Migreenistä..?

Juulia

Eli kyselisin vain miten voisi ns. kotikonstein hoitaa migreeniä? Näin "aluksi"

Eli minulla on niskajännitys ollut jo 6 vuotta, eli ns. jatkuvaa päänsärkyä. Joskus vuonna 2000 (tai ennen) muistaakseni alkoi pahenemaan entisestään, 2001 kävin neurologilla aivokasvain epäilyn takia ja diagnoosi oli niskajännitys (röntgenkuvista näki).

Nyt on ollut jo pidempää oireita jotka eivät kuulu niskajännitykseen ja asiasta juteltuani ihmisten kanssa ja viimeksi tänään apteekissa kävin kysymässä neuvoa niin sattui apteekin tyypillä olemaan migreeni, joka on ollut paha ja nyt lääkityksellä kurissa. Mainitsin muutaman oireen ja sanoi heti migreeni - eli tämä on jo aika varma juttu.

En vain voi mennä lääkäriin nyt heti, jos/kun lääkäri jää lomalle ja pitäisi etsiä jokin "fiksu" ja toimiva lääkitys (ja lääkärin oltava tavoitettavissa hoidon alussa), koska enää ei "saisi" olla ulkona, jos aurinko paistaa yms. todella rasittavaa ja melkein joka päivä on myös migreenioireita niskajännityksen lisäksi..

Apteekinlääkkeet ei auta (buranat yms), Traumeel geeliä käytän, koitan suojata silmiä auringolta jne, mutta ei tämäkään toimi. Käyn fysioterapiassa - ei ole ollut ns. huomattavaa apua, koska tämä migreeni taitaa sotkea kaiken.

Tänään piti illasta pitää lenkillä koiran kanssa aurinkolaseja, joka on jo älytöntä, kun aurinkoakaan näy missään..Nykyään melkein joka päivä silmissä sumentelee vähintään, jos ei muuta olisi.

Hieronta, venyttely, geelit, pisteidenpainelu, särkylääkkeet, auringoltasuojaaminen kokeiltu ainakin - ei pahemmin apua.."Isoin" apu auringon välttäminen.

Illasta/iltaa kohti yleensä pahenee ja nykyään noin 2-3 iltaa/yötä on ihan ns. kunnon kohtaus päällä, eli särkee paljon, oksettaa, valot sattuu (vaikka olisi silmät kiinni), huimaa jne..

Eli onko kellään mitään ideoita ja kokemuksia mikä auttaa tai auttaisi näin "odotellessa"?

34

11411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jeess

      moi eipä siihen oikein ole kun lepo ja kylmärätti silmille kun koske päähän.Toinen juttu kannattaa pyytää akupunktiota lääkäriltä, muutama neula päähän ja käsiin mulla ainakin auttaa menee noin puoli vuotta et ei koske päähän.Ja sit on tietysti lääkkeet ehkäisevä ja sit se lääke mikä otetaan kun koskee kovaa,mut suosittelen tota akupunktio hommaa. Minäkin pidin sitä huuhaa juttuna kun lääkäri ehdotti sitä, mut kymmenen kertaa kun käy "hoitokerta" niin auttaa.Sit tietysti niska hieroja tos sinun tapauksessa, toivotaan menestystä migreenin kans.t: itsekkin kärsivä

      • Paula

      • Juulia
        Paula kirjoitti:

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html

        Luepa tuolta, miten pienestä asiasta voi olla kiinni.

        Valonarkuus on oire B-vitamiinin puutteesta. Osta Berexiä tai Neurobion fortea.

        Muuten selviät noilla kotikonsteilla.

        Parempaa päivää sulle:-)

        Pienestäkin kiinni. No särkylääkkeitä en käytä, kuin harvoin (jos ottaisin aina, kun särkee - ottaisin joka päivä tai vähintään 5 päivää viikossa). Eli, koska ne eivät sinänsä auta niskajännitykseen, eikä myöskään migreeniin minulla niin turha syödä jatkuvasti.

        Noista ns. kaikista aineista en osaa sanoa mitään syönkö paljon, vähän, en ollenkaan jne. Alkoholia en juo..

        Enpä tiedä sitten..Varmaan jollekkin on apua ihan ruokavalion muutoksella ja jollekkin muusta. Neuloista en tiedä ja en ole lääkärille vielä mennytkään.

        Kiitos, kun vastasitte. Koitan pärjätä nyt tämän kanssa ja katsoa mitä lääkäri sanoo jne..Pakkohan sinne on jo mennä, kun alkaa olla joka päiväistä esim. tämä toinen silmä sumeampi..

        Esim. nyt on vasen silmä sumea, joten en jaksa niin kirjoittaa.


      • Paula
        Juulia kirjoitti:

        Pienestäkin kiinni. No särkylääkkeitä en käytä, kuin harvoin (jos ottaisin aina, kun särkee - ottaisin joka päivä tai vähintään 5 päivää viikossa). Eli, koska ne eivät sinänsä auta niskajännitykseen, eikä myöskään migreeniin minulla niin turha syödä jatkuvasti.

        Noista ns. kaikista aineista en osaa sanoa mitään syönkö paljon, vähän, en ollenkaan jne. Alkoholia en juo..

        Enpä tiedä sitten..Varmaan jollekkin on apua ihan ruokavalion muutoksella ja jollekkin muusta. Neuloista en tiedä ja en ole lääkärille vielä mennytkään.

        Kiitos, kun vastasitte. Koitan pärjätä nyt tämän kanssa ja katsoa mitä lääkäri sanoo jne..Pakkohan sinne on jo mennä, kun alkaa olla joka päiväistä esim. tämä toinen silmä sumeampi..

        Esim. nyt on vasen silmä sumea, joten en jaksa niin kirjoittaa.

        Hartiajännitykset korjataan naprapaatilla, mutta lihasjännityksiin auttaa magnesium. Sillä on vaikutusta moneen muuhunkin asiaan, mutta tuosta näköjutusta en tiedä.

        Katsohan, mitä magnesiumista tiedetään:

        http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/magnesium.html

        Sitä saa apteekista erikseen, purutablettina. Kokeile, sillä se vaikuttaa heti:-)

        Tuolla sivulla kerrotaan myös migreenistä!


      • Paula
        Juulia kirjoitti:

        Pienestäkin kiinni. No särkylääkkeitä en käytä, kuin harvoin (jos ottaisin aina, kun särkee - ottaisin joka päivä tai vähintään 5 päivää viikossa). Eli, koska ne eivät sinänsä auta niskajännitykseen, eikä myöskään migreeniin minulla niin turha syödä jatkuvasti.

        Noista ns. kaikista aineista en osaa sanoa mitään syönkö paljon, vähän, en ollenkaan jne. Alkoholia en juo..

        Enpä tiedä sitten..Varmaan jollekkin on apua ihan ruokavalion muutoksella ja jollekkin muusta. Neuloista en tiedä ja en ole lääkärille vielä mennytkään.

        Kiitos, kun vastasitte. Koitan pärjätä nyt tämän kanssa ja katsoa mitä lääkäri sanoo jne..Pakkohan sinne on jo mennä, kun alkaa olla joka päiväistä esim. tämä toinen silmä sumeampi..

        Esim. nyt on vasen silmä sumea, joten en jaksa niin kirjoittaa.

        Niskavaivat voivat oistua naprapaatillakin, mutta kuka tahansa ei osaa sitä hommaa. Siihen on monen vuoden koulutus. Tästä löydät varmaan lähimmän asiantuntijan:

        http://www.naprapaatti.info/jasenisto.html

        Jaksamista!


      • migreeniä
        Paula kirjoitti:

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/oireita.html

        Luepa tuolta, miten pienestä asiasta voi olla kiinni.

        Valonarkuus on oire B-vitamiinin puutteesta. Osta Berexiä tai Neurobion fortea.

        Muuten selviät noilla kotikonsteilla.

        Parempaa päivää sulle:-)

        vaikka yritän välttää kaikenlaisia lisäaineita, aurinkoa, syön B-ym. vitamiineja, ym..
        En tupakoi, en käytä alkoholia, en kaljaa, enkä viinejä

        Kun alkaa koskemaan, niin koskee, eikä auta mikään

        Se on varmaa että kun jään vapaille niin migreeni on taattu
        Eikä vapaille jääntejä voi jättää tekemättä
        Mikä poistaisi työperäisen stressin ????
        En halua vaihtaa työtäkään


      • Tri
        migreeniä kirjoitti:

        vaikka yritän välttää kaikenlaisia lisäaineita, aurinkoa, syön B-ym. vitamiineja, ym..
        En tupakoi, en käytä alkoholia, en kaljaa, enkä viinejä

        Kun alkaa koskemaan, niin koskee, eikä auta mikään

        Se on varmaa että kun jään vapaille niin migreeni on taattu
        Eikä vapaille jääntejä voi jättää tekemättä
        Mikä poistaisi työperäisen stressin ????
        En halua vaihtaa työtäkään

        Migreenin hoitoon kannattaa ensin kokeilla tavallista särkylääkettä esim Burana 600-800 mg 3 kertaa päivässä. Jos ei auta niin voi kokeilla migreenin hoidon täsmälääkkeitä ns triptaaneja (Naramig, Imigran, Zomig jne). Jos ei auta tai särkypäiviä on paljon niin kannattaa kokeilla estolääkitystä kuten beetasalpaajaa. Neurologi ja kokenut yleislääkäri saattaa aloittaa estolääkkeeksi myös natriumvalproaatin tai muun epilepsialääkkeen.

        Niska-hartiavaiva aiheuttaa myös päänsärkyä ja siihen lääkitys on tavallisesti särkylääke (kuten yllä) ja lihasrelaksantti. Kun lihasjännitys on helpottanut pitäisi jatkaa venyttelyllä ja hieronnalla ja työergonomia pitää laittaa kuntoon. Myös niska-hartiaseudun vahvistaminen auttaa. Jos työ on liian rankkaa niska-hartiaseudulle niin pitää miettiä voiko työoloja parantaa. Joskus työn/ammatin vaihto tuo avun.

        Työperäinen stressi on liiallisesta työmäärästä johtuva uupumustila joka pitää hoitaa työpaikan työjärjestelyillä. Jos työuupumus jatkuu pitkään niin eon vaarana että työntekijä sairastuu masennukseen ja joudu sitten työkyvyttömäksi ja sairauslomalle. Hyviä apuja jaksamiseen ovat esim harrastukset ja perhe.


      • oireeton ilman lääkkeitä
        Tri kirjoitti:

        Migreenin hoitoon kannattaa ensin kokeilla tavallista särkylääkettä esim Burana 600-800 mg 3 kertaa päivässä. Jos ei auta niin voi kokeilla migreenin hoidon täsmälääkkeitä ns triptaaneja (Naramig, Imigran, Zomig jne). Jos ei auta tai särkypäiviä on paljon niin kannattaa kokeilla estolääkitystä kuten beetasalpaajaa. Neurologi ja kokenut yleislääkäri saattaa aloittaa estolääkkeeksi myös natriumvalproaatin tai muun epilepsialääkkeen.

        Niska-hartiavaiva aiheuttaa myös päänsärkyä ja siihen lääkitys on tavallisesti särkylääke (kuten yllä) ja lihasrelaksantti. Kun lihasjännitys on helpottanut pitäisi jatkaa venyttelyllä ja hieronnalla ja työergonomia pitää laittaa kuntoon. Myös niska-hartiaseudun vahvistaminen auttaa. Jos työ on liian rankkaa niska-hartiaseudulle niin pitää miettiä voiko työoloja parantaa. Joskus työn/ammatin vaihto tuo avun.

        Työperäinen stressi on liiallisesta työmäärästä johtuva uupumustila joka pitää hoitaa työpaikan työjärjestelyillä. Jos työuupumus jatkuu pitkään niin eon vaarana että työntekijä sairastuu masennukseen ja joudu sitten työkyvyttömäksi ja sairauslomalle. Hyviä apuja jaksamiseen ovat esim harrastukset ja perhe.

        http://www.stakes.fi/users/lauriv/t6.htm

        Tietysti sanot noin. Moni vaan ei tiedä, miten homma toimii...

        Surullista.


      • Tri
        oireeton ilman lääkkeitä kirjoitti:

        http://www.stakes.fi/users/lauriv/t6.htm

        Tietysti sanot noin. Moni vaan ei tiedä, miten homma toimii...

        Surullista.

        Jos on oireeton niin ei silloin lääkkeitä tarvitse käyttää. Kaikki eivät kuitenkaan pärjää ilman lääkkeitä. Päänsärkylääkkeet eivät ole kalliita lukuunottamatta migreenin täsmälääkkeitä. Geneerisen substituution aikakaudella on vaikea nähdä hyötyä lääkärien lahjomisesta: aina vaihdetaan halvimpaan tuotteeseen ja lahjonta siirtynee apteekkeihin kun lääkefirmat ja apteekit keskenään sopivat hinnat. Niin ja lopuksi: ei lääkärin vastaanotolle ole pakko mennä.


      • Tohtorille
        Tri kirjoitti:

        Jos on oireeton niin ei silloin lääkkeitä tarvitse käyttää. Kaikki eivät kuitenkaan pärjää ilman lääkkeitä. Päänsärkylääkkeet eivät ole kalliita lukuunottamatta migreenin täsmälääkkeitä. Geneerisen substituution aikakaudella on vaikea nähdä hyötyä lääkärien lahjomisesta: aina vaihdetaan halvimpaan tuotteeseen ja lahjonta siirtynee apteekkeihin kun lääkefirmat ja apteekit keskenään sopivat hinnat. Niin ja lopuksi: ei lääkärin vastaanotolle ole pakko mennä.

        Onhan sinne lääkäriin pakko mennä, jos tarvitsee todistuksen sairaslomasta. Mutta jos lääkäri heti määrää vaan särkylääkkeitä, ei sillä konstilla koskaan voi saada tietää syytä, mikä vaivan aiheuttaa.

        Mä olen löytänyt neurologian oppikirjasta virheen, jossa sanotaan selvästi, että natriumglutamaatti aiheuttaa päänsärkyä. Samalla sitä väitetään säilöntäaineeksi, mitä se ei kuitenkaan koskaan ole ollut. Ruokaa, jossa ei ole natriumglutamaattia E621, on helppo tehdä itse ja sen voisi kai lääkärikin mainita? Terveyskeskuslääkäri määrää migreenilääkkeet ja ne jotka eivät niitä suostu syömään jostain syystä, lähetetään hankalina potilaina neurologille. Itse en ole käynyt sellaisella koskaan, mutta muiden juttuja niisstä olen kuullut. Hirvittävän kalliita tutkimuksia joka tapauksessa - ja ne jotka eivät saa lähetettä sinne, tuntevat itsensä väärin kohdelluiksi.

        Olen ilmoittanut tuosta virheestä elintarvikevirastoon, mutta sanokaapas, kuinka kauan menee, ennen kuin neurologiksi opiskelevat lääkärit sen tiedon saavat?

        Sitä ennnen on tosin monia muita oireyhtymiä tullut ihmisille niin paljon - monista muista lääkkeistä - ettei ikinä kukaan ota tolkkua enää siitä, mikä mitäkin aiheutti. Minulle ne arominvahventeet aiheuttavat migreenin lisäksi poskiontelotulehduksen, jonka kierteestä pääsin eroon samalla - ja antibioottikuureista myös. Turhaan söin muuten niitäkin, kun ei niistä vaikuttanut muut kuin ikivanha halpa V-pen mega. Se tosin piti tivata lääkäriltä melkein väkisin, kun uhkasi punkteerauksella. Sanoi vain: "luuletko, että muka sillä lähtee?" johon vastasin, että miksei lähde, kun on lähtenyt joksus ennekin." Semmosta...

        Mutta tämä on niin iso juttu, että kyllä siinä potilaat jää näiden pillerinpyörittäjien jalkoihin... Katso:

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/evolus.html

        Sanokaapas, mistä johtuu, että apteekeissa on niin kauhea pula henkilökunnasta? Jos tätä joku nuori lukee, jolla ei ole vielä koulutusta eikä työpaikkaa: farmaseuteista ja proviisoreista on koko maassa ollut jatkuva pula: katso työkkärin sivulta (oliko vielä http://www. mol.fi ) - monessa luvataan jopa asunto samassa työpaikan kanssa:-)


      • Juulia
        Tohtorille kirjoitti:

        Onhan sinne lääkäriin pakko mennä, jos tarvitsee todistuksen sairaslomasta. Mutta jos lääkäri heti määrää vaan särkylääkkeitä, ei sillä konstilla koskaan voi saada tietää syytä, mikä vaivan aiheuttaa.

        Mä olen löytänyt neurologian oppikirjasta virheen, jossa sanotaan selvästi, että natriumglutamaatti aiheuttaa päänsärkyä. Samalla sitä väitetään säilöntäaineeksi, mitä se ei kuitenkaan koskaan ole ollut. Ruokaa, jossa ei ole natriumglutamaattia E621, on helppo tehdä itse ja sen voisi kai lääkärikin mainita? Terveyskeskuslääkäri määrää migreenilääkkeet ja ne jotka eivät niitä suostu syömään jostain syystä, lähetetään hankalina potilaina neurologille. Itse en ole käynyt sellaisella koskaan, mutta muiden juttuja niisstä olen kuullut. Hirvittävän kalliita tutkimuksia joka tapauksessa - ja ne jotka eivät saa lähetettä sinne, tuntevat itsensä väärin kohdelluiksi.

        Olen ilmoittanut tuosta virheestä elintarvikevirastoon, mutta sanokaapas, kuinka kauan menee, ennen kuin neurologiksi opiskelevat lääkärit sen tiedon saavat?

        Sitä ennnen on tosin monia muita oireyhtymiä tullut ihmisille niin paljon - monista muista lääkkeistä - ettei ikinä kukaan ota tolkkua enää siitä, mikä mitäkin aiheutti. Minulle ne arominvahventeet aiheuttavat migreenin lisäksi poskiontelotulehduksen, jonka kierteestä pääsin eroon samalla - ja antibioottikuureista myös. Turhaan söin muuten niitäkin, kun ei niistä vaikuttanut muut kuin ikivanha halpa V-pen mega. Se tosin piti tivata lääkäriltä melkein väkisin, kun uhkasi punkteerauksella. Sanoi vain: "luuletko, että muka sillä lähtee?" johon vastasin, että miksei lähde, kun on lähtenyt joksus ennekin." Semmosta...

        Mutta tämä on niin iso juttu, että kyllä siinä potilaat jää näiden pillerinpyörittäjien jalkoihin... Katso:

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/evolus.html

        Sanokaapas, mistä johtuu, että apteekeissa on niin kauhea pula henkilökunnasta? Jos tätä joku nuori lukee, jolla ei ole vielä koulutusta eikä työpaikkaa: farmaseuteista ja proviisoreista on koko maassa ollut jatkuva pula: katso työkkärin sivulta (oliko vielä http://www. mol.fi ) - monessa luvataan jopa asunto samassa työpaikan kanssa:-)

        Pakkohan se on mennä, jos päätä särkee koko ajan ja on jo niskajännitys nyt sitten tämä migreeni.

        Mutta nyt olen todella pettynyt terveyskeskukseen (oma lääkäri sydeemi täällä), koska en ole saannut ns. asianmukaistahoita, joten minun kai pitäisi juuri neurologille taas mennä ja se maksaa.

        Olen ollut jo kerran, kun niskajännnitys kunnolla todettiin, mutta 3 tuntia lääkärissä ja maksaa about 1000mk tunti olla koko rakennuksessa. :/

        Silloin epäiltiin aivokasvainta ja neurologi löysi niskajännitykseni ja asia oli selvä ja söin juuri tuota hermostoon vaikuttavaa lääkettä 2kk:tta. Eipä tullut silloinkaan mieleen neurologille, että voisi olla myös migreeni (oli jo silloin varmasti).

        Eli mihinkäs minä menisin nyt, että saisin jopa oikeaa hoitoa ja oikean lääkityksen tai jonkun?

        Venytykset, särkylääkkeet, fysioterapia yms. on kokeiltu ja fysioterapiassa käyn. Särkylääke ei auta ja enpä osaa ennakoida milloin menee ihan migreeniksi asti, kun joka päivä melkein särkee päätä..

        Mielenkiintoinen tilanne..:)

        Tässä, kun puhutaan nyt lääkäreistä ja apteekeista niin kävin tuossa itse terkkarissa ja sovittiin, että menen labraan maanantaina (sinne pitää jonottaa aina noin tunti vähintään). Pääsin sitten sisälle ja eipä ollut lähetettä. Tämä oma lääkäri oli unohtanut kirjoittaa lähetteen ja sitten etsittiin sitä ja lopulta löytyi ja sain lähetteen koneelle asti. Tämän takia myöhästyin sovitusta tapaamisesta jne..Tämä oli noin kuukauden sisällä noin. 3:mas "moka"/unohdus tältä oma lääkäriltä, joka on oikeasti hyvä lääkäri.

        Eli siksi nyt terkkari mietityttää kovasti ja neurologi taas..No kävi kai jo ilmi..Kokeita paljon, rahaa paljon, aikaa paljon..Tulos = tule uudestaan valittamaan myöhemmin. :)


      • Hyvä vastaus
        Tri kirjoitti:

        Migreenin hoitoon kannattaa ensin kokeilla tavallista särkylääkettä esim Burana 600-800 mg 3 kertaa päivässä. Jos ei auta niin voi kokeilla migreenin hoidon täsmälääkkeitä ns triptaaneja (Naramig, Imigran, Zomig jne). Jos ei auta tai särkypäiviä on paljon niin kannattaa kokeilla estolääkitystä kuten beetasalpaajaa. Neurologi ja kokenut yleislääkäri saattaa aloittaa estolääkkeeksi myös natriumvalproaatin tai muun epilepsialääkkeen.

        Niska-hartiavaiva aiheuttaa myös päänsärkyä ja siihen lääkitys on tavallisesti särkylääke (kuten yllä) ja lihasrelaksantti. Kun lihasjännitys on helpottanut pitäisi jatkaa venyttelyllä ja hieronnalla ja työergonomia pitää laittaa kuntoon. Myös niska-hartiaseudun vahvistaminen auttaa. Jos työ on liian rankkaa niska-hartiaseudulle niin pitää miettiä voiko työoloja parantaa. Joskus työn/ammatin vaihto tuo avun.

        Työperäinen stressi on liiallisesta työmäärästä johtuva uupumustila joka pitää hoitaa työpaikan työjärjestelyillä. Jos työuupumus jatkuu pitkään niin eon vaarana että työntekijä sairastuu masennukseen ja joudu sitten työkyvyttömäksi ja sairauslomalle. Hyviä apuja jaksamiseen ovat esim harrastukset ja perhe.

        >>Burana 600-800 mg 3 kertaa päivässä. >ns triptaaneja (Naramig, Imigran, Zomig jne). >kannattaa kokeilla estolääkitystä kuten beetasalpaajaa. >natriumvalproaatin tai muun epilepsialääkkeen.>työergonomia >Joskus työn/ammatin vaihto tuo avun.>liiallisesta työmäärästä johtuva uupumustila joka pitää hoitaa työpaikan työjärjestelyillä>joudut sitten työkyvyttömäksi ja sairauslomalle.


      • Kaisa
        Hyvä vastaus kirjoitti:

        >>Burana 600-800 mg 3 kertaa päivässä. >ns triptaaneja (Naramig, Imigran, Zomig jne). >kannattaa kokeilla estolääkitystä kuten beetasalpaajaa. >natriumvalproaatin tai muun epilepsialääkkeen.>työergonomia >Joskus työn/ammatin vaihto tuo avun.>liiallisesta työmäärästä johtuva uupumustila joka pitää hoitaa työpaikan työjärjestelyillä>joudut sitten työkyvyttömäksi ja sairauslomalle.

        Mitä ihmettä sinä höpötät???
        Itselläni on ollut migreeni n. 20 vuotta. Viisi vuotta olen syönyt verenpainelääkettä ja koko tämän ajan olen käyttänyt myös Naramig/Imigran/Relert -lääkkeitä - hieman vaihdellen. Hyvin ovat sopineet. Mitkään Buranat yms. eivät minun migreeniin auta. Verenpainelääkkeeni on myös beetasalpaaja, joka on huomattavasti vähentänyt migreenikohtausten määrää. Ota ensin selville mitä täällä väität ennen kuin kirjoitat näkyviin.


      • Tri
        Tohtorille kirjoitti:

        Onhan sinne lääkäriin pakko mennä, jos tarvitsee todistuksen sairaslomasta. Mutta jos lääkäri heti määrää vaan särkylääkkeitä, ei sillä konstilla koskaan voi saada tietää syytä, mikä vaivan aiheuttaa.

        Mä olen löytänyt neurologian oppikirjasta virheen, jossa sanotaan selvästi, että natriumglutamaatti aiheuttaa päänsärkyä. Samalla sitä väitetään säilöntäaineeksi, mitä se ei kuitenkaan koskaan ole ollut. Ruokaa, jossa ei ole natriumglutamaattia E621, on helppo tehdä itse ja sen voisi kai lääkärikin mainita? Terveyskeskuslääkäri määrää migreenilääkkeet ja ne jotka eivät niitä suostu syömään jostain syystä, lähetetään hankalina potilaina neurologille. Itse en ole käynyt sellaisella koskaan, mutta muiden juttuja niisstä olen kuullut. Hirvittävän kalliita tutkimuksia joka tapauksessa - ja ne jotka eivät saa lähetettä sinne, tuntevat itsensä väärin kohdelluiksi.

        Olen ilmoittanut tuosta virheestä elintarvikevirastoon, mutta sanokaapas, kuinka kauan menee, ennen kuin neurologiksi opiskelevat lääkärit sen tiedon saavat?

        Sitä ennnen on tosin monia muita oireyhtymiä tullut ihmisille niin paljon - monista muista lääkkeistä - ettei ikinä kukaan ota tolkkua enää siitä, mikä mitäkin aiheutti. Minulle ne arominvahventeet aiheuttavat migreenin lisäksi poskiontelotulehduksen, jonka kierteestä pääsin eroon samalla - ja antibioottikuureista myös. Turhaan söin muuten niitäkin, kun ei niistä vaikuttanut muut kuin ikivanha halpa V-pen mega. Se tosin piti tivata lääkäriltä melkein väkisin, kun uhkasi punkteerauksella. Sanoi vain: "luuletko, että muka sillä lähtee?" johon vastasin, että miksei lähde, kun on lähtenyt joksus ennekin." Semmosta...

        Mutta tämä on niin iso juttu, että kyllä siinä potilaat jää näiden pillerinpyörittäjien jalkoihin... Katso:

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/evolus.html

        Sanokaapas, mistä johtuu, että apteekeissa on niin kauhea pula henkilökunnasta? Jos tätä joku nuori lukee, jolla ei ole vielä koulutusta eikä työpaikkaa: farmaseuteista ja proviisoreista on koko maassa ollut jatkuva pula: katso työkkärin sivulta (oliko vielä http://www. mol.fi ) - monessa luvataan jopa asunto samassa työpaikan kanssa:-)

        Sairauslomaan tarvitsee tietysti todistuksen. Päänsärkyä aiheuttavasta säilöntäaineesta en aikaisemmin ollut kuullut mutta nyt asia korjaantui. Mistä neurologian oppikirjasta voi lukea lisää tästä päänsärystä?

        Migreeni ja niskajännitys ovat täysin eriluonteisia päänsärkyjä (ks esim migreeniliiton tms sivuilta) ja usein löytyy täsmälääkitys vaivaan. Toisaalta migreeni ja niskajännitys voivat esiintyä yhdessä ja sekoittaa siten oirekuvaa.

        Jos päänsärkyyn löytyy helpotus ja mitään vakavampaan sairauteen viittaavaa ei neurologisessa tutkimuksessa löydy niin ei asiakasta tarvitsee lähettää neurologille. Jos päänsärky on työkykyongelma, omat keinot loppuvat tai potilaalla on sellaisia neurologisia löydöksiä jotka vaativat tarkempaa tutkimusta niin silloin tehdään lähete neurologille.


      • Tri
        Hyvä vastaus kirjoitti:

        >>Burana 600-800 mg 3 kertaa päivässä. >ns triptaaneja (Naramig, Imigran, Zomig jne). >kannattaa kokeilla estolääkitystä kuten beetasalpaajaa. >natriumvalproaatin tai muun epilepsialääkkeen.>työergonomia >Joskus työn/ammatin vaihto tuo avun.>liiallisesta työmäärästä johtuva uupumustila joka pitää hoitaa työpaikan työjärjestelyillä>joudut sitten työkyvyttömäksi ja sairauslomalle.

        Työnantaja seuraa sairauslomia tarkasti ja voi olla että jos on liikaa sairauslomia niin työnantaja voi katsoa että työntekijä ei kykene selviytymään töistään ja työntekijästä yritetään päästä jollain keinolla eroon.

        Lääkkeillä on aina jonkin verran sivuvaikutuksia. Lääkitystä pitää käyttää jos saavutettavissa olevat edut ovat haittoja suuremmat.


      • muistaa
        Kaisa kirjoitti:

        Mitä ihmettä sinä höpötät???
        Itselläni on ollut migreeni n. 20 vuotta. Viisi vuotta olen syönyt verenpainelääkettä ja koko tämän ajan olen käyttänyt myös Naramig/Imigran/Relert -lääkkeitä - hieman vaihdellen. Hyvin ovat sopineet. Mitkään Buranat yms. eivät minun migreeniin auta. Verenpainelääkkeeni on myös beetasalpaaja, joka on huomattavasti vähentänyt migreenikohtausten määrää. Ota ensin selville mitä täällä väität ennen kuin kirjoitat näkyviin.

        että ihmiset ovat yksilöllisiä


      • asiaa
        Tri kirjoitti:

        Työnantaja seuraa sairauslomia tarkasti ja voi olla että jos on liikaa sairauslomia niin työnantaja voi katsoa että työntekijä ei kykene selviytymään töistään ja työntekijästä yritetään päästä jollain keinolla eroon.

        Lääkkeillä on aina jonkin verran sivuvaikutuksia. Lääkitystä pitää käyttää jos saavutettavissa olevat edut ovat haittoja suuremmat.

        Sairaslomalainen


      • Kaisa
        muistaa kirjoitti:

        että ihmiset ovat yksilöllisiä

        Siksipä pitää muistaa, ettei kirjoita tuollaista yleispätevää soopaa tänne


      • oireeton vieläki
        Tri kirjoitti:

        Sairauslomaan tarvitsee tietysti todistuksen. Päänsärkyä aiheuttavasta säilöntäaineesta en aikaisemmin ollut kuullut mutta nyt asia korjaantui. Mistä neurologian oppikirjasta voi lukea lisää tästä päänsärystä?

        Migreeni ja niskajännitys ovat täysin eriluonteisia päänsärkyjä (ks esim migreeniliiton tms sivuilta) ja usein löytyy täsmälääkitys vaivaan. Toisaalta migreeni ja niskajännitys voivat esiintyä yhdessä ja sekoittaa siten oirekuvaa.

        Jos päänsärkyyn löytyy helpotus ja mitään vakavampaan sairauteen viittaavaa ei neurologisessa tutkimuksessa löydy niin ei asiakasta tarvitsee lähettää neurologille. Jos päänsärky on työkykyongelma, omat keinot loppuvat tai potilaalla on sellaisia neurologisia löydöksiä jotka vaativat tarkempaa tutkimusta niin silloin tehdään lähete neurologille.

        Kirjassa "Neurologia", joka on oppikirja, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo.

        Siinä sivulla 180 lukee: "Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky:

        Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."

        Ei natriumglutamaatti mikään säilöntäaine ole koskaan ollutkaan, vaan täysin turha aine sapuskoissa: makua vahvistava aine, arominvahvenne E-koodiluettelossa.

        Onhan niin, että pieni virhe - suuressa mittakaavassa - kostautuu aina josskin?

        Säilöntäaineiden käyttö lisäaineena on ihan eria asia: niillähän estetään ruokamyrkytykset ym. Niitä en ole vältellyt erityisemmin, kuten ei muitakaan lisäaineita (pl karrageeni).

        Kirja on vuodelta 1996. Elintarvikevirastosta aikoivat ottaa yhteyttä kustantajaan (Tammi), enkä tiedä, minkälaisen muutoksen tekevät siihen. Lasten ruokiin noita arominvahventeita ei saa laittaa ollenkaan - lain mukaan. Kotiruoankin voi hyvin pilata niillä, jopa luomuruoan - Luomuliemikuutioissakin on Pan-suolaa, jossa on proteiinihydrolysaattia, jonka vaikutus on sama kuin natriumglutamaatilla. Seltin- mineraalisuolassa sitä ei ole. Itse käytän vain hienoa merisuolaa tai Herbamarea.

        Jos päänsärkyyn syö turhaan särkylääkettä, on kai silläkin jotain vaikutusta elimistöön? Raha taas on toinen asia...

        Muistathan nyt, että säilöntäaineet eivät aiheuta migreeniä, vaan ne arominvahventeet:-)


      • oireeton
        Tri kirjoitti:

        Työnantaja seuraa sairauslomia tarkasti ja voi olla että jos on liikaa sairauslomia niin työnantaja voi katsoa että työntekijä ei kykene selviytymään töistään ja työntekijästä yritetään päästä jollain keinolla eroon.

        Lääkkeillä on aina jonkin verran sivuvaikutuksia. Lääkitystä pitää käyttää jos saavutettavissa olevat edut ovat haittoja suuremmat.

        Kannattais lukea seuraava juttu ensin:

        http://www.stakes.fi/users/lauriv/t7.htm

        Ja jos kysyt neuvoa vaikkapa potilasyhdistyksestä, käy vanhanaikaisesti:

        "Kun sokea taluttaa sokeaa, molemmat putoavat kuoppaan".

        Luitko tekstin linkin takaa?
        Monikohan on tullut ajatelleeksi esim Verkkoklinikkaa... sielläkin potilaat markkinoivat toisilleen lääkkeitä ilmaiseksi! Kauppa käy, taatusti ja ihan itsestään! Monien potilassivujen sponsorina on joku lääketehdas...

        Ihminen popsii pillereitä, kunnes maksa menee sököksi. Siinä vaiheessa voi hyvin sanoa, että johtui alkoholista... Miten tarina sitten jatkuu?


      • Epäselvyyttä ?
        Kaisa kirjoitti:

        Siksipä pitää muistaa, ettei kirjoita tuollaista yleispätevää soopaa tänne

        Sinulla noin ja minulla näin,
        molemmat oikeassa omissa tuntemuksissaan.

        Epilepsia- ja verenpainelääkkeiden sivuvaikutuksista voi lukea sivulta:
        www.medicina.fi
        Sieltä Farmagologia ja Toksikologia
        Sieltä keskushermostoon- tai verenkiertoon vaikuttavat lääkkeet


      • Kaisa
        Epäselvyyttä ? kirjoitti:

        Sinulla noin ja minulla näin,
        molemmat oikeassa omissa tuntemuksissaan.

        Epilepsia- ja verenpainelääkkeiden sivuvaikutuksista voi lukea sivulta:
        www.medicina.fi
        Sieltä Farmagologia ja Toksikologia
        Sieltä keskushermostoon- tai verenkiertoon vaikuttavat lääkkeet

        Noh, melko yleistävästi ja "asiantuntevasti" kirjoittaja kirjoittaa antaen muille ohjeita. Olisi parasta antaa ohjeiden olla sillä kaikki me olemme yksilöitä. Vakavalla asialla ei kannata leikkiä. Ilmeisesti oma neurologini on sitten väärässä, kun minulle em. lääkkeet on määrännyt. Tässä minä nyt vielä kuitenkin olen ja monta pahaa migreenikohtausta olen väistänyt hänen neuvoillaan.


      • niin
        Kaisa kirjoitti:

        Noh, melko yleistävästi ja "asiantuntevasti" kirjoittaja kirjoittaa antaen muille ohjeita. Olisi parasta antaa ohjeiden olla sillä kaikki me olemme yksilöitä. Vakavalla asialla ei kannata leikkiä. Ilmeisesti oma neurologini on sitten väärässä, kun minulle em. lääkkeet on määrännyt. Tässä minä nyt vielä kuitenkin olen ja monta pahaa migreenikohtausta olen väistänyt hänen neuvoillaan.

        Yhtä asiatuntevasti sinä mainostat omia lääkkeitäsi.

        Olemmeko molemmat tyhmiä kertoessamme omista tuntemuksista ??

        Minusta on hyvä kertoa laajasti kaikenlaisista tuntemuksista,
        että ihmiset heräävät kuuntelemaan elimistöään,
        eivätkä suinpäin seuraa vaan yhden lääkärin määräyksiä,
        sillä lääkäritkään eivät aina tiedosta noita sivuvaikutuksia
        Eivätkä kaikki edes ole niistä kiinnostuneita


      • Kaisa
        niin kirjoitti:

        Yhtä asiatuntevasti sinä mainostat omia lääkkeitäsi.

        Olemmeko molemmat tyhmiä kertoessamme omista tuntemuksista ??

        Minusta on hyvä kertoa laajasti kaikenlaisista tuntemuksista,
        että ihmiset heräävät kuuntelemaan elimistöään,
        eivätkä suinpäin seuraa vaan yhden lääkärin määräyksiä,
        sillä lääkäritkään eivät aina tiedosta noita sivuvaikutuksia
        Eivätkä kaikki edes ole niistä kiinnostuneita

        Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Noh, kaikillehan se ei onnistu vaivattomasti.


      • myös
        Kaisa kirjoitti:

        Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi. Noh, kaikillehan se ei onnistu vaivattomasti.

        ??????


      • olemme yksilöitä
        oireeton vieläki kirjoitti:

        Kirjassa "Neurologia", joka on oppikirja, kirjoittanut Palo, Jokelainen, Kaste,Teräväinen, Waltimo.

        Siinä sivulla 180 lukee: "Kemiallisiin aineisiin tai niiden poisjättöön liittyvä päänsärky:

        Päänsärkyä aiheuttavia aineita ovat alkoholi, angina pectorisksen hoitoon käytetty nitroglyseriini, lihan punavärin säilyttämiseen käytetty nitriitti, säilöntäaineena käytetty natriumglutamaatti, lyijybensiini ja hiilitetrakloridi... jne."

        Ei natriumglutamaatti mikään säilöntäaine ole koskaan ollutkaan, vaan täysin turha aine sapuskoissa: makua vahvistava aine, arominvahvenne E-koodiluettelossa.

        Onhan niin, että pieni virhe - suuressa mittakaavassa - kostautuu aina josskin?

        Säilöntäaineiden käyttö lisäaineena on ihan eria asia: niillähän estetään ruokamyrkytykset ym. Niitä en ole vältellyt erityisemmin, kuten ei muitakaan lisäaineita (pl karrageeni).

        Kirja on vuodelta 1996. Elintarvikevirastosta aikoivat ottaa yhteyttä kustantajaan (Tammi), enkä tiedä, minkälaisen muutoksen tekevät siihen. Lasten ruokiin noita arominvahventeita ei saa laittaa ollenkaan - lain mukaan. Kotiruoankin voi hyvin pilata niillä, jopa luomuruoan - Luomuliemikuutioissakin on Pan-suolaa, jossa on proteiinihydrolysaattia, jonka vaikutus on sama kuin natriumglutamaatilla. Seltin- mineraalisuolassa sitä ei ole. Itse käytän vain hienoa merisuolaa tai Herbamarea.

        Jos päänsärkyyn syö turhaan särkylääkettä, on kai silläkin jotain vaikutusta elimistöön? Raha taas on toinen asia...

        Muistathan nyt, että säilöntäaineet eivät aiheuta migreeniä, vaan ne arominvahventeet:-)

        Sanoisin, että höpsistä töppöseen ja töppösen suu kiinni, nimittäin näistä aromivanventeista.

        Harva migreenikko lukee niin tarkkaan kirjallisuutta, että olisi huomannut virheen ja onko se sitten virhe.

        Jos migreeniin olisi löudetty parannuskeino tai fakta, mikä sen aiheuttaa, niin hyvin vähän migreenikkoja olisi.


      • Paula
        olemme yksilöitä kirjoitti:

        Sanoisin, että höpsistä töppöseen ja töppösen suu kiinni, nimittäin näistä aromivanventeista.

        Harva migreenikko lukee niin tarkkaan kirjallisuutta, että olisi huomannut virheen ja onko se sitten virhe.

        Jos migreeniin olisi löudetty parannuskeino tai fakta, mikä sen aiheuttaa, niin hyvin vähän migreenikkoja olisi.

        Mitä sanot siihen, jos todellakin olisin hiljaa asiasta ja pääsisin sairaseläkkeelle migreenin takia? Sellainen vaihtoehto on olemassa - täysin laillinen ja aika tavallinekin käytäntö ehkä:-)

        No, en minä aio hakea sellaista, mutta mistä tietää, moniko muu oireilee samoista aineista? Itse en tarvitse lääkkeitä ollenkaan enkä käy edes lääkärissä.

        Migreeninestolääkkeitä on tyrkytetty moneenkin otteeseen, mutta kertaakaan en ole sellaista ostanut. Joku muu ehkä tykkää syödä niitä, minä en.


      • Paula
        olemme yksilöitä kirjoitti:

        Sanoisin, että höpsistä töppöseen ja töppösen suu kiinni, nimittäin näistä aromivanventeista.

        Harva migreenikko lukee niin tarkkaan kirjallisuutta, että olisi huomannut virheen ja onko se sitten virhe.

        Jos migreeniin olisi löudetty parannuskeino tai fakta, mikä sen aiheuttaa, niin hyvin vähän migreenikkoja olisi.

        http://www.uku.fi/vaitokset/2001/ttikka.htm

        Ja on olemassa monta tautia, jota ei osata hoitaa eikä tiedetä, mistä ne tulevat:-(


      • jkks
        myös kirjoitti:

        ??????

        kummaa vääntöä täällä... Jokaisen oireet on omat ja mielenkiintoista kuulla mikä kenellekin auttaa ilman vänkäämistä. Itse olen oppinut vuosien saatossa seuraavaa...Nuo beetasalpaajathan ovat ainakin kiellettyjä jos on matala verenpaine ja eivät siis sovi kaikille. En saa käyttää. Samoin jotkut mielialalääkkeet joita käytetään migreenin hoitoon saattavat aiheuttaa mm. haluttomuutta ym. eivätkä sovi kaikille. Lopetin itse ne oireiden takia. Myöskin monet tarvitsevat ns. tuplalääkityksen. Esim. minä. Verenpainelääkkeet taas sopivat niille joilla kohtaukset tai osa niistä johtuvat verenpaineen heitoista.... Esim. minulla. Itselläni tuplalääkitys ja kohtaukset vähenivät noin 70%. Nyt en syö lääkkeitä perheenlisäyksen suunnittelun vuoksi (ovat myrkkyä väittää kuka mitä tahansa)ja ilman lääkkeitä jokainen niskajännityksestä alkanut särky menee migreeniksi, jokainen hermostuminen saa aikaan migreenin... oikeastaan mikä vaan laukaisee sen ja apua ei ole mistään lääkkeestä. Ainoastaan lihasrelaxantti piikitettynä auttaa/nopeuttaa paranemista. Migreeniä minulla on noin puolet viikosta. Kohtaukset saattavat kestää neljäkin päivää... En käytä alkoholia, en oleskele tupakansavussa, en nostele raskaita tavaroita, vältän tiettyjä ruoka-aineita,käyn säännöllisesti fysikaalisessa,liikun... Kumpa olisi joku yksinkertainen konsti päästä eroon tästä sillä migreeni saattaa invalidisoida ihmisen elämän aika täydellisesti. Mm. en suunnittele mitään, en sovi mitään... Kestämistä kaikille migreenistä kärsiville!


    • loppua ei näy

      En viitsinyt ryhtyä lukemaan lähetettyjä viestejä, mutta ensihätään sitä buranaa, mutta ei tyhjään vatsaan. Sitten ehdottomasti resepti niskajäykkyyteen, yöksi Klotriptyl mite tapletti ja samalla estolääke migreeniin (on masennuslääke, mutta sitä ei tarvitse kenellekään mainostaa käyttävänsä). Ns. täsmälääkkeitä migreeniin löytyy erilaisia ja kokeillen löytää itselleen sopivan. Itse käytän Imigrania 50 ja 100 mg tapletti ja Naramig, sitten on mm.Almogran, Zomig ym. Sitten kun mikään ei tunnu tehoavan, niin vanhanajan lääke Anervan, mutta vain harvoin käytettynä.

      • laiskiainen?

        "En viitsinyt ryhtyä lukemaan lähetettyjä viestejä"


    • Paula

      http://www.stakes.fi/users/lauriv/seminaari250903.pdf

      Lääkkeitä voi patentoida, mutta kotikonsteja tms ei.

      Moni lääkekin auttaa juuri siksi, että ihminen uskoo niiden tehoon niin voimakkaasti.

      Ei ihme, jos asiat "pitkässä juoksussa" ovat nyt näin...

      Kutsu linkin takana kaikille avoimeen tilaisuuteen otsikossa mainittuna päivänä.

    • nga
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2941
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      2065
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1845
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe