Seronilin sivuvaikutuksista

peipponen

Kahtelin tuossa FarmaFennicasta, että Seronilin käytöstä voi seurata liuta aika vakavia sivuvaikutuksia. Hypotermia, delirium, pakkoliikkeet, pahoinvointi, hermostuneisuus, unettomuus, päänsärky, seksuaalisen halukkuuden heikkeneminen, ahdistuneisuus, suun kuivuminen, vapina, hikoilu ja ripuli olivat muutamia mainittuja.

Onko kellään kokemusta ko. lääkkeen käytöstä?
Onko tullu näitä sivuvaikutuksia, ja kuinka rankkoja ne on ollu?

Kuinka suurta annostusta olet käyttänyt?
Onko lääke auttanut? Miten huomasit, että lääke toimii? Millaisia tuntemuksia on ollut ruoan suhteen? Oletko muuten ollut iloisempi/onnellisempi?

Olisi tosi kiva tietää, sillä sain juuri lääkäritätini kirjoittamaan reseptin itselleni ko lääkkeelle. Pyysin itse juuri tuota lääkettä, koska sitä oli täällä aiemmin kehuttu. Ongelma on vaan siinä, että tätini ei ole varsinaisesti tutustunut tähän lääkkeeseen, eikä osannut sanoa muuta kuin mitä kirjassa luki.

40

18949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • exx

      hei.

      olen käyttänyt seronilia. haittavaikutuksia olivat minulle liikaa. eli kärsin unettomuudesta, seksuaaliset halut hävisivät. paino nousi jonkin verran. tulin paljon iloisemmaksi.

      • peipponen

        Vaihdoitko johonkin toiseen lääkkeeseen vai mitä teit?
        Söitkö Seronilia bulimiaan vai masennukseen?
        Paljonko paino nousi, ja miksi?

        Eihän siitä ole mulle mitään hyötyä jos se paino nousee. Haluaisin nimenomaan lääkkeen, mikä hillitsee mun syömistäni ja pudottaa siten painoa. Ongelmat eivät varmasti lähde, ennen kuin paino on alempana.


      • NNN
        peipponen kirjoitti:

        Vaihdoitko johonkin toiseen lääkkeeseen vai mitä teit?
        Söitkö Seronilia bulimiaan vai masennukseen?
        Paljonko paino nousi, ja miksi?

        Eihän siitä ole mulle mitään hyötyä jos se paino nousee. Haluaisin nimenomaan lääkkeen, mikä hillitsee mun syömistäni ja pudottaa siten painoa. Ongelmat eivät varmasti lähde, ennen kuin paino on alempana.

        Mä söin/ syön Seronilia masennukseen 20mg. Tasoitti hyvin mielialan, ahmimiskohtaukset väheni myös. Ainoa haitta oli totuttelussa kun oli univaikeuksia 2 viikkoa ja sänkykamarielämä ei erityisesti kiinnosta. Nyt otan vastaavaa halvempaa nappia. En usko että lääke on pahempi kuin tauti. Noita nappeja tosin kannattaa vaihtaa, jos yksi valmiste ei sovi.


      • jenny
        NNN kirjoitti:

        Mä söin/ syön Seronilia masennukseen 20mg. Tasoitti hyvin mielialan, ahmimiskohtaukset väheni myös. Ainoa haitta oli totuttelussa kun oli univaikeuksia 2 viikkoa ja sänkykamarielämä ei erityisesti kiinnosta. Nyt otan vastaavaa halvempaa nappia. En usko että lääke on pahempi kuin tauti. Noita nappeja tosin kannattaa vaihtaa, jos yksi valmiste ei sovi.

        heippa. mä syön seronilia bulimiaan ja masennukseen, 60 mg vuorokausi. mulla on toiminut hyvin, kunhan löydettiin oikea annostus. bulimia on vähitellen helpottanut samoin masennus, mikä ei tietenkään ole yksin lääkkeen ansiota, mutta on siitä apuakin ollut. mulla ei ole pahoja sivuvaikutuksia, alussa tuntui että ne mielialaa oli vaikea hallita, eli hyppeli ihan järjettömistä maniakohtauksista ihan pohjalle, mutta nyt se on tasaantunut. seksuaaliset halut ovat minullakin selvästi, ikävä kyllä, vähentyneet.


      • black rose
        jenny kirjoitti:

        heippa. mä syön seronilia bulimiaan ja masennukseen, 60 mg vuorokausi. mulla on toiminut hyvin, kunhan löydettiin oikea annostus. bulimia on vähitellen helpottanut samoin masennus, mikä ei tietenkään ole yksin lääkkeen ansiota, mutta on siitä apuakin ollut. mulla ei ole pahoja sivuvaikutuksia, alussa tuntui että ne mielialaa oli vaikea hallita, eli hyppeli ihan järjettömistä maniakohtauksista ihan pohjalle, mutta nyt se on tasaantunut. seksuaaliset halut ovat minullakin selvästi, ikävä kyllä, vähentyneet.

        Itse en enää kinä suostu sitä lääkettä käyttämään. Käytyin sitä 50mg/vrk.. Musta tuli kuin kasvi, söin jatkuvasti, makasin sohvalla ja itkin lakkaamatta. Jos joku yritti tulla lähelle huusin, ja jos joku yritti koskea potkin ja löin. Seronil on sen verran uusi lääke että sen kaikkia sivuvaikutuksia ei vielä edes tiedetä. Itsellä oli kaiken lisäksi erittäin vaikeaa päästä ko. lääkkeestä eroon. Söin sitä masennukseen, joka onneksi on helpottanut jo aavistuksen.. Ei tietenkään voi sanoa että se kaikilla vaikuttaisi samalla tavalla. Et sattunut katsomaan dokumenttia seronil-lääkkeistä? tuli kakkoselta n. pari kk sitten? Itse väitin silloin että mulla on niin paha masennus ja se on mennyt pahemmaksi, siksi käyttäydyin niin kuin käyttäydyin. Kun lopetin lääkkeen käytön oireet helpottivat. Kannattaa aloittaa ensin pienellä annostuksella..


      • Thuja
        peipponen kirjoitti:

        Vaihdoitko johonkin toiseen lääkkeeseen vai mitä teit?
        Söitkö Seronilia bulimiaan vai masennukseen?
        Paljonko paino nousi, ja miksi?

        Eihän siitä ole mulle mitään hyötyä jos se paino nousee. Haluaisin nimenomaan lääkkeen, mikä hillitsee mun syömistäni ja pudottaa siten painoa. Ongelmat eivät varmasti lähde, ennen kuin paino on alempana.

        ei millään pahalla, mutta mikään uudemman polven masennuslääke, ei serinil eikä mikään muu, ei varsinaisesti pudota painoa. jos sinulla on tuuria, lääke vähentää ahdistusta ja saa sinut miettimään (terapian lisäksi) miksi syöt, mutta ei mitään sen kummempaa. mutta onnea joka tapauksessa paranemiseesi!


      • saana
        black rose kirjoitti:

        Itse en enää kinä suostu sitä lääkettä käyttämään. Käytyin sitä 50mg/vrk.. Musta tuli kuin kasvi, söin jatkuvasti, makasin sohvalla ja itkin lakkaamatta. Jos joku yritti tulla lähelle huusin, ja jos joku yritti koskea potkin ja löin. Seronil on sen verran uusi lääke että sen kaikkia sivuvaikutuksia ei vielä edes tiedetä. Itsellä oli kaiken lisäksi erittäin vaikeaa päästä ko. lääkkeestä eroon. Söin sitä masennukseen, joka onneksi on helpottanut jo aavistuksen.. Ei tietenkään voi sanoa että se kaikilla vaikuttaisi samalla tavalla. Et sattunut katsomaan dokumenttia seronil-lääkkeistä? tuli kakkoselta n. pari kk sitten? Itse väitin silloin että mulla on niin paha masennus ja se on mennyt pahemmaksi, siksi käyttäydyin niin kuin käyttäydyin. Kun lopetin lääkkeen käytön oireet helpottivat. Kannattaa aloittaa ensin pienellä annostuksella..

        ...oli kyllä kun kyseistä lääkettä( myös rinnakkaislääkettä) söin. annostus oli ainoastaan 30 mg päivässä, mutta alku oli aivan kamalaa. ahmimiskohtauset kyllä hellitti, kun oksetti niin ettei pystynyt olemaan. suu oli kuiva, heikko olo, seksi- ja seurusteluelämä kärsi niin paljon, että neljän vuoden seurustelun jälkeen erokin oli lähellä. lopetin, ja sain vieroitusoireita, vaikkei pahemmin pitäisi saada siitä lääkkeestä. mieliala kyllä kohentui niin, ettei enää paha tuntunut pahalta mut ei hyväkään hyvältä. mikään ei tuntunut miltään ja en osannut itkeä enkä surra. lopettamisen jälkeen kaikki kuurin aikaiset surut ja murheet kaatui yhtäaikaa päälle.. onneksi kaikki eivät reagoi lääkkeeseen niin...


    • auts

      Minä söin Seronilia aika kauan. Ei auttanut ihmeesti masennukseen, josko nyt ei pahentanutkaan. Mutta jos alotat niin VARO tyhjään mahaan lääkkeen ottamista ja juo vettä aina tarpeeksi! Sain muutamia kertoja sellasen ylämaha- ja ruokatorvikipukohtauksen että makasin valkosena ja kouristelin kivusta tuntikausia. Ei hyvä.

      • chefale2

        Juu ÄLKÄÄ OTTAKO aamulla heti kahvin ja tupakan jälkeen, alkaa "kiehumaan" ja pistää oksentamaan!


    • Ahmatti

      Mulla poikkeuksena tuo monen jo mainitsema seksihalujen väheneminen. Muita sivuvaikutuksia en ole huomannut. Ahmimishimoon on vaikuttanut sitä vähentäen ja mikä oli tarkoituskin eli on toiminut siinä mielessä. Mulle on määrätty sitä nimenomaan ahmimiseen (eri annostus?) joten muihin mielialoihin en ole huomannut vaikutusta, uneen tms. Lopetinkin välillä sen käytön enkä huomannut mitään riippuvuutta tosin mieliteot rupesivat palaamaan niin että sai todella käyttää itsehillintää, toisaalta vatsa oli tottunut pienempiin annoksiin. Sivuvaikutukset tuntuu olevan hyvin yksilöllisiä, toisilla vaikka mitä ja toisilla ei paljon mitään. Tuo seksijuttu näyttäisi olevan kuitenkin tosi monella eli vaikuttaa sitten vähentävästi himoon kuin himoon. Valitettavaa tai sitten ei?

      Lukuisia dietteejä, painonvartiointia ym.kokeilleena en keksinyt enää muuta aina repsahduksen seurattua (kun tahdonvoima ei riittänyt) kuin kokeilla vielä tätä. Voihan se olla että ko.lääkkeet ei mitään ihan terveellisiäkään ole mutta toisaalta ei ole se vuosia kestänyt merkittävä ylipainokaan (n.25kg). Kun rupeaa jo terveys senkin takia reistaamaan (verenpaine,kolesteroli,sydän-ja nivelvaivat ym.). Kumpiko on sitten se pienempi paha?

      • Willhem valloittaja

        Söin noin 18 vuotta sitten kahden vuoden kuurin 20 mg päivässä. Jatkuva hyväntuulisuus, paino putosi 11 kiloa. Suun kuivuminen ja naaman pakonomainen jäykkyys haittasivat, samoin unettomuus. Uusissa versioissa ei ole enää tuota kasvoja jäykistävää vaikutusta. Seksielämä on aluksi lamassa mutta paranee lopulta entistäkin ehommaksi, orgasmista tulee pidempi ja nautittavampi. Mutta yksilöllistä kaikki.


    • Aurinko000

      mulla alkoi toimimaan, mutta vasta noin 8-9kk jälkeen. Ensin paino nousi ja oli esim. unettomuutta yms, miutta minulle tuli hyvä olo, nyt olen tasaisesti laihtunut, kun on alkanut tasaantua nuo sivuoireet. Pitkän jänteen lääke. :/ Minulla toimii nyt ja voin suositella muillekin. Kannattaa kuitenkin olla tarkka annostuksissa, koska olen saanut (jos on puuttunut lääke) ihme itkukohtauksen tai pari jossa oon ollu itsetuhoisissa ajatuksissa. Mut ne kun vaan tunnistaa ja rauhoittaa sisäisen paniikin ja miettii, että kaikki elämässä ei oo huonosti, niin se menee ohi muutamassa tunnissa.

    • ......

      Seronil 60mg. Seksuaalisen halukkuuden katoaminen, suunkuivuminen. Ne ainoat oireet. Sen verran auttaa minulla mielialaa, että en halua olla ilman ja kestän sivuoireet.

    • lihavatyhmätyttö

      Mä syön 20 mg annoksella. Oon syöny seronilia kaksi kuukautta ahmimiseen ja bulimiaan. En ole enää oksentanut, mutta edelleen syyllinen olo kaikesta syömisestä, luulen ajautuvani anoreksiaan koska en pysty enää syömään. Laihdun kyllä lääkkeellä mutta seksi halut ovat selvästi vähentyneet. Miestäni vaivaa kun en saa enää orgasmia. Huono homma, käyn myös terapiassa. Olo on mielialassa samanlainen kuin ennenkin. Ahdistaa yhtäpaljon. joko annosta pitäis nostaa tai sitten vaihtaa lääkettä...

    • jippijaijoo12345

      Mä olen käyttänyt n.4 vuotta seronilia(20mg) masennukseen, jonka jälkeen lopetin itse lääkkeenoton ja tilanne tietysti paheni. Aloitin käytön uudestaan n. puoli vuotta sitten ja ilmeni oireita, joita ennen ei ole ollut. Seksuaalista haluukkuutta ei ole enkä voi saada orgasmia. (vieläkään) Ja tietynlainen tunteettomuus piinaa. Positiivisina puolina mielialan kohoaminen.

      Lääkkeillä on se huono puoli, että joskus on vaikeaa löytää sopivaa lääkettä itselleen ja joutuu käymään monia lääkkeitä lävitse. Ja se, että ei ole varmaa kuinka nämä lääkkeet vaikuttavat sinuun ja minkälaisia todellisia haittavaikutuksia niillä on. Nimittäin minun on ainakin aika vaikeata huomata niitä, kun en ole nuoruudessani ehtinyt itseeni tutustumaan, kun olen käynyt masennusta lävitse ja tietysti käyttänyt erilaisia lääkkeitä. Mistä sitä tietää mikä lääke on sopiva?
      Ja onko olemassa lääkettä, josta ei tule mitään pysyvää haittavaikutusta? Kannattaako tyytyä siihen mitä on vai kokeilla uutta?

    • Little lie

      Itse olen käyttänyt Seronilia 10 vuotta,ja olen todennut sen itselleni sopivaksi.Lääke on tehnyt minusta reippaan ja touhukkaan,päiväannos 60mg.Haittavaikutuksina lievähkö hermostuneisuus joskus ja unettomuus.Kaikki eivät ole samanlaisia,joten juttele lääkärin kanssa...ja seksielämäkin toimii Seronileilla,vaikka muuta väiteään.

      • huhhuhhhh

        Mulla tuli nyt ainakin seronil 20 mg alotuksesta niin sekanen ja vetinen maha että morjes! Ja lääkärit ja muut sanoo että jos kestää yli kk niin lopeta.. oon syöny nyt kolmisen viikkoo... -.- Ei uskalla minnekkään lähtee...


    • asdölgöasldf

      Olen käyttänyt ja sain hirveät sivuoireet. Olin vakavasti alipainoinen ja alaikäinen. Lääkettä ei saisi antaa alle 18 vuotiaille eikä alipainoisille. Yritin tappaa itseni, mutten onneksi onnistunut. Tällaisia ajatuksia ei minulla ollut ennen lääkkeen aloittamista. lisäksi pakko-oireet, jotka eivät ole lähteneet kolmessa vuodessa mihinkään, vaikken lääkettä enää käytäkään. Paino nousi kyllä. Ilo lähti elämästä, muttei ollut suruakaan. Olin vihannes. Hoitotädit olivat tyytyväisiä, kun pääsivät helpolla.

      Olen vakuuttunut, että lääke on vaikuttanut pysyvästi seksuaaliseen kehittymiseeni, koska en ollut kehittynyt vielä lääkettä käyttäessäni. En todellakaan suosittele kenellekään ja toivoisin lääkäreiden lukevan ja kertovan sivuoireet potilaille. Pakkausselosteessa ja käypä ohje -suosituksesta voisi lääkettä määräävälle lääkärille jo selvitä, kenelle lääkettä ei missään nimessä saa määrätä. Psykiatrit ovat usein täysin vastuuttomia ja typeriä. En tiedä minkälaisia palkkioita vetävät lääkeyhtiöiltä, mutta niistähän on olemassa näyttöä.

      Seronil = Prozac

      Googlaa sillä lisätietoa.

      • lilac pompom

        kaikki mitä kirjoitat, on valitettavasti totta, ja kyllä se pitäisi järjen mukaan olla jokaisen lääkärin tiedossa, kun amatöörikin saa asioita selville, mutta näinpä ei aina ole. onhan se inhimillistä keneltä tahansa, ettei ota kaikkia asioita huomioon, mutta lääkäriltä (etenkin samantapaisissa tapauksissa kuin sinulla) se on epäpätevyyttä. ikävää, että sulla kävi näin:(

        serotoniinilääkkeet (niin kuin seronil on) aiheuttaa ahdistusta. lääkärini mukaan alkulääkityksen ahdistus on merkki siitä, että lääke toimii, lääkäri ei kyllä myönnä vieroitusoireita ja väittää haittavaikutusten olevan masennusoireita, mitä en usko. serotoniinilla ei pitäisi olla vieroitusoireita, mutta niin vain on ollut. lisäksi sen haittavaikutukset voivat jäädä pitkäaikaisiksi vaikka lääkkeen lopettaisi ja vieroitusoireet olisi kärsinyt. seksihalut voi jäädä olemattomaksi, lisäksi hygienia, kodin puhtaus, ihmissuhteet voivat kärsiä. luulin, että kun en välittänyt ulkonäöstäni, se oli askel kohti parantumista, mutta oikeasti olin vaan niin väsynyt ja masentunut, etten välittänyt.

        jos lääke ahdistaa, siihen pitää totuttautua pikkuhiljaa. jos ahdistus pahenee ja masennus alkaa palata (jos lääke nyt edes sitä helpottaa), ihan turha tuhota aivokemiaansa ja kärsiä haitoista. reilun vuoden tappelin lääkärini kanssa kun se tyrkytti cipralexia (ihan paska lääke, josta seurasi ainakin lievä serotoniinioireyhtymä, kamala ahdistus ja pahempi masennus), dopamiinilääkkeitä ja neurolepteja ja meinasin joutua sairaalaan, kun lopetin kaikki lääkkeet ominpäin ja olin siis "sairaudentunnoton". muutama kuukausi sitten lääkekokeilut johti siihen, että olin kaikkea muuta kuin hereillä ja jos olisin saanut jotain aikaiseksi, olisin tappanut itseni. lopetin lääkkeet kokonaan, mutta nyt kävi ahdistus niin pahaksi, että pyysin seronilia kun tiesin, että mitään kunnon lääkkeitä ei lääkäriltäni tipu. lääkäri ihmetteli, miksei ollut määrännyt seronilia mulle aikaisemmin. kerroin myös hirveistä ahdistuskohtauksista ja sain opamoxia. vihdoinkin me ollaan yhteisymmärryksessä sen ukon kanssa:D

        eli kannattaa itse ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa syödä lääkkeitä ja mieluummin ennen kuin edes menee tohtorille reseptiä hakemaan. nekin ovat vaan ihmisiä, eivätkä siis ota kaikkea huomioon, mikä harmi vaan voi pahentaa sairautta. sivuvaikutukset on aina sairauden oireita, mutta sitä ei kannata uskoa, jos olo on pahentunut lääkkeiden aikana/niiden jälkeen.


      • seronilllll
        lilac pompom kirjoitti:

        kaikki mitä kirjoitat, on valitettavasti totta, ja kyllä se pitäisi järjen mukaan olla jokaisen lääkärin tiedossa, kun amatöörikin saa asioita selville, mutta näinpä ei aina ole. onhan se inhimillistä keneltä tahansa, ettei ota kaikkia asioita huomioon, mutta lääkäriltä (etenkin samantapaisissa tapauksissa kuin sinulla) se on epäpätevyyttä. ikävää, että sulla kävi näin:(

        serotoniinilääkkeet (niin kuin seronil on) aiheuttaa ahdistusta. lääkärini mukaan alkulääkityksen ahdistus on merkki siitä, että lääke toimii, lääkäri ei kyllä myönnä vieroitusoireita ja väittää haittavaikutusten olevan masennusoireita, mitä en usko. serotoniinilla ei pitäisi olla vieroitusoireita, mutta niin vain on ollut. lisäksi sen haittavaikutukset voivat jäädä pitkäaikaisiksi vaikka lääkkeen lopettaisi ja vieroitusoireet olisi kärsinyt. seksihalut voi jäädä olemattomaksi, lisäksi hygienia, kodin puhtaus, ihmissuhteet voivat kärsiä. luulin, että kun en välittänyt ulkonäöstäni, se oli askel kohti parantumista, mutta oikeasti olin vaan niin väsynyt ja masentunut, etten välittänyt.

        jos lääke ahdistaa, siihen pitää totuttautua pikkuhiljaa. jos ahdistus pahenee ja masennus alkaa palata (jos lääke nyt edes sitä helpottaa), ihan turha tuhota aivokemiaansa ja kärsiä haitoista. reilun vuoden tappelin lääkärini kanssa kun se tyrkytti cipralexia (ihan paska lääke, josta seurasi ainakin lievä serotoniinioireyhtymä, kamala ahdistus ja pahempi masennus), dopamiinilääkkeitä ja neurolepteja ja meinasin joutua sairaalaan, kun lopetin kaikki lääkkeet ominpäin ja olin siis "sairaudentunnoton". muutama kuukausi sitten lääkekokeilut johti siihen, että olin kaikkea muuta kuin hereillä ja jos olisin saanut jotain aikaiseksi, olisin tappanut itseni. lopetin lääkkeet kokonaan, mutta nyt kävi ahdistus niin pahaksi, että pyysin seronilia kun tiesin, että mitään kunnon lääkkeitä ei lääkäriltäni tipu. lääkäri ihmetteli, miksei ollut määrännyt seronilia mulle aikaisemmin. kerroin myös hirveistä ahdistuskohtauksista ja sain opamoxia. vihdoinkin me ollaan yhteisymmärryksessä sen ukon kanssa:D

        eli kannattaa itse ottaa asioista selvää ennen kuin alkaa syödä lääkkeitä ja mieluummin ennen kuin edes menee tohtorille reseptiä hakemaan. nekin ovat vaan ihmisiä, eivätkä siis ota kaikkea huomioon, mikä harmi vaan voi pahentaa sairautta. sivuvaikutukset on aina sairauden oireita, mutta sitä ei kannata uskoa, jos olo on pahentunut lääkkeiden aikana/niiden jälkeen.

        ite syön seronilia 20 mg, aloitin kesä/heinäkuun välillä 2010 ja vieläkin maha on kuin vettä vain vähän väliä, välillä normaali mutta yhtäkkiä aivan ruikulla koko maha, inhottavaa lähteä mihinkään! syön pelkotiloihin kyseistä lääkettä (emetofobia, paha sellainen!, sairauksien pelko, kuoleman pelko) ja nyt ripuloinnin takia koko ajan stressaan mahasyövästä jne..... Rasittavaa, sain sittemmin diapamit avuksin paniikkikohtauksiin... mutta eipä tee mieli lähteä mihinkään kun saa pelätä ettei pasko allensa...


      • gfhghc g
        seronilllll kirjoitti:

        ite syön seronilia 20 mg, aloitin kesä/heinäkuun välillä 2010 ja vieläkin maha on kuin vettä vain vähän väliä, välillä normaali mutta yhtäkkiä aivan ruikulla koko maha, inhottavaa lähteä mihinkään! syön pelkotiloihin kyseistä lääkettä (emetofobia, paha sellainen!, sairauksien pelko, kuoleman pelko) ja nyt ripuloinnin takia koko ajan stressaan mahasyövästä jne..... Rasittavaa, sain sittemmin diapamit avuksin paniikkikohtauksiin... mutta eipä tee mieli lähteä mihinkään kun saa pelätä ettei pasko allensa...

        on täälläkin. syöty kohta vuosi seronilia 30mg masennukseen ja lievään paniikkihäröön ...
        seksihalut ovat vain nousseet.


      • seronilllll
        gfhghc g kirjoitti:

        on täälläkin. syöty kohta vuosi seronilia 30mg masennukseen ja lievään paniikkihäröön ...
        seksihalut ovat vain nousseet.

        Itselläni ei myöskään ole seksihalut kadonneet, onneksi! Mutta tuo paskominen, voi morjes, ei paljoa uskalla olla kun kotona kun alkaa stressaan ja sitten tulee paniikkikohtaus jne, sellasta kierrettä tää masentelu/pelot jne


      • tsuppaduu
        gfhghc g kirjoitti:

        on täälläkin. syöty kohta vuosi seronilia 30mg masennukseen ja lievään paniikkihäröön ...
        seksihalut ovat vain nousseet.

        Nousispa vaimollakin


    • DirtyAlice

      Heippa! Oon Seronilia syönyt keskivaikeaan masennukseen n. 4 vuotta. aluksi en huomannut haittavaikutuksia, lääkkeet auttoivat loistavasti ja saivat minut sängystä ylös enkä enää ollut niin "vihannes". Nyt olen alkanut huomaamaan viimeisen 1,5 vuoden aikana, että hikoilen aivan kamalasti vaikken tekisi mitään, univaikeuksia on koko ajan ja olen lihonut, jota en tosin kokonaan pistä seronilin syyksi mutta epäilen silti. Tutullani on tullut masennuslääkkeiden lopetuksesta oireiksi pakkoliikkeitä, joten niiden pelossa ja omien oireideni takia haluan lopettaa nämä lääkkeet. Masennukseni ei ole ohi, mutta meneekö se koskaan ohi? Siksi haluan lopettaa ja ainakin kokeilla, että miltä näyttää ilman lääkkeitä.

    • Lasinainen

      Aloitin Seronilin noin 10 vuotta sitten masennukseen. Mulla on toiminut hyvin, toisaalta ei ole nostanut mielialaa riittävästi, mutta sellainen kävelykeppi se on ollut kuin oli tarkoituskin. Ilman tätä lääkettä olisin romahtanut täysin. Muutaman kerran olen kokeillut lopettaa kokonaan, mutta siitä seurasi rankka mielialan lasku ja romahtaminen. Olen kokeillut neljää muuta masennuslääkettä, joista mikään ei ole sopinut. Sain kamalat sivuvaikutuksett muista lääkkeistä, yhdestä tuli hypomania.

      Seronililla on ollut todella vähän sivuvaikutuksia. Unettomuus on ehkä ainut, koska se alkoi niihin aikoihin, kun aloitin lääkkeen ottamisen. Mulla aloitettiin aikoinaan 10 mg:lla, nykyään syön 20 mg:aa. Yleensäkin on muuten aina hyvä aloittaa pienellä annoksella, moni lääkäri määrä hevosen annoksia turhaan.

      Terapia on paras tapa hoitaa oireiden syytä, mun mielestä lääkkeillä voidaan hoitaa vain oireita. Onneksi on kuitenkin nämä lääkkeet, kyllä ne ihmeellisia asioita saavat aikaan sivuoireista huolimatta, esim. sosiaalisten tilanteiden pelkoon jotkut lääkkeet todella auttavat.

    • Lasinainen

      Lisäys edelliseen, että unilääkekoukussa olen seronilin takia (ilmeisesti), mutta kaikilla lääkkeillä on haittoja. Ennemmin näin, kuin muista lääkkeistä saadut kamalat sivuvaikutukset.

    • tyttö 19v

      itselle tuli kauhea närästys välittömästi ottamisen jälkeen. luultavasti siksi että otin aina tyhjään mahaan. lopetin säännöllisen ottamisen 1½vuotta sitten vaikka vieläkin olis tarvetta. otan joskus jos masentaa.

    • tuppursa

      Itselläni toiminut hyvin kyseinen lääke. Alussa oli tietysti pientä sopeutumista, mutta ei mitään mainitsemisen arvoista. Ja lääke määrättiin minulle masennukseen syömishäiriöön (ennen sairastanut bulimian). Aloitettiin 10mg ja pkkuhiljaa nostettiin 60mg. Nyt mennään tällä annostuksella ja jossain vaiheessa olisi tarkoitus pikkuhiljaa lopettaa lääkitystä.
      Ainoat haittavaikutukset minulla liittyvät alkoholiin: muisti menee ja ehkäpä liian kova meno päällä...

    • 12+22

      Itsellä auttoi Voxra, vähensi ruokahalua eikä itselläni tullut lainkaan sivuvaikutuksia.

    • Härännälkä

      Mulle Seronil ei ole aiheuttanut lähes mitään sivuvaikutuksia. Seksi ei kylläkään huvita samaan tapaan kuin ennen,mutta kestän sen,koska silloin tällöin sekin sujuu normaalisti. Ahmiminen ei ole kylläkään mielestäni vähentynyt mihinkään,mutta syy voi olla annostuksessa. Masennus on sen siaan helpottanut paljonkin.

      Syön kolmea lääkettä päivässä ja ne kaksi muutakin varmasti helpottaa oloa. Syön siis Seronilia,Olanzapinia ja Lamictalia. Seronilia minulla on vain 10 mg,enkä ymmärrä että miksi noin pieni annos,vaikka teini-ikäisenä söin sitä 20 mg päivässä ja muutenkin(olen vain lukenut)annoksen tulisi olla bulimian ja pakkoneuroosin hoidossa suurempi että se siihen toimisi. Masennukseen auttaa siis hyvin. Ei ole painokaan noussut tai laskenut Seronilin vuoksi.

    • tipitoivonen

      Minulla kokeiltiin Seroxat-nimellä samaa lääkettä. Ei sopinut. Sekosin täysin, tulin paranoidiseksi ja aggressiiviseksi! Se oli tosi paha, kadulla liikkuessa oikein vaanin ihmisiä, olin valmis kaymään silmille kun kuvittelin että kaikki puhuu musta p-tä ja tahtoo mulle pahaa!
      Lääke lopetettiin, oireet katosi. Tuota mahakipua oli jonkin verran, myös seksuaalihalut katos täysin, mutta pahin ja pelottava oli tuo aggressiivisuus.
      On kokeiltu muitakin mutta mulle ei ole mikään sopinut. En siis huoli enää mitään lääkettä, pärjäilen ilman nyt. Pakko.

    • seronilpohdiskelija

      mulle ehdotettiin seronilia.. tän keskustelun jälkeen en tiiä uskallanko ottaa sitä:/
      mulle sanottiin myös että seronil on painoneutraali lääke,joten miten monilla on voinut paino nousta?

    • pilleripelkoinen

      Täällä muutamat oli maininnut ripuloinnin tai että maha on jatkuvasti sekaisin. Aikoinaan kun aloitin masennuslääkityksen (cipralex) mullekkin tuli tuo jatkuva "vesimaha" ahdistusta masennus syveni ahmiminen/bulimia tuli taas kuvioihin, vaikka olin pidemmän aikaa ollut enemmänkin anoreksiaa sairastava ja tosi pahasti alipainoinen. Paino nousi 8kg ja bulimia varsinkin paheni (tästä myös painonnousu johtui).. Nyt noin 6kk lääkkeen lopettamisen jälkeen ripuli on loppunut. Siis noin viikko sitten, en tietenkään satavarma voi olla asiasta että se lääke sen aiheutti, mutta alkoi samoihin aikoihin lääkityksen kanssa ja loppui näin paljon myöhemmin... Mitään hyötyä en koe saaneeni lääkkeestä; kaikki vaan kaatui pahemmin päälle bulimian myötä. Tällä hetkellä mitään muuta lääkettä en syö kui mirtatsapiinia (en tiä miten kirjotetaan) parantamaan unta, no se ainakin toimii.. Sen haittavaikutuksista ei hajuakaan. Kai sillä on ruokahalua lisäävä vaikutus, mutta mulla on nykysin muutenkin niin suuri ruokaHIMO etten oikeestaan huomaa mitään eroa vaikken ko. lääkettä olis hetkeen ottanutkaan..

      Kannattaa siis miettiä onko niistä lääkkeistä enemmän haittaa kuin hyötyä.. Tosin monet lääkkeet vaatii pitkää pinnaa ja useita annoskokeiluja ennen kuin alkaa vaikuttaa toivotulla tavalla... itelle ei vaan sopinut, ja nyt on tosi suuri pelko edes alkaa kokeilemaan mitään uutta lääkettä, niin pahasti toi bulimia mut vei ja syytän siitä ihan täysin sitä lääkettä. prkl.. ehkä bulimiakin alkais helpottaa nyt kun on kulunut aikaa tuon lääkkeen lopettamisesta, toivotaan.

      • vierailijat

        cipralex on eri lääkeainetta sisätävä lääke. ei ole fluoksetiinia vaan essitaloåraamia.


    • syomishairio-10

      käytän tälläkin hetkellä kyseistä lääkevalmistetta. syömishäiriön taltuttamiseen ja masennukseen. on auttanut, tosin tullut ongelmia siitä että vedin kerran tyhjään mahaan ja paha olohan siitä tuli..

    • 7days

      olen syönyt kys.valmistetta vasta viikon verran mutta ahmimishäiriöön se on tuonut jo apua! ei ole tehnyt pahemmin mieli ahmia eikä mieliteot huuda jatkuvana. :) toivottavasti pysyykin tällä tiellä. mitään sivuvaikutuksia en ole huomannut.

    • seronilin (kuten lähes kaikkien SSRI- ja SNRI-lääkkeiden) pitäisi olla painoneutraali, joillakin voi laskea, harvalla nousta.

      olen syönyt seronilia jopa 80 mg ilman haittavaikutuksia, nyt syön efexoria 300mg/vrk. olen myös kokeillut voxraa vastaavaa ainetta (bupropionia), mutta sain kouristuskohtauksia. (Zyban nimistä lääkettä ei edes pharmacan mukaan saisi antaa syömishäiriöisille juuri tuon kouristusvaaran takia).

    • Masennustoipilas

      Syön seronilia 60 mg:aa keskivaikean masennuksen hoitoon kaksi kertaa viikossa tapahtuvan psykoterapian lisäksi. Olen myös toipumassa syömishäiriöstä, joka loppuvaiheessa oli bulimiaa/pelkkää ahmimista.

      Omalla kohdallani olen huomannut, että parantumiseni edistyy ainoastaan silloin, jos saan sekä oikean lääkeannoksen että oikean "annoksen" terapiaa per viikko.

      Alussa söin seronilia vain 10 mg päivässä. Viikon tai kahden jälkeen annos nousi 20 mg:aan. Ahdistus lisääntyi selvästi jo parin päivän päästä siitä, kun otin ensimmäisen tabletin, mutta n. kuukauden kuluttua vointini alkoi parantumaan. Tuo lääkkeen aloittaminen on ehkä vaikeinta aikaa koko masennukseni aikana. Muistikuvat siitä ovat hieman hämärän peitossa nyt hieman yli puoli vuotta jälkeenpäin.

      Yksittäisiä sivuvaikutuksia aloittaessani lääkitystä olivat ahdistuksen lisäksi hikoilu ja jännittynyt olotila. Ruokahalu saattoi hieman laskea myös, mutta se saattoi olla jotain lumevaikutusta, sillä toivoin lääkkeen vähentävän syömistäni.

      Vähitellen nostimme lääkärini kanssa neuvoteltuamme annosta korkeammaksi, ja vasta saavutettuani tuon suurehkon annoksen (60mg/päivä) ahmimiskohtaukseni vähenivät, ja toimintakykyni oli paremmassa kunnossa.

      Lääkkeen vaikutusta ruokahaluuni on vaikea arvioida, koska olin tavallaan "luovuttanut" syömishäiriöni kontrollista ja tein ruoalla tavallaan mitä lystäsin, enkä välittänyt enää painoni noususta. Ahmiminenkin väheni samaa mukaa, kun olotilani tasapainnoittui.

      Toipuminen on ollut tähän mennessä yhtä vuoristorataa, mutta onneksi olen loppujen lopuksi menossa aina parempaan suuntaan.

      Olen epäillyt lääkkeellä olevan jotain vaikutusta muistiini, koska minusta tuntuu, että olen hajamielisempi, kuin aiemmin. Kuulin äskettäin, että masennus voi pysyvästikin heikentää muistia, koska ilmeisesti tietyt hormonaaliset tekijät aivoissa estävät solujen uusiutumista.

      Toisaalta en haluaisi syödä näitä lääkkeitä. Epävarmuus ja tietämättömyys niiden vaikutuksista pelottaa. Toisaalta olen ymmärtänyt mitä masennus kemiallisena tilana voi tehdä aivoilleni, ja vaikuttaa loppuelämääni, joten en uskalla olla syömättäkään niitä.

    • happy16

      Seronil erinomainen lääke.Paransi vaikean masennukseni.Käytin vuoden verran.Ei mainittavia haittavaikutuksia,lievä painon nousu ainoastaan.

    • Happychick

      Seroxat parempi. Testasin Seronilia, mutta tuli paljon erilaisia divuvaikutuksia. Seroxat paljon parempi! Suosittelen suurella sydämellä! Nykyään en syö mitään lääkettä, kun Seroxat tasoitti pelot pois ja tasoitti tien.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      3228
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2141
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1915
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe