80-luvun nuoret!

koululainen

Koulutyöhön pitäisi tehdä galluppia eri aikakausien nuorisokulttuurista, joten jos joku 80-luvulla ylä-asteensa käynyt pystyy vastaamaan muutamaan kysymykseen, olisin kiitollinen.

Miten pukeuduit yläasteaikoina?
Mitä mieltä olit/olet sen ajan tyylistäsi?
Oliko siinä joki viesti/ajatus?
Miten muut pukeutuivat?
Lokeroitiinko nuoria usean eri tyylin mukaan?
Mitä mieltä vanhempasi olivat pukeutumisestasi?

7

5203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silloin ennen

      Olin siis yläaste ikäinen 1985-1988.
      Mitä muistan vaatetuksesta?
      Dingon rintamerkkejä ja neon värisiä sifonki huiveja, rannerenkaita oli vielä kuudennella luokalla.
      7 luokalla tulivat pilli farkut, lahkeet kavennettiin itse ja lahkeiden oli tapana aina ratkeilla, taidettiin pitää tennissukkia lahkeiden päällä ja myöskin mustat varrelliset nilkkurit olivat muotia. College paidat olivat in - käytiin painattamassa niihin tekstejä tai kuvia kuten esim. Relax tms.
      Jossain vaiheessa oli myöskin muotia college vaatteet housut (suorat lahkeet) joissa reidessä luki donna italia tai vogue väri oli musta ja valkoinen ja toisin päin, oli myöskin saman sarjan hupparia, liiviä, college paitaa jne. ja näitä yhdistettiin esim. farkkutakkiin sekä varsi lenkkareihin jossain vaiheessa Menokkaat oli kaikilla.
      Yläasteella mielestäni toppatakitkin olivat todella isoja ja ne oli useasti anorakkeja tai muuten isot taskut edessä.
      Itse pidin paskeria talvella päässäni olisko ollu vähän Madonna lookia tms.
      Kesällä taisi olla legginsit mustat ja musta minihame in, myöskin röyhelösukat laitettiin jalkaan ja kengät olivat ns. kusiluikkarit eli nahkaiset matalat kävelykengät.
      nyt kun oikein kelaan 8 luokalla oltiin Ruotsissa luokkaretkellä ja muistan miten hiukset krepattiin, oli mustat lepakko housut ja piikkikorkoiset avokkaat.
      Yläasteella oli muotia myöskin dallas merkkiset vetoketju lahje farkut, mic mac farkut, adidas lenkkarit jne. Lacoste yms. merkit taitavat olla 80 luvun juttuja, neon värit, discoissa pidettiin henkseleitä farkkujen kanssa,jossain vaiheessa oli siistejäkin liituraita henkseli housuja.

      Aika monet pukeutuivat samalla tyylillä mielestäni vain punkkarit ja hevarit erottuivat jo tuolloin ei ehkä uskallettu erottua joukosta.
      Vanhempani eivät juuri kommentoineet vaatteistani...paitsi olin sitten jo varmaan 16-17v. 80 lukua sekin kun farkkuja revittiin ja paikkoja ommeltiin, ja valmiiksi revittyjä ja paikattuja farkkuja ostettiin kaupasta - sitä minun mummo ei ainakaan ymmärtänyt!? yksi juttu vielä mustat puukkarit olivat in yläasteella jo uutena revittiin puukolla kanta laput irti ja mopon kyydissä kannat kuluivat siten äkkiä :) ja nokian mustat kumisaappaiden varret käännettiin niin että varsiin oli kirjoiteltu tekstiä runoja, ajatuksia, bändien nimiä, ihastuksia jne. Marimekon musta läppälaukkukin kuului yläaste ikään, avain nippu roikkui vyölenkissä ja usein niisä oli myös yök! tutti mukana :)

      toivottavasti tästä oli jotakin apua!

      • Vuosimalli 1971

        Minäkin muistan ainakin nuo varsista käännetyt mustat nokialaiset. Vanhemmat eivät oikein tuosta tykänneet mutta minkäs mahtoivat...


    • Setä 1974

      Tarkastelen kysymystäsi omasta näkökulmastani, suurehkon kaupungin kaupunkikoulua käyneenä.

      Silloin oman "kulttuurin"" löytäminen ole helpompaa, koska mahdollisia tyylejä oli kolme: tavallinen (siis tavis), juppi ja hevari. Trendit (mitä sanaa ei silloin käytetty) eivät todellakaan vaihtuneet niin usein kuin nykyään eikä omaa pukeutumistyyliä tiedostettu vasta, kun ylä-aste ikäisenä. Nykyään kaiketi jo ekaluokkalainen on "tietoinen" tyylistään...:). Kuvauksia...juppin tyyliin kuuluivat esim. levikset, lacosten/kapan paidat,mäser poolot, camelbootsit, henrylloydin kansitakki ja oneill:in värikäs laskettelutakki. Merkit olivat avain asemassa. Tavis taas saattoi pukeutua kuin juppi, mutta merkit olivat seppälä/vaatehuone...vaikkapa nykyään H&M ja Lindex. Hevari taas näytti, kuten nykypäivänkin hevarit...mustat farkut/pillihousut, bändipaita tms. rankka paita, avainketjut ja bootsit. Kai joku jotain halusi viestittääkin kuka varallisuuttaan ja kuka varattomuuttaan tai musiikkimakuaan. Mitään suuria ideologioita ei pukeutumiseen niinkään liitetty, niinkuin nykyään life-style ajattelun aikakautena. Hieno markkinamiesten keksimä termi muuten. Kaiketi lokerointia tapahtui niikuin nykyäänkin, mutta käsitykseni mukaan nuoret itse kokevat korostetusti, että heitä lokeroidaan...ei kai meinaa aikuisia ihmisiä oikeesti kiinnosta miettiä, et mihin lokeroon toikin nuori kuuluu..:)

    • merkkivaatteita

      ja pastellisävyjä. Vaatteet ostin urheiluliikkkeistä. Vanhemmat pitivät siistinä. Merkit tärkeitä.

    • joneeees

      esjonne

    • Itse en sillon elänyt, mutta isäni käytti Bändipaitoja. Lacoste ja levis olivat suosittuja merkkejä. Muuta en tiedä.

    • Anonyymi

      Kappa lennkarit,farkut,pitkä hiukset,joku bändi paita Kiss, Iron Maiden jne...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe