Miten tarkka on GPS-laite?

Mie vuan

Meinaan ku mulla on Garminin zumo550 ja se ei ole kovinkaan tarkka. Suomessa on useita osoitteita, jotka se ohjaa 20-50m väärään paikkaan. Välillä ihan totaalisestikin väärin (esim. vantaa Muuntotie 3) paikkaan. Eli onko normaalia, vai onko laitteeni rikki????

11

1248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Snaut

      Myös siviiliGPS on paikannuksen suhteen nykyään erittäin tarkka sen jälkeen kun tahallinen häirintä (SA) kytkettiin järjestelmästä pois vappuna vuonna 2000. Vaakatasossa tarkkuus on muutama metri.

      Se, että laite ei osaa ohjata tarkasti oikeaan osoitteeseen johtuu karttamateriaalista. Nimittäin kartastosta ei suinkaan löydy paikkatietona etenkin taajamien ulkopuolelta jokaisen kiinteistön osoitetta, vaan sieltä täältä jokunen kadunnumero. Ellei tarkka katuosoite löydy reititysvaiheessa, niin navigaattori intrapoloi/ekstarpoloi sen halutun osoitteen. Koska kiinteistöt eivät ole tasaleveitä, niin voi muodostua useiden kymmenien jopa parin sadan metrin heitot todelliseen sijaintiin nähden. Suuremmat reititysvirheet johtuvat sitten järjestään suoranaisista virheistä kartastossa.

      • aina pysty täyteen

        tarkkuuteen. Jos satelliitteja sattuu juuri sillä hetkellä olemaan vähän taivaalla. Jokin maastoeste peittää niistäkin osan. Jos GPS-vastaamotin on auton sisällä ilman ulkoantennia, auton kori vaimentaa signaalia ja matalalla olevat satelliitit tippuvat pois. Että voi se GPS:kin heittää joskus kymmeniä metrejä. Mutta kuten edellinen vastaaja totesi, vika on todennäköisemmin karttatiedoissa ja tavassa millä vastaanotin tätä karttatietoa käsittelee.


      • taivaalla
        aina pysty täyteen kirjoitti:

        tarkkuuteen. Jos satelliitteja sattuu juuri sillä hetkellä olemaan vähän taivaalla. Jokin maastoeste peittää niistäkin osan. Jos GPS-vastaamotin on auton sisällä ilman ulkoantennia, auton kori vaimentaa signaalia ja matalalla olevat satelliitit tippuvat pois. Että voi se GPS:kin heittää joskus kymmeniä metrejä. Mutta kuten edellinen vastaaja totesi, vika on todennäköisemmin karttatiedoissa ja tavassa millä vastaanotin tätä karttatietoa käsittelee.

        En halua olla "satelliittien nussia" mutta niitä on "taivaalla viime aikoina ollut 24 kokonaista.


      • toivo tämä auttaa
        taivaalla kirjoitti:

        En halua olla "satelliittien nussia" mutta niitä on "taivaalla viime aikoina ollut 24 kokonaista.

        Paikannuksen tarkkuuden kannalta ratkaisevaa on horisontin yläpuolella näkyvien satelliittien lukumäärä, joka vaihtelee aika tavalla, niiden sijainti suhteessa toisiinsa sekä maastoesteet.

        Paikannustarkkuus on romahtaa selvästi metsäisillä pikkuteillä, minkä huomaa lievimmillään ajonopeusnäytön seilailusta ja pahimmillaan siitä, että kartan mukaan auto kyntää keskellä metsää, sadan metrin päässä tiestä. Myös kaupungeissa tarkkuus heittelee hetkittäin, kun rakennukset pätkivät yhteyttä satelliitteihin tai heijastukset rakennuksista sotkevat mittauksia.

        Maaseudun pikkuteillä paikannustarkkuus on ajoittain niin surkea, ettei vika liene pelkästään GPS-navigaattorissa, vaan myös kartta on "vähän sinnepäin". Kartathan on luotu ajelemalla tarkalla navigaattorilla varustetulla autolla reitit läpi, mutta puree se metsä tällaisenkin laitteen tarkkuuteen...


      • kartan valmistus
        toivo tämä auttaa kirjoitti:

        Paikannuksen tarkkuuden kannalta ratkaisevaa on horisontin yläpuolella näkyvien satelliittien lukumäärä, joka vaihtelee aika tavalla, niiden sijainti suhteessa toisiinsa sekä maastoesteet.

        Paikannustarkkuus on romahtaa selvästi metsäisillä pikkuteillä, minkä huomaa lievimmillään ajonopeusnäytön seilailusta ja pahimmillaan siitä, että kartan mukaan auto kyntää keskellä metsää, sadan metrin päässä tiestä. Myös kaupungeissa tarkkuus heittelee hetkittäin, kun rakennukset pätkivät yhteyttä satelliitteihin tai heijastukset rakennuksista sotkevat mittauksia.

        Maaseudun pikkuteillä paikannustarkkuus on ajoittain niin surkea, ettei vika liene pelkästään GPS-navigaattorissa, vaan myös kartta on "vähän sinnepäin". Kartathan on luotu ajelemalla tarkalla navigaattorilla varustetulla autolla reitit läpi, mutta puree se metsä tällaisenkin laitteen tarkkuuteen...

        Vai on kartat tehty ajelemalla autolla tiet. Ja että sateliittien paikat milloin mitenkin.Anteeksi vaan.


      • niin saadaan taas nauraa
        kartan valmistus kirjoitti:

        Vai on kartat tehty ajelemalla autolla tiet. Ja että sateliittien paikat milloin mitenkin.Anteeksi vaan.

        > Vai on kartat tehty ajelemalla autolla tiet.

        Näinhän se on tehty. Silloin kun GPS oli vielä uusi juttu TM:ssä oli artikkeli mittausten suorittamisesta. Kalustona oli parusnaveja tarkemmalla laitteistolla varustettu pakettiauto, jossa oli muistaakseni myös innertialaitteisto yhteyden pätkimisen varalta. Kyllä kaikki tiet nimenomaan ajamalla joudutaan kartoittamaan, vai kuvitteleeko P.E.L.L.E. että vaan räpsäistään pari kuvaa satelliista ja kartta-ainoisto, jossa on myös tiedot yksisuuntaisista teistä, kääntymiskielloista ja ajokielloista, syntyy niks naks automaattisesti?

        > Ja että sateliittien paikat milloin mitenkin.Anteeksi vaan.

        Ainiinjoo, maa onkin litteä ja GPS -satelliitit roikkuvat taivaankannesta ripustetuista langoista.

        Hei P.E.L.L.E. jos sinulla olisi navigaattori, niin voisit siitä ihka omasta navigaattoristasi katsoa, kuinka monta satelliittia parhaillaan mennä viipottaa horisontin yläpuolella. Tämä näyttö on olemassa juuri siitä syystä, että sen avulla voi myös arvioida paikannuksen onnistumista. Kovin lähellä horisonttia olevien satelliittien signaalia ei saa vastaanotettua kuin avoimessa maastossa. Hyvä ei myöskään ole, jos kaikki horisontin yläpuolella olevat satelliitit ovat tiiviissä nipussa, koska paikannus perustuu eräänlaiseen kolmiomittaukseen.


      • näkemystä on
        niin saadaan taas nauraa kirjoitti:

        > Vai on kartat tehty ajelemalla autolla tiet.

        Näinhän se on tehty. Silloin kun GPS oli vielä uusi juttu TM:ssä oli artikkeli mittausten suorittamisesta. Kalustona oli parusnaveja tarkemmalla laitteistolla varustettu pakettiauto, jossa oli muistaakseni myös innertialaitteisto yhteyden pätkimisen varalta. Kyllä kaikki tiet nimenomaan ajamalla joudutaan kartoittamaan, vai kuvitteleeko P.E.L.L.E. että vaan räpsäistään pari kuvaa satelliista ja kartta-ainoisto, jossa on myös tiedot yksisuuntaisista teistä, kääntymiskielloista ja ajokielloista, syntyy niks naks automaattisesti?

        > Ja että sateliittien paikat milloin mitenkin.Anteeksi vaan.

        Ainiinjoo, maa onkin litteä ja GPS -satelliitit roikkuvat taivaankannesta ripustetuista langoista.

        Hei P.E.L.L.E. jos sinulla olisi navigaattori, niin voisit siitä ihka omasta navigaattoristasi katsoa, kuinka monta satelliittia parhaillaan mennä viipottaa horisontin yläpuolella. Tämä näyttö on olemassa juuri siitä syystä, että sen avulla voi myös arvioida paikannuksen onnistumista. Kovin lähellä horisonttia olevien satelliittien signaalia ei saa vastaanotettua kuin avoimessa maastossa. Hyvä ei myöskään ole, jos kaikki horisontin yläpuolella olevat satelliitit ovat tiiviissä nipussa, koska paikannus perustuu eräänlaiseen kolmiomittaukseen.

        Lieneekö nimittelysi lapsuuden mitta vai tietämättömyytesi jatke. Olen aikuinen. Omistanut GPS-laitteen 80-90 luvun vaihteelta. Sama laite museoituna edelleen. Nykyisin haen sateliittejä neljällä erilaisella laitteella sekä Teleatlaksen, että Navteq:in kartta-aineistolla. Testailen niiden toimivuutta sekä töikseni että harrastuksekseni. Työkseni koodaan karttoja sinullekin?


      • herra on hyvä ja kertoo
        niin saadaan taas nauraa kirjoitti:

        > Vai on kartat tehty ajelemalla autolla tiet.

        Näinhän se on tehty. Silloin kun GPS oli vielä uusi juttu TM:ssä oli artikkeli mittausten suorittamisesta. Kalustona oli parusnaveja tarkemmalla laitteistolla varustettu pakettiauto, jossa oli muistaakseni myös innertialaitteisto yhteyden pätkimisen varalta. Kyllä kaikki tiet nimenomaan ajamalla joudutaan kartoittamaan, vai kuvitteleeko P.E.L.L.E. että vaan räpsäistään pari kuvaa satelliista ja kartta-ainoisto, jossa on myös tiedot yksisuuntaisista teistä, kääntymiskielloista ja ajokielloista, syntyy niks naks automaattisesti?

        > Ja että sateliittien paikat milloin mitenkin.Anteeksi vaan.

        Ainiinjoo, maa onkin litteä ja GPS -satelliitit roikkuvat taivaankannesta ripustetuista langoista.

        Hei P.E.L.L.E. jos sinulla olisi navigaattori, niin voisit siitä ihka omasta navigaattoristasi katsoa, kuinka monta satelliittia parhaillaan mennä viipottaa horisontin yläpuolella. Tämä näyttö on olemassa juuri siitä syystä, että sen avulla voi myös arvioida paikannuksen onnistumista. Kovin lähellä horisonttia olevien satelliittien signaalia ei saa vastaanotettua kuin avoimessa maastossa. Hyvä ei myöskään ole, jos kaikki horisontin yläpuolella olevat satelliitit ovat tiiviissä nipussa, koska paikannus perustuu eräänlaiseen kolmiomittaukseen.

        Olet varmaan jo selvittänytkin, miten GPS-kartta valmistuu. Ajeleeko pakettiautot teillä, ei meillä päin. Monella tila- tai mökkitiellä ei pakettiautot pystyisi edes ajamaan. Kartat ovat olleet olemassa jo kauan ennen TM:n autoja. Joten aikajanasi ei taida yltää kartoituksen tai edes GPS-aikojen alkuun.

        Sateliitit, joita tietojeni mukaan on nykyisin 30 kiertävät avaruudessa määrättyjä liikeratoja. Eivät siis leiju, kuten luulit. Se on totta, että gps-yhteyteen tarvitaan "ns" suorayhteys. Rakennukset, maasto, puusto on esteenä ja aiheuttaa peilauksia ja häiritsee tarkkuutta.

        Tässä alla on linkki, lyhyeen oppimäärään karttojen valmistuksesta.

        http://www.maanmittauslaitos.fi/default.asp?id=914
        Se parhaiten nauraa joka viimeiseksi nauraa..


      • nolottaisi minuakin
        herra on hyvä ja kertoo kirjoitti:

        Olet varmaan jo selvittänytkin, miten GPS-kartta valmistuu. Ajeleeko pakettiautot teillä, ei meillä päin. Monella tila- tai mökkitiellä ei pakettiautot pystyisi edes ajamaan. Kartat ovat olleet olemassa jo kauan ennen TM:n autoja. Joten aikajanasi ei taida yltää kartoituksen tai edes GPS-aikojen alkuun.

        Sateliitit, joita tietojeni mukaan on nykyisin 30 kiertävät avaruudessa määrättyjä liikeratoja. Eivät siis leiju, kuten luulit. Se on totta, että gps-yhteyteen tarvitaan "ns" suorayhteys. Rakennukset, maasto, puusto on esteenä ja aiheuttaa peilauksia ja häiritsee tarkkuutta.

        Tässä alla on linkki, lyhyeen oppimäärään karttojen valmistuksesta.

        http://www.maanmittauslaitos.fi/default.asp?id=914
        Se parhaiten nauraa joka viimeiseksi nauraa..

        > Olet varmaan jo selvittänytkin, miten GPS-kartta valmistuu.

        Ei kuulu toimenkuvaan, mutta on aivan varma juttu, että kaikki päätiet ja kaupunkien kadut on ajettu läpi ryhmittymiskaistojen, yksisuuntaisten katujen, kääntymiskieltojen yms. kartoittamiseksi.

        Maaseudun kärrypolut (tiet, joiden numero on yli kolminumeroinen) ja pyörätiet sen sijaan on hyvinkin saatettu koodata maastokartoista tai satelliittikuvista. Tämänhän arvaa jo siitäkin, että näiden osalta tiedoissa on huomattavia virheitä niin luokituksen (esim. pyörätie on saatettu koodata autolla ajettavaksi) kuin paikannustarkkuudenkin osalta.

        Hra mututiedon mestari voi tutustua asioiden oikeaan laitaan vaikkapa lueskelemalla tämänpäiväisestä hesarista uutisen siitä, kuinka Nokia on juuri ostanut Navteqin, joka on/oli autonavigaattorien kartta- ja ohjelmistovalmistaja. Kaupassa Nokialle siirtyi 3000 työntekijää, joista 700:n päiväduunina on ajella autolla ympäri maailmaa keräten tietoa teistä ja niiden varsista.

        > Kartat ovat olleet olemassa jo kauan ennen TM:n autoja.

        Eri asia. Digimuodossa olleita karttoja on ollut pitkään käytössä, mutta tekniikka on erilainen. Meri- ja maastokartat ovat / ovat olleet bittikarttamuodossa, siis tavallaan digitaalisia kuvia kartasta. Autonavien käyttämät kartat ovat sen sijaan vektorimuotoisia, siis tiet esitetään viivajonoina, joilla on alku- ja päätepiste ja joihin voi olla liitettynä muitakin ominaisuuksia, kuten tien numero, tieto mahd. rajoituksista erilaisille ajoneuvoille jne. Vektorimuotoisuus on ehdoton edellytys autonavigoinnille - ilman sitä navigaattori kykenisi vain laskemaan ilmansuunnan & etäisyyden linnuntietä toivottuun kohteeseen.

        Maastokartoissa siis tiet ovat pelkkiä viivoja paperilla (ainakin ennen olivat, ehkä nyt löytyy jo karttoja, joissa on yhdistetty bittakarttamuotoinen maasto vektorimuotoiset tiet) ja autonavigaattorien kartoissa puolestaan maasto esitetään vain hyvin karkeasti tyyliin vettä / metsää / peltoa / teollisuus- / asuinaluetta. Korkeuseroista yms. ei kartassa ole mitään tietoa. Niinpä autonavilla ei paljoa mitään metsässä teekään, ellei kyseessä ole laite, johon saa ladattua myös maastokartan.

        Jotain olisi voinut päätellä myös siitä, että maastokarttoja on ollut jo vuosia saatavilla aina pohjoisinta Suomea myöten, mutta koko maan kattavat autonavien kartat ovat aika uusi juttu. Jos en ihan väärin muista, koko suomen kattavat kartat tulivat myyntiin vasta keväällä 2005 eikä H:ki, Turku ja Tampere -kolmion kattaneet kartatkaan ole hirveästi vanhempi juttu.

        > Sateliitit, joita tietojeni mukaan on nykyisin 30 kiertävät avaruudessa määrättyjä liikeratoja. Eivät siis leiju, kuten luulit.

        Minä nyt vaan piikittelin yhtä pöljää (sinä / hengenheimolaisesi), joka tuossa meni möläyttämään, ettei signaalien vastaanotossa ikinä voi mitään häikkää olla, kun taivaalla killuu koko ajan 24 satelliittia.

        Aktiivisia satelliitteja tuskin on 30, vaan pikemminkin aiemmin mainittu 24, koska osa satelliiteista on aina varalla ja niillä korvataan rikkoontuneet. Navigaattorini mukaan 10-12 niitä yleensä näyttää horisontin yläpuolelta löytyvänkin, mikä myös tukee em. oletusta.

        > Se parhaiten nauraa joka viimeiseksi nauraa..

        Sinäpä sen sanoit. Myykö Maanmittauslaitos karttoja autonaveihin? Miksiköhän ei myy...?


    • ompi

      Kyllä GPS on riittävän tarkka. Osoitejärjestelmä vain ei ole.

    • mie vuan

      normaalia, että eteläsuomessa kun laittaa jonkin osoitteen, niin hyvin usein se laite ohjaa minut 20-50m väärään kohtaan? Lisäksi on paljon osoitteita (esim.juuri tuo muuntotie 3, vantaa) johon pitäisi ensinnäkin ajaa pyörätietä ja vielä ihan eri tien varteen?
      Tuskin koskaan olen päässyt niin lähelle että voisi sanoa, että se on tuossa mihin olin matkalla.
      Zumo550 on kuitenkin kallis laite ja se käyttää navteqin (muistaakseni) v9 karttaa, joten luulisi sen olevan aika hyvä...?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe