Coton de tulear

jellona851

Hei kaikille!
Olen hankimassa omaa coton pienokaista ja haluaisin kuulla teidän, ihan kaikenlaisia kokemuksia, kyseisestä rodusta. Myös haluaisin kuulla onko teillä kokemuksia kin sei kennelistä! Kiitoksia etukäteen kaikille, jotka asiallisesti vastaavat!

204

61574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyseinen rotu

      maksaa...mahdollisesti voisin olla itsekkin kiinnostunut Cottoneista.?!

      • julia

        omani maksoi n. 900€, mutta halusin juuri tietystä kennelistä, koska olin kuullut siitä hyviä juttuja.


      • tai miten
        julia kirjoitti:

        omani maksoi n. 900€, mutta halusin juuri tietystä kennelistä, koska olin kuullut siitä hyviä juttuja.

        työläs mahtaa olla tuo turkinhoito?
        Kohtuuhintaiselta kuulostaa,kun miettii näitä muita kääpiörotuja.


      • julia
        tai miten kirjoitti:

        työläs mahtaa olla tuo turkinhoito?
        Kohtuuhintaiselta kuulostaa,kun miettii näitä muita kääpiörotuja.

        jos aiot käyttää koiraa näyttelyissä sitä EI trimmata. Jos et kuitenkaan aio käyttää koiraa näyttelyssä, voi turkin pitää lyhyempänäkin. Turkkia pitää harjata usein jos haluaa pitää sen selvänä ja siistinä. Se pestään noin kerran kuukaudessa. Kurakeleillä ym. tietenkin tassuja ja mahan alustaa voi puhdistella. Turkinhoitoa ei kannata etukäteen vähätellä, mutta voin sanoa että se ei ole niin työlästä kuin esim. bichon frisellä.

        Toivottavasti tästä oli vähän apua! :)
        Nettiä selailemalla löytää paljon lisätietoa.


      • neuvo
        julia kirjoitti:

        jos aiot käyttää koiraa näyttelyissä sitä EI trimmata. Jos et kuitenkaan aio käyttää koiraa näyttelyssä, voi turkin pitää lyhyempänäkin. Turkkia pitää harjata usein jos haluaa pitää sen selvänä ja siistinä. Se pestään noin kerran kuukaudessa. Kurakeleillä ym. tietenkin tassuja ja mahan alustaa voi puhdistella. Turkinhoitoa ei kannata etukäteen vähätellä, mutta voin sanoa että se ei ole niin työlästä kuin esim. bichon frisellä.

        Toivottavasti tästä oli vähän apua! :)
        Nettiä selailemalla löytää paljon lisätietoa.

        Meillä turkista riippuen koiria pestään viikon-kahden välein. Pesun jälkeen föönaus kuivaksi. Harjaus tarvittaessa, muutama kerta viikossa yleensä. Korvakarvat nypitään pesun yhteydessä ja kynsiä tarvittaessa leikataan. Cotonin hinta on keskimäärin 1000€.


      • atteN
        julia kirjoitti:

        omani maksoi n. 900€, mutta halusin juuri tietystä kennelistä, koska olin kuullut siitä hyviä juttuja.

        Meidän koira maksoi 1200€ ostimme kasvattajalta.


      • tietää
        julia kirjoitti:

        omani maksoi n. 900€, mutta halusin juuri tietystä kennelistä, koska olin kuullut siitä hyviä juttuja.

        mikä tuo hyvä kennel on :)?


      • trps
        julia kirjoitti:

        jos aiot käyttää koiraa näyttelyissä sitä EI trimmata. Jos et kuitenkaan aio käyttää koiraa näyttelyssä, voi turkin pitää lyhyempänäkin. Turkkia pitää harjata usein jos haluaa pitää sen selvänä ja siistinä. Se pestään noin kerran kuukaudessa. Kurakeleillä ym. tietenkin tassuja ja mahan alustaa voi puhdistella. Turkinhoitoa ei kannata etukäteen vähätellä, mutta voin sanoa että se ei ole niin työlästä kuin esim. bichon frisellä.

        Toivottavasti tästä oli vähän apua! :)
        Nettiä selailemalla löytää paljon lisätietoa.

        Olen hankkimassa coton-poikaa ja haluaisin tietää, onko teillä kenelläkään kokemusta suankroopin kennelistä? Kiitos jos joku vastaa..


      • Koirafanittaja
        julia kirjoitti:

        jos aiot käyttää koiraa näyttelyissä sitä EI trimmata. Jos et kuitenkaan aio käyttää koiraa näyttelyssä, voi turkin pitää lyhyempänäkin. Turkkia pitää harjata usein jos haluaa pitää sen selvänä ja siistinä. Se pestään noin kerran kuukaudessa. Kurakeleillä ym. tietenkin tassuja ja mahan alustaa voi puhdistella. Turkinhoitoa ei kannata etukäteen vähätellä, mutta voin sanoa että se ei ole niin työlästä kuin esim. bichon frisellä.

        Toivottavasti tästä oli vähän apua! :)
        Nettiä selailemalla löytää paljon lisätietoa.

        Hei.Haluaisin kysyä siitä asiasta että onko turkin hoito liian kiireellistä lapsiperheissä?


      • Cottoon
        trps kirjoitti:

        Olen hankkimassa coton-poikaa ja haluaisin tietää, onko teillä kenelläkään kokemusta suankroopin kennelistä? Kiitos jos joku vastaa..

        Ole hyvin tarkka mikä kennell on. Minä vanha rouva olen Äiti mammani kautta nyt löytänyt jopa sellaisia lapsia.??? joita itse en ole synnyttänyt edes sinä vuonna kun
        pennut on rekistyröity minun nimiin ja en ole ollut kosketuksissa mokomaan urokseen. Siis ole tarkka mitä kenneliä käytät ja jos otat niin älä sijoitukseen ilman kirjallisia ehtoja .


      • kansain välinen muotov.
        Koirafanittaja kirjoitti:

        Hei.Haluaisin kysyä siitä asiasta että onko turkin hoito liian kiireellistä lapsiperheissä?

        Jos haluat pitää edustuskunnossa niin ei mikään helppo.
        Koira rakastaa lapsia ja turkin hoito on kova homma muta jos koira saa olla mitä itse haluaa lasten kaveri ja saa olla oma itsensä niin olet valinnut parhaan mahdollisen. Ja jos katsoit Hurtta ja stara niin siellä oli lyhyeksi klipattu kotton ja oli myös oma itsensä. Joten älä pelkää vaan ota paras lapsi ystävä


      • Cotonien kaveri
        kansain välinen muotov. kirjoitti:

        Jos haluat pitää edustuskunnossa niin ei mikään helppo.
        Koira rakastaa lapsia ja turkin hoito on kova homma muta jos koira saa olla mitä itse haluaa lasten kaveri ja saa olla oma itsensä niin olet valinnut parhaan mahdollisen. Ja jos katsoit Hurtta ja stara niin siellä oli lyhyeksi klipattu kotton ja oli myös oma itsensä. Joten älä pelkää vaan ota paras lapsi ystävä

        Jos tarkoitat tuolla Hurtta ja starassa olleella kottonilla Nemo-nimistä koiraa, niin Nemo on kylläkin rodultaan havannankoira, ei coton de tulear.

        Mitä tulee lapsiperheen ajankäyttöön, niin jos kiirettä pitää ja tuntuu ettei nykyiselläänkään aika riitä, niin ehkä kannattaa harkita jotain helppoturkkisempaa rotua. Lyhyeksi trimmattu cotoni toki on helppo, mutta trimmauskin pitää joko itse opetella tai ostaa palveluna joltain muulta.

        Pääkaupunkiseudulla cotonien trimmaus maksaa noin 50€ kerta ja jos haluaa pitää turkin niin lyhyenä ettei tule takkuja, on trimmaus tehtävä noin 2 kk välein. Parillakin tuttavallani on cotoni, joten heidän kauttaan on tuo kotiturkissa olevan cotonin turkin hoito tullut tutuksi.


      • kuva cotonista

      • hurja juttu
        Cottoon kirjoitti:

        Ole hyvin tarkka mikä kennell on. Minä vanha rouva olen Äiti mammani kautta nyt löytänyt jopa sellaisia lapsia.??? joita itse en ole synnyttänyt edes sinä vuonna kun
        pennut on rekistyröity minun nimiin ja en ole ollut kosketuksissa mokomaan urokseen. Siis ole tarkka mitä kenneliä käytät ja jos otat niin älä sijoitukseen ilman kirjallisia ehtoja .

        http://www.kennelliitto.fi/FI/kennelliitto/uutiset/2011/coton_260411.htm

        Olet jo tiennyt asiasta v. 2009.

        Eli on ollut tiedossa tämäkin asia jo silloin !!!!!!!!

        Törkeää huiputtamista koirapiireissä, sanon minä !!!!


      • Olisin tyytyväinnen.
        julia kirjoitti:

        jos aiot käyttää koiraa näyttelyissä sitä EI trimmata. Jos et kuitenkaan aio käyttää koiraa näyttelyssä, voi turkin pitää lyhyempänäkin. Turkkia pitää harjata usein jos haluaa pitää sen selvänä ja siistinä. Se pestään noin kerran kuukaudessa. Kurakeleillä ym. tietenkin tassuja ja mahan alustaa voi puhdistella. Turkinhoitoa ei kannata etukäteen vähätellä, mutta voin sanoa että se ei ole niin työlästä kuin esim. bichon frisellä.

        Toivottavasti tästä oli vähän apua! :)
        Nettiä selailemalla löytää paljon lisätietoa.

        Hei, haluatko antaa vinkkejä näyttelyyn?:) Esim. Miten cottonin pitää seisoa ja miten sinne kehään mennään ja mitä ensin pitää tehdä ja näin? Oon jonku verran seurannu näyttelyitä mutta ei mulle ole paljoa päähän jääny.. :/ Me ollaan menossa näyttelyyn 9.7.2011 ..:)


      • cottoninomaava
        julia kirjoitti:

        omani maksoi n. 900€, mutta halusin juuri tietystä kennelistä, koska olin kuullut siitä hyviä juttuja.

        Jaa mulla 1400 € , ja ihana on ollut!


      • AI
        Koirafanittaja kirjoitti:

        Hei.Haluaisin kysyä siitä asiasta että onko turkin hoito liian kiireellistä lapsiperheissä?

        Minä olen kuullut että jokatoinen viikko pitää trimmata mutta en ole varma.


      • AI
        julia kirjoitti:

        omani maksoi n. 900€, mutta halusin juuri tietystä kennelistä, koska olin kuullut siitä hyviä juttuja.

        Ei tainnu olla tarkoitettu näytelyihin.


      • koira fani
        AI kirjoitti:

        Minä olen kuullut että jokatoinen viikko pitää trimmata mutta en ole varma.

        MOi jos täällä on viel joku niin vastata seuraa viin kysy myksiin?

        Ptääkö cottonin turkki trimmata joka vikko?

        Onko cottonin koulutus vaikeaa?

        Entä sopiiko cotton lapsi perheeseen?
        Kysyn täältä siksi koska wikipediaan ei aina voi luotaa.

        Jos pystyt vastaamaan niin vastai sitko ennen kun vuosi vaihtuu 2013

        HYVÄÄ-JOULUA


      • pippuri
        koira fani kirjoitti:

        MOi jos täällä on viel joku niin vastata seuraa viin kysy myksiin?

        Ptääkö cottonin turkki trimmata joka vikko?

        Onko cottonin koulutus vaikeaa?

        Entä sopiiko cotton lapsi perheeseen?
        Kysyn täältä siksi koska wikipediaan ei aina voi luotaa.

        Jos pystyt vastaamaan niin vastai sitko ennen kun vuosi vaihtuu 2013

        HYVÄÄ-JOULUA

        Meidän cotton 1,3kk . Trimmautan noin 3 kertaa vuodessa,helpottaa tur- kin hoitoa.Oma cottonini on ollut aika helppo,ainoastaan sisäsiisteys meni perille vasta noin 1v.Oma koirani rakastaa lapsia yli kaiken.Osaa myös pomottaa,ja myös miellyttää.Tosi ihana perhekoira,suosittelen.


      • Macareena 1
        Cottoon kirjoitti:

        Ole hyvin tarkka mikä kennell on. Minä vanha rouva olen Äiti mammani kautta nyt löytänyt jopa sellaisia lapsia.??? joita itse en ole synnyttänyt edes sinä vuonna kun
        pennut on rekistyröity minun nimiin ja en ole ollut kosketuksissa mokomaan urokseen. Siis ole tarkka mitä kenneliä käytät ja jos otat niin älä sijoitukseen ilman kirjallisia ehtoja .

        Oma Rifielin cara macareena oli kansainvälinen muotovalio.tosi huippu cottoni. vasta hänen täytettyä 8 vuotta kiinnostuin kennel tiedoistaan ja pentujen jälkeläisistä- Kennelliiton tiedoistä kauhukseni löysin Makareenalta sellaise pennut joita ei ollut koskaan synnyttänyt. Upposi paljon omaa rahaa DNA tutkimuksista. Onneksi tuosta pentueesta löytyi omistaja joka oli koransa kanssa tehnyt paljon näyttelytyöta sekä voittoja, hän lupasi tietojen perusteella antaa oman koiran dnan ja myos koiransa isän joka oli Belgiassa, Aikain päästä tuli kirjallinen DNA lausunto joka vahvisti että Makareena ei ollut pentueen äiti jonka kasvattaja oli oman pentueensa Makareenan rekisteritunnuksella rekisteröinyt ja pennut kalliilla hinnalla myynyt. Joten tästä lähti yli 700 Cottonia joutui pois rekisteristä. Rahat tutkimuksista meni mutta kasvattaja Rifielin kennel joutui kasvatuskieltoon. Luulin auttavan mutta näkyy Kennelliitossa olevan saman kasvattajan tytär jatkavan Pirkanmaalla . Syytä olla tarkkana


      • Suokuoppa
        trps kirjoitti:

        Olen hankkimassa coton-poikaa ja haluaisin tietää, onko teillä kenelläkään kokemusta suankroopin kennelistä? Kiitos jos joku vastaa..

        Itselläni koira tuolta Suankroopilta. En suosittele! Asioita ei suorastaan salata, mutta kaikkea ei myöskään kerrota, jos ei älyä kysyä. Pennun hinta 1300 euroa. Pentutehtailu on aika ruma sana, koirat voivat näennäisesti ihan hyvin. Kuitenkin ongelmat, jotka eivät kuulu rodun pevisaan, eivät estä pennuttamista. Myös astutetaan ensimmäisestä juoksusta etc. Cotton on ihana kaveri, työläs turkiltaan, helppo kouluttaa ja sopii myös lapsiperheeseen. Suosittelen katselemaan koiraa jostain toisesta kennelistä.


      • Suokuoppa kirjoitti:

        Itselläni koira tuolta Suankroopilta. En suosittele! Asioita ei suorastaan salata, mutta kaikkea ei myöskään kerrota, jos ei älyä kysyä. Pennun hinta 1300 euroa. Pentutehtailu on aika ruma sana, koirat voivat näennäisesti ihan hyvin. Kuitenkin ongelmat, jotka eivät kuulu rodun pevisaan, eivät estä pennuttamista. Myös astutetaan ensimmäisestä juoksusta etc. Cotton on ihana kaveri, työläs turkiltaan, helppo kouluttaa ja sopii myös lapsiperheeseen. Suosittelen katselemaan koiraa jostain toisesta kennelistä.

        samaa mieltä. Suankroopilla teetetään pentuja jatkuvasti.


      • Anonyymi
        julia kirjoitti:

        jos aiot käyttää koiraa näyttelyissä sitä EI trimmata. Jos et kuitenkaan aio käyttää koiraa näyttelyssä, voi turkin pitää lyhyempänäkin. Turkkia pitää harjata usein jos haluaa pitää sen selvänä ja siistinä. Se pestään noin kerran kuukaudessa. Kurakeleillä ym. tietenkin tassuja ja mahan alustaa voi puhdistella. Turkinhoitoa ei kannata etukäteen vähätellä, mutta voin sanoa että se ei ole niin työlästä kuin esim. bichon frisellä.

        Toivottavasti tästä oli vähän apua! :)
        Nettiä selailemalla löytää paljon lisätietoa.

        Tää on aika vanha kommentti, mutta pesu KERRAN KUUKAUDESSA? KERRAN VIIKOSSA on oikein. Ja kuivaa turkkia ei kantsi kauheesti harjailla.


    • tuutsa

      Maksoimme omastamme 1100e, mutta hinta voi vaihdella 800-1300e riippuen kasvattajasta.

      Cotoni on seurakoira viimetteen päälle, tulet sen huomaamaan=)

      Turkin hoidosta olisin kyllä hieman erimieltä toisen kirjoittajan kanssa, kyllä se on vaativaa hommaa.Turkki pitää föönata kuivaksi ja harjata säännöllisesti, ettei se takkuunnu ja "huopaannu".Pentu on siis hyvä totuttaa fööniin jo pienestä pitäen.

      Tosin jos koira tulee vaan ns. kotikoiraksi turkin voi hyvinkin pitää lyhyenä, joka on varmasti parhain ratkaisu ellei halua iho-ongelmaista koiraa, tarkoitan siis ellei halua riitä turkin hoitoon.

      Vaikka se on pieni, voi sen kanssa tehdä pitkiäkin lenkkejä, se jaksaa.

      Cotoneilla esiintyy jonkin verran patella luxaatiota.Samoin ns. ranskalaisia tassuja, jotk aon aika tyypillisiä pieni ja lyhyt raajaisille koirilla joilla on pitkä selkä.

      Meidän cotoni on luonteeltaan sosiaalinen, aina valmis ja aina myös utelias, siis joka paikan assistentti.Tulee hyvin toimeen muiden koirien kanssa.

      Sopii hyvin sekä Agilityyn ja Tokoon.


      Lisää tietoa saat cotoneitten omalta kotisivulta

      www.toydogs.net/coton

      Kin seistä ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta en ole siitä myöskään kuullut mitään negatiivistä.

      Jos näyttelykoiraa haeskelet cotoneiden omalla sivulla on näyttelytuloksia joista näet mistä kenneleistä tulleet koirat ovat menestyneet.

    • Itselläni on yli 15 vuotias coton, jonka ostanut Kin-Sei -kennelistä (http://personal.inet.fi/koti/misschiefin/hani.htm), eikä ainakaan mulla ole ko. paikasta mitään pahaa sanottavaa. Yksi tykkää äitistä ja toinen tyttärestä -sanotaan.

      Vaikka kyseessä onkin jo noinkin iäkäs mummeli, ei vauhti ole hiljennyt lainkaan ;), päinvastoin meillä riehutaan edelleen kuin nuori pentu :D

      Cotonin turkki voi olla joillekin työläs, jollei muista availla esim. päivittäin turkkia. Itse päädyin Hanin turkin trimmaukseen sen takia, koska sillä on jo noinkin paljon ikää ja näyttelyt on käyty jne.

      Cotoneilla on perinnöllisenä sairautena PRA, myös HC:tä on esiintynyt. Cotonit kuuluvat tätä nykyä PeViSa:n, joten jalostukseen käytettävät koirat tulee tutkia ennen jalostuskäyttöä.

      Voit myös käväistä täällä kyselemässä cotoneista: http://www.createphpbb.com/cotondetulear/

      • Perheellämme...

        ...on jo 9-vuotias coton-narttu. Luonteeltaan todella ihmisrakas ja on joskus jopa häiritsevän kiinni omistajassa, mutta muuten todella suloinen ja kiltti koira.Ei ole koskaan purrut ketään! Koiramme on todella nirso ruuasta... 9-vuotiaaksi koiramme on todella virkeä ja leikkisä. Huonona puolena meidän cotonissa on se, että se on todella arka ja säikkyy helposti... uusivuosi ja ukkoset ovat painajaista. Joskus se ei myöskään tule toimeen toisten koirien kanssa. Mutta huomaan, että koiramme haukkuu selvästi sen takia, että se on niin arka. Syynä voi olla myös pentuna sattunut haaveri kettuterrierin kanssa, joka puri koiraamme kylkeen.
        Niin kuin ihmisetkin, koiratkin ovat yksilöitä ja eroavaisuuksia luonteissa on paljon. Tutullamme on saman rotuinen koira, joka on kuitenkin aivan erilainen luonteeltaan.


      • Jee

        Jeps. Kin-sei on myös yksi kennel josta kannattaa ostaa.
        Itse tunnen tämän Seijan todella hyvin hän on mummoni hyvä ystävä ja olemme olleeet mm. puolassa koiranäyttelyissä


    • cottoni-fani

      cottoni on just hyvä! hyvä aloittelijan koira!rauhallinen ja iloinen... :)

      • Innu

        Olen myös hankkimassa cotonin pentua ja haluaisin kuulla onko kellään kokemusta rifelin kennelistä?


      • Heidi.
        Innu kirjoitti:

        Olen myös hankkimassa cotonin pentua ja haluaisin kuulla onko kellään kokemusta rifelin kennelistä?

        Onko totta, että cottoneista ei lähde sitä eläinpölyä, tai todella vähän?


      • Donnan emäntä
        Innu kirjoitti:

        Olen myös hankkimassa cotonin pentua ja haluaisin kuulla onko kellään kokemusta rifelin kennelistä?

        Meidän Donna on Rifelinistä ja hän on todella hurmaava ja terve kaksivuotias tyttö! Rifelinistä ei ole pahaa sanottavaa, kasvattajaperhe oli oikein ystävällinen ja puitteet olivat Viialassa hippimäisesti rempallaan mutta mielestäni se toi paikalle vaan mukavan rennon tunnelman. Coton-lauma oli hyvinhoidettu ja paperityöt hoidettiin asianmukaisesti. Pentu maksoi vajaat 2 vuotta sitten 1100 €.


      • atteN
        Heidi. kirjoitti:

        Onko totta, että cottoneista ei lähde sitä eläinpölyä, tai todella vähän?

        Cottonit ovat siitä hyviä että niistä ei lähde paljoa irtokarvaa paitsi harjauksen aikana. Eli Cotton sopii hyvin allergiselle perheelle. Meillä on Cotton vaikka äiti on allerginen. :)


      • Cottonin omistaja
        atteN kirjoitti:

        Cottonit ovat siitä hyviä että niistä ei lähde paljoa irtokarvaa paitsi harjauksen aikana. Eli Cotton sopii hyvin allergiselle perheelle. Meillä on Cotton vaikka äiti on allerginen. :)

        Niin, tuosta allergia ystävällisyydestä sen verran että karvalla tai sen irtoattomuudella ei ole mitään tekemistä koiran allergiaa aiheuttavuuden suhteen. Koirassa allergiaa aiheuttaa ihosta irtoava hilse.

        Tässä kuitenkin meidän kokemuksia cottonista.

        Meillä on perheessä kolme lasta joista kaksi on todettu koirille allergisiksi ja molemmilla on ollut astmaattisia oireita. Koiraa meille haluttiin todella paljon (lapset)ja näitä "allergiaa aiheuttamattomia rotuja" tutkittiin & harkittiin pitkän aikaa.

        Täysin vastuuttomina vanhempina lääkärien "ei suositeltavaa" näkemyksistä huolimatta meille päätettiin hommata cotton. Ensimmäinen vuosi meni koko ajan pelko persauksissa, joskos jotakin ilmaantuu... Nyt on kolmas vuosi menossa ja koira ei ole aiheuttanut minkäänlaisia oireita. Vuosittaisissa kontorollikäynneissä, astman seurannassa, on lääkitystä vähennetty koko ajan ja nyt luovuttu kokonaan. Emme tiedä onko koiramme toiminit jonkinlaisena siedätyshoitona, vai mistä on kyse. Joka tapauksessa aivan mainio otus ja ollaan todella iloisia että se on perheeseemme saatu. Koko perheen lellikki josta ei luovuttaisi mistään hinnasta.

        En halua kuitenkaan suositella kenellekään allergia perheelle koiran hankintaa. On vastuutona koiran ja etenkin lasten suhteen leikkiä terveydellä. Me päädyttiin Cottoniin lukuisten allergiattomuus tarinoiden ja tuttavien kokemusten perusteella. Tietoinen ja mahdollisesti suuri riski otettiin, mutta ainakin toistaiseksi on mennyt loistavasti:)

        Karvanlähdostä voi sanoa ettei sitä lähde käytännössä lainkaan. Tosin sadekelillä turki on kuin sieni ja joka kerta saa suihkun kautta tulla sisälle:D


      • JOKU VAA
        Heidi. kirjoitti:

        Onko totta, että cottoneista ei lähde sitä eläinpölyä, tai todella vähän?

        Se on aivan totta, meidän perheen jäsenellämme on koira allergia, mutta ei hänelle mitään ole tullut vaikka meillä onkin ollu jo 4 vuotta cottoneita


      • justus444
        Heidi. kirjoitti:

        Onko totta, että cottoneista ei lähde sitä eläinpölyä, tai todella vähän?

        jepulis


      • Coton X2
        Innu kirjoitti:

        Olen myös hankkimassa cotonin pentua ja haluaisin kuulla onko kellään kokemusta rifelin kennelistä?

        Itse ostimme pari vuotta sitten kennel Rifelinistä Cotonin. Kasvattaja sanoi lähettävänsä paperit perästä ja kun ne lopulta tulivat ne olivat väärät. Paikka ei myöskään ollut mitenkään siisti. Lapseni kuitenkin kertoi että arveli olevansa allerginen koiralle, joten myimme sen eteenpäin, josta kasvattaja ei pitänyt. Rakastuimme kuitenkin Cotoniin niin paljon että koitimme vuoden päästä uudestaan ja lapselleni ei tullut allergia-oireita. Kyseisen Cotonin hankimme Merihelmen Kennelistä, jossa on todella ammatillista toimintaa ja siistit paikat. Koirat kasvavat siellä perheen parissa ja kaikki hoidetaan kunnolla. Hankimme vielä samana vuonna toisenkin Cotonin Merihelmen kennelistä. Suosittelisin sitä.


      • AI
        atteN kirjoitti:

        Cottonit ovat siitä hyviä että niistä ei lähde paljoa irtokarvaa paitsi harjauksen aikana. Eli Cotton sopii hyvin allergiselle perheelle. Meillä on Cotton vaikka äiti on allerginen. :)

        Tehääkö testi hilseelä


      • Yksi noista 700
        Donnan emäntä kirjoitti:

        Meidän Donna on Rifelinistä ja hän on todella hurmaava ja terve kaksivuotias tyttö! Rifelinistä ei ole pahaa sanottavaa, kasvattajaperhe oli oikein ystävällinen ja puitteet olivat Viialassa hippimäisesti rempallaan mutta mielestäni se toi paikalle vaan mukavan rennon tunnelman. Coton-lauma oli hyvinhoidettu ja paperityöt hoidettiin asianmukaisesti. Pentu maksoi vajaat 2 vuotta sitten 1100 €.

        Tämä kennel on juuri se jonka kasvattajan vuoksi 700 cottonia poistettiin rekisteristä 2011-2012 joten tuo kehu ei pidä paikkaansa. Tytär edelleen Nokialla jatkaa tota kasvatus touhua..


      • Sateenkaarisilta
        Coton X2 kirjoitti:

        Itse ostimme pari vuotta sitten kennel Rifelinistä Cotonin. Kasvattaja sanoi lähettävänsä paperit perästä ja kun ne lopulta tulivat ne olivat väärät. Paikka ei myöskään ollut mitenkään siisti. Lapseni kuitenkin kertoi että arveli olevansa allerginen koiralle, joten myimme sen eteenpäin, josta kasvattaja ei pitänyt. Rakastuimme kuitenkin Cotoniin niin paljon että koitimme vuoden päästä uudestaan ja lapselleni ei tullut allergia-oireita. Kyseisen Cotonin hankimme Merihelmen Kennelistä, jossa on todella ammatillista toimintaa ja siistit paikat. Koirat kasvavat siellä perheen parissa ja kaikki hoidetaan kunnolla. Hankimme vielä samana vuonna toisenkin Cotonin Merihelmen kennelistä. Suosittelisin sitä.

        Sääli cottonin puolesta mutta olet oikeassa ,Rifielin kennel on tuhonnut paljon. Oma kolemus Oma upea Rifielin Cara Makareena kuoli 2011 Jouluna 15 vuotiaana oli jo kaksi vuotta sokea mutta terve . Suuri perheemme rakkauden kohde, terveys romahti viikossa, pääsi iki uneen mamman ja papan silityksien myötä eläinlääkärillä.
        Vannoin että tätä itkua en uudestaan jaksa . Rakkaudesta Cottoniin en päässyt nyt meillä ihana Blockhead´s Peter Pan joka tuli iloksemme marraskuussa 2012

        Ihana enerkinen touhupilleri taas meidän elämässä.


      • tietäväinen
        Coton X2 kirjoitti:

        Itse ostimme pari vuotta sitten kennel Rifelinistä Cotonin. Kasvattaja sanoi lähettävänsä paperit perästä ja kun ne lopulta tulivat ne olivat väärät. Paikka ei myöskään ollut mitenkään siisti. Lapseni kuitenkin kertoi että arveli olevansa allerginen koiralle, joten myimme sen eteenpäin, josta kasvattaja ei pitänyt. Rakastuimme kuitenkin Cotoniin niin paljon että koitimme vuoden päästä uudestaan ja lapselleni ei tullut allergia-oireita. Kyseisen Cotonin hankimme Merihelmen Kennelistä, jossa on todella ammatillista toimintaa ja siistit paikat. Koirat kasvavat siellä perheen parissa ja kaikki hoidetaan kunnolla. Hankimme vielä samana vuonna toisenkin Cotonin Merihelmen kennelistä. Suosittelisin sitä.

        Todellakin ammatillista; koirilla tehdään rahaa -> tehdas


      • Anonyymi
        Coton X2 kirjoitti:

        Itse ostimme pari vuotta sitten kennel Rifelinistä Cotonin. Kasvattaja sanoi lähettävänsä paperit perästä ja kun ne lopulta tulivat ne olivat väärät. Paikka ei myöskään ollut mitenkään siisti. Lapseni kuitenkin kertoi että arveli olevansa allerginen koiralle, joten myimme sen eteenpäin, josta kasvattaja ei pitänyt. Rakastuimme kuitenkin Cotoniin niin paljon että koitimme vuoden päästä uudestaan ja lapselleni ei tullut allergia-oireita. Kyseisen Cotonin hankimme Merihelmen Kennelistä, jossa on todella ammatillista toimintaa ja siistit paikat. Koirat kasvavat siellä perheen parissa ja kaikki hoidetaan kunnolla. Hankimme vielä samana vuonna toisenkin Cotonin Merihelmen kennelistä. Suosittelisin sitä.

        Sori tästä mutta merihelmen kennelin omistaja on tuonut 100 koiria ulkomailta laittomasti. Meillä on sieltä 2 koiraa toinen oli sijoituksessa ja nyt kun kennelin omiataja joutui epäilyksi maahan tuonti rikossesta ei ole kuulunut mitään edes sijoitus koirasta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sori tästä mutta merihelmen kennelin omistaja on tuonut 100 koiria ulkomailta laittomasti. Meillä on sieltä 2 koiraa toinen oli sijoituksessa ja nyt kun kennelin omiataja joutui epäilyksi maahan tuonti rikossesta ei ole kuulunut mitään edes sijoitus koirasta

        Onko se siis maahantuonti rikos mitä tulli ja poliisi tutkii?


    • popcornii

      Haluaisin tietää, että lähteekö cotonista karvaa. Kun esim. bichon frisèstä ja bolognesesta ei lähde.

      • ja on allergisia

        Täällä asustelee pian 2v täyttävä coton tyttö. Karvaa ei juurikaan lähde. Harjatessa kyllä mutta muuten ei juurikaan. Kyllä niitä vaatteista löytyy. Perheessämme asuu allergikko-astmaatikko.


      • Janzki
        ja on allergisia kirjoitti:

        Täällä asustelee pian 2v täyttävä coton tyttö. Karvaa ei juurikaan lähde. Harjatessa kyllä mutta muuten ei juurikaan. Kyllä niitä vaatteista löytyy. Perheessämme asuu allergikko-astmaatikko.

        Meilläkin asustelee pian täyttävä 2 vuotta täyttävä poika cotton. Meidänkin perheessä on allerginen joten cotton sopii hyvin allergiseen perheeseen!! :)


      • cottoni2

        Ei lähde karvaa, muuten kuin pestessä ja harjatessa. Turkinhoito on kyllä todella vaativaa. Meillä koira pestään nyt "takkuikäisenä" (eli koira vaihtaa pentukarvaa aikuiskarvaan mikä aiheuttaa karvan ekstraherkkää takkuuntumista) 1-2 kertaa viikossa ja föönataan kuivaksi joka kerta. Operaatioon menee kunnon välineillä nykyisin 1h 20 min, aikaisemmin, kun oli tehottomampi fööni ja turkille huonommin sopivat aineet (eli eivät selvittäneet takkuja tarpeeksi tehokkaasti), hommaan meni reilut 2 tuntia. Oletan, että tuo homma tuosta helpottuu, kun koira on aikuiskarvassa, nyt jo näkyy selvää takkujen vähenemistä, ja pesuväli on pitenemässä viikkoon.

        Cotoneissakin on aika isoa vaihtelua turkin laadun suhteen, toisilla on helpompi karva ja toisilla takkuuntuu aina. Meidän koiralla on todella pitkä ja hyvin pehmeä karva, joka takkuuntuu jatkuvasti, mutta monilla karva selvästi helppohoitoisempaa.


      • sari_1986__
        cottoni2 kirjoitti:

        Ei lähde karvaa, muuten kuin pestessä ja harjatessa. Turkinhoito on kyllä todella vaativaa. Meillä koira pestään nyt "takkuikäisenä" (eli koira vaihtaa pentukarvaa aikuiskarvaan mikä aiheuttaa karvan ekstraherkkää takkuuntumista) 1-2 kertaa viikossa ja föönataan kuivaksi joka kerta. Operaatioon menee kunnon välineillä nykyisin 1h 20 min, aikaisemmin, kun oli tehottomampi fööni ja turkille huonommin sopivat aineet (eli eivät selvittäneet takkuja tarpeeksi tehokkaasti), hommaan meni reilut 2 tuntia. Oletan, että tuo homma tuosta helpottuu, kun koira on aikuiskarvassa, nyt jo näkyy selvää takkujen vähenemistä, ja pesuväli on pitenemässä viikkoon.

        Cotoneissakin on aika isoa vaihtelua turkin laadun suhteen, toisilla on helpompi karva ja toisilla takkuuntuu aina. Meidän koiralla on todella pitkä ja hyvin pehmeä karva, joka takkuuntuu jatkuvasti, mutta monilla karva selvästi helppohoitoisempaa.

        onko ihan järkevää pestä koiraa 1-2 kertaa viikossa? voihan sen kammata ja harjata ilman pesuakin. Yleensä sanotaan että koiraa ei saa pestä liian usein, koska ihosta lähtee se suojaava rasvakerros. Minulla siis itselläni havannalainen ja pesen sen n. kerran kuukaudessa, joskus vielä harvemmin jos ei ole erityisen likainen.. kampaan sen kuitenkin viikottain ja koiran turkki on hyvässä kunnossa vielä näin 9-vuotiaanaki (olemme käyneet myös näyttelyissä veteraani iällä ja karvaa on kehuttu)


      • cottoni2
        sari_1986__ kirjoitti:

        onko ihan järkevää pestä koiraa 1-2 kertaa viikossa? voihan sen kammata ja harjata ilman pesuakin. Yleensä sanotaan että koiraa ei saa pestä liian usein, koska ihosta lähtee se suojaava rasvakerros. Minulla siis itselläni havannalainen ja pesen sen n. kerran kuukaudessa, joskus vielä harvemmin jos ei ole erityisen likainen.. kampaan sen kuitenkin viikottain ja koiran turkki on hyvässä kunnossa vielä näin 9-vuotiaanaki (olemme käyneet myös näyttelyissä veteraani iällä ja karvaa on kehuttu)

        Ainakaan meidän koirasta ei saa takkuja auki likaisesta turkista (eli yli 3 päivää pesusta). Harjaaminen vain repii karvaa turkki takkuuntuu entistä pahemmin ja on myös koiralle epämukavaa. Oikeilla aineilla tehty pesu ei rasita ihoa eikä turkkia. Itse pesen cottonini pääsääntöisesti pelkällä hoitoaineella, shampoota käytän vain silloin, kun turkki on oikeasti likainen (eli tahroja, värjäytymiä, rasvaa jne.). Aineina ReQualin turkinhoitoaineet. Itse olen saanut kasvattajalta ja monelta muulta cottonin omistajalta ohjeet pestä koiraa aina, kun takkuja tuntuu syntyvän, ja itse olen tämän ohjeen myös hyväksi havainnut. Kuukauden pesuvälillä turkki olisi aivan painajaismaisessa kunnossa. Oman koiran tarpeiden mukaan pitää nuo pesu tehdä. Toinen tarvitsee useammin, jotkut pärjää vähemmällä.


      • Cotonlover
        cottoni2 kirjoitti:

        Ainakaan meidän koirasta ei saa takkuja auki likaisesta turkista (eli yli 3 päivää pesusta). Harjaaminen vain repii karvaa turkki takkuuntuu entistä pahemmin ja on myös koiralle epämukavaa. Oikeilla aineilla tehty pesu ei rasita ihoa eikä turkkia. Itse pesen cottonini pääsääntöisesti pelkällä hoitoaineella, shampoota käytän vain silloin, kun turkki on oikeasti likainen (eli tahroja, värjäytymiä, rasvaa jne.). Aineina ReQualin turkinhoitoaineet. Itse olen saanut kasvattajalta ja monelta muulta cottonin omistajalta ohjeet pestä koiraa aina, kun takkuja tuntuu syntyvän, ja itse olen tämän ohjeen myös hyväksi havainnut. Kuukauden pesuvälillä turkki olisi aivan painajaismaisessa kunnossa. Oman koiran tarpeiden mukaan pitää nuo pesu tehdä. Toinen tarvitsee useammin, jotkut pärjää vähemmällä.

        Mutta eihän takkuista turkkia saa pestä, vaan takut pitää ensin selvittää! Jos peset takkuisen turkin, tuloksena on huopaantunut takkukasa, mitä onkin sitten supervaikea saada selville. Ensin kaikki takut selväksi ja sitten vasta pesu, ettei selvitetty karva takkuunnu heti uudestaan.


    • Heli

      Hei.
      Meillä on kohta kaksi vuotias cottonipoika Jerry. koira on aivan ihana, vaikka onkin kuuro! Se on oppinut paljon kaikenlaista ja osallistuu perheen arjessa AIVAN KAIKKEEN. Se rakastaa pitkiä lenkkejä, rypemistä kurakoissa ym.
      Karvaa siitä ei lähde, paitsi tietenkin harjatessa! Kammata sitä pitäisikin joka päivä, muuten turkki menee kamalaan kuntoon... Perheessä on koira-allergikko, eikä allergia ole vaivannut...

    • Jee

      minun mummollani on 17 cottonia,
      Cottonit ovat hyvin kilttejä ja aktiivisia.
      Cottonit on myös helppoja kouluttaa.

      • Jee

        minäkin olen ostamassa cotonia nii mistä kannattais ostaa ja mistä sais halvalla?


      • cottoni2
        Jee kirjoitti:

        minäkin olen ostamassa cotonia nii mistä kannattais ostaa ja mistä sais halvalla?

        Suoraan sanottuna tuo halvalla ostaminen on aika huono idea. Toki paperittoman koiran saattaa saada hyvinkin edullisesti, mutta se halpuus saattaa sitten kostautua jossain muualla, esim. terveysongelmina.

        Meidän koira on Kin-Seistä, tuo kasvattaja on omasta mielestäni ainakin luotettava, eikä hintakaan ole kaikkein kallein, ja paperit ja terveystarkastukset ovat taatusti kunnossa. Muitakin hyviä kasvattajia löytyy, käy katsomassa esim. rotuyhdistyksen sivuilta, löytyy googlettamalla. Mainittakoon vielä, että kannattaa oikeasti tutustua asiaan eikä ottaa ensimmäistä vastaantulevaa pentua. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää, ja esimerkiksi yhden nimekkään kasvattajan pentueita on rekisteröity väärille koirille, ja asian paljastuttua ko. pennut on poistettu rekisteristä ainakin toistaiseksi.


    • kride

      Harkitsen cotonin ottamista kummitädiltäni, mutta ruokinnasta en ole löytänyt kunnollista tietoa. Olen kuullut että cotonit ovat herkkä vatsaisia, tottako?

      • Vili

        Herkkävatsaisia löytyy varmasti joka rodusta. meillä on ollut cotoni, joka söi kaikkea mahdollista eikä koskaan ollut ongelmaa masun kanssa. Nyt meillä on toinen cotoni, joka syö vain erityisruokaa ja jos yrittää siirtyä takaisin ns. normaaliin ruokaan niin taas alkaa vaivat eli koiramme ripuloi, oksentelee ja kakat näyttävät siltä niinkuin ne olisivat makkarankuoressa. Erityisruoalla ei ole mitään ongelmia.


      • mmm
        Vili kirjoitti:

        Herkkävatsaisia löytyy varmasti joka rodusta. meillä on ollut cotoni, joka söi kaikkea mahdollista eikä koskaan ollut ongelmaa masun kanssa. Nyt meillä on toinen cotoni, joka syö vain erityisruokaa ja jos yrittää siirtyä takaisin ns. normaaliin ruokaan niin taas alkaa vaivat eli koiramme ripuloi, oksentelee ja kakat näyttävät siltä niinkuin ne olisivat makkarankuoressa. Erityisruoalla ei ole mitään ongelmia.

        Voisitko kertoa tarkemmin koirasi erikoisruokavaliosta. Meidän Cotonilla on aika usein vatsa löysällä ja se on aiheuttanut anaaliongelmia. Hän syö pääasiassa Royal Caninin Sensitive muruja ja Cesaria.


      • Vili
        mmm kirjoitti:

        Voisitko kertoa tarkemmin koirasi erikoisruokavaliosta. Meidän Cotonilla on aika usein vatsa löysällä ja se on aiheuttanut anaaliongelmia. Hän syö pääasiassa Royal Caninin Sensitive muruja ja Cesaria.

        Joo, eli koiramme söi pitkään Nutra Goldia ja sen aikana ongelmat alkoivat. Menimme eläinlääkäriin ongelman vuoksi ja hän kertoi, että ongelma on suolen loppuosassa ja ongelma ei lähde ilman erityisruokavaliota. Hän määräsi "lääkkeeksi" eläinlääkäristä saatavaa ruokaa, joka oli muuten sikakallista (onneksi on suht pieni koira, joka ei syö paljon kerrallaan). Pikkuhiljaa siirryimme takaisin eläinkaupasta saatavaan ruokaan, tällä hetkellä ainut ruoka, mikä käy on Hillsin sensitive stomach. Kokeilimme välillä muuta ja heti alkoi oksentelu ja ripulointi ja taas kävimme lekurissa, joka määräsi lääkkeet närästykseen ja kehotti siirtymään takaisin edelliseen ruokaan. Herkutkin olemme jättäneet kokonaan pois.


      • cottoni2
        mmm kirjoitti:

        Voisitko kertoa tarkemmin koirasi erikoisruokavaliosta. Meidän Cotonilla on aika usein vatsa löysällä ja se on aiheuttanut anaaliongelmia. Hän syö pääasiassa Royal Caninin Sensitive muruja ja Cesaria.

        Meillä koira on myös hyvin herkkävatsainen, ja oksenteli todella usein kun söii teollista muonaa. Tuo Royal Canin oli kyllä pahin, sai koiran korvat puskemaan hiivaa ja mahavaivat olivat päivittäisiä. Kokeilimme montaa erilaista erikoisruokaa, kunnes iski kyllästys ja nappulat lensivät roskikseen. Nykyään koira syö NEUta ja raakaruokaa, eli lihaisia luita ja liha-kasvismössöjä, ja vatsa on huomattavasti paremmassa kunnossa. Raakaruokintaa pitää tosin opiskella kunnolla, ennen kuin koira kannattaa siihen siirtää. Summamutikassa toteutettu raakaruokinta voi mennä pahastikin pieleen. Tosin valmiilla liha-kasvismössöillä ja broilerin siivillä ja kauloilla pääsee jo aika pitkälle, eikä nuo valmisruuat tule edes kovin kalliiksi pienellä koiralla. Mitään kvanttifysiikkaa tuo raakaruokinta ei kuitenkaan ole, vaan pienellä opiskelulla ja maalaisjärjen käytöllä homman saa kyllä toimimaan, ja kunhan tuon oppii niin ei se ole edes kovinkaan vaivalloista.


    • juulijenni

      Minulla itselläni oli Cotton, joka eli 4.5 vuotiaaksi.koira kuoli näin nuorena siksi, koska sillä oli välilevytyrä ja tästä syystä takajalat halvaantuivat, joten portaita ei saisi kovin paljoa ainakaan laittaa koiraa menemään niin voi vähän ennaltaehkäistä tuota tyrää. on myös muita syitä tuohon ,mutta ainakin yksi on portaidenkävely.

    • omistajan-kulta

      Omistan itse cotton pojan. Hänestä ei ole mitään pahaa sanottavaa!! Hän on seurallinen ja innoissaan tutustumaan muihin ihmisiin. Ainut että poikasemme ei pidä kauheasti muista poika koirista, ainakaan isoista(hän oli ennen meille tuloaan lauman johtaja ja siksi suojelevainen). Muiden eläinten kanssa hän tulee toimeen(meidän marsumme kanssa). Ainut että jos ostat pennun pitää sinun totuttaa koira pesemiseen, kynsien leikkuuseen ja harjaamiseen vaikka koira ei pitäisi siitä. Síihen on totuttava!!!! Mutta cottonit ovat ihania ja sosiaalisia!! Kannatan cottoneita =)

    • koirakuume

      Olen myöskin hankkimassa coton de tulear narttupentua,nartut tuntuu vaan oleva niin haluttuja, että saa etsiä vapaana olevia.Nyt löysin yhden, mutta hintaan(1300e)Ei kuulu pentupakettia eikä kirjallisia hoito ohjeita,onko tällä mitään merkitystä?Antakaa ohjeita mitä pitää ottaa huomioon pentua hankkiessa.Kiitos jo etukäteen

      • Olet tosin laittanut viestisi jo tämän vuoden alussa ja saattaapi olla, että olet jo ihanan cotonin onnellinen omistaja. Anyway, en voi olla vastaamatta kasvattajan näkövinkkelistä tähän viestiisi (saattaahan näitä muutkin kuin minä lukea näin lähes vuoden viiveellä, LOL). Cotonin hinta on sitä luokkaa, minkä mainitsit, mutta mikähän se sellainen kasvattaja on, jonka kauppahintaan ei kuulu pentupakettia eikä kirjallisia ohjeita, kuulostaa OUDOLTA. Varsinkin kun turkkikoiraa ollaan hankkimassa niin on äärettömän tärkeää kirjallisten hoito-ohjeiden lisäksi saada myös käytännön opastusta etenkin turkin hoidosta. Moni uusi cotonin omistaja lannistuu liian pian ja helposti turkinhoidollisten ongelmien vuoksi, vaikka asia on ihan hoidettavissa oleva. Hyvä kasvattaja ei päästä uutta cotonin omistajaa irti kaupanteon jälkeen vaan pitää yhteyttä ja on kiinnostunut kasvattiensa hyvinvoinnista myös jatkossa.


    • Nicole`

      Heippa!
      Minulla on 1 vuotias narttu coton de tulear ja se on ensimmäinen koirani. Se on ollut kaikkea mitä koiralta odotinkin, jopa enemmän, sillä se on niin helppo luonteinen ja kiltti ollut aina. Turkinhoito tosin on ollut aika haastavaa, varsinkin kun tällä neidillä on vielä normaalia paksumpi turkki. Nala on kiltti, miellyttämishaluinen, hyvä lenkki kaveri, iloinen ja rakastaa rapsuttelua ja sylissä oloa. Se seuraa minua joka paikkaan, eikä malta nukkuakaan ellei joku tule sen kanssa nukkumaan. Ehdottomasti paras koira valinta! :)

      • Koira taloon

        Onko cottoni kovin haukkuherkkä esim bologneseen verrattuna? Meillä oli kaksi aina äänessä olevaa pikkurouvaa 13 vuotta... Nyt kaipaisi hieman hiljaisempaa kaveria ;o)


      • mievain
        Koira taloon kirjoitti:

        Onko cottoni kovin haukkuherkkä esim bologneseen verrattuna? Meillä oli kaksi aina äänessä olevaa pikkurouvaa 13 vuotta... Nyt kaipaisi hieman hiljaisempaa kaveria ;o)

        Meilä tuo ukko on ainakin haukkuherkkä, mutta sehän on ihan siitä miten niitä osaa pitää kurissa. ;D


      • :))

        tuleeko coton de tulear toimeen muiden eläinten kanssa?


      • cottoni2
        Koira taloon kirjoitti:

        Onko cottoni kovin haukkuherkkä esim bologneseen verrattuna? Meillä oli kaksi aina äänessä olevaa pikkurouvaa 13 vuotta... Nyt kaipaisi hieman hiljaisempaa kaveria ;o)

        Meidän ipana on aika haukkuherkkä ja haukkuu KOVAA, eli ihan yksilöllistä tuo cottnienkin äänekkyys on. Toiset ovat hiljaa kuin huopatossutehtaalla, ja sitten on sellaisia melutorvia kuin meidän neiti. Tuohonkin voi toki vaikuttaa koulutuksella, ja DAP-haihdutin on meillä vähentänyt vahtihaukkumista jonkin verran.


      • AI
        Koira taloon kirjoitti:

        Onko cottoni kovin haukkuherkkä esim bologneseen verrattuna? Meillä oli kaksi aina äänessä olevaa pikkurouvaa 13 vuotta... Nyt kaipaisi hieman hiljaisempaa kaveria ;o)

        ON kaine aika hiljaisia ainakin vikipedian


      • AI
        :)) kirjoitti:

        tuleeko coton de tulear toimeen muiden eläinten kanssa?

        ainakin mun kaverin cotton tuleetoimeen muiden kanssa.


    • Saija

      Meillä on coton de tulear rotuinen koira!
      Mekin epäröimme aluksi,pitäisikö ostaa kyseistä koiraa.
      Se on tuonut elämäämme iloisuutta :)
      On siinä tietenkin huonojakin puolia,koiramme on n.3 vuotias ja tekee asiansa vieläkin sisälle,emmekä ymmärrä minkä takia?!
      Turkinhoito on haastavaa!

      • 2009

        Meidän Coton pentu on nyt 17 viikkoa vanha (uros) ja vintiö osaa tehdä isommat tuotokset jo ulos. Pienemmät osuu sisällä lehdelle ja myös pihalle, jos pentua vaan viedään pihalle riittävän usein.

        Mm Kaimion "Pennusta kunnon koiraksi" kirjassa on hyviä käytännön ohjeita tämän ja monen muunkin tärkeän asian opettamisesta. Ilman ohjausta ja positiivista kannustusta ei koira tajua meidän ihmisten tapoja ja mitä siltä halutaan....

        Coton on tosin niin symppis kaveri ja mukava vekkuli, ettei sitä halua liikaa oheistaa.
        Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille Cotoneille ja heidän perheille!


    • Cottonni

      Jos olet löytä nyt tän ihanan koiramaailman mannekiinin olet saavuttanut puolet lotto voitosta. Mutta hae sivujen kautta kaikki tiedot niin minäkin hain ja löysin että omalla koirallani olisi 4 pentuetta niiden todellisten kolmen sijaan sijaan . Älä suostu kasvattajien sijoitus sopimukseen jos et ota asioista varmuutta kennelien kautta. Sijoitus pennuilla voi olla jopa kolme omistajaa joilla vaan hakea koiralle hyvä koti
      voi olla tilanne että koira ei sopeudu heidän siittolaan jossa ????????????????????

    • cottonin omistaja...

      Meillä on 2-vuotias coton.Coton on erittäin ihana luontoinen koira, mutta turkki on vaativa!! Jos aiot näyttely koiraksi varaudu joka päiväiseen turkin harjaukseen! Cotoneilta ei virta lopu ikinä. Ne menee mukana vaikka 2 tunnin lenkeillä ja sitten vielä haluaisi pallolla leikkiä... Huh! Ja ei ihme että cotoneita sanotaan koiramaailman clovneiksi.Meidän coton osaa ainakin 10 temppu vaikka onkin kuuro:( Siitä kuuroudesta lisää: Cotoneiden yleisiin sairauksin kuuluu mm.kuurous ja epilepsia. Meidän koiralla ei ole onnksi epilepsiaa mutta se on kuuro! Kuulöevat cotonit ovat aika kovia haukkumaan. MUtta coton sopii silti niin maalle kuin kerrostaloon. sielle on tärkeintä vain se että se saa olla omistajan lähellä mahdollisimman paljon. Toivottavasti sait tästä edes vähän apua!!

    • cottonin omistaja...

      Meillä on 2-vuotias coton.Coton on erittäin ihana luontoinen koira, mutta turkki on vaativa!! Jos aiot näyttely koiraksi varaudu joka päiväiseen turkin harjaukseen! Cotoneilta ei virta lopu ikinä. Ne menee mukana vaikka 2 tunnin lenkeillä ja sitten vielä haluaisi pallolla leikkiä... Huh! Ja ei ihme että cotoneita sanotaan koiramaailman clovneiksi.Meidän coton osaa ainakin 10 temppu vaikka onkin kuuro:( Siitä kuuroudesta lisää: Cotoneiden yleisiin sairauksin kuuluu mm.kuurous ja epilepsia. Meidän koiralla ei ole onnksi epilepsiaa mutta se on kuuro! Kuulöevat cotonit ovat aika kovia haukkumaan. MUtta coton sopii silti niin maalle kuin kerrostaloon. sielle on tärkeintä vain se että se saa olla omistajan lähellä mahdollisimman paljon. Toivottavasti sait tästä edes vähän apua!! Kin-sei kenneli on hyvä... meidän koiran isä on sieltä :)

      • miekii

        Ihan pakko kommentoida tuota Cotoneiden kuuroutta ja epilepsiaa.. Mistä olet saanut tiedon, että Cotoneilla ne olisivat yleisiä sairauksia? Itse en ole vastaavaan "tietoon" törmännyt.

        Suomen Coton de Tulear ry.:n sivuilta lainattua: " Suomessa on rekisteröityjä Coton de Tuleareja noin 5000 kappaletta ja jalostustoimikunnan tiedossa on alle 20 kuuroa koiraa. Prosentuaallisesti tämä merkitsee, että koirakannassamme on noin 0.4% kuuroja. Kuurous ei ole rodussamme ongelma."

        Ja epilepsiasta: "Jalostustoimikunnan tietoon on tullut yksi epilepsiaa sairastava yksilö."

        Edellisten rotuyhdistyksen sivuilta lainattujen tekstipätkien perusteella kyseisiä sairauksia ei ehkens voi sanoa kovin yleisiksi Coton de Tuleareilla ;)


    • cottoni2

      Meillä on 1v 2kk vanha coton-narttu Kin-Sei -kennelistä, ja tuo koira on ihan loistava pakkaus! Olen tyytyväinen rotuun, koiraan ja kasvattajaan, joten en voi kuin suositella. Meile tulee, mikäli kaikki menee niinkuin pitää, vuodenvaihteessa toinenkin coton tuolta Kin-Seistä, eli sen verran hyviä kokemuksia itsellä on tuosta kasvattajasta, että rohkenen ottaa toisenkin koiran tuolta.

      Tuosta allergia-asiasta vielä. Cotonia pidetään ns. allergiaystävällisenä koirana. Meillä mies on testien mukaan allerginen koirille, mutta tästä meidän koirasta ei ole koskaan saanut mitään oireita. Myös isäni ja molemmat veljeni ovat koira-allergisia, eikä kukaan oireile tästä koirasta. sen sijaan astmaatikkoystäväni aivastelee oltuaan vähän aikaa meidän koiran kanssa samoissa tiloissa. Hänellä on kuitenkin itsellään karvaton koira, joka ei allegisoi häntä. Eli ihan yksilöllistä on tämä oireilu, siitä ei valitettavasti voi sanoa mitään varmaa.

      • tiinarinttu

        Milliainen cotton on luonteeltaan, sopiiko lapsiperheeseen? Kun jonkin verran tässä jo tullutkin, muttei niin hirveästi.

        Kuinka paljon noita arkoja yksilöitä on? Kun sehän on tietysti virhe, mutta onko kuinka yleistä tässä rodussa? Entäs aggressiivisuutta? Vahtimista? Narttua mietitään.

        Vaatiiko paljon liikuntaa ja tekemistä vai osaako olla tyytyväinen perhekoirana (siis lenkitykset toki ja peruskoulutus, mutta ei sitten niin kamalasti muuta harrastettaisi ja tehtäisi välttämättä ainakaan vielä kun lapset niin pieniä, ehkä myöhemmin agilityä tms.)


      • cottonini
        tiinarinttu kirjoitti:

        Milliainen cotton on luonteeltaan, sopiiko lapsiperheeseen? Kun jonkin verran tässä jo tullutkin, muttei niin hirveästi.

        Kuinka paljon noita arkoja yksilöitä on? Kun sehän on tietysti virhe, mutta onko kuinka yleistä tässä rodussa? Entäs aggressiivisuutta? Vahtimista? Narttua mietitään.

        Vaatiiko paljon liikuntaa ja tekemistä vai osaako olla tyytyväinen perhekoirana (siis lenkitykset toki ja peruskoulutus, mutta ei sitten niin kamalasti muuta harrastettaisi ja tehtäisi välttämättä ainakaan vielä kun lapset niin pieniä, ehkä myöhemmin agilityä tms.)

        Meillä on kohta 6kk ikäinen cotontyttö. Kokemusta ei siis rodusta vielä hirveästi ole, enkä aikuisen koiran toimista osaa sanoa vielä mitään.

        Sen verran voin oman koirani käyttäytymisen perusteella veikata, että siitä on kasvamassa vähän arka yksilö. Se tykkää kaikista naispuolisista välittömästi, mutta jokaista miespuolista ihmistä vierastaa heti kättelyssä. Ajan ja herkkupalojen kanssa ollaan saatu pentu sopeutettua muutamiin miehiin joita sen elämässä tulee olemaan, mutta muista ei pidä. Se pelkää myös toisia koiria, mutta nyt on pikkuhiljaa sujunut niittenkin suhteen paremmin kun on päässyt muutamiin yksilöihin tutustumaan.

        Sehän riippuu aina koiran luonteesta, että kuinka pelokas, sosiaalinen, aggressiivinen tai haukkuherkkä on. Meidän koira ei ole ollenkaan aggressiivinen, ja haukkuukin yleensä vain kun ulko-ovi käy, tai ulkona joskus toisille koirille. Lapsia se ei oikeastaan ole tavannut kun ei perhepiirissä ole, mutta naapurin pikkupojalle se murisi eikä halunnut päästää lähelle. Tottumiskysymys, luulisin.

        Ei vaadi paljoa liikuntaa, muutamia kertoja viikossa tehty kunnon lenkki ja tietenkin päivittäisiä pikkulenkkejä. Mutta varmasti on mukana tuntienkin ulkoilussa! Tuntuu, että cottonille tärkeintä on oman perheen kanssa puuhastelu ja se haluaa ehdottomasti olla mukana kaikessa, siis myös imuroinnissa, pölyjen pyyhinnässä, ruuan laitossa, kaikessa :)

        Ihana rotu ja ehdottomasti suosittelen! On kuitenkin muistettava että joka koiralla on omat luonteenpiirteensä eikä niihin vaikuta aina rotukaan.


      • cottoni2
        cottonini kirjoitti:

        Meillä on kohta 6kk ikäinen cotontyttö. Kokemusta ei siis rodusta vielä hirveästi ole, enkä aikuisen koiran toimista osaa sanoa vielä mitään.

        Sen verran voin oman koirani käyttäytymisen perusteella veikata, että siitä on kasvamassa vähän arka yksilö. Se tykkää kaikista naispuolisista välittömästi, mutta jokaista miespuolista ihmistä vierastaa heti kättelyssä. Ajan ja herkkupalojen kanssa ollaan saatu pentu sopeutettua muutamiin miehiin joita sen elämässä tulee olemaan, mutta muista ei pidä. Se pelkää myös toisia koiria, mutta nyt on pikkuhiljaa sujunut niittenkin suhteen paremmin kun on päässyt muutamiin yksilöihin tutustumaan.

        Sehän riippuu aina koiran luonteesta, että kuinka pelokas, sosiaalinen, aggressiivinen tai haukkuherkkä on. Meidän koira ei ole ollenkaan aggressiivinen, ja haukkuukin yleensä vain kun ulko-ovi käy, tai ulkona joskus toisille koirille. Lapsia se ei oikeastaan ole tavannut kun ei perhepiirissä ole, mutta naapurin pikkupojalle se murisi eikä halunnut päästää lähelle. Tottumiskysymys, luulisin.

        Ei vaadi paljoa liikuntaa, muutamia kertoja viikossa tehty kunnon lenkki ja tietenkin päivittäisiä pikkulenkkejä. Mutta varmasti on mukana tuntienkin ulkoilussa! Tuntuu, että cottonille tärkeintä on oman perheen kanssa puuhastelu ja se haluaa ehdottomasti olla mukana kaikessa, siis myös imuroinnissa, pölyjen pyyhinnässä, ruuan laitossa, kaikessa :)

        Ihana rotu ja ehdottomasti suosittelen! On kuitenkin muistettava että joka koiralla on omat luonteenpiirteensä eikä niihin vaikuta aina rotukaan.

        Meillä lenkkeillään päivässä vähintään 2 tuntia, ja usein menee reilut 4 tuntiakin lenkkeilyä ja ulkoilua koiran kanssa, enemmänkin koira jaksasi, mutta mine en :) Vähemmällä tuo hyperaktiivinen vanupallo hyppisi seinille. Älypuuhaa, kuten erilaisia aktivointileluja, jäljestämistä, kauvelua, temppujen opettelua ym. koira tuntuu kaipaavan myös. Eli cottoni ei ole mielestäni mikään sohvaperuna (tässäkin tosin on yksilöllisiä eroja), vaan aktiivinen koira joka kaipaa tekemistä.


      • cottoni2
        cottoni2 kirjoitti:

        Meillä lenkkeillään päivässä vähintään 2 tuntia, ja usein menee reilut 4 tuntiakin lenkkeilyä ja ulkoilua koiran kanssa, enemmänkin koira jaksasi, mutta mine en :) Vähemmällä tuo hyperaktiivinen vanupallo hyppisi seinille. Älypuuhaa, kuten erilaisia aktivointileluja, jäljestämistä, kauvelua, temppujen opettelua ym. koira tuntuu kaipaavan myös. Eli cottoni ei ole mielestäni mikään sohvaperuna (tässäkin tosin on yksilöllisiä eroja), vaan aktiivinen koira joka kaipaa tekemistä.

        Oma koirani ei ole aggressivinen eikä juuri arkakaan. Siltä saa viedä vapaasti vaikka hampaat suusta, eikä koiralle ole tullut mieleenkään pistää hanttiin. Isompia koiria saattaa alkuun vähän kartella, mutta menee pian hakemaan leikkiin niitäkin. Itse asiassa en ole vielä tavannut koiraa, jonka kanssa oma koirani ei tulisi toimeen. Se on sen verran pehmeäluontoinen, että välttelee ristiriitoja kenenkään olävän olennon kanssa. Oma koirani myös rakastaa kaikkia ihmisiä vauvoista puliukkoihin, ja on äärimmäisen huomionkipeä. Välillä äityy riekkumaan ja hypppimään vasten, jos ei muuten huomiota heru, mutta tuosta tavasta yritämme koulutella pois. Se on sellainen ikiliikkuva hyväntahtoinen säheltäjä, mutta myös hyvin itsepäinen ja mököttää loukkaantuessaan. Mainio persoona kaikin puolin :)

        Cottoni sopii mielestä loistavasti lapsiperheeseen, mutta kaipaa myös kunnon lenkkejä ja tekemistä.


      • cottonini
        cottoni2 kirjoitti:

        Oma koirani ei ole aggressivinen eikä juuri arkakaan. Siltä saa viedä vapaasti vaikka hampaat suusta, eikä koiralle ole tullut mieleenkään pistää hanttiin. Isompia koiria saattaa alkuun vähän kartella, mutta menee pian hakemaan leikkiin niitäkin. Itse asiassa en ole vielä tavannut koiraa, jonka kanssa oma koirani ei tulisi toimeen. Se on sen verran pehmeäluontoinen, että välttelee ristiriitoja kenenkään olävän olennon kanssa. Oma koirani myös rakastaa kaikkia ihmisiä vauvoista puliukkoihin, ja on äärimmäisen huomionkipeä. Välillä äityy riekkumaan ja hypppimään vasten, jos ei muuten huomiota heru, mutta tuosta tavasta yritämme koulutella pois. Se on sellainen ikiliikkuva hyväntahtoinen säheltäjä, mutta myös hyvin itsepäinen ja mököttää loukkaantuessaan. Mainio persoona kaikin puolin :)

        Cottoni sopii mielestä loistavasti lapsiperheeseen, mutta kaipaa myös kunnon lenkkejä ja tekemistä.

        Tarkennanpa sen verran että nykyään lenkkeilyä on paljonkin enemmän. Koira on nyt 8kk. Noin 5 päivänä viikossa käydään kunnon lenkillä, lisäksi joka päivä noin 5x15min kävelyitä. Meidän yksilö on aika huono lenkkeilijä, viime aikoina tosin tsempannut. Vierailla reiteillä se ei suostu liikkumaan mihinkään ja tutuillakin eteneminen on hankalaa. Omalla pihalla se viihtyisi tuntikausia riehuten ja sitä lähinnä harrastetaankin aina kun tarkenee :D


    • ?

      ..haukkua räksyttääkö paljon?

      • haukkuminen

        kyllä cotonit aika kovia on haukkumaan, hälyttää vieraiden tullessa tai havahtuessaan ääneen. joillain yksilöillä räksytys jää päälle ja äänen kuulemisen jälkeen haukkuminen jatkuu kauankin. toisaalta puolet tapaamistani yksilöistä ovat olleet todella hiljaisia, joten riippuu koirasta, ei voi yleistää. ja koulutuksella paljon merkitystä. meidän coton on ainakin sen verran kova räksyttämään että en ainakaan kerrostaloon uskaltaisi antaa asumaan:D meidän koiralla tapana vielä ulvoa ja haukkua sekaisin, ns "hälyttää". myös silloin kun aamukuudelta vie ulos. naapurit tykkää!


      • coton9kk

        Haukkuminen tosi yksilöllistä, en erityisesti sanoisi että Coton rotuna olisi erityisen haukkuherkkä. Meidän narttu ei hauku paljoa. Asutaan kerrostalossa ja se on tottunut muiden asuntojen ovien paukkeeseen. Se haukkuu ovikellon soidessa sekä joskus unisena pienemmillekin äänille. Kuitenkin tosi hiljainen tapaus =)


    • jkhsdkgsdjk

      mutta meidän tapaus on kamala räksyttämään ja vinkumaan. Ei olla osattu kouluttaa hiljaisemmaksi.. :(

      • apua91

        sen cottonin sitten osaisi kouluttaa hiljaisemmaksi? tutuillakin sellainen cotton narttu.
        auttaisikohan pentukurssi yms?



        apua!!


      • L+L
        apua91 kirjoitti:

        sen cottonin sitten osaisi kouluttaa hiljaisemmaksi? tutuillakin sellainen cotton narttu.
        auttaisikohan pentukurssi yms?



        apua!!

        Meillä kaks 6kk Coton narttua. Kerrostalossa asutaan ja koirat ei tähän päivään mennässä ole haukkuneet ovikelloa tms. Lenkillä saattaa isommille koirille haukkua, mutta ei muuten.
        Meidän koirat muutenkin todella ihmis- ja lapsirakkaita. Aina kun vieraita tulee ei meinaa sisälle asti päästä kun koirat hyppii iloisena vieraiden jaloissa. Ja mitä lapsiin tulee, osaa koira tietenkin puolustaa itseään, lapsilla kun tapana on välillä ottaa raisummin kiinni jne. Mutta murisemalla siitä on päästy, eli purru ne ei ole lapsia tai ketään muutakaan. Voisin kuvitella, että noihin vieraisiin ihmisiin tottuminen, on ollut myös siitä kiinni, että ollaan ihan pennusta asti otettu koiria mukaan kylään jne.

        Voin kyllä lämpimästi suositella koiraa lapsiperheeseen ja allergiseen perheeseen (meillä isäntä allerginen koirille).


      • -abc
        L+L kirjoitti:

        Meillä kaks 6kk Coton narttua. Kerrostalossa asutaan ja koirat ei tähän päivään mennässä ole haukkuneet ovikelloa tms. Lenkillä saattaa isommille koirille haukkua, mutta ei muuten.
        Meidän koirat muutenkin todella ihmis- ja lapsirakkaita. Aina kun vieraita tulee ei meinaa sisälle asti päästä kun koirat hyppii iloisena vieraiden jaloissa. Ja mitä lapsiin tulee, osaa koira tietenkin puolustaa itseään, lapsilla kun tapana on välillä ottaa raisummin kiinni jne. Mutta murisemalla siitä on päästy, eli purru ne ei ole lapsia tai ketään muutakaan. Voisin kuvitella, että noihin vieraisiin ihmisiin tottuminen, on ollut myös siitä kiinni, että ollaan ihan pennusta asti otettu koiria mukaan kylään jne.

        Voin kyllä lämpimästi suositella koiraa lapsiperheeseen ja allergiseen perheeseen (meillä isäntä allerginen koirille).

        N. 2 vee cottoonini maksoi n.1000e. Suolisto-ongelmia on ollu.


      • onnellinen omistaja
        -abc kirjoitti:

        N. 2 vee cottoonini maksoi n.1000e. Suolisto-ongelmia on ollu.

        2 vuotias cotton neiti,ei hauku,kova pelaamaan palloa ym leikkejä.turkki vaatii kovaa työtä,nyt ollut pienellä ruoalla n.2 viikkoa.Voi olla juoksun jälkeistä haluttomuutta.Onko muilla samanlaisia ongelmia ruoan suhteen,ollut kyllä kova syömään ennen kevään juoksua,söi kuivaa ja märkää ruokaa,nyt kokeilen keitettyä jauhelihamössöö jossa on porkkanaa ja riisiä.


      • 8)
        onnellinen omistaja kirjoitti:

        2 vuotias cotton neiti,ei hauku,kova pelaamaan palloa ym leikkejä.turkki vaatii kovaa työtä,nyt ollut pienellä ruoalla n.2 viikkoa.Voi olla juoksun jälkeistä haluttomuutta.Onko muilla samanlaisia ongelmia ruoan suhteen,ollut kyllä kova syömään ennen kevään juoksua,söi kuivaa ja märkää ruokaa,nyt kokeilen keitettyä jauhelihamössöö jossa on porkkanaa ja riisiä.

        myydäänkö coton pentuja missään vaasan lähettyvillä ??? kiitos jos vastaat :)!!


    • ....

      coton on ihana koira,myös lapsiperheessä. Meillä on 6v vanha äitee,jolla nyt 7pentua! ekat pennut ovat ja vielä vapaita osa,ku ovat vasta 3vkon ikäisiä. molemmilla vanhemmilla paperit ja vauvoillekkin laitetaan paprut. ei oo kenneliä,ihan kotioloissa kasvatettuja,terveitä pikkuisia. voin antaa tarv.puh.nron tai spostiin uvia.

    • sasha 84

      coton on ystävällinen ,seurallinen, ilonen, eloisa ,sosiaalinen ja perheeseensä kiintyvä. tulee oikein hyvin toimeen lasten ja toisten koirien kanssa. sopii erittäin hyvin lapsiperheisiin. ei missään nimessä ole aggressiivinen. vahtimis viettiä ei ole. erittäin ystävälline vieraillekin ihmisille. coton ei ole myöskään arka. ei ole hekkä haukkumaan. vaatii vain kohtuullisesti liikuntaa ja tekemistä. turkki on aika työläs hotaa. vaatii tapakasvatuksen. perusterve rotu. erittäin oppivainen ja helppo kouluttaa.

    • jio

      moi!
      ostin elämäni ensimmäisen koiran noin 4kk sitten ja nyt minun oma cotton on noin puoli vuotias.aivan hurjan ihana ja rakkaaksi tullut poika koira. en olisi uskonut miten koiraan voi niin nopeasti ja totaalisesti kiintyä.vanha sanonta että koira on ihmisen paras ystävä pitää jälleen kerran paikkansa. yksi ongelma minulla kuitenkin on,,koirani ei opi millään sisäsiistiksi..olen väsynyt pissojen ja kakkojen keräämiseen. mitä voisin kokeilla vai oppiiko tämä minun yksilö vaan hyvin hitaasti? laittakaa cottonin ystävät kommenttia miten teillä on sisäsiistiksi opittu?

    • Kasvattajaa etsiessä

      Onko kellään kokemuksia Coton Clouds kennelistä?

      • jusufius

        Coton Clouds kennel kasvattaa pienimuotoisesti ja niitten cotonit ovat korkeatasoisia.Tunnen muutaman kasvateistaan, jotka ovat todella mukavia veitikoita.Kasvattaja kasvattaja terveystarkastuttaa pentunsa ja koiransa.


      • cotonisti
        jusufius kirjoitti:

        Coton Clouds kennel kasvattaa pienimuotoisesti ja niitten cotonit ovat korkeatasoisia.Tunnen muutaman kasvateistaan, jotka ovat todella mukavia veitikoita.Kasvattaja kasvattaja terveystarkastuttaa pentunsa ja koiransa.

        Coton Clouds, eikös se tuolla perämeren suunnalla sijaitse? Terveystarkastusten suhteen en ole täysin samaa mieltä ja muutenkin vähän hämärää touhua tuntuu olevan.

        Itse en heitä tunne, mutta toivon että ovat oppineet virheistään!


    • EJ-rekisteri

      Kannattaa lukaista lähiaikojen uutiset, niin tietää mistä kennelistä ei ainakaan kannata hankkia (yhdistyksen sivu/Kennelliitto)

    • shokkiuutinen
      • hurjaa on

    • hurja juttu
    • lukekaapa tarinaa
    • ei kannata

      rifelin kennelistä ei todellakaan kannata ostaa koiraa. se on ollut osallisena nyt otsikoissa..

    • örrrrrrrrrrrrh

      Joo tuosta Rifelin kennelistä en kyllä koiraa ottaisi... Aika ristiriitaista juttua olen kuullut. Ilveskosken kennelistä olen kuullut hyvää ja kasvattaja on tarkka noiden polveutumisten ja testausten kanssa. Harmi että yhden kennelin takia näin monet muut kasvattajat saavat kärsiä. Itselläni on koira Ilveskosken-kennelistä ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Kasvattaja on informoinut asioista (esim näistä polveutumisjutuista ja muista) ja pitänyt muutenkin yhteyttä ja on aidosti kiinnostunut kasvattiensa kuulumisista. Muutenkin siellä koirat ovat hyvinvoivan oloisia sekä iloisia enkä keksi kennelistä huonoa sanottavaa.

    • catancoton

      Cotonista yleensä. Sisäsiistiksi pikaisesti oppiminen ei ole cotonin juttu, vaan monet oppivat vasta lähellä yhtä vuotta täysin sisäsiisteiksi. Itsekin tätä asiaa pähkäilin aikoinaan ja kun kyselin sitä, niin selvisi, että 8kk vanha sisälle lirutteleva coton, ei olekkaan poikkeus. Ruuan suhteen monet cotonit on nirsostelijoita, mutta linjalle missä kokeillaan mikä sille sattuisi kelpaamaan ei kannata lähteä. Liikuntaa ja kunnon ruokaa tarjolle säännöllisesti, niin kyllä se syö, vaikka ei cotonit illosta kirmaten kupille juokse, eikä yleensä hotki. Katselevat kuppiaan hetken ja miettivät, että pitäiskö tuo muka syödä ja sitten sille kömpivät; ) Itse keittelen Yrjölän puuroa, ostan NEUta ja joskus annan vaihteluksi nappuloitakin, joskis se ei niitä kamalan innokkaana syö.
      Rotumääritelmän haukku-asia, ei kyllä pidä useimmiten paikkansa. Coton ei räksytä kaiken aikaa, mutta olen nyt todella monien cotoni omistajien kanssa asiasta puhunut oma kokemus ja totuus on, että cotonit haukkuvat ovikellolle, rappukäytävän tai pihan äänille. Jos eivät suoranaisesti hauku niille äänille niin murahtelevat ja puhahtelevat niille kyllä vähän väliä. En tiedä miksi rotumääritelmässä lukee vähähaukkuinen, onko se siksi, että coton ei hauku kaiken aikaa, esim. näyttelyssä se on ihan hiljaa vai onko rodun jalostuksessa tapahtunut aikaa myöten muutoksia tuohon haukkumisen suuntaan. Nämä olivat ne huonot puolet. Hyvät puolet ovat, että coton on kirjaimellisesti seurakoira, se rakastaa kaikkia. Lapset ovat sen suosikkeja, cotonilla kun on aina pilke silmäkulmassa ja hymynkare suupielessä. Coton on aina valmis leikkiin ja toimintaan. Se tulee toimeen muiden koirien kanssa mainiosti. Antaa hoitaa turkkinsa hienosti kun sen pennusta opettaa, omani nukkuu föönätessä. Turkin hoidossa on työtä. Itse koin kuitenkin turkin hankalammaksi siinä 6kk-1½ v välillä, jolloin oli pentuhöttöä ja uutta aikuiskarvaa pukkasi, silloin tuli takkuja eniten. Cotonin kanssa kannattaa satsata kunnon turkin hoitoaineisiin ja turkki kannattaa käydä päivittäin kammalla läpi, siinä säästyy paljolta. Talvi-aika on vähän hankalampaa koska kostea lumi paakkuuntuu aikamoisille palloille sen turkkiin. Sohvaperuna coton ei ole, se kyllä tyytyy kohtaloonsa, mutta liikaenergia purkautuu sitten juuri ovikelloihin jms. vielä enemmän. Ulkona sen kanssa onkin hauska puuhata, se tykkää leikistä kuin leikistä: )

    • catancoton

      Päivitetään tuo hintakin, kun keskustelu on aloitettu 2007. Cotonin tämän hetkinen hinta on noin 1200-1300 euroa.

    • Diudududu

      Hinta on ihan riippuvainen siitäkin, että tekeekö kasvattaja ylimääräisiä tutkimuksia rotunsa hyväksi (= maksaa) - onko polveutumistutkimukset tehty, onko muut ylimääräiset geenitestit tehty, millainen pentupaketti ja kokonaisvaltainen tuki ja perehdytys annetaan, vai annetaanko ollenkaan tai tutkitaanko ollenkaan, mitään mikä ei ole pakotettua ja mikä maksaa ylimääräistä.

      Jotkut maksaa ihan verojakin, suurin osa ei. Esimerkkinä neljästä pennusta, karkeasti yksi pentu menee valtiolle, ellei kasvattaja ei tee pentuja "pimeänä" verottajalta.

      Yksi on koirien ja pentujen ruokinta - millainen lähtökohta niille annetaan elämään. Syötetäänkö halvimman mukaan, vai kalliisti (kallis hyvä pentumuona, jauheliha, kalkkuna, raejuusto jne jne), jolloin myös pentu saa paremman lähtökohdan uuteen kotiin, kun se syötetty hyvin. Kuinka paljon kasvattaja sitoutuu pentuihinsa? Pidetäänkö ne vaan häkissä kunnes ostaja hakee, vai kiikutetaanko niitä kokoajan ulos ja sisään, jolloin ne tietenkin saavat rakenteellisestikin (ja henkisesti) paremmat lähtökohdat.

      Tietysti hintaan vaikuttaa, jos kasvattaja on valmis näyttelyttämään jalostuskoiriansa, koska jokainen näyttely maksaa nykypäivänä paljon, liian paljon. Näyttelyissä arvioidaan montaa eri seikkaa. Joku voi ottaa vain kotihurtan ja tehdään pentuja (tietämättä mistään mitään tai tietäen, mutta ei sitoutuen) ja sitten kiskastaan sama hinta pennun peppuun ilman mitään ylimääräisiä kuluja tai panostusta, kuin kenties toinen, joka panostaa rotuun ja kaikkien koirien hyvinvointiin pennuistä lähtien.

      Sehän pitää muistaa, että koiran hintahan ei kasvattajalle jää ikinä, mutta se paljonko siitä jää, riippuu täysin kasvattajan sitoutumisesta. Jollekin enemmän, jollekin ei juuri mitään.

      Hinta ei ole koskaan yksiselitteinen, mutta sen muodostumista voi kysyä kasvattajalta. Hyvä kasvattaja kertoo yksityiskohtaisesti kaikki asiat, mitään salaamatta. Jos kasvattaja ei ole valmis kertomaan avoimesti kaikista rodun asioista, niin jättäisin ostamatta. Halpa ei ole aina paras, ja joskus "kalliillakin" voi tulla yllätyksiä, joista kasvattaja ei voi tietää. Koirien geeniasiat on aina monimutkaisia, aivan kuten ihmisilläkin.

      Kannattaa haastatella kasvattajaa puhelimitse tai sähköpostilla tai molemmilla, kuunnella kasvattajaa "järki kädessä" ja siitä mieltää ainakin ihmisen sitoutuminen sen oman rodun kasvatukseen. Joskus nettisivutkin hämää ostajan ja siitä on toisessa viestiketjussa kirjoitettu.

      Rotu on kaikesta kohusta huolimatta aivan ihana :)

    • Cotton81

      Meillä on kaksi cotton narttua, 2v5kk ja 1v7kk. Kumpainenkin on meillä sijoituskoiria ja ollaan otettu koirat Ilveskosken kennelistä.
      En voi muuta sanoa ko. kennelistä kuin, että parempaa, luotettavampaa ja tarkempaa kasvattajaa ei löydy. Koirat saavat elää perheen lapsina, arkiaskareiden mukana. Ja jos koiran ko. kennelistä ottaa, saa ainakin taatusti kasvattajan tuen

    • cottonomistaja470000

      Hei! mulla on cottoni, joka on ttoooosi söpö, mutta hommaa riittää. Turkki on vaikea hoitoinen. mutta luonne on mitä mahtavin! oikea koiramaailman klovni.
      Ainii joo oli aika kallis mutta sen arvoinenkin. 1300 euroa

    • Rällis

      Haluaisin cottonin, mutta on hevos allergiaa, ja kuulin että tämä kyseinen rotu allergioisi vähän, niin että mahtaakohan tuo sitten allergisoida minua? Kaverilla on sellainen mutta se ei allergisoi...

    • FCI 9

      Hei Rällis!

      Meillä on 2 coton de tulearia ja minulla on sekä koira-että hevosallergia. Ei ole häirinnyt millään lailla, koska olen siedättänyt itseni ko. koirille, eli tarkoittaa sitä, että harjaan niitä päivittäin ja pesen viikottain. Ihoni on tottunut koiriin. Kaikista koirista lähtee hilsettä, joka sitten kutiaa iholla, jos on allerginen.

      Muista, että jos olet hankkimassa coton de tulear koiraa, se on turkkirotu. Sen hoito on erittäin vaativaa ja harjaukset vie aikaa. Pesut 1,5 - 2 viikon välein ja säännöllisesti. Meillä ko. koirat on näyttelykoiria, olemme pitäneet niiden turkit aina loistokunnossa, mutta se vaatii kovaa työtä.

      Vaikka koirien kanssa ei kävisikään näyttelyissä, ei turkinhoitoa saa laiminlyödä, muuten takkuja tulee niin paljon, että turkki on pakko leikata aivan lyhyeksi. Silloin olet hankkinut väärän rotuisen koiran.

      Coton de tulear on ihana rotu, seurallinen ja aina iloinen veijari. Kuitenkin hyvin vaativa turkinhoidon suhteen.

    • cottonin omistaja

      Oma cottonini on kova haukkumaan, eli ei todellakaan ole niitä hiljaisempia koiria. Turkkia olen pitänyt lyhyenä, itse trimmaan sen. Onhan siinä turkissa hoitaminen, mutta kun pitää lyhyeänä niin ei takkujakaan pääse tulemaan. Muuten rotu on luonteeltaa tosi ihana. Oikein sellainen ihmisen paras ystävä. Pitää vielä mainita, omani on ainakin tosi älykäs, paljon tarvii aktivointia ja puuhaa. Iloinen, reipas ja kaikkien kanssa toimeentuleva koira.

    • cottonia hankkimassa

      Heissan. Oltaisiin hankkimassa (ehkä) cottonin pentua.. mutta kysyisin että saattaa olla että kukaan ei ole kotona 9 tuntiin, niin että pystyykö koira olemaan niin kauan yksin kotona, kun lapset on koulussa ja aikuiset töissä? Ja paljonkohan tuo cottoni saattaa maksaa? Tämä olisi ensimmäinen koira perheessämme.Lapsemme on allerginen kahdella plussalla koirille, ja olen tässä nyt lueskellut että se ei allergisoisi älyttömästi, pitääkö siis paikkansa?

    • 20yearsOfCotonLove

      Itse teen kolmivuoroa ja Omistan 3v coton uroksen ja 2kk coton nartun. molemmat parjäävät sen 7-9h kotona loistavasti. Uros oppinut pienestä pitäen että on yksin (nyt kaksin) sen tietyn ajan. Rutiinit erittäin tärkeitä.
      Ja tuohon lapsi asiaan. Coton ei ole täysin allergia vapaa koira, mutta koska ei ole pohjavillaa, se saattaa sopia paremmin allergia/astma perheeseen.
      Altistaminen on hyvä tehdä aina ennen ku päättää ottaa koiraa. Joistain kenneleistä voi jopa saada koiran "kokeiluun" (tiedän ainakin yhden *wink* :D ) ja minusta erittäin hyvä tapa, varsinkin jos koiraa hankitaan lapsiperheeseen.
      Oma kaksi vuotiaani on ollut vauvasta asti kaikenlaisten koirien kanssa tekemisissä koko ikänsä (niinkuin minäkin) ja mitään allergiaan liittyvää ei ole ollut.

    • Älkää ottako

      sijoituspentua!
      Joudutte vain pomotettaviksi.
      Ostakaa oma, tai ei sitten ollenkaan.

    • puremajälkiä vieläki

      cottonin luonteesta sen verran vielä että itselläni oli cottoni ja oli todella vihainen koira! ensin ajattelimme että alku uhmaa koiralla kun oli vielä pieni.. mutta ei se siitä sitten helpottanut joten jouduimme lopettamaan koirani.. ja samanlainen tapaus oli tuttavaperheessämme. Koira oli niin vihainen etteivät lapset voineet olla yksin koiran kanssa kotona.. eli cottoneilla on luonnevikoja myös! koiramme oli leikattu kun ajattelimme että se helpottaisi, mutta ei.. 5-vuotiaana jouduimme siis lopettamaan koiran..

      • Jepajepa

        Kaikista roduista löytyy luonnevikoja.

        Oma koiruus on luonteeltaan ihan mahtava. Iloinen, reipas, rohkea ja kaikessa aina mukana. Semmoinen, että sen kanssa voi mennä mihin vaan. Ei hauku juuri koskaan, tähän ei tarvinnu edes paljoa pentuna panostaa. Myös vähän itsepäinen. Ainut huonompi juttu on se, kun välillä unohtuu turkin päivittäinen kampaus, niin heti löytyy jos jonkunmoista takkua.


    • harkitse vielä

      Itse cottonin omistaja sanoisin kyllä, että jos koira joutuu olemaan 9 tuntia yksin kotona, niin kannattaa varautua siihen, että kaikki vapaa-aikasi menee koiran kanssa touhuiluun. On nimittäin niin energinen rotu, että purkaa energiansa kyllä jollain tapaa. Ja siskoni ainakin sai allergiaa koirastamme, joten ei ole ns. täysin allergiavapaa koira. Rotunakaan ei ole helpoimmasta päästä juurikin tuon energisyyden takia. Rotu on myös voimakkaasti dominoiva. Oma koirani on hyvin koulutettu, harrastamme mm. tokoa, mutta olen tavannut montakin cotton omistajaa, jotka ihmettelevät minun koirani käytöstä, kun omat koirat ovat hirviöitä. Nytkin tuttavani koira oli käynyt omistajansa naamaan kiinni. Kannattaa lukea coton de tulear- kirja, se kertoo paljon paremmin rodusta kuin mitä netistä saa tietoa. Muutenkin oma mielipiteeni on, että on aika edesvastuutonta harkita koiraa, mikäli tietää, että koira joutuu viettämään noin pitkät ajat yksin. Rotu on vielä pieni kokoinen, jolloin tulee huomioida, ettei pysty tarpeitaankaan pidättämään loputtomiin.

    • Coton

      meillä on 1v6kk Coton uros ja on aivan mahtava! 4 alle kouluikäistä lasta,nuorin oli vasta 2kk kun otettiin koira. Juoksee päivät lasten kanssa,pienin makaakin koiran päällä ja se ei välitä mitään. Tulee kaikkien ihmisten ja koirien kanssa toimeen ja on aina saanut olla koira,eli ei ole paapottu pilalle ja saatu pelkäämään koiria tai ihmisiä... Turkin pidän lyhyenä koska juoksee pitkin metsiä ja kaikki risut saa nyppiä irti. Ihana ja energinen koira,ei tosiaan mikään sohvaperuna.

    • Coton myös minulla

      Minulla oli coton de tulear uros, kuoli viime kesänä luonnollisesti sydänvaivoihin 12,5 vuotiaana. Muutoin oli todella koko elämänsä terve ja viimeiseen asti terhakka poika. Coton on seurallinen joten ei kannata ottaa sellaiseen kotiin, missä ei sitä seuraa ole tai jos joutuisi olemaan paljon yksikseen. Turkin hoitaminen ei ole työlästä jos sen tekee tarpeeksi usein, koska on puuvillakoira niin takkuuntuu helposti. Vaatii föönämistä koska ei kastu eikä kuivu helposti. Itse en leikannut koirani turkkia, koska sehän on sen kaunistus ja märällä ilmalla piden pukua.
      Ei vaatinut pitkiä lenkkejä mutta jaksoi jopa 10 km lenkit kevyesti. Todella kiva koirarotu lapsiperheeseen.
      Kunhan toivun entisen menetyksestä, voisin ajatella ottavani toisen samaa rotua olevan.
      Suosittelen lämpimästi niille joilla on aikaa seurustella ja leikkiä koiransa kanssa. Minunkin koira vaikka oli sairas viimeset 2 kuukautta, haki palloa viimeiseen asti ja aina valmis leikkimään ja lenkkeilemään....ihana rotu:)

    • Varma ja valmis

      Olen itsekin harkinnut cotonia ja muttamaan kenneliin ottanut yhteyttä. Osaatteko sanoa millainen kenneli Mirapark on?

      Tämä olisi ensimmäinen koirani ja haluaisin tietää, millainen koulutettava koira on? Tietenkin se riippuu paljon koiran persoonastakin.. Olen lukenut tähän menessä paljon kirjoja ja netistä olen löytänyt paljon hyvää tietoa, mutta aina toisten kokemukset rikastuttavat mustalla painettua tekstiä.

      Olen pohtinut ja puntaroinut vaihtoehtoja jo pitemmän aikaa ja uskon vakaasti, että aika ja minä olemme nyt kypsiä koiralle. Ainoa vaan, että asun yksin, eikä minulla ole kokemusta koirankoulutuksesta.

    • Entinen cotonisti

      Valitettavasti tuosta kennelistä en osaa sanoa mitään, mutta cottonista jonkun verran kyllä. Edellinen koirani oli coton, eli melkein 9-vuotiaaksi. Ihana luonne, aina iloinen ja kujeileva ja reipas, vaikka terveysongelmia olikin.

      Jokainen on kai joskus sitä ensimmäistä koiraansa hankkimassa, jolloin joutuu aloittamaan ns. alusta. Erityisesti silloin on kuitenkin tärkeää, että menee heti pennun kanssa esim. pentukurssille, joita nykyään järjestetään paljon. Koira sosiaalistuu ja samalla oppii itse, miten koiraa koulutetaan. Koira ei siellä kurssilla paljon ehdi oppia, mutta sinä opit, ja se on tärkeää. Kannattaa olla rohkea alusta asti ja ottaa neuvoja vastaan. Sillä tavalla oppii ja voi välttää monet ongelmat. Jos odottaa puoleen vuoteen saakka, koira on jo voinut päästä huonoille tavoille, joista eroon pääseminen voi olla hankalaa.

      Yksin koiran hoitaminen on rankkaa. Tiedän, koska olen itse sinkku koiran omistaja. Jos käyt töissä ja olet päivät pois, ei enää oikein voi jättää koiraa illalla yksin. Apuhoitajia voi toki olla, ja hyvä jos on, mutta olet kuitenkin yksin koirasi kanssa. Nyt olen siinä onnellisessa asemassa, että koira on kanssani, kun teen töitä, mutta varsinkin coton on seurallinen koira, joka ei viihdy yksin. Pärjää kyllä, kun se siihen kunnolla opetetaan pienestä pitäen, mutta nauttiiko se siitä? Nämä ovat niitä asioita, joita kannattaa miettiä ennen kuin koiran ottaa.

      Ihana kaveri se koira kuitenkin on, enkä itse voisi kuvitella eläväni ilman koiraa. Coton oppii helposti, temppuja varsinkin. Agilityä se rakastaa. Ei kuitenkaan kannata antaa kauniin ulkokuoren hämätä. Se on Koira isolla K:lla ja vaatii samat säännöt kuin isompikin kaveri.

      Nykyinen koirani ei ole coton. Halusin vähemmän turkin hoitoa ja enemmän liikuntaa. Toki terve coton liikkuu mielellään ja paljon, mutta itse olen urheilullinen ja tarvitsin enemmän. Elämäntilanteeni on nyt eri kuin silloin kun tuota cotonia olin hankkimassa. Jos cotonin turkin haluaa pitää pitkänä, kuten minä tein, se vaatii työtä. Se on pestävä usein, koska se suorastaan imee likaa.

      Coton tulee kuitenkin aina olemaan yksi suosikeistani, enkä omaa cotoniani unohda koskaan.

    • Tyhmiä kysymyksiä

      Tämähän ei tuota allergiaa _paljonkaan_, vai?
      Jaa jos tulee vähän niin kai pystyy siedättymään? Äidilleni tuli _vähän_ oireita kun olimme Cotton kasvattajalla käymässä.

    • pippuri

      cotton on ihana perhekoira. suosittelen

    • ei kaduta

      Itselläni on nyt 5kk cotton tyttö aivan mahtava. mutta osaa myös olla omapäinen. rakastaa ihmisä ylikaiken ja tykkää leikkiä ISO:jen koirien kanssa, kai se on se suuri ego. :D En ole katunut päivääkään tyttön tultuani kotiin.

      Isälläni on todella paha koira allergia, mutta tyttön kanssa ollessaan ei ole mitään ongelmia. Eikä muille ystäville joilla on koira allergia.

    • Itella on 2 vuotias ADHD poika :D.
      Turkkin kunnossapito on haastavaa ja sen takia ite pidän pojan turkin lyhkäsenä.
      Talvisin se on puolipitkä,mutta kesäsin lyhyt. Kaikenmaailman aineita pitää kayttää turkiin että pysyy takuttomana ja hyvinvoivana.

      Turkkikoira cotoni on niin jos hankkii niin pitää pitää hyvää huolta turkista ettei huopaannu kun cotonin turkki huopaantuu ihan sairaan nopeesti jos sitä ei harjaa 2-3 kertaa viikossa tai joka päivä.

    • HaUvA

      Heip. Olemme ehkä hankkimassa Cotonia perheeseemme ja olenkin lueskellut paljon näitä juttuja netistä. Te kenellä on Coton ni voisitte kertoa keneltä kasvattajalta olette hankkineet koiranne ja oletteko olleet tyytyväisiä jne? Kasvattaja hakusessa..

    • Kin- Sei kennel on hyvä vaikka ite en oo sieltä ottanutkaan, koska oma koira ei oo rekisterissä.

      • Oma koirani siis ei ole rekisterissä :D Tyhmästi kirjotin ton edellisen :D


    • petsku

      Koirat on söpöjä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

    • Ripulionmärkääkakkaa

      Ripuli on märkää kakkaa. Ja sitä tullee cotonista.

    • Ripulionmärkääkakkaa

      Paksukaiset ovat tosi pieniä. Jos cotonisi on pyöreä, älä hätäänny.

      • Omenamuksu

        hyvä viesti


    • Mummeli

      Hei,
      Cotonini on viime aikoina ollut kovin arkaluontoinen. Johtuuko se siitä, että sen pennut on juuri luovutettu?

      • AI

        Onko kotton hyvin arka tai sopiikose lapsiperheeseen? Tai vaatiko turkki paljon hoitoa ja onko cottonia vaikea kouluttaa? Olen kiinnostunut cottoneista siksi koska meidan perheessä on yksi allerkinen ja olen kova koira-FANI. Olen käynyt monissa koira näytelyissä ja kaikissa mahdollisissa messuissa ja mietin kovaa cottoin hankintaa.


    • Pahkapeffa

      Olen kuulut tuosta. Ne voivat olla joskus aliravittuja. Syötä sille kuitupitoisempaa ruokaa, niin kyllä sesiitä. :)

      • Apselli

        Minusta tuo on väärin.


      • AI

        Tietääkö ketään mikä on pentutetailu


    • LäSkI KoIrA

      Ali ravitsemus on paha asia niin ei saa antaa käydä. Oma Coton ei ainakaan ole ali ravittu kun kerran painaa 5kg likaa. Se tykkää myös katsoa iltasin Tinttiä Ja sen lempihahmo siinä on milou

    • Coton ja piirretyt

      Oma coton ei ole ainakaan aliravittu. Se on viis kiloa ylipainoinen. Löhöää koko ajan tyynyllä, kattoo pirrettyjä ja syö.On käyny ulkona varmaan vuosi sitten.

    • koira hullu

      Moi!

      Haluaisin tietää mitkä olisivat hyviä kenneleitä, joten jos tiedät jonkun hyvän kennelin niin kerro.

    • Hyviä kokemuksia

      Suankroopin kennelistä.

      • Virpiliia

        Samaa mieltä - pennutkin ovat perheen jäseniä, ja saavat olla perheen asunnossa - ei siis missään pentutehtaan häkissä. Oma vuoden ikäinen cottonpoika on maailman ihanin koira.


    • haukkuva koira

      Kennelistä ei ole kokemusta. Minulla on Cotton-koira. Ihana, mutta Cotton on erittäin kova haukkumaan. Haukkuu ja pelkää lähes kaikkea. Kasvattajat eivät vain halua myöntää sitä.

      • cottondelukse

        täytyy kyllä sanoa, että meidän kaksi cottonia eivät kumpikaan ole haukkuneet ollenkaan. Todella hiljaisia koiria. Lisäksi eivät kyllä juuri pelkää mitään. Potkukelkka oli ainoa mitä pelkäsi kun ei ollut ensimmäisenä elin vuotenaan sellaista nähnyt. Todella reippaita ja avoimia koiria ja ihmisrakkaita. En sitten tiedä mistä johtuu, että meillä aivan päinvastainen kokemus eikä ole siitä kiinni, että enkö myöntäisi vaan näin on tosiaan näreet.


    • Cottoni

      Mitä voisi kertoa coton de tulear esitelmässä.
      Kertokaa vähän cotoneiden eläin lääkäreistä yms. TÄRKEÄÄ!

      • Bumban vara-äippä

        Cotton on ihana koiruus, tulee toimeen kaikkien kanssa ja on vallan rakastettu perheen jäsen!!
        Perhe ja syli on tärkeä, muut koirat sen mielestä kivoja ja mukava on leikkiä niiden kanssa!
        En kyllä ymmärrä tuota haukku-asiaa, homma on kasvatuksesta kiinni.
        Meillä oli Cottonin tullessa taloon kovin haukkuva Kromforländer, joka opetti kyllä vahtimisen taidon, mutta myös isosti sosiaalisuutta.
        Siitä huolimatta nyt tyttären kerrostalokodissa on kovin mallikelpoinen tyttö!
        Vain omakotitalomme pihalla joskus vahtii muuta elämää, mutta silloinkin tarkistaa isänniltä, että onko homma ok! Ihan normaalia reviirikäyttäytymistä.
        Kysymys on suhteesta, jonka koiran kanssa luo. Eli koulutusvaihe on tärkeä, mutta aiempien koirakokemusten kautta voin vain todeta, että kyllä koko koiran käyttäytymismalli on kiinni siitä panostuksesta ja ajasta, jonka koiran kanssa viettää.
        Cotton oppii ja on ihana perheenjäsen ja ihastuttaa kaikkia, jotka se kohtaa.
        Lenkillä on ollut mukava kokemus koirapelkoisille lapsille, koska lempeys on luonteessa syvällä.
        Jos Cotton pn pelokas, yleensä syy on remmin toisessa päässä. Rohkeasti vaan kannattaa antaa pienenkin koiran tutustua isompiinkin kavereihin! Niin koiriin kuin ihmisiin!


      • Bumban vara-äippä

        Cotton on ihana koiruus, tulee toimeen kaikkien kanssa ja on vallan rakastettu perheen jäsen!!
        Perhe ja syli on tärkeä, muut koirat sen mielestä kivoja ja mukava on leikkiä niiden kanssa!
        En kyllä ymmärrä tuota haukku-asiaa, homma on kasvatuksesta kiinni.
        Meillä oli Cottonin tullessa taloon kovin haukkuva Kromforländer, joka opetti kyllä vahtimisen taidon, mutta myös isosti sosiaalisuutta.
        Siitä huolimatta nyt tyttären kerrostalokodissa on kovin mallikelpoinen tyttö!
        Vain omakotitalomme pihalla joskus vahtii muuta elämää, mutta silloinkin tarkistaa isänniltä, että onko homma ok! Ihan normaalia reviirikäyttäytymistä.
        Kysymys on suhteesta, jonka koiran kanssa luo. Eli koulutusvaihe on tärkeä, mutta aiempien koirakokemusten kautta voin vain todeta, että kyllä koko koiran käyttäytymismalli on kiinni siitä panostuksesta ja ajasta, jonka koiran kanssa viettää.
        Cotton oppii ja on ihana perheenjäsen ja ihastuttaa kaikkia, jotka se kohtaa.
        Lenkillä on ollut mukava kokemus koirapelkoisille lapsille, koska lempeys on luonteessa syvällä.
        Jos Cotton pn pelokas, yleensä syy on remmin toisessa päässä. Rohkeasti vaan kannattaa antaa pienenkin koiran tutustua isompiinkin kavereihin! Niin koiriin kuin ihmisiin!


      • Bumban vara-äippä

        Cotton on ihana koiruus, tulee toimeen kaikkien kanssa ja on vallan rakastettu perheen jäsen!!
        Perhe ja syli on tärkeä, muut koirat sen mielestä kivoja ja mukava on leikkiä niiden kanssa!
        En kyllä ymmärrä tuota haukku-asiaa, homma on kasvatuksesta kiinni.
        Meillä oli Cottonin tullessa taloon kovin haukkuva Kromforländer, joka opetti kyllä vahtimisen taidon, mutta myös isosti sosiaalisuutta.
        Siitä huolimatta nyt tyttären kerrostalokodissa on kovin mallikelpoinen tyttö!
        Vain omakotitalomme pihalla joskus vahtii muuta elämää, mutta silloinkin tarkistaa isänniltä, että onko homma ok! Ihan normaalia reviirikäyttäytymistä.
        Kysymys on suhteesta, jonka koiran kanssa luo. Eli koulutusvaihe on tärkeä, mutta aiempien koirakokemusten kautta voin vain todeta, että kyllä koko koiran käyttäytymismalli on kiinni siitä panostuksesta ja ajasta, jonka koiran kanssa viettää.
        Cotton oppii ja on ihana perheenjäsen ja ihastuttaa kaikkia, jotka se kohtaa.
        Lenkillä on ollut mukava kokemus koirapelkoisille lapsille, koska lempeys on luonteessa syvällä.
        Jos Cotton pn pelokas, yleensä syy on remmin toisessa päässä. Rohkeasti vaan kannattaa antaa pienenkin koiran tutustua isompiinkin kavereihin! Niin koiriin kuin ihmisiin!


      • Bumban vara-äippä

        Cotton on ihana koiruus, tulee toimeen kaikkien kanssa ja on vallan rakastettu perheen jäsen!!
        Perhe ja syli on tärkeä, muut koirat sen mielestä kivoja ja mukava on leikkiä niiden kanssa!
        En kyllä ymmärrä tuota haukku-asiaa, homma on kasvatuksesta kiinni.
        Meillä oli Cottonin tullessa taloon kovin haukkuva Kromforländer, joka opetti kyllä vahtimisen taidon, mutta myös isosti sosiaalisuutta.
        Siitä huolimatta nyt tyttären kerrostalokodissa on kovin mallikelpoinen tyttö!
        Vain omakotitalomme pihalla joskus vahtii muuta elämää, mutta silloinkin tarkistaa isänniltä, että onko homma ok! Ihan normaalia reviirikäyttäytymistä.
        Kysymys on suhteesta, jonka koiran kanssa luo. Eli koulutusvaihe on tärkeä, mutta aiempien koirakokemusten kautta voin vain todeta, että kyllä koko koiran käyttäytymismalli on kiinni siitä panostuksesta ja ajasta, jonka koiran kanssa viettää.
        Cotton oppii ja on ihana perheenjäsen ja ihastuttaa kaikkia, jotka se kohtaa.
        Lenkillä on ollut mukava kokemus koirapelkoisille lapsille, koska lempeys on luonteessa syvällä.
        Jos Cotton pn pelokas, yleensä syy on remmin toisessa päässä. Rohkeasti vaan kannattaa antaa pienenkin koiran tutustua isompiinkin kavereihin! Niin koiriin kuin ihmisiin!


      • Bumban vara-äippä

        Cotton on ihana koiruus, tulee toimeen kaikkien kanssa ja on vallan rakastettu perheen jäsen!!
        Perhe ja syli on tärkeä, muut koirat sen mielestä kivoja ja mukava on leikkiä niiden kanssa!
        En kyllä ymmärrä tuota haukku-asiaa, homma on kasvatuksesta kiinni.
        Meillä oli Cottonin tullessa taloon kovin haukkuva Kromforländer, joka opetti kyllä vahtimisen taidon, mutta myös isosti sosiaalisuutta.
        Siitä huolimatta nyt tyttären kerrostalokodissa on kovin mallikelpoinen tyttö!
        Vain omakotitalomme pihalla joskus vahtii muuta elämää, mutta silloinkin tarkistaa isänniltä, että onko homma ok! Ihan normaalia reviirikäyttäytymistä.
        Kysymys on suhteesta, jonka koiran kanssa luo. Eli koulutusvaihe on tärkeä, mutta aiempien koirakokemusten kautta voin vain todeta, että kyllä koko koiran käyttäytymismalli on kiinni siitä panostuksesta ja ajasta, jonka koiran kanssa viettää.
        Cotton oppii ja on ihana perheenjäsen ja ihastuttaa kaikkia, jotka se kohtaa.
        Lenkillä on ollut mukava kokemus koirapelkoisille lapsille, koska lempeys on luonteessa syvällä.
        Jos Cotton pn pelokas, yleensä syy on remmin toisessa päässä. Rohkeasti vaan kannattaa antaa pienenkin koiran tutustua isompiinkin kavereihin! Niin koiriin kuin ihmisiin!


    • Turkinhoito-ongelmia

      Hei,
      Olen tässä pitkään jo miettinyt, että miksi cotonien turkinhoito on niin vaikeaa.
      Jos teillä on jotain tiedossa hyviä trimmaajia, vinkkejä yms. niin kertokaa toki.

      • cotton kotiin

        Hei

        Olen hankkimassa cotonia ja olen nyt ahkerasti opiskellut ko rotua. Törmäsin jollain sivulla siihen että cotoneilla voi olla eroahdistusta. Onko oikeasti yleistä?


      • df
        cotton kotiin kirjoitti:

        Hei

        Olen hankkimassa cotonia ja olen nyt ahkerasti opiskellut ko rotua. Törmäsin jollain sivulla siihen että cotoneilla voi olla eroahdistusta. Onko oikeasti yleistä?

        Itselläni on noin 9 kuukautinen cotton uros pentu ja alku aikoina kun sen jätti yksin oli hirveät ulinat ja vinkumiset. Kyllä useimmiten kaikki koirat tottuvat sitten yksin jäämiseen.


      • AI
        df kirjoitti:

        Itselläni on noin 9 kuukautinen cotton uros pentu ja alku aikoina kun sen jätti yksin oli hirveät ulinat ja vinkumiset. Kyllä useimmiten kaikki koirat tottuvat sitten yksin jäämiseen.

        JOO koirat oline minkä rotusia vaan niin pentuna ne vähän vinkuvat mutta ne tottuvat ajanmyötä


    • HEISSULIVEI!

      Heippa!
      Me olemme ottamassa Cottonin pentua, Olisiko Oulun lähettyvillä hyviä kenneleitä, ja mistä niihin voisi tutustua??
      Mikä on Cottonin hinta suunnilleen:)
      Onko turkinhoito raskasta lapsiperheessä?
      SAisiko teiltä tietoa enemmän ja hoitovinkkejä? :)
      Kiitos Etukäteen vastauksista!:)

      • Coton Kotona

        Hei,

        Ota yhteys Coton de Tuléar Ry:n pentuvälitykseen. Sieltä löydän kasvattajia, joilla on yhdistyksen jalostustoimikunnan hyväksymät yhdistelmät. Kannattaa kysellä tarkkaan mistä pennun ottaa, koska moni teettää koirallaan pennut vaikka ei olisi edes edellytyksiä ja halutaan vain rahastaa koirilla.
        Onnea sinulle pennun etsimiseen! Ja hyvän kasvattajn löytämiseen!


      • AI

        Moi en tiedä paljon cottoneista mutta jos koira on tarkoitettu täyttelyeihin niin hinta on yleensä tuhatkolmesataa tai enemmän mutta kaikki koirat ei ole tarkoitattu näyttelyihin.Minä olen kuullut että turkkia pitää trimmata jokatoinen viikko mutta en tiedä onko asia näin.


    • Moi moi

      Moi

    • AI

      Hei haluaisin tietää onko cottonn lapsirakan: KIITOS josvastaat.

      • sypi1

        Meidän cottoni on ainakin tosi lapsrakas. Lapset ovat sille kaikki kaikessa. Kuten yleensä ihmisetkin.


    • AI

      Onko täällä ketää joka tietää kottoneista

    • Nuppuprinsessa

      Hei!
      Mikähän olisi tänä päivänä keskihinta Cottonin narttupennulle kenneleissä? Varsinkin, jos ei hae mitään näyttelyvaliota vaan ihan kotikoiraa...
      :-)

      • sypi1

        uskon hinnan olevan noin 1300.


    • Patentti-

      Cottoneiden hintaluokka vaihtelee 1000-1300 euron paikkeilla.

    • piikkeli52

      Coton on ihana koira. Omani jouduttiin päästämään koirien taivaaseen alle vuoden ikäisenä,koska sillä oli ns. vesipää. Suru on suuri. Se lepää nyt puutarhassamme ja haudalla palaa kynttilä. Toiveissa on saada uusi koira.
      Mielestäni koira kannattaa aina hankkia luotettavalta kasvattajalta ja vältää ns, pentutehtailijoita halvan hinnan toivossa. HInta on 1200 - 1500 euroa. Aina kannattaa käydä tutustumassa pentuun sen kasvatusolosuhteissa ennen ostopäätöstä. Cotonin turkki vaatii kyllä hoitoa, mutta jos ei aio käydä näyttelyissä sen voi trimmatta ja koira on edelleen yhtä ihana. Hyvää uutta vuotta kaikille eläinrakkaille ihmisille.

    • pari kysymystä

      Ovatko cotonit kovia haukkumaan? Entä pitääkö niiden turkkia trimmata?

    • onneli12

      Hei!

      Olen ostamassa itselle cottonin pentua ja kyselisin hyvistä kenneleistä? Mitä voitte suositella? Katselin tuota kennelliiton v. 2011 julkaisemaa listaa (http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/035FB07F-2094-494D-80C6-44086C8513CF/0/EJrekisteriinsiirrettävätkoirat.pdf) ja hieman heräsi epäilys joitakin, täälläkin kehuttuja, kenneleitä kohtaan. Esimerkkeinä Hopeanuolen, Suankroopin, Merihelmen ja Rifelin kennelit. Tosin viimeisin ei ole täälläkään tainnut olla kovin hyvässä valossa. Mihin kenneliin voi OIKEASTI luottaa, mitä suosittelette? Onko kellään kokemuksia Cotton Cloudsista? Kiitos asiallisista vastauksista!

      • Cotoneja on...

        Kannattaa välttää kenneleitä jotka ovat tuolla listalla. Kennelsivut, joilla ei ole kuvaa tiloista, joissa pennut ovat, voivat olla pelkkää kaunista sanahelinää. Älkää luottako ja olkaa varovaisia, jos näette koirat vain kennelin pihalla tai ulkona, eikä kutsuta sisälle, sanokaa kiitos ja hei... Älkää luottako kauniisiin puheisiin!


    • Muista en tiedä

      Mutta meidän Cottoni on Suankroopista. Ei mitään pahaa sanottava, ei koirasta, eikä kennelistä.

    • karvatoveri

      Oma cotonin hain Mirapark nimisestä kennelistä:) Pentu oli siellä jo saanut totutella pesuihin ja muihin rutiinijuttuihin! Ja oikein pirteä toveri on ollut. Ihmiset siellä olivat mukavia ja koirat pirteitä.
      1300 oli hintaa ja mukana tuli kattava pentupaketti!

      Olen miettinyt astuttamista ehkä ensi vuonna, mutta pieni pelko siitä, että "huoliiko" kukaan pentuja jos eivät ole kennelistä? Mitään pentutehtailua ei todellakaan, vain yksi pentue. Olisi mukava nähdä miten tuollainen yliaktiivinen sopeutuu äidin rooliin ja jos vaikka yksi kaveri jäisi itsellekin!

    • Iiir

      Meillä on cottoni ja se on mukava,kiltti ja leikkisä ,mutta karvan hoito on vaikeaa ja takkuuntuu,siihen menee aikaa 1 tynti päivässä sen hoitamiseen. Turkkia ei tarvitse trimmata,mutta pitkänä pitäminen on aikaa vievää.

    • cotonfani

      mo mä saan sunnuntaina koiran ja haluan tietää jossen turkki trimmataan kuinka vaikeaa sen hoito on? ja tottuuko se helposti meiän kultsuun tai kissoihin?? mutta voiko sen ottaa saunaan pitääkö sille ostaa näin talvella villa-paita ettei sille tuu kylmä?? ja jossei se totu taiseen rakkiin pitääkö mun olla poissa koulusta sen takii?? mul on tuhansii kysymyksii ja vastatkaa niihin ennen sunnuntaita?? pliis=D

      oon kuullu et yhen tyypin cotton on ihan lellitty niin et se käy kaikkien koirien kimppuun !! meiän koiran nimeks tulee INDi

    • jo67

      Hei
      Minulla on viisi vuotias coton poika, joka tietysti aivan yhtä rakas kun toinenkin koirani.
      Olen kuitenkin monta kertaan miettinyt miksi cotonit on jalostettu niin, että niiden turkin hoitoon kuluu useita tunteja viikossa.
      Jalat ovat niin lyhyet, että vatsakarvoihin tarttuu kura ja entäs sitten metsä lenkillä kaikki maailman tikut ja roskat tulee mukana sisälle!
      Turkki on paksu ja huopaantuu heti jos se kastuu, ellei sitä harjaa ja kuivaa suoraksi. Eli joka ikinen aamu kun tulemme aamu- päivä ja ilta lenkinä jälkeen pestään tassut ja maha.
      Lisäksi koko koira pitää sitten pestä noin kahden viikon välein ja kuivata, harjata suoraksi, jos haluaa, että se ei näytä likaiselta pölypuuhkalta!
      Uskon, että jotkut cotonin omistajat jättävät metsälenkin ja ulkoilun minimiin juuri tämän työlään turkin takia. Meillä kuitenkin coton ulkoilee useamman tunnin päivässä, vähintään kaksi! Tämän lisäksi se tarvitsee paljon aivotyötä ja akteviteettiä.
      Pyytäisinkin kaikkia rotua harkitsevia tutustumaan aikuisiin coton koiriin ja miettimään tarkkaan haluavatko harrastaa myös turkin harjausta siinä määrin mitä se vaatii sillä lyhytkin turkki takkuuntuu ja huopaantuu siinä missä pitkäkin!

    • cotonin omistaja

      Hyviä kokemuksia Hopeanuolen kennelistä. Ammatikseen kasvattavat koiria ja koirat ovat hyvin hoidettuja. Kenneli järjestää myös tapahtumia, joihin kutsuvat kasvattamiaan koiria mukaan eli haluavat pitää yhteyttä senkin jälkeen, kun kaupat on tehty.

      Ihmettelen tuota listaa, jossa aika monen kennelin koiria on joutunut epäilyttävälle listalle. Kaikilla kenneleillä ei varmastikaan ole mitään ongelmia. Kuulin mm. että Hopeanuolen kennelissä ottavat kaikilta pennuilta dna-kokeet eli emät ja isät on varmistettu, Ainakin tuolla kennelissä oli emäkoira myös nähtävillä, kun kävimme pentuja katsastamassa. Ja emä oli ihanan lapsirakas, kuten meidän pentummekin.

      • Haisee

        mainokselle.


    • cotton2013

      Kauhukseni pitää sanoa että hinnat on ihan pilvissä. Cottoni maksoi 3 v sitten 1200 ja nyt 1500!!!!

    • Cheerleader :3

      Woiii, mä niin haluisin cotonin, mut meillä on allergisii 2 :(

      • coton äiti

        Hei, minäkin olen koira-allerginen ja minulla on neljä cotonia. Coton ei allergisoi, koska sillä ei ole eriksen pohjavillaa, jossa olisi hilsettä!


      • Nahka se hilseileeee
        coton äiti kirjoitti:

        Hei, minäkin olen koira-allerginen ja minulla on neljä cotonia. Coton ei allergisoi, koska sillä ei ole eriksen pohjavillaa, jossa olisi hilsettä!

        Ymmärtäkää nyt jälleen kerran, että se ilse e muodostu karvoista vaan NAHASTA, !
        Ihan samoin kun ihmisellä katoo rusketus hilseilemällä!
        Se ei siis kuoriudu pois ihokarvoista, vaan nahasta!


        Jessus mitä pölvästejä täällä on esittämässä täydellisen väärää tietoa faktana......


    • Kaksi cotonia

      Voisiko joku kokenut vastata cotonin parran värjäytymiseen.Lisäksi miten saa värjäytyneen parran puhtaaksi? Olisin kiitollinen tiedoista.

      • sypi1

        Olen syöttänyt golden eaglen kananappuloita ja parta ja suun seutu ei värjäänny. Kannattaa kiinnittää huomiota ruokaan. Eläinkaupassa myydään kyllä valkaisuainetta tähän tarkoitukseen, mutta itse en ole sitä käyttänyt. Kiinnittämällä ruokaan huomiota suunkin seutu valkaistuu vähitellen


      • Kaksicotonia
        sypi1 kirjoitti:

        Olen syöttänyt golden eaglen kananappuloita ja parta ja suun seutu ei värjäänny. Kannattaa kiinnittää huomiota ruokaan. Eläinkaupassa myydään kyllä valkaisuainetta tähän tarkoitukseen, mutta itse en ole sitä käyttänyt. Kiinnittämällä ruokaan huomiota suunkin seutu valkaistuu vähitellen

        Kaunis kiitos tiedoista. Hyvää kesän jatkoa. Cotonimme tuli SF valioksi pariviikkoa sitten Rovaniemi KV näyttelyssä.
        Nyt on meillä 4 Sf cotonia.


    • koiruli1

      vaatiiko cotton paljon likuntaa?

      • Pehmokoiraa ei ulos

        Kaikki koirat vaatii reilun liikunnan, ei ole tehty soffaperunoiksi!

        Ihan joka ikinen koira tarvii ulkoilua ja se ei tarkoita varttia kaksi kertaa päivässä.....


    • Sienikoira

      Tuossa polveutumishuijauksessa on kuitenkin vain yksi syyllinen - muut kennelit ovat uhreja ja vikahan on oikeastaan kennelliiton, joka ei ole riittävästi huolehtinut asioiden oikeellisuuden varmistamisesta. Kyllä kasvattajan pitäisi voida luottaa liitolta saamaansa tietoon kun antaa koiransa astuttavaksi.

      Hopeanuolesta oli täällä aivan käsittämätön kommentti. Haimme sieltä (600km) varta vasten Lagoton tänä kesänä, koska toiminta vaikutti professionaalilta ja avoimelta sekä sukutaulut olivat kunnossa niin lonkkien kuin sukusiitos% suhteen.

      • Taas haisee

        Omalle mainokselle.


      • Kateudelle pikemmink
        Taas haisee kirjoitti:

        Omalle mainokselle.

        Taas haisee ihan hiivatisti kateudelle......


      • Ei kai, kyllä se
        Kateudelle pikemmink kirjoitti:

        Taas haisee ihan hiivatisti kateudelle......

        on mainos, ei kateus.
        Miksi joku kateellinen kehuisi jotain kenneliä???


    • Lähteekö

      Mooi, toivottavasti joku vielä lukee tätä palstaa koska mä haluisin tietää että onko se totta että vaikka Cottoneila on ruskeeta päässä ja selässä ni lähteekö se ijän myötä pois ? Jossain ainakin luki niin.

    • marruliini_

      Minun cotoni uroksella oli pentuna korvat mustat,toinen puoli naamasta mustaruskea ja selässä ruskehtava läntti. Ikää kun tuli enemmän niin värit haaleni koko ajan. Koira on nytten 4 vuotias ja selässä on vielä ruskea läntti aika vaalea kyllä,mutta korvissa ei ole mustaa kuin ihan pieninä karvoina ja naama on kokonaan valkoinen jos ei oteta huomioon tummaa väri länttiä silmiän ihossa joka kyllä näkyy vain kun koira on märkä.
      Joillakin koirilla se tumma väri saattaa lähteä pois vaikka kokonaankin ,mutta kun ikää tulee niin se väri saattaa tulla takaisin harmaanpana. Oman koiran selässä siis on ihan kunnon iso vaalean ruskea läntti joka ei varmaankaan lähde pois ikinä. Jos haluaa cottonin tapaisen koiran jolle jää värit turkkiin jos ei siis halua koko valkoista koiraa niin suosittelen Havannankoiraa jolla on sallittuja tummat värit turkissa.

    • pliiiiiiiiiis!

      meille ois vissiin tulos coton mut mistä se kanttis ostaa jotta sais halvalla,papereilla, ja neespäin?

    • vaalentava geeni

      cotoneilla on samantapainen vaalentava geeni kuin kimohevosilla. Siksi väri vaalenee aikuisena, vaikka pentu olisi hyvinkin värikäs. Harva coton on itse asiassa puhtaan valkoinen, valkoisilta näyttävillä koirilla on usein vaaleaa shampanjaväriä valkoisen joukossa.

      Toki kyseinen vaalentava geeni saattaa myös puuttua, jolloin näkee harvinaisempia täysin värillisiä aikuisiakin cotoneita. Näyttelyissä juureen ulottuvat tumma väri ei ole kuitenkaan sallittu. Kivan lemmikin saa kyllä värivirheellisestäkin.

      Itselläni kolme eri ikäistä cotonia. Ihana rotu.

      • EPPU

        Meidän cottoni on ihanan vitivalkoinen :) ollut aina, pikkupenikasta lähtien. Ainoastaan karvat anturoiden välissä punarusehtavat. Silmätkään eivät rähmi, sillä otan rähmät joka päivä pois ja karva on valkoista myös silmien alla.


    • 121325

      mistä cotton koiria saa??

    • juikkoli

      Laitanpa minäkin tähän viestini 1-vuotiaan Cotton tytön äidin ominaisuudessa.
      Ostimme tyttömme hyvästä kennelistä. On kova haukkumaan ja reagoi ääniin. Muistuttaa välillä terrieriä. Tykkää seurasta ja rapsuttelusta, pitkistä lenkeistä ja palloista. Pelkää auton kyydissä ja ukkosta yli kaiken. Turkin olemme trimmanneet lyhyeksi koska emme saaneet pidettyä sitä siistinä. Työtä kyllä teimme sen eteen! Kasvattaja sanoi ettei Cotonin turkkia saa trimmata, mutta se teimme, emmekä ole katuneet. Täällä puhuttiin myös sisäsiisteysongelmista. meilläkin vielä joskus lirahtaa sisälle, mutta nyt kun kohta 1v. on oppi mennyt jo vähän paremmin perille.

    • EPPU

      Meidän cottonipoika maksoi 950e. Turkki takkuuntuu nopeasti mutta harjaan joka päivä tai joka toinen päivä, joten on pysynyt oikein hyvässä kunnossa. Rähmät olen ottanut pois joka ikinen päivä, ja karva silmien alla on kauniin valkoista eikä yhtään ruskeaa. Ystävälläni on 5 cottonia, ja kaikki ovat rusehtavan valkoisia. Meidän poika on kuitenkin vitivalkoinen, en tiedä mistä johtuu. Turkin pesen shampoolla ja hoitoaineella silloin, kun karvat mahassa alkaa olla rusehtavat. Virutan pelkällä vedellä kuitenkin lähes joka päivä, sillä kuivanakin päivänä kaikki hiekat ja sorat ja risut tarttuu turkkiin.

      Koira on pienestä pitäen ollut rohkeä, ystävällinen, energinen ja leikkisä. Monet sanovat ettei sovi lapsiperheisiin, mutta meidän hauva on kuin luotu lapsiperheisiin. Rakastaa lapsia! Koiralta voi ottaa vaikka luun suusta, antaa sen nöyrästi eikä edes murise. Pakko kyllä sanoa, että oppii ihan älyttömän nopeasti ja kouluttaminen on muutenkin vaivatonta. Esim. kun koiralle opetin istu-käskyn, se oppi tempun 1 PÄIVÄSSÄ. Ja koira oli silloin 2 kuukautta vanha! Kokonaan sisäsiistiksi oppi vasta 6kk vanhana. Poika rakastaa uimista yli kaiken.

      Ystävälläni on cottoneita, ja kukaan niistä ei pidä lapsista. Räksyttävät hulluna ja ovat arkoja. Mutta tämä ei johdu rodusta. Ihmiset, kouluttakaa koiranne niin osaavat käyttäytyä!!

    • Hau ja vuh!

      En suosittele Ilveskosken kenneliä! Epäsiisti kenneli... ja haisevat koirat.

    • kolme cotonia kotona

      Googlettakaa Suomen Coton de Tulear ry ja klikatkaa kohtaa kasvattajat. Sieltä selailemalla ja kyselemällä kasvattajilta, löytyy varmasti koira, jos vain perhe on sopiva. Hyvä kasvattaja ei anna pentua ihan mihin tahansa, joten ei pidä ottaa itseensä, jos kysellään millaiseen kotiin pentu tulisi. Joskus pentua joutuu odottamaan, koska cotoneilla on pienet pentueet ja monet on jo etukäteen varattuja. Cotonin nykyhinta on noin 1300-1500 euroa. Jos hinta on halpa, papereita ei ole tai vaikka olisi, jos pentu tuntuu lähtevän kyselyittä ihan mihin kotiin vaan, laittakaa hälytyskellot soimaan.

      • Puukoira!

        Ja silloin pitää häkytyskellojen soida ja kovaa, jos kasvattajan toiminnassa on jotain mikä ei kestä päivänvaloa...ja ei ole halukas vastaamaan kaikkiin kysymyksiin...ottakaa kokenut koiranomistaja mukaanne, jos ostatte ensimmäistä koiraa. Koiran kasvatus on bisnestä jossa raha liikkuu...kaikki ei tee sitä edistääkseen rotua jne...vaan ainoastaan rahan takia!


    • Anne.lof

      SUOSITTELEN!
      Minulla on eilen yhden vuoden täyttänyt cotton. Ja on kyllä niin ihana ja hellyttävä<3 eli suosittelen tätä rotua. Meidän koira ainakin maksoi 1400€ siis tuhat neljä sataa euroa. Mutta on kyllä hintansa arvoinen todellakin!

    • Vaniljakoira

      Omani maksoi 1400€ Mutta olen ollut todella tyytyväinen. Meidän Vaniljalla oli pienenä aina iltavilli illalla mutta meni ohi kun hän kasvoi. Kannattaa hankkia ne ovat todella leikkisiä, ihania, suloisia, leikkisiä ja viihtyvät sylissä. Vanilja on 1v ja hänellä oli hyvä kasvattaja hänellä oli neljä muuta koiraa ja han on ystävällinen ja hän on jo eläkkeellä joten hän on aina kotona ja hoitaa koiriaan meidän koira on myös tottunut paljon muihin koiriin eikä hauku tai ärise niille ollenkaan koska Vaniljalla oli möys 7 muuta sisarusta. Vanilja on myös rauhallinen ja tykkää nukkua minun kanssani tykkää lenkkeillä ja juosta<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3

    • Cottoniperhe

      Cottonien hinnat ovat nousseet keskiarvoisesti aika paljon kahden vuoden sisään, koska cotonit ovat suuressa suosiossa tällä hetkellä. Itsellä pentu coton mikä maksoi 1400e, mutta oikea ja sisarusten hinta oli 1600 eikä kauhen monessa paikassa halvemmalla saakkaan, kahden sadan euron alennus tuli koiran turkin värivirheestä, joten ei ole näyttelykelpoinen, muutenkin turkkia pidetään lyhyempänä, kun kiinnostaa peuhata enemmän metsissä, kuin kauppakeskuksissa :)
      Luonteeltaan mahtava! Leikkisä, iloinen, seurallinen, mutta osaa rauhottua ja leikkiä yksikseenkin iltaisin.
      Tällä hetkellä turkki on pitkä, eikä mielestäni ole tuottanut mitään ongelmia, kun saimme kasvattajalta tarpeeksi hyvät shampoot ja hoitoaineet (Espree-tuotesarja!) Pysyy monta päivää pehmoisena, tuoksuu todella hyvältä, kiiltävänä eikä tule takkuja helposti! Useat puhuivat föönaamisesta, mutta en suosittele sillä iho vain kuivuu ja voi tuottaa ongelmia, kuivaa mielummin kammalla rauhassa ja ajan kanssa. Pesemme koko turkin noin kuukauden välein (huom ei kurakelejä laskettuna), jotta karva pysyy hyvänä eikä iho kuivu, liika peseminen huonontaa turkin.
      Muuta rotua en tämän koiran jälkeen suostu ottamaan. Cotonit ovat ihania!

    • Anonyymi

      Ihana rotu muttaen suosittele sijoituspentua

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1841
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1769
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1721
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1557
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1538
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      23
      1436
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1415
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1232
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe