Onko kahvi päihde?

crocoodiile

Onko kahvi päihde?

30

6011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siirtymässä?

      Ei perinteisesti luokitella päihteeksi, mutta jos päihteeksi luokiteltaisiin kaikki "päähän vaikuttavat aineet", kaipa sekin sinne kuuluisi.

      Riippuvuutta se (kofeiini) saattaa aiheuttaa, jos sitä usein/paljon kittaa. Ei ilmene ehkä kuitenkaan "kahvintuskana" eli pakottavana tarpeena saada kahvia (ei itselläni ainakaan), vaan päänsärkynä, jos kahviannos on jäänyt väliin liian pitkään. Joskus vatsavaivojen takia jätin kahvin kokonaan pois, mistä oli seurauksena kahden päivän armoton päänsärky, johon eivät särkylääkkeet auttaneet. Sen kahden päivän jälkeen ei ilmennyt muita oireita.

      Joskus luin mielenkiintoisen maininnan (ehkä jossain kirjassa, googlettamalla saattaa löytyä) kahvin muista vaikutuksista. Jotenkin se liittyi sosiaalisuuteen tai mielialaan jotain siihen malliin, että kahvista voisi olla hyötyä sosiopaateille, jotka eivät kykene ottamaan toisia huomioon ja toisaalta haittaa niille ihmisille, jotka murehtivat liikaakin tekemisiään. (En muista niitä termejä - siitä on varmaan yli 10 vuotta kun siitä jostain luin, joku paremmin tietävä valottakoon...)

      Käytännön havaintojen mukaan kahvinjuonti ei ainakaan viisastuta ihmistä, jos kahvipöytäkeskusteluja koskaan on kuunnellut. ;}

      On se kahvi parempi terveydelle kuin tupakka tai viina, mutta ei sitäkään tosiaan kannata litratolkulla kitata, parempi että pitää sen ihan vaan nautintoaineena.

    • Ovat

      Päihteitä ovat psykoaktiiviset aineet, kuten lailliset ja laittomat huumeet, tajuntaan vaikuttavat luonnontuotteet ja lääkkeet.

      Kahvi on piriste siinä kuin efedriini, amfetamiini, metamfetamiini ja kokaiinikin. Tosin lievempi piriste ja haitoiltaan vähäisempi ja lisäksi laillinen. No, jos se olisi laiton, niin silloin se olisikin huumausaine siinä kuin kannabiskin, jota lähellä kahvinjuonnin haitakin ovat. Esim. psykoosin suhteen.

      • ..............................

        "jota lähellä kahvinjuonnin haitakin ovat. Esim. psykoosin suhteen."

        On se kumma kun uskaltavat mielisairaaloissakin kahvia tarjoilla potilaille...


      • sienimö
        .............................. kirjoitti:

        "jota lähellä kahvinjuonnin haitakin ovat. Esim. psykoosin suhteen."

        On se kumma kun uskaltavat mielisairaaloissakin kahvia tarjoilla potilaille...

        En tiedä mielisairaaloista kuten sinä mutta, työpaikoilla monilakin on tapana naukkailla kofeiinia vaikka sen päihdyttävä sekä riippuvuutta aiheuttava luonne on tiedossa, sekä työehtosopimuksiin on kirjattu päihteettömyyteen tähtäävä työ ympäristö. Sokerilla esim suklaalla turrutetaan ahdistusta aktiivisesti työpaikolla myös.


    • päihde...

      joskaan ei kovin päähännouseva. mutta kyllähän se hieman saattaa sosiaalisuutta lisätä pari kolme kupillista. että onhan se.

      jos elämässä on riippuvuuksia, kuten rööki, kahvi, alkoholi... riippuvuus saattaa johtaa aina toiseen tai pitää ovea auki toiselle riippuvuudelle. kahvi on kyllä riippuvuus jota pitää aina saada sillon tällön kupillinen. eli pidetään sellasta riippuvuutta elossa. elämää mun mielestä voi elää ilman mitään riippuvuuksia, tai jos niitä on niin pikku hiljaa ne vaan lisääntyy. kohta pitää olla jo rööki suussa. seuraavaks sorrut taas korkkaa kaljapullon, jonka olevinas lopetit.

    • kofeiini--

      Luokitellaan stimulantiksi, eli kyseessä on päihde, tosin aika erilainen kuin esim. opiaatit ja alkoholi ja muut keskushermostoa lamaavat päihteet.

      • Stimulantti

        Kahvi on tosiaan lievä stimulantti siinä kun kannabis on mieto psykedeeli. Keskivahvoja ja vahvoja stimulentteja taas ovat efedriini ja amfetamiini ja keskivahvoja ja vahvoja psykedeelejä ovat taikasienet ja LSD.

        Kyllä, kahvi on riippuvuutta aiheuttava päihde, ja tarkemmin lievä stimulantti.


    • Varo koukkuuntumista

      Ei sitä päihteeksi luokitella. Onhan siinä kofeiinia ja varmaan kaikenlaista muutakin, niinkuin melkein missä tahansa elintarvikkeessa aina on. Entäs kofeiiniton ?

      Mutta ikinä en ole kuullut kenenkään sekoittaneen päätään kahvia juomalla. Sitä en tiedä mitä siitä seuraa jos sellaista yrittää. Vatsa ainakin toimii loistavasti pitkän aikaa.

      • Anonyymi

        Itse kerran join kahvia melko paljon tyhjään vatsaan ja kyllä se päähän nousi. Tarkoituksena ei kylläkään ollu saada päätä sekasin mutta siis tasapaino heitti ja muutenkin oli vähä sekava olo. Mahaan sattu ja sen lisäksi aivan järjetön päänsärky ja paine ohimoilla.


    • huolestunutreino

      Kahvi on nautintoaine, jota ei tietääkseni kukaan ole pystynyt koskaan käyttämään päihteenä!

      Seuraavaksi voisit kysyä muita yhtä tyhmiä kysymyksiä, kuten onko saunaolut päihde.

      Jos jostain asiasta nauttii tekeekö se siitä päihteen.

      Harvapa on tullut nistiksi saunaoluista. Tai saapa olla aika kova saunoja ;)!

      • mielipiteitä................

        Ihanko itse loogiseen umpisolmuun sait itsesi vai pitikö sinua siinä auttaa?

        "Kahvi on nautintoaine, jota ei tietääkseni kukaan ole pystynyt koskaan käyttämään päihteenä! "

        Kahvia käytetään piristymiseen, niin kuin amfetamiiniakin. Tarkoittaako se että amfetamiini ei ole huume, vaan se on nautintoaine?

        "Seuraavaksi voisit kysyä muita yhtä tyhmiä kysymyksiä, kuten onko saunaolut päihde.

        Jos jostain asiasta nauttii tekeekö se siitä päihteen.

        Harvapa on tullut nistiksi saunaoluista. Tai saapa olla aika kova saunoja ;)!"

        Suomessa on tapauksia, missä ihmiset ovat alkoholisoituneet 1-oluesta. Nistin ja alkoholistin erottaa toisistaan vain ja ainoastaan päihdetottumus.

        Sinä se et vissiin ole se terävin veitsi laatikossa?


      • huolestunutreino
        mielipiteitä................ kirjoitti:

        Ihanko itse loogiseen umpisolmuun sait itsesi vai pitikö sinua siinä auttaa?

        "Kahvi on nautintoaine, jota ei tietääkseni kukaan ole pystynyt koskaan käyttämään päihteenä! "

        Kahvia käytetään piristymiseen, niin kuin amfetamiiniakin. Tarkoittaako se että amfetamiini ei ole huume, vaan se on nautintoaine?

        "Seuraavaksi voisit kysyä muita yhtä tyhmiä kysymyksiä, kuten onko saunaolut päihde.

        Jos jostain asiasta nauttii tekeekö se siitä päihteen.

        Harvapa on tullut nistiksi saunaoluista. Tai saapa olla aika kova saunoja ;)!"

        Suomessa on tapauksia, missä ihmiset ovat alkoholisoituneet 1-oluesta. Nistin ja alkoholistin erottaa toisistaan vain ja ainoastaan päihdetottumus.

        Sinä se et vissiin ole se terävin veitsi laatikossa?

        Amfetamiinista olet kyllä oikeassa. Olen kanssasi samaa mieltä että sekin kuten kahvi on vain nautintoaine.

        Vaikka amfetamiinin käyttö on lähes yhtä yleistä kuin kannabiksen, se ei ole aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia. Kannabis taas tehnyt suomalaisista nuorista mielisairaita.

        Ennemmin amfetamiini lailliseksi kuin kannabis!


      • tältä planeetalta
        huolestunutreino kirjoitti:

        Amfetamiinista olet kyllä oikeassa. Olen kanssasi samaa mieltä että sekin kuten kahvi on vain nautintoaine.

        Vaikka amfetamiinin käyttö on lähes yhtä yleistä kuin kannabiksen, se ei ole aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia. Kannabis taas tehnyt suomalaisista nuorista mielisairaita.

        Ennemmin amfetamiini lailliseksi kuin kannabis!

        vai aivot vain valahtaneet niistäessä pihalle?


      • huolestunutreino
        tältä planeetalta kirjoitti:

        vai aivot vain valahtaneet niistäessä pihalle?

        Meinasi valahtaa kun oli pienenä poikana niin kova nuha, mutta onneksi isä hankki apteekista amfetamiinia lääkkeeksi.

        Ja mitään ongelmia se ei ole aiheuttanut, mistä kertoo mm. amfetamiinin vastustajien vähyys verrattuna kannabiksen vastustajien valtavaan määrään. Kummatkin suomessa yhtä yleisiä huumeita.


      • Yrttimies
        huolestunutreino kirjoitti:

        Meinasi valahtaa kun oli pienenä poikana niin kova nuha, mutta onneksi isä hankki apteekista amfetamiinia lääkkeeksi.

        Ja mitään ongelmia se ei ole aiheuttanut, mistä kertoo mm. amfetamiinin vastustajien vähyys verrattuna kannabiksen vastustajien valtavaan määrään. Kummatkin suomessa yhtä yleisiä huumeita.

        Tilastot kertoo suomalaisista tällasta:

        Kannabista vähintään kerran käyttäneitä = 12%. Amfetamiinia vähintään kerran käyttäneitä = 1%.


      • huolestunutreino
        Yrttimies kirjoitti:

        Tilastot kertoo suomalaisista tällasta:

        Kannabista vähintään kerran käyttäneitä = 12%. Amfetamiinia vähintään kerran käyttäneitä = 1%.

        En kannata huumeita. Mutta parempi amfetamiinikin kuin kannabis.


      • perustelehan
        huolestunutreino kirjoitti:

        En kannata huumeita. Mutta parempi amfetamiinikin kuin kannabis.

        kantasi?

        (aina luvut suhteessa käyttäjämääriin, eli vertaillaan itse substanssia ei suosiota)

        - Kumpi on addiktoivempaa, kannabis vai amfetamiini?
        - Kumpi aiheuttaa enemmän suoraan käytöstä johtuvia sairauksia?
        - Kumpi aiheuttaa väkivaltaa ja riskikäyttäytymistä ja kuinka paljon
        - Kuinka monta ihmistä vuodessa kuolee yliannostukseen
        - Kuinka monta ihmistä vuodessa kuolee IV-käytön epäpuhtauksiin
        - Kuinka monta ihmistä kuolee / sairastuu vuodessa IV-käytössä välittyviin sairauksiin
        - Kuinka moni ihminen sairastuu vuodessa ko. aineen polttamisesta aiheutuneisiin sairauksiin
        - Kuinka vahva addiktio ko. päihteestä tulee (eli kuinka helposti siitä pääsee irti)
        - Mitä hyötyjä aineella on?

        Muuten lasketko Methamfetamiinin mukaan? Entä kokaiinin, koska sehän on myös kahviin verrattava piriste?


      • 26
        huolestunutreino kirjoitti:

        En kannata huumeita. Mutta parempi amfetamiinikin kuin kannabis.

        HAHAHAHA :D:D:D:D Reino se näyttää olevan penaalin terävin kynä! Mielummin piriä kuin hamppua! HAHA :D päivän naurut!


      • Minervä
        26 kirjoitti:

        HAHAHAHA :D:D:D:D Reino se näyttää olevan penaalin terävin kynä! Mielummin piriä kuin hamppua! HAHA :D päivän naurut!

        Hymyssä suin sitä vedämme. Tai sitten mietimme Exodusta, vakavin silmin kysymme Jaakobin poikien nimet. Nautimme seurasta ja toisistamme, avaamme ehkä ikkunan, tällä hetkellä toivottavasti pysähdymme lintulaudan ääreen. Mitä olisi luontokuvien katselu ilman kahvia tai teetä. Mulle tee on paljon pahempi myrkky, mutta se on tietenkin vähän eri asia. Kupissa on lusikka, josta voi peilata itseään, vähän kuin hammaslääkärin peilistä. Viehän se hampaat, eikä lapsetkaan saa juoda kahvia. Miksei olisi huume? Sitäpaitsi siihen liittyy "joku" vammainen noituuspiirre. Kahvi on noituutta ja on ihan laitonta juoda sitä. Iljettä katsoa kun töissä kaikki on ns. kanttiinissa. Virvokkeet ovat eri asia, kahvi ei kuulu niihin. Mulla on sellainen ongelma, että en aluksi tiennyt, miten olla seurassa ilman kahvia. Se oli ihan sairasta.


      • exx-kofeinisti
        Minervä kirjoitti:

        Hymyssä suin sitä vedämme. Tai sitten mietimme Exodusta, vakavin silmin kysymme Jaakobin poikien nimet. Nautimme seurasta ja toisistamme, avaamme ehkä ikkunan, tällä hetkellä toivottavasti pysähdymme lintulaudan ääreen. Mitä olisi luontokuvien katselu ilman kahvia tai teetä. Mulle tee on paljon pahempi myrkky, mutta se on tietenkin vähän eri asia. Kupissa on lusikka, josta voi peilata itseään, vähän kuin hammaslääkärin peilistä. Viehän se hampaat, eikä lapsetkaan saa juoda kahvia. Miksei olisi huume? Sitäpaitsi siihen liittyy "joku" vammainen noituuspiirre. Kahvi on noituutta ja on ihan laitonta juoda sitä. Iljettä katsoa kun töissä kaikki on ns. kanttiinissa. Virvokkeet ovat eri asia, kahvi ei kuulu niihin. Mulla on sellainen ongelma, että en aluksi tiennyt, miten olla seurassa ilman kahvia. Se oli ihan sairasta.

        Kaikki diureetit nyrjäyttävät kehon kemiallisen tasapainon perseelleen. Ihmisen ei pitäisi juoda muuta kuin vettä ja käyttää merisuolaa pitämään kemia tasapainossa. Merestähän tässä ollaan tultu kaikki.

        http://qmies.blogit.fi/


      • Kkkkkjhh
        huolestunutreino kirjoitti:

        En kannata huumeita. Mutta parempi amfetamiinikin kuin kannabis.

        En kannata itse ollenkaan huumeita ja alkoholia.Koska Päivi on sanonut minulle,että saan Viinasta Delirian.Päivi on itsekin alkoholisti.


    • qqqqqqqa

      Kyllähän se on päihde, vaikka ei sitä käytettäisikään vain saadakseen päätä sekaisin. Tai itseasiassa kahvi ei yksinään ole päihdyttävä, vaan kofeiini ja se aiheuttaa riippuvuutta ja tuhoaa aivoja pidemmän päälle, mutta et sitä itse huomaa, niin kuin ei skitsofrenikkokaan itse huomaa olevansa sairas, vaan pitää itseään terveenä. (älkää käsittäkö väärin, että vertaisin kahvin juojia hulluiksi :D)

      Väitetään että kannabis aiheuttaa masentuneisuutta ja ahdistuneisuutta ja psykooseja.. Ei se aiheuta vaan syyt on muualla ja kannabis voi vain tuoda ne esille. Itse kun aloitin kannabiksen käytön, se laukaisi ahdistuneisuuden ja kofeiinin käytön lopetettua ahdistuneisuudet katosivat, eikä ole edes runsaamman kannabiksen käytön yhteydessä tullut ahdistavia oloja. Mitä voimme päätellä? Kofeiini oli sen aiheuttanut, kannabis toi esille (suojellakseni minua?). Kannabis on myös luonnon tuote ja toimii lääkkeeksi yli 200 vaivaan, eikä ole todistettu aiheuttavan mitään haittoja. Tottakai kuulet mediassa miten "vaarallista" kananbis on, mutta kun nämä tutkimukset kumotaan, et kuule siitä mitään mediassa.

      Minulla oli myös vuosi sitten samallainen asenne, että "Kannabis on huume!!!111 se on vaarallista!!111" mutta kun otin selvää asioista ja luin todella paljon tekstiä, myös niitä jossa kerrotaan vaan että se on vaarallista, lopputuloksena oli se, että uskalsin sitä kokeilla. Jotkut ei pidä vaikutuksesta ja se on ihan omasta mielestä kiinni. Se ei ehkä sovi niille ketkä haluavat vain saada pään mahdollisimman sekaisin, koska sillä sitä ei saa, ainakaan siinä mielessä että siitä nauttisi. Toki jos liikaa vedät, niin voi tulla ahdistus kohtauksia ja pelkoja, mutta ketäpä niitä haluaisi aina ja enää toista kertaa vetäisi saman määrän? Kun taas alkoholin käyttäjät useimmiten vetävät niin paljon kun sisällä vaan pysyy.(ei kaikki kenellä vähänkin järkeä päässä)

      Meni vähän off topiciks koko teksti, mutta pointtina oli vaan se että kofeiinilla ei ole mitään myönteisiä terveysvaikutuksia, vain kielteisiä. Ja ehkä ne "kannabiksen aiheuttamat" ahdistuneisuudet ja masentuneisuudet ovatkin lähtösin ihan muualta, ehkäpä kofeiinista ja muista epäterveellisistä elämäntavoista. Näin ainakin itselläni.

      Vielä sen verran kannabiksesta, että esim rastafarit käyttävät sitä meditaation apuvälineenä ja niillä on ihan eri suhtautuminen siihen kun meillä täällä oravanpyörässä. Ja luuletteko että he ovat ahdistuneita ja psykoosissa siellä, kun hehän vetävät sitä joka päivä. He ovat myös alkoholia ja kofeiinia vastaan. Ja elävät taatusti onnellisemman ja terveellisemmän elämän kuin esim suomalaiset jotka tunnetusti käyttävät paljon alkoholia ja kofeiinia.

      Mutta en suosittele kuitenkaan ketään käyttämään kannabista, ennenkuin ottavat selvää mitä se oikeasti on. Ei sitä huvikseen ja turhaan kannata käyttää, mutta parempi vaihtoehto se on kuin alkoholi.(terveellisempi)

      • qqqqqqqa

        Niin ja tietenkin siksi ei kannata käyttää koska se on laitonta :D... jostain kumman syystä.


    • Kahviasetä

      Kokeilkaa juoda pannullinen kahvia tyhjään mahaan. Lopputulos on, että olet "ylipirteä" ja jotenkin, niinkuin 6 olutta juoneena. Näin se minuun vaikuttaa...

    • Laillistettu

      Kofeiini on laillistettu huumausaine. Tosin mieto sellainen, mutta kuitenkin. AIheuttaa riippuvuutta, ja kaikenlaisia ikäviä haittavaikutuksia. Sitähän ei ole vain kahvissa, vaan löytyy myös muista tuotteista kuten virvoitusjuomista.

    • do-o-or

      Kahvi on nautintoaine, piriste, ja joissain tapauksissa päihde. Harvat kuitenkaan lukevat kahvia päihteiden mukaan. Tee ja kahvi on samalla linjalla.

    • caffeineffeineffeine

      Juridisesti eli lainsäädännöllisesti se ei ole päihde, mutta lääketieteellisesti tjsp. se on ja kuuluu amfetamiinin kanssa samaan päihderyhmään, stimulantteihin. Juridisesti myöskään alkoholi ei ole huume, vaikka se lääketieteellisesti ajateltuna on hyvin rajukin sellainen.

    • Ok.

    • Ok.

    • VastausOLET

      oletko idiootti?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe