Kannataako hankkia Fiat Punto?

Seke

Eli nyt pitäisi äiteen 88 vm. corollan tilalle hankkia uusi kauppakassi / työauto.

Eräs tuttu tarjoaisi sopivaan hintaan vuoden 1995 1.3 litraista Fiat punto autoa jolla on ajettu noin 190 000 kilometriä.

Itse tuota autoa kokeilin ja ihan hyvältä tuntui ajostaan. Autossa on jonkin sortin madallusarja jonka takia tuntuma on corollaa huomattavasti jämäkämpi. 1.3 fiatissa tuntuu myös olevan potkua hieman corollaa enemmän vaikka eihän fiatia voi miksikään raketiksi kutsua...

Eräs ystäväni varoitteli fiatista ja sanoi että on Suomen talveen aivan onneton auto. Pitääkö paikkaansa? Kannattaako Fiatia edes harkita?

Kiitos vastauksista!

33

11700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c52007

      auton hankkiminen on kannattavaa.Mutta, jos hankkii,Punto on aivan hyvä ostos.Noita tuttuja tietäjiä on niissä,jotka ovat ovat kuulleet tutun tutun tutun kuulleen joistain ongelmista merkistä riippumatta.

    • puuttuu ihan

      oleellinen tieto, jotta kannattavuudesta voisi
      mitään sanoa.

      "Eräs tuttu tarjoaisi sopivaan hintaan..."

      Erittäin epämääräistä.

      12 vuotta wanha Punto...190tkm.
      enintään 700 euroa niin on kannattava.
      Jos kalliimpi niin ei.

    • fyjeytrtku

      Kysy tutulta kokemuksia Fiatin talvitoimivuudesta.
      Kysy ystävältä kokemuksia Fiatin talvitoimivuudesta.

    • jep jep jep jep

      Ei fiiatissa mitään vikaa ole, jos se on teknisesti viaton!

      • jyjyrjy

        Noin vanhoja Puntoja edes olemassa 1999-2002 mallitkin jo matkaa naulapataan.
        Kansipahvit menee viimeistään 150000 vaiheella ja järkevää enään korjata.


    • kokemuksen syvä rintaääni

      Punto on tosi näppärä pirssi niin kesällä kuin talvellakin.Kunnon renkaat alle niin kyllä vörkii.
      Kulutus on kohtalainen ja ajo ominaisuudet paremmat kuin monessa isommassa autossa.Itse olen ajellu kymmenillä erillaisilla pirsseillä,eikä Punto ole läheskään heikoinpia ajettavia.Kaiken lisäksi autoilen siellä missä on oikea talvi jossa todelliset ominaisuudet mitataan.Nytkin vaimolla on Punto jonka huollan itse.Itselläni on iso farkku mutta ei Punto sen rinnalla kanna häpeää!!!!!!!!!

      • qwsaqsq

        2000-luvun puntoja saa ihan 3000€.Hinta putoaa kuin lehmän häntä.Mukana on jo turvavarusteita.
        Talvella konepelti ja takaluukku jäätyivät kiinni (vaijerit).Polttimoita kului vauhdilla,alustan ruosteet ja kehno viimeistely.
        Pienet pyörät teki talvella kiikkerän


      • Puntoo
        qwsaqsq kirjoitti:

        2000-luvun puntoja saa ihan 3000€.Hinta putoaa kuin lehmän häntä.Mukana on jo turvavarusteita.
        Talvella konepelti ja takaluukku jäätyivät kiinni (vaijerit).Polttimoita kului vauhdilla,alustan ruosteet ja kehno viimeistely.
        Pienet pyörät teki talvella kiikkerän

        Itselläni punto vm 2001 ollut1.5 vuotta ja ei mitään vikaa koko aikana, eikä edes yhtään polttimoa palanut.Ajettavuus kohdallaan niin kesällä kuin talvella ja kulutus 5-7 litraa/100km. Ruostetta en ole vielä autosta löytänyt!


      • 3-v kokemuksella

        Mulla ollut Punto v-95, jolla ajettu yli 200 000 km. Hyvin toimii - ei kummempia vikoja. Jarruletkut just vaihdettu, mutta niitähän saa vaihtaa mihin hyvänsä autoon.
        Talvella ovet helposti jäätyy kiinni - siihen auttoi sisätilalämmitin. Lisäksi heikohkosti puhaltaa talvella ikkunan auki, mutta siihenkin edellä mainittu lämmitin ok. Käynnistyy kelillä kuin kelillä.
        Ihan tyytyväinen olen ollut!


      • Punto1234

        Itselläni on 2001 vm. Fiat Punto ja talvella pelittää hienosti paitsi nyt n.15-20c pakkasilla ohjaustehostin ei ota toimiakseen. Muuten toimii ja pelittää hyvin.


    • Katsuri

      Väljiä niveliä etupäässä, väljäksi kuluneita takatukivarsien laakerointeja, syöpyneitä jarruputkia ja muita jarruvikoja, viallisia lähivalojen korkeudensäätölaitteita, öljyvuotoja(mm. nokka-akselin stefa), katkenneita jousia, ruostevaurioita ym. Tuollaisia vikoja on näin katsastajan näkökulmasta havaittavissa. Äärimmäisen harvoin noita pystyy katsastuksessa ensimmäisellä kerralla hyväksymään, tosin yleensä ovat todella huonosti pidettyjä ja likaisia.

      Ihan rehellisesti, jos auto on juuri katsastettu, niin 500€ maks. Katsastamatonta en ottaisi edes ilmaiseksi.

    • oma asias

      olen ostanut uutena,ei kannata.talvella kylmä,vikoja niinpaljon että ei ole vapaa-ajan ongelmia.aika menee korjaamolla.

      • --lk..

        Kyllä Fiat asiallisesti huollettuna on aivan yhtä viallinen tai viaton kuin muutkin autot.
        Itse olen ajanut merkillä vuodesta -88 ja olen ollut tyytyväinen kulkuneuvoon.
        Alla ollut Unoja 4 kpl(yksi meni kolarissa) 2 Puntoa -97 ja -02 80hv nyt Stilo 1.6.
        Kyllä kaikkia merkkejä joudutaan korjaamaan, kalliitakin. Ja sitten se maksaakin!!!
        Työkaverin uudenkarheaan Audiinkin tehtiin puolentoistatonnin pikkuremppa jossain 120tkm korvilla.
        Eikä sähköviat nykyään jätä mitään merkkiä paitsi.
        On muuten jännä juttu, kaikki jotka haukkuvat jotain automerkkiä, eivät koskaan ole ajaneet ko. autolla varsinkaan käyttämällä käyttäneet!
        Joku haukkuu Fordia, Toyotaa,Mersua,Audia,Opelia mutta koskaan ei ole ajanut yhtään merkkiä kymmentä kilometriä enempää. Tämän tasoisten lässyttäjien puheet kannattaa jättää huomioimatta.


      • ostakaa pois
        --lk.. kirjoitti:

        Kyllä Fiat asiallisesti huollettuna on aivan yhtä viallinen tai viaton kuin muutkin autot.
        Itse olen ajanut merkillä vuodesta -88 ja olen ollut tyytyväinen kulkuneuvoon.
        Alla ollut Unoja 4 kpl(yksi meni kolarissa) 2 Puntoa -97 ja -02 80hv nyt Stilo 1.6.
        Kyllä kaikkia merkkejä joudutaan korjaamaan, kalliitakin. Ja sitten se maksaakin!!!
        Työkaverin uudenkarheaan Audiinkin tehtiin puolentoistatonnin pikkuremppa jossain 120tkm korvilla.
        Eikä sähköviat nykyään jätä mitään merkkiä paitsi.
        On muuten jännä juttu, kaikki jotka haukkuvat jotain automerkkiä, eivät koskaan ole ajaneet ko. autolla varsinkaan käyttämällä käyttäneet!
        Joku haukkuu Fordia, Toyotaa,Mersua,Audia,Opelia mutta koskaan ei ole ajanut yhtään merkkiä kymmentä kilometriä enempää. Tämän tasoisten lässyttäjien puheet kannattaa jättää huomioimatta.

        ostin uutena 1999 punton.oli siinä vikoja,2.kertaa kannentiiviste,tukivarret taakse,jäähdyttimenmoot.penkinläm.takalasinmoot.kummatkin turvavyöt,laturi,jätti tielle,ruiskusuutin,ym. suurin osa näistä takuuaikana,vitutti se korjaamolla kyttääminen.maalissa oli kuplia kun ajoin ulos ostaessani,sitä sitten paikkailtiin maalamossa.jos haluaa olla toiselle vahingoniloinen kannattaa suositella puntoa.


    • Entinen fiijatisti

      Fiijatit on paskoja

    • Abarth Punto

      Tuulilasin kestotestissä vuosituhannen alussa kehuttiin Punto mk2:n tunnokasta ajettavuutta liukkailla, lumipöperöisillä teillä. Siihen aikaan ohjaustehostin ei ollut vakiovaruste ja testiautossakaan ei sellaista ollut.
      Kaverillani (autonasentaja) oli hiljattain kakkosautona Punto mk1, muistaakseni vm.94. Hän kehui kuinka ovet sulkeutuivat hyvin, penkit olivat jämäkät ja ajettavuudeltaan hyvä. Oli positiivisesti yllättynyt koska oli luullut että sellainen on ihan lelu. Myös pientä kulutusta ja auton edullista ostohintaa ja osien hintaa myös kehui.

    • trabant1

      Sanotaannko että jos puntoa hankkii mk2-mk3, katsoo että mukana seuraa huoltokirja. Se kertoo aika paljon edellisten omistajien viitseliäisydestä. Kalliimaat rempat tehty esim. jakopää ja jarrut sekä öljynvaihdot ajallaan niin mikäs siinä. Varmasti yhtä lailla hyvä auto kuin muutkin merkit ellei jopa parempi. Ruoste nyt vaivaa jokaista yli 10vuotta vanhaa mutta ei siitäkään haittaa ole kunhan läpiasti ei reikiä löydy.

    • joomoi

      jos haluu hyvän ja huonon auton niiin kannataa hommaa jotain joku

    • punton käyttäjä

      nämä punton moittiat eivät muutenkaa kuulu ajaa kuin polku pyörällä punto on hyvä käyttöauto autossa ei ole mitään vikaa

      • tietäjä

        Kaikissa 10 vuotta vanhoissa autoissa vikoja on .Uusissa puntoissa ei mitään vikoja HYVÄ KÄYTTÖAUTO


    • jäitä hattuun

      Pieni auto, 190 tonnii mittarissa, ikää 12 vuotta.
      Sanoisin, että 200 euroa on järkevä sopuhinta.

    • hewa

      Olen itse ajellut Fiateilla noin 48 vuotta , erimerkeillä koska harrastin sivutöinä autokaupan poikasta,ja sanoisin että Punto eli suomeksi Piste,sanoisin että Fiateista paras malli kun ei ole ylimääräisiä väklästimiä,nostimia siihen sun tähän, ja 1,2L. ilman muuta siitäkin löytyy eri teholuokkia,lämminkin tänä päivänä talvella,ja yksinkertaista tekniikkaa hyvin pitkälle vielä. On kustannuksiltaan halpa osat ym.ja kaikkea löytyy Motonetista laidasta laitaan,ja joka hiukankin tietää autosta pystyy tekemään Puntolle aina pientä remppaa.Fiateista on minulla pettänyt luottamuksen Mallit, Marea,Bravo,Stilo ja nekin moottoripuolella 1,6-2,0L. moottorit ei ole ollut oikein vesitilojen ongelmistaan suosittuja,kansivikoja ym. sellaista,mutta niihin ei saisi laittaa tarvike vesipumppua esim. vesipyörän siivet ovat lian heikkotehoisia siirtämään vettä,kannattaa satsata alkuperäiseen varaosaan näillä kohdin.Useampi kansi on minulla ollut halki tai haljennut minulla ollessa,ja tässäkin ollut vikana tarvike vesipumppu.

      • hewa

        Ps. Edelliseen puheeseeni tyttäreni on tullut autoilu ikään , ja hommaan hänelle myös Punton, koska tunnen auton läpikotaisin en sekaannu itämaisiin pikku autohin Kiat , Hyundait, Chevroletit, olin itse Hyundain osamyyjänä 80 luvun alussa kun auto rantautui suomeen , oli hyvä kun Mitsun miehet oli tehtaalla mutta kun he lähtivät laatu heikkeni huomattavasti automaatti laatikot oli hyviä kyllä. Nythän laatu on noussut kohisten.


      • fiatistaitään
        hewa kirjoitti:

        Ps. Edelliseen puheeseeni tyttäreni on tullut autoilu ikään , ja hommaan hänelle myös Punton, koska tunnen auton läpikotaisin en sekaannu itämaisiin pikku autohin Kiat , Hyundait, Chevroletit, olin itse Hyundain osamyyjänä 80 luvun alussa kun auto rantautui suomeen , oli hyvä kun Mitsun miehet oli tehtaalla mutta kun he lähtivät laatu heikkeni huomattavasti automaatti laatikot oli hyviä kyllä. Nythän laatu on noussut kohisten.

        Niin onko fiiatin paras kone toi 1.2 8v?
        no onko kokemusta tuosta 1.4 jota käytettiin grandessa?


    • wildcat81

      Meillä toisena autona Fiat punto 1.2 ja hyvin on pelittänyt melkein -30asteen pakkasellakin.lähtee käyntiin todella hyvin ja auto on todella lämmin.punto parempi kuin mitkään Toyota,taudit ja bemarit. Emme kadu ostosta.

    • Vesavius

      Ostin 03 Punton 5v sitten. Oli pientä epäluuloa laadun suhteen, mutta aivan turhaan. Katsastukset ovat menneet läpi heittämällä. Ei ruostetta ja ei edes pikkuvikoja. Vain hieman vaihdettu normaalia kuluvaa osaa. Viimeiset kovat talvet osoittaneet, ettei puntossa tarvitse palella kovillakaan pakkasilla. Siis pikkurahalla aivan hyvä käyttöauto.

    • avutoion

      Hei! viime talvena minulla jäi lumen takia pyyhkijät jumiin siten että ne olivat 10cm korkeemmalla tuulilasista kun normaalisti. Kun menin katsastukseen en saanut autoa läpi koska ne häiritsivät näkyvyyttä katsastajan mielestä. Ongelma on se että kun ne jumittuivat talvella niiden pysähtymis paikka on muuttunut siten että pyyhkijät pyyhkivät koko tuulilasin verran (ylhäältä alas) mutta pysähtyvät sitten 10cm liian ylös. Miten saan muutettua pyyhkijöiden pysähdyspaikkaa ?

      • Helppoa kuin heinänt

        Pyyhkijät jäätyneet lasiin ja vinksahtaneet pooriltaan, jolloin ne täytyy säätää takaisin kohdalleen.


    • avutoion

      Miten ne säädetään. pitäisi saada auto ens viikon maanantaina katsastuksesta läpi ja viimeksi ne valittivat että sulat jäivät lepoasennos liian ylös ja häiritsi näkökenttää ja sen jälkeen kun siirsin pyyhkijöitä hieman alemmas pyyhkiminen jää vajaaksi ja käy melkein konepellin luona mutta lepoasennossa ne ovat oikeella paikalla

    • no jo0o000

      osta pois pääset ´hallval
      halbat ods t vähä kulutusd
      d ja lähtee kun hauki rannasta

      • Remontti Pen. . .tt. ..i

        Puntohan on todella näppärä käsitellä , ja ajoltaan kevyt ohjata ja menee minne kuljettaja haluaa ja on lämmin jos vain itse haluaa(huolto on tärkeä ) ei pitäisi mitään autoa huoltaa ajamalla ! ! Punto on hintaansa nähden Hyvä auto * !


    • ferraripunto

      Hanki ihmeessä, kukapa nyt ferraria ei haluaisi? (Fiatit ja ferrarit ovat peräisin samalta tehtaalta)

    • Eikannata

      Ei!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe