Ruskeakastike

Neuvoa?

Neuvokaa ihmiset miten valmistan ruskean kastikkeen?

39

15507

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Lokomotion

        Tännehän tuli asiallinen viesti ja hieno linkki. Odotan mielenkiinnolla että kakarat herää ja alkaa taas työntää sontaa tähänkin topicciin. Tietenkin niin etteivät isi, äiti tai ope näe.


      • kiitän

        hyvästä linkistä. Ovat äidin opit jo tuon mystisen kastikkeen osalta painuneet unohduksiin.


      • aol

        hyvästä linkistä, tietää tänään mitä laittaa ruuoaksi...


      • ei löytynyt täältä

        Nakkikastiketta taikka hk-blöö -kastiketta saa aina joskus jossain, aivan yksinkertaista, mutta itse en ole onnistunut. Pitkässä haudutuksessako salaisuus?


      • miimu
        ei löytynyt täältä kirjoitti:

        Nakkikastiketta taikka hk-blöö -kastiketta saa aina joskus jossain, aivan yksinkertaista, mutta itse en ole onnistunut. Pitkässä haudutuksessako salaisuus?

        minä valmistan ruskeankastikkeeni aina ilman rasvaa eli: jauhot paahdetaan kuivalla kuumalla pannulla ruskeiksi, lisätään vesi sekoitetaan ja lisätään mausteet. Nakki- ja makkarakastikkeeseen ensin paloittelen ja paistan nakit tai makkarat kun ne ovat hieman ruskistuneet lisään jauhot ja jatkan samoin kuin pelkän kastikkeen teossa. Toki pitää myös muistaa keittää kastiketta vielä jonkinaikaa että jauhot kypsyvät.


      • Teppo, moi
        miimu kirjoitti:

        minä valmistan ruskeankastikkeeni aina ilman rasvaa eli: jauhot paahdetaan kuivalla kuumalla pannulla ruskeiksi, lisätään vesi sekoitetaan ja lisätään mausteet. Nakki- ja makkarakastikkeeseen ensin paloittelen ja paistan nakit tai makkarat kun ne ovat hieman ruskistuneet lisään jauhot ja jatkan samoin kuin pelkän kastikkeen teossa. Toki pitää myös muistaa keittää kastiketta vielä jonkinaikaa että jauhot kypsyvät.

        Teppo tekee nakkisoossin ilman nakkeja ja jauhoja, et sillei hei. Se on stadin kundin viimeisin innovaatio, et sillei hei.


      • Nimetön
        Teppo, moi kirjoitti:

        Teppo tekee nakkisoossin ilman nakkeja ja jauhoja, et sillei hei. Se on stadin kundin viimeisin innovaatio, et sillei hei.

        Kylläpä olet eri fiksu. Toivottavasti et aina ole yhtä törppö


      • ruoka on hyvää
        miimu kirjoitti:

        minä valmistan ruskeankastikkeeni aina ilman rasvaa eli: jauhot paahdetaan kuivalla kuumalla pannulla ruskeiksi, lisätään vesi sekoitetaan ja lisätään mausteet. Nakki- ja makkarakastikkeeseen ensin paloittelen ja paistan nakit tai makkarat kun ne ovat hieman ruskistuneet lisään jauhot ja jatkan samoin kuin pelkän kastikkeen teossa. Toki pitää myös muistaa keittää kastiketta vielä jonkinaikaa että jauhot kypsyvät.

        Toi on muuten ihan hyvä tapa ja terveellinen ja toimii. Itse olen elänyt yli 50 tietämättä että tosiaan jauhot voi paahtaa ilman rasvaa, täytyy vaan olla tarkkana ettei pala, nyt näin aamuteeveessä ton saman ohjeen ja olen sen jälkeen aina tehnyt nakki- ym lihakastikkeet noin
        Hyvä sinä!!


      • mummon nakkikastike
        ei löytynyt täältä kirjoitti:

        Nakkikastiketta taikka hk-blöö -kastiketta saa aina joskus jossain, aivan yksinkertaista, mutta itse en ole onnistunut. Pitkässä haudutuksessako salaisuus?

        Tee seuraavasti: Rasvaa,esim. margariinia ja öljyä sekaisin. Lisää vehnäjauhot, ruskista hetki. Lisää kuuma vesi. Mausta ja hauduta. Maustamisessa tulee vain mielikuvituksen rajat vastaan: lihaliemikuutio, pippuria montaa sorttia, tomaattipureeta,valkosipulia, sipulia,jne.

        Vehnäjauhoja pitää keittää ainakin 20 min. Ruskista sillä aikaa nakit kevyesti ilman rasvaa. Lisää kastikkeeseen, mutta älä enää keitä. Anna vain kuumeta.


      • Anonyymi
        ei löytynyt täältä kirjoitti:

        Nakkikastiketta taikka hk-blöö -kastiketta saa aina joskus jossain, aivan yksinkertaista, mutta itse en ole onnistunut. Pitkässä haudutuksessako salaisuus?

        Joo kastikeesta tulee aina parempaakaa mitä kauemmin viittit haudutella. Pusseista saa niitä pikakastikkeita.


    • Perus juttua

      et tiedä, voi hyvää päivää. Tuohan opetetaan koulussa jo kotitaloustunnilla.

      • opetetaan

        myös, että "perusjuttua" kirjoitetaan yhteen eikä erikseen. Niin ne opit saattavat vuosien saatossa unohtua...


      • yksinkertaista

        ruskeakastike pussin sisältö veteen, ja kiehauta soossi on valmista.


    • Das sad asd

      Minä teen taasen sen rypsiöljyyn.

      Öljy pannuun, kuumennetaan kiehuvaksi, sitten jauhoa joukkoon niin että pysyy silti suht notkeena. Kun on "oikean ruskeaa", annetaan jäähtyä pikkasen ja lisätään vesi varovasti. Saattaa pikkusen roiskua.

      • TVAM

        Kyllä öljy savuaa ennen kuin kiehuu...


    • rotissööri

      pistä paistinpannulle yksi ruokalusikallinen vehnäjauhoja ja samanverran voita. Lämmitä kunnes tulee "pakkelia" sekoita joukkoon kolme ruokalusikallista smetanaa ja yksi säleiksi höylätty sipuli sekä yksi lihaliemikuutio. Pari tippaa tabascoa terästää makua tarvittaessa. Trimmaa vedellä sakeus sopivaksi. Joukkoon voi myös laittaa sieniä, pieniä juurisellerin paloja, juustoraastetta ja muita makuaineita mieltymyksiesi mukaan. Kastike on syytä tehdä edellisenä päivänä, maku vain paranee, jos säilyttää yli yön jääkaapissa. Vaihtelua saat, jos lisäät sinne puoli teelusikallista sokeria ja saman verran etikkaa. Myös huhmarissa murskattu punajuuri on kivaa vaihtelua toisinaan. Suolan voi myös trimmata maistelemalla, vaikka yleensä tarpeeksi suolaa tulee lihaliemikuutiosta.

      • Saitpa mahtumaan samaan reseptiin monta soossia. Peruskastikkeeseen ei tarvita muuta kuin voita ja jauhoja, pippuria ja suolaa sekä lientä. Sitten sen mukaan, mitä siihen lisätään, määräytyy kastikkeen muu luonne. On se sitten, sipulia, tomaattipureeta, kermaa, sinappia, mausteita, yrttejä yms.

        Tärkeintä lienee kuitenkin se liemi mihin soossi tehdään. Paras on tietysti vasiten tehty kastikepohja - demi glace - joka sellaisenaan on jo valmis kastike. Tämän teko on tietysti aina vaivan väärtti, mutta kaupoista saa ihan kelvollisia purkkeja ja fondeja tätä varten.

        Ruskea peruskastike ei ole sama kuin läskisoossi - vaikka meillä se usein näin nähdäänkin. Ruskean peruskastikkeen nimenä mailmalla on usein Sauce Espagnole ja monet reseptit alkavat aivan alusta kastikepohjan teolla ja päätyvät tuohon demi glaceen. Mutta ei sen niin vaikeata tarvitse olla - perusohje on aivan helppo.

        Pannuun voi, annetaan kuohahtaa, lisätään jauhot, jauhot imevät voin ja ruskistuvat pähkinän väriseksi, lisätään lientä vähitellen ja annetaan suuruksen aina imeä se itseensä ennen kuin lisäät uutta. Vispataan sileäksi, paakut pois, annetaan kiehua jonkin aikaa, jotta jauhot kypsyvät hyvin. Lisätään suola ja pippuri.

        Tämä on perusliemi, johon lisätään sitten se muu - kuten yllä, jos halutaan.


      • kammottava termi

        Mistä ihmeestä tämä ärsyttävä termi on levinnyt ruuanlaiton yhteyteen?

        Kaikki aineethan ruuassa ja sen valmistuksessa vaikuttavat lopputulokseen siis makuun ja rakenteeseen, ulkonäköön.


      • Teppo, moi
        crudo kirjoitti:

        Saitpa mahtumaan samaan reseptiin monta soossia. Peruskastikkeeseen ei tarvita muuta kuin voita ja jauhoja, pippuria ja suolaa sekä lientä. Sitten sen mukaan, mitä siihen lisätään, määräytyy kastikkeen muu luonne. On se sitten, sipulia, tomaattipureeta, kermaa, sinappia, mausteita, yrttejä yms.

        Tärkeintä lienee kuitenkin se liemi mihin soossi tehdään. Paras on tietysti vasiten tehty kastikepohja - demi glace - joka sellaisenaan on jo valmis kastike. Tämän teko on tietysti aina vaivan väärtti, mutta kaupoista saa ihan kelvollisia purkkeja ja fondeja tätä varten.

        Ruskea peruskastike ei ole sama kuin läskisoossi - vaikka meillä se usein näin nähdäänkin. Ruskean peruskastikkeen nimenä mailmalla on usein Sauce Espagnole ja monet reseptit alkavat aivan alusta kastikepohjan teolla ja päätyvät tuohon demi glaceen. Mutta ei sen niin vaikeata tarvitse olla - perusohje on aivan helppo.

        Pannuun voi, annetaan kuohahtaa, lisätään jauhot, jauhot imevät voin ja ruskistuvat pähkinän väriseksi, lisätään lientä vähitellen ja annetaan suuruksen aina imeä se itseensä ennen kuin lisäät uutta. Vispataan sileäksi, paakut pois, annetaan kiehua jonkin aikaa, jotta jauhot kypsyvät hyvin. Lisätään suola ja pippuri.

        Tämä on perusliemi, johon lisätään sitten se muu - kuten yllä, jos halutaan.

        Teppo tekee stadin parhaan ruskeen kastikkeen. Crudo saa haistaa pitkän veen. Demi clase muka, höpö höpö et sillei hei. Teppo sotkee vehnäset veteen ja keittää kasaan ja sit koko herkku värjätään Kikkoman soyalla, joka on sivumennen sanoen maailman parasta et sillei hei. Turha sun crudo on tulla Turkulaisena kukkoileen muka tiedoillas, et sillei hei. Pysy lande siellä Aurajoen toisel puolel,äläkä sekoo fiksujen palstoille, et sillei hei. Katsos Maulavirtakin kyselee aina Tepon viimeisiä innovaatioita et silleu hei.


      • Teppo, moi kirjoitti:

        Teppo tekee stadin parhaan ruskeen kastikkeen. Crudo saa haistaa pitkän veen. Demi clase muka, höpö höpö et sillei hei. Teppo sotkee vehnäset veteen ja keittää kasaan ja sit koko herkku värjätään Kikkoman soyalla, joka on sivumennen sanoen maailman parasta et sillei hei. Turha sun crudo on tulla Turkulaisena kukkoileen muka tiedoillas, et sillei hei. Pysy lande siellä Aurajoen toisel puolel,äläkä sekoo fiksujen palstoille, et sillei hei. Katsos Maulavirtakin kyselee aina Tepon viimeisiä innovaatioita et silleu hei.

        Hyvä Teppomoi2,

        Syö, Teppo, kauhas - hah!

        Toivoo,

        Crudo


      • tyttö savosta *
        Teppo, moi kirjoitti:

        Teppo tekee stadin parhaan ruskeen kastikkeen. Crudo saa haistaa pitkän veen. Demi clase muka, höpö höpö et sillei hei. Teppo sotkee vehnäset veteen ja keittää kasaan ja sit koko herkku värjätään Kikkoman soyalla, joka on sivumennen sanoen maailman parasta et sillei hei. Turha sun crudo on tulla Turkulaisena kukkoileen muka tiedoillas, et sillei hei. Pysy lande siellä Aurajoen toisel puolel,äläkä sekoo fiksujen palstoille, et sillei hei. Katsos Maulavirtakin kyselee aina Tepon viimeisiä innovaatioita et silleu hei.

        Todella hyvä soosi tuli !


    • heeh

      aika kädetön tarvii olla jos ei tavallista ruskeaakastiketta osaa tehdä

      • valmistus

        on myös taito joka pitää opetella


    • Opissa ollut

      Ihmettelin aina kun mun vanhan Mammani kastike on NIIN hyvää ja mun (kaikesta maustamisesta huolimatta) ei.. Eli ei kun mamman oppiin ja näin se tehtiin: Voita ja ja jauhoja siten että sekoittuvat sopivasti. Paista miedohkolla lämmöllä. Sekoittele silloin tällöin kunnes on tumman pähkinän väristä. Lisää vettä ja hauduta KAUAN! Itse teen ajanpuutteen vuoksi aina edellisenä iltana ja lämmitettäessä vaan paranee. Sitten vaan maun mukaan nakit tai paistetut lihat sekaan.

    • Jos suomalainen tekee ruskean kastikkeen jauhosuurustuksen itse, väri otetaan kuumalla pannulla nopeasti voi ja jauhot polttamalla. Tulee ihan hirveän makuista moskaa, joka maistuu samaan aikaan raa'alle ja palaneelle jauholle.

      Huippu ruskean kastikkeen salaisuus on roux, joka tehdään medium -lämmöllä rauhallisesti kypsentämällä. Kun maistaa ensimmäistä kertaa roux -pohjaista kastiketta, ihmettelee, että mitä lihalientä ja umami -maustetta siinä on käytetty. Mutta maku tulee vain rasvasta ja jauhoista sekä rauhallisesta ja pitkästä kypsyttämisestä.

      Rouxiin tulee saman verran painoissa mitaatuna rasvaa ja jauhoja. Oman kokemuksen mukaan loppuun asti ruskitettu, hyvin tummanruskea ja roux ottaa aikaa noin 45 min. Jos teet ihan loppuun asti, muista, että roux kypsyy vielä muutaman minuutin liedeltä ottamisen jälkeen ja kypsyminen voi mennä yli palaneen puolelle. Etelän Cajunkeittiössä vanhoilla mammoilla on kokemukseen perustuva taito kypsyttää viime tinkaan, jolloin maku on täyteläisin, mutta ei vielä palanut.

      Itse teen rouxia aina isomman erän ja pakasta valmiisiin käyttöannoksiin.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Roux

      • Anonyymi

        Olen suomalainen enkä polta jauhoja kun teen kastikkeen en myöskään käytä 45 minuuttia jauhojen ruskistukseen. Tuossa ajassa valmistuu useimmiten koko kastike. Toki, jos läskisoossia on tekemässä kannattaa antaa kastikkeen kiehua vähän kauemmin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen suomalainen enkä polta jauhoja kun teen kastikkeen en myöskään käytä 45 minuuttia jauhojen ruskistukseen. Tuossa ajassa valmistuu useimmiten koko kastike. Toki, jos läskisoossia on tekemässä kannattaa antaa kastikkeen kiehua vähän kauemmin.

        ”…en myöskään käytä 45 minuuttia jauhojen ruskistukseen.”

        Mutta jos tekee kilon kerralla (500g rasvaa ja 500g jauhoja), sitä tulee 10-15 käyttökertaa, jotka voi pakastaa ja näin ajaksi tulee 45 min/10 kertaa eli alle 5 min. Ja kun ne on kerran tehnyt niin kastikkeen tekeminen on vaivatonta kun ei tarvitse paistinpannua vaan liemi kattilaan ja valmis roux perään. Tuolla säästää siis 10-15 krt paistinpannun pesun.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        ”…en myöskään käytä 45 minuuttia jauhojen ruskistukseen.”

        Mutta jos tekee kilon kerralla (500g rasvaa ja 500g jauhoja), sitä tulee 10-15 käyttökertaa, jotka voi pakastaa ja näin ajaksi tulee 45 min/10 kertaa eli alle 5 min. Ja kun ne on kerran tehnyt niin kastikkeen tekeminen on vaivatonta kun ei tarvitse paistinpannua vaan liemi kattilaan ja valmis roux perään. Tuolla säästää siis 10-15 krt paistinpannun pesun.

        Mä laitan reilusti voita. Muuten tulee paakkuja. Mitä teen väärin?

        Tv TimmyH


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä laitan reilusti voita. Muuten tulee paakkuja. Mitä teen väärin?

        Tv TimmyH

        Perussääntö on rasvaa ja jauhoja saman verran grammamääräisesti. Jauhoja pitää kaikissa tapauksissa kypsentää rasvan kanssa ja ilman nestettä vähintään viisi minuuttia, myös valkokastikkeeseen, jotta jauhon maku häviää. Viidessä minuutissa paakut ovat hävinneet.

        Voilla tulee hieman kiinteämpää eli voi-rasvaseos on rouxia keitettäessä karkeapintaista ensimmäiset 15-20 min mutta sen jälkeen se tasaantuu sileäksi ja pinta kiiltäväksi. Ankanrasvalla huomasin, että jauho-ankanrasvaseos on jo heti alussa paljon sileämpää kuin jauho-voiseos, vaikka molempia aineita oli suhteessa sama määrä.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        Perussääntö on rasvaa ja jauhoja saman verran grammamääräisesti. Jauhoja pitää kaikissa tapauksissa kypsentää rasvan kanssa ja ilman nestettä vähintään viisi minuuttia, myös valkokastikkeeseen, jotta jauhon maku häviää. Viidessä minuutissa paakut ovat hävinneet.

        Voilla tulee hieman kiinteämpää eli voi-rasvaseos on rouxia keitettäessä karkeapintaista ensimmäiset 15-20 min mutta sen jälkeen se tasaantuu sileäksi ja pinta kiiltäväksi. Ankanrasvalla huomasin, että jauho-ankanrasvaseos on jo heti alussa paljon sileämpää kuin jauho-voiseos, vaikka molempia aineita oli suhteessa sama määrä.

        Mä en oo koskaan tehny valkokastiketta koska olen pelännyt paakkuja. Lasagne aina Dolmion soosiin. Mut oma roux bolognese on sen verran hyvä että kokonaisuus lasagnesta jää voiton puolelle. 🙃

        Tv TimmyH


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mä en oo koskaan tehny valkokastiketta koska olen pelännyt paakkuja. Lasagne aina Dolmion soosiin. Mut oma roux bolognese on sen verran hyvä että kokonaisuus lasagnesta jää voiton puolelle. 🙃

        Tv TimmyH

        "Mä en oo koskaan tehny valkokastiketta koska olen pelännyt paakkuja."

        Jauhoja ja rasvaa saman verran grammamääräisesti, ihan sama mitä reseptit sanoo. Nämä mediumlämmöllä kunnolla sekaisin sileäksi kittimäiseksi tahnaksi. Se ottaa aikaa noin 5 minuuttia. Tämän jälkeen maito pienissä erissä lisäten ja välillä kunnolla vispaten niin ei tule paakkuja. Ensin tasaista puuroa, sitten tasaista velliä ja lopulta maitomaisen ohutta. Lämmitys mediumilla hitaasti ja vispilällä pohjaa myöten sekoittaen niin maito ei pala pohjaan ja muodosta ruskeita klimppejä. Kastike ei tarvitse kiehua, oman kokemuksen mukaan se on täysin sakeaa jo 82C:ssä.

        "Mut oma roux bolognese on sen verran hyvä..."

        Tarkoitat varmaan ragu bolognese? Roux on jauho-rasvaseos ja ragu bologneseen ei tule lainkaan jauhoja, joten ei sitä oikein rouxiksi voi sanoa.


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        "Mä en oo koskaan tehny valkokastiketta koska olen pelännyt paakkuja."

        Jauhoja ja rasvaa saman verran grammamääräisesti, ihan sama mitä reseptit sanoo. Nämä mediumlämmöllä kunnolla sekaisin sileäksi kittimäiseksi tahnaksi. Se ottaa aikaa noin 5 minuuttia. Tämän jälkeen maito pienissä erissä lisäten ja välillä kunnolla vispaten niin ei tule paakkuja. Ensin tasaista puuroa, sitten tasaista velliä ja lopulta maitomaisen ohutta. Lämmitys mediumilla hitaasti ja vispilällä pohjaa myöten sekoittaen niin maito ei pala pohjaan ja muodosta ruskeita klimppejä. Kastike ei tarvitse kiehua, oman kokemuksen mukaan se on täysin sakeaa jo 82C:ssä.

        "Mut oma roux bolognese on sen verran hyvä..."

        Tarkoitat varmaan ragu bolognese? Roux on jauho-rasvaseos ja ragu bologneseen ei tule lainkaan jauhoja, joten ei sitä oikein rouxiksi voi sanoa.

        Ok,, mulla meni senat sakaisin. 🙃

        Kiva että grillirouva palstalla olet.

        Tv TimmyH


      • Anonyymi
        Grillaava_rouva kirjoitti:

        "Mä en oo koskaan tehny valkokastiketta koska olen pelännyt paakkuja."

        Jauhoja ja rasvaa saman verran grammamääräisesti, ihan sama mitä reseptit sanoo. Nämä mediumlämmöllä kunnolla sekaisin sileäksi kittimäiseksi tahnaksi. Se ottaa aikaa noin 5 minuuttia. Tämän jälkeen maito pienissä erissä lisäten ja välillä kunnolla vispaten niin ei tule paakkuja. Ensin tasaista puuroa, sitten tasaista velliä ja lopulta maitomaisen ohutta. Lämmitys mediumilla hitaasti ja vispilällä pohjaa myöten sekoittaen niin maito ei pala pohjaan ja muodosta ruskeita klimppejä. Kastike ei tarvitse kiehua, oman kokemuksen mukaan se on täysin sakeaa jo 82C:ssä.

        "Mut oma roux bolognese on sen verran hyvä..."

        Tarkoitat varmaan ragu bolognese? Roux on jauho-rasvaseos ja ragu bologneseen ei tule lainkaan jauhoja, joten ei sitä oikein rouxiksi voi sanoa.

        Paljon rasvaa niin tulee yhtä läski kuin grillimamma.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljon rasvaa niin tulee yhtä läski kuin grillimamma.

        Ohhoh, onpas deluusiot kun kuvittelee tietävänsä, millainen anonyymi kirjoittaja on. Peppukipukin on aivan valtava. Oletko sinä se pikkuvittuisesta teinistä haaveileva grillaava setämies, joka kirjoitti näin eräässä toisessa ketjussa: "Ja muuten tää pikkuvittuinen googlettava teinirouva..."? 🤣


    • Anonyymi

      Ruskeakastike.rasismia! Puhukaa;paahdettu vehnäjauho pannukastike.

    • Anonyymi

      Ruskeankastikkeen niksi no1. Kun voi ja vehnäjauho ovat saaneet värinsä , kullanruskea käytä kuumaavettä vedenlisäyksessä . Sekoita kokoajan tasaiseen.
      Näin vältyt paakuilta . Kastikkeesta tulee kaunis ja kiiltävä . Nyt voit lisätä nakkipalat
      tai hk-sinisen viipaleet. Kunhan ne on ennen jo paistinpannunkautta saaneet pintavärit Mausta käytä myös sipulia . suolalla mustapippuri rouheella. Maistuu Muusin kera. Tai vaikka ranskisten kera.Käytän lisukkeen puolukkasurvos , tai suolakurkku.
      Kastikkeen tekeytyminen 45 -- 50 min.

      • Anonyymi

        Voin sijaan käytän puoliksi oliiviöljyä ja muita öljyjä. Vain pieni määrä jauhoja ruskistetaan maun vuoksi, loput lisään keittimessä keitetyn veden jälkeen kylmään veteen sekoitettuna, väriä soijakastikkeesta, myös lihalientä voi käyttää antamaan väriä ja makua. Talkkunajauhot sopii hyvin suurusteeksi ja ruskistamiseen, niistä tulee väriä ja makua.

        En hauduta koskaan, tarpeen vain lihoille jos niitä käyttää. Turhaa sähkönkulutusta. Painekattilasta lihat pehmenisi kuulema 45 minuutissa, muuten kestää tunteja.


    • Anonyymi

      Toi muuten olli hemskatin hyvää, suosittelen testasin tuon. Valmistan samaantapaan ensikerran.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5269
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1552
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      190
      1430
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe