pionin tauti?

mökkipuutarha

Kysymykseni koskee pionia. Mummonmökkini pihapiirissä on 3 pionipuskaa joista 2 kukki kohtuullisesti viime kesänä. Kolmas, suurin ja komein pensaista teki kyllä nuppuja mutta vain pari ehti kukaksi asti - loput nuput omituisesti tummuivat ja 'homehtuivat'. Nyt tämä suurin pensaista on jo aivan ruskea kauttaaltaan, 2 muuta vielä kohtuullisen vihreitä...Olen ihmeissäni; onko pionissani joku sadekesän tauti ja voiko se levitä? Pitäisiköhän tuon tautisen yksilön ruskeat varret leikata jo näin syksyllä vai mitä teen? Kaikki vinkit otetaan vastaan....

5

1599

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikkaa alas

      Meillä oli tänä kesänä poikkeuksellisesti aika lailla sama kokemus, eli osa nupuista ei auennut.
      Yksi puskista kellastui osittain muita nopeammin, mutta ihan terhakasti ne siinä seisoivat viime viikonloppuun saakka, jolloin leikkasin ne alas. Näin olen tehnyt edellisen omistajan neuvojen mukaan jo useita kertoja niin pioneille, kuin kaikille muillekin "mummon puutarhan" perennoille. Siis kaikki sileäksi.

      Ehkä tässä kesässä oli jotain poikkeuksellista, samaa olen miettinyt.

    • peruspioni

      Katselin tänään pionien alkuja. Yhdessä on jokin vaiva. Muutaman sentin mittaiset alut alkavat nuupottaa. Poistin verson, joka oli puolivälistään jotenkin nitkahtanut ja kuin jonkin taudin tai homeen tai muun vaivaama.
      Ei kai harmaahome näin aikaisin keväällä iske?

    • mä aion kokeilla

      siihen auttaa kanakalkki....siis ei lannoike vaan kanoille tarkoitettu kalkki, saa maatalouskaupoista. Sitä juurelle niin alkaa home vähetä. Ei auta enää tämän vuotisiin mutta ensi vuonna on terveet pionit. Luin tämän jostain ja aion hankkia sitä kanakalkkia ihan lähipäivinä kun menemme paikkaan jossa sitä myydään.Mulla on ollut niitä kaatuvia pioneja joka vuosi mutta toivottavasti jo ensikesä on parempi. Sitä ei sotketa maahan vaan laitetaan juurelle suojaamaan ja se on hidas liukoinen, toisin kuin normi kalkki jota ei pidä kovinkaan paljon pioneille laittaa.

    • mä aion kokeilla

      nyt on kanakalkki kukkientyvelle laitettuna... jo oli aikakin , oli nääs jo lähes 10 irtonaista kukkavanaa, kun vähän veti niin käteen jäi.Toivottavasti ensikesänä ei sitten enää ole kaatuvia pioneja.

    • tuholaisia?

      Vihannespunkit viihtyy näköjään pionissakin vaikka seittiä ei näy. Vaikea havaita lehtien alapinnalla, pilaavat kukinnan ja vaurioittavat lehtiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe