ja kysyi, että turpoaako jalkani nilkoista. Sanoin, että turpoaa ja näytin. Lääkäri(yl.lääk.erik.lääkäri) sanoi, että heti amlodipin kymppi puoliksi. Verenpainearvot ei ole huonontuneet yhtään puolituksesta ja nyt olen jättänyt em. lääkkeen kokonaan pois. Katsotaan, mitä verenpaineille tapahtuu, mutta on aivan mahdotonta ollut, kun kengät ja sukat ei mahdu jalkoihin turvotuksen takia ja sydämen vajaatoimintaakaan ei ole, on tutkittu.

    • lääkepöhnä

      Minulle aiheuttaa myös näräststä ja jalkojen turvotusta. Närästääkö jotakin mutakin ko. lääke ?

      • Tyytymätön

        Määrättiin Cardacen (2,5 mg) lisäksi Amlodipin (5 mg), nyt olen syönyt pari päivää puolikasta annosta reseptin mukaan. Eilen illalla alkoivat nilkat turvota, vatsa turpoaa, ja närästää. Ei hyvä tämä Amlodipin. Cardace'sta ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia, mutta lisäannos määrättiin kun paine ollut 16-170/95 - 100 .
        On kysyttävä toista vaihtoehtoa lääkäriltä.


      • Kokeilussa
        Tyytymätön kirjoitti:

        Määrättiin Cardacen (2,5 mg) lisäksi Amlodipin (5 mg), nyt olen syönyt pari päivää puolikasta annosta reseptin mukaan. Eilen illalla alkoivat nilkat turvota, vatsa turpoaa, ja närästää. Ei hyvä tämä Amlodipin. Cardace'sta ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia, mutta lisäannos määrättiin kun paine ollut 16-170/95 - 100 .
        On kysyttävä toista vaihtoehtoa lääkäriltä.

        Otin tänä aamuna ensimmäisen 1/2 tab. Cardace 2,50g. Kolmen tunnin kuluttua verenpaine oli 120/68 syke 81.
        Nyt on kulunut muutama tunti verenpaine 163/81 syke 83. Eilen lähtö lukenat olivat 187/95.
        Näinkö pian se tehoaa? Minulle annettiin tavoitteeksi 150/90.


      • Anonyymi
        Tyytymätön kirjoitti:

        Määrättiin Cardacen (2,5 mg) lisäksi Amlodipin (5 mg), nyt olen syönyt pari päivää puolikasta annosta reseptin mukaan. Eilen illalla alkoivat nilkat turvota, vatsa turpoaa, ja närästää. Ei hyvä tämä Amlodipin. Cardace'sta ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia, mutta lisäannos määrättiin kun paine ollut 16-170/95 - 100 .
        On kysyttävä toista vaihtoehtoa lääkäriltä.

        Minulla Candesatan 4mg aamuisin,verenpaineeni on korkea154/95,nyt lääkäri määräsi lisäksi Amlodipiniä 5mg,viikon ottanut,niin verenpaine edelleen korkea142/90,ikäni76,täytyy varmaan ottaa yhteyttä lääkäriin


    • Amlo

      Amlodipinin kanssa kannattaa olla varovainen jos jalkojen turvotuksen lisäksi tulee kipuja. Tiedän tapauksen jossa oireina oli aluksi turvotus ja kipu sittemmin vaskuliitti eli verisuonitulehdus sääressä.

    • RR-tautinen

      Käyttämäsi lääkkeen sivuoireena on mm. turvotukset. Itselleni lääkäri määräsi samaa lääkettä ja kävin netissä tutkailemassa lääkkeen mahdollisia sivuvaikutuksia.

    • Ziifou

      Mulla Amloratio ei aiheuttanut muuta kuin ylimääräistä *usetusta. Jätin sen pois tämän takia(ehdin syödä 10 vuotta, *usetus selvisi vahingossa kun loppu pillerit) ja se vaihdettiin Cardacee, josta tuli sivuoireina yskää. Cardace vaihdettiin Candemoxiin ja sen kaverina betasalpaajaa(10v syöty), joka alkoi rassaamaan kestävyyskuntoa vaativissa lajeissa ja harjoituksissa, joten se jätettiin pois ja kateltiin paineita pelkällä Candemoxilla. Paineet(mulla on ongelma ollut aina toi alapaine) heiluu nyt 120-140/80-100 ja viikon keskiarvo on luokkaa 128/88(aamupaineet yleensä 135/100). Sain tuon candemoxin lisäksi zanidip kalkkisalpaajaa, jotta alapainetta saataisiin alemmaksi, mutta siitä tuli hirveet sivuvaikutukset ja pää oli sekaisin/pyörryksissä/huono olo viikon, joten lopetin sen syömisen. Kattoo nyt miten menee kun amloratiot on takaisin kuvioissa.

      Mulle ei amloratiosta(amlodipin) ei muuta tullut aikaisemmin kun turhat vessassa juoksemiset, ei turvotuksia eikä muutakaan havaintoa. Zanidip oli ihan hirveetä.

    • Kokeilussa

      Tänään kun oli kulunut kolme tuntia lääke Cardace 1/2 tab. siis 2,50g. otosta verenpaine putosi 125/58 syke 63.

      Putooko liikaa?

    • marja-leena3

      Tuleeko teille Amlopidinin käytön aikana kutinaa vartalolla. Minulla kutisee koko vartalo eikä muita lääkkeitä ole paitsi oheiset eli Furesis ja Kalium.M-L

      • Anonyymi

        Mulla tuli erittäin kova kutina yllättäen. Olen käyttänyt Amloratio 10 jo vuoden ajan.
        Kutinaan ei auttanut lääkärin määräämät vaan käsidesi jolla kokovartalo kutina loppui välittömästi.


      • Anonyymi

        Sain Amlozipinistä ensin kovan kutinan iholle jonka jälkeen iho alkoi selvästi turpoamaan. Kummallinen tunne oli iholla joka puolella kroppaa. Oireet hävisivät aika pian lääkkeen lopetettuani. Lääkärini ei millään uskonut että reaktio tuli tuosta lääkkeestä.


    • Sikky.

      Minulle Amlodipin toden nälöisesti aiheuttaa rytmihäiriötä, nenän limakalvot todella kuivuneet, selittämätöntä painon nousua, lihakset jumissa, huimausta ym. Olotila ei todellakaan ole normaali missään määrin. Labrat, keuhkokuvat ym. muut otettu ja missään ei näyttäisi olevan vikaa.Useamaan otteeseen olen lääkärille maininnut josko lääke ei passaa ja Tänään vaihdettiin lääkitys Candexetiin. Saa nähdä..mielenkiinnolla jään odottamaan miten käy.

    • Tex Man

      Onko kokemuksia ns. lentosukkien käytöstä Amlodipinin aiheuttaman nilkkojen turvotuksen hoitoon?

      • Anonyymi

        Lento-eli tukisukat auttavat kyllä. Käytän talvisin, kesällä ovat turhan lämpimät.


    • Stressirouva

      Amlodipin aloitettiin n. 1,5 vuotta sitten, kun alapaine kohosi pahimmillaan 110 stressin vuoksi. Yläpaine ei oikein koskaan ollut koholla. 5 mg riitti laskemaan paineen heti alle 80. Minulla on terveet elämäntavat, olen 60-v. nainen, en koskaan ollut ylipainoinen. Sivuvaikutuksia (ainakin uskon että ne ovat niitä) on tullut vähitellen. Turvotuksia koko keholla, väsymystä, viime aikoina kipuja sormi- sekä varpaiden nivelissä, huimausta (eräänlaista "heittämistä") päänsärkyä, särkyä silmien takana, särkyä alaselässä, hiustenlähtöä, Ihon voimakasta kuivumista, kutinaa. Ei kannata sanoa että ikääkin on, mitään näistä oireista ei ole aikaisemmin ole ollut ja ne ovat tulleet hyvin lyhyen ajan sisällä kaikki. Luettuani näitä kokemuksianne olen tullut päätökseen lopettaa lääkitys. Kerron jatkossa miten menee.

    • santtu103

      Hei.Minulla tuli heti muutaman päivän kuluttua vasen nilkka jäykäksi ja seur. päivänä toinen jalka kipeäksi.Kolmen viikon kuluttua vasemmankäden sormenpäät puutu ja ihan kuin olisi vähän ylimääräisiä sydämmen lyöntejä ,siis kyseessä oli juuri amlodibin 5mg, oireet tuli tämän lääkkeen käytön aikana. verenpaineen laski parissa päivässä. Tämä määrättiin siksi ,kun jouduin syömään isolla annoksella kortisonia reumn takia.Olen käyttänyt jo 24v. verenpaineeseen renitec gomp 20mg ,on sopinut ilman mitään sivuvaikutuksia. kokeiltiin aikoinaan 5 eri erilaisia verenp.lääkkeitä mm.adalat ,joka on jo poistettu markkinoilta ,em.lääke on saman tyyppinen ,kuin kyseinen amlodibin lääke , ei sopinut silloinkaan ,tuli ylim. lyöntejä

    • tri teppo

      miehillä amlodipiini laskee testosteronitasoja aika radikaalisti uusien tutkimusten mukaan.

      kannattaa ehkä kokeilla muita lääkkeitä..

    • tappi1

      Amlodipin Actavis 5 mg x 1 olen käyttänyt 04.09.2013 lähtien. Oliskohan em.lääkkeestä johtuvaa, kun oikea jalkapöytä aluksi kipeytyi kävellessä, mutta parani levossa. Tänään jalkaterässä on jatkuva särky, jalkaterä päältä turvoksissa ja lämmin, sekä nivelet kipeät. Olen käynyt Fysikaalisessa hoidossa 4 kertaa, viikon välein ei helpotusta.

    • miksi sitä määrätään

      Lopettakkaa AMLODIPIN 2 KG viikossa ja olo kuin potkupallo, On varmasti muitakin lääkkeitä, eihän nesteen kerääntymiset varmaan elimistölle ole hyväksi. Ja siihen sitten nesteenpoistotabletit taitaa aika monelle tehdä saman. Onhan niitä paljon muitakin lääkkeitä mitä kokeilla.

      • Ei enää koskaan

        Sain Amlodipidin 5mg/vrk Enalapril compin lisäksi aluksi vain kokeiluksi. Lääke tuntui tehoavan ja jatkoin sen käyttöä vuoden verran... sitten alkoivat ongelmat; nilkkaturvotusta, päänsärkyä, jalkojen puutumista, nenän limakalvojen verenvuotoa, muistiongelmia mm ja kaiken päätteeksi minun lopulta oli vaikea jopa kävellä. Jalat olivat jotenkin oudon tuntuiset ja lopulta jopa kompuroin vähänkin epätasaisella tiellä. Lopetin lääkkeen itsenäisesti (olen sairaanhoitaja) ja päätin seurata verenpainettani, elikä nouseeko se /tai laskeeko. Nyt olen ollut viikon verran ottamatta Alodipidiniä ja verenpaineeni on luokkaa 135-145/75-85, eli 66-vuotiaalle loistava. Lisäksi turvotukseni on poissa, samoin päänsärky ja jalkojen puutuminen on jo lähes kokonaan pois. Nenän limakalvot ovat normalisoituneet. Painostakin on poissa muutama kilo.


      • timotei1
        Ei enää koskaan kirjoitti:

        Sain Amlodipidin 5mg/vrk Enalapril compin lisäksi aluksi vain kokeiluksi. Lääke tuntui tehoavan ja jatkoin sen käyttöä vuoden verran... sitten alkoivat ongelmat; nilkkaturvotusta, päänsärkyä, jalkojen puutumista, nenän limakalvojen verenvuotoa, muistiongelmia mm ja kaiken päätteeksi minun lopulta oli vaikea jopa kävellä. Jalat olivat jotenkin oudon tuntuiset ja lopulta jopa kompuroin vähänkin epätasaisella tiellä. Lopetin lääkkeen itsenäisesti (olen sairaanhoitaja) ja päätin seurata verenpainettani, elikä nouseeko se /tai laskeeko. Nyt olen ollut viikon verran ottamatta Alodipidiniä ja verenpaineeni on luokkaa 135-145/75-85, eli 66-vuotiaalle loistava. Lisäksi turvotukseni on poissa, samoin päänsärky ja jalkojen puutuminen on jo lähes kokonaan pois. Nenän limakalvot ovat normalisoituneet. Painostakin on poissa muutama kilo.

        Hyvä tietää tämä! Itselleni, olen 50-vuotias mies, määrättiin myös Amlodipiiniä 5 mg
        Ramipriilin 10 mg lisäksi. Ongelmat alkoivat lähes välittömästi: Jatkuvaa närästystä, voimakasta väsymystä, puristavaa rintakipua, painajaisia ja huimaavaa oloa. Päätin myös jättää ko. lääkkeen oma-aloitteisesti pois välittömästi. Hetken ennätin ottamaan 10 mg päiväannostusta, kun paineet koholla. Yhdistin ensin sivuvaikutukset Propraliin, joka minulla myös tarvittaessa käytössä, mutta se ei kyllä ole aiemmin aiheuttanut ongelmia, joten Amlodipin todennäköinen syy. Jalat ennättivät myös kipeytyä.


    • kävelemään

      Sain lääkäriltä määrayksen käyttää Valsartan actavis 80 mg verenpainelääkettä ja
      alkuvaiheessa pyörryin kun otin sitä 1 tabletin aamulla. Ihmettellin, että miksi heti
      näin kova lääkitys kun verenpaine on ollut aina vähän koholla alapaine 90 ja yläpaine
      140. En ollut koskaan elämässäni pyörtynyt ja lääkäri n miellestä lääke ei ollut
      pyörtymisen syy. Onko kenellekkään kokemuksia em lääkkeestä?

      • TASITELUA

        Käytin 3 viikkoa, muutin lääkärin ohjetta aamulla ja illallla 40 mg, silti huimausta. On liian suuri anos kerrala 80 mg laskee liika. En ymmärrä minkätakia lääkärit määrää noin isoja kerta annoksia kun voi ihan hyvin ottaa 2 kertaa päivässä. Nesteet keräytyy ja turvotusta, jaloissa voimattomuutta niin ettei pysty pyörää polkemaan. Nyt sitten lopetin moisen lääkkeen ja palasin Cardacen. Joskus lääkärit vaan kirjottaa mitä sattuu ja varsinkin vanhoilla on liian isot annokset. Amlodipin oli mulla myös paha, ihan kamalaa sen kanssa. JA KYLLÄ PYÖRTYMINEN OLI IOHAN SIITÄ LÄÄKKEESTA, SANOKOON LÄÄKÄRI MITÄ TAHANSA.


      • Jokkerixxx

        Kun lukee Valsartan Acktaviksen tuoteselostetta niin miettii, että voiko tälläistä lääkettä turvallisesti käytäää. No se on tietysti jokaisen oma asia ja aina sitä miettii, että onko ihminen vain koekaniini näitten lääkkeitten käytön suhteen.. Pyörryttää huimaa ja pitää varoo auton kanssa. Allerginen reaktio, munuaisten vajaatoiminta jne jne nokkosihottumaa äkillinen tajuttomuus jne.


      • Jokkerix

        Nyt tämä lääke on poistettu markkinoilta syöpää aiheuttavavana. Siitä ei ole kommentoitu
        sen enenpää.. samalla poistui vastaavia lääkkeitä iso liuta. Ties mitä ovat aiheuttaaneet
        potilaille.


      • Anonyymi
        Jokkerix kirjoitti:

        Nyt tämä lääke on poistettu markkinoilta syöpää aiheuttavavana. Siitä ei ole kommentoitu
        sen enenpää.. samalla poistui vastaavia lääkkeitä iso liuta. Ties mitä ovat aiheuttaaneet
        potilaille.

        Syöpä mullekin tuli. En tiedä mistä johtui Amloratio 10 mg


    • telluellu1

      En ollut tajunnut yhdistää nilkan turvotusta ja ihon värimuutosta ja yleistä turvotusta Amlodopiiniin ennen kuin nilkat oli niin pahat että hermot oli mennä. Satuin lääkärille joka tiesi paljon verenpaine lääkkeistä ja katsottuuaan nilkkojani sanoi että Amlodopin heti pois. Nyt tosin haetaan yhtä tehokasta alapaineen laskijaa tilalle. Diureetti lisätty mutta siitä hikoilua ja epämiellyttävä olo.

      • voi räkä

        Minkälainen värimuutos nilkoissa. Minä olen syönyt Amlopidin Actavis 5 mg aamuisin jo monta vuotta ja nilkkani ovat muuttuneet mustiksi niin kuin mulatilla? En ole osannut tätä yhdistää lääkkeeseen. Lisäksi syön Candemox 8 mg 2xpäivässä ja jalat kipeät varsinkin kävellessä.


      • mikän sopis
        voi räkä kirjoitti:

        Minkälainen värimuutos nilkoissa. Minä olen syönyt Amlopidin Actavis 5 mg aamuisin jo monta vuotta ja nilkkani ovat muuttuneet mustiksi niin kuin mulatilla? En ole osannut tätä yhdistää lääkkeeseen. Lisäksi syön Candemox 8 mg 2xpäivässä ja jalat kipeät varsinkin kävellessä.

        Lopeta viipymättä amlodopidin, Diovan myös turvottaa ja luehan aina haittavaikutukset jotain omistuista ilmenee. Micardis laski paneita sivuvaikuksina nivelkivut ja selkäkivut ja kesti pitkään kun tajusin mistä johtuu. Onko muita joilla sama lääke ja mitä haittoja.


      • ongelmajätenaama

        minulla naama muuttui tummanpunaiseksi,ihankuin hiawatha intiaanilla.Kihelimöi,kuin auringonpolttamaa.Nestettä kertyi nahkanalle.


    • teuvoterävä

      minulla myös turpoo nilkat ja varsinkin silloin jos on vähänkin kireät sukat. oletko huomannut muutosta painossa?

    • amlottaja

      Mä syön amplodipiniä nyt toista kuukautta. Pari viikkoa sitten nostettiin maksimiannokseen. Nilkkoja ei turvota, mutta ihottumaa on kyllä kohta kaikkialla. Ensin alkoi oikeasti kädestä. Sitten oli vasemmassa. Nyt on laikkuja jo vatsassa, selässä ja takamuksessakin.

      Minulla oli puhelinaika lääkärille ja sanoin siitä, että minulla on ihottumaa. Naureskeli vain, ettei se siitä johdu eikä sen takia lääkettä vaihdeta. Mutta verrattuna niihin sivuvaikutuksiin, jota sain esim. Losartanista ja Linatilista, niin valitsen sitten kait ennemmin tämän ihottuman jos on pakko valita.

      Tuossa ihottumassa toki ärsyttää se, että tykkäisin käydä salilla, mutta kämmenet on kipeät kun saattaa olla viisikin haavaa yhtä aikaa, kun iha suorastaan repeilee kämmenistä. Oon yrittänyt nyt sitten rasvailla itseäni, ja kyllä kait se siihen ihon kuivumiseen auttaa vähän...

      • amlottaja

        Täytyy vielä lisätä se, että eräs huono puoli tässä on, että silti verenpaine on 160/98 luokkaa. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Mutta ei toi kuitenkaan kovin tehokkaalta vaikuta.


      • Anonyymi

        Kyllä verenpainelääke voi aiheuttaa ihottumaa, joka todellakin on allergiaa. Itselläni, verenpainelääkkeestä tuli ihon pistelyä ja kutinaa ja laikkuja iholle, jotka laajenivat. Jotkut verenpaineläkkeet niinkuin esimerkiksi Lisinopril, aiheuttaa taiveihottumaa, joka ilmenee vaihtelevasti. Se on Lisinoprilin merkki sen lääkkeen allergiasta. Jalkojen turvotus voi myös johtua siitä, että lääkkeen määrä on liian suuri, että sydän ei jaksa pumpata kunnolla. Verenpainelääke vaikuttaa liian voimakkaasti sydämeen. Kannattaa mitata verenpainetta. Joskus on hyvä jopa pyytää mittari joka mittaa unen aikana myös verenpaineen, että unen aikana verenpaine ei laske liian alas. Harvemmin verenpainelääkkeestä saa sellasen allergian, että hengitystiet turpoo. Oireet ovat muunlaisia. Vatsaoireet ovat yleisempiä. Kova vatsa, voi johtua siitä, että vesi ei imeydy, vaan juoksettaa vessassa ja on ummetusta.


    • amlottaja

      Lääke vaihdettiin jälleen. Tällä kertaa nyt Candemox (32 mg) aloitettiin.

      Verenpaine laskenut uudella lääkkeellä enemmän kuin amlodipinillä koskaan laski. En osaa vielä sanoa, onko ihottuma parempi, mutta vaikuttaa lupaavalta. Nyt on sykekin laskenut tuolta 80 lyönnistä siihen tavalliseen 50 lyöntiin, joka mulla on ollut jo ennen verenapainelääkitystä leposyke. Olo on muutenkin helpompi ja rennompi :D

    • Pillerisairas

      Verenpaine lääkkeitä on pilvinpimein, älä ota ainuttakaan lääkettä, jolla sivuvaikutus..kokeile vaikka 100 sorttia..Lääkärit mielellään lisää juuri nuo nesteepoistolääkkeet rinnalle..pidä pintasi, itse valitset sen lääkityksen josta ei tule sivuvaikutuksia..Kyllä se löytyy !

      • Kannattaa_vaihtaa

        Minullakin on vuosien mittaan verenpainelääkkeitä vaihdettu useaan kertaan kun jostakin on aiheutunut sivuvaikutuksia. Tuollaista nilkkojen turvotusta tuli myöskin ja samalla ne "ruostui", eli tuli eräänlaista maksaläikkää. Kesti monta vuotta lääkkeen lopettamisen jälkeen ennen kuin nilkkojen tummentumat häipyi pois.
        Nyt on löytynyt sopiva lääkeyhdistelmä jolla verenpaine pysyy kurissa eikä pahoja sivuvaikutuksia ole.


      • ärsyttävää

        Mikä lääke sinulla nykyisin on nimimerkki kannattaa vaihtaa? Minulla losartan käytössä vajaat 3 viikkoa ja oireina kihelmöintiä iholla, päänahassa, silmissä, ja punoitusta nivusissa. Aiemmin 4 kuukautta cardace ja se aiheutti kuivaa yskää jonkin verran ja nyt olen tajunnut että siitä varmasti tuli myös korvien soiminen ja vasemman korvan ihmeellinen ulina! Aion lopettaa losartanin käytön ja jos ei mikään tunnu auttavan ilman lääkitystä niin en ota mitään. Paineet 128-145/ 84/100.


      • Kannattaa_vaihtaa

        Eri verenpainelääkkeet vaikuttaa eri tavoin kullakin ihmisellä. Siksi minullakin kesti pitkään ennen kuin löydettiin sopiva lääkitys. Kolme lääkettä yhdessä, beetasalpaaja, verisuonten laajentaja ja nesteenpoistolääke.
        Olet saanut outoja sivuvaikutuksia jos ne todellakin on kyseisistä lääkkeistä (kannattaa lukea ohjepaperi). Eipä silti, yllättäviä sivuvaikutuksia tuli minullakin. Lääkemerkkejä vaihtaen voidaan yrittää torjua sivuvaikutuksia.


    • Pettynytihminen

      En tiedä kuuluuko tämä kirjoitus tähän viesti ryhmään mutta kirjoitan silti tänne kun olen lukenut näitä tekstejä ja löydän niistäkin yhteisiä piirteitä omiin vaivoihini,tarina lähtee liikkeelle vuodesta 2012 jolloin minulla tehtiin sepelvaltimon stenttaus ja sain siihen lääkkeinä cardace10mg,orloc5mg ja atorvastatin80mg,nyt kahden viimeisen vuoden jälkeen olen huomannut tulevan oireita,aamulla lääkkeiden oton jälkeen paha olo ja myös välillä heikko olo,erektio puoli on heikentynyt merkittävästi ja apua ei tunnu edes löytyvän siihen tarkoitetuista pillereistä,voi olla että olen luulosairas mutta paljon näistä asioista kun olen lukenut täältä netti mailmasta niin olen tullut siihen tulokseen että juurikin nämä verenpaine lääkkeet ovat saaneet tämän kiusallisen vaivan siihen pisteeseen että jouduin jo lopettamaan parisuhteenikin koska nainen tuli siihen tulokseen että hän ei voi elää tällaisen ihmisen kanssa jolla on tällainen vaiva,ainahan puhutaan rahasta mikä tätä mailmaa pyörittää ja siksi ehkäpä on vaikeaa löytää se lääkäri mikä oikeasti olisi kiinnostunut ihmisten vioista jotka lääkkeiden määräämisellä saavat näitä kyseisiä asioita aikaan,ehkäpä vielä jossain tilanteessa voisi saada sellaisen lääkärin mikä tosissaan yrittäisi saada sopivan lääkityksen aiheuttamatta liikaa sivuvaikutuksia....taisi tulla liian pitkä katkeroitunut teksti mutta kerroin kuitenkin.

      • voivaihtaatoiseen

        Verenpainelääkkeitä on paljon erilaisia. Pyydä vaihtamaan toiseen, jos tämä lääkitys ei tunnu sopivalta. Itse kokeikin 4 eri tuotetta, ennen kuin löytyi sopiva, ilman sivuvaikutuksia.


    • Turoturo

      Hei
      Syön Amlodipin 5mg ja koko kroppa ihan pökkelönä. Jos ota pullon kaksi kaljaa niin pää ihan sekaisin. Vaikuttaako teillä alkoholi noin?

      • Kaljapois

        Niin käy, sillä verenpainelääkkeet ja alkoholi eivät sovi yhteen. Moni on sen huomannut, jollei muuten tiedä.

        Paras olo on, kun ei ota pulloakaan kaljaa, vaan hakee mukavaa fiilistä liikkumalla ja ulkoilemalla. Liikunta pitää suonet vetreänä ja laskee verenpainetta ja tekee hyvän olon.


    • paksusääri

      Olen syönyt Amlodipiniä 10 mg jonkin aikaa.Vasta nyt huomasin tänään erikoisesti kuinka turvonneet sääret ja nilkat olivat. luultavasti aion jättää lääkkeen ottamatta toistaiseksi.Saa nähdä.

    • Valveilla

      Tässä kirjottelee yks amlodipiniin tuskastunut. Syönyt olen 5 Mg pv nyt 1,5 vuotta. Viime syksynä alkoi sydän oireilla rytmihäiriöllä. Olen rampannut testeissä ja sydänlääkärillä. Ensin vaihdettiin bisoprololiin. Ihan kauhee olo, sitten verpamiliin. Sama homma. Aivan sekasin pumppu. Lopetin tuon verpamilin oma-aloitteisesti. Amlodipin jatkunut, laskee paineet hyvin. Nyt huomannut että Rytmihäiriöt tuntuu tulevan aina 1-3 tunnin sisällä kun otan tabletin. Tässä yks päivä ihmettelin että ei ollut rytmuhäiriöö, niin olin unohtanut ottaa tabletin. Miten lie tuo sydän noin herkkä ja miksi sydänlääkärikään ei tuota ajatellut vaan sano että jod ei veroamililla asetu niin poltetaan johtorata mykäksi niin rauhottuu. Sydänlääkkeitä vaan syötti "terveelle"?

      • Anonyymi

        "Ensin vaihdettiin bisoprololiin. Ihan kauhee olo,"

        KOMMENTTI VAAN, minä olen kiittänyt kun sain 25 vuotta takaperin BISOPROLOL RATIOPHARM 5 mg, sillä sydän lyö heti kun lakkaa liikkumasta, siis syke aina levossa 48-55.
        Lääkärinikin eli 97v ikään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ensin vaihdettiin bisoprololiin. Ihan kauhee olo,"

        KOMMENTTI VAAN, minä olen kiittänyt kun sain 25 vuotta takaperin BISOPROLOL RATIOPHARM 5 mg, sillä sydän lyö heti kun lakkaa liikkumasta, siis syke aina levossa 48-55.
        Lääkärinikin eli 97v ikään.

        Täältä myös kommentti. Minulla on ollut käytössä Bisoprolol 5 mg aamuin illoin melkein 20 vuotta. Lisäksi paljon muitakin lääkkeitä.
        Ei ongelmia. En tiedä, millaista olisi ilman lääkkeitä, tuskin olisin hengissä.


    • Valveilla

      Jatkan vielä. Valvon kun on tuo rytmihäiriö. Kerron vielä tuosta verpamilista. Ihan hirveät sivuvaikutukset. Tunsin olevani elävä kuollut. Uni hävisi täysin, en nukkunut neljään yöhön yhtään. Kamala ummetus, niin että vatsa meni samalla kovalle ja peräaukko ei kestänyt sitä vaan runsasta verenvuotoa. Sydän oli ihan sekaisin pitkin päivää. Koko ajan hengenahdistus. Ihan kamala lääke.
      Bisoprolo oli hieman lievempi mutta samanlaisia oireita. Alussa ihan sairaat nivelkivut muutaman päivän menivät sitten kyllä ohi.
      Amlodipin myös nivelkipua ja turvotusta nilkoissa. Nyt on lisäksi ollut silmä kuukauden kipeä. Niin olen mies 38 vuotta. En juo enkä polta.

    • Rumbaliini

      Hmmm... Voisiko tosiaan ollakin kyse amlopidinista.... Minulla on nimittäin viime vuoden loppusyksystä, suunnilleen marraskuusta asti ilmennyt melkoisesti ihan uusia vaivoja. (Olen 41-v, joten iästä ei ole kyse.) On ollut nivelkipuja, satunnaisesti outoja lihastunnelmia reisissä ja pohkeissa (lievempiä kuin varsinainen elohiiri, mutta sinne päin), toinen jalka on aivan "pilalla" (epäilin luupiikkiä, mutta onko se sitä sittenkään, en kuitenkaan voi kävellä töihinkään kuin yhteen suuntaan/päivä (2,5km), tai illalla ei ole kävelemistä, jalkapohja todella kipeä, sille ei kerta kaikkiaan voi astua), sormien ja käsien puutumista ja kihelmöintiä, uusimpana uutuutena sydänoireita öisin, eli siis rinta- ja käsikipuja, päivisinkin ajoittaista huimausta jne..

      Minulle etsittiin puolisen vuotta "toimivaa" lääkettä/yhdistelmää, alapaine ei laskenut millään (lääkeyhdistelmälläkään) alle 109, tai jos laski, laski yläpaine sitten liikaa. Vihdoin viime toukokuussa aloitetulla Amlopidinilla (5mg) yhdessä Candesartan 8mg ja Hydrex semi 25mg (puolikas tabletti) kanssa.
      Paineet siis korjaantuivat, mutta nyt sitten "yhtäkkiä" viime syksystä on ilmaantunut yhtä sun toista vaivaa. Myös paino on noussut vähän, mutta ounastelin sen johtuvan siitä, etten pääse enää liikkumaan samoin kuin ennen.

      Olen itsekseni mietiskellyt, että näiden oireiden täytyy johtua lääkityksestä. Oireita on niin paljon eikä mikään muu ole muuttunut kuin tuo verenpainelääkitys. (Oikeaa lääkitystä etsittiin joulukuun 2014 alusta toukokuun 2015 loppuun tuloksetta, kunnes tämä amlopidin-candesartan-hydrex semi -kombo sitten auttoi.

      Ahdistaa ajatus uuden lääkkeiden kokeilurumban aloittamisesta, mutta jos nämä kaikki oireet tosiaan voivatkin johtua tuosta amlopidinista, niin kaipa siihen kannattaa ryhtyä. Huoh. :(

    • toiminut_hyvin

      Vuosia Atacandia 4-32 mg. Ei havaittuja haittavaikutuksia.
      Atacand plus sisältää myös diureettia.

    • 52vnainen

      Onko kellään muulla ollut kokemusta,että diureetit eivät poistakaan nestettä vaan kerryttävät sitä.Minulla kokeiltiin niitä aluksi verenpaineeseen.Olin kuin Michelin-ukko ja silloin olin vielä hoikka muuten.Diureettien jälkeen kokeiltiin joku lääke,joka teki yskää ja sitten tuo Amlodipin.Vuosia olen sitä syönyt ja minusta tuntuu,että se turvottaa keskivartalosta ja jaloista.Lääkärin mielestä johtuu vaihdevuosista(meni jo)ja on vain läskiä.Lisäksi on tullut rytmihäiriöitä.Luettuani noita muiden mielipiteitä alkoi tuntua,että voikin olla tuo lääke kyseessä eikä läski ja luulotauti.Onko kukaan keksinyt miten voisi hoitaa tuloksekkaasti luontaistuotteilla verenpainetta?Lisäksi minulla on käytössä Salazopyrin reumaan.En tiedä onko nuo molemmat yhdessä vai erikseen mutta parissa vuodessa turvotus ja kivana lisänä selluliitti sen kuin lisääntyy.Onko vastaavia kokemuksia?

    • 49vnainen

      Hei, Tänään määrättiin korkeaan verenpaineeseen 160/106 Losartan 50mg 1 tabu ja lisäksi Amlodipin 1-2 tabua. Minulla on alasilmä/yläsilmä pussit melkoiset, onko muilla tällaista oiretta? Onneksi löysin tämän sivun ja voin varauksella kuulostella kehoa, koska itsestäni lääkäri määräsi aika isolla annostuksella alun. Vähän peloittaa aloittaa, mutta kun luin näitä kokemuksia, sain tietoa mitä voi tulla vastaan ja yritän nyt elämäntavalla korjata sisäistä jännitystä/stressiä, jospa se elämä hymyilisi.

      • Anonyymi

        Minulla on tuo losartan 50/ 12,5mg ja kun ei auttanut vaihdettiin 100. No hetken päästä huomasin että varsinkin aamulla ylös noustessa pyöräytti. Aloin sitten ihan omin päin ottaa uudelleen tuota 50 ja se on osoittautunut hyväksi määräksi verenpaineen kannalta lukemat esim 127/75. Kamala kutina on vaivana ja vallankin nukkumaan alkaminen on työn ja tuskan takana. Siihen olen saanut Ataraksia joka kyllä auttaa ainakin jossain määrin. Amloratio 5mg määrättiin minulle varalle jollei tuo Losartan olisi auttanut. Verenpaineet huutelivat 160-180 /80-100, joten lääkitys on paikallaan. Johtui kuitenkin nähdäkseni liian koville lukemille asetetusta tahdistimesta. Oli 60/130 fast. 65v asti jolloin tähdistön asennettiin oli normaali lepopulsi AINA 100/60 ja 36 sydänrytmi. En pystynyt 9v nukkumaan kuin koiran unta ja siitä seurasi kaikenlaisia oireita ja luonnollisesti ainainen väsymys. Nyt sain rytmit 40/100 kun todistin Fitbit kellojen kanssa että molempien tyttärieni lepo pulssi on 40. Omani olisi saanut olla vielä alempi. Nyt oikeasti nukun 2-3h sitten herään ja lepään ja torkun mutten oikeasti nuku. Parempi kuin ennen muttei vieläkään ihan ok. Tuo Fitbit ohjelma moittii minun untani, monesti juuri 3 h ja max 6h lepoa. Kun olen ollut 2-#h unella useamman vrk saatan nukkua kevyt unta jopa 7h. Ihmettelen että jollekin määrätään yhtä aikaa sekä losetrin että amloratio kun minulle oli vaihtoehtona jollei losetrin tepsi??? Kehotan tarkistamaan onko todella tarkotus syödä kumpaakin?,?!


    • kovaakipua

      Minulle määrättiin Amlodipin (5 mg kerran päivässä aamulla) syksyllä 2016. Koko ajan nilkkakipua, jäykkyyttä ja lievää turvotusta. Koska paine ei laskenut riittävästi, lisättiin Losartan 25 mg marraskuun lopulla.

      Nyt tammikuun 2017 puolivälissä harrastin hieman enemmän liikuntaa (hiihtoa päivittäin viikon ajan) ja kävelin kahtena päivä 5 km. Seurauksena aivan eläimelliset polvikivut, polvitaipeet jäykkinä. Luettuani kaikki kommentit Amlodipinistä lopetin sen tänä aamuna. Seuraan nyt verenpainetta tavallista huolellisemmin (tänä aamuna 138/80, eilinen Amlodipin vaikuttanee vielä, muttei juuri enää huomenna). Katsotaan, miten käy. Lääkärien mukaan tämä on aivan normaalia, mutta eihän heidän tarvitse syödä näitä "mömmöjä", siksi eivät "viitsi" ehdottaa vaihtoa.

    • lklklk

      Huonoja kokemuksia myös verenpainelääkkeistä. Olen kokeillut useampia ja kaikista tullut sivuvaikutuksia. Viimeisimpänä amlodipin josta aiheutui mm hiustenlähtöä ja seksuaalisen halun katoaminen. Päätin sitten lopettaa lääkeet kokonaan ja aluksi paineet olivat aika rankasti kohollaan. Löysin kuitenkin asiaan ratkaisun. Aloin noudattaa atkinsin dieettiä, eli vähä hiilihydraattinen ruokavalio. Reilussa viikossa alapaine oli n. 90, kun se lääkkeen lopettamisen jälkeen oli n. 105. Ei vieläkään ihan niin matala kuin olisi hyvä olla, mutta kuitenkin alle 90 jopa ollut alapaine parhaimmillaan. Tavoitepainoon vielä 5-8kg matkaa ja liikuntaa lisäämällä tippunee helposti alapaine n. 80. Kannattaa kokeilla tuota atkinsin dieettiä. Ihan loistava ruokavalio kun nälästä ei tarvitse kärsiä. Miinuspuolena on, että rahaa menee ruokaan jonkun verran enemmän mutta olo on kyllä monin verroin parempi kuin aikaisemmin. Verenpainelääkkeistä tulee aina väsynyt olo. Ruokavalio muutos ei sellaista aiheuta. Toinen minkä huomasin että liiallinen kahvinjuonti nostaa verenpainetta erityisesti silloin jos on stressaantunut olo. Kofeiini jotenkin voimistaa stressihormonin vaikutusta.

      Ihmeellistä kun lääkäriltä en ole kuullut mitään vastaavia neuvoja. Itse olen nämä löytänyt ja lopultakin ratkesi ongelmat. Varmaan jonkun mielestä foliohattu meininkiä, mutta olen sitä mieltä että isot lääkefirmat on puhuneet lääkärit puolelleen. Mielelläänhän ne lääkkeitään syöttää miljardeilla ihmisille. Ikäväähän se olisi jos niistä suurin osa saisi asiansa kuntoon pelkästään ruokavalion muutoksella. Myöskään suola ei tunnu vaikuttavan verenpaineeseen niin paljoa vähä hiilarisella ruokavaliolla ollessa.

    • Lixianeakäytössä

      2kuukautta syönyt amlodipinia. Aivan hirveen kipeet lihakset käsivarsissa sekä reisissä
      Onkosamoja kokemuksia muilla?

    • uskonettätuo

      Minulla Amlodipin 5mg kokeilussa.
      -Lähes koko ajan huimausta pahaa oloa, pistelyä jaloissa ja käsissä, voimakkaampaa sydämen tykytystä, päänsärkyä jne. Mitä tekisin?
      Uskon, että Ko. lääkkeestä nuo kaikki oireet ovet johtuvia.
      Voi mitä mömmöä!

    • 455555

      Rttrrr ggtgg

    • Väärä.lääkitys

      Amlodipin aiheutti turvotusta nilkoissa ja käsissä, tuntui ettei mikään pysy enää edes hyppysissä! Lisäksi lihaskipuja, lihaspistoksia ja nivelkipuja lonkissa, polvissa ja päkiässä, kävely muuttui tuskalliseksi. Monesti aamulla olo oli kuin rekan alle jääneellä. Muutama päivä lääkkeen lopettamisesta turvotusta ei enää ollut, vähitellen myös lihassärky, lihaspistokset ja nivelkivut ovat loppuneet. Nyt 2 viikkoa ilman ko lääkettä ja olo on kuin terveytensä takaisin saaneellla! Hirveä lääke.

    • Korona

      Sain eilen myös tämän Amlodipin resepti, mutta en ole sitä vielä hakenut. Nyt, kun luen näitä kokemuksia,en taida hakeakaan. Niin tuntuu haittavaikutuksia olevan. Taidan ottaa tuon Heikkilän dietin (VHH) käyttöön. Ikä on 80 v ja paineet oli eilen, kun siellä lääkärissä mitattiin makuuasennossa, 186/106 / 62. Edellis iltana, vuoteessa maatessa, paineet oli 132/76 -61. Mitä luulette? Jos mittaa paineet illalla vuoteessa maaten, tai päivällä istuen. Kumpi näyttää toden?

      • Anonyymi

        Molemmat näyttää senhetkisen "toden". Verenpainehan vaihtelee koko ajan.


    • TUAS

      Aiheuttaa turvotusta nilkoissa..myös väsymystä.

      • Anonyymi

        Kaikki on saaneet kauheita sivuvaikutuksia amlodopista ja olen kyllä sitä mieltä että niiden lääkkeiden kera ei sovi alkoholi, ei ollenkaan. haitta ja sivuoireet monenkin kohdalla voi hävitä kun malttaa olla ryypiskelemättä.
        -ja hoitaa verenpainettaan joka hoitamattomana voi aiheuttaa aivohalvauksen tai sydänkohtauksen.


    • calara

      Minä sain samaa lääkettä kun tämä lääke mitä käytin sitä ei saa kun ensi keväänä näin sanoivat apteekissa minulla samoin nilkat turvoksissa minulla on 10mg pilleri en ota tätä uudelleen minulla oli Amolatorin 10mg ennen vaihtoa heti kun saadaan vaihdan takaisin

    • Huonovointinen

      Minulla käytössä Amloratio 5 mg. Olen käyttänyt pari kuukautta puolikasta tablettia ja nyt pikkuhiljaa tullut voimakkaita sivuvaikutuksia : Jalkasäryt ja voimattomuus jaloissa, olkavarsikivut, kasvojen punoitus ja kokonaisvaltainen huono olo huimauksineen ja pahoinvointeineen. Lääkäri ei alkanut vaihtamaan lääkettä, mutta jätän sen nyt itse pois, koska jäljelle kuitenkin jää vielä Losartan 100 mg.

      • Anonyymi

        Hei. Tästä jo aikaa mutta miten olot parani jättäessäsi amloration pois ?


    • Fhjlm

      Onko muilla ollut amlodipiinin sivuoireina mielialan laskua? Aloitin 5 millin annoksen losartanin rinnalla vajaa viikko sitten ja tuntuu kuin olisin hautaan pudonnut. Mulla on taustalla monen vuoden masennus, mutta se on pysytellyt poissa jo muutaman vuoden (ilman lääkkeitä). Nyt tuntuu taas hyvin samalta kuin silloin huonoina aikoina...

      • Anonyymi

        joo, mielialan laskua aiheuttaa. jätin kokeeksi pois pariksi päiväksi ja ihan kuin olisi valot sytytetty!


      • Anonyymi

        Kyllä. Huimausta ja yleistä huono oloa myös...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo, mielialan laskua aiheuttaa. jätin kokeeksi pois pariksi päiväksi ja ihan kuin olisi valot sytytetty!

        Järkyttävä lääke omasta kokemuksestani; paniikkihäiriö tuli uutena, sykkeen nousu, elämää haittaava huimaus, epätodellisia tunteita, pelkotiloja, ei ikinä enää. Tämä 2,5-10mg vuorokausiannoksella amlodipiinia. Verenpaine laski mutta haittaoireet liikaa.


    • muijake

      Aloitin Amlodipinin pari viikka sitten. Annos on 10mg/vrk. Nyt olen huolissani terveydestäni: toinen jalkaterä ja nilkka kerää nestettä ja on kipeä niin, että sitä on hoidettu myös lääkärissä. Lisäksi eilen alkoi vaivata polttava tunne rinnassa ja ylävatsassa, joka todennäköisesti on närästystä, sillä rasitus ei vaikuta tuntemukseen mitenkään. Ärsyttää!

    • Sukurasitus

      Minulle Atacand aiheutti kuivaa yskää, varsinkin nukkumaan mennessä ja öisin. Vaihdettiin 5 mg Amlodipin 100 mg Losartan. Ei laskenut alapainetta riittävästi ja Amlodipin tuplattiin. Minulle sopinut. Paineet 110/30. En ole huomannut sivuvaikutuksia. Otan lääkkeet aamuisin thyroxiinin kanssa, on myös kilpirauhasen vajaatoiminta. Olen 50 v. nainen ja nykyinen lääkitys ollut n. 10 vuotta.

      • LOSA50

        Nyt sulla on liian iso lääkitys, sanoppa omaisille että voivat alkaat järjestellä hautajaisia. Onko virhe noissa painelukemissa.


      • Anonyymi

        Sama lääkitys tosin Amplopidin aakuisin ja iltaisin 5mg


    • Sukurasitus

      Nice to know tietoa: Actavis merkkinen amlodipin on mielestäni parhaan muotoinen ja helpoin niellä. Mahtuu vähän pienempänä paremmin dosettiin.

    • sdlkjflöakjsd

      Nyt olis parempi laihduttaa, jättää alkoholit ja tupakat sekä suola. Terveellinen ruokavalio, normaali paino ja liikunta alentavat verenpainetta paremmin kuin kemialliset mömmöt.

      • Anonyymi

        ei liikunta alenna mitään verenpainetta ja mikä on terveellinen ruokavalio? syön kohtuullisesti ja liikun kohtuullisesti muutamia kilometrejä viikossa ja ikääni nähden se on ok. kyllä siinä verenpainelääkitys rinnalle kaivataan koska se on yks perussairaus ja ihan turhia vanhempana huhkia ja intoilla kaikkia yliterveellisyysjuttuja koska niistä vaan tulee puiseva olo, elämä on pieniä nautintoja joille voi antaa kohtuudella tilaa.


    • Osten

      Onko myös turvotusta ja punoitusta molemmissa jaloissa, Itselläni diabeetikkona 10 mg amlodipiniä ja vaivat alkoivat 10 vrk kuluttua lääkkeen aloittamisesta
      Jalat ovat kuumana muttei särkyä eikä kosketusarkuutta ole Veri tuntuu olevan kerääntyneen kokonaan jaljapohjaan ja puoliksi jalkapöytään. Sopii ilmeiesti lähteä vappumarssina todistettavasti "punaisena"? Keuhkoissa ei mitään sivuääniä ja henkikin kulkee suhtkoht normaalisti

    • vaihtakaa

      Amploidin 5mg aiheuttaa jalkojen turvotusta nilkoissa ja kutinaa rintakehällä ja kaulassa.
      Lääkäri kyllä vaihtoi lääkkeen kun sanoo että oireet eivät mitään mukavia ole.
      Verenpainelääkkeitä markkinoilla kymmeniä kokeilla muita lääkkeitä kannattaa ja sanoa lääkärille suorat sanat.

    • Amloratio

      Kärsin itse oik. puolen ohimo/silmänpohja särystä parisen vuotta. Lääkärissä kävin pariin otteeseen. Tutkimuksissa ei löytynyt ihmeempää. Kokeilin hierontaa, fysioterapiaa. Uusin lasit ja mikään ei auttanut. Pääsrärky alkoi olla päivittäistä , jaksottaista , kestäen 15-30 jaksoja useampia päivän aikana. Pohkeita ja ja jalkoja on myös pakottanut öisin ja niidenkin pakotuksen takia kävin lääkärissä. Määrättiin vain Triptyliä. Hakenut en koska mielestäni syy ei olut selvinnyt. Käytin jalkakipuihin Voltarenia ja jopa särkylääkettä. Muitakin lihassärkyjä oli. Lopulta juolahti itselle mieleen, että milloin tuli käyttöön uusi lääke ja tutkimaan Omakannasta, josta näkyi määräys Amloration lääkkeestä keväällä 2016. Ajateltua asiaa enempi kiinnitin myös huomioita siihen, että verenpaineet oli aina koholla päänsärkyjen yhteydssä. Lääkärin keskustelun jälkeen sovittiin viikon keskeyttämisestä lääkkeen käytöstä. 3 päivän jälkeen päänsäryt ja jalkasäryt ovat loppuneet. kolmeen viikkon lääke ei ole ollut käytössä ja verenpainekin on pysynyt kurissa ilman uusi lääkkeitä.

    • vaihtamallaparanee

      Hyvin valitettavaa, etteivät lääkärit ota haittavaikutuksia kuuleviin korviinsa. Eräskin äkäinen naislääkäri väitti, ettei kolesterolilääke Simvastatin aiheuta lihasuupumusta ja lihassärkyä haittavaikutuksina , vaikka lihaksisto ei jaksanut enää pystyssä kannatella , eikä sängystä enää jaksanut ylös nousta. Toinen lääkäri vaihtoi lääkkeen ja heti vaivat loppuivat.

    • Emiliatoinen

      Olen käyttänyt Amloratiota pari vuotta enkä ole huomannut mitään ihmeellistä. Voihan olla etten erota enää mistä lääkkeestä mikäkin vaiva johtuu, koska mukana on muitakin lääkkeitä, mm. mielialalääkkeitä.

    • Luotettava_lääkäri

      Söin Amlodipin 5mg verepainelääkettä, olo oli jatkuvasti väsynyt, oli myös muita oireita. Menin puhumaan väsymyksestä lääkärille niin ainoana toimenpiteenä hän määräsi minut ajokieltoon. Tästä on nyt pari vuotta, nykyään koetan selvitä ilman lääkkeitä ja -lääkäreitä. Toivoisin jotta sote uudistus sisältäisi valinnanvapauden jotta kaikilla olisi mahdollisuus valita sellainen lääkäri johon potilas itse voi luottaa.

      • päivänpannu

        Väsyminen oli pahin sivuvaikutus.Ajokielto myös rapsahti.Kuulin ,että punajuuressa ja porkkanassa on sellaisia aineita,jotka alentavat verenpainetta.Sen tiesin jo entuudestaan,että porkkanan sisältämä karoteeni estää syöpää.Runsaasta porkkanansyönnistä ihonväri saattaa muuttua hiukan.Raakana sipulinsyönti puhdistaa verta kuona-aineista.Ei valkosipuli,kun sen tuoksu pitää tunkeutujat loitolla.


      • Kaliumia

        Ja banaanissa on myös


    • kipu

      Uskomatonta, että ylläolevia kommentteja(11 vuoden ajalta) Amlodipin:nin kielteisistä vaikutuksista, ei ole osunut yhdenkään lääkärin "korvien väliin" Itselläni Cardace aiheutti yskää ja kaksi kertaa kurkunpään turvotuksen ja nielemis sekä hengitys vaikeuksia. Vaihdettiin Amlodipin 5mg ja ensin alkoi jalkojen turvotus, jalkojen alla tuntuu, kuin on vesipatjat, nivelkivut, huimaus, iho oireet, silmien kirvely, päänsärkyä ajoittain, kipua sormissa ja varpaissa, vatsassa pistoksia. Nyt minulla on lääkärille aika 4.10-18. Olen tutkinut Guglettamalla Simvastatin 40mg. (kielletty yli 70v. olen 84v) Myös siitä aiheutuvat sivuoireet ovat minulla. Olen kerännyt lääkärille aineiston johon pyydän häntä perehtymään. Minulle tehtiin 2006 viiden suonen ohitusleikkaus, nyt on epäily vanhojen suonien tukoksesta. Viime viikolla kävin sydämen rasitus kokeessa samanaikaisen sydän vilmin kera. Ei ollut mitään ongelmaa poljin 160 w hengästyin ei muuta. Saas ny nähä mitä sitte ?

    • Antaa

      Otan puolikkaan iltapäivällä,rytmihäiriöt vähenivät ei sivu vaikutusts..

    • Kjhgg

      Itsellä on ollut tehokas yhdistelmä: Cardace 5 mg, Hydrex 12,5 mg (nesteenpoistolääke) ja
      Amlodipin 5 Mg.

      Pudotettuani painosta muutaman kilon niin että painoindeksi on normaali, alkoi verenpaine mennä liian alhaiseksi. Sen seurauksena Amlodipin puolitettiin 2,5 mg:aan ja myöhemmin jätettiin kokonaan pois. Nyt ”vain tarvittaessa”. Amlodipin tarvittaessa laskee nopeasti verenpainetta, jos se on noussut stressin, valvomisen tms. syyn takia.

      Sivuoireita ollut vähän. Cardacesta kuivaa yskää, Amlodipinista ehkä väsymystä. Molemmista kesällä valoherkkyyttä, eli voimakas auringonpaiste ei sovi. Että tällainen kokemus.

    • Tuore_resepti

      Kyllä lääkärit haitoista tietävät. Eihän haitatonta lääkettä olekaan, ja vettäkin juomalla voi saada itsensä hengiltä. Se vain on kaikkien lääkehoitojen perusjuttu, että etsitään hyväksyttävissä olevaa lopputulosta; sellaista, jossa hyödyt ovat suuremmat kuin haitat. Minulle lääkäri kertoi Amlodipiinin yleisimmistä haitoista ja sovittiin, että soitan joka tapauksessa kolmen viikon kuluttua, miten lääkityksen kanssa on mennyt, ja jos haittoja on haitaksi asti niin soitan heti. Myös apteekissa kerrottiin haitoista, kun farmaseutille selvisi, ettei lääke ollut minulle ennestään tuttu.

      • Anonyymi

        "Minulle lääkäri kertoi Amlodipiinin yleisimmistä haitoista"

        minulle ei kertonut, eikä ole tullutkaan mitään. se on 3. lääke ja lisää tarvitsisi,


    • Anonyymi

      Nyt 28 tabletin Amlodipin Orion 5 mg on lopuillaan (alotus), lääkäri määräsi sitä ajoittain kohonneeseen veren paineeseeni, mutta mutta... Nimittäin, tällähetkellä olotila on todella hirveä, korvat on tukossa, päässä humisee ja kävellessä heittää. Verenpaineet ovat aika tasaiseen olleet suhteellisen normaalit, vaikka en ole välillä ottanut lääkettä lainkaan. Edellä mainituista kommenteista päätellen, otan sen riskin, että lopetan ko. lääkkeen ottamisen ja ensi kerralla kuuntelen kehoani tarkemmin. Nyt mietinkin, että ryhdyn kokeilemaan ruokaravintokuuria sen sijaan, että lääkkeillä sekoitan oman kehoni rytmiä. Ehkä alun perinkin kohonnut verenpaineeni syynä oli kiireisen työelämän tuoma stressitila.

    • Anonyymi

      Olen käyttänyt kyseistä lääkettä 14v vahvuus 5mg ensimmäiset pari viikkoa nilkat turkis sen jälkeen ei mitään oireita hyvin sopinut

    • Anonyymi

      Minulle amlodipin ollut yhtä helvetti monta vuotta. Halvaannuin v2011. Jolloin rupesivat syöttämään kyseistä lääkettä bisopeenin kanssa, luultavasti piti auttaa parantumisprosessia, no, muutama vuosi meni ooetellassa kävelemään,saamaan oikea käsi myös toimimaan, sen verran sain alle 4v vuodessa, että B äen vängällä menin töihin, kivuista ym. Huolimatta. Ihmettelin pitkään, vuosia huonoa oloa, ja sitä, että toipumisen tuntui sujuvan suht hyvin, mutta, eipä mennytkään niin kuin strömsöössä, kivut, kömpelyys, motoriikka vain jatkui, ja jatkui, rupesin ihmettelemään, että mistä johtuu, ja aina paheni kun otin amlodipiinia, keskustelin tästä eri lääkäreiden kanssa, eivät ottaneet kantaa, oli vain halvauksen jälkioireita kuulemma, paineet olivat hyvät, ja kunto jaloissa kävellessä hyvä, vetelin 20km lenkkejä kävellen, mutta motoriikka ei meinannut millään parantua jaloissa eikä käsissä millään keinolla, voimaton olo, kömpelyys, ja kovat säryt joka päivä. Kunnes tajusin mistä johtuu, eli tuosta lääkkeestä. Nyt kokeiltu monia verenpaine lääkkeitä, mutta oikeaa ei ole vielä löytynyt jotkut lyö käsille ja jaloille niin, että liikkuminen mahdotonta, eli help jos joku pystyis auttamaan tämän kanssa? Nyt ollut pitkään sairauslomalla, kun tarpeeksi vetänyt särkylääkkeitä matkan varrella, ja juuri tuon lääkkeen takia. Välillä tekis mieli heittää hanskat tiskiin, että tämä oli tässä, mutta ei kuitenkaan.

    • Anonyymi

      Nelisen kuukautta olen syönyt amlodipinia.2x5mg.vaste on huono.aiemmin oli adalat,silloin verenpaine 120/70.nyt sitten vastaavasti 170/85 eli ei hyvä.nilkkojen turpoamista en ole havainnut.pitää vaan mennä lääkäriin ja pyytää vaihtamaan toiseen lääkkeeseen.

    • Anonyymi

      tekee olon hieman vaisuksi ja väsyttää, verenpaineet ok mutta nukkuminen yhtä raskaiden unien katselua, mielialaan vaikuttaa myös.

    • Anonyymi

      4 viikkoa käytin Amlodipin 5mg ja vointini oli huono. Jalat olivat heikot, huimasi, päässä paineen tunne. Mutta pahinta oli sisäinen vapina. Lääke vaihdettiin kun en meinannut enään pystyä kävelemään, paikoillaan seisominen oli yhtä tuskaa. Nyt 2 viikkoa kohta lopetuksesta ja vointi parantunut huomattavasti..

      • Anonyymi

        Millä olette korvanneet lääkkeen jos haittavaikutuksia tuli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä olette korvanneet lääkkeen jos haittavaikutuksia tuli?

        Jos käytössä jo 32 Mg atacand plus niin mikä ohelle?

        Tämä amloratio aiheuttaa juuri näitä mitä täällä kuvattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä olette korvanneet lääkkeen jos haittavaikutuksia tuli?

        2016 sain verenpaineeseen Diovan 80 mg, tabletti 2 kertaa päivässä. Pärjäilin sillä oikeastaan hyvin. Ei haittavaikutuksia.
        Sitten yläpaine nousi yhtenä iltana 203 mutta alapaine oli 70 paikkeilla. Lääkäriin ja Diovan sai kaverikseen Amlodipin 5 mg. Aamulla nämä ja illalla vain Diovan. Paineet jokseenkin kurissa.
        4 viikon aikana alkoi kusiralli. Yölläkin 3-4 kertaa vessaan parin tunnin välein, samoin päivällä. Suu kuivuu, janottaa, väsyttää ja vetämätön olo. Vatsa kipeä ajoittain.
        Kun näitä oireita ei ennen ollut niin syy on uudessa lääkkeessä.

        Jätin kylmästi pois ja nyt olo alkaa olla normaali. Otan aamulla 1.5 Diovania ja illalla yhden.
        Paineet samat kuin Amlodipinin kanssa.


    • Anonyymi

      turpoavat on tosi paksut nilkat. Ei auta nesteenpoistolääke.

    • Anonyymi

      Minulla on sama kokemus,silti lääkärit eivät osaa vaihtaa sitä, kun kaikissa lääkkeissä on jotain sivuvaikutuksia herkille ihmisille.olisi tosi kiva jos ei tarvitsisi ottaa 2 lääkettä, jotta toinen kumoaisi toisen haittavaikutuksen.

    • Anonyymi

      Minulla sama lääke 10 mg päivässä,molemmat nilkat turvoksissa, lentosukat auttaa, mutta en ala niitä vakituiseen käyttämään. Muutenkin jalat aivan oudot, tämä lääke vaihtoon...

    • Anonyymi

      Ei sopinut minulle ollenkaan.
      Jalat turposivat niin, että piti ostaa numeroa suurempia kenkiä ja käyttää tukisukkia koko ajan. Varmaankin turposin joka puolelta, mutta erityisesti silmäluomien turpoaminen oli todella häiritsevää.
      Olo oli kaikinpuolin hankala ja tuskainen. Sain kuitenkin vaihdettua Bisoprololiin, joka sopi minulle.
      Senkin olen nyt voinut jättää, kun pääsin taas liikkumaan.

    • Anonyymi

      Minulla turposi kasvot nenän limakalvot ja silmäluomet, nyt lopetin oma aloitteisesti ja katson seurauksia niin ja verenpaine laski lääkkeen oton jälkeen ihan alakanttiin ja oli huono olo joka kuitenkin korjaantui iltaa kohden , soitan huomenna lääkärille saa nähdä mitä sanoo

    • Anonyymi

      Minulle määrättiin Amlodipin 5mg x1-2 verenpaineessn. Olen syönyt siyä jo yli puoli vuotta. NILKAT TURPOAVAT JA ERITTÄIN KOVAT LIHASKRAMPIT JA SELKÄKIPU tulivat pari kuukautta sitten sivuoireena. Menen kyllä vaihtamaan lääkkeen. Hyvä lääke mutta KOVAT SIVUOIREET. En jksa enää

      • Anonyymi

        Muistaakseni se oli tuota samaa lääkettä, jota minullekin määrättiin verenpaineeseen. Myös nesteenpoistolääke määrättiin. Tulos oli se, että nilkat turposivat niin, että jalat eivät tahtoneet enää mahtua kenkiin.

        Lopetin molemmat, niin jalatkin rupesivat jonkin ajan kuluttua taas mahtumaan kenkiin!


    • Anonyymi

      Kyllä on ollut jalkojen turvotusta ja lääkäri vaihtoi toiseen lääkkeeseen. Hän sanoi että ei tiedetä miksi toisille kertyy nestettä johtuen tästä Amplodipinistä.

    • Anonyymi

      ACE estäjät sopii parhaiten yleensä ja sitten Zanipid on vähemmän haittoja vrt Amlop.

      Toki tuo Zanipid epäilyttää nyt varsinkin noston jälkeen.

      Muita vaihtoehtoja ACE lisäksi?

    • Anonyymi

      Sama ongelma tuo turvotus. Amlodipinin vasteaika on lähes 55 h. Lääkäri käski ottaa lääkkeen illalla jotta turvotus ei vaivaisi päiväsaikaan. Toimii noin.

      • Anonyymi

        "Lääkäri käski ottaa lääkkeen illalla jotta turvotus ei vaivaisi päiväsaikaan. Toimii noin."

        Kommentti:
        kerran luin että verenpainelääkkeen ottaminen on illalla vaarallista, sillä useilla on nukkuessa alhainen paine ja se voi aiheuttaa hapensaantivaikeuksia aivoihin.
        Luin tuon siis oikealta usa terveyssivulta. Eikä se ollut henkilökohtainen kirjoitus.


    • Anonyymi

      Sekä Zanipid että amlopidin piti lopettaa kamalien haittojen vuoksi.

      Mitä nyt kun ace estäjä ei riitä ja vituttaa joka päivä?

    • Anonyymi

      Sehän on niitä kielteisiä sivuvaikutuksia, lue netistä

    • Anonyymi

      minulle tulee vieläkin (vuosi sitten määrätty) huonoa oloa, pyörryttää. Ei uskalla ajaa autoa. Ilmeisesti annostus on pielessä. aikaisemmalla lääkkeellä ei ollut mitään sivuvaikutusta.

    • Anonyymi

      Minullekin määrättiin sitä Amlopiiniä sekä nesteenpoisto lääkettä.
      Tulos oli että nilkat, jalat turposi niin että oli suuria vaikeuksia saada kengät jalkaan!

      • Anonyymi

        Onko tällainen lääke saanut myyntiluvankin, kun tuottaa vain ongelmia?


    • Anonyymi

      Olen syönyt ko. lääkettä jo voden eikä se ole turvottanut nilkkoja ym.

    • Anonyymi

      Olen kokenut saman tilanteen

    • Anonyymi

      Sama täållä. Kuukauden verran Amloratio 5mg ollut käytössä. Nyt jalat varpaista yli polvien turvoksissa ja kipeät. Lääkäri sanoi lääkettä määrätessään, että jos aiheutuu turvotusta tai ihottumaa voin lopettaa lääkkeen heti.

      Tänään keskustelin farmaseutin kanssa ja hän sanoi, että nämä ovat tyypillisiä oireita tästä lääkkeestä ja voi mennä useita päiviä, että tilanne tasoittuu lääkkeen lopettamisen jälkeen.

      On ollut myös nivelkipua, särkyä jaloissa, ihon kihelmöintiä. Pelottaa onko oireet lääkkeestä vai jotain muuta :(

      Kaksi päivää nyt ilman Amloratiota.

    • Anonyymi

      Alussa muutaman päivän tuntui nilkoissa aika sietämättömältä, mutta tunne poistui joidenkin päivien kuluessa. Ei alkanut myöskään aivan eka päivästä mutta alussa kuitenkin.

    • Anonyymi

      Voisiko aiheuttaa huimausta, vaikka paineet ei liian alhaiset kuitenkaan? Onko muilla huimausta, vaikka mittauksissa paineet on tasapainossa tällä amlodipiinillä 5-7,5mg / vrk.

      • Anonyymi

        Kyllä. Oma kokemus että voimakasta ja samoilla annostuksilla.


    • Anonyymi

      Sain talvella Amlodipin verenpainelääkkeen. En tiedä onko suonenvetoa kun tuikkii kova kipu reidessä . Nestettä alkoi heti kerrtyä, syön samanlailla kun ennenkin, mutta paino noussut 6 kg Sääriä on pakoittanut ja nivelkipuja ollut Minulla on kauan ollut Candemox Comp verenpainelääkettä siinä on Kandesataanilekeliiliä joka, myös kerää nestettäelimistöön. Samassa lääkkeessä on. myös Hydrokloaritasidia joka on nesteenpoistoon. Kuitenkin oireeni paheni juuri tuolla uudella lääkkeellä. meinaan soittaa lääkärille ja sanoa että tuon lopiinin käytön lopetan.

    • Anonyymi

      Minulla myös Amlodipin turvotti nilkkani.
      Lääkäri vaihtoi lääkkeen . Nykyään käytän cardacea.
      Nilkkani olivat tosipaksut

    • Anonyymi

      Onko kenelläkään tullut Amlodipinidtä näköhäiriöitä/kaksoiskuvia, jotka mainitaan haittavaikutuksissa? Itselläni selvitellään kaksoiskuvien syytä ja Amloratio käytössä.

    • Anonyymi

      Paljon oireita olen saanut jalat turpoaa Tukisukkia ei iltaisin hankala saada pois, Ihmettelen onko kaikissa verenpainelääkkeissä niin paljon oireita, Selkäkipua ja väsymystä , tuntuu että ei ole enää "oma itsensä". Kertokaa te joilla olisi muu verenpainelääke ja oireita vähemmän

    • Anonyymi

      Sama juttu jalat turpoavat! Menen nyt valittamaan siitä,

    • Anonyymi

      Oli bisopropol losantin ja sain Amlodipin.

      Valitin kun vp nousee illalla, sain tuon tosantinin tilalle LOSANTIN COMP, siinä on nesteenpoisto.
      Lopetin täysin Amlodipin vaikka lääkäri sitäkin käski syömään illalla toisen pillerin.

      NYT on menty Bisopropol, Losantin COMP puolivuotta, paineet 120 tai alle, useimmiten on alle 100/70/55.

      Minun paineen nostaja on suola.
      En syö kaupan leipää. Syön maustamatonta lihaa ja usein en laita tosiaan mitään maustetta. Mutta nyt on olemassa maustesekoituksia 0% suolaa, GRILLImauste BROILERIMAUSTE sellaisissa pienissä pusseissa.
      Syön broileripihviä ja vauvaruokaa , jotain kasvissekoitusta, hedelmäsäilykepurkkeja, ananaspaloja , persikkaa, sekä omenahilloa , vehnäjauhoja
      näin 75v ei tarvi paljoa ruokaa.

      Suolattomaan pihviin tottuu. En ole syönyt vuosiin makkaraa, vain 2 kertaa kovaa juustoa, ei 20 v sulatejuustoja,
      En ole koskaan laittanut pullataikinaan tms. kun kotona teen suolaa.
      Helpompi on LOPETTAA suola monesta asiasta kuin vähentää.

      Amlodipin oli minulle mielestäni hyvin tehoton, tai teho ainakin laski 1 vuodessa.

    • Anonyymi

      minulle kävi samoin että nilkat turposivat tässähän ei kai ollut nesteenpoistolääke mukana soitin lääkärille lääke vaihdettiin turvotus poistui ,mutta vere
      npaine ei ole kunnossa

    • Anonyymi

      Minulla käytössä amlodipin 5mg/10mg.

      Tuttava varotteli, että vaikuttaa erektioon ja valitettavasti sitä heikentäen. No, tässä kun jonkin aikaa oon lääkettä käyttäny, niin vaikutus ollu kyllä päinvastoin. Seisoo niin että välillä jo ihan pakottaa.. Aamulla kovana, päivälläkin yrittelee vähän väliä ja illasta pesulla käydessä täydessä juhlakunnossa.

      • Anonyymi

        Verenpaine on alentunut 117/77. Ei turvotusta.
        Väsymystä kylläkin. Voisiko johtua lääkkeestä tai ehkä alhainen hemoglobiini, B12 puutosta


    • Anonyymi

      Amlopidin aiheuttaa minullekin voimakasta turvotusta. Tilalle vaihdettiin Oripid, jota olen käyttänyt parisen vuotta ilman ongelmia. Lääke sattui äskettäin loppumaan, joten olen ottanut kolmena päivänä Amlopidinia ja saanut nilkkani todella turvoksiin (ja vatsankin), joten päätin jättää yhden päivän väliin ja jatkan Oripidilla, kunhan saan sen haettua.

      • Anonyymi

        Minä olen käyttänyt tuota Amlodipin 5 mg yli kaksi vuotta.
        En muista, että olisi tullut mitään haittavaikutuksia. Ihan säännöllisesti aamuisin ottanut.
        Kyllähän jossain yhteyksissä pitänyt kirjata lukemat ylös.
        Aamumittaukset pienemmät.
        Noin 120/ 75 pulssi kylläkin 70-80. Iltaisin sitten korkeammat.
        Nyt kyllä vähän säikähdin, kun luin, että ikäihmisillä pitäisi yläpaine olla n.130. Tuossa ollut sitten alle 120.
        Nyt kyllä puolitin aamuksi pillerin. Olenhan yli 8kymppinen. Paino alle 50kg.
        Täytyy kysyä oikei lääkäriltä.
        Diabeteslääkityksen sain viimekesänä. Yllätys sekin, ei oikein oireita. Jos ei verenpaineestakaan. Tai molemmissa pystyi lukemista todeta.
        Nyt sitten muut vaivat tuntuu, jos sitten magneettikuva paljastaa selän ja jalkojen säryt. Niitä en oikein laita Amlodipin "piikkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen käyttänyt tuota Amlodipin 5 mg yli kaksi vuotta.
        En muista, että olisi tullut mitään haittavaikutuksia. Ihan säännöllisesti aamuisin ottanut.
        Kyllähän jossain yhteyksissä pitänyt kirjata lukemat ylös.
        Aamumittaukset pienemmät.
        Noin 120/ 75 pulssi kylläkin 70-80. Iltaisin sitten korkeammat.
        Nyt kyllä vähän säikähdin, kun luin, että ikäihmisillä pitäisi yläpaine olla n.130. Tuossa ollut sitten alle 120.
        Nyt kyllä puolitin aamuksi pillerin. Olenhan yli 8kymppinen. Paino alle 50kg.
        Täytyy kysyä oikei lääkäriltä.
        Diabeteslääkityksen sain viimekesänä. Yllätys sekin, ei oikein oireita. Jos ei verenpaineestakaan. Tai molemmissa pystyi lukemista todeta.
        Nyt sitten muut vaivat tuntuu, jos sitten magneettikuva paljastaa selän ja jalkojen säryt. Niitä en oikein laita Amlodipin "piikkiin.

        Olen itsekkin käyttänyt suurinpiirtein saman ajan.
        Ikää kohta 58.
        Olen yrittäjä ja jouduin nivelvaivojen takia syömään säännöllisesti tulehduskipulääkkeitä.
        Nyt tuli tilanne että kevensin työtä ja stressi pieneni (työntekijät pihalle).
        Eli ensin kokeilin tulehduskipulääkkeiden lopetusta, olin aimminkin kokeillut lopetusta mutta iski ikäänkuin kuumeisen olon ja paikat kipeäksi, nyt sitä ei tapahtunut.
        Viikko myöhemmin lopetin verenpainelääkkeen ja verenpaine kohosi hieman mutta asettui siihen 135/85 tasoon.
        Nyt kuukausi myöhemmin huomaan että yleisväsymys on poissa, nukun yöt paremmin.
        Yölliset vessassakäynnit vähentyneet ja paino pudonnut 3kg.
        Tuo paino oli se mikä askarrutti sillä tein aiemmin ruumiillisesti erittäin raskasta työta ja söin vastaavasti paljon, paino ei kuitenkaan hypännyt vaan putosi vähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen itsekkin käyttänyt suurinpiirtein saman ajan.
        Ikää kohta 58.
        Olen yrittäjä ja jouduin nivelvaivojen takia syömään säännöllisesti tulehduskipulääkkeitä.
        Nyt tuli tilanne että kevensin työtä ja stressi pieneni (työntekijät pihalle).
        Eli ensin kokeilin tulehduskipulääkkeiden lopetusta, olin aimminkin kokeillut lopetusta mutta iski ikäänkuin kuumeisen olon ja paikat kipeäksi, nyt sitä ei tapahtunut.
        Viikko myöhemmin lopetin verenpainelääkkeen ja verenpaine kohosi hieman mutta asettui siihen 135/85 tasoon.
        Nyt kuukausi myöhemmin huomaan että yleisväsymys on poissa, nukun yöt paremmin.
        Yölliset vessassakäynnit vähentyneet ja paino pudonnut 3kg.
        Tuo paino oli se mikä askarrutti sillä tein aiemmin ruumiillisesti erittäin raskasta työta ja söin vastaavasti paljon, paino ei kuitenkaan hypännyt vaan putosi vähän.

        Hei!
        Vaikka jo tuossa kirjoittelin, mutta jos 58v voisit myös uudelleen.
        Sinulla on myös nivelvaivoja, niin epäilisitkö verenpainelääkkettä aiheuttajaksi?
        Minä sain banadol fortea 200kpl , kun valitin vaivojani. Eihän tietysti auttaneet, enkä ole ostanut edes toista purkkia.
        Sitten kesäkuun lopulla lääkäri laittoi röntgenniin, todettiin nivelrikko oikeassa lonkassa. Vieläkään ei pysty pitkään nukkumaan sillä kyljellä.
        Millaisia vaivoja Sinulla on ja oletko saanut niveliisi millaista lääkettä?
        Minulla jatkui vaivat, nyt jaloissa (pahin oikea) lisäksi särky nilkaan saakka.
        Kävely helpotti kumarassa, mitä nyt pystyin liikkumaan. Siihen auttoi tilaamaani glukosamiini + MSM.
        Tai siinä vaiheessa oli magneettikuvauus joka näytti olevan vikaa lannerangassa. Ajatella, että pääsin kuvauksiin, näkyy tämäkin sairauteni, ei turhaa valitusta minulta.
        Sinulleko ei ole tehty ihmeellisempiä tutkimuksia nivelvaivoihisi. Hyvä jos saamasi lääke auttanut.
        Johan pelkäämääni (pahat kokemukset aijemmin) kortisonipiikkiäkin kokeiltiin. Ei auttanut.
        Tuon amiodipin olet sitten jättänyt? Toivotan hyvää kevättä, jos satut lukemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei!
        Vaikka jo tuossa kirjoittelin, mutta jos 58v voisit myös uudelleen.
        Sinulla on myös nivelvaivoja, niin epäilisitkö verenpainelääkkettä aiheuttajaksi?
        Minä sain banadol fortea 200kpl , kun valitin vaivojani. Eihän tietysti auttaneet, enkä ole ostanut edes toista purkkia.
        Sitten kesäkuun lopulla lääkäri laittoi röntgenniin, todettiin nivelrikko oikeassa lonkassa. Vieläkään ei pysty pitkään nukkumaan sillä kyljellä.
        Millaisia vaivoja Sinulla on ja oletko saanut niveliisi millaista lääkettä?
        Minulla jatkui vaivat, nyt jaloissa (pahin oikea) lisäksi särky nilkaan saakka.
        Kävely helpotti kumarassa, mitä nyt pystyin liikkumaan. Siihen auttoi tilaamaani glukosamiini MSM.
        Tai siinä vaiheessa oli magneettikuvauus joka näytti olevan vikaa lannerangassa. Ajatella, että pääsin kuvauksiin, näkyy tämäkin sairauteni, ei turhaa valitusta minulta.
        Sinulleko ei ole tehty ihmeellisempiä tutkimuksia nivelvaivoihisi. Hyvä jos saamasi lääke auttanut.
        Johan pelkäämääni (pahat kokemukset aijemmin) kortisonipiikkiäkin kokeiltiin. Ei auttanut.
        Tuon amiodipin olet sitten jättänyt? Toivotan hyvää kevättä, jos satut lukemaan!

        Tulee vähän harvakseltaan luettua näitä kirjoituksia.
        Siis nivelvaivoja ollut 10 vuotta joten ei johtunut verenpainelääkkeestä.
        Se että kun jouduin syömään tulehduskipulääkkeitä (meloxicam) maksimiannoksia ja työn kautta stessiä niin jo pelkästään nuo nosti verenpainetta.
        Niveliä tutkittu muttei läydetty syytä, olisiko raskas ruumillinen työ vaivojen syy.
        Lonkkien tekonivele leikattu 8v sitten.


    • Anonyymi

      olen kokenut saman tästä puuttuu nesteenpoisto lääke

      • Anonyymi

        Ihan mukava, että jatkunutkin vielä.
        Minä luin taas lähes kaikki kirjoitukset,,, yllätys, olinkin jo kirjoittanut hiljakkoin.
        Nyt ehkä uudelleen, kun parina aamuna oli 94/64 72. Jotain tuohon suuntaan. Apteekissa sanoinkin puolittavani en 5mg. Ei kyllä pyörrytä, jota kysyi.
        Päivällä/ illallahan suuremmat lukemat. Aika hyviä lukemia myös diabeteksessäkin, jossa lääkitys.
        Tuo selän magneettikuvaus vähän kesken, tai uudelleen fysiatrille. Tässä vaivassa on sitten kaikki säryt ja kivut.
        Onneksi kuvat selittää ne. Nämä muut taudit ei "tunnu missään"
        Toivottavasti muillekin käy tuo Amlodipin 5mg.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan mukava, että jatkunutkin vielä.
        Minä luin taas lähes kaikki kirjoitukset,,, yllätys, olinkin jo kirjoittanut hiljakkoin.
        Nyt ehkä uudelleen, kun parina aamuna oli 94/64 72. Jotain tuohon suuntaan. Apteekissa sanoinkin puolittavani en 5mg. Ei kyllä pyörrytä, jota kysyi.
        Päivällä/ illallahan suuremmat lukemat. Aika hyviä lukemia myös diabeteksessäkin, jossa lääkitys.
        Tuo selän magneettikuvaus vähän kesken, tai uudelleen fysiatrille. Tässä vaivassa on sitten kaikki säryt ja kivut.
        Onneksi kuvat selittää ne. Nämä muut taudit ei "tunnu missään"
        Toivottavasti muillekin käy tuo Amlodipin 5mg.

        ,,, niin piti kirjoittaa, että olin väärin tulkinnut sen ikäihmisten suositukset.
        Olikin ihan sopivat kaikille ja juuri pitäisi olla alle sen. Minulla saisi ehkä olla yli 110.


    • Anonyymi

      Kävin tänään lääkärissä 08.02.2023, aamulla, verenpainelääke on amlopidin 5mg Orion , molemmat nilkat todella turvoksissa ja jalat kipeenä , käytän myös Kolestrolilääkettä Rosuvastatin 20mg, mutta tämä vaihdettiin 10mg,n ,,no niin näytin ensin sairaanhoitajalle ensin jalkojani jalkaterät turvoksissa ja kipeet ,, hoitaja kutsui lääkärin paikalle ,, määräsi verikokeet ,,, jäin odottamaan kokeiden tuloksia,, sitä ennen tämä sairaanhoitaja laittoi minun molempiin jalkoihin tukisukat niiden päälle pehmustesidettä ja näiden päälle tiukasti idealsiyeet nyt jalat tiukasti siteissä . Jäin vielä odottamaan lääkärinlausuntoon verikokeista,,, no niin veriarvot hyvät,,, mutta sitten lääkäri sanoi verenpainelääke amplopidin 5mg aiheutta jalkojen turvotuksen , sekä mainitsemani kolestrolilääke aiheuttavat jalkojen turvotuksen ,,, mutta painotti tätä kyseistä verenpainelääkettä se suurin syy jalkojen turvotukseen ,,, lääkäri sanoi lopetta tämän verenpainelääkkeen käyttö toistaiseksi , sekä kolestrolilääkkeen ottaminen ,,, nyt odotetaan kun en käytä kumpaakaan lääkettä laskeeko turvotus poistuuko kipu ????

      • Anonyymi

        Toivottavasti lääkkeiden lopettamisen jälkeen turvotukset loppuneet!
        Minä en aikoinaan ajatellut mitään sivuvaikutuksia lääkkeestä. Nyt välillä puolittanutkin sen 5mg.
        Sinulle ihan siteet laitettiin? Nyt lopettamisen jälkeen palautuvat sitten normaaleiksi.
        Paljonko Sinulla verenpaineet sitten olleet.
        Jos vaatii lääkityksen, kai vaihdetaan. Minulla ei tuo oikea lonkka voi olla amlodipin aiheuttama, kun kuvattiin.
        Toissa kesänä todettiin diabetes, viime kesänä nivelrikko ja syksyllä spinaalistenoosi lannerangsta.
        Näihin selkä- jalkakipuihin ei mitään lääkettä. Kannattaako panadol forteakaan syödä, kun ei mitään auta. Fysiatrin soitto vasta huhtikuussa. Pääsin kuntoryhmään seästäni.
        Auttaneeko mitään.


    • Anonyymi

      Sama juttu. Lopetin heti käytön. Kesti viikon ennen kun turvotus loppui

    • Anonyymi

      Minulla on samainen lääke 10mm jalka pöydät turpoaa

    • Anonyymi

      Syön Norvasc nimistä verenpainelääkettä, jossa on paljon amlodipiniä. Jalat - tai oikeastaan koko kroppa - turpoaa, koska siihen kerääntyy nestettä ko.lääkkeestä.
      Olen pari vuotta pyytänyt terv.kesk.lääkäriäni vaihtamaan sen toiseen, mutta hän ei vaihda "koska se sopii sinulle niin hyvin". Olen täysin kyllästynyt turvonneisiin jalkoihini ja vaihdan lääkäriä. Kyllä maailmassa on oltava joku muukin aine kuin amlodipin, joka minulle sopisi.

    • Anonyymi

      Amloidipinea 5 mg kolme kuukautta. Aluksi oli kasvojen kuumotusta ja pientä päänsärkyä. Yleisin oire on lievä väsymys/alavireisyys. Verenpaine kyllä on laskenut, varsinkin yläpaine. Alapaine vielä siinä 90 molemmin puolin. Lisättiin annosta 10 mg. Katsotaan nyt miten vaikuttaa?

    • Anonyymi

      Minulla myös..aiemmin oli 5mg ei turvotusta nyt 2kuukautta 10mg nilkat turpoaa.. olin vielä bussi matkalla se pahensi..

    • Anonyymi

      Minulle määrättiin tuo lääke,kun tuli sydämenrytmihäiriö,oli kauhean kova rytmihäiriö omasta mielestäni,otettiin sitten sydänfilmi siinä ei ollut mitään muuta kuin kova syke,lääkäri määräsi Minulle verenpaine lääkityksen. Sen jälkeen alkoi bailut alkoi huimata sydän meinas hypätä rinnasta kauhea olo,ja kipu voi Hyvää päivää

    • Anonyymi

      Liikunta, kuten kävely tai pyöräily auttaa nilkkojen turvotukseen. Ehkä myös nesteenpoisto lääkitys.

      • Anonyymi

        Lääkkeet kuormittaa munuaisia


    • Anonyymi

      Joo siis todellakin kerää nestettä elimistöön. Minulla Amlodipin 5 mg 1x1. Paino nousi 10 kg ja nilkat turvoksissa sekä sormet. Lääkäri vaihtoi tilalle Hydrex Semi 25 mg 1/2×1. Heti helpottaa. Nestearvojen seuranta 2 viikkoa lääkkeen aloituksesta. Lääkäri vaihtoi, kun perustelin.

    • Anonyymi

      Verenpaine on alentunut 117/77. Ei turvotusta.
      Väsymystä kylläkin. Voisiko johtua lääkkeestä tai ehkä alhainen hemoglobiini, B12 puutosta

    • Anonyymi

      Sain samaa lääkettä ja ihmettelin mistä johtuu kun jalat turposivat. Paha oli kävellä kun ei jalat kääntyneet mihinkään. Soitin tänään omahoitajalle joka hoitaa lääkkeitten vaihdon lääkärin kanssa. Älä syö niitä, pyydä vaihtamaan lääkkeet. Onhan ne pakko vaihtaa.

    • Anonyymi

      kun ei anna itselle muuta mahdollisuutta hoitaa itseä kuin kemikaalit
      niin lista on pitkä ja vielä pitenee kun sivuvaikutuksia aletaan hoitamaan lisälääkkeillä.

      kokemus
      toinen tie viikossa parani kaikki kolesterooli verenpaine hyvälle tasolle
      ja on pysynyt .

    • Anonyymi

      Viikossa loppui nilkkojen turvotus ,kun kun lopetin käytön

    • Anonyymi

      Minullakin turposi nilkat. Lääke vaihdettiin losartaniin.

    • Anonyymi

      Pakko vaihtaa tai vaihda lääkäriä. Furesis on nesteepoisto lääke sitä ne mulle määräsi samaan ongelmaan. Lääkäreillä on noussut ammatti päähän luulevat olevansa jumalia!

      • Anonyymi

        Jos vuosi sitten olin käyttänyt Amlodipin 5mg pari vuotta, niin nyt yli kolme vuotta.
        Minulle kyseinen lääke on sopinut hyvin. Ei mitään sivuvaikutuksia.

        On vaan noita muita vaivoja joista näyn jo kirjoitelleenikin.
        Magneettikuvauksessa ei ihan niin pahana, ettei leikkausjonoonkaan laitettu.
        Alun perin taidettiin laittaa resepti johonkin nesteenpoistolääkkeeseen. En ole ottanut, kun paineet alentuneet tuolla A 5mg. Sekö myös alentaa verenpainetta.


    • Anonyymi

      Käy toisella lääkärillä.

    • Anonyymi

      Vaihda lääke. Sen voi vaihtaa. Minulla oli sama merkki ensin. Kengät ei mahtuneet jalkaan ja vaihdettiin.

    • Anonyymi

      Miksi hyväksytte tuon amlon. Minä ilmoitin heti lääkärille etten sitä syö. Toisilla lääkkeillä olen hyvin tullut toimeen.

    • Anonyymi

      Muuten hyvä,mutta väsyttää,nilkka turvotusta aiheuttaa sivuvaikutuksina

    • Anonyymi

      Olen nyt käyttänyt 2 kuukautta Exforge 10mg. Ensimmäinen kuukausi oli tosi huono olo ja väsytti. Nyt on viikon ajan ollu nilkat turvoksissa.

    • Anonyymi

      On se kumma kun lääkäri ei vaihda lääkettä. Mene toiselle lääkärille!

    • Anonyymi

      Selvä sydämmen vajaatoiminta. Nesteenpoisto lääkkeet ehdottomasti. Muuten käy huonosti sydän ei jaksa tuommosta pitkään.

    • Anonyymi

      "Etsikää hyviä lääkäreitä ja kun löydätte, pitäkää siitä kiinni. Niitä on harvassa, mutta niitä on".

      Niinpä, mutta terveyskeskuksessa se on mahdotonta. Ainakin meillä.

    • Anonyymi

      Lopeta lääke ja vaadi toinen.

    • Anonyymi
      UUSI

      Sain zanidippiä amlodipinin tilalle ei nilkkaturvotusta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe