pienikokoisuus vs. lyhytkasvuisuus

nyyti...

Täällä on paljon puhuttu siitä ettei ns. pienikokoiset, mutta ei-lyhytkasvuiset, ihmiset saisi tänne kirjoittaa... Itse olen 151, pienikokoinen siis ja jäänyt pieneksi muusta kuin perinnöllisistä syistä: suvun naiset ovat yli 170 senttisiä, miehet 190. Oman kasvuni katkeamisen aiheutti lapsuudessa koettu trauma. Monet täällä puhutut teemat ja arjen ongelmat ovat minulle tuttuja vaikken lyhtkasvuinen olekaan. Minuun myös suhtaudutaan joskus ennakkoluuloisesti ja vähätellen kokoni vuoksi.

24

8155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibe

      Jees ite oon 130cm ja brodit on molemmat 190cm ja en oo varma tost mut joku luustovika se on

      • tatti vm. 87

        ikää 23 vuotta, pituus 148cm.. haasteita tulee välillä vastaan esim. työelämässä. Kaupan ylähyllyt tuntuvat todella korkeilta, välillä ihan nolottaa kun ei yletä jotain tavaraa kaupassa noukkimaan kun on liian korkealla. Meillä lyhytkasvuisuus on isovanhempien perintöä, molemmat olivat tasan 160cm, äitini 156cm.
        14- vuotias veljeni on kyllä jo pari senttiä pidempi minua, joten hänellä ei vielä ole hätää, onneksi.
        Tyttäreni pituuskasvusta olin hiukan huolissani, mutta nyt 5- vuotisneuvolassa sain huokaista helpotuksesta, tyttö kasvaa keskikäyrällä ja pituusennuste oli noin 160cm.


      • tyttö 64
        tatti vm. 87 kirjoitti:

        ikää 23 vuotta, pituus 148cm.. haasteita tulee välillä vastaan esim. työelämässä. Kaupan ylähyllyt tuntuvat todella korkeilta, välillä ihan nolottaa kun ei yletä jotain tavaraa kaupassa noukkimaan kun on liian korkealla. Meillä lyhytkasvuisuus on isovanhempien perintöä, molemmat olivat tasan 160cm, äitini 156cm.
        14- vuotias veljeni on kyllä jo pari senttiä pidempi minua, joten hänellä ei vielä ole hätää, onneksi.
        Tyttäreni pituuskasvusta olin hiukan huolissani, mutta nyt 5- vuotisneuvolassa sain huokaista helpotuksesta, tyttö kasvaa keskikäyrällä ja pituusennuste oli noin 160cm.

        hei kaikki sarjassamme 150 cm ....Kun lukee näitä juttuja ja tölväisyjä pienikokoisista ihmisistä ,tulee mieleen ihmisen äärimmäinen hätä,kun ei muuta voi, vähän pitempi ihminen voi tuntea hetkeksi olevansa vahva ja viisas, vaikka ei se viisaus näy sen paremmalta sieltä ylempää. Sen olen todennut pienikokoisten eduksi , että kun kaatuu ei kaadu korkealta.ISON ihmisen kaatuessa tulee pahaa jälkeä! TSEMPPIÄ vaan kaikki pienikokoiset meitä tarvitaan.


      • 149, korkoineen 154s
        tyttö 64 kirjoitti:

        hei kaikki sarjassamme 150 cm ....Kun lukee näitä juttuja ja tölväisyjä pienikokoisista ihmisistä ,tulee mieleen ihmisen äärimmäinen hätä,kun ei muuta voi, vähän pitempi ihminen voi tuntea hetkeksi olevansa vahva ja viisas, vaikka ei se viisaus näy sen paremmalta sieltä ylempää. Sen olen todennut pienikokoisten eduksi , että kun kaatuu ei kaadu korkealta.ISON ihmisen kaatuessa tulee pahaa jälkeä! TSEMPPIÄ vaan kaikki pienikokoiset meitä tarvitaan.

        Taskuun mahtuva kyllä mut mihin taskuun,hih. Ei ole huolettanut lainkaan. Ainoa asia on kun aina pitää ottaa jakkara tai tikkaat ottaakseen jotakin kaapeista.
        En pidä tiskikoneesta joten olen itse omanmerkkiseni kone. Ikävä vaan kun kuivauskaapin hyllystöt ovat tarkoitettu 180senttisille miehille. Nostellessa astioita huuhtelusta saa samalla kainalonsakin huuhdottua paitaa myöden.
        Kuntojumppaa hyppiä ylösja alas,kun eivät kaikki tarvittavat mahdu alakaappeihin. Ne on ainoita harmillisia asioita kenkien metsästystä lukuunottamatta. Juokseminen hankalaa jos pitää juosta varpaat pystyssä ettei kengät jäisi tielle. Muuten on mukava olla pienikokoinen. Pitkät farkut on hyvät ja tulee säästöä kun loppupunteista saa shortsit.


      • 179 sinkkum
        149, korkoineen 154s kirjoitti:

        Taskuun mahtuva kyllä mut mihin taskuun,hih. Ei ole huolettanut lainkaan. Ainoa asia on kun aina pitää ottaa jakkara tai tikkaat ottaakseen jotakin kaapeista.
        En pidä tiskikoneesta joten olen itse omanmerkkiseni kone. Ikävä vaan kun kuivauskaapin hyllystöt ovat tarkoitettu 180senttisille miehille. Nostellessa astioita huuhtelusta saa samalla kainalonsakin huuhdottua paitaa myöden.
        Kuntojumppaa hyppiä ylösja alas,kun eivät kaikki tarvittavat mahdu alakaappeihin. Ne on ainoita harmillisia asioita kenkien metsästystä lukuunottamatta. Juokseminen hankalaa jos pitää juosta varpaat pystyssä ettei kengät jäisi tielle. Muuten on mukava olla pienikokoinen. Pitkät farkut on hyvät ja tulee säästöä kun loppupunteista saa shortsit.

        Pieni nainen on ihana. Ainaski minulla herättää suojelu, hoiva ja paalljon muitakin viettejä! Löytäisikin raittiin ja hyväsydämisen sellaisen.


      • Kasvuhormoni.

      • Samoan Thor
        tyttö 64 kirjoitti:

        hei kaikki sarjassamme 150 cm ....Kun lukee näitä juttuja ja tölväisyjä pienikokoisista ihmisistä ,tulee mieleen ihmisen äärimmäinen hätä,kun ei muuta voi, vähän pitempi ihminen voi tuntea hetkeksi olevansa vahva ja viisas, vaikka ei se viisaus näy sen paremmalta sieltä ylempää. Sen olen todennut pienikokoisten eduksi , että kun kaatuu ei kaadu korkealta.ISON ihmisen kaatuessa tulee pahaa jälkeä! TSEMPPIÄ vaan kaikki pienikokoiset meitä tarvitaan.

        Niin se on että tuo kaislikon keksikorsikoko mollaan jos pienempiä ja sitten
        te pienimmätkin olette oppineet niiltä tämän joka teitä - kaslikkoa - yhdistää
        - tuon että noin - teidän näkökulmasta - pepun korkeudella ajattelevat - kaikki
        hissin kattoa ylmepänä kaislikkoa näköalapaikalta katsovat aina kaatuilee -
        eli se lastentarjassa täiaivokailikon oppima mantra - mitä pidempi niin sitä
        korkeammalta kaatuu - tuollaisten nakkarijonon kännisten ärisijöiden ykkös
        provosointiyritys.Mutta tuo vahva ja viisas - no korkealkoulujen määrä - ja nyrkin
        leveys - tää - euroopan kärkivitosen - Thors Hammer.

        Että se on varmaan ihan tosikin että pitkien roikaleiden joukossa on n. 99.99%
        peräkammarin poikien herneaivoilla varustettuja.Mutta sanotaan että kaikki
        ei ole kuten mtv:n takavuosien mainos jossa mätäpaska n,2M Turun Sanomien
        kuvaaja - ja ei-lahjakas-koripalloilija takavuosien Turun NMKY:stä sai valoku-
        vaajan suojatyöpäikkaan Turun Sanomiin päästyään - koripallioturheron jälkeen
        - esiintyä vain kolkolla honottavalla äänellä taputti kääpiötä päähän.

        Ja kaikkihan ovat pakollisena koulussa jo joutuneet lukemaan tämän
        kaunokirjallisuusklassikon - Steinbekin kai - Hiiriä ja Ihmisiä - jossa
        nysmunamies liikkuu pitkän roikaleen kanssa joka täiaivoisuuttaan - kuten
        kaikki - korkealta tippuvat Zalandot ja muut - joutuu aina omasta syystään
        vaikeuksiin yms.

        Niin että siinä sitä opetusmateriaalia jo peruskoulun alusta kääpiö-
        kirjoittajilta.Ei varmaan ollut kahden korkeakoulun kasvatti.

        Mutta kun kääpiöitä näytetään sorsittavan - kadun kaislikkoa siis -
        tuo 1.00m-2.00m joukko. - Niin luulisi niiden - itse säästävän
        - muut samanlaiselta mutta - käätenteiseltä urputukselta.

        Mutta lienee aina vaan tuo - että kun vaimo haukkui miehensä
        niin kyllä talon kissakin sitten sai kyytiä

        Mutta itsellä on ollut vain kroonisia niskavaivoja kun - kaikki -
        5.5 miljoona maan asukasta on noita kaislikon täiaivo Hobbit-
        teja.Joten sujuvasti on vuosikymmenet melkein kokonaan
        onnistuttu pitää - tuo no comment.Melkein.

        Ja pieruhan se siellä katupölyn ja peppujen korkeudella haisee.
        Lienee n. 65-vuoden tottumuskysymys.


      • 160 cm hukkapätkä
        tyttö 64 kirjoitti:

        hei kaikki sarjassamme 150 cm ....Kun lukee näitä juttuja ja tölväisyjä pienikokoisista ihmisistä ,tulee mieleen ihmisen äärimmäinen hätä,kun ei muuta voi, vähän pitempi ihminen voi tuntea hetkeksi olevansa vahva ja viisas, vaikka ei se viisaus näy sen paremmalta sieltä ylempää. Sen olen todennut pienikokoisten eduksi , että kun kaatuu ei kaadu korkealta.ISON ihmisen kaatuessa tulee pahaa jälkeä! TSEMPPIÄ vaan kaikki pienikokoiset meitä tarvitaan.

        "Pätkänä eletty. niin on tullu elettyä ja ihan hyvinkin.Ja eletään vastakin. Elämän pituus ei ole kiinni rungon pituudesta, eikä aivojen koko ole isolla ihmisellä välttämätt'ä samaa kokoa elopainon kanssa. Tsemppiä myös sulle toivottelee sälli joka eiole koolla pilattu.


    • että näin

      olen 155cm enkä sano itseäni "lyhytkasvuiseksi". en kehtaa koska on olemassa _oikeasti_ lyhytkasvuisia.

    • Mies

      Jos on tyttö ja on tätä 145-150cm luokkaa, niin jotkut miehet vaan tykkää ettei nainen ole pitempi miestä.. Jersey Shore tv sarjassa on tyttö nimeltä Snooki, hän on 145cm ja todella kaunis.

    • Ninnann

      mun mielestä ei oo lyhytkasvuinen jos on 150cm nainen..eikös lyhytkasvuisuuden raja ole siinä 140:n tuntumassa?

    • heippak

      Sama, olen n. 151 ja arjen ongelmat ovat tuttuja minullekkin, suvussa kaikki 165cm myös naiset. minun kasvuni katkeamisen aiheutti nuorena (8v) alkaneet kuukautiset.....

    • Pikpikpieni

      Pienenä on ihan hyvä, sanon 150 senttisenä eläjänä. Ei ole tahtia haitannut paitsi: Asuntojen keittiökaapit on vain miesten mitoilla tehty. Kumma kyllä, harvemmin he keittiössä ahertaa. Jakkaralla saa kiipeillä ylähyllyjen vuoksi ja housunlahkeita lyhentää. Mekon helmat voi vaikka maata laahata, ei sekään haittaa. Se että kaikki asunnon kalusteet ovat isojen standarttia on jonkun ääliön keksintö. Ei kannata surra pituutta sehän on luojan lahja. Mahtuu pienempäänkin koloon ja sehän on etu.

      • kyökkiakka

        No, vammaispalvelulakiin kuuluu että kodista tehdään toimiva ja käytännöllinen, kaikille tuntemilleni lyhytkasvuisille on esim keittiö rempattu toimivaksi. kaapistot joko alas laskeutuvat, tai pysyvästi matalat, wc pönttö sopivaksi ym.


    • pikkune..

      Joo itse olen 172cm, eli lähes kääpiö ja housunlahjetta saa lyhentää täälläkin. Mutta meneehän se elo näinkin pienenä.

    • Ylpeä <3

      Itse olen 155 (:: ja ylpeä siitä (: Ajatelkaa positiivisesti ! Kun kumarrutte, teillä on lyhyempi matka maahan ! tai kun sataa vettä/lunta, niin hiutaleet/pisarat osuvat teihin myöhemmin kuin pitkiin ihmisiin ! : D Eikö ole ihanaa olla lyhyt

    • ....

      Täällä on 145 senttinen taskuvenus :) Pituus on mitättömin murhe elämässäni, oikeastaan sitä harvemmin edes ajattelee. Miksi murehtia asiaa johon ei voi vaikuttaa millään tavalla?

    • lyhyt, mut so what

      Olen 152, mutta pituus ei menoa haittaa! Täytyy sanoa, että täällä on muuten ihanan positiivisiä kommentteja kaikilta.

      Itse en ole asennoitunut (tällähetkellä) niin, että pituuteni on mikään ongelma ts. olen sellainen kuin olen ja that's it. Kaverit auttaa jos en johonkin yllä. :)
      Olen saanut pituudestani monesti kommenttia. Kouluikäisenä kohtasin jos jonkinmoista kohtelua; ikäiseni kiusoittelivat, ja kaverit pitivät kukkakeppinä, mutta suhtauduin näihin tilanteisiin huumorilla, kavereita kun oltiin. Tölväisin sitten itse jotain takaisin, naurettiin ja oltiin sujut. :) Enemmän minua inhotti aikuisen kohtelu: taputeltiin päälaelle, puhuttiin kuin viisivuotiaalle, kumarruttiin kasvojen tasalle, kyseltiin jatkuvasti tarvitsenko apua. Lyhyelle äitilleni pituuteni aiheutti suuremman ongelman, kuin miksikä sen itse koin. Äiti jaksoi/jaksaa aina todeta, että olispa susta tullu pidempi kuin musta niin olisit säästynyt kaikelta. Miltä kysyn minä?
      Kaikista kamalinta oli kuitenkin murkkuna kun joutui tekemisiin samanikäisten, mutta ennestään tuntemattomien ihmisten kanssa (esim. kesätöissä, riparilla, harrastuksissa jne.). Voi sitä ennakkoluulojen määrää. Huvittavinta on ollut kun he ovat tutustuneet ja jälkikäteen kommentoineet: "Sä oot kiva ja vaikutat ihan ikäiseltäs, vaikka oot vähän lyhyt!"

      Mut hei onhan se ihan mukavaa kun mahtuu kokonaan kaverin halaukseen kun on huono fiilis ja itkettää! :) Tai kun voi laiskamadon iskiessä todeta "Mä en yllä!" kun ei vaan jaksa kurkottaa. Huumorilla pärjää aika pitkälle elämässään.

    • Christinae

      Itselläni on muutamakin pienikokoinen ystävä. 145-150senttisiä taskuraketteja.. :)
      Itse olen lähempänä 170senttiä, ja tunnen aina oloni isoksi ja kömpelöksi heidän seurassaan, vaikka olenkin erittäin siro, ja sillätavalla pieni. :)
      Olen melkeimpä kateellinen kaikille vähän yli 150senttisille, olette kauniita. Pitäkää lippu korkealla! :)

    • lyhyt?

      Olen 167 cm mies ja lähes päivittäin pilkan kohteena työelämässä pituudestani, no ehkä hieman liioittelin mutta ärsyttävän usein kuitenkin esim. työkaverit ja joskus asiakkaatkin vihjailee pituudestani ja herättää hilpeyttä kanssaihmisissä, en ymmärrä kuinka noin yleistä on tuo vihjailu, ei ajatella laisinkaan vaikka kohde voisi loukkaantua asiasta, itsellä menee kyllä ainakin loppupäivä vituiksi kun on sen verran herkkä luonne. (myös sinkku vuosikaudet)
      Itse en kuitenkaan koe olevani toivottoman lyhyt ja eikä asia ole edes mielessä ainakaan kuin siihen asti kunnes taas pian joku jaksaa muistuttaa, ÄRSYTTÄVÄÄ!!!

    • Mariella12345

      Hei! Eikö tuohon ole osattu sitten puuttua? Koska
      jos perhe noin pitkiä, niin mikseivät lääkärit tehneet mitään?

      • natsikortti

        Hormonihoitojen aloitus on vanhempien päätettävissä. Lyhytkasvuisuus ei ole sairaus. Päätöstä tehdessä voi punnita riskiä hormonihoitojen sivuvaikutuksista suhteessa pienenä elämisen haittapuoliin.

        Messi sai hormonihoitoja ja reippaaltahan tuo vaikuttaa. Toisaalta hieman tulee 30-luvun aatteet mieleen, jos muiden ihmisten suhtautumisen takia ruvetaan normista poikkeavia lääkitsemään.


    • 180

      Alle 150 cm luetaan kääpiöiksi.

      • Pieni nainen

        Ei tarkkaa cm rajaa ole lyhytkasvuisuuden määritykselle. Ja sana "kääpiö" on loukkaava, eikä sitä tulisi käyttää lainkaan muille kuin satuolennoille. Lyhyys sinänsä ei ole vamma. Geenimutaatioon liittyvään lyhytkasvuisuuteen liittyy usien erilaisia vaikeita liikuntarajoitteita aiheuttavia muutoksia. Ne tekevät elämästä haastavan, samoin kuin niihin liittyvä erittäin pieni koko, jolloin normaaliolosuhteissa ei yksinkertaisesti pärjää. Enkä tarkoita kaupan ylähyllyjä vaan ihan niitä keskimmäisiäkin, puhumattakaan niin monista muista asioista joiden kanssa tulee päivittäisiä ongelmia Lisätietoa löytyy:

        http://www.lyhytkasvuiset.fi/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe