Kääpiö-sanako on

ruma sana?

Ennen sanottiin lyhytkasvusia tietyillä tuntomerkeillä, pitkä selkä, lyhyet raajat, suurehko pää kroppaan verrattuna, kääpiöilsi.

En tiedä miksei tätä sanaa enään käytetä, koska ovathan kääpiöt erinäköisiä muihin lyhyiin ihmisiin verrattuina, ne ovat ikäänkuin oma ryhmänsä ja heitä syntyy tietty määrä ihmiskunnassa, joskin periytyvyys on melkosen suuri jos tähän ryhmään kuuluva henkilö saa jälkikasvua.

En ymmärrä miksi sana on jotensakin kielletty, vaikkakin ihan selvästi kääpiöt poikkeavat monellakin tavoin muista lyhytkasvuisista.

84

8999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juulia

      Kyllä se vaan on ruma sana jos sillä kutsutaan lyhytkasvuiseksi tietyn sairauden takia jäänyttä ihmistä.
      Kääpiöt ovat satuolentoja.

      • tietää_

        eräs kääpiö kertoi minulle, että häntä suivaannuttaa jos joku sanoo häntä "lyhytkasvuiseksi"! Hän ottaa täytenä vittuiluna sen, jos joku häntä siksi kutsuu. Hän tietää sen, että lyhyt on lyhyt ja kääpiö on kääpiö, mutta mikä vitun lyhytkasvuinen?! Hän sanoo olevansa täysin kasvanut ja jos jollakulla on muuta väitettävää, niin HAISTAKOON VITUT!


      • ssssssssssssssss

        kyllä siellä esiintyi sana dwarfism. Sehän on selvästi johdettu dwarf sanasta, joka tarkoittaa kääpiötä. Miksi kääpiö-sanaa ei saisi käyttää suomenkielessäkin?


      • eri säännöt
        ssssssssssssssss kirjoitti:

        kyllä siellä esiintyi sana dwarfism. Sehän on selvästi johdettu dwarf sanasta, joka tarkoittaa kääpiötä. Miksi kääpiö-sanaa ei saisi käyttää suomenkielessäkin?

        Kappas kun kielet ja kulttuurit eroavat toisistaan. Englannin kielessähän on kaksi sanaa, jotka voidaan suomeksi kääntää kääpiöksi. Dwarf-sana on käsittääkseni suht hyväksytty ilmaus lyhytkasvuisista, kun taas midget-sana koetaan loukkaavaksi.

        Sille, miksi toiset sanat koetaan loukkaavaksi, löytyy yleensä kulttuurisia ja historiallisia syitä. Jos tietty ryhmä kokee jonkin sanan loukkavaksi, sanan käytöstä yleensä halutaan päästä eroon. En ymmärrä, miksi joillekin on niin vaikeaa noudattaa sananvalinnoissa toiveita, joita sanan käytön kohteena olevat ihmiset esittävät. Minusta on ihan hyvien käytöstapojen mukaista kutsua ihmisiä sen mukaisesti, miten he haluavat tulla kutsutuiksi.


      • kuninkaaksi
        eri säännöt kirjoitti:

        Kappas kun kielet ja kulttuurit eroavat toisistaan. Englannin kielessähän on kaksi sanaa, jotka voidaan suomeksi kääntää kääpiöksi. Dwarf-sana on käsittääkseni suht hyväksytty ilmaus lyhytkasvuisista, kun taas midget-sana koetaan loukkaavaksi.

        Sille, miksi toiset sanat koetaan loukkaavaksi, löytyy yleensä kulttuurisia ja historiallisia syitä. Jos tietty ryhmä kokee jonkin sanan loukkavaksi, sanan käytöstä yleensä halutaan päästä eroon. En ymmärrä, miksi joillekin on niin vaikeaa noudattaa sananvalinnoissa toiveita, joita sanan käytön kohteena olevat ihmiset esittävät. Minusta on ihan hyvien käytöstapojen mukaista kutsua ihmisiä sen mukaisesti, miten he haluavat tulla kutsutuiksi.

        Muuten mä kyllä loukkaannun, koska mä HALUUN tulla kututuksi kunkuksi.


      • Käytöstavat on
        eri säännöt kirjoitti:

        Kappas kun kielet ja kulttuurit eroavat toisistaan. Englannin kielessähän on kaksi sanaa, jotka voidaan suomeksi kääntää kääpiöksi. Dwarf-sana on käsittääkseni suht hyväksytty ilmaus lyhytkasvuisista, kun taas midget-sana koetaan loukkaavaksi.

        Sille, miksi toiset sanat koetaan loukkaavaksi, löytyy yleensä kulttuurisia ja historiallisia syitä. Jos tietty ryhmä kokee jonkin sanan loukkavaksi, sanan käytöstä yleensä halutaan päästä eroon. En ymmärrä, miksi joillekin on niin vaikeaa noudattaa sananvalinnoissa toiveita, joita sanan käytön kohteena olevat ihmiset esittävät. Minusta on ihan hyvien käytöstapojen mukaista kutsua ihmisiä sen mukaisesti, miten he haluavat tulla kutsutuiksi.

        Eli jos kääpiö on ilkeä, häntä saakin kutsua kääpiöksi?


      • Anonyymi

        Älä puhu muunneltua totuutta. Olen nähnyt useammankin kääpiön, ihan eläviä ihmisiä olivat.
        Ei pidä pahoittaa mieltään kaikesta.


      • Anonyymi
        tietää_ kirjoitti:

        eräs kääpiö kertoi minulle, että häntä suivaannuttaa jos joku sanoo häntä "lyhytkasvuiseksi"! Hän ottaa täytenä vittuiluna sen, jos joku häntä siksi kutsuu. Hän tietää sen, että lyhyt on lyhyt ja kääpiö on kääpiö, mutta mikä vitun lyhytkasvuinen?! Hän sanoo olevansa täysin kasvanut ja jos jollakulla on muuta väitettävää, niin HAISTAKOON VITUT!

        Miksi pitää yleensä sanoa kummallakaan nimityksellä. Kaikki ovat ainoastaan himisiä, ja heillä on oma nimikin . Tavallisesti muita ihmisiä kutsutaan nimellä, miksi ei kaikkia.
        Sitä olen miettinyt monet kerrat, sillä se joka näkee ihmisen näkee myös miten pitkä hän on .
        Ei yli kaksi metrisiäkään kutsuta ylikasvuisiksi koskaan, siis miksi pienempiä on pakko kutsua joillain nimityksillä kun ihan hyvin voi sanoa ihmisen nimen .
        Suomalaisilla on inhottava tapa käyttää aina joitain nimityksiä ihmisistä .
        Annetaan vaan jokaisen ihmisen olla sellaisia kun ovat ilman lisä nimiä .


      • Anonyymi
        Käytöstavat on kirjoitti:

        Eli jos kääpiö on ilkeä, häntä saakin kutsua kääpiöksi?

        Miksi siis pitää kutsua joksikin sillä he ovat ainoastaan ihmisiä, sanotaanko sinuakin pitkä leuaksi kun sinusta puhutaan vai käyttävätkö sinun oikeaa nimeäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä puhu muunneltua totuutta. Olen nähnyt useammankin kääpiön, ihan eläviä ihmisiä olivat.
        Ei pidä pahoittaa mieltään kaikesta.

        Miten tuntisit itse jos sinua kutsuttaisiin jollain nimityksellä koska sinulla on oikea nuåimikin.. miten se on sinulle tärkeää käyttää nimitystä. Sitä en ymmärrä.
        Sanotaanko sinuakin jollain nimityksellä vai saatko olla vaan ihminen ihmisten joukossa


      • Anonyymi
        ssssssssssssssss kirjoitti:

        kyllä siellä esiintyi sana dwarfism. Sehän on selvästi johdettu dwarf sanasta, joka tarkoittaa kääpiötä. Miksi kääpiö-sanaa ei saisi käyttää suomenkielessäkin?

        Miksi luulet että ihmiset joista niin kovasti haluat käyttää nimirystä eivät pidä siitä .
        Eiköjän se Ole niin että tämä vanha sana joka viittaa taruihin on heitä loukkaava. Joten onko sinulla tarve jotenkin loukata näitä ihmisiä jotka eivät pidä nimityksestä.
        Siksi sivistynyt ihminen kunnioittaa heidän toivomustaan
        . Kasvu asioihin on satoja eri syitä joista sinä et tiedä mitään , kovasti vaan pidät jotenkin oikeutenasi nimitellä ihmisiä.
        Ota selvää asoista ja kunnioita ihmisten pyyntöä etteivät halua että heitä nimitellään


    • tietää_

      Ennen kääpiöt oli ihan kivoja, eikä niissä ollut mitää ihmeellistä. Nykyään kääpiöt ovat pahoja ja ne pyritään poistaan heti, vaikka kyse olis niitä kuvaavasta sanastakin.

      Sanassa kääpiö ei ollut mitään pahaa, mutta nykyään kun puhutaan kääpiöistä, niin jotkut ihmiset yhdistävät sen heti negatiiviseen eli pahaan.
      Itse jos näen kääpiön niin en todellakaan ajattele mitään pahaa vaan suhtaudun häneen kuin muihinkin ihmisiin.

      • Anonyymi

        Asian yksinhän on se että minkätähden sinulla pitäisi olla oikeus kutsua jotain muulla kun hänen oikealla nimellään . Sen haluaisin tietää . Ei sinuakaan varmaan kutsuta länkisääreksi vaan ihan vaan sillä omalla nimelläsi


    • lyhäri

      Nykyään meitä pieniä sanotaan lyhytkasvuisiksi, jos minua nimitetään kääpiöksi otan sen loukkauksena.

      • loukkaavaa

        Toisaalta meitä pitkiäkin usein nimitetään
        mitä kummallisimmilla nimillä: hongankolistaja esim vain mainitakseni...kyllähän sekin loukkaava nimitys on, siis miksei voi vaan käyttää toteamusta "se on pitkä"....ennemmin kuin "no se nyt on semmonen kauhee hongankolistaja..."


      • kääpiö ja lyhytkasvuinen

        Moni mustalainen ei loukkaannu jos häntä kutsutaan mustalaiseksi ja moni kääpiö ei loukkaannu jos heitä kutsutaan heidän alkuperäisnimellä kääpiö.

        Eihän asiat siitä muutu että nimiä vaihdellaan.

        Minusta lyhytkasvuinen-nimitys häivyttää kääpiöt kokonaan, jotka ovat aivan OMA RYHMÄNSÄ.

        Moni mustalainen haluaa nimenomaan tulla kutsutuksi mustalaiseksi eikä romaniksi.


      • Pieniä te olette. Joku nainen sanoi kerran televisiossa, että hänestä oli ihan kiva olla pieni. Itse käytän usein termiä kääpiökasvuinen, koska olen itsekin lyhyt, mutta minusta ei käytetä tätä määritelmää.

        Tosiasiassa mieleni tekisi käyttää sanaa "pikkunen", eikä kyse ole mistään muusta kuin sympatiasta. :)


      • miltäs
        loukkaavaa kirjoitti:

        Toisaalta meitä pitkiäkin usein nimitetään
        mitä kummallisimmilla nimillä: hongankolistaja esim vain mainitakseni...kyllähän sekin loukkaava nimitys on, siis miksei voi vaan käyttää toteamusta "se on pitkä"....ennemmin kuin "no se nyt on semmonen kauhee hongankolistaja..."

        kuulostaa: luuviulu kukkakeppi?
        kysyy, pitkä, hoikka nainen.


      • Paskiaiset
        kääpiö ja lyhytkasvuinen kirjoitti:

        Moni mustalainen ei loukkaannu jos häntä kutsutaan mustalaiseksi ja moni kääpiö ei loukkaannu jos heitä kutsutaan heidän alkuperäisnimellä kääpiö.

        Eihän asiat siitä muutu että nimiä vaihdellaan.

        Minusta lyhytkasvuinen-nimitys häivyttää kääpiöt kokonaan, jotka ovat aivan OMA RYHMÄNSÄ.

        Moni mustalainen haluaa nimenomaan tulla kutsutuksi mustalaiseksi eikä romaniksi.

        Mustalaiset ja kääpiöt. Kaksi kamalinta ihmisryhmää, mitä tiedän. Molemmat ovat kiusanneet minua oikein kunnolla.


      • Lyhytnäköisyys

        Loukkaannun kun ihmiset loukkaantuu niin helposti


      • Bullseye!
        Paskiaiset kirjoitti:

        Mustalaiset ja kääpiöt. Kaksi kamalinta ihmisryhmää, mitä tiedän. Molemmat ovat kiusanneet minua oikein kunnolla.

        Heitä mustalaista kääpiöllä päähän, niin loppuu irvailu.


      • Anonyymi

        Miksi? Sinähän OLET kääpiö, ei se tuon sanan kieltämisellä miksikään muutu.


      • Anonyymi
        loukkaavaa kirjoitti:

        Toisaalta meitä pitkiäkin usein nimitetään
        mitä kummallisimmilla nimillä: hongankolistaja esim vain mainitakseni...kyllähän sekin loukkaava nimitys on, siis miksei voi vaan käyttää toteamusta "se on pitkä"....ennemmin kuin "no se nyt on semmonen kauhee hongankolistaja..."

        Ei kai tartte edes selittää että on pitkä sen huomaa ihminen muutenkin , siis ihan vaan ilman selityksiä


      • Anonyymi
        kääpiö ja lyhytkasvuinen kirjoitti:

        Moni mustalainen ei loukkaannu jos häntä kutsutaan mustalaiseksi ja moni kääpiö ei loukkaannu jos heitä kutsutaan heidän alkuperäisnimellä kääpiö.

        Eihän asiat siitä muutu että nimiä vaihdellaan.

        Minusta lyhytkasvuinen-nimitys häivyttää kääpiöt kokonaan, jotka ovat aivan OMA RYHMÄNSÄ.

        Moni mustalainen haluaa nimenomaan tulla kutsutuksi mustalaiseksi eikä romaniksi.

        Mutta kun tässä joukossa on muitakin joilla on eri syyt kasvuhäiriöihin joten miksi Juuri sinun pitäisi saada kutsua jotain nimitykseää josta he eivät pidä
        Sanotaanko sinunkin älyvapaaksi vai ovationer kohteliaast hiljaa siitä


      • Anonyymi
        miltäs kirjoitti:

        kuulostaa: luuviulu kukkakeppi?
        kysyy, pitkä, hoikka nainen.

        Ihan niin , mutta jos ajattelet että ihmiset joilla on tarve nimittelyyn ovat sieltä epäsivisyneestä kodissa perineet nämä nimitykset .
        Ei sivistynyt ihminen jätä koskaan nimityksiä toisista ihmisistä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi? Sinähän OLET kääpiö, ei se tuon sanan kieltämisellä miksikään muutu.

        Lue sanasta mitä käytät niin tulet huomaamaan miten Moni eri oire aihetttaa kasvuvaikeuksia joille eivät voi mitään
        Sanotaanko sinunkin haisunäädäksi vai ovatko kohteliaita . Ja sanovat vaan takanpäin


    • Bianca*

      Ennen ihmiset olivat huomattavasti sivistymättömiä kuin mitä tänä päivänä pitäisi ainakin olla.

      Joku totesikin, että kääpiö on satuolento eikä siis mikään sopiva sana käyttää lyhytkasvuisesta henkilöstä.

      Ei ole olemassa kahta eri lajia, kääpiöitä ja lyhytkasvuisia. Meistä lyhyistä ihmisistä kaikki ovat lyhytkasvuisia, toisilla on olemassa siihen diagnoosi ja toisilla syytä lyhyyteen ei tiedetä.

      Vaikka lyhytkasvuinen olisi minkä näköinen tahansa, niin hän ei silti ole kääpiö. Se on todella vanhakantainen sanonta eikä sitä pitäisi missään nimessä enää nykypäivänä esiintyä.

      Ja muutoinkin tuntuu, että tällä palstalla kaikki muut paitsi lyhytkasvuiset itse tietävät asiat paremmin.

      • tietää_

        No eräs kaverini sattuu olemaan kääpiö. pitäisikö minun nyt kutsua häntä "satuolennoksi"...
        Täytyykin ens kerralla heittää tuo kun sen tyypin nään, voi ottaa vähän lämpöö ;D


      • oma ryhmänsä

        Typerää väittää jotakin muuta.
        Kait sentään kääpiö on kääpiö vaikkei hän siitä pitäisikään.


      • Anonyymi
        oma ryhmänsä kirjoitti:

        Typerää väittää jotakin muuta.
        Kait sentään kääpiö on kääpiö vaikkei hän siitä pitäisikään.

        Lopeta jo tuollainen irvailu ei ole ainun oikeutesi mitenkään nimitellä ketään .ei kukaan normaali ihminen halua loukata jotain toista ihmistä kun tietää ettei hän pidä näistä nimityksistä , ainoastaan .
        Ei suåinuakaan kukaan kutsu muuksi ku; sinun omalla nimelläsi , niin. Voit sinäkin opetella käyttämään ihmisten omia nimiä . Se kun et edes tiedä näiden nimitykseen tarkoitusta


    • mitä häh?

      tämän palstan kirjoittajat ei taida loppupeleissä tietää mistä on edes kysymys-jos puhutaan lyhytkasvuisuudesta

    • Hömeeen mies

      Kyllä minusta sana kääpiö on loukkaava
      ilmasu meistä lyhytkasvuista...

      • on se loukkaava ?

        Voisihan sitä kääpiö sanaa hyödyntää sen sijaan että se pimitetään ja ollaan loukkaantuneita.
        Perustaa vaikka kääpiöteatteri tai muuta vastaavaa.
        Lyhytkasvuisia on monenlaisia mutta vain tietystä ryhmästä on käytetty sanaa kääpiö, en ymmärrä miksi se ois loukkavaa, en todella ymmärrä.
        Kerrohan.


      • HÄMEEN MIES
        on se loukkaava ? kirjoitti:

        Voisihan sitä kääpiö sanaa hyödyntää sen sijaan että se pimitetään ja ollaan loukkaantuneita.
        Perustaa vaikka kääpiöteatteri tai muuta vastaavaa.
        Lyhytkasvuisia on monenlaisia mutta vain tietystä ryhmästä on käytetty sanaa kääpiö, en ymmärrä miksi se ois loukkavaa, en todella ymmärrä.
        Kerrohan.

        Kyllä se sana kääpiö jotenkin mielletään
        satu olennoksi ja mehän ollaan ihan normaaleita
        ihmisiä vain koko on erilainen...


      • kääpiöksi
        HÄMEEN MIES kirjoitti:

        Kyllä se sana kääpiö jotenkin mielletään
        satu olennoksi ja mehän ollaan ihan normaaleita
        ihmisiä vain koko on erilainen...

        Siis tarkoitat sä sitä satua: Lumikki ja seitsemän kääpiötä?
        No voi herranen aika jos nyt alettais luopua kaikista nimityksistä joita saduissa käytetään, niin johan ois suorastaan lapsellista touhuilua.
        Mulle ei ikinä ole tullut mieleen mikään satu kun olen lukenut kääpiöistä, vaan juuri ne tietyn tyyppiset ihmiset jotka ovat todella pieniä ja joilla on lyhyet raajat ja suurehko pää kokoonsa verrattuna, pitkä selkä j n e.


      • ...niin, goljatti....
        kääpiöksi kirjoitti:

        Siis tarkoitat sä sitä satua: Lumikki ja seitsemän kääpiötä?
        No voi herranen aika jos nyt alettais luopua kaikista nimityksistä joita saduissa käytetään, niin johan ois suorastaan lapsellista touhuilua.
        Mulle ei ikinä ole tullut mieleen mikään satu kun olen lukenut kääpiöistä, vaan juuri ne tietyn tyyppiset ihmiset jotka ovat todella pieniä ja joilla on lyhyet raajat ja suurehko pää kokoonsa verrattuna, pitkä selkä j n e.

        ... jos olisit juuri tämän lyhytkasvuisuuden diagnoosista oikeasti kiinnostunut, tietäisit että sen nimi on "akondroplasia"(achondroblasia) joka on klassinen lyhytkasvuisuuden syy.Googlaappa kuvia ja fakta tietoa jommalla kummalla termillä, tuskinpa siellä missään on termiä kääpiö. Virallisissa julkaisuissa olen itse viimeksi nähnyt tuon sanan jossain 60- luvun koululaisten tietosanakirjoissa, ja siellä ei puhuttu kuin jostain sademetsissä elävästä heimosta jotka olivat lyhytkasvuisia.


      • kääpiöksi
        kääpiöksi kirjoitti:

        Siis tarkoitat sä sitä satua: Lumikki ja seitsemän kääpiötä?
        No voi herranen aika jos nyt alettais luopua kaikista nimityksistä joita saduissa käytetään, niin johan ois suorastaan lapsellista touhuilua.
        Mulle ei ikinä ole tullut mieleen mikään satu kun olen lukenut kääpiöistä, vaan juuri ne tietyn tyyppiset ihmiset jotka ovat todella pieniä ja joilla on lyhyet raajat ja suurehko pää kokoonsa verrattuna, pitkä selkä j n e.

        oman sivistymättömyytesi sillä osoitat.


      • pygmeitä
        ...niin, goljatti.... kirjoitti:

        ... jos olisit juuri tämän lyhytkasvuisuuden diagnoosista oikeasti kiinnostunut, tietäisit että sen nimi on "akondroplasia"(achondroblasia) joka on klassinen lyhytkasvuisuuden syy.Googlaappa kuvia ja fakta tietoa jommalla kummalla termillä, tuskinpa siellä missään on termiä kääpiö. Virallisissa julkaisuissa olen itse viimeksi nähnyt tuon sanan jossain 60- luvun koululaisten tietosanakirjoissa, ja siellä ei puhuttu kuin jostain sademetsissä elävästä heimosta jotka olivat lyhytkasvuisia.

        Onhan noillakin pienillä afrikkalaisilla oma nimensä.
        Minsta kääpiö on VAIN nimitys jollekin, ei mikään alennussana.
        Onhan lyhytkasvuiset aina eroteltu toisistaan, koska on eri tyyppistä lyhytkasvuisuutta.

        Täälläkinhän nyt ihmiset sekottavat lyhyet ja lyhytkasvuiset koko ajan toisiinsa, niin että kovin on epäselvää tuo termi.


      • Kääpiöautoilija
        HÄMEEN MIES kirjoitti:

        Kyllä se sana kääpiö jotenkin mielletään
        satu olennoksi ja mehän ollaan ihan normaaleita
        ihmisiä vain koko on erilainen...

        Kääpiöt voivat itse pilata maineensa, esim olemalla täällä palstoilla niin hirveän tiukkapipoisen loukkaantuneita, kun kääpiötä sanotaan oikealla nimellään kääpiöksi. Olisiko paras yleisnimitys kääpiöille "asiakas"? Sehän on silloin aina oikeassa... Satuolentoina saisitte olla ylpeitä, että olette niinkin hyvässä elävien maineessa, toistaiseksi. Neekeritkin pilasivat itse oman rotumaineensa, kuten mustalaisetkin. Katsoisitte, ettei kääpiöille käy samoin.


      • Anonyymi
        on se loukkaava ? kirjoitti:

        Voisihan sitä kääpiö sanaa hyödyntää sen sijaan että se pimitetään ja ollaan loukkaantuneita.
        Perustaa vaikka kääpiöteatteri tai muuta vastaavaa.
        Lyhytkasvuisia on monenlaisia mutta vain tietystä ryhmästä on käytetty sanaa kääpiö, en ymmärrä miksi se ois loukkavaa, en todella ymmärrä.
        Kerrohan.

        Kerrohan että miksi se on sinulle tärkeää saada loukata jotain nimityksellä mitä hän ei halua edes kuulla. Ei ole kysymys sinusta tässä ainoastaan ihmisten toivomuksesta puhua heistä ainoastaan ihmisinä , eikä nimityksillä .
        Tunsin aikaisemmin yhden näistä ihmisistä joka kertoi miten paha hänen on olla kun tuntuu ettei koskaan heistä puhuta ihmisinä ainoastaan nimityksellä mistä hän ei pidä joten eikö se ole luonnollista kun tietää etteivät ihmiset halua että heitä kutsutNäillä nimityksillä niin silloin ei niitä käytetä vaan siksi että juuri sinä haluat aina mainita heidän kokonsa kun heistä puhutaan . Vaikea ymmärtää ettei niin yksinkertainen asia mene jakeluun teikäläisellä . Vai haluatko sinä tietoisesti loukata ihmisiä .


      • Anonyymi
        pygmeitä kirjoitti:

        Onhan noillakin pienillä afrikkalaisilla oma nimensä.
        Minsta kääpiö on VAIN nimitys jollekin, ei mikään alennussana.
        Onhan lyhytkasvuiset aina eroteltu toisistaan, koska on eri tyyppistä lyhytkasvuisuutta.

        Täälläkinhän nyt ihmiset sekottavat lyhyet ja lyhytkasvuiset koko ajan toisiinsa, niin että kovin on epäselvää tuo termi.

        Niin sinusta siis on niin, mutta jos ei ihmiset joita asia koskee halua tätä nimitystä ylläpitää niin kunnioita heidän toivomustaan , koska kysymys ei ole mitenkään sinun mielipiteestäsi vaan ihmisistä ihan oikeilla etu ja sukunimellä . Joten älä loukkaa ihmisiä typerällä tavallasi pitää oikeutenaan käyttää lisänimiä , sivistynyt ihminen tämän kyllä ymmärtää , sinä vaan kun et ole oikein tietoinen sosiaalisista koodeista jankutat omiasi


      • Anonyymi
        Kääpiöautoilija kirjoitti:

        Kääpiöt voivat itse pilata maineensa, esim olemalla täällä palstoilla niin hirveän tiukkapipoisen loukkaantuneita, kun kääpiötä sanotaan oikealla nimellään kääpiöksi. Olisiko paras yleisnimitys kääpiöille "asiakas"? Sehän on silloin aina oikeassa... Satuolentoina saisitte olla ylpeitä, että olette niinkin hyvässä elävien maineessa, toistaiseksi. Neekeritkin pilasivat itse oman rotumaineensa, kuten mustalaisetkin. Katsoisitte, ettei kääpiöille käy samoin.

        Ei sinuakaan sanota haisunäädäksi , vaan nimelläsi.


    • tiedät

      tuosta periytyvyydestä? oletko asiaan perehtynyt? lyhytkasvuisuus ei suinkaan aina ole periytyvää, vaikka monet niin luulevatkin. kannattaisi ottaa asioista selkoa ennenkuin levittää näkemyksiään eteenpäin.

      • aivan oikeesti

        Kyllä kääpiökasvu on hyvin perinnöllistä, olen nähnyt siitä ohjelman ja lukenut siitä myös.


      • ...ja nähnyt oikein telkast...
        aivan oikeesti kirjoitti:

        Kyllä kääpiökasvu on hyvin perinnöllistä, olen nähnyt siitä ohjelman ja lukenut siitä myös.

        ...no kas kun et ala perinöllisyystieteen professoriksi kun nyt tiedät noin paljon. Silloinhan tietää kaiken kun lukee 7päivää lehteä ja katsoo nelosen ns. dokumentti ohjelmia amerikkalaisista lyhytkasvuisista. Mitäs jos tutkisit suomalaisia lääketieteen julkaisuja tai www.lyhytkasvuiset.fi sivuja mistä saat oikeaa tietoa, esim siitä että jotkut lyhytkasvuisuuden syyt periytyy suoraan ja jotkut peittyvästi. Ja syitä lyhytkasvuisuuteenhan löytyy 400-500,


      • aluelta tämä periytyvyys
        ...ja nähnyt oikein telkast... kirjoitti:

        ...no kas kun et ala perinöllisyystieteen professoriksi kun nyt tiedät noin paljon. Silloinhan tietää kaiken kun lukee 7päivää lehteä ja katsoo nelosen ns. dokumentti ohjelmia amerikkalaisista lyhytkasvuisista. Mitäs jos tutkisit suomalaisia lääketieteen julkaisuja tai www.lyhytkasvuiset.fi sivuja mistä saat oikeaa tietoa, esim siitä että jotkut lyhytkasvuisuuden syyt periytyy suoraan ja jotkut peittyvästi. Ja syitä lyhytkasvuisuuteenhan löytyy 400-500,

        Kyllä ne katsomani dokumentit olivat aivan tieteellisiä ja asiallisia.
        Ja melko periytyvää on juuri sen sortin lyhytkasvuisuus, jota kutsuttiin kääpiökasvuksi.


      • Kuuseen kurkottaja
        aluelta tämä periytyvyys kirjoitti:

        Kyllä ne katsomani dokumentit olivat aivan tieteellisiä ja asiallisia.
        Ja melko periytyvää on juuri sen sortin lyhytkasvuisuus, jota kutsuttiin kääpiökasvuksi.

        On se periytyvää ja sen vuoksi ei tulisi sallia kääpiöiden tekevän lapsiakaan yhteiskunnan elätettäväksi. Näin neutraalisti asian ilmaisten. Asiallisella linjalla jatkaakseni, kääpiöiden tulisi katsoa ylitse omien ongelmiensa ja tähdätä korkealle yhteiskunnallisiin tehtäviin, jotta heidän arvostuksensa korottuisi muidenkin silmien tasolle. Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki - sanoi vanha viisas kansa.


      • Kääpiön kiusaama
        aivan oikeesti kirjoitti:

        Kyllä kääpiökasvu on hyvin perinnöllistä, olen nähnyt siitä ohjelman ja lukenut siitä myös.

        Jep jep. Tiedän yhen kaameen kääpiöakan, ja sen lyhyt pituus ja vittumainen luonne näyttää molemmat periytyneen sen pojalle. Kompensoiko kääpiöt lyhyttä mittaansa kohtelemalla normaalipituisia huonosti? Kampittamalla henkisesti, jotta voivat sitten puukottaa selkään?

        Lyhytkasvuiseksi en kääpiöitä kutsu, koska en halua mustamaalata lyhyitä. Heissä on en ole havainnut henkistä ilkeyttä.


      • lyhytkasvuinennainen
        Kuuseen kurkottaja kirjoitti:

        On se periytyvää ja sen vuoksi ei tulisi sallia kääpiöiden tekevän lapsiakaan yhteiskunnan elätettäväksi. Näin neutraalisti asian ilmaisten. Asiallisella linjalla jatkaakseni, kääpiöiden tulisi katsoa ylitse omien ongelmiensa ja tähdätä korkealle yhteiskunnallisiin tehtäviin, jotta heidän arvostuksensa korottuisi muidenkin silmien tasolle. Ken vaivojansa valittaa, on vaivojensa vanki - sanoi vanha viisas kansa.

        Olet harvinaisen tiiviisti tynnyrissä kasvanut. Tunnen useita lyhytkasvuisia perheitä joissa on joko lyhytkasvuiset vanhemmat tai lapset. Yksikään perheistä ei elä yhteiskunnan elätettävänä vaan käy päivätöissä ja maksaa veronsa. Oman havaintoni pohjalta ne "tavallisen" pituiset näyttävät useammin päätyvän työttömiksi yhteiskunnan eläteiksi.

        Mutta niinhän se aina menee että stereotyypit elävät vahvoina vaikka niille ei olisi mitään järjellistä perustetta. Kaikkien vähemmistöön kuuluvien tulisi elää kiiltokuvaelämää jotta kaltaisesi eivät saisi syytä yleistää harvoja yksittäisiä havaintojaan koko ryhmään. Sen sijaan valtaväestöön kuuluva saa vaikka juopotella työttömänä eikä siitä aiheudu mitään ongelmia tälle väestönosalle, koska kaikki tuntevat myös "kunnollisia" enemmistön jäseniä tai ovat jopa itse sellaisia.


    • mumma

      Niinpä, onko kääpiö-nimittely rumaa vai ilkeyttä, jolla tuottaa henkilölle mielipahaa. Kaikilla meillä elävillä on tunteet.
      Ajatteleppa miltä esim. Sinun lapsenlapsestasi tuntuisi, jos häntä nimiteltäisiin esim. kääpiö tai vastaavasti jätti.
      Mitäpä vastaa pikkuiselle, kun hän kysyy:
      Mummi/vaari miksi jotkut ihmiset nimittelevät minua kääpiöksi?
      Kyllä se pieneen sydämeen sattuu! Sillä hän ottaa sen pilkkaamisnimittelynä.

      Mielestäni sellainen ihminen joka tieten tahtoen satuttaa toisia on aika tunnevammainen henkilö.
      Ehkä niitä nimittelijöitä on vastaavasti arvosteltu ja alistettu, joten perinne ei kun jatkuu.

      - sen minkä toivot tehtävän itsellesi tee se toisille-

      • nimittelyä ollenkaan

        Kääpiöiksi on aina kutsuttu tietyn ulkomuodon omaavia lyhyitä henkilöitä, toisilla lyhyillä ihmisillä ei noita tuntomerkkejä ole.
        Miksi nimitys olisi muuttunut loukkaavaksi?


      • M20
        nimittelyä ollenkaan kirjoitti:

        Kääpiöiksi on aina kutsuttu tietyn ulkomuodon omaavia lyhyitä henkilöitä, toisilla lyhyillä ihmisillä ei noita tuntomerkkejä ole.
        Miksi nimitys olisi muuttunut loukkaavaksi?

        Ei se ole muuttunut, se on ollut aina sitä. Samaan tapaan kuin nämä makeiset, jotka olivat entiseltä nimeltään n-suukkoja/pusuja ja joiden nimi on nykyisin pelkkä suukko/pusu.

        Toki molempia voi vielä käyttää, mutta silloin antaa tietynlaisen kuvan itsestään. Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan millaisen.


      • järki käteen, hoi!
        M20 kirjoitti:

        Ei se ole muuttunut, se on ollut aina sitä. Samaan tapaan kuin nämä makeiset, jotka olivat entiseltä nimeltään n-suukkoja/pusuja ja joiden nimi on nykyisin pelkkä suukko/pusu.

        Toki molempia voi vielä käyttää, mutta silloin antaa tietynlaisen kuvan itsestään. Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan millaisen.

        Arvoisat kääpiöt, haluaisitteko sitten, että neegerien tapaan teitä alettaisiin kutsumaan kiertoilmauksilla, kuten neegersuukkoja alettiin kiertää? Olisiko kiva, jos nimityksenne olisi herkku? Kääpiöautoilijat olisi herkkuautoilijoita, kuten neegersankkeri olisi herkkusankkeri jne...


    • yksi vain

      Olen lyhytkasvuinen ja kyllä loukkaannun siitä jos minua sanotaan kääpiöksi. Kääpiö tarkoittaa satuolentoa, se on negatiivinen sana ja sitä on aina käytetty haukkumasanana, siksi se on väärin! Kukaan ei toki voi pakottaa olemaan haukkumatta, mutta loukkaamalla antaa itsestään tietynlaisen kuvan. Kautta historian on tehty sitä ja tätä, mutta se ei silti tarkoita että se on oikein ja hyväksyttävää!

      Minulla on sairaus (akondroplasia), enkä halua että minua kutsutaan sairauteni perusteella, vaan minullakin on NIMI. Lyhytkasvuiset, johtui se mistä tahansa, ovat ihmisiä siinä missä muutkin ja jokaisella on oma nimi jolla heitä voidaan kutsua. Jokaisella on oma persoonansa ja elämänsä, ei yhden sairauden perusteella pitäisi luokitella ja kutsua sen mukaan.

      • en miellä kyllä noin

        Mknusta nämä kääpiökasvuiset ihmiset ovat söpöjä, vain se että heillä on tietyn tyyppinen ulkonäkö ei kait tee heistä sairaita?
        En ole koskaan mieltänyt heitä sairaiksi, vain erinäköisiksi ja pituisiksi.
        Tunnetko todellakin itsesi sairaaksi?


      • yksi vain
        en miellä kyllä noin kirjoitti:

        Mknusta nämä kääpiökasvuiset ihmiset ovat söpöjä, vain se että heillä on tietyn tyyppinen ulkonäkö ei kait tee heistä sairaita?
        En ole koskaan mieltänyt heitä sairaiksi, vain erinäköisiksi ja pituisiksi.
        Tunnetko todellakin itsesi sairaaksi?

        Ei lyhytkasvuisuus sentään mikään laji ole! Tämä on luustosairaus.


      • yksi vain
        yksi vain kirjoitti:

        Ei lyhytkasvuisuus sentään mikään laji ole! Tämä on luustosairaus.

        Ja todellakin tunnen itseni sairaaksi. Luustoni ei ole kehittynyt normaaliksi ja kärsin jatkuvasti nivelvaivoista. Kuin olisi "vankina" puolivalmiissa ruumissa. Mutta osaan minä sentään nauttia elämästä eikä elämäni tämän sairauden ympärillä pyöri.

        Se tuntuukin olevan paha luulo monilla ihmisillä, että kuvitellaan lyhytkasvuisten olevan kuin jokin oma lajinsa eikä käsitetä että tämä on enemmänkin kasvuhäiriö.


      • Minä vaan
        en miellä kyllä noin kirjoitti:

        Mknusta nämä kääpiökasvuiset ihmiset ovat söpöjä, vain se että heillä on tietyn tyyppinen ulkonäkö ei kait tee heistä sairaita?
        En ole koskaan mieltänyt heitä sairaiksi, vain erinäköisiksi ja pituisiksi.
        Tunnetko todellakin itsesi sairaaksi?

        monet ihmiset todellakin kokevat lyhytkasvuiset jotenkin mukaviksi, välillä minusta kuitenkin tuntuu että toiset taas eivät voi sietää lyhytkasvuisten olemassaoloa.

        lyhytkasvuisuus on ja luokitellaan sairaudeksi. päällisin puolin me ehkä näytämme terveiltä, eihän meiltä puutu raajoja yms. olemme vain lyhyitä. lyhyys kuitenkin aiheuttaa monia ongelmia arkipäivässä, eli kaikki on liian korkealla tai kaukana.

        se miten lyhytkasvuisuus määritetään sairaudeksi vaihtelee diagnoosista riippuen eli meillä kaikilla ei ole samasta diagnoosista aiheutuva lyhytkasvuisuus niinkuin monet ihmiset yleensä luulevat. monella on hyvin paljon nivelongelmia, kulumia, vaikeita virheasentoja jotka vaativat monia suuria leikkauksia. jokainen diagnoosi tuo mukanaan omat tyypilliset piirteensä tähän sairauteen, jollakin sairaudesta aiheutuvat haitat ovat suurempia kuin jollakin toisella.

        ja edelleen korostan että olemme siis lyhytkasvuisia.


      • lyhytkasvuinennainen

        "Kukaan ei toki voi pakottaa olemaan haukkumatta, mutta loukkaamalla antaa itsestään tietynlaisen kuvan."

        Ja jostain syystä juuri nämä nimittelijät samaan aikaan tulevat tänne palstoille ruikuttamaan, kun heihin ei suhtauduta suopeasti... Jos koittaisivat omaa asennettaan muuttaa ihan ensimmäisenä niin olisivat edes jotenkuten itse oikeutettuja arvostelemaan toisten suhtautumista itseensä. Valitettavasti näyttää siltä, että lyhytkasvuiset-palsta vetää puoleensa vain nuorehkoja trollaavia henkilöitä. Onneksi meillä on paremmat mediat oikeaan keskusteluun :)


    • lyhkänen

      Mun diagnoosi on juuri tämä akondroplasia, mikä usein halutaan mieltää kääpiöksi. Henkilökohtaisesti jos kuulen kyseisen sanan, niin kyllähän sen korviin sorahtaa ikävästi ja usein tulee ajateltua sitä ihan pilkka- sanana. Mutta toisaalta ihmiset eivät välttämättä ymmärrä eikä edes tiedä, että kyseisen sanan voi ottaa loukkauksena. Joskus olen maininnut asiasta ja ihmiset ovat sitten kysyneet että millä sanalla teitä voi sitten kutsua ja vastaan että lyhytkasvuiset tms. ja eikä ne oo moksiksaan vaan tokasevat vain, että ompa hyvä tuoki tietää kun ei oo ite tullu ajatelleeksi.

    • deja

      Lyhytkasvuisuuteen liittyy iso joukko eri diagnooseja ja jokaisella on omat "tuntomerkkinsä". Jokainen on kuitenkin yksilö ja samakin sairaus voi ilmetä erilailla eri ihmisillä, on eripituisia ja erilaisia kasvuhäiriöitä.

      Ei siltikään ole kovin fiksua kutsua lyhytkasvuisia kääpiöiksi. Lyhytkasvuiset ovat niitä, joiden kasvuhäiriön aiheuttaa erilaiset sairaudet ja jotkin niistä aiheuttaa juuri kuvailemiasi tuntomerkkejä. Lyhyt ihminen on terve mutta lyhyt ja lyhytkasvuisuus johtuu sairaudesta. Lyhyt = terve, lyhytkasvuinen = sairas, yksinkertaista.

    • pieni nainen

      Kaikilla lyhytkasvuisilla ei ole isoa päätä ja lyhyitä raajoja. Koska lyhytkasvuisuutta aiheuttaa monet diagnoosit ja jotkin saattavat olla hyvin hoikkia ja sopusuhtaisia.

      • Lady Half-moon

        Tuohon lisättäköön, etttä eiköhän siltä ihmiseltä kannata kysyä itseltää, ja vielä enemmän, tarviiko ruveta "nimittelemää"? Tarkoitan sitä että itse en ainakaan pidä siitä että lyhytkasvuisuuttani korostetaan. Voi myös miettiä miltä tuntuisi itsestään kun joutuisi kuulemaan joka päivä lasten ja jopa ihan aikuisten kommentteja "kattokaa tuolla on kääpiö". Raivostuttavaa.


    • vathähhh :)

      Määritelkää lyhytkasvuisen ja kääpiön ero? Vai eikö mielestäsi niillä termeillä ole eroa..

      • -minä-

        Ero on se että kääpiö on satuolento, hahmo joka on hassu, joka ei ole ihminen, ja jota ei ikäänkuin ole olemassa.
        Lyhytkasvuinen on oikea ihminen, usealla meistä on korkeakin koulutus, ja lähes kaikki työskentelevät ihan normaalissa työsuhteessa, monella eri alalla.
        "kääpiö" on halventava, ja erittäin vanhanaikainen termi, jota ei käytä edes vanhat mummot enään, vain ne jotka haluavat loukata, ja ajattelevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä.


      • vaan näin
        -minä- kirjoitti:

        Ero on se että kääpiö on satuolento, hahmo joka on hassu, joka ei ole ihminen, ja jota ei ikäänkuin ole olemassa.
        Lyhytkasvuinen on oikea ihminen, usealla meistä on korkeakin koulutus, ja lähes kaikki työskentelevät ihan normaalissa työsuhteessa, monella eri alalla.
        "kääpiö" on halventava, ja erittäin vanhanaikainen termi, jota ei käytä edes vanhat mummot enään, vain ne jotka haluavat loukata, ja ajattelevat olevansa jotenkin parempia ihmisiä.

        Tarkoitin että sanotaanko (tai sanottiinko ennen) kääpiöksi KAIKKIA lyhytkasvuisia, vai vaan tietyn mittaisia heistä?


      • Lady-Halfmoon
        vaan näin kirjoitti:

        Tarkoitin että sanotaanko (tai sanottiinko ennen) kääpiöksi KAIKKIA lyhytkasvuisia, vai vaan tietyn mittaisia heistä?

        Minun mielestäni kaikkia. Anyways, mielipiteeni on se että se on halventava sana.


      • -minä-
        vaan näin kirjoitti:

        Tarkoitin että sanotaanko (tai sanottiinko ennen) kääpiöksi KAIKKIA lyhytkasvuisia, vai vaan tietyn mittaisia heistä?

        Joo, se oli yleinen termi joskus ennen 70-lukuu. Mutta jos katot esim wikipediasta "lyhytkasvuisuus", saat paljon tietoa, tai lyhytkasvuiset.fi


      • mihkaili
        vaan näin kirjoitti:

        Tarkoitin että sanotaanko (tai sanottiinko ennen) kääpiöksi KAIKKIA lyhytkasvuisia, vai vaan tietyn mittaisia heistä?

        ennan kait?


    • Pätcä

      Ihmisestä riippuen olen joko lyhyt, lyhytkasvuinen tai kääpiö. (143cm) Kääpiö-termissä ei ole mielestäni mitään pahaa, koska mikään näistä termeistä ei kuitenkaan kerro luonteesta, ajatuksista ja muusta sellaisesta. Minusta termit ovat tärkeitä vain niille, jotka ovat epävarmoja itsestään ja kokevat sosiaalisen paineen vahvemmin.

      • typeriäkin

        Onko se niin vaikea käsittää ihmisillä olevan nimetkin. Kyllä nimellä tulee tunnetuksi. Ei se kaipaa eriyttelyä. Olkoon sitten kasvun vähyys henkistä tai fyysistä.


      • iiihhhminen
        typeriäkin kirjoitti:

        Onko se niin vaikea käsittää ihmisillä olevan nimetkin. Kyllä nimellä tulee tunnetuksi. Ei se kaipaa eriyttelyä. Olkoon sitten kasvun vähyys henkistä tai fyysistä.

        pitää olla nimittely mielessä, tuntuuko isosesta paremmalta. Voitas kai puhutella isonkoon omaavaa miestä goljatiksi ja naista vastaavasti iso-iitaksi. Kaikki olemme ihmisiä pittuuesta huolimatta. Miksi aina pittää keksiä nimityksiä vai tuntuuko itestä paremmalta.
        Kääpiö nimitys on satukirjojen tuomaa kuin menninkäiset ja jättiläisetkin. Samanmaan kansalaisia omissa maissaan ovat joka kokoiset ihmiset, ilman keksittyjä nimityksiä. Siis vain ihmisiä koosta huolimatta.
        Hyvää alkanutta vuotta ja kunnioitusta toisillemme.


      • Napoleon B.
        iiihhhminen kirjoitti:

        pitää olla nimittely mielessä, tuntuuko isosesta paremmalta. Voitas kai puhutella isonkoon omaavaa miestä goljatiksi ja naista vastaavasti iso-iitaksi. Kaikki olemme ihmisiä pittuuesta huolimatta. Miksi aina pittää keksiä nimityksiä vai tuntuuko itestä paremmalta.
        Kääpiö nimitys on satukirjojen tuomaa kuin menninkäiset ja jättiläisetkin. Samanmaan kansalaisia omissa maissaan ovat joka kokoiset ihmiset, ilman keksittyjä nimityksiä. Siis vain ihmisiä koosta huolimatta.
        Hyvää alkanutta vuotta ja kunnioitusta toisillemme.

        Ovatko kääpiöt ansainneet kunnioitusta? Ja millähän perusteella? Jos olisikin jotain muuta suurta tehtynä kuin pieneksi jääminen? Sanokaa yksikin kääpiö, joka olisi tehnyt jotain mainittavaa hyvää ihmiskunnalle?


      • Napoleon A.
        Napoleon B. kirjoitti:

        Ovatko kääpiöt ansainneet kunnioitusta? Ja millähän perusteella? Jos olisikin jotain muuta suurta tehtynä kuin pieneksi jääminen? Sanokaa yksikin kääpiö, joka olisi tehnyt jotain mainittavaa hyvää ihmiskunnalle?

        Ohhoh, aika yllättävän suoraa rasismia. Lyhytkasvuisten (ja varmaan mielestäsi myös kaikkien muiden jollain tavalla "erilaisten") tulee siis mielestäsi tehdä jotain erityistä ansaitakseen oikeuden olla arvostettuja ja pidettyjä? Oikeestiko voit perustella ajatusmallisi oikeudenmukaisuuden?? Lisäksi on olemassa normimittaisia, jotka tekemisillään eivät ansaitse minkäänlaista kunnioitusta. Mielenkiinnosta kysyn, ovatko he arvoasteikossa ylempänä kuin lyhytkasvuiset?

        Ja kunnioitan muuten satuolentojakin, koska ne rikastavat meidän ihmisten elämää mm. satujen muodossa.


      • Kokemusta on
        Napoleon B. kirjoitti:

        Ovatko kääpiöt ansainneet kunnioitusta? Ja millähän perusteella? Jos olisikin jotain muuta suurta tehtynä kuin pieneksi jääminen? Sanokaa yksikin kääpiö, joka olisi tehnyt jotain mainittavaa hyvää ihmiskunnalle?

        Onko joillain kääpiöillä tarve kompensoida lyhyyttään alentamalla muita ihmisiä ylimielisyydellä ja ilkeydellä? Jopa kamppaamalla.

        Napoleon B on ihan oikeassa. Jos kääpiöt eivät olisi niin ilkeitä, heitä vois kutsua jollain muullakin nimellä.


      • lyhytkasvuinennainen
        Kokemusta on kirjoitti:

        Onko joillain kääpiöillä tarve kompensoida lyhyyttään alentamalla muita ihmisiä ylimielisyydellä ja ilkeydellä? Jopa kamppaamalla.

        Napoleon B on ihan oikeassa. Jos kääpiöt eivät olisi niin ilkeitä, heitä vois kutsua jollain muullakin nimellä.

        Et tunne minua. Et voi mitenkään perustella sitä että sinulla on lupa haukkua minua ja kaikkia muitakin kääpiöksi sillä perusteella, että joku tuntemasi lyhytkasvuinen henkilö on ollut sinulle ilkeä. Minä en ole tehnyt sinulle mitään pahaa joten miksi sinä haluaisit sitä minulle?


    • ????? ruma sana

      Miten haluaisit sanottavan itsestäsi jos sattuisit olemaan pienikokoinen. Harmi että olet isompi ja voit laukoa mitä vain. Ruma sana on Kääpiö se on nimittelymuoto. Jospa olet hongankolistaja, taidat pitää siitä.

      • Kurpitsarattaat

        Mielestäni kääpiö on kaunis sana ja kerralla kertoo, miten runollinen satuolento on saapunut keskuuteemme viihdyttämään ja ilahduttamaan meitä maan vankeja. Maahiset ja kääpiöt tekevät meidän tavisten elämästä sadunhohtoista. Jättiläisiäkin näkee silloin tällöin, mutta harvemmin.


      • MiniMeet
        Kurpitsarattaat kirjoitti:

        Mielestäni kääpiö on kaunis sana ja kerralla kertoo, miten runollinen satuolento on saapunut keskuuteemme viihdyttämään ja ilahduttamaan meitä maan vankeja. Maahiset ja kääpiöt tekevät meidän tavisten elämästä sadunhohtoista. Jättiläisiäkin näkee silloin tällöin, mutta harvemmin.

        En käytäkään enää kääpiö-sanaa. Se on liian symppis. MiniMe olkoon nimenne.


      • Minä 194cm
        MiniMeet kirjoitti:

        En käytäkään enää kääpiö-sanaa. Se on liian symppis. MiniMe olkoon nimenne.

        Mun on tässä pakko kirjoittaa oma mielipide.Kyllä ne nätit pienet naiset ovat ne parhaat!He kauniit ovat ja sexikäitä!Kiitos kun teitä on maanpäälä.Te oote mulle silmäniloa.


      • Mysterymanne

        Totta kääpiöihin pätee samat eläinoikeudet kuin poneihin ja koiriinkin


      • JohannaK
        Mysterymanne kirjoitti:

        Totta kääpiöihin pätee samat eläinoikeudet kuin poneihin ja koiriinkin

        Ei päde.
        Ponit ja koirat on söpöjä, ja ansaitsee oikeutensa.

        Ilkeät kääpiöt ei tartte mitään oikeuksia.


    • Aiheesta ?

      Oliskohan ihan niinku muillakin ihmisillä, että mukavia ihmisiä kutsutaan etunimellä ja muita sitten jollakin muulla?

    • Anonyymi

      Otappa hieman tietoa netistä asiasta mistä puhut , sillä kasvua asioihin vaikuttaa niin monet asiat , niin että ei kellään ole lupa nimitellä ketään toista ihmistä vaan siksi että haluaa itsepäisesti loukata ihmisiä .älue aiheesta ja jätä nimittely sikseen

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe