Onko astman oireita lain nämä?

epätietoinen ja kipiä

Hei!
Ongelmaa piisaa. Kerronpa taustoja vähän.
Epäilen kovasti olevani vähintään sairastumassa astmaan. Itseaiheutettua tämä on, lemmikkeinä ollut kissoja ja jysijöitä ja siivousta harrastettu Todellakin liian harvoin! Pölyssä ja eläinpölyssä siis asunut! Kuitenkin. No nyt tässä puolen vuoden sisään on ollut oireita vähän väliä pikkuhiljaa.
Limaa on ollut kurkku täys iltaisin jo ties kuin kauan, sitä saa kakoo ja häiritsee todella nukahtamista, en siis tupakoi. Yöllä jos herää on sama ongelma. En siis herää itse limaan/muuhun sen aiheuttamaan. Tuossa kuukausi pari taaksepäin heräsin aamuyöllä joko pienen tyttäreni ähinöihin tai sitten tähän itse asiaan. En ole varma kelloajasta johtuen siis, kuitenkin heräsin ja totesin että nytpä en saa henkeä kunnolla siis todella hankalaa oli hengitys, ähistelin vuoteessa, ja kävin jalkeilla, tämä taisi auttaa edes vähän, palasin vuoteeseen ja olin vaipumassa uneen monta kertaa mutta juuri ennen nukahtamista heräsin siihen että tuntuu että tukehdun jos nukahdan, piti oikein hengittämällä hengittää että ilma kiersi. Tuntemuksia ilmateissä en kyllä muista. Luulin tämän nimittäin johtuvan stressistä. No nyt on taas alkanu oireet hiipiä nurkan takaa, ja viime perjantaisen varaston siivouksen jälkeen oli aika tuskainen viikonloppu, ja nyt on alkanut olla kutinaa/kirvelyä kurkussa joka sitten yskittää, limaa ei tule kuitenkaan muuten kuin kakomalla tai rykimällä (sitähän riittää) Putkissa on kurja olo iltaisin ja välillä kuristaa ja tuntuu että on pala kurkussa. Oon nyt siis PEF-seurannalla ja arvot on pysyneet tasaisina oli mulla "oireita" tai ei. Oon 169cm ja 21v nainen ja puhaltelen maksimissaan 470 tämä keskipäivästä illalla voipi olla että puhallan 420 tai sitten jopa 450. En tiedä johtuuko tekniikastani jota oon yrittäny harjoitella, nyt alkaa tulla 3puhallusta aika tasaset tulokset.. kuitenkin, onko tämä nyt astmaa vai mitä... Lääkäri oli vähän nihkee ja sanoi että ei ole astma pois suljettua muttei kyllä nyt ihan täysin swelvääkään. Itsee ahistaa että jos ei oo astmaa niin mikäs minuu kuristaa..henkistä tuskin on, sitäkin elämässäni kärsinyt, ja fiilikset ei oo nyt kyllä todellakaan samat henkisesti tai ei kyllä ees tunnu samalle.. Välillä huomaan myös hyperventiloivani lievästi ainakin mikä ei kyllä helpota sitten oloa.. Juu saikohan kukaan selvää nyt..
Kiitos jos joku vastaa, niin ja PEFfiä ei vielä lääkkeen kanssa mitata, kohta vasta alkaa..

13

5395

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimetön

      kyllä oli helppo samaistua edelliseen... limaa, tukehtumisen tunne nukahtaessa tai sellainen fiilis, että ei ikäänkuin muista hengittää ja putoaa jonnekin... pelästyyy ja pomppaa pystyyn läähättämään.

      oireita on ollut n. viisi vuotta... välillä vaikeampia välillä helpompia ja välillä jopa oireeton.

      mulla on astmalääkitys (flixotide diskus) vaikka välillä epäilen, että mulla on joku muu sairaus???

      päivät menee helpommin joten olen alkanut epäillä, että siihen liittyy myös stressi/psyykkinen tekijä... mulle aivan sama kun vaan apu löytyisi!!!

      usein sellainen tunne myös, että joku pitää kättä kevyesti mun kurkulla. sisäänhengitys on vaan työläämpää. vaikuttaa myös unen laatuun koska olen usein aika väsynyt.

      tässä alkua.

    • nunnukkaliisa

      Etsippä netistä tietoa refluksin taudin oireista sillä itselläni on noista molemmista epäily mutta ei kumpikaan selkeästi. Refluksinissa on paljon astman oireita ja päinvastoin.Närästääkö sinua ???

    • limaa kurkussa

      Vastaan kysymyksiisi,ymmärrykseni,mukaan
      ITSELLÄNI MYÖS,OLLUT JA ON,LIMAA KURKUSSA,lima
      ei tule ulos nenää niistämällä,vaan valuu
      nieluun,ja sekös kutiaa ja yskittää,.PEF-arvot
      vuosia jo luokkaa 530.540.840.
      Sairastuin HOME TALOSSA ASTMAAN,ja kyllä yskiminen oli sitä luokkaa,että pissat tuli joka rykäisyllä housuun,keuhkoihin sattui.
      Talvipakkasilla ylämäissä öli pakko pysähtyä vetämään henkeä.
      -YSKIMINEN TODETTIIN RASITUSASTMAKSI.
      Keuhko sairaalassa näin.Kuinka hoitsut toi,
      Potilaille muovipullon jossa oli n.1d:n verran vettä,ja muoviletkun,jota puhalletaan,kuin
      lapset limsaa tai muutavastaavaa.
      -ja se toimi kyllä joiltain limat vain lähti.NOITA PULLOJA SAA TERKKAREISTA OPETTA-
      VATKIN SEN KÄYTÖN.
      -Allegia testeissä kannattaa käydä.Onko eläin allergiaa.PÖLY.

      • alkuperäinen kirjoittelija

        Joo, siis vastaanpa että ei ole närästystä, ei ole olllut sitten raskauden lainkaan...
        Hmm, mä mietin sitä että nyt on ilmaantunut vasta tää yskinnän tarve, limaa on ollut mutta kuuliaisena herkästi nukkuvan lapsen äitinä olen kakonut usein yskimättä ulos (joo-o aika hankalaa jos uskotte), siinä jos missä ei henki kulje kun lima valuu ieluun, aina kun luulee et kaikki ok ja pääsee unille taas valuu limaa tohon kurkun suulle. Tuntuu että ne jojottelee siellä... Yskintä menee mulla vähän liman "ohi" ei osu lainkaan, ellen kunnolla oikein röhäise silleen et seinät raikaa. Sitäpä ei yöllä tehdäkään kun laps nukkuu mun vieressä. Ja tänä aamuna tuli vielä semmoinen kutittava/kirvelevä(hkö) tunne kurkkuun ja teki mieli yskiä mutta halusin nukkua vielä kun kello oli viis ja vedet silmissä sitten pidättelin yskää ettei laps raukka herää.
        Aamuisin oon saanu "pihastua" nyttemmin 380-400 heti herättyä PEFfiä, usein ennen unta on tullut jopa 460-480 (nämä siis tuoreimpia parilta illalta...) Epäilen kyllä et oon aamulla niin pökissä vaan etten aina tajua miten sitä puhallettiinkaan.... Vaikka puhallan jopa neljä kolmen puhalluksen sarjaa niin lähes samathan nuo on, ei usko ihtiään.
        Viimeisimmälle vielä että pölyallergiaahan tässä on selvästi mukana, vaan siivottu on ja tuuletettu vaan eipä hellitä limat eikä muut..
        Mulle lykättiin vaan PEFfit käteen ja käskettiin parin viikon päästä takas, sitten lisätutkimukset, mietin jo et meniskö yksityiselle missä ne ei säästele epäselvän tapauksen vuoksi. :/

        Kiitos kaikille, toiv. tulee lisää kommenttia..
        Epäilen kyllä että onkohan ees astmaa kun ei oo tullu kun sen kerran semmoinen varsinainen hengenahdistus kohtaus, muuten ollut vaan epämääräistä kuristavaa tunnetta hengitysteissä hengitellessä. Joutuu oikein panostamaan siihen et saa ilmat sisään ja ulos :S Arvatkaa kun kävin porukoitten puusaunassa kyllä kuului hengitys sen jälkeen, ei vinkunu vaan oli raskasta.. Ja vinkuuhan tuo yskiessä välillä.
        No tämä tästä nyt...


      • alkuperäinen kirjoittelija
        alkuperäinen kirjoittelija kirjoitti:

        Joo, siis vastaanpa että ei ole närästystä, ei ole olllut sitten raskauden lainkaan...
        Hmm, mä mietin sitä että nyt on ilmaantunut vasta tää yskinnän tarve, limaa on ollut mutta kuuliaisena herkästi nukkuvan lapsen äitinä olen kakonut usein yskimättä ulos (joo-o aika hankalaa jos uskotte), siinä jos missä ei henki kulje kun lima valuu ieluun, aina kun luulee et kaikki ok ja pääsee unille taas valuu limaa tohon kurkun suulle. Tuntuu että ne jojottelee siellä... Yskintä menee mulla vähän liman "ohi" ei osu lainkaan, ellen kunnolla oikein röhäise silleen et seinät raikaa. Sitäpä ei yöllä tehdäkään kun laps nukkuu mun vieressä. Ja tänä aamuna tuli vielä semmoinen kutittava/kirvelevä(hkö) tunne kurkkuun ja teki mieli yskiä mutta halusin nukkua vielä kun kello oli viis ja vedet silmissä sitten pidättelin yskää ettei laps raukka herää.
        Aamuisin oon saanu "pihastua" nyttemmin 380-400 heti herättyä PEFfiä, usein ennen unta on tullut jopa 460-480 (nämä siis tuoreimpia parilta illalta...) Epäilen kyllä et oon aamulla niin pökissä vaan etten aina tajua miten sitä puhallettiinkaan.... Vaikka puhallan jopa neljä kolmen puhalluksen sarjaa niin lähes samathan nuo on, ei usko ihtiään.
        Viimeisimmälle vielä että pölyallergiaahan tässä on selvästi mukana, vaan siivottu on ja tuuletettu vaan eipä hellitä limat eikä muut..
        Mulle lykättiin vaan PEFfit käteen ja käskettiin parin viikon päästä takas, sitten lisätutkimukset, mietin jo et meniskö yksityiselle missä ne ei säästele epäselvän tapauksen vuoksi. :/

        Kiitos kaikille, toiv. tulee lisää kommenttia..
        Epäilen kyllä että onkohan ees astmaa kun ei oo tullu kun sen kerran semmoinen varsinainen hengenahdistus kohtaus, muuten ollut vaan epämääräistä kuristavaa tunnetta hengitysteissä hengitellessä. Joutuu oikein panostamaan siihen et saa ilmat sisään ja ulos :S Arvatkaa kun kävin porukoitten puusaunassa kyllä kuului hengitys sen jälkeen, ei vinkunu vaan oli raskasta.. Ja vinkuuhan tuo yskiessä välillä.
        No tämä tästä nyt...

        Mie näköjään oikeesti avun tarpeessa..:D Tai TIEDON.
        Siis tämmönen oireen kerpele tuli vielä mieleen mikä ilmenee joskus iltaisin kun oikein ramasoo, niin tietenkin haukotuttaa, mutta välillä mun haukotukset ei oikein ota happea. KEuhkojen kyky täyttyä loppuu melkeistä kesken haukotuksen ja haukottelen ilmaa, vaikka joskus kyllä sujuu ja keuhkot täyttyy. Näiden vähä vähemmän happipitoisten haukotusten aikaan on muutenkin hengitellessä tunne että keuhkot ei täyty, saati tyhjenny. En aina tiedä onko kyse siitä että keuhkot ei täyty vai siitä että keuhkoissa on jo ilmaa koska en saa hengitettyä kaikkea hengittämääni ulos, ja arvatkaas kun tämä jää vaivaamaan niin usein siitä seuraa kaupanpäällisiksi vielä hyperventilointia ja avot, ilta on pihinää ja huokailua ja haukottelua ja hankalaa oloa täys. Korostaisin kumminkin että hyperventilointia ei seuraa aina, vaan ainostaan joskus kun tämä hengityksen hankaluus oikein jää pelottamaan..
        Että näin.. harmi kun näihin vieteihin vastaillaan niin verkkaisesti/tulee usia niin huonosti, toimimaton forumi muutenkin kun juuri vastatut viestit eivät nouse ylöspäin..:/ Muuten ihanaa kun teiltä saa tietoa, kiitos...! :)


      • nunnukkaliisa
        alkuperäinen kirjoittelija kirjoitti:

        Mie näköjään oikeesti avun tarpeessa..:D Tai TIEDON.
        Siis tämmönen oireen kerpele tuli vielä mieleen mikä ilmenee joskus iltaisin kun oikein ramasoo, niin tietenkin haukotuttaa, mutta välillä mun haukotukset ei oikein ota happea. KEuhkojen kyky täyttyä loppuu melkeistä kesken haukotuksen ja haukottelen ilmaa, vaikka joskus kyllä sujuu ja keuhkot täyttyy. Näiden vähä vähemmän happipitoisten haukotusten aikaan on muutenkin hengitellessä tunne että keuhkot ei täyty, saati tyhjenny. En aina tiedä onko kyse siitä että keuhkot ei täyty vai siitä että keuhkoissa on jo ilmaa koska en saa hengitettyä kaikkea hengittämääni ulos, ja arvatkaas kun tämä jää vaivaamaan niin usein siitä seuraa kaupanpäällisiksi vielä hyperventilointia ja avot, ilta on pihinää ja huokailua ja haukottelua ja hankalaa oloa täys. Korostaisin kumminkin että hyperventilointia ei seuraa aina, vaan ainostaan joskus kun tämä hengityksen hankaluus oikein jää pelottamaan..
        Että näin.. harmi kun näihin vieteihin vastaillaan niin verkkaisesti/tulee usia niin huonosti, toimimaton forumi muutenkin kun juuri vastatut viestit eivät nouse ylöspäin..:/ Muuten ihanaa kun teiltä saa tietoa, kiitos...! :)

        En jaksa lukea kaikkia kovin tarkasti kun kirjoitat niin kovin pitkiä viestejä, mutta jäin miettimään onko sinulla vaikeuksia hengityksen kanssa sisään vai ulos päin. Nimittäin astman tuntee siitä että ulos hengitys on vaikeampaa. Mutta miksi et mene lääkäriin ?


      • pikat-zu
        nunnukkaliisa kirjoitti:

        En jaksa lukea kaikkia kovin tarkasti kun kirjoitat niin kovin pitkiä viestejä, mutta jäin miettimään onko sinulla vaikeuksia hengityksen kanssa sisään vai ulos päin. Nimittäin astman tuntee siitä että ulos hengitys on vaikeampaa. Mutta miksi et mene lääkäriin ?

        sitä että astmassa _vain_ ulos hengitys vaikeutuu. En edes löytänyt mistään tietoa missä olisi näin sanottu.

        Tässä on terveysportin lääkärin tietokannasta astman oireet:

        * Astman oireet ovat moninaisia ja erilaisia eri potilailla. Oireisto vaihtelee usein samallakin potilaalla kuukaudesta toiseen.
        * Tavallisia oireita astmassa
        o Hengenahdistus
        Aamuisin ja aamuöisin
        Rasituksen jälkeen (erityisesti pakkasella)
        Ylähengitystieinfektioiden yhteydessä
        Allergeeneille, kuten siitepölyille ja eläimille, altistumisen jälkeen
        * Hengityksen vinkuna
        o Samanaikaisesti hengenahdistuksen kanssa
        * Pitkäaikainen yskä
        o Aamuisin ja aamuöisin
        o Liittyy ärsyttäviin tekijöihin
        o Kolmasosalla pitkään yskijöistä todetaan myöhemmin astma.
        o Yskä voi olla kuivaa, mutta usein keuhkoista erittyy kirkasta vaaleaa limaa.

        (valitettavasti sisennykset ei näköjään toimi täälä, mut * on 1.taso, o on 2.taso ja on 3.taso)


      • LAteksei
        nunnukkaliisa kirjoitti:

        En jaksa lukea kaikkia kovin tarkasti kun kirjoitat niin kovin pitkiä viestejä, mutta jäin miettimään onko sinulla vaikeuksia hengityksen kanssa sisään vai ulos päin. Nimittäin astman tuntee siitä että ulos hengitys on vaikeampaa. Mutta miksi et mene lääkäriin ?

        Oliko tää läppä? Terveisin astmaatikko vauvasta asti.

        Lueppa astman tuntomerkit uudestaan.


    • Samma här

      Mulla on nyt jo jonkin aikaa ollut keuhkoputken tulehdus. Sain siihen lääkekuurin, jonka aikana limaa alkoi tulla vähän liikaakin. Illalla nukkumaan mennessä kurkkua kutittaa ja yskittää, kun limaa nousee kurkkuun. Yöllä ja aamulla olen muutamia kertoja meinannut tukehtua siihen. Lima nousee aika ylös, mutta en saa rykäistyä sitä pois, vaan se jää jotenkin "vaiheeseen" ja tukkii koko kurkun. Henki ei kulje. Tilanne laukeaa vasta, kun imaisen vähän vettä pillillä. Sisään hengitys on todella työn ja tuskan takana tällaisen kohtauksen jälkeen. Lisäksi röyhtäilen, mikä on todella uutta minulle. Tällä hetkellä tautiani hoidetaan astmalääkityksellä, mikä on kyllä helpottanut näitä tukehtumisjuttuja, mutta ei poistanut niitä.

    • entinen arvailija

      Sinun oireet ovat aivan niin kuin minulla oli kolme vuotta sitten. TK lääkäri käski vain ruveta kuntoilemaan ja laihduttaa. Niin teinkin, mutta tuntemukset eivät hävinneet minnekkään. Ajattelin, että kait se on sitten korvien välissä vika. Nyt sitten loppu kesästä sairastuin flunssaan, joka ei lähtenyt millään pois. Kävin lääkärissä ja siellä otettiin keuhkokuvat ja sanottiin, että mulla on keuhkokuume (johon 10 pvä antibiootteja). No flunssa hävisi mutta yskä ei nimenomaan kuiva yskä ja puristava tunne niinkuin joku puristaisi jatkuvasti kurkusta kiinni. Menin uudestaan lääkärille, joka antoi toisenlaiset antibiootit. Ja ei kun olo oli ihan yhtä paha. Kuurin lopussa sitten tilasin ajan yksityiselle keuhkolääkärille,joka otti asian heti todesta. Otettiin keuhkokuvat,tehtiin allergiatestit ja kaiken mahdolliset puhallustestit ilman lääkkeitä ja lääkkeiden kanssa. Kaikki tämä tehtiin yhtenä iltana..... Eli ei viikkojen odottelua enää. Ja tulos oli. Pahaksi päässyt ASTMA kun ollut niin kauan hoitamattomana!!!!! Nyt sitten kortisoni lääkitys tabletteina sekä flixotide ja ventoline. Joten olen sitä mieltä että mene ihmeessä heti yksityiselle alan lääkärille. Vaikka se maksaa enemmän kuin normaali terveyskeskuslääkärin luona käynti, mutta saat oikean diagnoosin heti. Ja saat itsellesi mielenrauhan.............

      • meilläpäin kait

        "kaiken mahdolliset puhallustestit ilman lääkkeitä ja lääkkeiden kanssa."

        ... astmatutkimukset tehdään luotettavasti vasta kun infektiosta on kulunut vähintään se pari viikkoa.
        Ja ei kaikkia mahdollisia tutkimuksia voi tehdä samana iltana. Missäs se noin pätevä yksaityislääkäri taas olikaan ;-).


    • entinen arvailija

      Jäi äsken tuosta viestistäni pois se, että minulla ei ollut eikä ole koskaan ollutkaan keuhkokuumetta. Yleislääkärit olivat vain pikkuisen tulkinneet kuvia väärin...........

    • vinkunaa

      Vinkuuko hengityksesi kuin urkupillistö, kun olo on pahin? Onko kohtauksellista? Ja kun et esim ole eläinhilsepölyssä vaan ulkona, on parempi hengittää? Auttaako saunan löylyt tai höyrysauna sinua yskimään sitkeää limaa pois?
      Jos limaa kertyy vain kurkkuun, on toisinaan kyse ihan muusta kuin astmasta. Poskionteloista voi valua limaa kurkkua kutittamaan, ja yritää se lima valua henkitorveenkin ja yskittää.
      Pitääkö sinun istua hiukan kumarassa että kohtauksen aikana henki kulkisi vähän paremmin?

      Mille kaikelle olet allerginen?
      Itsellä ei ole ympärivuotisia asmaoireita, eli kohtauksia. Kevättalvella alan oireilla. Eilenillalla kuului oma urkupillistö- vinkuna, mutta kun antihistamiinit on ok niin en tartte välttämättä aina avaavaa lääkettä. Toisaalta aina keuhkoputkentulehdus saa oireet pahentumaan, ventoline tms on tarpeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe